(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 7 مرداد 1389- شماره 19701

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
افتتاح 2 مجتمع بزرگ پتروشيمي با حضور رئيس جمهور
فعالان رسانه اي: رويكرد جديد صدا و سيما شبكه هاي ماهواره اي را خلع سلاح كرد
تشييع پيكر شهيد امر به معروف نيروي انتظامي در تبريز
مسئول بخش مطبوعاتي سفارت ايران در عراق:
هيچ ايراني در جمع كشته ها و زخميان حادثه تروريستي كربلا نيست
چشم به راه سپيده
دو كارشناس آمريكايي: ماجراجويي كمر آمريكا را مي شكند
 دومين المپياد ورزشي بسيج كشور در سنندج آغاز شد
قائم مقام سازمان بازرسي كل كشور: ميزان معوقات بانك ها 10درصد كاهش مي يابد
معاون اول رئيس جمهوري: ايران در توليد انرژي برق جزو 6 كشور برتر جهان است
تجهيز جاده هاي 17 استان كشور به دوربين هاي هوشمند
مديرعامل بانك ملي ايران: اتباع كشورهاي تحريم كننده مايل به سرمايه گذاري در ايران هستند
اختصاص 64 ميليارد تومان براي احياي منابع طبيعي
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي: قانون مطبوعات بايد تغيير كند
امام جمعه قم: ادعاي تعيين زمان ظهور امام زمان(عج) كذب محض است
اخبار ادبي و هنري



