(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهار شنبه 27 مرداد 1389- شماره 19720

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
محفل انس با قرآن در حرم حضرت معصومه(س)
خط امام(ره) و ملي گرايي - قسمت آخر
مجلس ، مجازات آلوده كردن آب ها به مواد نفتي را تعيين كرد
خارج از دستور
چگونه خليفه خدا باشيم ؟
همايش ملي مقاومت و آزادگي برگزار شد
رئيس اداره عمليات ستاد كل نيروهاي مسلح:آمريكا را در صورت تجاوز به ايران، در سه اقدام به زانو درمي آوريم
حجت الاسلام جعفري: انگيزه اي براي عضويت در شوراي فرهنگي نهاد رياست جمهوري ندارم



محفل انس با قرآن در حرم حضرت معصومه(س)

محفل انس با قرآن كريم در حرم حضرت معصومه(س) هر روز برگزار مي شود.
با حضور گسترده مردم روزه دار و قاريان برجسته قرآن كريم، محفل انس با قرآن هر روز در ماه مبارك رمضان در شبستان امام خميني حرم حضرت معصومه(س) برگزار مي شود.گفتني است حضور چشمگير دختران و پسران جوان در اين محفل نوراني نشانگر علاقه نسل جوان به كلام خدا و حركت جوانان در پرتو زندگي قرآني است.

 



