(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه اول شهريور  1389- شماره 19724

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
رهبر معظم انقلاب در ديدار صميمي دانشجويان: وحدت فقط بر مبناي اصول پذيرفتني است
عضو مجلس خبرگان رهبري : بهترين راهكار وحدت محاكمه سران فتنه است
حمايت 249 نماينده مجلس از رهنمودهاي اخير رهبر انقلاب
معاون پارلماني رئيس جمهور: تاخير در اجراي هدفمند كردن يارانه ها به زيان كشور خواهد بود
رسانه هاي غربي: بازي تمام شد، ايران ترس به خود راه نداد
احمديان: هزينه سوخت هر كيلووات ساعت برق هسته اي 10تومان است
وزارت اطلاعات: اقدام موسويان مصداق بارز جاسوسي است
معاون سياسي سپاه: سرپنجه هاي ايران در صورت هرگونه تهديد در تمامي دنيا فعال مي شود
توصيه مركز سابان به فتنه سبز براي ايجاد نارضايتي گسترده در ايران
حيا ، عامل اصلي پرهيز از گناه
\


رهبر معظم انقلاب در ديدار صميمي دانشجويان: وحدت فقط بر مبناي اصول پذيرفتني است

سرويس سياسي-
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي تاكيد كردند فقط وحدتي كه بر مبناي اصول باشد پذيرفتني است.
رهبر معظم انقلاب اسلامي غروب روز يكشنبه در ديدار با هزاران نفر از دانشجويان، فعالان دانشجويي و نخبگان علمي، پس از سخنان نمايندگان دانشجويان، اين جلسه را از شيرين ترين و مطلوب ترين جلسات خواندند و با اشاره به لزوم پيگيري مسائل مطرح شده در سخنان دانشجويان خاطرنشان كردند: تفاوت ديدگاه هاي دانشجويان در اين جلسه بسيار پرطراوت، و تلاش آنان براي بيان سخنان فكر شده و داراي استدلال، بسيار شوق انگيز بود.
ايشان، صحبت هاي عميق نمايندگان تشكل ها را نشان دهنده ظرفيت بالاي همفكري در تشكل هاي دانشجويي دانستند و مجموعه سخنان بيان شده در اين نشست را عرصه اي براي تفكر، ژرف گرايي و رسيدن به حقيقت خواندند.
حضرت آيت الله خامنه اي همچنين با پاسخ مثبت و حمايت از سخنان يكي از دانشجويان درباره ضرورت طرح سؤالات، نظرات و انتقادات دانشجويي افزودند: دانشجويان بهترين قشرهاي كشورند و مسئولان مختلف بايد با رفتن به ميان دانشجويان، به سؤالات اين قشر تحصيلكرده و داراي «فهم و انگيزه» پاسخ دهند.
ايشان در همين زمينه، تفاوت سؤال و انتقاد را با معارضه خاطرنشان كردند و افزودند: جريان و جنبش دانشجويي نبايد تصور كند كه معارضه با دستگاهها، جزو وظايف اوست بلكه آنچه مهم است طرح سؤال و مطالبه پاسخ از مسئولان ذيربط است.
دانشجويي ديگر در سخنان خود گفته بود در شرايط فعلي برخي معتقدند بايد وحدت را اصل قرار داد اما برخي معتقدند بايد با استفاده از شرايط، ناخالصي ها را از دامن انقلاب زدود.
رهبر انقلاب در ادامه سخنان خود هر دو مقوله وحدت و خلوص را مورد تأكيد قرار دادند و افزودند: خالص كردن جامعه با فشار و حركتهاي تند به وجود نمي آيد و اسلام نيز كسي را مأمور نكرده است كه اشخاص ضعيف الايمان را به بهانه خالص كردن جامعه، از دايره خارج كنند.
ايشان افزايش خلوص فردي، خانوادگي، گروهي و جمعي را راه صحيح خالص كردن جامعه برشمردند و افزودند: بايد دايره مخلصان را هرچه ممكن است گسترده كرد و اين هدف هنگامي محقق مي شود كه هركسي، افزايش خلوص را از خود، خانواده، دوستان و همراهان سياسي و اجتماعي آغاز كند.
حضرت آيت الله خامنه اي منظور خود از تأكيد بر وحدت را «اتحاد بر مبناي اصول» خواندند و خاطرنشان كردند: بر اين مبنا، با هركسي به همان اندازه كه اصول را قبول دارد متصل و متحديم و هركسي اصول را قبول ندارد طبعاً از اين دايره وحدت خارج است.
حضرت آيت الله خامنه اي همچنين در پاسخ به سؤالي در زمينه مواضع رسمي و غيررسمي رهبري تأكيد كردند: مبادا كسي تصور كند كه رهبري برخلاف آنچه به عنوان نظر رسمي مطرح مي كند، مواضع ديگري دارد كه به برخي خواص مي گويد چرا كه اين تصور مطلقاً درست نيست و اگر كسي چنين نسبتي بدهد گناه كبيره كرده است.
ايشان در همين زمينه افزودند: نظرها و مواضع اينجانب صريحاً اعلام مي شود چرا كه نه جايز و نه شايسته است كه رهبري مواضع ديگري جز اين مواضع علني و صريح داشته باشد.
حضرت آيت الله خامنه اي در پاسخ به سؤال يكي ديگر از دانشجويان حفظ نظام را اوجب واجبات دانستند و افزودند: معناي حفظ نظام حفظ مرزهاي مختلف آن از جمله مرزهاي فرهنگي و اخلاقي است.
ايشان اشكال يكي از دانشجويان درباره توليد نشدن كالاهاي فرهنگي متناسب با عدالت و ديگر ارزشهاي اسلامي را، صحيح دانستند و افزودند: مديريتهاي فرهنگي از جمله صدا و سيما، سازمان تبليغات و حوزه هنري بايد در اين زمينه بيشتر كار كنند.
حضرت آيت الله خامنه اي در همين بحث توليد كالاهاي فرهنگي را «زمان بر» و نيازمند زير ساختهاي مختلف خواندند و خاطرنشان كردند: متأسفانه اين زيرساختها در طول زمان فراهم نشده و حتي در برخي دولتها زير ساختهاي فرهنگي و اعتقادي تخريب هم شده است.
رهبر انقلاب اسلامي با تأييد سخنان يكي ديگر از دانشجويان درباره جدا بودن عرصه هاي فرهنگي و بهداشتي از اصل 44 و شمول خصوصي سازي افزودند: اين اشكال بايد مورد توجه قرار گيرد.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به گفته هاي مسئولان درباره اجراي خوب اصل 44 و برخي نظرهاي متفاوت ديگر، به دانشجويان توصيه كردند: با دعوت مسئولان در مجامع دانشجويي سؤالات و ابهامات خود را پيگيري كنند. رهبر انقلاب اسلامي، حضور دانشجويان در مجامع مردمي و دانشجويي ديگر كشورها را براي صدور انديشه ها و پيامهاي ناب انقلاب، در مجموع مفيد دانستند و افزودند: البته در زمينه ارتباط با ملتها كارهاي زيادي انجام مي شود اما اگر حضور دانشجويان در اين زمينه با برنامه و محاسبه شده باشد خوب است.
