(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 16 مرداد 1389- شماره 19710

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
آيت الله مصباح يزدي: بعيد نيست در آينده فتنه اي شديدتر از فتنه سال گذشته شكل بگيرد
ولي امر مسلمين جهان در ديدار با رؤساي 3 كشور فارسي زبان :
مشتركات ايران ، تاجيكستان و افغانستان در دنيا بي نظير است
خطيب جمعه تهران: مدعيان ملي گرايي همواره به وطن خيانت كرده اند
اعتراض ايران به اظهارات گستاخانه مايكل مولن
امضاي يادداشت تفاهم ميان3كشور فارسي زبان
توافق ايران ، تاجيكستان و افغانستان براي ايجاد شبكه تلويزيوني مشترك
معاون پارلماني رئيس جمهور: هر نوع معامله اي با شركت هاي صهيونيستي ممنوع است
معاون وزير مسكن و شهرسازي: 100هزار واحد مسكوني فرسوده كشوردر حال احيا و نوسازي است
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:مجلس بايد اعتبار لازم براي ساخت پارك موزه هاي دفاع مقدس را تامين كند
جانشين فرمانده كل سپاه: ايران اعتبار قدرت هاي كاغذي را خرد كرده است
نماينده ولي فقيه در سازمان حج و زيارت: سهميه اضافي حج امسال از سوي عربستان ملغي شد
اخبار ادبي و هنري



آيت الله مصباح يزدي: بعيد نيست در آينده فتنه اي شديدتر از فتنه سال گذشته شكل بگيرد

عضو مجلس خبرگان رهبري نسبت به شكل گيري احتمالي فتنه اي در آينده از سوي كساني كه نيروهاي ارزشي خوانده مي شوند هشدار داد.
به گزارش فارس، آيت الله محمدتقي مصباح يزدي در ديدار با هيئت رئيسه دانشگاه تربيت مدرس ريشه همه مشكلات فرهنگي را عدم اعتقاد راسخ و محكم مسئولان به دين و ارزش هاي اسلامي دانست و خاطر نشان كرد: گاهي نامي از ولايت فقيه برده مي شود، ولي محتواي آن درك نشده و گاهي اسلام به گونه اي معرفي مي شود كه مردم خوش شان بيايد در حالي كه جايگاه اسلام تضعيف مي شود.
عضو مجلس خبرگان رهبري با هشدار نسبت به روند فعلي فعاليت هاي فرهنگي كشور و مسئولان آن اظهار داشت: بعيد نيست در آينده فتنه اي شديدتر توسط افرادي صورت گيرد كه امروز آنها را به عنوان نيروهاي ارزشي مي شناسيم همانگونه كه در فتنه اخير كساني كه قبلا نخست وزير، رئيس جمهور و رئيس مجلس نظام بودند، حضور داشتند.
وي مهمترين عامل پيروزي انقلاب را فرهنگيان دانست و گفت: بهترين نيروهايي كه براي اين انقلاب خدمت كردند، از دانشگاه و آموزش و پرورش بودند و امروز هم اگر بخواهد اصلاحي صورت گيرد، بايد از فرهنگ شروع شود.
مصباح يزدي با اشاره به تاكيدات امام(ره) در زمينه مسائل فرهنگي، نياز به تحول فرهنگي را ضروري خواند و ادامه داد: نمي توان توقع داشت اين تحول به سرعت صورت گيرد بلكه بايد به صورت تدريجي و با برنامه ريزي مناسب حاصل شود و مدت زمان ايجاد تحول نيز متناسب با برنامه ريزي صحيح همراه با درك واقعيت هاي جامعه و شناخت راهكارهاي موجود براي تحول خواهد بود.

 



ولي امر مسلمين جهان در ديدار با رؤساي 3 كشور فارسي زبان :
مشتركات ايران ، تاجيكستان و افغانستان در دنيا بي نظير است

ولي امر مسلمين جهان با بيان اينكه قدرت هاي جهاني فقط به دنبال مطامع خود در منطقه هستند تاكيد كردند حضور بيگانگان در افغانستان جز فساد نتيجه ديگري براي مردم نداشته است.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر پنجشنبه در ديدار روساي جمهور تاجيكستان و افغانستان و رئيس جمهور كشورمان، با اشاره به زمينه هاي فراوان و بسيار مشترك سه كشور، تاكيد كردند: ايران، تاجيكستان و افغانستان كشورهاي خويشاوند هستند كه مصالح هر سه كشور در گرو همكاري بسيار نزديك و اجرايي كردن توافق هاي انجام شده، است.
ايشان افزودند: پيشرفت، امنيت و آباداني افغانستان و تاجيكستان به نفع ايران است و پيشرفت و امنيت ايران نيز قطعا به نفع كشورهاي منطقه خواهد بود.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به پيشرفتهاي علمي و فناوري جمهوري اسلامي ايران، خاطرنشان كردند: ايران آماده است تجربيات و پيشرفتهاي خود را در زمينه هاي مختلف علمي و فناوري در اختيار تاجيكستان و افغانستان قرار دهد.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي، تكيه بر مشتركات را در همكاريها بسيار ضروري خواندند و تاكيد كردند: در دنيا هيچ كشوري همانند ايران، تاجيكستان و افغانستان وجود ندارد كه داراي اين چنين مشتركاتي از لحاظ زبان، دين، همسايگي، فرهنگ و مواريث تاريخي باشند.
ايشان با اشاره به اهميت همكاريهاي چندجانبه و هم افزايي ناشي از آن، افزودند: بايد توافق هاي انجام گرفته در نشست تهران هرچه زودتر عملياتي شوند و نتايج آنها تا نشست آينده آشكار شود.
رهبر انقلاب اسلامي تاكيد كردند: اين همكاريها، قطعا مخالفاني دارد كه براي اخلال در همكاري سه كشور تلاش مي كنند، اما بايد هوشمندانه در مقابل آنها ايستاد.
حضرت آيت الله خامنه اي با اظهار تالم فراوان از مصائب مردم افغانستان به دليل حضور نيروهاي بيگانه تاكيد كردند: بيگانگان كه با شعار استقرار امنيت و دموكراسي به افغانستان آمدند، اكنون مردم غيرنظامي را هدف قرار مي دهند و حضور آنان جز شر و فساد نتيجه ديگري براي مردم افغانستان نداشته است.
ايشان استدلالهاي قدرتهاي جهاني براي حمله به افغانستان و يا فشار به ايران را دروغ خواندند و خاطرنشان كردند: اين قدرتها فقط به دنبال منافع و طمع هاي پايان ناپذير خود در منطقه هستند اما شرايط كنوني منطقه و همچنين توانايي اين قدرتها با شرايط گذشته بسيار متفاوت است.
رهبر انقلاب اسلامي افزودند: آمريكاي امروز با آمريكاي 20سال پيش بسيار متفاوت است زيرا مسائل گوناگون از جمله بيداري اسلامي، توانايي آنها را محدود كرده است.
امامعلي رحمان رئيس جمهور تاجيكستان، با تشكر از رهبر انقلاب اسلامي نشست روز پنج شنبه تهران را تاريخي خواند و گفت: تعبير كشورهاي خويشاوند كه جنابعالي به كار برديد بسيار مناسب بود و اميدواريم با اجرايي شدن توافق هاي نشست تهران، همكاريها بيش از پيش گسترش يابد.
حامد كرزاي رئيس جمهور افغانستان نيز با ابراز خرسندي از ديدار با رهبر انقلاب اسلامي گفت: ما از نشست تهران بسيار راضي هستيم و اميدواريم با توافق هاي انجام شده، روابط كشورهاي خويشاوند در همه زمينه ها مستحكم تر شود.