خط امام(ره) و ملي گرايي - قسمت آخر
همه جا خورشيد

ابراهيم حاجي محمدزاده
«... هان اي مسلمانان قدرتمند به خود آييد و خود را بشناسيد و به عالم بشناسانيد و اختلاف فرقه اي و منطقه اي را، كه به دست قدرت هاي جهانخوار و عمال فاسد آنها براي غارت شما و پايمال كردن شرف انساني و اسلامي شما بارآمده به حكم خداي تعالي و قرآن مجيد به دور افكنيد، و تفرقه اندازان، از قبيل آخوندهاي جيره خوار و ملي گرايان بيخبر از اسلام و مصالح مسلمين را از خود برانيد كه ضرر اينان بر اسلام از ضرر جهانخواران كمتر نيست اينان اسلام را وارونه نشان مي دهند و راه را براي غارتگري باز مي كنند. خداوند تعالي اسلام و مسلمين را از شر جهانخواران و پيوستگان و وابستگان به آنان نجات دهد...»(1)
يكي از بزرگترين نگراني هاي امام نسبت به آينده انقلاب اسلامي تكرار تاريخ و دغلبازي كساني است براي كسب قدرت كه هيچگونه تعهدي نسبت به پياده نمودن اسلام ناب محمدي(ص) ندارند.
«... نگراني من از اينست كه نكند سستي كنيم و در پياده كردن اسلام دقت لازم را ننمائيم بعداً اشكال پيش بيايد نكند مثل مشروطه شود كه آقايان تلاش كردند و مشروطه را بنا گذاشتند، آن وقت چند نفر از سياسيون مستبد، مشروطه خواه شدند و حكومت را گرفتند و هر دوره مجلس را بدتر از دوره قبل تشكيل دادند. امروز من هيچ ترسي ندارم. ولي ترسم از آن است كه مبادا ما مسائل را به صورتي محكم تحويل دسته بعد ندهيم، ترسم از آن است كه مبادا از حرفهاي خارجيها بترسيم و در پياده كردن احكام خدا سستي كنيم. ما بايد همه چيز را به همان قوتي كه امروز دارد تحويل دسته بعد بدهيم، و آن ها هم كوشش كنند كه با همان قوت تحويل دسته بعد دهند...»(2)
«آنچه در اين حكومت اسلامي مطرح است اسلام و احكام مترقي آن است، بر ملت عظيم الشان ايران است كه در تحقق آن به جميع ابعاد و حفظ و حراست آن بكوشند، كه حفظ اسلام در رأس تمام واجبات است. كه انبياي عظام از آدم-عليه السلام- تا خاتم النبين- صلي الله عليه وآله وسلم- در راه آن كوشش و فداكاري جان فرسا نموده اند و هيچ مانعي آنان را از اين فريضه بزرگ بازنداشته، و همچنين پس از آنان اصحاب، متعهد و ائمه اسلام- عليهم صلوات الله- با كوشش هاي توانفرسا تا حد نثار خون خود در حفظ آن كوشيده اند. و امروز بر ملت ايران خصوصاً و بر جميع مسلمانان عموماً، واجب است تا اين امانت الهي را كه در ايران به طور رسمي اعلام شد و در مدتي كوتاه نتايج عظيمي به بار آورده است. با تمام توان حفظ نموده و در راه ايجاد مقتضيات بقاي آن و رفع موانع و مشكلات آن كوشش نمايند. و اميد است كه پرتو نور آن بر تمام كشورهاي اسلامي تابيدن گرفته و تمام دولت ها و ملت ها با يكديگر تفاهم در اين امر حياتي نمايند. و دست ابرقدرت هاي عالمخوار و جنايتكاران تاريخ را تا ابد از سر مظلومان و ستمديدگان جهان كوتاه نمايند...»(3) و نسبت به كساني كه مدعي هستند با انگيزه ها و افكار خود ساخته و تقليد از غرب گرايان انقلاب را تداوم بخشند به امت ما هشدار داده و ميفرمايند: «... شك نبايد كرد كه انقلاب اسلامي ايران از همه انقلاب ها جداست. هم در پيدايش و هم در كيفيت مبارزه و هم در انگيزه انقلاب و قيام و ترديدي نيست كه اين يك تحفه الهي و هديه غيبي بوده كه از جانب خداوند منان بر اين ملت مظلوم و غارتزده عنايت شده است...»(4)
و با هشدار به كساني كه برخلاف ادعاهايشان به اين امانت الهي و مقصد جهاني آن در اتحاد و رهايي تمامي انسانها با ترفندهاي گوناگون ميخواهند خلل وارد مي كنند ميفرمايند «...خداوند همه ما را از قيدهاي شيطاني رها فرمايد تا بتوانيم اين امانت الهي را به سرمنزل مقصود برسانيم و به صاحب امانت حضرت مهدي موعود ارواحنا المقدمه الفدا- رد كنيم...»(5)
و برخلاف تمام ترفندهاي ملي گرايان كه به گول زدن مردم دل خوش نموده اند. انسان متعهد به مبارزات انبياء و اولياء را توحيد محور نه ملي محور ميدانند:
«... خداوند را در نظر بگيريد، اصولا آنچه كه بايد در نظر گرفته شود خداست، نه مردم اگر صد ميليون آدم، اگر تمام دنيا يك طرف بودند و شما ديديد كه همه آنها حرفي مي زنند كه برخلاف حكم قرآن است بايستيد و حرف خدا را بزنيد ولو اينكه بر شما بشورند انبياء هم همين طور عمل مي كردند مثل موسي در مقابل فرعون مگر غير از اين عمل ميكرد؟ مگر موافقي داشت...»(6)
امت ما بنابر همين روش و الگوي انبيايي قبل از 15 خرداد 1342 امام و مقتداي خويش را يافت و در تمام نشيب و فرازها و سختي ها همراه او گرديد تا به تعبير باشكوه امام تنها به افتخار همراهي با پيامبر رحمت افتخار نمايد.
«... يا ايها النبي حسبك الله و من تبعك من المومنين(7) چه خطاب افتخارآميزي است براي مومنين! چه خطاب مسئوليت آوري است براي مومنين! افتخارآميز براي اينكه خداي تبارك و تعالي كافي است و هيچ كس در مقابل حق تعالي قدرتي ندارد، قوه اي ندارد، همه هيچند، ولي خداي تبارك و تعالي به مومنين- كه مومنات هم داخل مومنينند اين افتخار را مرحمت فرموده است كه در پهلوي اسم مبارك خودش مومنين را هم ذكر فرموده «براي تو، خدا و كساني كه متابعت كردند، مومنيني كه از تو متابعت كردند كافي است» با اينكه خدا كافي است لكن همچون تشريفي را به مومنين- كه مومنات هم داخل هستند مرحمت فرموده است. مومنين بايد كفايت كنند از اسلام، حفاظت كنند از اسلام. پيغمبر اسلام را كافي هستند. پيغمبر اسلام هست و احكام اسلام، اهداف اسلام، خداي تبارك و تعالي در اين آيه به ما فرموده اند كه اهداف اسلام و خود نبي اكرم و هرچه مربوط به نبي اكرم است، شماها بايد كفايت كنيد، ما مأموريم، مأموريم كه حفاظت كنيم از دين خدا، حفاظت كنيم از اهداف الهي...»(8)
و «... خورشيد تابان اسلام بزرگ در شرق و غرب عالم نورافشاني مي نمايد، و نداي ابراهيمي و محمدي در گوشه و كنار گيتي طنين افكنده و جان و دل مسلمانان جهان را روح بخشيده و فرياد وحدت بين طوايف مسلمين از هر فرقه و مستضعفان و مظلومان از هر ملت در سراسر جهان زلزله افكنده، و كاخ آمال ستمگران و جهانخواران در شرف انهدام و فرو ريختن است. گويي دولت مستضعفين نزديك، وعده حق تعالي قريب الوقوع است... با پشت پا زدن بر مكتب هاي شرقي و غربي و انحرافات مليگرايي فرقه زدايي نموده، با همه ملت ها بدون در نظر گرفتن رنگ و مليت و محيط و منطقه برادر و برابر، غمخوار يكديگر باشند و تحكيم وحدت كنند و بايد واحد بر دشمنان بشريت و زورگويان جهان بتازند...»(9)
و«... خدايا توان و صبر و استقامت ما را در تحمل سختي ها و مشكلات افزون نما و نعمت رضايت در شكست و پيروزي را به ما ارزاني فرما و دل مردم ما را كه براي دين تو شهيد و مفقود و مجروح و اسير داده اند و سختي هجران عزيزان را به عشق لقا و رضاي تو تحمل كرده اند شادمان فرما و همه ما را در مسير بندگي عاشق و دردآشنا فرما و شهيدان ما را از كوثر زلال ولايت خود و رسول اكرم-صلي الله عليه وآله وسلم- و ائمه هدي عليهم صلوات الله- سيراب نما و انقلاب اسلامي ما را به انقلاب مصلح كل متصل فرما «انك ولي النعم»(10)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1)صحيفه امام ج 19ص 326
(2) صحيفه امام ج 18 ص 242
(3) و (4) صحيفه امام وصيت نامه سياسي الهي امام ج21 ص403
(5)صحيفه امام ج18 ص 472
(6)صحيفه امام ج13 ص 53
(7)انفال آيه 64
(8)صحيفه امام ج7 ص 503
(9) صحيفه امام ج19ص333
(10)صحيفه امام ج20 ص347

 