سخنان رهبر انقلاب در اين جلسه صميمي دانشجويي با بحث درباره مقوله خروج نخبگان ادامه يافت.
ايشان در همين زمينه افزودند: ممكن است برخي عملكردها در خروج بعضي نخبگان تأثير داشته باشد اما بيشتر موارد ناشي از وعده هايي است كه از خارج مي دهند ضمن اينكه در برخي از اين وعده ها، انگيزه معارضه با جمهوري اسلامي هم ديده مي شود.
رهبر انقلاب اسلامي، انگيزه هاي ديني و ايماني را نيز موجب بازگشت نخبگان به كشور دانستند و افزودند: برخي نوابغ، برجستگان و نخبگان در پرتو همين عوامل براي كار و خدمت به داخل مي آيند.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به سخنان يكي از دانشجويان درباره ضرورت پيگيري تأكيد رهبري انقلاب درباره حمله به كوي دانشگاه افزودند: روند اين پيگيري كند بوده و آنچنان كه بايد پيش نرفته است اما اين مسئله فراموش نشده و انشاءالله به پيش خواهد رفت.
ايشان نبود انگيزه لازم در برخي دستگاهها را براي همكاري در اين مسئله از جمله عوامل كندي اين پرونده دانستند و بار ديگر بر ضرورت رسيدگي به اين موضوع تأكيد كردند.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به سخنان يكي از دانشجويان درباره تندروي در برخي برخوردهاي انضباطي در دانشگاهها افزودند: البته نمي شود محيط دانشگاه را كه آماج توطئه هاي دشمن است، به حال خود رها كرد و طبعاً مسائل انضباطي لازم است اما تندروي در هر زمينه اي از جمله در اين زمينه خوب نيست.
ايشان با تأكيد مجدد بر ضرورت آزادانديشي در محيطهاي دانشگاهي افزودند: بايد در مباحث مختلف سياسي - معارفي - اجتماعي و ديگر زمينه ها، در دانشگاهها جلسه بحث و مناظره گذاشته شود اما دقت بشود كه جاي اين مسائل در دانشگاهها و جلسات تخصصي است نه در صدا و سيما و محيطهاي عمومي.
رهبر انقلاب اسلامي درباره سخنان يكي از دانشجويان در انتقاد از عملكرد برخي همكاران رئيس جمهور افزودند: من در اين زمينه ورود و قضاوتي نمي كنم البته ممكن است اشكال و ايراد وارد باشد اما بايد مسائل را اصلي - فرعي كرد و مراقب بود كه مسائل درجه دوم، جاي مسائل اصلي و تعيين كننده را نگيرد.
حضرت آيت الله خامنه اي، با انتقاد از اقدام مسئولان در علني كردن اختلافات افزودند: در اين باره تذكر جدي داده شده است.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به سخنان يكي از دانشجويان درباره تجمع چندي قبل شماري از دانشجويان در مقابل مجلس در انتقاد از مصوبه مجلس درباره دانشگاه آزاد افزودند: در اين زمينه اظهار نظري نمي كنم البته شعارهاي اكثر تجمع كنندگان بد نبود اما برخي شعارهاي تند دادند كه طبعاً اين دانشجويان نيز بايد نقدپذير باشند.
حضرت آيت الله خامنه اي در پايان سخنانشان، تشكلهاي دانشجويي را به مراقبت كامل براي دوري از تأثيرپذيري از اختلافات سياسي فراخواندند و افزودند: هر دانشجو و تشكلي سليقه اي دارد اما اين اختلاف سلايق نبايد باعث انشقاق و اصطكاك و برخورد شود.
رهبر انقلاب اسلامي، برخورداري از تحليل و موضع گيري در مسائل مهم كشور را براي تشكلهاي دانشجويي ضروري خواندند و افزودند: دانشجويان در مسائلي كه به سرنوشت كشور ارتباط پيدا مي كند مانند بيانيه تهران، قطعنامه شوراي امنيت و تحريمهاي يكجانبه امريكا و اروپا تحليل و موضع گيري داشته باشند.
رهبر انقلاب اسلامي تقويت مباني معرفتي، گسترش ارتباط با «بدنه دانشجويي و استادان ارزشي» را به تشكلهاي دانشجويي توصيه كردند و با اشاره به روند خوب حركت و پيشرفتهاي كشور در عرصه هاي علمي - فناوري - اجتماعي و معنوي افزودند: زيرساختهاي لازم براي جهش هاي بزرگ در دست ساخت است و از لحاظ معنوي نيز افزايش عدالت خواهي و قانع نبودن به پيشرفتها، اميدها را افزون مي كند.
رهبر معظم انقلاب روند حركت جبهه دشمنان ملت ايران را رو به نزول و در مقابل حركت جمهوري اسلامي ايران را رو به صعود خواندند و تأكيد كردند: با وجود همه توطئه هاي دشمنان، 32 سال است كه اين ملت به پيش مي رود و انشاءالله با تكيه بر ايمان و عزم و اراده، همچنان اين حركت پرافتخار را ادامه خواهد داد.
حضرت آيت الله خامنه اي در بخش ديگري از سخنانشان جوانان و دانشجويان را به قدرشناسي دوران جواني و ارتباط بيش از پيش با خداوند متعال به عنوان منبع حقيقت و زيبايي توصيه كردند و افزودند: تهذيب نفس و حفظ پاكي و زلالي دل در دوران جواني بسيار آسانتر از دوران ميانسالي و كهنسالي است.
ايشان مهمترين گام براي تهذيب نفس را، ترك گناه برشمردند و خاطرنشان كردند: بعد از ترك گناه، نماز از مهمترين واجبات در اين مسير است بويژه نمازي كه اول وقت و با حضور قلب خوانده شود.
رهبر انقلاب اسلامي، روزه ماه مبارك رمضان، انس با قرآن و دعا بخصوص صحيفه سجاديه و اهتمام به نوافل را از ديگر عوامل تهذيب نفس دانستند و افزودند: مهمترين علت لغزشهاي برخي افراد در عرصه هاي مختلف زندگي فردي و اجتماعي، گناهاني است كه مرتكب شده اند بنابراين تمرين و استقامت در ترك گناه در دوران جواني، در منحرف نشدن در فراز و نشيب هاي زندگي بسيار مهم است.
در پايان اين ديدار نماز مغرب و عشا به امامت حضرت آيت الله خامنه اي اقامه شد و سپس دانشجويان روزه خود را به همراه رهبر انقلاب افطار كردند.

