(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 21  مرداد 1389- شماره 19715

رفتارهاي ديني را در زندگي پياده كنيم
بايد و نبايد هاي افطار و سحري
شما شايسته افكارتان هستيد
مدرسه فرزندتان خانه دوم اوست
روانشناسي رنگ ها و خواص آنها-3
كودك براي تسكين هيجاناتش انگشت مي مكد
تعطيلات عمر را طولاني تر مي كند



رفتارهاي ديني را در زندگي پياده كنيم

دكترفربد فدائي
پژوهش هايي كه درمورد شيوع انواع بيماريها در جوامع مختلف و مقايسه آنها انجام شده است حقايق مهمي را روشن مي كند. براي نمونه، ميزان بيماريهاي قلبي بويژه شريان اكليلي قلب كه وظيفه تغذيه خود عضله قلب را برعهده دارد، سكته هاي قلبي و مرگهاي ناگهاني ناشي از عوامل قلبي در برخي جوامع كمتر از كشورهاي صنعتي غرب است كه طبعاً انتظار مي رود از سطح بهداشت بالايي برخوردار باشند. عوامل گوناگون مؤثر در اين وضعيت بررسي شد. معلوم شد كه دو عامل عمده تر از بقيه است: يكي شيوه زندگي پرتحرك و رژيم غذايي ساده كه بخش عمده آن را نان و لبنيات تشكيل مي داد، و دوم كم بودن فشار رواني يا استرس. پژوهشگران به جزئيات توجه بيشتر كردند و معلوم شد در واقع زيربناي شناختي و رفتاري اين جوامع را كه در آنها بيماريهاي قلبي و مرگ ناگهاني ناشي از آنها بسيار نادر بود شيوه زندگي ديني اسلامي تشكيل مي دهد. به اين معني كه ازنظر جسمي رعايت تكاليف و آموزه هاي ديني نظير برخاستن در پگاه، خواندن نماز، پاكيزگي، رعايت اعتدال در غذا، گرفتن روزه، تحرك براي فعاليت هاي اجتماعي نقش مثبت دارد، از جهت رواني و اجتماعي هم وجود ديدگاههاي مشترك و سامانه هاي ارزشي ثابت درمورد رفتار شايسته و آنچه سبب پاداش يا تنبيه مي شود و عمل به آنها و نيز اعتقاد به خداوند و پناه بردن به او در هنگام دشواريها سبب كاهش فشار رواني يا استرس مي شود. فشار رواني از علل عمده بيماريهاي روان- تني يا پسيكوسوماتيك است كه بيماريهاي عروق اكليلي قلب را نيز شامل مي شود. رابطه هيجانات را با قلب ملاحظه كرده ايد. در هنگام ترس، خشم، و رنجش ضربان قلب افزوده مي شود. احساس تپش قلب به وجود مي آيد، پوست صورت و بدن برحسب نوع هيجان برافروخته يا رنگ پريده مي شود. در واقع اين تغييرات تظاهري از دگرگونيهاي بنيادي تر است كه هنگام مواجهه با هيجانهاي منفي به وجود مي آيد، يعني افزايش فشار خون، بالا رفتن قند خون، بالا رفتن چربيهاي خون، گشاد شدن مردمك، تعريق، كاهش حركات دستگاه گوارش. در اصل اين تغييرات براي آماده كردن فرد براي رويارويي با مخاطرات است، يعني در برخورد با في المثل جانور درنده اي كه به او حمله كرده است يا بتواند بجنگد يا بتواند بگريزد و بنابراين تغييرات مذكور جان فرد را نجات مي دهد. اما در يك جامعه نوين شهري هرچند كه فرد با خطر جانوران درنده روبرو نيست اما با دهها عامل ديگر كه درنده تر و خطرناك تر هستند روبروست. رقابت پايان ناپذير براي افزايش رفاه مادي: خانه بزرگتر، اتومبيل مجلل تر، سفرهاي تفريحي بيشتر، مدرسه گرانتر براي فرزند، پيشرفت شغلي به هر قيمت از جمله زير پا گذاشتن اصول اخلاقي، درنظر گرفتن انسانهاي ديگر به عنوان دشمنان بالقوه، بي اعتمادي به همه كس از جمله همسر و فرزند، مواجهه با سودجويي شركت هاي بزرگي كه جز به منافع خود نمي انديشند، حتي مسائل جزئي تري مانند رقابت براي جاي پارك اتومبيل. همه اين عوامل سبب واكنش هايي مي شوند كه در مواجهه با خطر ملموس يعني رويارويي با جانور درنده پيش مي آمد يعني افزايش فشار خون، افزايش ضربان قلب، بالا رفتن قند و چربيهاي خون، و از آنجا كه اين موضوعات هر روز و هر شب تكرار مي شوند به زودي فرد دچار بيماري پرفشاري خون، ديابت، افزايش كلسترول و تريگليسيريد و عوارض ناشي از آنها از جمله سكته هاي قلبي و مرگهاي ناگهاني مي شود كه در جوامع مادي غرب بسيار بالاست. اما در آن جوامعي كه شيوه زندگي ديني كه سبب سلامت جسم و فقدان فشار رواني مي شود اين بيماريها نادر است.
بكوشيم كه ضمن پيشرفت هاي علمي و فناوري، شيوه نگرش و رفتار ديني خود را نيز با دلبستگي تمام حفظ كنيم كه سعادت اين جهان و رستگاري در آن جهان وابسته به آن است.

