(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 4 شهريور  1389- شماره 19727

نفس مسيحايي در همدان!
همزمان با ماه مبارك رمضان صورت گرفت
حضور هنرمندان خراساني در نمايشگاه فرهنگي افغانستان
معاون اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان:
آرامگاه قيصر امين پور در سالگرد درگذشت اين شاعر آماده مي شود
پژواك
قديمي ترين موذن بردسكني بيش از 60 هزار بار اذان گفته است
برگزاري جشنواره قرآني نمايش هاي كوتاه راديويي در اصفهان
كتابت قرآن توسط هنرمندان اسفراين
برگزاري هشتمين نمايشگاه قرآن كريم در قزوين
نمايشگاه خوشنويسي استاد زنوزي در تبريز
اختصاص يك هزار ميليارد ريال به راه آهن گيلان
فرمانده انتظامي استان: لرستان رتبه اول بيكاري كشور را دارد
فرماندار: 70 درصد آتش سوزي ها در نمين عمدي بوده است
فرماندار شيراز: رد پاي برخي كارمندان ادارات در پرونده هاي زمين خواري ديده مي شود
دفترچه قرارداد صنعتگران جايگزين وثيقه بانكي مي شود
انتقاد رئيس شوراي شهر ياسوج از ساخت و ساز غيرقانوني در تپه استانداري
يخچال تاريخي محمديه نايين بازسازي شد



نفس مسيحايي در همدان!

در بعدازظهر گرم و داغ روز سي ام مردادماه سال 1389، از پله هاي نفس بر ساختمان معروف و متعلق به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي همدان به قصد شركت در جلسه اي بالا مي رفتم كه دم در ورود، چشمانم به دو عدد بنر بلند بالاي گل و بلبلي افتاد و عبارت چاپ شده بر روي يكي از آنها سخت توجهم را جلب كرد: «مژده اي دل كه مسيحا نفسي مي آيد...»!
همانطور شادان و خندان در حالي كه سفر مقام معظم رهبري به استان با اين مصرع در ذهنم تداعي مي شد در پي مسيحا نفس مذكور مي گشتم تا از دم گرم و حيات بخش او نفحه اي شايد به ما برسد، اين بار نگاهم به بنر ديگري كه قرينه اولي بر ديوار نصب شده بود افتاد با اين مضمون كه: «مقدم... محترم را در جمع اهالي فرهنگ و هنر استان خير مقدم مي گوييم»!
ناخودآگاه آه حسرت بلندي از سينه بر كشيدم و زير لب گفتم: هر سخن جايي و هر نكته مقامي دارد. بنده خدا حافظ و شعر نازنينش! اگر اين شاعر عارف مسلك و غزل سراي گزيده گوي زبان و ادبيات شيرين پارسي مي دانست كه روزي در عصر تكنولوژي، اين بند معروف غزلش سرگردان روي برخي بنرها و پرده ها خواهد شد، عمرا اگر چنين مي سرود! والسلام.

همدان -خبرنگاركيهان

 



همزمان با ماه مبارك رمضان صورت گرفت
حضور هنرمندان خراساني در نمايشگاه فرهنگي افغانستان

مشهد- خبرنگاركيهان:
نمايشگاه هفته قرآني و فرهنگي به مناسبت ماه مبارك رمضان از دهم ماه مبارك به مدت يك هفته در شهر كابل و يك هفته در مزارشريف برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي 3 نفر از هنرمندان اين استان در رشته هاي سنگ هاي قيمتي و نيمه قيمتي، منبت، معرق و حكاكي روي سنگ با هماهنگي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي مشهد جهت عرضه محصولات مرتبط با قرآن و حوزه دين معرفي شدند.
بنابراين گزارش حسن سرابي نوغابي در رشته حكاكي روي سنگ، سعيد هاشميان در رشته منبت و معرق و سعيد رضازاده در رشته تراش سنگهاي قيمتي و نيمه قيمتي آثار خود را در اين نمايشگاه به نمايش گذاشتند.

 



معاون اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان:
آرامگاه قيصر امين پور در سالگرد درگذشت اين شاعر آماده مي شود

