(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


يكشنبه 13 تير 1389- شماره 19685

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
با بي اعتنايي به تلاش هاي آمريكا توتال فرانسه: صادرات به ايران را از سر مي گيريم
لاريجاني : روابط ايران و افغانستان براي منطقه يك سرمايه است
روزنامه روسي نزاويسيماياگازتا:اگر روسيه سامانه اس 300 را تحويل ندهد بازنده بزرگ خواهد بود
عضو كميسيون امنيت ملي مجلس:
اوباما با امضاي تحريم هاي جديد سياست هاي ديوانه وار بوش را ادامه مي دهد
دكتر الهام در گفت وگو با ايرنا: موسوي و كروبي در جريان فتنه نقش محلل را براي غرب ايفا كردند
ديدار جمعي از اعضاي جامعه روحانيت با آيت الله صافي گلپايگاني
بيانيه خانواده شهداي ترور به پارلمان اروپا:
اجازه فعاليت به گروهك تروريستي منافقين ، خلاف قوانين بين المللي است
فارين پاليسي: اوباما راهي جز پذيرش ايران هسته اي ندارد
تحليل الجزيره از تحريم ها عليه ايران: تحريم ها روح مبارزه طلبي ايرانيان را تقويت مي كند



با بي اعتنايي به تلاش هاي آمريكا توتال فرانسه: صادرات به ايران را از سر مي گيريم

به زعم تصميم مقامات آمريكا و برخي كشورهاي غربي براي اعمال تحريم هايي فراتر از چارچوب قطعنامه 1929 كه حوزه انرژي ايران را مورد هدف قرار مي دهد، شركت توتال فرانسه اعلام كرد كه به زودي صادرات محصولات نفتي به ايران را از سر مي گيرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، «كريستوف دو مارجري» مديرشركت نفتي توتال ضمن انتقاد از تحريم ها عليه ايران تاكيد كرد كه تحريم محصولات نفتي ايران «اشتباهي» بوده است كه مي تواند به مردم اين كشور نيز آسيب وارد آورد.
وي در حالي كه در يك نشست اقتصادي در جنوب فرانسه سخنراني مي كرد تأييد كرد كه توتال ارائه محصولات نفتي به ايران را به واسطه دور جديد تحريم ها عليه اين كشور به حالت تعليق درآورده است.
«دومارجري» با انتقاد از اين تحريم ها، تاكيد كرد: من اين تحريم ها را يك اشتباه مي دانم. اين روزها بسياري از چيزها سياسي شده است. ما فكر نمي كنيم كه تحريم ارائه محصولات نفتي، روش خوبي براي رفع اختلافاتي كه ماهيت سياسي دارند، محسوب شود.
مديرعامل شركت توتال فرانسه در ادامه سخنان خود افزود: توتال در اولين فرصت، ارائه محصولات نفتي به ايران را مجدداً از سرمي گيرد و تاكيد كرد كه ادغام مسائل سياسي و غيرسياسي اشتباهي جدي است.
با وجود همكاري ايران در زمينه امضاي بيانيه سه جانبه تهران، تركيه و برزيل براي انتقال اورانيوم كم غني شده ايران به تركيه در قبال دريافت ميله هاي سوختي مورد نياز راكتور تحقيقاتي تهران، در 9 ژوئن (19خردادماه)، پيش نويس قطعنامه تحريم هاي سازمان ملل عليه ايران در شوراي امنيت به تصويب رسيد.
براساس اين گزارش آمريكا به اين تحريم ها بسنده نكرد و روز پنج شنبه هفته گذشته، «باراك اوباما» رئيس جمهوري اين كشور مصوبه تحريم هاي جديد عليه ايران را امضا كرد و در نهايت اين مصوبه به قانون تبديل شد.
خبرگزاري فرانسه افزود: اين اقدامات يك جانبه آمريكا براين اساس صورت گرفته تا دسترسي ايران به واردات فرآورده هاي نفت پالايش شده همچون بنزين و سوخت جت و همچنين دسترسي اين كشور به سيستم بانكداري بين المللي را غيرممكن سازد.
آمريكا در شرايطي اين تحريم ها عليه ايران را تصويب كرده است كه تحليلگران مسايل بين المللي بارها و بارها تاكيد كردند كه تحريم هاي جديد مانند تحريم هاي قبلي «غيرموثر» و «ناكارآمد» است.

 