 



بايد و نبايد هاي افطار و سحري

ماه مبارك رمضان، ماه سلامت روح و تزكيه نفس و فرصت مناسبي براي تمرين تندرستي و اصلاح عادات غذايي است.
روزه داري در ماه مبارك رمضان مي تواند در درمان بسياري از بيماري هاي كبدي، تصلب شرائين، آسم، آرتريت، آلرژي و بسياري از بيماري هاي ديگر مفيد و مؤثر باشد.
روزه موجب مي شود كه اعضاي بدن به خصوص دستگاه گوارش و ساير دستگاه هايي كه به نحوي در هضم و جذب مواد غذايي دخالت دارند و در طول 11 ماه مشغول فعاليت بوده اند به مدت يك ماه استراحت كرده و نيروي تازه اي بگيرند بعد از روزه داري به نحو بهتري اعمال خود را انجام دهند.
در اغلب بيماري هايي كه عادات غلط غذايي، چاقي و افزايش وزن در بروز آنها دخالت دارند، روزه داري مفيد است.
با روزه گرفتن ذخاير چربي هاي مضري كه مخصوصاً در ناحيه شكم تجمع پيدا كرده و مي تواند مشكلات زيادي را ايجاد كند، كاهش يافته و سموم بدن دفع مي شود.ميزان چربي هاي نامطلوب موجود در خون با روزه داري تنظيم مي شود، ميزان چربي هاي مفيد خون نيزافزايش مي يابد.
در ماه مبارك رمضان نيز مانند ساير دوران، پيروي از برنامه غذايي متنوع و متعادل شامل گروه هاي اصلي غذايي شامل گروه نان و غلات، گروه ميوه ها، گروه سبزي ها، گروه گوشت و جايگزين هاي آن (تخم مرغ، حبوبات) و گروه شير و فرآورده هاي آن (ماست، پنير) ضروري است.با رعايت تنوع و تعادل در برنامه غذايي روزانه، نيازهاي تغذيه اي شامل آب، املاح، ويتامين ها، پروتئين و انرژي موردنياز بدن، تأمين مي شود.
افراد روزه دار مانند زماني كه روزه دار نيستند بهتر است، 3 وعده غذايي داشته باشند. اين وعده ها شامل سحر، افطار و شام است.
زيرا حذف هر وعده غذايي علاوه بر ايجاد پرخوري در وعده هاي بعدي به كاهش سوخت و ساز و چاقي منجر خواهد شد.
ريفلاكس (برگشت اسيد معده به مري و دهان) از مشكلات احتمالي افراد در ماه رمضان به دنبال روزه داري است. اين امر ممكن است به سوزش سردل، قفسه سينه و نيز تلخي دهان منجر شود. علت اين امر اغلب حجم زياد غذا و مايعات، چاي زياد و مصرف تنقلات و شيريني هايي مانند زولبيا و باميه است.
يبوست از ديگر مشكلات احتمالي به دنبال روزه داري است كه مي توان با مصرف انواع سبزي هاي خام و پخته و ميوه هاي خيسانده مانند آلو و انجير، روغن زيتون همراه سالاد، آب كافي، نان سبوس دار و عدم مصرف چاي پررنگ، قهوه و كاكائو و همچنين پياده روي مناسب، نسبت به پيشگيري و رفع يبوست در ماه رمضان اقدام كرد.
افطار
