(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 10 تير 1389- شماره 19683

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
احمدي نژاد در افتتاحيه نخستين نمايشگاه بين المللي «سفيران صلح »:
دارندگان هزاران سلاح اتمي و شيميايي نمي توانند مدعي صلح باشند
صاحبنظران و كارشناسان در واكنش به خبر كيهان: دانشگاه آزاد فقط متعلق به بيت المال است
بعثت رسول اكرم (ص) «تجلّي اعظم » و «منت خدا » بر مؤمنين
احكام متهمان بازداشتگاه كهريزك وكوي دانشگاه اعلام شد
تكذيب بلوكه شدن حساب هاي بانكي ايران در امارات
متكي خبر داد مشورت ايران براي پاسخ به گروه وين با برزيل و تركيه
كاظمي قمي: ايران از فرآيند دموكراسي در عراق حمايت مي كند



احمدي نژاد در افتتاحيه نخستين نمايشگاه بين المللي «سفيران صلح »:
دارندگان هزاران سلاح اتمي و شيميايي نمي توانند مدعي صلح باشند

رئيس جمهور با تأكيد براينكه صلح فقط بر پايه عشق و عدالت حاكم خواهد شد، گفت: دارندگان هزاران هزار سلاح اتمي و شيميايي نمي توانند مدعي صلح باشند.
به گزارش فارس، محمود احمدي نژاد رئيس جمهور، طي سخناني در مراسم افتتاحيه نخستين نمايشگاه بين المللي «سفيران صلح » با طرح سؤالي مبني بر اينكه چطور مي شود كه برخي ها حاضر مي شوند ديگران را بكشند؟ تصريح كرد: بالاترين جنايت كشتن انسان ها و بالاتر از آن كشتن مستمر انسان ها است.
احمدي نژاد ادامه داد: در تاريخ جنايات زيادي صورت گرفته اما هيچ كدام از اين جنايات بزرگ تاريخ به عمق و گستردگي جناياتي كه در كشورهاي عراق، ايران، ژاپن، بلژيك و ويتنام كه بر اثر حملات شيميايي و اتمي بوده، نبوده است.
وي تأكيد كرد: كساني كه دست به جنايت مي زنند كساني هستند كه انسان، انسانيت و خودشان را فراموش كرده اند.
رئيس جمهور بزرگترين قرباني را انسانيت انسان دانست و گفت: كسي كه در هواپيما نشست و بمب ها را روي هيروشيما و ناكازاكي منفجر كرد آيا مي توان او را انسان ناميد يا كسي كه به او دستور داد را مي توانيم انسان بناميم؟ هرچند او هم دست، پا و گوش داشت، اما تنها اشكال آن فرد اين بود كه از انسانيت خالي شده و انسان بودن خود را فراموش كرده بود.
احمدي نژاد با بيان اينكه ريشه همه مشكلات فراموش شدن خود انسان است با طرح سؤالي مبني براينكه انسان چيست و مأموريت اصلي انسان در اين جهان چه چيزي است، اظهار داشت: باور ما اين است كه انسان خلق شده كه عاشق ديگران باشد و در راه رفاه و آرامش ديگران از رفاه و آرامش خود صرف نظر كند.
رئيس جمهور با اشاره به برپايي صلح برپايه عدالت خاطرنشان كرد: صلح بر پايه ظلم و زورگويي صلح نيست بلكه تحميل است و پايدار نخواهد بود.
احمدي نژاد با تأكيد براينكه صلح فقط برپايه عشق و عدالت حاكم خواهد شد، عنوان كرد: كساني كه هزاران هزار سلاح اتمي، شيميايي و ميكروبي ذخيره كرده اند نمي توانند مدعي صلح باشند.
وي در ادامه سخنان خود ياد و خاطره قربانيان جنايت هاي تاريخي را گرامي داشت و تأكيد كرد: اما مسئوليت سنگيني بر دوش ماست؛ آن هم حركت به سمت صلح واقعي براساس عشق و عدالت است.
احمدي نژاد ادامه داد: تا زماني كه افرادي خالي از انسانيت با انبارهايي پر از سلاح وجود داشته باشند جهان روي صلح را نخواهد ديد.
وي همچنين خاطرنشان كرد: قريب به اتفاق انسانها علاقه مند به صلح برپايه عشق و عدالت هستند و كساني كه به دنبال كشتار، كينه و جنگ افروزي اند اقليت محض هستند و نمي توانند در برابر امواج انساني مقاومت كنند.
رئيس جمهور گفت: مطمئن باشيد در آينده نزديك جهان بدون سلاح و دشمني را تجربه خواهيم كرد و صلح و عدالت بر جهان حاكم خواهد شد. كافي است كه ما حركت كنيم؛ چرا كه امروز جهان تشنه پيام هاي انساني و بازگشت به حقيقت و انسانيت انسان است.
فروشندگان بمب هاي شيميايي به صدام محاكمه شوند
دبير شوراي عالي امنيت ملي نيز با بيان اينكه آمريكا و 14 كشور اروپايي متهمان اصلي تجهيز صدام به سلاح شميايي هستند، خواستار محاكمه اين كشورها شد.
سعيد جليلي طي سخناني در همايش سفيران صلح كه به مناسبت سالروز بمباران شيميايي سردشت در تهران برگزار شد، گفت: مادام كه متهمان اصلي جنايات سردشت، حلبچه و ويتنام عضو ثابت شوراي امنيت هستند، امكان تكرار چنين فجايعي وجود دارد.
جليلي افزود: مادام كه امتياز اعضاي ثابت شوراي امنيت داشتن سلاح هاي كشتار جمعي است، نمي توان از آن ها انتظار مبارزه با تسليحات كشتار جمعي را داشت.
دبير شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به استفاده مكرر رژيم بعثي عراق از سلاح هاي شيميايي عليه جمهوري اسلامي ايران در 8 سال دفاع مقدس، اظهار داشت: طبق اسناد رسمي، آمريكا و 14 كشور اروپايي متهمان اصلي تجهيز صدام به سلاح شيمايي هستند.
جليلي با تأكيد به اين موضوع كه پيكان مطالبه خلع سلاح هسته اي و شيميايي بايد متوجه مجرم اصلي دولت ايالات متحده آمريكا باشد، افزود: مطالبه جامعه جهاني بايد محاكمه آمريكا و 14 دولت اروپايي به دليل فروش سلاح شيميايي به صدام باشد.
نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي خاطرنشان كرد: مادام كه متهمان اصلي جنايات سردشت، حلبچه و ويتنام عضو ثابت شوراي امنيت هستند، امكان تكرار چنين فجايعي وجود دارد.
همايش سفيران صلح از هشتم تا 11 تيرماه به مناسبت سالروز بمباران شيميايي سردشت و روز ملي مبارزه با سلاح هاي شيميايي به همت انجمن حمايت از قربانيان سلاح هاي شيميايي، بنياد شهيد و امور ايثارگران و موزه صلح تهران در فرهنگسراي نياوران برگزار مي شود.

