(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 6 مرداد 1389- شماره 19702

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هشدار مقامات جمهوري اسلامي ايران به دولت آلمان
رئيس جمهور در افتتاحيه طرح تامين آتيه مهررضا(ع): دولت ساليانه مبلغي را به حساب نوزادان واريز مي كند
سرپرست سازمان اوقاف: وقف نامه دانشگاه آزاد به سازمان اوقاف ارائه نشده است
اتحاديه اروپا: ايران تحريم ها را تبديل به فرصت مي كند
رئيس مجلس در تجليل از رزمندگان عمليات مرصاد و روز كرمانشاه:
امروزنيازمند بازگشت به اصول اوليه انقلاب اسلامي هستيم
سفير ايران در افغانستان: چابهار مسير ترانزيت كالا به افغانستان شد
گسترش همكاري ايران و تركيه پيرامون ناامني هاي مرزي
جوابيه علي مطهري به يك خبركيهان



در پي اعطاي پناهندگي آلمان به فتنه گران صورت گرفت
هشدار مقامات جمهوري اسلامي ايران به دولت آلمان

نمايندگان مجلس و سخنگوي وزارت خارجه كشورمان نسبت به اقدام دولت آلمان در اعطاي پناهندگي به عده اي از فتنه گران، اعتراض كرده و به مقامات اين كشور هشدار دادند.
حسين ابراهيمي نايب رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس روز گذشته با بيان اينكه اقدام دولت آلمان در اعطاي پناهندگي به اغتشاشگران بعد از انتخابات رياست جمهوري، آثار سوئي در روابط دو كشور دارد، تاكيد كرد: ايران در زمان مناسب پاسخ اين اقدام نامعقول و مداخله گرايانه را خواهد داد.
«ابراهيمي» در گفت وگو با ايرنا با بيان اينكه آلمان و برخي كشورهاي غربي در فتنه سال گذشته دست داشته اند، گفت: طبيعي است كه دشمنان ملت ايران به سربازان و نوكرهاي خود مدال و جايزه بدهند.
وي با انتقاد از مداخله آلمان در امور داخلي ايران اضافه كرد: اگر فتنه و اغتشاشي در آلمان رخ بدهد و برخي از كشورها دست به مداخله بزنند و از اغتشاشگران حمايت كنند و به آنها جايزه و پناهندگي بدهند، آيا برلين ناراحت نمي شود و اعتراض نمي كند؟
نايب رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در ادامه بابيان اينكه برلين از اين اقدام ضرر خواهد كرد تاكيد كرد كه مجلس شوراي اسلامي و دولت اين اقدام ناپسند آلمان را بررسي و تصميم مناسب را اتخاذ خواهد كرد.
ابراهيمي همچنين با اظهار تعجب از اقدام آلمان اظهار كرد: چرا بعد از خاموش شدن آتش فتنه و طرد فتنه گران توسط مردم، آلمان به فكر اعطاي پناهندگي به آنها افتاده است.
عضو هيات رئيسه كميسيون امنيت ملي هم در اين زمينه خاطرنشان كرد: سفير آلمان در تهران بايد در اسرع وقت به وزارت خارجه احضار شود تا در خصوص اقدام دولت اين كشور در خصوص اعطاي پناهندگي به اغتشاشگران پس از انتخابات توضيح دهد.
فاطمه آليا در گفت وگو با ايرنا افزود: آلمان نبايد سرنوشت خود را به دولت آمريكا گره بزند و در سناريوي دولت اين كشور نقشي ايفا كند چرا كه اين اقدامات بر كشور ما تاثير نداشته و متضرر اصلي طرف مقابل خواهد بود.
نماينده مردم تهران در مورد اعطاي پناهندگي آلمان به برخي از اغتشاشگران پس از انتخابات اضافه كرد: طبق قوانين بين المللي پناهندگي معني خاصي داشته و محترم شمرده مي شود اما دادن پناهندگي به كساني كه در فتنه سال گذشته و خشونت ها دست داشته و با گروهك هاي تروريستي ارتباط داشته اند، از سوي دولت آلمان، چه معنايي مي تواند داشته باشد؟
آليا ضمن متناقض خواندن اين اقدام دولت آلمان با ادعاي مبارزه با تروريسم و حمايت از حقوق بشر گفت: اغتشاشگران حقوق شهروندان را زير پا گذاشته و آن را نقض كرده اند و اكنون ناقضين حقوق بشر و شهروندان ايراني توسط دولت آلمان پذيرفته مي شوند.
وي اين اقدام آلمان را ناپسند توصيف كرد و ادامه داد: قطعا اينگونه اقدامات در روابط بين دو كشور موثر خواهد بود.
سخنگوي وزارت خارجه كشورمان نيز در خصوص اعطاي پناهندگي دولت آلمان به اغتشاشگران گفت: كشورهاي مدعي دموكراسي و حقوق بشر بايد اين رويه دوگانه را كنار بگذارند و به راي اكثريت مردم احترام گذاشته و از تحريف حقايق دوري كنند.
رامين مهمانپرست اضافه كرد: اين كشورها نبايد به دنبال تحميل نقطه نظرات خود در قالب رويكردي سياسي و توسل به شيوه هاي غيرحقوقي باشند.
سخنگوي وزارت امور خارجه تصريح كرد: آنها نبايد از اعتراضات خشونت آميز، تخريب و آشوبگري كه آن را در محدوده مرزهاي خود نمي پسندند، در ساير كشورها حمايت كنند.
وي افزود: هرگونه حمايت سياسي از حركت هايي بدون پشتوانه مردمي در داخل ساير كشورها، ضمن بي تاثير بودن آن در روند مردمسالاري كشورهاي مستقل، از ارزش و اعتبار كشورهاي مدعي كاسته و آنها را با استانداردهاي دوگانه و تبعيض آميز معرفي خواهد كرد.
گفتني است آنچنان كه خبرگزاري رويترز گزارش داده، يك سخنگوي وزارت كشور آلمان پيش از اين، گزارش اخير هفته نامه اشپيگل درباره اعطاي پناهندگي به 50 نفر از اغتشاشگران ايران را تاييد كرده بود.
براساس اين گزارش دولت آلمان قصد دارد به 50 تن از پناهجويان ايراني كه به دليل دست داشتن در ناآرامي هاي وقايع پس از انتخابات سال گذشته ايران، از اين كشور متواري و به تركيه پناه برده بودند، پناهندگي بدهد.