هنگام افطار تا حد امكان شيريني هاي طبيعي مانند خرما مصرف كنيد و شله زرد، حلوا، زولبيا و باميه را همزمان با هم نخوريد. البته مي توانيد در شب هاي مختلف، مواد شيرين متفاوتي را مانند مربا و عسل مصرف نماييد تا بدين ترتيب تنوع غذايي تان حفظ شود؛ هرچند كه بهترين شيريني خرماست.
فراموش نكنيد مصرف زياد مواد شيرين، توازن اين مواد را در بدن به هم مي ريزد و باعث چاقي مي شود.
به گفته كارشناسان تغذيه در ماه رمضان با حذف يك وعده غذايي، متابوليسم بدن بويژه متابوليسم انرژي تعديل مي شود و مازاد انرژي بدن در اين ماه مصرف مي شود كه كاهش وزن را به دنبال دارد. همانگونه كه مطالعات نشان مي دهد افراد در ماه رمضان بين نيم كيلو تا 6 كيلو وزن كم مي كنند البته وزن برخي اشخاص به علت پرخوري نه تنها كم نمي شود، بلكه افزايش مي يابد.
اهميت افطار مشابه وعده صبحانه است؛ چون غذا پس از گرسنگي طولاني مدت به بدن مي رسد. در اين وعده غذاهاي زودهضم مانند گروه شير و تخم مرغ را مي توان مصرف كرد. خوردن نان، پنير، چاي شيرين و خيار و گوجه فرنگي نيز مناسب اين وعده است البته مي توان از كوكو و سوپ هاي سبك هم استفاده كرد. شيربرنج هم غذايي بسيار مغذي، مقوي و زودهضم است.
از خوردن انواع آش ها چون آش رشته، غذاهاي حجيم، سرخ كرده و پرچرب در افطار بايد به شدت خودداري شود. علاوه برآن، نبايد پلو و خورشت در اين وعده غذايي مصرف كرد.
فاصله ميان افطار تا هنگام غذا
مايعات و ميوه ها را در اين مدت زمان مي توان مصرف كرد. افرادي كه قدرت بدني كمي دارند مانند نوجوانان يا اشخاصي كه كمتر افطاري مي خورند، مي توانند يك ليوان شير يا بيسكوئيت يا خرما موقع خواب بخورند علاوه بر آن مي توان خشكبار نيز استفاده كرد.
سحري
خوردن انواع غذاهاي سنتي توصيه مي شود البته اين غذاها نبايد پرچرب، نفاخ و سرخ كردني باشند و مواد خورشت ها نيز تا حد امكان سرخ كرده نباشند و بخارپز يا آب پز شده باشد. مصرف پلوهاي مخلوط نيز مناسب است.
گوشت حتماً بايددر وعده غذايي گنجانده شود چون ديرهضم است، در نتيجه افراد با خوردن آن ديرتر احساس گرسنگي مي كنند.
در اين ايام كربوهيدرات ها نيز مصرف شوند چون به تدريج هضم مي شوند بنابراين خوردن نان به ويژه نان هاي سبوس دار، پلو و ماكاروني هنگام سحر خوب است.
نوشيدن يك ليوان آب هنگام سحر توصيه مي شود، اما نوشيدن زياد مايعات هنگام سحر، حجم معده را افزايش مي دهد و امكان دارد باعث رفلاكس معده شود.
فراموش نكنيد هنگام سحر حتماً سالاد مصرف نماييد چون آب موجود در بافت هاي آنها از تشنگي جلوگيري مي كند. اما نبايد ماست مصرف كرد چون اثري عكس دارد.