 



صاحبنظران و كارشناسان در واكنش به خبر كيهان: دانشگاه آزاد فقط متعلق به بيت المال است

سرويس سياسي -
اقدام روزنامه كيهان در افشاي خبر جلسه پنهاني هيئت موسس دانشگاه آزاد كه با حضور ميرحسين موسوي برگزار شد و اظهارات عجيب هاشمي رفسنجاني در اين جلسه بازتاب وسيعي در ميان افكار عمومي به ويژه فعالان سياسي دانشگاهي داشت.
اين افراد ضمن قدرداني از اطلاع رساني شفاف روزنامه كيهان در افشاي جلسه پنهاني هيئت موسس دانشگاه آزاد، از اقدام هيئت مزبور در دعوت از موسوي فتنه گر براي حضور در جلسه هيئت موسس و اظهارات عجيب هاشمي رفسنجاني در اين جلسه ابراز تاسف كرده و تاكيد كردند فرآيند دانشگاه آزاد بايد طبق اساسنامه جديد مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي پيش برود و هيئت موسس اين دانشگاه هم بايد به قانون تمكين كند.
خبر ويژه كيهان چه بود؟
در خبر ويژه كيهان كه دوشنبه هفته جاري درباره جلسه هيئت موسس دانشگاه آزاد به چاپ رسيد، آمده بود:
«يك خبر موثق حكايت از آن دارد كه روز چهارشنبه 2/4/89، ميرحسين موسوي در جلسه هيئت موسس دانشگاه آزاد كه در دفتر آقاي هاشمي رفسنجاني و در محل مجمع تشخيص مصلحت نظام تشكيل شده بود، شركت كرده است. بعد از ورود وي به جلسه، آقاي قمي به وي اعتراض كرده و مي گويد براساس مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي شما ديگر عضو نيستيد و موسوي مي گويد، مي دانم كه عضو نيستم ولي با اصرار فراوان آقاي جاسبي در جلسه شركت كرده ام. در ادامه اين گفت وگو، آقاي هاشمي رفسنجاني، ضمن تمجيد از موسوي ابراز مي دارد حالا كه ايشان آمده است، بهتر است كه در جلسه بماند!!
در اين جلسه كه يك روز بعد از اعتراض گسترده دانشجويان به مصوبه غيرقانوني 134 نماينده به نفع دانشگاه آزاد، تشكيل شده بود، آقاي هاشمي رفسنجاني مي گويد: «ما وقتي مي خواستيم اين دانشگاه را تاسيس كنيم پنج شش نفر بوديم كه رفتيم به ثبت شركت ها و اينجا را به ثبت رسانديم و از جهت قانوني و قانون ثبت شركت ها، مالك محسوب مي شويم و در صورت فوت ما فرزندان ما مي توانند براي تصاحب دانشگاه اقدام نمايند. ما طبق قانون ثبت شركت ها مالك هستيم و مي توانيم اين مال را وقف كنيم و اگر وقف را باطل كنند ممكن است فرزندان ما نسبت به مالكيت دانشگاه اقامه دعوي كنند!! آقاي جاسبي هرجا مي رود با استقبال گسترده دانشجويان و اساتيد روبرو مي شود و جمعيت زياد به استقبال ايشان مي آيند و از ايشان حمايت مي كنند!! آقاي جاسبي مي گويد كه ايشان در اوج محبوبيت!! است!»
آقاي رفسنجاني در ادامه به پيشنهاد آقاي جاسبي اشاره كرده و در توضيح اين پيشنهاد مي گويد؛ «پيشنهاد مشخص آقاي جاسبي اين است كه به تعدادي كه شوراي عالي به هيئت امنا افزوده است به همين تعداد از سوي ما به هيئت امنا افزوده شود كه اگر اين اتفاق بيفتد مشكل حل مي شود و مسائل همينطور مي ماند.»
در اين جلسه آقاي جاسبي اظهار مي دارد كه «اگر وقف دانشگاه آزاد به نتيجه برسد، همه چيز در اختيار هيئت موسس باقي مي ماند و اگر تعداد هيئت امنا هم افزايش يابد ما از جهت تعداد آرا در اكثريت هستيم و هيچ مشكلي پيدا نمي شود ... من ديگر مسئول نخواهم بود اما در هيئت موسس شركت مي كنم و يك دفتر هم در دانشگاه آزاد خواهم داشت.» آقاي جاسبي درباره رئيس آينده دانشگاه آزاد مي گويد «تعدادي افراد همسو معرفي مي كنيم كه هركدام انتخاب شوند براي ما فرق چنداني ندارد.»
گفتني است علاوه بر اظهارات و نقشه هاي غيرقانوني مورد اشاره براي مالكيت دانشگاه آزاد و تصاحب مبلغ نجومي 250 هزار ميليارد توماني بيت المال كه نه فقط در خور تقبيح بلكه شايسته پيگيري قضايي و جلوگيري از حيف و ميل آشكار بيت المال است، حضور موسوي در اين جلسه نيز معني دار تلقي مي شود، چرا كه وي به عنون عامل مستقيم سرويس هاي اطلاعاتي آمريكا، اسرائيل و انگليس و ايفاي نقش ستون پنجم دشمنان بيروني و ده ها و صدها جنايت و خيانت، بايستي به محاكمه و مجازات كشيده شود و حال آن كه از سوي آقاي جاسبي و با حمايت آقاي رفسنجاني به جلسه هيئت موسس دانشگاه آزاد دعوت شده است!! انتظار آن است كه دستگاه قضايي مسئوليت قانوني و شرعي و ملي خود را در برخورد جدي با اين خيانت آشكار، فراموش نكند. كه مخصوصا با توجه به شخصيت برجسته و دلسوز آيت الله آملي لاريجاني اميد است از اين توطئه پيشگيري شود.
صفايي:هيئت مؤسس بايد
به قانون تمكين كند
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي با انتقاد از حضور موسوي در جلسه هيئت مؤسس دانشگاه آزاد خاطرنشان كرد: كسي كه به عنوان سردمدار فتنه شناخته شده و از مجموعه نظام طرد شده حق ندارد در جلسه دانشگاه آزاد حضور يابد. چرا كه آن دانشگاه متعلق به نظام اسلامي است و بايد توسط وفاداران و حاميان نظام اسلامي اداره شود.
طيبه صفايي در گفت وگو باكيهان ادامه داد: ما اعتقادمان بر اين است كه دانشگاه آزاد اسلامي بايد مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي را لازم الاجرا بداند و افرادي كه به عنوان هيئت مؤسس مطرح هستند بايد به همه مصوبات شورا تن بدهند چرا كه هرگونه تمرد و سرپيچي از قوانين، سرپيچي از نظام و قانون نظام جمهوري اسلامي است.
