(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 3 تير  1389- شماره 19678

كوتاه اقتصادي
وزير نفت خبر داد سرمايه گذاري 50 ميليارد دلاري در پارس جنوبي
وزير بازرگاني: كمبود كالا در زمان اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها نداريم
تسهيلات جديد دولت به آزادگان خانواده هاي جانبازان وشهدا
نايب رئيس كميسيون كشاورزي مجلس:وزارت بازرگاني مسئول واردات بي رويه برنج در فصل برداشت است
وزير اقتصاد: بورس تهران از تهديد بحران مالي جهاني فرصت سازي كرد
اجراي 15 پروژه اكتشافي توسط متخصصان ايراني
وزير كار و امور اجتماعي: مسئولاني كه با پروژه ملي اشتغال همكاري نكنند، بركنار مي شوند
پرداخت وام 50 ميليون توماني به دانش آموختگان كشاورزي
آماده باش اقتصاد انگليس، آغاز اعتصابات گسترده كسري شديد بودجه و رياضت اقتصادي در راه است
حضوروزير بازرگان دركميسيون اقتصادي مجلس



كوتاه اقتصادي

¤ معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي از آغاز نصب كنتورهاي هوشمند برق از نيمه اول تير ماه جاري در كشور خبر داد و اعلام كرد كنتور 20 ميليون مشترك شبكه برق كشور به صورت تدريجي تعويض مي شود.
¤ عضو هيأت مديره شركت هاي سرمايه گذاري استان تهران گفت: تمامي بازنشستگان ثبت نامي پيش از دي ماه 87 كه مشخصات آنها توسط دبيرخانه مركزي تأييد شده باشد شامل دريافت سود سهام عدالت هستند و در خصوص باقي بازنشستگان در آينده اي نزديك تصميم گيري خواهد شد.
¤ مدير بازار شركت بورس از قطعيت معامله 145 ميليارد توماني بلوك 5 درصدي بانك تجارت و خروج بيش از 521 ميليون و 869 هزار سهم اين بانك از دارايي هاي دولت خبر داد.
¤ معاون سازمان خصوصي سازي تأكيد كرد: هيچ گروهي بابت مطالبات از دولت اجازه حضور در رقابت خريد بلوك هاي 18 درصدي ايران خودرو و سايپا را ندارد.
¤ اندونزي با تصميم خود براي ساخت يك پالايشگاه بنزين خواهان تأمين نفت اين پالايشگاه از ايران به ميزان 300هزار بشكه در روز شد.
¤ رقابت براي خريد بلوك 18 درصدي سهام ايران خودرو و 18 درصد سهام شركت سايپا در بورس اوراق بهادار تهران؛ به هفته آينده منتقل شد.
¤ آسوشيتدپرس طي گزارشي با انعكاس خبر مربوط به چاپ اسكناس 10 هزار توماني در ايران اين اقدام را ناشي از فشارهاي تورمي ارزيابي كرد.
¤ توسعه شعب كارگشايي بانك ملي ايران به منظور تأمين نيازهاي خرد و ضروري مردم يكي از سياست هاي محوري آقاي خاوري از بدو تصدي مديريت عاملي بانك ملي است. به طوري كه قبل از انقلاب تا پايان سال 87 تعداد اين شعب 13 واحد بود و از سال 88 تاكنون اين رقم با رشد 230 درصدي به 30 واحد رسيده است.
¤ رئيس مأسسه استاندارد با اشاره به ابلاغ قانون ارتقاء كيفيت توليد خودرو و ساير توليدات صنعتي از سوي رئيس جمهور گفت: طبق اين قانون توليدكنندگان داخلي يك سال براي استانداردسازي محصولاتشان فرصت دارند و در صورت عدم رعايت اين قانون، توليد آنها متوقف خواهد شد.
¤ رئيس شوراي عالي هماهنگي مديران عامل بانكهاي دولتي گفت: بايد به سمتي حركت كنيم كه افراد داراي بدهي مالياتي نتوانند از زير پرداخت بدهي خود شانه خالي كنند.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 5504 الي 5509، 5530 الي 5535، 4463 الي 4469، 7754 الي 7759، 6678 الي 6682، 4416، 4417، 4410 الي 4414، 5564 الي 5568، 7716، 7740 الي 7743، 7746 الي 7748، 77980 الي 77986 از امروز، روز شنبه و يكشنبه آينده به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.

