(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 31  تير 1389- شماره 19662

كوتاه اقتصادي
اختصاص 20 هزار ميليارد ريال براي احيا و نوسازي بافت هاي فرسوده
بزرگترين خصوصي سازي سال سايپا، سايپا را خريد
 وزير نفت: افزايش قيمت سوخت نداريم
قيمت مواد غذايي در كشورهاي عربي بشدت بالا رفت
افزايش 86 درصدي سرمايه گذاري مستقيم خارجي در ايران
اجراي قطعي هدفمندكردن يارانه ها در سال 89
تبديل شركت هاي سرمايه گذاري سهام عدالت به تعاوني سهامي عام
تصويب 11هزار ميليارد تومان تسهيلات براي بنگاه هاي زودبازده
اختصاص350 ميليارد ريال اعتبار براي تعمير200 پل جاده هاي كشور
نفوذ شبه دولتي ها مانع تحقق اصل 44
طرح دوركاري در وزارت كار كليد خورد
يك مسئول: نظام كيفيت خدمات پس از فروش خودرو متحول مي شود
توضيحات شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور پيرامون كيفيت آب تهران



كوتاه اقتصادي

¤ رئيس اتحاديه مرغداران گوشتي گفت: جشنواره عرضه مستقيم كالاهاي اساسي به مناسبت ماه مبارك رمضان برگزار مي شود.
¤ براساس تصميم نشست مشترك معاون وزير بازرگاني، رئيس شوراي اصناف كشور و رئيس ستاد مديريت حمل و نقل سوخت كشور، صدور پروانه كسب آژانس هاي كرايه اتومبيل مجددا به اتحاديه ها واگذار شد.
¤ معاون گسترش پروژه هاي صنعتي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران گفت: «ايدرو» در جهت رشد و شكوفايي صنايع داخلي از سرمايه گذاري داخلي و خارجي در صنايع نفت، گاز، پتروشيمي و نيروگاهي استقبال خواهد كرد.
¤ ايرانسل از گسترش نقاط عرضه سيم كارت و كارت شارژ خود به فروشندگان و واحدهاي صنفي با بهاي توزيع عمده، به بيش از 120 نقطه در سراسر كشور خبر داد. براساس اعلام روابط عمومي ايرانسل، اين شركت با هدف جلوگيري از سوءاستفاده و گرانفروشي احتمالي كارت شارژ و سيم كارت هاي خود، اقدام به گسترش نقاط عرضه محصولات به واحدهاي صنفي و فروشندگان با بهاي توزيع عمده كرده است. بر اين اساس مديران و متوليان كليه واحدهاي صنفي و فروشگاهي در سراسر كشور مي توانند با مراجعه به يكي از اين نقاط توزيع و فروش و با ارائه تصوير گواهي كسب خود و يا خريد حداقل 100 عدد، نسبت به تهيه كارت شارژ و سيم كارت ايرانسل به ميزان موردنياز و با بهاي توزيع عمده اقدام نمايند.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 5524 الي 5527، 4418، 4419، 7754، الي 7759، 7750 الي 7753، 7760 الي 7765، 7716، 7740 الي 7743، 7746 الي 7748، 77980 الي 77986، 6640، 6641، 6646، 6648، 6649، 6695 الي 6697، 8814، 8886، 8830 الي 8834، 8881 الي 8884 از روز شنبه به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ با تحقق 104 درصدي سود پيش بيني شده براي هر سهم بانك تجارت 250 ريال از 288 ريال سود هر سهم خود را به سهامدارانش پرداخت مي كند.
¤ مديركل دفتر تعاوني هاي نوع جديد وزارت تعاون گفت: از مجموع 30 شركت سرمايه گذاري استاني حدود 8 شركت به تعاوني سهام عدالت تبديل شده اند.
¤ مديركل گمرك شهريار گفت: ثبت سفارش واردات خودرو از 4 ماه قبل متوقف شده است. در بعضي روزها به مدت يكي دو ساعت باز شده است. ¤ در حالي بدهي خارجي ايران در پايان آذرماه سال گذشته به 22 ميليارد و 148 ميليون دلار رسيد كه 8 ميليارد و 437 ميليون دلار آن بايد در سال جاري بازپرداخت شود.

