(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 19 مرداد 1389- شماره 19713

كمك 600 هزار دلاري واشنگتن به مخالفان دولت نيكاراگوئه
پنتاگون 84 فروند جنگنده اف -15 به عربستان مي فروشد
درخواست احزاب مخالف از مبارك براي برگزاري انتخابات شفاف در مصر
حماس : جنگ آينده بر سر مسجدالاقصي است
سناتور «مبتكر»!
توافق مالكي و بارزاني براي تشكيل دولت جديد عراق
پنتاگون سامانه دفاع موشكي در جنوب اسرائيل نصب مي كند
اعلام آمادگي سران ونزوئلا و كلمبيابراي حل اختلافات سياسي
حزب الله : اسرائيل آمادگي يك جنگ جديد عليه لبنان را ندارد
حمله موشكي شبه نظاميان طالبان به روستايي در قندهار
آغاز شمارش آرا در انتخابات رياست جمهوري رواندا
گروه طالبان براي مذاكره با رئيس جمهور پاكستان شرط گذاشت
چها رسوي پنج قاره



كمك 600 هزار دلاري واشنگتن به مخالفان دولت نيكاراگوئه

يك روزنامه نگار مشهور اروگوئه اي از حمايت مالي آمريكا از جريان اپوزيسيون در نيكاراگوئه پرده برداشت.
به گزارش فارس به نقل از آژانس خبري «پرنسا لاتينا»، «خورخه كاپلان»، روزنامه نگار اروگوئه اي، در مقاله خود نوشت، صندوق اعانه ملي براي دموكراسي (NED) در سال 2009 بيش از 600هزار دلار براي حمايت مالي از 9 سازمان به اصطلاح «جامعه مدني» در نيكاراگوئه هزينه كرده است.
براساس اظهارات وي، «صندوق اعانه ملي براي دموكراسي» كه تابع وزارت خارجه آمريكاست و عملاً به صورت كامل از طريق دولت آمريكا تامين مالي مي شود، طي سال گذشته 623هزار و 180دلار به مخالفان دولت دانيل اورتگا در نيكاراگوئه اختصاص داده است.

 



پنتاگون 84 فروند جنگنده اف -15 به عربستان مي فروشد

آمريكا 84 فروند جنگنده اف-15 بدون سيستم شليك موشك هاي دوربرد به عربستان مي فروشد.
به گزارش خبرگزاري ها، روزنامه آمريكايي «وال استريت ژورنال» در شماره اخير خود فاش كرد: كاخ سفيد در حال بررسي موضوع فروش 84 فروند هواپيماي پيشرفته اف15 بدون تجهيز آنها به سيستم موشك هاي دوربرد است. پنتاگون به دليل اعتراض اسرائيل سيستم شليك موشك هاي دوربرد را از اين هواپيماها حذف كرده است.اين روزنامه آمريكايي به نقل از منابع ديپلماتيك و مسئولان بلندپايه نوشت: كه مذاكرات فروش هواپيماهاي جنگنده از چند ماه پيش تاكنون ادامه دارد و در صورت نهايي شدن قرارداد آن، آمريكا موظف است در ظرف ده سال آينده و در قبال دريافت 30 ميليارد دلار 84 فروند اف 15 به عربستان تحويل دهد.

 



