(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 19 مرداد 1389- شماره 19713

كوتاه اقتصادي
فاز اول ترك تهران در وزارت راه كليد خورد
سخنگوي اقتصادي دولت: سپرده هاي ارزي ايران در خارج به داخل منتقل مي شود
وزير راه: آزادراه پل زال به خرم آباد افتتاح مي شود
60 درصد شهر بندرعباس داراي شبكه فاضلاب هستند
تلاش مضاعف براي وصول مطالبات معوق بانك ها
ورود 5 نوع سكه جديد به بازار
تصويب بازنشستگي خبرنگاران با كمتر از 20 سال سابقه
افزايش 13 درصدي صادرات اتحاديه اروپا به ايران
وام 20 ميليون توماني و كمك بلاعوض 11 ميليون توماني براي جايگزيني ميني بوس هاي فرسوده
دريافت ماليات مضاعف از صاحبان واحدهاي مسكوني خالي
بازنشستگان كشوري و لشكري سبد كالاي رمضان مي گيرند
صندوق حمايت از خبرنگاران تاسيس مي شود



كوتاه اقتصادي

¤ رئيس شوراي اصناف كشور گفت: طرح بازرسي واحدهاي صنفي در آستانه ماه رمضان با جديت پيگيري مي شود.قاسم نوده فراهاني افزود: تمامي واحدهاي صنفي موظف به نصب برچسب قيمت بر روي كالاهاي خود هستند و بايد هنگام مراجعه بازرسين فاكتور خريد خود را به آنها ارائه دهند و در صورت امتناع از اين كار با واحدهاي صنفي متخلف برخورد خواهد شد.
¤ روابط عمومي وزارت راه و ترابري در جشنواره خدمت رساني و پاسخ گويي با محوريت سال اصلاح الگوي مصرف و همت مضاعف و كار مضاعف از بين 44 وزارتخانه و سازمان موفق به كسب رتبه برتر كشوري شد.به گزارش اداره كل روابط عمومي وزارت راه و ترابري، اين اداره كل به عنوان دستگاهي كه بيشترين پاسخگويي را به رسانه ها داشته است، در جشنواره خدمت رساني به عنوان رتبه برتر معرفي و با دريافت تنديس پاسخگويي و لوح سپاس مورد تقدير قرار گرفت.
¤ معاون كل سازمان توسعه تجارت ايران گفت: مجوز قانوني و اردات خودروهاي خارجي در چهار ماه گذشته از محل ثبت سفارش سال گذشته صادر شده و امسال هيچ گونه خودرويي خارج از ليست اعلامي توسط وزارت صنايع ثبت سفارش نشده است.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 8803 الي 8806، 8821، 8861، 2284 الي 2289، 6641، 6646، 6648، 6695 الي 6697 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ معاون وزير بازرگاني در نخستين همايش معرفي بازار اندونزي گفت: تنها راه حل براي حضور برندهاي ايراني در اين بازار، انجام سرمايه گذاري مشترك به منظور توليد محصولات قابل ارايه در اندونزي است.
¤ مهدي غضنفري، وزير بازرگاني در مراسمي به مناسبت روز خبرنگار با توجه به صف آرايي خبري دشمنان كشورمان پيشنهاد كرد، رسانه هاي جمعي با تشكيل «كميته خبري مبارزه با تحريم» در مقابل رفتارهاي سلطه گرانه مخالفان جمهوري اسلامي مقاومت كرده و موج هاي مخرب آنها را خنثي نمايند.
¤ بانك پاسارگاد ضمن تبريك به مناسبت فرا رسيدن ماه مبارك رمضان و آرزوي قبولي طاعات و عبادات هم ميهنان، ساعات كار ستاد و شعبه هاي خود را در اين ماه مبارك اعلام كرد.به گزارش روابط عمومي بانك پاسارگاد كليه شعبه هاي اين بانك در تهران و شهرستان ها، در روزهاي شنبه تا چهارشنبه، از ساعت 30:8 صبح الي 16 بعدازظهر و در روز پنج شنبه از ساعت 30:8 صبح الي 13 بعدازظهر كليه خدمات بانكي را اعم از ريالي و ارزي به مشتريان ارايه مي دهند.همچنين واحدهاي ستادي بانك پاسارگاد در روزهاي شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 صبح الي 30:14 بعدازظهر و در روز پنج شنبه از ساعت 8 صبح الي 30:12 بعدازظهر آماده پاسخگويي به مراجعه كنندگان محترم و پشتيباني از شعبه هاي بانك هستند.

