(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 21  مرداد 1389- شماره 19715

كشته شدن 8 سرباز عراقي در تعقيب و گريز افراد مسلح
طرح لائيك ها براي ايجاد اغتشاش در 30 شهر تركيه
ارتباطات اسلامي و علوم انساني -چشم انداز
صهيونيست ها براي شهرك سازي خانه فلسطيني ها را تخريب مي كنند
اطلاعاتي هاي «نمونه»!
تظاهركنندگان در بخارست: پرز قاتل را از روماني اخراج كنيد
نگراني اشغالگران ناتو از افشاي نام جاسوسان خود در افغانستان
 تل آويو : توان اطلاعاتي سيد حسن نصرالله ما را شگفت زده كرد
ونزوئلا و كلمبيا روابط سياسي را از سر گرفتند
نهادهاي نظامي در قرقيزستان به حال آماده باش در آمدند
اعتراض مردم كربلا به تاخير در تشكيل دولت عراق
چها رسوي پنج قاره



كشته شدن 8 سرباز عراقي در تعقيب و گريز افراد مسلح

منابع خبري از كشته شدن دست كم 8 سرباز عراقي در حوادث خشونت بار اين كشور خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، سروان «محمد ابراهيم» يك مقام بلندپايه در ارتش در استان ديالي عراق گفت: سربازان در حال تعقيب افراد مسلح وارد يك ساختمان شده كه پس از انفجار مهيب در آن همگي آنها كشته شدند.به گفته اين مقام عراقي، در اين حادثه هشت سرباز كشته و چهار نفر ديگر زخمي شدند و خانه بمب گذاري شده نيز به طور كامل تخريب شد.همچنين مهاجمان مسلح ناشناس روز سه شنبه چند فروند موشك به اطراف منطقه سبز در مركز بغداد شليك كردند. اين موشك ها، به اطراف منطقه سبز اصابت و خسارت هايي به برخي ساختمان هاي اين منطقه وارد كرد، اما به كسي آسيب نرسيد.

 



طرح لائيك ها براي ايجاد اغتشاش در 30 شهر تركيه

يك ماه مانده به برگزاري همه پرسي درباره اصلاحات قانون اساسي تركيه، نهادهاي امنيتي اين كشور از برنامه ريزي لائيك ها براي ايجاد اغتشاش در 30 شهر خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، روزنامه صباح چاپ تركيه در شماره روز گذشته خود گزارشي با عنوان «طرح ايجاد رعب و وحشت» منتشر كرد و نوشت: «عاملان اين طرح با دست زدن به اقدامات تحريك آميز درصدد ايجاد خشم و كينه و حالت رعب و نگراني در مردم، و نيز رودررو قرار دادن اقشار و گروه هاي مختلف با هدف درگيري و اغتشاش هستند.»ظاهرا هدف اغتشاش گران ناكام گذاشتن طرح همه پرسي است كه طي آن قدرت نهادهاي نظامي و لائيك كاهش يافته و ميزان آزادي هاي مذهبي افزايش خواهد يافت. 12 سپتامبر اين همه پرسي برگزار مي شود.

 



