(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 2 شهريور  1389- شماره 19725


صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
درس هايي از سوخت گذاري بوشهر (يادداشت روز)
احمدي نژاد در گفت وگو با الجزيره: حمله به ايران ، بازي كامپيوتري نيست
سؤال (گفت و شنود)
كيهان و خوانندگان
استقبال مجلس از پيشنهادهاي دولت در نشست مشترك بهارستان
خانم جاسوسه! نظر من هيچ ربطي به شما ندارد (خبر ويژه)
غلط زيادي اسرائيل پس از آن كه نتوانست غلطي بكند (خبر ويژه)
هرچه درباره پيروزي ايران بگوييم حق مطلب ادا نمي شود (خبر ويژه)
فارين پاليسي: اوباما مقابل ايران جز خجالت به دست نمي آورد (خبر ويژه)



درس هايي از سوخت گذاري بوشهر (يادداشت روز)

راه اندازي نيروگاه بوشهر اگرچه هنوز كامل نشده، تنگناهاي استراتژيك بسيار جدي براي آمريكايي ها به وجود خواهد آورد كه هنوز به طور كامل درك نشده است. در حالي كه آمريكايي ها سعي مي كنند راه اندازي بوشهر را يك پديده عادي و كم اهميت جلوه بدهند، دقت بيشتر نشان مي دهد سوخت گذاري نيروگاه بوشهر بسياري از معادلات كليدي در مورد پرونده هسته اي ايران و فراتر از آن معادلات كلان امنيت منطقه اي را به شدت تحت تاثير قرار خواهد داد. مقام هاي آمريكايي به دليل استراتژي خاصي كه با هماهنگي روس ها تعريف كرده اند -و درباره آن بحث خواهيم كرد- فعلا ترجيح داده اند به اظهارنظر هاي كلي در تاييد راه اندازي نيروگاه بوشهر بسنده كنند ولي دور نيست آن روز كه دريابند اين بار هم در محاسبات خود دچار خطاهاي فاحش شده اند.
ابتدايي ترين مسئله اي كه آمريكايي ها و به دنبال آنها فرانسوي ها در مورد راه اندازي نيروگاه بوشهر مطرح كرده اند اين است كه با وجود يك قرارداد 10 ساله براي تامين سوخت بوشهر ميان ايران و روسيه، ايران ديگر نيازي به غني سازي در داخل خاك خود نخواهد داشت. ظاهرا اين تصميم مشترك روس ها و آمريكايي هاست كه با تكرار اين استدلال، مبنايي براي احياي دوباره درخواست تعليق غني سازي در مذاكرات آينده فراهم كنند. واقعيت اين است كه تا آنجا كه به ايران مربوط مي شود موضوع كاملا برعكس است. تا امروز به جز راكتور تحقيقاتي تهران، هيچ راكتور ديگري در ايران وجود نداشت كه از اورانيوم غني شده به عنوان سوخت استفاده كند. اكنون اما ايران يك راكتور قدرت 100 مگاواتي دارد كه سالانه چيزي حدود 80 تن اورانيوم 5/3 درصد غنا مصرف مي كند. درست است كه روس ها متعهد شده اند براي 10سال سوخت اين نيروگاه را تامين كنند اما سوال اين است كه حقيقتا چه تضميني وجود دارد كه روسيه به اين تعهد خود پاي بند بماند. روسيه بنا بود نيروگاه بوشهر را در 1999 به ايران تحويل بدهد اما اين كار را با 11 سال تاخير انجام داد. اين مهم نيست كه بهانه هاي اين تاخير چه بوده بلكه مهم اين است كه اين تاخير در هر حال رخ داده است. روسيه قراردادي مكتوب با ايران امضا كرده است كه سامانه پدافند هوايي اس 300 را به ايران تحويل بدهد اما مي دانيم و روس ها هم اعلام كرده اند كه اين كار را لااقل به اين زودي ها انجام نخواهند داد. براي ايران اين موضوع روشن شده است كه براي روس ها اصل بر اين است كه بر سر آنچه ميان آنها و ايران وجود دارد با غرب معامله كنند و تنها زماني به تعهدات خود عمل مي كنند كه امكان هيچ نوع معامله اي با غرب وجود نداشته باشد. تا امروز خود نيروگاه بوشهر موضوع معامله روسيه و غرب بود و از اين به بعد سوخت اين نيروگاه مي تواند موضوع چنين معامله اي باشد. آنچه اين نگراني را اضافه مي كند تحليل هاي برخي منابع روس در همين 2-3 روز گذشته است كه تاكيد مي كنند تامين سوخت نيروگاه بوشهر ابزاري براي اعمال نفوذ روسيه بر ايران در مذاكرات آينده خواهد بود. بنابراين كاملا منصفانه است اگر نتيجه بگيريم ايران حق دارد به روسيه اعتماد نكند و از همين حالا به دنبال تامين مطمئن سوخت براي نيروگاه بوشهر از طريق غني سازي و توليد سوخت در داخل خاك خود باشد تا اين موضوع تضمين شود كه بوشهر به طور مستمر فعايت خواهد كرد و وقفه اي در كار آن ايجاد نخواهد شد.
مسئله بعدي كه داراي اهميت عميق راهبردي است، اين است كه سوخت گذاري راكتور بوشهر هرگونه حمله به تاسيسات هسته اي ايران را به طور كامل منتفي مي كند. پيش از اين مكررا استدلال كرده ايم كه حمله نظامي به دلايل اطلاعاتي، عملياتي و دلايل مربوط به تبعات و نتايج، هيچ وقت يك گزينه واقعي روي ميز آمريكايي ها نبوده و اين اواخر هم فقط به دو دليل 1- جلب حمايت لابي صهيونيستي از دموكرات ها در انتخابات نوامبر و 2- كمك به موثر واقع شدن تحريم ها در تغيير رفتار ايران برجسته شده بود. اما اكنون و با سوخت گذاري نيروگاه بوشهر مي توان با اطمينان كامل گفت كه اين گزينه از هرگونه محتواي واقعي به طور كامل تهي شده است.