 



وزير نفت خبر داد سرمايه گذاري 50 ميليارد دلاري در پارس جنوبي

وزير نفت با اشاره به سرمايه گذاري 50 ميليارد دلاري در پارس جنوبي، از افزايش ظرفيت توليد پليمر ايران خبر داد و گفت: تامين بلندمدت امنيت واحدهاي پائين دستي پتروشيمي در دستور كار قرار دارد.
سيدمسعود ميركاظمي در جمع خبرنگاران يكي از سياستهاي وزارت نفت را ايجاد ارزش افزوده در صنعت نفت عنوان كرد و گفت: بايد گاز استحصالي به مجتمع هاي پتروشيمي و سپس به واحدهاي پليمري ارسال شود كه ادامه اين فرآيند ارزش افزوده، درآمدزايي و اشتغال آفريني را به همراه خواهد داشت.
وزير نفت با اشاره به كاربرد محصولات پليمري و پلاستيك در صنايع بسته بندي، غذايي، بهداشت و درمان، خودروسازي، حمل و نقل، خانگي و ساختماني تصريح كرد: در شرايط فعلي سرعت استفاده از پليمرها در صنايع مختلف به ويژه خودروسازي، ساختمان و خانگي رو به افزايش است و پيش بيني مي كنيم تا پايان سالجاري ظرفيت توليد پليمر ايران به 5 ميليون تن افزايش يابد.
به گفته وي، عرضه محصولات پليمري در بورس، تزريق به موقع منابع مالي و تامين امنيت بلندمدت خوراك واحدهاي پائين دستي پتروشيمي از مهمترين ضرورتهاي توسعه صنايع پليمري در كشور است.
وي همچنين با اشاره به تعيين تكليف قرارداد 8 فاز باقي مانده ميدان مشترك پارس جنوبي گفت: در حال حاضر 29 فاز پارس جنوبي در دست ساخت است و تمامي فازهاي اين ميدان مشترك براي توسعه فعال شده اند.
ميركاظمي با بيان اينكه تاكنون 8 فاز به توليد كامل گاز رسيده اند اعلام كرد: براي توسعه 8 فاز باقي مانده در مجموع 5/21 ميليارد دلار سرمايه گذاري شده است و پيش بيني مي كنيم در برنامه پنجم توسعه 50 ميليارد دلار براي توسعه اين ميدان مشترك سرمايه گذاري انجام شود.
ميركاظمي با اشاره به توسعه كامل پارس جنوبي تا چهار سال آينده گفت: در شرايط فعلي فازهاي 12، 15، 16، 17 و 18 پارس جنوبي بين 10 تا 50درصد پيشرفت فيزيكي دارد.

 



وزير بازرگاني: كمبود كالا در زمان اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها نداريم

وزير بازرگاني با بيان دغدغه هاي خود در اجراي قانون هدفمندي يارانه ها گفت: در پياده سازي اين قانون، هيچكس حق ندارد به مردم القا كند كه فشار تقاضا در كشور بوجود مي آيد.
مهدي غضنفري در سومين گردهمايي اصناف گفت: قانون هدفمندسازي يارانه ها كه به زودي اجراي آن در كشور آغاز مي شود، نيازمند همكاري و مدد اصناف كشور است.
وزير بازرگاني افزود: اگر جامعه اصناف، اطلاعات لازم را در رابطه با پياده سازي قانون مذكور نداشته باشند، ممكن است با دغدغه اي كه لازم نيست وجود داشته باشد، كار را پيش برند.
وي تصريح كرد: به نظر مي رسد كه بايد كمبود كالا در پياده سازي قانون هدفمند كردن يارانه ها را از ذهن خارج كرد، وزارت بازرگاني اين اطمينان را مي دهد كه به محض اجراي اين قانون، بازار به هيچ وجه مواجه با تهاجم تقاضا نيست.
غضنفري با بيان اينكه در ايام پاياني سال و ماه مبارك رمضان، بازار با تهاجم تقاضا مواجه است، خاطرنشان كرد: در پياده سازي قانون هدفمند كردن يارانه ها، هيچكس حق ندارد اين القا را به مردم داشته باشد كه در شرايط هدفمندسازي يارانه ها، فشار تقاضا در كشور بوجود مي آيد چرا كه دليلي بر اين امر وجود ندارد.
وي ادامه داد: نگراني من از باب پياده سازي قانون هدفمند كردن يارانه ها، كمبود كالا نيست بلكه ممكن است اطلاعات غلط به مردم داده شده و ناخواسته فشار تقاضا ايجاد شود.
غضنفري تاكيد كرد: در شرايط هدفمند كردن يارانه ها، به هيچ وجه كشور با كمبود عرضه مواجه نيست. نبايد شرايط جنگ را به ذهن آورد. ما در قانون هدفمند كردن يارانه ها با كمبود كالا مواجه نيستيم. مبادا كسي اين را در ذهن بپروراند كه مي تواند كالاهاي موجود در بازار را انبار كند به بهانه اينكه مي خواهد در زمان هدفمند كردن يارانه ها، آن را به فروش رساند. بايد به صراحت گفت كه كالا به وفور در كشور وجود دارد.
وي گفت: بعد از اجراي قانون، رابطه و معادله عرضه و تقاضا به هم نمي خورد، كمبود كالا و تهاجم تقاضا وجود ندارد، بنابراين نبايد اجازه دهيم امواج رواني و شايعات بازار را اداره كند.

