(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 20  مرداد 1389- شماره 19714

به تعويق انداختن روند پيري با الهام از سوسك
راه هايي ساده براي پيشگيري از بيماري هاي مغزي
زمين قلب آهني خود را بازسازي مي كند
واكسن ضد استرس
مسموميت غذايي در تابستان



به تعويق انداختن روند پيري با الهام از سوسك

محققان به تازگي كشف كرده اند كه ژن هاي گروه خاصي از حشرات مثل سوسك ها به كنترل طول عمر آنها كمك مي كند؛ يافته اي كه مي تواند ديدگاه تازه اي را درباره روند پيري انسان ارائه دهد.
داميان دالينگ، محقق استراليايي در ملبورن اين پژوهش را انجام داده است.
پژوهشگران دريافته اند اين سوسك ها براساس ژنها و رفتارهاي توليد مثلي شان مي توانند 6 روز بيشتر از ساير همنوعان خود عمر كنند كه براي متوسط طول عمر 20 روزه اين حشره، 6 روز افزايش سن، رقم قابل ملاحظه اي است. دالينگ مي گويد: اگر اين يافته را با ميانگين طول عمر انسان مقايسه كنيم، احتمالاً با تفاوت هاي خيلي بيشتري مواجه خواهيم شد.وي افزود: بديهي است يافته هاي ژنتيكي درمورد طول عمر انسان پيچيده هستند اما همانطور كه ما اين پيچيدگي ها را بازتر مي كنيم به نقطه اي خواهيم رسيد كه با استفاده از اطلاعات ژنتيكي در آينده بتوانيم زمان رسيدن پيري را در انسان به تعويق بياندازيم .

 



راه هايي ساده براي پيشگيري از بيماري هاي مغزي

تحقيقات روي هزار و 500 نفر نشان داد فعال نگاه داشتن مغز، پيشگيري از افسرده شدن و داشتن رژيم غذايي سرشار از ميوه و سبزي از بهترين روش ها براي پيشگيري از ابتلا به بيماري هاي مغزي است.
دانشمندان معتقدند اگر افراد جوان اين راهنمايي ها را رعايت كنند در آينده ميليون ها نفر از ابتلا به اين بيماري هاي مخرب در امان خواهند بود يا حداقل آن را تا چند سال به تعويق خواهند انداخت.
دكتر كارن ريچي عصب شناس در موسسه ملي تحقيقات پزشكي در فرانسه تحقيقاتي را روي هزار و 433 نفر و در مدت هفت سال انجام داد.
از اين افراد سؤالات مختلفي مانند شيوه زندگي، سابقه پزشكي و پيش زمينه تحصيلاتي پرسيده شد. اين بررسي ها نشان داد ميزان فعاليت مغزي كه يك فرد دارد مي تواند به طور قابل توجهي از ابتلاي او به بيماري هاي مغزي پيشگيري كند.
افرادي كه كمتر مطالعه مي كنند با احتمال 18درصد بيشتر در معرض خطر ابتلا به ناهنجاري هاي ادراكي متوسط و ابتلا به بيماري هاي مغزي قرار دارند.
افراد مبتلا به افسردگي با احتمال 10درصد بيشتر ممكن است در خطر ابتلا قرار داشته باشند و مصرف كمتر ميوه و سبزي نيز خطر ابتلا به اين بيماري ها را تا 5/6 درصد افزايش مي دهد.
داشتن بيماري ديابت نيز به عنوان يك فاكتور تأثيرگذار مي تواند خطر ابتلا را تا 5درصد افزايش دهد.
در حال حاضر 820 هزار نفر در كشور انگلستان با بيماري هاي مغزي زندگي مي كنند و پيش بيني مي شود تعداد اين افراد تا سال 2050 نزديك به دو برابر شود. دانشمندان متوجه شدند با انجام اقدامات پيشگيري ساده اي مي توان از ابتلا بسياري ديگر به اين بيماري پيشگيري كرده و حداقل آن را براي مدت طولاني تري به تعويق انداخت.
پروفسور كليوبالارد مدير تحقيقات در جامعه آلزايمر در اين باره گفت: پيشگيري موثر از ابتلا به ديابت، افسردگي و بيماري هاي قلبي مي تواند زندگي ميليون ها مبتلا به بيماري هاي مغزي را بهبود ببخشد و سالانه از صرف ميلياردها دلار هزينه نگهداري اين بيماران بكاهد.
در حال حاضر تعداد افراد مبتلا به بيماري هاي مغزي به سرعت در حال افزايش است و به همين دليل براي مقابله با اين معضل بايد راه حل هاي موثري انديشيده شود.

