(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 17 تير 1389- شماره 19689

كوتاه اقتصادي
توافق ايران و تركيه براي ساخت نيروگاه 16هزارمگاواتي حرارتي و برق آبي
پرتاب ماهواره «رصد يك» در هفته دولت
پيام وزير نفت به مناسبت مهار چاه 24 نفت شهر: كاركنان صنعت نفت طلايه دار تعهد و تخصص
تشكيل كارگروه مشترك مبارزه با قاچاق در كشور
برگزاري جشنواره عرضه مستقيم كالا در 40 شهر
مدير كل استاندارد استان تهران اعلام كرد: آغاز بازرسي از قنادي هاي استان تهران
عضو كميسيون كشاورزي مجلس: برنج هاي آلوده به كشورهاي مبدا برگردانده مي شود
لوموند خبر داد 5 بحران بزرگ اقتصادي در كمين اروپا
ماليات اصناف كاهش يافت
تمديد مهلت ثبت نام فرم اطلاعات اقتصادي در 6 استان
با اجراي طرح عرضه براساس ميزان پيمايش روزانه 2 ميليون ليتر در مصرف گازوئيل صرفه جويي مي شود
تاسيس بانك خصوصي بازنشستگان كشوري



كوتاه اقتصادي

¤ معاون امور معدني وزير صنايع و معادن از تدوين و آماده شدن استراتژي صنعت فولاد كشور خبر داد و گفت: در آينده نزديك اين استراتژي براي تصويب، به هيات دولت ارائه مي شود.
¤ معاون وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: در همايش فرصتهاي سرمايه گذاري ايران در كره جنوبي، سرمايه گذاران اين كشور براي سرمايه گذاري در ايران استقبال گسترده اي از خود نشان دادند.
¤ مديرعامل شركت مديريت منابع آب ايران گفت: 271 سد مخزني بايد در كشور ساخته شود.عليرضا الماسوندي در همايش مشترك مديران عامل و حقوقي شركت هاي آب منطقه اي كشور افزود: اين شركت هم اكنون بيش از 61 هزار ميليارد تومان طرح را پيش رو دارد و دو ميليون و400 هزار هكتار شبكه آب بايد در كشور ساخته شود.
¤ تا پايان ماه جاري تمامي سيم كارت هاي اعتباري ايرانسل كه تا پايان سال 87 خريداري شده و پس از فعال سازي، حداقل به مدت 90روز متوالي منتهي به سه ماه اول سال 88 خاموش بوده و يا از آنها هيچ استفاده اي نشده باشد، به مالكيت شركت خدمات ارتباطي ايرانسل بازگردانده مي شود.
¤ واحد نخست بخش گاز نيروگاه سيكل تركيبي كرمانشاه با ظرفيت 168مگاوات آماده ورود به شبكه برق سراسري كشور است. به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه برق ايران، واحد نخست بخش گاز نيروگاه سيكل تركيبي كرمانشاه در نيمه دوم تيرماه جاري، واحد دوم مردادماه و دو واحد باقي مانده نيز هر كدام به فاصله 45روز وارد مدار خواهند شد.
¤ پروژه سوئيچ خزانه براي پرداخت الكترونيكي وجوه عمومي با همكاري مشترك بانك ملي، سازمان ثبت اسناد و املاك و خزانه داري كل كشور افتتاح شد.به گزارش روابط عمومي بانك ملي ايران، با اجراي اين پروژه كه در راستاي اصلاح الگوي مصرف و تحقق دولت الكترونيك و در سال همت مضاعف و كار مضاعف عملياتي شده است، مراجعان به دفاتر اسناد رسمي و دفاتر ازدواج و طلاق مي توانند وجوه مربوطه را بدون مراجعات مكرر به بانك از طريق پايانه هاي فروش (pos) مستقر در اين دفاتر انجام دهند.
¤ نمايشگاه تجاري كشورهاي عضو گروه D8 با حضور پرشور شركتهاي ايراني در «ابوجا» پايتخت نيجريه گشايش يافت.در اين نمايشگاه كه در حاشيه هشتمين اجلاس سران كشورهاي D8 برگزار مي شود، 15شركت ايراني از جمله پتروپارس، تاسيسات دريايي ايران، ايران خودرو و... توليدات خود را در زمينه هاي مختلف توليدي، صنعتي، كشاورزي، خدمات فني و مهندسي و... به نمايش گذارده اند.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 6678 الي 6682، 2282 الي 2289، 5513، 5514، 5570 الي 5579، 7716، 7740 الي 7743، 7746 الي 7748، 77980 الي 77986، 6640، 6641، 6646 الي 6649، 6695 الي 6697، از روزهاي 19 و 20تيرماه به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.