لاريجاني : روابط ايران و افغانستان براي منطقه يك سرمايه است

علي لاريجاني به هم تنيدگي ايران و افغانستان را سرمايه اي براي منطقه دانست.
علي لاريجاني در نخستين همايش ميراث مكتوب ايران و افغانستان با بيان اين كه بسياري از شعارهايي كه ناتو و آمريكا براي دموكراسي مي سرايند به دنبال اهدافي مانند سلطه بر منطقه و تغيير هويت فرهنگي آن است عنوان كرد: آنها يك نگاه ريب آميزي به فرهنگ افغانستان دارند به گونه اي كه مساله جهادي را نمي توانند با مقوله تروريسم تفكيك كنند.
وي اضافه كرد: به همين دليل به راحتي به حزب الله، حماس و بسياري از نيروهاي جهادي افغانستان مارك تروريست مي زنند و اين ناشي از يك نفهمي نسبت به فرهنگ اسلامي در منطقه است.
رئيس مجلس خطاب به قدرت هاي غربي با بيان اين كه شما وقتي با نگاه تحقيرآميز نسبت به يك ملت مي خواهيد برخورد كنيد نتيجه اش اين مي شود كه ناكامي به بار مي آيد و بايد آن را توجيه كنيد، اضافه كرد: ايران از ابتدا نگاه فرهنگي به افغانستان داشت و رهبر معظم انقلاب نيز شناخت دقيقي نسبت به اين كشور داشتند و مراودات فرهنگي و اقتصادي ايران با افغانستان در اين مقوله فرهنگي استوار است.
لاريجاني تفكر جمهوري اسلامي ايران را براساس ترويج دموكراسي در منطقه ارزيابي كرد و با بيان اين كه دموكراسي آمريكايي كه تحت عنوان خاورميانه جديد تحميل مي شود سرشار از دروغ است، اضافه كرد: امروزه شاهديم كه بسياري از كشورهاي منطقه كه خيلي با دموكراسي ارتباطي ندارند، آمريكا رفتار خوبي با آنها دارد و پشت آنهاست. در حالي كه مبناي فكري ايران دموكراسي واقعي است.
وي با اشاره به اين كه جمهوري اسلامي ايران همواره در كنار افغانستان بوده و از دولت و مجلس ملي اين كشور حمايت كرده است با اعلام مخالفت جمهوري اسلامي ايران با دخالت ديگران در امور داخلي و سياسي اين كشور گفت: اگر ناتو قصد داشت دموكراسي در اين كشور پا گرفته و تقويت شود بايد نهادهاي سياسي را تقويت كند، مردم افغانستان نياز به مهمان ناخوانده ندارند و توان دفاع از مرزهاي سياسي و فكري خود را دارا مي باشند.
رئيس مجلس راه حل مدنظر جمهوري اسلامي ايران براي حل مشكل افغانستان را توانايي مردم افغانستان در انجام امورات سياسي شان برشمرد و گفت: تفكر ايران بر نوعي استقلال خواهي در افغانستان استوار است. كشورهاي توسعه يافته نمي توانند پيام خود را به مردم افغانستان تحميل كنند.
وي افزود: ما از امنيتي كه توسط خود مردم افغانستان تامين شود دفاع مي كنيم و آن را به عنوان سرمايه آنها مي دانيم.
به گفته لاريجاني، به هم تنيدگي ميان ايران و افغانستان از درجات گوناگوني برخوردار است كه گاهي برخي شياطين سياسي به دنبال اين بودند كه فتنه هايي بين شيعه و سني ايجاد كنند، اما با وحدت از اين مساله عبور شده است.
رئيس مجلس در پايان خاطرنشان كرد: به هم تنيدگي ايران و افغانستان يك سرمايه براي منطقه است كه در اين زمينه همزباني، همدلي و هم فرهنگي بسيار موثر است.

 



روزنامه روسي نزاويسيماياگازتا:اگر روسيه سامانه اس 300 را تحويل ندهد بازنده بزرگ خواهد بود

يك روزنامه روسي، كرملين را بازنده بزرگ در رابطه با عدم تحويل سامانه اس300 به ايران ناميد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، روزنامه نزاويسيماياگازتا با اشاره به بحث ارسال سامانه دفاع هوايي اس300 تصريح كرد: روسيه در آستانه ضرر ميلياردها دلاري بابت معامله تسليحاتي هوايي است و اين با امتناع كرملين در ارسال تسليحات مورد نياز ايران ميسر مي شود. بايد لحاظ كرد كه براي جمهوري اسلامي جايگزين كردن آسان است و اين كشور نيازهاي خود را از چين خريداري مي كند و مسكو را از يك سود بزرگ محروم مي كند.
اين روزنامه افزود: روسيه مشكلات فني را عامل اين تاخير بيان مي دارد، ولي فشار آمريكا باعث چنين مسئله اي شده است. تهران نيز اين سامانه هوايي را براي دفاع از تاسيسات هسته اي خود مي خواهد.
اين گزارش با بيان اين كه چين نيز كه يكي از طرف هاي قراردادي ايران در حوزه انرژي است نوشت: روسيه با اقدام هاي اخير خود بالغ بر يك ميليارد و دويست ميليون دلار ضرر خواهد داد حتي ايران نيز در صورت تمايل روسيه براي ارسال آن مي تواند خريدهاي ديگر خود را نيز لغو كند كه حدود 500 ميليون دلار ضرر دربر خواهد داشت.
نزاويسيماياگازتا در خاتمه نگراني ديگري را عنوان كرد و افزود: مسئله ديگري كه مسكو را نگران مي كند اين است كه تهران در اقدامي تلافي جويانه همكاري خود با بخش صنايع هوايي روسيه را نيز خاتمه مي دهد و به كارگيري هواپيماهاي روسي و استفاده از خلبانان آن پايان مي دهد. هم اكنون اخباري در اين باره وجود دارد و جمهوري اسلامي از وجود خلبانان ايراني واجد شرايط پروازي خبر داده است.

 



عضو كميسيون امنيت ملي مجلس:
اوباما با امضاي تحريم هاي جديد سياست هاي ديوانه وار بوش را ادامه مي دهد