وي در خصوص ادعاي مطرح شده توسط هاشمي رفسنجاني مبني بر مالكيت خود و فرزندانش در دانشگاه آزاد گفت: دانشگاه آزاد اسلامي متعلق به فرد نيست بلكه متعلق به نظام جمهوري اسلامي است و ما تمام چيزهايي كه آقازاده ها در تصرف خود قرار دادند مطالبه و از گلويشان خارج مي كنيم.
صفايي در مورد تصميم مطرح شده در اين جلسه مبني بر واگذاري اداره امور در دانشگاه آزاد به دست نشانده ها خاطرنشان كرد: هيچ كسي در نظام جمهوري اسلامي خودمختار نيست و همه بايد تحت لواي جمهوري اسلامي، قانون اساسي و قوانيني كه به عنوان قوانين فرادستي مطرح است قرار گيرند و دانشگاه آزاد اسلامي و هيئت مؤسس از اين امر مستثني نيستند.
وي ادامه داد: مردم و مجلس شوراي اسلامي هم به عنوان وظيفه خود كاملاً بر عملكرد دانشگاه آزاد نظارت مي كنند تا تنها به مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي عمل شود ولاغير.
حمايت برخي آقايان
از فتنه گران آشكار شد
يك عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي هم گفت: تشكيل جلسه هيئت مؤسس دانشگاه آزاد با حضور موسوي اگرچه اتفاق غيرمنتظره اي بود اما حمايت برخي آقايان را كه تاكنون در خفا يا با سكوت از فتنه گران حمايت مي كردند را آشكار ساخت.
بهروز جعفري نماينده سميرم در گفت وگو با كيهان افزود: در شرايطي كه بسياري از مردم خواستار پاسخگويي فتنه گران در محاكم قضايي هستند ما شاهد دعوت از موسوي به جلسه هيئت مؤسس دانشگاه آزاد و اظهارات عجيب درباره تملك اين دانشگاه هستيم.
وي ادامه داد: افرادي كه اعلام كردند در خيابان ها حاضر نمي شويم و نيروهايمان را از كف خيابان جمع مي كنيم امروز مسير مبارزه و روند تخريب و فتنه گري را به مراكز فرهنگي از جمله مراكز دانشگاه آزاد كشانده اند.
جعفري در خصوص ادعاي مالكيت مطرح شده گفت: اغلب زمين هاي اين دانشگاه توسط دولت به عنوان اموال عمومي واگذار شده است لذا چطور مي توان ادعاي مالكيت نسبت به اموال دولت داشت؟!
وي ادامه داد: يك موسسه مي تواند توسط هيئت مؤسس ثبت شود ولي ثبت مؤسسه به معناي مالكيت اموال مؤسسه نيست.
اين نماينده مجلس با تمجيد از اقدام كيهان گفت: قطعاً اغلب نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با اين افشاگري كه توسط كيهان انجام شد هم در مورد ادعاي مالكيت هاشمي رفسنجاني و هم در مورد حضور موسوي در جلسه هيئت مؤسس عكس العمل نشان خواهند داد.
وي همچنين تصريح كرد تشكيل جلسه مذكور و انتشار اظهارات هاشمي و جاسبي پيام واضحي به موافقان طرح وقف اموال دانشگاه آزاد بود تا بدانند كه در پشت صحنه وقف، اراده اي سياسي و فتنه انگيز وجود دارد.
دانشگاه آزاد
متعلق به شخص نيست
دكتر رامشت رئيس دانشگاه اصفهان هم حل موضوع دانشگاه آزاد را فقط از طريق قانون دانست و گفت: دانشگاه آزاد ملك ملي است نه شخصي.
وي با تاكيد مجدد بر عمل كردن در چارچوب قوانين كشور افزود: واكنش نشان دادن در مقابل ادعاي هاشمي، وظيفه قوه قضائيه است. مسئولان دانشگاه آزاد نيز بايد توجه داشته باشند اگر حكمي توسط دادسرا و مراجع ذي صلاح حقوقي درباره آن صادر شد، عيناً اجرا شود.
موسوي فرد دبير جنبش عدالت خواه دانشجويي هم با اشاره به اينكه برخي از آقايان اموال نظام را ملك خود مي دانند، گفت: در حوادث پس از انتخابات ردپاي دانشگاه آزاد و حمايت هاي آن از ميرحسين موسوي آشكار بود و همچنان نيز تعاملات آنها با هم ادامه دارد.
موسوي فرد درباره حضور ميرحسين موسوي در جلسه هيئت مؤسس هم عنوان كرد: از آنجا كه تنها همين افراد در اطراف موسوي مانده اند و عموم مردم، به ويژه آنها كه به دنبال حق و حقيقت اند روي خوش به وي نشان نمي دهند، طبيعي است كه در محافل مسئولان دانشگاه آزاد حضور پيدا كند.
وي ادامه داد: موسوي همواره از امكاناتي نظير پول و قدرت دانشگاه آزاد استفاده كرده است،، از اين رو اين مجموعه مي تواند مامني باشد براي كارهايي كه جريان به اصطلاح سبز انجام مي دهد.
دبير جنبش عدالتخواه دانشجويي با تاكيد بر لزوم پيگيري قانوني اين مسئله افزود: بايد با سران فتنه برخورد قانوني شود تا نتوانند به راحتي در جلسات رسمي و غيررسمي مسئولان كشور شركت كرده و اظهارنظر نمايند.
اظهارات هاشمي
تعجب برانگيز بود
اميريان عضو شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت هم گفت: اظهارات هاشمي رفسنجاني در جلسه هيئت مؤسس باعث تاسف است كه چطور آقاي هاشمي تذكرهاي غيرمستقيم رهبري و ارشادهاي دلسوزان نظام را ناديده گرفته و با لجاجت هاي بي مورد، تعجب و حيرت براي جريان هاي سياسي و دلسوزان نظام بوجود مي آورند.
عباسي مهر قائم مقام دبير دفتر تحكيم وحدت نيز پافشاري مصرانه آقاي هاشمي بر وقف غيرقانوني دانشگاه آزاد و حضور يكي از سران فتنه در جلسه هيئت مؤسس را نشان دهنده اين امر دانست كه نه تنها عاملان پروژه وقف دانشگاه آزاد از مواضع خودشان عقب نشيني نكردند، بلكه كاملاً مصر هستند كه از تمام ظرفيت خودشان در سطح و روابط غيرقانوني براي دستيابي به هدف بهره ببرند.
وي حضور سران فتنه در بحث وقف غيرقانوني دانشگاه آزاد را آخرين مهره بازي شطرنج صحنه گردان وقف دانشگاه اعلام كرد و گفت: صحنه گردان اين بازي مي خواهد از ظرفيت فتنه گرها در بحث وقف غيرقانوني دانشگاه آزاد به نفع خود و مواضعش استفاده كند اما عاملان اصلي بايد اين را بدانند كه حضور فتنه گران در اين غائله افكار عمومي را نسبت به قبل روشن تر مي كند.