ارتباطات اسلامي و علوم انساني -چشم انداز

پروفسور حميد مولانا
بي شك، توجه به مفاهيم اصيل اسلامي راه را براي نظريه پردازي ارتباطات بر مبناي اسلام هموار خواهد ساخت. اولين و بنيادي ترين نگرش نسبت به ارتباطات در اسلام، نظريه توحيد است. اين واژه به معناي وحدت، پيوستگي و هماهنگي تمام اجزاي جهان است. به اين ترتيب، يكي از اساسي ترين محورهاي ارزشي و اخلاقي ارتباطات، در دنياي اسلام بوجود آمده است. يگانگي پروردگار، وجود هدف در خلقت و رهايي و آزادي نوع بشر از قيد و بند عبوديت ما سوي الله و در يك كلمه، نظريه توحيد، هرگونه ارتباط و پيوند فكري، فرهنگي، اقتصادي و سياسي كه بشر را تحت سلطه مخلوق درآورد را مردود مي شمارد. حاكميت مطلقا از آن خداوند است. الگوي ارتباطات اسلام به ربوبيت اعتقاد دارد. به موجب اصل توحيد، ويران كردن ساختارهاي فكري مبتني بر نژادپرستي، قوم گرايي، خويشاوندي و سلطه جويي از اصول ارتباطات اسلام است. بدين معنا كه در انواع مختلف ارتباطات دروني، ميان فردي، گروهي، عمومي، جمعي، ميان فرهنگي و غيره مي بايد اين اصل حاكم باشد.
زماني كه با يك خبرنگار، نويسنده، سياستمدار و يا يك نماينده مجلس ارتباط پيدا مي كنيم، اين اصل بايد در ذهنيت ما به وجود بيايد. چنانچه اين اصل در ذهنيت ما به وجود نيايد، در حقيقت اصل ديگري به وجود آمده است. چرا كه سخن گفتن بدون ذهنيت غيرممكن است. آن ذهنيت از كجا به وجود آمده است؟ قطعا آن ذهنيت بدون اطلاع ما جايگزين اين اصل شده و به طور مداوم در افكار ما لانه گزيده است.
با آشنا شدن با جامعه شناسي، مردم شناسي و روان شناسي متوجه اين مسئله مي شويم كه ما از كودكي با اصل توحيد ناآشنا بوديم و از كانال مدرسه، دانشگاه، محيط كار و يا حتي كودكستان اصولي غيراز توحيد جايگزين اصل اساسي توحيد شده است. از اين رو، يكي از كاربردهاي مهم تبليغ ديني و اسلامي، از بين بردن اسطوره ها و بيان حقايق است. آزادي بيان، اجتماع و رسانه بدين معني نيست كه افراد يا نهادها از مسئوليت اجتماعي برخوردار نيستند. مبارزه عليه شخصيت و هر نهاد اجتماعي همراه آن، مبارزه اي است عليه سيستم ارتباطي كه سعي در تبليغ آن دارد.
دومين اصل تعيين كننده مرزهاي اخلاقي و ارتباطات اسلامي، مسئله امر به معروف و نهي از منكر است.
مفهوم ضمني و آشكار اين اصل، مسئوليت فردي و گروهي براي آماده ساختن نسل آينده براي پذيرش احكام اسلامي و اعمال آنهاست. ارتباطات ديني در اينجا و الگوي آن در اسلام با مسئوليت هدايت و ارشاد همراه است. هدايت و ارشاد يكي از اصول ارتباطات است. بدون اين اصل، در اسلام ارتباطات مفهوم خود را از دست مي دهد. آيه 125 سوره نحل به خوبي به تشريح اين معنا مي پردازد: «ادع الي سبيل ربك باالحكمه و الموعظه الحسنه و جادلهم بالتي هي احسن» يعني يا با حكمت و موعظه حسنه مردم را به راه پروردگار خويش دعوت كن و با آنها به شيوه اي كه بهترين است مناظره كن.