 



رئيس جمهور در افتتاحيه طرح تامين آتيه مهررضا(ع): دولت ساليانه مبلغي را به حساب نوزادان واريز مي كند

رئيس جمهور با اهداي نمادين دفترچه پس انداز به 12 نوزاد متولد سال 89 طرح ملي تامين آتيه مهر امام رضا را افتتاح كرد.
صبح روز سه شنبه همزمان با جشن ملي نيمه شعبان، با اهداي نمادين دفترچه پس انداز تامين آتيه مهر امام رضا(ع) با موجودي اوليه يك ميليون تومان به والدين 12 نوزاد متولد سال 89 به نيت 12 امام، توسط محمود احمدي نژاد، طرح ملي تامين آتيه مهر امام رضا(ع) افتتاح شد.
در اين مراسم، رئيس جمهور با اشاره به اينكه فرزندان عزيز اين ديار بايد آينده را بسازند، خاطرنشان كرد: امروز زندگي خود را با 50 يا 100 سال قبل مقايسه مي كنيم مي بينيم شرايط ما بسيار متفاوت تر و افق نگاه مان فرق مي كند و امروز نگاه ها جهاني است.
احمدي نژاد ابراز داشت: انتظار داريم فرزندان متولد اين سالها و سال هاي آينده ايران موفق به درك حاكميت جهاني سرشار از عشق و ايمان باشند و به تعبيري آرزو داريم و اين آرزو دور از دسترس نيست كه همين بچه هاي امروز ياران فداكار موعود حضرت مهدي(عج) باشند.
وي گفت:ملت ايران نه تنها خود را براي زندگي در آن حيات طيبه آماده مي كنند بلكه نسل هاي متوالي صالحي را براي برپايي جهاني سرشار از عدالت،تربيت و بشريت هديه مي كنند.
رئيس جمهور با تاكيد بر اينكه ترديد نكنيد همه اينها از عنايات امام عصر(عج) و توجه ويژه ايشان به فرزندان اين ديار و ملت ايران است در خصوص اقدامات لازم در اجراي طرح تامين آتيه مهر امام رضا(ع) اظهار داشت: ظرفيت اين طرح بسيار گسترده است و دولت بنا دارد به هر نوزاد يك ميليون بدهد و خداوند به اين صندوق دولت بركت مي دهد.
وي اضافه كرد: دولت نيز سالانه مبلغي را به حساب نوزادان اضافه مي كند و خود والدين نوزادان نيز پولي را ماهانه در اين حساب بگذارند كه هرچقدر بيشتر باشد بهتر است.
رئيس جمهور ابراز اميدواري كرد كه با اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها بخشي از سهم بچه ها به اين حساب واريز شود.
احمدي نژاد در خصوص نقش بانك ملي در اجراي طرح تامين آتيه مهر امام رضا(ع) نيز گفت: بانك ملي با نشاط و فعال در خدمت ساختن كشور قرار دارد و مي تواند طرح هايي ابتكاري انجام دهد مثلا بعد از دو سال با حفظ اصل پول يك دوم آن مبلغ را به خانواده هايي كه مشكلي برايشان ايجاد شده قرض الحسنه بدهد يا اينكه مي تواند بعد از 5 سال يك سوم آن مبلغ را قرض بدهد تا خانواده اي كه دچار مشكل شده بعد از حل مشكلش آن پول را برگرداند.
وي طرح تامين آتيه مهر امام رضا را يك قلك در حال رشد دانست و اظهار داشت: ان شاءالله اميدواريم بعد از 18 يا 20 سال ديگر وقتي اولين گروه آمدند هيچ جوان ايراني بدون پشتوانه نباشد.
رئيس جمهور افزود: فرض كنيم بعد از 18 سال كه اولين جوانان آمدند و زماني كه يك پسر و دختر با هم ازدواج مي كنند دويست ميليون در حساب آنها وجود دارد.
احمدي نژاد يادآور شد: خود بانك ملي نيز مي تواند براي افرادي كه حساب دارند از همين الان طرح مسكن شان را طراحي كند و يا اينكه براي شغل آنها فكري بكند.
وي در ادامه سخنان خود طرح تامين آتيه مهر امام رضا(ع) را هديه امام عصر تلقي كرده و گفت: ان شاءالله همه خانواده هاي ايراني و جهان سالم و در خانواده ها عشق و محبت موج بزند و همه بركات بر جهان و ملت ما نازل شود.
رئيس جمهور در پايان خاطرنشان كرد: براي اجراي اين طرح هزار و 400 ميليارد تومان لازم داريم كه اگر يك جا در بودجه گذاشته شود، مشتري زيادي دارد كه اميدوارم آقاي عزيزي معاون نظارت و راهبردي رئيس جمهور بتوانند با ابتكارات خود آن را تامين و پرداخت كنند.
به گزارش فارس، احمدي نژاد همچنين يادآور شد: اين حساب بايد طوري فعال باشد كه خانواده ها در طول 18 الي 20 سال از منافع آن بهره برده و طوري نباشد كه فكر كنند پولشان بلوكه شده است.

 



سرپرست سازمان اوقاف: وقف نامه دانشگاه آزاد به سازمان اوقاف ارائه نشده است

سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه كشور با بيان اينكه وقف املاك عام المنفعه مستلزم نظر حاكم شرعي است و بايد به تاييد حاكم شرع برسد، گفت كه وقف نامه دانشگاه آزاد به سازمان اوقاف ارائه نشده است.
حجت الاسلام والمسلمين علي محمدي در حاشيه همايش سراسري مديران كل ادارات اوقاف و امور خيريه در گفت وگو با فارس با اشاره به متوقف شدن مباحث مربوط به وقف دانشگاه آزاد بر اساس نظر رهبر معظم انقلاب اسلامي اظهار داشت: منتظر اعلام نتيجه بررسي حقوقي و كارشناسي هستيم كه بر اساس نظر رهبر معظم انقلاب اسلامي شكل گرفته است.
نماينده ولي فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه كشور اظهار داشت: تاكنون وقف نامه رسمي دانشگاه آزاد اسلامي به سازمان اوقاف ارائه نشده است.
وي با اشاره به نظر مراجع عظام تقليد در مورد وقف مكان هاي عام المنفعه تاكيد كرد: وقف املاك عام المنفعه مستلزم نظر حاكم شرعي است و بايد به تاييد حاكم شرع برسد.
محمدي تاكيد كرد: اظهار نظر رسمي اين سازمان منوط به تشخيص و دستور رهبر معظم انقلاب است و بنابراين اظهار نظر سازمان نيز تا اعلام نتيجه كميته تخصصي و فرمان رهبر انقلاب خواهد بود.

