(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 21  مرداد 1389- شماره 19715

جوانان خوانساري فيلم قرآني مي سازند
با مشاركت تركيه دانشگاه كفش در تبريز تاسيس مي شود
فيلم سينمايي ملاقات در هتل فانوس در جزيره كيش كليد خورد
گروه تيام اليگودرز برگزيده جشنواره موسيقي كشور
ساخت مستند تلويزيوني شهداي شهريار كليد خورد
جشنواره ملي هنرستان هاي هنرهاي زيباي سراسر كشور
هنرنمايي گروه موسيقي نغمه هرمزگان در شانگهاي چين
پنجمين جشنواره استاني تئاتر «طراوت» به كار خود پايان داد
ساخت 8 فرهنگسرا در شهرهاي استان چهارمحال و بختياري
رهاسازي مارال هاي گلستان در جنگل هاي ارسباران
رئيس آب و فاضلاب كشور: شبكه آب و فاضلاب كشور فرسوده است
استاندار قزوين:مرگ والدين شهدا زنگ خطري براي مستندسازان جنگ است
جهت حضور در جشنواره رويش؛ «شكوفه هاي انار» در حوزه هنري زنجان توليد مي شود
معاون وزير ارشاد در امور هنري: موسيقي زاگرس نشينان كشور نماد هويتي فرهنگ اصيل ايراني است
مجموعه مستند «مردان هور» در قزوين كليد خورد
فرمانده سپاه صاحب الامر«عج» استان قزوين: زبان هنر برنده ترين سلاح در برابر دشمنان است



جوانان خوانساري فيلم قرآني مي سازند

خوانسار- خبرنگاركيهان:
رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي خوانسار از ساخت فيلم قرآني با موضوع عالم برزخ و قيامت و معاد در اين شهرستان خبر داد.
«محمدتقي شريعتي» با اشاره به اين كه دبيرخانه جشنواره قرآني تسنيم و كانون فيلم در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي خوانسار فعال شده است، افزود: تاكنون تعداد زيادي از جوانان علاقه مند به فيلم هاي كوتاه قرآني در اين دبيرخانه ثبت نام كرده اند.
وي برگزاري جشنواره قرآني تسنيم را باعث ايجاد ايده هاي نو و جذاب در زمينه هاي قرآني دانست و گفت: شناسايي چهره هاي قرآني در عرصه سينما يكي از اهداف برگزاري جشنواره قرآني تسنيم است كه مي تواند آينده سينماي ايران را ارتقا بخشد.
رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي خوانسار افزود: جشنواره سراسري فيلم هاي قرآني و عترت «تسنيم»، جريان سازي فرهنگي در راستاي توليد فيلم كوتاه و بلند و توان بخشي براي توليد آثار فاخر و هنري براساس مضامين و مفاهيم قرآني است.

 



با مشاركت تركيه دانشگاه كفش در تبريز تاسيس مي شود

تبريز- خبرنگار كيهان:
بزودي و با مشاركت تركيه و با هدف توليد كفش به روش علمي، دانشگاه كفش در تبريز راه اندازي و تاسيس مي شود.
دبير كار گروه توسعه صادرات غيرنفتي آذربايجان شرقي در سمينار چرم و كفش در تبريز با اعلام خبر فوق افزود: چرم و كفش از ظرفيت هاي بسيار ارزشمند تبريز است كه بايد در جهت كمك بيشتر به صادرات غيرنفتي كشور، مورد توجه و حمايت همه جانبه قرار داشته باشد.
به گفته صادق نجفي، اين دانشكده بزودي تاسيس خواهد شد و مؤسسه كفش تركيه در تاسيس آن كمك مي كند.
رئيس بازرگاني آذربايجان شرقي همچنين خاطرنشان كرد: در اين حوزه بحث آموزش بسيار اهميت دارد و ضمن آن بايد به مسئله سليقه شناسي و فناوري هاي روز توجه نشان داد.
نجفي تصريح كرد: توليد كفش علمي- نياز به فناوري روز دارد و واحدهاي چرم ساز استان نيز بايد از اين فناوري، بخوبي استفاده كنند تا كيفيت توليدات افزايش يابد. ضمن آن كه آموزش، سطح مهارت ها را بالا مي برد و سليقه شناسي در توليد و صادرات، حيات كفش در بازارها را تضمين مي كند.