 
\


عضو مجلس خبرگان رهبري : بهترين راهكار وحدت محاكمه سران فتنه است

آيت الله قره باغي بهترين راهكار وحدت را محاكمه سران فتنه دانست و گفت كه وحدت با فتنه گران طرح جديد دشمن براي ضربه زدن به نظام اسلامي است.
آيت الله سيداكبر قره باغي عضو مجلس خبرگان رهبري در گفت وگو با فارس، وحدت را مقوله ضروري براي جوامع اسلامي توصيف كرد و در تعريف آن اظهار داشت: وحدت بايد حول ملاك ها و معيارها صورت بگيرد يعني اگر ملاك و معياري براي وحدت نباشد، نتايج آن جز تفرقه نخواهد بود؛ البته ملاك هاي وحدت بايد متناسب با هدف آن باشد.
وي با بيان اينكه در حكومت اسلامي وحدت تنها حول محور ولايت فقيه و قانون اساسي حاصل مي شود، به برخي تعاريف از وحدت كه اخيرا با هدف كمك به سران فتنه و حمايت از فتنه گران مطرح مي شود، واكنش نشان داد و افزود: بعد از انتخابات رياست جمهوري دهم برخي ها به بهانه اعتراض به نتيجه انتخابات اصل نظام اسلامي را هدف قرار دادند و براي حذف ولايت فقيه اقدام كردند كه بايد گفت به هيچ عنوان با كساني كه مي خواهند معيار و ملاك وحدت اسلامي را در يك جامعه حذف كنند، نمي توان وحدت كرد. چرا كه اين عمل سرآغازي بر يك فتنه ديگر است.
آيت الله قره باغي با بيان اينكه بهترين راهكار وحدت محاكمه سران فتنه است، گفت: من نمي دانم برخي ها چگونه مدعي مي شوند كه در جامعه وحدت وجود ندارد آنها بايد بدانند اگر مردم با يكديگر متحد نبودند نمي توانستند فتنه گران را از رسيدن به اهداف شوم شان ناكام بگذارند.
وي با يادآوري اين نكته كه وحدت با فتنه گران به معناي پذيرش عملكرد آنها عليه ولايت فقيه و نظام اسلامي است گفت: وحدت با فتنه گران طرح جديد دشمن براي ضربه زدن به نظام اسلامي است.
هرگونه اختلاف و تفرقه
به سود دشمن خواهد بود
آيت الله كعبي نيز هشدار داد هرگونه حركتي كه از آن بوي اختلاف و تفرقه به مشام برسد، به سود دشمنان خواهد بود.
آيت الله عباس كعبي عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم در گفت وگو با خبرگزاري رسا با اشاره به تاكيدات مقام معظم رهبري درخصوص ضرورت حفظ اتحاد و وحدت مسئولان، صداي تفرقه را صداي استكبار و شيطان دانست و از مسئولان كشور خواست اختلاف سلايق را در چارچوب قانون و براساس رهنمودهاي مقام معظم رهبري حل و فصل كنند.
وي با بيان اينكه اختلاف سلايق و مسائل جزيي نبايد مسائل كلي كشور را تحت الشعاع قرار دهد، ضرورت توجه مسئولان را به اين نكته جلب كرد و افزود: در شرايطي كه دشمنان ما با نقشه ها و حربه هاي مختلف از جمله تحريم و تهديد، در صدد ضربه زدن به نظام اسلامي هستند، وحدت مسئولان و صفوف يكپارچه آنان و مردم پشت سر رهبري بسيار مهم و حياتي است.
اين استاد سطح عالي حوزه علميه قم، با بيان اينكه مقام معظم رهبري وحدت را فريضه دانسته و تعمد در بهم زدن وحدت مسئولان را خلاف شرع معرفي كرده اند تصريح كرد: اين موضوع و تحليل هوشمندانه رهبري نشان مي دهد كه ما بايد مسائل را اصلي و فرعي و اهم و مهم كنيم.
وي با تاكيد بر ضرورت توجه ويژه مسئولان به مصالح كلي نظام اسلامي اظهار داشت: در اين شرايط هرگونه حركتي كه از آن بوي اختلاف و تفرقه به مشام برسد، به سود دشمنان خواهد بود و بايد به طور جدي از گرفتار شدن در اين مسير اجتناب كرد.
آيت الله كعبي تاكيد كرد:همه بايد در برابر جنگ رواني و تهديدات دشمنان از همه ظرفيت هاي داخلي و بين المللي نظام براي رويارويي با نظام سلطه و استكبار بهره بگيريم و با حفظ يكپارچگي، به حبل المتين رهبري تمسك كنيم و براي اعتلاي نظام اسلامي پشت سر مقام معظم رهبري حركت نماييم.

 