 



خطيب جمعه تهران: مدعيان ملي گرايي همواره به وطن خيانت كرده اند

امام جمعه موقت تهران با اشاره تلويحي به سخنان يك مقام مسئول دولتي، قرار دادن مكتب ايران مقابل مكتب اسلام را ملي گرايي شرك آلود ناميد و در ادامه خطبه هاي خود تأكيد كرد كه آمريكا در زمينه رويارويي نظامي با ايران هيچ غلطي نمي تواند بكند.
به گزارش فارس، آيت الله سيداحمد خاتمي خطيب موقت نماز جمعه تهران طي سخناني در خطبه دوم، از ويژگي هاي برتر نظام جمهوري اسلامي را اسلاميت نظام دانست و اظهار داشت: اين اسلاميت نظام بود كه سرانجام منجر به نظام اسلامي شد، اين مسئله خيلي مهم است و به تعبير امام راحل نهضت ما اسلامي است قبل از آنكه ايراني باشد.
وي در ادامه با بيان اينكه اصلاً ايران با اسلام هويت خود را پيدا كرد، گفت: متقابلاً هم اسلام خدمتي بزرگ به ايران كرد؛ خدمات متقابل اسلام و ايران شهيد مطهري براي اثبات اين واقعيت و اين ارتباط متقابل است. در ابتداي انقلاب يكي از سياسيون گفته بود كه فرق ما با امام(ره) اين است كه امام(ره) ايران را براي اسلام مي خواهد و ما اسلام را براي ايران. اين سخن همان ملي گرايي شرك آلود است كه امام(ره) آن را نهي مي كرد و مي فرمود ملي گرايي خلاف اسلام است و خلاف دستور خداست و بر خلاف قرآن مجيد است. ايراني كه بخواهد در برابر اسلام قرار گيرد، ملي گرايي شرك آلود است.
خطيب موقت نماز جمعه تهران همچنين با تأكيد بر اينكه وطن دوستي غير از ملي گرايي است، يادآور شد: ملي گرايي به اين مفهوم كه انسان اسلام را در مقابل ايران قرار دهد و بگويد كه اسلام مكتب هاي مختلف دارد و يك مكتب ايراني دارد، اين با وطن دوستي متفاوت است وطن دوستي قابل قبول است و در متن اسلام هم آن را نشانه ايمان دانسته اند. اما مكتب ايران در برابر مكتب اسلام همان ملي گرايي شرك آلود است كه امت مسلمان ما هرگز نپذيرفته و نخواهد پذيرفت.
وي ادامه داد: ما دلداده اسلام و ايران اسلامي هستيم ما همه چيزمان اسلام است، مقصد ما مكتب ماست؛ بنابراين زمزمه هاي اين چنيني تبار آن چناني دارد كه اول انقلاب يكي از سياسيون مي گفت و سرانجامش هم جمهوري ايراني است ،اين حرف هيچ تفاوتي با جمهوري ايراني ندارد. آيت الله خاتمي در عين حال عنوان كرد: ما همه چيزمان اسلام است. مدافع ايران اسلامي هستيم. همين متدينين هستند كه همواره از وطن حمايت كرده اند و تاريخ هم نشان داده كه در عرصه دفاع از وطن متدينين در خط اول دفاع از وطن بودند و بسياري از ملي گرايان و مدعيان ملي گرايي به اين وطن خيانت كردند.
نقل مرثيه دردناك حجاب
توسط آيت الله خاتمي
و انتقاد به افتتاحيه هاي مبتذل
برخي جشنواره ها
آيت الله خاتمي در بخش ديگري از خطبه نماز با بيان اينكه «اين پنجمين خطبه اي است كه بنده مي خوانم و مرثيه دردناك حجاب را سر مي دهم »، تصريح كرد: متأسفانه روز به روز شاهد خبرهاي هنجارشكنانه در رابطه با بدحجابي هستيم؛ برگزاري برخي جشنواره هاي مبتذل و برخي افتتاحيه هاي مبتذلي كه در آن خواننده هاي زن و مرد دف بزنند. يا خبرهاي نگران كننده از برخي سواحل درياها مي رسد. يا خبر دوچرخه سواري بانوان در خيابان هاي عمومي تهران، يا به وجود آمدن فروشگاه هاي آن چناني در برخي مناطق تهران از جمله شمال كه فروشندگان زن با لباس مبتذل و بد براي جلب مشتري حاضر مي شوند.
وي اضافه كرد: گاهي به بنده گفته مي شود وقتي اثر ندارد چرا مي گويي؟ ما تكليف داريم منكر را بگوييم و در برابر منكر تحمل نكنيم. در اين چهار خطبه حرف هاي خود را زديم الان دو كلمه بيشتر نمي گويم. اول اين كه دلسوزي هايي كه دلسوزان اين نظام و دين و مراجع عظام تقليد و امامان جمعه و متدينين دارند براي ايجاد انگيزه بيشتر براي يافتن علاج اين معضل است. معتقديم مسئولان عالي نظام ما درد دين دارند. هيچ كدام از مسئولان عالي نظام اين وضعيت نابه هنجار حجاب را نمي پسندند؛ بنابراين هرگز نبايد برداشت از اين صحبت ها اين باشد كه كساني كه اين اعتراض ها را مي كنند مي خواهند دولت را تضعيف كنند.
امام جمعه موقت تهران در عين حال با تأكيد بر حمايت از دولت، عنوان كرد: اين دولت بر آمده از حضور چهل ميليوني و بيش از 24 ميليون رأي است. دولت قانوني و مشروع است و بايد او را كمك كرد. جريان فتنه تمام تلاشش اين است كه حتي اگر بتوانند يك روز از عمر اين دولت كم كنند، اما ما معتقد به تقويت دولت قانوني به همراه رهبري هستيم، ولي حمايت به معني به به و چه چه كردن نيست.
حمايت ما از دولت
«حمايت ناصحانه » است
وي تأكيد كرد: حمايت ما ناصحانه است و اين خدمت به كشور بقيه الله الاعظم است. اين حرف هايي كه زده مي شود خير و صلاح مملكت است، امنيت رواني اجتماعي و خانوادگي را در رعايت اين اصل مي دانيم.
آيت الله خاتمي با تأكيد بر فعاليت فرهنگي و كار اجرايي كردن همزمان در مقابله با بدحجابي، گفت: صحبت اين نيست كه برخي مي گويند كار فرهنگي انجام دهيم و برخي مي گويند كار انتظامي بايد انجام شود. طرح اين مسئله به اين شكل غلط است. كدام عالم ديني است كه بگويد در مقابله با بدحجابي از همان اول بزن بزن كنيم؟ هيچ عالم و رساله اين را نمي گويد، بلكه تأكيد بر كار فرهنگي و كار اجرايي به صورت همزمان است. ما هرگز نگفتيم فقط كار اجرايي شود.
به گفته وي، سخن ما اين است كه امثال من كه تريبون داريم، طوري حرف نزنيم كه بدحجاب ها و بي حجاب ها احسنت بگويند و بگويند كه دل مان خنك شد. بلكه بايد طوري حرف بزنيم كه متدينين مطمئن شوند مسئولين هم اين درد را دارند. آن ها هم بدحجابي را خطر مي دانند و سخنان ما بايد مايه آرامش متدينين باشد كه صاحبان اصلي انقلاب هستند.
آيت الله خاتمي با بيان اينكه «در روز خطر و روز حادثه آن ها كه ايستادگي مي كنند متدينين هستند»، گفت: بدحجاب ها و بدپوشش ها روز خطر نه تنها صحنه را خالي مي كنند بلكه دست تسليم بلند مي كنند؛ بنابراين كار فرهنگي و اجرايي هر دو لازم است.
وي تأكيد كرد: براي مبارزه با بدحجابي و بي حجابي فقط كار فرهنگي صرف جواب نمي دهد اگر اين است، شما بفرماييد درباره شرب خمر ما كار فرهنگي كنيم. اگر كار فرهنگي جواب مي دهد، چرا شما با دزد مقابله فرهنگي نمي كنيد؟ خاتمي يادآور شد: متن اسلام مي گويد كار فرهنگي كنيد، حدود الهي را هم اجرا كنيد و مسئولين براي كارهايي كه در اين زمينه كرده اند، گزارش دهند. بنده خبر دارم كه كارگروه ويژه درباره حجاب كار مي كنند مسئولان بايد كارهاي فرهنگي و اجرايي را به مردم گزارش دهند تا مردم آرامش و امنيت پيدا كنند. در عمل ببينند كه در مقابله با بي حجابي و بدحجابي عزم و اراده و فعاليت هايي وجود دارد.
وي همچنين به 17 مرداد و روز خبرنگار اشاره كرد و در اين زمينه متذكر شد: خبرنگاران چشم و گوش اين ملت هستند؛ آن ها با گزارش ديده ها و شنيده هاي شان و با ارائه گزارش صادقانه شان مي توانند خدمتگزار صديق اين كشور در عرصه تصميمات درست باشند.
آيت الله خاتمي خطاب به خبرنگاران گفت: اصل صداقت و امانت داري در نقل خبرها و اصل مقابله با شايعات و رعايت مصالح نظام اسلامي در گزارش هاي تان به عنوان اصول پذيرفته شده و اساسي باشد و قطعا از اين رهگذر خدمات شايسته اي خواهيد كرد.
اين عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان در بخش ديگري از سخنان خود به اظهارات اخير رئيس ستاد ارتش آمريكا اشاره كرد و گفت: رئيس ستاد ارتش آمريكا به صراحت گفت كه طرح حمله نظامي به ايران را در اختيار دارد و بلافاصله اضافه كرد كه چشم انداز حمله به ايران نگران كننده است. نماينده آمريكا در آژانس هم بلافاصله گفت كه تهديدهاي رئيس ارتش آمريكا را جدي نگيريد.
وي افزود: سخن اين است كه تهديدهاي شما چه جدي و چه شوخي و چه جنگ رواني باشد، ما نه تهديدهاي شما را تهديد مي دانيم و نه مذاكره هاي تان را جدي مي گيريم. دولت آمريكا دولتي فريبكار و دروغگو و غيرپايبند به ارزش هاي بين المللي است. از طرفي آمريكا تمام شيطنت خود را به كار مي برد كه در شوراي امنيت قطعنامه عليه ايران صادر شود. تحريم هاي يكجانبه هم اعمال مي كند. از سوي ديگر هم مي گويد كه خواهان مذاكره با ايران است. اين يعني همان دست چدني با روكش مخملي و دروغگويي و فريب.
خطيب موقت نماز جمعه تهران همچنين با بيان اينكه تمام شواهد نشان مي دهد كه اين سخنان جنگ رواني است، خطاب به دولتمردان آمريكايي گفت: شما در 31 سال گذشته در موارد زيادي تا نزديكي حمله رفتيد و حمله نكرديد اين به مفهوم آن است كه شما نتوانستيد غلطي كنيد و از اين به بعد هم نخواهيد توانست.
در صورت حمله به ايران
منافع آمريكا در سراسر جهان
به خطر مي افتد
وي خاطرنشان كرد: جا دارد رئيس ارتش آمريكا از حمله به ايران نگران باشد؛ چون مي داند حمله به ايران همان و به خطر افتادن منافع آمريكا در سراسر جهان همان. اگر بخواهد بچه مردني خود يعني رژيم صهيونيستي را به جان ما بيندازد خواهد ديد كه فرمايش امام راحل كه فرمود اسرائيل بايد از صحنه روزگار محو شود، تحقق مي يابد.
وي تأكيد كرد: همه هستي رژيم صهيونيستي از آمريكاست اگر آمريكا يك روز كمكش را به اين رژيم قطع كند، نمي تواند ادامه حيات دهد. در حمله سي و سه روزه رژيم صهيونيستي به لبنان آمريكا پل هوايي به اين كشور زده بود و سلاح، تزريق مي كرد. اوباما چندي پيش گفت اتحاد ما با اسرائيل فوق استراتژيكي و هم پيماني است. پس شما معترفتيد كه با اين رژيم يكي هستيد. پس منتظر باشيد اگر رژيم صهيونيستي متعرض ايران شود با خطر طوفاني و براندازانه ايران اسلامي مواجه شويد.
آيت الله خاتمي همچنين به حمله هفته پيش رژيم صهيونيستي به لبنان و غزه اشاره كرد و گفت: در هفته گذشته رژيم صهيونيستي به لبنان و غزه حمله كرد. ارتش لبنان هم جانانه مقاومت كرد و بعد از چند ساعت رژيم صهيونيستي آتش بس را قبول و مفتضحانه عقب نشيني كرد.
وي گفت: حرف ما اين است اگر دنيا نگران صلح و آرامش جهاني است، بداند خطر اساسي عليه صلح جهاني رژيم صهيونيستي است ، اگر مي خواهند آرامشي بر جهان حاكم باشد بدانند تا اين رژيم جنايتكار هست، صلحي حاكم نخواهد شد. رژيمي كه پايبند به هيچ قانون بين المللي نيست به كاروان آزادي حمله مي كند، خانه مردم را روي سرشان خراب مي كند، به كودك و زن و پير حمله مي كند. اين خطر عليه صلح جهاني است و جهان بايد عليه او بپاخيزد.
آيت الله سيد احمد خاتمي در خطبه اول نيز به موضوع دعا به عنوان يكي از زيرمجموعه هاي انس با خدا اشاره كرد و گفت: دعا جلوه ذكر خداست كه در فرهنگ ديني ما داراي دو جنبه مي باشد.
خاتمي افزود: نگاه اول كه يك نگاه عاميانه است ديد ابزاري به دعا است يعني اينكه ما دعا مي كنيم تا حاجت بگيريم اما از نگاه قرآن و روايات، نگاه به دعا يك نگاه استقلالي است كه در آن اصل دعا مطلوب است حتي اگر حاجت انسان داده نشود.
وي ادامه داد: نگاه قرآن اينگونه است كه انسان بايد هم نگاه استقلالي و هم نگاه ابزاري به دعا داشته باشد كه مجموعه آن توحيد ناب محمدي(ص) است.
خاتمي دعا را روح توحيد و توكل بر خدا دانست و افزود: ما بايد همه چيز را از خدا بخواهيم چرا كه نفس درخواست از خدا به معناي توحيد فعلي است.
وي همچنين به اهميت ماه مبارك رمضان اشاره كرد و افزود: اين ماه فصل دعاهاي بلند است و خوب است كه در مواقع سحر انسان به غير از سفره اي كه براي خوردن سحري پهن مي كند وقتي را نيز براي انجام نماز شب و دعاهاي مختلف مانند دعاي سحر و ابوحمزه ثمالي بگذارد كه اين افعال موجب خير و بركت فراوان خواهد بود.