شوشتر- خبرنگاركيهان:
در راستاي انجام مصوبات دور دوم سفر رئيس جمهور به استان خوزستان، آرامگاه قيصر امين پور همزمان با سالگرد درگذشت اين شاعر تكميل و آماده مي شود.
مهدي شفيعي معاون اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان ضمن اعلام خبر فوق گفت: تاكنون 80درصد از برنامه هاي تجهيز آرامگاه قيصر امين پور انجام شده است.
وي در ادامه افزود: طرح اين آرامگاه دو پوسته كروي دارد كه توسط استادان مجرب اصفهاني كاشيكاري شده و قرار است خطوط برجسته فلزي از اشعار قيصر امين پور پس از برش روي اين دو پوسته نصب شوند.
شفيعي تصريح كرد: در نظر داريم كه در كنار اين آرامگاه يك مجتمع فرهنگي مناسب براي زائران تاسيس كنيم. او با بيان اينكه اين مجتمع فرهنگي مي تواند به عنوان كتابخانه تخصصي آثار ادبي و به ويژه آثار امين پور باشد گفت: با توجه به سبقه فرهنگي شهرستان گتوند مي توان در اين مكان برنامه هاي فرهنگي برگزار كرد اما تاسيس اين مجتمع مستلزم اختصاص زمين است كه با توجه به قول نماينده مردم در مجلس و فرماندار اين شهرستان براي حل مسئله زمين، كار تاسيس اين مجتمع از سر گرفته مي شود.

 



