(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 31  تير 1389- شماره 19662

ماهاتير محمد : غربي ها جهان را به فساد و تباهي مي كشانند
روسيه در سوريه پايگاه دريايي تاسيس مي كند
قيام خونين 15 خرداد (قسمت آخر)
هنيه: مذاكره با رژيم صهيونيستي خيانت به ملت فلسطين است
حراج وسايل چرچيل!
ديدار وزيران دفاع و خارجه آمريكا از مناطق مرزي 2 كره
محاصره غزه وقربانيان معصوم
توافق احزاب مخالف مصر براي بسيج مردم عليه مبارك
بررسي مسائل مهم لبنان و منطقه در ديدار نماينده حزب الله با ميشل سليمان
سرباز افغاني 2 مستشار آمريكايي را به رگبار بست
40 كشته در نبرد الحوثي ها با نيروهاي دولتي يمن
سومين ديدار مالكي و علاوي هم نتيجه اي نداشت
چها رسوي پنج قاره



ماهاتير محمد : غربي ها جهان را به فساد و تباهي مي كشانند

نخست وزير سابق مالزي هشدار داد كه كشورهاي غربي با اقدامات خود جهان را به سمت فساد و تباهي مي كشانند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «ماهاتير محمد» روز گذشته طي يادداشتي در وبلاگ شخصي خود، از گسترش فرهنگ منحط و فاسد غرب در بين جوانان ساير ممالك انتقاد كرد.
نخست وزير سابق مالزي با زيرسوال بردن ادعاي آزادي بيان از سوي رسانه هاي غربي، سران اين رسانه ها را به ارزش هاي جوامع خود وفادار دانست و از مسئولان دولت مالزي خواست بي توجه به اين ادعاها، از گسترش فساد و انحرافات اخلاقي به نام آزادي بيان جلوگيري كنند.
ماهاتير محمد نوشت: «بايد در مقابل تباهي اخلاقي از طريق اينترنت اقدام فوري انجام داد.»

 



روسيه در سوريه پايگاه دريايي تاسيس مي كند

يك روزنامه مصري به نقل از منابع غربي اعلام كرد كه روسيه درصدد است براي مقابله با آمريكا در كشور سوريه پايگاه دريايي تاسيس كند.
به گزارش فارس، روزنامه «المصري اليوم» نوشت، منابع غربي اعلام كردند كه روسيه در بندر طرطوس سوريه شماري از تاسيسات مهندسي مستقر مي كند و اين اقدام مقدمه اي براي حضور ناوگان روسيه در اين بندر است.
اين منابع به المصري اليوم اعلام كردند كه روسها درصددند از اين بندر به عنوان پايگاه نظامي استفاده كنند و اين همان چيزي است كه ناظران سياسي از آن به عنوان رويارويي با حضور آمريكا در منطقه نام مي برند.اين منابع افزودند كه اگر شايعاتي مانند قصد روسيه براي تاسيس پايگاه دريايي در سوريه را كه نخستين پايگاه دريايي روسيه در مديترانه خواهد بود، درنظر بگيريم اين خبر بسيار تعجب برانگيز است.

 



قيام خونين 15 خرداد (قسمت آخر)