 



با ارسال نامه اي به سازمان ملل صورت گرفت
اعتراض ايران به اظهارات گستاخانه مايكل مولن

سفير و نماينده دائم كشورمان در سازمان ملل با ارسال نامه اي به مسئولان اين سازمان نسبت به اظهارات اخير رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا مبني بر آماده بودن طرح عمليات نظامي اين كشور عليه كشورمان اعتراض كرد.
در نامه اعتراض آميز محمد خزاعي نماينده جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل متحد آمده است: مقام هاي مختلف آمريكا و بعضا نمايندگان كنگره به طور علني جمهوري اسلامي ايران را به توسل به زور تهديد مي كنند كه اين تهديدها نقض آشكار حقوق بين الملل و اصول اساسي منشور ملل متحد است.
وي در اين نامه ضمن تكرار موضع اصولي درباره اينكه تسليحات ضد بشري هسته اي هيچ جايي در مرامنامه دفاعي جمهوري اسلامي ايران ندارند، مراتب اعتراض شديد ايران را به اينگونه اظهارات غيرمسئولانه و توجيه ناپذير مقام هاي آمريكا كه به بهانه هاي واهي عليه ملتمان بيان مي شود، ابراز كرد.
در ادامه اين نامه تاكيد شده است: جمهوري اسلامي ايران بر اساس ماده 51 منشور ملل متحد، دفاع از حريم كشور و حقوق ملت ايران را حق قانوني خود مي داند.
مايكل مولن رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا هفته گذشته اعلام كرد كه طرح حمله نظامي بر ضد ايران آماده است.