 



بعثت رسول اكرم (ص) «تجلّي اعظم » و «منت خدا » بر مؤمنين

جريان مبعوث شدن رسول گرامي به عنوان بهترين نعمت، ارائه شده و از نعمت بزرگ به عنوان ( منّت ) ياد مي شود كه: لقد منّ الله علي المؤمنين (1). و چون منّت همان نعمت عظماست؛ در دعاي شب بيست و هفتم خدا را به تجلّي أعظم قسم مي دهيم (2).« تجلّي » غير از ( تجافي ) است؛ يك انسان كامل كه به مقامي مي رسد و فيض الهي نصيبش مي شود، اين مجلاي فيض خداست. صدر و ساقه خلقت با تجلّي است، طبق بيان نوراني امير مؤمنان (ع) كه در نهج فرمود: الحمد ل لّه المتجلّي ل خلق ه ب خلق ه(3)، چيزي غير از تجلّي نيست ! لكن تجلّي گاهي > أعظم < است، گاهي « عظيم »؛ تا آن مجلا مظهر اسم أعظم باشد يا مظهر اسم عظيم ! اگر وجود مبارك رسول گرامي (ص) مظهر اسم أعظم است، تجلّي آن هم تجلّي أعظم است.
فرق اساسي ( تجلّي ) و ( تجافي ) آن است كه در تجافي چيزي كه در مبدأ است، در مقاطع ديگر نيست. اين باران كه در بالاست، در پائين نيست؛ وقتي به پائين آمد، ديگر قطراتش در بالا نيست؛ جا خالي مي كند، جامع نيست. اگر چيزي تجافي كرد؛ يعني در بالا هست، در پائين نيست؛ وقتي در پائين هست، در بالا نيست و اين، محدوديت او را نشان مي دهد. ولي اگر چيزي تجلّي كرد؛ در بالا هست، در پائين هست، در پائين تر هست. از اين تجلّي خاص به عنوان ( نزول ملكوتي ) ياد مي شود. اگر درباره قرآن گفته شد: نّا انزلناه ف ي ل يله مباركه(4)، يا ف ي ل يله القدر(5)، يا كذا و كذا؛ چون اين انزالش به نحو تجلّي است. اينطور نيست كه نظير قطرات باران از بالا به پائين ريخته شده باشد ! قرآن را نينداختند، قرآن را آويختند. اين طناب كه از بالا به پائين آويخته مي شود؛ بالا هست، وسط هست، پائين هست؛ جا براي اعتصام هست. امّا وقتي قطره باران را انداختند؛ وقتي كه در پائين است، در بالا نيست و بالعكس !
ادراك ( تجلّي ) علوم و دانش ها توسط همه انسان ها
شما اگر حكيم شديد، فقيه و اديب شديد، يك مطلب عميقي را فهميديد؛ بعد خواستيد آن را به صورت مقال يا مقالت در بياوريد، بگوئيد يا بنويسيد؛ اوّل در عاقله تان اين مطلب هضم مي شود، بعد به اين فكريد كه من اين را به عربي بگويم يا فارسي، مقدّمه اي دارد و چند فصلي و خاتمه اي؛ اينها را در محدوده خيال ترسيم مي كنيد، بعد شروع مي كنيد به سخنراني يا نوشتن. آن مرحله سخنراني و نوشتن، (مرحله سوّم) است؛ ترسيم آن نقشه، مرحله خيال و دوّم و (مياني) است؛ اصل ادراكش، (مرحله اوّل) است و شما اين مطلب را تنزّل مي دهيد براي شاگردانتان؛ تنزّل مي دهيد، يعني تجلّي مي دهيد، نه تجافي ! آنطور نيست كه وقتي چيزي را به كتاب آورديد، يا به كتابت آورديد، يا به سخن آورديد؛ ديگر در عاقله شما يا در قوه خيال شما نباشد ! هم در عاقله است، هم در قوّه خيال، هم در محدوده حس. اين تجلّي را ما هميشه داريم، با اين تجلّي هم داريم زندگي مي كنيم و عينيّت هم محفوظ است.
يك استاد مي گويد: عين آن مطلبي كه من فهميدم، گفتم؛ اين عينيّتش به نحو تجلّي است، نه به نحو تجافي ! آنكه از بالا به پائين نيآمده؛ آن نظير باران انداخته شده، نظير طناب آويخته شده. اينكه فرمود: و اعتص موا ب حبل الله(6)، براي آن است كه اين قرآن كه طناب الهي است، به سقف مستحكمي بسته است و گرنه طناب انداخته در كنار مغازه،مشكل خودش را حل نمي كند! آن را يك باد جابجا مي كند. طنابي را مي توان اعتصام كرد كه به سقف بلند بسته باشد و گرنه طناب انداخته كه كاري ومشكلي را حل نمي كند !!
حبل المتقين ( قرآن ) و ( عترت )، وامدار سقف بلند الهي
اينكه در حديث معروف ثقلين آمده است: كتاب خدا و وجود مبارك عترت طاهرين (7)؛ يكي ثقل اكبر است، ديگري ثقل اصغر؛ احد طرفيه ب يد الله (سبحانه و تعالي) و الطّرف الآخر ب ايديكم(8)، يعني همين. فرمود: اين قرآن حبل خداست؛ يك طرفش به دست اوست، يك طرف ديگرش به دست شماست؛ پس اين مي شود » تجلّي »، نه به نحو تجافي. آويختن است، نه انداختن ! اين را اگر كسي اعتصام بكند، متقرّب لي الله مي شود.