پروفسور حميد مولانا
درباره ابعاد بين المللي قيام خونين 15 خرداد 1342 و نهضت امام خميني(ره) در آن دهه اثر قابل توجهي نوشته نشده است. ولي تأثير اين قيام و رهبري آن را مي توان در ميان سياهپوستان و به ويژه شيوه مبارزه رهبر مسيحي آنها مارتين لوتركينگ و بعدها كساني مانند مالكوم ايكس مشاهده كرد. نهضت امام خميني از آغاز در بسيج و شيوه مبارزه دو گروه در كشورهاي غيراسلامي تأثيرگذار بود. يكي طبقات محروم سياهپوستان در آمريكاي شمالي و ديگري طبقه روحانيون مبارز مسيحي در آمريكاي جنوبي. تعجب نيست كه در چند دهه گذشته بسياري از آمريكائي هاي بومي و شهروندان آن كشور كه به اسلام روي آوردند از قشر سياهپوستان بودند و بسياري از كشيش هاي مسيحي كاتوليك و پروتستان و فرقه هاي ديگر كه در دهه 1960 (1340شمسي) نهضت «الهيات رهائي بخش» را عليه هيئت حاكمه زمان و بي عدالتي هاي اجتماعي شروع كردند از طبقه روحانيون آمريكاي لاتين بودند. البته تشكل و بسيج سياسي دانشجويان و مسلمانان و ايرانيان مقيم آمريكا و اروپا همزمان و بعد از قيام 15 خرداد صورت گرفت.
من از سه مقطع جغرافيائي و بين المللي، يعني آمريكا، اروپا و ايران شاهد آغاز مبارزات و نهضت امام خميني، قيام 15 خرداد، و دستگيري و تبعيد ايشان به تركيه و عراق بودم. در سال 1341 در اوج اعتراضات امام به «اصلاحات» شاه و در اسفند آن سال وقتي كه امام طي اعلاميه اي عيد نوروز سال 1342 را به عنوان عزاداري اعلام كردند، من در شيكاگو(آمريكا) بودم. يك ماه بعد يعني در فروردين 1342 بود كه حمله رژيم پهلوي به مدرسه فيضيه قم صورت گرفت. مراسم فارغ التحصيلي دانشگاه ما دقيقاً در هفته قيام خونين 15 خرداد برگزار ميشد و خطوط تلفني به ايران كاملا قطع شده بود و ما اخبار مربوط به وقايع قيام را از مطبوعات و رسانه هاي آمريكا و ايستگاه هاي راديوئي موج كوتاه خارجي آن زمان دريافت مي كرديم.
انتقال امام خميني(ره) از زندان عشرت آباد به جايگاه تحت نظر در داوديه و سپس قيطريه در 12 مرداد 1342 صورت گرفت و من در آن موقع آماده مراجعت به ايران بودم. مردم عادي آمريكا هنوز اطلاع چنداني از امام خميني(ره) نداشتند و قائد اعظم نهضت اسلامي ايران كمتر در ميان نخبگان آمريكا شناخته شده بود زيرا مطبوعات و رسانه هاي آمريكا عمداً از اظهارنظر درباره ايشان به طور مستقيم خودداري مي كردند. در مسير بازگشت از آمريكا به ايران، قسمت بزرگي از پائيز سال 1342 را به دعوت مؤسسات علمي و فرهنگي در آلمان، انگلستان و فرانسه گذراندم و در اين سفر بود كه از ديدگاه نخبگان و دولتمردان اين كشورها درباره امام خميني و وقايع 15 خرداد و اتفاقات قبل از آن آگاهي پيدا كردم. در اواسط آذر ماه 1342، يعني پنج ماه پس از قيام 15 خرداد وقتي كه پس از 5 سال اقامت و تحصيل در آمريكا به ايران برمي گشتم، امام هنوز زيرنظر رژيم شاه در خانه اي در قيطريه تحت مراقبت ساواك و مأمورين انتظامي دولت بود. ايران در آن زمان در يك التهاب و نگراني خاصي به سر مي برد.