مجلس ، مجازات آلوده كردن آب ها به مواد نفتي را تعيين كرد

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي مجازات آلوده كردن آبهاي درياها و رودخانه هاي قابل كشتيراني كشور به مواد نفتي را تعيين كردند.
به گزارش خبرنگار امور مجلس كيهان در نشست علني ديروز خانه ملت كليات و جزئيات لايحه حفاظت از درياها و رودخانه هاي قابل كشتيراني در مقابل آلودگي به مواد نفتي در دستور كار قرار گرفت.
جعفري سخنگوي كميسيون كشاورزي مجلس با اشاره به ضرورت تصويب لايحه فوق اظهار داشت: كشورهاي همسايه ما پيشتازتر از ما بودند و قوانيني را در مورد حفاظت از درياها به تصويب رساندند.
وي افزود: لايحه مزبور براي دفاع از حفاظت دريا و رودخانه ها در مقابل آلودگي هاي نفتي است.
سپس كليات اين لايحه به راي گذاشته شد كه به تصويب رسيد و در دامه مجلس وارد بررسي جزئيات آن شد كه موادي از آن را هم تصويب كرد.
براساس مصوبه مجلسي ها، همه كشتي ها، نفتكش ها و شناورها موظف شدند هنگام ورود به آب هاي موضوع اين قانون در مقابل خسارات احتمالي ناشي از آلوده كردن آب ها به مواد نفتي بيمه شده باشند؛ در غير اين صورت لازم است تعهدنامه مالي جهت جبران خسارات احتمالي به همراه داشته باشند.
همچنين مجلس مقرر كرد: آئين نامه اجرايي اين قانون با پيشنهاد مشترك وزارتخانه هاي راه و ترابري، نفت و جهادكشاورزي و سازمان حفاظت محيط زيست به تصويب هيئت وزيران برسد.
خانه ملتي ها همچنين در ماده ديگري از اين لايحه، سازمان بنادر و دريانوردي را مكلف كردند به منظور پيشگيري از آلودگي، نسبت به بازرسي نفتكش ها، كشتي ها، شناورها و تأسيسات نفتي مشمول اين قانون اقدام كرده و در صورت وجود عيب يا نقص تا رفع آن از فعاليت آنها ممانعت به عمل آورد.
براساس مصوبه نمايندگان ملت، سازمان بنادر و دريانوردي موظف شده از وجود نفتكش هاي تك جداره به آب هاي موضوع اين قانون جلوگيري كند.
وكلاي ملت در ماده ديگري آلوده كردن آب هاي موضوع اين قانون به مواد نفتي را ممنوع اعلام و مقرر كردند مرتكب يا مرتكبان در صورت آلوده كردن عمدي آب ها به مواد نفتي به حبس از 6 ماه تا 2 سال با جزاي نقدي از 20ميليون ريال تا 5 ميليارد ريال يا هر دو مجازات و در صورت انجام غيرعمدي اين كار به جزاي نقدي از 10 ميليون ريال يا يك ميليارد ريال محكوم شوند.
مسئولان نفتكش، كشتي، شناور و تاسيسات نفتي براساس مصوبه مجلس مكلف شدند در صورت بروز آلودگي به هر دليل، مراتب را در اسرع وقت به مقامات نزديك ترين بندر ايران و مقامات محلي سازمان هاي حفاظت محيط زيست و شيلات اطلاع دهند و متخلفان از اين امر حسب مورد علاوه بر مجازات هاي اداري و ساير مجازات هاي مقرر در اين قانون به جزاي نقدي از 20 ميليون ريال تا 5 ميليارد ريال محكوم مي شوند.
همچنين چنانچه مسئولان وقوع آلودگي كه دستورهاي سازمان بنادر و دريانوردي را كه به منظور جلوگيري از گسترش آلودگي به آنها ابلاغ مي شود اجراء ننمايند، به جزاي نقدي از بيست و پنج ميليون (000،000،25) ريال تا پنجاه ميليون (000،000،50) ريال محكوم مي شوند.
بر اساس اين مصوبه ماموران دولتي نيز كه وظايف خود را در جهت جلوگيري از بروز آلودگي يا گسترش آن و برخورد با متخلفان انجام ندهند، علاوه بر مجازات اداري، به جزاي نقدي از دو ميليون (000،000،2) ريال تا بيست ميليون (000،000،20) ريال محكوم مي شوند.
جزاي نقدي تخلف
در دفتر ثبت نفتي
براساس ماده ديگر لايحه فوق مسئولان كشتي، نفتكش، سكو و تأسيسات نفتي كه تكاليف راجع به نگهداري و تنظيم دفتر ثبت نفت را انجام ندهند يا مطالب نادرست خلاف واقع در آن ثبت كرده يا آن را مخدوش كنند، به جزاي نقدي از 25 ميليون ريال تا يكصد ميليون ريال محكوم مي شوند. گفتني است كليه كشتي ها و نفت كش هاي موضوع اين قانون بايد تمامي وقايع نفتي را در دفتر ثبت خود تا سه سال نگهداري و ثبت نمايند.
مجلس همچنين سازمان بنادر و دريانوردي را موظف كرد در بنادر، اسكله ها و پايانه هاي نفتي، امكانات و تأسيسات لازم را جهت دريافت آب توازن و فضولات نفتي از نفتكش ها، كشتي ها و شناورها ايجاد و اداره كند.
همچنين مقرر شده است تعيين كارمزد استفاده از اين امكانات و تأسيسات، مطابق آئين نامه باشد كه ظرف 3 ماه پس از تصويب اين قانون به پيشنهاد وزارت راه و ترابري به تصويب هيئت وزيران مي رسد.
نمايندگان مجلس در ادامه وزارتخانه هاي نفت، جهادكشاورزي و صنايع و معادن را موظف كردند تسهيلات مورد نياز از جمله زمين لازم به منظور ايجاد چنين تاسيساتي را در اختيار سازمان بنادر و دريانوردي قرار دهند.
همچنين مقرر شده است «نيروهاي نظامي و انتظامي امكانات و تأسيسات موضوع اين ماده را در بنادر و تعميرگاه هاي دريايي تحت مديريت خود ايجاد كنند.»