 



زمين قلب آهني خود را بازسازي مي كند

دانشمندان فرانسوي بر اين باورند زمين قلب آهني خود را به دو بخش تقسيم كرده كه يكي از آنها درحال تخريب خود و بخش ديگر در حال بازسازي دوباره است.
محققان دانشگاه «گرينوبل» در فرانسه به تازگي اعلام كرده اند اين احتمال وجود دارد كه هسته فلزي زمين در حال بازسازي و باززايي خود باشد.
به گفته دانشمندان هسته آهني زمين مي تواند طي چرخه هايي 100 ميليون ساله خود را بازسازي كند، از يك سو خود را ذوب كرده و از سويي ديگر فلزات مايع را به حالت جامد درآورد.
چنين فرضيه اي مي تواند تفاوت سرعت انتقال امواج ارتعاشي توسط هسته زمين را نيمكره هاي شرقي و غربي زمين توضيح دهد.
در ماه مي گروهي از دانشمندان دانشگاه تولوس اعلام كردند كه بخش غربي هسته زمين به طور مداوم در حال متراكم تر شدن و در بخش شرقي در حال ذوب شدن است و به اين شكل زمين تسمه نقاله اي را براي تخريب و بازسازي هسته خود به وجود آورده است.
اكنون محققان دانشگاه گرنوبل به محاسبه مدت زماني پرداخته اند كه اين رويدادهاي تخريب و بازسازي مي تواند در طي آن در مركز زمين شكل بگيرد. براساس گزارش نيوساينتيست، با اين حال آزمايش و اثبات چنين فرضيه اي به هيچ وجه آسان نخواهد بود زيرا اين چرخه 100 ميليون ساله به اندازه اي كند است كه تكنولوژي هاي امروزي به سختي قادر به رديابي فعاليت هاي آن خواهند بود.

 



واكسن ضد استرس

يك دانشمند آمريكايي پس از 30سال تحقيق موفق شد اولين واكسن ضد استرس را كه مي تواند افراد را آرام كند، توليد كند.
يوگا و مصرف قرصهاي آرامبخش درسالهاي آينده به دست فراموشي سپرده مي شوند به طوري كه استرس مزمن مي تواند به سادگي با تزريق يك واكسن برطرف شود.
رابرت ساپوسكي استاد نور و ساينس دانشگاه استنفورد در كاليفرنيا پس از 30سال تحقيقات نشان داد كه مي توان مواد شيميايي مغز را با استفاده از يك واكسن براي ايجاد يك حالت «راحتي متمركز» تغيير داد.
وي با استفاده از تكنيكهاي مهندسي ژنتيك، يك روش درماني جديد كه مي تواند درمانهاي آرامش بخش دارويي را حذف كند نشان داد.
اين دانشمند درمرحله اول بررسيهاي خود، آسيبهاي ناشي از استرس را روي حيوانات ساكن كنيا رصد كرد و هورمونهايي به نام «گلوكورتيكوئيد» كه بر روي بخشي از سيستم ايمني بدن عمل كرده و به مبارزه با سرطان و التهابات كمك مي كنند مورد مطالعه قرار داد.
نتايج اين بررسيها حاكي از آن بودند كه تمام پستانداران اين هورمونها را توليد مي كنند در كنار آن كليد خاموش كننده آن را هم دارند. به طوري كه پس از رفع تهديد استرس زا ترشح اين هورمون در بدن آنها متوقف مي شود.اين درحالي است كه انسان مدرن تنها پستانداري است به مقدار زيادي «گلوكورتيكوئيد» را در پاسخ به نگرانيهاي روزانه توليد مي كند اما كليد بعد از تهديد استرس زا را ندارد و بنابر اين نمي تواند ترشح اين هورمون را متوقف كند. اين هورمون از نظر بيولوژيكي سلولهاي مغزي را نابوده كرده و سيستم ايمني را ضعيف مي كند. براساس گزارش وايرد، اكنون اين دانشمند آمريكايي از طريق تكنيكهاي مهندسي ژنتيكي، ويروس تبخال را به عنوان يك «محافظت كننده نوروني» و با هدف خنثي كردن فعاليت بيش از حد هورمونهاي استرس قبل از اينكه بتوانند به بدن آسيب برسانند دستكاري كردند .اين ويروس دستكاري شده كه به عنوان يك واكسن به موشهاي يك كليد خاموش كننده اين هورمون در آنها از كار افتاده بود تزريق شد توانست به خوبي عمل كرده و توليد اين هورمون را پس از رفع تهديد استرس زا متوقف كند.