 



شما شايسته افكارتان هستيد

درهمين لحظه، شما هر فكري مي كنيد شايستگي آن را داريد. آن زندگي را سپري مي كنيد كه باور داريد لياقتش را داشته ايد. تجربيات شما در زندگي نشانگر اعتماد به نفس دروني شماست.
اگر اعتماد به نفستان پايين باشد، هيچوقت از زندگي كه آرزويش را داشتيد لذت نخواهيدبرد. حتي اگر در دستيابي به اهداف موردنظرتان موفق هم شده باشيد، تا زماني كه به منطقه آرامشي كه نشان دهنده عقيده شما نسبت به خودتان است، برنگشته ايد، خودتان را اذيت خواهيد كرد.
اگر اعتماد به نفستان بالا باشد، به خودتان اجازه خواهيد داد به آنچه كه دوست داريد و از آن لذت مي بريد، برسيد. حتي اگر دچار مشكلات شديد مالي يا يك تجربه آسيب زا شده باشيد، دوباره به جاي اولتان برمي گرديد. دوباره خواهيد توانست مال از دست رفته را برگردانيد و تجربياتي بهتر و تازه تر به دست آوريد. به همين سادگي!
يك چيز را بدانيد: اين واقعيت كه شما روي اين كره خاكي قرار داريد، نشان مي دهد كه ارزشمند هستيد. هر انساني با يك استعداد خاص، هدفي عالي و خردي براي ابراز توانايي هاي خود خلق شده است. اين حقي است كه از بدو تولد به شما اعطا شده است. هر زمان كه رابطه تان را با آن كسي كه هستيد قطع كنيد، كشمكش هايتان شروع مي شود. هر زمان كه از خط حقيقت ذاتيتان دور افتاديد، دچار نارضايتي، خستگي و نااميدي مي شويد.
كاري كه بايد بكنيد اين است كه زمان بيشتري را دم باجه روزنامه فروشي بگذرانيد و تيترهاي روزنامه ها را كه خبر از افراد معروف و مشهوري كه همه چيز تمام هستند مي دهند، مرور كنيد. آنجاست كه سرتان را تكان مي دهيد و درشگفتيد كه «او چه فكري در سر داشته كه به اينجا رسيده؟».
احتمالا افكار دروني شخصي كه بدون منطق همه چيز را درهم مي كوبد چيزي مثل اين است: «من لياقت اين همه چيزهاي خوبي كه دارم را ندارم. خيلي زود همه مي فهمند كه من استعداد كافي براي داشتن اين چيزها راندارم. اين چيزهاي خوب براي من ماندگار نيستند.»
«مشكلات با همان روش فكركردني كه موقع پديدآوردن آنها استفاده مي كرديم، قابل حل نيستند» ؛ آلبرت انيشتين
رفتارهاي خودتخريبي لازم نيست حتما در مقياس خيلي بزرگ انجام شوند تا آسيب برسانند. همين كه به آن چيزي كه هستيد «نه» بگوييد به آن چيزهايي كه مي خواهيد و كارهايي كه مي كنيد «نه» مي گوييد، كافي است. وقتي در مقابل آنچه شما را براي آرزوهايتان نزديك تر مي كند، مقاومت مي كنيد، فرصت هاي زندگيتان را دور مي اندازيد. وقتي براي فهميدن اينكه چرا نمي توانيد به آنچه مي خواهيد برسيد، دنبال دليل و بهانه هستيد، خودتان را محدود مي كنيد.
اگر شما جزء آن دسته از افراد هستيد كه پشت سر هم خودتان را سر اين موضوعات آزار مي دهيد، بايد بگويم كه با يك منتقد دروني هدايت مي شويد كه هر روز و هر روز به شما گوشزد مي كند كه چه كار مي توانيد و چه كار نمي توانيد انجام دهيد و لياقت چه داريد و چه نداريد. بايد اين را هم بدانيد كه كار اين منتقد دروني- صداي ترس و ترديد دروني شما- امن نگه داشتن شما در همان جايي است كه الان هستيد. شايد از وضعيت كنونيتان راضي نباشيد اما اگر باز از آن آگاه هستيد، پس بايد با آن راحت باشيد.

 



