(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 17 تير 1389- شماره 19689

لطفاً يك كسي اينجا كار فرهنگي بكند!
سفير آلمان: شكلات هاي تبريز خوشمزه است
رئيس شوراي عالي استان ها: انتخاب شهرداران توسط مردم سرابي بيش نيست
پژواك
انتقاد رئيس كميسيون فرهنگي شوراي شهر قزوين از شرط عجيب پژوهشكده ميراث فرهنگي
نامه اهالي رامهرمز به عزت الله ضرغامي زادگاه حضرت سلمان رامهرمز است
پيشكسوت تئاتر گيلان: تئاتر گيلان با اين ميزان اعتبار به جايي نمي رسد
بزرگترين كتابخانه عمومي مازندران در بابل احداث مي شود
دوازدهمين نمايشگاه اختصاصي كودك و نوجوان در اصفهان برگزار شد
زندگينامه سرتيپ شهيد مهدي خوش سيرت كتاب شد
برگزاري جشنواره هنرهاي تجسمي بسيج چهارمحال و بختياري
رونمايي از پنجمين جلد كتاب هنرهاي تجسمي و صنايع دستي كشور در اصفهان
پاييز امسال جشنواره تئاتر جوان در شهرستان مرند برگزار مي شود
آثار هنري يك خانواده اراكي به نمايش گذاشته شد
ساخت انيميشن 72تن
بهره برداري از پايگاه اطلاع رساني انقلاب 57
برگزاري پنجمين جشنواره هنرهاي تجسمي «هنرجوان» در زنجان
در يزد برگزار مي شود اولين جشنواره هنري صنايع دستي با مضامين قرآني
برگزاري جشنواره كودك و محيط زيست در تبريز
برگزاري طرح نشاط معنوي در بقاع متبركه خوزستان



لطفاً يك كسي اينجا كار فرهنگي بكند!

اخيراً چند روزي براي تمدد اعصاب و آب به آب شدن به شمال كشور و حاشيه درياي خزر سفر كردم كه اي كاش نمي كردم. منطقه مورد نظر، مجتمع ويلايي «دريا بيشه» بين شهرستان نور و نوشهر بود. بحمدالله هوا خوب و براي استفاده از دريا هيچ گونه مشكلي نبود ولي متاسفانه وضع حجاب و پوشش زنان بي نهايت اسف انگيز و نامرتب بود. در ساحل دريا و داخل شهرك اغلب خانمها بدون حجاب رفت و آمد مي كنند و كسي معترض آنها نيست و در دريا اغلب خانمها بدون روسري و با لباسهاي بدون آستين و اغلب سينه و پشت لباسها باز با يك شلوار كوتاه و تنگ و چسبان در آب شنا مي كنند. تعدادي از زنها و دخترها در آب با مردها مشغول تفريح و بازي هستند و از سركول هم بالا مي روند. خلاصه آزادي كامل برقرار است و صحنه هاي قبل از انقلاب هم بخوبي تداعي مي شود و اگر وضع به همين منوال پيش برود ممكن است از اين به بعد افراد بي بندبار متجري شوند و دست به اعمال بدتري بزنند كه ديگر قابل جمع كردن نباشد.
البته شايد آقاي رئيس جمهور محترم بفرمايند كه اغلب عاملان اين اعمال، تشكيلاتي و با قصد و نيت مقابله با نظام و انقلاب و به دستور اربابان خارج از كشور خود به اين كارها دست نمي زنند كه البته جاي تأمل دارد، اما متاسفانه بايد گفت ايشان در مصاحبه اخير شان هم يكبار ديگر آب پاكي را روي دست همه ريخته و بجاي محكوم كردن بدحجابي و بي حجابي از آمرين به معروف و ناهيان از منكر كه به وظيفه مسلم و عيني شرع مقدس عمل مي كنند انتقاد كردند.
م .كتيبه

 