قيام 15 خرداد يك نقطه عطف در زندگي همه ما ايرانيان و بسياري از مسلمانان دنيا بود. يك ماه پس از بازگشت از آمريكا به ايران در دي ماه 1342 در 26 سالگي به عنوان اولين دكتراي رشته ارتباطات در ايران به دعوت روزنامه كيهان به عنوان سردبير آن روزنامه به فعاليت پرداختم. سردبيري من در كيهان بيش از چند ماه طول نكشيد و پس از اعتراض به بازداشت امام خميني(ره) و به علت جو فشار و خفقان آن دوره در اواسط فروردين 1343 از سمت سردبيري كيهان استعفا داده و در اوائل ارديبهشت آن سال براي يك مهاجرت طولاني و شروع تدريس به آمريكا برگشتم. رژيم پهلوي امام خميني(ره) را در 18 فروردين 1343 به طور موقت آزاد كرد ولي نتوانست شعله اعتراضات مردم و مبارزات امام را خاموش كند. امام مجددا در آبان 1343 بازداشت شده و اين بار به تركيه و سپس عراق تبعيد شدند. من خبر تبعيد امام را آن سال در روزنامه هاي آمريكا خواندم. پنج ماه بين اواسط آذر 1342 و ارديبهشت 1343 كه در ايران بودم روزهاي بسيار سخت و دشواري بود. از آنجا كه خانواده ما به طبقه روحانيت و حوزه هاي نجف و قم وصل بود، من شخصا از آنچه در داخل كشور و در كوچه و بازار و حوزه صورت مي گرفت آگاه بودم. از طرف ديگر در مدت بسيار كوتاهي كه در سمت سردبيري كيهان فشار و خفقان و تهديدهاي رژيم را تحمل مي كردم، ورشكستگي هيئت حاكمه و نخبگان وقت را به چشمم مي ديدم. در فرصت مناسبي يادداشت ها و خاطرات خود را از اين دوره در ايران و كيهان براي تاريخ منتشر خواهم كرد.
امام خميني(ره) در حوادث قيام خونين 15 خرداد و رويدادهاي بعد از آن درس هاي نظري و عملي بسياري به ما آموخت. يكي از بهترين خصلت هاي امام صداقت ايشان بود.
خصلت بزرگ ديگر ايشان در طول اين مدت، خنثي كردن تبليغات مسموم شاه و دشمنان اين نهضت اسلامي بود. او نمي توانست در قبال سم پاشي هاي دشمن بي تفاوت بماند و حقايق را آن طور كه بايد براي دنيا روشن ساخت. سخنراني تاريخي دوم ذيحجه 1383 ايشان در مسجد اعظم قم حقيقتا تاريخي است:
«ما را كهنه پرست معرفي مي كنند، ما را مرتجع معرفي مي كنند، جرايد خارج از ايران آنهائي كه با بودجه هاي گزاف براي كوبيدن ما مهيا شده اند در خارج ما را مخالف اصلاحات- با اينكه اسلام در رأس اصلاحات واقع شده است- معرفي مي كنند، مخالف ترقي مملكت معرفي مي كنند، مي گويند آخوندها مي گويند كه برق نمي خواهيم، مي گويند طياره نمي خواهيم... اينها مي خواهند به قرون وسطي برگردند!
آخوندها با اين سياه روزي ها كه نصيب اين مملكت است مخالفند... علماي اعلام با اين زدن ها، كشتن ها، قلدري ها و ديكتاتوري ها مخالفند. اين كهنه پرستي است؟... ما مي گوئيم غلام حلقه به گوش ديگران نباشيد، استقلال را حفظ كنيد، از تبعيت دست برداريد، دستتان را براي چهار دلار دراز نكنيد... ما مي گوئيم به قانون عمل كنيد... شما كه دسته جمعي مردم راحبس مي كنيد، تبعيد مي كنيد... شما مرتجع نيستيد؟ ما با آثار تمدن مخالف نيستيم، اسلام با آثار تمدن مخالف نيست... تبعيت از همه، سربسته و دربسته همه مخازن مملكت را تحويل ديگران دادن ارتجاع است... تمام اينها به دست استعمار است كه روزنامه ها را اين طور مبتذل مي كنند تا فكر جوان ها را مسموم كنند. استعمار است كه برنامه هاي فرهنگي ما را جوري تنظيم مي كند كه جوان نيرومند در اين مملكت نباشد... ما با اين مظاهر استعمار مخالفيم... ملت اسلام زنده است. الآن زندگي را از سر گرفته است، بارك الله فيكم اي ملت اسلام! ملت اسلام بيدار شد و ديگر نمي نشيند. اگر من هم برگردم ملت ايران برنمي گردد... ما در همان سنگري كه بوديم هستيم.»