مدرسه فرزندتان خانه دوم اوست

يكي از دشوارترين كارهايي كه معلمان همواره با آن مواجه مي شوند، رويارويي با والدين دانش آموزان است. والدين سه دسته هستند:
دسته اول: والديني كه شما را دوست دارند و مي كوشند، تا از طريق تهيه لوازم ضروري، راهنمايي، همراهي و كار داوطلبانه، به شما كمك كنند، يا از طريق اهداي هديه اي به عنوان «تقديراز معلم»، شما را خوشحال سازند. اميدواريم كه همه والدين از اين نوع باشند.
دسته دوم: والديني كه كودكان آن ها را هر روز مي بينيد، ولي هرگز خود آن ها را نمي بينيد، و فقط هرازگاهي، امضاي آن ها را مي بينيد. ممكن است گاهي هم نظري به عملكرد مدرسه بيندازند. اما وقتي صحبت از گفت وگو يا ارتباط با آن ها مي شود، به يكي از آن ها هم دسترسي پيدا نمي كنيد. تا وقتي كه فرزند آن ها دانش آموزي نمونه باشد، همه چيز روبه راه است، ولي فكر مي كنيد چند نفر از اين دانش آموزان ممكن است در كلاس شما باشند؟ بنابراين مجبور هستيد، به خاطر حضور آن ها در يك جلسه، خواهش و تمنا بكنيد و وقتي سري به مدرسه مي زنند يا تلفني پيدايشان مي كنيد، بايد سريع حرف تان را بزنيد؛ چون وقت زيادي نخواهيد داشت.
دسته سوم: آخرين ولي نه كم ترين گروه، والديني كه كودكان آن ها از هر گونه خطايي مبرا هستند. اين دسته از والدين، تا آخرين لحظه از فرزندانشان دفاع مي كنند، حتي در مورد ناچيزترين موضوعات و هميشه درصدد آن هستند كه حرف آخر را خودشان بزنند، حتي اگر آن حرف بسيار ناخوشايند باشد، ولي اصلا به خودتان نگيريد.
اكنون اين پرسش مطرح مي شود كه شما با اين والدين، به خصوص نوع سوم آن ها، چگونه كنار مي آييد؟ والدين هم مانند فرزندانشان متفاوت هستند و بايد با آن ها به طور جداگانه ارتباط برقرار كنيد. در اين نوع نوشته چند راهكار ارايه مي شود كه به شما كمك مي كنند با والدين برخورد مناسب داشته باشيد.
¤به شيوه تربيت آن ها توهين نكنيد.
گرچه شما كاملا باور داريد، با والديني صحبت مي كنيد كه شيوه تربيتي مناسبي ندارند، چيزي به آن ها در اين خصوص نگوييد. بايد فرض را بر اين گذاشت كه والدين منتهاي كوشش خود را در اين راه مي كنند. با استفاده از مثال به آن ها پيشنهادهايي ارائه دهيد؛ مانند: «من دانش آموز ديگري دارم كه او هم چنين مشكلي داشت و مادرش متوجه شد كه از اين طريق (پيشنهاد خود را بدهيد)، او موفق تر خواهد بود.» اگر كاري كنيد كه والدين احساس كنند تا كنون در اين امر موفق نبوده اند، دليلي نمي بينند كه راه هاي ديگر را امتحان كنند. هر چند كه اين كار سختي است، ولي هيچ وقت براي تربيت دير نيست.
¤ هميشه با اظهارنظر خوش بينانه شروع كنيد.
گفت وگو را با توضيحي خوشايند كه حتي سرسخت ترين والدين را هم ترغيب مي كند تا به صحبت هاي شما گوش دهند، شروع كنيد. مهم نيست كودك آن ها چه مشكلاتي دارد، سعي كنيد يكي از حسنات او را مطرح كنيد. يك بار كه خوش بينانه اظهارنظر كنيد، مي توانيد در ادامه به موضوعي بپردازيد كه آن ها را به آن دليل فراخوانده ايد. مطمئن باشيد با استفاده از جملاتي از قبيل: «من مي دانم كه او مي تواند اين كار را انجام دهد»، يا «او قابليت زيادي دارد». شما فرد خوش بيني به نظر خواهيد آمد. والدين به شنيدن چنين جملاتي احتياج دارند. اين اشتباه است كه فكر كنيد، والدين نمي خواهند به آموزش فرزندشان كمك كنند يا درگير آن شوند. آن ها هرقدر هم نااميد باشند، كافي است نشانه اي از اميدواري ببينند تا دست به كار شوند.
¤راه هاي گوناگون برقراري ارتباط را به كار ببريد
راه هاي زيادي براي برقراري ارتباط با والدين وجود دارد؛ از طريق تلفن، ايميل (پست الكترونيكي)، ارسال نامه از طريق پست يا توسط دانش آموز به منزل. همه اين راه ها مي توانند اثربخش باشند. راهي را كه مؤثر است پيدا كنيد و رها نكنيد. راهبرد جالب ديگري كه مؤثر واقع مي شود اين است كه پاكتنامه اي به دانش آموز بدهيد و از او بخواهيد كه آدرس والدين يا كسي را كه از او نگه داري مي كند و مايل است كه خبر موفقيت هاي او را برايش بفرستيد، روي پاكت بنويسيد (خود اين مي تواند نوعي آموزش براي دانش آموز باشد). تا آن جا كه مي توانيد، مرتباً نامه هايي با عنوان: «بهبود»، «گواهي پيشرفت تحصيلي»، «حضور كامل»، «بالاترين نمره در...» به منزل دانش آموزان پست كنيد. وقتي دانش آموزان و والدينشان اين قبيل نامه ها را دريافت مي كنند، خوش حال مي شوند و شما هم خوش حال خواهيد شد!