لذا كسي مي تواند به اين مقام برين بار يابد كه هم ولي باشد، هم نبي باشد، هم رسول. ( ولي ) باشد، در ولي و قرب خدا قرار بگيرد تا از آن ترقّي كند. ( نبي ) باشد؛ تا با فرشتگان مربوط باشد، از آنها ترقّي كند، با آنها گفتگو بكند. ( رسول ) باشد تا با مردم مفاهمه و محاوره داشته باشد؛ بخش هاي رسالت به بشريتش بر مي گردد، بخش هاي نبوّت به ملكوتش بر مي گردد، بخش هاي فوق ملكوتش به ولايت او بر مي گردد. آن ولي باعث مي شود كه نبي پيدا بشود، اين نبي باعث مي شود كه رسول پيدا بشود؛ آن چهره ارتباط پيامبر به ماوراء مي شود ( نبي ) كه نبأ و خبر را دريافت مي كند. آن چهره پيوندش با جامعه، رسول است كه خبر را گزارش مي دهد.
شناخت ولي خدا در پرتو خدا شناسي
در اين دعاي نوراني زراره كه از وجود مبارك امام صادق (ع) نقل كرد كه در عصر غيبت،وظيفه ما چيست، حضرت فرمود: اين دعا را بخوانيد: اللّهمّ عرّ فن ي نفسك فنّك ا ن لم تعرّ فن ي نفسك لم اعر ف نبيّك؛اللّهمّ عرّ فن ي رسولك ؛ فنّك ا ن لم تعرّ فن ي رسولك لم اعر ف حجّتك. اوّل نبوّت است، بعد ولايت است. اللّهمّ عرّفن ي حجّتك فنّك ا ن لم تعرّ فن ي حجّتك ضللت عن د ين ي(9)؛ اين از ذخائر ادعيه ماست. اگر كسي خدا را نشناسد، پيامبر را نمي شناسد. پيامبر را نشناسد، امام را نمي شناسد. اگر كسي پيامبر را نشناخت، براي او سقيفه و غدير فرق ندارد ! چون خليفه، جانشين مستخلف عنه است. اگر او مستخلف عنه را نشناسد، خليفه براي او فرق ندارد ! و رسول خليفه الله است. كسي الله را نشناسد، خليفه او را نمي شناسد! اين برهان ل م است.اين با دعاهاي اللّهمّ اغف ر ل وال دي فرق دارد !!
يك سطر لا تنقض اليقين ب الشّك (10) را به علماي ما دادند، حدأقل 50، 60 جلد كتاب از اين يك سطر در آوردند، با حذف مكررّات. مرحوم آقاي خوئي (رض) چندين شاگرد دارد، امام (رض) چندين شاگرد دارد؛ اين مكررات را كه حذف بكنيم، هر كدام يك جلد كتاب درباره استصحاب نوشتند. 60 جلد كتاب عميق علمي درباره همين يك خط است. اين گونه از معارف اصحّ سنداً است، امتن د لالهً است؛ آنها اگر به دست اهلش بيايد، معلوم مي شود كه چندين كتاب در مي آيد. آنها كجا، لا تنقض اليقين ب الشّك كجا !! الآن 60 جلد كتاب علمي از اين يك خط ما داريم؛ كتاب هاي عميق، از عصر شيخ طوسي تا الآن. وقتي اين معارف عرضه بشود، آنوقت معلوم مي شود امام چه فرمود.
بسيارسئوال مي شود كه اين دعا چه ارتباطي با عصر غيبت دارد ! براي اينكه انسان مشكلي بين سقيفه و غدير پيدا نكند و بفهمد خليفه، نماينده مردم نيست، بلكه خليفه رسول است و رسول خليفه الله است و تا مستخلف عنه شناخته نشود، خليفه شناخته نمي شود؛ آنوقت اين دعا روشن مي شود، مي شود ( برهان ل م ).بنابراين كسي مي تواند آويخته باشد و نه انداخته كه تجلّي داشته باشد، نه تجافي.اين را مي گويند جمع كرده بين معقول و منقول و مشهود به جمع سالم.
يك وقت است كسي 8 ـ 10 سال فلسفه ويا فقه خوانده؛ او جامع معقول و منقول است به ( جمع مكسّر ) ! در هر رشته متجزّي است. يك وقت است 50 ـ 60 سال در فقه و اصول كار كرده، يك 8 ـ 10 سالي هم فلسفه خوانده؛ اين در يك رشته متجزّي است، در يك رشته مجتهد مطلقه است؛ جامع معقول و منقول است، باز به جمع مكسّر ! يك وقتي عمري در هر 2 رشته يا 3 رشته گذرانده؛ جامع معقول و منقول است به ( جمع سالم ) به اصطلاح اهل فن؛ در هر دو رشته مجتهد مطلق، اين مي شود علامه طباطبائي امااينها درس هاي حوزوي است و مدرسه و امثال ذلك. امّا آنكه نبي است، جامع بين ولايت و نبوّت و رسالت است به » جمع سالم ». يعني معقول و منقول و مشهود و ( تجلّي أعظم ) مي شود » حبل الله ». اين ( حبل الله ) هم بر قرآن تطبيق شده، هم بر اين خاندان عصمت و طهارت تطبيق شده؛ چون لن يفتر قا (11).
سخنراني آيت الله جوادي آملي (دامت بركاته) در مراسم رونمائي از «موسوعه كلمات الرّسول الأعظم (ص) »؛ دماوند ـ حوزه علميه امام صادق (ع) ؛ 28/ 4/ 1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) آل عمران/ 164 (2) البلد الأمين/ 183 (3) نهج البلاغه/ خ 108ـ( الله تعالي )
(4) دخان/ 3 (5) اشاره به:قدر/ 1 (6) آل عمران/ 103 (7) ر. ك:وسائل الشيعه/ 27/34
(8) الخصال/ 1/ 66 ـ السّئوال عن الثّقلين يوم القيامه (9) الكافي/ 1/ 337
(10) وسائل الشيعه/ 1/ 245 (11) وسائل الشيعه/ 27/ 34