 



با اشاره به همكاري تشكيلات خودگردان با تل آويو
هنيه: مذاكره با رژيم صهيونيستي خيانت به ملت فلسطين است

نخست وزير منتخب فلسطين اعلام كرد: هرگونه مذاكره مستقيم يا غيرمستقيم با رژيم صهيونيستي خيانت به ملت فلسطين و بهبود وجهه اسرائيل در عرصه بين المللي است.
به گزارش مركز اطلاع رساني فلسطين، اسماعيل هنيه سه شنبه در نشست هفتگي خود در شهر غزه با محكوميت همكاري هاي امنيتي ميان حكومت خودگردان فلسطين و رژيم صهيونيستي، حضور افسران اسرائيلي در مراسم فارغ التحصيلي گروهي از نيروهاي امنيتي فلسطين را يك ننگ تاريخي و نوعي مزدوري مستقيم خواند.
دولت منتخب فلسطين در نشست خود، توقف ديدارهاي امنيتي مذكور و تلاش براي قطع هرگونه روابط طرف هاي فلسطيني، عربي و بين المللي با رژيم صهيونيستي را خواستار شد و تاكيد كرد: «طرف هاي مذاكره كننده با رژيم صهيونيستي نماينده ملت فلسطين نيستند.»
اين دولت همچنين با هشدار نسبت به طرح هاي صهيونيستي طراحي شده براي سيطره بر املاك شهروندان فلسطيني در شهر اشغالي قدس با استفاده از حربه قانون املاك «غائبين»، بار ديگر از اتحاديه عرب و سازمان كنفرانس اسلامي خواست كه تصميمات موثري براي نجات شهر اشغالي قدس از بلاي يهودي سازي اتخاذ كنند.
از سوي ديگر، «اسماعيل هنيه» نخست وزير منتخب، خواستار ارسال كاروان هاي كمك بيشتري به نوار غزه براي شكستن محاصره آن و افشاي ادعاهاي رژيم صهيونيستي مبني بر سست شدن محاصره غزه شد.
هنيه در ديدار با هيئت ليبيايي كه براي انتقال كمك براي فلسطيني ها به غزه رفته است اظهار داشت: با وجود محاصره نوارغزه از سوي رژيم صهيونيستي، ملت فلسطين، توانست در مقابل آن پايداري كند.
نخست وزير دولت منتخب تاكيد كرد: نوار غزه، همچنان در محاصره قرار دارد و همه تلاش هاي رژيم صهيونيستي به منظور جلوه دادن آن به گونه اي ديگر است.
آماده باش اسرائيل در قبرس
رژيم صهيونيستي در آستانه سالگرد تخريب معبد اول و دوم، نيروهاي خودرا در قدس به حالت آماده باش كامل درآورد.
به گزارش شبكه خبري الجزيره، يهوديان افراطي هر سال اقدام به برگزاري مراسم سالگرد تخريب معبد اول و دوم در بيت المقدس مي كنند و در اين راستا، با تحريك احساسات مسلمانان، برخوردهاي خشونت آميزي عليه آنها صورت مي دهند.
در اين راستا نيز، بسياري از يهوديان افراطي در روزهاي مختلف سال، به بهانه گراميداشت اعياد و مناسبت ها، در اطراف و داخل صحن مسجدالاقصي تجمع مي كنند و دست به اقدامات تحريك آميز عليه مسلمانان مي زنند.
به ادعاي صهيونيست ها، مسجدالاقصي بر روي ويرانه هاي معبد سليمان بنا شده است و به هر قيمتي كه شده، بايد آن را تخريب و معبد سوم بر ويرانه هاي آن بنا شود.
اين در حالي است كه طي سال هاي گذشته، برگزاري مراسم اعياد و مناسبت هاي ادعايي صهيونيست هاي افراطي با خشونت هايي عليه نمازگزاران مسلمان در مسجدالاقصي مواجه شده است.
اين در حالي است كه «دني دانون» نماينده تندروي حزب «ليكود» رژيم صهيونيستي كه به موضع گيري هاي افراطي اش شناخته شده است، در گامي مشابه آنچه كه در جريان انتفاضه فلسطين روي داد به همراه جمعي از يهوديان تندرو وارد مسجدالاقصي شد و ضمن بازديد از اين مسجد ورود آزادانه يهوديان به آن را خواستار شد.
بر پايه اين گزارش، جمعي از معترضان فلسطيني با ورود اين نماينده به مسجدالاقصي، شعار الله اكبر سر دادند كه توسط نيروهاي مسلح پليس رژيم صهيونيستي محاصره و سركوب شدند.
فعالان آمريكايي در راه غزه
فعالان حقوق بشر آمريكايي از تدارك كشتي امدادرسان براي شكستن محاصره غزه با نام «ايالات متحده» خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري قدس (قدسنا) فعالاني از كانادا، هند، اروپا، آفريقاي جنوبي و برخي كشورهاي خاورميانه نيز اين كشتي را همراهي خواهند كرد و سازمان دهندگان اين كشتي آمريكايي اعلام كردند كه اواخر سپتامبر يا اوايل اكتبر، عازم غزه خواهند شد.
بر پايه اين گزارش، شخصيت هاي معروفي در اين سفر شركت خواهند داشت كه پدر و مادر «راشل كوري» دختر جوان آمريكايي از جمله آنهاست.
در همين حال پايگاه خبري «فلسطين اليوم» به نقل از منابع ديپلماتيك اعلام كرد كه «خوزه لوئيس زاپاته رو» در راس هيئتي متشكل از وزيران خارجه اتحاديه اروپا در ماه سپتامبر به نوار غزه سفر خواهد كرد.
اين سفر كه قرار بود در ماه اوت انجام شود به ماه سپتامبر موكول شد و سفر اين هيئت اروپايي پس از آن صورت مي گيرد كه «ليبرمن» وزيرخارجه رژيم صهيونيستي اعلام كرد كه اسرائيل با سفر مقامات اروپايي به غزه مخالفت نخواهد كرد.
در همين حال رژيم صهيونيستي در توجيه تجاوز خود به غزه در سال 2008 ميلادي و لاپوشاني جنايات سربازان صهيونيست خود، گزارش رسمي خود را درباره جنگ غزه به «بان كمي مون» دبيركل سازمان ملل ارسال كرد.
اسرائيل در گزارش خود به دبيركل سازمان ملل اعلام كرده است كه تدابيري براي محدود كردن استفاده از سلاح فسفر سفيد كه ممنوعيت جهاني دارد و باعث سوختگي شديد مي شود، در دست دارد.
گفتني است در قطعنامه نوامبر سال 2009 مجمع عمومي سازمان ملل از اسرائيل و فلسطيني ها خواسته شده بود كه گزارش رسمي خود را درباره جنگ غزه ارائه دهند.