¤برقراري ارتباط با والدين را مستند كنيد.
اگر معمولا مي نويسيد كه در چه تاريخي با يكي از والدين تماس گرفته ايد، بهتر است يادداشت خود را نگه داريد. اگر فرمي داشته باشيد كه در آن اسامي والدين، تاريخ، وقت، نحوه تماس و دليل تماس را ثبت كنيد، خيلي به شما كمك خواهد كرد. اين كار زماني كه مشكلات زياد مي شوند، خيلي به درد مي خورد.
¤تعادل را حفظ كنيد.
هر چند كه دشوار است، ولي سعي كنيد همان طور كه ارتباط مناسب خود را با والدين افزايش مي دهيد، ارتباط نامناسب آن ها را به حداقل برسانيد. داشتن گفت وگويي خوشايند در مورد موفقيت دانش آموز با يكي از والدين او، نشاط و شادي به همراه دارد و موجب مي شود، اگر در طي سال تحصيلي مشكلي براي دانش آموز پيش آمد، يا حمايت والدين براي گردش علمي و يا تأمين بودجه لازم شد، راه براي گفت وگو باز باشد.
¤مذاكرات را مبتني بر تعهدات پيش ببريد
هنگامي كه والدين عصباني يا ناراحت هستند، مذاكره با آن ها ممكن است خيلي چالش برانگيز باشد. در چنين مواقعي بهتر است، نظر مربي، مشاور، مدير يا يكي از معلمان ديگر دانش آموز را جويا شويم. در حين مذاكره يادداشت برداريد و هرقسمت را براي تأييد به امضا برسانيد. با توجه به ميزان اهميت و هدف جلسه، بهتر است از دانش آموز هم بخواهيد در جلسه گفت وگوي شما با والدينش شركت كند؛ شايد از ابتداي جلسه هم لازم نباشد، اما حداقل آخر جلسه، زماني كه توصيه ها ارايه و تصميمات گرفته مي شوند. اين كار باعث مي شود، دانش آموز خود را در آن شرايط دخيل بداند. حتي ممكن است، در مواردي كه ارتباط به درستي برقرار نمي شود، آن را شفاف سازد. نوشتن تعهدات رفتاري يا آموزشي در حين مذاكره هم اثر بخش است. در اين جلسات، هركسي سهم مساوي و انتظارات روشني دارد و با آن چه كه قرار است در آينده اتفاق بيفتد، توافق دارد. اين كار يك فشار انگيزشي روي دانش آموز مي گذارد كه تا پايان تعهداتش را حفظ كند. چنين روندي، احتمالا به تغيير مثبتي منتهي مي شود.
¤ارتباط را هميشگي كنيد.
ارسال نامه به منزل دانش آموز، هر دو هفته يك بار توسط خود او، حاوي اطلاعاتي درباره اخبار مدرسه، خبر نامه هاي كلاس، برنامه هاي ورزشي يا درخواست هايي براي كمك، مي تواند مؤثر باشد. براي اين كه دانش آموزان را به تحويل نامه به والدين ترغيب كنيد، از آن ها بخواهيد، نامه ها را امضا شده برگردانند. با اين كار مطمئن باشيد، اكثر نامه ها امضا شده برگشت داده مي شوند. والدين، حتي آن هايي كه از نوع سوم هستند، از شما به خاطر اين كه با آن ها در ارتباط هستيد، آن ها را در جريان اخبار مهم قرار مي دهيد و در كارها دخالت مي كنيد، قدرداني مي كنند.
¤هنگام صحبت با والدين به عنوان يك فرد متخصص اظهارنظر كنيد.
بسيار مهم است كه ارتباط خود را با والدين، در سطحي تخصصي نگه داريد. مثلا درباره مدرسه، مديران، يا معلمان ديگر صحبت ناخوشايندي نداشته باشيد و درباره دانش آموزان ديگر، از بدگويي يا توهين بپرهيزيد. در جلسات دير حاضر نشويد و در حضور والدين با معاونين بحث نكنيد.
¤خانواده ها را همان گونه حمايت كنيد كه آن ها از فرزندانشان حمايت مي كنند.
والدين دانش آموزان داراي نيازهاي يادگيري خاص، همانند فرزندانشان، داراي پيشينه زباني و قومي متفاوتي هستند كه غالباً بايد سخت تر كار كنند تا به بهبود و پيشرفت تحصيلي برسند. قدرداني خود را، از طريق كمك به خانواده ها در تمرين مهارت هاي سوادآموزي در منزل، به آن ها نشان دهيد. والدين را تشويق كنيد، از فرزندانشان بخواهند تا از والدينشان در مورد آن چه كه در مدرسه يادگرفته اند، بپرسند. از والدين بخواهيد، زماني را به صحبت با فرزندانشان درباره مدرسه اختصاص دهند. تكاليفي را فراهم كنيد كه دانش آموزان و والدينشان با هم فكري يكديگر، براي به دست آوردن يك تجربه آموزشي مشترك، انجام دهند.

