(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 21  مرداد 1389- شماره 19715

كوتاه اقتصادي
الهام روي صندلي مشايي نشست
حضور 10هزار بازرس در گشت مبارزه با گرانفروشي
88 هزارتن مرغ و گوشت قرمز براي تنظيم بازار وارد كشور شد
دسترسي 24 ميليون نفر به اينترنت و 53 ميليون نفر به تلفن همراه
سخنگوي شركت سوئيسي ئي.جي.ال: توافق گازي 18 ميليارد دلاري مشمول تحريم نمي شود
خدمات دندانپزشكي دانش آموزان 6 تا 12سال تحت پوشش بيمه قرار مي گيرد
انتقال قطعي 5 هزار كارمند و 114شركت از تهران
سرمايه گذاري 160ميليون دلاري خارجي ها در بورس تهران
نرخ رشد اقتصادي ايران بالاتر از 103 كشور
سايه سنگين ركود اقتصادي بر زندگي مردم آمريكا



كوتاه اقتصادي

¤ سخنگوي كارگروه طرح تحول اقتصادي گفت: كار گشايش حساب هدفمند كردن يارانه ها در 26 استان كشور تمام شده است و از بيست و پنجم مردادماه جاري افتتاح حساب در استان هاي تهران، قزوين و قم آغاز خواهد شد.
¤ با حضور رئيس جمهور تمبر يادبود پنجاهمين سالگرد تاسيس بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران رونمايي شد. محمود احمدي نژاد به مناسبت پنجاهمين سالگرد تاسيس بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران با حضور در محل بانك مركزي از تجهيزات و فناوري هاي موجود در شركت خدمات انفورماتيك به عنوان مركزي براي سرويس دهي و پشتيباني كننده سامانه ها و شعب بانكي در سراسر كشور بازديد كرد و با توضيحات مسئولين و دست اندركاران در جريان فعاليت هاي اين مركز قرار گرفت.
¤ عضو انجمن كاريابي هاي خارجي با بيان اين كه پيش نويس تفاهم نامه همكاري ميان كاريابي ها و وزارت كار امضا شده است، گفت: امضاي نهايي اين تفاهم نامه در راستاي تحقق اعزام 100 هزار نيروي كار به خارج طي ماه جاري صورت مي گيرد. ¤ مديرعامل شركت ملي صنايع مس ايران اعلام كرد: اين شركت در حال حاضر 4000 ميليارد تومان پروژه را در بخش هاي مختلف صنعت مس در دست اجرا دارد.
¤ اردشير سعدمحمدي گفت: برنامه شركت مس در چهار سال آينده ايجاد ظرفيت 440 هزار تن براي توليد مس است كه براي دستيابي به آن نياز به 75 ميليون تن ماده معدني است.
¤ وزير رفاه از مشخص نشدن زمان اجراي هدفمندسازي يارانه ها در كارگروه مربوطه خبر داد. وزير رفاه و تامين اجتماعي گفت: واريز يارانه ها به حساب سرپرست خانوار براساس اعلام قبلي همان اول مهرماه است اما زمان اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها هنوز در كارگروه مربوطه مشخص نشده است.
¤ ناصر علي مددي جهرمي طي حكمي از سوي رئيس كل گمرك ايران به مدت دو سال به عنوان سخنگوي جديد اين سازمان منصوب شد. رئيس كل گمرك ايران در اين ارتباط ضمن تاكيد بر ضرورت افزايش تعامل و همكاري گمرك با وسايل ارتباط جمعي به منظور پاسخگويي شفاف، به موقع و مناسب به مخاطبان از تلاش و خدمات محمد بهبود آهني سخنگوي سابق گمرك ايران نيز قدرداني كرد.
¤ بنابر اعلام وزارت صنايع و معادن، در سه ماهه نخست امسال بيش از 5 ميليارد و 73 ميليون دلار كالاهاي صنعتي و معدني ايران به كشورهاي مختلف صادر شد. وزارت صنايع و معادن گزارش داد: بيشترين صادرات كالاهاي صنعتي و معدني متعلق به محصولات معدني به ارزش يك ميليارد و 597 ميليون دلار بوده است. در اين مدت بالغ بر 453 ميليون دلار خدمات فني و مهندسي به خارج از كشور صادر شده است.
¤ مديرعامل شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب از امكان حفر چاههاي جديد در طرح توليد زودهنگام ميدان آزادگان و افزايش توليد نفت از اين ميدان خبر داد. مديركل دفتر خصوصي سازي صنعت برق وزارت نيرو از برنامه شركت مديريت توليد، انتقال و توزيع نيروي برق ايران (توانير) براي واگذاري 52 شركت زيرمجموعه در سال جاري خبر داد.