سفير آلمان: شكلات هاي تبريز خوشمزه است

تبريز - خبرنگار كيهان:
سفير آلمان در ديدار با استاندار آذربايجان شرقي گفت: طعم شكلات هاي تبريز خوشمزه و خوب است.
برنت اربل در جريان سفر به تبريز به تمجيد از نقش اين شهر در مناسبات بين دو كشور پرداخت و افزود: فرش تبريز نماينده هنر فرش ايران در اروپا و آلمان است.
وي بر ضرورت گسترش تورهاي سياحتي بين ايران و آلمان تاكيد كرد و گفت: ايران طبيعت جذابي دارد و آلماني ها پس از مدتي سكونت در اين كشور پرنشاط تر مي شوند و مايل هستند كه در ايران بمانند.
احمدعلي رضابيگي استاندار آذربايجان شرقي نيز در اين ديدار با تبريك شكست انگليس توسط آلمان در جام جهاني به سفير اين كشور، خواستار حضور تيم هاي اشتوتگارت و هامبورگ در تبريز شد.

 



رئيس شوراي عالي استان ها: انتخاب شهرداران توسط مردم سرابي بيش نيست

اصفهان- خبرنگاركيهان:
رئيس شوراي عالي استان ها گفت: ظاهر طرح انتخاب شهردار بصورت مستقيم توسط مردم زيباست اما درون آن سرابي بيش نيست.
مهندس مهدي چمران در ششمين اجلاس مشورتي رئيسان شوراي اسلامي مراكز استان هاي كشور در اصفهان افزود: ممكن است انتخاب شهرداري توسط شورا در تعداد محدودي از شهرها مشكلاتي را به همراه داشته باشد اما نمي توان بيش از هزار شهر ايران را فداي تعدادي محدود از شهرها كرد.
وي با بيان اينكه تنها ناظر بر عملكرد شهردار اعضاي شوراها هستند، گفت: اگر شهردار توسط مردم انتخاب شود ديگر هيچ كس نمي تواند بر آن نظارت داشته باشد بطوري كه يك شهردار تبديل به يك «شاه» براي آن شهر مي شود.
چمران با بيان اينكه يك فصل از قانون اساسي ايران به شوراها اختصاص يافته است، افزود: شوراها با كم كردن مشكلات دولت در طول 10سال گذشته پيشرفت هاي قابل توجهي را براي شهرها ايجاد كرده اند.
شهردار اصفهان نيز گفت: با تصويب طرح انتخاب شهردار از سوي مردم شاهد تير خلاص به شوراهاي اسلامي شهرها خواهيم بود.
سيدمرتضي سقاييان نژاد در ششمين اجلاس مشورتي روساي شوراهاي اسلامي مراكز استان هاي كشور در مورد طرح انتخاب شهرداران از طرف مردم افزود: انتخاب شهرداران از طرف مردم موجب تضعيف شورا مي شود چرا كه شوراهاي فعلي شوراي شهرداري ها هستند نه مردم.
وي انتخاب شهردار و تصويب بودجه شهرداري ها را از وظايف شوراها برشمرد و گفت: در شرايط فعلي انتخاب شهردار از سوي مردم تير خلاص به شوراهاست و زماني كه احزاب تشكيل نشده اند اجراي اين طرح محقق نخواهد شد.

 