 



تسهيلات جديد دولت به آزادگان خانواده هاي جانبازان وشهدا

وام 14 ميليو ن توماني مسكن و 7 ميليون توماني خريد خودرو با پيگيري دفتر امور ايثارگران و موافقت شوراي هماهنگي بانك ها، از طريق سيستم بانكي در اختيارآزادگان و خانواده هاي شهدا و جانبازان قرارمي گيرد.
به گزارش روابط عمومي وزارت امور اقتصادي و دارايي، تسهيلات بانكي در اختيار ايثارگران به شرح زير مي باشد:
تسهيلات اعطايي به ايثارگران براساس ضوابط ارائه تسهيلات مسكن به آزادگان و خانواده هاي شهداء مبلغ 000/000/140 ريال،سود تسهيلات بند يك خانواده هاي شهداء و آزادگان و جانبازان 25 درصد و بالاتر با نرخ 4 درصد، سود تسهيلات پرداختي مازاد تا سقف تسهيلات مسكن كاركنان بانك ها با نرخ 7 درصد، وام قرض الحسنه درمان بيماري ايثارگران حداكثر تا ده ميليون ريال، وام قرض الحسنه كمك هزينه تحصيلي حداكثر تا ده ميليون ريال،تسهيلات خريد كالاي اساسي با دوام حداكثر تا بيست ميليون ريال، تسهيلات خريد خودرو حداكثر تا هفتاد ميليون ريال.
طبق درخواست اين دفتر و تصويب هيئت مديره تعاوني اعتبار مقرر شد به كليه جانبازان 50 درصد و بالاتر به صورت خارج از نوبت و خانواده هاي معظم شهداء وزارتخانه مبلغ 120 ميليون ريال با احتساب 50 ميليون ريال قبلي (تفاوت 70 ميليون ريال) وام پرداخت گردد.

 



نايب رئيس كميسيون كشاورزي مجلس:وزارت بازرگاني مسئول واردات بي رويه برنج در فصل برداشت است