مجلس شوراي اسلامي سازمان حفاظت محيط زيست را هم موظف كرده است براساس معاهدات بين المللي و ضوابط و مقررات ملي، استانداردهاي زيست محيطي مورد نياز براي امكانات و تأسيسات مذكور در اين ماده را تهيه و ابلاغ كرده و با همكاري سازمان بنادر و دريانوردي بر اجراي آن نظارت كند.
محدوده آبهاي حاكميتي ايران
براساس مصوبه مجلس آب هاي موضوع اين قانون شامل مناطق دريايي موضوع قانون مناطق دريايي جمهوري اسلامي ايران در خليج فارس و درياي عمان و آب هاي تحت حاكميت دولت جمهوري اسلامي ايران در درياي خزر و رودخانه هاي قابل كشتيراني مي شوند.
مجلس مقرر كرد: مقررات اين قانون در مورد خليج فارس، درياي عمان و درياي خزر تا زماني لازم الاجراء است كه نحوه جلوگيري از آلودگي آب هاي مذكور توسط معاهدات چندجانبه بين المللي يا توافق هاي دوجانبه بين دولت ايران وساير دول ساحلي اين مناطق تعيين نشده و به تصويب مجلس شوراي اسلامي نرسيده باشد.
اصلاح قانون نحوه تقسيم ارث
در بخشي از جلسه ديروز، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با الحاق تبصره اي به ماده 946 قانون مدني نحوه تقسيم ارث زوج و زوجه را اصلاح كردند.
در ماده 946 قانون مدني آمده است: زوج از تمام اموال زوجه ارث مي برد و زوجه در صورت فرزنددار بودن زوج يك هشتم از عين اموال منقول و يك هشتم از قيمت اموال غيرمنقول اعم از عرصه و اعيان به ارث مي برد؛ در صورتي كه زوج هيچ فرزندي نداشته باشد سهم زوجه يك چهارم از كليه اموال به ترتيب فوق مي باشد.»
براساس تبصره الحاقي نمايندگان ملت به ماده مذكور، مقرر شد مفاد اين ماده در خصوص وراث متوفايي كه قبل از تصويب آن فوت كرده ولي هنوز تركه او تقسيم نشده است نيز، لازم الاجرا باشد.»
به گزارش فارس غلامعلي حداد عادل نماينده تهران در خصوص طرح مذكور با بيان اينكه اين موضوع منشأ افزايش اختلافات نمي شود، گفت: اگر كسي در سال 88 فوت شده و بخواهند ارث را تقسيم كنند، براساس اين قانون تقسيم مي شود و اختلافي به وجود نمي آيد.
مجلس از پاسخ وزير اقتصاد قانع شد
در پايان جلسه علني سؤال نماينده بجنورد از وزير اقتصاد درباره اجراي قانون الزامات اجرايي اصل 44 و واگذاري سهام عدالت مطرح شد.
حسيني وزير اقتصاد در پاسخ به اين سؤال گفت: سؤال آقاي ثروتي نماينده بجنورد اين است كه چرا سهام عدالت كند اجرا شده و در مورد برخي اقشار، كارگران و روستايي ها به كندي پيش مي رود. من خدمت شما عرض مي كنم سهام عدالت چهار سال است كه در دستور كار دولت قرار دارد و در اين مدت نه با كندي و نه با تندي همراه بوده و كاري مبتني با برنامه بوده است.
وي افزود: اطلاعات حدود 49 ميليون نفر مورد رسيدگي قرار گرفته كه از اين بين 43 ميليون نفر واجد شرايط تشخيص داده شدند و تاكنون 39 ميليون نفر هم سهامدار شده اند. همچنين طبق قانون اصل 44 روستائيان و عشاير در اولويت بودند كه از 22ميليون جمعيت روستايي 75 درصد واجد شرايط تشخيص داده شدند. لذا براي 17 ميليون نفر دعوت نامه ارسال شد و اكنون 13ميليون نفر داراي سهام عدالت هستند.
وزير امور اقتصادي و دارايي خاطرنشان كرد: همچنين در مورد كارگران ساختماني، اطلاعات 320 هزار نفر از آنها براي سهام عدالت ارجاع شد كه 160هزار نفر يعني 50درصد آنها قبلا سهام گرفته اند و ما براي باقي افراد پرونده تشكيل داديم.
حسيني با اشاره به بحث مطرح شده در خصوص عدم تشكيل ستاد سرمايه گذاري استاني خاطرنشان كرد: مسئول تشكيل اين ستادها استانداران هستند و روساي ادارات كل اقتصاد و دارايي استان، يكي از هفت عضو اين ستاد هستند. همچنين اين ستادها در 23 استان تشكيل شده و كار آنها به خوبي پيش رفته است.
وي با انتقاد از اين كه گفته شده واگذاري ها منطبق بر قانون نيست، تاكيد كرد: هيچ واگذاري صورت نمي گيرد، مگر اين كه مصوبه هيات واگذاري باشد كه در اين هيات دو عضو ناظر از مجلس حضور دارند. من هم به عنوان وزير اقتصاد به قسمي كه خورده ام پايبند هستم و قانون را اجرا مي كنم. اگر هم تخطي هست وظيفه خود مي دانم كه به آن رسيدگي كنم.
حسيني در ادامه با اشاره به گفته هاي ثروتي در خصوص بنگاههاي زودبازده، افزود: در مورد بنگاههاي زودبازده وزير ديگري مسئول است، اما اينكه بانكها يك ريال هم به بنگاههاي زودبازده ندادند مبتني بر واقعيت نيست.
سپس موسي الرضا ثروتي نماينده بجنورد در پاسخ به ابوترابي كه اداره جلسه را برعهده داشت، ضمن قانع كننده ندانستن توضيحات وزير گفت: من در 15مورد قانون اصل 44 كاستي مي بينم و ايراد جدي به آن دارم. اقدامات انجام شده را هم كافي نمي دانم. لذا اين موضوع را به همكاران نماينده و راي آنها واگذار مي كنم.
پس از صحبت هاي ثروتي و توضيحات وزير اقتصاد، نمايندگان با 139راي موافق، 38 راي مخالف و 16راي ممتنع اعلام كردند كه از پاسخ وزير قانع شده اند.