 



توافق ايران و تركيه براي ساخت نيروگاه 16هزارمگاواتي حرارتي و برق آبي

ايران و تركيه توافق كردند با سرمايه گذاري طرف ترك، شش هزار مگاوات نيروگاه حرارتي و 10 هزار مگاوات نيروگاه برق آبي در دو كشور احداث شود.
مجيد نامجو وزير نيرو در ديدار سفير جديد تركيه در تهران، به توافق ها و تفاهم هاي انجام شده بين ايران و تركيه در بخش آب و برق اشاره كرد و گفت: احداث نيروگاه هاي حرارتي به ظرفيت شش هزار مگاوات و نيروگاه برق آبي به ميزان 10 هزار مگاوات از جمله توافق هاي دو كشور بوده كه اميد است به صورت جدي پيگيري شود.
قائم مقام وزير نيرو در امور بين الملل نيز در اين ديدار با اشاره به توافق ايران و تركيه براي احداث نيروگاه در دو بخش حرارتي و برق آبي، گفت: دو كشور توافق كردند با سرمايه گذاري طرف ترك، شش هزار مگاوات نيروگاه حرارتي در ايران و تركيه احداث شود.
اسماعيل محصولي افزود: همچنين در زمينه نيروگاه هاي برق آبي نيز دو كشور توافق كرده اند كه 10 هزار مگاوات نيروگاه با سرمايه گذاري طرف ترك احداث شود.
وي در عين حال بر لزوم گسترش همكاري هاي دوجانبه تأكيد كرد و از تمايل ايران به افزايش سطح همكاري هاي اقتصادي با تركيه به ميزان 30 ميلياد دلار در سال خبر داد.
«اوميت يارديم» سفير جديد تركيه در ايران نيز با ابراز خرسندي از توافق هاي انجام شده بين تهران و آنكارا در زمينه آب و برق، گفت: تركيه نهايت تلاش خود را براي عملي كردن اين توافق ها به كار خواهد گرفت.
بر اساس اين گزارش: در اين ديدار همچنين بر لزوم پيگيري اجراي مرحله نخست پروژه ارتقاي سطح ولتاژ خط 154 كيلوولت از جانب تركيه تأكيد شد.

 



وزير ارتباطات خبر داد پرتاب ماهواره «رصد يك» در هفته دولت

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با تشريح دستاوردهاي فضايي محققان كشور گفت: ماهواره «رصد يك» با پرتابگر داخلي شهريورماه همزمان با هفته دولت به فضا پرتاب مي شود.
رضا تقي پور در گفت وگو با مهر با بيان اين كه چندين ماهواره بومي و ملي براي سال جاري در دستور پرتاب قرار گرفته با بيان اين كه پرتاب ماهواره ملي به فضا مستلزم فراهم بودن مسائل مختلف است افزود: عواملي چون آماده سازي پرتابگر، شرايط جوي و ساخت ماهواره از جمله مواردي است كه در صورت مهيا شدن مي توان پرتاب ماهواره را عملياتي كرد.
تقي پور با بيان اين كه براي ماهواره «رصد يك» تاكنون بسياري از اين عوامل انجام شده است گفت: احتمال مي رود با انجام تمامي موارد و داشتن شرايط مناسب اين ماهواره به عنوان دستاورد جديد فضايي كشور در هفته دولت در مدار قرار گيرد و به فضا پرتاب شود.
رئيس سابق سازمان فضايي كشور اضافه كرد: پرتاب ديگر ماهواره هاي ايراني از جمله ماهواره طلوع نيز در دستور كار قرار دارد كه به زودي اخبار آن از سوي سازمان فضايي كشور اعلام مي شود.
محمدعلي فرقاني معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات و رئيس سازمان فضايي ايران نيز پيش از اين گفته بود كه چند ماهواره جديد با تلاش هاي در دست انجام نيمه دوم سال 89 رونمايي خواهند شد.
به گفته فرقاني طراحي و ساخت ماهواره هاي مخابراتي بزرگ «قائم» و «ايران ست» نيز از ديگر برنامه هاي تدوين شده است كه كار طراحي و ساخت آنها در سال جاري آغاز شده است.