درخواست احزاب مخالف از مبارك براي برگزاري انتخابات شفاف در مصر

احزاب مخالف در مصر، خواستار تضمين برگزاري انتخابات شفاف پارلماني و رياست جمهوري آينده از سوي دولت مبارك شدند.
به گزارش شبكه خبري الجزيره، احزاب مخالف مبارك روز يكشنبه در مقر دفتر حزب «الوفد» در قاهره گرد آمده و خواسته هاي خود را مبني بر لزوم اصلاحات سياسي در مصر و تضمين بيطرفي در انتخابات آينده اعلام كردند.
احزاب مخالف مصر در گردهمايي خود، گرچه درباره يك موضع مشخص در قبال انتخابات به توافق نرسيده اند، اما، درباره اين موضوع توافق نظر داشتند كه بايد تضمين هايي براي بيطرفي انتخابات وجود داشته باشد.
احزاب معارض مصري خاطرنشان كردند كه اگر انتخابات آينده با همان منطق و شيوه اي كه در انتخابات مجلس شورا انجام شد، برگزار شود، قابل قبول نخواهد بود.
اين درحالي است كه شروط احزاب مخالف مصر براي تضمين سلامت انتخابات، تقريباً همان خواسته هايي است كه مخالفان حسني مبارك 20 سال پيش درباره آن توافق كرده بودند.از سوي ديگر، با شروع زودهنگام تبليغات انتخاباتي، بحث ها درباره نامزدي «جمال مبارك» فرزند حسني مبارك رئيس جمهور 82 ساله مصر براي انتخابات رياست جمهوري داغ تر شده است.
در همين حال هفته هاي اخير، مصر، شاهد گسترش تبليغات براي موروثي شدن رياست جمهوري و محول كردن آن به جمال مبارك است، اما اين موضوع با مخالفت هاي داخلي و خارجي روبه رو شده است.
به گزارش خبرگزاري ها، دولت حسني مبارك روز يكشنبه شش تن از اعضاي گروه اخوان المسلمين را به جرم فعاليت هاي ضد دولتي بازداشت كرد.منابع امنيتي در اسكندريه بازداشت اين افراد را در چارچوب فعاليت هاي ضددولتي ذكر كردند، اما اين گروه در پايگاه اطلاع رساني خود، علت بازداشت ها را جمع آوري امضا براي اصلاحات اعلام كرد.
از سوي ديگر موج اعتصاب و اعتراض ها از روز يكشنبه برخي استان هاي مصر را فرا گرفت و در آن كارگران، كارمندان و پرستاران در قاهره، المحله، سوهاج، اسكندريه و الغربيه شركت كرده اند. در پي اين اعتصاب درگيري هاي پراكنده اي بين پليس و تظاهركنندگان روي داده است. درگيري ها در «استاد المنصوره» چندين زخمي بر جاي گذاشت و موجب بسته شدن برخي خيابان هاي اين شهر شده است.

 



حماس : جنگ آينده بر سر مسجدالاقصي است

سرويس خارجي -
جنبش حماس تاكيد كرد، جنگ آينده ما با دشمن صهيونيستي بر سر مسجدالاقصي خواهد بود و مذاكرات هرگز مسجدالاقصي را به ما باز نمي گرداند.
«علي بركه» مسئول سياسي جنبش حماس در جمع مردم فلسطين گفت، يگانه راه آزادسازي مسجد مبارك الاقصي و تمامي بخش هاي فلسطين از چنگال صهيونيست هاي غاصب جهاد و مقاومت است نه مذاكره.
وي افزود: مذاكرات هرگز مسجدالاقصي را به ما باز نمي گرداند بلكه از پشت به آن خنجر مي زند و بر تجاوزات اسرائيل سرپوش مي گذارد و فقط دشمن است كه از اين مذاكرات سود مي برد.
اين مسئول حماس تاكيد كرد، امت اسلام و فرزندان امت هاي عربي و اسلامي هرگز درمقابل يهودي سازي قدس و تجاوزات بي وقفه اسرائيل عليه الاقصي سكوت نخواهند كرد.
«بركه» از امت هاي عربي و اسلامي خواست تا حضور مقتدرانه خود را در مسجد مبارك الاقصي به نمايش بگذارند.
وي همچنين اظهار داشت، شيوه مسالمت آميز مسجدالاقصي را آزاد نخواهد كرد بلكه تنها گزينه اي كه مسجدالاقصي را آزاد مي كند مبارزه و مقاومت است.
در اين تظاهرات كه به دعوت كميته حمايت از مسجدالاقصي و جمعيت علماي فلسطين برگزار شده بود صدها فلسطيني و لبناني شركت داشتند.
از سوي ديگر، صدها فلسطيني ساكن روستاي «العراقيب» و روستاهاي ديگر صحراي نقب روز گذشته تظاهرات گسترده اي برگزار كردند.
اين تظاهرات در اعتراض به تخريب روستاهاي فلسطيني نشين صحراي نقب و ويران شدن ده ها منزل مسكوني توسط رژيم صهيونيستي صورت گرفت.
به گزارش خبرگزاري فارس بولدوزرهاي صهيونيستي هفته گذشته به همراه نيروهاي زيادي از ارتش و يگان هاي ويژه اين رژيم مناطق متعددي از روستاهاي نقب واقع در كرانه باختري را در آن واحد تخريب كردند.
در اين عمليات كه به صورت گسترده انجام شد، ده ها منزل مسكوني ويران شده و صدها فلسطيني آواره شدند.
كميته وزارتي توسعه شهرك هاي صهيونيستي اخيرا اعتراف كرده است كه در راستاي افزايش يهوديان در اين منطقه كه اغلب فلسطيني ها در آن ساكن هستند، قرار است بيش از 300 هزار يهودي در آن اسكان داده شوند.
همچنين نيروهاي ارتش رژيم صهيونيستي روز گذشته با يورش به شهرهاي مختلف كرانه باختري 12 شهروند فلسطيني را ربودند.
اين در حالي است كه در راستاي افزايش خشونت ها نسبت به فلسطيني ها، منابع ارتش رژيم صهيونيستي اعلام كردند كه آموزش نظامي سربازان رژيم اشغالگر در مرز غزه با نشانه گيري كشاورزان و كارگران فلسطيني كامل مي شود.
ساير رويدادها
¤ روزنامه صهيونيستي يديعوت آحارونوت از توافق مقام هاي رژيم صهيونيستي و تشكيلات خودگردان فلسطين براي كم كردن صداي اذان در مساجد شهرها و روستاهاي كرانه باختري خبر داد.
¤ روزنامه الوطن چاپ عربستان نوشت، طرف فلسطيني چه راضي باشد چه ناراضي بايد با آمريكا و اسرائيل مذاكره كند.
¤ نخست وزير رژيم صهيونيستي در جلسه اداي شهادت كميته تحقيق درباره ناوگان آزادي مدعي شد كه حمله به اين كاروان قانوني بوده است.
¤ دانشگاه قدس در فلسطين اشغالي به علت مواضع ضد صهيونيستي نخست وزير تركيه به وي دكتراي افتخاري اعطا كرد.
¤ امير قطر در ديدار با رئيس جمهور سوريه در دمشق به بررسي آخرين تحولات منطقه پرداخت.
¤ مسئولان رژيم صهيونيستي از اتخاذ سلسله تدابير ويژه امنيتي در شهر بيت المقدس در طول ماه رمضان خبر دادند.

