(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 6 تير 1389- شماره 19679

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
سومين سالگرد ارتحال آيت الله مشكيني برگزار شد
رهبر معظم انقلاب در ديدار پرشور مردم استان بوشهر بصيرت توده مردم گاه بيشتر از برخي خواص است
شور اعتكاف در سراسر كشور پالايش دل در شب هاي نياز
آيت الله نوري همداني: حفظ نظام اسلامي از همه مسائل واجب تر است
آيت الله ناصر مكارم شيرازي: دفاع حساب شده از مكتب اهل بيت بر همگان واجب است
در روز پنجشنبه برگزار شد جشن ديدار با پدران آسماني
معاون وزير نفت خبر داد خودكفايي در توليد بنزين تا 2 سال آينده
وزير نيرو: ايران توان صادرات 500 مگاوات برق را دارد
سركنسول روسيه در اصفهان: نيروگاه بوشهر تا 2 ماه آينده راه اندازي مي شود
معاون سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري: امسال 5 اثر معنوي از ايران ثبت جهاني مي شود
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي خبر داد تكميل شبكه بهداشت و درمان روستايي تا پايان سال
وزير خبر داد حمايت گسترده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از نشريات محلي
رئيس سازمان بازرسي كل كشور:ميزان معوقه هاي مالياتي در كشور 6 هزار ميليارد تومان است
اخبار ادبي و هنري



سومين سالگرد ارتحال آيت الله مشكيني برگزار شد

مراسم سومين سالگرد ارتحال آيت الله علي مشكيني پنجشنبه شب با حضور مراجع عظام تقليد، نماينده بيوت مراجع عظام و ساير شخصيت هاي سياسي و مذهبي در مسجد اعظم قم برگزار شد.
به گزارش ايرنا، در اين مراسم كه حضرات آيات نوري همداني، جعفر سبحاني، جوادي آملي و آيت الله ابراهيم اميني امام جمعه قم، آيت الله مقتدايي مدير حوزه علميه قم، آيت الله محمد يزدي رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه، آيت الله هادوي تهراني، آيت الله ري شهري، حجت الاسلام و المسلمين شهرستاني نماينده آيت الله سيستاني، نمايندگان مردم قم در مجلس شوراي اسلامي، طلاب و فضلاي حوزه و مردم قم حضور داشتند، ياد و خاطره آن عالم رباني گرامي داشته شد.
امام جمعه قم در اين مراسم از آيت الله مشكيني به عنوان عالمي عامل، فقيهي وارسته، مجاهدي خستگي ناپذير، معلم و اسوه اخلاق و پارسايي ياد كرد و گفت: ايشان در ابعاد مختلف ديني، علمي و فقهي صاحب نظر بوده و در صحنه هاي مختلف انقلاب اسلامي نيز حضور فعال داشت.
آيت الله سيدهاشم حسيني بوشهري افزود: مرحوم آيت الله مشكيني از محضر بزرگاني مانند حضرات آيات بروجردي، محقق داماد، حجت، حضرت امام راحل كسب فيض نموده و به شخصيت بزرگ علمي و فقهي تبديل شده بود.
آيت الله مشكيني بعد از انقلاب اسلامي رياست مجلس خبرگان رهبري، امام جمعه قم، رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم را برعهده داشته و سال ها به عنوان استاد اخلاق در حوزه علميه تدريس كرده و شاگردان زيادي را تربيت نمود. اين مراسم از سوي مجلس خبرگان رهبري، جامعه مدرسين، شوراي عالي حوزه علميه و مركز مديريت حوزه علميه قم و بيت آيت الله مشكيني برگزار شد.

 



رهبر معظم انقلاب در ديدار پرشور مردم استان بوشهر بصيرت توده مردم گاه بيشتر از برخي خواص است