 



پيام وزير نفت به مناسبت مهار چاه 24 نفت شهر: كاركنان صنعت نفت طلايه دار تعهد و تخصص

وزير نفت با تبريك مبعث حضرت رسول اكرم(ص) در پيامي خطاب به گروه مهار چاه 24 نفت شهر گفت: كاركنان صنعت نفت طلايه دار تعهد و تخصص در يكي از مناطق راهبردي جهان هستند.
متن پيام دكتر سيدمسعود ميركاظمي، خطاب به مديران، كاركنان و دست اندركاران مهار چاه 24 نفت شهر به اين شرح است:
سپاس بيكران خداوند سبحان را سزاست كه در آستانه مبعث نبي مكرم اسلام(ص) و با استمداد از توجهات خاصه ام الائمه حضرت فاطمه زهرا(سلام الله عليها) و جانفشاني مديران خدوم و كاركنان فداكار صنعت نفت، عمليات خطير مهار چاه نفت شهر با موفقيت به انجام رسيد.
جامه افتخار و سرافرازي در اين عمليات غرورآفرين برازنده قامت دليرمرداني است كه پيش از اين نيز آزمون هاي دشواري را در ساير موارد از سر گذرانده اند.
عمليات تحسين برانگيز مهار چاه 24 نفت شهر از يك سو تجلي پيوند ايمان، غيرت، خودباوري و سختكوشي تلاشگران شريف صنعت نفت كشور است كه تجربه اي موفق و درخشان در مقابله با سوانح و حوادث را در برابر صنايع نفت جهان قرار داده است و از سوي ديگر نشانگر حماسه رادمردي تلاشگران گمنامي است كه پايمردي هاي مردان صحنه كارزار دوران حماسه دفاع مقدس را يادآوري مي كند.
كارنامه درخشان و ماندگار شركت ملي حفاري ايران، شركت نفت مناطق مركزي ايران، شركت حفاري شمال ايران و شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب، مويد آن است كه در فرصت كمتر از چهل روز دست اندركاران مربوطه با اتكاء به تلاش عالمانه، متعهدانه و دين مدارانه با صرف كمترين هزينه و رعايت اصول ايمني و مهندسي منحصر بفرد اقتدار و توانمندي فني فوق العاده و هدايت و راهبري هوشمندانه به اهدافي دست يافتند كه بسياري از متخصصان خارجي از آن عاجز هستند.
و اينك وزارت نفت به خود مي بالد كه طلايه دار تعهد و تخصص در يكي از مناطق راهبردي جهان است و كاركنان سرافراز آن درخت، سرو قامت و سايه گستري هستند كه در همه فضاي صنعت نفت ميهن اسلامي عطر فداكاري، از خودشكستگي و شايستگي آنان را مي توان به خوبي درك و استشمام كرد.
و در اين ميان ياد و خاطره جان باختگان و مجروحان حادثه فوران چاه 24 نفت شهر را گرامي داشته و مايلم مراتب تاثر و همدردي صميمانه خود را به اعضاي خانواده معظم اين عزيزان ابراز نمايم.
بزرگمرداني كه با پايداري و پايمردي با هديه جان خود الگويي بي بديل از ايمان و غيرت به منصه ظهور رساندند.
ايثار غرورآفرين اين دليرمردان نشانگر عمق آگاهي و تعلق خاطر آنان به حفظ منافع ملي است و همواره روايت صادقانه عملكرد آنان در اوراق زرين تاريخ صنعت نفت ايران ثبت و جاودان خواهد بود.

 