پژواك

استقبال از كاريكاتورهاي هنرمند ناشنوا
گرگان- خبرنگار كيهان: نمايشگاهي از كاريكاتوريست نوجوان ناشنواي گلستاني در خانه كاريكاتور ايران برگزار شد. اولين نمايشگاه انفرادي عليرضا باقري به دعوت خانه كاريكاتور ايران و با همكاري سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران در خانه كاريكاتور ايران برگزار شده بود.
70 اثر به نمايش درآمده اين هنرمند، مورد استقبال هنر دوستان قرار گرفت.
نمايش كارتون آب در شيراز
شيراز- خبرنگار كيهان: نمايشگاه «كارتون آب» با 40 اثر از كاريكاتوريست هاي برتر ايران در نگارخانه سرو شيراز برگزار شد.
اين نمايشگاه به مناسبت هفته صرفه جويي از 2 تا 9 تيرماه از سوي شركت آبفاي شيراز و اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي اين شهر برپا شد كه گزيده اي از آثار هنرمندان ايراني در نخستين نمايشگاه بين المللي كارتون آب در تهران است.
شب شعر به مناسبت ميلاد امام علي(ع)
سرويس شهرستان ها: به مناسبت ميلاد امام علي(ع)، مراسم شب شعر با عنوان «خورشيد كعبه» در شهرستان فيروزكوه برگزار شد.
اين مراسم با همكاري انجمن ادبي صائب و با حضور استاد محدثي خراساني عضو شوراي شعر صدا و سيما، شاعران، هنرمندان و ديگر علاقه مندان در مجتمع فرهنگي هنري آفرينش اين شهر برگزار شد.
در پايان مراسم از برندگان مسابقه كتابخواني نامه اي به مادرم و زندگي نامه و سيره حضرت امام خميني(ره)، حفظ چهل حديث امام محمد باقر(ع)، تقدير شد.
نمايشگاه خوشنويسي در نگارخانه ميرعماد
سرويس شهرستان ها: انجمن خوشنويسان اسلامشهر به مناسبت ميلاد حضرت علي(ع) دومين نمايشگاه انفرادي خوشنويسي علي طوفاني را با همكاري اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اين شهر در نگارخانه ميرعماد برپا كرد.
در اين نمايشگاه تعداد 30 اثر خوشنويسي نستعليق از مجموعه آثار اين، مدرس خوشنويسي، در معرض ديد علاقه مندان و بازديدكنندگان قرار گرفت.
معرفي آثار گرافيكي هنرمند گلستاني
گرگان- خبرنگار كيهان: نمايشگاهي از آثار گرافيك هنرمند گلستاني شامل پوستر، تصويرسازي در قالب حجم، پوستر كلاژ و كامپيوتري، تصويرسازي كلاژ، طراحي حروف، آرم، لوگو، طراحي شخصيت هاي انيميشني، موزاييك (كاشي تزييني)، طراحي با تكنيك هاي آبرنگ، پاستل، ذغال و مدادرنگي و همچنين تصويرسازي به شكل حجم از اشعار و كتاب هاي شاعران و نويسندگان به شكلي زيبا به نمايش گذاشته شد.
اين هنرمند جوان فارغ التحصيل رشته گرافيك تاكنون در نمايشگاه هاي متعددي شركت كرده و در جشنواره هاي استاني و كشوري در بخش آثار تجسمي رتبه هاي مختلفي كسب كرده است.
آزمون خوشنويسي در اوز
اوز- خبرنگار كيهان: براي اولين بار آزمون فوق ممتاز انجمن خوشنويسان ايران همزمان با سراسر كشور در اوز برگزار شد. در اين آزمون 21 هنرجو از شهرهاي اوز، لار، بستك و گراش شركت داشتند كه 10 نفر از آنان از اعضاي انجمن خوشنويسان اوز بودند. 150 نفر هنرجو در دوره هاي خوشنويسي اوز شركت دارند و 13 نفر در اوز داراي مدرك خوشنويسي ممتاز هستند.
برپايي نخستين جشنواره فرهنگي هنري روستا
گرگان- خبرنگار كيهان: نخستين جشنواره فرهنگي هنري روستا با ابتكار اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان گلستان برگزار مي شود.
اين جشنواره با هدف احيا و حفظ ميراث فكري و فرهنگي اين استان در طول سال 89 و هر ماه در يك روستا اجرا مي شود.
در قالب اين جشنواره آداب و رسوم و بازي هاي محلي و نمايشي با گويش هاي مختلف شناسايي، درج و حفظ مي شود.
اين جشنواره به صورت ميداني و در فضاي باز در رشته هاي موسيقي محلي، عكس، صنايع دستي هنرهاي تجسمي، نمايش، آواها و نغمه ها و بازي هاي محلي برگزار مي شود.

 