رهبر معظم انقلاب با اشاره به فضاي فتنه در زمان اميرالمومنين علي عليه السلام فرمودند: علي عليه السلام در آن دوران فتنه به ياران خود نهيب زدند كه راه حق را رها نكنيد و مبادا سخنان فتنه گران در دلهاي شما سستي به وجود آورد.
در خجسته سالروز ميلاد حضرت علي عليه السلام، حضرت آيت الله العظمي خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار جمع زيادي از مردم استان بوشهر، شخصيت اميرالمومنين علي بن ابيطالب عليه السلام را يك شخصيت استثنايي و قله عظمت علمي، معنوي، اخلاقي، انساني و الهي خواندند و تاكيد كردند: مهمترين درس از زندگي آن شخصيت بي نظير تاريخ بشر، براي امروز دنياي اسلام و جامعه، بصيرت بخشي، روشن كردن فضا و عمق دادن به ايمان و انديشه كساني است كه نيازمند بصيرت هستند.
رهبر انقلاب اسلامي ضمن تبريك سيزدهم رجب سالروز ميلاد مولي الموحدين حضرت علي عليه السلام، اين روز را عيد بزرگي دانستند وبا اشاره به عظمت شخصيت حضرت علي عليه السلام افزودند: مهمترين عيدي در اين روز بزرگ، درس گرفتن از راه و روش، رفتار وگفتار آن حضرت است.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي زندگي حضرت علي (ع) را سراسر جهاد، صبر براي خدا، معرفت، بصيرت و حركت در راه رضاي الهي برشمردند و خاطرنشان كردند: اين شخصيت بي نظير كه از دوران كودكي در كنار پيامبر اسلام (ص) رشد و نمو كردند و تربيت يافتند، در مقاطع مختلف حيات شريف خود براي اقامه حق و حفظ اسلام تلاش و پيامبر اكرم (ص)، آن حضرت را ميزان حق معرفي كردند.
ايشان برترين خصلت حضرت علي عليه السلام را بصيرت بخشي به افراد نيازمند بصيرت دانستند و تاكيد كردند: روشن كردن افكار عمومي و آگاهي بخشي، امروز يكي از نيازهاي اصلي دنياي اسلام و جامعه است؛ زيرا دشمنان براي مقابله با اسلام، با ابزارهاي دين و اخلاق وارد شده اند كه بايد كاملا هوشيار بود.
رهبر انقلاب اسلامي افزودند: آنجايي كه مي خواهند افكار عمومي مردم غيرمسلمان را فريب دهند، نام حقوق بشر و دموكراسي را مي آورند و آنجايي كه با افكار عمومي مسلمانان مواجه هستند، نام اسلام و قرآن را مي آورند؛ در حالي كه هيچ اعتقادي به اسلام، قرآن و حقوق بشر ندارند.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي با يادآوري نمونه تاريخي از فتنه جنگ صفين در دوران حضرت علي عليه السلام و بر سر نيزه كردن قرآن براي فريب افكار عمومي و فشار به آن حضرت، افزودند: اميرالمومنين علي عليه السلام در آن دوران فتنه به ياران خود نهيب مي زدند كه اين راه حق و صادقانه اي را كه در پيش گرفته ايد، رها نكنيد و مبادا سخنان فتنه گران در دلهاي شما سستي به وجود آورد.
ايشان با اشاره به غبارآلودگي فضا در دوران فتنه تاكيد كردند: اين شرايط غبارآلود، گاهي به گونه اي است كه برخي نخبگان نيز دچار خطا و اشتباه مي شوند، بنابر اين در دوران فتنه، شاخص لازم است و شاخص هم همان حق و بينه اي است كه حضرت علي (ع) مردم را به آن ارجاع مي دادند و ما نيز امروز نيازمند آن هستيم.
رهبر انقلاب اسلامي افزودند: شاخص و راه روشني كه اميرالمومنين عليه السلام، معرفي مي كنند، اداره جامعه اسلامي با دستورات اسلام، برخورد قاطعانه با دشمنان متعرض، مرزبندي شفاف و روشن با دشمنان و هوشياري در مقابل فريب دشمنان است.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي با تاكيد بر اينكه ملت ايران به بركت انقلاب اسلامي هوشيار است و بسياري از مشكلات كشور هم با بصيرت مردم حل شده است، خاطرنشان كردند: در موارد متعددي توده مردم، حقايق را از برخي خواص و نخبگان بهتر متوجه مي شوند؛ زيرا تعلقات آنان كمتر است و اين، از نعمت هاي بزرگ است.
ايشان افزودند: ملت ايران در راه حركت به سمت آرمان هاي والاي اسلامي ثبات قدم خود را نشان داده است و اين ثبات قدم را نيز به توفيق الهي حفظ خواهد كرد.
رهبر انقلاب اسلامي پيشرفت ها و موفقيت هاي بزرگ ملت ايران و مسجل شدن شعارهاي اصلي انقلاب اسلامي را مرهون توانايي ها و بصيرت مردم دانستند و تاكيد كردند: امروز ملت ايران به ويژه جوانان اهل بصيرت هستند و آينده متعلق به اين ملت است.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي خاطرنشان كردند: بايد ايستادگي و ثبات قدم، همبستگي ملي و تمسك به شعارهاي اسلام و قرآن و سيره اهل بيت را روز به روز بيشتر كرد.
ايشان تاكيد كردند: به لطف خداوند، جوانان ايران، آن روز را خواهند ديد كه دشمنان زورگوي بين المللي، احساس كنند ديگر توانايي زورگويي به ملت ايران را ندارند.
رهبر انقلاب اسلامي همچنين با توصيه به قرائت بيش از پيش نهج البلاغه و تدبر در بيانات حضرت علي (ع) و حكمتهاي نهفته در آن خاطر نشان كردند: نهج البلاغه فقط متعلق به شيعه نيست، بلكه علماي بزرگ اهل سنت نيز در خصوص اين بيانات و كلمات، تعابيري دارند كه انسان، شگفت زده مي شود و حتي بسياري از متفكران و انديشمندان غيرمسلمان نيز با مطالعه نهج البلاغه، از عظمت آن بهت زده شده اند.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به تاريخ افتخارآميز بوشهر و نقش آفريني علماي فرزانه و صاحب نام و چهره هاي مبارز اين منطقه افزودند: نام سردار مومن و شجاع، شهيد رئيس علي دلواري از نام هايي است كه هميشه دلهاي انسانهاي مومن را در سراسر كشور به خود جلب كرده است.
ايشان با يادآوري مظلوميت و تنهايي شهيد رئيس علي دلواري در مقابله با قدرت استعماري انگليس خاطرنشان كردند: البته شرايط كنوني با آن دوران بسيار متفاوت است و امروز در سراسر كشور جوانهاي مومن، فداكار و بسيجي بي شماري در عرصه نبرد نظامي، فرهنگي و سياسي حضور دارند، و يقينا جوانان بوشهري نيز بخشي از اين خيل عظيم هستند.
رهبر انقلاب اسلامي تاكيد كردند: آن روزگاري كه قدرتهاي استعماري، آزادانه ملتها را تهديد و تحقير مي كردند، سپري شده است و اكنون ملت ايران در دنيا به عنوان ملتي مقتدر شناخته شده است.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي با اشاره به رسوايي روزافزون قدرتهاي استكباري و در راس آنها آمريكا و آشكار شدن نتيجه ايستادگي ملتها و ظهور قدرتهاي ملي افزودند: اقتدار واقعي، حق ملت ايران است و هيچ قدرتي هم نمي تواند اين ملت را از راهي كه در پيش گرفته است، منصرف كند.
در ابتداي اين ديدار حجت الاسلام والمسلمين صفايي بوشهري نماينده ولي فقيه و امام جمعه بوشهر ضمن تبريك سالروز ميلاد حضرت علي عليه السلام با اشاره به نقش علماي برجسته و مبارزان بوشهر در مقابله با استعمارگران متجاوز گفت: مردم بوشهر همچون هميشه كه در خط اول مبارزه با دشمنان و متجاوزان بوده اند، اكنون نيز با بصيرت و عشق به ولايت آماده جانفشاني در راه انقلاب اسلامي هستند.
وي همچنين با اشاره به موقعيت حساس و ويژه استان بوشهر در سواحل خليج فارس و زمينه هاي ممتاز كشاورزي، شيلات و صنعت انرژي آن، افزود: با برنامه ريزي كه در چارچوب سند چشم انداز براي استان بوشهر شده است، اميد مي رود با استفاده از ظرفيت هاي اين منطقه، بوشهر به استاني پيشرفته، ديني و الگو درجغرافياي ملي و فراملي تبديل شود.