 



مسموميت غذايي در تابستان

در روزهاي گرم سال تعداد مبتلايان به مسموميت غذايي و بيماري هاي عفوني به طرز چشمگيري افزايش مي يابد.
يكي از بيماريهاي روده اي شايع در اين فصل «گاسترو آنتريت» است. مارتين كنزيگتون از كلينيك درمان بيماري هاي عفوني در شهر ليدز انگليس در تعريف اين بيماري مي گويد: «گاسترو آنتريت» يا نوعي مسموميت غذايي، مجموعه علايمي است كه به دنبال درگيري و ابتلاي روده ايجاد مي شود و تهوع و استفراغ، اسهال و دردهاي شكمي از مهمترين علايم آن به شمار مي روند.
اين دردها به علت خوردن يا نوشيدن غذاهاي آلوده به ميكروبها، باكتريها، ويروسها و انگلها يا سموم توليد شده توسط ميكرو ارگانيسمها ايجاد مي شود البته برخي مسموميتهاي غذايي نيز به دنبال آلودگي غذاها به مواد شيميايي مانند حشره كشها بروز مي كنند.
مسموميت غذايي در برخي از موارد چندان آزاردهنده نيست و در موارد نادري هم ممكن است جان بيمار را بگيرد ولي به هر صورتي كه بروز نمايد بيمار را با مشكلات متعددي رو به رو مي كند.
مارتين كنزينگتون درباره مسموميت غذايي اضافه مي كند: «رعايت نكردن اصول بهداشتي در پخت و پز، حمل و نقل مواد غذايي همچون در معرض نور خورشيد بودن و نيز نگهداري اشتباه غذا به ويژه در مورد غذاهاي فاسد شدني مثل گوشت، مرغ، ماهي، لبنيات و... نقش مهمي در ايجاد مسموميت غذايي دارند. انواع مختلفي از ميكروبها مي توانند مواد غذايي را آلوده كنند و مسموميت غذايي ايجاد نمايند كه هر كدام بر مبناي علايمي كه دارند به درمانهاي متفاوتي نياز دارند.
بيشتر عفونتها طي 12 تا 48 ساعت اول پس از ورود ميكروبها به بدن علايم خود را آشكار مي كنند و در اين مدت بدن به سرعت به خاطر اسهال و استفراغ آب خود را از دست مي دهد.
وي با تاكيد به اقدام سريع براي درمان بي آبي بدن مي گويد: در صورتي كه بيمار دچار مسموميت خفيف شده باشد بهتر است استراحت كند و تا جايي كه مي تواند از آب، و ساير نوشيدنيها استفاده نمايد و چنانچه اسهال و درد شكم همراه با تب باشد، دل درد و اسهال با درمان، سلامتي بهبود مي يابد. ولي در صورت تب بايد از خود درماني اجتناب شود زيرا ممكن است وضع بيمار را بدتر كند.
به اعتقاد پزشكان اين كلينيك بيماري هاي عفوني، چنانچه درمسموميت هاي غذايي تب بالاي 38 درجه سانتيگراد، استفراغ طولاني مدت كه منجر به كاهش شديد آب بدن (دهيدراسيون) شود، و علائم كم آبي (دهيدراسيون)، خشك شدن دهان و گلو، سرگيجه هنگام برخاستن و افزايش تعداد ضربان قلب مشاهده گردد حتما بيمار بايد توسط پزشك معاينه و درمان لازم براي وي انجام شود.