 



با حضور غيرمنتظره در مجمع عمومي بانك مركزي و كنار رئيس جمهور
الهام روي صندلي مشايي نشست

حضور غيرمنتظره غلامحسين الهام و غيبت معنادار اسفنديار رحيم مشايي از حاشيه هاي برگزاري پنجاهمين مجمع عمومي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران بود.
به گزارش خبرگزاري مهر، پنجاهمين مجمع عمومي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران سه شنبه شب با حضور دكتر محمود احمدي نژاد رئيس جمهور در بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران برگزار شد.
در اين مراسم غلامحسين الهام رئيس جمهور را همراهي كرد و حتي در پنجاهمين مجمع عمومي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران كنار دكتر محمود احمدي نژاد و در سمت راست وي نشست. الهام با آغاز به كار دولت دهم به دليل چند شغله بودن از پست اجرايي كناره گيري كرد و به شوراي نگهبان بازگشت.
اين در حالي است كه اسفنديار رحيم مشايي رئيس دفتر رئيس جمهور كه در اكثر نشستهاي مهم كشور رئيس جمهور را همراهي مي كرد در پنجاهمين مجمع عمومي بانك مركزي حضور نداشت و غيبت وي در اين نشست مهم معنادار بود.
شمس الدين حسيني وزير امور اقتصادي و دارايي، سيدمسعود ميركاظمي وزير نفت، ابراهيم عزيزي معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري، رئيس كل بانك مركزي و تعداد ديگري ازمسئولان ارشد دولتي در اين نشست حضور داشتند.
درخواست احمدي نژاد از بهمني براي برخورد شديد با سوءاستفاده بانكي
رئيس جمهور گفت: بانك مركزي بايد نظارت را بر سيستم بانكي كشور هر چه بيشتر گسترش دهد و به واسطه عملكرد بانك مركزي نبايد امكان كوچكترين تخلف و سوءاستفاده اي وجود داشته باشد و نبايد به گونه اي عده اي با سوءاستفاده از پول مردم به مردم فشار وارد كنند.
محمود احمدي نژاد در پنجاهمين مجمع عمومي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران با قدرداني از تلاش ها و فعاليت هاي اين بانك در خدمت رساني به مردم و ساماندهي اقتصاد كشور اظهار داشت: به واسطه اقدامات مناسب بانك مركزي به خصوص در يك سال گذشته، آرامش خاطري در سيستم بانكي و فضاي اقتصادي كشور به وجود آمده است. وي تاكيد كرد: بانك مركزي بايد در تمام سياست گذاري ها و اقدامات خود به دنبال استفاده از منابع بانكي در فعاليت هاي سازنده و مفيد اقتصادي باشد.
رئيس جمهور همچنين ضرورت شفافيت در سياستگذاري هاي بانكي را از سوي بانك مركزي مورد تاكيد قرار داد و گفت: بايد هر روز بر شفافيت عملكرد نظام بانكي كشورمان افزوده شود زيرا به هر ميزاني كه ابهام وجود داشته باشد، اقتصاد كشور دچار مشكل مي شود.
احمدي نژاد تاكيد كرد: بانك مركزي بايد نظارت را بر سيستم بانكي كشور هر چه بيشتر گسترش دهد و تمام بانك هاي كشور صرف نظر از مالكيت آن بايد زيرنظر بانك مركزي باشند. به واسطه عملكرد بانك مركزي نبايد امكان كوچكترين تخلف و سوءاستفاده اي وجود داشته باشد.
رئيس جمهور از مسئولان بانك مركزي خواست خودشان را براي اجراي هدفمند كردن يارانه ها آماده كنند و سيستم بانكي را به اندازه اي ارتقا دهند كه تا پايان امسال تمام خريد، فروش و گردش مالي كشور از طريق سيستم بانكي انجام شود.
احمدي نژاد همچنين بهبود خدمات سيستم بانكي به مردم را مورد تاكيد قرار داد و گفت: بانك مركزي بايد براي همه خدمات بانكي به مردم، استانداردهايي را تعريف و ارائه كند.
رئيس جمهور در ادامه با اشاره به آفات و زيان «ربا» در زندگي مردم و اقتصاد كشور گفت: بدون ترديد علت شكست اقتصاد غرب ربوي بودن اقتصاد آن است بنابراين بايد در نظام بانكداري كشورمان، عقود اسلامي منعقد شود و هيچ اثري از ربا وجود نداشته باشد.
احمدي نژاد همچنين استفاده از روش هاي جديد بانكداري و ابتكارات جديد را از سوي بانك ها مورد تاكيد قرار داد.
در ابتداي اين ديدار رئيس كل بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران گزارشي از عملكرد و فعاليت هاي بانك مركزي در يك سال گذشته در بخش هاي مختلف ارائه داد.
رئيس كل بانك مركزي گفت: ميزان تورم در ارديبهشت ماه امسال به 9/9 درصد، خرداد ماه 4/9 درصد تيرماه به 1/9 درصد تنزل يافت و پيش بيني مي شود اين شاخص در پايان مردادماه به زير 9 درصد برسد.
محمود بهمني افزود: سال 86 نرخ تورم بيشتر از 4/18 درصد بود كه اين رقم در سال 87 به
5/24 درصد، در سال 88 به
4/25 درصد و در پايان سال قبل به 8/10 درصد رسيد.
در اين نشست كه وزيران امور اقتصادي و دارايي، نفت و مسئولان بلندپايه اقتصادي كشور حضور داشتند، رئيس كل بانك مركزي گزارشي از آخرين وضع بدهي ها بانك ها به بانك مركزي ارائه كرد.
بهمني گفت: ميزان بدهي بانك ها به بانك مركزي در سال 88 با 5/29 درصد كاهش به 70 هزار ميليارد ريال رسيد.