 



اختصاص 20 هزار ميليارد ريال براي احيا و نوسازي بافت هاي فرسوده

معاون وزير مسكن و شهرسازي از تنظيم سند راهبردي و احياي نوسازي بافتهاي فرسوده خبر داد و گفت: سالانه 20 هزار ميليارد ريال براي احيا و نوسازي بافتهاي فرسوده در بودجه ساليانه دولت و شهرداري ها پيش بيني مي شود.
به گزارش خبرگزاري برنا به نقل از وزارت مسكن، احمد صادقي با اشاره به تصويب طرح حمايت از احيا و نوسازي بافتهاي فرسوده از سوي مجلس شوراي اسلامي، اظهار داشت: يكي از راههاي تسريع در روند نوسازي بافتهاي فرسوده اصلاح قوانين و مقرراتي است كه به خاطر آنها روند بهسازي بافتهاي ياد شده با كندي پيش مي روند و خوشبختانه با تصويب طرح حمايت از احيا و نوسازي بافتهاي فرسوده قوانين مورد نظر بازبيني و اصلاح شد.
وي مهمترين دستاورد اين قانون را ايجاد وحدت رويه و انسجام در احيا و نوسازي بافتهاي فرسوده دانست و ادامه داد: در قانون مذكور كليه تعاريف مربوط به بافتهاي فرسوده و ضوابط ساخت و ساز در آنها مشخص شده است، تا جايي كه تكليف املاك مجهول الهويه، مجهول المالك و فاقد سند اين بافتها نيز توسط كميته اي مركب از يك قاضي دادگستري، نماينده اداره ثبت اسنادو نماينده سازمان مسكن و شهرسازي مشخص مي شود.
معاون وزير مسكن و شهرسازي از تنظيم سند راهبردي و احيا و نوسازي بافتهاي فرسوده خبر داد و تصريح كرد: شركت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري ايران مكلف شده است ظرف مدت 6 ماه با هماهنگي وزارت كشور، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اين سند را تدوين كند.
مديرعامل شركت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري ايران افزود: براساس قانون تصويب شده توسط نمايندگان مجلس شوراي اسلامي دولت مجاز است سالانه 10 هزار ميليارد ريال براي احيا و نوسازي بافتهاي فرسوده در بودجه ساليانه خود پيش بيني كند و شهرداري ها نيز مكلفند به همين ميزان اعتبار براي بافتهاي مذكور پيش بيني كنند.
صادقي با بيان اينكه قانون حمايت از احيا و نوسازي بافتهاي فرسوده كار تملك در اين بافتها را آسان مي كند، گفت: از آنجاييكه در بافتهاي فرسوده بايد واحدها را با يكديگر تجميع كرد و برخي مالكان به هيچ روشي حاضر به فروش ملك خود نبودند دستورالعملي در قانون ياد شده پيش بيني شد تا براساس آن دولت بتواند كار تملك چننين واحدهائي را انجام دهد.

 



بزرگترين خصوصي سازي سال سايپا، سايپا را خريد

معاون سازمان خصوصي سازي با تاييد معامله هزار و 583 ميليارد توماني بلوك 18 درصدي سايپا در بيستمين روز كاري گفت: كاركنان سايپا برنده بزرگترين خصوصي سازي سال شدند.
مهدي عقدايي در گفت وگو با خبرگزاري فارس با تاييد معامله بلوك 18 درصدي سايپا در بيستمين روز كاري رقابت چند گروه اظهار داشت: يك ميليارد و 872 ميليون سهم سايپا به قيمت هر سهم 846 تومان و به ارزش هزار و 583 ميليارد تومان معامله شد.
وي با ابراز خوشحالي از اين رويداد ادامه داد: به اين ترتيب گروه كاركنان سايپا برنده بزرگترين خصوصي سازي سال شد.
به گفته وي اين بلوك از اول تيرماه توسط كارگزاري رضوي عرضه و از سوي كارگزاري عمران فارس خريداري شده است.
عقدايي در برابر اين سئوال كه خريدار اين بلوك در مهلت 30 روزه تعيين شده چه اقداماتي بايد انجام دهد، گفت: با توجه به شرايط اين معامله كه به صورت 30 درصد نقد و باقي اقساط بوده، گروه كاركنان سايپا بايد در مهلت تعيين شده نسبت به تحويل چك 30 درصد وجه نقد معامله و همچنين چك و سفته اقساط، وكالت نامه و همچنين اسناد لازم براي اتاق پاياپاي اقدام و قرارداد مربوطه را امضا كند.
معاون سازمان خصوصي سازي در واكنش به ديگر پرسش مبني بر اينكه با توجه به اختلاف 525 توماني قيمت پايه و نرخ معامله و تفاوت حدود هزار ميليارد توماني ارزش اين بلوك، آيا قيمت گذاري ابتدايي آن منطقي بوده است؟ پاسخ داد: قيمت هر سهم اين بلوك 300 تومان بعلاوه 50 درصد تعيين شده بود اما به دليل وجود چند متقاضي و رقابت فشرده در 20 روز اخير، قيمت هر سهم به 846 تومان رسيد.
عقدايي در برابر اين نكته كه آيا قبل از عرضه اين بلوك پيش بيني مي كرد قيمت هر سهم سايپا به 846 تومان برسد، اظهار داشت: واقعيت اين است كه خير، اما حدس مي زدم اين بلوك چند مشتري پرو پا قرص داشته باشد.
وي در خاتمه گفت: بلوك 18 درصدي ايران خودرو نيز بعد از 5 روز رقابت، توسط تعاوني خاص ايران خودرو در 7 تيرماه به ارزش 418 ميليارد تومان معامله شده بود.