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي با اشاره به اقدام آمريكا براي تحريم ايران گفت: موضع گيري اوباما ادامه حركت هاي نظامي و ديوانه وار بوش در جهان است.
غلامرضا كرمي در گفت وگو با فارس افزود: جنگ رواني اوباما و دولتمردان آمريكا عليه ايران، ادامه حركت هاي نظامي و ديوانه وار بوش در جهان است و نشان داد نقاب حقوق بشر و دراز كردن دست به سوي ملت ها دروغي بيش نيست و اين دقيقا ادامه همان حركات گذشته است.
نماينده مردم كرمان و راور تاكيد كرد: مسير حركت ايران مشخص است و اين اقدامات سختگيرانه عليه ملت ايران به دليل ايستادگي مردم ايران است؛ اين ايستادگي ها بايد ادامه پيدا كند و به يقين برنده، كسي جز ملت ايران نيست.
كرمي با اشاره به تلاش هاي آمريكا براي منزوي كردن ايران در جامعه بين المللي گفت: با شركت در اجلاس بين المجالس كشورهاي اسلامي شاهد اين موضوع بوديم كه اقدامات جمهوري اسلامي ايران مورد حمايت جدي كشورهاست و نمونه آن تلاش براي رفع محاصره غزه است كه مورد حمايت همه جانبه كشورها قرار گرفت.
وي تاكيد كرد: هميشه با مخالفت هاي كشورهاي اروپايي و آمريكايي مواجه بوده ايم و شاهد هستيم كه كشورهاي غيرمتعهد كه بيش از 127 كشور هستند از اقدامات ايران حمايت مي كنند؛ همچنين حمايت از ايران در جامعه جهاني بيش ازآن است كه آمريكا بتواند با آن مقابله كند.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: اقداماتي كه توسط آمريكا و ساير دولت ها براي حمايت از رژيم صهيونيستي انجام شده به دليل ايستادگي ملت ايران نقش بر آب شده و دولت هاي غربي با تصويب تحريم ها مي خواهند انتقام سرخوردگي و شكست رژيم صهيونيستي را از ايران بگيرند.
وي افزود: مردم در كشورهاي اروپايي حمايت از مردم غزه را آغاز كرده اند و كشتي آزادي فقط متعلق به تركيه نبود، بلكه جمعيت زيادي از كشورهاي مختلف در آن حضور داشتند و اقدامات سختگيرانه عليه ايران راه فراري براي آمريكا، از پاسخگويي به افكار عمومي دنيا است.

 



دكتر الهام در گفت وگو با ايرنا: موسوي و كروبي در جريان فتنه نقش محلل را براي غرب ايفا كردند

دكتر الهام تاكيد كرد: آقايان موسوي و كروبي بايد بدانند كه غرب از افرادي مانند آن ها به عنوان محلل استفاده مي كند و در زمان مناسب انتقام خود را از آن ها هم خواهد گرفت.
غلامحسين الهام حقوقدان شوراي نگهبان در گفت وگوي صريح با ايرنا با اعلام اين مطلب تصريح كرد: اين دو فرد با توجه به نقش برجسته اي كه در مديريت فتنه داشتند از نظام خارج شده اند.
وي ادامه داد: چينش حاميان موسوي نشان مي دهد يا وي تغيير مسير فكري داده يا حمايت اين افراد از او كاملاً تاكتيكي است.البته شايد تلفيقي از اين دو مسئله به وجود آمده است.
الهام با تاكيد بر اينكه«غرب يك نژادپرست كينه توز است»، تصريح كرد: غرب از افرادي مانند كروبي و موسوي به عنوان محلل استفاده مي كند و در زمان مناسب انتقام خود را خواهد گرفت.
وي خاطرنشان كرد: اين طيف هاي انقلابي كه خود را به ضدانقلاب مي فروشند دنيا و آخرت خود را از دست مي دهند.
اين حقوقدان شوراي نگهبان با تاكيد بر اين مطلب كه هيچ مصلحتي بالاتر از اجراي عدالت نيست ضمن انتقاد از تبعيض در اجراي عدالت در خصوص سران فتنه تصريح كرد: اين در حالي است كه هنوز اين افراد مانند سخناني كه درباره دعوت به راهپيمايي در بيست و دوم خرداد ماه زده اند، كماكان تحريك به آشوب و قانون شكني مي كنند و گرچه ديگر مخاطب چنداني ندارند ولي مسئوليت كيفري آنان ساقط نمي شود.
وي ادامه داد: اين عده، افرادي قانون شكن اجير شده و اقليتي در خلأ هستند كه فقط نياز دارند فراموش نشوند زيرا غرب براي آنان سرمايه گذاري بسياري كرده است. بنابراين بايد نشان دهند ظرفيت مقابله با نظام را دارند تا بدين واسطه از حمايت هاي مالي و سياسي حاميانشان برخوردار شوند و بتوانند روحيه معدود افراد فريب خورده داخل كشور را حفظ كنند.
الهام در عين حال هشدار داد: اگر به آنان فرصت دوباره اي داده شود خود را بازسازي كرده و دوباره اسباب فريب و تهديد فكري جوانان را فراهم مي آورند.
هاشمي فردي پراگماتيسم است
سخنگوي سابق دولت با اشاره به عملكرد و تفكرات هاشمي رفسنجاني در چند دهه بعد از پيروزي انقلاب گفت: هاشمي فردي پراگماتيست است كه به اقتضاي زمان جهت گيري هاي ديگري پيدا كرده و مي خواهد همه جهت گيري هاي خود را بر مبناي گفتمان خود تطبيق و توجيه كند.
عضو حقوقدان شوراي نگهبان تفكرات هاشمي رفسنجاني را در دوره بعد از انقلاب اين گونه توصيف كرد: پس از انقلاب، هاشمي رفسنجاني از حيث سياست خارجي در يك فضاي راديكال حركت مي كرد و در حوزه اقتصادي به عنوان يك عدالت گرا توصيف مي شود به طوري كه وي در خطبه هاي خود درباره عدالت اجتماعي انتقاد مي كرد كه اعتراض رجال مذهبي و فقها رابه دنبال داشت و مواضع اقتصادي وي به جريان چپ متمايل بود.
وي با تأكيد بر اينكه «حكومت براي هاشمي رفسنجاني اصالت دارد»، اظهار داشت: هاشمي رفسنجاني مي خواهد با وجود بروز هر تحول فكري اين حكومت را حفظ كند، اما امام(ره) مباني نظام را براساس فقه سنتي ترسيم كرده بود و همزمان نيز بر ظرفيت سازي براي برون رفت از تحجر و پاسخ به نيازهاي اصلي روز تاكيد مي كردند.
وي تصريح كرد: بايد براساس مباني فقه سنتي به نيازها پاسخ داده شود نه بر مبناي ليبراليسم يا ديگر مكتب هاي سياسي.
الهام با اشاره به رفتارهاي انتخاباتي هاشمي رفسنجاني پس از برگزاري دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، آن را «بسيار عجيب» خواند وگفت: رفتار عملي هاشمي در انتخابات، عدول از چارچوب هاي قانوني بود.
وي افزود: بارها گفته ام هاشمي هميشه يك خط اعتراضي به نهادهاي انتخاباتي مانند شوراي نگهبان را دنبال كرده و در اين راستا بر مبناي عقايد شخصي خود در مجلس ششم شوراي اسلامي، شوراي نگهبان را تخطئه كرد.
عضو حقوقدان شوراي نگهبان ادامه داد: هاشمي اگر چه در جامعه روحانيت مبارز عضو بود و اكنون نيز حضور نيافتن او در جلسات اين جامعه، نافي عضويت او نيست، ولي بعد از شكل گيري مجمع روحانيون مبارز متوجه شديم كه او در حمايت از اين مجمع، نقش پررنگي داشته است.