 



سناتور «مبتكر»!

«پيت هوكستا» را در آمريكا همه خوب مي شناسند. او سناتوري است كه شب هايش را در دفتر كارش در «واشنگتن» سر مي كند. با اين حال، سناتور جمهوريخواه «ميشيگان» فكر مي كند هنوز هم آنطور كه بايد او را نمي شناسند و قدرش را درست نمي دانند. به همين خاطر هم، مبارزات تبليغاتي اش را روي كاهش بودجه سياستمداران متمركز كرده و عكس پوستر تبليغاتي اش را هم با پيژامه انداخته است!
به اين ترتيب، «هوكستا» 56ساله را مي بينيم كه با «پيژامه خوابش» بر روي كاناپه اي در دفتر كارش كه 18سال تمام روي آن خوابيده، نشسته تا به همه نشان بدهد تمام اين مدت با خوابيدن در اين محل به جاي يك آپارتمان شيك و مجلل در «واشنگتن» پول دولت را صرفه جويي كرده است! البته، بايد گفت كه آمريكايي ها حالا ديگر «هوكستا» را به خاطر نوآوري هاي تبليغاتي اش خوب مي شناسند. او قبل از اين هم تصميم گرفته بود براي نزديك شدن به رأي دهندگانش در طول مبارزات تبليغاتي، «100كار» مختلف انجام بدهد!
مثلاً اينكه، در مزرعه اي كاهو بفروشد! يا اينكه، با كاميون هاي زباله سطل هاي خانگي را خالي كند، و يا به فروش انواع بستني بپردازد! ناگفته نماند كه از زمان شروع بحران اقتصادي، خرج و مخارج سياستمداران هم به موضوعي مهم در آمريكا تبديل شده است. طوري كه، حالا خيلي از اين مردان سياسي از ترس اينكه مبادا پست و مقامشان را از دست بدهند، شب ها در دفتر كارشان مي خوابند و كاري هم مي كنند كه همه از اين موضوع خبردار شوند، و به اين ترتيب به رأي دهندگانشان نشان مي دهند كه وجدانشان بيدار است و خوب مي دانند كه بعضي از هزينه ها ديگر واقعاً زيادي است!
¤ سرويس خارجي كيهان

