(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 3 تير  1389- شماره 19678

مذاكرات صلح دولت سودان با شورشيان دارفور در دوحه
سفر رئيس جمهور سوريه به 4 كشور آمريكاي لاتين
قيام خونين 15 خرداد -(قسمت پنجم)
زد و خورد نمازگزاران فلسطيني با نظاميان صهيونيست اطراف مسجد الاقصي
اعتراض كودكان فلسطيني به ادامه تحريم هاي غزه
«كيف بودجه» انگليس رسماً بازنشسته شد!
انتقاد شديد مالكي از دخالت اشغالگران در تشكيل دولت عراق
اظهارات جنجالي مك كريستال در آمريكا تيم اوباما نمي داند در افغانستان چه مي گذرد
افشاي همكاري موساد و «پ ك ك» براي انجام فعاليت هاي تروريستي در تركيه
حزب الله نسبت به احتمال ترور سيدحسن نصرالله هشدار داد



مذاكرات صلح دولت سودان با شورشيان دارفور در دوحه

مذاكرات مستقيم صلح دارفور بين جنبش آزاديبخش و عدالت و نماينده دولت سودان در پايتخت قطر برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، براساس بيانيه مشتركي كه از سوي دفتر «احمد بن عبدالله آل محمود» وزير امور خارجه قطر و «جبرائيل باسولي» ميانجي گر مشترك اتحاديه آفريقا و سازمان ملل صادر شد، دو طرف موافقت خود را با جدول زمانبندي آغاز به كار كميته هاي مختلف صلح دارفور اعلام كردند.در اين دور از گفت وگوها كه با حضور «امين حسن عمر» نماينده دولت سودان و هيئتي به رهبري «تيجاني سيسي» از جنبش آزاديبخش و عدالت دارفور در دوحه برگزار شد، دو طرف بر برداشته شدن موانع در زمينه بازگشت آوارگان، ترتيبات امنيتي و پرداخت خسارت به متضررين در حوادث دارفور به توافق رسيدند.

 



سفر رئيس جمهور سوريه به 4 كشور آمريكاي لاتين

رئيس جمهور سوريه هفته آينده براي تعميق و گسترش روابط كشورش به آمريكاي لاتين سفر مي كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، در اين سفر كه نخستين سفر «بشار اسد» به آمريكاي لاتين به شمار مي رود، رئيس جمهور سوريه از «كوبا»، «ونزوئلا»، «برزيل» و «آرژانتين» ديدن خواهد كرد.
يك منبع در سفارت سوريه كه اين خبر را در اختيار فرانس پرس قرار داده است اعلام كرد كه بشار اسد روز يكشنبه آينده وارد كوبا خواهد شد و پس از ديدار با «رائول كاسترو» سه شنبه آن كشور را به مقصد ونزوئلا ترك خواهد كرد.
در نخستين سفر بشار اسد به آمريكاي لاتين ديدار با روساي جمهور دو كشور كوبا و ونزوئلا كه روابط خصمانه اي با آمريكا دارند، از اهميت ويژه اي برخوردار است.

 



قيام خونين 15 خرداد -(قسمت پنجم)