 



فاز اول ترك تهران در وزارت راه كليد خورد

رئيس كارگروه ويژه وزارت راه و ترابري از آغاز فاز يك انتقال شركت ها و سازمان هاي زيرمجموعه اين وزارتخانه از تهران به ديگر شهرها خبر داد و اعلام كرد 1700كارمند وزارت راه و ترابري خواستارخروج از تهران شده اند كه حكم انتقال برخي از آنان صادر شده است.
عبدالعلي صاحب محمدي در گفتگو با مهر از آغاز فاز يك انتقال شركتها و سازمان هاي زيرمجموعه وزارت راه و ترابري از تهران به ديگر شهرستانها خبر داد و گفت: براساس برنامه ابلاغي دولت، وزارت راه در دو محور انتقال نيروها و انتقال سازمانهاي و شركتهاي تابعه موضوع را پيگيري مي كند.
وي افزود: براساس تسهيلات اعلام شده از سوي دولت براي افرادي كه بخواهند از تهران خارج شوند، تعدادي از كاركنان اين وزارتخانه علاقه خود براي رفتن به ديگر شهرستانها را اعلام كرده اند.
رئيس كارگروه ويژه انتقال زيرمجموعه هاي وزارت راه و ترابري از تهران به شهرهاي ديگر، تعداد افرادي كه تقاضاي خروج از تهران را داده اند، 1700 نفر اعلام كرد و گفت: در حال حاضر پرونده هاي اين افراد در حال پيگيري و سير مراحل انتقال است، همچنين حكم انتقال برخي از آنها نيز صادر شده است.
صاحب محمدي اظهار داشت: دو دسته از كاركنان درخواست انتقال داشتند؛ يكي كاركنان رسمي و پيماني و دسته ديگر كاركنان مشمول قانون كار كه اين دسته شامل قانون انتقال نمي شوند.
وي ادامه داد: حكم افرادي كه مشمول قانون انتقال هستند در حال سير مراحل صدور حكم است، ضمن اينكه پيگيري براي دريافت قانون به نحوي كه كاركنان تابع قانون كار نيز مشمول انتقال شوند، جريان دارد.
رئيس كارگروه ويژه انتقال زيرمجموعه هاي وزارت راه و ترابري از تهران به ديگر شهرها در ادامه به خارج كردن شركتها و سازمان هاي زيرمجموعه وزارت راه به عنوان مرحله بعدي انتقال اشاره كرد و گفت: با توجه به اينكه انتقال كامل شركتها و سازمانها به لحاظ مختلف نياز به صرف وقت و كار بيشتري دارد، اين كار زمان بيشتري به طول خواهد انجاميد.
وي از راهكاري براي خارج كردن زيرمجموعه هاي وزارت راه و ترابري سخن گفت و تصريح كرد: اميدواريم بتوانيم با به كار بردن تمهيدات ويژه، شرايطي را در استانها به وجود آوريم كه خود به خود وظايف زيرمجموعه ها منتقل شده و در نتيجه اين سازمانها و شركتها باكمترين هزينه و با سرعت مناسب تر منتقل شوند.

 