 



مقامات رسمي كشورمان در واكنش به تحريم هاي جديد
اتحاديه اروپا: ايران تحريم ها را تبديل به فرصت مي كند

سرويس سياسي -
مقامات جمهوري اسلامي ايران در واكنش به اعمال تحريم هاي اخير اتحاديه اروپا و كانادا ضمن بي تاثير خواندن اين اقدامات تاكيد كردند كه ايران تحريم ها را تبديل به فرصت خواهد كرد.
در ادامه سياست هاي خصمانه غرب و كشورهاي اروپايي عليه ايران، اتحاديه اروپا و كانادا تحريم هاي تازه اي را عليه بخش انرژي كشورمان اعمال كردند. اين اقدام البته به سرعت با واكنش جدي جمهوري اسلامي ايران مواجه شد و بسياري از نمايندگان مجلس و كارشناسان اين تحريم ها را باعث به فعليت رسيدن ظرفيت هاي بالقوه كشور دانستند.
در همين ارتباط رامين مهمانپرست سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان طي واكنشي رسمي به اين اقدام خاطرنشان كرد: اتحاديه اروپا تحت فشارهاي آمريكا در مسيري غلط و با چشم بسته گام برمي دارد و بخاطر دنباله روي از آمريكا ماهيت و استقلال خود را زير سوال برده است.
وي تحريمهاي جديد وضع شده از سوي اين اتحاديه را غير موثر و غيرسازنده خواند و اضافه كرد: اين تحريمها نه به پيشبرد سياست گفت وگو و مذاكره كمك مي كنند و نه خللي در عزم ملت ايران براي احقاق حقوق مشروع خود در تعقيب برنامه صلح آميز هسته اي ايجاد مي كند.
سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: اقدام اخير اتحاديه اروپايي تداوم سياست شكست خورده غرب عليه ايران ظرف سي سال گذشته بوده كه نتيجه اي جز تقويت خود اتكايي و استواري ملت بزرگ ايران از يكسو و محروم شدن اروپا و غرب از فرصتهاي بي بديل مشاركت و همراهي با يك قدرت منطقه اي داراي ظرفيت هاي عظيم و گسترده در ابعاد مختلف سياسي، اقتصادي و فرهنگي نخواهد داشت.
مهمان پرست اضافه كرد: مسير تحريم، مسيري قديمي، آزموده شده، غيركارآمد و داراي تاثيري معكوس است.
وي تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران اقدام اخير اتحاديه اروپا را گام ديگري در مسير دشمني با ملت ايران ارزيابي كرد كه فضاي بي اعتمادي ميان ملت ايران و بانيان اين اقدام را تشديد خواهد كرد و داراي تبعات منفي براي آنها خواهد بود.
جمعي از نمايندگان مجلس نيز در همين راستا تاكيد كردند كه ايران تحريم ها را به فرصت تبديل خواهد كرد.
حشمت الله فلاحت پيشه، رئيس كميته روابط خارجي كميسيون امنيت ملي مجلس در اين زمينه به فارس گفت: بايد با تبديل تهديد به فرصت، از تحريم استفاده كرد و شركت هاي داخلي و غيرمتعهد خارجي را در صنعت نفت و گاز به كار گرفت تا آثار اين تحريم ها در كشور به حداقل برسد.
وي با اشاره به رويكرد كشورهاي عضو اتحاديه اروپا در طول 15 سال گذشته درباره مذاكره با ايران، گفت: آنها هيچگاه مذاكره از موضع برابر را با ايران نخواسته و همواره در پي مذاكره از موضع بالاتر و قرار گرفتن ايران در موضع ضعف بوده اند.
علاءالدين بروجردي هم با اشاره به نقش بارز لابي صهيونيستي در مجموعه اين تصميم گيري ها، يادآور شد: تجربه 3 دهه گذشته نشان داده كه تحريم ها در ايران سازنده بوده و استعدادهاي ايرانيان را شكوفا كرده و توانمندي هاي ملي ما را نيز ارتقاء داده است.
رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس با بيان اينكه ايران با اتحاديه اروپا ده ها ميليارد يورو همكاري اقتصادي و تجاري دارد، خاطرنشان كرد: آنها بايد توجه داشته باشند كه به طور طبيعي اين تصميمات بر سطح روابط تأثيرگذار بوده و آنها عملاً شركت هاي اروپايي را در وضعيت بد اقتصادي قرار مي دهند و ما اين ظرفيت ها را به شركت ها و كشورهايي كه در گردونه تحريم قرار ندارند، منتقل خواهيم كرد.
همچنين حجت الاسلام سيدجلال يحيي زاده نماينده مردم تفت و ميبد در مجلس، در خصوص تأثير تحريم ها بر كشور گفت: تحريم ها نقش بسيار مهمي در گسترش فن آوري و توسعه پيشرفت كشور دارد چرا كه هر جا ما با محدوديت مواجه شده ايم نخبگان ما پيشرفت بيشتري داشته اند.
وي ادامه داد: اگر تحريم ها نبود امروز ما در زمينه هاي هسته اي، فني، صنعتي و نظامي به خودكفايي نمي رسيديم، در اين راستا بايد گفت ما هر چه داريم براي اين است كه در مقابل تحريم ها مصمم بوديم و با اراده قوي در مقابل دشمن قدم برداشتيم.
اين نماينده مجلس تأكيد كرد: تحريم اخير عليه ايران مانند ديگر تحريم ها موجب به فعليت رسيدن ظرفيت هاي بالقوه دانشمندان ما خواهد شد.
در ادامه اين واكنش ها جواد جهانگيرزاده عضو كميسيون امنيت ملي مجلس نيز به فارس گفت: تصويب تحريم هاي جديد از يكسو و اظهارات خانم اشتون رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا مبني بر مذاكره از سوي ديگر، ماهيت سياست غرب نسبت به ايران را مشخص مي كند كه آنها به چيزي معتقد نيستند و جز رفتارهاي مزورانه سياست ديگري در پيش نگرفته اند.
نماينده مردم اروميه در مجلس در پايان با ذكر اين نكته كه همه دنيا اروپا نيست، يادآور شد: ما بايد محكم تر و سخت تر در مقابل آنها بايستيم، چرا كه انگليس و برخي كشورهاي غربي به دنبال آمريكا همه اروپا را در مسير اهداف خود به پيش مي برند.
حجت الاسلام حسين ابراهيمي، نايب رئيس كميسيون امنيت ملي هم صدور قطعنامه ها را به معناي راه انداختن يك جنگ رواني عليه كشورمان دانست و با يادآوري اين نكته كه در جامعه جهاني ديگر آمريكا ارباب نيست، خاطرنشان كرد: سرنوشت قطعنامه هاي اتحاديه اروپا نيز همانند گذشته است و اين تحريم ها در واقع خودشيريني اروپا براي آمريكايي هاست.
گفتني است اقدامات اتحاديه اروپا شامل ممنوعيت فروش تجهيزات، فناوري و خدمات به بخش انرژي ايران، هدف قرار دادن فعاليت ها در زمينه پالايش، گاز طبيعي مايع شده، تفحص و جست وجو و توليد است.
علاوه بر آن سرمايه گذاري هاي جديد در بخش انرژي نيز ممنوع مي شود. اين تحريم ها علاوه بر آن بخش بانكداري ايران را تحت الشعاع قرا رمي دهد و موجب مي شود كه هرگونه معامله اي بيش از 40 هزار يورو (52 هزار دلار) پيش از آنكه بتواند انجام گيرد نيازمند اجازه دولت هاي كشورهاي عضو اتحاديه اروپا باشد.
تحريم هاي كانادا نيز شامل ممنوعيت صادرات تسليحات و اقلامي است كه مي تواند در اشاعه هسته اي مورد استفاده قرار گيرد.