پروفسور حميد مولانا
واشنگتن يك شهر صنعتي نيست، ولي اين شهر و حومه آن بزرگترين توليدكننده تبليغات و واژه هاي سياسي دنيا است. استعماركنندگان قديم اروپائي مانند انگليس، فرانسه، آلمان، ايتاليا، اسپانيا، پرتغال و هلند واژه هاي مهم تبليغاتي، سياسي، اقتصادي و فرهنگي خود را از كتاب انديشمندان و متفكران خود انتخاب مي كردند. آمريكائي ها از آغاز جمهوري خود بدون اينكه اين كار اروپائي ها را متوقف كنند يك چيز به آن اضافه كرده اند و آن استفاده از واژه هاي عامه در تبليغات و سخن پراكني هاي خود است. «آزادي»، «دموكراسي»، «برابري» و لغات مشابه هنوز جاي خود را در ليست تبليغات سياسي و جهاني آمريكا حفظ كرده اند ولي به مدت بيش از 200 سال است كه رئيس جمهور آمريكا در دوره حكومت و رياست خود واژه هاي ويژه اي را براي نشانه سياست گذاري هاي ملي و خارجي خود انتخاب كرده است و صدور اين واژه ها به كشورهاي ديگر و گسترش آن در جهان يكي از شيوه هاي سلطه گرائي امپراتوري آمريكاست.
مثلا فرانكلين روزولت رئيس جمهوري كه به مدت 12 سال در زمان بحران شديد اقتصادي آمريكا در دهه 1930 و پس از آن در سال هاي زمان جنگ جهاني دوم بر كاخ سفيد صيانت مي كرد در داخل و خارج آمريكا از شعار «طرح نوين» براي سياستگذاري خود استفاده كرد. جان.اف.كندي كه در آغاز دهه 1960 به رياست جمهوري رسيد از عبارت «مرزهاي جديد» در گسترش سياست هاي خود بهره مند شد و ليندون جانسون رئيس جمهور ديگر آمريكا كه پس از ترور كندي در كاخ سفيد مستقر گرديد واژه «جامعه بزرگ» را شعار دولت و سياست هاي خود قرار داد. اين شعارها با مطالعات و دقت كامل انتخاب مي شوند: نخبگان و همفكران رئيس جمهور آن را پيشنهاد داده و رئيس جمهور آن را انتخاب مي كند؛ عده اي از استادان و گروهي از دانشگاه ها و اتاق هاي فكر براي تئوريزه كردن اين شعارها و رسانه ها و دستگاه هاي تبليغاتي براي ترويج آن بين افكار عمومي آمريكا و دنيا وارد عمل مي شوند. از آنجا كه توافق اصولي درباره نظام بين نخبگان آمريكا وجود دارد انجام اين كار طبيعي صورت مي گيرد.
واژه «انقلاب سفيد» را آمريكا براي شاه ايران و اصول چندگانه «اصلاحات» او انتخاب كرده بود. «انقلاب سفيد» بايد در مقابل «انقلاب سرخ» كمونيسم، حزب توده، دست چپي ها، مائوئيست ها و «انقلاب سياه» و به قول آنها «ارتجاعي» روحانيون و رهبر آنان امام خميني(ره) ارائه مي شد. در دنياي جنگ سرد سال هاي پس از جنگ جهاني دوم واژه هاي انقلاب، اصلاحات و توسعه ابعاد مختلفي داشت و قدرت هاي متخاصم شرق و غرب هميشه در تعاريف آن حداكثر كوشش را مي كردند. ولي آن طور كه تاريخ نشان داده و در قيام خونين 15 خرداد و انقلاب اسلامي هم ثابت شد، در جنگ سرد واژه ها هميشه پيروزي از آن روحانيون اسلامي مي شود. حوادثي كه به قيام 15 خرداد منجر گرديد يك مبارزه و رقابت كلامي بود كه امام خميني(ره)، رهبري آن را به دست گرفته بود.