 



ديدار جمعي از اعضاي جامعه روحانيت با آيت الله صافي گلپايگاني

جمعي از اعضاي شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز با آيت الله صافي گلپايگاني، از مراجع عظام تقليد ديدار كردند.
به گزارش مهر، تني چند از اعضاي شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز به همراه دبيركل اين تشكل روحاني با آيت الله صافي گلپايگاني در قم ديدار كردند.
در اين ديدار آيت الله «محمدرضا مهدوي كني» دبيركل جامعه روحانيت مبارز، حجت الاسلام محمدحسن ابوترابي، نايب رئيس اول مجلس، حجت الاسلام والمسلمين مصطفي پورمحمدي، رئيس سازمان بازرسي كل كشور، حجج اسلام سيدرضا تقوي، رئيس شوراي سياست گذاري ائمه جمعه، مصباحي مقدم،نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي نواب، دبير سياسي جامعه روحانيت و تني چند از اعضاي شوراي مركزي اين تشكل روحاني حضور داشتند.
كميته مشترك جامعه مدرسين و روحانيت مبارز تشكيل مي شود
با توافق حضرات آيات يزدي و مهدوي كني كميته مشترك جامعه مدرسين حوزه علميه قم و جامعه روحانيت مبارز براي هماهنگي و همكاري بيشتر طرفين تشكيل مي شود.
به گزارش خبرگزاري ها بعدازظهر روز جمعه جلسه مشتركي ميان اعضاي جامعه مدرسين حوزه علميه قم و جامعه روحانيت مبارز تهران در دفتر جامعه مدرسين برگزار شد.
در اين جلسه كه با حضور آيت الله يزدي دبير كل جامعه مدرسين حوزه علميه قم و آيت الله مهدوي كني دبير كل جامعه روحانيت مبارز تهران و اعضاي اين دو جامعه تشكيل شد توافق گرديد كه كميته مشتركي تشكيل شود.
اين كميته مشترك با هدف تحكيم روابط و همكاري بيشتر بين جامعه روحانيت و جامعه مدرسين حوزه علميه قم تشكيل خواهد شد و محورهاي اصلي آن، پس از تدوين كامل به طور مشخص تر اعلام مي شود.
حجت الاسلام سالك سخنگوي جامعه روحانيت مبارز در گفت وگوبا ايسنا از تمايل طرفين براي استمرار جلسات مشترك خبر داد و گفت: تشكيل چنين جلسات مشتركي، ان شاءالله كار مثبتي است و استقرار آن مفيد خواهد بود.

 



بيانيه خانواده شهداي ترور به پارلمان اروپا:
اجازه فعاليت به گروهك تروريستي منافقين ، خلاف قوانين بين المللي است