ما به ارتباطاتي دعوت شديم كه بدون هدف نيست. سؤال اصلي اين است كه هدف چيست؟ قطعا هدف همان ارشاد و هدايت به سمت و سوي اصل توحيداست. يكي از مفاهيم خاص نظريه مسئوليت اجتماعي در ارتباطات ديني از نظريه امر به معروف و نهي از منكر نشأت مي گيرد. هميشه در غرب، اصلي به نام اصل مسئوليت اجتماعي وجود داشته است. آيا جان لاك بنيانگذار اين اصل بود و يا ژان ژاك روسو؟ و يا افلاطون؟
اگر ما از فرهنگ و دين خود شناخت نداشته باشيم بي شك اسير مفاهيمي مي شويم كه آنها در الگوهاي ارتباطات وارد كرده اند.
سومين و چهارمين مفهوم بنيادين، مفاهيم شهادت و جهاد است. مفاهيم شهادت و جهاد در ارتباطات اسلامي را تنها زماني مي توان به درستي درك كرد كه نظريه تحصيل خير و سعادت و دوري از شر به خوبي شناخته شود. از منظر چارچوب ارتباطي و از منظر اخلاق اسلامي، شهادت و جهاد را نمي توان بر پايه شفاعت و وساطت تبيين كرد. بلكه بايد در چارچوب اصل عليت و نه صرفا به عنوان وساطت معنوي به فهم آن همت گماشت. كوتاه سخن آنكه از منظر ارتباطات ديني و اسلامي، شهادت بدون جهاد و تبليغ در راه خدا معنا ندارد. يك خبرنگار، نويسنده و يا يك معلم، هميشه درحال جهاد است. اگر در جهاد في سبيل الله نباشد، قطعا درحال جهاد در راه مكتب ديگري غيراز اسلام و راه حق است.
پنجمين مفهوم بنيادين در ارتباطات ديني مفهوم امت يا جامعه بزرگ اسلامي است. مفهوم امت از جنبه ملي يا سياسي فراتر از مفهوم سيستم ملت- دولت مدرن است. بايد اضافه كرد مفهوم امت تعيين كننده حوزه مخاطبان است. حوزه مخاطبان در الگوي ارتباطات معمولي رياضي يا سياسي و يا اجتماعي به عواملي چون جغرافيا، نژاد و تاريخ بستگي دارد. با طرح مفهوم امت در واقع با يك جامعه اعتقادي روبه رو هستيم كه عامل جغرافيا از آن جدا مي شود. همچنين در خبر، فاكتور جغرافيا فاقد اهميت است و مسئله اعتقادات از اهميت شاياني برخوردار مي شود. به عنوان مثال، اندونزي به لحاظ جغرافيايي فاصله زيادي با ايران دارد ليكن در اين معنا به كشور ما بسيار نزديك است. در شيوه مطالعاتي غربي، به مسئله جغرافيا توجه بيشتري مي گردد ليكن از آنجا كه ديني فكر نمي كنند، فرهنگ و تاريخ را در اين امر مورد توجه قرار مي دهند. براي يك آمريكايي و انگليسي، استراليا بسيار نزديكتر از مكزيك است. به همين ترتيب، مخاطبان ما مسلمانان در جاكارتا و قاهره و كشورهاي مسلمان هستند و نه در لندن و واشنگتن. البته در لندن و واشنگتن نيز مسلمانان وجود دارند ليكن اگر شهرك هاي مسلمان نشين آن كشورها را هدف خود قرار ندهيم هرگز به مطلوب نخواهيم رسيد.