در بيانيه اي صورت گرفت
حمايت 249 نماينده مجلس از رهنمودهاي اخير رهبر انقلاب

249 نماينده مجلس شوراي اسلامي (تمامي نمايندگان حاضر در جلسه علني) با امضاي بيانيه اي از رهنمودهاي اخير رهبر انقلاب در جمع كارگزاران نظام حمايت كردند.
متن اين بيانيه كه در پايان جلسه علني ديروز قرائت شد به شرح زير است: در روزهاي ماه مبارك رمضان كه ماه رحمت و ضيافت الهي براي تقرب همه دل هاي مؤمن و مسلمان است يك بار ديگر رهنمودهاي مقام معظم رهبري به عنوان محور و جلوه گاه وحدت همه آحاد جامعه و مسئولين نوعي بيدارباش براي همگان بود كه با درك شرايط حساس كنوني قول و فعل خود را يكسره در جهت وحدت امت اسلامي به كار بندند.
مجلس شوراي اسلامي تبيين رهبر معظم انقلاب از جوهره اصلي منازعه استكبار آمريكا و صهيونيسم با انقلاب اسلامي و منافع ملت را بسيار دقيق آراسته و روشن مي داند كه مثل هميشه زنگارهاي فريبنده دشمنان را از صحنه سياست زدود كه يكسره به دنبال فشار و تهديد هستند اما آهنگ دروغين مذاكره را براي بهبود وجهه بين المللي خود سر مي دهند.
جمله كوتاه و پرمغز ايشان در بحث تهديد راهگشاي نسبت انقلاب اسلامي و استكبار در طول سال هاي گذشته راه اصلي انقلاب اسلامي را نشان داد كه ما اهل مذاكره هستيم اما نه با آمريكا.
ملت اين نداي استوار را مبني بر حكمت و عزت مي داند و با تبعيت از اين انديشه عميق، دشمنان استكباري را به ستوه خواهد آورد.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي منظومه پرارزش رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب را در مقابله با كيد دشمنان كه در وحدت و همدلي قوا و همفكري آنان در يافتن راه هاي توسعه كشور و تبديل تحريم هاي زورگويانه آنان به فرصت استقلال اقتصادي است، ارج مي نهد و همه عناصر صديق انقلاب را به معاضدت ملي و سياست جذب حداكثري در ميان سياست داخلي دعوت مي كند و از رهبر حكيم انقلاب كه با سخنان خود بار ديگر صلابت و روشنگري امام خميني(ره) را در اذهان متبادر نمودند سپاسگزاري مي كنيم.
مصوبه اي درباره انتخابات شوراها
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در مصوبه اي وزارت كشور را موظف كردند تا انتخابات ميان دوره اي شوراها با اولين انتخابات سراسري در كشور برگزار شود.
براساس اين مصوبه در صورتي كه هر يك از شوراها به علت فوت، استعفا يا سلب عضويت اعضاي اصلي و علي البدل فاقد حد نصاب لازم براي تشكيل جلسه گردد و همچنين در حوزه هايي كه انتخابات آنها براساس مواد 57، 58 و 84 اين قانون باطل يا متوقف شده و يا طبق 81 اين قانون شوراي آن منحل شده است و نيز در حوزه هايي كه تعداد داوطلبان آنها در مهلت ثبت نام يا قبل از روز اخذ رأي مساوي يا كمتر از تعداد اعضاي اصلي بوده و انتخابات آن به اين دليل يا به هر دليل ديگري برگزار نشده است و يا به هر دليل فاقد شورا مي باشد، وزارت كشور موظف است انتخابات ميان دوره اي شوراهاي اسلامي آنها را همزمان با اولين انتخابات سراسري ساير انتخابات، مشروط به آنكه حداقل يك سال به پايان دوره شورا باقي مانده است برگزار نمايد.
در تبصره اين مصوبه تأكيد شده است در برگزاري انتخابات ميان دوره اي نيازي به تشكيل هيأت هاي اجرايي بخش و شهرستان نيست و همان هيأت هايي كه براساس قوانين نو انتخابات سراسري تشكيل شده است وظايف و اختيارات هيأت هاي مذكور را برعهده خواهند داشت.
انتخابات مجلس اسفند سال آينده برگزار مي شود
به گزارش ايسنا در جريان رسيدگي به اين لايحه شش تن از نمايندگان به عنوان موافق و مخالف سخنراني كردند و در پايان صولت مرتضوي معاون سياسي وزير كشور با اعلام موافقت دولت با اين ماده واحده اظهار داشت: اگر در اين مورد با شوراي نگهبان به توافق برسيم همزمان با انتخابات مجلس كه اسفند ماه سال آينده برگزار مي شود، انتخابات ميان دوره اي شوراها را نيز برگزار مي كنيم.
مدت استفاده از حقوق مادي مؤلفان 50 سال شد
نمايندگان مجلس در اقدام ديگري مصوبه قبلي خود درباره استفاده از حقوق مادي مؤلفان را از مدت مادام العمري به 50 سال تغيير دادند.
براساس مصوبه مجلس كه براي رفع ايراد شوراي نگهبان صورت گرفت مدت استفاده از حقوق مادي پديده آورنده موضوع اين قانون كه به موجب وصايت يا وراثت منتقل مي شود از تاريخ مرگ پديدآورندگان 50 سال است و اگر وارثي وجود نداشته باشد و يا بر اثر وصايت به كسي منتقل نشده باشد براي همان مدت به منظور استفاده عموم در اختيار حاكم اسلامي (ولي فقيه) قرار خواهد گرفت.
گفتني است مصوبه قبلي نمايندگان با انتقادهاي جدي محافل فرهنگي- هنري مواجه شده بود.
جان باختگان مناطق آلوده
به مين شهيد محسوب مي شوند
نمايندگان همچنين به منظور تامين نظر شوراي نگهبان، بنياد شهيد را موظف كردند كه جان باختگان مواد آلوده به مين را كه براي پاك سازي مناطق اقدام كرده اند در حكم شهيد بپذيرند.
اعتراض شديد نماينده آشوريان به اظهارات كشيش آمريكايي
نماينده آشوريان در مجلس شوراي اسلامي طي نطقي اعتراض شديد خود را به اظهارات گستاخانه كشيش آمريكايي درباره آتش زدن قرآن اعلام نمود.
به گزارش فارس يوناتن بت كليا نماينده آشوريان و كلدانيان در مجلس شوراي اسلامي در آخرين نطق ميان دستور مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: اخيراً كشيش آمريكايي دعوت گستاخانه اي براي آتش زدن قرآن در سالروز 11 سپتامبر انجام داده است.
وي افزود: عصر جاهليت و كتاب سوزان قرن ها پيش پايان گرفته است و اكنون بشر در قرن 21 به فتح آسمان ها مي انديشد و در انديشه تبادل فرهنگ ها است.
نماينده مجلس ابراز داشت: اكنون با تأسفي دردانگيز مي شنويم كه فردي در كسوت روحانيت قصد آن كرده تا در حادثه اي تاسف بار به باور خود كتاب سوزان راه بيندازد و بي هراس از خشم خداوند و پشت كردن به باورهاي مسيح و مسيحيت فراخواني كرده است كه در سالگرد 11 سپتامبر و نابودي برج هاي دوقلو كه به گمان او خواست اسلام و مسلمانان بوده است قرآن كتاب آسماني مسلمانان كه مورد حرمت تمامي اديان توحيدي است را به آتش بكشانند، او نمي داند كه در همان كتاب آسماني 11 بار نام مسيح، 34 بار نام حضرت مريم، 23بار نام حضرت عيسي، 3 بار نام روح الله، 5 بار نام نصاري آمده است.
وي افزود: آن كشيش نمي داند كه با سوزاندن كتاب مقدس مسلمانان در حقيقت نام مسيحيت را هم به آتش مي كشاند، وي و همه مسيحيان آمريكا بدانند كه در قرآن به صراحت از مسيحيان دعوت كرده تا با هم در يك كلام واحد كه آن خداپرستي است باهم باشيم.
يوناتن بت كليا افزود: اين كشيش بايد بداند كه من آشوري و مسيحي به عنوان نماينده مسيحيان ايران براي حفظ حقوق مسيحيان ايران مي كوشم و نظام جمهوري اسلامي هم براي حفاظت از كليساهاي ايران كه قدمت برخي از آنها به قرن يكم ميلادي مي رسد بودجه هاي كلاني را صرف و هزينه نموده است.
وي با انتقاد از اظهارات كشيش آمريكايي براي قرآن سوزي بيان داشت: اين حركت ناجوانمردانه به راستي اقدامي قبيح عليه ميليون ها تن از دين باوران و خداپرستان است كه محكوم به فنا مي باشد.
يوناتن بت كليا با بيان اينكه نابودي برج هاي دوقلو حركتي مشكوك بود اظهار داشت: كدامين سند گوياي اين است كه تخريب برج هاي دوقلو توسط مسلمانان انجام گرفته است بر اين اساس عاجزانه از تمامي جوامع بيدار بشري مي خواهم تا اين برگشت به عصر جاهليت و بربريت را محكوم كنند و اجازه ندهند كه اين حركت در دنيا زنده شود، چرا كه اين اقدام مي تواند خشم ميليون ها دين باور خداپرست را به همراه داشته باشد و به همين دليل اين حركت بايد در نطفه خفه شود.
گفتني است اين اظهارات نماينده آشوريان با تقدير نائب رئيس و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي مواجه شد.
هركس برخلاف سخن رهبري عمل كند پياده نظام
دشمن است
نماينده مردم بندرانزلي گفت: كلام نافذ رهبر انقلاب به عنوان فصل الخطاب براي همه كارگزاران نظام است و هر كس غير اين عمل كند پياده نظام دشمن بوده و مقابل ملت ايستاده و ملت با وي تسويه حساب خواهد نمود.
حسن خسته بند در نطق ميان دستورش اظهار داشت: امروز كه ما با وجود فتنه هاي داخلي و خارجي به خوبي نعمت زندگي زير چتر استقلال و امنيت را مي چشيم بايد در اين زمينه قدردان مردم باشيم، نخبگان جامعه هم بايد همچون ملت اين پيام را كه بايد پشتيبان ولايت فقيه باشند تا به كشورمان آسيبي نرسد، مطمئن ترين راه براي خروج از بن بست و فرار از دسيسه هاي شيطاني دشمن بدانند.
طرح مذاكره با آمريكا
بايد با اجازه رهبري باشد
نماينده مردم كرج در مجلس شوراي اسلامي گفت: طرح هرگونه مذاكره با آمريكا بايد با كسب اجازه از رهبر معظم انقلاب باشد.
عزيز اكبريان در نطقش اظهار داشت: تعيين سياست هاي كلي نظام و نظارت بر حسن اجراي آن از وظايف و اختيارات رهبري است.
بايد با ايجاد تنش ميان نيروهاي انقلاب مقابله كرد
نماينده مردم اروميه اظهار داشت: امروز ايجاد تنش و اختلاف ميان نيروهاي انقلاب توسط هر كسي كه بيان شود به نفع انقلاب نخواهد بود و بايد با آن مقابله اساسي كرد.
به گزارش فارس، جواد جهانگيرزاده در نطق ميان دستور خود در صحن علني مجلس با اشاره به ديدار اخير كارگزاران نظام با رهبر انقلاب اظهار داشت: در اين ديدار بار ديگر رهبري به عنوان جلوه گاه وحدت همه آحاد جامعه و كارگزاران نظام سخنان خود را كه نوعي بيدارباش براي همه نيروهاي انقلاب بود، مجدداً با نغمه اي دل انگيز سر دادند و شرايط حساس كنوني را يادآور شدند.

 



معاون پارلماني رئيس جمهور: تاخير در اجراي هدفمند كردن يارانه ها به زيان كشور خواهد بود