 



در اجلاس سه جانبه ايران، تاجيكستان و افغانستان صورت گرفت
امضاي يادداشت تفاهم ميان3كشور فارسي زبان

اجلاس سه جانبه ايران، تاجيكستان و افغانستان با امضاي يادداشت ميان روساي جمهور سه كشور پايان يافت.
در اين اجلاس كه روز پنج شنبه در ساختمان حافظيه سعدآباد تهران برگزار شد، دكتر احمدي نژاد رئيس جمهور كشورمان، حامد كرزاي رئيس جمهور افغانستان و امام علي رحمان رئيس جمهور تاجيكستان حضور داشتند.
كرزاي: گسترش روابط با ايران به نفع ماست
در ابتداي اين نشست پس از خوشامدگويي احمدي نژاد، حامد كرزاي رئيس جمهور افغانستان طي سخناني با تاكيد بر اهميت گسترش روابط بين سه كشور گفت: اين بار چهارم است كه اين اجلاس سه جانبه برگزار مي شود و خوشبختانه روابط سه كشور گسترش زيادي پيدا كرده است. از جمله اين كه روابط تجاري بين افغانستان و تاجيكستان چندين برابر شده و روابط تجاري ايران و افغانستان خصوصا از ايران به افغانستان بيشتر از 5/1ميليارد دلار شده است.
وي ادامه داد: روابط سه كشور بايد وسيع تر شود و اين روابط بايد در سطوح مختلف فرهنگي، آموزشي و تعليم و تربيت نيز گسترش پيدا كند. افغانستان براي گسترش اين روابط آماده است و به نفعش است كه اين روابط وسيع تر شود.
رحمان: پيگير توافقات باشيم
امام علي رحمان، رئيس جمهور تاجيكستان هم در اجلاس سه جانبه روساي جمهور كشورهاي فارسي زبان تاكيد كرد كه كميسيون مشتركي كه بين سه كشور ايجاد شده فقط بر روي كاغذ نباشد و توافقات حاصله بين سه كشور از طريق اين كميسيون به صورت جدي پيگيري شود.
رحمان با بيان اين كه ملاقات سران سه كشور فارسي زبان نتايج بسيار خوبي براي اين سه كشور و منطقه دارد و همكاري هايي كه صورت مي گيرد به نفع همه است، گفت: اين همكاري ها باعث مي شود كه مبادلات سه كشور در زمينه هاي مختلف و رفت و آمد شهروندان سه كشور نيز افزايش پيدا مي كند.
وي با بيان اين كه در پنج سال اخير روابط تاجيكستان و افغانستان 20برابر افزايش پيدا كرده و اميدواريم در پنج سال آينده بالاتر برود، گفت: ايران و تاجيكستان مي توانند به افغانستان جهت افزايش امنيت در اين كشور كمك كنند.
وي گفت: برخي از كشورهايي كه منافعشان رادر منطقه از دست داده اند تلاش مي كنند كه به منطقه برگردند و معتقدم كه كشورهاي منطقه بايد همكاري هاي خود را با يكديگر گسترش بيشتري دهند و سودي كه در منطقه وجود دارد بين كشورهاي منطقه توزيع شود.
احمدي نژاد:
مهمانان ناخوانده بروند
رئيس جمهور كشورمان هم در نشست سه جانبه روساي جمهوري كشورهاي فارسي زبان ايران، افغانستان و تاجيكستان گفت: سرنوشت سه كشور در زمينه هاي گوناگون به هم گره خورده است و آنهايي كه از بيرون به ما فشار مي آورند و مهمان ناخوانده هستند بايد بيرون بروند. تجربه نشان داده است كه آنها هيچ وقت به نفع ما كار نمي كنند.
دكتر محمود احمدي نژاد اظهار داشت: ايران، افغانستان و تاجيكستان علاوه بر وجه مشترك تاريخي و فرهنگي در سالهاي اخير، يك وجه مشترك جديد نيز داشته اند. افغان ها خود را از زير بار شوروي ها نجات دادند. ايران خود را از زير بار غربي ها نجات داد و كشور تاجيكستان هم استقلال خود را به دست آورد اما خيلي ها اين امر را نمي پسندند. وقتي سه كشور قوي در منطقه باشد در واقع اين امر مانع عملكرد مداخله جويانه بسياري مي شود. اين سه كشور در سالهاي اخير تولد جديدي داشته اند و البته به نوعي نيز تحت فشار هستند. البته فشار بيشتر از همه بر افغانستان است؛ چرا كه هم از داخل تحت فشار است و هم از بيرون.
وي در ادامه گفت: سه كشور ايران، افغانستان و تاجيكستان 110 ميليون نفر جمعيت دارند و ما بايد از پتانسيلي كه وجود دارد استفاده كنيم و بايد زمينه هايي فراهم كنيم كه اين روابط در زمينه هاي گوناگون گسترش پيدا كند.
وي به اهميت مبارزه با مواد مخدر اشاره كرد و گفت: ما بايد به كشور افغانستان جهت مبارزه با مواد مخدر كمك كنيم و از گسترش كشت آن جلوگيري كنيم. مي توانيم از توزيع آن در منطقه جلوگيري كنيم و مي توان حتي كشت جايگزين نيز به جاي مواد مخدر قرار داد تا زندگي كشاورزان نيز بهتر شود.
يادداشت تفاهم
و بيانيه سه جانبه
در پايان نشست سه جانبه روساي جمهور سه كشور فارسي زبان ايران، تاجيكستان و افغانستان يادداشت تفاهم تشكيل كميسيون مشترك همكاري هاي سه جانبه ميان وزراي خارجي ايران، افغانستان و تاجيكستان به امضا و تصويب رسيد. همچنين بيانيه مشترك چهارمين اجلاس سران سه كشور فارسي زبان ايران، تاجيكستان و افغانستان نيز به امضاي روساي جمهور اين سه كشور رسيد.
در اين بيانيه سران سه كشور بر اجرايي نمودن توافقات پيشين شامل همكاري هاي حمل ونقل، ترانزيت، توسعه تجارت و انرژي تاكيد كردند. مبارزه مشترك با موامخدر، تروريسم و جنايات سازمان يافته از ديگر توافقات به عمل آمده در بيانيه تهران مي باشد.
سران سه كشور فارسي زبان همچنين بر تاسيس سريع تر تلويزيون مشترك، ارتقاي سطح همكاري هاي فرهنگي و علمي و آموزشي فيمابين تاكيد و حمايت به عمل آوردند.
امضاكنندگان بيانيه تهران همچنين بر استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي توسط تمامي كشورهاي عضو پيمان عدم اشاعه سلاح هاي هسته اي (ان پي تي) حمايت به عمل آورده و آن را از حقوق مسلم اين كشور دانستند.
همچنين براساس مفاد يادداشت تفاهم تشكيل كميسيون مشترك قرار شد كميسيون ملي همكاري ها كميسيون مشترك هر شش ماه يك بار با معاونين وزراي خارجه سه كشور تشكيل شود و يكي ازكارهاي اين كميسيون تعيين دستور كار اجلاس آينده و بررسي ميزان پيشرفت كارهاي صورت گرفته است و اگر نيازي باشد مسائل و مشكلات به وجود آمده را به روساي جمهوري سه كشور گزارش دهد.
شايان ذكر است كه روساي جمهور سه كشور توافق نمودند كه پنجمين اجلاس سران در كابل برگزار شود.
گفتني است همكاري هاي سه كشور فارسي زبان ازسال 1385 آغاز گرديد و تاكنون علاوه بر برگزاري چهار اجلاس سران شش اجلاس وزراي خارجه سه كشور نيز تشكيل شده است.
بازتاب رسانه اي
نشست سه جانبه تهران
نشست سه جانبه كشورهاي فارسي زبان بازتاب رسانه اي وسيعي در سطح بين الملل داشت.
رويترز در اين باره نوشت: ايران به دنبال يك اتحاد منطقه اي در مقابل ناتو است.
اين خبرگزاري غربي افزود: رئيس جمهور ايران روز پنجشنبه به رهبران افغانستان و تاجيكستان گفت اين سه كشور همسايه زماني كه سربازان خارجي منطقه را ترك كنند مي توانند وزنه اي در مقابل حضور ناتو در آسيا باشند.
خبرگزاري آلمان هم طي گزارشي از نشست تهران اعلام كرد در اين نشست بر مبارزه با تروريسم تاكيد شد.
خبرگزاري فرانسه نيز تلاش كرد با پررنگ كردن مسائل حاشيه اي نظير ادعاهاي پايگاه اينترنتي و يكي ليكس درباره روابط ايران و افغانستان اصل اجلاس سه جانبه راتحت الشعاع قرار دهد.