انتقاد رئيس كميسيون فرهنگي شوراي شهر قزوين از شرط عجيب پژوهشكده ميراث فرهنگي

قزوين- خبرنگار كيهان:
رئيس كميسيون فرهنگي شوراي شهر قزوين، شروط پژوهشكده سازمان ميراث فرهنگي براي انتقال به قزوين را غيرمنطقي خواند.
«فاطمه اشدري» در بيست و يكمين جلسه علني شوراي اسلامي شهر قزوين گفت: پژوهشگاه ميراث فرهنگي براي انتقال به قزوين، استقرار در مجموعه سعدالسلطنه را شرط خود اعلام كرده، كه اگر شيوه ورود وزارتخانه ها به قزوين اين طور باشد، به نفع اين استان نيست.
شهردار قزوين دراين نشست با حمايت از سخنان اشدري افزود: بحث استقرار اين پژوهشكده در قزوين خوب است ولي اينكه در سعدالسلطنه مستقر شوند خوب نيست زيرا تاكنون در سعدالسلطنه يك ميليارد هزينه كرده و 2 ميليارد و 400 ميليون نيز براي هزينه دراين مجموعه وام از بانك دريافت كرده ايم.
حميد نصيري افزود: استاندار پذيرفته كه بيايند و بروند سعدالسلطنه و ما نيز اين موضوع مشروط به اينكه پول ما را بپردازند قبول مي كنيم و با توجه به اختيارات استاندار لازم است موضوع مذاكره را به سمت استاندار سوق دهيم.
وي گفت: مبلغي كه در سعدالسلطنه هزينه شده بودجه شهر و بودجه دولت است و بودجه شهر را مردم مي دهند.

 



نامه اهالي رامهرمز به عزت الله ضرغامي زادگاه حضرت سلمان رامهرمز است

مردم رامهرمز با ارسال نامه اي به رئيس سازمان صدا و سيما كه يك نسخه از آن به دفتر روزنامه كيهان نيز ارسال شده است خواستار شدند باتوجه به اينكه طبق مستندات تاريخي زادگاه حضرت سلمان فارسي«ع» شهرستان رامهرمز است، اين موضوع در زندگي نامه آن حضرت كه قرار است به فيلم تبديل شود لحاظ شود.
در اين نامه منابعي كه در آنها به اين موضوع تصريح شده است به شرح زير آمده است:
1- كتاب انساب الاشراف، نوشته بلاذري مورخ مشهور و مهمترين نسب شناس قرن سوم هجري، ج1، ص.485
2- كتاب تقويم البلدان، نوشته ابوالفداء، ص.365
3- كتاب صبح الأعشي، نوشته قلقشندي، ج4، ص.342
4- كتاب نهايت الأرب، نوشته نويري، ج4، ص.208
5- كتاب نفس الرحمن في فضائل سلمان، نوشته ميرزاحسين نوري، ص .28
6- كتاب كنزالعمال، نوشته فاضل هندي.
7- كتاب سفينه البحار، نوشته شيخ عباس قمي محدث عالي مقدار.
8- كتاب التاج الجامع للاصول في احاديث الرسول، نوشته شيخ منصور علي ناصف از دانشمندان و اساتيد دانشگاه الازهر مصر، ج3.
9- كتاب الانساب، نوشته سمعاني، ج 6، ص .47
10- كتاب تهذيب تاريخ دمشق، نوشته ابن عساكر، ج6، ص .190
11- كتاب نامه دانشوران، نوشته جمعي از دانشمندان ج9، ص.206
مؤلفان و مورخان ذيل نيز در ابتدا سلمان را اهل رامهرمز ذكر كرده و سپس به عنوان قول ضعيف اصفهاني بودن او را مطرح كرده اند:
12- ابن حجر در كتاب مهم خود «الاصابه في تمييز الصحابه» ج3، ص.62
13- ابن اثير در «اسد الغابه» ج2، ص.328
14- ابن عبدالله در «استيعاب» ج3، ص.56
15- ابن ابي الحديد در «شرح نهج البلاغه» ج 18، ص .34
16- قهپايي در كتاب «مجمع الرجال» ج3، ص.141

 