 



احكام متهمان بازداشتگاه كهريزك وكوي دانشگاه اعلام شد

سازمان قضايي نيروهاي مسلح در اطلاعيه اي نتايج رسيدگي به پرونده هاي متهمان بازداشتگاه كهريزك و كوي دانشگاه را اعلام كرد.
در اين اطلاعيه در مورد پرونده بازداشتگاه كهريزك آمده است كه به دنبال صدور كيفرخواست عليه 12 نفر از متهمان پرونده بازداشتگاه كهريزك توسط دادسراي نظامي تهران كه در اطلاعيه قبلي اعلام شد، پرونده به دادگاه نظامي يك تهران ارجاع شد و رسيدگي به اتهامات متهمان با رعايت مقررات قانوني در جلسات متعدد دادگاه با حضور شكات، متهمان و وكلاي آنان صورت پذيرفت.
در اين جلسات اولياء دم، جمعي از شكات و وكلاي آنان به تفصيل شكايات خود را مطرح كردند و متهمان پرونده و وكلاي آنان نيز به طرح دفاعيات خود پرداختند.
پس از پايان رسيدگي، دادگاه بر اساس تحقيقات انجام شده، نظريات پزشكي قانوني و ساير مستندات موجود در پرونده، دو نفر از متهمان را به اتهام ايراد ضرب و جرح عمدي منتهي به قتل مرحومان «اميرجوادي فر»، «محسن روح الاميني» و «محمدكامراني» علاوه بر حبس، انفصال موقت از خدمت، جزاي نقدي، شلاق تعزيري و پرداخت ديه، به قصاص نفس و 9 متهم ديگر را حسب اتهامات منتسب به آنان، به تحمل حبس، پرداخت ديه، جزاي نقدي، انفصال موقت از خدمت و شلاق تعزيري محكوم كرده و يكي از متهمان نيز به دليل احراز نشدن جرم، از اتهامات وارده تبرئه شده است.
حكم صادره غيرقطعي است و پس از طي مراحل قانوني به مرحله اجرا درخواهد آمد.
در بخش ديگري از اين اطلاعيه درباره پرونده حوادث كوي دانشگاه نيز آمده به دنبال وقوع اغتشاشات در خردادماه سال 1388 در كوي دانشگاه و تخريب اموال عمومي و درگيري آشوب گران با مأموران انتظامي، براي كنترل اوضاع و جلوگيري از اغتشاش و تخريب اموال عمومي، مأموران انتظامي با رعايت مقررات وارد كوي دانشگاه تهران مي شوند. در اين اثناء عده اي افراد متفرقه و غيرمسئول وارد كوي دانشگاه شده و با اغتشاشگران درگير و متأسفانه بعضي از آنان وارد خوابگاه هاي دانشجويي شده و تعدادي از دانشجويان را مورد ضرب و شتم قرار مي دهند و به اموال عمومي و خوابگاه هاي كوي و لوازم شخصي دانشجويان خسارت وارد مي آورند.
به دنبال وقوع اين حادثه تلخ كه موجب تأثر شديد مقام معظم رهبري شد، سازمان قضايي نيروهاي مسلح در جهت انجام وظيفه قانوني خويش و با اخذ گزارش از مراجع ذي ربط، از جمله دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي، مسوولان دانشگاه تهران و دفتر نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه تهران، بر اساس ابلاغ ويژه، پيگير موضوع شده و پرونده اي براي رسيدگي به اتهامات عوامل ضرب و شتم دانشجويان و تخريب اموال عمومي و شخصي هم چنين عوامل اصلي اغتشاش و آشوب در كوي دانشگاه تشكيل مي شود. در اين ارتباط تحقيقات جامعي از سوي دادسراي نظامي تهران انجام و تعدادي از متهمان شناسايي و تحت تعقيب قرار مي گيرند.
هم زمان با رسيدگي به پرونده كوي دانشگاه تهران، پرونده تخريب در مجتمع سبحان نيز مورد پيگيري و رسيدگي قرار گرفت و تعدادي از عوامل دخيل در اين حادثه نيز شناسايي و مورد تعقيب قرار مي گيرند. در مجموع بيش از 60 نفر تحت تعقيب قضايي واقع و در نهايت بر اساس اسناد، مدارك و شواهد موجود، دادسراي نظامي تهران 33 نفر از متهمان را مجرم شناخته و پرونده آنان را به دادگاه ارسال و در مورد ساير متهمان به دليل احراز نشدن جرم، قرار منع پيگرد صادر كرده است.
لازم به ذكر است، تحقيقات در مورد تعداد ديگري از عوامل اغتشاش در كوي دانشگاه ادامه دارد كه پس از تكميل تحقيقات، تصميم قضايي مقتضي اتخاذ خواهد شد.