سخنگوي اقتصادي دولت: سپرده هاي ارزي ايران در خارج به داخل منتقل مي شود

سخنگوي اقتصادي دولت گفت: يكي از سياستهاي دولت در چند ماه گذشته اين بوده است كه سپرده هاي ارزي ايران در خارج از كشور به داخل منتقل و در قالب صندوق هاي سرمايه گذاري در خدمت اقتصاد كشور قرار گيرد.
سيدشمس الدين حسيني در جمع خبرنگاران در نهاد رياست جمهوري در مورد پرسشي مبني بر كسري بودجه سال جاري گفت: آنچه مسجل است تعابير قانوني در مورد كسري بودجه ادبيات روشني دارد. در قانون بودجه پيش بيني درآمدها و آنچه در طرف هزينه هاست اعتبار و اجازه خرج است كه در سال هاي گذشته در چارچوب قانون برنامه و بودجه و محاسبات عمومي ساز و كار تخصيص، اعطا و پرداخت مبني بر درآمدها مشخص شده است.
حسيني تاكيد كرد: آنچه امسال اتفاق افتاده وصولي درآمدهاي اصلي بودجه روند مناسبي داشته و امسال هم بودجه را مانند سال هاي قبل اداره مي كنيم.
سخنگوي اقتصادي دولت در مورد سپرده ارزي ايران در خارج از كشور گفت: يكي از سياست هاي دولت در چند ماه گذشته اين است كه از سپرده ارزي در خارج از كشور در جهت سرمايه گذاري در داخل استفاده شود.
وي تصريح كرد: بخش قابل توجه ذخاير ارزي از سيستم بانكي و بانك مركزي به داخل كشور منتقل شده است كه در قالب صندوق هاي سرمايه گذاري در خدمت اقتصاد كشور قرار گرفته است.
حسيني افزود: بانك مركزي و بانك هاي تجاري نه تنها متعهد شده بلكه مكلف به انجام تعهدات خود در قبال مشتريان خارجي شده اند و به ميزان تعهد مشتري در بانك هاي مورد اطمينان خارجي حساب هايي قرار داده اند.
سخنگوي اقتصادي دولت در مورد بدهي دولت به پيمانكاران خصوصي گفت: بدهي دولت به ويژه در صنعت آب و برق از محل انجام پروژه توسط بخش خصوصي شكل گرفته كه در قرارداد آنها تعويق صورت رخ داده است، اين مربوط به يك سال اخير نيست و حتي عبارت تعديل در مورد اين قراردادها به كار مي رود.
حسيني تاكيد كرد: مجلس در قانون بودجه به دولت اجازه داده همانطور كه طلب نهادهاي عمومي غيردولتي از طريق سهام پرداخت مي شود، طلب اين پيمانكاران هم از محل سهام و يا واگذاري طرح هاي نيمه تمام مانند نيروگاه ها پرداخت شود كه اين اجازه قانوني تا 5 هزار ميليارد تومان در سال جاري قابل انجام است.
حسيني در مورد طرح آتيه مهر نوزادان و عدم كفايت 500 ميليارد تومان براي 3/1 ميليون نوزاد كشور گفت: بابت اجراي اين طرح 500 ميليارد تومان در بودجه پيش بيني شده ولي منابع ديگري نيز براي اجراي طرح آتيه مهر امام رضا(ع) براي سپرده گذاري سرمايه گذاري بلندمدت نوزادان پيش بيني و حتي از محل اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها نيز قابل تامين خواهد بود.
وي افزود: اين مبلغ يك ميليون تومان براي نوزادان است و تا 18 سال قابل برداشت نخواهد بود مگر اينكه براي درمان بيماري صعب العلاج باشد.
وزير اقتصاد در مورد اصلاح قانون پولي بانكي گفت: من لايحه اصلاح اين قانون را در كميسيون اقتصادي دولت دريافت نكرده ام، ولي با همكاري وزارت اقتصاد و بانك مركزي قانون پولي بانكي اصلاح خواهد شد.
وي تاكيد كرد: دولت در سال گذشته درگير لوايح مهمي مانند هدفمندي يارانه ها، برنامه پنجم و لايحه اصلاح نظام گمركي بود اما اولويت ما اين است كه لايحه پولي و بانكي با اصلاحاتي در قانون ارائه شود.سخنگوي اقتصادي دولت در مورد تضمين اجراي طرح هدفمندي يارانه ها و پيشنهاد خبرنگاري مبني بر اينكه اگر اجرا نشود آيا وزير اقتصاد استعفا خواهد كرد، گفت: آيا شما تضمين مي دهيد اگر قانون هدفمندي يارانه ها را اجرا نكنم مجلس مرا استيضاح نكند.
وي تاكيد كرد: من نه تنها از حاميان طرح هدفمندي يارانه ها بودم كه اكنون نيز هستم و سهم ما اين است كه قانون را به درستي اجرا كنيم، زمينه آن را فراهم كرده و همانند يك پزشك كه تخصص و مشاوره اش تضمين كارش است نه اينكه بخواهد بيمار را بترساند ما هم براي معرفي طرح زحمت زيادي كشيديم، مجلس نيز همت زيادي گذاشت. آيا هيچ قانون اقتصادي در ايران وجود دارد كه به اندازه هدفمندي يارانه ها وقت صرف آن شده باشد.
حسيني تاكيد كرد: هدفمندي يارانه ها قانوني است متعلق به همه مردم و براي اجرا شدن از هيچ چيز دريغ نمي كند.
وي تاكيد كرد: براي اجراي هدفمند كردن يارانه ها اگر لازم باشد كت خود را درمي آورم و ماشين هدفمندي يارانه را هل مي دهم.
وي تاكيد كرد: كساني كه نسبت به اجراي هدفمندي يارانه ها انتقاد مي كنند آيا تضمين مي دهند اگر اين قانون اجرا نشود از سال 1395 به بعد چگونه كشور را مي خواهند اداره كنند؟ ترساندن بيمار كاري ندارد بايد آن را مداوا كرد.

 



وزير راه: آزادراه پل زال به خرم آباد افتتاح مي شود

وزير راه و ترابري گفت: بعد از عيدفطر آزادراه پل زال به خرم آباد را به طول 104كيلومتر و با بالاترين استانداردها كه 25 تونل، 5 كيلومتر پل هاي دره اي و 250عدد پل زيرخاكي دارد، افتتاح مي شود.
حميد بهبهاني در جمع خبرنگاران درخصوص وضعيت جاده ها و افتتاح هاي جديد در كشور، اظهار داشت: بعد از عيدفطر آزادراه پل زال به خرم آباد را به طول 104كيلومتر و با بالاترين استانداردها كه 25 تونل، 5كيلومتر پل هاي دره اي و 250 عدد پل زيرخاكي دارد، افتتاح مي شود.
وي با بيان اينكه چندين بار كوه زاگرس را شكافته ايم، تصريح كرد: هزينه اين آزادراه بالغ بر 700 ميلياردتومان است.