 



در ايام ماه رمضان انجام مي شود
حضور 10هزار بازرس در گشت مبارزه با گرانفروشي

معاون بازرسي سازمان حمايت مصرف كنندگان ضمن تشريح اقدامات كنترل بازار ماه مبارك رمضان، از گشت مبارزه با گرانفروشي با 10هزار بازرس و كشف 31هزار تخلف خبر داد.
جواد تقوي با اشاره به طرح ويژه نظارتي ماه مبارك رمضان گفت: به دليل افزايش تقاضا در اين ايام، براي ايجاد فضاي ايمن در بازار اقدام به برگزاري طرح ويژه نظارتي مي نماييم كه امسال اين طرح در كنار تامين و توزيع ديده شده است.
وي افزود: مقدمات طرح ويژه نظارتي ماه مبارك رمضان از 24تيرماه آغاز و فاز اجرايي و عمليات آن از 6 مردادماه در كل كشور شروع شده است.
معاون بازرسي سازمان حمايت گفت: در تامين كالاهاي مورد نياز ماه مبارك رمضان گوشت قرمز، گوشت مرغ، برنج، شير يارانه اي، شكر و شيريني هاي مرسوم اين ماه با قيمت تنظيم بازار و بين 5 تا 15درصد ارزانتر از سطح شهر در سازمان ميادين ميوه و تره بار، فروشگاههاي زنجيره اي و واحدهاي منتخب عرضه مي شود.
معاون بازرسي سازمان حمايت گفت: از 6 مرداد تا 17مرداد نزديك به 280هزار مورد بازرسي در كل كشور صورت گرفته كه 24 هزار بازرسي منجر به پرونده و 31هزار بازرسي موضوع تخلف بوده كه ارزش ريالي آنها 24ميليارد و700 ميليون ريال بوده است.
وي در واكنش به سؤالي در خصوص اينكه علي رغم اقدامات صورت گرفته گوشت قرمز گرم در سازمان ميادين ميوه و تره بار به قيمت اعلام شده توزيع نمي شود و شاهد افزايش قيمت گوشت گرم مرغ با قيمت 3900 تومان در سطح شهر هستيم، گفت: اينها مصاديق تخلف هستند و اگر مردم احساس مي كنند كه از خريد خود ناراضي هستند با 124تماس بگيرند.معاون بازرسي سازمان حمايت گفت: طبيعي است كه افراد سودجو و فرصت طلب در اين شرايط اقدام به گرانفروشي مي كنند.