در پائيز سال 1341 علماي قم براي اخذ تصميم نهائي و تعيين وظايف ملت در برابر «انقلاب سفيد» و اصلاحات شاه و رفراندومي كه رژيم پهلوي در دست انجام داشت در قم گردهم آمدند. امام خميني(ره) در اين هم انديشي مهم خطاب به حاضران چنين گفتند: «حوادثي كه اكنون در جريان است اساس اسلام را به خطر نابودي تهديد مي كند. توطئه حساب شده اي عليه اسلام و ملت اسلام و استقلال ايران تنظيم شده است... در اينجا آنكه روبه روي ما قرار دارد و طرف خطاب و حساب ما مي باشد شخص شاه است كه در مرز مرگ و زندگي قرار گرفته و چنانكه خود اظهار داشته است عقب نشيني او در اين مورد به قيمت سقوط و نابودي او تمام خواهد شد... ما اگر بتوانيم در مقابل اين دسيسه و توطئه هاي شاه، فقط مردم را بيدار و آگاه سازيم و نگذاريم كه گول بخورند و تحت تأثير برنامه فريبنده او قرار بگيرند، حتماً او را با شكست مواجه خواهيم ساخت و درمانده خواهيم كرد. ما كه نمي خواهيم به جنگ توپ و تانك برويم كه مي گوئيد از ما ساخته نيست، چه كاري مي توانيم بكنيم و مشت با درفش مناسبتي ندارد، بزرگترين كاري كه از ما ساخته است بيدار كردن و متوجه ساختن مردم است.» بدين ترتيب امام شيوه كلامي و تشكلي مردمي خود را روشن و آشكار مي سازد.
روز دوم بهمن 1341 اعلاميه امام مبني بر تحريم رفراندوم قلابي شاه، يكباره در تهران و شهرستان ها پخش گرديد و مثل بمب صدا كرد. موج تظاهرات و اعتصابات در تهران و شهرستان ها فراگير شد. رژيم پهلوي براي سركوب مخالفان و بازداشت آنان از هرگونه حركت، تهران را اشغال نظامي كرد و روز ششم بهمن 1341 عملا حكومت نظامي برقرار گرديد. در روز سوم بهمن 1341 شهر مقدس قم شاهد تعطيل رسمي سراسري و چشمگيري بود كه نظير آن را كمتر مي شد مشاهده كرد. ايادي ساواك كه به طور پنهاني و دور از چشم مردم در قم جمع شده بودند شروع به تاراج كردند. رفت وآمد طلاب و روحانيون زير نظر قرار گرفت و از آن جلوگيري مي شد.
امام خميني(ره) نه تنها مقابل كوشش هاي دولت مقاومت كرد بلكه تحت رهبري ايشان شهر اسلامي قم از شاه كه مي خواست به آن شهر وارد شود استقبال نكرد. در برخي از نشريات مبارزان ايراني خارج از كشور از جمله آمريكا مي خوانديم كه در آن روزها كه بسياري از مأمورين انتظامي و ساواك عمامه بر سر گذاشته تا به اسم «روحانيون حوزه علميه قم» مقدم شاه را گرامي دارند و به يكديگر «جناب سروان» خطاب مي كردند. ولي حرف هاي شاه در قم در آن تاريخ جداً تعجب آور بود: شاه گفته بود كه «هميشه يك عده نفهم و قشري كه مغز آنها تكان نخورده هميشه سنگ در راه ما مي انداختند زيرا مغز آنها تكان نخورده و قابل تكان خوردن نبوده... ارتجاع سياه اصلا نمي فهمد و از هزار سال پيش تاكنون فكرش تكان نخورده است... در لوايح ششگانه (اصول 6گانه شاه) براي همه فكر مناسبي شده است... ليدر و ايده آل اين آقايان (يعني روحانيون و مخالفان) عبدالناصر مصري است.» در ايران آن روزها مردم عبدالناصر را پيشواي خود نمي دانست ولي از آنجا كه روش ناصر در برانداختن رژيم پادشاهي فاروق، سرمشقي براي ملت هاي زير سلطه قرار بگيرد، شاه از ناصر مي ترسيد.
روز ششم بهمن 1341 پاي صندوق رأي جز عده اي از گماشتگان ساواك كسي ديده نمي شد ولي رژيم پهلوي همان روز اعلام كرد كه در اين «انقلاب كبير شاهنشاه» مردم با اشتياق فراوان به خيابان ها آمده و اصول 6گانه با 5ميليون و 600 هزار رأي موافق در مقابل 4150 رأي مخالف به تصويب ملت رسيده است (روزنامه هاي عصر تهران 7 بهمن 1341)! جان. اف. كندي رئيس جمهور آمريكا اين موفقيت را به شاه تبريك گفت و محمدرضا پهلوي در پاسخ به رئيس جمهور ايالات متحده پس از تشكر نوشت: «يقين دارم كه ما در اجراي طرح هاي اجتماعي و اقتصادي خودمان مي توانيم به حسن نيت دوستان آمريكائي خويش اطمينان داشته باشيم.»

