(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 24 تير 1389- شماره 19692

روسيه موشك هاي اس-400 در مرز با كره شمالي مستقر مي كند
انتقاد دبيركل اتحاديه عرب از حكم جديد دادگاه لاهه عليه عمر البشير
قيام خونين 15خرداد (قسمت هشتم)
زنان و كودكان غزه زير گلوله خمپاره هاي ارتش اسرائيل
رئيس مجلس لبنان: پيمان امنيتي با فرانسه ضد مقاومت است آن را تأييد نمي كنيم
ابراز نگراني سازمان ها از نقض گسترده حقوق بشر در مصر
زد و خورد در مجلس تركيه
پيشنهاد علاوي به مالكي براي تقسيم قدرت در دولت جديد عراق
تظاهرات مردم فرانسه عليه روابط استعماري پاريس با 13 كشور آفريقايي
هلاكت 8 تفنگدار آمريكايي درناآرامي هاي جنوب افغانستان
آغاز گفت وگوهاي صدراعظم آلمان در كرملين



روسيه موشك هاي اس-400 در مرز با كره شمالي مستقر مي كند

وزارت دفاع روسيه از برنامه مسكو براي استقرار سامانه موشكي اس-400 در مرزهاي مشترك با كره شمالي خبر داد.
به گزارش خبرگزاري «ايتارتاس» به نقل از يك مقام وزارت دفاع روسيه، ارتش اين كشور تصميم دارد دو سامانه پدافند موشكي اس-400 در مرزهاي مشترك با كره شمالي مستقر كند. اين تصميم روسيه پس از بروز تنش هاي اخير بين دو كره بر سر غرق شدن ناوچه جنگي كره جنوبي اتخاذ مي شود. در اين حادثه كه كره شمالي متهم شد، 46 تن از خدمه ناوچه كره جنوبي كشته شدند. مسكو پيش از اين نيز چندين بار با هشدار نسبت به تبادل تهديدات نظامي بين دو كره به شدت به ادامه روند تنش ها هشدار داده بود.
پدافند موشكي اس -400 قادر است اهداف مختلف نظامي را از فاصله 400 كيلومتري مورد هدف قرار دهد.

 



انتقاد دبيركل اتحاديه عرب از حكم جديد دادگاه لاهه عليه عمر البشير

دبير كل اتحاديه عرب از صدور حكم جديد دادگاه كيفري لاهه عليه رئيس جمهور سودان انتقاد كرد.
به گزارش «القدس العربي»، «عمرو موسي»، در يك كنفرانس مطبوعاتي اظهار داشت: صدور حكم جديد دادگاه كيفري بين المللي عليه «عمرالبشير»، اوضاع سودان را متشنج مي كند.
دبير كل اتحاديه عرب يادآور شد: دادگاه لاهه، در جهت مخالف و مغاير با گزارش هاي موثق اتحاديه عرب و اتحاديه آفريقا حركت مي كند، زيرا در اين گزارش ها ذكر شده است كه هيچ گونه كشتار جمعي در دارفور رخ نداده است.عمرو موسي در اين كنفرانس مطبوعاتي بر ضرورت حفظ صلح و ثبات در سودان و آماده سازي زمينه براي برگزاري رفراندوم براي تعيين سرنوشت جنوب تاكيد و ابراز اميدواري كرد كه اين حكم، در روند مذاكرات دوحه مانعي ايجاد نكند.

 



قيام خونين 15خرداد (قسمت هشتم)