 



حراج وسايل چرچيل!

اين روزها، به خصوص در جامعه غرب، هرچيزي منبع درآمد است و خلاصه همه چيز فروشي است و اگر اين چيز فروشي متعلق به شخصيتي سياسي، هنري، تاريخي و... هم باشد، كه ديگر قيمتش سر به فلك مي كشد و نان فروشنده را روغني مي كند! حالا، فكر مي كنيد كه دندان مصنوعي طلايي جناب «وينستون چرچيل» چقدر مي ارزد؟
كارشناسان آن را بين 4700 تا 6000 پوند برآورد كرده اند! به هرحال، اين «نيم دست» دندان مصنوعي را كه روي پايه طلا كار گذاشته شده اند، «كينر اوكشنز» پسر همان دندانسازي كه آنها را درست كرده به فروش گذاشته است، اما مي گويند يك نيم دست ديگر از همين دندان ها با خود جناب نخست وزير اسبق انگليس به گور رفته و يك نيم دست ديگر هم در موزه «كالج سلطنتي جراحي» به نمايش گذاشته شده است. متخصصان اين آكادمي پزشكي مي گويند كه اين دندان هاي مصنوعي «چرچيل» را طوري ساخته بودند كه جلوي «نوك زباني» حرف زدنش را مي گرفته و باعث مي شده تا خيلي درست و «لفظ قلم» صحبت كند! به گفته اين متخصصان، «چرچيل مدام وحشت داشت كه مبادا اين دندان هايش را گم كند و به همراه آن، لفظ قلم حرف زدنش را هم ازدست بدهد. براي همين هم، هميشه يكي دو دست دندان يدكي همراه خودش داشت!»
حالا، مي گويند چيزهاي ديگري هم از متعلقات جناب نخست وزير اسبق قرار است در اين حراجي كه در «نورويچ» برگزار مي شود، به فروش گذاشته شود ازجمله، جعبه سيگار «شكسته»اش!
¤ سرويس خارجي كيهان

 



ديدار وزيران دفاع و خارجه آمريكا از مناطق مرزي 2 كره

وزيرخارجه آمريكا با هدف انجام گفت وگوهاي امنيتي با مقامات كره جنوبي، در رويدادي بي سابقه از مناطق مرزي دو كره ديدار كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، با افزايش تنش ها بين دو كره بر سر غرق شدن ناوچه جنگي كره جنوبي، واشنگتن تلاش هاي گسترده اي را عليه پيونگ يانگ آغاز كرده كه به افزايش بيش از پيش اين تنش منجر شده است. در همين راستا، درست يك روز پس از سفر وزير دفاع آمريكا به سئول، ديروز خانم «هيلاري كلينتون»، وزير خارجه اين كشور نيز به وي پيوست تا ساعاتي پس از اعلام زمان مانور دريايي مشترك سئول- واشنگتن، براي نخستين بار از مناطق مرزي بين دو كره ديداري داشته باشند.
«كلينتون» هدف از اين سفر را «اعلام همبستگي» با كره جنوبي و ارسال «پيام صريح» به كره شمالي اعلام كرد، موضعي كه روز سه شنبه عينا از سوي «رابرت گيتس»، وزير دفاع آمريكا اتخاذ شده بود.
خبرگزاري فرانسه نيز با انتشار اين خبر هدف مقامات آمريكايي از سفر به كره جنوبي را كه به بهانه شركت در مراسم شصتمين سالگرد بروز جنگ شبه جزيره كره عنوان مي شود، اعلام حمايت آشكار از كره جنوبي در برابر پيونگ يانگ اعلام كرد، به خصوص اين كه اين سفر همراه با خبر برگزاري مانور مشترك دريايي- سئول واشنگتن در درياي ژاپن صورت مي گيرد.
در اين مانور كه قرار است سوم مردادماه برگزار شود چندين ناو جنگي و هواپيمابر آمريكا مشاركت خواهند داشت.
مقامات نظامي آمريكا نيز ديروز هدف از اعزام بزرگترين ناو هواپيمابر آمريكا به كره جنوبي را «ارسال پيامي مهم» براي كره شمالي عنوان كردند. چندي پيش كره شمالي نيز با صدور بيانيه اي هشدار داد، هرگونه اقدام از سوي كره جنوبي و متحدانش را با «حمله اي بي رحمانه و بدون بخشش» پاسخ خواهد داد. از سوي ديگر، ديروز نيز روزنامه «رودونگ سينمون»، ارگان حزب كارگر كره شمالي با هشدار به خبر برگزاري مانور مشترك سئول- واشنگتن، آن را نقض آشكار بيانيه شوراي امنيت عنوان كرد. اين روزنامه «سياست ضدكره شمالي سئول» كه با همراهي همه جانبه واشنگتن صورت مي گيرد را عامل تقويت هر چه بيشتر جنگ رواني و فشار بيشتر به پيونگ يانگ دانست. برخي گزارش ها نيز از تلاش مجدد آمريكا براي اعمال تحريم هاي جديد عليه پيونگ يانگ خبر مي دهند.
گفتني است بسياري از كارشناسان مستقل با اشاره به مواضع آمريكا، واشنگتن را مظنون شماره يك حادثه غرق شدن ناوچه جنگي كره جنوبي مي دانند، به اعتقاد اين كارشناسان، آمريكا با غرق كردن اين كشتي در صدد يافتن فرصتي براي اعمال فشارهاي بيشتر عليه دشمن ديرينه خود، كره شمالي است.
خبر آخر اين كه ، همزمان با سفر وزير خارجه آمريكا به كره جنوبي، گروهي از مردم سئول با تجمع در خيابان هاي شهر عليه آمريكا و مانور نظامي مشترك دو كشور تظاهرات كردند. در دست نوشته هاي مردم از سئول خواسته شده به جاي دنباله روي از سياست هاي جنگ طلبانه واشنگتن با كشور همسايه كره شمالي صلح كند.