 



88 هزارتن مرغ و گوشت قرمز براي تنظيم بازار وارد كشور شد

رئيس سازمان دامپزشكي كشور با اشاره به تشديد نظارت بهداشتي واردات وتوزيع گوشت در ماه رمضان گفت: از ابتداي سال تاكنون 76 هزار تن گوشت قرمز و 12هزار تن گوشت مرغ وارد كشور شده است.
سيدمحسن دستور در گفت وگو با خبرگزاري فارس گفت: واردات گوشت گاوي از كشورهاي مختلف به ويژه برزيل و گوشت گوسفندي نيز از كشورهاي متفاوتي مانند استراليا انجام مي گيرد و همچنين گوشت مرغ از تركيه و برزيل در راستاي تنظيم بازار كه جزو سياست هاي دولت است وارد مي شود.
رئيس سازمان دامپزشكي كشور گفت: از ابتداي سال تاكنون 76 هزار تن گوشت قرمز و 12هزار تن گوشت مرغ وارد كشور شده است.
وي در مورد نحوه نظارت بر گوشت هاي وارداتي گفت: ناظرين شرعي و بهداشتي ما در كشورهاي مبدا حضور دارند، كشتار در آنجا طبق موازين و مقررات كشور ما انجام مي شود و از طريق هواپيما به كشور منتقل مي شود.
وي همچنين افزود: بخشي از واردات به صورت دام زنده از كشور گرجستان است كه نظارت كامل از نظر بهداشتي و رعايت مسائل قرنطينه اي در مورد آنها نيز صورت مي گيرد.
دستور در مورد نحوه نظارت بر فرآورده هاي خام دامي و گوشت در داخل كشور گفت: از مراحل توليد، توزيع و عرضه براي آنها نظارت مي شود و حتي زمان توزيع و مدت زماني كه به دست مصرف كننده مي رسد و همچنين نگهداري در سردخانه ها تحت نظارت وكنترل است.
دستور گفت: 600 اكيپ در سطح كشور مشغول عمليات نظارت بر توزيع گوشت هستند كه با ورود ماه رمضان و افزايش مصرف اين اكيپ افزايش مي يابد.
وي گفت: تمامي بسته بندي هاي گوشت داراي شناسنامه توليد و زمان انقضاء و مهر دامپزشكي و گوشت هاي وارداتي هم داراي برچسب نظارت است.
دستور در مورد نحوه نظارت بر گوشت هاي منجمد وارداتي گفت: كشور مبدا موظف است طبق شرايط ما اقدام به بسته بندي كند كه البته در داخل كشور نيز همه آن ها قبل از توزيع كنترل مي شوند.
رئيس سازمان دامپزشكي كشور تصريح كرد: اگر به موارد خلافي در حين نظارت برخورد كنيم علاوه بر اينكه مورد مذكور ضبط مي شود متخلف هم به مراجع قانوني معرفي مي شود.


 



وزير ارتباطات اعلام كرد
دسترسي 24 ميليون نفر به اينترنت و 53 ميليون نفر به تلفن همراه