افتتاح 2 مجتمع بزرگ پتروشيمي با حضور رئيس جمهور

رئيس جمهوري اسلامي ايران روز چهارشنبه دو طرح پتروشيمي پرديس 2 و مرواريد را در منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس جنوبي افتتاح كرد.
به گزارش خبرنگار اعزامي ايرنا، با راه اندازي اين مجتمع ها براي هزار و 20 نفر به طور مستقيم و براي 10 تا 15 هزار نفر به صورت غيرمستقيم شغل ايجاد و سالانه بيش از 550 ميليون دلار سود عايد كشور خواهد شد.
به اين ترتيب مرحله دوم مجتمع پتروشيمي پرديس با ظرفيت اسمي يك ميليون و 75 هزار تن در سال اوره گرانول و 680 هزار تن آمونياك و نيز مجتمع پتروشيمي مرواريد با ظرفيت اسمي 500 هزار تن اتيلن در سال و 47 هزار تن برش هاي سه كربنه و سنگين تر به عنوان تامين كننده اوليه خوراك خط لوله اتيلن غرب، به طور رسمي در مدار توليد تجاري قرار گرفتند.
عمليات اجرايي مرحله دوم مجتمع پرديس در سال 1383 آغاز شد، براي ساخت اين واحد 450 ميليون دلار سرمايه گذاري انجام شده و با بهره برداري از اين واحد عظيم، سالانه 280 ميليون دلار سود نصيب كشور مي شود.
دانش فني واحدهاي آمونياك از شركتKellogg MW انگلستان و ليسانس واحدهاي اوره از شركت stami Carbon هلند گرفته شده است. واحد آمونياك اين واحد بهمن ماه سال گذشته و واحد اوره آن تيرماه امسال به توليد آزمايشي رسيده اند.
همچنين عمليات اجرايي مجتمع پتروشيمي مرواريد از اوايل سال 5138 در عسلويه آغاز شد. دانش فني اين طرح را شركت تكنيپ فرانسه تامين كرده است. اين مجتمع با سرمايه گذاري 645 ميليون دلار ساخته شده است و پس از راه اندازي سالانه 027 ميليون دلار سود نصيب كشور مي كند. واحد اتيلن اين مجتمع اسفندماه 8138 به توليد آزمايشي رسيده بود.
رئيس جمهور در مراسم بهره برداري از فازهاي جديد پتروشيمي پرديس و مرواريد گفت: تحريم ها هيچ اثري بر اراده ملت ايران اسلامي ندارد.
به گزارش خبرگزاري فارس از عسلويه، محمود احمدي نژاد افزود: ايران اسلامي هم اكنون در مسير پيشرفت روزافزون قرار دارد و با خودكفايي به سمت فتح قله هاي بلند حركت مي كند.
وي افزود: انجام پروژه هاي بزرگ در صنعت نفت، گاز و پتروشيمي توسط نيروهاي متخصص و متعهد ايراني در واقع سبب شده كه هيچ نيازي به قدرت هاي اقتصادي و شركت هاي چند مليتي نداشته باشيم و اميدوار هستيم كه اين روند ادامه يابد.
رئيس جمهوري اسلامي ايران در ادامه بيان داشت: امروز همه كشورهاي دنيا از ايران به عنوان الگويي برتر براي انجام كارهاي بزرگ بهره مي گيرند و بدون شك اقدام ايران براي ساخت فازهاي باقي مانده در عسلويه، علاوه بر اينكه دستاوردهاي بزرگي براي ايران در پي داشته موجب حركت رو به جلوي ديگر كشورهاي در حال توسعه نيز شده است.
وي ادامه داد: كشورهاي استعمارگر بايد دست از اعمال ظالمانه و حاكمانه خود بردارند و تجربه نشان داده كه اگر دست از اين اعمال خود برندارند به زودي بازار خود را نزد ساير كشورها نيز از دست مي دهند.
احمدي نژاد اظهار داشت: ايران اسلامي امروز با همت مضاعف به سمت توسعه و پيشرفت بيشتر حركت مي كند.
احمدي نژاد در جمع تعدادي از متخصصان صنعت نفت و مديران اين صنعت اظهار داشت: امروز همه دنيا، پيشرفت و رشد فوق العاده ايران را در صنعت نفت و گاز و پتروشيمي مشاهده مي كنند و اين وعده را مي دهيم كه اين پيشرفت ها روز به روز بيشتر و بهتر شود.
وي افزود: امروز با جرأت اعلام مي داريم كه ايران اسلامي نماد فرهنگ و تمدن است و روند پيشرفت و تعالي را به تدريج و با گام هاي استوار طي مي كند و به فضل خدا در آينده نزديك به خودكفايي در بسياري از زمينه هاي صنعتي مي رسيم.
رئيس جمهور تصريح كرد: امروز ديگر زمان اينكه شركت هاي خارجي به معطلي در پروژه هاي ما بپردازند گذشته است و امروز بدون فوت وقت و در كمترين زمان ممكن، طرح هاي بزرگ نفت و گاز را با مشاركت شركت هاي توانمند داخلي اجرا مي كنيم و اين امر نشان دهنده توان بالاي علمي و فني متخصصان داخلي است كه با همت و كار مضاعف حاصل شده است.
احمدي نژاد در ادامه سخنان خود عنوان داشت: بايد در همه عرصه ها به ويژه در صنعت نفت و گاز و پتروشيمي با قدرت و اقتدار عمل كنيم و از مديران ارشد وزارت نفت مي خواهيم كه سازماني را به منظور پشتيباني از اجراي پروژه هاي سنگين در وزارت نفت تشكيل دهند تا بتوانيم با قدرت بيشتر و با توانمندي بالاتر وارد بازار جهاني شويم. رئيس جمهور با تاكيد مجدد بر بي اثر بودن تحريم هاي بين المللي اضافه كرد: بدون شك تحريم هاي بين المللي عليه ايران اسلامي به ضرر خود كشورهاي تحريم كننده است و ايران اسلامي با تكيه بر توانمندي بالاي خود در مسير پيشرفت در حركت است.
توليد 24 درصد محصولات پتروشيمي كشور در عسلويه
وزير نفت در مراسم بهره برداري از مجتمع پتروشيمي پرديس و مرواريد اعلام كرد: مجموع مجتمع هاي پتروشيمي در منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس در عسلويه استان بوشهر 22 ميليون تن محصول توليد مي كنند كه 24 درصد محصولات پتروشيمي كشور را شامل مي شود.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي مسعود ميركاظمي افزود: طرح هاي در دست اجراي محصولات پتروشيمي نيز از ظرفيت توليد 72 ميليون تن محصول برخوردارند.
وي با بيان اين كه جمهوري اسلامي ايران به عنوان دومين دارنده ذخاير گاز دنيا از جايگاه با اهميتي بين كشورهاي جهان برخوردار است افزود: انجام پروژه هاي صنعت نفت و گاز و پتروشيمي در شرايط تحريم و شيطنت كشورهاي سلطه شمه اي ديگر از توانستن و خودباوري نزد متخصصان داخلي است.
وزير نفت، عبور ظرفيت نصب شده پتروشيمي در كشور از مرز 05 ميليون تن و توليد چهار ميليون و 040 هزار تن اوره و كسب مقام اول خاورميانه در توليد اين محصول را نعماتي برشمرد كه به بركت خودباوري، اعتقاد، ايمان و عرق ملي متخصصان داخلي حاصل شده است.
ميركاظمي با بيان اين كه پارس جنوبي يكي از بزرگترين و مهمترين ميدان هاي گازي شناخته شده دنيا است، اظهار داشت: تاكنون گاز توليدي هشت فاز پالايشگاهي در منطقه پارس جنوبي به گاز شيرين تبديل و به شبكه سراسري گاز كشور تزريق مي شود و بخشي از آن نيز براي تبديل به محصولات پتروشيمي و توليد محصول با ارزش افزوده بالاتر به مجتمع هاي پتروشيمي اين منطقه ارسال مي شود.
وي با بيان اين كه قرارداد 5/92 فاز پارس جنوبي منعقد شده است ابراز اميدواري كرد تا سه الي چهار سال آينده بيش از 070 ميليون مترمكعب گاز و يك ميليون و 020هزار بشكه ميعانات گازي از فازهاي پالايشگاهي پارس جنوبي توليد شود.
وزير نفت گفت: با بهره برداري كامل از فازهاي پالايشگاهي پارس جنوبي ميزان درآمد كشور در اين منطقه به دو برابر صادرات نفت افزايش مي يابد.
ميركاظمي يادآور شد: امروز ظرفيت توليد محصول پتروشيمي به بيش از 05 ميليون و صادرات محصولات پتروشيمي به 41 ميليون تن رسيده است.
ايران به صادركننده
كود اوره تبديل شد
معاون وزير نفت در امور پتروشيمي اعلام كرد: جمهوري اسلامي ايران به صادركننده كود اوره تبديل شده است.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي عبدالحسين بيات روز چهارشنبه در آيين بهره برداري از پتروشيمي مرواريد و فاز دوم پتروشيمي پرديس در منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس گفت: با بهره برداري از فاز دوم مجتمع پتروشيمي پرديس با ظرفيت يك ميليون و 57 هزار تن اوره و 068 هزارتن آمونياك در سال، جمهوري اسلامي ايران به بزرگترين توليدكننده اوره در خاورميانه و دومين توليدكننده در جهان تبديل شده است.
وي با اشاره به اين كه مصرف كود اوره در كشور حدود دو ميليون تن در سال است و ظرفيت توليد اين محصول امروز به چهار ميليون و 040 هزار تن افزايش يافته است، اضافه كرد: امروز جمهوري اسلامي ايران در توليد كود شيميايي اوره خودكفا شده است.
مديرعامل شركت ملي صنايع پتروشيمي گفت: در توليد محصول اوره در كشور خودكفا شده ايم از رئيس جمهوري مي خواهيم صدور مجوز صادرات اين محصول را در اختيار شركت ملي صنايع پتروشيمي قرار دهد.
بيات افزود: وزارت نفت نيز متعهد مي شود كود اوره مورد نياز كشور را تامين كند و مازاد محصول اوره را به خارج از كشور صادر كند.
معاون وزير نفت در امور پتروشيمي اظهار داشت: با افتتاح پتروشيمي مرواريد با ظرفيت توليد 454 هزارتن اتيلن در سال و سرمايه گذاري 645 ميليون دلار، ظرفيت نصب شده صنعت پتروشيمي به 05 ميليون تن افزايش يافت.
وي اعلام كرد: با بهره برداري از اين دو طرح سهم ايران در توليد محصولات پتروشيمي در خاورميانه به 52/8 درصد و در جهان به 4/2 درصد و همچنين سهم محصولات پتروشيمي در توليد ناخالص ملي به 9/1 درصد رسيده است.