پيشكسوت تئاتر گيلان: تئاتر گيلان با اين ميزان اعتبار به جايي نمي رسد

رشت-خبرنگار كيهان:
پيشكسوت تئاتر گيلان گفت: به رغم تلاش بسيار مسئولان، هنوز تئاتر گيلان به جايگاه واقعي خود در كشور نرسيده است.
جمشيد مسعودزادگان در گفت وگو با خبرنگار ما افزود: دست اندركاران تئاتر و اهالي ارشاد گيلان در جهت پيشرفت و بهبود وضعيت تئاتر در اين استان تلاش مي كنند اما معلوم نيست كجاي كار مي لنگد كه تئاتر گيلان با مشكل و بعضا كمبود بودجه و اعتبار مواجه است و نمي تواند به جايگاه واقعي خود برسد.
وي با انتقاد از عدم بكارگيري استادان و پيشكسوتان تئاتر گيلان در رشد و توسعه اين هنر در جامعه و در نزد علاقه مندان گفت: معتقدم در آموزش رشته هاي هنري و بخصوص تئاتر نبايد به هر فردي اجازه كار داد. ضمن اينكه نبايد از استادان غيربومي براي آموزش علاقه مندان در استان استفاده كرد زيرا در گيلان هنرمندان و پيشكسوت بسياري وجود دارد.
وي از كمبود بودجه و اعتبارات در اين رشته سخن گفت و افزود: با اين ميزان اعتبارات تئاتر گيلان به جايي نمي رسد.
به گفته وي در حال حاضر هيچ استاني در كشور توانايي و استعدادهاي بالقوه موجود در استان گيلان در عرصه هنر تئاتر را ندارد.
وي در پايان خواستار توجه بيشتر به اهالي اين عرصه بخصوص پيشكسوتان تئاتر در منطقه شد.

 



بزرگترين كتابخانه عمومي مازندران در بابل احداث مي شود

بابل- خبرنگار كيهان:
سرپرست اداره ارشاد و فرهنگ اسلامي شهرستان بابل از ساخت بزرگترين كتابخانه استان در اين شهر خبر داد.
حسين حسيني در تصريح اين خبر گفت: بزرگترين كتابخانه عمومي استاندارد در سطح استان مازندران با هدف توسعه و افزايش سرانه كتابخواني در محل پارك شهيد شكري از محل اعتبارات فرهنگي سفررئيس جمهوري احداث مي شود.
وي همچنين افزود: ارائه نقشه بزرگترين كتابخانه عمومي استان با همكاري دفتر فني اداره كل كتابخانه هاي عمومي استان مازندران و شهرداري بابل صورت مي پذيرد.

 



دوازدهمين نمايشگاه اختصاصي كودك و نوجوان در اصفهان برگزار شد

اصفهان- خبرنگار كيهان:
دوازدهمين نمايشگاه اختصاصي كودك و نوجوان از تاريخ 31 خرداد تا 4 تير ماه سال جاري برگزار شد.
در اين نمايشگاه كه در محل دائمي شركت نمايشگاه هاي بين المللي استان اصفهان بر پا شد، 137شركت كننده از سازمان هاي دولتي، نيمه دولتي و بخش خصوصي از استان هاي اصفهان، تهران، فارس، خراسان، قم و خوزستان محصولات و توليدات خود را در زمينه هاي انتشارات كودك و نوجوان، وسايل آموزشي و كمك آموزشي، اسباب بازي، وسايل سرگرمي، پوشاك و خدمات مشاوره اي فرهنگي و پزشكي در دو سالن سرپوشيده نمايشگاه هاي استان به نمايش گذاشتند.
روابط عمومي و آموزش همگاني شركت آب و فاضلاب استان اصفهان نيز همزمان با هفته صرفه جويي در مصرف آب با برپايي غرفه اي در دوازدهمين نمايشگاه اختصاصي كودكان و نوجوانان اقدام به آموزش و فرهنگ سازي دانش آموزان مدارس، نونهالان و خانواده ها در زمينه صرفه جويي در مصرف آب و ايجاد زمينه ارتباط صميمي آنهابا آب كرد.

 



زندگينامه سرتيپ شهيد مهدي خوش سيرت كتاب شد

رشت- خبرنگار كيهان:
كتاب «فاتح ماووت» مجموعه خاطرات همرزمان سرتيپ شهيد مهدي خوش سيرت فرماندهي تيپ دوم و معاون لشكر قدس گيلان و زندگينامه آن شهيد از سوي ستاد كنگره سرداران، اميران و 8 هزار شهيد استان گيلان منتشر شد.
گردآوري اين كتاب توسط نويسندگان جوان عرصه دفاع مقدس محمدحسين پورقربان نياكي و علي پورحسن تهيه و تدوين و بازآفريني شده است كه شامل فصلهاي حضور سبز، روزگار عاشقي، يادمان سرو، در آينه انديشه، آخرين وداع و از نگاه دوربين است.
سرتيپ شهيد مهدي خوش سيرت در سال 1339 در روستاي چوركوچان آستانه اشرفيه متولد شد و با حضور در حداقل13 عمليات جنگي در جبهه هاي جنگ تحميلي از جمله طريق القدس، فتح المبين، بيت المقدس، والفجرها، كربلاي2 و 5، عمليات نصر 4 و فتح ماووت در روز ششم تير ماه سال 66 به شهادت رسيد.

