(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 17 تير 1389- شماره 19689

اولتيماتوم 25 روزه آنكارا به تل آويو براي عذرخواهي اسرائيل از تركيه
اشغالگران آمريكايي پايگاه ارتش افغانستان را بمباران كردند
تجمع خاخام هاي ضدصهيونيست مقابل كاخ سفيد همزمان با مذاكرات اوباما و نتانياهو
قيام خونين 15 خرداد (قسمت هفتم)
با حمله به كاروان زائران تروريست ها در عراق عزاداران امام موسي كاظم(ع) را به خاك و خون كشيدند
انتقاد يك سازمان بين المللي از فساد گسترده در رژيم مبارك
مجلس عراق نسبت به مداخلات غربي ها در تشكيل دولت هشدار داد
علامه فضل الله حامي جمهوري اسلامي و پدر معنوي مقاومت بود
بحث فساد مالي در دولت ساركوزي مجلس فرانسه را به تشنج كشاند
چها رسوي پنج قاره



اولتيماتوم 25 روزه آنكارا به تل آويو براي عذرخواهي اسرائيل از تركيه

تركيه به رژيم صهيونيستي براي عذرخواهي درباره حمله به ناوگان آزادي 25روز فرصت داد.
منابع ديپلماتيك تركيه اعلام كردند كه آنكارا تصميم گرفته است تا پايان ماه جاري ميلادي به رژيم صهيونيستي براي تحقق خواسته هاي تركيه در زمينه عذرخواهي يا پرداخت غرامت يا تشكيل كميته تحقيقاتي بين المللي فرصت دهد. اين منابع افزودند، بعيد است تركيه اقدام به قطع كامل روابط ديپلماتيك با رژيم صهيونيستي در صورت تحقق نيافتن خواسته هايش كند اما روابط در سطح كنوني يا در سطح كاردار باقي خواهد ماند و حريم هوايي تركيه همچنان به روي هواپيماهاي اسرائيلي بسته خواهد ماند.
از سوي ديگر، «عبدالله گل» رئيس جمهور تركيه اظهار داشت، اسرائيل توانايي تصميم گيري منطقي را ندارد و احمقانه رفتار مي كند.

 



اشغالگران آمريكايي پايگاه ارتش افغانستان را بمباران كردند

بمباران سهمگين پايگاه ارتش ملي افغانستان توسط نيروهاي آمريكايي شش نظامي افغان را كشت و يك نفر ديگر را زخمي كرد.
به گزارش فارس، «محمد ناصر صباحي» سخنگوي والي «غزني» از كشته شدن شش نظامي ارتش ملي افغانستان و زخمي شدن يك تن ديگر بر اثر بمباران نيروهاي خارجي در منطقه «اندر» اين ولايت خبر داد.
اين حادثه نيمه شب دوشنبه رخ داد و در حالي كه نيروهاي ارتش ملي افغانستان در كمين شبه نظاميان مخالف دولت بودند، از سوي نيروهاي آمريكايي هدف بمباران قرار گرفتند؛ البته ظاهرا از نظر آمريكايي ها اين بمباران فقط يك «اشتباه» بوده و نبايد جدي گرفته شود.از آنجايي كه به گفته صباحي «بمباران زماني آغاز شد كه هنوز جنگ ميان ارتش ملي و طالبان آغاز نشده بود»، گمانه زني ها درباره عمدي بودن اين كشتار خونين افزايش يافته است.

 