 



شور اعتكاف در سراسر كشور پالايش دل در شب هاي نياز

سرويس فرهنگ و معارف-
اگرچه تمهيدات ويژه اي براي معتكفين در سراسر كشور در نظر گرفته شده است اما گزارش هاي ارسالي حاكي از اشتياق بي نظير بندگان برگزيده اي است كه ايام البيض را به خلوت با خداي خويش و تمرين بندگي در بيكران رحمت الهي اختصاص داده اند.
به گزارش كيهان، اگرچه تعطيلي دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي در پايان ايام امتحانات، خبر از اعتكافي خلوت در تابستان امسال مي داد اما ازدحام دانشجويان و طلاب در سراسر كشور و درهاي بسته برخي مراكز آموزشي و مساجد به روي معتكفين نشان داد عاشقان حضرت محبوب بهانه اي چون تعطيلي دانشگاه را نمي پذيرند و عاشقانه خو د را به محفلي مي رسانند كه تمرين عبوديت در دل روزها و شب هاي برگزيده خداوند را برايشان به ارمغان آورده است.
سحرگاه سيزدهم رجب آغاز بندگي بندگاني است كه در پيچ و خم هاي زندگي مادي غرق نشده اند، مي خواهند در روز ولادت امير بيان و محبوب بندگان برگزيده الهي، به درياي بيكران انس و مهر خداوند كه يكسره مغفرت و رحمت است، متصل شوند.
پير و جوان و زن و مرد و خانه دار و مهندس و پزشك زير سقف خانه اي الهي جمع شده اند تا خانه دل را از اغيار تهي كرده و نور محبت خدا را در آن جلوه گر سازند؛ و بگويند مي شود در عصر اينترنت و بمباران اطلاعات، خود را وقف عبادت كرد و لذت ميهمان شدن بر سر سفره احسان و لطف الهي را چشيد؛ مي توان زمام دل و جان را به دست خدا سپرد و همه اعضا و جوارح را در حصار اراده حق به بند كشيد
«اعتكاف» فصلي است براي گريستن، ريزش باران رحمت، براي شستن آلودگي هاي گناه، تطهير صحيفه اعمال، نورافشاني به دل و صفا بخشيدن به روح.
نماز، زنگار غفلت از روان مي زدايد و صيقل روح و روان است. در روزه پالايشگاه خلوص و نردبان صعود است. روزه دار پرواز در آسمان عبادت و عبوديت را مي آزمايد و آيينه قلبش را نورستان خدايي مي كند. حج شركت در آزمون الهي و قطع تعلقات و دلبستگي دنيوي است. عبادات مالي؛ چون خمس و زكات و صدقات، دميدن روح ايثار و گذشت در وجود آدمي است.
اما اعتكاف، آميزه اي از چند عبادت با فضيلت است كه تنها نصيب بندگان مخلص الهي مي شود كه رجب را ماه بندگي و تمرين انس با حضرت دوست براي حضور در ميهماني بزرگ الهي مي دانند. اين روزها و شب هاي بندگي در خانه هاي خدا روي زمين، نوعي محو خودخواهي در امواج بلند خداگرايي و خدمت به امت اسلامي است. گريز از لذت گرايي و مهار حس خودمحوري و برتري جوئي و بازگشت از قبله دنياگرايان به سمت و سوي قلب و قبله هستي است. حالا و در 31 سالگي نظام جمهوري اسلامي ايران، پرچمدار اين خيمه عشق جواناني هستند كه راز هستي را در تسبيح حضرت حق در بيكران رحمت او مي دانند و حالا زنگ آغاز بندگي در مساجد و دانشگاه ها و اماكن مذهبي كشور نواخته شده تا ارمغان نظام، يعني مغناطيس جذاب بندگي براي نسل جوان بار ديگر در چشم مسلمانان جهان و البته همه آزادانديشان دنيا قرار بگيرد.