معاون پارلماني رئيس جمهورگفت: تاخير در اجراي هدفمند كردن يارانه ها به زيان كشور خواهد بود.
حجت الاسلام سيدمحمدرضا ميرتاج الديني در مراسم معرفي كميته ملي اطلاع رساني هدفمندي يارانه ها گفت: هدفمندي يارانه ها در دولت هاي قبل نيز مطرح بود ولي به علل مختلف هيچ دولتي آن را اجرا نكرده است، دولت نهم مقدمات اجراي آن را شروع و لايحه به مجلس تقديم كرد گرچه رسيدگي آن طولاني شد اما در دولت دهم آماده اجراي قانون هدفمندي يارانه ها بود.
معاون پارلماني رئيس جمهور تصريح كرد: اگر 5 سال قبل اجراي اين قانون شروع مي شد، دولت بايد 65 هزار ميليارد تومان يارانه هاي سال 85 را هدفمند مي كرد اما امروز بايد 100 هزار ميليارد تومان از يارانه حامل هاي انرژي در سال 89 را هدفمند كند.
وي افزود: ميزان بهره وري انرژي در سال 85، يك به سه بود يعني با استفاده يك واحد انرژي سه واحد بهره وري بدست مي آمد در حالي كه ميانگين جهاني انرژي در آن روز 4/10 واحد بهره وري بود و در كشورهايي مانند دانمارك يك به 37 بود.
معاون پارلماني رئيس جمهور با بيان اينكه ارزش توليد ناخالص داخلي كشور در سال 85 رقم 194 هزار ميليارد تومان بود كه از آن رقم 65 هزار ميليارد تومان براي يارانه حامل هاي انرژي استفاده مي شد و گرچه امروز در سال 89 بهره وري انرژي رشد قابل توجهي داشته و با 50 درصد رشد از 3 به 6/4 واحد درصد رسيده ولي هنوز تا ميانگين جهاني اين رقم فاصله وجود دارد.
وي افزود: هرچه اجراي قانون هدفمندي يارانه ها به تاخير افتد به ضرر كشور خواهد بود. در سال 88 و 89 دولت و مجلس به اين نتيجه رسيدند كه براي اجراي اين قانون مهم عزم ملي بايد صورت گيرد.
ميرتاج الديني افزود: بعد از تصويب قانون هدفمندي يارانه ها از نيمه دوم امسال حتما مرحله اجرايي قانون هدفمندي شروع مي شود، نگراني برخي افراد نسبت به اجراي قانون در حال حاضر برطرف كرديم و از تورم انتظاري نيز عبور شده است.

 



رسانه هاي غربي: بازي تمام شد، ايران ترس به خود راه نداد

تحليل گران و رسانه هاي غربي با اذعان به ناتواني آمريكا و اسرائيل در حمله به ايران، اعلام كردند چنين عملي عواقب بسيار خطرناكي خواهد داشت.
شبكه تلويزيوني «روسيا اليوم» در گزارشي مفصل درباره راه اندازي نيروگاه بوشهر اعلام كرد: «پس از پانزده سال تاخير و ترديد در راه اندازي نيروگاه بوشهر سرانجام اين نيروگاه پس از آنكه روسيه سوخت هسته اي لازم آن را فراهم كرد راه اندازي شد و سوخت در راكتور نيروگاه بارگذاري شد.
به نظر مي رسد بازي درباره نيروگاه بوشهر به نفع ايراني ها پايان يافت و تهران درباره حمله نظامي عليه آن هراسي به خود راه نداد.»
روزنامه «الراي العام» چاپ كويت نيز در گزارشي به سراغ يك فرمانده ارتش رژيم اسرائيل رفته و از قول وي نوشت حمله به ايران « با واكنش و انتقام شديد و حتمي ايران برابر نيست چرا كه انتقام ايران در بردارنده پرتاب موشك به شهرهاي اسرائيل از سوي اين كشور و همپيمانان آن نظير حزب الله لبنان و حماس در نوار غزه به اسرائيل است.»
اين فرمانده صهيونيستي كه هدايت اسكادران حمله كننده به نيروگاه اوسيراك عراق در دهه 80 ميلادي را برعهده داشته است در ادامه تاكيد مي كند حمله هوايي به تنهايي كافي نيست و نيروهاي زميني آمريكا و اسرائيل همه بايد وارد ميدان شوند اما هيچكس در فكر حمله نيست.
اين روزنامه كويتي در ادامه با اشاره به مواضع اخير سرلشكر فيروزآبادي و سپاه پاسداران درباره تهديدات غرب، افزود: پاسخ ايران به حمله احتمالي بسيار شديد خواهد بود.
هفته نامه آمريكايي نيوزويك نيز در گزارش مفصل به تهديدهاي اخير غرب عليه ايران پرداخته و تاكيد كرد برخلاف واقعيت ها، رسانه هاي غربي در اين مورد خيلي اغراق مي كنند.
اين هفته نامه گزارش خود را با اظهارنظرهاي مختلف ]كارشناسان[ درباره برنامه هسته اي ايران و نزديك شدن آن به «نقطه بي بازگشت» آغاز كرد و نوشت كه «جفري گلدبرگ» معتقد بود كه فرصت حمله اسرائيل به ايران در سپتامبر آينده «50 درصد» است.
اين هفته نامه با بيان ضمني اين امر كه خبرهاي مطبوعات غربي درباره حمله به ايران فضاسازي بوده است، افزود: روزنامه تايمز هم ] مدعي شد و[ نوشت كه مقدمات و ترتيبات اوليه براي حمله آغاز شده است به طوري كه عربستان اجازه داده است كه اسرائيل از آسمان اين كشور براي جنگنده هاي خود استفاده كند و وزارت خارجه آمريكا هم اين را تاييد كرد.
نيوزويك افزود: گذشته از اين اخبار، آمريكا، شوراي امنيت و مسئولان منع گسترش سلاح هسته اي موضوع حمله به ايران را بسيار زودتر از آنچه بايد مطرح شود، مي دانند و اعلام مي كنند كه اگر ]اين اخبار[ غلط نباشد، در آن خيلي اغراق شده است زيرا دو مسئول در دولت آمريكا كه خواستند نامشان فاش نشود اعلام كردند كه تاييد وزارت خارجه آمريكا درباره اجازه عربستان سعودي به اسرائيل براي استفاده از آسمان آن جهت حمله به ايران، نادرست است.
نيوزويك همچنين اعلام كرد كه «علاوه بر اين يك مقام مسئول اروپايي نيز اعلام كرد كه ادعاهاي آمادگي اسرائيل براي آغاز جنگ چيزي جز شايعه نيست».

 