 



متكي خبر داد
توافق ايران ، تاجيكستان و افغانستان براي ايجاد شبكه تلويزيوني مشترك

وزير امور خارجه كشورمان از توافق ايجاد شبكه تلويزيوني مشترك ميان سه كشور ايران، تاجيكستان و افغانستان خبر داد.
منوچهر متكي پنج شنبه شب در تشريح اجلاس سه جانبه ايران، تاجيكستان و افغانستان كه روز پنج شنبه باحضور روساي جمهور اين سه كشور برگزار شد با بيان اينكه اين سه كشور در يك حوزه فرهنگي و تمدني مشترك قرار دارند و با اشاره به فرمايش مقام معظم رهبري مبني بر اينكه هيچ سه كشوري در دنيا پيدا نمي شود كه اينقدر اشتراكات گسترده با يكديگر داشته باشند، اظهار داشت: ما در مجموعه هاي ديگري نيز با يكديگر حضور داريم، مثل اكو و مجموعه هايي كه در قلب آسيا وجود دارد.
وي كه در برنامه گفت وگوي ويژه خبري شبكه دوم سيما حضور يافته بود به ارتباط حمل و نقلي و نقش ترانزيتي سه كشور اشاره كرد و افزود: زماني كه بحث حمل و نقل، راه آهن و اتصال برق مطرح مي شود كل اين شبكه، مجموعه منطقه را در قسمت شرقي و غربي به هم متصل مي كند.
وي با اشاره به ايده برگزاري نشست سه جانبه سران سه كشور در سال 1385، خاطرنشان كرد: زماني اين ايده مطرح شد همه احساس كردند كه گويي حرف همه است و بلافاصله پذيرفته شد و زمينه هاي همكاري در چند سال اخير مورد بررسي قرارگرفت.
متكي گفت: اشتراكات بسيار گسترده و اقتصادهايي كه مي توانند مكمل هم باشند و نيازهاي خود را در منطقه تامين كنند و اين تامين نيازهاي متقابل موجب مي شود كه ما گره خوردگي بيهوده به برخي از جاهاي ديگر پيدا نكنيم از وجوهاتي است كه اين سه كشور را در كنار هم قرار مي دهد. در عين حال ما و تاجيكستان در دو سوي افغانستان قرار داريم، كشوري كه با شرايط ويژه اي طي 30 سال گذشته و خصوصا در 9 سال گذشته مواجه بوده و آنچه در افغانستان مي گذرد، بر ما تاثيرات خاص خود را خواهد گذاشت.
وزير خارجه ادامه داد: بررسي مسائل افغانستان توسط همسايگان اولويت ديگري است كه اگر بخواهيم راهكار جدي براي حل مسائل افغانستان بيابيم، بايد به اين رويكرد توجه كنيم. به همين دليل است كه سران سه كشور در نشست تهران به موضوع كنفرانس كابل پرداختند و بر ضرورت راهكارهاي منطقه اي تاكيد كردند.
وي با بيان اينكه گفتني هاي زيادي با هم و كارهاي زيادي در دستور كار داريم، اظهار داشت: يكي از نتايج خيلي ارزشمندي كه در حوزه هاي فرهنگي مورد توافق قرار گرفت ايجاد شبكه تلويزيوني مشترك سه كشور است كه صدا و سيماي ما در عملياتي كردن و پيگيري آن نقش محوري را ايفا كرده و اين شبكه مراحل پاياني خود را مي گذراند.
وي با بيان اينكه اين تحولي اساسي در چهره ارتباطي منطقه و حمل و نقلي آن بين آسيا و اروپا است، با اشاره به تاسيس تلويزيون مشترك فارسي زبان، اظهار داشت: گنجينه هاي عظيم فرهنگي، ادبي، تاريخي و تمدني اين سه كشور كه در يك حوزه تمدني قرار دارند، با تهيه فيلم، سريال و توليدات گوناگون فرهنگي از طريق اين شبكه مشترك براي مردم سه كشور به نمايش در خواهد آمد.

 



معاون پارلماني رئيس جمهور: هر نوع معامله اي با شركت هاي صهيونيستي ممنوع است

معاون پارلماني رئيس جمهور اعلام كرد هر نوع معامله و تجارت اعم از واردات و صادرات با شركتهاي صهيونيستي ممنوع است.
به گزارش منابع خبري، حجت الاسلام والمسلمين «محمدرضا ميرتاج الديني» در حاشيه نشستي كه روز پنجشنبه با عنوان «تحريم كالاهاي صهيونيستي و انتفاضه مردمي» برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: هر نوع معامله و تجارت اعم از واردات يا صادرات با شركتهاي صهيونيستي و شركتهايي كه عمده سهام از آنهاست، ممنوع است و ليست شركتهايي كه صهيونيستي بودن آنها مسلم است در دولت، وزارت بازرگاني، گمرك، وزارت خارجه و ساير دستگاهها موجود است. لذا هر شركت داخلي دولتي يا غيردولتي بخواهد وارد معامله اي شود اول اين بعدش را چك مي كند و اگر چنين موردي باشد اصلا اجازه صدور LC يا هر نوع معامله را نمي دهند.
وي ادامه داد: اگر موردي هم مشكوك باشد و بعدا معلوم شود كه كالا به نوعي مستقيم يا غيرمستقيم به شركتهاي صهيونيستي رسيده ورود آن را هم ممنوع اعلام مي كنند.
معاون پارلماني رئيس جمهور درباره بحث ورود قاچاقي اين كالاها گفت: يكي از مشكلاتي كه وجود دارد همين موضوع است. ما در پيش نويس لايحه اي كه براي اين كار آماده كرده ايم در كميته انقلاب اسلامي به همين نكته اشاره كرده ايم. يعني تا به حال قانون از اين جهت تبيين نكرده بود كه گاهي به صورت قاچاق بعضي كالاهايي را فرض كنيد از قطعات يك خودرو وارد كرده و اين كالاها به شركت هاي صهيونيستي مي رسد؛ خوب واردكننده وفروشنده اين كالا يك كار خلافي را انجام داده است؛ چون علاوه بر اين كه قاچاق است كالاهاي غيرمجاز را آورده است.