نايب رئيس كميسيون كشاورزي مجلس گفت: در بحث واردات برنج مقصر وزارت بازرگاني است زيرا از اول سال قرار بود واردات محصولات كشاورزي با نظر وزارت جهاد كشاورزي انجام شود اما وزارت بازرگاني همچنان روال پيشين را ادامه مي دهد.
كاظم فرهمند در گفت وگو با خبرگزاري فارس، در مورد نتيجه برنج هاي وارداتي مسموم گفت: برنج هايي كه گفته مي شود مسموم است قطعا وارداتي است اما در مورد اينكه آيا واقعا مسموم است يا نه، كميته اي متشكل از كميسيون كشاورزي، بهداشت و درمان مجلس و موسسه استاندارد و بازرگاني روي آزمايشات انجام گرفته بررسي كرده و نتيجه را به مجلس ارائه مي كنند كه تاكنون ارائه نشده است.
فرهمند در مورد علت واردات اخير برنج در آستانه برداشت اين محصول گفت: مقصر اصلي وزارت بازرگاني است زيرا از اول سال قرار بود واردات محصولات كشاورزي با نظر وزارت جهاد كشاورزي انجام شود اما وزارت بازرگاني همچنان روال پيشين را ادامه مي دهد.
وي گفت: واردات برنج، نگراني براي توليدكننده ها به وجود آورده است و طبق قانون قرار بود از اول سال 89 تعرفه ها بالا برود، اما هنوز قانون با گذشت 3 ماه اجرا نشده است.
وي گفت: به شدت مخالف واردات بي رويه هستم و اعتقاد دارم به توليدات داخلي لطمه وارد مي كند و به اندازه نياز بايد وارد شود در حالي كه تاكنون بيش از نياز داخلي وارد كرده ايم.
فرهمند گفت: طي 3 ماه گذشته واردات برنج به توليدات لطمه وارد كرده است.
نايب رئيس كميسيون كشاورزي مجلس گفت: واردات برنج را بخش خصوصي با مجوز دولت انجام مي دهد مگر اينكه قاچاقي وارد شود.

 



وزير اقتصاد: بورس تهران از تهديد بحران مالي جهاني فرصت سازي كرد

وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: هرچند در پي بروز بحران مالي جهاني بسياري از بورس هاي دنيا با افت شديد مواجه شدند اما بازار سرمايه كشور با اقدامات كنترلي و اتخاذ تدابير لازم نه تنها از آسيب مصون ماند بلكه توانست از تهديدها فرصت سازي كرده و رشد قابل توجهي را تجربه كند.
سيدشمس الدين حسيني در گفت وگو با ايرنا، افزود: بازار سرمايه كشور در سال هاي اخير حركت شتابداري را به سوي توسعه و تحول آغاز كرده و همچنان با توجه به فرصت هاي ايجاد شده و حمايت و توجه سياست گذاران كلان كشور، مسير طولاني و پرفراز و نشيب توسعه يافتگي را طي مي كند.
وي ادامه داد: بخش هاي اجرايي و نظارتي بازار سرمايه شكل گرفته و در حال تكامل است، ضمن آن كه نهادهاي مالي جديد همچون شركت هاي تامين سرمايه و صندوق سرمايه گذاري تاسيس شده اند.
وزير اقتصاد اظهار داشت: ابزارهاي مالي جديدي همچون اوراق اجاره، قرارداد آتي سهام و غيره براي انتشار و معامله در بازار سرمايه طراحي شده است.
حسيني با بيان آنكه معامله قراردادهاي آتي آغاز شده و در حال توسعه به انواع كالاها است، ادامه داد: همايش ها، سمينارها و كارگاه هاي آموزشي پيشرفته به طور مرتب توسط نهادهاي بازار سرمايه براي ارتقاء دانش بازار سرمايه تشكيل مي شود.
سخنگوي اقتصادي دولت تصريح كرد: به علت آنكه بازار سرمايه كشور متنوع بوده و مبتني بر اقتصاد واقعي است عليرغم بحران مالي جهاني روند ارزش بازار و شاخص ها رو به رشد بوده است.حسيني گفت: تنها در نيمه دوم سال 87 به علت كاهش شديد قيمت نفت و كاهش درآمدهاي ارزي كشور بازار سرمايه اثرات اندكي را پذيرفت كه در مقايسه ساير بورس هاي جهاني بسيار ناچيز بوده است.
به گفته وي از طرفي ديگر به موازات رشد بورس و اوراق بهادار تهران بورس كالاي ايران نيز با اتخاذ تدابير و برنامه هاي جديد از جمله گسترش پذيرش كالاهاي جديد و استفاده از ابزارهاي نوين مالي روند افزايشي را در دوره فعاليت خود داشته است.