پروفسور حميد مولانا
منشور «احدالحسنيين» در مكتب انقلابي قرآن جايگاه عميقي دارد. مي فرمايد: قل هل تربصون بنا الا احد الحسنيين و نحن نتربص بكم ان يصيبكم الله بعذاب من عذره او بايدينا فتربصو انا معكم متربصون (بگو، آيا درباره ما، جز يكي از دو نيكي را انتظار داريد؟! يا پيروزي يا شهادت، ولي ما انتظار داريم كه خداوند، عذابي از سوي خودش در آن جهان به شما برساند، يا در اين جهان به دست ما مجازات شويد، اكنون كه چنين است شما انتظار بكشيد، ما هم با شما انتظار مي كشيم)، سوره توبه، آيه .52 امام خميني(ره) قائد بزرگ انقلاب اسلامي ايران در حوادثي كه به قيام 15 خرداد 1342 منجر شد، سكوت اختيار نكرد.
نقشه رژيم شاه در اواسط بهار آن سال چيزي كمتر از دستگيري امام خميني(ره) و مقابله حتي خونين با مردم نبود. شاه در يك سخنراني كه در 26 ارديبهشت 1342 در محل گشايش سومين كنگره ساليانه مناطق 354 «لاينز بين المللي» آمريكا در هتل ونك تهران گشايش يافت صريحاً هدف خود را اعلام كرد: «... ما خواسته ايم كه اجتماع ايران را از تمام فسادها چه مادي و چه اخلاقي يكمرتبه خلاص كنيم يعني در يك زمان گفته ايم كه نادرستي و بد فكر كردن و ناپاك فكر كردن بايد ريشه كن شود. متأسفانه افراد زيادي را از راه قانون شايد دنبال كرديم و دنبال خواهيم كرد و متأسفانه تنبيه خواهند شد. ولي جامعه بايد اين قربانيها را بدهد... اگر تابحال گفتيم كه يكي از عجايب اين است كه انقلاب بزرگ ما شايد در تاريخ بي سابقه باشد بدون خونريزي و بدون هيچگونه مقاومتي پيش رفته است اگر متأسفانه لازم باشد كه بگوئيم انقلاب بزرگ ما با خون يك عده بيگناه يعني مأمورين دولت و خون يك عده افراد بدبخت و گمراه متأسفانه آغشته خواهد شد كه كاريست كه چاره اي نيست و خواهد شد... (اطلاعات، 28 ارديبهشت 1342). به جملات شاه توجه كنيد: «بد فكر كردن»، «انقلاب بزرگ ما»، «افراد بدبخت و گمراه»، و ريختن «خون يك عده بيگناه»، «اين كاريست كه چاره اي نيست و خواهد شد.»!!
ماه محرم 3139 قمري فرا رسيده بود. شاه مي ترسيد كه نكند در عاشوراي حسيني پايه هاي تخت و تاج او به لرزه درآيد. ساواك عده اي از وعاظ و خطباي تهران را تهديد كرده بود كه در ماه محرم درباره سه موضوع صحبت نكنند: (1) از شاه بدگوئي نكنند، (2) به اسرائيل حمله نكنند، و (3) نگويند كه اسلام در خطر است. امام خميني(ره) در عصر عاشورا در صحبت هاي خود به اين سه موضوع اشاره كردند و گفتند: «تمام گرفتاريهاي ما در همين سه موضوع نهفته است. اگر از اين سه موضوع بگذريم ديگر اختلافي نداريم...» و اصولاً چه ارتباط و تناسبي بين شاه و اسرائيل است كه سازمان امنيت مي گويد از شاه صحبت نكنيد، از اسرائيل صحبت نكنيد؟ آيا بنظر سازمان امنيت شاه اسرائيلي است؟»