 



معاون وزير مسكن و شهرسازي: 100هزار واحد مسكوني فرسوده كشوردر حال احيا و نوسازي است

معاون عمران و بهسازي وزير مسكن و شهرسازي گفت: در دولت نهم 3هزار و 500 هكتار بافت فرسوده احيا و نوسازي شد.
احمد صادقي در حاشيه نشست شوراي مسكن شهرستان دامغان در گفت وگوي اختصاصي با خبرنگار فارس در دامغان اظهار داشت: اين ميزان احيا و نوسازي بافت هاي فرسوده در دولت نهم از بيش از 5/3 برابر رشد برخوردار بوده و در طول 26 سال گذشته اين رقم بي نظير است.
معاون عمران و بهسازي وزير مسكن و شهرسازي تصريح كرد: اين ميزان رشد در احيا و نوسازي بافت فرسوده در كشور بيانگر توجه خاص دولت نهم به اين موضوع است.
وي اضافه كرد: 100 هزار واحد مسكوني فرسوده در كشور در حال احيا و نوسازي است كه امسال 50هزار واحد از اين واحدها احيا و بازسازي مي شود و مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
صادقي خاطر نشان كرد: 10 هزار واحد مسكوني طرح احيا و بازسازي در بافت هاي فرسوده در هفته دولت امسال به بهره برداري مي رسد و 40 هزار واحد ديگر تا پايان سال به بهره برداري خواهد رسيد.
وي اظهار داشت: 50هزار واحد مسكوني در بافت هاي فرسوده در شش ماهه نخست سال 90 احيا و نوسازي مي شود و مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
معاون عمران و بهسازي وزير مسكن و شهرسازي يادآور شد: 65هزار ميلياردريال در بافت هاي فرسوده كشور سرمايه گذاري شده و اختصاص اين رقم بي سابقه بوده است.
وي افزود: اين ميزان اعتبار در زمينه سرمايه گذاري احيا و نوسازي بافت هاي فرسوده انجام و 34 درصد آن از سوي مردم و بخش خصوصي تامين شده است.
صادقي افزود: انجام اين كار نشانگر مشاركت پايدار و فعال و خوب مردم در عرصه احيا و نوسازي بافت هاي فرسوده است. وي اضافه كرد: دولت نيز اين پايداري بستر و مشاركت گسترده را با اعطاي بسته هاي تشويقي شامل پرداخت تسهيلات ارزان قيمت، بدون سپرده و تخفيف در عوارض ساختمان و كمك وديعه مسكن دنبال مي كند.
معاون عمران وبهسازي وزير مسكن و شهرسازي افزود: اين بسته هاي تشويقي سبب شده است تا مردم بتوانند با رغبت بالايي در احيا و نوسازي بافت هاي فرسوده از خود جديت نشان دهند.
وي همچنين افزايش وام صنعتي سازي مسكن را در رونق صنعتي سازي مطلوب ارزيابي كرد و گفت: پرداخت 50 ميليون ريال مابه التفاوت به توليدكنندگان صنعتي مسكن نقش موثري در جذب آنها به اين صنعت دارد.

 



وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي: مجلس بايد اعتبار لازم براي ساخت پارك موزه هاي دفاع مقدس را تامين كند

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بايد اعتبار لازم براي ساخت پارك موزه هاي دفاع مقدس در كشور را تامين كنند.
به گزارش خبرگزاري فارس از سمنان، سيدمحمد حسيني صبح پنج شنبه در حاشيه بازديد از پارك موزه دفاع مقدس استان سمنان اظهار داشت: ساخت پارك موزه هاي دفاع مقدس بايد در صدر برنامه هاي استان ها باشد، چرا كه اين مراكز سبب ماندگاري و ثبت و ضبط خاطرات دوران دفاع مقدس مي شود.
وي اضافه كرد: واقعيت هاي دوره هشت ساله دفاع مقدس در پارك موزه هاي دفاع مقدس متجلي مي شود.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: تمام دستگاه هاي اجرايي مرتبط با اين طرح بايد در مساعدت براي اجراي آن و رفع موانع موجود اهتمام ورزند.
حسيني افزود: بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس بايد با هماهنگي و همكاري بيشتر با ساير دستگاه هاي ذي ربط براي اجرايي شدن اين طرح گام بردارند.
يك ميليارد ريال از تعهدات استانداري سمنان در راستاي تجهيز و تكميل پارك موزه دفاع مقدس اجرايي شده است.
براساس اين گزارش احداث ساختمان صحن تاريخ پارك موزه دفاع مقدس سمنان در اولويت نخست اجرايي قرار دارد.
اعتبار اجرايي شدن مرحله نخست اين طرح 9ميليارد و 500ميليون ريال است.
12هكتار زمين براي ايجاد پارك موزه دفاع مقدس در سمنان اختصاص يافته و با وجود محدوديت منابع، آب مورد نياز اين پارك موزه نيز تامين شده است.
اين پارك موزه داراي 10 هزارمترمربع زيربنا و بخش هاي مختلفي نظير سالن آمفي تئاتر، كتابخانه تخصصي دفاع مقدس، پژوهشكده، صحن تاريخ و... است.
اين پروژه در مجموع 10درصد پيشرفت داشته و تاكنون 10ميليارد ريال هزينه شده و امسال نيز 18 ميليارد ريال اعتبار دارد.
سفر وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به استان سمنان با كلنگ زني دو مجتمع فرهنگي و هنري آغاز شد.
با حضور سيدمحمد حسيني، مراسم كلنگ زني مجتمع هاي فرهنگي و هنري ايوانكي و آرادان انجام شد. مجتمع فرهنگي و هنري شهر سرخه نيز افتتاح شد و وزير ارشاد با مديران و فعالان فرهنگي و هنري اجتماعي استان در دامغان ديدار كرد.
همچنين كلنگ زني كتابخانه مركزي سمنان و خانه مطبوعات استان در اين سفر انجام شد و بازديد از محل اختصاص يافته براي ايجاد موزه هنرهاي معاصر از ديگر برنامه هاي وزير ارشاد بود.
خانه مطبوعات استان سمنان در زميني به مساحت 190مترمربع با صرف حدود 2ميليارد و 50ميليون ريال در چهار طبقه ساخته مي شود.
نيمي از هزينه ساخت خانه مطبوعات از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و بقيه از محل اعتبارات استاني پرداخت مي شود.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در حاشيه مراسم كلنگ زني كتابخانه مركزي سمنان اظهار داشت: ساخت كتابخانه هاي جديد، سالن هاي سينما و بازسازي سالن هاي سينمايي قديمي از سياست هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است.
سيدمحمد حسيني گفت: وزارت ارشاد مي كوشد تا از بخش خصوصي و نهادهاي عمومي از جمله شهرداري ها و حوزه هنري در اين راستا كمك بگيرد و همچنين از متقاضيان حمايت كند.
اين كتابخانه در زميني به مساحت 7هزارمترمربع و با زيربناي 7هزار مترمربع احداث مي شود و داراي هفت طبقه خواهد بود و براساس استانداردهاي روز جهان ساخته مي شود.
براي احداث كتابخانه مركزي سمنان، 60ميليارد ريال اعتبار اختصاص مي يابد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي همچنين در سفر به استان سمنان اعلام كرد: 500 خانه فرهنگي ديجيتال امسال در كشور به بهره برداري مي رسد.
«سيدمحمد حسيني» روز پنجشنبه افزود: در اولين گام 10 خانه در تهران و برخي شهرستانها راه اندازي شده است.
وي با ابراز اميدواري كه مجتمع فرهنگي هنري سرخه يكي از اين مراكز باشد، گفت: با همكاري معاونت فناوري رياست جمهوري امسال 80 ميليارد ريال براي ايجاد شبكه ملي ديجيتال كشور تخصيص يافته است كه از اين طريق نرم افزارهاي مناسب در اختيار جوانان قرار مي گيرد.
به گزارش خبرگزاري فارس از دامغان وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از اعلام آمادگي اين وزارتخانه براي انتقال بخشي از آن به استان سمنان خبر داد.
سيدمحمد حسيني پنج شنبه شب در گفت وگو با خبرنگاران در دامغان اظهار داشت: با رايزني نمايندگان استان در مجلس شوراي اسلامي درصدد هستيم، بتوانيم براساس سياست هاي دولت در اين زمينه گام برداريم و بخشي از اين وزارتخانه را به اين استان انتقال دهيم.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي همچنين گفت: طبق برنامه ريزي هاي انجام شده، اعتبارات فرهنگي استان هاي مختلف كشور افزايش مي يابد و 15هزار ميليارد ريال اعتبار امسال استاني توزيع مي شود كه براي امور فرهنگي هزينه مي شود.
وي اظهار داشت: به صورت ميانگين 500 ميليارد ريال اعتبار با در نظر گرفتن وسعت و حجم فعاليت ها به هر يك از استان ها اختصاص يافته و هم اكنون در اختيار استان ها قرار دارد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي افزود: برخلاف آنچه عنوان مي شود، كاهش اعتبارات فرهنگي در كشور وجود ندارد و اين اعتبارات به طور مستمر در حال افزايش است.
حسيني افزود: امسال به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي 3هزار و 400ميليارد ريال اعتبار هزينه اي و 800 ميليارد ريال اعتبار تملك دارايي ها اختصاص يافته است.
وي اظهار داشت: 40 درصد اعتبارات در اختيار استان ها بايد در بخش عمراني و 60 درصد بقيه در امور فرهنگي هزينه شود.
سيدمحمد حسيني همچنين چهارشنبه عصر در حاشيه مراسم كلنگ زني دو مجتمع فرهنگي هنري در شهرهاي ايوانكي و آرادان، از خبر خوش رئيس جمهور براي جامعه خبرنگاران در آينده نزديك خبر داد.
در اين سفر با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي دو مجتمع فرهنگي و هنري آرادان و ايوانكي با مساحت هاي 2 هزار و 800 و 2هزار و 200متر مربع كلنگ زني شد.
اين مجتمع ها با زيربناي يك هزار و 200مترمربع در سه طبقه و با اعتبار افزون بر 6ميليارد ريال تا پايان سال آينده به بهره برداري مي رسد.
اين دو مجتمع شامل فرهنگسرا و بخش هاي نمايشي و موسيقي و حوزه هاي قرآن، خوشنويسي و سينما است.
به گزارش خبرگزاري فارس از دامغان، سيدمحمد حسيني شامگاه پنج شنبه در شانزدهمين يادواره 28 شهيد روستاي طزره دامغان و در جمع مردم در حسينيه شهداي اين روستا شركت كرد و به ايراد سخن پرداخت.
وي همچنين در اين سفر دو روزه شامگاه پنج شنبه در نشستي صميمي با فعالان فرهنگي اجتماعي دامغان در سالن منوچهري دامغاني اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اين شهرستان شركت كرد و بر رفع مشكلات فرهنگي اين شهر تاكيد كرد.