 



اجراي 15 پروژه اكتشافي توسط متخصصان ايراني

متخصصان ايراني 15پروژه اكتشافي را در خارج كشور اجرا مي كنند. تاكنون عمليات اكتشافي و لرزه نگاري اين پروژه ها اجرا شده است.
حسن محمدي مقدم مديرعامل شركت عمليات اكتشاف نفت در جمع خبرنگاران گفت: با اجراي اين پروژه ها بيش از 100ميليون دلار درآمد ارزي نصيب كشور مي شود.
وي با اشاره به انجام 600 كيلومتر لرزه نگاري دو بعدي و سه بعدي در 2 بلوك اكتشافي قرقيزستان به كارفرمايي يك شركت استراليايي تصريح كرد: همچنين تاكنون 6 هزار و 200كيلومتر لرزه نگاري دو بعدي و سه بعدي در 13بلوك اكتشافي ازبكستان انجام گرفته است.
اين مقام مسئول با اشاره به رقابت ايران با شركت هايي از چين، روسيه و آمريكا براي توسعه فعاليت هاي اكتشافي در منطقه آسياي ميانه اظهار داشت: هم اكنون شركت عمليات اكتشاف نفت ايران با شركت هايي همچون لوك اويل روسيه ، پتروناس مالزي و دووي كره جنوبي همكاري مي كند.
مديرعامل شركت عمليات اكتشافي نفت ايران از ورود اولين كشتي لرزه نگاري ايران پس از انهدام كشتي اكتشافي پژواك (بهمن ماه 1384) تا پايان سال جاري خبر داد و تأكيد كرد: ارزش تقريبي اين كشتي پيشرفته حدود 80ميليون دلار برآورد شده كه داراي 6 خط استريم (خط لرزه نگاري) است.

 



وزير كار و امور اجتماعي: مسئولاني كه با پروژه ملي اشتغال همكاري نكنند، بركنار مي شوند

وزير كار و اموراجتماعي گفت: در جلسه شوراي عالي اشتغال مقرر شد سهم بانكهاي مختلف از تسهيلات اعطايي تعيين و لازم الاجرا شود.
عبدالرضا شيخ الاسلام در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به جلسه اخير شوراي عالي اشتغال گفت: در اين جلسه چند مبحث مهم بررسي شد كه مهمترين آن، بحث تعيين تكليف تسهيلات اعطايي بانكها (چه قرض الحسنه و چه ساير بانكها) براي بنگاه هاي مختلف اقتصادي بود كه در نهايت در اين جلسه مقرر شد تا پايان هفته جاري سهم بانكهاي مختلف تعيين و لازم الاجرا شود.
وي با بيان اينكه استانداران براي انجام اين كار داراي اختيار عزل و نصب مديران استاني و مديران بانكها هستند گفت: استانداران مي توانند هر كسي را كه در اين پروژه بزرگ ملي تعلل، كوتاهي و سستي از خود نشان دهند از كار بركنار كنند.

 



پرداخت وام 50 ميليون توماني به دانش آموختگان كشاورزي

مدير عامل بانك كشاورزي گفت: براساس مصوبه هيأت مديره، سقف تسهيلات ضمانتي بانك كشاورزي به دانش آموختگان اين بخش به 500 ميليون ريال افزايش يافت.
به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، محمد طالبي در گردهمايي يك روزه شوراهاي استاني و مركزي سازمان نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي، افزود: اين ميزان تا پيش از اين 400 ميليون ريال بود كه با هدف گسترش حمايت هاي بانكي از دانش آموختگان بخش كشاورزي، 100 ميليون ريال به اين ميزان اضافه شد.
وي با اشاره به وجود تعامل مناسب بين بانك كشاورزي و سازمان نظام مهندسي كشاورزي، گفت: اين ارتباطها فرصت مناسبي براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد شرايط دانش آموختگان اين بخش مهيا مي كند تا بانك بتواند برنامه هاي مناسب تري براي حمايت از تحصيل كرده هاي رشته هاي مرتبط با كشاورزي، طراحي كند.
مديرعامل بانك كشاورزي، افزود: هم اكنون بخش گسترده اي از فعاليت هايي كه به خارج از بانك محول شده، مانند فعاليت هاي كارگزيني بيمه، توسط نظام مهندسي كشاورزي اجرا مي شود.
طالبي، اظهار داشت: 98 درصد فعاليت هاي كارگزيني بيمه محصولات كشاورزي توسط اين سازمان و شركت هايي كه توسط دانش آموختگان ايجاد شده مديريت مي شود كه اين امر كيفيت پوشش هاي بيمه اي را افزايش داده است.
وي تصريح كرد بانك كشاورزي مجتمع هاي توليدي مرتبط با بخش كشاورزي مانند مجتمع هاي گلخانه اي را احداث مي كند و پس از آماده سازي طرح ها، به كارشناسان اين بخش تحويل مي دهد.
مدير عامل بانك كشاورزي ادامه داد: هم اكنون بخش گسترده اي از اين طرح ها در سراسر كشور و به خصوص استان كردستان آماده واگذاري است.
وي نحوه اداره بنگاه هاي كشاورزي كشور را يكي از مشكلات اين بخش ذكر كرد و گفت: هم اكنون تمام فرايندها و فعاليت هاي اين بخش از جمله تهيه نهاده ها، توليد و حتي بازار رساني به عهده كشاورز است كه اين وضعيت در ديگر بخش ها وجود ندارد.
طالبي همچنين نحوه حضور دانش آموختگان بخش كشاورزي در عرصه توليد را از مسايل مهم اين بخش ذكر كرد و گفت: سازمان نظام مهندسي كشاورزي بايد تعيين كند كه كارشناسان در كدام يك از جايگاه هاي مدير، ناظر، كارشناس و توليدكننده بخش كشاورزي بهتر است فعال باشند.