تشكيل كارگروه مشترك مبارزه با قاچاق در كشور

معاون ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز گفت: بزودي كارگروه مشترك متشكل از استانداري، اصناف و نمايندگان ستاد در سراسر كشور بويژه كلان شهرها براي مقابله با پديده قاچاق تشكيل مي شود.
مهدي ابويي ديروز در همايش سراسري اصناف با بيان اينكه تفاهم برگزاري كارگروه مشترك بر مبناي جلسات پي در پي حاصل شده، گفت: در رويكرد جديد تمام مجامع صنفي ستاد را براي امر مبارزه با قاچاق ياري مي كنند.
وي در ادامه از برنامه ريزي گسترده اين ستاد براي ساماندهي مبادي شكل گيري كالا بويژه گمرك و مناطق آزاد با همكاري وزارتخانه هاي اطلاعات و خارجه خبر داد.
ابويي گفت: بر اين اساس مقرر شد وزراي امور خارجه و اطلاعات، ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز را تا مبادي شكل گيري كالا از جمله بندر خصب، اقليم كردستان، مناطق آزاد و مرزهاي كشور ياري كنند.
وي با تاكيد بر جايگاه اصناف در ساماندهي امور مبارزه با پديده قاچاق نيز گفت: مقابله باقاچاق تكليفي شرعي است و بدون مشاركت مردم نمي توان اقتصاد سالم داشت.
ابويي با بيان اينكه بخش عمده توان مبارزه با قاچاق كالا و ارز بر روي دريا متمركز شده، افزود: ساماندهي گمركات بويژه مرزها از جمله برنامه هايي است كه پيگيري مي شود.
وي افزود: هم اكنون بخش عمده اي كالاهاي قاچاق از طريق مرزها وارد كشور مي شود.
ابويي گفت: حجم قاچاق كالا موجب شده 600 هزار فرصت شغلي از بين برود و استفاده از اين كالا به دلايل شرعي حرام است.
وي ادامه داد: اصناف مي توانند يك عضو موثر درخصوص مبارزه با قاچاق باشند.اين گزارش اضافه مي كند در ادامه با راي گيري مصوب شد كه شوراي اصناف شهرستانها عضو كميسيون مبارزه با قاچاق كالا و ارز آن شهرستان شوند.

 



برگزاري جشنواره عرضه مستقيم كالا در 40 شهر

مديرعامل اتحاديه نظارت و هماهنگي بر تعاونيهاي روستايي گفت: براي تنظيم بازار ماه مبارك رمضان 30 جشنواره استاني عرضه مستقيم كالا در 30 مركز استان و 10شهر بزرگ كشور برگزار مي شود.
علي مظفري در يك نشست خبري اظهار داشت: در حال حاضر محصولاتي كه توسط توليدكننده روانه بازار مي شود با قيمت بسيار نازل تر از بهايي كه مصرف كننده براي آن مي پردازد به فروش مي رسد و اين امر توليدكننده را دچار زيان بسياري مي كند.
وي با بيان اينكه ما به دنبال حذف اصناف نيستيم، افزود: در طرح ساماندهي توليد و عرضه محصولات كشاورزي بر آن هستيم تا نهادها محصولات خود را با قيمت و در زمان مناسب عرضه كند و پيرو اين امر فاصله ميان عرضه و فروش محصولات به نفع توليدكنندگان و مصرف كنندگان تمام شود.
مظفري در ادامه با اشاره به برپايي نخستين جشنواره سراسري عرضه مستقيم محصولات كشاورزي، صنايع غذايي و تبديلي ويژه ماه مبارك رمضان از مردادماه سال جاري تصريح كرد: اين جشنواره همزمان با شروع ماه مبارك رمضان در 40 شهر پرجمعيت (30 مركز استان و 10 شهر بزرگ) با هماهنگي و همكاري معاونت توسعه بازرگاني داخلي مركز امور اصناف و بازرگانان ايران و سازمان مركزي تعاون روستايي ايران آغاز به كار مي كند.
مديرعامل اتحاديه نظارت و هماهنگي بر تعاوني هاي روستايي كشور با بيان اينكه اين جشنواره از تاريخ 13 الي 28 مردادماه به مدت 15 روز با حضور 8 اتحاديه ملي و تخصصي برپا مي شود، گفت: در شهر تهران نيز اين جشنواره در 5 منطقه مختلف و همچنين با هماهنگي سازمان ميادين ميوه و تره بار برپا مي شود.
واردات گوشت
رئيس اتحاديه گوشت گاوي گفت: در جلسه مشترك با استانداري تهران و شوراي اصناف هماهنگي هاي لازم براي تنظيم بازار گوشت ماه مبارك رمضان صورت گرفت.
علي خندان رو جوان در گفت وگو با ايرنا گفت: در اين نشست كه روز گذشته برگزار شد مقرر گرديد بخشي از فرآورده پروتئيني مورد نياز مردم در ماه مبارك رمضان از قرقيزستان، ارمنستان، استراليا و بلاروس تامين شود.
به گفته وي در زمان حاضر گوشت گاوي به اندازه كافي در سطح شهر و مغازه ها عرضه مي شود و بازار آرامي را پشت سر مي گذراند.
رئيس اتحاديه گوشت گاوي سپس تاكيد كرد: بازارگوشت گاوي در روزهاي اخير هيچ افزايش قيمتي را تجربه نكرده است.
وي نرخ هر كيلوگرم گوشت مخلوط گاوي در نقاط مختلف شهر تهران را 77 هزار ريال اعلام كرد و گفت: گوشت منجمد برزيلي نيز هر كيلوگرم 63 هزار ريال عرضه مي شود.
يادآور مي شود انواع گوشت گاوي گرم و منجمد در سطح مغازه ها، واحدهاي صنفي، فروشگاه هاي رفاه و سپه بفروش مي رسد.
تخفيف 20درصدي
دبير هيات مديره انجمن صنايع توليد و صادركنندگان كنسانتره و آبميوه ايران نيز از برگزاري نمايشگاه هاي عرضه مستقيم محصولات غذايي همزمان با فرا رسيدن ماه مبارك رمضان خبر داد.
ولي الله داوودآبادي در گفت وگو با خبرگزاري فارس افزود: يك هفته مانده به ماه مبارك رمضان و تا يك هفته پس از آغاز آن نمايشگاه هاي عرضه مستقيم محصولات غذايي با همكاري وزارتخانه هاي بازرگاني و جهاد كشاورزي در چهار نقطه تهران و در مراكز نمايشگاهي برگزار مي شود.
وي اظهار داشت: اين نمايشگاه در چهار نقطه تهران شامل فرهنگسراهاي بهمن، خاوران، حكيميه و پارك ارم برگزار مي شود.
وي تصريح كرد: محصولات اين نمايشگاه ها با تخفيف ويژه تا 20درصد عرضه مي شود و توليدكنندگان هم حضور پررنگي در اين نمايشگاه ها خواهند داشت.