تجمع خاخام هاي ضدصهيونيست مقابل كاخ سفيد همزمان با مذاكرات اوباما و نتانياهو

سرويس خارجي-
همزمان با سفر نخست وزير رژيم صهيونيستي به آمريكا، ده ها نفر در مقابل كاخ سفيد در واشنگتن تجمع كرده و با دادن شعارهاي ضدصهيونيستي خواستار لغو محاصره غزه شدند.
معترضان از باراك اوباما خواستند دست از حمايت رژيم صهيونيستي بردارد و براي لغو محاصره غزه به اين رژيم فشار وارد كند.
در اين تظاهرات تعدادي از فعالان سياسي حامي فلسطين و يهوديان ضدصهيونيست حضور داشتند و با شعار «مرگ بر اسرائيل»، «مرگ بر قاتل فلسطيني ها» خواستار اخراج نتانياهو از كشور شدند.
يك خاخام يهودي شركت كننده در اين تظاهرات گفت، نتانياهو يك دزد و جنايتكار است و نماينده يهوديان نيست.
وي افزود، ما براي نابودي دولت صهيونيستي دعا مي كنيم.
يكي ديگر از فعالان سياسي معترض اظهار داشت، من يك آمريكايي هستم كه از آنچه در خاورميانه اتفاق مي افتد عصباني هستم. ما به اينجا آمده ايم كه اعتراض خود را نسبت به محاصره غزه، شهرك سازي و احداث ديوار حائل اعلام كنيم.
اين تظاهرات درحالي مقابل كاخ سفيد انجام شد كه باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا در ديدار با بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي بار ديگر بر تعهد كشورش نسبت به امنيت رژيم صهيونيستي تأكيد كرد.
اوباما به نتانياهو اطمينان داد كنفرانس بين المللي براي ايجاد خاورميانه عاري از سلاح هسته اي كه قرار است در سال 2012 برگزار شود برروي اسرائيل كه داراي زرادخانه هسته اي است انگشت نخواهد گذاشت.
رئيس جمهور آمريكا پس از ديدار 80دقيقه اي با نتانياهو گفت، انتظار داريم مذاكرات آتي ميان اسرائيل و فلسطينيان به برگزاري مذاكرات مستقيم منجر شود.
نتانياهو نيز در اين ديدار از اوباما خواست شرايط گفت وگوي مستقيم با محمودعباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين را فراهم آورد.
دخالت شوراي امنيت
كميته ملي مقابله با اخراج از قدس و كميته عالي پيگيري امور فلسطيني ها خواستار دخالت شوراي امنيت سازمان ملل براي توقف اخراج نمايندگان حماس از قدس شدند.
اين كميته ها با صدور بيانيه اي اعلام كردند كه محمودعباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين بايد در چارچوب قانوني موضوع برگزاري نشست فوق العاده شوراي امنيت را پيگيري كند تا مانع اخراج نمايندگان حماس از بيت المقدس شود. در اين بيانيه آمده است براساس قطعنامه شماره799 شوراي امنيت سازمان ملل اشغالگران حق اخراج و كوچ اجباري ساكنان قدس را ندارند.
اين كميته ها از مردم فلسطين درخواست كردند در نماز جمعه اين هفته اعتراض خودرا نسبت به اين اقدام رژيم صهيونيستي از طريق برگزاري نماز در محل اعتصاب نمايندگان حماس كه به اخراج تهديد شده اند نشان دهند.
قرار است نمازجمعه اين هفته در محله «شيخ جراح» قدس برگزار شود. از سوي ديگر، مجلس قانونگذاري فلسطين براي دومين بار به منظور همبستگي با نمايندگان شهر قدس در پارلمان كه دشمن صهيونيستي تصميم به تبعيد آنان گرفته است در مقر اين مجلس تحصن برگزار كرد.
در اين تحصن «احمد بحر» معاون اول رئيس پارلمان ضمن محكوم كردن پاكسازي نژادي دشمن صهيونيستي در شهر قدس، اين اقدام را به منزله نقض موازين و قوانين بين المللي خواند و از بان كي مون دبيركل سازمان ملل متحد خواست تا به قدس سفر كند و جنايات رژيم اشغالگر قدس عليه اين شهر و ساكنان آن را از نزديك مشاهده كند.«خالد بطش» يكي از رهبران جنبش جهاد اسلامي فلسطين نيز با انتقاد از سازمان ملل متحد گفت، دشمن صهيونيستي به تجاوزات خود عليه ملت فلسطين ادامه مي دهد بدون اينكه اين سازمان براي پايان بخشيدن به اين تجاوزات مداخله كند.
ساير رويدادها
¤ شهرداري بيت المقدس درنظر دارد زيارتگاه مقدس مسيحيان اين شهر را به فروشگاه تبديل كند.
¤ شهرك نشينان صهيونيست 42 درصد اراضي كرانه باختري را در اختيار دارند.
¤ ارتش رژيم صهيونيستي با ارائه طرح به پارلمان اين رژيم درخواست كرد كه نوجوانان 16 تا 18ساله نيز به خدمت سربازي فراخوانده شوند.
¤ يك مقام مسئول ليبي فاش كرد كه رهبر ليبي اطلاعات و اسناد مهمي را در رابطه با ربوده شدن امام موسي صدر به اتحاديه عرب تحويل داده است.
¤ اعزام يك كشتي حامل حدود 400 زن از چندين كشور جهان به همراه كمك هاي انسان دوستانه براي اعلام همبستگي با مردم غزه از لندن پايتخت انگليس با استقبال جمعي از نمايندگان پارلمان و سياستمداران انگليسي مواجه شد.
¤ رئيس ستاد ارتش رژيم صهيونيستي با اعلام اطلاع از اعزام كشتي هاي كمك رسان به غزه فاش كرد كه در صورت حركت كردن اين كشتي ها، آنها را مورد هدف قرار خواهيم داد.