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات ضريب نفوذ اينترنت در كشور را 9/34 درصد و ضريب نفوذ موبايل را 72 درصد اعلام كرد و گفت:
هم اكنون 24 ميليون نفر در كشور كاربر اينترنت هستند و 53 ميليون نفر نيز از تلفن موبايل استفاده مي كنند.
رضا تقي پور در مراسم ضيافت شام با 46 سفير از كشورهاي خارجي، گسترش خدمات ارتباطات و فناوري اطلاعات در مناطق روستايي كشور را هدف اصلي برنامه ريزي و ارتقاء خدمات در سراسر كشور اعلام كرد و اظهار داشت: بر همين اساس علاوه بر ارتباط رساني به 9 هزار و 829 روستا، تعداد 17 هزار مدرسه نيز از خدمات ارزنده ارتباطي بهره مند شده اند.
وي تعداد خطوط تلفن ثابت كشور را بالغ بر 25 ميليون خط برشمرد و گفت: ضريب نفوذ تلفن ثابت تا خردادماه سال جاري به 34/34 درصد رسيده است.
وزير ارتباطات با بيان اينكه پنج اپراتور در زمينه تلفن همراه در كشور خدمات ارائه مي دهند، گفت: در شرايط فعلي موبايل دايري كشور به 53 ميليون خط مي رسد كه ضريب نفوذ 72 درصدي را از آن خود كرده است.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات از تصميم ايران براي ارائه كانديداتوري عضويت در شوراي اتحاديه جهاني مخابرات (ITU)خبر داد و گفت: جمهوري اسلامي ايران اين افتخار را دارد كه با تكيه بر دانش و فناوري متخصصان توانمند اين عرصه، پيشرفت هاي عمده اي را بدست آورده و در راستاي تحقق اهداف اتحاديه جهاني مخابرات گامهاي مؤثر بردارد.
وي گفت: در سال جاري مردم سراسر جهان، روز مخابرات و جامعه اطلاعاتي را تحت عنوان شهر بهتر با فناوري اطلاعات و ارتباطات جشن مي گيرند كه رسيدن به اين مهم، تنها با برقراري ارتباط صحيح و مؤثر بين همه كشورها محقق مي شود.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در حاشيه اين مراسم در جمع خبرنگاران يكي از اهداف برگزاري اين ضيافت را معرفي بازار فناوري اطلاعات و ارتباطات كشورمان براي ديگر كشورها و جذب سرمايه گذاري خارجي عنوان كرد.
تقي پور با بيان اينكه ايران در منطقه اي قرار دارد كه از نظر ژئوپولتيكي منحصر به فرد است اظهار داشت: ايران مي تواند درگاه خوبي براي برقراري ارتباطات با شرق، غرب، جنوب و شمال باشد.
وي گفت: قرارگرفتن كشورمان در منطقه خاص جغرافيايي به عنوان يك ايده در اين نشست مطرح شده و ما اين آمادگي را داريم كه اين نوع ارتباطات را در زمينه مخابرات برقرار كنيم.

 



سخنگوي شركت سوئيسي ئي.جي.ال: توافق گازي 18 ميليارد دلاري مشمول تحريم نمي شود

سخنگوي شركت ئي جي ال سوئيس با تاكيد بر اجراي قرارداد 18 ميليارد دلاري شركت متبوعش براي خريد گاز ايران گفت اين قرارداد مشمول تحريم هاي اتحاديه اروپا عليه ايران نمي شود.
به گزارش فارس به نقل از تركيش ديلي، سخنگوي شركت سوئيسي ئي جي ال بر اجراي توافق هاي گازي اين شركت با ايران تاكيد كرد.
شركت ئي جي ال قراردادي 18 ميليارد دلاري را در بخش گاز با شركت ملي صادرات گاز ايران به امضاء رسانده است. اين قرارداد در مارس 2007 و براي صادرات سالانه 5/5 ميليارد دلار گاز ايران به سوئيس امضاء شد.
ليلي فري اين قرارداد را قانوني دانست و گفت: ما هيچ قانوني را نقض نكرده ايم و از قوانين و مقررات پيروي مي كنيم.
كنگره آمريكا براي متوقف كردن همكاري هاي اين شركت با ايران اقدام به بررسي احتمال نقض قوانين تحريمي آمريكا توسط اين شركت كرده است.
فري در اين باره گفت: «ما مستحق اين نيستيم كه در فهرست تحريمي ها قرار بگيريم.»
وي قرارداد شركت خود با ايران را نيز ناقض تحريم هاي اتحاديه اروپا ندانست و گفت: مشاوران ما اين تحريم ها را بررسي كرده اند و به اين نتيجه رسيده اند كه تحويل گرفتن گاز در مرز، مشمول اين تحريم ها نمي شود.