نمايندگان خانواده شهداي ترور كشور، طي بيانيه اي از اعضاي پارلمان اروپا خواستند تا به گروهك تروريستي منافقين اجازه فعاليت در اروپا را ندهند.
اين بيانيه با انتقاد شديد نسبت به حضور مريم رجوي يكي از سركردگان گروهك تروريستي منافقين در پارلمان اروپايي و ايراد اتهامات واهي عليه جمهوري اسلامي ايران به عملكرد و پيشينه تروريستي اين گروهك پرداخت و نوشت: پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران در سال 1979، اين گروهك تروريستي كه نتايج انتخابات متعدد انجام گرفته را مطابق اهداف خود نمي ديدند در راستاي جاه طلبي و كسب قدرت و ايجاد جو وحشت و ارعاب در جامعه، به ترور گسترده مردم عادي، مسئولان و رهبران كشور اقدام كردند. در اين راستا بيش از دوازده هزار نفر از مردم عادي و بي گناه اعم از زن و مرد، كودك و جوان را تنها به جرم هواداري ازنظام جمهوري اسلامي ايران ترور و در دو انفجار جداگانه، رئيس جمهور، رئيس ديوان عالي كشور، نخست وزير و جمعي از وزيران و تعداد زيادي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي را به شهادت رساندند.
به گزارش ايسنا، اين بيانيه افزود: رهبران اين گروه تروريستي در راستاي اميال شيطاني خود حتي از شكنجه كردن، طلاق هاي اجباري، فروپاشي كانون خانواده هواداران خود و جدا كردن كودكان از والدين خود ابايي نداشتند.
خانواده شهداي ترور تاكيد كردند: سركرده اين گروه تروريستي در دوران ديكتاتوري صدام از هيچ كمكي به ارتش و سرويس هاي امنيتي رژيم بعث عليه ملت هاي ايران وعراق دريغ نكرده و خاطره خيانت ها و جنايت هاي آن ها هيچ گاه از ذهن مردم اين مرز و بوم خارج نخواهد شد و ملت ايران هيچ گاه رهبران و عناصر اين گروه تروريستي را براي به شهادت رساندن هزاران مرد، زن و كودك اين ملت نخواهند بخشيد.
اين بيانيه افزود: جنايات و ماهيت تروريستي اين گروهك از ابتداي تاسيس تاكنون، از چشم جهانيان مخفي نمانده، چنانچه از سال 1997 هر سال به علت تداوم اين مشي تروريستي، گروهك مذكور در فهرست گروه هاي تروريستي وزارت امور خارجه آمريكا قرار گرفته و انستيتو تحقيقات دفاع ملي آمريكا (RAND) نيز به تازگي در گزارشي براي وزارت دفاع آمريكا، بر ماهيت تروريستي اين سازمان تاكيد كرده و تعامل آمريكا با اين گروهك را اشتباه خوانده است. در اروپا نيز اين گروهك در فهرست گروه هاي تروريستي قرار داشته كه به دليل برخي اغراض سياسي از آن خارج شد. گزارش ديدبان حقوق بشر سازمان ملل متحد نيز در سال 2005 كشته شدگان جمعي از اعضاي ناراضي اين سازمان را به علت شكنجه در زندان هاي انفرادي اين گروهك تاييد كرده است.
خانواده شهداي ترور تصريح كردند: ما به عنوان فرزندان و نمايندگان بيش از 16 هزار خانواده قرباني ترور در ايران كه بالغ بر 12 هزار نفر از آن ها توسط گروه تروريستي منافقين (مجاهدين خلق) به شهادت رسيده اند، از شما مي خواهيم با توجه به ماهيت ضدانساني و تروريستي اين گروه براساس مقررات و قوانين اروپايي و بين المللي اجازه فعاليت به اين گروه تروريستي را در اروپا ندهيد.
تهيه كنندگان اين بيانيه اعلام كردند: ما به عنوان يك سازمان غيردولتي متشكل از فرزندان كساني كه توسط اين فرقه تروريستي با بي رحمي تمام به شهادت رسيده اند، در راستاي تعامل و روشنگري هرچه بيش تر پيرامون جنايات منافقين در ايران و عراق، آمادگي داريم اسناد تكان دهنده اين جنايات را در اختيار شما قرار دهيم.

 