 



قيام خونين 15 خرداد (قسمت هفتم)

پروفسور حميد مولانا
قبل از قيام خونين 15 خرداد 1342، سفارتخانه هاي آن زمان ايران در خارج از كشور، از جمله آمريكا و اروپا، مي كوشند از فعاليت هاي ايراني هاي مقيم خارج اخبار مناسب و خوبي براي رژيم پهلوي تهيه كنند. نماينده فرهنگي سفارت ايران در واشنگتن و نيويورك كوشش مي كرد تا مي تواند با ايراني ها و بويژه دانشجويان و بازرگانان ايراني مقيم آمريكا تماس گرفته و حمايت و توجه آنها را به اصلاحات شاه معطوف دارد. ولي صحت و سقم اين اخبار هميشه مورد سؤال مردم ايران بود. مثلا بعد از ظهر روز ششم بهمن 1341 راديو تهران با آب و تاب گزارش داد كه علما و روحانيون مقيم كربلا و ايرانيان مقيم عراق تومار حمايت از لوايح اصلاحي رژيم را امضا كرده اند. ولي بي درنگ اين خبر از طرف حوزه علميه كربلا تكذيب شد و مجله صوت المبلغين در شماره 4رمضان 1382(بهمن 1341) ضمن درج تكذيب نامه علماي كربلا به افشاي حقايقي درباره دربار شاهنشاهي ايران پرداخت. روزنامه المستقبل بغداد نيز تحت عنوان «علماي اسلام به نفع شاه شعار نداده و كارهاي او را تأييد نكرده اند» پرده از دسيسه تبليغاتي رژيم شاه برداشت (المستقبل شماره 658، سال سوم 29 شعبان 1382- 7 بهمن 1341).
امام خميني(ره) بيش از فرا رسيدن ماه رمضان آن سال طي گفت وگويي با علماي قم پيشنهاد كردند كه براي روشنگري وقايع، علما هم صدا شده و براي انزجار هر چه بيشتر از اعمال غيرقانوني و عوام فريبانه دولت مراسم نماز جماعت و وعظ و تبليغ در سراسر كشور در تمام ماه رمضان تعطيل شود. مساجد تهران، قم، اصفهان، شيراز و بسياري از شهرهاي ديگر يك اعتصاب حماسه آفرين به وجود آوردند. دستگاه جاسوسي رژيم پهلوي به تكاپو افتاد تا اين اعتصاب را بيش از آنكه گسترش يابد در هم بشكند. شاه يكبار نيز در 15 ماه رمضان آن سال از مدرسه سپهسالار(مدرسه شهيد مطهري) تهران سردرآورد ولي نزديكي او با چند تن از روحانيون اثري در جامعه ايران نگذاشت. در تاريخ معاصر ايران اين اولين باري بود كه دربار اين چنين دشمنانه با مقام روحانيت رفتار مي كرد. طبقه روحانيون به رهبري امام در به چالش كشاندن سلطنت شاهنشاهي ايران پيشگام بودند. از آن روز تا امروز كه بيش از 30 سال از انقلاب اسلامي ايران مي گذرد، رهبري، مشروعيت، و تشكل مبارزات و انقلاب عليه استعمار كاملا در دست علما و روحانيون پايدار مانده است. اين آغاز عقب نشيني و سستي هر چه بيشتر گروه هاي مبارز سكولار و غيرديني از هر نوع، در مقابله با رهبري ديني است، موضوعي كه در مبارزات و تحولات تاريخي چند دهه گذشته ايران كمتر به آن توجه شده است و حوزه تحقيقي و پژوهشي بيشتري را مي طلبد.
امام طي اعلاميه اي در 16 شوال 1382 (اسفندماه 1341) عيد نوروز سال 1342 را به عنوان عزا و تسليت به امام عصر عج الله تعالي فرجه اعلام كرده و از همه علما و حجج اسلام خواستند كه اين رويه را اتخاذ كنند. ايشان بدين ترتيب اعلام كردند كه روحانيت در اين سال عيد ندارد: «من اين عيد را براي جامعه مسلمين عزا اعلام مي كنم، تا مسلمين را از خطرهائي كه براي قرآن و مملكت قرآن در پيش است آگاه كنم. من به دستگاه جابر اعلام خطر مي كنم. من به خداي تعالي از انقلاب سياه و انقلاب از پائين نگران هستم. دستگاه ها با سوء تدبير و با سوء نيت گويي مقدمات آن را فراهم مي كنند. من چاره در اين مي بينم كه اين دولت مستبد بجز تخلف از احكام اسلام و تجاوز به قانون اساسي كنار برود و دولتي كه پاي بند به احكام اسلام و غم خوار ملت ايران باشد بيايد.»