 



جانشين فرمانده كل سپاه: ايران اعتبار قدرت هاي كاغذي را خرد كرده است

تبريز-خبرنگاركيهان:
انقلاب اسلامي ايران مقتدر است و هنر بزرگ آن، خرد كردن و شكستن اعتبار قدرت هاي كاغذي در دنيا است.
جانشين فرمانده كل سپاه پاسداران، پنجشنبه در جمع سپاهيان «عاشورا» آذربايجان شرقي در تبريز با اعلام مطلب فوق گفت: اگر ما هميشه زير سايه قرآن باشيم، پيروز خواهيم بود. انقلاب اسلامي ايران، يك حقيقت زنده و تثبيت يافته در دنيا است و راز ماندگاري و قدرت اين انقلاب بزرگ، در تحريم هاي دشمنان آن مي باشد.
سرتيپ حسين سلامي افزود: جمهوري اسلامي ايران، با توجه به فلسفه وجودي خود و موفقيت هاي داخلي و خارجي از اعتماد به نفس بالا و محكمي برخوردار است و ما هيچوقت در برابر تهديدات دشمنان، كوتاه نخواهيم آمد و قدرت كوبيدن هر جسارتي را داريم. نصرت ما و ذلت دشمنان ما، يك امر حتمي است.
وي يادآور شد: بايد همواره عناصر ايمان، استقامت و صبر را حفظ كنيم تا پيروز شويم.

 



نماينده ولي فقيه در سازمان حج و زيارت: سهميه اضافي حج امسال از سوي عربستان ملغي شد

نماينده ولي فقيه در سازمان حج و زيارت گفت: به دليل برخي موضع گيري هاي نسنجيده سهميه اضافي حج كه مورد موافقت كشور عربستان قرار گرفته بود، ملغي شد.
به گزارش خبرگزاري فارس از قم، حجت الاسلام والمسلمين سيدعلي قاضي عسگر پيش از ظهر پنج شنبه در همايش روحانيون حج منطقه قم با بيان اينكه برنامه بعثه رهبر معظم انقلاب در مورد حج اعتمادسازي نسبت به عربستان است، خاطرنشان كرد: براي اين كار بايد بر سر اصول مشترك تفاهم كنيم و از تفاهمات بهره ببريم.
وي اضافه كرد: در اين راستا سعودي ها پذيرفته اند ما دعاي كميل و مراسم برائت را با شرايطي اجرا كنيم و در بقيع برخي ملاحظات را مدنظر قرار دهيم.
وي افزود: چندي قبل سفير ايران در عربستان به كشور ما آمد و از ابلاغ سهميه اضافي به زوار ايران در حج امسال خبر داد اما دو روز بعد از اين ابلاغ به دليل يك موضع گيري با ما تماس گرفتند و آن را لغو كردند.
نماينده ولي فقيه در سازمان حج و زيارت با بيان اينكه طي 10 تا 15 روز گذشته فضاسازي شديدي عليه كشور عربستان در كشور ايجاد شده است، گفت: بايد مسائل سياسي را از حج جدا كنيم تا هر روز مشغول جدل بر سر اين مسائل نباشيم.
قاضي عسگر با اشاره به اينكه مدت زمان انتظار براي تشرف به حج در حال حاضر 17 سال است، يادآور شد: نبايد كاري كنيم كه تشنج ها ميان دو كشور افزايش يابد.
وي خاطرنشان كرد: در سال گذشته 30 هزار نفر از افراد كه داراي بيش از 65 سال سن بودند نتوانستند به عربستان اعزام شوند و سهميه آنها به سال جاري منتقل شده است.
وي افزود: تعداد زيادي از افرادي كه زمان اعزام آنها به مكه امسال تعيين شده است نيز داراي بيش از 65 سال سن هستند، بنابراين تعداد افراد بالاي 65 سال سن در حج امسال به نيمي از شركت كنندگان در حج مي رسد.
معاون فرهنگي بعثه رهبر معظم انقلاب نيز در اين همايش گفت: استفاده از روحانيان بومي براي كاروان هاي مناطق مختلف كشور در اولويت قرار دارد.
حجت الاسلام والمسلمين سيدجواد مظلومي در ارتباط با اعلام اسامي برخي از روحانيان كاروان ها به عنوان اسامي مازاد تصريح كرد: علت اين امر وجود كاروان هايي در مناطق سني و شيعه نشين است كه از قبل نمي توان تركيب زائران آن كاروان ها را تعيين كرد.
توصيه هاي امنيتي به حجاج
معاون حراست سازمان حج و زيارت كشور نيز در همايش روحانيان حج گفت: زائران بيت الله الحرام در صورت همراه آوردن تلفن همراه و لب تاپ اطلاعات شخصي و حساس خود را به عربستان نبرند.
علي توكلي با بيان اينكه در حج تمتع سال گذشته 24 نفر از حجاج ايراني دستگير شدند، خاطرنشان كرد: در دستگيري زائران ايراني شان آنها حفظ نمي شود بنابراين بايد خود شان خودمان را حفظ كنيم.
وي با اشاره به روند دستگيري زائران در عربستان خاطرنشان كرد: كساني كه به توصيه ها توجه نمي كنند ابتدا توسط عوامل امر به معروف و نهي از منكر دستگير مي شوند و سپس به محكمه اعزام مي شوند و پس از گرفتن تعهد و مراحل قضايي آزاد مي شوند.
وي ضمن بيان نكاتي مربوط به قبل از سفر به حج خطاب به روحانيون حج اظهار داشت: در صورت همراه آوردن تلفن همراه و لب تاپ لازم نيست اطلاعات خانوادگي و يا موارد حساسيت زا را در اين دستگاه ها بگنجانيد و با خود به همراه آوريد چرا كه ماموران سعودي در مواقع دستگيري به دنبال دستاويزي براي برخورد فيزيكي و تند هستند.
توكلي گفت: اگر لب تاپي تحويل عوامل سعودي شود، اطلاعات آن كپي مي شود و احتمالا ويروسي به آن منتقل مي شود كه در صورت اتصال به اينترنت در آينده نيز اطلاعات شما را براي عوامل كشور عربستان ارسال خواهد كرد.
معاون حراست سازمان حج و زيارت كشور به حجاج توصيه كرد: در ايام حج در صورت همراه داشتن دفترچه تلفن ديجيتال يا مكتوب شماره مراكز حكومتي را با خود حمل نكنند و در مكالمات از افشاي مطالب مهم خودداري كنند.
وي از حجاج خواست كه مسير تردد واحدي براي جابجايي ميان هتل و حرم نداشته باشند و خطاب به آنان گفت: بهتر است به صورت جمعي در اين مسيرها تردد كنيد.
وي خاطرنشان كرد: اگر دستگير شديد خونسردي خود را حفظ كنيد و اظهار تسلط بر زبان عربي نكنيد و تقاضاي ارتباط با بعثه رهبر معظم انقلاب در حج را داشته باشيد.
توكلي از حجاج خواست تا از ارتباط بي مورد با اتباع ساير كشورها خودداري كنند و اظهار داشت: بهتر است قرار ملاقات ها نيز در بعثه مقام معظم رهبري يا هتل باشد تا از حساسيت بي مورد جلوگيري شود.
وي اظهار داشت: بايد از مسافرت به خارج از شهرهاي زيارتي در اوقات خارج از وقت طبيعي نيز خودداري شود.