 



فيلم سينمايي ملاقات در هتل فانوس در جزيره كيش كليد خورد

جزيره كيش- خبرنگار كيهان
فيلم سينمايي ملاقات در هتل فانوس به نويسندگي و كارگرداني نصرت الله قاضي مقدم در جزيره كيش جلوي دوربين رفت.
بنا براين گزارش بسياري از پلان هاي داخلي و خارجي اين فيلم سينمايي در جزيره كيش فيلمبرداري مي شود.
اين فيلم طنزگونه داستان چهار بازيگر تئاتر را به تصوير مي كشد كه براي سفر جزيره كيش را انتخاب مي كنند و مالك هتل فانوس از يكي از دختران خواستگاري مي كند كه بعد از آن...
دراين فيلم مجيد مشيري- ليلا بوشهري- فريبا آهنگ، مجيد عبدي- معصومه سعادتي همراه با ديگر بازيگران به ايفاي نقش مي پردازند.

 



گروه تيام اليگودرز برگزيده جشنواره موسيقي كشور

اليگودرز - خبرنگار كيهان:
گروه تيام اليگودرز در چهارمين جشنواره موسيقي زاگرس نشينان به عنوان گروه برگزيده انتخاب شد.
در اين جشنواره كه با حضور يكصد هنرمند از استانهاي اصفهان، لرستان، خوزستان، كردستان، آذربايجان غربي، فارس، كرمانشاه، ايلام و كهكيلويه و بويراحمد در شهرستان بروجن استان چهارمحال و بختياري برگزار شد، گروه موسيقي تيام شهرستان و اليگودرز به سرپرستي سيمين سرلك با اجراي موسيقي در مدح امام زمان (عج) و ايران وطن من با گويش محلي موفق شد برگزيده اين جشنواره شود. همچنين محمد جمشيدي در شاهنامه خواني برگزيده شد.

 



ساخت مستند تلويزيوني شهداي شهريار كليد خورد

شهريار: خبرنگاركيهان
مديريت هنري اداره حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس جنوب غرب استان تهران از كليد خوردن مستند تلويزيوني سرداران شهرستان شهريار خبرداد.
مجتبي نصرتي هدف از ساخت مستند را اجراي منويات رهبر معظم انقلاب مبني بر بزرگداشت و حفظ خاطرات شهداي شاخص دفاع مقدس به نسل جوان كشور و آشنايي آنها با فرهنگ ايثار و شهادت دانست.
نصرتي اظهار داشت: توليد اين اثر فاخر تلويزيوني در رابطه با زندگي سرداران شهيد حاج يدالله كلهر (قائم مقام لشكر10 سيدالشهدا) و شهيد بزرگوار سيدمحمد اينانلو از فرماندهان گردان در حال تهيه است و به مناسبت هفته دفاع مقدس از شبكه هاي مختلف تلويزيون پخش خواهد شد.

 



در يزد برگزار مي شود
جشنواره ملي هنرستان هاي هنرهاي زيباي سراسر كشور

يزد- خبرنگار كيهان:
جشنواره ملي هنرستانهاي هنرهاي زيباي سراسر كشور، اواخر نيمه دوم امسال در يزد برگزار مي شود.
مديركل دفتر آموزش و توسعه فعاليت هاي فرهنگي وزارت ارشاد در يزد گفت: اين جشنواره در دو رشته تجسمي و نمايشي برگزار مي شود.
مهران شيراوند افزود: در حال حاضر 39 هنرستان هنرهاي زيبا با 3000 هنرجو در سطح كشور فعاليت مي كنند كه استان يزد نيز با 5 هنرستان و 264 هنرجو، پيشتاز هنرستانهاي هنرهاي زيبا در كشور است.