متخصصان وجود علايمي مانند تاري ديد، دوبيني، ضعف عضلاني، سردرد و سرگيجه را نشانگر بوتوليسم دانسته و تصريح مي كند: بيمار سريعا به پزشك يا مراكز درماني ارجاع و تحت درمان قرار گيرد، چون مسموميت ناشي از بوتوليسم بسيار خطرناك است و البته درصورت درمان نكردن به موقع نابينايي و مرگ به دنبال دارد.
متخصصان، تجويز آنتي بيوتيك را براي همه بيماران روده اي و مسوميت هاي غذايي ضروري نمي دانند و تاكيد مي كنند: بيماريهاي اسهالي اگر ويروسي باشند معمولا بدون آنتي بيوتيك طي دو تا سه روز بهبود مي يابند چون آنتي بيوتيكها روي ويروسها تاثير ندارند و مصرف آنها براي عفونتهاي ويروسي نه تنها مفيد نيست بلكه مضر است.
به عقيده پزشكان كلينيك شهر ليدز دربسياري از عفونتهاي روده اي باكتريايي خفيف هم نيازي به استفاده از آنتي بيوتيكها نيست زيرا مصرف زياد آنتي بيوتيك دليل اصلي ايجاد مقاومت در بسياري از باكتريهاست و همين مسئله باعث شده باكتريهاي مقاوم، به هيچ آنتي بيوتيكي پاسخ ندهند. به همين دليل مصرف بجاي آنتي بيوتيك طبق تجويز پزشك و به اندازه كافي تا پايان دوره درمان، ضروري و مصرف بي جا و بي رويه و درمان ناقص با آنتي بيوتيك، كاملا مضر است چون سبب مقاومت باكتريها مي شود.
بسياري از مسموميتها و بيماريهاي ناشي از مصرف غذاهاي فاسد و نامطمئن در كودكان، خانمهاي باردار، افراد مسن و كساني كه دچار ضعف ايمني هستند و ديابتي ها بسيار خطرناكتر و حتي گاهي كشنده است، بنابراين بايد اين گروه ها بيشتر مراقب سلامت خود باشند و از مصرف غذاهاي گوشتي (گوشت قرمز، مرغ، ماهي) خام يا نيم پخته اجتناب كنند و تخم مرغ خام يا نيم پخته مصرف نكنند، شير و فرآورده هاي لبني پاستوريزه مصرف كنند و آبميوه هاي غير پاستوريزه استفاده نكنند و از مصرف سوسيس و كالباس هم پرهيز كنند.
علائم وبا
وبا يا التوريك بيماري اسهالي است كه به صورت حاد شروع شده و بدون درد و دل پيچه است. بيمار استفراغ ندارد ولي در برخي موارد آن قدر شديد است كه در صورت تأخير در درمان بيمار با كم آبي شديد روبرو شده و نهايتاً جان خود را از دست مي دهد.
وي مصرف آب و يخ، ميوه و سبزي و غذاهاي آلوده به ميكروب وبا را شايع ترين راه انتقال دانسته و معتقد است، شستشوي ظروف غذاخوري و البسه در آب آلوده و غذاهاي خام دريايي نيز از عوامل مؤثر در انتقال بيماري مي باشد. اين متخصص توصيه مي كند.
براي پيشگيري از ابتلا به «وبا» دستهاي خود را به طور مكرر با آب و صابون بشوييد مخصوصاً قبل از مصرف هر نوع ماده غذايي براي پيشگيري از اين بيماري ها آبي را كه از سلامت آن اطمينان نداريد يك دقيقه بجوشانيد سپس مصرف كنيد. و در رستورانهاي نامطمئن غذا نخوريد. سبزي و ميوه ضدعفوني نشده و سالاد كاهوي نامطمئن را مصرف نكنيد، در ييلاقات و پيك نيك از آبهاي روباز مانند چشمه و... استفاده نكنيد و در استخرهاي مطمئن و بهداشتي شنا كنيد.