 



60 درصد شهر بندرعباس داراي شبكه فاضلاب هستند

بندرعباس - خبرنگار كيهان:
60 درصد شهر بندرعباس از طرح فاضلاب بهره مند شده اند.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب هرمزگان گفت: بالا بودن سطح آب زيرزميني در جنوب شهر و عدم نفوذ پذيري در شمال شهر سبب جاري شدن فاضلاب از معابر، كوچه ها، خيابانها و خورها شده است كه اين موضوع علاوه بر آلودگي هاي زيست محيطي عامل بروز بيماريهاي متعددي شده است، لذا تسريع در اجراي پروژه فاضلاب از اولويت هاي شهر بندرعباس مي باشد. مهندس حسين خادمي شيوه دفع زباله را از ديگر مشكلات شهر بندرعباس بصورت سنتي بيان كرد و افزود: اين پروژه از سال 1373شروع شده و هدف از اجراي آن كاهش آلودگي هاي زيست محيطي، بالا بردن بهداشت عمومي، كاهش آلودگي هاي خليج فارس و حفظ محيط زيست آبزيان - حفظ ابنيه شهري و بازگرداندن آب به طبيعت بوده است. به گفته اين مقام مسئول، تاكنون بيش از 600 كيلومتر از خطوط جمع آوري اصلي و فرعي اجرا شده و نزديك به 400 كيلومتر از خطوط جمع آوري باقي مانده است. «خادمي» ادامه داد: در حال حاضر بيش از 60 درصد شهر بندرعباس از اين طرح منتفع شده اند و بيش از 20 پيمانكار مشغول به كار مي باشند و بيش از 980 ميليارد ريال جهت اجراي آن پروژه هزينه شده است.

 



تلاش مضاعف براي وصول مطالبات معوق بانك ها

رئيس كل بانك مركزي، برنامه سال جاري سيستم بانكي را تلاش مضاعف براي وصول مطالبات معوق و بهبود نسبت مصارف به منابع به منظور استفاده بهينه از منابع عنوان كرد.
محمود بهمني در مراسم معارفه مديرعامل جديد بانك سپه با بيان مطلب فوق اظهار داشت: تلاشهاي خوبي از سوي بانك سپه و ساير بانكها براي وصول مطالبات معوق صورت گرفته كه بايد اين روند ادامه پيدا كند.
بهمني افزود: در وصول مطالبات معوق بايد توجه ويژه اي به واحدهاي توليدي صورت گيرد.
وي افزود: بايد شرايطي فراهم شود تا واحدهاي توليدي كه منابع بانكي را صرف توليد و اشتغال زايي كردند بتوانند به راحتي به فعاليت مولد خود ادامه داده و بدون مشكل نسبت به پرداخت بدهي خود به بانك اقدام كنند.
بهمني با بيان اينكه نوع برخورد سيستم بانكي با واحدهاي بازرگاني در مقايسه با واحدهاي توليدي براي وصول مطالبات معوق متفاوت خواهد بود، افزود: سخت گيري سيستم بانكي در وصول مطالبات خود از واحدهاي بازرگاني بسيار بيشتر از واحدهاي توليدي خواهد بود.
رئيس كل بانك مركزي در پايان با اشاره به شيطنت هاي كشورهاي غربي در تحريم بانكهاي ايران گفت: مطمئناً سيستم بانكي اين تهديد را به فرصتي بزرگ تبديل خواهد كرد و با كمك واحدهاي توليدي زمينه رشد و پويايي اقتصاد كشور را بيش از گذشته فراهم خواهد نمود.
شايان ذكر است: هفته گذشته دكتر امين پاشايي فام به عنوان مديرعامل جديد بانك سپه منصوب و از خدمات دكتر حسنعلي قنبري مديرعامل قبلي تقدير شد.

 