موضوع به طور ساده از اين قرار است كه در شرايط فعلي هر طرفي كه بناي حمله به تاسيسات هسته اي ايران را داشته باشد، دچار يك پارادوكس استراتژيك غير قابل عبور خواهد بود. اگر بنا بر حمله به كل تاسيسات هسته اي ايران از جمله بوشهر باشد، همه كارشناسان اجماع دارند كه با وجود چيزي حدود 82 تن اورانيوم غني شده در قلب راكتور بوشهر، هرگونه حمله منجر به نشت فاجعه بار موارد راديو اكتيو و از بين رفتن كامل اكوسيستم خليج فارس خواهد شد. دقيقا به همين دليل بود كه جان بولتون اصرار داشت اگر اسراييل مي خواهد كاري در زمينه حمله به تاسيسات ايران انجام بدهد بايد اين كار را حتما تا قبل از سوخت گذاري راكتور به سرانجام برساند وگرنه بعد از آن ديگر امكاني براي انجام آن وجود نخواهد داشت. تحليلگران در ايران اكنون با اطمينان عقيده دارند كه تهديد نظامي فاقد هرگونه كاركرد بر تاثيرگذاري بر اراده ايران است چرا كه نيروگاه بوشهر درست مانند فردو به عنوان يك پدافند غير عامل براي نطنز عمل خواهد كرد و برعكس نطنز هم اهرمي خواهد بود كه از هرگونه تعرض به بوشهر جلوگيري مي كند.
موضوع ديگر درباره بوشهر كه درباره آن بسيار كم سخن گفته شده اين است كه سوخت گذاري اين نيروگاه- چه آمريكايي ها بخواهند و بپسندند يا نه - فضايي را كه آنها بعد از قطعنامه 1929 و اعمال تحريم هاي يك جانبه اروپا و چند كشور ديگر عليه ايران ساخته بودند به طور اساسي تعديل مي كند. همه آنچه در ذهن آمريكايي ها بود، اين بود كه تحت فشار خرد كننده از خارج، تنگناها و مشكلات داخلي ايران هم به طور برجسته اي تشديد شود (تقسيم كاري نماياني از اين حيث ميان آمريكا و اسراييل از يك طرف و برخي سران داخلي فتنه انجام شده بود) و ايران براي خلاص شدن از اين وضع چاره اي جز تغيير محاسبات خود درباره برنامه هسته اي و امتياز دهي نبيند. سوخت گذاري نيروگاه بوشهر اين فضا را اساسا تغيير داد. راه اندازي اين نيروگاه مستلزم انتقال حجم زيادي از مواد و قطعات بسيار حساس به ايران بود كه اكنون به طور كامل انجام شده است. مهم تر از اين، آمريكايي ها از روسيه خواسته بودند با توجه به فضاي رواني ايجاد شده در اثر تحريم ها تصميم خود به راه اندازي فيزيكي نيروگاه بوشهر را لااقل اندكي به تعويق بيندازند تا اين فضا آسيب نبيند. روس ها اما عمدتا به اين دليل كه نمي خواستند اعتبار خود در بازار جهاني تامين قطعات و خدمات هسته اي را بيش از اين به خطر بيندازند و در كنار آن به اين علت كه تاخير بيشتر در راه اندازي نيروگاه هيچ بهره اقتصادي براي آنها نداشت، تصميم گرفتند به اين درخواست آمريكا اعتنا نكنند. ايران اكنون هيچ شباهتي به آن كشور منزوي و تحت فشار كه آمريكايي ها مي خواستند ندارد بلكه برعكس برنامه هسته اي ايران اكنون از فاز امنيتي به طور كامل خارج شده و يك برنامه صلح آميز و تجاري است.
ايران به عنوان تنها دارنده يك نيروگاه هسته اي در خاورميانه اكنون بدل به الگويي شده است كه بي گمان بسياري از كشورهاي منطقه مايل خواهند بود پشت سر آن حركت كرده و راه آن را ادامه بدهند. اين موضوع اولا نوعي مسابقه هسته اي منتها از نوع تجاري و صلح آميز آن در منطقه به راه خواهد انداخت كه بدون شك براي شركت هاي غربي بسيار شيرين و رويايي است!! همين حالا مثلا در عربستان يك جنگ پنهان ميان فرانسه و آمريكا بر سر اينكه كدام يك از آنها طرف قراردادهاي هسته اي پر سود رياض باشد وجود دارد.
بنابراين صرف نظر از تبليغات گمراه كننده برخي رسانه هاي غربي كشورهاي منطقه به زودي درخواهند يافت كه بايت بوشهر چيز زيادي به ايران بدهكارند. وجود اين نيروگاه هم پاي شركت هاي بزرگ داراي فناوري هسته اي را به منطقه باز خواهد كرد و هم سطح انرژي فعال براي درگيري در منطقه را به طور اساسي پايين مي آورد ونوعي امنيت پايدار را در آبراه حساس خليج فارس مستقر خواهد كرد.
اين نوشته فقط مدخلي بر يك نگاه راهبردي به سوخت گذاري نيروگاه بوشهر است. برخي مطالب بسيار مهم در اين باره در اين نوشته بسط داده نشده است به اين دليل كه هر يك را بايد در فرصتي جداگانه و به تفصيل مورد تامل قرار داد. با اين حال اين پيامي بسيار بزرگ است كه ايران يك گام بلند به جلو برداشته و مهارت در فناوري نيروگاهي همزمان با تسلط بر چرخه سوخت، جايگاهي غير قابل خدشه به آن اعطا مي كند.
مهدي محمدي

 



