(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 31  تير 1389- شماره 19662

آشفتگي هاي دوران نوجواني
كودكان از رفتارتان الگو مي گيرند نه از حرفهايتان
مصرف آبليمو همراه با غذا جذب آهن را افزايش مي دهد
گوشت تازه را بلافاصله مصرف نكنيد



آشفتگي هاي دوران نوجواني

تربيت نوجوانان وظيفه سنگيني است ولي با خواندن اين مقاله مي توانيد از اين آزمون سربلند بيرون بيائيد.
بزرگترين چالش والدين در تربيت نوجوانان، خود آنها نيستند. شايد درك اين مسئله سخت باشد ولي حقيقت دارد.
والدين گاهي شاهد رفتارهاي ناهنجار فرزندانشان هستند ولي اگر تحت تأثير اين رفتارها قرار بگيرند نمي توانند گام مثبتي براي رفع آن بردارند.
مسئله مهم اين است كه فرزندان شما به سلامت از مرحله نوجواني به مرحله بزرگسالي عبور كنند. تنها در اين صورت است كه مي توانند به صحت رفتار شما پي ببرند. اگر انتظار داريد آنها در نوجواني به اين باور برسند چالش بزرگي در پيش خواهيد داشت. بنابراين كدام استراتژي در مقطع زماني كارساز خواهد بود؟ اگر از همان كودكي به تربيت فرزند خود بپردازيد مطمئن باشيد مطابق الگوي شما رشد خواهد كرد. فراموش نكنيد نوجوانان كمتر در مورد خودشان حرف مي زنند. مسئله مهم اين است كه روند مثبت تربيت فرزند خود را تا نوجواني ادامه دهيد.
براي سر و سامان دادن به اوضاع آشفته پيرامون به آب و آتش نزنيد. به هر حال وقتي شما دور و بر فرزندتان نباشيد خودش در مورد زندگي خصوصي اش تصميم گيري خواهد كرد.
عاقلانه خواهد بود كه از مسائلي نظير اتاق نامرتب، نحوه لباس پوشيدن، آرايش مو و رژيم غذايي فرزند خود بيش از حد انتقاد نكنيد. در اين صورت براي فرزند خود از يك عيب جو به يك دوست قابل اعتماد تبديل مي شويد.
اگر به آنها اجازه ندهيد به طور صحيحي دوران نوجواني خود را سپري كنند و نقش رئيس را برايشان بازي كنيد به ضرر هر دو طرف تمام خواهد شد.
اگر نگذاريد آنها پشت فرمان خودرو بنشينند هرگز رانندگي كردن را ياد نخواهند گرفت. ولي براي اينكه او را از خطرات حفظ كنيد حتماً هنگام رانندگي در مناطق خارج از شهر در كنارش باشيد و هرگز اجازه ندهيد به تنهايي رانندگي كند.
محدوديت ها
پدري را در نظر بگيريد كه سختگيري بي موردي مي كند. آيا رفتار او به نتيجه مثبتي منجر مي شود؟ جواب اين سؤال منفي است ولي نبايد نوجوانان را كاملا آزاد گذاشت.
ساعت 9 شب است. آيا مي دانيد نوجوان شما كجاست؟
براي وضع كردن قوانين رضايت شما به تنهايي كافي نيست. نوجوانان بايد بر سر زمان برگشتن به خانه با والدين به توافق برسند و شما بايد آنها را مجاب كنيد. در غير اين صورت هرچه سن آنها بيشتر شود كار شما دشوارتر خواهد شد.
با اين حال در صورتي كه شاهد عنادورزي آنها بوديد و يا اينكه رفتارشان ساير فرزندان را در معرض خطر قرار مي دهد بايد فوراً دست به كار شويد.
گاهي مجبور مي شويد براي نجات يكي از بچه ها، ديگري را از خودتان برنجانيد. تعيين محدوديت براي افراد بين 13 تا 16 سال مفيد است ولي در 18سالگي كاملا كارآيي خود را از دست مي دهد.
شايد بايد تنها در صورت سرپيچي هاي بزرگ- به خصوص وقتي با دروغ و بي اعتنايي آشكار همراه است- از اين حربه استفاده كنيد ولي يادتان باشد اگر از سنين پائين تربيت فرزندان خود را آغاز مي كرديد اكنون چندان نيازي به سختگيري نداشتيد.