 



آيت الله نوري همداني: حفظ نظام اسلامي از همه مسائل واجب تر است

آيت الله نوري همداني گفت: برپايي حكومت اسلامي بسيار بااهميت بوده و حفظ و حراست از آن از همه چيز واجب تر است.
به گزارش خبرگزاري فارس از قم، آيت الله حسين نوري همداني ظهر جمعه در ديدار جمعي از افسران ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ضمن تبريك فرارسيدن فرخنده ميلاد اميرالمؤمنين علي(ع)، اين روز بزرگ را بسيار پرفضيلت و مبارك دانست و گفت: بيان و زبان ما از تجسم شخصيت برجسته حضرت علي، تبيين مناقب و بزرگواري هاي ايشان ناتوان است.
آيت الله نوري همداني در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به فرارسيدن سالروز شهادت شيخ فضل الله نوري، به داور آويختن يك مجتهد جامع الشرايط را يك واقعه عجيب و دردناك تاريخي دانست و گفت: با نفوذ افراد غرب زده به جريان مشروطه متاسفانه اين مسير به انحراف كشيده شد و شيخ فضل الله با آگاهي از شرايط و حساسيت زمان در برابر آنها ايستادگي كرد و در اين راه به شهادت رسيد.

 



آيت الله ناصر مكارم شيرازي: دفاع حساب شده از مكتب اهل بيت بر همگان واجب است

آيت الله ناصر مكارم شيرازي گفت: خوشبختانه در ترويج مكتب اهل بيت(ع) از سوي علماي اسلام قدم هاي ارزشمندي برداشته شده است و امروز دفاع منطقي و حساب شده از مكتب اهل بيت بر همگان فرض است.
به گزارش ايرنا آيت الله مكارم شيرازي جمعه شب در مراسم آغاز به كار شبكه جهاني ولايت افزود: لحظه بسيار خوشحال كننده اي براي من است كه مي بينم شبكه جهاني ولايت كار خود را آغاز مي كند و خوشبختانه فضلاي بسيار قوي از حوزه علميه در اين شبكه فعاليت مي كنند كه كار بسيار ارزشمند و قابل تقدير است.
اين مرجع تقليد با بيان اين كه شبكه جهاني ولايت داراي بخش هاي مختلفي است، اظهار داشت: اميدواريم در آينده نزديك در اين شبكه جهاني بخش هايي همچون اخلاق اسلامي، اخلاق در مكتب اهل بيت(ع)، نهج البلاغه، معرفي علماي اسلام، معرفي كتاب هاب بسيار گرانقدر و ارزشمند، پاسخ به سأالات و شبهات فعال شود.
وي تأكيد كرد: امروز عصر رسانه هاست و رسانه ها در جهان امروز حرف اول را مي زنند، ما نمي توانيم از اين ميدان بيرون رويم و فرصت را از دست دهيم در چنين موقعيتي بايد تمام تلاش خود را به كار بست تا به نحو شايسته اي از مكتب اهل بيت(ع) دفاع كرد.
آيت الله مكارم شيرازي گفت: خوشبختانه در ترويج مكتب اهل بيت(ع) از سوي علماي اسلام قدم هاي ارزشمندي برداشته شده است و اين حركت ها در حال حاضر ادامه دارد؛ اما امروز دفاع منطقي و حساب شده از مكتب اهل بيت برهمگان فرض است.
وي تأكيد كرد: ما مي خواهيم شبكه جهاني ولايت به گونه اي باشد كه آن را همگان با اين شعار بشناسند «شبكه ولايت شبكه اي كه آن را مي شناسيد و به آن اطمينان داريد.»
اين مرجع تقليد اظهار داشت: ما معتقديم گوش هاي شنواي فراواني در جهان براي شنيدن مكتب اهل بيت(ع) وجود دارد و ما بر همين اساس از اين فرصت استفاده مي كنيم و آنچه از مكتب اهل بيت و معارف اسلامي آموخته ايم را براي همه بينندگان در سراسر جهان ارائه خواهيم كرد.