احمدي نژاد در گفت وگو با الجزيره: حمله به ايران ، بازي كامپيوتري نيست

رئيس جمهور با بي خاصيت خواندن ادعاهاي مكرر رژيم صهيونيستي مبني بر حمله به ايران تصريح كرد: حمله نظامي به ايران اسلامي شجاعت و شهامت مي خواهد كه اين رژيم فاقد آن است.
احمدي نژاد كه با شبكه تلويزيوني الجزيره گفت وگو مي كرد، در پاسخ به سؤالي درباره تهديدهاي اخير جان بولتون و ديگر مقام هاي آمريكايي درباره حمله به ايران، گفت: حمله نظامي به جمهوري اسلامي ايران شجاعت و شهامت مي خواهد كه اين رژيم فاقد آن است.
مجري الجزيره از رئيس جمهور پرسيد: جان بولتون نماينده سابق آمريكا در سازمان ملل متحد آشكارا و به صراحت اسرائيل را براي حمله به نيروگاه اتمي بوشهر تحريك كرده است، بولتون چند روز پيش گفت اسرائيل براي حمله نظامي به نيروگاه اتمي بوشهر چند روز بيشتر فرصت ندارد، آيا احتمال مي دهيد كه اسرائيل دست به چنين اقدامي بزند؟
احمدي نژاد گفت: معتقدم آقاي جان بولتون شيفته بازي هاي رايانه اي است كه تنها مي نشيند و بازي جنگ را در ذهن خود تجسم مي كند و آن را به تنهايي بازي مي كند اما ما به نوبه خود چنين حمله اي را بعيد مي دانيم چون رژيم اسرائيل بسياركوچكتر از آن است كه جرأت رويارويي نظامي با ايران را پيدا كند.
مجري الجزيره پرسيد: سؤالي كه درباره اين اشكال پرسيده مي شود اين است كه اگر فرضاً اسرائيل بدون حمايت آشكار ايالات متحده آمريكا دست به چنين حمله اي بزند، آيا پاسخ ايران پايگاه هاي نظامي آمريكا در كشورهاي عربي حوزه خليج فارس را شامل خواهد شد؟
احمدي نژاد گفت: ما و كشورهاي حوزه خليج فارس برادر و دوست هستيم و برادران ما در اين كشورها هرگز اجازه نخواهند داد كه خاك آنها براي حمله به ايران بكار گرفته شود، رهبران اين كشورها آگاه تر و هوشيارتر از آن هستند، اما رژيم صهيونيستي جسارت چنين كاري را ندارد، هدف از اين تهديدها اين است كه اذهان و افكار عمومي منطقه را از موضوعات اصلي منحرف كنند، اين تهديدها جدي نيست.
تنها بوشهر نيست
20 نيروگاه ديگر راه اندازي مي كنيم
خبرنگاري از راه اندازي نيروگاه بوشهر پرسيد و گفت: آيا راه اندازي اين نيروگاه با همكاري روسيه و تأمين سوخت مورد نياز شما فرصتي براي عموميت بخشيدن اين گام در نيروگاه هاي ديگر و تجربه تأمين سوخت هسته اي مورد نياز شما از خارج به شمار نمي رود؟
احمدي نژاد پاسخ داد: ممكن است باشد، اما در نهايت ميان كسي كه بتواند سوخت را توليد كند و كسي كه آن را خريداري كند، تفاوت وجود دارد، اما تجربه ما نشان داده است كه دستيابي به سوخت از خارج همواره تحت تأثير ملاحظات سياسي است، ما نياز داريم اطمينان پيدا كنيم به اينكه نيروگاه هاي اتمي همواره فعال خواهد بود.
به اروپا اصلا اعتماد نداريم
اما با روسيه همكاري مي كنيم
رئيس جمهور ادامه داد: امروز اروپا و آمريكا مانع صادرات بنزين به ايران مي شوند، در حالي كه اين سوخت طبيعي است نه هسته اي، به صراحت مي گويم كه ما به اينها اعتماد نداريم اما رابطه ما با روسيه، رابطه خوب و حتي خيلي خوب است، بالاخره هر كسي نيازمند آن است تا نيازهايش را خودش تأمين كند.
خبرنگار الجزيره پرسيد: آيا اطمينان داريد كه روسيه همانگونه كه در گذشته توافق شد، همچنان به تعهدات خود براي راه اندازي اين نيروگاه پايبند باشد؟
رئيس جمهور گفت: ما اميدواريم اين گونه باشد، قاعدتاً هر كس قراردادي با ما مي بندد بايد به اين قرارداد پايبند باشد و انتظار داريم روسيه هم به قرارداد خود پايبند باشد.
احمدي نژاد تصريح كرد: ما هم اكنون نيروگاه هاي ديگري را در دست بررسي و ساخت داريم كه مجري شبكه الجزيره پرسيد حتي با اينكه روسيه به تحريم ها بر ضد ايران راي مثبت داد امروز شما حاضريد با روسيه در زمينه نيروگاه اتمي بوشهر تعامل داشته باشيد؟ كه احمدي نژاد در پاسخ تصريح كرد: ما مي توانيم به طور طبيعي روابط خوبي با روسيه داشته باشيم، ما دو همسايه در يك منطقه هستيم ولي اين دوستي معنايش اين نيست كه از مواضع روسيه انتقاد نكنيم، به آنها تذكر داديم كه در حق ما اشتباه كردند. از نظر ما اتفاقي كه در شوراي امنيت افتاد يك اقدام اشتباه بود، ما از دوستان و همسايگان خود انتظار نداريم در ائتلاف هايي كه عليه ما است، مشاركت كنند، حتما رهبران روسيه از ما انتظار دارند چنين موضعي داشته باشيم، ما هيچ گاه در تجمعات مشكوك بر ضد يكي از همسايگان يا دوستانمان شركت نكرديم بنابراين اميدوارم اين اشتباه بزرگي كه در حق ايران شد، جبران شود.
خود قطعنامه اهميتي ندارد چه برسد به بقيه موارد
مجري الجزيره پرسيد: ولي شما از خطا يا اشتباه روسيه در دادن راي مثبت به تحريم ها گذشت كرديد؟