 



خدمات دندانپزشكي دانش آموزان 6 تا 12سال تحت پوشش بيمه قرار مي گيرد

سرپرست معاونت امور اجتماعي وزارت رفاه و تامين اجتماعي گفت: طبق آمار گرفته شده 13ميليون زن خانه دار شهري كشور شرايط بيمه شدن را در طرح بيمه زنان خانه دار دارند.
صمدالله فيروزي با بيان اينكه وزارت رفاه و تامين اجتماعي در حال بررسي و پيگيري بيمه زنان خانه دار در كشور است، اظهار داشت: بايد با همكاري مجلس شوراي اسلامي اين بيمه به سرعت در كشور اجرا شود.
وي تصريح كرد: وزارت رفاه و تامين اجتماعي طي سال هاي گذشته در دولت نهم و دهم اقدامات بيمه اي خوبي را انجام داد كه از آن جمله مي توان به بيمه شدن كارگران ساختماني، رانندگان و خادمان مساجد اشاره كرد.
فيروزي ادامه داد: وزارت رفاه و تامين اجتماعي در اقدامي جديد در نظر دارد تمامي خدمات دندانپزشكي دانش آموزان 6 الي 12سال را تحت پوشش قرار دهد كه مطمئناً با اين كار كمك خوبي به خانواده ها مي شود.
سرپرست معاونت اجتماعي وزارت رفاه و تامين اجتماعي در زمينه داروهاي جديد تحت پوشش بيمه ها تصريح كرد: طبق سال هاي گذشته و براساس مقررات، داروهاي جديدي به فهرست بيمه اضافه شدند كه به مراكز درماني ابلاغ شده است.
وي درباره آمار بيمه شدگان در طرح بيمه ايرانيان اظهار داشت: طبق تحقيقات انجام شده روزانه افراد زيادي براي قرار گرفتن در اين بيمه به دفاتر سازماني خدمات درماني مراجعه مي كنند و مطمئناً تا پايان سال اكثر افراد تحت پوشش قرار خواهند گرفت.فيروزي در خصوص نحوه خدمت رساني بيمه ايرانيان به جامعه هدف بيان داشت: بيمه ايرانيان مانند ساير بيمه هاي درماني ديگر 30 به 70 است به طوري كه 70درصد از هزينه ها از سوي سازمان بيمه گر و 30درصد از طرف فرد پرداخت مي شود.

 



انتقال قطعي 5 هزار كارمند و 114شركت از تهران

18هزار نفر از كارمندان براي خروج از تهران ثبت نام كرده اند كه پنج هزار نفر به صورت قطعي منتقل شده اند و انتقال 11هزار نفر ديگر در دست انجام است.
عبدالعلي تاجي معاون حقوقي معاونت توسعه مديريت رئيس جمهور در اجلاس شوراي معاونان و مديران كل پارلماني وزارتخانه ها گفت: براساس مصوبه هيات وزيران روساي دستگاههاي اجرايي معاونان اجراي مصوبه كارگروه انتقال شهر تهران شده اند ولي حتما تصديق مي كنيد كه انجام اين كار مستلزم تشريك مساعي همه بخش هاي اجرايي است.
وي افزود: طبق اين مصوبه، دستگاههاي اجرايي ملي و استاني تهران مكلف شدند كه تا سقف 40درصد از كاركنانشان را به خارج از تهران منتقل كنند. طبق آمار 178هزار و96 نفر در دستگاههاي ملي مشغولند كه 40درصد آن 71هزار و238 نفر مي شود.
تاجي ادامه داد: در دستگاههاي استاني 52 هزار و92 نفر و88 هزار و59 نفر هم در شهرستان ها مشغول به كارند كه تعداد كاركنان مشمول مصوبه استاني 20هزار و83 نفر است و قريب 100هزار نفر بايد از شهر تهران منتقل شوند.
وي خاطرنشان كرد: بعضي ها شايد اين طور تلقي كنند كه بحث انتقال كاركنان از تهران فقط به دليل تهديد زلزله است. ما يكي از مشكلاتي كه امروز با آن مواجهيم عدم توزيع مناسب نيروي انساني در دستگاههاي ملي و اجرايي است.
معاون حقوقي معاونت توسعه رئيس جمهور ادامه داد: ما نزديك به سه ميليون نفر كارمند در دستگاههاي ملي و استاني داريم كه عمدتا در ستادها متمركز شده اند و يكي از اهداف ايجاد توازن در نيروي انساني است.
وي تصريح كرد: يكي از خواسته هايي كه ما در سفرهاي استاني با آن مواجهيم بحث مجوز استخدام است. الان هم 70درصد از منابع جاري اختصاص به پرداخت حقوق و مزاياي كاركنان دارد و با توجه به اين نكته كه منابع محدود است يكي از اهدافي كه مصوبه دولت دنبال مي كند كاهش نيروي انساني دستگاههاي دولتي و توزيع متوازن آنهاست.
تاجي با بيان اين كه از 163شركت كه قرار بوده منتقل شوند تاكنون 114شركت منتقل شده اند گفت: حدود 20شركت ديگر تا پايان مردادماه منتقل مي شوند.همچنين كار ديگر اين كارگروه انتقال 300 مركز آموزشي، پژوهشي و تحقيقاتي است كه مستقل هستند و اگر اين كار انجام شود كمك بزرگي به كاهش حجم نيروي انساني شهر تهران خواهد كرد.