 



هنرنمايي گروه موسيقي نغمه هرمزگان در شانگهاي چين

بندرعباس- خبرنگاركيهان:
گروه موسيقي نغمه هرمزگان براي اجرا در نمايشگاه بزرگ شانگهاي، عازم چين شد.
همايون اميرزاده مديركل فرهنگ و ارشاد كه اين گروه را همراهي مي كند در اين خصوص گفت: فرهنگ و هنر هرمزگان بلاخص موسيقي با توجه به ظرفيت هاي فراوان و جذابيتي كه دارد شرايط مطرح شدن در سطح جهاني را داراست و حضور گروه هاي هنري هرمزگان در جشنواره ها و فستيوال هاي خارجي مويد اين موضوع است.
وي در ادامه افزود: گروه نغمه هرمزگان يكي از قديمي ترين و پرتكنيك ترين گروه هاي بومي- محلي هرمزگان است كه حضور در جشنواره هاي مختلف كشوري و بين المللي را در كارنامه خود دارد و تا تاريخ 27 مردادماه در چين در محل نمايشگاه بزرگ شانگهاي غرفه ايران به اجراي موسيقي محلي خواهد پرداخت.

 



پنجمين جشنواره استاني تئاتر «طراوت» به كار خود پايان داد

قم- خبرنگار كيهان:
پنجمين جشنواره استاني تئاتر «طراوت» با اعلام برگزيدگان به كار خود پايان داد.
پنجمين جشنواره استاني تئاتر «طراوت» كه به همت خانه طراوت و با همكاري حوزه هنري استان قم، سازمان ملي جوانان استان قم، اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان قم و انجمن هنرهاي نمايشي استان قم، كه از 9 تا 15 مرداد سال جاري برگزار شد، با اعلام برگزيدگان به كار خود پايان داد.
به گزارش روابط عمومي حوزه هنري استان قم در اين مراسم كه با حضور مسئولين و دست اندركاران برپايي جشنواره برگزار شد، هنرمنداني چون سيامك صفري، سيدمحمدجواد طاهري، علي سبحاني و اصغر نوبخت نيز حضور پيدا كرده و گرمابخش اين محفل شدند.

 



ساخت 8 فرهنگسرا در شهرهاي استان چهارمحال و بختياري

شهركرد-خبرنگاركيهان:
رئيس سازمان مسكن و شهرسازي استان چهارمحال و بختياري از ساخت 8 فرهنگسرا در شهرهاي اين استان خبر داد.
مهندس علي ابراهيمي با بيان اينكه اين فرهنگسراها از سوي سازمان مسكن و شهرسازي استان در شهرهاي شهركرد، فارسان، لردگان، باباحيدر، فرادنبه، شلمزار، گندمان و چگرد در دست اجرا است، افزود: از ابتداي شروع اين طرح ها تاكنون مبلغ 46 ميليارد و 710 ميليون ريال از محل اعتبارات استاني هزينه شده است.
وي اعتبار مورد نياز براي اتمام اين طرحها را مبلغ 93 ميليارد و 800 ميليون ريال اعلام كرد و گفت: پروژه هاي فوق در فاصله سالهاي 83 تا 89 آغاز شده اند و پيش بيني مي شود در صورت تامين اعتبار لازم در سال 90 به بهره برداري برسند.

 



رهاسازي مارال هاي گلستان در جنگل هاي ارسباران

تبريز - خبرنگار كيهان:
گله پرتعدادي از مارال هاي استان گلستان در جنگل هاي وسيع و غني ارسباران آذربايجان شرقي، رهاسازي مي شوند.
مسئول روابط عمومي اداره كل حفاظت محيط زيست آذربايجان شرقي ديروز با اعلام مطلب فوق در تبريز گفت: تعداد گله مناسب، براساس تفاهم همكاري بين استان هاي گلستان و آذربايجان شرقي، به منطقه حفاظت شده ارسباران ارسال مي شوند.
«حميد سعادتي» افزود: با توجه به امكانات آذربايجان شرقي و وجود شرايط مديريت ژنتيكي گله هاي مارال در قرنطينه «آي نالو»، با جابجايي افراد گله هاي ذكر شده در مقاطع زماني مشخص،امكان ارتقاي كيفيت ژنتيكي و استفاده بهينه از گله موجود در كشور، مخصوصا مارال هايي كه از متخلفان شكار و صيد به دست مي آيد، به وجود خواهد آمد.
وي تصريح كرد: تهيه مارال مناسب براي رهاسازي در طبيعيت منطقه حفاظت شده ارسباران و احياي اين گونه مهم در جنگل هاي مزبور، فقط با اجراي اين طرح انجام و ارائه خدمات تخصصي به ساير استان ها نيز فراهم مي شود.