 



زد و خورد نمازگزاران فلسطيني با نظاميان صهيونيست اطراف مسجد الاقصي

سرويس خارجي-
نظاميان رژيم صهيونيستي با حمله به مسجد الاقصي اقدام به ضرب و شتم فلسطيني ها در اين مكان مقدس كردند كه در نتيجه اين حملات تعدادي زخمي شدند.
منابع فلسطيني اعلام كردند كه نظاميان رژيم صهيونيستي به مسجد الاقصي يورش برده و با نمازگزاران فلسطين درگير شدند كه در جريان اين درگيري تعدادي مجروح شدند.
اين منابع تاكيد كردند، مردم و نمازگزاران حاضر در مسجد الاقصي سعي كردند مانع از ورود نظاميان و هتك حرمت به اين مكان مقدس شوند كه همين موضوع باعث وقوع درگيري ميان آنان شد.
اين درگيري ها در حالي صورت گرفت كه اطراف مسجد الاقصي تحت تدابير شديد نيروهاي نظامي رژيم صهيونيستي بود و از تردد نمازگزاران و جوانان فلسطيني به اين مكان جلوگيري مي كردند.
از سوي ديگر روزنامه صهيونيستي هاآرتص نوشت، تل آويو در راستاي اجراي طرح كوچاندن فلسطيني ها از بيت المقدس قوانين و مقررات سختگيرانه اي را اعمال كرده است.
اين روزنامه تصريح كرد، به موجب اين طرح يهوديان ساكن قدس هر وقت كه اراده كنند از اين منطقه خارج شده و هر وقت كه بخواهند بازمي گردند در حالي كه وقتي نوبت به فلسطينيان مي رسد با قوانين و مقررات سخت تل آويو مواجه مي شوند.
هاآرتص اعتراف كرد كه رژيم صهيونيستي در قبال فلسطينيان ساكن اراضي اشغالي رفتار بسيار تبعيض آميزي اعمال مي كند.
ادامه تلاش ها
براي لغو محاصره غزه
سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه طي روزهاي آينده به تل آويو خواهد رفت تا درباره لغو محاصره غزه با مقامات رژيم صهيونيستي گفت وگو كند.
رئيس جنبش فلسطين آزاد نيز از اعزام كشتي هاي حامل كمك هاي بشردوستانه به غزه طي روزهاي آينده خبر داد و گفت، فعالان صلح حامي فلسطين از تلاش هاي خود براي لغو محاصره غزه دست برنمي دارند.
همچنين مسئول حركت كشتي كمك رساني مريم از آمادگي 450 زن از نقاط مختلف جهان براي شكستن محاصره غزه خبر داد.
وي افزود، تهديدات رژيم صهيونيستي در جلوگيري
از حركت اين كشتي كوچكترين خللي در اراده ما وارد نمي كند و ما به وظيفه انساني خود به رغم تهديدات صهيونيستي عمل خواهيم كرد.
اين تلاش ها در شرايطي صورت مي گيرد كه گابي اشكنازي رئيس ستاد مشترك ارتش رژيم صهيونيستي گفت، اين رژيم همچنان به محاصره غزه ادامه خواهد داد.
اشتباه كرديم
دبير مجلس قانونگذاري فلسطين اعلام كرد، اخيراً نامه اي از سوي اتحاديه اروپا دريافت كرديم كه در آن اروپا به اشتباه خود در تحريم حماس اعتراف كرده است.
وي افزود: اتحاديه اروپا هم اكنون درصدد يافتن راه حلي براي جبران اشتباهات گذشته در برخورد با حماس است.
محمود الرمصي تصريح كرد: جنبش حماس با تكيه به ملت و حمايت هاي مردم غزه روي كار آمده و قدرت خود را از مردم و مقاومت گرفته بنابراين نمي توان اين جنبش را ناديده گرفت و همين مسئله باعث نگاه عميق تر جامعه جهاني و اتحاديه اروپا به اين جنبش شده است.
مانع اصلي
در تحقق آشتي ملي
محمود الرمعي دبير مجلس قانونگذاري فلسطين تلاش هاي مصر در مسئله آشتي ملي گروه هاي فلسطيني را عامل به نتيجه نرسيدن اين موضوع با گذشت بيش از سه سال دانست.
وي اظهار داشت: با گذشت بيش از سه سال از آغاز ماموريت قاهره در مسئله آشتي ملي ميان گروه هاي فلسطيني تاكنون شاهد پيشرفتي در اين مسئله نبوده ايم. سخنگوي جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) نيز اعلام كرد، جنبش فتح در تحقق آشتي ملي جدي نيست.
فوزي برهوم با اشاره به بازداشت حدود 30 تن از اعضاي جنبش حماس به دست نيروهاي تشكيلات خودگردان فلسطين گفت، ادامه اين بازداشت ها به معناي عبور از تمامي خط قرمزها و نشان دهنده موضع واقعي فتح نسبت به طرح آشتي ملي حماس است.
«عزيز الدويك» رئيس مجلس قانونگذاري فلسطين و يكي از رهبران حماس نيز اظهار داشت، تلاش هاي عربي و فلسطيني براي تحقق آشتي ملي فلسطينيان به بن بست رسيده است.
وي تأكيد كرد: در وضعيت كنوني اميدي به تحقق آشتي ملي فلسطينيان نيست. الدويك گفت، محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين عامل اصلي به بن بست رسيدن آشتي ملي فلسطينيان است چرا كه وي امضاي سند پيشنهادي مصر از سوي حماس را شرط اصلي تحقق آشتي ملي اعلام كرده است.
نشست اضطراري
شوراي امنيت
اعضاي عرب و مسلمان سازمان ملل به رهبري مالزي در حال تلاش براي برگزاري نشست اضطراري شوراي امنيت سازمان ملل براي بررسي حمله رژيم صهيونيستي به ناوگان آزادي غزه هستند.به گزارش ايسنا منابع ديپلماتيك اظهار داشتند: كشورهاي عرب و مسلمان از نتايج نشست شوراي امنيت سازمان ملل درباره حمله اسرائيل به كاروان آزادي، احساس نارضايتي مي كنند از اين رو در تلاش هستند شوراي امنيت سازمان ملل دوباره در اين خصوص تشكيل جلسه دهد.
نشست فوري شوراي امنيت چندين روز پس از وقوع حمله برگزار شد، اما نتايج عملي و فوري عليه رژيم صهيونيستي در برنداشت.
از سوي ديگر سرنشينان يوناني و هلندي كه در ناوگان آزادي حضور داشتند اعلام كردند كه قصد دارند عليه مسئولان اسرائيلي و تمام كساني كه با حمله به ناوگان آزادي در ارتباط بوده اند در دادگاه هاي بين المللي اقامه دعوي كنند.
در مجارستان نيز صدها يهودي با حضور در قبرستان يهوديان اين كشور و دادن شعار مرگ بر صهيونيسم خواستار مقابله جامعه جهاني با اقدامات وحشيانه رژيم صهيونيستي عليه ملت فلسطين شدند.
ساير رويدادها
¤ وزير جنگ رژيم صهيونيستي روز گذشته با وزير خارجه آمريكا ديدار و درباره مذاكرات مستقيم سازش گفت وگو كرد.
¤ نخست وزير رژيم صهيونيستي از محمود عباس خواست كه هر چه زودتر مذاكرات مستقيم خود را با طرف صهيونيستي آغاز كند.
¤ دبيركل اتحاديه عرب بار ديگر تأكيد كرد كه هيچ اميدي براي مذاكره با تل آويو وجود ندارد.
¤ روزنامه آلماني زود دويچه ساتيونگ نوشت، اسرائيل بداند كه محاصره كردن يك ملت فايده اي ندارد.