 



برگزاري جشنواره هنرهاي تجسمي بسيج چهارمحال و بختياري

شهركرد - خبرنگار كيهان:
معاون فرهنگي و اجتماعي سپاه قمر بني هاشم (ع) هدف از برگزاري اين جشنواره را نمايش بخشي از توانمنديهاي هنرمندان بسيجي و ارائه الگوهاي ارزشمند و اصيل فرهنگ و هنر اسلامي به جامعه عنوان كرد.
سرگرد پاسدار حيدر بابا احمدي با بيان اينكه برپايي جشنواره هنرهاي تجسمي بسيج در اين استان زمينه رقابت سالم و سازنده را در بين هنرمندان بسيجي افزايش مي دهد گفت: هنرمندان بسيجي تامورخه 20/6/89 مي توانند آثار هنري خود را در زمينه هاي خوشنويسي، نقاشي، كاريكاتور، عكاسي، گرافيك و هنرهاي سنتي شامل: نگارگري، تذهيب، معرق، منبت و قلم زني به رده هاي مقاومت بسيج در سراسر استان ارائه دهند.
وي اعلام كرد: آثار رسيده در نمايشگاه به مناسبت هفته دفاع مقدس به مدت يك هفته در معرض ديد بازديدكنندگان قرار خواهد گرفت.
سرگرد بابااحمدي گفت: همزمان با سالروز شكسته شدن حصر آبادان «پنجم مهرماه» اين جشنواره برگزار مي شود.

 



رونمايي از پنجمين جلد كتاب هنرهاي تجسمي و صنايع دستي كشور در اصفهان

اصفهان- خبرنگار كيهان:
پنجمين جلد كتاب صنايع دستي و هنرهاي تجسمي كشور در اصفهان رونمايي شد.
آيين رونمايي پنجمين جلد از كتاب صنايع دستي و هنرهاي تجسمي كشور با حضور عليرضا ذاكراصفهاني استاندار اصفهان، احمد اديب معاون صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي استان اصفهان و جمعي از هنرمندان صنايع دستي كشور برگزار شد.
موسسه آفرينش هاي هنري آستان قدس رضوي در سال 2006 نخستين جلد از كتاب صنايع دستي و هنرهاي تجسمي كشور را چاپ كرده است و در سال هاي بعد نيز جلدهاي بعدي اين كتاب را به چاپ رسانده است.
پنجمين جلد اين كتاب در قطع وزيري و 144 صفحه مصور تمام رنگي به دو زبان فارسي و انگليسي از سوي موسسه آفرينش هاي هنري آستان قدس رضوي تاليف شده است.
پنجمين جلد از كتاب صنايع دستي و هنرهاي تجسمي كشور به معرفي 90 هنرمند فعال در 34 رشته هنرهاي تجسمي و صنايع دستي مي پردازد.
تقدير از هنرمندان معرفي شده در اين كتاب، اجراي موسيقي سنتي و پخش كليپ آستان قدس رضوي از برنامه هاي آيين رونمايي از كتاب پنجم صنايع دستي و هنرهاي تجسمي كشور بود.

 



پاييز امسال جشنواره تئاتر جوان در شهرستان مرند برگزار مي شود

تبريز- خبرنگار كيهان:
نهمين جشنواره تئاتر جوان «مرند»، پاييز امسال و به منظور حمايت از گروههاي فعال نمايش، در اين شهر برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي ارشاد اسلامي استان آذربايجان شرقي متون نمايشي برگرفته از متن هاي ملي، مذهبي، حماسه ايثار، فداكاري و دفاع مقدس و نيز همت و كارمضاعف و توجه به مضامين اجتماعي، انساني و فرهنگي، از اولويت هاي پذيرش در اين جشنواره خواهند بود.
جشنواره تئاتر جوان مرند، در نيمه دوم مهرماه ترتيب مي يابد و گروه هاي راه يافته به مرحله نهايي آن، اقدام به اجراي عمومي نمايش هاي خود بعد از پايان جشنواره خواهند كرد.