 



صهيونيست ها براي شهرك سازي خانه فلسطيني ها را تخريب مي كنند

سرويس خارجي-
5/1ميليون فلسطيني ساكن در اراضي اشغالي آمادگي خود را براي مقابله با توسعه طلبي صهيونيست ها اعلام كردند.
در پي يورش ارتش رژيم صهيونيستي براي سومين بار به روستاي العراقيب واقع در صحراي نقب و ويران كردن چادرها و سرپناه هاي موقتي كه آوارگان اين روستا براي خود ساخته بودند فلسطيني هاي ساكن اراضي اشغالي اعلام كردند كه از پا نخواهند نشست و با تمامي امكانات خود جلو تجاوزات و توسعه طلبي هاي رژيم صهيونيستي را خواهند گرفت.
نظاميان رژيم صهيونيستي در راستاي يهودي سازي و توسعه شهرك هاي صهيونيستي، در اواخر ماه گذشته ميلادي به روستاي العراقيب واقع در صحراي نقب و روستاهاي مجاور حمله كردند و بسياري از منازل اين روستا را با خاك يكسان كردند.
رژيم صهيونيستي روز سه شنبه براي سومين بار با بولدوزرهاي خود به اين منطقه حمله و تمام اين روستا را با خاك يكسان كرد.
آوارگان اين روستا كه با بحران آب آشاميدني، بهداشت و كمبود موادغذايي و سرپناه رو به رو هستند با اين يورش وحشيانه رژيم صهيونيستي بار ديگر آواره شدند.
در همين رابطه گروه موسوم به پيگيري وضعيت روستاي العراقيب كه از نمايندگان احزاب و گروه هاي فلسطيني تشكيل شده است با برگزاري يك نشست اضطراري از تمامي ساكنان فلسطين اشغالي خواست تا براي احياي اين روستاي تاريخي همكاري كنند.
اين گروه از فلسطيني هاي ساكن اراضي اشغالي سال 48 خواست تا تظاهرات عظيمي در اعتراض به اقدام صهيونيست ها در تخريب و نابودي كامل روستاي العراقيب برگزار كنند و نمازجمعه اين هفته را بر روي ويرانه هاي اين روستا اقامه كنند.
نمايندگان احزاب و گروه هاي فلسطيني همچنين از مردم فلسطين خواستند هر چه سريع تر منازل تخريب شده توسط صهيونيست ها را بازسازي كنند تا امكان ساخت شهرك هاي صهيونيستي را به آنها ندهند.
از سوي ديگر، گروه هاي مختلف فلسطيني در اعتراض به سفر جرج ميچل نماينده ويژه باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا به فلسطين در برابر مقر تشكيلات خودگردان فلسطين در رام الله واقع در كرانه باختري تحصن كردند.
نمايندگان گروه هاي مختلف فلسطيني از ابومازن خواستند با رژيم صهيونيستي وارد مذاكره مستقيم نشود.
اين اعتراضات در حالي صورت مي گيرد كه ديدار روز سه شنبه جرج ميچل با محمود عباس در رام الله بي نتيجه پايان يافت.
صائب عريقات مذاكره كننده ارشد تشكيلات خودگردان فلسطين پس از اين ديدار در يك نشست مطبوعاتي گفت، كليد آغاز مذاكرات مستقيم در دست بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي است.
وي افزود: اگر نتانياهو توقف شهرك سازي و راه حل دو دولت را اعلام كند آن وقت مذاكرات مستقيم فوراً آغاز خواهد شد.
ساير رويدادها
¤ محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين درباره فروپاشي اين تشكيلات به دليل بحران مالي شديد هشدار داد.
¤ كميته «شريان حيات» اردن از شهروندان اين كشور خواست تا كمك هاي خود براي ارسال به نوار غزه را تحويل اين كميته دهند.
¤ خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس گفت، با ايمان، علم و سلاح بر دشمن صهيونيستي پيروز خواهيم شد.
¤ معاون وزير جنگ رژيم صهيونيستي گفت، در جنگ آينده مركز تل آويو موشك باران خواهد شد.

 



اطلاعاتي هاي «نمونه»!

دست اندركاران امورخبر معتقدند كه از بين همه سرويس هاي اطلاعات نظامي غربي، مسئولان اطلاعاتي جمهوري چك براي افشاي اطلاعات محرمانه شان هيچ نيازي به رسانه ها و سايت هاي افشاگر ندارند، چرا كه خودشان«ازسرگيجي» اسامي مأموران وجاسوسانشان را منتشر كرده اند!
آن طور كه روزنامه «دنس»، چاپ «پراك»،مي نويسد، سرويس اطلاعات نظامي چك چند وقت پيش فهرست كامل ماموران و همكارانش در دوران رژيم كمونيستي (1989 1948-) را دراختيار «موسسه تحقيقات رژيم هاي مستبد» گذاشته - واين مؤسسه هم آن را در اينترنت منتشر كرده- غافل از اين كه 380نفر از اين مأموران بعد از «انقلاب مخملي» سال 1989 هم به كارشان ادامه دادند و هنوزهم فعالند! مي گويند،مؤسسه مزبور هم نه تنها اين فهرست را چاپ كرده، بلكه آن را دو ماه تمام هم روي سايت اش در اينترنت نگه داشته است!
حالا، «زدنك هزدرا» رئيس اين مؤسسه،نگران است كه «اين مسئله مي تواند امنيت مأموران فعال را به خطر بيندازد.» و «جيري روزك»، رئيس سابق اطلاعات نظامي مي گويد، «اگر اين طور باشد، پس بدجور گير افتاده ايم!» و معتقد است:«مأمورانمان بايد فوراً به كشور برگردند...» بازهم مي گويند، فهرست مزبور اسامي خيلي از ديپلمات ها را درخودش داشته كه تا همين اواخر درسفارتخانه هاي جمهوري چك درمقدونيه،اوكراين و يا روسيه فعاليت داشته اند! با اين حال،وزارت دفاع اين جمهوري كه سعي دارد موضوع را زياد مهم جلوه ندهد، دعا مي كند كه «اگر چه مسئله انتشار مأموران مهم است، اما هيچ خطري فعاليت آنها را تهديد نمي كند!»
¤ سرويس خارجي كيهان

 