 



اعتراض كودكان فلسطيني به ادامه تحريم هاي غزه

دهها تن از كودكان سرطاني شهر غزه به منظور تاكيد بر لزوم لغو محاصره غزه و اعلام همبستگي با كاروان هاي حمايت از فلسطيني ها دست به تظاهرات زدند.
كودكان غزه با سردادن شعارهاي ضد صهيونيستي خواستار حمايت جامعه جهاني از اعزام كشتي هاي كمك رسان به غزه و لغو محاصره اين منطقه شدند.اين كودكان همچنين خواستار فراهم شدن شرايط لازم براي واردات تمامي اقلام دارويي و تجهيزات پزشكي لازم در بيمارستان هاي غزه و نيز فراهم شدن امكان سفر خود به خارج به منظور درمان بيماري هايشان شدند.
كودكان فلسطيني به ياد شهداي ناوگان آزادي غزه دهها كشتي مقوايي به آب انداختند.
برگزاركنندگان اين تظاهرات تاكيد كردند كه كودكان بيمار غزه به ويژه كودكان سرطاني بيشترين آسيب ها و خسارت ها را از محاصره رژيم اشغالگر قدس عليه نوار غزه متحمل شده اند چرا كه دولت صهيونيستي مانع از سفر شمار زيادي از اين افراد به خارج از غزه شد و در روند واردات داروهاي مورد نياز بيماران اين منطقه خلل ايجاد مي كند كه همين مسئله باعث شده تاكنون تعداد زيادي از بيماران به دليل نرسيدن دارو و امكانات پزشكي جان خود را از دست بدهند.

 



«كيف بودجه» انگليس رسماً بازنشسته شد!

«كيف قرمز» معروفي كه ده ها سال بودجه دولت انگليس را با خودش به مجلس عوام برده و به نماد «بودجه دولت» تبديل شده بود، ديروز آخرين مأموريت رسمي اش را هم انجام داد و بالاخره رسماً بازنشسته شد!
خبرنگاران انگليسي مي گويند، اين كيف كه براي انگليسي ها واقعاً نمادين است و خيلي اهميت دارد، براي اولين بار درسال 1860 توسط «ويليام گلادستون»، نخست وزير وقت - كه چهار دوره وزير دارايي (1852تا 1882) و چهار دوره هم نخست وزير (1868تا 1894) بوده-استفاده شده بود، اما بعد از آن تقريباً همه وزيران دارايي انگليس از آن استفاده كرده اند! تنها استثناء هم اين وسط «گوردون براون» نخست وزير سابق بوده كه در طول 11 سال وزارتش كيف ديگري براي خودش انتخاب كرده بود. حالا، مي گويند قرار است اين كيف قرمز «ارزشمند» كه ديگر رنگ و رويي برايش باقي نمانده، در دفتر «اتاق هاي جنگ» به عنوان شيئي تاريخي و ارزنده به نمايش گذاشته شود! «اوليويه مورلي»، مسئول آرشيوهاي ملي انگليس، در مورد اين كيف تاريخي توضيح مي دهد:«ما با دقت تمام همه جاي آن را بررسي كرديم و به اين نتيجه رسيديم كه قبل از اين كه كاملاً از بين برود بايد كه بازنشسته اش كنيم!»
سرويس خارجي كيهان