 



فعالان رسانه اي: رويكرد جديد صدا و سيما شبكه هاي ماهواره اي را خلع سلاح كرد

فعالان رسانه اي بر توانمندي صدا و سيما در خلع سلاح شبكه هاي ماهواره اي تاكيد كردند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، بهر وز جعفري دبير كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با تمجيد از نقش صدا و سيما در واكسينه كردن جوانان و خنثي سازي اثرات تخريبي شبكه هاي ماهواره اي اظهار داشت: تحولات مهمي درباره بخش هاي خبري و سريال هاي تلويزيوني صورت گرفته و جذابيت و گيرايي سريال هاي با اصالت ملي، خانوادگي و مذهبي، شبكه هاي ماهواره اي را در رسيدن به اهداف غيراخلاقي خود ناكام گذاشته است.
وي تلاش صدا و سيما در مقابل هجمه فرهنگي را قابل قبول دانست و تصريح كرد: سريال هاي ماهواره اي در مقابل سريال هاي تلويزيون جمهوري اسلامي، خلع سلاح شده اند و به اين وسيله بايد از ارزش ها و اصالت هاي خانوادگي، دفاع كنيم.
همچنين حسن اختري دبير انجمن صنفي روزنامه نگاران مسلمان با اشاره به برنامه سازي هاي اخير صدا و سيما در مقابله با شبكه هاي غربي و خصوصي شبكه فارسي وان گفت: سريال هاي جديد صدا و سيما از نظر محتوايي برنامه هاي خوب و قابل قبولي هستند و همچنين از نظر شكل و ساختار توانسته اند با برنامه هاي شبكه هاي غربي خصوصا شبكه فارسي وان مقابله كنند.
وي خاطرنشان كرد: به عنوان نمونه سريال فاصله ها تاثير بسيار زيادي بر شبكه فارسي وان داشته تا جايي كه شبكه فارسي وان مجبور به تغيير زمان پخش سريال هاي خود شده بنابراين تلاش جديد صدا و سيما جاي تقدير و تشكر دارد.
حجت الاسلام والمسلمين حسن ملك محمدي نماينده مردم دامغان نيز با اشاره به تلاش هاي صدا و سيما در مبارزه با شبكه هاي صهيونيستي گفت: حركت صدا و سيما در جهت مقابله با فعاليت هاي رسانه اي غربي تاثير مهمي در جذب مخاطبان داشته و برنامه هاي ماهواره اي علير غم امكانات فراوان خود مغلوب سريال هاي پرطرفدار رسانه ملي گرديد.

 



تشييع پيكر شهيد امر به معروف نيروي انتظامي در تبريز

پيكر شهيد سرگرد محرم پورحسن ، شهيد امر به معروف و نهي از منكر در تبريز در ميان حزن و اندوه مردم و مسئولان تبريز تشييع شد.
به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز، پيكر شهيد سرگرد محرم پورحسن كه در راه امر به معروف و نهي از منكر در تبريز به شهادت رسيده بود ظهر ديروز از محل فرماندهي نيروي انتظامي تبريز به سمت خيابان جمهوري اسلامي تشييع شد.
جانشين فرمانده انتظامي آذربايجان شرقي در آيين تشييع جنازه اين شهيد با تاكيد بر پافشاري نيروي انتظامي در راه ايفاي رسالت خود، گفت: نيروي انتظامي براي حفظ و استقرار نظم و امنيت همواره آماده جانفشاني و ايثارگري بوده و خواهد بود.
محمد فريدي با تاكيد بر نقش بنيادين نيروي انتظامي در ايجاد امنيت اظهار داشت: نيروي انتظامي يكي از تاثيرگذارترين نهادها در تامين امنيت عمومي جامعه به شمار مي رود.
جانشين فرماندهي انتظامي استان اظهار داشت: اين شهيد از پرسنل نيروي انتظامي كلانتري 18تبريز بود كه در جريان مقابله افرادي كه درصدد سلب آسايش از شهروندان و خانواده ها بودند به شهادت رسيد.
اين مراسم با حضور مسئولان استاني از مقابل فرماندهي نيروي انتظامي واقع در ميدان دانشسرا و در ميان استقبال مردمي برگزار شد.شهيد پورحسن در يكي از اماكن عمومي شهر تبريز طي يك درگيري با تعدادي از اراذل و اوباش و مزاحمان نواميس مردم مجروح شد و پس از ساعاتي به سبب شدت جراحات وارده به شهادت رسيد.

 



مسئول بخش مطبوعاتي سفارت ايران در عراق:
هيچ ايراني در جمع كشته ها و زخميان حادثه تروريستي كربلا نيست

مسئول بخش مطبوعاتي سفارت ايران در عراق با اشاره به حملات تروريستي به كربلا خاطرنشان كرد كه هيچ زائر ايراني در اين حملات كشته و زخمي نشده است.
امير ارشدي در گفت وگو با ايسنا، اظهار داشت: تاكنون براساس اطلاع رسانه هاي عراقي و دولت اين كشور 21 نفر در كربلا كه تعدادي از آن از زائران هستند كشته شدند اما در ميان زائران خوشبختانه هيچ ايراني ديده نشده است.
به گفته وي، اين حادثه تروريستي روز سه شنبه در ورودي كربلا از طرف جاده نجف اتفاق افتاده است.
اين در حالي است كه بنابر اين گزارش به نقل از خبرگزاري براثا، يك مقام امنيتي در استان كربلا اعلام كرد: بر اثر اصابت دو موشك از نوع كاتيوشا به منطقه السعديه واقع در مركز كربلا 6 تن از زائران كربلا كشته و 30تن زخمي شدند.
گفتني است؛ ميليون ها زائر از داخل و خارج عراق مراسم نيمه شعبان را در شهر كربلا برگزار كردند.