دكتر بهمني خبر داد
ورود 5 نوع سكه جديد به بازار

اگر تا پايان شهريورماه طرح هدفمندي يارانه ها اجرا نشود، نرخ تورم به 7درصد خواهد رسيد.
محمود بهمني به مناسبت پنجاهمين سالگرد تاسيس بانك مركزي در جمع خبرنگاران همچنين گفت: بعد از ساماندهي موسسات پولي، تعاوني ها و صندوق هاي قرض الحسنه، جهت تداوم كاهش نرخ تورم، بانك مركزي سازمان نظارتي خود را تقويت كرد و تعداد مديران آن را از يك نفر به سه نفر و نظارت ها را نيز در استان ها توسعه داد.
وي در خصوص تغيير استفاده از دلار در معاملات نفتي كشور با تاكيد بر اينكه كشور مي تواند با هر ارزي كه بخواهد معامله داشته باشد، گفت: در اين زمينه هيچ مشكلي وجود ندارد.
رئيس كل بانك مركزي در ادامه اظهارات خود ضمن انتقاد از روند خصوصي سازي بانكها، گفت: اين سبك خصوصي شدن بانكها خصوصي سازي نيست و زماني نيز بانكها خصوصي تلقي مي شوند كه داراي مديران خصوصي نيز باشند.
وي اضافه كرد: اگر 80درصد سهام بانكها نيز به بخش خصوصي واگذار شود اما 20درصد در اختيار فردي باقي بماند اين 20درصد تعيين كننده پنج هيئت مديره خواهد بود، يعني اين افراد نيز اداره كننده اين بانك و موسسه هستند.
به گفته بهمني، خصوصي سازي زماني است كه پنج هيئت مديره بانكها خصوصي باشند و به صورت خصوصي تصميم بگيرند؛ بنابراين روح دولتي بايد از بانكها كنده شود، در خصوصي سازي مالكيت از مديريت جداست و در عمل ممكن است تصور شود كه خصوصي سازي در بانكها صورت گرفته اما در عمل آنچه انتظار مي رفت، اتفاق نيفتاد.
وي با تاكيد بر اينكه بانك مركزي بر بانكهاي خصوصي و انتخاب هيئت مديره و مديران آنها اشراف كامل دارد افزود: انتخاب هيئت مديره و مديرعامل بانكهاي دولتي نيز بايد با تاييد بانك مركزي باشد. بر همين اساس اگر صلاحيت فني و تخصصي مديران اين بانكها را بانك مركزي تاييد نكند اين افراد قابل پذيرش نيستند زيرا اين افراد بانك اداره مي كنند نه دكه روزنامه فروشي.
رئيس كل بانك مركزي با تاكيد بر اينكه بايد سابقه اقتصادي و بانكي مديران بانكي تاييد شود، افزود: حتي در بانك مركزي اين گونه است؛ بنده 40سال در سيستم بانكي فعاليت كرده ام اما در برخي مواقع در پاسخ به برخي مسايل كم مي آورم؛ اگر غير از اين باشد نيز مشكل ايجاد مي شود.
بهمني در ادامه اظهارات خود در خصوص تاثير تحريم هاي بين المللي بر روي ذخاير ارزي، تصريح كرد: اگر درست عمل كنيم كمتر ارز براي واردات از كشور خارج مي شود، در عين حال بايد اجازه رونق صنايع داخلي را بدهيم تا تحريم ها به فرصت تبديل شود.
وي در مورد وضعيت سرمايه گذاري هاي خارجي در كشور با اشاره به اينكه توسط بانك مركزي و وزارت اقتصاد اصل و سود سرمايه گذاري خارجي در كشور تضمين مي شود، گفت: در يك سال گذشته در اين رابطه اقدامات خوبي صورت گرفته است.
رئيس كل بانك مركزي با اشاره به ركود و پايين بودن نرخ ها در كشورهاي اروپايي، اظهار داشت: هم اكنون به دليل پايين بودن بازدهي سرمايه، سرمايه هاي جديد به سمت كشورهاي نوظهور در حركت است.
بهمني از مصوبه جديد مجلس در خصوص افزايش سهم خارجي ها در تاسيس بانك خبر داد و گفت: در گذشته قوانين به نحوي بود كه خارجيان مي توانستند چهار يا پنج درصد در سرمايه گذاري بانكها نقش داشته باشند كه اين موضوع با تصويب مجلس براي رونق سرمايه گذاري خارجي تا 49درصد افزايش يافت؛ بنابراين از اين پس سرمايه گذاران خارجي مي توانند در بانكهايي كه تاسيس خواهند شد هيئت مديره داشته باشند. گزارش خبرنگار ما حاكي است: در پايان مصاحبه رئيس كل بانك مركزي، با حضور خبرنگاران، از سكه هاي يك گرمي طلا، 5/2بهار آزادي، 5 بهار نقره، 2 و 5 هزارريالي رونمايي شد.

 



وزير رفاه خبر داد
تصويب بازنشستگي خبرنگاران با كمتر از 20 سال سابقه

وزير رفاه و تأمين اجتماعي با اعلام مصوبه دولت براي اصحاب رسانه در روز خبرنگار گفت: بر اساس اين مصوبه در صورتي كه خبرنگاران كمتر از 20 سال سابقه كار داشته باشند مي توانند به ازاي ايامي كه مشغول به كار در رسانه بودند مستمري بازنشستگي دريافت كنند.
صادق محصولي در حاشيه جلسه عصر يكشنبه هيئت دولت در جمع خبرنگاران افزود: دولت با اصلاح آيين نامه مربوط به مشاغل سخت و زيان آور مقرر كرد كه خبرنگاران به ازاي ايامي كه مشغول فعاليت باشند مستمري بازنشستگي دريافت كنند.
محصولي افزود: بر اساس اين مصوبه دولت ضريب سنوات خبرنگاران 5/1 سال محسوب مي شود و به عنوان مثال اگر فردي 14 سال كار خبري كرده باشد براي او 21 سال سابقه كار محسوب خواهد شد.
وي خاطرنشان كرد: طبق قانون مشاغل سخت و زيان آور خبرنگاران در صورت داشتن 20 سال سابقه كار پيوسته و 25 سال سابقه متناوب امكان بازنشسته شدن دارند.
محصولي افزود: اين مصوبه براي خبرنگاراني قابل استفاده است كه بازنشستگي آنان از طريق صندوق تأمين اجتماعي اعمال مي شود.
وزير رفاه و تأمين اجتماعي در ادامه در پاسخ به سؤالي مبني بر اظهارات يكي از نمايندگان كه گفته است احتمالا دولت از اجراي هدفمند كردن يارانه ها منصرف خواهد شد، اظهار داشت: تصميم دولت بر اجراي كامل هدفمندي يارانه ها قرار دارد و شك و ترديدي در اين زمينه نيست.