 



سرمايه گذاري 160ميليون دلاري خارجي ها در بورس تهران

رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار از راه اندازي تالارهاي مجازي بورس در آينده اي نزديك خبر داد و سهم خارجيان در بورس كشورمان را در حال حاضر 160ميليون دلار اعلام كرد.
علي صالح آبادي در گفتگو با مهر در مورد راه اندازي تالارهاي مجازي در بورس اوراق بهادار گفت: سايتي براي اين منظور آماده شده اما هنوز افتتاح نشده است، در عين حال قصد داريم كه اين تالار مجازي و امكانات آن را معرفي كنيم.
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: ساز و كار اين تالار به نحوي است كه هر فردي بتواند به صورت مجازي سهمي را از طريق اينترنت خريداري نمايد منتهي به صورت مجازي.
وي با بيان اينكه افراد سهم را به صورت مجازي اما با قيمتهاي واقعي خريداري مي كنند تصريح كرد: افراد مي توانند هر زمان كه بخواهند سهام خود را به صورت مجازي ولي به قيمتهاي واقعي بفروشند.
صالح آبادي ادامه داد: به عبارتي اين افراد سهمي ندارند، بلكه ما فرض را بر اين مي گذاريم كه مثلاً فردي 10 ميليون تومان اعتبار در اختيار دارد و با اين 10 ميليون تومان، سهام چه شركتهايي را به قيمتهاي بازار خريداري مي كند.
وي با بيان اينكه خريد و فروش هايي كه اين فرد در بازار مجازي انجام مي دهد بازدهي هاي وي را نشان مي دهد، عنوان كرد: حتي در نظر داريم كه در مقاطع زماني به افرادي كه بيشترين بازدهي را داشتند، جايزه اي نيز پرداخت نمائيم، بابت اينكه اين افراد توانستند بازدهي بالايي را كسب نمايند.
سخنگوي سازمان بورس و اوراق بهادار تصريح كرد: اين اقدام صرفاً براي اين منظور است كه افراد متوجه شوند كه اگر داراي چنين پولي بودند و واقعاً سهام خريداري مي كردند، آيا سود نصيب آنها مي شد و يا اينكه ضرر مي كردند و در اصل خريد و فروش سهام را به صورت مجازي تجربه كنند.
وي ادامه داد: قطعاً اين كار براي دانشجويان، دانش آموزان، زنان خانه دار، افراد شاغل و غيره حتي به صورت آزمايشي تجربه خوبي مي تواند باشد كه بازار سهام را به صورت مجازي تجربه كنند و اگر اين تجربه به صورت مجازي موفق بود و يا مشكلات آن را شناسايي كردند، مي توانند در عمل از آن بهره برداري بهتري نمايند.
صالح آبادي اضافه كرد: زمان راه اندازي تالار مجازي را همزمان با برگزاري نمايشگاه دستاوردهاي بورس در آذرماه امسال اعلام رسمي خواهيم كرد.