 



كودكان از رفتارتان الگو مي گيرند نه از حرفهايتان

براي ترغيب كودكان به مشاركت در كارهاي منزل چه بايد كرد؟
به قوانين زير توجه كنيد.
قانون اول: از وضع قوانين متعدد خودداري كنيد.
- به جاي وضع قوانين متعدد، قانون جذاب را مطرح كنيد. استفاده از لحن امري را فراموش كرده و با تركيبي از اظهارات مثبت و يادآوري عواقب طبيعي كارهاي كودكان به تقويت قوانين بپردازيد.
مثال هاي زير را درنظر بگيريد:
1- اگر حوله ات را در سبد بگذاري، آن را برايت خواهم شست.
2- احساس مي كنم تمايلي به شستن ليوانت نداري ولي بايد اين كار را انجام دهي.
قانون دوم: براي فرزند خود الگو باشيد.
- كودكان از رفتار شما الگو مي گيرند نه از حرفهايتان.
اگر مدارك، كتاب ها، DVDها و CDهاي شما مرتب باشد فرزندتان در ريخت و پاش كردن دچار ترديد مي شود. بنابراين توصيه ما به شما والدين اين است كه چه در حضور كودكان و چه در غياب آنها رفتار خوبي داشته باشيد. يادتان نرود كه شما الگوي آنها هستيد.
قانون سوم: مدت انجام كارها را محدود كنيد.
- يك كودك حداكثر بايد 15 تا 30 دقيقه به كارهاي خانه بپردازد.
قانون چهارم: كار تيمي
- كارهاي زيادي را بر دوش كودك خود نيندازيد. از نظر او تميز كردن روزانه اتاقش يك مجازات محسوب مي شود. بهتر است به طور روزانه يا هفتگي زماني را براي مشاركت تمام اعضاي خانواده در نظافت مشخص كنيد.
قانون پنجم: آرمان گرا نباشيد.
- در مورد كارهايي كه كودكان انجام مي دهند وسواس به خرج ندهيد. فراموش نكنيدكه او هنوز بچه است (مي توانيد در مورد نوجوانان سختگيري بيشتري كنيد)
نگذاريد كودكتان ببيند كه خرابكاري هاي او را درست مي كنيد. اگر او احساس كند كه كارش را به خوبي انجام داده انگيزه بيشتري پيدا خواهد كرد.
قانون ششم: بر روي هدف اصلي تمركز كنيد.
- هرچند يكي از اهداف مشاركت دادن كودكان در كارهاي خانه كمك به والدين است ولي مهمترين مسئله آموختن مهارت هاي زندگي به آنها مي باشد.
قانون هفتم: از موفقيت فرزندتان اطمينان پيدا كنيد.
- براي ياد دادن به كودكتان وقت بگذاريد و او را با نكات مهم خانه داري آشنا كنيد.
قانون هشتم: كارهاي بزرگ را به كارهاي كوچكتر تقسيم كنيد.
- از كودكي كه هنوز به مدرسه نمي رود نخواهيد اتاقش را تميز كند. اين كار براي او بسيار طاقت فرساست. در عوض به فرزندتان بگوئيد، «بيا تمام اسباب بازي ها را در جعبه اش بگذاريم.» و وقتي اين كار انجام شد ادامه دهيد: «حالا بيا كتاب ها را مرتب كنيم.»
لازم نيست در يك مرحله اتاق را تميز كنيد. مسئله مهم اين است كه كودكتان از كارهاي خود احساس رضايت كند.
قانون نهم: كار را براي كودكان آسانتر كنيد.
- تا حدامكان كاري كنيد كه كودكان به سهولت به انجام كارهاي خانه بپردازند. به عنوان مثال ظرف ها را در دسترس كودك 4 ساله خود قرار دهيد تا او بتواند به آساني سفره را بچيند.
قانون دهم: شكيبا باشيد.
به تمجيد از كودك خود بپردازيد مگر وقتي كه كودكان بزرگتر براي فرار از بار مسئوليت، كارها را درست انجام نمي دهند. در آن زمان لازم است از آنها بخواهيد در صورت لزوم بارها اين كار را انجام دهند تا اينكه بتوانند به خوبي از عهده آن برآيند.
قانون يازدهم: تشويق
- كودك خود را زياد تشويق كنيد. آيا آخرين كار خوبي را كه در زمان كودكي انجام داده ايد به ياد مي آوريد كه فراموش نكنيد كودكان از ابراز رضايت ما بسيار خوشحال مي شوند.
ترجمه از آذرشايان