 



چشم به راه سپيده

تو را غايب ناميده اند، چون «ظاهر» نيستي، نه اينكه «حاضر» نباشي.
«غيبت» به معناي «حاضرنبودن»، تهمت ناروائي است كه به تو زده اند و آنان كه بر اين پندارند، فرق ميان «ظهور» و «حضور» را نمي دانند، آمدنت كه در انتظار آنيم به معناي «ظهور» است، نه «حضور» و دلشدگانت كه هر صبح و شام تو را مي خوانند، ظهورت را از خدا مي طلبند نه حضورت را. وقتي ظاهر مي شوي، همه انگشت حيرت به دندان مي گزند با تعجب مي گويند كه تو را پيش از اين هم ديده اند. و راست مي گويند، چرا كه تو در ميان مائي، زيرا امام مائي. جمعه كه از راه مي رسد، صاحبدلان «دل» از دست مي دهند و قرار از كف مي نهند و قافله دل هاي بي قرار روي به قبله مي كنند و آمدنت را به انتظار مي نشينند...
و اينك اي قبله هر قافله و اي «شبروان را مشعله» در آستانه آدينه اي ديگر با دلدادگان ديگري از خيل منتظرانت سرود انتظار را زمزمه مي كنيم.
گلوي نيستان
بازآ، دلم زگردش دوران شكسته است
چون كشتي از تهاجم طوفان شكسته است
آيينه خيال نهادم به پيش روي
ديدم كه قلبم از غم هجران شكسته است
عمري در آتشيم و تو را ناله مي كنيم
فريادمان به كوي و خيابان شكسته است
ديگر نواي ما ننوازد ني فراق
اين ناله در گلوي نيستان شكسته است
ما تيغ غيرتيم ولي در نيام غم
زنگار بي تحرك دوران شكسته است
ما را خيال روي تو بي تاب مي كند
عقد بلور اشك، به دامان شكسته است
درمان حسرت دل ما ديدن تو بود
باز آ كه بي تو شيشه درمان شكسته است
در رهگذر عشق، گدايان حضرتيم
در اين مسير، كلك «پريشان» شكسته است
محمدحسين حجتي «پريشان»
عصر آدينه
بگذار بگويمت، دلم غم دارد
يك عالمه اشك و آه و ماتم دارد
عجل به ظهور! عصر آدينه ما
اي يوسف فاطمه(س) تو را كم دارد
حسين اسرافيلي
آئينه چشمان
بيا آئينه چشمان من باش
كوير تشنه ام، باران من باش
خيالت ميزبان خاطرم هست
خودت هم لحظه اي مهمان من باش
صراف غفاري
منظومه نگاه
اي افسر چرخ، خاك راهت
وي عرش، غبار بارگاهت
اي خاتم اوصيا كز اول
شد خاتم انبيا گواهت
اي آينه خدانمايي
در طلعت خوب تر ز ماهت
اي مصلح عالمي كه عالم
اصلاح شود به خاك راهت
سيار كرات آسماني
منظومه گردش نگاهت
در اوج فضا ستارگانند
افتاده به مقدم سپاهت
انوار خداست در تو پيدا
يا جلوه گري كند الهت
حسين ترابي

 



دو كارشناس آمريكايي: ماجراجويي كمر آمريكا را مي شكند

دو كارشناس برجسته آمريكايي در تحليلي از شرايط حاكم بر برنامه هسته اي ايران بر اين باورند كه اين وضعيت با آنچه كه در مورد عراق وجود داشت كاملا متفاوت بوده و اكنون هيچ بهانه اي براي جنگ با ايران وجود ندارد.
به گزارش روزنامه آمريكايي هافينگتون پست، «فيلينت لورت» و «هيلاري مان لورت» همسر وي در تحليلي تحت عنوان «آيا ايران به بحران موشكي كوبا براي اوباما تبديل خواهد شد،» مي نويسد: اخيرا اظهارنظرهاي زيادي درباره اقدام نظامي آمريكا و اسرائيل عليه اهداف هسته اي ايران مي شنويم اما هيچ كس اين سوال را نمي پرسد كه «دقيقا به چه دلايلي بايد به ايران حمله شود»؟
وي در ادامه مطلب خود به تهاجم آمريكا به عراق اشاره مي كند و مي نويسد: در مورد عراق برخي از زمينه هاي حقوقي براي حمله به اين كشور از جمله قطعنامه هاي سازمان ملل وجود داشت تا حقوقدانان آمريكايي در پنتاگون و ديگر مراكز تصميم گيري آمريكا با گره زدن آنها به همديگر و سوء تفسير آنها به جنگ متوسل شوند اما در مورد ايران هيچ توجيه حقوقي براي توسل به زور وجود ندارد.
«فيلينت لورت» و «هيلاري مان لورت» در ادامه اين مطلب آورده اند: تمامي قطعنامه هاي شوراي امنيت آشكارا خواستار عدم استفاده از زور عليه ايران هستند اما با اينكه هيچ كس بطور زباني حمله به ايران را جدي نمي گيرد، شكي در آن نيست كه وكلا و حقوقدانان آمريكايي در وزارت خارجه، پنتاگون و شوراي امنيت ملي اين كشور تمامي تلاش خود را بكار خواهند گرفت تا با استناد به بند 51 منشور سازمان ملل متحد در مقوله دفاع از خود بهانه اي بدست آورند.
اين دو نويسنده آمريكايي در ادامه با اشاره به رفتارهاي مسالمت آميز ايران با همسايگان در طول تاريخ و اينكه هيچ كشوري از سوي ايران در همسايگي مورد تهاجم قرار نگرفته، مي نويسند: اقدام خصمانه آمريكا عليه ايران هزينه هاي فوري براي موقعيت راهبردي واشنگتن در خاورميانه خواهد داشت اما علاوه بر اين هزينه آمريكا در رابطه با مشروعيت بين المللي هم هزينه سنگيني را پرداخت خواهد كرد.
اين دو تحليلگر افزودند: تصوير ابرقدرتي آمريكا در تهاجم اين كشور به عراق زير سوال رفت و آغاز يك تجاوز نامشروع ديگر عليه جمهوري اسلامي پيامدهاي بسيار منفي بر ديگران در نظام بين المللي خواهد داشت.
در بخش ديگري از اين مطلب آمده است: هرگونه اقدام نظامي ديگر آمريكا در منطقه بايد براساس اعتبارات مالي قرض گرفته شده از سوي چين و عربستان سعودي باشد كه اين روند هم به منافع آمريكا آسيب مي زند و كمر آن را به عنوان يك ابرقدرت خواهد شكست. اين موضوع مي تواند اشتباهي باشد كه انگليس (با كمك فرانسه و اسرائيل) با حمله به كانال سوئز در سال 1956 كرد و براي هميشه ابرقدرتي را از دست داد و اكنون زمان آن است تا آمريكا به خاطر داشته باشد كه آغاز تهاجمي ديگر هرگز به نفعش نيست.