 



نرخ رشد اقتصادي ايران بالاتر از 103 كشور

سازمان اطلاعات مركزي آمريكا اعلام كرد: نرخ رشد اقتصادي ايران از تمام كشورهاي توسعه يافته و عضو اتحاديه اروپا بيشتر بوده است، آمريكا با نرخ رشد منفي 4/2 درصد از 123 كشور دنيا عقب افتاد.
براساس تازه ترين آمار نرخ رشد اقتصادي در دنيا، در سال 2009 ميلادي رشد اقتصادي 103 كشور دنيا منفي شد و براساس گزارش سازمان اطلاعات مركزي آمريكا، در سال 2009 ميلادي نرخ رشد اقتصادي ايران از تمام كشورهاي توسعه يافته و عضو اتحاديه اروپا بيشتر بوده است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، نرخ رشد اقتصادي ايران در سال 2009 ميلادي به 6/2 درصد كاهش يافت كه اين ميزان وضعيت بهتر ايران را در اين مورد نسبت به 130 كشور دنيا نشان مي دهد.
بنابر اين گزارش: لتوني با رشد منفي 8/17 درصدي آخر شد و راكدترين كشور دنيا نام گرفت.
براساس گزارش سازمان اطلاعات مركزي آمريكا، در سال 2009 ميلادي نرخ رشد اقتصادي ايران از تمام كشورهاي توسعه يافته و عضو اتحاديه اروپا بيشتر بوده است.
براساس اين گزارش، در حالي متوسط نرخ رشد اقتصادي دنيا در سال گذشته منفي 8/0 درصد بوده است كه آمريكا با نرخ رشد منفي 4/2 درصد از 123 كشور دنيا عقب افتاد.

 



سايه سنگين ركود اقتصادي بر زندگي مردم آمريكا

تداوم ركود و بحران اقتصادي آمريكا، رئيس جمهور اين كشور را مجبور كرد قانون تزريق پول به برخي ايالت ها را كه براي تامين هزينه هاي خود مشكل دارند امضا كند.
براساس اين قانون 26 ميليارد دلار پول به ايالت هايي در اين كشور داده مي شود كه براي تامين هزينه هاي جاري خود و پرداخت حقوق كاركنان دولتي شان با مشكلات مواجه هستند.
كسري بودجه در ايالت هاي مختلف آمريكا به شدت افزايش يافته است. در برخي از اين ايالت ها مسئولان محلي براي مقابله با افزايش كسري بودجه مجبور شده اند هزينه هاي خود را با توسل به راه هايي مثل اخراج كارمندان دولت كاهش دهند.
براي نمونه در ايالت ميشيگان چهارصد معلم اخراج شده اند حال آن كه آموزش همواره در آمريكا اهميت زيادي داشته است. كاهش هزينه هاي بخش پليس نيز از جمله اين اقدامات است.
آمارها حاكي است درآمدهاي 41 ايالت از مجموع ايالت هاي آمريكا به شدت كاهش يافته است. براساس آمارهاي رسمي بيكاري نيز در بسياري از اين ايالت ها به بيش از ده درصد رسيده است.
به گفته كارشناسان طرح محرك اقتصادي دولت اوباما نيز با وجود بودجه كلان آن نتوانسته است مشكلات اقتصادي آمريكا را حل كند از اين رو كارشناسان همچنان وضع اقتصادي اين كشور را بحراني توصيف مي كنند.
كارشناس ارشد اقتصادي «مارك سارنوف» در اين باره گفت: بحران اقتصادي آمريكا همچنان آثار خود را در سطوح مختلف پر رنگ نگاه داشته است.
وي افزود: شمار قابل توجهي از ايالت ها و شهرهاي آمريكا با كسري شديد بودجه مواجه هستند. و در چنين شرايطي مسئولان ايالتي در تلاش هستند براي كاهش هزينه هاي خود به اقداماتي همچون اخراج كاركنان دولتي روي آورند.
اين كارشناس برجسته افزود: مردم آمريكا نمي دانند چگونه خودشان را با شرايط جديد اقتصادي و اجتماعي انطباق دهند. آنها مي پرسند چگونه مي توان اين بحران را حل كرد؟
وي با بيان اينكه بخش هاي خدمات عمومي در آمريكا نيز با مشكلات جدي مواجه هستند تصريح كرد:تزريق پول به بدنه اقتصاد آمريكا نيز نتوانسته است مشكلات كشور را حل كند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14