 



رئيس مجلس در تجليل از رزمندگان عمليات مرصاد و روز كرمانشاه:
امروزنيازمند بازگشت به اصول اوليه انقلاب اسلامي هستيم

رئيس مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر خودداري از سياست ورزي در مسائل مربوط به سالهاي دفاع مقدس، گفت: امروز نيازمند بازگشت به اصول انقلاب و وحدت هستيم.
به گزارش خبرنگاركيهان از كرمانشاه علي لاريجاني كه در دو روز گذشته به چندين شهر از جمله، نوشهر، چالوس، كرمانشاه، قم سفر كرده بود، در مراسم گراميداشت سالروز عمليات مرصاد در كرمانشاه به منافقاني كه براي ضربه زدن به نظام، وارد كشور شده بودند اشاره كرد و گفت: تصور آنها اين بود كه مي توانند در داخل كشور هم انحراف فكري ايجاد كنند و هم ضربات سنگيني به كشور بزنند.
وي در ادامه به موضوع هسته اي كشورمان و قطعنامه 1929 شوراي امنيت سازمان ملل متحد اشاره كرد و گفت: دوباره ديديم كه غربي ها به قطعنامه توسل پيدا كردند اما آنها بايد بدانند كه هر چه قطعنامه صادر كنند، اراده ملت ايران قوي تر خواهد شد و خواهند ديد كه ملت ايران با استواري مقابل زياده خواهي آنها را خواهد گرفت.
به گفته وي غربي ها برخي اقدامات كودكانه را نيز در لبنان و منطقه به راه انداختند و مي خواستند نيت شوم خودشان را با سازش جديد در فلسطين پيدا كنند.
رئيس قوه مقننه افزود: آمريكايي ها نمي توانند از يك طرف بگويند كه دست خود را به سمت ملت ايران دراز كرده اند و از سوي ديگر نيز به نوعي ديگر در كنگره خود رفتار كنند. آنها بايد بدانند كه ملت ايران دست آنها را خوانده است و نمي توانند با اين حرف ها تاثيري روي ملت ايران بگذارند چرا كه ملت ايران اهل جهاد است و دل هاي مردم به يكديگر اتكال يافته است.
رئيس مجلس در خاتمه سخنان خود به روز ملي كرمانشاه اشاره و تصريح كرد: روز ملي كرمانشاه به درستي انتخاب شده است چرا كه مردم سلحشور اين استان در چنين روزي، سالروز عمليات مرصاد، اقدام بزرگي انجام دادند و كرمانشاه بايد به خود ببالد كه چنين دستاورد عظيمي دارد.

 



سفير ايران در افغانستان: چابهار مسير ترانزيت كالا به افغانستان شد

سفير كشورمان در افغانستان با تشريح دستاوردهاي نشست كابل، از جمله مصوبات اين نشست را قرار گرفتن چابهار به عنوان مسير ترانزيت كالا به افغانستان اعلام كرد.
فداحسين مالكي در گفت وگو با خبرگزاري ها با اشاره به برگزاري نشست كابل، خاطرنشان كرد: يكي از دلايلي كه اين كنفرانس اهميت ويژه اي داشت اين بود كه خود افغان ها از چند ماه پيش از شروع كنفرانس تقاضا كردند كنفرانس با مديريت افغاني شكل بگيرد كه اين اتفاق با موفقيت انجام شد.
وي گفت: افغان ها در اين كنفرانس بسيار موفق عمل كردند و به دنيا نشان دادند كه مي توانند كشورشان را بدون حضور بيگانه اداره و مديريت كنند. اين بزرگترين پيامي بود كه به دنيا داده شد. سفير ايران در افغانستان گفت: پيام ديگري كه افغانستان با برگزاري اين كنفرانس داد اين بود كه به دنيا نشان دادند كه بيش از 74 كشور دنيا كه در كنفرانس شركت كردند در فضاي پوشش امنيتي كامل بودند و مديريت سياسي و اجرايي خوبي انجام شد. مديريت اجرايي توسط دولتمردان افغان تحقق پيدا كرد در حالي كه از پيش از شروع كنفرانس و روزهاي قبل برخي رسانه ها تصور مي كردند ممكن است در اين كنفرانس مشكلاتي ايجاد شود و تحركاتي صورت بگيرد كه هيچگونه اتفاقي نيفتاد و كنفرانس به خوبي پايان يافت.