حتماً مواد غذايي را دور از دسترس حشرات موذي نگهداري كرده و ديوارها و كف آشپزخانه را تميز نگه داريد. اگر در شكم احساس ناراحتي مي كنيد يا سرما خورده ايد از پختن غذا براي ديگران خودداري كنيد. همچنين باقيمانده غذا را در ظرف سربسته و در يخچال نگهداريد.
غذاهاي منجمد را قبل از پخت از انجماد خارج كنيد. همچنين هميشه به خاطر داشته باشيد غذاها و مخصوصاً گوشت را بايد به طور كامل پخت و از گرم كردن غذايي كه يك بار گرم كرديد، خودداري كنيد گوشت و مرغ و ماهي پخته را كنار گوشت و مرغ و ماهي خام در يخچال نگذاريد.
گوشت، مرغ و ماهي را حتماً در ظرفي گذاشته و روي آن با نايلون بپوشانيد و سپس در يخچال بگذاريد.
توصيه هاي جانبي
پزشكان اين كلينيك درماني در ادامه توصيه هاي خود مي گويند:
اگر از سلامت غذا مطمئن نيستيد و نمي دانيد كه در شرايط مناسب نگهداري شده يا خير، هرگز آن را نچشيد و فوراً در ظرف آشغال بريزيد و امتحان نكنيد چون ممكن است حاوي باكتريهايي باشد كه حتي با پختن از بين نمي روند. غذاهاي كنسرو شده را كاملا بجوشانيد و سپس مصرف كنيد. مواد غذايي تاريخ گذشته و غذاهايي كه بوي نامطبوع دارند يا روي آنها كپك زده را در ظرف آشغال بريزيد تا سلامتتان به خطر نيفتد.
پيتر داب كارشناس تغذيه در مورد شيوه صحيح استفاده از غذاهاي منجمد مي گويد: وقتي گوشت، مرغ، ماهي و... در دماي اتاق قرار مي گيرند، باكتريها به سرعت روي آنها رشد مي كنند بنابراين براي باز كردن يخ مواد غذايي كه از فريزر بيرون مي آيد بايد از سه روش زير استفاده شود.
گوشت ومرغ و ماهي را در يك پوشش كاملا محكم قرار داده و آن را در يخچال بگذاريد تا يخ آن آب شود و بلافاصله پس از آب شدن يخ آن را بپزيد. همچنين مواد غذايي را در يك پوشش محكم و غيرقابل نفوذ در يك ظرف آب سرد قرار دهيد و هر 20 دقيقه آب آن را عوض كنيد يا زير شير آب سرد قرار داده تا يخ آن باز شود و بلافاصله آن را بپزيد.
اين متخصص تغذيه با تأكيد بر استفاده كمتر از چربيها در فصل تابستان مي گويد: در اين فصل بيشتر از سبزيجات، ميوه ها و غذاهاي گياهي استفاده نماييد.
به اعتقاد وي مصرف مايعات به مقدار كافي در تابستان از كاهش آب و املاح مورد نياز بدن جلوگيري كرده و از ضعف، سستي و بيحالي پيشگيري خواهد كرد.
با اين كار نه تنها از مسموميت غذايي پيشگيري كرده ايد، بلكه مواد مغذي و مورد نياز بدنتان را نيز تأمين كرده ايد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14