 



همزمان با اعمال تحريم ها صورت گرفت
افزايش 13 درصدي صادرات اتحاديه اروپا به ايران

براساس آمارهاي يورو استات صادرات اتحاديه اروپا به ايران در ماه مي ميلادي و به رغم سياست تحريم آمريكا
4 درصد و در 5 ماه نخست 2010 بيش از 13 درصد افزايش يافت.
به گزارش فارس به نقل از يورو استات، در ماه مي 2010، 932 ميليون يورو كالا از اتحاديه اروپا به ايران صادر شد كه اين رقم به رغم سياست تحريمي آمريكا عليه ايران افزايش داشته است.
در ماه آوريل 893 ميليون يورو كالا از اتحاديه اروپا به ايران صادر شده بود كه بدين ترتيب صادرات اين اتحاديه به ايران در ماه مي با افزايش 4 درصدي مواجه شده است.
در عين حال واردات اتحاديه اروپا از ايران در اين ماه با كاهش 5 درصدي نسبت به ماه قبل از آن مواجه شده است. در ماه آوريل 142، 1 ميليارد يورو كالا از ايران وارد شده بود كه اين رقم طي ماه مه به 092، 1 ميليون يورو كاهش يافته است.
براساس اين گزارش مبادلات تجاري ايران و اروپا در پنج ماه نخست سال 2010 نيز با افزايش 42 درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به 344، 9 ميليارد يورو رسيده است.
مبادلات تجاري ايران و 27 كشور عضو اتحاديه اروپا در مدت مشابه سال قبل 551، 6 ميليارد يورو اعلام شده بود. در حالي كه واردات اين اتحاديه از ايران در ماه هاي ژانويه تا مي 2010، 588، 2 ميليارد يورو اعلام شده بود در ماه هاي ژانويه تا مي 2010، 853، 4 ميليارد يورو كالا توسط اين اتحاديه از ايران وارد شد.
بدين ترتيب واردات اتحاديه اروپا ازايران در پنج ماه نخست سال 2010 با افزايش 5/87 درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه بوده است.
براساس گزارش فارس نفت خام مهمترين كالاي وارداتي اتحاديه اروپا از ايران است و افزايش قيمت نفت علت اصلي افزايش ارزش واردات اين اتحاديه از ايران بوده است.
صادرات اتحاديه اروپا به ايران در اين مدت نيز افزايش داشته است. صادرات اين اتحاديه به ايران در پنج ماه نخست سال 2010 با افزايش 3/13 درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل به 491/4 ميليارد يورو رسيد. در پنج ماه نخست سال 2010، 963/3 ميليارد يورو كالا به ايران صادر شده بود.
ماشين آلات حمل و نقل مهم ترين كالاي صادراتي اتحاديه اروپا به ايران در مدت مذكور بوده است.
ارزش واردات نفت خام ايران توسط اتحاديه اروپا در پنج ماه نخست سال 2010 نيز با افزايش 8/92 درصدي به 4/154 ميليارد يورو رسيده است.
ايران پنجمين صادركننده نفت خام به اروپا در اين مدت شناخته شده است و 5 درصد از نفت خام مورد نياز اتحاديه اروپا در اين مدت را تأمين كرده است.

 



وام 20 ميليون توماني و كمك بلاعوض 11 ميليون توماني براي جايگزيني ميني بوس هاي فرسوده

20 ميليون تومان وام و
11 ميليون تومان كمك بلاعوض براي طرح جايگزيني 2500 دستگاه ميني بوس فرسوده پرداخت مي شود.
اميررضا رجبي قائم مقام معاونت نوسازي ناوگان ستاد مديريت حمل ونقل و سوخت و شهرام آدم نژاد معاون حمل و نقل سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي درباره شرايط جديد ثبت نام در طرح خروج ميني بوس هاي فرسوده در جمع خبرنگاران اعلام كردند، در راستاي اجراي اين طرح وانت هاي فرسوده مدل 1354 تا 1362 نيز تسهيلات 7 و 9 ميليون تومان دريافت خواهند كرد. طرح جايگزيني وانت هاي فرسوده با همكاري بانك ملت و شركت خودروسازي زامياد انجام مي شود.
وي اظهار داشت: ثبت نام صرفا در سايت WWWfarsoodeorg و از طريق نمايندگي هاي مجاز شركت خودروساز صورت مي گيرد.
قائم مقام معاونت نوسازي ناوگان ستاد حمل و نقل سوخت بيان كرد: ظرفيت پذيرش خودرو در اين مرحله 01 هزار خودرو است.
وي در ادامه يادآور شد: 01 هزار دستگاه وانت فرسوده هم با همكاري گروه خودروسازي بهمن اسقاط مي شود كه جمعا 02 هزار وانت فرسوده از رده خارج خواهند شد.
رجبي در ادامه متذكر شد: انتخاب مركز اسقاط به صورت سيستمي توسط ستاد انجام مي شود و نمايندگي هاي ثبت نام كننده امكان و حق هيچگونه دخالت در انتخاب مركز اسقاط و اعلام به متقاضي را ندارند.
وي گفت: پس از تكميل ثبت نام متقاضي با دريافت پيش فاكتور از نمايندگي هاي مجاز خودروساز به شعب بانك ملت مراجعه كرده و پس از تكميل پرونده اعتباري در بانك ملت وام پرداخت مي شود. در ادامه اين نشست شهرام آدم نژاد معاون حمل و نقل سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي به تشريح شرايط جديد ثبت نام در طرح جايگزيني 2 هزار و 050 ميني بوس فرسوده برون شهري پرداخت و گفت: در اين طرح به دارندگان ميني بوس هاي فرسوده 02 ميليون تومان وام داده مي شود همچنين 11 ميليون تومان وام نيز به صورت كمك بلاعوض به دارندگان اين نوع خودرو اعطا مي شود.
در مرحله اول اين طرح، ميني بوس هايي كه بالاي 03 سال عمر دارند يعني مدل 9135 پايين تر مي توانند ثبت نام كنند.
به گفته آدم نژاد خودروهاي فرسوده اي مشمول طرح جايگزيني مي شوند كه داراي پلاك منطقه اي ايران- ع باشند.