 



آماده باش اقتصاد انگليس، آغاز اعتصابات گسترده كسري شديد بودجه و رياضت اقتصادي در راه است

در ادامه واكنش ها به طرح بودجه اضطراري دولت انگليس، كه اعتراضات گسترده اي در پي داشته است؛ بخش هاي دولتي اين كشور تهديد به اعتصابات گسترده كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، در حالي كه وزير دارايي انگليس مدعي است كه اولين طرح بودجه اش سختگيرانه اما متوازن است ولي احزاب مخالف به ويژه حزب كارگر مدعي است كه اين طرح در واقع فقيرترها را مجازات خواهد كرد و باعث از بين رفتن فرصتهاي شغلي زيادي خواهد شد و اين بودجه كاملا خطرناك است.
اتحاديه هاي صنفي انگليس نيز اعلام كرده كه اين طرح مشكلات زيادي براي آنها به وجود خواهد آورد و باعث از بين رفتن صدها هزار فرصت شغلي خواهد شد و بحراني در اقتصاد محلي و منطقه اي ايجاد خواهد كرد.
براساس گزارشهاي دريافتي دولت انگليس براي كاهش كسري بودجه بي سابقه تحت فشار است و خود را براي سختگيرانه ترين بودجه سالانه اين كشور در سي سال اخير آماده مي كند.
جرج آزبورن وزير دارايي انگليس افزايش ماليات بر ارزش افزوده را اقدامي براي برطرف كردن كسري بودجه عمومي خود مي داند و درصدد است آن را تا اول ژانويه سال آينده به 20درصد افزايش دهد.
جرج آزبورن مي گويد اين اقدام به همراه اقدامات ديگري كه در همين راستا اتخاذ شده است باعث خواهد شد تا كسري بودجه عمومي كشور در پنج سال آينده به صفر درصد برسد.
وي اين بودجه را «بودجه اضطراري» و در عين حال اجتناب ناپذير مي داند.
از جمله اقدامات ديگري كه وزير دارايي دولت جديد انگليس براي كاهش كسري بودجه عمومي كشور اتخاذ كرده است مي توان به وضع ماليات بر درآمدهاي بانكها از ژانويه 2011 اشاره كرد.
دولت اميدوار است كه از اين راه نيز هر سال دو ميليارد پوند عايد خود كند.
براساس اعلام جرج آزبورن ميزان ماليات بر افزايش ارزش سرمايه از 18درصد به 28درصد خواهد رسيد.
جرج آزبورن در جمع نمايندگان مجلس انگليس ابراز اميدواري كرد كه كسري بودجه عمومي كشور از 149ميليارد پوند (179ميليون يورو) كنوني به 20 ميليارد پوند تا سال مالي 2015 برسد.
آزبورن هنگام دفاع از طرح بودجه دولت ديويد كامرون آن را «بودجه اضطراري» خواند و گفت: اين بودجه اي است كه ما بايد به عنوان هزينه ناتواني هاي گذشته بپردازيم.
آزبورن افزود: دولت ائتلافي انگليس بزرگترين كسري بودجه را از دولت قبلي به ارث برده است.
وي معتقد است كه در اين طرح اگرچه سختگيري هاي اقتصادي درنظر گرفته شده ولي در عين حال عادلانه است.
آزبورن گفت: كسري بودجه انگليس در سال 11-2010 پيش بيني مي شود به 149ميليارد پوند برسد.
وي همچنين گفت: دولت انگليس به نظام مالي يورو نخواهد پيوست.
وزير دارايي انگليس ادامه بدهي هاي مالي را بزرگترين مخاطره براي اروپا دانست و گفت: متاسفانه اين بودجه هزينه بي مسئوليتي دولت قبلي است كه ما بايد بپردازيم.
از سوي ديگر، رشد كم سابقه نرخ تورم در انگلستان، اقتصاد اين كشور را در آستانه اعتصاب سراسري كارگران قرار مي دهد. اين اعتصابات كه از روز چهارشنبه با تجمع معترضان مقابل چند نهاد دولتي آغاز شد، در حال گسترش است.
در همين خصوص بلومبرگ خبر داد كه تورم انگلستان به سومين ماه بحراني رسيد تا اوضاع اقتصادي انگلستان، نگران كننده اعلام شود و اقتصاد اين كشور به حالت آماده باش درآيد.
كارشناسان، تضعيف پوند و افزايش قيمت مصرف انرژي در انگلستان را علت اصلي رشد نرخ تورم مي دانند.
گاردين نيز با اعلام خبر تهديد دولت كامرون از سوي اتحاديه هاي كارگري به اعتصاب سراسري نوشت: اين در حالي است كه دولت جديد انگليس مهم ترين اولويت اقتصادي خود در سال 2010 را كاهش كسري بودجه و هزينه هاي دولتي اعلام كرده و كارمندان و كارگران بخش عمومي را به شدت از اين تصميم نگران و خشمگين كرده است.
تعداد بيكاران انگليسي در سه ماه نخست 2010 به بيش از
5/2 ميليون نفر رسيده كه اين رقم از دسامبر 1994 ميلادي بي سابقه است.
رشد 20درصدي شركت ها و افراد در معرض ورشكستگي مالي نيز زنگ خطر را براي دولت ائتلافي انگليس به صدا درآورده است.
شايان ذكر است بودجه جديد انگليس براساس تدابير شديد «رياضت اقتصادي» تهيه شده است تا بخشي از كسري بودجه بي سابقه انگليس را جبران كند.
كسري بودجه كنوني انگليس هم اكنون 228 ميليارد دلار است كه ركورد بي سابقه اي است.