 



رئيس آب و فاضلاب كشور: شبكه آب و فاضلاب كشور فرسوده است

اصفهان- خبرنگار كيهان:
رئيس آب و فاضلاب كشور گفت: برخي از خطوط شبكه آب و فاضلاب كشور با بيش از 40 سال قدمت دچار فرسودگي شده و نياز به اصلاح دارد.
«سيد مهدي هاشمي» در مراسم معارفه هاشم اميني مدير عامل جديد شركت آب و فاضلاب استان اصفهان با اعلام اينكه براي اصلاح خطوط لوله فرسوده آب و فاضلاب كشور نياز به هزاران ميليارد تومان اعتبار است، افزود: در بودجه عمومي كشور رديفي براي اصلاح و بازسازي شبكه ها ديده نشده و عمليات اصلاح خطوط لوله كشور تاكنون با منابع داخلي شركت ها انجام شده است.
وي با بيان اينكه اين شركت در تلاش است در برنامه پنجم توسعه موضوع اصلاح خطوط لوله آب و فاضلاب را اعمال كند، اضافه كرد: اميد است از سال آينده در بودجه عمومي كشور رديف اعتباري براي اصلاح شبكه هاي آب و فاضلاب در سراسر كشور در نظر گرفته شود.
وي افزود: هم اكنون ميزان مصرف آب آشاميدني بهداشتي در كشور 6 ميليارد و 500 ميليون مترمكعب در سال است كه اگر بتوان حداقل 80درصد آن را به پساب قابل استفاده تبديل كرد، سالانه بين 4 تا 5ميليارد مترمكعب آب به چرخه مصرف بازمي گردد.
ثمره هاشمي گفت: اگر چه ميزان بارندگي در كشورمان كمتر از يك سوم متوسط جهاني است اما سرانه مصرف آب از بسياري از كشورهاي دنيا بيشتر است.
وي متوسط سرانه مصرف آب در كشور را بين 160 تا 170ليتر در شبانه روز و ميزان هدر رفت آب در شبكه هاي آبرساني را 29درصد اعلام كرد و افزود: گزارش ها نشان مي دهد مصرف آب نسبت به قبل افزايش يافته است.
مشاور وزير نيرو در بخش ديگري از سخنانش به مشكلات تامين آب و برق طرح هاي مسكن مهر اشاره كرد و گفت: هر چند وزارت نيرو موظف به تامين آب و برق اين طرح هاست ولي بايد به منابع آبي و مراكز توليد برق توجه داشت و ظرفيت هاي لازم را ايجاد كرد. ضمن اينكه تاكنون هيچ مبلغي از طرف وزارت مسكن و شهرسازي براي ايجاد اين ظرفيت ها به وزارت نيرو پرداخت نشده است.
در اين مراسم صمصام شريعت معاون امور عمراني استانداري اصفهان نيز با بيان اينكه طرح آبرساني به فلات مركزي ايران مصوب سه سفر هيئت دولت به استان اصفهان است ابراز اميدواري كرد: عمليات اجرايي اين طرح در قالب كنسرسيومي متشكل از استان هاي اصفهان، يزد و كرمان به زودي آغاز شود.