 



خارج از دستور

تاكنون180نماينده
نامه به رئيس جمهور را امضا كرده اند
نماينده مردم تهران با بيان اينكه تاكنون 180نماينده نامه خطاب به رئيس جمهور در خصوص مشايي را امضا كرده اند، افزود: اسامي امضاكنندگان اين نامه محفوظ خواهد ماند.
علي اصغر زارعي در گفت وگو با فارس، با اشاره به اظهارات مشايي و حساسيت هاي ايجاد شده در اين خصوص اظهار داشت: سخنان مشايي حساسيت بسياري از شخصيت ها را به دنبال داشت و بسياري از افراد در سطح جامعه نسبت به سخنان وي موضع قاطعي اتخاذ كردند.
وي در اين رابطه افزود: بعد از تعطيلات مجلس برخي از نمايندگان درصدد بودند تا بحث سؤال از رئيس جمهور را در مجلس مطرح كنند كه بعد از آن مجموعه افراد اصولگرا در مجلس تصميم گرفتند نامه اي را خطاب به رئيس جمهور تهيه و در آن اعتراض خود به اظهارات مشايي را اعلام كنند.
زارعي با بيان اينكه طرح برخي از سخنان توسط مشايي هيچ ضرورتي ندارد، ادامه داد: مشايي نبايد برخي سخنان را بيان كند چرا كه طرح برخي از سخنان نه تنها ضرورت ندارد بلكه ضررهاي زيادي هم به دنبال خواهد داشت.
نماينده مردم تهران خاطرنشان كرد: در نامه اي كه خطاب به رئيس جمهور تنظيم كرده ايم از آقاي احمدي نژاد خواسته ايم تا چاره اي در خصوص اظهارنظرهاي غيرضروري مشايي بيانديشد تا زحمات و خدمات دولت زير سؤال نرود.
زارعي همچنين بيان داشت: تاكنون 180 نماينده در مجلس اين نامه را امضا كرده اند و تصميم ما بر اين است كه اين نامه را خودمان مستقيم به رئيس جمهور بدهيم.
وي گفت: براي پيشگيري از سوءاستفاده برخي افراد مغرض، تصميم داريم از قرائت متن اين نامه در مجلس خودداري كنيم و همچنين اسامي امضاكنندگان اين نامه محفوظ خواهند ماند.
نماينده مردم تهران ابراز اميدواري كرد كه دولت و مجلس بتوانند با همكاري و تعامل هرچه بيشتر نقشه هاي دشمن را نقش بر آب كنند و بيش از گذشته نسبت به حل مشكلات مردم در جامعه اقدامات درخور توجهي را انجام دهند.

 