 



انتقاد شديد مالكي از دخالت اشغالگران در تشكيل دولت عراق

نخست وزير عراق تأكيد كرد، دخالت هاي برخي كشورهاي خارجي باعث پيچيده شدن روند تشكيل دولت آتي در عراق شده است.
به گزارش روزنامه كويتي «الوطن»، «نوري مالكي» نخست وزير عراق روز سه شنبه تصريح كرد، دخالت هاي منطقه اي و بين المللي است كه روند تشكيل دولت جديد در عراق را پيچيده كرده است.
براساس اين گزارش «مالكي» كه در بغداد و در جمع خبرنگاران سخن مي گفت افزود: ورود برخي عوامل منطقه اي يا بين المللي به عرصه تشكيل دولت تا جايي اوضاع را پيچيده كرده كه موجب اذيت آنها شده است.
احزاب و گروه هاي سياسي در عراق، با وجود گذشت حدود سه ماه از برگزاري انتخابات پارلماني هنوز نتوانسته اند به توافق نهايي براي تشكيل دولت آتي دست يابند. در همين رابطه چندي پيش نيز عضو ائتلاف دولت قانون به رهبري «نوري مالكي» با انتقاد از موج دخالت هاي عربستان سعودي در امور داخلي عراق گفته بود، دخالت سعودي ها درعراق براي اولين بار نيست و اين رفتار ناپسند آنها بارها تكرار شده است.
از سوي ديگر، بسياري از مسئولان و كارشناسان عراقي نيز، موضع گيري هاي مداخله جويانه آمريكا را از جمله عوامل جدي براي توقف روند عادي تشكيل دولت جديد عراق مي دانند. در همين راستا، چندي پيش «زلماي خليل زاد»، سفير سابق آمريكا در افغانستان و نماينده سابق واشنگتن در سازمان ملل پيشنهاد كرده بود، براي حل مسئله نخست وزيري در عراق، دو سال «نوري مالكي» و دو سال «اياد علاوي» رأس كار حكومت را به دست گيرند!
در عين حال، روزنامه «الحيات» چاپ لندن از شكست معاون وزير خارجه آمريكا در مأموريت جديدش درعراق خبر داد.
اين روزنامه به نقل از برخي سياستمداران و شخصيت هاي پارلماني عراق نوشت، «جفري ويلتمن» پس از اينكه نتوانست به اهداف خود در آنچه «نزديك كردن ديدگاه جريان هاي سياسي عراق به يكديگر با هدف تشكيل دولت» خوانده بود برسد به كشورش بازگشت تا پس از رايزني با دولت آمريكا بار ديگر به عراق بازگردد.
گفتني است پيش از اين مردم و جريان هاي سياسي عراق با سفر مقامات آمريكايي به كشورشان به شدت مخالفت كرده و آن را دخالت در امور داخلي اين كشور عنوان كرده بودند.

 