فارين پاليسي: اوباما راهي جز پذيرش ايران هسته اي ندارد

به دنبال امضاي لايحه تحريم هاي يكجانبه كاخ سفيد عليه بخش انرژي ايران توسط باراك اوباما، يك نشريه آمريكايي در گزارشي با بي تاثيردانستن تحريم ها در روند برنامه هسته اي تهران اعلام كرد كه رئيس جمهور آمريكا در نهايت مجبور به پذيرش ايران هسته اي خواهد شد.
نشريه فارين پاليسي با استناد به بخش هايي از طرح رئيس جمهور آمريكا نوشت، انگيزه ها و ملاحظات مورد نظر اوباما براي پيگيري و تعقيب اين تحريم اين است كه «كارايي و تاثيرگذاري اين تحريم ها در صورت طفره رفتن شركاي ما در اين روند ديپلماتيك بسيار بعيد است.»
اين جمله، حامل اين پيام است كه ما از اين مطلب آگاهيم كه «1-برنامه تحريم ها، كارساز نيست»، «2- در صورت كارآمدي نيز به گونه اي نيست كه عملاً به سرعت، اهداف اوليه و اصلي ما را يعني توقف برنامه هسته اي ايران را تامين و محقق سازد» و «3-دور چهار تحريم ها، بسيار ضعيف تر از تحريم هاي قبل است و از اين رو، شايسته صفتي بيش از همان اصطلاح به كار رفته شده از سوي ايران- «دستمال مصرف شده»- نيست.
براساس اين گزارش، اين بخش از طرح اوباما، پيام ديگري نيز با اين مضمون مخابره مي كند كه با همه اين احوال، اين تحريم هاي لعنتي ما، حتي اگر در حد يك شعار توخالي و كوبيدن بر طبلي خالي هم باشد، ما مجاز نيستيم كه از طريق آنها برنامه هاي بعدي مان را تحت الشعاع قرار دهيم زيرا، اين تحريم ها، علاوه بر اينكه برنامه هاي ما را به حاشيه خواهد راند، بر بيهودگي تلاش هاي ما نيز مهر تاييد خواهد زد. از اين رو، حتي اگر مقوله توسل به قوه قهريه را براي توقف برنامه هسته اي ايران مطرح نكنيم، بايد از طرح اين مقوله براي حذف و خروج ساير برنامه هايي استفاده كنيم كه در پي توقف برنامه هسته اي ايران است.
فارين پاليسي افزود: بخش ديگر اين طرح اوباما، درباره ضرورت واكنش نظامي قدرتمندانه در صورت ناكارآمدي تحريم هاست كه البته، اين بخش به صورت ناخوانا و خط خورده است و در حاشيه نويسي آن آمده است« چه كسي وراجي هاي ما را درباره خروج از عراق و افغانستان باور مي كند؟ اين امر در مورد تكرار طوطي وار عبارت» مدنظر بودن همه گزينه ها» (درباره ايران) نيز مصداق دارد.
بخش مهم ديگر اين طرح شامل اقدامات احتمالي تحت عنوان «برنامه هاي تدريجي و گام به گام» است كه صرفاً در صورت شكست تحريم ها در كاهش ضرباهنگ برنامه هسته اي ايران به مرحله اجرا درخواهد آمد.
در پايان اين گزارش آمده است: قسمت پاياني قضيه جالب تر است، «رابرت گيبس» از فارين پاليسي به شدت انتقاد و گله خواهد كرد و در نهايت، اوباما در سخناني موفقيت هايش را در زمينه برنامه تعامل خود، در بوق و كرنا خواهد كرد اما، قضيه به همين جا ختم نمي شود، بخش ديگري از اين طرح اوباما به اين جمله ختم مي شود كه در صورت جواب ندادن هيچ يك از اين ابتكارات، «بايد پذيرفتن و زيستن با ايران برخوردار از توان هسته اي را تمرين كنيم و بياموزيم.»
شبكه تلويزيوني بي بي سي هم در گزارشي با اشاره به اقدام باراك اوباما در امضاي لايحه تحريم هاي مجلس سنا عليه ايران اعلام كرد: تحريم هاي اخير كنگره آمريكا در حالي تصويب مي شوند كه يك ماه پيش نيز شوراي امنيت بسته چهارم تحريم ها را اعمال كرده بود.
براساس اين گزارش ساعات پاياني روز پنجشنبه باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا در ادامه سياست تحريم يك جانبه تهران، لايحه آمريكايي منع دسترسي ايران به واردات فرآورده هاي نفتي را امضا كرد.
بي بي سي افزود: اوباما در حالي تحريم يك جانبه آمريكا عليه ايران را نهايي كرد كه برخي از كشورهاي متحد آن از جمله روسيه با توجه به تصويب دور جديد تحريم هاي شوراي امنيت سازمان ملل عليه ايران، از هرگونه تحريم يك جانبه آمريكا و كشورهاي اتحاديه اروپا عليه تهران انتقاد كرده بودند. گزارشگر تلويزيون بي بي سي با بيان اينكه جمهوري اسلامي همواره تحريم ها عليه خود را چالش كشيده است، افزود: ايران با تاكيد بر اينكه ماهيت برنامه هسته اي تهران صلح آميز است، همه تحريم هاي گذشته را به چالش كشيد.
بنابراين گزارش، دولت تهران در پي اعمال تحريم هاي پياپي عليه خود به غرب هشدار داده است كه چنين سياست هايي هيچ نتيجه اي در پي نخواهند داشت و به نظر مي رسد كه پاسخ تهران در اين مرحله نيز تفاوت چنداني با عكس العمل هاي پيشين خود كه طرف مقابل را به چالش مي كشاند، نداشته باشد.