 



محاصره غزه وقربانيان معصوم

كودكان و نوزادان غزه قربانيان اصلي محاصره اين منطقه از سوي غاصبان صهيونيست هستند.
به نوشته پايگاه العالم، «رياض زيتونه» مديركل ثبت احوال در وزارت كشور فلسطين گفت: «ميزان تولد كودكان در غزه افزايش يافته و با ادامه محاصره ظالمانه اين منطقه و وخامت اوضاع انساني، قربانيان اصلي اين جنايت كودكان معصوم خواهند بود.»
وي افزود: «كودكاني كه به دنيا مي آيند، نيازمند غذا، آب، بهداشت و امكانات آموزشي - تفريحي هستند اما اين امكانات به دليل محاصره نوارغزه وجود ندارد.صهيونيست ها از آنجايي كه توان رويارويي نظامي با جريان مقاومت را ندارند، به شكنجه كودكان غزه از طريق بستن آب و غذا به روي آنان روي آورده اند.

 



توافق احزاب مخالف مصر براي بسيج مردم عليه مبارك

احزاب و گروه هاي مخالف مصر براي بسيج مردم عليه مبارك به توافق رسيدند.
به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از شبكه خبري «بي بي سي»، مخالفان رژيم مبارك به رغم اختلافات خود درباره شركت در انتخابات پارلماني آينده، توافق كردند از خطاب قرار دادن دولت فعلي در مصر در آينده نزديك خودداري و به جاي آن مردم را براي تحقق تغييرات در جامعه بسيج كنند.
اين توافق در پايان نشستي به دست آمد كه به درخواست رهبر اخوان المسلمين برگزار شد و طي آن اعلام شد كه اين گروه هنوز تصميم نهايي خود را درباره شركت در انتخابات اتخاذ نكرده است.
اين در حالي است كه از سخنان اعضاي جماعت اخوان المسلمين برمي آيد كه آنها به شركت در انتخابات تمايل دارند.
از سوي ديگر، دريافت ضمانت هاي لازم براي برگزاري شفاف انتخابات از جمله مسائلي بود كه گروه ها و احزاب مختلف سياسي در اين نشست مطرح كردند.
گزارش بي بي سي حاكي است به رغم اختلافات و نوعي بي اعتمادي كه به گفته برخي از اعضاي احزاب مخالف بين آنها وجود دارد، اخوان المسلمين مي كوشند، خود را به عنوان «محوري» كه ديگر گروه هاي سياسي مخالف حول آن مي چرخند، معرفي كنند.

 