مالكي تاكيد كرد: مسئله ديگر اين بود كه كشورها از اين كنفرانس به خوبي استقبال كردند. سطح كنفرانس نسبت به ساير كنفرانس ها بسيار بالا بود و قابل مقايسه با كنفرانس لندن نبود. در اين كنفرانس غالب وزيران خارجه هاي كشورهاي دنيا شركت داشتند، همه حرف براي گفتن داشتند و حرف هايشان جدا از چارچوبي كه دولت افغانستان طراحي كرد بود نبود.
سفير ايران در افغانستان خاطرنشان كرد: با پيگيري و تاكيد ايران نقش كشورهاي همسايه و منطقه پررنگ ديده شد كه البته اين موضوع جلسات متعدد را به خود اختصاص داد و با وجود فشارهايي كه مي آمد در كنفرانس اين موضوع تصويب شد.
سفير كشورمان در كابل اضافه كرد: براي دگرگوني منطقه در زمينه هاي اقتصادي و ايجاد تحولات اقتصادي، رويكردهاي خاصي وجود داشت. با وجود اين كه دولتمردان افغانستان طراحي كرده بودند كه اين كشور بايد در زمينه هاي اقتصادي و تجاري با توجه به موقعيتش تحولاتي انجام دهد و البته كنفرانس مصوبات خوبي داشت، اما نكته اي فراموش شده بود اين بود كه افغانستان چگونه به درياي آزاد راه داشته باشد و به مركزهاي بزرگ اقتصادي و تجاري راه پيدا كند.
وي ادامه داد: بر اين اساس بحث ترانزيت چابهار را مطرح كرديم كه پس از جلسات متعددي تصويب شد و در سند قرار گرفت كه از مسير چابهار ترانزيت انجام شود و در نهايت موجب تحول افغانستان و منطقه شود. زيرا موقعيت افغانستان موقعيت خاصي است، ضمن اين كه اين كشور كشوري غني است و نمي توان گفت كه فقير است. در اين رابطه پنتاگون گزارش ارائه كرده بود، گرچه ما در مورد آن گزارش حرف هايي داريم اما اين گزارش به معناي اين بود كه افغانستان داراي معادن و منابع بسيار غني در مورد مس، آهن، نفت و گاز و انرژي است. شايد اين گزارش وسوسه اي براي شركت هاي بين المللي است اما مي دانيم دوستان افغان با درايت اين شرايط را مديريت مي كنند.
وي با تاكيد بر اشتراكات ايران در حوزه هاي مختلف با افغانستان تاكيد كرد: اين اشتراكات بايد براي حضور بخش خصوصي زمينه را فراهم كند اما با وجود اين حجم روابط فعلي ميان ايران و افغانستان برازنده دو كشور نيست. ما تاكنون تلاش هاي زيادي كرده ايم. چند نمايشگاه با حضور شركت هاي ايراني برگزار كرده ايم و رشد خوبي داشته ايم اما اين جايگاه هنوز براي ما جايگاه مناسبي نيست.
خوشبختانه بسترسازي خوبي صورت گرفته است و تثبيت آن در كنفرانس كابل مي تواند مويد خوبي براي رشد تبادلات و افق جديدي در آينده در روابط تجاري دو كشور باشد. ما زمينه را براي حضور تجار افغاني در چابهار فراهم كرديم. اميدواريم جهش خوبي شاهد باشيم. خواسته ايم تا شرايط براي آن ها فراهم شود.