 



با حضور رئيس سازمان بسيج مستضعفين كشور
دومين المپياد ورزشي بسيج كشور در سنندج آغاز شد

دومين المپياد فرهنگي ورزشي پايگاه هاي استعداديابي و قهرماني بسيج سراسر كشور گراميداشت ياد و خاطره سرداران و 23 هزار شهيد انصار و مهاجر كردستان با حضور سردار نقدي رئيس سازمان بسيج مستضعفين كشور در سنندج آغاز شد.
به گزارش خبرگزاري فارس از سنندج، فرمانده سپاه بيت المقدس كردستان سه شنبه شب در مراسم افتتاحيه اين رخداد مهم فرهنگي ورزشي بسيج در سالن آزادي سنندج اظهار داشت: در اين المپياد ورزشي ورزشكاراني از 19 استان قم، كرمانشاه، مركزي، اصفهان، يزد، زنجان، كهگيلويه و بويراحمد، قزوين، بوشهر، هرمزگان، چهارمحال بختياري، گلستان، سمنان، آذربايجان شرقي و غربي، تهران، خراسان شمالي، گيلان و كردستان حضور دارند.
الله نور نوراللهي افزود: در اين المپياد 600 ورزشكار نونهال و نوجوان در قالب 35 تيم به مدت سه روز در رشته هاي كاراته، تكواندو، جودو، واليبال و فوتسال رقابت مي كنند.
فرمانده سپاه بيت المقدس كردستان در ادامه ميزان استقبال ورزشكاران از اين المپياد ورزشي را قابل تحسين دانست و با اشاره به اهداف برگزاري اين المپياد ورزشي گفت: ترويج تفكر بسيج در عرصه هاي ورزشي به عنوان متفكران معنوي و سازنده جامعه، ايجاد انگيزه و شور و نشاط در ميان نوجوانان و جوانان مستعد و فداكار، سالم سازي محيط زندگي و پر كردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان به عنوان سرمايه هاي استراتژيك كشور و شناسايي نخبگان ورزشي در عرصه هاي مختلف از اهداف اصلي اين المپياد ورزشي است. در طول برگزاري اين مسابقات برنامه هاي فرهنگي مختلفي هم از جمله بازديد از موزه سنندج، بازديد از مركز مطالعات و تحقيقات و استعداديابي، برگزاري محفل انسي با قرآن، برگزاري جنگ شادي، برگزاري مسابقات دارت، طناب كشي و تيراندازي، غبارروبي مزار مطهر شهداي سنندج و بازديد از آثار باستاني براي غني سازي اوقات فراغت جوانان شركت كننده در اين المپياد پيش بيني شده است.

 



قائم مقام سازمان بازرسي كل كشور: ميزان معوقات بانك ها 10درصد كاهش مي يابد

تبريز-خبرنگار كيهان:
قائم مقام سازمان بازرسي كل كشور از كاهش 10درصدي ميزان معوقات بانك ها تا پايان سال جاري خبر داد.
«ولي الله خبره» قائم مقام بازرسي كل كشور در سفر به تبريز، با اعلام خبر فوق گفت: اين ميزان هم اكنون تا 8 درصد كاهش يافته و پيش بيني 10درصدي براي آن وجود دارد.
وي با بيان اينكه بررسي نحوه پرداخت تسهيلات به بنگاه هاي اقتصادي از جمله برنامه هاي سازمان بازرسي كل كشور محسوب مي شود، تاكيد كرد: چنانچه ثابت شود كه اين مسئله در نتيجه زدوبندهايي صورت گرفته و تخلف يا كوتاهي از سوي مسئولان در اين زمينه وجود داشته، با آنان برخورد قانوني خواهد شد.
خبره گفت: با تشكيل شوراي حفظ بيت المال در استان ، براي رسيدگي به پرونده هاي زمين خواري، پرونده هاي متعددي در دست بررسي قرار گرفته است طوري كه فعاليت اين شوراها منجر به بازپس گيري رقم قابل توجهي از اراضي ملي شده، و اين امر تداوم مي يابد.
وي از راه اندازي آزمايشي سامانه ملي رسيدگي به شكايات مردمي از دو ماه قبل و ثبت بيش از 1700 شكايت در آن، خبر داد.خبره همچنين در جمع مديران و سربازرسان منطقه 5 كشور نيز افزود: بدنبال تفويض اختيارات به استانها مي باشيم و اين هدف را به طور جدي دنبال مي كنيم.