احمديان: هزينه سوخت هر كيلووات ساعت برق هسته اي 10تومان است

مديرعامل شركت ساخت و راه اندازي نيروگاههاي اتمي در توجيه اقتصادي استفاده از انرژي هسته اي گفت: هزينه سوخت هر كيلووات ساعت برق هسته اي 10تومان است.
محمد احمديان در گفت وگوي ويژه خبري شبكه دو، با بيان اينكه روز سي ام مرداد پايان عمليات ساخت و تست هاي قبل از راه اندازي نيروگاه بوشهر بود و بر اين اساس ما وارد فرآيند راه اندازي شديم، گفت: اين يك فرآيندي است كه چند ماه به طول مي انجامد و شروع آن با حمل سوخت از محل نگهداري سوخت در نيروگاه به داخل ساختمان رآكتور مي باشد.
وي با اشاره به اينكه سوخت نيروگاه بوشهر در سال 86 به ايران حمل شد، اظهار داشت: بر اين اساس لازم است كه اين سوخت مورد بازبيني دقيق قرار گيرد و بعد از اطمينان از عدم حضور هرگونه مشكلي در شهريورماه اين سوخت به داخل قلب رآكتور حمل مي شود و در محل مخصوص خود قرار مي گيرد.
مديرعامل شركت ساخت و راه اندازي نيروگاههاي اتمي گفت: اين فعاليت در انتهاي شهريورماه تقريبا كامل خواهد شد و سپس درب رآكتور بسته مي شود و نيروگاه آماده راه اندازي به مفهوم شروع فعل و انفعالات هسته اي خواهد شد كه اميدواريم اين كار نيز در مهرماه صورت گيرد چرا كه بعد از آن قدرت يا انرژي توسط رآكتور به واسطه فعل و انفعالات هسته اي توليد خواهد شد، به تدريج اين انرژي افزايش پيدا مي كند تا موقعي كه رآكتور به حدود 40درصد قدرت نامي مي رسد شرايط به گونه اي است كه مي توان بخار را وارد توربين كرد و در واقع در اين مرحله توليد برق شروع مي شود.
وي در خصوص اينكه در حال حاضر چه مقدار سوخت وارد رآكتور مي شود؟ گفت: در اين مقطع 163مجتمع سوخت كه بين يك و شش دهم تا سه و شش دهم درصد غناي اورانيوم آن است وارد قلب رآكتور خواهد شد البته ما در هر سال حدود يك سوم اين سوخت را بايد عوض كنيم و ساير مجتمع هاي سوخت هم در قلب رآكتور جابه جا مي شوند و آرايش جديدي به خودشان مي گيرند.
احمديان گفت: به عنوان مثال در سال آينده كه اولين سوخت گذاري مجدد را داريم، 30 مجتمع سوخت با غناي سه و شش دهم و 24 مجتمع سوخت با غناي چهار و دو دهم صدم درصد وارد قلب رآكتور خواهند شد و بعد از آن در سالهاي بعد تعدادي از مجتمع ها كه هر سال حدود يك سوم است عوض مي شود.
وي با اشاره به بحث اقتصادي اين موضوع اظهار داشت: به طور مثال نيروگاه بوشهر با ظرفيت هزار مگاوات حدود 7 هزار ساعت مي تواند توليد داشته باشد، ارزش سوختي كه براي يكسال نيروگاه خريداري مي شود حدود 70 ميليارد تومان است يعني به ازاي هر كيلووات ساعت برق هسته اي 10تومان هزينه سوخت خواهيم داد اما اگر بخواهيم سوخت مايع را درنظر بگيريم كه در نيروگاههاي فسيلي مصرف مي شود حدود 500 تومان هزينه هر ليتر آن است كه هر ليتر سوخت مايع با بهترين راندمان مي تواند 5 كيلووات ساعت برق توليد كند حتي در مورد گاز طبيعي با قيمت حدود 120تومان به ازاي هر مترمكعب 20 تا 30 تومان به ازاي هر كيلووات ساعت سهم سوخت خواهد بود يعني دو تا سه برابر انرژي هسته اي است.
توجيه اقتصادي استفاده
از انرژي هسته اي
احمديان اضافه كرد: انرژي هسته اي در ابتدا سرمايه گذاري سنگين تري را مي طلبد ولي اگر سرجمع هزينه ها را درنظر بگيريم براي بخش قابل توجهي از نياز كشور صرف نظر از ملاحظات اقتصادي انرژي هسته اي مقرون به صرفه است و ميزان استفاده از انرژي هسته اي براساس نرم افزارهايي است كه خود آژانس توليد كرده بنابراين استفاده از انرژي هسته اي كاملا توجيه اقتصادي دارد و اين بحثي كه مطرح مي شود بحثي سياسي است.
وي توضيح داد كه انرژي هسته اي در بحث گرم شدن زمين و اثرات گازهاي گلخانه اي كه يكي از مهمترين عواملش سوخت هاي فسيلي است كه در نيروگاههاي توليد برق در دنيا مصرف مي شود و به عنوان يك مسئله زيست محيطي مهم نيروگاههاي هسته اي از اين بابت كاملا پاك هستند و از جنبه هاي ديگر نيروگاههاي هسته اي در ارتقاي سطح صنعت كشور نقش دارند و اين به دليل استانداردهاي خاصي است كه اين نيروگاهها دارند.
حرف غربي ها وجاهتي ندارد
مديرعامل شركت ساخت و راه اندازي نيروگاههاي اتمي درباره برخي خبرها مبني بر اينكه در صورتي كه روسيه سوخت بوشهر را تامين كند ايران چه ضرورتي به غني سازي دارد؟ با بيان اينكه عمدتا اين بحث ها از سوي منابع غربي مطرح مي شود، افزود: طرح اين موضوع وجاهتي ندارد چرا كه ايران سال گذشته در رابطه با تامين سوخت رآكتور تهران كه رآكتوري كوچك بوده و محصولات آن راديوداروها براي مصارف پزشكي است درخواست كرد اما آنها شرايط نامعقولي مطرح كردند بنابراين با اين سابقه طبعا طرح اين مطلب موضوعيت ندارد.
احمديان همچنين يادآور شد: تفاهم با روسيه براي تامين سوخت نيروگاه بوشهر براي مدت 10سال است، علاوه بر اين ما نيروگاههاي ديگري هم در دستور كارداريم، اين يك مطلب واضحي است كه با توجه به ملاحظات اقتصادي سوخت را از جاي ديگري تامين كنيم اما موقعي كه خودمان اين توانايي را داريم و همچنين در يك شرايط اضطراري نخواهيم وارد بازار شويم مي توانيم اين توانمندي را كه با سرمايه گذاري خوبي در گذشته صورت گرفته، انجام دهيم.

 



وزارت اطلاعات: اقدام موسويان مصداق بارز جاسوسي است

وزارت اطلاعات اقدام حسين موسويان، عضو سابق تيم مذاكره كننده هسته اي كشورمان را مصداق روشن و كامل جاسوسي دانست.
به گزارش خبرگزاري ها وزارت اطلاعات اعلام كرد: با توجه به خبر منتشره در برخي رسانه ها و مطبوعات پنج شنبه مورخ
28/5/89 به نقل از آقاي علي صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي كشور مبني بر عدم وجود جاسوس در تيم مذاكره كننده هسته اي دولت اصلاحات، وزارت اطلاعات قويا اعلام مي دارد با عنايت به راي صادره از سوي شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامي تهران كه قطعي گرديده است، به استناد ماده 505 قانون مجازات اسلامي، آقاي حسين موسويان به جرم «جمع آوري اطلاعات طبقه بندي شده با پوشش مسئولين نظام و مامورين دولت و در اختيار قرار دادن اطلاعات مزبور به ديگران (افراد فاقد صلاحيت و بيگانگان) به دو سال حبس تعزيري و پنج سال محروميت از مشاغل ديپلماتيك در وزارت امور خارجه و اشتغال در امور بين الملل ساير نهادها و ارگان هاي كشور محكوم گرديده است. لذا اقدام نامبرده مصداق روشن و كامل جاسوسي مي باشد.

 



معاون سياسي سپاه: سرپنجه هاي ايران در صورت هرگونه تهديد در تمامي دنيا فعال مي شود

معاون سياسي نمايندگي ولي فقيه در سپاه با اشاره به تهديدات آمريكا و رژيم صهيونيستي هشدار داد كه در صورت هرگونه حركت غيرمنطقي، سرپنجه ها و هواداران جمهوري اسلامي عليه منافع نظام سلطه و پايگاههاي آنها در منطقه با قدرت فعال خواهند شد.
سرتيپ پاسدار دكتر «يدالله جواني» در گفت وگو با فارس در اين باره گفت: اگر آمريكايي ها با يك اشتباه راهبردي اقدام به گزينه نظامي عليه نظام اسلامي و منافع ملت ما انجام دهند، ايران امنيت و دفاع از خود را محدود به منطقه نخواهد كرد.
وي افزود: امروز توانمندي هاي نظامي و اقتدار ايران به گونه اي است كه قادر است كشورهاي متخاصم را در آب هاي آزاد، در خليج فارس و اقيانوس هند و درياي عمان مورد هدف قرار دهد.
جواني تاكيد كرد: سرپنجه هاي كشور ايران در جاي جاي نقاط دنيا براي دفاع از نظام جمهوري اسلامي حضور دارند و اين نكته اي است كه دشمنان ما به آن واقف هستند.
وي تصريح كرد: امروز شاهد شكل گيري جبهه اي از مسلمانان بيدار و آگاه در سراسر جهان هستيم، به علاوه اين جبهه اسلامي، جبهه ديگري از محرومان و مستضعفان غيرمسلمان نيز كه زخم امپرياليسم و سلطه استكبار بر تن آنها است شكل گرفته و آماده دفاع از كشور و نظام ايران است، چرا كه جمهوري اسلامي را به عنوان يك سنگر مقاومت در مقابل نظام سلطه مي دانند.
معاون سياسي سپاه همچنين تصريح كرد: در خارج از منطقه نيز سرپنجه ها و هواداران جمهوري اسلامي عليه منافع نظام سلطه و پايگاههاي آمريكا با قدرت فعال خواهند شد. سردار جواني در پايان خاطرنشان كرد: اگر آمريكايي ها و رژيم صهيونيستي مي خواهند قدرت و اقتدار دوست داران انقلاب اسلامي ايران را بسنجند فقط كافيست يك بازنگري به حوادث جنگ 33 روزه لبنان و جنگ 22 روزه غزه داشته باشند.