 



تا زمان اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها
وزير نفت: افزايش قيمت سوخت نداريم

وزير نفت از افتتاح چند پروژه در آينده نزديك خبر داد و گفت: اين پروژه ها در حوزه هاي پتروشيمي و همچنين ساير حوزه هاي اكتشاف نفت است كه به اطلاع مردم خواهيم رساند.
سيدمسعود ميركاظمي وزير نفت، در حاشيه جلسه ديروز هيئت دولت و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالي در مورد اينكه آيا در آستانه فرا رسيدن نيمه شعبان خبر خوشي براي مردم داريد يا خير؟ گفت: ما چندين پروژه در حوزه هاي مختلف داريم كه بتوانيم در اين ايام آن را افتتاح كنيم.
وزير نفت در پاسخ به سوال ديگري درخصوص سرمايه گذاري هاي صورت گرفته در حوزه نفت اظهار داشت: در حوزه سرمايه گذاري به طور مرتب توافق نامه هايي را درخصوص حوزه هاي مختلف همانند پتروشمي داريم كه درخصوص توسعه ميدان هاي نفتي كه مربوط به توسعه صنايع بالادستي نفت در برنامه پنجم توسعه مي شود و در مجلس و دولت نيز تصويب شده است را اجرا كنيم.
وي در پاسخ به سوال ديگري در مورد افزايش ناگهاني قيمت بنزين كه خبرهايي ازآن به گوش مي رسد گفت: ما بارها اعلام كرده ايم كه مشكلي در تامين بنزين نداريم و اگر روزي نتوانيم بنزين را در داخل تامين كنيم پتروشيمي آماده وارد شدن به اين حوزه و تامين بنزين مورد نياز است.
وزير نفت ادامه داد: تا زماني كه طرح هدفمند كردن يارانه ها اتفاق نيفتند هيچ افزايش قيمتي در ميزان قيمت انرژي نداريم.

 



در آستانه ماه مبارك رمضان
قيمت مواد غذايي در كشورهاي عربي بشدت بالا رفت

در آستانه ماه مبارك رمضان، كشورهاي عربي شاهد رشد چشمگير و فزاينده قيمت انواع مواد غذايي و كالاهاي اساسي هستند و اين مساله فشار زيادي را بر اقشار متوسط و فقير اين كشورها وارد خواهد كرد.
به گزارش پايگاه اينترنتي بيزينس 24، كاهش صادرات مواد غذايي هند تاثير منفي شديدي بر بازار كشورهاي عربي در طول ماه رمضان خواهد داشت.
گسترش خشكسالي و كاهش شديد بارش باران در هند موجب شده تا ميزان توليد محصولات كشاورزي و غلات هند به شدت كاهش يابد و اين مساله موجب افت چشمگير صادرات محصولات كشاورزي اين كشور به كشورهاي عربي شده است.
كشورهاي عربي خليج فارس بخش مهمي از نيازهاي غذايي و كشاورزي خود را از طريق واردات تامين مي كنند. بر اين اساس ميزان توليد برنج باسماتي در هند در فصل زراعي جاري بيش از 15درصد كاهش داشته است و اين مساله موجب افزايش قيمت برنج صادراتي هند به كشورهاي عربي خواهد شد.
ميزان بارش باران در هند از ابتداي جولاي تا 16 جولاي نسبت به مدت مشابه سال قبل بيش از 16درصد كاهش داشته است. افزايش قيمت محصولات كشاورزي و غذايي در هند تاثير منفي زيادي بر نرخ تورم كشورهاي عربي خواهد داشت.
كشورهاي عربي كه تجربه تلخ افزايش شديد قيمت مواد غذايي را در سال 2008 پيش روي خود دارند به شدت نگران افزايش قيمت مواد غذايي و كشاورزي در طول ماه رمضان هستند.

 