 



آثار هنري يك خانواده اراكي به نمايش گذاشته شد

اراك - خبرنگار كيهان:
نمايشگاه نقاشي و كاريكاتور يك خانواده هنرمند اراكي با عنوان «من، مامانم و بابام» در اراك برگزار شد.
در اين نمايشگاه 40 اثر نقاشي كودك از «مهديار شعباني» نقاشي منتخب از «طاهره السادات رحيمي» و كاريكاتور با موضوع آزاد از «علي شعباني» در نگارخانه استاد اسماعيل آشتياني فرهنگسراي آينه اراك در معرض ديد علاقه مندان قرار گرفت.

 



ساخت انيميشن 72تن

مسئول مركز فرهنگي هنري شهرستان مينودشت از ساخت انيميشن 72تن به مناسبت گرامي داشت شهداي هفتم تير خبر داد.
فائزه حسيني هدف از ساخت اين انيميشن به تصوير كشيدن تأثير قيام امام حسين«ع» براي زنده نگاه داشتن اسلام در انقلاب ايران و اهداف والاي شهداي ايران ذكر كرد.
به گفته اين مقام مسئول، انيميشن «72تن» با همكاري 6نفر از اعضاي دختر و پسر مركز با مربيان فرهنگي مينودشت ساخته شده است.

 



بهره برداري از پايگاه اطلاع رساني انقلاب 57

گرگان- خبرنگار كيهان:
در راستاي ترويج فرهنگ ايثار و شهادت اولين پايگاه اطلاع رساني به نام انقلاب 57، در استان گلستان به بهره برداري رسيد.
محيط سايبر و فضاي ديجيتال اولين پايگاه اطلاع رساني مورد حمايت معاونت پژوهش و ارتباطات فرهنگي بنياد شهيد گلستان به نامwwwenghelab57com مورد بهره برداري قرار گرفت.
اين سايت خبري متعلق به جانباز 53 درصد گلستاني كه با محوريت ثبت خاطرات دهه اول 75 و آثار ديداري و شنيداري دفاع مقدس با رويكرد ترويج فرهنگ ايثار و شهادت در جامعه افتتاح شده و مورد بهره برداري قرار گرفته است.

 



برگزاري پنجمين جشنواره هنرهاي تجسمي «هنرجوان» در زنجان

زنجان - خبرنگار كيهان:
پنجمين جشنواره هنرهاي تجسمي «هنر جوان» در هفت رشته هنري در زنجان برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي حوزه هنري استان زنجان، مركز هنرهاي تجسمي حوزه هنري كشور با همكاري نهادها و سازمانهاي فرهنگي و هنري كشور پنجمين جشنواره هنرهاي تجسمي «هنر جوان» را برگزار مي كند.
اين جشنواره با هدف بسط و گسترش فعاليتهاي هنري متناسب با هداف متعالي انقلاب اسلامي، معرفي و تشويق استعدادهاي هنرمندان جوان در سراسر كشور برگزار مي شود.
بنابراين گزار ش جشنواره مذكور در هفت بخش هنري نقاشي، كاريكاتور، خوشنويسي، پوستر، تصويرسازي، طراحي و حجم با موضوعات هويت و آزاد برگزار خواهد شد.
گفتني است زمان ارسال آثار به دبيرخانه جشنواره ششم الي 25 شهريور سال جاري و زمان برگزاري نمايشگاه نيز آبان امسال مي باشد علاقه مندان به شركت در اين جشنواره مي توانند به دفاتر استاني حوزه هنري واحد هنرهاي تجسمي مراجعه نمايند.
اوقات فراغت، فرصتي براي كشف استعدادهاي جوانان است.
سرپرست حوزه هنري استان زنجان ضمن اعلام مطلب فوق افزود: جوانان با نيرو و نشاط جواني خود مي توانند زمينه پيشرفت و ترقي كشور را فراهم و آماده كنند.
غلامحسين نظري به برنامه ريزي حوزه هنري استان زنجان براي غني سازي اوقات فراغت جوانان و نوجوانان اشاره كرد و يادآور شد: برنامه ريزي هاي صورت گرفته در اين حوزه در دو بخش برگزاري كلاسها و جذب، كشف و پرورش استعدادهاي جوان در حوزه هاي مختلف هنري مي باشد.
سرپرست حوزه هنري استان زنجان از حضور اساتيد مجرب كشوري و استاني در كلاسهاي اين حوزه خبر داد و افزود: حوزه هنري استان در تلاش براي دعوت از هنرمندان در حوزه هاي مختلف براي حضور در سطح كلاسها و افزايش فعاليت هاي هنري مي باشد.