امضاي تحريم هاي سنا عليه ايران توسط اوباما
باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا لايحه تحريم هاي يكجانبه عليه بخش انرژي ايران كه هفته گذشته در مجلس سناي اين كشور به تصويب رسيده بود را امضا كرد.
به گزارش خبرگزاري رويترز، با وجود اين كه مسئولان و مقامات ايران بارها تاكيد كرده اند كه تحريم ها تاثيري بر اراده ايران براي استفاده صلح آميز از فناوري هسته اي ندارد و ايران به هيچ وجه از حق خود در اين باره نخواهد گذشت، باراك اوباما، در ادامه سياست هاي خصمانه آمريكا عليه ايران، لايحه تحريم هاي جديد اين كشور عليه ايران كه محدوديت هايي را عليه واردات سوخت تهران اعمال مي كند را امضا و آن را به قانون تبديل كرد.
وي مدعي شد: اين تحريم ها شديدترين تحريم هايي است كه كنگره آمريكا تاكنون عليه تهران اعمال كرده است و خريد نفت پالايش شده و نيز كالاها و خدماتي را كه براي مدرنيزه كردن بخش نفت و گاز طبيعي اش نياز دارد براي ايران دشوار خواهد كرد.
وي افزود: اگرچه در ديپلماسي همچنان باز است ايران در صورتي كه همچنان به درخواست هاي بين المللي براي توقف برنامه غني سازي اورانيومش بي اعتنايي كند تحت فشارهاي بين المللي هرچه بيشتر قرار خواهد گرفت.
رئيس جمهور آمريكا پس از امضاي اين لايحه مدعي شد كه نبايد شكي وجود داشته باشد كه آمريكا و جامعه بين المللي مصمم اند ايران را از آنچه دستيابي به تسليحات هسته اي مي خواند، بازدارند.
در همين رابطه سران اتحاديه اروپا ماه گذشته ميلادي موافقت كردند كه با اتخاذ اقدامات بيشتر عليه بخش مالي، بانكداري، بيمه، حمل و نقل و انرژي ايران تحريم هاي سازمان ملل عليه تهران را تشديد كنند.
بر اين اساس تحريم هاي جديد آمريكا از اقداماتي كه در ماه ژوئن مورد توافق شوراي امنيت سازمان ملل قرار گرفت فراتر مي رود و هدف آن افزايش فشار به ايران به منظور متقاعد كردن تهران به بازگشت به مذاكرات بين المللي درباره برنامه هسته اي اش است.
تحريم هاي آمريكا شركت هايي را كه براي ايران بنزين تامين مي كنند و موسسات بانكي بين المللي را كه با سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران يا برنامه هسته اي اين كشور ارتباط دارند هدف قرار خواهد داد. بانكهاي خارجي كه با بانكهاي كليدي ايران يا برخي اعضاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران روابط تجاري دارند اجازه دسترسي به سيستم مالي آمريكا را نخواهند داشت.
تامين كنندگان جهاني بنزين براي ايران علاوه بر آن مي توانند با ممنوعيت دسترسي به سيستم بانكداري آمريكا، معاملات ملكي و تبادلات خارجي در آمريكا روبه رو شوند.
رئيس جمهور آمريكا مدعي شد: ما به وسيله اين تحريم ها و تحريم هاي ديگر به قلب توانايي دولت ايران براي تامين بودجه و توسعه برنامه هاي هسته اي اش ضربه مي زنيم. ما به دولت ايران نشان مي دهيم كه اعمالش عواقبي دارد.
هاوارد برمن، يكي از اعضاي دموكرات كنگره آمريكا و از طراحان بسته تحريم هاي جديد اين كشور عليه ايران گفت كه اميدوار است اين تحريم ها ابزاري را كه اوباما براي متقاعد كردن ايران براي كنار گذاشتن برنامه هسته اي اش بدان نياز دارد در اختيارش قرار دهد.
ابراز اميدواري طراحان تحريم هاي يكجانبه آمريكا عليه ايران به موثر واقع شدن اين اقدام در ممانعت از توسعه فناوري هسته اي تهران در حالي است كه سخنگوي كاخ سفيد نسبت به اين موضوع ابراز ترديد كرد.
«رابرت گيبس»، سخنگوي كاخ سفيد روز پنجشنبه دراين باره اذعان داشت كه اقدامات جديد حكم «گلوله نقره اي» (كه بتواند ايران را از مسيرش بازدارد) را ندارد.
مخالفت روسيه
با اقدام يكجانبه آمريكا
وزير امور خارجه روسيه در واكنش به اقدام جديد دولت آمريكا با ناكارآمد خواندن تحريم ها عليه ايران خواستار از سرگيري مذاكرات با تهران شد.
خبرگزاري نووستي به نقل از سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه گزارش داد: مايليم روند مذاكرات با ايران درباره موضوع برنامه هسته اي اين كشور و مسائلي كه مورد توجه تهران است، از سر گرفته شود.
لاوروف كه چهارشنبه (9تير) در قاهره، پايتخت مصر سخن مي گفت افزود، مقامات روسيه به اعمال تحريم اعتقادي ندارند، زيرا اين اقدام هرگز نتايج دلخواه را به همراه نداشته است.