 



توصيه مركز سابان به فتنه سبز براي ايجاد نارضايتي گسترده در ايران

يك كارشناس مركز سابان طي نشستي درباره ايران به جنبش سبز پيشنهاد داد كه با يك استراتژي منسجم تر مي تواند مسيري را براي بروز نارضايتي هاي گسترده باز كند.
به گزارش مشرق، دو ماه قبل مركز سابان وابسته به انديشكده «بروكينگز» نشستي را با حضور 150 كارشناس برجسته و متخصص جهان در حوزه ايران برگزار كرد كه تعدادي از مقامات بلندپايه دولت آمريكا نيز در اين نشست حضور داشتند و پيشنهاداتي را درباره چگونگي نفوذ و اخلال در ايران مطرح كردند.
«سوزان ملوني» از كارشناسان ارشد مركز سابان در بروكينگز در اين نشست با موضوع «بررسي اوضاع ايران پس از اعمال تحريم ها» سخنراني كرد.
وي در بخشي از سخنان خود تاكيد كرد: رهبران ايراني مجبورند مجموعه اي از موانع و چالش هاي خطرناك را در داخل و خارج از مرزهاي خود مديريت كنند، به ويژه حجم عظيم تحريم هاي سختي كه به تازگي بر آنها اعمال شده است.
كارشناس انديشكده صهيونيستي سابان در ادامه با بيان اينكه «به رغم شكست ظاهري، جنبش سبز همچنان به شكل نيرويي مخفي اما قابل توجه پابرجا باقي مانده است»، به رهبران اين جنبش توصيه كرده است: چنانچه جنبش سبز بتواند رهبري مصمم تر و استراتژي منسجم تري را فراهم آورد، مي تواند مسيري را براي نارضايتي كه به صورت گسترده در ميان مردم ايران پخش مي شود، باز كند.
انديشكده سابان چندي قبل نيز در گزارش مفصلي راهكارهاي لازم براي براندازي نرم در ايران و حمايت از مخالفان نظام را قبل از انتخابات طراحي كرده بود و در آن گزارش پيشنهاداتي را براي جنبش سبز و آشوبگران ارائه داده بود.
سابان كه توسط ميلياردر صهيونيست «حيم سابان» (Chaim Saban) راه اندازي شده است، وابسته به موسسه بروكينگز است.
موسسه بروكينگز همان نقشي را در تصميم سازي استراتژيك براي حزب دموكرات به رياست جمهوري اوباما ايفا مي كند، كه موسسه امريكن اينترپرايز براي دولت جمهوري خواهان به رهبري بوش ايفا مي نمود. مشرق بزودي اسناد اين كنفرانس را منتشر مي كند.

 