 



وزير مسكن اعلام كرد
دريافت ماليات مضاعف از صاحبان واحدهاي مسكوني خالي

وزير مسكن و شهرسازي با اشاره به اين نكته كه نرخ اجاره بها در تهران از روند طبيعي خارج شده است از تدوين بسته سياستي اجاره بها براي مناطق 22 گانه تهران خبر داد.
به گزارش خبرنگار ما، علي نيكزاد در نشست خبري با خبرنگاران گفت: مطابق عرف همه ساله، در سه ماهه تابستان بالاترين ميزان جابجايي توسط مردم صورت مي گيرد كه اين مسأله باعث مي شود به صورت طبيعي قيمت اجاره بها افزايش يابد. اگر اين افزايش به روند طبيعي خود ادامه مي داد نيازي به اقدامات وزارت مسكن نبود، اما از آنجائيكه به نظر مي رسد نرخ اجاره بها در تهران از روند طبيعي خود خارج شده است، طرحي تهيه و در دست مطالعات داريم تا با اين معضل برخورد شود وزير مسكن و شهرسازي افزود: بر اساس اين بسته سياستي، براي مناطق 22 گانه تهران، حداقل و حداكثري در اجاره بها تعيين مي شود كه مشاوران املاك ملزم به رعايت آن خواهند بود.
نيكزاد در ادامه از برخورد با محتكران مسكن خبر داد و خاطرنشان كرد: براساس تصميم ديگر قرار است صاحبان بيش از 5 واحد مسكوني خالي ماليات مضاعفي بپردازند كه براي شناسايي اين واحدها نيز مشكلي نداريم و به زودي مجوز قانوني را نيز اخذ مي كنيم.
وي با رد آمار بانك مركزي در كاهش 48 درصدي اخذ پروانه ها گفت: بنابر آمارهاي رسمي مركز آمار اخذ پروانه ها از رشد خوبي برخوردار بوده به طوريكه 49 هزار و 530 پروانه تنها در شهرهاي جديد اخذ شده است.
نيكزاد در پاسخ به پرسشي مبني بر پرداخت 30 ميليون تومان وام مسكن به خبرنگاران گفت: مشكلي وجود ندارد و به خبرنگاراني كه توسط وزير ارشاد به بانك مسكن معرفي شوند تسهيلات دريافت مي كنند.
وي افزود: اگر تا سقف2000 خبرنگار براي دريافت اين تسهيلات معرفي شوند مشكلي در اعطاي تسهيلات وجود ندارد.
نيكزاد: از بهره برداري از 140 هزار واحد مسكوني طرح مسكن مهر در سراسر كشور در هفته دولت خبر داد و گفت: اين واحدها در 14 ميليون مترمربع احداث شده اند.
وزير مسكن و شهرسازي ميزان ساخت و ساز در سالهاي 85 و 86 را 130 درصد نسبت به برنامه تدوين شده اعلام كرد و اظهار داشت: با وجود نرخ روبه رشد ساخت و ساز در كشور و استقبال عمومي از مسكن مهر براي نخستين بار در كشور با وجود رونق، قيمت مسكن با رشد مواجه نشده كه اين امر نشانگر اهميت ويژه دولت براي كاهش نرخ تورم و تثبيت قيمت ها دارد.

 