احمدي نژاد گفت: از نظر ما، قطعنامه اخير تحريم ها ارزش حقوقي ندارد و همينطور هرگز قابليت اجرايي ندارد، قطعنامه بيهوده اي بود جز اينكه آبروي شوراي امنيت را برد و بي اعتمادي بين طرف ها را افزايش داد، ما نظر خودمان را به روسها گفتيم و در اين زمينه به آنها تذكر داديم و معتقديم در همين حد كافي است و به اقداماتي بيشتر از اين حد نياز نيست.
اين چه تحريمي است
كه خود اروپايي ها به دنبال رابطه با ما هستند
مجري شبكه تلويزيوني الجزيره در ادامه از رئيس جمهوري اسلامي ايران پرسيد: درباره بسته چهارم تحريم ها گفته شده است كه اين دور تحريم ها بيشترين و شديدترين تاثير را بر اقتصاد ايران دارد، تكيه بر موضوع كشتيراني و حمل و نقل دريايي، خشكاندن منابع و حتي شركت هايي كه به طور غيرمستقيم با ايران همكاري مي كنند، سفرهاي مقامات آمريكايي به منطقه، تحريم هاي يكجانبه آمريكا و اروپا علاوه بر تحريم هاي شوراي امنيت، در تنگنا قرار گرفتن كشورهايي كه با ايران تعامل كنند، آيا اين تحريم ها بر اوضاع اقتصادي و سياسي ايران تاثيري ندارد؟
احمدي نژاد گفت: بيش از 30 سال است كه روابط اقتصادي ما با آمريكا قطع شده است و در اين 31سال كل حجم مبادلات تجاري ما با اروپا به 23 ميليارد دلار مي رسد، اين اروپايي ها هستند كه نياز دارند كالاها و محصولاتشان را به ما بفروشند، آنها نگفته اند كه روابط تجاري شان را با ما قطع خواهند كرد، آنها گفته اند كالاهاي خاصي را كنترل مي كنند، امروز اعلام مي كنم حتي اگر روابط اقتصادي آنها هم با ما قطع شود، تاثيري بر اقتصادمان نخواهد داشت، چرا كه به سرعت در داخل، توان برطرف كردن نيازهاي اقتصادي خود را خواهيم داشت مانند بنزين.
رئيس جمهوري اسلامي ايران تاكيد كرد: ما نه تنها مي توانيم در داخل ايران بنزين را توليد كنيم بلكه حتي مي توانيم به صادركننده اين ماده تبديل شويم.
شما هرچه دلتان مي خواهد بپرسيد
خبرنگار الجزيره به احمدي نژاد گفت: پرونده هاي زيادي وجود دارد كه وقت اجازه نمي دهد همه آنها را مطرح كنم و رئيس جمهور در پاسخ گفت: شما هرچه دلتان مي خواهد بپرسيد و از دوستان دفتر هم مي خواهم كه در اين خصوص فشاري بر شما نباشد.
مجري الجزيره ضمن تشكر از رئيس جمهور پرسيد، گفته مي شود عقب نشيني بخشي از نظاميان آمريكايي از عراق، سبب انعطاف پذيري بيشتر نظاميان آمريكايي در صورت تمايل براي حمله به ايران مي شود؟
احمدي نژاد گفت: متوجه نشدم يك بار ديگر سؤالتان را مطرح كنيد؟
مجري الجزيره پرسيد: گفته شده است كه مساله عقب نشيني محدود نظاميان آمريكايي از عراق شايد به تلاشهاي نظامي آمريكا بر ضد ايران در صورت حمله آينده كمك كند؟
رئيس جمهور گفت: آيا شما فكر مي كنيد ارتشي كه به دست ارتشي كوچك شكست خورده، امروز مي خواهد به خاطر وارد شدن به جنگ با ارتشي بزرگ و آموزش ديده اي همچون ارتش ايران از عراق عقب نشيني كند؟ فكر نمي كنم اين گونه باشد، ايالات متحده قادر به باز كردن جبهه اي بر ضد ايران نيست، چرا؟ انگيزه هاي منطقي و دلايل مستقيم و واقعي براي اين كار وجود ندارد.
احمدي نژاد افزود: تجربه مي گويد دوستي با ايران بسيار بهتر از خصومت ورزي و دشمني با آن است، هيچ كس از دشمني با ايران سودي نمي برد، نگاه كنيد صدام و رژيم وي كجا هستند؟ صدام مي گفت مي خواهد ايران را در مدت سه روز به اشغال خود درآورد ولي الان او كجاست؟ با اين حال از همان ابتدا با اشغال عراق به مخالفت برخاستيم، فكر نمي كنم توجيهات منطقي براي اينكه آمريكا دست به چنين كاري بزند، وجود داشته باشد.
مجري الجزيره به عنوان سوال آخر، پرسيد، بسياري از اعراب از تاثيرگذاري شما در منطقه عربي يا دخالت هاي شما رضايت ندارند، چه پاسخي به اين موضع گيريها يا ارزيابي هاي منفي از نقش ايران داريد؟
احمدي نژاد گفت: ايران روابط عميقي با كشورهاي منطقه دارد، ما از هزاران سال پيش در كنار يكديگر زندگي كرده و مي كنيم و روابط دوستانه اي با همه كشورها داريم، به عنوان مثال روابط دوستانه و منحصر به فردي با جناب امير قطر دارم به حرف هاي همديگر گوش مي كنيم، در بسياري اوقات او به آنچه مي گويم متقاعد مي شود و سخنان او نيز خيلي اوقات مرا متقاعد مي كند، آيا اين معنايش تاثير منفي است، در حالي كه اين كار تبادل سازنده ديدگاه ها بوده كه طبيعي و خوب است، وقتي دو تا برادر با هم صحبت مي كنند از هم تاثير مي پذيرند، اين طبيعي است ولي مي خواهم به صراحت اعلام كنم كه ايران در كنار هر كشوري در منطقه كه در معرض فشار يا تهديد قرار گيرد، خواهد ايستاد و همواره در كنار كشورهاي منطقه و كشورهاي اسلامي قرار خواهيم داشت، به خصوص در كنار كشورهاي حوزه خليج فارس.