بررسي مسائل مهم لبنان و منطقه در ديدار نماينده حزب الله با ميشل سليمان

نماينده حزب الله در مجلس لبنان با رئيس جمهور اين كشور ديدار و درباره مسائل مهم لبنان گفت وگو كرد.
به گزارش ايرنا، «محمد رعد» رئيس كميسيون وفاداري به مقاومت وابسته به حزب الله و نماينده اين جريان در ميز گفت وگوهاي ملي به دعوت «ميشل سليمان»، رئيس جمهور لبنان به ديدار وي رفت و درباره مهمترين مسائل روز كشور به گفت وگو نشست.
«رعد» پس از ديدار با سليمان در اظهاراتي كه ديروز منتشر شد گفت: سليمان به ميزان خطرات آتش فتنه هاي داخلي لبنان كاملاً آگاه است لذا برآن شده براي كاهش تشنج و رفع سوء تفاهم ها با تمام اعضاي ميز گفت وگوي ملي ديدار كند. وي با اعلام اينكه رژيم صهيونيستي به آتش فتنه هاي داخلي دامن مي زند افزود: متأسفانه برخي در داخل لبنان نيز در اين راه با رژيم صهيونيستي همراهي مي كنند. رعد همچنين با اشاره به اظهارات اخير سيدحسن نصرالله، دبير كل حزب الله گفت: سخنان وي هشداري براي قرار نگرفتن در دام آتش فتنه هاي داخلي و توطئه آمريكايي- صهيونيستي است. در اين حال مشاور نخست وزير لبنان نيز در گفت وگو با رسانه هاي داخلي اين كشور بر همراهي «حريري» با حزب الله تأكيد كرد. به گفته وي، نخست وزير لبنان در كنار حزب الله خواهد ماند تا اين حزب را ياري كند. وي در ادامه با اشاره به ديدار اخير «بشار اسد»، رئيس جمهور سوريه با «سعدالدين حريري» افزود: اين دو در دمشق تهديدهاي اسرائيل عليه لبنان را بررسي كردند.
از سوي ديگر «نوار الساحلي»، عضو فراكسيون وفاداري به مقاومت در مجلس لبنان نيز ديروز در گفت وگو با شبكه خبري «العالم» به كشف اخير جاسوسان وابسته به رژيم صهيونيستي كه در بخش هاي حساس مخابرات لبنان نفوذ كرده بودند اشاره كرد و گفت: علاوه بر نيروهاي مقاومت و حزب الله، شخصيت هاي ديگري همچون فرمانده ارتش و رئيس جمهور هم تحت نظر و مراقبت هاي شبكه هاي جاسوسي وابسته به رژيم صهيونيستي بودند. وي در ادامه از تلاش هاي اين رژيم براي راه اندازي جنگي فراگير عليه لبنان از جمله جنگ امنيتي با هدف رسيدن به اهداف شوم خبر داد. در اين ميان اما «نبيه بري» رئيس پارلمان لبنان مدعي شد، جاي هيچ گونه نگراني درباره حمله رژيم صهيونيستي وجود ندارد!
وي كه در سوئيس و در حاشيه سومين كنفرانس بين المللي پارلمان هاي جهان سخن مي گفت افزود: برخلاف جنجال هايي كه به راه افتاده، وي احتمال وقوع جنگي ديگر از سوي رژيم صهيونيستي را بعيد مي داند.

 



در پايگاه مزارشريف
سرباز افغاني 2 مستشار آمريكايي را به رگبار بست

يك سرباز افغان توهين دو مستشار آمريكايي را در شمال افغانستان با رگبار مسلسل پاسخ گفت و هر دو را به هلاكت رساند.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، يك سرباز افغان كه در پايگاه آمريكايي ها در مزارشريف، واقع در شمال افغانستان توسط آمريكايي ها آموزش نظامي مي ديد، مقابل توهين و تحكم دومستشار آمريكايي، تحملش را از دست داد و آنها را به رگبار بست. بر اثر اين تيراندازي، دو مستشار آمريكايي آموزش دهنده به هلاكت رسيدند و سرباز افغان نيز خودكشي كرد. در چند روز قبل نيز يك نظامي افغاني در ولايت جنوبي هلمند، چند نظامي اشغالگر را به هلاكت رساند.
بيانيه پاياني كنفرانس كابل
وزيران خارجه و نمايندگان 70 كشور جهان به كنفرانس يك روزه خود در كابل با صدور بيانيه اي، پايان دادند، حاضران در اين بيانيه، حمايت خود را از طرح آشتي دولت افغانستان با طالبان اعلام كردند، علاوه بر آن، شركت كنندگان توافق كردند كه 50 درصد كمك هاي بين المللي به شيوه نقدينگي، وارد بودجه دولتي گردد و دولت كابل آنها را از اين طريق هزينه كند.

 