 



اخبار ادبي و هنري

برگزاري كنگره راديو تلويزيون هاي اسلامي
با پيام نصرالله و سخنراني ولايتي
كنگره راديو، تلويزيون هاي كشورهاي اسلامي با پيام سيدحسن نصرالله و با سخنراني دكتر ولايتي پنجشنبه در بيروت شروع شد.
در پيام سيدحسن نصرالله به اين كنگره آمده است: نقش رسانه در كشف نقشه ها و تلاش هاي دشمنان براي متشنج كردن كشورها به مانند آنچه در قضيه ترور رفيق حريري ديده شد، بسيار زياد است.
وي افزود: بايد دروغ هاي صهيونيست ها در قضيه ترور رفيق حريري از طريق رسانه ها برملا شود. حسن فضل الله نماينده مجلس لبنان كه پيام سيدحسن نصرالله را قرائت مي كرد، تاكيد كرد: رژيم صهيونيستي متهم اول در قتل رفيق حريري رئيس جمهور لبنان است كه در يكي از بزرگترين عمليات هاي رواني به دنبال تحريف حقايق و گمراه كردن افكار عمومي است. وي افزود: مستنداتي كه در آغاز هفته آينده اعلام خواهد شد مسير جديدي را بر روي تحقيقات بين المللي در اين زمينه ايجاد خواهدكرد.
علي اكبر ولايتي نيز در سخنراني خود در افتتاحيه اين كنگره گفت: غرب در طول تاريخ وجود تمدن اسلامي را تكذيب كرده است و بدون شك در پس اين عمل انگيزه هاي اعتقادي و ايدئولوژيك وجود دارد. وي افزود: غرب در پس انكار وجود تمدن بزرگ اسلامي به دنبال اثبات چند چيز است كه از مهم ترين آنها مصرف گرا كردن ملت هاي غيرغربي است تا آنها فكر و فرهنگ توليد نكرده و هميشه مصرف گرا باشند و در نهايت به اين نتيجه برسند كه غرب بااستعدادتر از شرق است.
در اين كنگره كه با هدف وحدت پيام سياسي رسانه ها به ويژه در سايه هجمه غرب عليه اسلام و مسلمانان برگزار شده است حاج عبدالله قصير، مديركل شبكه المنار لبنان و سيدعيسي حسيني مزاري رئيس خبرگزاري آواي افغان نيز سخنراني كردند.
فيلم جديد هاليوود درباره ايران
فيلم جديد هاليوودي، آمريكا را منجي ايران و جهان اسلام در جنگ جهاني سوم معرفي مي كند!
هاليوود با ساخت فيلمي هدفمند به نام «سالت» به كارگرداني «فيليپ نويس» يكبار ديگر در خدمت دستگاه سياسي و اطلاعاتي ايالات متحده قرار گرفت.
به گزارش مهر، سناريوي فيلم كه براساس اهداف اطلاعاتي ساخته شده از آنجا جالب مي شود كه يك جاسوس روسي در ماموريتي از جانب كرملين مامور حمله هسته اي به تهران و مكه با استفاده از كلاهك هاي اتمي آمريكا از خاك اين كشور مي شود تا با اين اقدام علاوه بر كشتن ميليونها مسلمان خشم جهان اسلام را نسبت به آمريكا برانگيزند. اينجاست كه قهرمان آمريكايي فيلم با بازي آنجلينا جولي وارد مي شود و از وقوع جنگ جهاني سوم جلوگيري مي كند.
پنجمين جشنواره شعر فجر كليد خورد
پنجمين جشنواره بين المللي شعر فجر، يكي از همايش هاي فرهنگي كه همزمان با سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي برگزار مي شود، كليد خورد.
با معرفي اعضاي شوراي سياستگذاري جشنواره بين المللي شعر فجر در دومين نشست شورا كه با حضور يحيي طالبيان (قائم مقام وزير در حوزه شعر و رئيس حوزه وزراتي)، بهمن دري (معاون امور فرهنگي) علي قلي اميراحمدي(مشاور ارشد وزير) و اعضاي شورا برگزار شد پنجمين دوره اين جشنواره بطور رسمي فعاليت خود را آغاز كرد.
اعضاي شوراي سياستگذاري شعر فجر به اين شرح است: بهمن دري، اكبر بهداروند، مصطفي محدثي خراساني، دكتر منصوره نيكوگفتار، محمدرضا عبدالملكيان، عبدالرحيم سعيدي راد، عباس كي منش (مشفق كاشاني)، محمدعلي بهمني، جواد محقق، پرويز بيگي حبيب آبادي، محمودرضا اكرامي فر، موسي بيدج، فاضل نظري، محمدعلي معلم دامغاني، علي قلي اميراحمدي، مرتضي اميري اسفندقه، دكتر سيدعلي موسوي گرمارودي، حسين اسرافيلي، مصطفي اميدي و علي شجاعي صائين.
جشنواره فيلم دفاع مقدس در بوشهر
استان بوشهر به عنوان اولين استان ميزبان جشنواره فيلم دفاع مقدس انتخاب شد و تفاهم نامه برگزاري همزمان جشنواره در استان بوشهر بين دبير جشنواره و استاندار بوشهر به امضا رسيد.
مهدي حقيقي مدير امور استانهاي يازدهمين جشنواره بين المللي فيلم مقاومت، انقلاب و دفاع مقدس در گفت وگويي با اعلام اين خبر افزود: پيرو استقبال و تقاضاي مسئولان استان بوشهر هفته گذشته طي سفري به اين استان تفاهم نامه همكاري و برگزاري همزمان جشنواره امضا شد.
وي ادامه داد: مسئولان و متوليان استان ضمن استقبال از اين رويداد بين المللي درنظر دارند با توجه به اهميت و جايگاه دفاع مقدس و ضرورت بازشناخت فرهنگ دفاع مقدس براي نسل جوان امروز اين حركت را در مقياس گسترده و باشكوهي برگزار نمايند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14