 



سؤال (گفت و شنود)

گفت: «مك برايد» و «رون نيف» دو استاد برجسته آمريكايي نسبت به كاهش سطح علم و دانش در جوانان آمريكا و مخصوصاً دانشجويان آن كشور هشدار داده اند.
گفتم: ديگه چي؟!
گفت: اين دو استاد اعلام كرده اند تحقيقات گسترده هيئت علمي و كارشناسي آنان نشان داده است كه سطح دانش و سواد جوانان و دانشجويان آمريكايي به شدت رو به كاهش است كه دولت آمريكا بايد براي مقابله با آن برنامه جدي داشته باشد.
گفتم: مثلاً چه برنامه اي؟
گفت: چه عرض كنم؟! مثلاً از اساتيد خود بيشتر استفاده كنند و معلومات خود را افزايش و گسترش بدهند و...
گفتم: يارو با همسر و پسر بچه اش مسافرت مي كرد. پسربچه از پدر پرسيد؛ بابا جون! برج ايفل كجاست؟ و پدر گفت؛ متاسفانه نمي دانم. چند دقيقه بعد دوباره آقا پسر پرسيد؛ بابا جون! آبشار نياگارا كجاست؟ و پدر سري تكان داد و گفت؛ نمي دانم. چند دقيقه بعد پسربچه مي خواست سؤال ديگري بپرسد كه مادرش گفت؛ بشين پسرجان، بذار بابات حواسش به رانندگي باشه! و پدر به همسرش گفت؛ خانم! اين چه حرفيه! اجازه بدهيد بچه سؤالاتش رو بپرسه و به معلوماتش اضافه بشه!
 



ساعت 3 تا 6 بعد از ظهر: 33110065
تمام ساعات شبانه روز:33916546
سامانه پیام کوتاه: 30002323


كيهان و خوانندگان

¤ راه اندازي نيروگاه بوشهر نتيجه سالها صبر و مقاومت ملتي است كه با خدا معامله كرده و در طول پيروزي انقلاب اسلامي بارها و بارها نتيجه مطلوب را كسب نموده بي شك همانگونه كه رهبر فرزانه و بصير انقلاب فرمودند ما بر قله ها مي نگريم و به اين موفقيت ها بسنده نمي كنيم و ديري نيست كه جهانيان به عزت و منزلت و صبر ايراني غبطه مي خورند.
محمودي
¤ يكي از حيله هاي انگليسي ها براي ايران، درخواست ملاقات با اصولگرايان است. جا دارد از آيت الله يزدي كه پس از آيت الله سيداحمد خاتمي و خانم دكتر آليا اين درخواست را رد كردند تشكر شود. همچنين لازم است مجلس شوراي اسلامي بار ديگر طرح كاهش روابط با انگليس را در دستور كار قرار دهد.
يك هموطن
¤ خانم بنده پرستار بيمارستان تامين اجتماعي است و نوزاد 6 ماهه داريم تقاضاي مرخصي بدون حقوق كرده ولي مسئولان درمان تامين اجتماعي تهران براي اولين بار و از مهرماه امسال بخشنامه صادر كرده اند كه هيچكس حق مرخصي بدون حقوق ندارد؟! لطفا رسيدگي كنيد؟
4061---0917
¤ ابتداي شرق به غرب اتوبان شهيد همت در مسير دوربرگردان شاهد تصادفهاي زيادي هستيم چرا راهنمايي و رانندگي اقدام به اصلاح نمي كند؟
8576---0912
¤ آيا در شرايطي كه بخش زيادي از مردم كشورمان با مشكلات اقتصادي درگير هستند، صلاح است كه براي فوتبال هزينه هاي ميلياردي مي شود اما هيچ نتيجه اي ندارد؟
دكتر محمدي از بوشهر
¤ به رغم هزينه فراواني كه براي ساخت بزرگراه ورامين به عمل آمده، اما تراكم شديد ميوه فروشي ها در بخشي از اين جاده در قلعه نو، تردد در آن را مشكل ساز كرده است. لطفا رسيدگي شود.
يك شهروند از قلعه نو
¤ در تاريخ 29/5/89ساعت 45 بامداد وقتي همسرم براي رساندن مهمانها از منزل خارج شد به فاصله كمي فردي از پشت در، تلاش نمود تا با كليدي كه به در مي انداخت وارد منزل شود كه من با سر و صدا و تماس با پليس 110 از آنها درخواست كمك كردم . پس از دادن آدرس هر چه منتظر شديم و همسرم نيز رسيد خبري از پليس 110 نشد. پس از گذشت قريب به 2 ساعت از اولين تماس مجدد كه تماس گرفتم و گفتم از بي تعهدي شما شكايت مي كنم گفتند هر كاري كه مي توانيد بكنيد! حتماً بايد جنايت صورت گيرد كه پليس وارد صحنه شود؟ چرا اينقدر تعلل؟!
قهرماني
¤ اعلام كرده اند پرداخت يارانه هاي نقدي به شهروندان در مهر ماه صورت مي گيرد در حاليكه خانواده هاي جا مانده از ثبت نام در آذرماه به كار آنان رسيدگي مي شود؟ تكليف سهم اين خانواده ها از پرداخت اولين سري يارانه ها چه مي شود؟
4115---0912
¤ با اين وضع اسفباري كه در رابطه با بيمه ساختمان بوجود آورده اند كسي نمي تواند مجوز ساخت مسكن بگيرد. مدتي پيش براي گرفتن مجوز ساخت مسكن در روستا به دهياري مراجعه كردم بجاي مبلغ 20هزار تومان حق بيمه بالاي يك ميليون تومان پول بيمه ساختمان خواستند.
5822---0911
¤ دولت در خصوص طرح مسكن ارزان قيمت براي شهروندان بايد ابتدا بسترهاي تحقق اين هدف را آماده كند ولي متاسفانه شاهد هستيم كه شهرداري ها برخلاف سياست گذاري و تلاش دولت حق بيمه اجباري از حدود 600 تومان را به 12هزار تومان در هر متر زيربنا افزايش داده اند. نظام مهندسي هم دست به كار شده و حق نظارت مهندس ناظر را گران كرده است.
شيركوند
¤ كار بجايي رسيده كه به علت سهل انگاري در مبارزه با فروش سي دي هاي غيرمجاز افراد فرصت طلب به خود جرات مي دهند براي فروش نوار و سي دي به داخل اتوبوسهاي خطوط تندرو بيايند!
4312---0912
¤ ما جمعي از كاركنان مركز مخابرات نيمه شعبان ساري سنوات 86 تا 88 و مقداري از سال 89 را دريافت نكرده ايم و پيمانكار هم عوض شده در ضمن تبديل وضعيت هم نشده ايم مسئولين رسيدگي كنند.
6640---0911
¤ قبل از فرارسيدن ماه مبارك رمضان اعلام شد كه ساعت 9 تا 10شب برنامه خالي است و اختصاص به عبادت مردم دارد ولي عملا مي بينيم اينگونه نيست. بلكه سريال هر شبكه اي كه تمام مي شود سريال شبكه ديگر شروع مي شود.
5203---0913
¤ براي مسئولين شركت سايپا بنويسيد ما خودرو تيبا را براي نوه يا نتيجه خود پيش خريد نكرده ايم كه بعد از 20ماه هنوز تحويل نداده اند.
4292---0914
¤ در جايگاه سوخت گاز شهر كرمان هميشه چند تا از پمپ ها خراب هستند. چرا آنها را درست نمي كنند كه وقت كمتري از شهروندان در صف تلف شود.
0719---0910
¤ مي خواستم درخواست بكنم در مورد تقسيم سهم و ميزان درصد مالكيت كشورهاي حاشيه درياي خزر از اين دريا در دوران هاي مختلف و بويژه حال حاضر مطلب بنويسيد و اطلاع رساني نماييد.
3155---0913