چگونه خليفه خدا باشيم ؟

وقتي كسي كاري انجام مي دهد، آن كار بالأخره يك آثاري دارد. به ما گفتند: اگر خواستيد ببينيد به آن كار و به آن وصف رسيديد، از اوصافش كمك بگيريد. مثلاً نمازي كه خوانده مي شود؛ اگر كسي خواست بفهمد نماز او مقبول است يا نه، يك راه روشني دارد. اگر واقعاً از فحشاء و منكر جدا شد، معلوم مي شود كه نماز او مقبول شد وخدا كاملاً قبول كرد و اگر خداي ناكرده در عين نماز گاهي آلوده مي شود، بداند كه نماز او قبول نشد. لازم نيست در قيامت پرده ها كنار برود ما را به محاسبه دعوت بكنند تا معلوم بشود نماز ما مقبول شده يا نه ! براي اينكه خدا نماز را معرفي كرد، گفت: نّ الصّلاه تنهي عن الفحشاء و المنكر(1)، مثل اينكه به ما گفتند: انسان حيوان ناطق است. اگر كسي حيات نداشت، يا نطق نداشت؛ معلوم مي شود انسان نيست. اگر اين نماز نتوانست ما را از زشتي و منكر باز دارد، معلوم مي شود آنچه را كه ما خوانديم نماز نبود ! وقتي نماز نبود، عمود وستوني هم براي دين ما نيست. پس،از اثر نماز مي توان كاملاً فهميد كه اين نمازي كه ما خوانديم مقبول خداست يا نه.
مساله حفظ قرآن هم اينطور است؛ قرآن حقيقتاً نور است. ذات أقدس له فرمود: ما رسولمان را ارسال كرديم و كتابمان را انزال كرديم و اين كتاب را به همراه رسول، آن نازل را به همراه مرسل فرستاديم: و اتّبّعوا النّور الّذ ي انز ل معه (2). همراه پيامبر يك نوري را داديم؛ اين نور هر جا رفت بايد آدم را روشن بكند، اين يك مطلب. آدم روشن دو تا كار مي كند: يكي اشياء را مي فهمد، يكي مهندس خوبي است. وقتي كسي نيّر شد، مستنير شد، نوراني شد؛ اين هم مي فهمد كه كدام شيء بايد در كجا قرار بگيرد، ديگر اينكه آن هنرمندي را هم دارد كه برابر فتواي دل و علمش عمل مي كند؛ اين دو مطلب.
نزول قرآن جهت نيل انسان به مقام «خلافت الهي»
از اينجا معلوم مي شود كه خداي سبحان كلامش را فرستاده به وسيله رسولش تا ما را خليفه خود بكند. عالم رباني شدن و همه اين اوصاف را فراهم كردن، اينها تقريباً زمينه كار است. حتّي به انبياء و اولياء تأسّي كردن، اينها مقدّمه كار است. آن هدف اصلي اين است كه: نّي جاع ل ف ي الأرض خليف ه(3) فراهم بشود. منتها خلفاي الهي يك درجه نيستند؛ بعضي مقدّمند، بعضي متأخّرند و مانند آن. همانطوري كه: لقد فضّلنا بعض النّب يّين علي بعض(4) هست، ت لك الرّسل نفضّل بعضهم علي بعض(5) هست؛ خلفاي الهي هم همين طورند. ولي بنا بر اين است كه ما (خليفه الله) بشويم؛ اين هم يك مسأله.
حالا چه جوري خليفه الله بشويم ؟ ما اگر به مقام شامخ خلافت الهي رسيديم، به مقصد رسيده ايم و گرنه در راهيم هنوز ! الله چه كار مي كند، ما كه خليفه اللّه ايم بايد چه كار بكنيم ؟ به همان روالي كه خداي سبحان نماز را معرفي كرد، فرمود: نماز كارش اين است كه جلوي بدي را بگيرد: نّ الصّلاه تنهي عن الفحشاء و المنكر و اگر كسي نماز خواند و به لطف الهي از فحشاء و منكر محفوظ بود، بايد شاكر باشد؛ مطمئن باشد كه يقيناً اين نماز او قبول شد، براي اينكه جلوي بدي هاي او را گرفت.
چگونگي وصول به مقام خلافت الهي در بيان امام رضا (ع)
اما خلافت الهي چيست ؟ ما چه جور خليفه الهي باشيم ؟ اوّلاً وجود مبارك امام هشتم، ثامن الحجج (ع) فرمود: اينچنين نيست كه سنّت الهي مخصوص انبياء باشد ! مؤمن هم مي تواند سنّت الهي را داشته باشد. در همان حديث معروفي كه در كتاب شريف تحف العقول آمد(6)، وجود مبارك امام هشتم (ع) فرمود: مؤمن به مقام ايمان بار نمي يابد، مگر اينكه سنّتي از خدا، سنّتي از رسول خدا، سنّتي از وليّ خدا در او باشد. آن سنّتي كه از خدا بايد در مؤمن باشد، اين است كه او كتمان سرّ كند؛ همانطوري كه خدا اسرار را، غيب را به همه نمي گويد، شخص هم اسرار خود را به همه نگويد. اين يك تمثيل است و نه تعيين ! يعني تنها اين سنّت معيار نيست؛ سنن الهي فراوان است. اينكه گفته شد: تخلّقوا ب اخلاق الله (7)، همين است.
ظهور كمالات فعليّه خدا در مؤمنان
خداي سبحان وقتي كمالاتي را در مقام فعل، نه آن منطقه هاي ممنوعه، براي خود ذكر مي كند؛ مي بينيد همان كمالات را براي انبياء ذكر مي كند. اگر خدا رئوف و رحيم است ب ع باد ه المؤم نين(8)، درباره وجود مبارك رسول گرامي (ص) فرمود: عزيز عل يه ب المؤم نين رؤف رحيم(9). اين رئوف رحيم دو وصف از اسماي حسناي خداست. همان وصف هائي را كه خدا ب الذّات براي خودش قائل است، ب العرض براي پيامبر قائل است.
پس مي شود ب العرض وب التّبع اين اوصاف را فراهم كرد و اگر اين اوصاف را در خودمان تحصيل كرديم، به نوبه خود مي شويم ( خليفه الله). حالا همانطوري كه ايمان درجاتي دارد، ولايت درجاتي دارد، خلافت هم درجاتي دارد. اگر لهم درجاتي است در يك آيه، هم درجاتي است در آيه ديگر؛ اين دو آيه سوره آل عمران و سوره انفال نشان دهنده تفاوت مراتب است. يكي در درجه بالاست مثل انبياء و اولياي الهي (عليهم السّلام)، يكي در درجات نازله است مثل مؤمني كه ن شآء الله اهل سير باشد.
شهود قلبي،يكي از اوصاف خليفه خدا
ما بايد خليفه خدا باشيم. خدا چه كار كرد ؟ خدا يك مهندس خوبي است. ما بايد تلاش و كوشش كنيم؛ چه در حوزه، چه در دانشگاه كه مهندسي ياد بگيريم و مهندس خوبي باشيم؛ امّا نه مهندس سنگ و گ ل، بلكه مهندس آثار دل؛ معمار دل، مقلّب دل شدن، معرفت دل پيدا كردن و او را سامان دادن.خدا فرمود: من هر چيزي را در جاي خودش قرار دادم: اعطي كلّ ش يء خلقه ثمّ هدي(10) هست، احسن كلّ ش يء خلقه(11) هست، ما تري ف ي خلق الرّحمن م ن تفاوت(12) هست؛ هيچ چيز ذرّه اي از جاي خود تكان نخورده.
نظم دقيق رياضي در جهان هستي
بزرگان اهل حكمت، خدا غريق رحمت شان كند؛ گفتند: عالم نظير اين معماري هاي بشري نيست كه مثلاً يك ب ناي خوبي را ساخته و معماري كرده باشند، براي اينكه شما اگر يك آجر از يك ديوار شرقي بگيريد، در لاي ديوار غربي بگذاريد و بالعكس؛ اين ب نا همچنان محفوظ است. گفتند: عالم مانند حلقات سلسله عدد است، هيچ چيز را نمي شود از جايش برداشت ! شما اگر عدد 8 را بين 7 و 9 برداريد، اين در دستتان مي ماند؛ كجا مي خواهيد بگذاريد ؟ عالم اينجور است. اينكه فرمود: ما تري ف ي خلق الرّحمن م ن تفاوت؛ نه اين 8 در جاي ديگر جا دارد و نه عدد ديگر بين 7 و 9 جا مي گيرد ! هيچ نمي شود آن را دست زد: نّا كلّ ش يء خلقناه ب قدر(13) همين است، كلّ ش يء ع نده ب م قدار(14) همين است، ما تري ف ي خلق الرّحمن م ن تفاوت همين است. خداي سبحان هر چيزي را در سر جاي خودش قرار داد. لذا مهندس به معناي تنظيم رياضي جهان خلقت است، نه تنظيم سنگ و گ ل.
بيانات آيت الله جوادي آملي (مدظلّه العالي) در جلسه درس اخلاق در ديدار با جمعي از حافظان قرآن، دانشجويان همدان، طلاب و اقشار مختلف مردم ـ قم ؛ خرداد 1385
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) عنكبوت/ 45 (2) اعراف/ 157 (3) بقره/ 30 (4) اسراء/ 55 (5) بقره/ 253
(6) ر. ك: تحف العقول/ 442 (7) بحار الأنوار/ 58/ 129 (8) برداشت از: بقره/ 207 (9) توبه/ 128 (10) طه/ 50 (11) سجده/ 7 (12) ملك/ 3 (13) قمر/ 49
(14) رعد/ 8
خوان حكمت در ماه مبارك رمضان هر روز منتشر مي شود.