امام بدين ترتيب انقلاب اسلامي ايران و پيروزي آن را پيش بيني كرد. اين اعلاميه شديدترين و تندترين و انقلابي ترين اخطار امام تا آن روز به حكومت و رژيم پهلوي بود. به دنبال اين اعلاميه و اظهارات امام، اتحاديه فرهنگيان و دانشجويان ايران اظهار اميدواري كردند كه «سال 1342 سال انقلاب و طليعه شكست قطعي ديكتاتوري و خفقان و پيروزي نهائي مردم مسلمان باشد.»
فروردين 1342 ماه سرنوشت ساز مبارزات رهائي بخش و ضداستعماري ملت ايران در دوران طاغوت پهلوي بود. در آن ماه مدرسه فيضيه در آتش و خون رژيم پهلوي قرار گرفت و به دنبال تاخت و تاز وحشيانه دژخيمان شاه مدرسه فيضيه و قسمتي از كتابخانه آن در ميان شعله هاي آتش خاكستر گرديد. اين فاجعه خونين ده ها كشته و صدها زخمي همراه داشت. همزمان با اين حادثه در مدرسه فيضيه، مدرسه طالبيه تبريز نيز مورد حمله و تهاجم رژيم پهلوي قرار گرفت. براي اولين بار در تاريخ ايران پس از اوائل مشروطه طلاب و محصلين و مدرسين و فقهاي حوزه علميه قم نه تنها پيشكسوتي مبارزه را به دست گرفته بودند بلكه هدف بزرگترين حمله هاي فيزيكي و تبليغاتي دشمنان داخل و خارج ايران قرار گرفته بودند. در تاريخ اول ارديبهشت 1342 رژيم پهلوي فرمان داد تا روحانيون قم را به سربازي ببرند و در كوچه و خيابان قم به دستگيري آنها بپردازند. عوامل رژيم كارت معافيت آنها را كه وزارت فرهنگ صادر كرده بود نپذيرفتند. زندان ها از طلاب ها و فضلاي حوزه علميه قم پر شده بود.
در تاريخ مبارزات ضداستعماري ايران تحصن و مهاجرت دو شيوه مهم اعتراضات بوده است؛ تحصن در زيارتگاه ها، اماكن عمومي، مساجد و حتي پارلمان و مهاجرت اجباري يا داوطلبانه به حوزه هاي علمي نجف، كربلا و سامرا. در قيام 15خرداد 1342 و هفته هاي قبل، امام خميني(ره) يك قدم فراتر از اين شيوه گذاشت. امام هجرت به عتبات عاليات و تحصن را رد كردند و به جاي آن مقاومت و ايستادگي را برگزيدند.
در هشتم ذيقعده 1382 آيت الله محسن طباطبائي حكيم يكي از مراجع تقليد در نجف طي تلگرافي از امام خميني(ره) و مقامات روحاني قم خواستند كه دسته جمعي به عتبات عاليات مهاجرت كنند. «تا بتوانيم راي خود را درباره دولت صادر كنيم.» امام به اتفاق علماي قم پيشنهاد مهاجرت و ترك ايران را به كلي نادرست دانسته و در تلگرافي خطاب به آيت الله حكيم اظهار داشتند: «... ما مي دانيم با اين هجرت تغييرات و تحولات عظيمي روي خواهد داد كه ما از آن بيمناكيم ما عجالتا در اين آتش سوزان بسر برده و با خطرهاي جاني صبر نموده از حقوق اسلام و مسلمين و از حريم قرآن و استقلال مملكت اسلام دفاع مي كنيم و تا سرحد امكان مراكز روحانيت را حفظ نموده امر آرامش و سكوت مي نمائيم مگر آنكه دستگاه جبار راهي را بخواهد طي كند كه ما را ناگزير به مطالبي كند كه به خداي تبارك و تعالي از آن پناه مي بريم». و سپس امام در تلگراف خود همه را به وحدت دعوت كردند: «... ما تكليف الهي خود را انشاءالله ادا خواهيم كرد و باحدي الحسنيين نائل خواهيم شد.» دكترين و اصل مهم «احدالحسنيين» از سوره مباركه توبه، آيه 52 آمده است و از «انتظار» براي پيروزي يا شهادت صحبت مي شود.