شب 12 محرم 3139 مطابق با 15 خرداد 1342 حمله وحشيانه رژيم شاه به سنگر روحانيت شروع شد. قشون شاه براي دستگيري امام خميني(ره) يورش بردند. امام را در خانه اش دستگير كرده و به باشگاه افسران بردند و سپس به پادگان قصر منتقل ساختند. امام خميني(ره) حدود 19 روز تمام يعني تا تاريخ چهارم تير 1342 در اين زندان بسر مي برد. و همزمان با دستگيري امام، آيت الله قمي از مشهد و آيت الله محلاتي نيز از شيراز كه نقش اساسي در نهضت امام داشتند پس از دستگيري روانه زندان تهران شدند. هنوز آفتاب 15 خرداد سراز افق بر نياورده بود كه مردم از دستگيري امام آگاهي پيدا كردند. «يا مرگ يا خميني» قم، تهران و بسياري از شهرستانها را فراگرفته بود. قيام خونين 15خرداد 1342 در تاريخ انقلاب اسلامي ايران ثبت مي شد. ملت عليه شاه و رژيم پهلوي برپاخاسته بود. شاه به جنگ ملت آمده بود. آن روز ريشه هاي انقلاب اسلامي ايران از خون شهداي 15خرداد آبياري مي شد.
قيام خونين 15خرداد گسترده ترين ضربه به سيستم شاهنشاهي ايران قبل از انقلاب بود. در هيچ يك از ادوار سلطنت شاهان ايران در تاريخ معاصر اين چنين اعتراض و شورش عليه هيئت حاكمه ديده نشده بود. من در حوادث قيام خونين 15 خرداد در آمريكا بودم.
در آذرماه آن سال وقتي به ايران برگشتم از زبان بسياري از نخبگان رژيم پهلوي شنيدم كه فاصله بين انهدام شاه و سلطنت او و نجات رژيم «به سر سوزن رسيده بود». قساوت فوق العاده و حمله بي رحمانه ارتش عليه مردم بيگناه و بدون سلاح در آخرين ساعات روز ورق را به نفع رژيم تغيير داد. به عقيده بسياري از ناظرين انقلاب اسلامي درحال وقوع بود.قيام خونين 15 خرداد چند موضوع راكه تا آن روز از نظر برخي پنهان بود آشكار كرد: رژيم پهلوي و هيئت حاكمه با مشاهده قدرت روحانيت و مردم به وحشت افتاد؛ براي اولين بار در تاريخ معاصر ايران رهبري و پيشكسوتي مبارزه با استعمار داخلي و خارجي به دست طبقه روحانيت افتاده بود و امام خميني به عنوان قائد و رهبر اعظم اين نهضت و انقلاب شناخته مي شد.
اين قيام در مجموع سه عامل اصلي مبناي فرآيند ارتباط دولت و جامعه ايران را تا انقلاب اسلامي كاملا مرزبندي كرد. نخست آنكه به دليل تناقضي كه مفهوم دولت - ملت يا دولت ملي با تصور اسلامي از دولت و جامعه داشت، رژيم پهلوي و هيئت حاكمه تمام مشروعيت خود را، هرچه كه باقي مانده بود از دست دادند. دولت و رژيم به تمام معنا غاصب اعلام شد. دوم آن كه دو مجراي ارتباطي متناقض و رقيب در جامعه ايران كه به وجود آمده بود بيش از پيش تقويت گرديد، يكي توسط دولت و هيئت حاكمه اداره مي شد و ديگري ريشه در سنت مذهبي- سياسي ايرانيان و تشيع داشت. درحالي كه دولت، با تلاش هايش در جهت غربي كردن جامعه، در كنار توسعه دستگاه اداري، نظام هاي دانشگاهي، نظام هاي ارتباطي و نظامي، رسانه هاي همگاني و نظام هاي مديريتي خطوط ارتباطي مصنوعي و خاصي را ايجاد كرده بود، رهبران جامعه و علماء كنترل بقيه نظام هاي ارتباطي و فرهنگي ظريف و پيچيده را در دست داشتند، كه هيچ وقت در اختيار حكومت وقت، احزاب و گروه هاي سكولار و غيرديني (مانند حزب توده و جبهه ملي و غيره) نبود. عنصر سوم دخالت مداوم تاريخي قدرت هاي خارجي در امور ارتباطي و دولتي ايران بود.اين دخالت، بويژه دخالت ابرقدرت جديد آمريكا، مشروعيت حكومت را زير سؤال برده بود و به نحو حساب شده هرتلاشي را براي استقراريك دولت ديني- سياسي كه مي توانست الگوئي براي جامعه اسلامي به طور كلي باشد سد كرده بود.رقابت، سرعت و درگيري نهائي بين «اصلاحات و انقلاب سفيد» شاه و آمريكا و انقلاب اسلامي اجتناب ناپذير شده بود. هر فرد و گروه و دسته اي كه جور ديگر فكر مي كردند، در اشتباه بودند.