 



استقبال مجلس از پيشنهادهاي دولت در نشست مشترك بهارستان

توصيه هاي رهبري
پشتوانه مجلس و دولت است
به گزارش ايسنا رئيس جمهور در جمع خبرنگاران نيز گفت: نشست مشترك دولت و مجلس هميشه مفيد بوده؛ بخصوص اين كه اين نشست در ماه رمضان برگزار شد و توصيه هاي رهبري را هم به عنوان پشتوانه به همراه داشت.
وي در كنفرانس خبري مشترك با رئيس مجلس اظهار كرد: ما همه يك خانواده هستيم، يك ماموريت داريم و اداره كشور يك موضوع واحد است؛ لذا بايد هماهنگ با هم حركت كنيم تا كارها سريع تر و بهتر جلو رود.
لاريجاني: همه به دنبال
راه حل بودند
علي لاريجاني هم طي سخناني در نشست مشترك دولت و مجلس با تشكر از رئيس جمهور و هيئت وزيران و دولتمردان به دليل حضور در اين جلسه، عنوان كرد كه بحث هاي جدي در اين نشست مطرح شد و با يك رويكرد سالم همه دوستان به دنبال پيدا كردند راه حل بودند. وي با اشاره به طرح ديدگاه نمايندگان مجلس درباره مباحثي همچون خصوصي سازي، نحوه اجراي دقيق قانون، مباحث و جهت گيري هاي فرهنگي و مسائل كشاورزي، عنوان كرد: طرح همه اين مباحث دغدغه هايي است كه براي توسعه كشور مي تواند مفيد باشد.
او گفت: در اين نشست ها بايد براي برخي از اختلاف نظرها به نتيجه برسيم و اگر در اين نشست ها موضوعات تك تك مطرح و نگاه ها به هم نزديك شود، بسيار مفيد است.
لاريجاني همچنين طي سخناني به رهنمودهاي اخير مقام معظم رهبري اشاره كرد و گفت: با توجه به شرايط كشور و براساس رهنمودهاي مقام معظم رهبري، همه نيروهاي وفادار به انقلاب بايد در طريق هم افزايي براي كشور گام بردارند كه بر اين اساس امشب اين نشست تشكيل شد. رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: آقاي احمدي نژاد پيشنهاد دادند كه در هر كدام از اين نشست ها هر بار يك موضوع مورد توجه قرار بگيرد كه اين پيشنهاد بسيار خوب است و نشان خواهد داد كه با يك نگاه صميمانه اي موضوعات مورد بررسي قرار بگيرد.نمايندگان دولت و مجلس شوراي اسلامي در نخستين نشست مشتركشان در سال جديد آمادگي خويش را براي تعامل با هم جهت خدمت بيشتر به مردم اعلام كردند.
در اين نشست كه يكشنبه شب در خانه ملت برپا شد ابتدا 12 نفر از نمايندگان مجلس و اعضاي دولت به ايراد نظرات خود پرداختند. سپس رئيس جمهور طي سخناني گفت: آمادگي داريم تا ماهي يك بار با نمايندگان مجلس در جلسه اي گفت وگو كنيم و براي هر جلسه يك دستور كار مشخص بگذاريم تا هم نظر شويم، يك تصميم بگيريم و دست به دست هم در خدمت به ملت حركت كنيم.
دكتر احمدي نژاد افزود: ما مجلس، دولت و همه نظام را يكپارچه مي دانيم؛ چرا كه همه عضو يك خانواده با ماموريت هاي بزرگ داخلي و جهاني هستيم و همچنين معتقديم امروز قدم برداشتن براي همدلي امري لازم و مجاهده انقلابي است.
وي افزود: مسئوليت ها وماموريت ها فراوان است و كارهاي فراواني با همدلي دولت و مجلس انجام شده؛ اما كارهاي زمين مانده بيشتر است و ما نيازمند همدلي بيشتر هستيم، دولت بدنه كارشناسي كل كشور و ملت است، كارهايي را كه امكان اجرايي داشته باشد بررسي مي كند و با حداكثر ظرفيت پيشنهاد مي دهد؛ لذا درخواست داريم كه دوستان به نظر كارشناسي دولت اعتناي بيشتري كنند.