 



با حمله به كاروان زائران تروريست ها در عراق عزاداران امام موسي كاظم(ع) را به خاك و خون كشيدند

حملات تروريستي به زائران عراقي عازم كاظمين 9 شهيد و 50 مجروح بر جاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري ها افراد ناشناس مسلح در چند محله بغداد به سوي زواري كه به مناسبت شهادت امام «موسي كاظم»(ع) امام هفتم شيعيان براي شركت در مراسم عبادي در حال حركت به سوي كاظمين بودند، آتش گشودند كه در نتيجه 9 نفر شهيد و 50 نفر ديگر مجروح شدند.
به گزارش «ايلنا» به نقل از پايگاه خبري «لوجينيات»، مقام هاي پليس عراق اعلام كردند كه تروريست ها با موشك انداز به سمت زائران شيعه شليك و به سوي آنها نارنجك پرتاب كردند.
اين گزارش حاكي است در نخستين انفجار موشكي در منطقه «الشعله» دو زائر شهيد و چهار تن ديگر زخمي شدند و در بمب گذاري هاي انجام شده در جنوب غربي بغداد در منطقه «الدوره» و همچنين در بمب گذاري در شمال شرقي بغداد و نيز سه نفر شهيد و 12 تن ديگر مجروح شدند. شبكه خبري سي ا ن ان نيز گزارش داد كه در خونين ترين انفجارهاي روز گذشته در منطقه بغداد جديد، چهار زائر شهيد و 14 تن ديگر زخمي شدند.
همچنين در حادثه تروريستي ديگر، بر اثر سقوط موشك در مسير زائران عازم كاظمين نيز 20 تن زخمي شدند.
مردم عراق براساس يك سنت اسلامي هر سال در روز شهادت امام موسي كاظم(ع) با پاي پياده از بغداد عازم زيارت حرم مطهر امام هفتم شيعيان در كاظمين در شمال پايتخت مي شوند كه در طول مسير، از زوار با برپايي ايستگاه هاي صلواتي پذيرايي مي شود.
امسال نيز با وجود اتخاذ تدابير شديد امنيتي از جمله ممنوعيت تردد خودروها در مسير حركت كاروان هزاران نفري زوار، آنها مورد هدف حملات كور تروريستي قرار گرفتند.
خشونت ها، بمب گذاري و ناآرامي هاي عراق پس از انتخابات جنجال برانگيز پارلماني هفتم مارس كه هنوز به تشكيل دولت در اين كشور جنگزده منجر نشده، افزايش يافته است و حضور بايدن معاون رئيس جمهور آمريكا و مذاكرات وي با سران احزاب عراقي، اين انفجارها در چند روز اخير شدت گرفته است.

 



انتقاد يك سازمان بين المللي از فساد گسترده در رژيم مبارك

يك سازمان بين المللي با انتشار گزارشي از نظام سياسي و فساد گسترده در مصر انتقاد كرد.
به گزارش شبكه خبري«العالم»، مركز تحقيقات سياسي و استراتژيك «الاهرام» مصر و سازمان بين المللي «اكسفام» در گزارشي مشترك از نظام سياسي مصر انتقاد كرده و خواستار اصلاح ماده 76 قانون اساسي اين كشور شدند كه محدوديت هايي را براي كانديدا شدن افراد در انتخابات رياست جمهوري ايجاد كرده است.
اين گزارش خواستار كاهش اختيارات وزارت كشور مصر و نظارت اين نهاد بر انتخابات شده و آورده است كه رشوه و فساد به يكي از مظاهر خطرناك در اين كشور تبديل و از كارمندان رده پايين تا وزيران و نمايندگان پارلمان به آن آلوده شده اند.
روزنامه «المصري اليوم» با استناد به اين گزارش خاطرنشان كرد: علت فساد در مصر، نبود قانون در اين كشور است.
اين روزنامه پرتيراژ مصري يادآور شده است: شمار زيادي از تجار و بازرگانان وارد روند سياسي مصر شده و به پارلمان راه يافته اند و از اين عضويت در پارلمان، براي گرفتن امتيازات اقتصادي و مالي خارج از قانون استفاده مي كنند.
اين در حالي است كه كنفرانس مبارزه با فساد روز سه شنبه با حضور نمايندگاني از 19 كشور خارجي در قاهره به نشست دو روزه خود پايان داد و بسياري از صاحبنظران مسائل سياسي در مصر بر اين باورند كه پول و رشوه بر نتايج انتخابات رياست جمهوري و پارلماني در سال 2011 اثر خواهد گذاشت.
بر همين اساس، شركت كنندگان در نشست بررسي وضعيت دموكراسي در مصر كه اخيرا در قاهره برگزار شد، بر لزوم نظارت بين المللي بر انتخابات تاكيد كردند.در همين حال، منابع مطلع در حزب ملي حاكم مصر، احتمال دادند كه دولت مبارك، نظارت بين المللي بر انتخابات از جمله انتخابات مجلس الشعب (پارلمان) را كه قبل از پايان سال جاري ميلادي برگزار مي شود خواهد پذيرفت.