 



حضوروزير بازرگان دركميسيون اقتصادي مجلس

وزير بازرگاني با حضور در جلسه كميسيون اقتصادي مجلس دلايل افزايش قيمت گوشت و تفاوت قيمت آن در مناطق مختلف و همچنين علل عدم پرداخت پول گندمكاران را تشريح كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس محمدرضا خباز درباره جلسه روز سه شنبه كميسيون اقتصادي با حضور غضنفري وزير بازرگاني اظهار داشت: يكي از سؤالاتي كه در جلسه اخير كميسيون اقتصادي از وزير بازرگاني پرسش شد در خصوص علل عدم پرداخت پول گندمكاران بود.
وي افزود: وزير بازرگاني در پاسخ اين سؤال چنين مطرح كرد كه اين مساله به عدم تامين منابع از سوي معاونت برنامه ريزي مربوط مي شود. در خصوص علل عدم تامين منابع، آنچه من طرح كردم و وزير با سكوت خود آن را به نوعي تاييد كرد، بحث هدفمند كردن يارانه ها و تلاش براي تامين منابع لازم براي اجراي اين قانون بود.
اين عضو كميسيون اقتصادي مجلس گفت: بر اين اساس، پيشنهاد كردم كه مبتني بر قانون، اين تامين منابع به صورت تنخواه از خزانه صورت گيرد.وي افزود: در همان جلسه با آقاي عزيزي معاون برنامه ريزي تماس گرفته شد و با دعوت وي، آقاي مصباحي مقدم به نمايندگي از اعضاي كميسيون به همراه رئيس غله، براي حل مشكل مذكور به نزد آقاي عزيزي رفتند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14