 



در روز پنجشنبه برگزار شد جشن ديدار با پدران آسماني

جشن سراسري ديدار با پدران آسماني روز پنجشنبه با حضور بيش از 50 هزار نفر و با هدف حركت در مسير ولايت برگزار شد.
به گزارش كيهان به نقل از روابط عمومي بنياد شهيد و امور ايثارگران، اين مراسم خودجوش براي ميثاق فرزندان شاهد و ايثارگر با پدران آسماني و با هدف حركت در مسير ولايت و تبريك ميلاد حضرت علي(ع) در 32 مركز كشور برگزار شد.
در اين مراسم زريبافان، رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران طي سخناني خطاب به فرزندان معزز شهدا و ايثارگران گفت: چه افتخاري بالاتر از اينكه ما در تداوم انقلاب اسلاميمان ذخيره هاي عظيمي همچون شما عزيزان را داريم كه حضورتان در جامعه در تمامي صحنه ها و عرصه هاي كشور يادآور رشادت ها، فداكاري ها و اخلاص راد مرداني است كه به بركت خون هاي پاك آنان، نظام جمهوري اسلامي ايران بارور گرديد.
امروز فرزندان معظم شهدا و ايثارگران به نيروهاي ارزشي و توانمند نظام تبديل شدند و تاكيد رئيس جمهور بسيجي، محبوب و مردمي ايران اسلامي بر استفاده حداكثري از توان و ظرفيت هاي فرزندان عزيز شهداست و در اين خصوص برنامه هاي ويژه اي از سوي بنيادشهيد و امور ايثارگران پيش بيني شده است.

 



معاون وزير نفت خبر داد خودكفايي در توليد بنزين تا 2 سال آينده

معاون وزير نفت اظهار داشت: با وجود تحريم ها تا دو سال آينده از نظر تامين بنزين به خودكفايي كامل مي رسيم و از دو سال بعد از آن نيز در بخش بنزين مي توانيم جزو صادركنندگان باشيم.
به گزارش خبرگزاري فارس از اراك، عليرضا ضيغمي در نشست خبري در پالايشگاه امام خميني شازند با اشاره به پيشرفت 70درصدي پروژه طرح توسعه اين پالايشگاه افزود: با افزايش توليد بنزين در اين پالايشگاه كه در حال حاضر 5 ميليون ليتر است و 11 ميليون ليتر ديگر نيز به آن افزوده مي شود و نيز فازهاي يك بعضي از پالايشگاه ها كه صرفا افزايش توليد بنزين دارند، قادر مي شويم تا 2 سال آينده ضمن تامين بنزين كشور، نيازي به واردات بنزين نداشته باشيم.
وي گفت: در حال حاضر واردات بنزين 18 ميليون تا 20 ميليون ليتر در روز است.
ضيغمي با بيان اينكه توانستيم با كمك دولت و دستور رئيس جمهور از محل تامين فاينانس كنسرسيوم هاي بانك هاي داخلي حدود 2 هزار و 500 ميليارد تومان از منابع بانكي وام بگيريم اظهار داشت: اميدواريم با تزريق اين منابع بانكي حداكثر تا يك سال آينده اين پروژه به اتمام برسد.
مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران در ادامه گفت: با اتمام اين پروژه توليد اين پالايشگاه از 170 هزار بشكه در روز به 250 هزار بشكه در روز مي رسد و توليد فرآورده هاي آن نيز از 7 2 ميليون ليتر به 40 ميليون ليتر افزايش يافته و سهم بنزين از 5 ميليون به 16 ميليون افزايش مي يابد.

 



وزير نيرو: ايران توان صادرات 500 مگاوات برق را دارد

وزير نيرو گفت: صنعت برق كشور از تحريم هاي صورت گرفته كوچكترين لطمه اي نمي بيند.
به گزارش ايرنا مجيد نامجو در آيين بهره برداري از پست
230/33كيلوولت ملي راه اهواز افزود: صدور قطعنامه هاي تحريم عليه ايران تاكنون چيزي را در كشور تغيير نداده است.
وزير نيرو در حاشيه بازديد از پست برق شهيد دقايقي اهواز نيز گفت: ايران توان صادرات 500 مگاوات برق را دارد، اما تا زماني كه كشور به برق نياز داشته باشد، هيچ گونه صادراتي در اين زمينه نخواهيم داشت.
وزير نيرو در اين سفر با تشريح برنامه هاي توسعه اي وزارتخانه نيرو براي افزايش توان اين صنعت گفت: عمده اين برنامه ها شامل گسترش نيروگاه هاي پراكنده به ميزان سه هزار مگاوات تا پايان دولت دهم و توجه جدي به نيروگاه هاي خورشيدي، بادي و تجديدپذير و توسعه آنهاست.
نامجو همچنين پنجشنبه شب در حاشيه بهره برداري همزمان از پست 33/132 كيلوولت زيباشهر و پست برق 132/400 كيلوولت دزفول در جمع خبرنگاران با اشاره به افزايش ظرفيت برق كشور تا 56 هزار مگاوات در زمان حاضر گفت: علاوه بر اين، سازمان توسعه برق ايران تلاش مجدانه اي را آغاز كرده تا نيروگاه هاي گازي را با اضافه كردن بخش بخار به آنها براي توسعه تا 10 هزار مگاوات به سيكل تركيبي تبديل كند.
وزير نيرو گفت: براي بخش خصوصي نيز امكانات و تسهيلات فوق العاده اي قائل شده ايم تا ورود پيدا كرده و گام هاي اساسي در اين زمينه بردارد.
وي افزود: هشت نيروگاه براي واگذاري به بخش خصوصي برنامه ريزي شده كه واگذاري آنها از سال 90 تا 92 به تدريج انجام مي شود.
وزير نيرو با اشاره به تحولات شگرف در صنعت برق كشور گفت: رشد و پيشرفتي كه در صنعت برق صورت گرفته، غرورآفرين است.