 



معاون اول رئيس جمهوري: ايران در توليد انرژي برق جزو 6 كشور برتر جهان است

معاون اول رئيس جمهور گفت: امروزه در برخي از شاخص هاي توليد انرژي برق، ايران جزو 6 كشور برتر جهان قرار دارد.
به گزارش خبرگزاري فارس از اراك، محمدرضا رحيمي در مراسم بهره برداري از پست برق 63/400 كيلوولت شهرستان محلات و خطوط انتقال، افزود: با بهره برداري از اين ايستگاه قابليت تبديل انرژي برق از بالاترين سطح ولتاژ شبكه انتقال يعني 400 كيلوولت به 63 كيلوولت موجب ارتقاي سطح كيفيت و قابليت اطمينان برق مناطق اين ايستگاه به بالاترين ميزان مي شود و برق اين مناطق با كيفيت و قابليت بالا تا 10 سال آينده تضمين مي شود.
همچنين در اين مراسم وزير نيرو گفت: براي نخستين بار توليد برق در كشور به 42 هزار مگاوات رسيد.
مجيد نامجو افزود: از اين ميزان 36 هزار مگاوات در نيروگاه هاي حرارتي و بقيه در نيروگاه هاي برق آبي توليد مي شود.
وي با اشاره به گستردگي شبكه انتقال نيرو در سطح كشور، ايران را در خصوص بهره گيري از شبكه انتقال برق در سطح قابل قبولي عنوان كرد و اظهار داشت: با اجراي خط 400 كيلو واتي بيرجند به زاهدان خط رينگ كشور كامل مي شود كه با آن امكان تأمين انرژي به همه نقاط كشور، كاهش خاموشي و پايداري برق و انتقال نيرو از منطقه اي به منطقه اي در صورت بروز افت و بحران فراهم مي شود.
وزير نيرو افزود: افتتاح ايستگاه پست برق 63/400 كيلوولت شهرستان محلات بار شبكه انتقال و افت ولتاژ در منطقه را كاهش مي دهد.
نامجو با بيان اينكه خط انتقال آب از سد كمال صالح به شهر اراك تقريباً تكميل شده است گفت: بهره برداري از اين سد در آينده اي نزديك صورت خواهد گرفت.

 



معاون وزير راه و ترابري خبر داد
 تجهيز جاده هاي 17 استان كشور به دوربين هاي هوشمند

رئيس راهداري و حمل و نقل جاده اي گفت: جاده هاي 6 استان كشور در حال حاضر مجهز به دوربين هاي هوشمند تصويري است كه تا پايان سال اين رقم به 17 استان افزايش مي يابد.
شهريار افندي زاده گفت: امسال براي بهسازي، مرمت و روكش آسفالت 25 هزار كيلومتر از راههاي اصلي كشور پنج هزار ميليارد ريال، بودجه ملي اختصاص داده شده است.
وي افزود: دو هزار ميليارد ريال اعتبار نيز براي برطرف كردن نقاط حادثه خيز جاده هاي كشور اختصاص يافته است.
افندي زاده گفت: قراردادي نيز براي تجهيز 55 گردنه كشور به دستگاههاي هواشناسي و ثبت اطلاعات با پيمانكاران داخلي بسته شده است.
معاون وزير راه و ترابري با اشاره به اهميت ترانزيت اظهار داشت: ترانزيت يكي از مهمترين موضوع هايي است كه دولت دهم به آن پرداخته به طوري كه پارسال هفت ميليون تن كالاي ترانزيتي از كشور جا به جا و از اين طريق دو و نيم ميليون دلار درآمد عايد كشور شده است.
وي همچنين در ارتباط با راههاي آذربايجان غربي گفت: در حال حاضر 112 كيلومتر بزرگراه در اين استان وجود دارد و در سطح 400 كيلومتر نيز ساخت بزرگراه در دست اقدام است.
شهريار افندي زاده افزود: ساخت بيش از يكهزار كيلومتر بزرگراه و راه اصلي نيز در سطح كشور در دست اقدام است.
معاون وزير راه و ترابري يادآور شد: اجراي پروژه راه آهن مراغه- اروميه و تكميل آن در مسيرهاي مياندوآب- اروميه، اروميه- سلماس و خوي- قطور جدي و داراي اهميت است.

 



مديرعامل بانك ملي ايران: اتباع كشورهاي تحريم كننده مايل به سرمايه گذاري در ايران هستند

مديرعامل بانك ملي ايران گفت: اتباع كشورهاي تحريم كننده در نشست هايي كه برگزار مي كنند، تمايل به سرمايه گذاري در ايران را دارند.
محمودرضا خاوري در حاشيه سفر خود به گيلان در گفت وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به نقش تحريم در فعاليت پولي و اعتباري كشور افزود: تحريم موجب توقف، تعطيلي و ركود فعاليت ما نمي شود و با قدرت به كار خود ادامه مي دهيم.
خاوري گفت: تحريم مبناي حقوقي و قانوني ندارد و به اين معنا نيست كه تنها آسيب برساند بلكه تحريم براي آنها خطرناك تر است و كشورهايي كه پيشتازان تحريم هستند از اين امر ضرر بسيار مي بينند زيرا ما فعاليت خود را انجام مي دهيم.
دبير شوراي عالي هماهنگي بانك هاي عامل كشور با بيان اينكه تمام شعبه هاي بانك گشايش اعتبار مي كنند، تصريح كرد: معاملات ارزي در چارچوب قوانين در تمام شعبه هاي بانك ملي انجام مي شود. خاوري افزود: از ظرفيت هاي قوانين براي انجام فعاليت خود استفاده مي كنيم و كشورهاي تحريم كننده مي خواهند خدمات خود را به ما بفروشند زيرا آنها بيشتر از اين موضوع زيان مي بينند.
وي بهره مندي از ظرفيت هاي كشور و توانمندي هاي نيروي انساني را موجب موفقيت ايران در دوران تحريم دانست.

 