 



مدير كل استاندارد استان تهران اعلام كرد: آغاز بازرسي از قنادي هاي استان تهران

مديركل استاندارد استان تهران از برنامه اين اداره كل براي بازرسي از قنادي هاي سطح استان در فصل تابستان خبر داد.
مهدي پورهاشم در گفت وگو با ايسنا اظهار كرد: بازرسي از قنادي هاي استان تهران آغاز شده و در اين بازرسي ها مواد اوليه و جعبه بسته بندي شيريني مورد بررسي ويژه قرار مي گيرند.
وي با اشاره به اجباري بودن استاندارد جعبه شيريني افزود: وزن جعبه شيريني بايد شرايط استاندارد را داشته باشد، اما تحقيقات اوليه ما نشان مي دهد كه در برخي از قنادي ها وزن جعبه شيريني بيش از حد استاندارد مي باشد.
او با بيان اين كه براي نخستين بار است كه جعبه شيريني در قنادي ها مورد بررسي ويژه قرار مي گيرد، از اعلام نتايج مربوط به بازرسي قنادي هاي تهران در آينده نزديك خبر داد.
مديركل استاندارد استان تهران همچنين خبر داد: در آزمون هايي كه اخيرا از محصولات سطح بازار انجام شد، مشخص شد كه محصولاتي مانند بادام زميني، مغز پسته، خلال پسته، زيتون وارداتي، كنسرو خورشت قورمه سبزي، زعفران، لوبيا چيتي و روغن زيتون خام با برندهاي مختلف غيراستاندارد بوده اند.
پورهاشم همچنين از طرح اداره كل استان تهران براي نصب هولوگرام روي كالاهاي موجود در سطح بازار اين استان خبر داد و افزود: با توجه به اجباري شدن استاندارد كليه كالاها، اداره كل استاندارد تهران براي نظارت بر كالاها نياز به امكانات بيشتري دارد. هرچند هم اكنون 200 آزمايشگاه همكار تاييد صلاحيت شده، تعدادي شركت هاي بازرسي تاييد صلاحيت شده، 180 متخصص مستقر در اداره كل استاندارد استان تهران و دو هزار نيروي مستقر در كارخانه ها با ما همكاري مي كنند.

 