تظاهركنندگان در بخارست: پرز قاتل را از روماني اخراج كنيد

سرويس خارجي -
شماري از فعالان ضد صهيونيسم و طرفدار فلسطين در روماني با برپايي تظاهرات به سفر رئيس رژيم صهيونيستي اعتراض كردند و خواستار اخراج وي از كشورشان شدند.
تظاهركنندگان با دادن شعارهاي ضد صهيونيستي حمايت خود را از مردم فلسطين، به ويژه ساكنان غزه اعلام كردند.
شركت كنندگان در تظاهرات در حالي كه عكس هاي شيمون پرز را به حالت تمسخرآميز كشيده بودند فرياد بر مي آوردند كه «قاتلان فلسطيني ها در كشور ما جايي ندارند.»
سازمان دهندگان تظاهرات عليه سفر پرز هدف از اين اقدام خود را اعتراض به ادامه محاصره غزه و نيز حمله رژيم صهيونيستي به ناوگان آزادي اعلام كردند.
پرز قرار است در اين سفر در مراسم يادبود شش نظامي صهيونيستي و يك سرباز رومانيايي كه در حادثه سقوط هلي كوپتر در ماه گذشته ميلادي كشته شدند حضور يابد.
وي پيش از سفر به روماني به بلغارستان سفر و با مقامات اين كشور ديدار و گفت وگو كرد.
در اين سفر نيز فعالان صلح حامي فلسطين تظاهراتي در مخالفت با سياست هاي نژادپرستانه رژيم صهيونيستي برگزار كردند.
راديو رژيم صهيونيستي نيز اعلام كرد كه بنيامين نتانياهو نخست وزير اين رژيم قصد دارد هفته آينده به يونان سفر كند.
كارشناسان هدف از سفر مقام هاي رژيم صهيونيستي به كشورهاي اروپايي را در راستاي ترميم چهره منفور اين رژيم به ويژه بعد از حمله به ناوگان آزادي ارزيابي مي كنند.
در تونس نيز هزاران نفر از مردم كه براي شركت در يك كنسرت موسيقي عازم محل شده بودند به دليل طرفداري يك گروه موسيقي از رژيم صهيونيستي محل كنسرت را ترك كردند.
اين افراد از برگزاركنندگان كنسرت خواستند از اين به بعد از اين گروه موسيقي براي اجراي كنسرت دعوت به عمل نياورند چرا كه در غير اين صورت در آن كنسرت شركت نخواهند كرد.
كميته اردني مقابله با عادي سازي روابط با رژيم صهيونيستي نيز سفر به بيت المقدس و زيارت مسجدالاقصي با ويزاي اسرائيلي را حرام توصيف كرد.

 



نگراني اشغالگران ناتو از افشاي نام جاسوسان خود در افغانستان

اشغالگران ناتو در افغانستان از افشاي نام جاسوسان خود در اين كشور ابراز نگراني كرده اند و گروه هاي طرفدار حقوق بشر نيز خواستار حذف نام اين افراد از فهرست اسناد سايت اينترنتي «ويكي ليكس» شده اند.
به گزارش واحد مركزي خبر، كميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان، سازمان عفو بين الملل و سه گروه حقوق بشر ديگر، با ارسال نامه هاي الكترونيك براي «جوليان اسانگ» رئيس پايگاه اينترنتي ويكي ليكس، از وي خواستند نام خبرچين ها و افراد غيرنظامي افغان را كه با نيروهاي آمريكايي و ديگر نيروهاي خارجي در افغانستان همكاري مي كنند، از فهرست منتشره 77 هزار سند نظامي محرمانه كه ماه گذشته فاش شد، حذف كند. نگراني اشغالگران ناتو از افشاي نام جاسوسان خود در افغانستان، باعث شده است كه آنها دست به دامان دولت حامد كرزاي شوند.
«نادر نادري» از اعضاي كميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان گفت: اين گروه هاي مدافع حقوق بشر، خواستار خارج شدن نام غيرنظاميان افغان از اين اسناد محرمانه هستند كه فاش شده است.
اين در حالي است كه «دانيل اسميت» سخنگوي گروه ويكي ليكس پيشتر گفته بود كه اين گروه از پنتاگون درخواست كرده بود به حذف نام غيرنظاميان در اسنادي كه هنوز منتشر نشده است كمك كند.در همين حال فيليپ كراولي سخنگوي وزارت خارجه و رابرت گيتس وزير دفاع آمريكا با ابراز نگراني در مورد افشاي اين اسناد محرمانه آمريكا درباره جنگ در افغانستان گفتند: افشاي اين اسناد، ممكن است باعث افشاي روش هاي جمع آوري اطلاعات واشنگتن و به خطر افتادن افرادي شود كه به آمريكا كمك مي كنند.
از سوي ديگر، مقامات پليس شهر كابل اعلام كردند در حمله انتحاري روز سه شنبه به محل اسكان اعضاي يك شركت امنيتي خصوصي خارجي در اين شهر، دو تن كشته شدند. حمله انتحاري به شركت امنيتي انگليس در حالي صورت گرفت كه حامد كرزاي رئيس جمهور افغانستان هفته گذشته فعاليت اين شركت ها را غير قانوني اعلام كرد و خواستار برچيدن آنها شد.