اظهارات جنجالي مك كريستال در آمريكا تيم اوباما نمي داند در افغانستان چه مي گذرد

سرويس خارجي-
انتشار سخنان ژنرال «مك كريستال» درباره ناتواني اوباما و تيم وي در مديريت جنگ افغانستان جنجال آفريد.
سه شنبه هفته جاري مجله آمريكايي «رولينگ استون» مقاله اي منتشر كرد كه در آن به بخشي از مصاحبه منتشر نشده ژنرال «استنلي مك كريستال» با اين مجله اشاره شد. در اين مصاحبه، مك كريستال كه به طور همزمان فرماندهي نيروهاي ناتو و نيروهاي آمريكايي در افغانستان را به عهده دارد به رولينگ استون مي گويد كه تيم اوباما توان مديريت جنگ افغانستان را ندارد و زماني كه مصاحبه گر از او درباره چگونگي مديريت جنگ توسط معاون رئيس جمهور آمريكا مي پرسد مك كريستال با لحن تمسخرآميزي جواب مي دهد «از من درباره بايدن مي پرسيد؟ بايدن كيست؟»
پائيز سال گذشته نيز مك كريستال طي يك كنفرانس خبري در لندن استراتژي «بايدن» براي مبارزه با تروريسم را «كوته بينانه» خوانده و گفته بود كه اين طرح باعث آشوب خواهد شد. البته اين اظهارات بي پاسخ نماند؛ اوباما مك كريستال را احضار كرد و به نوشته رولينگ استون معناي اين احضاريه جز اين نبود كه «خفه شو و حد خودت را بدان».
رولينگ استون در مقاله روز سه شنبه خود به نخستين ديدار مك كريستال و اوباما در سال 2009 نيز اشاره كرده و به نقل از يك منبع آگاه نوشت، پس از اين ديدار توصيف مك كريستال از اوباما اين بود كه وي از اينكه در يك اتاق پر از افراد نظامي مي نشست «ترسيده» بود.
انتشار اين مقاله واكنش شديد برخي رسانه ها و افراد نزديك به كاخ سفيد را در پي داشت به طوري كه رئيس جمهور آمريكا شخصا نسبت به آن واكنش نشان داد و گفت: «مك كريستال و هم تيمي هايش نسبت به دولت بدبين هستند و آن را دست كم گرفته اند».
ماجرا به اين واكنش ختم نشد و اوباما از احضار مك كريستال به واشنگتن خبر داد. همچنين اخباري درباره وادار شدن مك كريستال به استعفا از مقام خود منتشر شد كه با تحليل هايي نيز همراه بود. «ماركو فيسانزيو» رئيس موسسه تحقيقاتي «گلوبال ريسرچ پروجكت» در اين باره به شبكه خبري بي بي سي گفت: «اخراج مك كريستال به ضرر آمريكاست چرا كه جنگ را مك كريستال طراحي كرده نه اوباما».
شبكه سي ان ان نيز استعفاي مك كريستال را يك پيروزي بزرگ براي طالبان توصيف كرد.
هنوز استعفاي مك كريستال قطعي نشده اما «رابرت گيبس» سخنگوي كاخ سفيد روز گذشته هشدار داد كه تمام گزينه ها در مورد مك كريستال بر روي ميز است و احتمال مي رود كه از سمت خود استعفا دهد.
در پي اين جنجال سياسي امنيتي در آمريكا شبكه «اي بي سي» با «اريك باتز» دبير اجرايي مجله رولينگ استون گفت وگويي را ترتيب داد. باتز درباره مقاله مجله خود گفت: «اظهارات مك كريستال نشانگر يك منازعه و اختلاف عميق درون دولت آمريكا بر سر ماهيت جنگ افغانستان است».
وي ادامه داد كه «اين منازعه از همان آغاز جنگ افغانستان بر سر افزايش نيروها و به وضوح بين طرف هاي نظامي و طرف هاي ديپلماتيك وجود داشته است و با وجود اين اختلافات، پيروزي در جنگ افغانستان كاري بس دشوار خواهد بود».
اوباما در ماه مه سال 2009 (ارديبهشت 1388) مك كريستال را به فرماندهي نيروهاي آمريكايي در افغانستان منصوب كرد. جنگ عراق و افغانستان تاكنون براي آمريكا يك هزار ميليارد دلار هزينه داشته و قريب به 5800 نظامي آمريكايي در اين دو كشور به هلاكت رسيده اند.

 