 



زنان و كودكان غزه زير گلوله خمپاره هاي ارتش اسرائيل

خارجي-
در جديدترين حمله توپخانه اي ارتش رژيم صهيونيستي به غزه ده ها نفر مجروح شدند و يك زن فلسطيني نيز به شهادت رسيد.
منابع پزشكي فلسطين اعلام كردند كه بر اثر حمله توپخانه اي ديروز اشغالگران صهيونيست به «حجر الديك» در شرق اردوگاه «البريج» زني 46 ساله به شهادت رسيد و افراد خانواده وي بر اثر گلوله هاي خمپاره به شدت مجروح شدند.
همچنين شمار ديگري از شهروندان فلسطيني ساكن اين منطقه بر اثر اين حمله دچار جراحت شدند كه منابع پزشكي حال برخي از افراد را وخيم اعلام كردند.
اين در حالي است كه روز سه شنبه نيز از اولين ساعات بامدادي ارتش صهيونيستي با پشتيباني خودروهاي نظامي و بولدوزر صدها متر در خاك غزه پيشروي و اقدام به گلوله باران منازل فلسطيني ها و تخريب منازل آنان كرده بودند كه در اين حمله وحشيانه چندين نفر زخمي شدند. از سوي ديگر، نيروهاي ارتش صهيونيستي روز گذشته با يورش به شهرهاي مختلف كرانه باختري 11 شهروند فلسطيني را ربودند.
ارتش رژيم صهيونيستي تقريباً هر روز به بهانه هاي مختلف شهروندان فلسطيني را در كرانه باختري مي ربايد و ادعا مي كند كه اين افراد تحت پيگرد قرار داشته اند .رژيم صهيونيستي بيش از 11 هزار فلسطيني را اعم از زن، كودك، بزرگسال و كهنسال در زندان هاي خود در اسارت دارد كه در 25 زندان و بازداشتگاه نگهداري مي شوند.
در همين رابطه رژيم صهيونيستي در راستاي جنايات متعدد عليه فلسطينيان به ويژه ساكنان غزه اقدام به محاصره كشتي ليبيايي اميد نيز كرده است. شبكه خبري الجزيره گزارش داد كه هشت فروند ناو جنگي صهيونيستي كشتي اميد را كه در حال حركت به سوي آب هاي ساحلي غزه بود به محاصره خود درآورده اند. خبرنگار الجزيره كه در اين كشتي حضور دارد اظهار داشت، اين كشتي هنوز به طرف بندر العريش در مصر تغيير مسير نداده است و به علت اينكه يكي از موتورهايش خراب شده متوقف شده است و مهندسان تلاش مي كنند آن را تعمير كنند.كشتي اميد اكنون در فاصله 50 كيلومتري سواحل غزه قرار دارد و قايق هاي نظامي صهيونيستي آن را به محاصره خود درآورده اند.
رژيم صهيونيستي اعلام كرده كه به اين كشتي اجازه ورود به بندر غزه را نخواهد داد. با اين حال بخش حقوقي وزارت خارجه رژيم صهيونيستي به ارتش اين رژيم توصيه كرده كه از تعرض به كشتي اميد و به بار آوردن رسوايي ديگر مانند حمله به كاروان آزادي خودداري كند.
از سوي ديگر فعالان حاضر در كشتي اميد نيز اعلام كرده اند كه به هيچ وجه از هدف خود عقب نشيني نمي كنند و تلاش خواهند كرد كه كمك هاي انسان دوستانه را به هر صورت ممكن به ساكنان غزه اهدا كنند.
اتحاديه عرب نيز تهديدهاي رژيم صهيونيستي و محاصره كشتي اميد را محكوم و از تمامي كشورهاي عربي و اسلامي خواست براي لغو محاصره غزه چاره اي بينديشند.
پارلمان اروپا نيز خواستار پايان بخشيدن به محاصره غزه از سوي رژيم صهيونيستي شد. اين پارلمان خاطر نشان كرد كه اروپا به تلاش هاي خود براي كمك به رفع محاصره غزه ادامه خواهد داد.در لندن نيز طرفداران صلح و فعالان حامي فلسطين در مقابل سفارت اسرائيل تظاهرات اعتراض آميز برگزار كردند و يورش وحشيانه رژيم صهيونيستي به غزه و بمباران اين منطقه طي روزهاي اخير را محكوم كردند.
فعالان حامي فلسطين در اين تظاهرات خواستار اخراج سفير اسرائيل از انگليس شدند و با پليس درگير شدند كه در اين درگيري ها ده ها نفر از تظاهركنندگان دستگير شدند.
گفتني است پليس انگليس طي يك سال اخير در تظاهرات ضد اسرائيلي ده ها نفر را بازداشت كرده است.
ارتش هاي عربي
وارد ميدان شوند
يوسف قرضاوي رئيس اتحاديه جهاني علماي مسلمان تاكيد كرد قدس متعلق به تمامي امت اسلامي است و ارتش هاي عربي براي حمايت از مسجد الاقصي بايد وارد ميدان شوند و از تمامي حربه هاي استراتژيك براي مقابله با دشمن صهيونيستي استفاده كنند.
وي افزود، تا زماني كه شهر قدس تحت اشغال رژيم صهيونيستي قرار دارد سفر غير فلسطينيان به اين شهر شرعاً حرام است و مسلمانان بايد محروميت خود از سفر به قدس را درك كنند تا براي ياري آن به پا خيزند. وي از تمامي احزاب و گروه هاي فلسطيني خواست وحدت را سر لوحه اقدامات خود قرار دهند و با سياست هاي يهودي سازي قدس مقابله كنند.
4 شرط حماس
منابع آگاه فلسطيني اعلام كردند كه جنبش حماس براي امضاي طرح آشتي ملي فلسطين چهار شرط عنوان كرده كه بايد رعايت شود.
مسئله انتخابات و تضمين سلامت آن، نظارت بر گذرگاه ها، منصب وزير كشور و استقرار 3000 نيرو در غزه چهار شرط حماس براي امضاي توافقنامه آشتي ملي ميان گروه هاي فلسطيني است.
در همين رابطه خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس نيز با هيئتي از شخصيت هاي مستقل فلسطيني ديدار و درباره تحقق آشتي ملي گفت وگو كرد.
عمروموسي دبير كل اتحاديه عرب نيز براي گفت وگو با مقامات عالي رتبه سوريه درباره مصالحه ملي فلسطين روز گذشته وارد دمشق شد.
ساير رويدادها
¤ اتحاديه كارگران اردن رژيم صهيونيستي را تحريم كرد و از دولت اردن خواست روابط خود را با اين رژيم قطع كند.
¤ دولت تركيه در واكنش به بررسي كميته تحقيق رژيم صهيونيستي براي حمله به ناوگان آزادي كه اعلام كرده بود در اين حمله اشتباه صورت گرفته بود اعلام كرد حمله به ناوگان آزادي اشتباه نبود، جنايت بود.
¤ يك مقام مسئول در تشكيلات خودگردان فلسطين اعلام كرد كه آمريكا سران تشكيلات را براي آغاز مذاكره مستقيم با رژيم صهيونيستي تحت فشار قرار داده است.
¤ رئيس جمهور آمريكا در راستاي سياست هاي قبلي خود در اعطاي پست هاي حساس به يهوديان حامي رژيم صهيونيستي يك يهودي ديگر را به سمت رياست بودجه كاخ سفيد منصوب كرد.
¤ وزير دفاع آمريكا با صدور حكمي ژنرال مايكل ميلر را به جاي ژنرال كيت رايتون مسئول هماهنگ كننده امنيتي ميان رژيم صهيونيستي و تشكيلات خودگردان فلسطين كرد.