 



واكنش ها به افشاگري دبيركل حزب الله
 تل آويو : توان اطلاعاتي سيد حسن نصرالله ما را شگفت زده كرد

سرويس خارجي-
رژيم صهيونيستي با گذشت كمتر از 24 ساعت از سخنراني دبيركل حزب الله لبنان درباره ماجراي ترور رفيق حريري اعلام كرد كه توان اطلاعاتي سيدحسن نصرالله ما را شگفت زده كرد.
رسانه هاي رژيم صهيونيستي با انعكاس اظهارات سيد حسن نصرالله بر توانايي حزب الله در دسترسي به اطلاعات دقيق از اسرائيل اذعان كردند.
در همين رابطه كانال 10 تلويزيون رژيم صهيونيستي صحت اظهارات سيدحسن نصرالله، مبني بر توانايي اين حزب در نفوذ به سيستم ارتباطي ويژه هواپيماهاي شناسايي را تاييد كرد.
تلويزيون اسرائيل به نقل از يك ژنرال نيروهاي ذخيره اسرائيل اظهار داشت، به نظر مي رسد كه حزب الله به دليل نفوذ در سيستم هاي ارتباطي در جريان جنگ 33 روزه توانسته كماندوهاي اسرائيلي را در خلال عمليات هلي برن در منطقه انصاريه از بين ببرد و به پيروزي در جنگ دست پيدا كند. اين مقام نظامي تصريح كرد: حزب الله به بسياري از اسرار نظامي ما دست يافته است ولي خودمان از اين مسئله خبر نداشتيم.
گفتني است افشاگري سيدحسن نصرالله موجي از جنگ و جدل ها را در اسرائيل پيرامون افشاي اطلاعات طبقه بندي شده برانگيخته است. «نبيه بري» رئيس مجلس لبنان نيز گفت، دولت لبنان افشاگري سيدحسن نصرالله را پيگيري مي كند.
وي تاكيد كرد، افشاگري دبيركل حزب الله لبنان درباره نقش اسرائيل در ترور رفيق حريري همه چيز را تغيير داد و دولت لبنان بايد در اين ارتباط اقدامات مناسب را انجام دهد.
نبيه بري افزود، شرايط پس از نشست خبري سيدحسن نصرالله با قبل از آن متفاوت است چون وي همه توجهات را به سوي خود جلب كرد .«علي شامي» وزير خارجه لبنان نيز اعلام كرد كه اين وزارتخانه قصد دارد درباره وجود شبكه جاسوسي اسرائيل در لبنان به شوراي امنيت سازمان ملل متحد شكايت كند.
همچنين «خضر نورالديني» عضو شوراي سياسي حزب الله با اشاره به افشاگري دبيركل حزب الله لبنان درباره نقش رژيم صهيونيستي در ترور رفيق حريري گفت، نصرالله با افشاگري خود به اعراب نشان داد كه نبايد از نقش رژيم صهيونيستي در ترور حريري غافل شوند.
وي افزود: دادگاه بين المللي ترور حريري ثابت كرده كه سياسي است و صلاحيت رسيدگي به پرونده ترور رفيق حريري را ندارد.
ميشل عون رهبر جريان آزاد ملي لبنان نيز دادگاه بين المللي حريري را فاقد اعتبار دانست و گفت، اين دادگاه از نظر ما ساقط است زيرا براساس معيارهاي قانوني عمل نكرده است. از سوي ديگر، ميشل سليمان رئيس جمهور لبنان روز گذشته با نبيه بري رئيس مجلس لبنان يك جلسه اضطراري برگزار كرد تا درباره افشاگري هاي سيدحسن نصرالله به بحث و بررسي بپردازند.
رسانه هاي مالزي نيز با بازتاب گسترده سخنان دبيركل حزب الله لبنان درباره نقش اسرائيل در ترور حريري اين افشاگري را رسوايي جديدي براي اسرائيل توصيف كردند.
كارشناسان منطقه معتقدند كه افشاگري شجاعانه سيدحسن نصرالله دبيركل حزب الله احتمالا روند دادگاه رسيدگي به ترور رفيق حريري نخست وزير سابق لبنان را دگرگون خواهد ساخت.