معاون وزير جهاد كشاورزي خبر داد
اختصاص 64 ميليارد تومان براي احياي منابع طبيعي

معاون وزير جهاد كشاورزي گفت: بي توجهي به منابع طبيعي سبب افزايش دماي كره زمين شده است.
به گزارش خبرگزاري فارس از عسلويه، علي سلاجقه در نشست بررسي وضعيت منابع طبيعي شهرستان هاي كنگان، دير و جم در جمع مسئولان جنوب استان در كنگان اظهار داشت: اعتباري بالغ بر 64 ميليارد تومان براي احياي منابع طبيعي تخصيص يافته است و در صورتي كه اين اعتبار تامين و پرداخت شود، منابع طبيعي آماده اجراي طرح هاي منابع طبيعي است و بدون ترديد تحول بسيار اساسي در اين موضوع به وجود مي آيد.
وي اضافه كرد: براي مبارزه با پديده گرم شدن كره زمين و تغييرات جوي بايد نگاه بهتر و علمي تري به منابع طبيعي داشته باشيم.
رئيس سازمان جنگل ها و مراتع و آبخيزداري كشور ادامه داد: بايد به مسائل منابع طبيعي و محيط زيست بها بدهيم و اگر نتوانيم توجه كافي را به اين منابع داشته باشيم، در تابستان و زمستان مشكلات فراواني خواهيم داشت.
اين مقام مسئول افزود: جايگاه منابع طبيعي و محيط زيست بايد از لحاظ تشكيلاتي ارتقا يابد تا ساز و كارهاي مديريتي مطلوب رابه دست آورد و به حل معضلات مردم بپردازد و منابع طبيعي اگر وضعيت سازمان يافته اي داشته باشند بسياري از مشكلات به حداقل مي رسند.
سلاجقه تصريح كرد: وزارت جهاد كشاورزي در چند سال گذشته حمايت بسيار خوبي از منابع طبيعي داشته و از مجلس و قوه قضاييه نيز مي خواهيم كه همكاري كنند تا بتوانيم منابع طبيعي كشور را در وضعيت مطلوب تري قرار دهيم. وي يادآور شد: نقشه هاي طرح آبخيزداري در استان بوشهر تهيه شده و آماده اجراست كه عمليات اجرايي اين طرح ها هر چه زودتر بايد آغاز شود و از همه مسئولان استان مي خواهيم كه همكاري خود را بيشتر كنند تا بتوانيم به نتايج موردنظر برسيم.
رئيس سازمان جنگل ها و مراتع كشور گفت: هم اكنون به دنبال اصلاح بسياري از قوانين منابع طبيعي هستيم و از نمايندگان مجلس مي خواهيم كه نسبت به اصلاح قانون جامع منابع طبيعي و آبخيزداري تلاش خود را بيشتر كنند.
معاون وزير جهاد كشاورزي گفت: اسناد 125 ميليون هكتار از اراضي كشور، براساس كروكي هاي موجود به نام دولت جمهوري اسلامي صادر شده و حدود 15 ميليون هكتار از اراضي دولتي مانده است.
سلاجقه افزود: وزير جهاد كشاورزي تاكيد كرده كه در صدور اين اسناد، زمين بسياري از افراد جزو انفال قرار گرفته كه بايد ظرف يك ماه تعيين تكليف شود و در عين حال حقوق بيت المال نيز از بسياري از زمين خواران بايد پس گرفته شود.
غلامحسين خسروي فرماندار دير گفت: با توجه به اين كه در آينده نزديك پارس شمالي در اين شهرستان مستقر خواهد شد، دست اندازهايي براي تعرض به منابع طبيعي در اين شهرستان آغاز شده است كه بايد هوشيار باشيم.
وي افزود: كثرت اختلاف مالكيت زمين بين مدعيان و منابع طبيعي به شكلي است كه شهرستان دير بيشترين پرونده تخلفات و جرايم مربوط به زمين خواري را به خود اختصاص داده است.

 



وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي: قانون مطبوعات بايد تغيير كند

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: قانون فعلي مطبوعات كشور متناسب با زمان حال نيست و با تحولي كه در عرصه مطبوعات به وجود آمده بايد اين قانون تغيير كند.
به گزارش خبرنگار مهر در اصفهان، سيدمحمد حسيني شامگاه سه شنبه در حاشيه برگزاري شوراي اداري شهرستان خوانسار در جمع خبرنگاران افزود: قانون مطبوعات كنوني مربوط به مجلس پنجم است و از آن زمان تاكنون شاهد تحولات زيادي در عرصه مطبوعات بوده ايم و هم اكنون درباره اين قانون نيازمند تغيير هستيم.
وي ادامه داد: نظام رسانه اي جديدي هم اكنون در حال تدوين است كه در آن مسائل مربوط به يارانه ها و كمك به مطبوعات را لحاظ خواهيم كرد.
حسيني در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه اكنون رسانه هايي فعاليتشان متوقف شده، وضعيت خبرنگاران فعال در آن رسانه ها چگونه است، گفت: تعداد اين خبرنگاران محدود است كه البته اين تعداد نيز اكنون در ديگر رسانه ها مشغول به فعاليت هستند.
وزير فرهنگ و ارشاد اظهار داشت: در حال حاضر پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات، مركز فعاليتهاي قرآني و كانونهاي فرهنگي و هنري مساجد از گزينه هاي قابل طرح براي خروج از استان تهران است و شهرستان قم از استانهاي مطرح براي استقرار اين ادارات است.
حسيني درباره روز خبرنگار نيز خاطرنشان كرد: براي اين روز نيز برنامه هاي حمايتي خاصي در دستور كار قرار گرفته است.

 



امام جمعه قم: ادعاي تعيين زمان ظهور امام زمان(عج) كذب محض است

امام جمعه قم ادعاي تعيين زمان دقيق ظهور حضرت ولي عصر(عج) توسط برخي افراد را كذب محض دانست.
به گزارش خبرگزاري فارس از قم به نقل ازمركز خبر حوزه، آيت الله رضا استادي در مراسم جشني كه به مناسبت نيمه شعبان در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شد، طي سخناني با اشاره به اينكه امام زمان(عج) به نظام اسلامي عنايت ويژه دارد، اظهار داشت: اظهار علاقه مردم به امام عصر(عج) و برگزاري جشن هاي نيمه شعبان، جامعه و كشور را ازتوطئه ها و دسيسه هاي دشمنان محفوظ نگه مي دارد.
آيت الله استادي همچنين درباره تعيين زمان ظهور توسط برخي از افراد گفت: هيچكس زمان دقيق ظهور اين امام همام را ندانسته و هركس در هر موقعيتي ادعايي درباره زمان ظهورداشته باشد، كذب محض است.
عضو شوراي عالي حوزه هاي علميه در ادامه با بيان اينكه بيش از 500 روايات از پيامبر اكرم(ص) در مورد امام زمان(عج) وجوددارد، گفت: هيچ مسلماني نمي تواند منكر اين روايات شود، مگر اينكه در اصل خداشناسي و پيامبر شك كند.
وي افزود: هرچند اصلي ترين شرط لازم براي تحقق عدالت در جامعه داشتن قوانين عادلانه است اما تنها داشتن قانون و تفسير آن نيز كافي نيست و تا وقتي مردم و دولت آن را اجرا نكنند، عدالت در جامعه محقق نمي شود.
استادي ضمن تاكيد بر افزايش اظهار علاقه مردم به امام زمان(عج) گفت: مردم علاوه بر اعتقادات قلبي بايد جنبه عملي را نيز تقويت كرده و نسبت به مشكلات اطراف خود و جامعه اسلامي بي تفاوت نباشند و اگر مومني دچار مشكل اقتصادي شد، مساعدت هاي مالي صورت گرفته و كوتاهي به عمل نيايد.