 



تكذيب بلوكه شدن حساب هاي بانكي ايران در امارات

سرپرست سفارت كشورمان در دبي خبر بلوكه شدن 41 حساب بانكي ايران ازسوي بانك مركزي امارات را تكذيب و آن را جنگ رواني دانست.
«مهدي آقاجعفري» در گفت وگو با شبكه خبري «العالم» اظهار داشت: اين خبر در راستاي جنگ رواني و تبليغاتي صورت گرفته كه تحت تاثير فشارهاي غرب همواره عليه ايران وجود داشته و دارد و مي خواهد ثابت كند كه قطعنامه شوراي امنيت عليه ايران به مرحله اجرا درآمده است.
نشريه اماراتي «اماراتيز بيزنس» اخيرا در خبري مدعي شد كه بانك مركزي اين كشور دستور بلوكه كردن 41 حساب بانكي ايران را صادر كرده است.
به ادعاي اين نشريه، اين اقدام در راستاي اجراي قطعنامه اخير شوراي امنيت عيه ايران براي اعمال تحريم هاي بيشتر عليه ايران است.
آقاجعفري در ادامه تاكيد كرد: ايران از مدت ها پيش، اقدامات پيشگيرانه را براي مقابله با تحريم ها اتخاذ كرده است از اين رو تحريم ها تاثيري بر اقتصاد ايران نخواهد گذاشت.
سرپرست سفارت ايران در امارات گفت: پس از انتشار خبر اين نشريه اماراتي ما همچنان به دنبال صحت خبر بلوكه كردن 41 حساب بانكي ايران در كشور امارات هستيم و اين در حالي است كه مسئولان اماراتي هنوز به طور رسمي اين خبر را اعلام نكرده اند.
آقاجعفري اظهار داشت: با برخي از مسئولان اماراتي تماس هايي برقرار كرده ايم اما اطلاعات آنها درباره اين موضوع به اندازه همان اطلاعاتي بود كه از رسانه هاي گروهي پخش شده است.
سرپرست سفارت ايران در امارات، بعيد دانست كه مسئولان اماراتي چنين فشارهايي را تحت تاثير غربي ها اتخاذ كنند چرا كه در صورت اتخاذ چنين تصميمي قبل از اينكه به منافع ملت و دولت ايران ضربه بزنند، ابتدا به منافع ملت امارات ضربه خواهند زد.
وي گفت: مسئولان اماراتي بارها بر اهميت توسعه روابط دو كشور تاكيد كرده اند.
سرپرست سفارت ايران در امارات درباره تاثيرا ين تصميم بر روابط ايران و امارات تصريح كرد: روابط دوجانبه امارات و ايران گسترده و مستحكم است زيرا اين روابط به نفع هر دو كشور و ملت هاي آنهاست.
آقاجعفري با اشاره به حضور 500 هزار ايراني كه در امارات زندگي مي كنند و نيز با اشاره به فعاليت هاي بسياري از شركت هاي ايراني در امارات، اظهار داشت: روابط تجاري بين دو كشور به ويژه روابط اقتصادي در سطحي بسيار گسترده است و مسايل متعددي را شامل مي شود و اين روابط در درازمدت بين دو ملت و دو كشور ايران و امارات وجود داشته است.

 