 



سركنسول روسيه در اصفهان: نيروگاه بوشهر تا 2 ماه آينده راه اندازي مي شود

سركنسول روسيه در اصفهان گفت: دولت روسيه براي ادامه كار نيروگاه هسته اي بوشهر مشكلي ندارد و اين نيروگاه تا 2 ماه آينده راه اندازي مي شود.
به گزارش ايرنا، علي مصطفي بگلي روز پنجشنبه در پاسخ به اين پرسش كه مقامات روس بارها چنين وعده هايي داده اما به وعده هاي خود عمل نكرده اند، گفت: اين مسئله تنها حرف ما نيست بلكه مقامات ايراني نيز بازه زماني 2 ماه تا راه اندازي نيروگاه را اعلام كرده اند.
سركنسول روسيه كه در معيت يك هيئت تجاري كشورش به ديدار اعضاي اتاق بازرگاني اصفهان آمده بود، گفت: نيروگاه هسته اي بوشهر مبحثي كاملا جدي است كه پرونده طولاني دارد.
وي يادآور شد: ما پس از تحويل گرفتن اين نيروگاه از آلماني ها، به دولت ايران پيشنهاد كرديم كه نيروگاه جديدي ساخته شود اما آنان موافقت نكردند.
وي ذوب آهن و نيروگاه برق شهيد منتظري اصفهان را دو نمونه از همكاريهاي بزرگ تجاري، فني ميان ايران و روسيه ذكر كرد كه هر دو در اصفهان تاسيس شده اند.
مصطفي بگلي در عين حال درباره مشكلات زيست محيطي اين دو مجموعه گفت: مباحث زيست محيطي اكنون در سطح جهان مطرح شده، در حالي كه طرح هاي ياد شده حدود 40سال پيش مورد بهره برداري قرار گرفته اند.

 



معاون سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري: امسال 5 اثر معنوي از ايران ثبت جهاني مي شود

معاون حفظ، احيا و ثبت آثار تاريخي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گفت: امسال پنج اثر معنوي كشورمان به فهرست آثار جهاني افزوده مي شود.
به گزارش فارس مسعود علويان صدر در اردبيل افزود: در اين زمينه تاكنون 2 اثر معنوي به ثبت رسيده است كه شامل نوروز و رديف موسيقي سنتي ايراني است.
وي افزود: از جمله پنج اثري كه قرار است امسال به عنوان آثار معنوي از كشورمان به ثبت جهاني برسد، مي توان به آيين پهلواني و ورزش باستاني، موسيقي موغامي بخش هاي خراسان شمالي، تعزيه، فرش كاشان و فرش خراسان اشاره كرد.
علويان صدر با بيان اينكه اين آثار بعد از ثبت جهاني داراي شناسنامه هاي بين المللي مي شوند، تصريح كرد: در كنار آن تلاش مي كنيم با گردآوري آثار معنوي ديگر آن ها را نيز در فهرست آثار جهاني كه توسط سازمان يونسكو به ثبت مي رسد، قرار دهيم.
وي از برگزاري مجمع جهاني يونسكو در 9 مرداد ماه امسال در شهر برزيل خبر داد و خاطرنشان كرد: در اين جلسه قرار است ثبت جهاني بقعه شيخ صفي الدين اردبيلي و بازار تاريخي تبريز اعلام شود.

 



وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي خبر داد تكميل شبكه بهداشت و درمان روستايي تا پايان سال

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: شبكه بهداشت و درمان روستايي كشور تا پايان امسال تكميل خواهد شد.
به گزارش ايرنا، مرضيه وحيد دستجردي روز شنبه در آيين بهره برداري از مركز بهداشتي و درماني شهري و روستايي شهر جديد سلماس گفت: امسال احداث و بهره برداري از سه هزار خانه بهداشت روستايي در اولويت برنامه هاي وزارت بهداشت قرار دارد كه با بهره برداري از اين مراكز نياز جمعيت روستايي كشور به مراكز خدماتي و بهداشتي مرتفع مي شود.
وي افزود: رئيس جمهوري و همه اعضاي دولت به صورت شبانه روزي درراستاي خدمت به مردم فعاليت مي كنند تا غبار محروميت از چهره مناطق مختلف كشور زدوده شود.
وي با اشاره به گوشه اي از خدمات دولت نهم و دهم در حوزه بهداشت و درمان گفت: از ابتداي فعاليت دولت نهم تاكنون 11هزار و400 تخت بيمارستاني به مجموع تخت هاي بيمارستاني كشور اضافه شده كه رقم قابل توجهي است.
وي اظهار كرد: همچنين احداث و بهره برداري از 4 هزار خانه بهداشت، 500 مركز بهداشتي و درماني و اضافه شدن پنج هزار دستگاه آمبولانس به ناوگان اورژانس كشور، برگ زريني در كارنامه فعاليت هاي دولت در اين بخش مي باشد.
وي ادامه داد: در پنج سال اخير با احداث يك هزار پايگاه اورژانس در محورهاي ارتباطي كشور، تعداد اين پايگاهها به يك هزار و600 مورد رسيد كه قابل مقايسه با قبل نيست.
همچنين با حضور وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي عمليات اجرايي بيمارستان جديد شهر سلماس آغاز شد.
اين بيمارستان در زميني به مساحت يك هكتار احداث مي شود.