 



اخبار ادبي و هنري

استقبال از «ملك سليمان» در مالزي
فيلم «ملك سليمان» در مالزي نمايش داده شد و مورد استقبال قرار گرفت.
با اكران فيلم «ملك سليمان» در سالن همايش هاي مركزي شهر كوالالامپور مالزي، گروه موسيقي رستاك به اجراي برنامه پرداختند.
براساس گزارش پايگاه اطلاع رساني موسيقي ايران، در ابتداي اين برنامه كه روز سه شنبه با حضور بيش از دو هزار نفر ايرانيان مقيم مالزي برگزار مي شد، فيلم «ملك سليمان» ساخته شهريار بحراني براي نخستين بار در اين سالن به نمايش درآمد كه با استقبال ايرانيان مواجه شد.
فيلم «ملك سليمان» با دستمايه قرار دادن قصه اي قرآني درباره حضرت سليمان نبي ساخته شده و اولين فيلم ايراني با جلوه هاي ويژه جديد است.
ايران تنها كشوري است كه از فرهنگ آمريكايي تاثير نگرفت
يك دانشجوي تركيه اي در بازديد از غرفه ايران در نمايشگاه اكسپو 2010 ضمن تاكيد به قدرت ايران در بين كشورهاي منطقه، گفت: قدرت ايران مانع از تاثيرپذيري فرهنگ آمريكا در اين كشور شده است.
به گزارش توانا، وي علت اين امر را قدرت و استقلال سياسي ايران دانست و افزود: با وجود اينكه آمريكا، با استفاده از ابزار نظامي و سياسي توانسته در بسياري از كشورهاي منطقه نفوذ كند و فرهنگ آنها را تحت تاثير قرار دهد اما تاكنون ايران اين اجازه را به اين كشور نداده است.
اين دانشجو كه از طرف يكي از دانشگاه هاي بزرگ تركيه براي بازديد از اين نمايشگاه به شانگهاي آمده بود فرهنگ و تمدن ايران را بسيار غني توصيف كرد و ايران را يكي از زيباترين كشورها از نظر تاريخي و مناظر طبيعي دانست.
«نامزد تقلبي» هم به جمع فيلم هاي ضدفتنه پيوست
فيلم «نامزد تقلبي» به كارگرداني ماشاءالله شاه مرادي زاده روز گذشته از اداره نظارت و ارزشيابي معاونت سينمايي پروانه ساخت دريافت كرد.
به گزارش خبرنگار ما، اين فيلم در قالب طنز به وقايع مربوط به دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري خواهد پرداخت.
ابراهيم اصغري تهيه كننده اين پروژه سينمايي نيز به فارس گفت: ظرف چند روز آينده پيش توليد «نامزد تقلبي» را آغاز خواهيم كرد.
وي ادامه داد: اين فيلم طنزي سياسي است و به موضوعات قبل از انتخابات مي پردازد و نگاهي به سواستفاده هاي برخي از افراد از دوران دفاع مقدس دارد. فيلم به گونه اي است كه به راحتي با مخاطب ارتباط برقرار خواهد كرد.
تهيه كننده « به كبودي ياس» در ادامه افزود: در حال حاضر بازنويسي فيلمنامه توسط شاه مرادي زاده در حال انجام است و اميدواريم بتوانيم اوايل پاييز كار را جلوي دوربين ببريم. گفتني است، ابوالقاسم طالبي، احمد كاوري و... نيز طرح هايي را براي توليد فيلم درباره فتنه در دست دارند.
از هنرمند جانباز حميد بهمني تقدير مي شود
حميد بهمني از تصويربرداران صداوسيما كه در جريان جنگ آمريكا عليه عراق به مقام جانبازي نايل شد فردا مورد تقدير قرار مي گيرد.
به گزارش خبرنگار كيهان، برنامه تجليل از بهمني در خلال برنامه شب خاطره حوزه هنري انجام خواهد گرفت. اين برنامه امروز ساعت 30/18 در تالار انديشه حوزه هنري برگزار مي شود.
حميد بهمني چند سال پيش و در حين انجام فعاليت رسانه اي در كشور عراق مجروح شد و چشمان خود را از دست داد.
«من و كتاب» به چاپ بيستم رسيد
كتاب «من و كتاب» شامل بيانات رهبرانقلاب درباره كتاب و كتابخواني به چاپ بيستم رسيد. اين كتاب در شش فصل اهميت كتاب و كتاب خواني، من و كتاب، نقد وضع موجود، چه بايد كرد، دست نوشته ها و دست خط به بيان ديدگاه هاي حضرت آيت الله سيدعلي خامنه اي پيرامون مبحث كتاب پرداخته است.
در پشت جلد كتاب به نقل از رهبر انقلاب آمده است: اگر تعداد كتاب زياد شد، اگر عنوان كتاب زياد شد، اگر كتاب در همه موضوعات مورد نياز بود، اگر مردم توانستند سوال ها و استفهام هايشان را در كتاب بيابند و به كتاب مراجعه كنند، يك عالم ديگر و ماجراي ديگري خواهد شد! هر كجا كه با كتاب سر و كاري هست، مي بينيد كه از لحاظ كيفيت روحي و وضع فكري، نسبت به آن جايي كه اين وضعيت وجود ندارد، تفاوت محسوسي هست.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14