 



روانشناسي رنگ ها و خواص آنها-3

خواص رنگ بنفش: پرتو نور بنفش رنگ براي رفع اختلالات رواني مانند شيزوفرنيا و جنون ادواري و نيز براي آن عده از بيماران كه به اختلالات سيستم عصبي، امراض جمجمه مبتلا هستند، مفيد و موثر است. در دوران قديم پيشينيان براي تسكين ناراحتي هاي اعصاب، بيمار را با پارچه بنفش رنگ ملبس مي كردند، پرتو رنگ بنفش به همراه رنگ مكمل آن يعني رنگ زرد را مي توان براي درمان بيماراني كه دچار عوارضي چون اختلالات مغزي، نورالژي، درد سياتيك و مننژيت نخاعي و آب مرواريد چشم ها استفاده كرد.
ويژگي هاي رنگ بنفش: رنگ بنفش تركيبي از رنگ هاي قرمز و آبي است.
- رنگ بنفش نماد روحانيت، معنويت، عرفان، عشق، صميميت، عزت نفس و صلابت است.
- رنگ بنفش، رنگي الهام بخش براي ادبا، شعرا و هنرمندان بويژه موسيقي دانان است. در هنگامي كه در پرتو اين رنگ قرار مي گيرند گويي درك شهودي و احساس خلاقيت به آن ها الهام مي شود.
- شخصي كه به رنگ بنفش علاقه مند است طالب يك تغيير و تحول بزرگ براي خود به صورت سحرآميز مي باشد تا موجبات انبساط خاطر و شادماني ديگران هم به همان نسبت فراهم سازد.
خواص رنگ زرد: براي درمان بيماري هاي مفصلي و روماتيسم مفيد است. دستگاه گوارش را كنترل مي كند. در پالايش كبد و روده ها و نيز در تصفيه كلي بدن موثر است. پرتو رنگ زرد براي كاهش اضطراب و تسكين ناراحتي اعصاب و رفع افسردگي و نااميدي و نيز جهت تحرك ذهني نافع مي باشد. اين رنگ انرژي دهنده عضلات است و فقدان آن سستي عضلاني و فلجي را در پي خواهد داشت. لذا پرتو رنگ زرد در درمان فلج موثر است. رنگ زرد، براي كاهش ناراحتي پوكي استخوان، يرقان، سوء هاضمه، ديابت و بواسير موثر است.
رنگ زرد موجبات تقويت اعتماد به نفس و نشاط را در فرد فراهم مي سازد.
رنگ زرد، مهمترين تاثيرگذار در نظام شبكه ذهني انسان به شمار مي رود. يعني اين رنگ محرك ترين عامل فعاليت هاي ذهني و فكري را سبب مي شود.
زرد براي درمان يبوست و مرض قند مفيد است.
ويژگي هاي رنگ زرد:
رنگ زرد نماد و سمبل عقلانيت، منطق، روشني و شادماني و ترقي خواهي است.
علاقه مندان به رنگ زرد، خواهان رهايي از بار مسئوليت هاي محدود كننده و پردردسر هستند.
خواص رنگ نارنجي:
رنگ نارنجي براي كاهش افسردگي، خستگي و بي رمقي و ايجاد نشاط، شادماني و سرزندگي نافع است. پرتو نور نارنجي براي درمان سنگ هاي كليوي و طحال صفراوي، پاك سازي ريه و برونشيت مزمن، گرفتگي موقت عضلاني غده پانكراس، معده، روده ها، مفيد است
قابل ذكر اين كه در استفاده رنگ نارنجي نبايد افراط شود زيرا برهم زننده تعادل مي شود لذا توصيه مي شود كه رنگ نارنجي به همراه رنگ هاي سبز و آبي استفاده شود.
ويژگي هاي رنگ نارنجي:
رنگ نارنجي نشانه نشاط، سرزندگي، اميد، سلامتي، دانش، آگاهي و فعاليت اجتماعي است نارنجي با رنگ روشن علامت غرور و افتخار است و بالعكس فرد علاقه مند به رنگ نارنجي تيره و مات، غالبا حكايت از كم هوشي او مي كند.
خواص رنگ قرمز:تحرك بيشتر بدني، كمك در رفع كم خوني، اشتهاي غذا را زياد مي كند. گلبول هاي قرمز خون، آهن آن را جذب كرده و نمك را از راه كليه ها و پوست دفع مي كند.
اشخاصي كه به كم خوني مبتلا هستند، بهتر است قسمت هايي از تزئينات داخلي خانه مانند مبل ها يا پرده ها را از رنگ قرمز انتخاب كرده تا به اعتدال مزاجي و روحي كمك شود.
پرتو نور قرمز رنگ، بر هموگلوبين اثر كرده و انرژي بدن را افزايش مي دهد و متعاقبا حرارت بدن بالا مي رود و گردش خون را بهتر مي كند. از اين رو رنگ قرمز براي كم خوني و كمبود آهن بدن سرماخوردگي و نيز براي درمان فلج مفيد است. نظر به اينكه رنگ قرمز انرژي دهنده و محرك بسيار قوي به شمار مي رود نبايد براي اشخاصي كه دچار اضطراب، اختلالات هيجاني و عاطفي هستند استفاده شود.
ويژگي هاي رنگ قرمز:
رنگ قرمز، نماد و سمبل زندگي، نشاط، تحرك، تهور در مبارزه طلبي براي پيروزي، انرژي حياتي قدرت، رهبري، خلاقيت و سخت كوشي است.
رنگ قرمز روشن، نشانه سخاوت و بخشش، بلندنظري و بلندپروازي، عواطف، احساسات و وابستگي است.
رنگ قرمز تيره، نشانه هيجانات تند و قوي، عشق، خشم، سلطه طلبي و برتري جويي و پشتكار است.
رنگ قرمز در واقع، جان بخش و انرژي زاست و موجبات تحريكات و بيداري احساسات، عوامل و اسباب فيزيكي فرد را فراهم مي سازد.
خواص رنگ فيروزه اي: رنگ فيروزه اي در كاهش اضطراب، بيقراري و التهاب بافتي، عفونت هاي باكتريايي مفيد است. اين رنگ ساختار ايمني بدن را تقويت مي كند و لذا در درمان عفونت ها موثر است.
با پرتو رنگ فيروزه اي همراه با رنگ مكمل آن يعني رنگ قرمز، مي توان بيماري هايي مانند گلودرد، التهاب كليه و مثانه، سرماخوردگي و سينوزيت را درمان كرد.