 



وزير خبر داد حمايت گسترده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از نشريات محلي

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: محورهاي حمايت از مطبوعات و نشريات محلي و استاني را گسترده تر خواهيم كرد.
به گزارش ايرنا سيدمحمد حسيني عصر پنجشنبه در نكا و در آيين افتتاح مجتمع فرهنگي هنري امام علي(ع) اين شهر اظهار داشت: در سفرهاي سوم استاني رياست جمهوري، حمايت از نشريات محلي در دستور كار وزارت ارشاد قرار دارد.
وي با بيان اينكه غنابخشي و افزايش محتواي كار نشريات محلي بايد در دستور كار مديران نشريات نيز قرار گيرد، افزود: مطبوعات جهت دهنده فكر و انديشه جامعه هستند و بايد در اين زمينه از علم بيشتري برخوردار باشند كه اين موضوع نيازمند كار با تحقيق و پژوهش و پشتوانه عميق علمي است.
نماينده مردم نكا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شوراي اسلامي نيز در سخناني گفت: مجتمع هاي فرهنگي پايگاهي مناسب در جهت دهي افكار هنري و اسلامي جوانان است.
احمد علي مقيمي افزود: اگر ما در مبارزه با جنگ نرم دشمن مواجه هستيم بايد به زيرساخت هاي اين جنگ كه همان بصيرت است، نيز توجه كنيم.
همچنين وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در جلسه شوراي فرهنگ عمومي مازندران كه شامگاه پنج شنبه در جلسه شوراي فرهنگ عمومي مازندران و در سالن فرمانداري نكا برگزار شد گفت: 500 خانه فرهنگ ديجيتال در كشور احداث مي شود.

 



رئيس سازمان بازرسي كل كشور:ميزان معوقه هاي مالياتي در كشور 6 هزار ميليارد تومان است

رئيس سازمان بازرسي كل كشور گفت: اكنون ميزان معوقه هاي مالياتي در سطح كشور رقمي معادل 6 هزار ميليارد تومان است.
به گزارش ايرنا، حجت الاسلام والمسلمين مصطفي پورمحمدي روز پنجشنبه در جمع تعدادي از مديران دستگاه هاي اجرايي و جامعه اطلاع رساني خراسان جنوبي، افزود: معوقات بانكي و مالياتي عدد و رقم هاي بزرگي است كه مي تواند فساد را در كشور نهادينه كند و ثروت هاي انبوه و افسانه ا ي را شكل دهد.
وي زمين را يكي از بسترهاي اصلي فساد در كشور دانست و گفت: بزرگترين تخلفات مالي كشور در حوزه زمين اتفاق مي افتد.
پورمحمدي افزود: رشد فساد در موضوع تصرف زمين به شدت كنترل شده به طوري كه بخشي از تصرفات قبلي زمين ها برگشت كرده كه اين حركتي بسيار ارزشمند است.
وي در مورد مسئولان 2 شغله نيز گفت: با پيگيري هاي انجام شده موضوع 2 شغله ها كنترل شده به طوري كه عده اي استعفاد دادند به عده اي تذكر داديم و تعدادي را نيز به دادگاه فرستاديم.
پورمحمدي همچنين روز پنج شنبه در شوراي اداري استان خراسان جنوبي در بيرجند عدم اختصاص اعتبارات لازم در زمان مناسب، انسجام نداشتن، پراكندگي و نبود اطلاعات پايه و كامل در برخي طرح ها را از دلايل عقب ماندگي از برنامه هاي پيش بيني شده دانست و افزود: دولت نيز در برخي مواقع خود را متعهد به تعهداتي كرده و قول هايي داده كه اين تعهدات و قول هاي زياد مشكل ساز شده است.
رئيس سازمان بازرسي كل كشور گفت: مردم نبايد مسئولان را مجبور به دادن قول هايي بكنند كه اجراي آن در توان آنها نيست.
وي ايجاد پتروشيمي شرق كشور را نمونه اي از اين تعهدات ذكر كرد و افزود: اين طرح، ناموفق و غيراقتصادي است و از تعهدات غيرعملي است كه بدون پاسخ خواهد ماند.
رئيس سازمان بازرسي كل كشور همچنين در جمع خبرنگاران در بيرجند گفت: در يك دسته بندي اجمالي به اين نتيجه رسيديم كه سازمان بازرسي 20 تا 25درصد و فعاليت نظارتي مجموعه هاي غيرحرفه اي، تشكل هاي مردمي و بازرسان آزاد هم 25درصد مي توانند در امر نظارت و بازرسي ايفاي نقش كنند و 50 درصد باقي مانده را رسانه ها برعهده دارند.
وي افزود: براي اصلاح و تحول در نظام هاي اجرايي كشور قدم اول و اساسي، آگاهي بخشي، اصلاح رفتار و فرهنگ سازي است و همه اين موارد از ابزارهاي صاحبان رسانه است.