عضو كميسيون كشاورزي مجلس: برنج هاي آلوده به كشورهاي مبدا برگردانده مي شود

عضو كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي با اشاره به برنج هاي وارداتي آلوده در كشور گفت: برنج هاي آلوده بايد به كشورهاي مربوطه برگردانده شود زيرا به ضرر مردم است.
يونس اسدي در گفت وگو با ايسكانيوز درخصوص برنج هاي آلوده وارداتي در كشور و عملكرد كميسيون كشاورزي و بهداشت در اين راستا خاطرنشان كرد: برنج هاي وارداتي طبق نظر سازمان استاندارد ما آلوده هستند و اين به ضرر مردم است.
وي ادامه داد: همچنين وزارت بهداشت و كميسيون كشاورزي كه قبلاً بررسي هايي روي اين امور انجام داده اند اعلام كردند كه برنج ها آلوده هستند و كميسيون به مراجع ذيربط طبق ابلاغيه اي قول داده است كه اين برنج ها جمع آوري و به كشورهاي مربوطه برگردانده شود.
نماينده مردم مشكين شهر در مجلس شوراي اسلامي درخصوص عملكرد كميسيون بهداشت و درمان در مورد برنج هاي آلوده بيان داشت: كميسيون بهداشت، تخصصي تر مي تواند روي اين مورد نسبت به كميسيون كشاورزي بررسي ها داشته باشد.
وي افزود: برنج هاي وارداتي بيشتر از كشور هند وارد شده و ما اين آلودگي را به مراجع ذيربط اعلام كرديم زيرا سلامت مردم فراتر از اين بحث ها است.
اسدي در پايان تصريح كرد: نظر ما اين است كه برنج ها آلوده است و بايد جلوي آن گرفته شود.

 



لوموند خبر داد 5 بحران بزرگ اقتصادي در كمين اروپا

اقتصاددانان عقيده دارند
5 خطر عمده در سال 2010 ميلادي، اقتصاد جهاني را تهديد مي كند.
به گزارش روزنامه فرانسوي لوموند، اقتصاددانان برجسته جهان، 5 خطر عمده موجود را تداوم رشد ضعيف اقتصادي، ناتواني يكي از اعضاي اتحاديه اروپا در بازپرداخت بدهيها، ضعفهاي ساختاري در يكي از مهمترين نهادهاي بانكي اروپا، افزايش مستمر ميزان بيكاري و انفجاري اجتماعي ناشي از وقايع اخير يا تركيب آنها مي دانند كه ممكن است در تابستان يا پاييز سال جاري ميلادي بر بحران حاكم بر اقتصاد جهاني بيفزايد.
اين روزنامه فرانسوي در ادامه افزود: در خصوص رشد اقتصادي بايد يادآور شد كه چشم انداز رشد اقتصادي در اروپا و آمريكا، امكان آن را نمي دهد كه در كوتاه مدت، وضع حتي در كشورهاي نوظهور به دوران قبل از بحران بازگردد. در خصوص بدهي كشورها بايد اذعان كرد كه ميزان بدهي بالاي كشورهايي در منطقه يورو و نيز برخي از ايالت هاي آمريكا نظير كاليفرنيا و ايلينوي ممكن است در كوتاه و ميان مدت به بحراني بزرگ در بخش اوراق مشاركت بينجامد.
به نوشته لوموند چين علائمي از نزديك شدن به نقطه جوش از خود نشان مي دهد كه ممكن است موجب تركيدن حباب بازار مسكن در اين كشور همانند آمريكا و اسپانيا شود.
بنابراين گزارش، بانكهاي فرانسوي و آلماني نيز با تهديد بحران بي اعتمادي به كشورهاي جنوب اروپا مواجهند. بي اعتمادي بيش از حد ممكن است بار ديگر به كاركرد بانك هاي بزرگ اروپايي نظير اوضاع سال دو هزار و هشت منجر شود كه به سقوط بسياري از بانك هاي جهاني انجاميد.لوموند همچنين نوشت ميزان بيكاري همواره روبه افزايش است و رشد ناكافي اقتصادي نيز موجب كارآفريني نمي شود. ممكن است به كمك تدابير دولتي، ميزان بيكاري تثبيت شده به نظر برسد اما بيكاري ها در بلندمدت همچنان افزايش خواهد يافت. در عين حال تنشهاي اجتماعي هم يكي از مهمترين پيامدهاي افزايش بيكاري است.از سوي ديگر برنامه هاي رياضتي شركتها و دولتها و كاهش شديد قدرت خريد حقوق بگيران و كاهش خدمات جبراني دولتي موجي از نارضايي را در جوامع اروپايي در پي خواهد داشت. اين روزنامه افزود: ممكن است اين نارضايي ها به تنش هاي اجتماعي گسترده تبديل شود كه از سياست هاي خودپسندانه ملي برخي از كشورها نشأت مي گيرد.