 



مجلس عراق نسبت به مداخلات غربي ها در تشكيل دولت هشدار داد

نمايندگان مجلس عراق با هشدار نسبت به عواقب وخيم مداخلات آمريكا، خواستار تشكيل هرچه سريعتر دولت جديد عراق شدند.
«محمدمهدي بياتي»، عضو ائتلاف ملي عراق كه رياست آن را «عمار حكيم» برعهده دارد در گفت وگو با شبكه خبري العالم گفت: اخبار دريافتي از كنگره آمريكا از جمله امضاي طوماري از سوي 35 نماينده كنگره حاكي است كه از ائتلاف العراقيه خواسته شده براي تشكيل دولت جديد با ائتلاف دولت قانون همكاري كند.
وي با دوگانه خواندن مواضع مقامات آمريكايي در مقابل عملكردشان هشدار داد، واشنگتن مدعي است در تشكيل دولت جديد عراق دخالت ندارد ولي دخالت آنها با جزئيات كامل مشهود است.
«عدنان الدمبوس» ديگر نماينده مجلس عراق نيز با تاييد اظهارات «بياتي» گفت رهبران سياسي عراق بايد در تشكيل دولت تسريع كنند تا بدين ترتيب دخالت آمريكا به حداقل برسد.
«سيد فرات الشرع»، مسئول شاخه جنوب مجلس اعلاي اسلامي عراق نيز د رگفت وگو با خبرگزاري فارس و در تشريح علل سفر «جو بايدن»، معاون رئيس جمهور آمريكا به عراق تاكيد كرد: «بايدن» با هدف ايجاد شكاف بين ائتلاف فراگير شيعيان به كشور سفر كرده بود. وي با اعلام اينكه «متاسفانه خبرهاي خوبي از مذاكرات بايدن با نوري مالكي و اياد علاوي به گوش نمي رسد» افزود: با وجود اين ائتلاف ملي عراق به مذاكرات خود با ائتلاف دولت قانون و ساير گروه هاي سياسي عراق با هدف تشكيل دولت جديد ادامه خواهد داد.»
وي در ادامه «ايجاد طيف سياسي جديد با هدف تاثيرگذاري در تشكيل دولت» را يكي ديگر از اهداف مقامات آمريكايي عنوان كرد.
در مقابل اما روزنامه «عكاظ» چاپ عربستان سعودي سفر «بايدن» به عراق را بي فايده عنوان كرد و نوشت، معاون رئيس جمهور آمريكا در حالي سفر خود به عراق را به پايان رساند كه اين سفر دستاورد و نتيجه مهمي به همراه نداشت.
گفتني است «بايدن» يكشنبه گذشته طي سفري اعلام نشده به بغداد رفت و با «مالكي» نخست وزير، «علاوي»، رئيس فهرست العراقيه، «طالباني»، رئيس جمهور و «حكيم»، رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق رايزني كرد؛ وي از گفت وگو با رسانه ها در مورد اين ديدارها خودداري كرد.
يادآور مي شود، سفر بايدن كه بي شك براي حمايت از «علاوي» و تفرقه افكني بين شيعيان صورت گرفت، با مخالفت بسياري از مردم و مسئولان عراقي مواجه شد. هفته گذشته شمار زيادي از مردم اين كشور در اعتراض به سفر بايدن به خيابان ها ريخته و خواستار خروج وي از عراق شدند.