 



گسترش همكاري ايران و تركيه پيرامون ناامني هاي مرزي

هيئت هاي امنيتي ايران و تركيه طي مذاكراتي بر گسترش همكاري دو كشور پيرامون ناامني هاي مرزي تأكيد كردند.
اولين دور مذاكرات رسمي هيئت هاي امنيتي ايران و تركيه به سرپرستي معاون امنيتي وزير كشور ايران و قائم مقام وزير كشور تركيه دوشنبه گذشته برگزار شد.
علي عبداللهي معاون امنيتي وزير كشور پس از برگزاري اين دوره از مذاكرات در جمع خبرنگاران اظهار داشت: همه ساله اجلاسي به طور منظم با حضور مسئولان امنيتي تركيه و ايران برگزار مي شود كه سيزدهمين اجلاس امروز با حضور عثمان گونش قائم مقام وزارت كشور تركيه در رأس هيئت 11 نفره برگزار شد.
وي افزود: در دور اول مذاكرات مباحث مشترك امنيتي مورد بحث قرار گرفت از جمله موضوعاتي در ارتباط با تردد مرزي زوار ايراني كه به سوريه سفر مي كنند و توجه به امنيت تردد و نيز برخورد با گروه هايي كه موجب نا امني در منطقه شده و بعضاً به مرزهاي ما نيز وارد مي شوند، هماهنگي هايي صورت گرفت.
معاون امنيتي وزارت كشور تصريح كرد: همچنين در خصوص مبارزه با مواد مخدر بحث هايي صورت گرفته و تلاش هاي جمهوري اسلامي ايران در اين رابطه مورد تقدير مقامات كشور تركيه قرار گرفت كه در جلسات كارشناسي آينده نيز ادامه اين بحث ها دنبال خواهد شد تا در بيانيه پاياني به توافقات مشتركي بينجامد.
وي ابراز اميدواري كرد تا مجموعه اقدامات صورت گرفته به تحكيم روابط دو كشور منجر شود و مسائل ضد امنيتي منطقه را از بين ببرد. عبداللهي گفت: مرزهاي ايران و تركيه تاكنون مرز صلح بوده و اميدواريم همچنان با اين عنوان باقي بماند.
در همين حال، عثمان گونش نيز در جمع خبرنگاران با بيان اينكه بنا داريم در اجلاس پيش رو همكاري هاي امنيتي خود را به شكل موثرتري در بياوريم، گفت: پس از برگزاري 12 نشست اجلاس كميسيون امنيتي ميان ايران و تركيه امروز در سيزدهمين نشست در رابطه با مبارزه با تروريسم، مسائل امنيتي و مواد مخدر بحث شد.
وي همچنين از همكاري هاي ايران تشكر كرد و گفت: ما باور داريم و اميدواريم كه همكاري هاي دو طرف گسترش خواهد يافت.
معاون امنيتي وزير كشور تركيه افزود: ايران و تركيه به خاطر فرهنگ مشترك دو كشور دوست و برادر هستند و ما همچون تمام زمينه ها در حوزه امنيتي نيز همكاري هاي نمونه اي داريم و تلاش مي كنيم اين همكاري ها را افزايش دهيم.