 



همايش ملي مقاومت و آزادگي برگزار شد

همزمان با بيستمين سالروز ورود آزادگان به ميهن اسلامي، همايش ملي مقاومت و آزادگي با حضور جمع كثيري از آزادگان سراسر كشور و خانواده هاي آنان در برج ميلاد برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما، در اين مراسم، مسعود زريبافان معاون رئيس جمهور و رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران گفت:آزادگان عزيزترين قشر ايثارگران و اسوه هاي مجسم صبر و مقاومت هستند كه بايد همه اركان نظام براي خدمت به آنان و خانواده هاي آنان همت گمارند.
وي با اشاره به مقاومت ها و ايستادگي هاي آزادگان ايراني در برابر شرايط دشوار و شكنجه هاي دژخيمان بعثي افزود: آزادگان ايراني با تاسي به اخلاق حسنه اسلامي دلاور مردانه در لحظات سخت با عشق به امام و ولي امر خود، امر به معروف و نهي از منكر و مرام اسلامي را فراموش نمي كردند و از اعتقادات خود در برابر شيطان صفتان پاسداري مي كردند.
وي با اشاره به ضرورت مقايسه شرايط زندان ها و رفتار مسئولان ايراني با اسراي عراقي اظهار داشت: نمايندگان صليب سرخ در عراق بايد شرايط دشوار و شكنجه هاي غيرانساني رژيم دست نشانده عراق با اسراي ايراني را براي جهانيان تبيين كنند تااكنون پس از گذشت سالها چهره دلاورمردان ايراني و دژخيمان بعثي روشن شود.
در ادامه مراسم سه تن از نمايندگان صليب سرخ در عراق كه با اسراي ايراني در ارتباط بودند، مورد تجليل و قدرداني قرار گرفتند.
همچنين در اين مراسم 20 نفر از نخبگان آزاده تنديس افتخار را از معاون رئيس جمهور و رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران دريافت كردند.
لازم به ذكر است، علي فردوس، حجت الاسلام علي رضا باطبي، امير سرتيپ حسين بخشي، امير سرتيپ شهاب الدين شهبازي، خانواده جانباز شهيد محمود امجديان، فاطمه ناهيدي، جبرئيل فلاح، علي عبدل خاني، خانواده مرحوم اسدالله خالدي، محمد تقي فخلعي، روح الله ندرلو، احمد روزبهاني، مهدي طحانيان، حمزه اكوانيان، خانواده شهيد حسين صادق زاده، حجت الاسلام سيدنصرالله محمودي، عبدالغني هرمزايي، علي اكبر هاشمي، آندرياس فيگر، لوچيا پيرليتر تجليل شدند.

 



رئيس اداره عمليات ستاد كل نيروهاي مسلح:
آمريكا را در صورت تجاوز به ايران، در سه اقدام به زانو درمي آوريم