 



استاندار قزوين:مرگ والدين شهدا زنگ خطري براي مستندسازان جنگ است

قزوين- خبرنگار كيهان:
استاندار قزوين با اشاره به مرگ 60 درصد والدين شهدا در سال هاي بعد از جنگ گفت: مرگ والدين شهدا زنگ خطر جدي براي مستندسازان جنگ است.
احمد عجم در مراسم آغاز توليد مستند تلويزيوني مردان هور، بيان داشت: توليد چنين مستندي گامي استوار و بلند است براي اينكه تاريخ شفاهي به فرهنگ مكتوب تبديل شود كه تهيه يك مستند در قالب مصور از انگيزه هاي اصلي توليد اين مجموعه است.
وي اضافه كرد: ضرورت توليد اين مستند امري بديهي است ولي اگر قرار است به گذشته افتخار كنيم بايد از ظرفيت موجود در استان به نحو احسن استفاده كنيم.
استاندار قزوين خاطرنشان كرد: والدين شهدا و ايثارگران آرام آرام با كاروان مرگ از ميان ما رخت برمي بندند و افكار آنها كه تاريخي شفاهي است در حال پاك شدن است، بنابراين هنر ما اين است كه تاريخ شفاهي را جمع آوري كنيم.
عجم در خصوص علل و ضرورت ساخت چنين مستندي اظهار داشت: دفاع از اين مرز و بوم يكي از علل اصلي تهيه مستند مردان هور است، چه حركتي بهتر از اينكه براي رسيدن به اين هدف از امكانات و ظرفيت هاي هنري و آثار مكتوب استفاده شود.

 



جهت حضور در جشنواره رويش؛ «شكوفه هاي انار» در حوزه هنري زنجان توليد مي شود

زنجان- خبرنگاركيهان:
فيلم كوتاه داستاني «شكوفه هاي انار» جهت حضور در ششمين دوره جشنواره فيلم هاي كوتاه ديني رويش، در حوزه هنري زنجان توليد مي شود.
به گزارش واحد هنرهاي تصويري حوزه هنري استان زنجان، اين فيلم داستاني در ژانر معناگرا و مذهبي به نويسندگي و كارگرداني مهدي شعاعيون توليد مي شود.
شكوفه هاي انار كه تصويربرداري آن در روستاي زودل ماسوله آغاز گرديده روايتي است از پايان زندگي معلمي در روستا. معلمي بيمار كه اعمال و كردارش نه تنها بر رفتار دانش آموزان تأثيري مثبت داشته بلكه بر رفتار اهالي روستا نيز تأثيرگذار بوده است. براين اساس اهالي در تلاشند تا مانع مرگ معلم روستا شوند.
اكبر اماملو به عنوان مشاور طرح و پويان آقا بابايي به عنوان تصويربردار از جمله عوامل توليد اين مجموعه هستند و رضا ترابي نيز در «شكوفه هاي انار» به نقش آفريني مي پردازد. اين فيلم كه تهيه كنندگي آن را حوزه هنري زنجان برعهده دارد قرار است به مدت 30دقيقه توليد گردد.

 



معاون وزير ارشاد در امور هنري: موسيقي زاگرس نشينان كشور نماد هويتي فرهنگ اصيل ايراني است

شهركرد- خبرنگار كيهان:
معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در امور هنري گفت: موسيقي زاگرس نشينان، بزرگترين پشتوانه فرهنگي، نمونه موسيقي فاخر ملي و نهاد فرهنگي كشور است.
حميد شاه آبادي در آيين اختتاميه چهارمين جشنواره منطقه اي موسيقي زاگرس نشينان كشور كه در شهرستان بروجن برگزار شد، اظهار داشت: اين موسيقي نوعي موسيقي ماندگار، جاودانه و به يادماندني است كه يادآور حماسه، غرور، شجاعت و شهامت مردم اين مرز و بوم است.
شاه آبادي از اعزام گروه هاي هنري موسيقي زاگرس نشينان به جشنواره هاي بين المللي خبر داد و گفت: با توجه به ظرفيت بالا و توانمندي هاي هنرمندان اين حوزه در آينده نزديك شاهد اعزام اين گروه ها به جشنواره هاي بين المللي خواهيم بود.
وي به توانمندي ها و ظرفيت هاي هنري چهارمحال و بختياري اشاره كرد و افزود: ظرفيت هاي اين استان خوب، قابل قبول و به يادماندني است و نماد فرهنگ و هنر اصيل ايراني است.
شاه آبادي در پايان از برگزاري اولين هفته فرهنگي كشور به نام استان چهارمحال و بختياري در سال جاري خبر داد و افزود: اولين هفته هنر استاني با نام هفته فرهنگي استان چهارمحال و بختياري در تهران برگزار خواهد شد.