 



توافق مالكي و بارزاني براي تشكيل دولت جديد عراق

سرويس خارجي-
به دنبال توافق نوري مالكي و مسعود بارزاني بر روي يك نقشه راه براي تشكيل دولت، عراق يك قدم ديگر به خروج از بن بست سياسي نزديك تر شد.
«نوري مالكي» نخست وزير عراق در ادامه رايزني هاي سياسي خود براي تشكيل دولت جديد، عصر يكشنبه با سفر به منطقه كردستان با «مسعود بارزاني» رهبر حزب دموكرات به گفت وگو نشست تا درباره تركيب ائتلاف در دولت جديد با وي رايزني كند.
مالكي كه پيش از اين توانسته بود موافقت «جلال طالباني» رهبر حزب اتحاد ميهني كردستان را درباره تركيب ائتلاف جديد جلب كند، از رايزني با بارزاني نيز نتيجه مثبت گرفت تا در كنفرانس مطبوعاتي مشترك با وي صريحا از «توافق» سخن بگويد.
اما آنچه كه در ميان نتايج اين رايزني هاي سياسي اهميت داشت، تاكيد بارزاني بر اين نكته بود كه «سفر مالكي براي ايجاد ائتلاف جديد نيست بلكه براي تقويت «ائتلاف قديم» است كه تا ابد باقي خواهد ماند.»
منظور بارزاني از ائتلاف قديم، «ائتلاف عراقي ها» در مقابل «آمريكايي ها» است. در اواخر سال 1384 نخستين انتخابات پارلماني عراق برگزار شد و فهرست ائتلاف ملي عراق و فهرست كردها پيروز اول و دوم اين انتخابات شدند و با ائتلاف اين دو جريان اولين دولت منتخب مردم عراق شكل گرفت. اين پيروزي كه با شكست ائتلاف «اياد علاوي» همراه بود خشم واشنگتن را برانگيخت. به ياد بياوريم كه ائتلاف علاوي مجموعه اي متشكل از نيروهاي تكنوكرات و سكولارها بوده و امروز نيز اين تركيب دست نخورده باقي مانده است. شخص علاوي نيز اگرچه شيعي مذهب است اما ذاتا سكولار بوده و علاوه بر غرب به كشورهاي عربي مانند عربستان سعودي و مصر نيز نزديك است.آنچه كه در انتخابات اسفند 1388 اتفاق افتاده و تشكيل دولت عراق را تا امروز به تاخير انداخته، شكاف در همين «ائتلاف قديم» بوده است. اين ائتلاف هرچند توانست مجموعا 202 كرسي يعني 39 كرسي بيشتر از حداقل كرسي هاي لازم براي تشكيل دولت به دست آورد، اما اختلافات داخلي به ويژه ميان عمار حكيم و نوري مالكي مانع از تشكيل دولت شده است.
اگرچه اين شكاف هاي داخلي در ابتداي امر باعث شد مالكي خيال ائتلاف با علاوي را در سر بپروراند، اما اين طرح به دليل شكافهاي عميق استراتژيك ميان دو جريان عملي نشد. به هر صورت تا به امروز مالكي با رايزني هاي فشرده توانسته دو ضلع از مثلث «ائتلاف قديم» را در كنار هم قرار دهد و هم اكنون نوبت عمار حكيم است تا با توافق بر سر يك «نقشه راه» مشترك كار را تمام كند و وعده تشكيل دولت قبل از ماه مبارك رمضان عملي شود.شواهد موجود حاكي است با نزديك شدن اضلاع «ائتلاف قديم» به يكديگر جريان علاوي از شكست مضاعف به شدت احساس خطر كرده و باز براي برهم زدن اوضاع نقشه جديدي طراحي كرده است. اخيرا فهرست وي موسوم به العراقيه تهديد كرد «در صورتي كه پست نخست وزيري به ما واگذار نشود به نشانه اعتراض از عرصه سياسي عراق خارج خواهيم شد.» اين زياده خواهي و تهديد اگرچه ممكن است در نهايت امر با خروج 91 نماينده العراقيه از مجلس موجب برگزاري مجدد انتخابات در عراق شود، اما موقعيت علاوي و اربابانش را بيش از پيش در عرصه سياسي عراق تضعيف خواهد كرد. ضمن اينكه در اين صورت ائتلاف قديم با كرسي هاي بيشتر و مقتدرتر از گذشته در مجلس و دولت ظاهر خواهد شد.