رئيس اداره عمليات ستاد كل نيروهاي مسلح خطاب به آمريكا گفت: نيروهاي مسلح كشور را با فرماندهي مقام معظم رهبري آماده كرده ايم و اگر قصد تجاوز به ايران اسلامي را داشته باشيد، شما را با انجام سه اقدام به زانو درخواهيم آورد.
سردار علي شادماني در مراسم سالروز آزادسازي پاوه افزود: در اولين اقدام، تنگه هرمز را در اختيار مي گيريم و اجازه هيچ گونه حركتي را به هيچ كسي نخواهيم داد. در اين خصوص تاكنون چندين رزمايش را انجام داده ايم و توانايي هاي خود را به رخ آمريكايي ها كشانده ايم و اعلام مي كنيم اگر كوچكترين شرارتي براي ايران انجام دهد، تنگه هرمز را در اختيار مي گيريم.
وي ادامه داد: در اقدام دوم، ما طرحي داريم كه نيروهاي آمريكايي مستقر در پايگاههاي افغانستان و عراق را به گروگان درخواهيم آورد و اجازه هيچ گونه حركتي را به آنها نخواهيم داد. سومين اقدام ما اين خواهد بود كه چون مي دانيم اسرائيل، حياط خلوت آمريكاست، اگر كوچكترين تجاوزي به ايران شود، اين حياط خلوت را در آسايش نخواهيم گذاشت و اين را نيز به آمريكايي ها اثبات كرده ايم. اين توانايي امروز در اختيار رهبر معظم انقلاب و فرماندهي كل نيروهاي مسلح قرار دارد.
وي با بيان اينكه «امروز دشمنان اين نظام مقدس تنها به دنبال ايجاد توطئه و فتنه هستند» خاطرنشان كرد: من به عنوان يك نظامي قسم مي خورم؛ ارزش حماسه اي كه سال گذشته مردم در حمايت از رهبري انجام دادند، از عملياتهاي بزرگ فاو و كربلاي 5 بيشتر و از هر هواپيما و تانك به غرش درآمده ارزشمندتر بود.
شادماني با تاكيد بر اينكه «نبايد گرفتاري هاي روزمره باعث شود كه دست از اهداف اصلي خود كه همانا دفاع از نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران است، برداريم» افزود: بايد بدانيم كه دشمني هاي دشمنان اين نظام تمام نشده است، امروز دشمنان قصد دارند در اذهان مردم ايران اين را بگنجانندكه بين آنچه كه داريد و آنچه كه بايد داشته باشيد، بسيار فاصله وجود دارد؛ لذا در تلاشند كه با ايجاد بي اعتمادي در بين مردم، ضربه اي به اين نظام بزنند اما بحمدالله اين آرزو را به گور خواهند برد.
وي در بخش ابتدايي سخنان خود نيز اظهار كرد: حماسه پاوه در تاريخ ايران اسلامي براي هميشه ثبت شده و ايرانيان براي هميشه قدردان مردم اين شهر خواهند بود.
وي ادامه داد: بر همه ما، خدمتگزاران نظام واجب است كه پيام آن روز امام(ره) را همچنان پيش روي خود نگه داريم و اگر آن روز براي آرامش و امنيت مردم آمديم، امروز نيز بايدبراي اقتصاد و رفاه اين مردم دلاور كار انجام دهيم.
وي تصريح كرد: مردم خطه اورامانات مستحق بهترين خدمات و رسيدگي هستند و كارنامه اين ديار به عنوان قطعه اي زرين از دفاع مقدس براي هميشه ماندگار است.
رئيس اداره عمليات ستاد كل نيروهاي مسلح، گفت: اگر بخواهيم ريشه يابي كنيم كه چرا ضدانقلاب در پاوه به مردم اين ديار حمله كرد، بايد بگوييم كه براي اين بود كه قصه مقاومت مردم پاوه از نوع ديگري بود و ضدانقلاب، ايدئولوژي و روحيه اين مردم را با ايدئولوژي و روحيه خود متفاوت ديد و به همين دليل به مردم اين ديار حمله كرد و قصدشان نيز انتقام از مردم بود.
وي ادامه داد: بنابراين اولين نكته اي كه موجب حملات وحشيانه و جنايات ضدانقلاب در اين خطه شد، جهت تفاوت نگرش هايشان بود. آنها به دامن كمونيست غلتيده بودند و مردم پاوه عشق به مكتب اسلام، امام و نظام جمهوري اسلامي ايران داشتند. آنجا صحبت از بردگي و نوكري بود و اينجا صحبت از آزادگي و استقلال ايران اسلامي بود؛ لذا مسلم بود كه ضدانقلاب فكر انتقام از اين مردم را در سر مي پروراند. وي تاكيد كرد: پاوه شهر همت، شهر چمران، شهر سربازان انقلاب و شهر امام(ره) است.
وي در ادامه با اشاره به دشمنان نظام جمهوري اسلامي ايران، گفت: خدا را شاكريم كه پس از پيروزي انقلاب اسلامي تاكنون در همه عرصه ها و نبردها پيروز و سربلند بيرون آمده ايم.

 



حجت الاسلام جعفري: انگيزه اي براي عضويت در شوراي فرهنگي نهاد رياست جمهوري ندارم

حجت الاسلام جعفري با رد اطلاع خود از حكم صادره مبني بر عضويت وي در شوراي فرهنگي نهاد رياست جمهوري گفت كه انگيزه و علاقه اي براي پذيرش اين سمت ندارد.
حجت الاسلام علي جعفري در گفت وگو با فارس، به حكم اخير رئيس دفتر رئيس جمهور در خصوص انتصاب اعضاي شوراي فرهنگي نهاد رياست جمهوري، واكنش نشان داد و اظهار داشت: روز يكشنبه مورخ 24/5/89 سايت دفتر امور رسانه هاي رياست جمهوري خبري را در خصوص انتصاب اعضاي شوراي فرهنگي نهاد رياست جمهوري منتشر كرد و من اين خبر را در خبرگزاري فارس مشاهده كردم.
وي ضمن ابراز بي اطلاعي از اين حكم صادره از سوي رئيس دفتر رئيس جمهور گفت: در خبر سايت رياست جمهوري آمده بود «حكمي از سوي آقاي اسفنديار رحيم مشايي در خصوص چند نفر از جمله بنده، علي جعفري، دانشجوي دكتري فرهنگي و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) مبني بر عضويت در شوراي فرهنگي نهاد رياست جمهوري صادر شده است.» لازم است اعلام كنم كه در اين باره هيچگونه مذاكره و رايزني از سوي آقاي مشايي با اينجانب صورت نگرفته است و بنده به كلي از مراحل صدور حكم بي اطلاع بوده ام.
جعفري با بيان اين كه انگيزه و علاقه اي براي پذيرش اين سمت نداشته و ندارم، اضافه كرد: طي دو روز گذشته تلاش هاي مكرر و مستمر اينجانب جهت ديدار حضوري و يا حتي تماس تلفني با دفتر جناب آقاي مشايي و اعلام نظر قطعي ام مبني بر عدم پذيرش و ابراز تاسف ميسر نشد در حالي كه اين حق حداقلي شرعي و قانوني بنده بود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14