 



كودك براي تسكين هيجاناتش انگشت مي مكد

مكيدن انگشت توسط كودك معمولا وسيله اي براي تسكين هيجانات است.
انگشت مكيدن، ناخن جويدن، جويدن سرمداد و خودكار يكي از رايج ترين اختلالات رفتاري دربين كودكان و نوجوانان است.
مكيدن انگشت توسط كودك معمولاً وسيله اي براي تسكين هيجانات است و به عنوان نشانه اي از احساس ناامني، كمبود مهر و محبت باشد و ممكن است اين عادت نامطلوب ادامه پيدا كند.
اگر مكيدن انگشت شست به صورت جدي براي مدت طولاني ادامه پيدا كند ممكن است، مانع رشد طبيعي دندان كودك شود و موجب تغيير شكل طبيعي دندان ها شود.
ماليدن ماده تلخ يا تند روي شست هاي كودك و پيچيدن تكه اي پارچه دورانگشتان كودك نمي تواند، روش مطلوب و مؤثري باشد.
به طور كلي به تدريج تمايل كودك به مكيدن انگشت كمتر مي شود و زماني كه كودك به سن 5 سالگي مي رسد، اين عادت بسيار كم اتفاق مي افتد يا اين كه به كلي از بين مي رود به خصوص در بين كساني كه از سينه مادر تغذيه شده اند.
از هرگونه تهديد ،تنبيه، سرزنش و تحقير كودك بايد خودداري كرد زيرا سودمند نخواهد بود. پارچه بستن به انگشت، استفاده از مواد رنگي، شيميايي و ادويه براي ترك اين عادت نيز چندان مطلوب نيست.

 



تعطيلات عمر را طولاني تر مي كند

تحقيقات جديد نشان مي دهد تعطيلات مي تواند تاثيرات طولاني مدتي روي زندگي شما داشته باشد كه يكي از مهم ترين آن ها افزايش طول عمر است.
محققان معتقدند توريست ها و افرادي كه مدت هاي طولاني در تعطيلات به سر مي برند به سه فاكتور موثر در شادي دست پيدا مي كنند.
به اين ترتيب پزشكان مي توانند به جاي تجويز داروهاي ضد افسردگي به بيماران خود تعطيلات را پيشنهاد كنند. پزشكان معتقدند داشتن تعطيلات تاثير زيادي در از بين بردن علائم افسردگي دارد.
بررسي ها نشان مي دهد بين جهانگردي و سلامت رابطه مستقيم وجود دارد. سفر كردن روش بسيار موثري براي رسيدن به شادي است. در تعطيلات ميزان شادي انسان ها افزايش پيدا مي كند و شواهد زيادي وجود دارد كه شادي به طولاني تر شدن عمر كمك مي كند.
به اين ترتيب مي توان مطمئن بود تعطيلات به افزايش اميد به زندگي منجر مي شود.
اولين عنصر موثر در داشتن شادي، احساسات مثبت است كه شامل لذت، علاقه، رضايت و عشق است.
دومين عامل انگيزه است كه به انسان ها هدف مي دهد. سومين عامل نيز تعهد داشتن است كه فرد را به عوامل خاصي وابسته و مسئول مي كند.
مطالعات نشان مي دهد با تعطيلات مي توان به هر سه فاكتور ذكر شده رسيد كه در نهايت منجر به سلامت جسمي و روحي و عمر طولاني تر مي شود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14