 



مصرف آبليمو همراه با غذا جذب آهن را افزايش مي دهد

رئيس اداره بهبود تغذيه وزارت بهداشت گفت: مصرف آبليمو و آب نارنج همراه با غذا جذب آهن را افزايش مي دهد.
براي پيشگيري از كم خوني فقر آهن در دوران بارداري به زنان باردار توصيه مي شود كه منظم و روزانه مكمل آهن را از هفته شانزدهم بارداري تا 3ماه پس از زايمان مصرف كنند.
براي پيشگيري از كم خوني از منابع غذايي حاوي آهن مثل گوشت، مرغ، ماهي، جگر، حبوبات و سبزي هاي سبز تيره مثل جعفري دربرنامه غذايي روزانه استفاده كنند. از انواع مغزها مثل گردو، بادام، پسته و انواع خشكبار مثل برگه ها، توت خشك، كشمش و خرما كه منابع خوبي از آهن هستند، به عنوان ميان وعده استفاده كنند.
مصرف منابع غذايي ويتامين C مثل سبزي هاي تازه و سالاد شامل گوجه فرنگي، كلم، گل كلم، فلفل دلمه اي و همچنين چاشني هايي مثل آبليمو و آب نارنج تازه را كه جذب آهن را افزايش مي دهند به همراه غذا توصيه مي شود.
براي جذب بهتر آهن غذا،بايد از مصرف چاي، قهوه و دم كرده هاي گياهي يك ساعت قبل از غذا و حداقل 2 ساعت پس از غذا خودداري كرد و همچنين از مصرف چاي پررنگ خودداري بايد كرد.
براي كاهش اختلالات گوارشي و جذب بهتر آهن بهترين زمان مصرف قرص آهن پس ازغذا يا شب قبل از خواب است.
آنمي دوران بارداري به زماني اطلاق مي شود كه هموگلوبين زنان باردار كمتر از 11گرم در دسي ليتر باشد ودر 3 ماهه دوم بارداري هموگلوبين كمتر از 5/10 گرم دردسي ليتر آنمي محسوب مي شود و بنابر اين مادري كه درشروع بارداري هموگلوبين كمتر از 11 گرم در دسي ليتر دارد بايد به عنوان فرد آنميك تحت درمان قرار بگيرد.
رقيق شدن خون كه به تدريج طي دوران بارداري ايجاد مي شود سطح هموگلوبين را به محدوده آنميك مي رساند كه اين امر طبيعي است. از علل آنمي دوران بارداري مصرف نكردن منابع غذايي آهن، سابقه خونريزي زياد طي دوران قاعدگي (قبل از بارداري) و بارداري هاي مكرر خصوصا با فاصله كم است.

 



گوشت تازه را بلافاصله مصرف نكنيد

براي پيشگيري از ابتلا به تب كريمه كنگو، گوشت تازه بايد قبل از مصرف به مدت 24 ساعت دريخچال نگهداري شود تا ويروس احتمالي آن از بين برود.
گوشت تازه ممكن است حاصل ويروس بيماري تب كنگو باشد. تب كنگو، مشترك بين انسان و دام است كه اين بيماري در نشخواركنندگان شيوع پيدا مي كند، علائمي ندارد و بعد از چند روز بهبود مي يابد.
تب كريمه كنگو يك بيماري ويروسي محسوب مي شود كه در صورت انتقال به انسان منجر به مرگ او مي شود.
اين ويروس به دو طريق منتقل مي شود، گزش كنه كه از دام اين بيماري به انسان منتقل مي شود و راه ديگري از طريق خون يا ترشحات بدن انسان آلوده به بيماري يا دام بيمار انتقال مي يابد.
افرادي كه بيشتر درمعرض خطر اين بيماري هستند، شامل كساني مي شوند كه با حيوانات سروكار دارند، همچنين گروه هاي بهداشتي و درماني كه با اين نوع بيماران در تماس هستند بايد رعايت نكات بهداشتي اعم از استفاده از دستكش و عينك را مورد توجه قرار دهند.
مردم ازگوشتي كه داراي مهر سازمان دامپزشكي است. استفاده كنند. همچنين در هنگام قطعه قطعه كردن گوشت، تمام نكات بهداشتي را رعايت كنند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14