 



تحليل الجزيره از تحريم ها عليه ايران: تحريم ها روح مبارزه طلبي ايرانيان را تقويت مي كند

پايگاه خبري الجزيره طي گزارشي با بررسي تحريم هاي ايران از گذشته تاكنون تأكيد كرد كه تحريم ها نه تنها بي فايده است بلكه روح مبارزه طلبي ايرانيان را تقويت مي كند.
الجزيره در گزارش خود به قلم بشير عبدالفتاح، با بيان اينكه ايران از سه دهه گذشته تاكنون با دو نوع تحريم روبه رو بوده است نوشت: نوع اول تحريم هاي يكجانبه اي است كه برخي كشورهاي بزرگ از جمله آمريكا و اتحاديه اروپا از زمان پيروزي انقلاب اسلامي عليه ايران اعمال كردند و در سال 1996 اين تحريم ها در ساختارهاي جديد ظهور يافته است؛ همان گونه كه واشنگتن و متحدانش در اروپا اين روزها براي اعمال تحريم هاي شديدتر از اين نوع عليه ايران تلاش هاي زيادي كردند و محدوديت هايي در زمينه واردات انرژي و تجهيزات مورد استفاده در بخش هاي نفت و گاز و پالايش نفت اعمال مي شود.
به گزارش فارس، نويسنده افزود: اما نوع دوم تحريم ها از سوي سازمان ملل متحد از سال 2006 عليه ايران اعمال مي شود در اين راستا چهار قطعنامه تحريم عليه ايران صادر شده است؛ نخست قطعنامه 1737 در دسامبر 2006، دوم قطعنامه 1747 در مارس 2007، سوم قطعنامه 1803 مارس 2008 است و چهارمين آن قطعنامه 1929 است كه اخيراً صادر شده است و دامنه تحريم هاي بيشتر شوراي امنيت عليه ايران را گسترش داد و سخت ترين و جامع ترين تحريم در بين تحريم هاي اعمال شده از سوي شوراي امنيت عليه كشورها از جمله كره شمالي خوانده شد.
اين گزارش با طرح اين سؤال كه فايده سياست تحريم چيست و چه تأثيري مي تواند بر بقاي نظام جمهوري اسلامي و تداوم سياست هاي هسته اي آن داشته باشد تصريح كرد: اقداماتي كه در راستاي تضعيف توانمندي هسته اي ايران و به شكست كشاندن تلاش هاي نظام ولايت فقيه در توسعه قدرت استراتژيك صورت گرفته بي نتيجه بوده است.
نويسنده تأكيد كرد: به رغم گزارش هاي غربي مبني بر اينكه تلاش هاي ايران براي دستيابي به انرژي هسته اي در سايه تحريم هاي سخت عليه تهران آهسته و با مشكل مواجه شده است غرب و اسرائيل تخمين مي زنند كه ايران همچنان برنامه هسته اي خود را پيش مي برد و حتي مي تواند طي يك تا سه سال آتي يا بيشتر برنامه هسته اي خود را تكميل كند.
بشير عبدالفتاح ادامه داد: ايران توانسته است شمار سانتريفيوژهاي خود را از پنج هزار عدد در سال 2006 به 60 هزار عدد برساند و اخيراً نيز فاش شده كه ايران سانتريفيوژهايي با قدرت و سرعت بيشتر براي غني سازي اورانيوم در اختيار دارد و چند سايت هسته اي جديد هم تأسيس كرده است و مقادير اورانيوم كم غني شده را از هزار و 200 كيلوگرم به 2 هزار و 400 گرم رساند و حجم اورانيوم غني شده خود را به پنج كيلوگرم رسانده است.
اين گزارش با اشاره به اينكه ايران توانسته است تحريم هاي بين المللي در اشكال مختلف آن كه عليه توسعه توانايي هاي تكنولوژي و نظامي و هسته اي وارد شده دور بزند خاطرنشان كرد: اين امر موجبات افزايش نگراني غرب و شگفتي همزمان آن را ايجاد كرده است.
الجزيره در بخش ديگري از اين گزارش با اين ادعا كه تحريم ها تأثيرات منفي بر اوضاع داخلي ايران و روابط منطقه اي و بين المللي اين كشور داشته است تأكيد كرد كه اين تحريم ها از سوي ديگر نقش مهمي در تقويت روح مبارزه طلبي ايرانيان و شكوفايي زياد قدرت خلاقيت آن ها از طريق تلاش براي غلبه بر كمبود مواد ضروري داشته است تا با ابتكار و اعتماد به نفس و استفاده بهينه از منابع موجود گام هاي مهم روبه جلويي براي پيشبرد برنامه هسته اي و رسيدن به افق هاي روشن بردارد و برنامه فضايي خود را توسعه دهد و مدل موشك هاي بالستيك خود را بالا برد.
نويسنده تأكيد كرد: به محضي كه مسكو اعلام كرد فروش موشك هاي «اس300» به ايران را متوقف مي كند ايراني ها آمادگي خود را براي توسعه موشك هاي جايگزين اس300 ساخت داخل اعلام كردند به گونه اي كه تهران تأكيد كرد كه ساخت سيستم دفاع موشكي را آغاز كرده است.
تحريم انرژي بي اثر است
اين گزارش همچنين تأكيد كرد: كارشناسان ايراني بعيد مي دانند تحريم ها مشكل انرژي در كشورشان را بيشتر كند و براي اين چندين دليل مطرح مي كنند كه مهم ترين آن اين است كه ايران از كمبود بنزين متأثر نمي شود و نياز خود به بنزين را به شيو ه هاي متعدد تأمين مي كند و معتقدند تا آغاز سال 2012 ايران با تكيه بر سرمايه گذاري هاي نفتي در برنامه خود براي توسعه دامنه صنعت پالايش به خودكفايي بنزين خواهد رسيد و از سوي ديگر در كارخانه هاي پالايش نفت كه با خارجي ها شريك شده سرمايه گذاري مي كند و اين امر سبب مي شود توليد بنزين خود را افزايش دهد كما اينكه از بزرگ ترين توليدكنندگان متانول در جهان است و درصدد افزايش توليد انرژي خود تا 60 درصد است.
نويسنده تأكيد كرد: اين درحالي است كه ايران سومين ذخيره گاز جهان يعني 16 درصد از كل ذخيره گاز جهان را در اختيار دارد و هند و كشورهاي آسيايي و اروپايي درصدد كشيدن خط لوله گاز ايران هستند.
منزوي كردن ايران
پرهزينه است
بشير عبدالفتاح با تأكيد بر اينكه منزوي كردن ايران تهديدي براي امنيت خطوط انتقال انرژي است نوشت: ايران راه استراتژيك احتمالي خط لوله نابوكو است كه گاز طبيعي و نفت را از كشورهاي حوزه درياي خزر و عراق و خاورميانه به اروپا انتقال خواهد داد چون اروپا نمي خواهد كه بار ديگر با مشكل قطعي واردات نفت و گاز از اتحاد روسيه مواجه شود بدون اينكه به گزينه ايران حتي به صورت احتياط فكر كند.
دولت اوباما ناتوان
در اجراي تحريم ها است
اين گزارش همچنين تأكيد كرد: تحريم ها بر ايران در مقايسه با 20 كشور ديگر مشابه تاكنون مفيد فايده نبوده و بلكه نتايج معكوس داشته است و نتوانسته پايه هاي نظام جمهوري اسلامي را سست كرده يا برنامه هسته اي ايران را قبضه كند.
در ادامه گزارش آمده است: عامل ديگري كه اثربخشي تحريم ها عليه ايران را كم كرده است اين است كه دولت اوباما استراتژي روشن و درازمدت براي تعامل با برنامه هسته اي ايران در صورت شكست تحريم ها در اختيار ندارد.
اين گزارش در پايان تصريح كرد: به نظر مي رسد كه دولت اوباما محدوديت هاي تأثير مورد انتظار سياست تحريم عليه تهران را درك مي كند به همين علت مقامات آمريكايي همواره در تلاش براي بزرگنمايي ارزش تحريم ها هستند و دولت اوباما از سوي ديگر همين اعمال تحريم ها را براي نشان دادن مخالفت خود با اسرائيل و نيروهاي حامي آن در آمريكا و برخي نومحافظه كاران كاخ سفيد براي حمله نظامي عليه تأسيسات هسته اي ايران به كار مي برد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14