بازنشستگان كشوري و لشكري سبد كالاي رمضان مي گيرند

سرپرست صندوق بازنشستگي كشوري از اختصاص 75 ميليارد تومان براي تهيه سبد كالاي بازنشستگان كشوري و لشكري در ما ه مبارك رمضان توسط دولت خبر داد.
ايراندخت عطاريان در گفت وگو با فارس با اشاره به اينكه دولت در خصوص تأمين اعتبار سبد كالاي ماه مبارك رمضان براي بازنشستگان كشوري و لشكري، مصمم است، اظهار داشت: سازمان در نظر دارد در صورت تأمين اعتبار اين بخش، سبد كالايي را در اوايل ماه مبارك رمضان بين بازنشستگان توزيع كند.
وي تصريح كرد: هنوز مشخص نيست كه اين اعتبار به چه صورت يعني بن يا نقدي به بازنشستگان پرداخت مي شود و طي روزهاي آينده جزئيات آن اعلام خواهد شد.
عطاريان درباره پرداخت پاداش پايان خدمت بازنشستگان قبل از سال 79 بيان داشت: صندوق بازنشستگي به طور جدي پيگير اين موضوع است و قول مي دهيم بدون وقفه معوقات بازنشستگان پرداخت شود.
سرپرست صندوق بازنشستگي كشوري با بيان اينكه تعداد زيادي از بازنشستگان از خدمات فرهنگي، سياحتي، زيارتي و گردشگري صندوق استفاده كردند، گفت: در حال حاضر بازنشستگان به همراه يك نفر همراه از اين سفرها استفاده كرده اند به طوري كه تا پايان سال 60 هزار نفر از اين افراد از سفرهاي زيارتي استفاده مي كنند.
وي اضافه كرد: در حال حاضر دريافتي حقوق بازنشستگان 310 هزار تومان است ضمن اينكه با برنامه ريزي صندوق بازنشستگي 6 درصد افزايش حقوق بازنشستگان در خرداد پرداخت شد.
عطاريان افزود: علاوه بر پرداخت معوقات بازنشستگان قبل از سال 79، مطالبات بازنشستگان كه ناشي از اجراي قانون خدمات مديريت كشوري است نيز پرداخت مي شود به طوري كه اين مطالبه 2 هزار ميليارد تومان است و در بودجه 89 رديفي براي آن لحاظ شده و تمهيدات لازم براي پرداخت آن در قالب سهام پيش بيني شده است.

 



صندوق حمايت از خبرنگاران تاسيس مي شود

مديرعامل سرمايه گذاري غدير با اعلام آمادگي براي تشكيل صندوقي براي خبرنگاران، جزييات نخستين صندوق ارزي ايرانيان مقيم خارج را تشريح كرد.
محسن معماري در جمع خبرنگاران از آمادگي سرمايه گذاري غدير براي راه اندازي صندوق سرمايه گذاري مشترك براي خبرنگاران خبر داد و گفت: با توجه به لزوم تجهيز وضعيت اقتصادي خبرنگاران و وجود راهكارهاي مختلف براي بهبود شرايط اقتصادي اين قشر سختكوش و موثر اين شركت آمادگي دارد تا در اين زمينه همكاري هايي را داشته باشد.
وي ادامه داد: به اين منظور لازم است كميته سه نفره اي متشكل از خبرنگاران حوزه بازار سرمايه تشكيل تا راهكارهاي مدنظر براي عملياتي شدن اين ابتكار جديد بررسي و اجرا شود.
معماري ادامه داد: در صورت فراهم بودن شرايط لازم و موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار مي توان صندوقي را تحويل داد كه در مرحله اول حوزه بازار سرمايه و سپس ساير خبرنگاران عضو اين صندوق سرمايه گذاري شوند.
اين مقام مسئول در ادامه اظهارات خود با بيان اينكه طي سال هاي گذشته به دنبال جهت دادن به سرمايه هاي ايرانيان مقيم خارج بوديم به راه اندازي نخستين صندوق ارزي اشاره كرد و گفت: اين صندوق گامي در جهت ساماندهي و هدايت سرمايه هاي ايرانيان ساكن در سراسر جهان است كه مي تواند ويژگي هاي جهاني داشته باشد و مهمترين اين ويژگي شفافيت جهاني است تا هر كسي بتواند سهيم باشد.
معماري ادامه داد: مستقر بودن اين صندوق در منطقه آزاد كيش، تاييد و نظارت سازمان بورس، حمايت دولت و قانون حمايت از سرمايه گذاري خارجي سه ويژگي اصلي اين صندوق است كه در صورت جلب اعتماد مي توان اقدام به فعاليت در حوزه بورس و مشتقات بازار سرمايه كرد، به همين علت با دعوت از كارشناسان حرفه اي سعي داريم اين صندوق را به بهترين صندوق كشور در حوزه بورس و مشتقات آن تبديل كنيم.
به گفته وي موسسين اين صندوق شامل 5 بانك خصوصي، 4 موسسه مالي و اعتباري و 10 شركت سرمايه گذاري هستند كه در سرمايه 100 ميليون يورويي آن 26 ميليون را پرداخت كرده اند و قرار است 74 ميليون يوروي ديگر نيز طي پذيره نويسي 60 روزه (از 11 مرداد تا 11 مهر) از طريق پايگاه اطلاع رساني مربوطه و صرافي ها و شعب بانك اقتصاد نوين پذيره نويسي شود. اين در حالي است كه هر واحد اين صندوق به ارزش هزار يورو بوده و حداقل بايد ده واحد آن خريداري شود.
معماري با بيان اينكه در جريان برگزاري همايش بزرگ ايرانيان مقيم خارج رئيس جمهور دو هزار يورو به يك دختر خردسال هديه داد تا اولين پذيره نويسي آن انجام شود ادامه داد: در طول اين همايش 875 نفر از ايرانيان خارج از كشور براي عضويت در اين صندوق اعلام آمادگي كردند. مدت فعاليت اين صندوق كه با هيئت امناي 5نفره راه اندازي شده 5 سال و سهم آن 500 ميليون يورو است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14