افشاي همكاري موساد و «پ ك ك» براي انجام فعاليت هاي تروريستي در تركيه

منابع نزديك به دولت تركيه از آموزش شبه نظاميان پ ك ك توسط رژيم صهيونيستي پرده برداشتند.
بنابر گزارش خبرگزاري ها، منابع نزديك به دولت تركيه از اقدام نيروهاي موساد براي آموزش عناصر گروه «پ ك ك» خبر دادند.
اين منابع همچنين روشن ساختند كه سازمان جاسوسي رژيم صهيونيستي در ماجراي انفجارهاي اخير شبه نظاميان پ ك ك از جمله انفجار روز سه شنبه در اسلامبول و يا حمله چند روز گذشته اين شبه نظاميان به سربازان تركيه در مناطق مرزي دست داشته است.
براساس همين اخبار تركيه به اين اطمينان رسيده است كه موساد در انفجارهاي پ ك ك عليه شهروندان ترك دست دارد.
جالب اينكه منابع رسانه اي تركيه همچنين به وجود رابطه مستقيم بين افزايش حملات پ ك ك با موضع گيري اخير تركيه در قبال محاصره غزه و مخالفت با سياست گرسنه نگه داشتن ملت فلسطين اشاره كردند.
در همين حال روزنامه قطري «شرق الاوسط» نوشت، دولت تركيه چند سال قبل نيز اقدام افسران اسرائيلي را محكوم كردند.
از سوي ديگر، راديو رژيم صهيونيستي نيز روز سه شنبه طي گزارشي اذعان كرد كه كابينه اسرائيل به رياست «بنيامين نتانياهو» همگرايي خود را با جريان هاي معارض حزب حاكم در تركيه افزايش داده است.
براساس اعلام راديو اسرائيل، «ايهود قرا» معاون وزير در كابينه اسرائيل از حزب حاكم قصد دارد بزودي به تركيه برود و سلسله ديدارهايي را با مخالفان سياسي «رجب طيب اردوغان» نخست وزير اين كشور برگزار كند.در همين راستا رژيم صهيونيستي پايگاهي خبري به دو زبان عبري و انگليسي راه اندازي كرده است كه در آن ملت تركيه را عليه حكومت حزب اسلامگراي عدالت و توسعه به رياست اردوغان تحريك مي كند.
علاوه بر اين، روزنامه تقويم تركيه با درج مطلبي از همكاري وسيع آمريكا به عنوان متحد استراتژيك رژيم صهيونيستي با مخالفان تركيه خبر داد و نوشت: يكي از اعضاي گروه جدايي طلب پ ك ك كه از مرزهاي عراق عبور كرده و تسليم نيروهاي امنيتي تركيه شده است در اعترافات خود گفته است كه وي در اردوگاه »سورده» در كوه هاي قنديل اقامت داشته و نظاميان آمريكا همواره به آنجا آمده با مسئولان ارشد گروه نشست هاي محرمانه برگزار كرده اند.

 



حزب الله نسبت به احتمال ترور سيدحسن نصرالله هشدار داد

سرويس خارجي-
حزب الله لبنان هشدار داد كه ماموران موساد درنظر دارند به يك سري عمليات تروريستي از جمله ترور سيدحسن نصرالله دست بزنند.
حزب الله لبنان در بيانيه اي كه روز گذشته منتشر شد تصريح كرد، شواهدي به دست آمده كه ترور سيدحسن نصرالله دبيركل و ديگر سران اين حزب در دستور كار رژيم اسرائيل قرار گرفته است.
به گفته حزب الله صهيونيست ها درنظر دارند با راه انداختن يك سري عمليات تروريستي در لبنان زمينه شروع يك جنگ جديد را فراهم سازند.
در اين بيانيه آمده است، حزب الله هيچگاه شروع كننده جنگ يا ماجراجويي عليه رژيم صهيونيستي نبوده، ليكن اگر اين رژيم مي خواهد جنگي ديگر به لبنان تحميل كند يا دست به ماجراجويي جديد عليه سران اين حزب بزند بايد منتظر پيامدهاي خطرناك اين اقدامات باشد.
حزب الله همچنين تاكيد كرده است در اين صورت هيچ مكان امني براي اسرائيل وجود نخواهد داشت و عكس العمل مناسب داده خواهد شد.
گفتني است وئام وهاب رئيس حزب توحيد لبنان اخيرا اعلام كرده بود كه رژيم صهيونيستي برنامه هايي براي ضربه زدن به حزب الله در آينده اي نه چندان دور در دست تهيه دارد كه ترور سران حزب الله از جمله اين اقدامات است.
وزارت خارجه لبنان نيز در نامه اي به سازمان ملل متحد در واكنش به تهديدات رژيم صهيونيستي مبني بر حمله به كشتي آزادي لبنان اعلام كرد در صورت حمله به كشتي مريم پيامدهاي ناگواري در انتظار اسرائيل خواهد بود.
كشتي مريم حامل كمك هاي انسان دوستانه و زنان لبناني است كه به زودي وارد غزه خواهد شد.
وزير جنگ رژيم صهيونيستي اخيرا اعلام كرده كه از ورود اين كشتي به غزه جلوگيري خواهد كرد.
ساير رويدادها
¤ رئيس جمهور سوريه و ميشل عون درباره همكاري هاي دوجانبه سوريه و لبنان گفت وگو كردند.
¤ حزب الله لبنان حمايت ساركوزي از اسرائيل را يك رسوايي بزرگ خواند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14