 



خانم جاسوسه! نظر من هيچ ربطي به شما ندارد (خبر ويژه)

دكتر كوچك زاده نماينده مردم تهران در اقدامي اصولگرايانه، از مصاحبه با يك پايگاه اينترنتي ضدانقلاب امتناع كرد.
ماجرا از اين قرار است كه «فرشته- ق» همكار سايت روزنت با دكتر مهدي كوچك زاده تماس مي گيرد و خواستار مصاحبه مي شود. خبرنگار مذكور پيش از اين با نشريات زنجيره اي نظير همبستگي و اعتماد ملي همكاري داشت و پس از ارتكاب خيانت ها و تخلفات مختلف از كشور گريخت و به آمريكا رفت. وي مدت ها در پوشش خبرنگار پارلماني به مجلس پنجم وششم تردد داشت و ضمن جمع آوري اطلاعات، در خدمت نشريات زنجيره اي هم فعاليت مي كرد.
مهدي كوچك زاده نماينده مردم تهران با شناخت سوابق ضدانقلابي اين عنصر فراري، به وي گفته است: شما يك ضد انقلاب هستيد و نظر من به هر كس ربط داشته باشد حتماً به شما ربطي ندارد.
كوچك زاده به دنبال اصرار نامبرده به اينكه من خبرنگارم و مي خواهم مصاحبه كنم و نظر شما را بگيرم، تاكيد مي كند: خبرنگار كجا خانم؟ خبرنگاري كه براي سازمان سيا خوش خدمتي مي كند كه خبرنگار محسوب نمي شود.
وي همچنين تأكيد كرده است: شما اصلاً به چه حقي به من زنگ زديد، شما حق تماس گرفتن با نمايندگان مجلس را نداريد. شما خبرنگار نيستيد، ضدانقلاب هستيد. شما برويد با رؤسايتان در سيا و تل آويو خوش باشيد. ما نمايندگان مردم هستيم و هيچ ضد انقلابي حق ندارد با ما تماس بگيرد.
همكار سايت ضد انقلابي در اين هنگام با پررويي مي گويد من با بزرگ ترهاي شما از مجلس مصاحبه كرده ام كه دكتر كوچك زاده پاسخ مي دهد: همان موقع اگر باهات برخورد درستي مي شد حالا اين قدر پررو نمي شدي.
يادآور مي شود برخي عناصر ضدانقلاب در پوشش خبرنگار به مجلس و برخي مراكز دولتي تردد مي كنند يا تماس مي گيرند. آنها از اين طريق بخشي از كار جمع آوري اطلاعاتي سرويس هاي جاسوسي را انجام مي دهند و از سوي ديگر ضمن انجام مصاحبه با چهره هاي اصولگرا، مي كوشند براي پايگاه هاي مطبوعاتي و رسانه اي دشمن «اعتبار» كسب كنند و تحريم اين قبيل رسانه ها از سوي نيروهاي متدين را بشكنند و مرزبندي و نگرش منفي نسبت به رسانه هاي مذكور را كمرنگ كنند.
ذكر اين نكته هم ضروري است كه خبرنگارنماي مورد بحث پس از خروج از كشور اقدام به كشف حجاب كرد. سايت روزنت يكي از پرسابقه ترين رسانه هاي ضدانقلاب است كه توسط شماري از عناصر ضد انقلاب و برخي اعضاي فراري حزب مشاركت اداره مي شود و بارها به تبرئه گروهك هاي تروريستي كومله و ريگي پرداخته است.



 



غلط زيادي اسرائيل پس از آن كه نتوانست غلطي بكند (خبر ويژه)

هارت و پورت هاي رژيم صهيونيستي در قبال افتتاح نيروگاه اتمي بوشهر ادامه دارد. اين رژيم و حاميان تندرو آن در آمريكا پيش از تزريق سوخت به نيروگاه بوشهر مدعي شدند ضمن انجام حمله، مانع از راه اندازي نيروگاه مي شوند اما اكنون كه اين اقدام با موفقيت انجام شده و عملاً امكان حمله كذايي به صفر رسيده، ادعا مي كنند راه اندازي نيروگاه بوشهر غيرقابل قبول است.
يوسي لوي سخنگوي وزارت خارجه رژيم صهيونيستي در واكنشي بي ارزش و از موضع پايين گفت: راه اندازي نيروگاه اتمي بوشهر كاملاً غيرقابل قبول است و بايد فشار بيشتري بر ايران براي توقف غني سازي اورانيوم وارد شود.
در حالي كه رژيم صهيونيستي با وجود داشتن كلاهك هاي هسته اي، از پيوستن به معاهده بين المللي NPT و دادن اجازه نظارت به بازرسان آژانس طفره مي رود، سخنگوي پرروي اين رژيم گفت: اين كاملاً غيرقابل قبول است كه كشوري كه آشكارا معاهده هاي بين المللي را نقض مي كند، از ثمرات انرژي هسته اي برخوردار شود!
وي كه خشم و ناراحتي مقامات مافوق خود را بازتاب مي داد، گفت: راه اندازي نيروگاه بوشهر، جايزه دادن به يك حكومت اطاعت ناپذير و سركش است.
در همين حال سايت وزارت خارجه رژيم صهيونيستي هم با اشاره به اينكه ايران راه اندازي نيروگاه بوشهر را يك پيروزي بزرگ مي داند، تريبون را به يك كارشناس هسته اي تازه ياب! (منوشه امير) سپرد و از قول وي گفت: هر اندازه هم كه مهندسان اصلي بكوشند مهندسان ايراني را از دريافت تكنولوژي راه اندازي و ساخت كوره هاي اتمي دور نگاه دارند، نيروگاه بوشهر به تدريج به يك كانون فراگيري تكنولوژي هسته اي مبدل خواهد شد كه اين دانش ممكن است در امور نظامي نيز به كار گرفته شود.

 



هرچه درباره پيروزي ايران بگوييم حق مطلب ادا نمي شود (خبر ويژه)