حيا ، عامل اصلي پرهيز از گناه

روايتي را مرحوم كليني (رض) نقل كرده بااين مضمون كه: هيچ لذّتي در تمام مدّت عمر براي مؤمن به اندازه لذّت مرگ نيست !! اينقدر مردن براي او شيرين است. براي اينكه معصومين را مي بيند، 14 معصوم به ديدن او مي آيند وهيچ هراسي ندارد ! الآن تمام شرف و آرزوي ما اين است كه دست ما به ضريح مطهر ائمه (عليهم السّلام) برسد، مخصوصاً سيّدالشهداء و آن خاك را زيارت كنيم و ببوئيم و ببوسيم. امّا اگر گفتند: خود حسين بن علي مي آيد به بالين آدم، آن ديگر چه خواهد شد ؟!!
چنين نگاهي، آدم را سالم نگه مي دارد ! اين هرگز به آدم اجازه نمي دهد كه از دهانش حرف بد در بيايد. وجود مبارك پيامبر (ص) فرمود: طهّ روا افواهكم فنّها طرق القرآن (1). مگر شما نمي خواهيد نماز وقرآن بخوانيد ؟ مگر نمي خواهيد با خدا سخن بگوئيد ؟ مگر اين قرآن و كلمات الهي از اين دهان نبايد بگذرد و بيرون بيايد ؟پس اين مجرا را پاك نگه بداريد. به كسي بد نگوئيد، مخصوصاً به زير دستانتان و اعضاي منزل. به كسي فحش نگوئيد، غيبت نكنيد، تهمت نزنيد. نه غذاي شبهه ناك از اينجا وارد بشود، نه حرف تلخ و گزنده از اينجا خارج بشود ! فرمود:اين مجرا را، اين مسير را طيّب و طاهر نگه بداريد، تا آن هنگام كه مي گوئيد: يّاك نعبد و يّاك نستعين (2)، اين آيات از جاي پاك خارج شده باشد.
نفرمود: دندان ها را مسواك كنيد !آن يك حكم ديگري است؛ يك حكم فقهي دارد، اثر بهداشتي و طبي و استحباب فقهي دارد. آن تطهير اسنان است، نه افواه ! در اين حديث شريف فرمود: طهّ روا افواهكم، نه اسنانكم !! « فوه » يعني دهان؛ دهان را پاك كنيد. اگر غذاي شبهه ناك وارد بشود، بعد آيات بخواهد از اين دهان مشتبه بيرون بيايد، اين آيات اثر ندارد !
طنز گوئي و اشاعه لغويات، وسيله اي براي آلوده شدن دهان
از اينها بالاتر،اينكه ما وسيله خنده ديگري شويم، اين هم روا نيست ! در نامه31 نهج البلاغه وجود مبارك حضرت امير براي فرزندش چنين مرقوم فرمود: وزين باش، متين باش، سنگين باش؛ بگذار ديگري طنز بگويد، ديگران بخندند؛ نه اينكه تو ضحكه بشوي، حرفي بزني كه ديگران را بخنداني ! خودت را سبك نكن. اگركسي مي خواهد مجلس با نشاط داشته باشد، يك كسي حرفي بزند و ديگران هم بخندند؛ امّا اينكه تو حرف بزني وبخنداني، اين برايت كوچك است !! فرمود: مبادا تو يك كاري بكني، حرفي بزني كه ديگران را بخنداني ! اين سبك است براي تو.حالا اين حرام نيست، امّا آن غيبت و تهمت و گزندگي زبان و اهانت به ديگران و رنجاندن زن و بچه در منزل و اينها، دهان را آلوده مي كند.ما اگرنماز مي خوانيم، ولي باز مبتلائيم؛ براي اين است كه از يك دهان طيّب و طاهر بيرون نيآمده.
وجود مبارك حضرت امير در خطبه معروف به خطبه همام كه متّقيان را معرفي مي كند، مي فرمايد: اينها از نظر معرفت شناسي، گويا بهشت را مي بينند؛ اين مقام ( كأنّ ) است، نه مقام ( أنّ ) ! هم و الجنّه كمن قد رآها و هم ف يها منعّمون، هم و النّار كمن قد رآها و هم ف يها معذّبون (3)؛ اين مقام كأنّ است. مقام « أنّ » مال خودش است كه مي فرمايد: لو كش ف الغ طاء ما ازددت يقيناً (4). نه اينكه گويا من بهشت را مي بينم ! نه، من مي بينم. اين مال مقام أنّ است كه مال اينهاست. امّابه مقام كأنّ اصطلاحاً مي گويند: مقام ( احسان ). آن كه انسان گويا مي بيند و ما هم موظّفيم به اين مقام برسيم. براي اينكه از وجود مبارك پيامبر (ص) رسيده است كه: اعبد الله كأنّك تراه فن لم تكن تراه فنّه يراك (5). خدا را طوري عبادت بكنيد كه گويا داريد او را مي بينيد. خدا همان مبداء معاد است! ما به طرف او بر مي گرديم! چون به طرف او بر مي گرديم، گويا او را مي بينيم. وقتي اينچنين شد، ديگر مواظب رفتار و گفتارمان هستيم.
ذات أقدس له قبل از اينكه ما را از جهنّم و عذاب قيامت بترساند، ما را به حياء دعوت كرده است. در سوره مباركه علق كه جزء عتائق سور قرآني است(سوره عتيق، يعني سوره كهن كه قبل از سور ديگر نازل شده است ) فرمود: الم يعلم ب أنّ الله يري(6) ! مگر انسان نمي داند كه خدا مي بيند ؟!بعدها مسأله جهنّم و اينها مطرح شد ! كسي را از جهنّم مي ترسانند كه ااهل حيا نباشد. اما كسي كه اهل حيا است، ديگر او را به جهنّم نمي اندازند! فرمود: الم يعلم ب أنّ الله يري،آيا انسان نمي داند كه خدا او را دارد مي بيند ؟! آنوقت چگونه انسان در پيشگاه خداي سبحان خلاف بكند ؟!
اين است كه بزرگان اهل معرفت گفتند: ما نه معصيت صغيره داريم، نه طاعت صغيره ! نه گناه كوچك داريم، نه ثواب كوچك ! هيچ گناهي كوچك نيست، براي اينكه انسان دارد خدا را نافرماني مي كند. هيچ طاعتي هم كوچك نيست، براي اينكه دارد فرمان خدا را اطاعت مي كند. البتّه چه طاعت ها و ثواب ها، همه شان كبيرند؛ منتها بعضها اكبر م ن بعض(7). چه اينكه معاصي همه كبيرند اما بعضها اكبر م ن بعض.آنوقت اين مي شود آئين نامه اجرائي. اگر قرآن كريم خطوط كلّي را براي ما بيان فرمود؛ در روايات اهل بيت، مخصوصاً نهج البلاغه حضرت امير راههاي اجرائي را ذكر كرد.
همتائي شهادت در ( جهاد اصغر ) و ( جهاد اكبر )
فرمود: خيلي ها علاقمندند شهيد بشوند؛ بسيار خوب، شهادت چيز خوبي است، امّا دو تا راه دارد؛ اگر ميدان جنگ بود، انسان به موقع در جبهه حاضر مي شود. نشد، فرمود: من مات علي ف راش ه و هو علي معر فه حقّ الله (سبحانه و تعالي) و حقّ رسول ه (ص) و اهل الب يت (ع) مات شهيداً (8)؛ اين مضمون در خطبه 190 نهج البلاغه هست. فرمود: اگر كسي خدا و حق الهي را مي شناسد، پيامبر و حق پيامبر را مي شناسد، اهل بيت (عليهم السّلام) و حق آنها را مي شناسد؛ او در بسترش هم بميرد، ثواب شهداء را مي برد و شهيد است؛ منتها شهادتش نسبت به جهاد اوسط است.
حالت هاي 3 گانه انسان در نبرد با شيطان
شهادت كسي كه در ميدان جنگ مي ميرد، شهادت ( جهاد اصغر ) است. براي اينكه ما با دشمن بيروني مثل صدام و اينها درگير بوديم؛ از آن طرف تير مي آمد، از اين طرف هم عزيزان ما دفاع مي كردند، شربت شهادت مي نوشيدند.اما بدتر از صدام، شيطان است كه با ما مرتب در تيراندازي است! در ( جهاد اوسط ) ما در جهاديم؛ مرتب او تير مي زند، ما هم دفاع مي كنيم؛ ما مي گوئيم وبا أعوذ ب الله م ن الشّ يطان الرّجيم داريم رجم مي كنيم، ما هم داريم تيراندازي مي كنيم، او هم دارد تير اندازي مي كند. در روايات آمده كه: النظره سهم م ن س هام ا بليس(9). فرمود: نگاه به نامحرم يك تيري است؛ البتّه اختصاصي به نامحرم ندارد، هر گناه همين طور است؛ منتها درباره اين نگاه آمده كه: النظره سهم م ن س هام ا بليس، نگاه به نامحرم تير است. مرتب او دارد تيراندازي مي كند، ما هم كه مي گوئيم: ( أعوذ ب الله م ن الشّ يطان الرّجيم )، داريم تيراندازي مي كنيم. بالأخره اين تيرها متقابل است، متقابل است تا مي ميريم؛ پس در ميدان جنگ مرديم، مي شويم شهيد.
اگر خداي ناكرده از آن طرف تير آمد، از اين طرف تير نرفت؛ ما مي شويم اسير. اگر جزء گروهي از مردان الهي بوديم؛ از اين طرف تير رفت، از آن طرف تير نتوانست بيايد، مثل اهل بيت كه شيطان را به اسارت مي گيرند. پيغمبر فرمود: من شيطانم را اسير كردم، اين در بند من است. آدم در جبهه،3 حال دارد؛ يا اسير مي شود، يا اسير مي گيرد، يا شهيد مي شود، اين جهاد اصغر. در « جهاد اكبر » هم همين 3 حالت است؛ يا اسير مي گيرد كه آن، كار ماها نيست ! كه آدم بتواند درباره نفسش بگويد: هذ ه نفس ي اروضها ب التّقوي (اين نفس را با تقوا رام مي كنم)، بعد شيطان را به اسارت در بياورد، او را پيغمبر فرمود: من شيطانم را به بند كشيدم؛يا (معاذ الله) اسير مي شود، اين همان است كه فرمود: كم م ن عقل اسير تحت هويً امير(10) اينها مي شود شياطين النس. در حالت دوم او تير مي زند، ما هم تير مي زنيم تا بميريم. اگر اين شد، مي شود « شهادت ». از ما كه عصمت نخواستند! اگر يك بار گناه كرديم، يك بار هم توبه مي كنيم! اگر تسليم او نشديم تا آخرين لحظه؛ مات شهيداً.
اين است كه وجود مبارك حضرت فرمود: اگر كسي دربستر استراحتش حقّ خدا را بشناسد و اداء كند و حقّ پيامبر (ص) را بشناسد و اداء كند و حقّ اهل بيت(ع) را بشناسد و اداء كند؛ مات شهيداً. يعني اگر چهار تا غفلت از آن طرف آمد، چهار تا تير هم از اين طرف مي رود! در ميدان جنگ همين طور است؛ دو طرف تير مي زنند، تا مي ميرند. اين تا آخرين لحظه اسير نشد، گرچه نتوانست اسير بگيرد ! اسير گرفتن متوقّع نيست؛ از ما اين دو چيز را مي خواهند: يكي اينكه اسير نشويم، ديگراينكه تا آخرين لحظه مقاومت بكنيم. حالا اگر كسي چهار تا لغزش داشت، آن چهار تا لغزش را با چهار تا توبه و دعا و مناجات و ا نابه الهي جبران كرد، در پيشگاه الهي ن شآء الله مأجور است و مغفور.
بيانات آيت الله جوادي آملي (دامت بركاته) در جلسه درس اخلاق در ديدار با جمعي از طلاب، دانشجويان و اقشار مختلف مردم ـ قم ؛ 10/ 8/ 1386
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) مستدرك الوسائل/ 1/ 368 (2) فاتحه/ 5
(3) نهج البلاغه/ خ 193ـ يص ف ف يها المتّقين (4) بحار الأنوار/ 40/ 153
(5) بحار الأنوار/ 69/ 279 (6 علق/ 14 (7)ر. ك:وسائل الشيعه/ 715/ 7332
(8)نهج البلاغه/ خ 190 ـ الع ظه ب التّقوي (9) الكافي/ 5/ 559 (10) نهج البلاغه/ حكمت 211

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14