 



پنتاگون سامانه دفاع موشكي در جنوب اسرائيل نصب مي كند

سرويس خارجي-
تلويزيون رژيم صهيونيستي اعلام كرد كه واشنگتن براي حمايت از رژيم صهيونيستي در جنوب سرزمين اشغالي سامانه دفاع موشكي نصب مي كند.
شبكه 10 تلويزيون رژيم صهيونيستي در گزارشي اعلام كرد كه آمريكا قرار است براي حمايت از اسرائيل و مقابله با موشك هاي بالستيك در جنوب سرزمين اشغالي سامانه دفاع موشكي نصب كند.
اين توافق حاصل نشست اخير برخي مقام هاي نظامي رژيم صهيونيستي با مقامات آمريكايي در واشنگتن است.
اين قرارداد با هدف مقابله با موشك هاي بالستيك و همچنين مقابله با هواپيماهاي سبك و بدون سرنشين صورت مي گيرد.
تصميم آمريكا براي نصب سامانه دفاع موشكي در سرزمين اشغالي در حالي صورت مي گيرد كه واشنگتن با كمك 400 ميليون دلاري براي توسعه سامانه هاي دفاع موشكي رژيم صهيونيستي نيز موافقت كرده است.
از سوي ديگر، كنگره آمريكا علاوه بر كمك سالانه سه ميلياردي به اسرائيل 217 ميليون دلار كمك مازاد را براي روابط نظامي مشترك آمريكا و رژيم صهيونيستي اختصاص داده است.
اين بودجه براي كمك به سيستم دفاع موشكي مشترك آمريكا و اسرائيل معروف به «آرو» و «ديويد اسلينگ» اختصاص داده شده است.
اين كمك هاي بي دريغ آمريكا از رژيم صهيونيستي با واكنش هاي زيادي در منطقه مواجه شده است.
بسياري از كارشناسان معتقدند كه آمريكا با ارسال اين كمك ها در حقيقت از جنايات روزافزون صهيونيست ها در فلسطين حمايت مي كند.

 



اعلام آمادگي سران ونزوئلا و كلمبيابراي حل اختلافات سياسي

روساي جمهور ونزوئلا و كلمبيا براي بهبود روابط بين دو كشور با يكديگر ديدار مي كنند
به گزارش شبكه خبري بي بي سي، به نقل از وزارت خارجه ونزوئلا، «هوگوچاوز» رئيس جمهور ونزوئلا امروز با هدف بهبود روابط تيره كاراكاس - بوگوتا، به ديدار «خوزه مانوئل سانتوس» همتاي كلمبيايي خود مي رود.
براساس اين گزارش، «نيكلاس مادورا»، وزيرخارجه ونزوئلا در جريان ديدار خود با «ماريا آنجلاهالگيون»، همتاي كلمبيايي خود در بوگوتا از برنامه اين ديدار خبر داده است.
وزيرخارجه كلمبيا در اين باره اظهار داشت: نخستين گام در راستاي تحكيم روابط بين دو كشور برداشته شده و گام بعدي ديدار روساي جمهور دو كشور در روز سه شنبه (امروز) خواهد بود.
«سانتوس» نيز در مراسم تحليف خود كه روز شنبه گذشته برگزار شد ترميم روابط با همسايگان به خصوص اكوادور و ونزوئلا را اولويت كاري دولت جديد اين كشور عنوان كرد.
«چاوز» نيز پس از شنيدن اين اظهارات از تمايل خود براي ملاقات رودررو با «سانتوس» خبر داد.
گفتني است، روابط بين دو كشور به دنبال اظهارات مقامات كلمبيايي مبني بر پناه گرفتن فرماندهان شورشي فارك در خاك ونزوئلا بسيار تيره شد طوري كه طرفين پس از تهديدات نظامي، روابط ديپلماتيك خود را به طور كامل قطع كردند.