افزايش 86 درصدي سرمايه گذاري مستقيم خارجي در ايران

آنكتاد در جديدترين گزارش خود از افزايش 86 درصدي سرمايه گذاري مستقيم خارجي در ايران به رقم 016/3 ميليارد دلار طي سال 2009 به رغم افت 37 درصدي سرمايه گذاري ها در جهان طي اين سال خبر داد.
سازمان تجارت و توسعه سازمان ملل (آنكتاد) جديدترين گزارش سالانه خود موسوم به «گزارش سرمايه گذاري جهان 2010» را منتشر كرده است. اين گزارش مربوط به آمار سرمايه گذاري در جهان و به تفكيك كشورهاي مختلف طي سال 2009 است.
بان كي مون دبيركل سازمان ملل در پيشگفتار اين گزارش نوشته است: روند احياي اقتصادي و مالي جهان همچنان شكننده است و با ريسك هاي در حال ظهور، فشارها به سرمايه گذاري هاي عمومي و عوامل ديگر مورد تهديد قرار گرفته است. براي تداوم روند احيا سرمايه گذاري هاي بخش خصوصي عامل مهمي در برانگيختن رشد و اشتغال است، سرمايه گذاري مستقيم خارجي نقش مهمي در اين زمينه ايفا مي كند.
براساس اين گزارش: سرمايه گذاري مستقيم خارجي در جهان طي سال 2009 با كاهش شديد مواجه شد. بعد از كاهش 16 درصدي سرمايه گذاري مستقيم خارجي در سال 2008 اين رقم در سال 2009 نيز با كاهش قابل ملاحظه 37 درصدي مواجه شد و به 114/1 تريليون دلار رسيد. ميزان سرمايه گذاري مستقيم خارجي در سال 2008 بالغ بر 77/1 تريليون دلار اعلام شده بود.
اين گزارش با توجه به وضعيت سرمايه گذاري ها در نيمه نخست سال 2010 پيش بيني كرده است سال 2010 سال رشد سرمايه گذاري مستقيم خارجي در جهان باشد.
براساس پيش بيني آنكتاد حجم سرمايه گذاري مستقيم خارجي در جهان طي اين سال به 2/1 تريليون دلار خواهد رسيد و اين رقم در سال 2011 به 3/1 تا 5/1 تريليون دلار و در سال 2012 به 6/1 تا 2 تريليون دلار افزايش خواهد يافت.

 



اجراي قطعي هدفمندكردن يارانه ها در سال 89

سخنگوي طرح تحول اقتصادي از جديت دولت در اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها در سال 89 خبر داد.
محمدرضا فرزين با بيان اينكه دولت اين آمادگي را دارد كه در نيمه دوم امسال اين قانون را اجرا كند، افزود: زمان دقيق اجرايي شدن قانون هدفمند كردن يارانه ها در نيمه دوم امسال مشخص نيست و اين موضوع بستگي به شرايط دارد، اما قطعا اين قانون در نيمه دوم امسال اجرا مي شود.
وي اضافه كرد: دستگاههاي مختلف از جمله وزارتخانه هاي اقتصاد و دارايي، رفاه و تامين اجتماعي، كشور، صنايع و معادن، جهاد كشاورزي، راه و ترابري، ستاد مديريت سوخت و بانك مركزي در اجراي اين قانون وظايفي دارند كه در حال انجام دادن آنها هستند.
فرزين همچنين از نظارت رئيس جمهور بر اجراي اين طرح با برگزاري جلسات منظم خبر داد.

 



در 18 استان صورت گرفت
تبديل شركت هاي سرمايه گذاري سهام عدالت به تعاوني سهامي عام

مديركل دفتر تعاوني هاي نوع جديد وزارت تعاون گفت: تاكنون در 8 استان كشور شركت هاي «سرمايه گذاري سهام عدالت» به «تعاوني هاي سهامي عام» تبديل شده اند.
به گزارش خبرگزاري مهر، حميد قاسمي گفت: تعاون يك بخش صرفا اقتصادي نيست، بلكه بخشي اعتقادي اقتصادي و اجتماعي است و كساني مي توانند در بخش تعاون مديريت كنند و موفقيت كسب نمايند كه به بخش تعاون اعتقاد داشته باشند.
مديركل تعاونيهاي نوع جديد وزارت تعاون اظهار داشت: در سياستهاي اصل 44 و 43 قانون اساسي 26 مرتبه كلمه تعاون تكرار شد و اين دليل بر اهميت بخش تعاون است ضمن اينكه رويكرد نظام نيز احياي تفكر شهيد بهشتي است كه تثبيت اصول قانون اساسي را دنبال مي كند.
قاسمي در زمينه تعاونيهاي سهام عدالت افزود: شركت كارگزاران سهام عدالت به عنوان بازوي اجرايي اين سازمان فعاليتهاي مربوط به تدوين راهكارهاي مناسب براي شناسايي مشمولان، دريافت سود از شركتهاي مشمول طرح و توزيع آن ميان مشمولان و ساير امور اجرايي را برعهده دارد.
وي ادامه داد: اجراي اين طرح در فصل 6 قانون اجراي سياستهاي كلي اصل 44 قانون اساسي مورد تاكيد قرار گرفت و براساس آن مقرر شد تا 40 درصد از مجموع ارزش سهام بنگاههاي قابل واگذاري در هر بازار به 6 دهك اول درآمدي جامعه تخصيص يابد.
اين مقام مسئول وزارت تعاون تاكيد كرد: اين مشمولان در قالب شركتهاي تعاوني شهرستاني ساماندهي شوند؛ از تركيب آنها شركتهاي سرمايه گذاري استاني تشكيل مي شوند كه در بورس يا فرابورس پذيرفته خواهند شد.
به گفته قاسمي، در حال حاضر 30 شركت سرمايه گذاري استاني و بيش از 300 تعاوني شهرستاني و در كنار آن ايجاد دبيرخانه سهام عدالت در سازمانهاي اقتصاد و دارائي استانها تشكيل شده است.
مديركل دفتر تعاونيهاي نوع جديد وزارت تعاون گفت: تاكنون در 8 استان كشور شركت سرمايه گذاري سهام عدالت به تعاوني سهامي عام تبديل شده است.