متكي خبر داد مشورت ايران براي پاسخ به گروه وين با برزيل و تركيه

وزير امور خارجه كشورمان اعلام كرد كه جمهوري اسلامي ايران پاسخ گروه وين(فرانسه، آمريكا و روسيه) را پس از مشورت با تركيه و برزيل خواهد داد.
به گزارش ايسنا، منوچهر متكي ديروز در حاشيه جلسه هيئت دولت در پاسخ به سؤالي در مورد پيشنهاد لاوروف براي مذاكره ايران، آمريكا، روسيه و آژانس بين المللي انرژي اتمي براي تامين سوخت راكتور تهران گفت: مبناي ما بيانيه تهران است و ما با تركيه و برزيل توافقنامه تهران درباره تبادل سوخت را مورد بررسي قرار مي دهيم و پس از مشورت با اين دو كشور نظر نهايي خود را اعلام مي كنيم.
وي از احتمال برگزاري اين نشست در تهران خبر داد و گفت: در يكي دو روز آينده و پس از هماهنگي تركيه و برزيل محل اين نشست تعيين مي شود اما پيشنهاد ما برگزاري اين نشست در تهران است.
وزير امور خارجه از دريافت نامه گروه وين درباره تبادل سوخت راكتور تهران خبر داد و گفت: ما پس از بررسي هايي كه با دو كشور برزيل و تركيه خواهيم داشت پاسخ خود را تدوين و آن را اعلام مي كنيم.
وي در پاسخ به پرسش ديگري در مورد نامه ايران به اعضاي شوراي امنيت نيز گفت: در يكي دو روز آينده اين نامه ها را ارسال مي كنيم اما محتواي كلي اين نامه ها اعتراض به رويكرد شوراي امنيت در صدور قطعنامه با مبناي دوگانه است چرا كه اين قطعنامه غيرحقوقي و غيرعادلانه است و ما به كشورهايي كه به آن راي مثبت داده اند اعتراض كرده ايم و به نوعي از كشورهايي كه به آن راي نداده اند تشكر كرده ايم.
وزير دفاع: علاقه مندان به امنيت منطقه وارد موضوع بازرسي كشتي هاي ايران نمي شوند
سرتيپ احمد وحيدي بحث بازرسي كشتي هاي ايران را ورود به يك فرآيند باطل دانست كه علاقه مندان به امنيت منطقه وارد اين موضوع نمي شوند.
به گزارش خبرگزاري ها، وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، ديروز در حاشيه جلسه هيئت دولت درخصوص همكاري برخي از كشورهاي همسايه با برخي از كشورهاي متخاصم عليه ايران، اظهار داشت: درباره بازرسي كشتي ها، يكي يا دو كشور دنبال اين موضوع بوده و در اين زمينه سخناني را مطرح كرده اند در حالي كه اين موضوع بيانگر اين است كه اين افراد توجهي به مسائل امنيتي در منطقه و بين المللي ندارند.
وي ادامه داد: گمان نمي كنيم كه كشورهاي ديگري كه علاقه مند به موضوعات امنيت در منطقه و بين المللي هستند، در اين فرآيند باطل وارد شده و كارهاي نادرستي از اين قبيل انجام دهند.
همچنين وزير دفاع درباره قصد روس ها مبني بر تحويل S300 به ايران گفت: هنوز آنها در اين ارتباط موضع گيري رسمي نكرده اند و چيزي به ما در اين زمينه اعلام نكرده اند.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا پولي از طرف ايران در مورد S300 به روس ها پرداخت شده است؟ گفت: اين موضوع طبق روابط بانكي اتفاق افتاده و طبق مفاد قرارداد روس ها تعهداتي دارند كه بايد عمل كنند و ما مفاد قرارداد را پيگيري مي كنيم.
وي هم چنين در پاسخ به اين سوال كه اگر روس ها S300 را به ايران تحويل ندهند، آيا ايران در دريافت پولي كه به روس ها داده است مشكلي خواهد داشت؟ گفت: مشكلي نداريم ولي همان طور كه گفتم آنها هنوز موضع رسمي به ما اعلام نكردند و ما فعلاً چنين برنامه اي نداريم.
وحيدي افزود: روس ها قرار بود در برابر قطعنامه اخير شوراي امنيت موضع خودشان را طي ليستي در موضوعات مختلف اعلام كنند اما تاكنون اين ليست منتشر نشده است. به همين دليل آنها بايد بزودي موضع خود را اعلام كنند.
وي همچنين گفت: ما در آينده نزديك در حوزه هاي مختلف از جمله حوزه هاي هوايي و دريايي دستاوردهاي جديدي خواهيم داشت كه آن را افتتاح مي كنيم.
وزير ارشاد: دولت بحث مدل و لباس را با جديت بيشتر
دنبال مي كند
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از جديت اين وزارتخانه در پيگيري بحث مدل و لباس با همكاري وزارتخانه هاي بازرگاني، صنايع، آموزش وپرورش و همچنين صدا وسيما خبر داد.
سيدمحمد حسيني روز چهارشنبه در حاشيه جلسه هيئت دولت در جمع خبرنگاران در خصوص برنامه هاي اين وزارتخانه براي بحث عفاف و حجاب گفت: براي اجراي طرح عفاف و حجاب با شوراي فرهنگ عمومي اين مسئله را با دقت دنبال مي كنيم.
وي با اشاره به جلسه اخير خود با مسئولان مطبوعات و خبرگزاري ها اظهار داشت: از كتاب ها، تئاتر و فيلم خوب در زمينه عفاف و حجاب حمايت مي كنيم؛ چرا كه كار فرهنگي عميق تر است كه با توجه به اينكه در معرض تبليغات گسترده شبكه هاي ماهواره اي هستيم به مسئله عفاف و حجاب توجه بيشتري داريم.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اعلام اين كه يكشنبه آينده جلسه اي با وزراي بازرگاني، صنايع، آموزش وپرورش و مديراني از صدا و سيما خواهيم داشت، گفت: در اين جلسه بحث مدل و لباس را با جديت بيشتري دنبال خواهيم كرد.

 



كاظمي قمي: ايران از فرآيند دموكراسي در عراق حمايت مي كند

سفير ايران در عراق گفت: اينكه چه كسي در عراق حاكم و نخست وزير باشد موضوع داخلي عراق است و سياست ايران به طور كلي بر حمايت و همكاري با عراق استوار است.
حسن كاظمي قمي در گفت وگو با ايسنا، در خصوص ادعاي وزير مستعفي برق عراق درباره قطع برق از سوي ايران و بروز مشكلات زيادي در عراق، با رد اين ادعا گفت: در حال حاضر عمليات انتقال برق در جريان است و در اين مدت هيچ مشكلي در اين خصوص وجود نداشته است و قطع برقي صورت نگرفته است.
وي گفت: ايران به تعهداتش عمل كرده است و اساسا حمايت از دولت و ملت عراق سياست مداوم ايران بوده است.
كاظمي قمي با رد اين ادعاها اظهار كرد: اين ها شايعاتي بيش نيست و مسئله استعفاي رئيس برق عراق ارتباطي به ايران ندارد. مشكل اساسي در عراق در زمينه انرژي، كمبود توليد برق و تناسب نداشتن توليد برق با تقاضاست. در حال حاضر روزانه پنج هزار مگاوات برق در عراق توليد مي شود در حالي كه اين كشور به دو برابر اين ميزان نياز دارد.
سفير ايران در عراق خاطرنشان كرد: در حال حاضر بر اساس توافقات دوجانبه نزديك به 700 مگا وات برق از ايران به عراق منتقل مي شود.
كاظمي قمي درباره تحولات سياسي عراق و گفت وگوها ميان فهرست هاي پيروز در انتخابات پارلماني عراق نيز گفت: با توجه به اينكه هيچ ليست برنده اي در انتخابات پارلماني به تنهايي نمي تواند حكومت تشكيل دهد و همه ليست ها و فراكسيون ها بر تشكيل حكومتي بر مبناي مشاركت ملي تاكيد دارند، طبيعي است گفت وگوها بين فهرست هاي پيروز انتخاباتي در خصوص تشكيل دولت جديد و اتخاذ تصميمات مناسب در جريان باشد و گفتگوها در همين راستاست.
وي در پاسخ به اين سوال كه برخي معتقدند در صورت روي كار آمدن اياد علاوي، موضع ايران نسبت به عراق تغيير خواهد كرد، گفت: آنچه مورد تاكيد ايران است شكل گيري يك نظام مبتني بر آراي مردم عراق به دور از ديكتاتوري است. ما از فرآيند دموكراسي، انتخابات و قانون اساسي در عراق حمايت مي كنيم و همگان را به مشاركت در انتخابات و شكل دهي حكومت در عراق تشويق مي كنيم؛ حكومتي كه برآيند دموكراتيك و انتخاب مردمي باشد. كاظمي قمي افزود: اين كه چه كسي حاكم، نخست وزير و يا رييس جمهور باشد موضوع داخلي عراق است و سياست ايران همواره در حمايت و همكاري از ملت و دولت عراق بوده است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14