 



اخبار ادبي و هنري

تغيير معاون فرهنگي وزير ارشاد
دكتر «محسن پرويز» پس از 5 سال فعاليت به عنوان معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از اين مسئوليت كنار رفت.
براساس حكم سيدمحمد حسيني «بهمن دري» از اين پس معاون فرهنگي اين وزارتخانه است. راه اندازي جشنواره هاي جلال آل احمد، گام اول و كتاب فصل، برپايي بنياد ادبيات داستان، برگزاري جشنواره هاي شعر فجر، نخستين همايش شاعران ايران و جهان، پشتيباني از چاپ آثار نوقلمان و... از جمله تلاش هاي محسن پرويز در طول فعاليتش در اين سمت بود. سامان دهي به وضع نامطلوب دادن كاغذ به ناشران، قبل از چاپ اثر، از ديگر خدمات وي بود.
گفتني است، دري پيش از اين داراي مسئوليت هايي چون رئيس انتشارات كل سپاه، سردبير مجله پيام انقلاب، قائم مقام اداره ويژه كتاب وزارت ارشاد، معاون فرهنگي و قائم مقام انتشارات صداوسيما، عضو شوراي نشر سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران و معاون فرهنگي ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز نهاد رياست جمهوري بوده است.
اكران عمومي فيلم ها ساماندهي مي شود
مديركل اداره نظارت و ارزشيابي معاونت سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از طراحي جدول زمان بندي فيلم هاي سينمايي در سال 89 به منظور سامان دهي به وضعيت اكران خبر داد.
عليرضا سجادپور، به برنا گفت: به نظرمان مي آيد كه براي سامان دادن به وضعيت اكران كه همه از آن ناراضي هستد، راهي جز مداخله كاملا مستقيم در اين باب وجود ندارد. از اين رو امسال تمامي اكران آثار را خود ما جدول بندي و برنامه ريزي مي كنيم. البته شايد اين جدول را رسانه اي نكنيم، چون احتمال تغييراتي در آن وجود دارد، ولي قطعا به تمامي صاحبان فيلم و تهيه كنندگان اعلام مي كنيم كه چه فيلمي كجا، كي و به چه مقدار اكران خواهد شد.
معاون سيما: شبكه هاي فارسي زبان رقيب ما نيستند
معاون سيما گفت: برخي شبكه هاي فارسي زبان خارج از ايران دچار سوء تفاهم شده اند چرا كه اصولا ما آنها را رقيبي كه بخواهند در كار ما اخلال ايجاد كنند، نمي دانيم.
مرتضي ميرباقري در گفت وگو با فارس در پاسخ به اين سؤال كه رويكرد تلويزيون در مقابل يكسري شبكه هاي فارسي زبان كه رويكرد اصلي آنها پخش فيلم و سريال هاي مبتذل با دوبله فارسي براي جذب مخاطبان فارسي زبان است، چيست؟ گفت: مهم ترين كاري كه ما مي توانيم انجام بدهيم، عبارت از اين است كه تمامي سرمايه هايي را كه در عرصه نمايش در ايران وجود دارد، شناسايي كرده و ساماندهي و سازماندهي كنيم و با هماهنگي هايي كه انجام مي دهيم، آنها را مشغول توليد فعاليت هاي نمايشي كنيم كه در حال حاضر اين اتفاق دارد مي افتد. وي ادامه داد: در تلويزيون جمهوري اسلامي ايران در طول سال 250 فيلم تلويزيوني ساخته مي شود. اين تعداد 250 كارگردان مي خواهد و هيچ كارگردان فيلم تلويزيون سازي در ايران نيست كه تلويزيون جمهوري اسلامي، كاري براي ساخت به او نداده باشد. در حال حاضر 70 مجموعه تلويزيوني در حال ساخت از نوع الف، الف ويژه، مناسبتي، رمضان، محرم و... داريم. دهها كارگردان، صدها تهيه كننده و هزاران بازيگر در برنامه هاي ما مشغول به كار هستند.
نمايشگاه عكس «ما محروميم»
نمايشگاه عكس «روايت تصويري اردوهاي جهادي از مناطق محروم» با عنوان «ما محروميم!» در نگارخانه چليپا حوزه هنري برگزار مي شود.
اين نمايشگاه شامل پنجاه و شش قطعه عكس از محروميت در شهرها و روستاهاي دورافتاده و همچنين روايت صادقانه دانشجويان جهادگر اردوهاي جهادي از تلاش براي محروميت زدايي است.
اين نمايشگاه امروز يكشنبه 6 تيرماه ساعت 17افتتاح شده و تا 16تيرماه برپا خواهد بود.
5500 كتاب در پايگاه ادبيات دفاع مقدس
بيش از 5 هزار و500 عنوان كتاب براي قرارگرفتن در پايگاه تخصصي ادبيات دفاع مقدس جمع آوري شده است.
حسن بنا مسئول پايگاه تخصصي ادبيات دفاع مقدس به فارس گفت: از آبانماه سال گذشته كه فعاليت اين پايگاه به طور رسمي آغاز شد، تاكنون اطلاعات و آمار بيش از 5 هزار و500 كتاب دفاع مقدس جمع آوري شده است.
وي افزود: بيش از 2 هزار و200 عنوان كتاب آماده معرفي در پايگاه تخصصي ادبيات دفاع مقدس شده كه از اين تعداد هزار و300 عنوان معرفي شده و 500 عنوان همراه با فايل متن كامل كتاب با قابليت دانلود در پايگاه قرار گرفته است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14