 



تصويب 11هزار ميليارد تومان تسهيلات براي بنگاه هاي زودبازده

وزير كار و امور اجتماعي از تصويب 11هزار ميليارد تومان تسهيلات براي بنگاههاي زودبازده در سال جاري خبر داد.
«عبدالرضا شيخ الاسلامي» روز چهارشنبه در حاشيه جلسه هيات دولت در گفت وگو با خبرنگاران گفت: تسهيلات تعيين شده از طريق بانك هاي عامل به متقاضيان پرداخت خواهد شد.
وي با بيان اينكه اولويت تسهيلات به پروژه هاي نيمه تمام و سرمايه در گردش بنگاهها است، افزود: متقاضيان از طريق بانكهاي عامل مي توانند تسهيلات دريافت كنند.
وي در ادامه از برپايي جشنواره ملي كارآفريني با حضور رئيس جمهوري در هفته آينده خبر داد.
وي افزود: در اين جشنواره از 31كارآفرين كه در فرآيند طولاني انتخاب برگزيده شده اند، تقدير مي شود.

 



اختصاص350 ميليارد ريال اعتبار براي تعمير200 پل جاده هاي كشور

مديركل دفتر نگهداري راه و ابنيه فني سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي گفت: در سال جاري نزديك به 350 ميليارد ريال اعتبار جهت تعميرات اساسي 200 دستگاه پل بزرگ در جاده هاي كشور اختصاص يافته است.
عزيز فيلي در گفت وگو با فارس درباره فعاليت هاي سال جاري سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي در راستاي تعميرات اساسي پل هاي موجود در جاده ها تصريح كرد: سال 89 پل هاي بزرگ موجود جاده ها كه قطر دهانه آنها از 20 متر بيشتر است، از طريق نرم افزار BMS (مديريت نگهداري پل ها) شناسايي شده اند.
وي با اشاره به اينكه درصد تخريب و يا ميزان سالم بودن پل هاي مذكور پس از شناسايي، مشخص شده است اظهار داشت: پس از ارائه اطلاعات، طبق اين نرم افزار هر پل براساس ميزان سالم بودن، درجه كيفيتي را از نمره 100 به پايين كسب مي كند و براساس ميزان تخريب پل، فعاليتهاي بهينه سازي روي آنها انجام مي شود.
مدير كل دفتر نگهداري راه و ابنيه فني سازمان راهداري خاطرنشان كرد: در سال جاري نزديك به 350 ميليارد ريال اعتبار جهت تعميرات اساسي 200 دستگاه پل بزرگ درجاده هاي كشور اختصاص يافته و هم اكنون اين بازسازي ها آغاز شده است.
بنابراين گزارش هم اكنون در ايران سالانه يك هزار ميليارد تومان بودجه براي نگهداري جاده هاي كشور اختصاص مي يابد كه اين رقم معادل يك درصد ارزش كل راه هاي كشور است در حالي كه بايد چهار درصد ارزش كل جاده ها براي نگهداري آنها هزينه شود.

 



كردزنگنه در نشست با نمايندگان اتاق تهران مطرح كرد
نفوذ شبه دولتي ها مانع تحقق اصل 44