 



رئيس مجلس لبنان: پيمان امنيتي با فرانسه ضد مقاومت است آن را تأييد نمي كنيم

سرويس خارجي-
رئيس مجلس لبنان گفت، پيمان امنيتي با فرانسه را كه در آن نيروهاي مقاومت تروريست قلمداد شده اند هرگز امضا نخواهد كرد.
«نبيه بري» رئيس مجلس لبنان در گفت وگو با روزنامه لبناني السفير تأكيد كرد، در پيمان امنيتي لبنان و فرانسه كه چندماه پيش به امضاء رسيده است بايد ماده اول آن لغو يا اصلاح شود در غير اين صورت اين توافقنامه هرگز تصويب نخواهد شد.
بري گفت، ما اسرائيل را اشغالگر و تروريست مي دانيم و همه كساني كه از اشغالگران حمايت مي كنند شريك تروريسم هستند.
وي تصريح كرد، چرا جهان اسرائيل اشغالگر را كه بيش از نيم قرن مرتكب جنايات، جنگ ها و تجاوزگري ها در خاورميانه و همچنين عليه فلسطينيان شده تروريست نمي داند ولي مقاومت لبنان را كه براي دفاع از حاكميت و تماميت ارضي لبنان جانفشاني ها كرده و دشمن صهيونيست را وادار به عقب نشيني كرده تروريست مي داند.
گفتني است پارلمان لبنان در نشست روز سه شنبه خود به دليل مخالفت شمار زيادي از نمايندگان با بندهاي پيمان امنيتي اين كشور با فرانسه نتوانست اين پيمان را به رأي بگذارد.
اين پيمان امنيتي چند ماه پيش بين سعدالدين حريري نخست وزير لبنان و «فرانسوا فيون» همتاي فرانسوي وي به امضا رسيد.
هدف از اين توافقنامه امنيتي بين دولت لبنان و فرانسه همكاري در زمينه هاي مبارزه با تروريسم است و اين درحالي است كه نمايندگان حزب الله و جنبش امل با اين توافقنامه به دليل اختلاف نظر بر سر تعريف تروريسم مخالفت كردند.
حزب الله از دولت لبنان خواسته است كه در اين پيمان امنيتي به دليل داشتن بندهاي نامفهوم و مشكوك بازنگري كند.
حزب الله پيشتر نيز با امضاي توافقنامه امنيتي با آمريكا نيز، مخالفت كرده و خواستار دقت نظر بيشتر دولت بر روي هرگونه قرارداد امنيتي با كشورهاي خارجي شده بود.
از سوي ديگر، يك دادگاه نظامي لبنان فردي را كه متهم به جاسوسي براي رژيم صهيونيستي بود به اعدام محكوم كرد.
منابع قضايي لبنان اعلام كردند كه رئيس دادگاه نظامي بيروت «علي حسن منتش» را پس از محكوم كردن به اينكه اطلاعاتي را در مورد برخي اهداف استفاده شده در جريان جنگ 2006 كه به كشته شدن غيرنظاميان و نيروهاي مقاومت منجر شد در اختيار اسرائيل قرارداده به اعدام محكوم كرد.
اين جاسوس اطلاعاتي را درباره اعضا و مسئولان حزب الله و مقرهاي حزب الله لبنان كه در جنگ 2006 مورد هدف قرار گرفت در اختيار رژيم صهيونيستي قرار داده بود.