 



جوابيه علي مطهري به يك خبركيهان

آقاي علي مطهري در اعتراض به تيتر يكي از خبرهاي كيهان دوشنبه 4/5/89 كه به نقل از سخنگوي شوراي نگهبان چاپ شده بود، جوابيه زير را ارسال داشته است:
جناب آقاي شريعتمداري
مدير مسئول محترم روزنامه كيهان
با اهداء سلام، در شماره روز دوشنبه 4/5/89 آن روزنامه، صفحه 14، تيتري از قول شوراي نگهبان آمده است به اين صورت: «انحصار مادام العمر آثار شهيد مطهري غيرقانوني است» در حالي كه:
1. طرح مورد ايراد شوراي نگهبان طرح اصلاح ماده 12 قانون حمايت از مولفان، مصنفان و هنرمندان مصوب سال 1348 بوده كه يك طرح كلي است و اختصاص به نويسنده خاصي ندارد.
2. ايراد شوراي نگهبان متوجه اطلاق ماده واحده اين طرح يعني سقف زماني نداشتن اين طرح است نه اصل اين طرح، و بديهي است كه قابل رفع است.
ملاحظه مي شود كه تيتر اين خبر تناسبي با اصل خبر ندارد. مستدعي است طبق قانون مطبوعات دستور اقدام مقتضي صادر فرماييد.
ضمنا از روزنامه كيهان و جناب عالي كه علاقه مند به آثار شهيد آيت الله مطهري هستيد تعجب مي كنم كه چرا با انتظام نشر آثار آن شهيد و انحصار آن در يك موسسه، آنچنان كه در طول بيش از سي سال گذشته برقرار بوده و آنچنان كه نشر آثار امام(ره) و آثار رهبري و بسياري از بزرگان ديگر بر اين منوال است مخالفت مي كنيد؟!
سوال و جوابي در خصوص اين خبر با خبرگزاري ايلنا ديروز داشتم كه مي تواند جهت اطلاع جناب عالي و خوانندگان كيهان مفيد باشد، در صورت تمايل استفاده نماييد. متن آن پيوست است. قبلا سپاسگزارم.
با تقديم احترام
علي مطهري
كيهان: خبر مورد اشاره به نقل از خبرگزاري «ايرنا» آمده بود كه اين خبرگزاري نيز خبر ياد شده را از قول سخنگوي شوراي نگهبان در مصاحبه مطبوعاتي وي نقل كرده بود.
و اما، درباره اين بخش از جوابيه آقاي علي مطهري كه «چرا كيهان با وجود علاقه مندي به آثار آيت الله شهيد مطهري، با انتظام آثار آن شهيد بزرگوار آنچنان كه در طول بيش از سي سال گذشته برقرار بوده است» مخالف است، بايد گفت: كيهان در اين باره نفياً و اثباتاً نظري نداده است و البته بديهي است كه هيچيك از دوستداران استاد شهيد نمي توانند با انتظام در نشر آثار آن بزرگوار مخالفتي داشته باشند، اما انحصار در انتشار آثار استاد شهيد مانع از گسترش دامنه آن مي شود. بنابراين خروج انتشار آثار استاد از انحصار موسسه منافاتي با نظارت موسسه ياد شده و يا هر مرجع و مركز ذيصلاح ديگر بر انتظام در انتشار آثار آن شهيد بزرگوار ندارد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14