سازمان مجري خصوصي سازي غالباً سازماني است كه رياست آن به عهده معاون رئيس جمهور يا معاون نخست وزير است تا از اين جايگاه بلندمرتبه بتواند با مخالفت هايي كه بر روي روند خصوصي سازي ها صورت مي گيرد مقابله كند، بنابراين وقتي كه سازمان متولي خصوصي سازي ها در ايران تنها يك معاونت در يك وزارتخانه است نمي توان بيش از اين انتظار داشت چرا كه ما با 20 وزارتخانه، سازمان دولتي و شركت هاي مادر تخصصي مواجه هستيم.
مديرعامل سازمان خصوصي سازي در نشست نمايندگان اتاق تهران گفت: شبه دولتي واژه اي بود كه اولين بار در چند سال اخير بنده به كار بردم، بنابراين اعتقاد دارم كه خصوصي سازي نبايد به معناي واگذاري به شبه دولتي ها باشد. البته اين واگذار ها را نبايد از سازمان خصوصي سازي ديد چرا كه سازمان خصوصي سازي تا جايي كه بتواند دست و پا مي زند تا واگذاري به شبه دولتي ها را محدود كند.
غلامرضا حيدري كردزنگنه در توضيح اين مطلب تصريح كرد: سازمان خصوصي سازي تلاش كرد تا در ماده 6 قانون اجراي سياست هاي اصل 44 سهم شبه دولتي ها را از 40 درصد به 20درصد كاهش دهد اما زورمان نرسيد اما در برنامه پنجم بازهم سعي شد اين سهم محدود شود اگر چه بازهم مطمئن نيستيم كه اين موضوع به تصويب رسد بنابراين ياري فعالان اقتصادي را درخواست مي كنيم.
مديرعامل سازمان خصوصي سازي تصريح كرد: گاهي اوقات من هم از روند واگذاري ها گلايه دارم اما شما به عنوان فعالان اقتصادي ما را تنها مي گذاريد چرا كه سرچشمه كارها قانون است و شما مي خواهيد آن را رها كنيد و مسير را تغيير دهيد كه اين امر امكانپذير نيست، بنابراين بايد در قانون به كمك ما بياييد.
كردزنگنه گفت: قانون اجراي سياستهاي اصل 44 توسط سازمان خصوصي سازي تهيه شد و بنده به عنوان نماينده دولت اگر بخواهم شرح حال تصويب اين قانون را بنويسم چندين كتاب مي شود اما ما با چنگ و دندان كار را تا اينجا آورديم و با بسياري از مشكلات آن را تصويب كرديم.
معاون وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: در جريان تصويب اين قانون مجلس معتقد بود كه بايد بخش خصوصي را در مواردي به خصوص براي حفظ اشتغال محدود كند و او را موظف كند تا اگر شركتي را خريد تا 5 سال حق اخراج كارگران را نداشته باشد اما آن زمان ما به نمايندگان مجلس گفتيم اگر چنين محدوديت هايي ايجاد كنيد بايد نظير ساير كشورهاي دنيا مشوقهايي را نيز ايجاد كنيد. البته اين قضيه چندان مورد قبول نبود اما بنده با تحمل سختي هاي بسيار تجربيات كشورهاي ديگر را در سفر به آنجا استخراج كردم تا توانستم در مجلس بقبولانم كه اگر محدوديت ايجاد شود بايد حتماً مشوق هم داده شود.
وي ادامه داد: اولين مشكل در كشور ساختار شبه دولتي ها است كه من چند سال است در مشاهده ها به آن اشاره مي كنم اما كسي توجه نمي كند من بارها در مجلس در انتقاد به روند خصوصي سازي ها گفته ام كه اساسنامه صندوق بازنشستگي كشوري را شما تصويب كرديد، آن را زير نظر وزارت رفاه برديد و هر سال براي آن بودجه گذاشتيد به نحوي كه از بودجه و ماليات مردم حقوق كاركنان اين سازمان پرداخت مي شود، ضمن اينكه اين صندوق از تخفيفات دولتي براي ماليات استفاد مي كند و هر سال نيز چند هزار ميليارد تومان براي آن رد ديون تعيين و دولت مكلف مي شود كه آن را پرداخت كند. معاون وزير اقتصاد تصريح كرد: اين در حالي است كه در همه جاي دنيا صندوق بازنشستگي ساختار خصوصي و هيئت امناي خصوصي دارد. بنابراين مجلس تفنگ دست ما مي دهد و مي گويد شكار كن اما زماني كه اين كار را انجام مي دهيم ما را به عنوان متخلف معرفي و گزارش را به مراجع نظارتي ارائه مي دهد و هيچكس نمي پرسد چرا سازمان خصوصي سازي اين طور عمل مي كند.
كردزنگنه گفت: قانون در مورد سازمان خصوصي سازي مشكل دارد، بنابراين نبايد از ما خواست كه قانون شكني كنيم اما به هر صورت قبول داريم كه ورود صندوق هاي بازنشستگي به رقابت هاي خصوصي سازي براي خريد شركت ها فضاي رقابتي را برهم مي زند.
رئيس سازمان خصوصي سازي همچنين با بيان اينكه اين سازمان حتي به بهانه هايي از جمله بدهي صندوقها آنها را ممنوع المعامله كرده است، گفت: چند تا از اين شركت ها ممنوع المعامله شده اند اما هنوز هم وجود دارند.
كردزنگنه گفت: براساس قانون سياست هاي اجرايي اصل 44 بانك مركزي بايد سالانه خط اعتباري 10ميليارد دلاري را به بخش خصوصي اختصاص دهد، بنابراين فعالان اقتصادي بايد اين مواد قانوني را براي توانمندسازي خود پيگيري كنند، ضمن اينكه دو بند ديگر نيز براي بانك مركزي و دولت در حمايت از بخش خصوصي و در ماده 28 قانون ديده شده است كه اگر خوب اجرا نمي شود بايد آن را پيگيري كرد.
وي اظهار داشت: در ماده 90 قانون سياست هاي اجرايي اصل 44 گفته شده كه قيمت گذاري تكليفي براي دولت ممنوع است و اگر دولت اين كار را صورت داد بايد مابه التفاوت آن را پرداخت كند.
كردزنگنه از اصلاح آئين نامه پرداخت اقساط شركت هاي واگذار شده به بخش خصوصي خبر داد و گفت: بر طبق اين اصلاحيه سود اقساط از 12درصد به 6 درصد و دوره بازپرداخت از 5 سال به 8 سال و در موارد خاص تا 10سال افزايش يافته است.