 



ابراز نگراني سازمان ها از نقض گسترده حقوق بشر در مصر

يك سازمان طرفدار حقوق بشر رژيم مبارك را به نقض شديد حقوق بشر در مصر متهم كرد.
به نوشته روزنامه «المصريون»، سازمان حقوق بشر مصر كه مهم ترين نهاد غيردولتي طرفدار حقوق بشر در اين كشور به شمار مي رود با انتشار گزارشي، سال 2009 ميلادي را بدترين سال براي حقوق بشر در مصر عنوان كرد.
بر پايه اين گزارش، نه تنها وضعيت حقوق بشر در اين كشور در سال گذشته ميلادي تغييري نكرده، بلكه در مقايسه با سال هاي گذشته، به مراتب بدتر شده است و حقوق شهروندان مصري به بدترين شكل از سوي دولت حسني مبارك پايمال مي شود.
در اين گزارش كه روز سه شنبه منتشر شده آمده است: متاسفانه جزئي ترين حقوق شهروندان مصري از سوي دولت ناديده گرفته شده و اين امر در زمينه هاي حقوقي، اجتماعي، سياسي و اقتصادي تسري يافته است.
گزارش 578 صفحه اي سازمان طرفدار حقوق بشر كه براي بيستمين سال متوالي منتشر مي شود حكايت از اين دارد كه در سال گذشته ميلادي 3812 مورد شكايت از شهروندان مصري دريافت شده است كه 1532 مورد از آن مربوط به زير پا گذاشته شدن حقوق آنها در زمينه اجتماعي و سياسي بوده است.
در گزارش خاطرنشان شده كه بيشتر اين شكايات بر محور جرايمي مانند ضرب و شتم و شكنجه افراد متمركز شده و اين موضوع در سال 2009، 12 قرباني داشته است در حالي كه در 9 سال گذشته نزديك به 113 نفر در زير شكنجه توسط نيروهاي مصري كشته شده اند.
اين سازمان مصري با ابراز تاسف از ترس و وحشتي كه رژيم مبارك در ميان آحاد جامعه ايجاد كرده است، از همكاري نكردن خانواده قربانيان براي ثبت حالات نقض بشر در كشور مصر خبر داد.
«حافظ ابوسعده» رئيس سازمان حقوق بشر مصر روز سه شنبه در يك كنفرانس مطبوعاتي با انتقاد از ادامه اجراي قانون حالت فوق العاده در مصر، آن را عامل موثري در به كارگيري شكنجه بر عليه مخالفان دولت از سوي پليس و نيروهاي امنيتي عنوان كرد.
وي متذكر شد: از سوي خانواده خالد سعيد جوان 28 ساله مصري كه چهل روز قبل توسط نيروهاي امنيتي و پليس تا سر حد مرگ كتك زده شده بود، وكالت يافته است تا براساس حقوق بين المللي عليه دولت اقامه دعوي كند.اين در حالي است كه بسياري از پايگاه هاي اينترنتي مصر، از احتمال برگزاري تظاهرات اعتراض آميز در روز جمعه در شهر اسكندريه با حضور سران و رهبران معارضان دولت در اعتراض به چهلمين روز كشته شدن خالدسعيد خبر دادند.
اين تظاهرات قرار است پس از برگزاري نمازجمعه در مسجد القائدابراهيم در اسكندريه و از سوي جنبش ملي تغيير به رهبري «محمد البرادعي» برگزار شود.
پيش از اين در روز جمعه گذشته، مخالفان رژيم مصر تلاش كردند با گردهمايي خود در ساحل شمالي شهر اسكندريه اعتراض خود را نسبت به رژيم ديكتاتوري مبارك اعلام كنند، اما حضور گسترده نيروهاي امنيتي و پليس و محاصره آنها، مانع از برگزاري آن شد.

 



زد و خورد در مجلس تركيه

نمايندگان پارلمان تركيه هنگام بحث بر سر يك لايحه درباره دانشگاه هاي اين كشور پس از درگيري لفظي به زد و خورد پرداختند.
روز گذشته پارلمان تركيه هنگام بحث و سخنراني بر سر تصويب لايحه اي براي تاسيس هشت دانشگاه در اين كشور به صحنه زد و خورد بين نمايندگان حزب حاكم و حزب مخالف تبديل شد.
داستان از اين قرار بود كه يكي از نمايندگان در حين سخنراني در پاسخ به اعتراض نماينده مخالف گفت: «بهتر است ابتدا گوش كنيد، بعد كه فهميديد چه مي گويم، حرف بزنيد.» همين جمله كافي بود تا صحن پارلمان تركيه شاهد درگيري مفصلي بين نمايندگان شود.