 



حزب الله : اسرائيل آمادگي يك جنگ جديد عليه لبنان را ندارد

سرويس خارجي-
حزب الله لبنان تاكيد كرد كه رژيم صهيونيستي براي جنگ جديد با لبنان آمادگي ندارد.
«محمد رعد» رئيس فراكسيون حزب الله لبنان در پارلمان اين كشور اظهار داشت، تصميم به جنگ الان در دست ارتش رژيم صهيونيستي نيست چرا كه توانمندي هاي آن براي جنگ كافي نيست و از سوي ديگر آمادگي مقاومت و ارتش لبنان و مردم مانع از برنامه هاي تجاوزطلبانه اسرائيل شده است.وي افزود، هرقدر همبستگي ميان ارتش، ملت و مقاومت بيشتر باشد به همان اندازه از شبح جنگ به دور خواهد بود.
رعد تصريح كرد، مقاومت در اوج آمادگي خود قرار دارد و مي تواند در برابر هرگونه حماقت اسرائيلي ها بايستد.
«نبيه بري» رئيس مجلس لبنان نيز با اشاره به مقاومت ارتش لبنان در برابر تجاوز اخير رژيم صهيونيستي و شكست طرح هاي فتنه در منطقه از سوي آمريكا و اسرائيل گفت، آمريكا مي خواست با اين اقدام به آزمايش ارتش لبنان بپردازد و تلاش كند كه ارتش سلاح خود را به جاي دشمن به سوي مردم نشانه رود در حالي كه كاملا نقشه هايش نقش بر آب شد.وي افزود، هدف آمريكا اين بود كه لبناني ها را به جان هم بيندازد تا كسي كاري به اسرائيل نداشته باشد.
روزنامه الوطن سوريه نيز نوشت، رژيم صهيونيستي و آمريكا انتظار مقابله سهمگين و غافلگيركننده ارتش لبنان در برابر تجاوز اخير نظاميان اسرائيل به جنوب لبنان را نداشتند.اين روزنامه افزود، اگرچه اسرائيلي ها با كارت هاي قديمي خود وارد بازي شدند اما لبنان با كارت هاي جديد قواعد بازي را به نفع خويش تغيير داد همين مسئله باعث شد كه نگراني شديد بر كابينه اسرائيل حاكم شود.
الوطن نوشت، اسرائيل و آمريكا در بهانه تراشي براي به راه انداختن جنگي دوباره شكست خوردند.
در همين رابطه روزنامه لبناني النهار به نقل از افسران رده بالاي ارتش آمريكا نوشت، مقاومت ارتش لبنان در مقابله با تل آويو غافلگيركننده بود.
اين روزنامه افزود، شماري از افسران آمريكايي بلندپايه كه قدرت نظاميان لبناني و شجاعت آنها در مقابله با تجاوز نظامي اسرائيل راغافلگيركننده ديدند از نخست وزير و وزير جنگ رژيم صهيونيستي خواستند دست از تهديد و مقابله با ارتش لبنان بردارند.

 



حمله موشكي شبه نظاميان طالبان به روستايي در قندهار

سرويس خارجي-
بر اثر حمله موشكي شبه نظاميان به روستايي در قندهار شش نفر زخمي شدند.
سخنگوي والي قندهار اظهار داشت بر اثر اين حمله موشكي يك منزل مسكوني در قندهار كاملا تخريب و شش غيرنظامي كه همگي اعضاي يك خانواده هستند زخمي شدند.وي همچنين گفت: يك موتورسيكلت مملو از موادمنفجره در اين شهر كشف شد كه به منظور عمليات انتحاري در خيابان كار گذاشته شده بود.گفتني است قندهار در حال حاضر از ناامن ترين شهرهاي افغانستان به حساب مي آيد و طالبان تلاش دارد تا حضور خود را بر اين شهر حفظ كند و ناتو نيز در عين حال مي كوشد تا اين شهر را از وجود طالبان پاكسازي كند.