40 كشته در نبرد الحوثي ها با نيروهاي دولتي يمن

منابع خبري از كشته شدن بيش از 40 نفر در درگيري هاي شمال يمن خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، در اين درگيري هاي مسلحانه كه از چند روز پيش بين شيعيان الحوثي و عناصري از قبيله «شيخ صغير (طرفدار دولت) آغاز شده است، تاكنون ده ها نفر كشته و مجروح شده اند.
برخي از منابع نيز اعلام كردند كه الحوثي ها، شيخ صغير نماينده پارلمان و قبيله او را در منطقه حرف سفيان به محاصره خود درآورده اند، اما «محمد عبدالسلام» سخنگوي شيعيان الحوثي اين موضوع را رد كرد.
عبدالسلام به فرانس پرس گفت: در حال حاضر درگيري هاي شديدي بين الحوثي ها و نيروهاي دولتي در منطقه حرف سفيان جريان دارد و ارتش در مناطق درگيري مانند «الزعله»، «مرشد»، «الكبري» و«اللبده» از تانك و راكت عليه الحوثي ها استفاده كرده است.
به گفته سخنگوي الحوثي ها، شيخ صغير يكي از قاچاقچيان معروف سلاح در استان عمران (شمال يمن) است.
اين در حالي است كه دولت يمن الحوثي ها را به قتل يكي ديگر از رهبران قبايل طرفدار دولت در روزهاي اخير متهم كرده است و نمايندگان طرفدار دولت با ارسال يادداشت اعتراض آميزي به رئيس جمهور يمن، خواستار مداخله وي براي جلوگيري از اين مسئله شدند.

 



سومين ديدار مالكي و علاوي هم نتيجه اي نداشت

سومين ديدار رهبران دو فهرست «العراقيه» و «دولت قانون» بدون هرگونه نتيجه مثبتي در مورد تشكيل دولت جديد عراق پايان يافت.
به گزارش خبرگزاري مهر، «اياد علاوي» و «نوري مالكي» سه شنبه براي سومين بار طي چهار ماه و نيم اخير با هم ديدار و در مورد تشكيل دولت آينده و تقسيم پست هاي استراتژيك آن، گفت وگو كردند. اين ديدار نيز مثل ديدارهاي گذشته نتيجه اي نداشت.در اين ديدار كه در ساختمان نخست وزيري عراق برگزار شد، علاوه بر رهبران، تعداد ديگري از شخصيت هاي برجسته دو فهرست نيز حضور داشتند. تنها توافقي كه حاصل شد انجام گفت وگوهاي بيشتر بود.
ارتباط ميان حملات تروريستي و عقب نشيني آمريكا
به گزارش خبرگزاري مهر، مردم عراق معتقدند ميان حملات تروريستي روزهاي اخير در اين كشور و عقب نشيني قريب الوقوع آمريكا از عراق رابطه وجود دارد. به اعتقاد تحليلگران و مردم، كه خبرگزاري «شين هوا» آن را گزارش كرده، حملات تروريستي با اين هدف انجام مي شود كه ضعف دولت بغداد را به رخ همه بكشاند و از اين طريق، ادامه حضور آمريكايي ها در عراق را به عنوان يك ضرورت جا بزند.
براساس توافقنامه امنيتي واشنگتن - بغداد نظاميان آمريكايي بايد تا 31 اوت سال 2010 (11 شهريور سال آينده شمسي) عراق را ترك كنند و پس از اين تاريخ فقط 50 هزار نظامي خارجي در اين كشور باقي مي مانند كه آنها نيز تا پايان سال 2011 به كشور خود باز مي گردند.اين انفجارها به همراه تعلل در تشكيل دولت، دو بهانه اصلي آمريكا براي ادامه حضور در عراق خواهد بود.

 



چها رسوي پنج قا ره

جشن روز نيروي دريايي
دو اسكادران از ناوهاي آمريكايي و ژاپني فردا (اول مرداد) در پايگاه دريايي روسيه در اقيانوس آرام مستقر مي شوند.
علت استقرار ناوهاي آمريكا و ژاپن اعلام نشده ولي خبرگزاري تاس گفته است كه هدف از استقرار اين ناوها شركت در مراسم جشن روز نيروي دريايي روسيه در اقيانوس آرام است.
بستن سايت هاي القاعده
اف بي آي 70 هزار وبلاگ را به اتهام همكاري با القاعده بست. پس از كشف مقالاتي مشكوك در وبلاگ ها درباره اسامه بن لادن و فهرستي از شهرونداني كه از سوي القاعده تهديد به مرگ شده اند، اف بي آي اين وبلاگ ها را بست.
زندان گوانتانامو
مقامات كنگره آمريكا اعلام كردند كه بستن زندان گوانتانامو هنوز در دستور كار نمايندگان قرار نگرفته و در اولويت مذاكرات قرار ندارد.
يكي از شعارهاي انتخاباتي اوباما بستن زندان گوانتانامو بود ولي اين شعار تحقق پيدا نكرده است.
صادرات تسليحات روسيه
ميزان صادرات تسليحات روسيه براي نخستين بار پس از فروپاشي شوروي به 9 ميليارد دلار رسيد. به گزارش ايلنا، دولت مسكو در نظر دارد 300 فروند از هواپيماهاي جنگي از نوع «ميگ» و «سوخو» را تا سال 2015 به بازارهاي داخلي و خارجي عرضه كند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14