 



نگاه شخصيت ها و رسانه ها پس از رحلت عالم رباني لبنان
علامه فضل الله حامي جمهوري اسلامي و پدر معنوي مقاومت بود

سرويس خارجي-
چهره ها و رسانه هاي منطقه اي و بين المللي در پي رحلت علامه فضل الله درباره شخصيت اين عالم رباني لبنان اظهارنظر كرده اند.
تشييع جنازه و تدفين پيكر مطهر علامه سيدمحمدحسين فضل الله از مراجع شيعه لبنان كه روز سه شنبه در بيروت انجام شد در رسانه هاي خبري جهان بازتاب گسترده اي داشت.شيعيان مالزي در كوالالامپور مجلس بزرگداشت علامه فضل الله را برگزار كردند و كنگره مسلمانان آمريكا در اطلاعيه اي فقدان علامه فضل الله يكي ديگر از اسوه هاي مقاومت اسلامي در منطقه و جهان را تسليت گفت.
روزنامه الوطن چاپ سوريه با چاپ عكس مراسم تشييع علامه فضل الله در صفحه اول خود نوشت، لبنان با عالم بزرگ شيعي خود وداع كرد.
شبكه هاي راديويي و تلويزيوني سوريه نيز مراسم تشييع را به صورت مستقيم پخش كردند.
مجلس اسلامي علماي شيعه بحرين ضمن عرض تسليت به مناسبت درگذشت علامه فضل الله تاكيد كرد كه اين مرجع تشيع همواره حامي و مدافع جمهوري اسلامي ايران بود.
دانشگاه الازهر مصر نيز با انتشار بيانيه اي علامه فضل الله را انديشمندي با انديشه هاي نوراني توصيف كرد و فقدان وي را زيان بزرگي براي امت توصيف كرد.
خطيب جمعه ناصريه عراق علامه فضل الله را پدر معنوي مقاومت اسلامي توصيف كرد و فقدان وي را ضربه سنگيني براي جهان اسلام برشمرد.
نماينده مجلس كويت گفت، علامه سيدمحمدحسين فضل الله از پايه گذاران اساسي وحدت، همگرايي و تقريب مذاهب اسلامي بود.
وي افزود، اين خلاء به لحاظ نقش سياسي و ملي در لبنان در سال هاي آينده بيشتر احساس خواهد شد.تلويزيون دولتي انگليس (بي بي سي) با پخش گزارش مراسم تشييع علامه فضل الله تاكيد كرد، اين روحاني شيعه از حاميان اصلي جمهوري اسلامي ايران و مبارزه حزب الله لبنان عليه رژيم صهيونيستي بود.
رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه نيز در تماس تلفني با سيدحسن نصرالله وفات علامه سيدمحمدحسين فضل الله را به وي تسليت گفت.
سيدحسن نصرالله نيز از تركيه به دليل مواضع ضد صهيونيستي كه موجب افزايش اميدواري در جهان عرب و اسلام شده است قدرداني كرد.
«اديب ايوب» نماينده علامه فضل الله در منطقه بقاع لبنان نيز اظهار داشت علامه فضل الله از پشتيبانان مقاومت اسلامي بود و مجاهدان را به عمليات استشهادي عليه رژيم صهيونيستي تشويق مي كرد.
وي افزود، ايشان به قشر فقير جامعه و خانواده هاي بي سرپرست و ايتام توجه خاصي داشتند.
وي تصريح كرد، من نزديك به 30 سال همراه ايشان بودم و درس هاي فراواني از او آموختم، او نه تنها يك پدر حكيم بلكه برادر مهربان و عالم فقيه براي همه بود و در سنگر اسلام همراه با ديگر مجاهدان و عارفان راه حق مانند امام خميني(ره) و شهيد محمدباقر صدر به مبارزه برخاست.
روزنامه الحيات چاپ لندن نيز با اشاره به خيل عظيم جمعيت سياهپوش و عزادار لبنان نوشت، سازمان دهندگان اين مراسم به دليل درياي خروشان جمعيت سياهپوش از كنترل اوضاع ناتوان شده بودند.
در حاشيه مراسم تشييع
¤ تشييع جنازه علامه فضل الله از نظم و انضباط خاصي برخوردار بود. حزب الله مسئوليت انتظامات و برگزاري اين مراسم را برعهده گرفته بود.
¤ در پلاكاردهايي كه در خيابان هاي مسير تشييع جنازه نصب شده بود، «وداع با پدر يتيمان»، «وداع با اسوه مقاومت» و سخناني از علامه فضل الله به چشم مي خورد.
¤ شعارهاي «مرگ بر آمريكا» و «مرگ بر اسرائيل» از سوي جمعيت عزادار و سياهپوش در فضاي بيروت طنين انداز شده بود.
¤ پيكر علامه فضل الله از خيابان هايي عبور مي كرد كه مزين به تصوير شهداي مقاومت بود.
¤ تشييع كنندگان عكس هاي علامه فضل الله را به سينه چسبانده بودند و اشك مي ريختند.