 



در يزد برگزار مي شود اولين جشنواره هنري صنايع دستي با مضامين قرآني

يزد- خبرنگار كيهان:
اولين جشنواره سراسري هنري صنايع دستي با مضامين قرآني پائيز امسال در يزد برگزار مي شود.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان گفت: اين جشنواره با گستره ملي با همكاري مركز هنرهاي تجسمي و مركز ترويج فعاليتهاي قرآني وزارت ارشاد براي اولين بار در كشور برگزار مي گردد.
محمود عاليشوندي افزود: جشنواره هنري صنايع دستي در 5 بخش نگارگري، تذهيب، تابلوفرش، سفال و معرق خواهد بود.
به گفته وي ترويج و اشاعه فرهنگ قرآني، معرفي و گراميداشت هنرمندان آثار قرآني و تبادل تجربه هاي هنري، ديني و قرآني از مهمترين اهداف اين جشنواره بشمار مي آيد.

 



برگزاري جشنواره كودك و محيط زيست در تبريز

تبريز- خبرنگار كيهان:
جشنواره كودك و محيط زيست با حضور گسترده مردم و همراهي كودكان و نونهالان در پارك ملي ائل گلي تبريز برگزار شد.
بيوك رئيسي مديركل حفاظت محيط زيست آذربايجان شرقي در اين جشنواره خواستار فرهنگ سازي براي حفاظت از محيط زيست شد و بر ضرورت نهادينه كردن شعار «ياد بگيريم، بياموزيم و به ديگران ياد بدهيم» در جامعه و بخصوص در نزد كودكان تأكيد كرد.
در جشنواره كودك و محيط زيست، مسابقه نقاشي برگزار شد، تئاتر طنز كودك به روي صحنه رفت و سرودهايي اجرا شد كه با استقبال گسترده كودكان و خانواده هاي آنها روبه رو شد.

 



مدير كل اوقاف و امور خيريه استان خوزستان خبر داد
برگزاري طرح نشاط معنوي در بقاع متبركه خوزستان

اهواز - خبرنگار كيهان :
مديركل اوقاف و امور خيريه استان خوزستان از برگزاري طرح سراسري نشاط معنوي در بقاع متبركه خوزستان خبر داد.
حجت الاسلام سيدعبدالرضا حسيني فرد با تاكيد بر لزوم فعال سازي ظرفيت هاي اجتماعي موجود در مراقد شريف امام زادگان خاطرنشان كرد: برنامه هاي سازمان اوقاف و امور خيريه كشور در سال جاري بر اساس فرمايشات رهبر معظم انقلاب مبني بر تبديل بقاع متبركه به قطب هاي فرهنگي شكل گرفته و در اين راستا طرح سراسري «نشاط معنوي» جهت غني سازي اوقات فراغت جوانان و نوجوانان در بقاع متبركه اجرا مي شود.
وي افزود: اين طرح در استان خوزستان همگام با سراسر كشور و استان هاي ديگر در حرم امام زادگاني كه ظرفيت اجراي طرح را داشته باشند اجرا خواهد شد.
مديركل اوقاف خوزستان سنين هدف در اين طرح را نوجوانان 10 تا 18سال عنوان و خاطرنشان كرد: اداره كل اوقاف خوزستان در حد توان خود سعي در برگزاري با كيفيت اين دوره ها دارد و هرچند اين طرح براي اولين سال به شكل گسترده و با حجم بالا اجرا خواهد شد تلاش ما بر اين است كه سطح كيفي طرح بالا باشد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14