 



ونزوئلا و كلمبيا روابط سياسي را از سر گرفتند

روساي جمهور ونزوئلا و كلمبيا پس از چند دوره مذاكره در بوگوتا روابط سياسي خود را از سر گرفتند.
خبرگزاري ايسنا اعلام كرد: هوگو چاوز رئيس جمهور ونزوئلا و خوآن مانوئل سانتوس رئيس جمهوري جديد كلمبيا پس از اين ديدار اعلام كردند با اعتمادسازي به اختلافات قديمي خود پايان دادند.
رئيس جمهور كلمبيا پس از اين ديدار از سرگيري روابط ديپلماتيك با ونزوئلا را اعلام كرد.رئيس جمهور ونزوئلا نيز اظهار داشت: ديگر به گروه شورشي فارك اجازه ورود به خاك كشورش را نخواهد داد.
چاوز، افزود: هيچ گاه از شورشيان كلمبيا و هيچ گروه شورشي ديگر، تا به حال حمايت نكرده است.
دو رئيس جمهور بزودي سفيران جديدي به پايتخت هاي دو كشور اعزام خواهند كرد و تلاش مي كنند روابط تجاري دو كشور نيز از سر گرفته شود.
در اين ديدار توافق شد كه وزيرخارجه كلمبيا بزودي به كاراكاس، درباره تشكيل چند كميسيون مشترك از جمله كميسيون براي نظارت امنيتي در طول مرز مشترك، سفر كند.
در تاريخ 22 ژوئيه (31 تيرماه) پس از اينكه اوريبه رئيس جمهور سابق كلمبيا عكس، فيلم و نقشه هايي از اردوگاه هاي شورشيان كلمبيا در خاك ونزوئلا را منتشر كرد، چاوز روابط ديپلماتيك با اين كشور را قطع كرد.

 



نهادهاي نظامي در قرقيزستان به حال آماده باش در آمدند

در پي لغو حالت فوق العاده در مناطق جنوب قرقيزستان، ارتش و نهادهاي نظامي به حالت آماده باش درآمدند.
بر پايه اين گزارش، «رزا اتونبايوا» رئيس جمهور قرقيزستان، در پي لغو حالت فوق العاده در مناطق جنوبي كشور، با صدور دستوري، نهادهاي نظامي را در حالت آماده باش قرار داد.
به گزارش فارس، در اين دستور العمل آمده است كه از ساعت 6 روز 11 اوت تمامي وزارتخانه ها و ادارات قرقيزستان، تحت شرايط ويژه اي فعاليت خود را آغاز خواهند كرد.
همچنين طبق اين دستور، كليه كارمندان وزارت دفاع، كشور اداره امنيت ملي، نيروهاي مرزباني و وزارت حوادث غيرمترقبه در حالت آماده باش قرار خواهند گرفت.
در اين دستورالعمل تاكيد شده است كه احتمال تحرك تازه گروه هاي آشوب طلب و افراطي در اين كشور وجود دارد و با توجه به مسلح بودن مردم، وقوع اغتشاشات و بي نظمي اجتناب ناپذير خواهد بود.
رئيس جمهور قرقيزستان در توجيه اقدام خود خاطرنشان كرد: اين دستورالعمل به منظور تامين آرامش مردم و حفاظت از اماكن و تاسيسات دولتي در مقابل حمله گروه هاي تروريستي صادر شده است و تا استقرار ثبات داخلي ادامه خواهد يافت.
رئيس جمهور قرقيزستان از همه نهادهاي دولتي و نظامي خواست كه همه روزه اوضاع جاري منطقه را به دبيرخانه شوراي امنيت اين كشور گزارش كنند، تا در تصميم گيري ها مورد استفاده قرار گيرد.