 



آغاز شمارش آرا در انتخابات رياست جمهوري رواندا

با پايان انتخابات رياست جمهوري در رواندا، كار شمارش آرا براي معرفي كانديداي پيروز آغاز شده است.
به گزارش خبرگزاري ها، براساس نتايج نظرسنجي ها انتظار مي رود «پل كاگامه» در دومين انتخابات اين كشور از نسل كشي سال 1994 پيروز شود و براي هفت سال ديگر بر مسند قدرت در رواندا تكيه زند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه حدود 2/5 ميليون تن از مردم رواندا واجد شرايط رأي دادن بودند و «پل كاگامه» با سه تن از رقيبان خود كه در انتخابات قبلي از وي حمايت كرده بودند، رقابت كرد.
همچنين سه حزب در رواندا كه توسط مقامات اين كشور فعاليت شان تأييد نشده و همه آنها از حضور در انتخابات منع شدند، اين انتخابات را رد كردند.
برپايه اين گزارش، منتقدان «كاگامه»، وي را به تضعيف دموكراسي و سركوب مخالفان متهم مي كنند، اما طرفدارانش، او را به دليل پايان دادن به نسل كشي و ايجاد ثبات و رشد اقتصادي در رواندا، تحسين كرده اند.
اين در حالي است كه دولت «كاگامه» به دليل دريافت كمك هاي بين المللي توانسته است، شرايط اقتصادي رواندا را بهبود بخشد و به خدمات و تكنولوژي هاي جديد دست يابد. كشور آفريقايي رواندا بيش از 11 ميليون نفر جمعيت دارد.

 



گروه طالبان براي مذاكره با رئيس جمهور پاكستان شرط گذاشت

در پي درخواست رئيس جمهور پاكستان، طالبان شرط خود را براي مذاكره با رئيس دولت اعلام كرد.
به گزارش فارس، «اعظم طارق» سخنگوي طالبان پاكستان چند روز پس از درخواست «آصف علي زرداري» براي مذاكره با آنها اعلام كرد: تنها با شرط خروج نظاميان دولتي ازمناطق قبايلي و ايالت «خيبر» حاضر به مذاكره با اسلام آباد است.
وي با اعلام اينكه «طالبان هرگز خواستار ضعيف شدن پاكستان نيست» افزود، اقدامات اسلام آباد شبه نظاميان را مجبور به دفاع از خود مي كند. «طارق» در عين حال پيش بيني كرد دولت پاكستان شروط وي را نپذيرد.
يادآور مي شود، چندي پيش زرداري در مصاحبه با يك برنامه تلويزيوني تصريح كرد حاضر است با گروه طالبان اين كشور پاي ميز مذاكره بنشيند.
گفتني است طالبان پاكستان از ژوئيه سال 2007 در پي حمله ارتش به «مسجد سرخ» وارد درگيري مسلحانه با دولت شده است، كه طي آن شمار زيادي از مردم بي گناه كشته، مجروح يا آواره شده اند. مولانا فضل الله، صوفي محمد و بيت الله محسود از چهره هاي سرشناس اين گروه تروريستي محسوب مي شوند.
از سوي ديگر، دبير كل مجلس وحدت مسلمين پاكستان نيز در گفت وگو با فارس اذعان كرد: دولت در نابودي تروريست هاي فعال در كشور ناموفق بوده و در عوض اين تروريست ها بوده اند كه توانسته اند در هر گوشه از پاكستان، حاكميت دولت را خدشه دار كنند.
علامه «رجا نصير عباس» در پايان اعلام كرد، در حال حاضر بيش از 800 هزار نفر از جمعيت منطقه «كورام» تحت محاصره نيروهاي طالبان قرار دارند و دولت نتوانسته براي حل اين مشكل كاري انجام دهد.

 



چها رسوي پنج قاره

513 بار تجاوز به لبنان
سازمان ملل متحد در گزارشي اعلام كرد كه با تداوم تجاوزات روزمره رژيم صهيونيستي، لبنان از لحاظ اين كه حريم هوايي، زميني و دريايي اش نقض شود در صدر كشورهاي جهان قرار دارد.براساس اين گزارش طي يكسال اخير رژيم صهيونيستي 513 بار به لبنان تجاوز كرده است.
ربودن 4000 فلسطيني
يك مركز حقوقي فعال در زمينه اسيران فلسطيني دربند رژيم صهيونيستي اعلام كرد كه براساس آمار موجود اسرائيل تنها در يك سال بيش از 4000 فلسطيني را اسير كرده است.
كتاب جادويي اوباما
«جنگ ارواح» كتاب مورد علاقه باراك اوباما رئيس جمهور آمريكاست كه هيچ وقت از خود جدا نمي كند.اين كتاب در مورد افغانستان، بن لادن و سازمان سيا نوشته شده است و اوباما حتي در سفرهايش اين كتاب را مطالعه مي كند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14