 



معاون وزير كار خبر داد
 طرح دوركاري در وزارت كار كليد خورد

معاون توسعه مديريت و منابع وزارت كار و اموراجتماعي گفت: در راستاي اجراي طرح دوركاري كه توسط معاون اول رئيس جمهور ابلاغ شد حدود 15 نفر از كارمندان اين وزارتخانه مشمول اين طرح شدند.
به گزارش اكونيوز «غلامرضا سعيدي» افزود: تاكنون حدود 15 نفر از پرسنل اين وزارتخانه نيز در اين طرح شركت كرده كه براي افزايش اين تعداد مشغول بررسي هستيم.
وي اظهار داشت: هدف اصلي از اجراي اين طرح افزايش ميزان بهره وري كوچك سازي دولت و اجراي بهتر تكريم ارباب رجوع مي باشد.معاون وزير كار در مورد مزيت اين طرح به خبرنگار اكونيوز گفت: اين طرح باعث افزايش بهره وري و كاهش ميزان ترافيك و صرفه جويي در وقت مي شود.سعيدي خاطرنشان كرد: اين طرح كه با هماهنگي مسئولان از اواسط تيرماه در اين وزارتخانه اجرايي شده و طبق آمارهاي موجود 60 تا 70 درصد مشاغل در كنار مشاغل فناوري ارتباطات به صورت مرحله مشمول اين طرح مي شوند.وي اضافه كرد: در ماده 8 آيين نامه اجرايي دوركاري هر ماه به مبلغ حداقل 5 درصد حداقل حقوق موضوع ماده 76 قانون مديريت خدمات كشوري تحت عنوان كمك هزينه جانبي براي گرمايش، سرمايش، روشنايي منزل كارمند دوركار و ساير هزينه ها مانند پول برق، آب، تلفن، خط اينترنت و ساير موارد پرداخت مي شود.

 



يك مسئول: نظام كيفيت خدمات پس از فروش خودرو متحول مي شود

مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو از افزايش 165درصدي سود خالص در ايران خودرو و عرضه سه محصول جديد اين شركت در نيمه دوم امسال خبر داد.
مجمع عمومي عادي سالانه صاحبان سهام شركت ايران خودرو منتهي به 29اسفند سال 88 با حضور اكثريت سهام داران ديروز برگزار شد.
جواد نجم الدين مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو در گزارشي به مجمع سهام داران ايران خودرو عملكرد اين شركت در سال 88 و مهم ترين برنامه هاي سال 89 را تشريح كرد.
وي سال 88 را سال پيشرفت در زمينه هاي مختلف عنوان كرد و گفت: ارتقاي تيراژ و كيفيت محصولات، خدمات پس از فروش و بهره وري، بومي سازي قطعات و صرفه جويي ارزي، رشد 15درصدي در توليد سواري و وانت و رشد 16درصدي در توليد كاميون هاي سنگين، شكستن ركورد صادرات منطقه براي اولين بار، تلاش در جهت بهبود ساختار مالي، افزايش بازدهي سايت هاي داخل و خارج، نيل به چندين ركورد جديد در توليد روزانه، حفظ محيط زيست و ارتقاي فناوري؛ از جمله اين پيشرفت ها به شمار مي رود.
وي افزود: سال 88 توليد از 680 هزار دستگاه فراتر رفت و فروش سواري در مجموعه شركت هاي گروه بالغ بر 659هزار و 23 دستگاه و تعداد خودروهاي تجاري توليد شده، بالغ بر12هزار و 260دستگاه بود.
مديرعامل ايران خودرو سمند SE، روآي سال، پژو 207، پژو پارس معمولي و ELX جديد مجهز به موتور كم مصرف TU5 و سمند SE مجهز به سيستم مالتي پلكس را از جمله محصولات معرفي شده در سال88 ذكر كرد و اظهار داشت: ايران خودرو با بهره گيري از ظرفيت هاي جديد موفق شد اولين خودروي ايراني را كه با بهره گيري از قابليت نانو در شركت ايران خودرو توليد شده بود، در جشنواره نانو (سورن نانو) رونمايي كند.
مديرعامل ايران خودرو ميزان فروش شركت در سال 88 را 124هزار و 476ميليارد ريال ذكر كرد كه نسبت به ميزان فروش سال قبل از آن،33 درصد افزايش داشته است. وي افزود: سود خالص ايران خودرو از 934ميليارد ريال با 165درصد رشد به مبلغ 2478ميليارد ريال در سال 88 رسيد.
مديرعامل ايران خودرو با اشاره به اينكه سود خالص 111 درصد تحقق يافته است، افزود: پيش بيني سود هر سهم در سال 88، 355 ريال و سود واقعي هر سهم، 391ريال است.
نجم الدين در ادامه سخنان خود در مجمع سهام داران ايران خودرو از آماده سازي بسترهاي لازم براي توسعه محصولات جديد و توليد خودروهاي تجاري، ارتقاي زنجيره تامين قطعات، حمايت از مجموعه هاي قطعه ساز براي افزايش ساخت داخل و ايجاد تحول در نظام كيفيت خدمات پس از فروش خبر داد و گفت: افزايش رضايتمندي مشتريان، افزايش ضريب ايمني، كاهش مصرف سوخت با هدف تنوع سبد سوخت و صرفه جويي، افزايش صادرات، بهره برداري از خطوط جديد و اصلاح و بهبود ساختار مالي؛ از ديگر اولويت هاي كاري ايران خودرو در سال 89 است.
مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو، سورن فاز2، توليد انبوه سورن ELX و توليد انبوه سمند SE را اهم پروژه هاي محصول با بهره برداري كامل در نيمه دوم سال جاري عنوان كرد و گفت: از مهم ترين مشخصات سمند SE، اعمال بهبودهاي كيفي و تغييرات ظاهري عقب و داشبورد، استفاده از سيستم برقي مالتي پلكس به جاي دسته سيم، استفاده از اكسل جديد (twist beam) و اعمال تغييرات بدنه اي براي اخذ استانداردهاي ايمني 51 گانه است.