ايران پيروز پنهاني جنگ آمريكا در عراق است. همه اين را در ايران مي دانند بي آن كه به زبان بياورند. نفوذ ايران روز به روز زياد تر مي شود.
اين تحليل را روزنامه آلماني زود دويچه سايتونگ مقارن با اعلام عقب نشيني شماري از سربازان آمريكايي مطرح كرد و نوشت «همه در ايران مي دانند اما كسي بر زبان نمي آورد: ايران پيروز پنهان لشكركشي آمريكا در عراق است. ايران با اين جنگ از شر صدام خلاص شد. درآينده نيز برادران شيعه حرف اول را در عراق مي زنند. اكنون ايران از ناحيه عراق تهديد نمي شود. توان اقتصادي و فكري و فرهنگي ايران بسيار بيشتر از كشورهاي حاشيه خليج فارس است. اين تحول هم نتيجه دخالت نظامي واشنگتن است كه جرج بوش و مشاورانش انتظار آن را نداشتند.
روزنامه آلماني معتقد است: به هيچ وجه نمي توان درباره نفوذ مستقيم و غيرمستقيم ايران در عراق، حق مطلب را بيان كرد. محمود احمدي نژاد براي ديدار دوستانه به عراق رفت و همه رئيسان دولت عراق هم به تهران رفتند. ايران با احزاب شيعي حاكم در عراق مناسبات نزديك دارد. عمار حكيم رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق در سال هاي تبعيد در ايران جا افتاده است. او مي گويد «معني ندارد كه با كشوري با 1400 كيلومتر مرز مشترك مناسبات بدي داشته باشيم.» به گفته او «ايران براي ما يك كشور دوست است». ايران با گروه مقتدا صدر هم در ارتباط است اما ارتباط هاي ايران فقط به اين دو گروه منحصر نمي شود. بعد از آن كه صدام به ايران حمله كرد مجلس اعلاي اسلامي در تبعيد (آن موقع هنوز مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق) از عراقي هاي فراري سپاه بدر را ايجاد كرد كه دوشادوش ايراني ها جنگيدند. مبارزان بدر امروز ستون فقرات ارتش و سازمان اطلاعات عراق را تشكيل مي دهند. مناسبات اقتصادي بين دو كشور نزديك است. در بازسازي صنعت ويران شده عراق ايران كمك فني و مالي زيادي مي كند بويژه در انتقال انرژي و در زيرساخت ها.
گفتني است نظاميان آمريكايي طي هفت سال گذشته- از زمان اشغال عراق در سال 2003- بيش از 4400 نفر تلفات داشته اند. آمريكا همچنين بالغ بر يكهزار ميليارد دلار براي اين جنگ فاقد دستاورد هزينه كرده است.

 



فارين پاليسي: اوباما مقابل ايران جز خجالت به دست نمي آورد (خبر ويژه)

نشريه تخصصي فارين پاليسي از سردرگمي و تناقض در سياست هاي دولت اوباما مقابل ايران خبر داد.
اين نشريه به قلم استفن والت (استاد روابط بين الملل دانشگاه هاروارد) نوشت: اساس سخنان اوباما اين است كه «تلاش هاي ما براي انزواي ايران درحال نتيجه دادن است و اين حكومت زير فشارهاي روزافزون قرار دارد، ما همچنان آماده بهبود روابط هستيم و از فرصت همكاري هاي مشترك مانند افغانستان استقبال مي كنيم. ما از ايران مي خواهيم توقف غني سازي را بپذيرد. كليه گزينه ها روي ميز است». سياست دولت اوباما به خوبي كاريكاتور سايد هريس را در ذهن تداعي مي كند كه در آن دو نفر به تخته سياهي پر از معادلات پيچيده خيره شده اند و در نقطه اي نوشته شده «سپس معجزه اي روي مي دهد»! يكي از آنها به ديگري مي گويد:« فكر مي كنم بايد اين قسمت دوم را قدري روشن تر بيان كنيد.»! دقيقاً! من مي خواهم كه كسي در دولت پيدا شود تا در مورد برخي مسايل كه مورد نظرمان است قدري روشن تر صحبت كند. مسايلي مانند: ارائه تضميني مبني بر اينكه ايران به جنگ افزارهاي هسته اي دست نخواهد يافت. بهبود روابط با دولت تهران، پايان دادن به حمايت حزب الله توسط جمهوري اسلامي و غيره.
فارين پاليسي اضافه كرد: مشكل اصلي اين است كه رويكرد ما در مورد ايران پر است از تناقضات. ما مي گوييم به دنبال روابط بهتر هستيم. ولي در عين حال تقريباً در اقدامات مخفيانه در داخل ايران نقش داريم و به ندرت اين فرصت را از دست مي دهيم كه به جهانيان خاطرنشان سازيم «تمامي گزينه ها هنوز روي ميز است». ما به همه گفتيم كه فكر مي كنيم حكومت كنوني ايران نامشروع است و بايد عوض شود و سپس تعجب كرديم كه آنها چرا زماني كه اوباما مي گويد قصد همكاري دارد، بلافاصله پاسخ نمي دهند. همان طور كه قبلاً نيز اشاره كرده ام، اين نوع ناهماهنگي تنها موجب افزايش ترديد مي شود؛ اينكه ايالات متحده صادق نيست و دروغ مي گويد. ما همچنين روشن كرديم كه به شدت مخالف دستيابي ايران به تسليحات اتمي هستيم، ولي از سوي ديگر كاري مي كنيم كه خواست آنها را براي رسيدن به ظرفيت هاي جديد بازدارنده افزايش مي دهد، حتي اگر بلافاصله به كار نيايد. درست است، ما توانستيم حمايت ها را براي اعمال تحريم هاي شديدتر جلب كنيم، ولي از سوي ديگر نسبت به اعمال تحريم هاي «فلج كننده» به هدف تغيير در رفتار خجالت زده ايم. تمام اينها مرا به پيشگويي اوليه ام مي رساند. ايالات متحده در رياست جمهوري اوباما هيچ پيشرفت قابل توجهي در روابط با ايران نخواهد كرد. من فكر نمي كنم اوباما مجوز حمله نظامي به ايران را صادر كند، زيرا اين اقدام باعث حل معضل نخواهد شد و حتي ممكن است مشكلات بدتر ديگري را رقم زند(عراق، افغانستان، خليج فارس،...). فكر نمي كنم حكومت دين سالار سرنگون شود، كه البته اگر بشود ناراحت نخواهم شد، و شك دارم كه در مورد توقف برنامه غني سازي توافقي صورت گيرد.
استفن والت در پايان نوشت: ما به ديپلماسي واقعي كه عكس ديپلماسي كنوني ماست نياز داريم. اكنون فرض واشنگتن بر اين است كه ايران مذاكره نخواهد كرد مگر اينكه از خارج تحت فشار قرار گيرد. در عين حال، تهران بارها اظهار داشته كه آماده مذاكره است ولي نه تحت فشار. نتيجه قابل پيش بيني در اين ماجرا همين بن بست فعلي است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14