 



ماليات اصناف كاهش يافت

رئيس شوراي اصناف با بيان اينكه افزايش 70 درصد ماليات شايعه بوده است گفت: اصناف، تا پايان تيرماه كه زمان ارائه اظهارنامه هاي مالياتي است، اظهارنامه هاي خود را بر اساس 40 درصد ماليات قطعي شده سال گذشته پرداخت كنند.
قاسم نوده فراهاني در گفت وگو با برنا با بيان اينكه با جلسات متعددي كه برگزار كرديم به اين نتيجه رسيديم موضوع افزايش 70 درصدي ماليات اصناف شايعه بوده و چنين اتفاقي رخ نداده است، اظهار داشت: وزارت اقتصاد و سازمان امور مالياتي نيز ذكر چنين مطلبي را تكذيب كردند.
وي با اشاره به امضاي تفاهمنامه 3 جانبه بين سازمان امور مالياتي، شوراي اصناف و وزارت بازرگاني افزود: بر اساس اين تفاهمنامه در عملكرد 88، تعيين ماليات بر عهده اتحاديه ها گذاشته شد و هر تصميمي كه در اين زمينه بگيرند مورد تأييد وزارت اقتصاد خواهد بود.
رئيس شوراي اصناف تصريح كرد: بدليل اينكه تعداد واحدهاي مشمول بند ج زياد بوده و ممكن است اتحاديه ها نتوانند تا پايان تيرماه ميزان ماليات را تعيين كنند، بر اساس اين تفاهمنامه مقرر شد، اصناف تا پايان تير ماه كه زمان ارائه اظهارنامه هاي مالياتي است، اظهارنامه هاي خود را بر اساس 40 درصد ماليات قطعي شده سال گذشته پرداخت كنند و مابقي پس از تعيين از سوي اتحاديه ها كه پايان مردادماه خواهد بود پرداخت شود.فراهاني تأكيد كرد: اتحاديه ها بايد ماليات واحدهاي مشمول بند الف و ب را تا پايان تيرماه تعيين كنند تا واحدهاي صنفي اظهارنامه هاي خود را تحويل دهند.
وي افزود: كارگروهي با حضور نمايندگان سازمان امور مالياتي، شوراي اصناف، وزارت بازرگاني تشكيل خواهد شد تا اگر مشكلاتي در اين ميان بوجود آمد برطرف شود.

 



تمديد مهلت ثبت نام فرم اطلاعات اقتصادي در 6 استان

معاون هدفمندسازي يارانه هاي وزارت رفاه گفت: مرحله نخست هدفمند كردن يارانه ها در 6 استان آذربايجان غربي، اصفهان، بوشهر، خراسان جنوبي، كرمانشاه و گلستان آغاز شده و براي افرادي كه در اين استان ها فرم اطلاعات اقتصادي را پر نكرده اند، مهلت ثبت نام مجدد اعلام مي شود.
بهروز مرادي در گفت وگو با فارس با بيان اينكه مرحله نخست هدفمند كردن يارانه ها از ديروز در 6 استان به مدت يك هفته آغاز شده است، اظهار داشت: در اين هفته سرپرست هاي خانواده هاي استان هاي اعلام شده مي توانند با مراجعه به سامانه وزارت رفاه شماره حساب بانكي 16 رقمي خود را ثبت كنند.
وي تصريح كرد: در حال حاضر نمايندگان وزارت رفاه در 6 استان ياد شده حاضر شدند ضمن اينكه هماهنگي هاي لازم با استانداري ها و فرمانداري ها انجام شده است.مرادي با بيان اينكه سرپرست هاي خانوار در هنگام ثبت شماره حساب بايد به چند نكته توجه كنند، اضافه كرد: سرپرستاني مي توانند شماره حساب بانكي خود را ثبت كنند كه قبلا فرم اطلاعات اقتصادي را پر كرده باشند ضمن اينكه افراد توجه داشته باشند هنگام وارد شدن به سامانه وزارت رفاه بايد شماره كد ملي، سريال شناسنامه و شماره حساب بانكي خود را ثبت كنند.
معاون هدفمندسازي يارانه هاي وزارت رفاه و تامين اجتماعي بيان داشت: طبق آماري كه به دست آمده است3 ميليون خانوار در 6 استان آذربايجان غربي، اصفهان، بوشهر، خراسان جنوبي، كرمانشاه و گلستان فرم اطلاعات اقتصادي پر كرده اند كه پيش بيني مي شود 80 درصد از اين افراد براي دريافت يارانه ثبت نام كنند.مرادي اظهار داشت: دريافت شماره حساب هاي بانكي يك هفته طول خواهد كشيد كه بعد از آن نيز اين سازمان يك هفته اطلاعات به دست آمده را مورد بررسي و تحليل قرار خواهد داد و نتايج نهايي آن اعلام مي شود.
معاون هدفمندسازي يارانه هاي وزارت رفاه و تامين اجتماعي ادامه داد: در حال حاضر مبناي جمع آوري شماره حساب هاي بانكي سرپرست ها، اطلاعات به دست آمده در فرم هاي اقتصادي سال 87، است كه توسط مركز آمار جمع آوري شده است.وي تاكيد كرد: تا قبل از شهريور، ثبت شماره حساب هاي بانكي سرپرست هاي خانوار در كشور به پايان مي رسد تا دولت و سازمان هدفمند كردن يارانه ها آماده اجراي قانون در كشور باشند.