 



توضيحات شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور پيرامون كيفيت آب تهران

شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور پيرامون ابهام در كيفيت آب شرب تهران كه طي روزهاي اخير از طريق رسانه هاي عمومي اعلام شده توضيحاتي داد.
در توضيحات اين شركت آمده است: غلظت طبيعي نيترات در آب هاي زيرزميني و تحت شرايط هوازي بسته به نوع خاك و موقعيت زمين شناسي معمولا كمتر از 10 ميلي گرم بر ليتر است. آب هاي زيرزميني مي تواند در اثر فعاليت كشاورزي ناشي از به كارگيري كودهاي شيميايي و اكسيداسيون فاضلاب انساني و فضولات حيواني، با نيترات آلوده شوند (به ويژه در چاه هاي كم عمق) و غلظت آن از مقدار رهنمود سازمان جهاني بهداشت (WHO) كه 50 ميلي گرم بر ليتر است تجاوز كند.
سهم عمده جذب نيترات در بدن انسان از طريق موادغذايي مي باشد كه يا به طور طبيعي و يا به صورت يك ماده افزودني در غذاها وجود دارد. سبزيجات و گوشت فرآوري شده مهمترين منابع نيترات در رژيم غذايي هستند، اما مقادير كمي ممكن است در لبنيات و ماهي نيز وجود داشته باشد. به عنوان مثال سبزيجاتي مثل چغندر، كاهو، تربچه و اسفناج به ويژه وقتي در گلخانه كشت شوند، اغلب حاوي 250 ميلي گرم بر كيلوگرم نيترات هستند. در كل سهم نيترات جذب شده در بدن انسان از طريق آب آشاميدني 14 درصد مي باشد و 86 درصد از طريق غذا جذب بدن مي شود. براي متوسط جمعيت، سهم اصلي جذب نيترات از گوشت فرآوري شده (38 درصد)، غذاهايي كه در فر پخته مي شوند. (مثل نان و كيك و...) و غلات (33 درصد) و سبزجات (15 درصد) مي باشد.
در ادامه اين توضيحات آمده است: براساس آزمايش هاي انجام شده توسط شركت آب و فاضلاب شهر تهران كه به تاييد وزارت بهداشت نيز رسيده است، در حال حاضر درصد ناچيز نمونه هاي اخذ شده در معدود نقاط شهر تهران داراي مقادير نيترات بالاتر از 50 ميلي گرم در ليتر مي باشند كه در هيچ موردي به 100 ميلي گرم در ليتر نمي رسد. با توجه به اينكه سلامت ميكروبي آب شهر تهران مطابق آزمايش هاي انجام شده توسط شركت آب و فاضلاب شهر تهران و تاييد وزارت بهداشت در سطح عالي طبقه بندي شده است، لذا مطابق اعلام سازمان جهاني بهداشت (WHO) در آخرين رهنمودهاي آب آشاميدني (سال 2008) مقادير نيترات موجود در شبكه آب تهران تهديدي براي سلامت شيرخواران به شمار نمي رود.
ساير عوامل كيفي آب از جمله سموم شيميايي، فلزات سنگين و محصولات جانبي حال از كلرزني (تري هالو متان ها) به صورت مستمر توسط آزمايشگاه شركت آب و فاضلاب شهر تهران (داراي گواهي نامه تائيد صلاحيت بين المللي ايزو 17025) و وزارت بهداشت مورد كنترل قرار مي گيرد و تاكنون هيچ موردي از آلودگي به عوامل فوق الذكر مشاهده نشده است. كليه مستندات آزمايش هاي انجام شده موجود و در صورت درخواست نهادهاي نظارتي قابل ارايه است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14