 



پيشنهاد علاوي به مالكي براي تقسيم قدرت در دولت جديد عراق

اياد علاوي طي پيامي به نخست وزير عراق، خواستار تقسيم قدرت در دولت جديد شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، رئيس فهرست «العراقيه» در پيامي به «نوري مالكي» از وي خواست از تقسيم قدرت ميان يكديگر در دولت جديد موافقت كند. «عدنان الدينوس»، از رهبران فهرست العراقيه، با اعلام اين خبر گفت: ما منتظر پاسخ مالكي هستيم. وي در ادامه گفت وگويش با روزنامه «شرق الاوسط» مدعي شد: العراقيه از لحاظ قانون اساسي، (در معرفي نامزد نخست وزيري به مجلس) اولويت دارد. ولي از آنجا كه دادگاه عالي رأي قاطعي در مورد حق گروه خاصي براي معرفي نامزدي نخست وزيري نداد، نزاع بر سر قدرت همچنان باقي است. الدينوس گفت: ما اين پيام را به مالكي فرستاديم و به وي تصدي رياست جمهوري و يا هر پستي غير از نخست وزيري را پيشنهاد كرديم. با اين اعلام موضع از طرف علاوي، ظاهراً وي هيچ پستي را براي كردها در نظر نگرفته است و اين احتمالاً باعث ناخرسندي و واكنش منفي رهبران كرد عراق خواهد شد. طبق طرح تقسيم قدرت علاوي، مالكي رئيس جمهور و «عمار حكيم» رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق، رئيس مجلس اين كشور مي شود.
همزمان با اين تحولات، «هوشيار زيباري» وزير خارجه عراق با همتاي خود «هيلاري كلينتون» در واشنگتن ديدار و گفت وگو كرد. كلينتون پس از اين ديدار، به خبرنگاران گفت، واشنگتن خواستار تسريع در تشكيل دولت عراق است. وي در مورد خروج آمريكا از عراق تا اوايل مهرماه (طبق قرارداد امنيتي بغداد - واشنگتن) اظهاراتي كرد كه نشان مي داد نسبت به تحولات پس از خروج، شديداً نگران است.
خبر ديگر از عراق اينكه، فعاليت خطوط هوايي ميان عربستان و عراق پس از 20 سال توقف، دوباره از سر گرفته شد.

 



تظاهرات مردم فرانسه عليه روابط استعماري پاريس با 13 كشور آفريقايي

صدها نفر از مردم فرانسه در اعتراض به روابط استعمارگو نه پاريس با 13 كشور آفريقايي دست به تظاهرات زدند.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري الجزيره، شركت كنندگان در تظاهرات پاريس، با سر دادن شعارهايي، دعوت «نيكلا ساركوزي»، رئيس جمهور فرانسه از سران 13 كشور آفريقايي براي شركت در مراسم جشن ملي فرانسه را محكوم كردند.
اين تظاهرات به دعوت 80 سازمان فرانسوي و آفريقايي برگزار شد و نمايندگان احزاب چپگراي محلي نيز در آن حضور داشتند.
معترضان در شعارهاي خود تلاش هاي فرانسه براي «استعمار جديد» در كشورهاي آفريقايي را محكوم كردند.
«جيزل ويلهاندلر»، يكي از رهبران حزب جديد مخالف سرمايه داري، تصريح كرد: «دولت فرانسه با دعوت از كشورهاي آفريقايي براي شركت در جشني كه در پايتخت استعمارگر سابق آنها برگزار مي شود، تلاش مي كند از غفلت آنها استفاده كرده و خاطرات تاريخي آنها را به بازي گيرد.»
اين سياستمدار چپگرا در ادامه افزود: «شركت كنندگان در اين تظاهرات مي خواهند با ارسال نامه اي به دولت، خواستار پايان دادن به روابط استعماري فرانسه با مستعمرات سابق، پرداخت قرض هايش به اين كشورها و بستن پايگاه هاي نظامي فرانسه در آفريقا شوند.»
وي همچنين همراهي دولت هاي فرانسه با رژيم هاي مستبد و كودتاگران در قاره آفريقا را كه از سال 1958 تاكنون ادامه دارد، محكوم كرده و آن را، راه حلي سياسي براي غارت ثروت هاي كشورهاي آفريقايي توسط شركت هاي بزرگ فرانسوي و حاكمان محلي فاسد كشورهاي آفريقايي دانست.
مراسم روز ملي فرانسه هر سال در روز 14 ژوئيه به مناسبت سالروز فتح زندان «باستيل» در ميدان «شارل دوگل» پاريس و بر مزار سرباز گمنام برگزار مي شود. انقلاب 1789 فرانسه با سقوط اين زندان آغاز شد. نمايندگان ارتش هاي 13 مستعمره سابق فرانسه امسال به ترتيب حروف الفبا در خيابان «شانزه ليزه» پاريس از جلوي مردم و جايگاه ويژه رژه رفتند.
كشورهاي بنين، بوركينافاسو، كامرون، آفريقاي مركزي، كنگو، گابن، ماداگاسكار، مالي، موريتاني، نيجر، سنگال، چاد و توگو كشورهايي بودند كه در اين مراسم شركت داشتند.
روزنامه انگليسي گاردين از اين مراسم با عنوان «نوستالژي استعمار» ياد كرد. پايگاه خبري بي بي سي نيز طي گزارشي روابط فرانسه با مستعمره هاي سابقش در آفريقا را «مبهم» خواند.