 



با اجراي طرح عرضه براساس ميزان پيمايش روزانه 2 ميليون ليتر در مصرف گازوئيل صرفه جويي مي شود

مدير عامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي از آغاز فاز اول طرح عرضه گازوئيل به خودروهاي ديزلي براساس ميزان پيمايش از
14 تير ماه خبر داد.
فريد عامري در گفتگو با مهر گفت: فاز اول اين طرح به صورت آزمايشي در استان سيستان و بلوچستان اجرايي شده است.
وي با تأكيد بر اينكه يكي از اهداف اجراي اين طرح مديريت و كنترل ميزان مصرف گازوئيل در بخش حمل و نقل كشور است، تصريح كرد: با اجراي اين طرح جمع آوري اطلاعات ورود و خروج خودروها به جايگاههاي عرضه گازوئيل آغاز شده كه به تبع تحويل گازوئيل متناسب با ميزان پيمايش خودروهاي ديزلي انجام مي شود.
اين مقام مسئول با تأكيد بر اينكه به زودي زمينه اجرايي شدن اين طرح در تمامي استانهاي كشور فراهم خواهد شد، اظهار داشت: همچنين با نصب و راه اندازي سامانه هاي هوشمند، امكان دريافت اطلاعات ميزان مصرف و پيمايش سوخت خودورهاي ديزلي فراهم شده كه امكان نصب اين سامانه در مراكز پليس راه سراسر كشور نيز وجود دارد.
وي با بيان اينكه با اجراي اين طرح پيش بيني مي شود حداقل روزانه 2 ميليون ليتر در مصرف گازوئيل بخش حمل و نقل كشور صرفه جويي حاصل شود، بيان كرد: با تكميل مراحل آزمايشي و دستيابي به جمع بندي نهايي زمينه اجراي اين طرح در سراسر كشور فراهم خواهد شد.
عامري پيشتر با اشاره به اينكه از ارديبهشت ماه سال گذشته تحويل سوخت به خودورهاي سنگين با كارت هوشمند انجام مي شود گفت: براي جلوگيري از انحراف گازوئيل و مديريت مصرف بهنيه اين فرآورده نفتي، اطلاعات مربوط به حركت خودروهاي ديزلي، مسافت و سرعت وسيله نقليه در هر 200 متر اندازه گيري شده و به تناسب مسافت پيموده شده صاحب خودرو مي تواند سوخت دريافت كند.

 



تاسيس بانك خصوصي بازنشستگان كشوري

رئيس صندوق بازنشستگي كشوري گفت: بزرگترين بانك خصوصي كشور با نام «اميركبير» ويژه بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگي كشوري تا پايان سال راه اندازي مي شود.
«ايراندخت عطاريان» افزود: مقدمات اجرايي تاسيس بانك خصوصي اميركبير فراهم شده و بعد از اتمام كارهاي اجرايي و امور مربوط به آن، وارد مرحله نهايي و اصلي احداث اين بانك مي شويم. وي ادامه داد: آنچه اين بانك را با ساير بانك ها متمايز مي كند حضور و مشاركت گسترده و ميليوني بازنشستگان در آن است و اينكه اين قشر را به عنوان سهامداران اين بانك پذيرش خواهيم كرد.
عطاريان تاكيد كرد: علاوه بر بازنشستگان، آحاد جامعه نيز مي توانند به صورت ويژه به عنوان سهامدار در اين بانك پذيره نويسي كنند.وي با بيان اينكه حساب هاي بازنشستگان كشوري در گذشته از بانك ملي به بانك صادرات منتقل شد، گفت: تمام حساب هاي اين قشر نيز به بانك خصوصي اميركبير انتقال داده مي شود.وي افزود: شركت هاي تحت پوشش صندوق بازنشستگي كشوري نيز مي توانند فعاليت هاي خود را با اين بانك به عنوان بانك عامل همانند گذشته ادامه دهند.
عطاريان گفت: ما اميدواريم اين بانك عظيم به سرعت در سطح كشور شكل گيرد و بتواند در بخش معيشتي و ارايه مطلوب تسهيلات در خدمت بازنشستگان باشد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14