 



مجموعه مستند «مردان هور» در قزوين كليد خورد

قزوين- خبرنگار كيهان:
در مراسمي با حضور مسئولان و خانواده هاي شهدا و ايثارگران ساخت مستند تلويزيوني مردان هور در قزوين آغاز شد.
مديركل صدا و سيماي استان قزوين در اين مراسم گفت: بدين مناسبت با هدف انتقال درست مفاهيم اصيل و الهي و به تصوير كشيدن و ماندگاري فداكاري هاي ايثارگران استان قزوين، ابتدا پروژه در سطح استان تعريف شد و براساس آن تيم تحقيقاتي به تدريج شكل گرفت و شروع به كار كرد و برنامه هاي اوليه متعددي را در دستور كار قرار داد.
حجت الاسلام محمديان گفت: ساخت اين مجموعه در 26 قسمت 30 دقيقه اي مصوب شده است ولي با توجه به حجم زياد اطلاعات و ظرفيت بالاي موضوع، گروه سازنده براي تكميل و پرداخت دقيق به موضوع فوق پيش بيني بالاي 50قسمت 30 دقيقه اي را براي مجموعه دارد.
وي خاطر نشان كرد: براي ساخت اين مجموعه 800نفر تلاش مي كنند و تاكنون 10هزار دقيقه فيلم آرشيوي جمع آوري شده و 50هزار قطعه عكس نيز گردآوري شده است.
محمديان توضيح داد: اعتبار اوليه ساخت اين مجموعه حدود 200 ميليون تومان برآورد شده كه از طريق رسانه ملي اعتبار مالي آن تامين شده است.

 



فرمانده سپاه صاحب الامر«عج» استان قزوين: زبان هنر برنده ترين سلاح در برابر دشمنان است

قزوين- خبرنگار كيهان:
فرمانده سپاه صاحب الامر(عج) استان قزوين گفت: زبان هنر يكي از برنده ترين سلاح ها در برابر سلاح نرم دشمنان نظام اسلامي است.
سالار آبنوش در ديدار با جمعي از هنرمندان بسيجي استان بيان داشت: زبان هنر و شيوه هاي مختلف هنرمند يكي از برنده ترين سلاح ها در برابر سلاح نرم دشمنان نظام اسلامي است.
وي ادامه داد: نگاه هنرمندان به مسائل ارزشي نظام اسلامي و التزام آنان به ولايت فقيه و توجه آنان به ارزش هاي ناب دفاع مقدس مي تواند در انتقال همه اين ارزش ها به جوانان اثرگذاري بالايي داشته باشد و بدون شك بسيجي هنرمند در اين ميدان مهم، نقش بي بديلي دارد.
در ادامه مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان قزوين نيز با اشاره به مسئله موعود اظهار داشت: موعودي كه اديان ديگر دارند يك موعود ذهني است ولي موعود ما شيعيان واقعي، زنده و ناظر است و هنرمندان بايد تلاش كنند تا امام زمان(عج) به بهترين نحو به جوانان شناسانده شود.
محمدحسين شفيعي ها افزود: اصل و بناي فكري و انديشه همه ما انتظار و رسيدن به جايگاهي رفيع است كه با ظهور منجي عالم بشريت محقق مي شود.
وي با اشاره به نقش بسيج تأكيد كرد: بسيج همواره در عرصه هاي مختلف خوش درخشيده و اين موفقيت ها نيز مرهون ولايتمداري بسيج است.
در ابتداي مراسم حجت الاسلام سليمان صمدي مسئول سازمان بسيج هنرمندان استان قزوين نكاتي را پيرامون شكل گيري اين ديدار و هدف از برگزاري اينگونه نشست ها بيان كرد.
همچنين سيد محمدحسين ابوترابي به نمايندگي از هنرمندان بسيجي استان دغدغه ها و مسائل پيش روي هنرمندان عرصه هنر متعهد را برشمرد و به قرائت شعري با مضمون مهدويت پرداخت.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14