 



هلاكت 8 تفنگدار آمريكايي درناآرامي هاي جنوب افغانستان

عمليات انتحاري شبه نظاميان طالبان در قندهار و حملات ديگر در جنوب افغانستان، به مرگ هشت نظامي آمريكايي انجاميد.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، سه شنبه شب يك شبه نظامي وابسته به طالبان خودروي بمب گذاري شده خود را در مقابل مركز فرماندهي پليس افغانستان در شهر قندهار منفجر كرد. اين انفجار علاوه بر مرگ عامل انتحاري، هلاكت سه نظامي آمريكايي را نيز در پي داشت. بر اساس گزارش فوق، يك افسر افغان و پنج غيرنظامي نيز در اين حمله، جان خود را از دست دادند.جداي از عمليات قندهار، پنج نظامي آمريكايي نيز طي ديروز و سه شنبه در حملات مختلف افراد مسلح در جنوب افغانستان به هلاكت رسيدند. علاوه بر انفجار، درگيري و تيراندازي ميان عناصر طالبان و نيروهاي پليس نيز در محل رخ داده است. با مرگ اين هشت آمريكايي، تعداد نظاميان خارجي كشته شده در افغانستان طي ماه جاري ميلادي ( از 11 تير تاكنون) به 44 تن رسيد. دوشنبه گذشته نيز يك نظامي افغان در ولايت هلمند اشغالگران را به رگبار بست و سه نظامي انگليسي را به هلاكت رساند به گزارش ايسنا، طبق يك نظرسنجي كه توسط شبكه «سي.بي.اس» آمريكا انجام شد، 62 درصد مردم اين كشور نسبت به تحولات افغانستان، نگاه بدبينانه اي دارند و خواستار خروج زمانبندي شده نيروهاي آمريكايي از افغانستان هستند. اين رقم دو ماه پيش، 49 درصد بود. ايرنا نيز از آلمان گزارش داد، «گيدو وستروله» وزير خارجه اين كشور تابستان سخت و پرتنشي را پيش بيني كرد و گفت: بايد منتظر خبرهاي وحشتناكي در تابستان جاري، از افغانستان باشيم.
پيشنهاد هولبروك
«ريچارد هولبروك»، نماينده ويژه آمريكا در امور افغانستان و پاكستان، گفت: آمريكا در مورد تروريست بودن برخي از عناصر گروه طالبان تجديدنظر مي كند.
اين اظهارات در واكنش به درخواست اخير «حامد كرزاي»، رئيس جمهوري افغانستان، انجام شد. كرزاي از سازمان ملل خواسته بود نام شماري از رهبران طالبان را از فهرست تروريسم حذف كند. آمريكا از اين طريق، مي خواهد عناصر طالبان سلاح هاي خود را بر زمين بگذارد.

 



آغاز گفت وگوهاي صدراعظم آلمان در كرملين

صدراعظم آلمان براي شركت در دوازدهمين دور از مذاكرات روسيه و آلمان وارد مسكو شد.
به گزارش خبرگزاري ها، «آنگلا مركل» صدراعظم آلمان به همراه «گوئيدو وسترولهم» وزير امور خارجه اين كشور روز گذشته وارد مسكو شد تا در دوازدهمين دور از مذاكرات دوجانبه شركت كند.
مركل در اين سفر با «ديميتري مدودف» رئيس جمهور روسيه و «ولاديمير پوتين» نخست وزير اين كشور ديدار و گفت وگو كرد.
مركل پيشتر از افزايش سطح روابط به ويژه در زمينه اقتصادي و همكاري هاي سياسي با روسيه در چارچوب هايي چون نشست گروه 8 و گروه 20 خبر داده بود.صدراعظم آلمان خاطرنشان كرد كه بسياري از وزيران آلمان علاقه مند به شركت در مذاكرات با مقام هاي روس هستند.
مركل با اشاره به اين مسئله كه روسيه يكي از تامين كنندگان مهم انرژي براي آلمان، و آلمان نيز مهمترين متحد اقتصادي روسيه است، گفت: «مذاكرات ما و روسيه نشان مي دهد كه روابط ما تا چه اندازه نزديك و فشرده است».در سفر كنوني، رئيس شركت آلماني زيمنس مركل را همراهي مي كند. بناست اين شركت قراردادي به ارزش 2/2 ميليارد يورو با روسيه امضا كند.مركل بعد از روسيه به چين سفر مي كند و 18 جولاي (27 تير) نيز وارد آستانه، پايتخت قزاقستان مي شود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14