 



بحث فساد مالي در دولت ساركوزي مجلس فرانسه را به تشنج كشاند

بحث هاي انتقادي نمايندگان مخالف دولت فرانسه، رو شدن برخي از لايه هاي فساد و تعارض منافع حزبي مجلس ملي اين كشور را متشنج كرد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، نشست مجلس فرانسه كه به پرسش و پاسخ نمايندگان از دولت اختصاص داشت در شرايطي كه «فرانسوا فيون» نخست وزير فرانسه در اين نشست حاضر نشده بود و ساركوزي نيز حق حضور در مجلس را ندارد به صحنه بازجويي و به ويژه رئيس جمهور، نخست وزير و وزير كار از سوي احزاب مخالف تبديل شد.
براساس اين گزارش، پنج سؤال از هفت سؤالي كه در نشست روز سه شنبه مجلس ملي فرانسه از دولت پرسيده شد، به موضوع فساد مالي «اريك ورث» وزير كار فعلي درباره گرفتن كمك از ميلياردر فرانسوي براي مبارزات انتخابات ساركوزي اختصاص يافت.
با بالا گرفتن بحث ها فضا كاملا متشنج شد و تلاش هاي رئيس مجلس ملي فرانسه براي كاستن از التهاب جلسه ناكام ماند. تعدادي از نمايندگان در اين جلسه هر يك از جنبه اي به سؤال درباره مسئله «اريك ورث» پرداختند و رئيس مجلس براي اين كه اين وزير كمتر در معرض حملات قرار گيرد از «سخنگوي دولت» خواست به سؤال هاي مربوط به وزير كار و فساد مالي پاسخ دهد. اين اقدام بر تنش افزود و دعوت رئيس مجلس به آرامش نيز سودي نداشت.
«ورث» متهم است كه از يك ميلياردر فرانسوي 150 هزار يورو پول نقد دريافت و آن را در مبارزات انتخاباتي ساركوزي هزينه كرده است.
هم اكنون دادگستري فرانسه موضوع را در دست بررسي دارد.
شرايط سياسي حاكي از آن است كه رئيس جمهور فرانسه براي نجات خود از شر اين ماجرا چاره اي جز اين ندارد كه آنگونه كه مخالفان خواسته بودند «اريك ورث» را قرباني كند. هر چند اينك شايد اين راه حل نيز مشكلي را حل نكند.
اليزه در نظر دارد با تغيير تاكتيك هايي كه اخيرا براي كم رنگ شدن حضور ساركوزي در رسانه ها در پيش گرفته بود، امروز يا فردا وي را به تلويزيون بياورد تا شايد بتواند با اظهارنظر خود و اعلام دروغ بودن اين اتهام ها تا حدي از ميزان تنش ها بكاهد. با اين حال با توجه به اعتراض هاي مستمر عمومي به سياست هاي دولت، روند كاسته شدن از اعتبار و مقبوليت رئيس جمهور و نخست وزير فرانسه، و سرانجام تشديد رقابت هاي احزاب براي پيروزي در انتخابات آينده رياست جمهوري، شرايط كنوني، همچون آتشي است كه همچنان شعله ور خواهد ماند.
اوايل هفته جاري دو وزير مشاور كابينه ساركوزي به اتهام فساد مالي از مقام خود بركنار شدند.

 



چها رسوي پنج قاره

10 هزار بمب هسته اي
روسيه 10 هزار بمب هسته اي در اختيار دارد.
مدير مركز امنيت بين المللي روسيه ضمن تأييد اين خبر اظهار داشت، 10 هزار بمب هسته اي در زرادخانه روسيه نگهداري مي شود.
مرد سال فلسطين
آكادمي مدرن در رام الله واقع در كرانه باختري رود اردن رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه را به عنوان مرد سال انتخاب كرد. هيئت امناي اين مركز آموزش عالي اعلام كرد به اردوغان به دليل مواضع ضداسرائيلي اش قطعه اي از گنبد طلايي مسجد «قبه الصخره» اهدا خواهد شد.
برده داري در يمن
يك روزنامه يمني از وجود برده داري در ميان برخي شيوخ قبايل تحت حمايت دولت اين كشور پرده برداشت.
روزنامه المصدر نوشت، در برخي از استان هاي يمن برده هايي وجود دارند كه سال هاست با عنوان برده و تحت انقياد افراد ديگر زندگي مي كنند و از هيچ حقوق مدني برخوردار نيستند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14