 



اعتراض مردم كربلا به تاخير در تشكيل دولت عراق

صدها نفر از مردم كربلا در اعتراض به تاخير در تشكيل دولت عراق دست به تظاهرات زدند.
به گزارش ايسنا، تظاهركنندگان دست نوشته هايي حمل مي كردند كه محتواي آنها ناتواني سياستمداران در حل بحران سياسي عراق را محكوم مي كرد.
با گذشت بيش از پنج ماه از انتخابات پارلمان عراق، سياسيون اين كشور هنوز موفق به تشكيل دولت نشده اند.
خبر ديگر از عراق اينكه، وزير كشور از آمادگي نيروهاي عراقي براي پر كردن خلأهاي امنيتي ناشي از خروج نظاميان آمريكا از خاك عراق خبر داد. «جواد البولاني» به روزنامه «البينه الجديده» گفت: «ارتش علاوه بر اين كه بعد از خروج نيروهاي آمريكايي از عراق تلاش خواهد كرد مقرهاي خود را در مرزها تحويل بگيرد، مي كوشد مسئوليت ارتش در شهرها را نيز به پليس واگذار كند.»
بحث ديگري كه همزمان با مطرح شدن خروج آمريكايي ها از عراق اوج گرفته، مسئله «حيف و ميل» دارايي هاي عراق از سوي نيروهاي آمريكايي است.
روز گذشته هيئت بازرسي كل عراق فاش كرد كه آمريكا هيچ گونه اطلاعاتي درباره پول هاي هزينه شده در پروژه هاي مربوط به «بازسازي عراق» به اين هيئت ارائه نكرده است.
«عزت توفيق جعفر» نايب رئيس هيئت بازرسي كل عراق با اعلام اين كه دولت عراق در جريان اين پروژه هاي بازسازي نبوده،گفت: «اين پروژه ها با موارد عديده فساد مالي همراه بوده است چرا كه برخي پروژه هاي ساختگي و غيرواقعي درقالب پروژه هاي اجرا شده گنجانده شده است.»
توفيق گفت، ما از آمريكايي ها خواسته ايم اسناد مالي پروژه هاي انجام شده را در اختيارمان قرار دهند، اما آنها از اين كار امتناع مي كنند.

 



چها رسوي پنج قاره

باج انگليسي ها
انگليسي ها ماهانه 10 هزار دلار باج به دلال هاي سياسي در آمريكا مي دهند تا اين كشور قراردادهاي نظامي خود را با شركت هاي انگليسي منعقد كند.
اين باج از جيب ماليات دهندگان انگليسي به جيب آمريكايي ها سرازير مي شود.
حذف نام طالبان از ليست سياه
شوراي امنيت ملي افغانستان از سازمان ملل خواست تا نام 47 عضو طالبان را از ليست سياه اين سازمان حذف كند. شوراي امنيت ملي افغانستان اين اقدام را در راستاي تأمين صلح و ثبات در افغانستان ارزيابي كرده است.
فروش اسرار دولتي به رژيم صهيونيستي
يك دانشمند آمريكايي به تلاش براي فروش اسرار دولت آمريكا به رژيم صهيونيستي متهم شد.
اين دانشمند سابق ناسا قصد داشته اسرار امنيت ملي آمريكا را به فردي كه گفته مي شود يك عامل اسرائيل بوده بفروشد.
خروج از افغانستان
حزب سبز آلمان از دولت اين كشور خواست تا هر چه سريع تر نيروهاي خود را از افغانستان خارج كند.
برطبق راهبرد جديد آلمان در افغانستان، نيروهاي آلماني بايد در سال 2011 از افغانستان خارج شوند ليكن حزب سبز خواستار خروج فوري اين نيروها است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14