پژواك

نمايش «ملف گند» براي نابينايان
اهواز - خبرنگار كيهان: فيلم مستند ملف گند (molf-eGand) ساخته محمود رحماني براي نابينايان و روشندلان اهواز به نمايش گذاشته شد.
اين فيلم 53 دقيقه اي لقب بلندترين پلان سكانس سينماي ايران را به خود اختصاص داده است. و در درون خود فاقد هرگونه مونتاژي است و به اصطلاح «لانگ تك» فيلمبرداري شده است.
ملف گند كه اثري پيرامون دفاع مقدس است به خاطرات و قصه هاي يك شهروند اهوازي به نام محمد مي پردازد كه تمام كودكي اش را در جنگ از دست داده است.
در اين فيلم بخشي از مقاومت و پايداري در شهرهاي مرزي به تصوير كشيده شده است.
مستند ملف گند، پيش از اين در بيست وپنجمين فستيوال بين المللي فيلم مونيخ در بخش (horizon شيوه نوين مستند سازي) حضور داشته و جزو فيلمهاي برگزيده سال ايران در جشنواره شهيد آويني به نمايش درآمده بود.
اين فيلم، سومين اثر محمود رحماني عضو پيوسته انجمن مستندسازان سينماي جوان ايران است كه با ساخت مستندهايي چون نفت سفيد و مدار صد درجه موفق به كسب چندين جوايز ملي و بين المللي نيز شده است.
نمايشگاه حروف نگاري پوستر اسماء الحسني
اصفهان - خبرنگار كيهان: ششمين نمايشگاه بين المللي حروف نگاري پوستر اسماء الحسني به صورت همزمان در خانه هنرمندان تهران و خانه هنرمندان اصفهان برگزار مي شود.
اين نمايشگاه كه با حضور هنرمنداني از كشورهايي چون تركيه، چين، مالزي، استراليا، مصر، فرانسه، اندونزي، عربستان و آمريكا برگزار مي شود داراي دو بخش اصلي و جنبي است كه بخش اصلي اسماءالحسني و بخش جنبي پوسترهاي مذهبي را شامل مي شود.
شايان ذكر است، در اين دوره جوايز به آثاري اهداء خواهد شد كه در نظرخواهي اينترنتي توسط مخاطبان به عنوان بهترين پوستر انتخاب شده باشد.
عصري با داستان در خانه هنرمندان
¤ برنامه «عصري با داستان» كه به صورت ماهانه در چهارشنبه آخر هر ماه در تالار سعدي حوزه هنري برگزار شد به خانه هنرمندان اصفهان منتقل شد.
برنامه ماهانه كانون آفرينش داستان فرصتي است تا نويسندگان و علاقه مندان به ادبيات داستاني به خواندن و شنيدن آثار خود و ديگران بپردازند.
برگزاري نمايشگاه خانه كاريكاتور
¤ چهارمين نمايشگاه سالانه خانه كاريكاتور اصفهان مهرماه سال جاري برگزار مي شود.
اين نمايشگاه داراي بخش هاي مختلف با موضوعات كودك به مناسبت 16 مهرماه روز جهاني كودك، آزاد و چهره مي باشد.
هدف از برگزاري اين نمايشگاه ارائه هنر كاريكاتور اصفهان است. اين نمايشگاه علاوه بر نشان دادن ظرفيت هاي واقعي هنر كاريكاتور در اصفهان به شناسايي استعدادهاي ناشناخته اين هنر در اصفهان مي پردازد.
علاقه مندان مي توانند حداكثر سه اثر از آثار خود را در هر بخش با قطع به تكنيك آزاد تا 20 شهريورماه جاري به خانه كاريكاتور اصفهان ارسال كنند. به چهار اثر برگزيده جايزه و لوح تقدير اهدا مي شود. در كنار اين نمايشگاه ورك شاپ جنبي براي آموزش برپا مي شود.
نمايشنامه خواني درخانه هنرمندان اصفهان
¤ چهارمين جلسه نمايشنامه خواني حوزه هنري استان اصفهان با رويكرد مرور بر آثار شاخص ادبيات نمايشي جهان در خانه هنرمندان برگزار شد.
در اين برنامه نمايشنامه «آنكه گفت آري، آنكه گفت نه» نوشته برتولت برشت و به كارگرداني عليرضا قدسيه بررسي شد كه نقش خواني آن را آرام زنجاني، رهام بحيرايي، عليرضا قدسيه و حامد احمدجو برعهده داشتند.
اين نمايشنامه به روايت داستان كودك مي پردازد كه در پي يافتن دارو براي مداواي مادرش است و در موقعيت هاي متفاوت قرار مي گيرد.
هفته هنر در اسلامشهر
سرويس شهرستانها: هفته اول شهريور در اسلامشهر به نام هفته هنري نامگذاري شد.
هفته هنري شهرستان اسلامشهر به منظور ارزيابي فعاليتهاي موسسات و انجمن هاي فرهنگي هنري و ارائه عملكرد يكساله اين مراكز و تجليل از هنرمندان فعال شهرستان برگزار مي شود.
نشست با مديران موسسه فرهنگي، هنرمندان عرصه نمايش و حوزه فيلم و عكس و استادان خوشنويسي برپايي نمايشگاه هنرهاي تجسمي برپايي نمايشگاه خوشنويسي و تجليل از هنرمندان فعال شهرستان از جمله برنامه هاي اين هفته است .
برگزاري مسابقه رمان خواني
كاشان - خبرنگاركيهان: فرهنگسراي مهر سازمان رفاهي تفريحي شهرداري كاشان اقدام به برگزاري مسابقه رمان خواني كرده است.
اين مسابقه برگرفته از كتاب بانوي چشمه، تاليف مهدي خداميان آراني است كه روز جمعه 5 شهريورماه به صورت حضوري و همزمان در دو شهرستان كاشان و آران و بيدگل برگزار مي شود.
هفتمين جشنواره رمضان با برنامه هاي جشن رمضان، مسابقات آشپزي و شيريني پزي، جشن بزرگ روزه داران كودك، مسابقه عكاسي شب هاي روشنايي، آئين نيايش و آرامش، اردوي رمضان شب شعر رمضان و مسابقه پيامك هاي رحمت از اول تا 15 شهريور در فرهنگسراي مهر و خانه هاي فرهنگ شهروند، سلامت و كودك برگزار مي شود.
نمايش عكس هاي هنرمند اراكي
اراك - خبرنگار كيهان: اثر علي صاحب الزماني هنرمند عكاس اراكي با عنوان شمس در بخش عكس نمايشگاه بين المللي قرآن كريم در مصلاي امام خميني(ره) تهران به نمايش گذاشته شد.
تصاوير به نمايش گذاشته شده در اين نمايشگاه در موضوعات مراسم شب هاي قدر، نماز عيدفطر، پرداخت نذر و فطريه، جايگاه قرآن در ساير كشورها، نقش قرآن در زندگي، زندگي جوانان و اعتكاف بود.
بيمه هنرمندان صنايع دستي اصفهان
اصفهان - خبرنگار كيهان: رئيس اتحاديه فروشندگان صنايع دستي استان اصفهان از بيمه شدن نخستين گروه هنرمندان صنايع دستي شهر اصفهان خبر داد.
«غلامعلي فيض الهي» با بيان اينكه 300 نفر از هنرمندان اصفهاني به سازمان تامين اجتماعي معرفي شده اند، گفت: سازمان صنايع دستي، نخستين گروه هنرمندان را پس از قبولي در آزمون فني و حرفه اي به تامين اجتماعي معرفي كرد.
وي افزود: هنرمندان بالاي 50 سال در صورت پرداخت حق بيمه تا 5 سال مي توانند از بيمه هنرمندان استفاده كنند.
وي افزود: 90 درصد بازار از وجود اجناس چيني پاكسازي شده و تاكنون 5 مغازه فروشنده صنايع دستي خارجي در بازار ميدان امام(ره) پلمب و مجوز پلمب 5 مغازه ديگر نيز صادر شده است.
وي افزود: فروشندگان صنايع دستي خارجي از بيمه محروم و همچنين دو برابر معمول جريمه مي شود.

 



قديمي ترين موذن بردسكني بيش از 60 هزار بار اذان گفته است

بردسكن - خبرنگار كيهان:
احمدرحماني آهوبمي قديمي ترين موذن بردسكن كه بيش از 60 هزار بار اذان گفته است در روستاي آهوبم اين شهرستان زندگي مي كند.
وي در مصاحبه باخبرنگار ما در اين روستا گفت: از 15 سالگي كار موذني را شروع كردم و تاكنون هيچ گاه گفتن اذان را ترك نكرده ام مگر در مواقع خاص كه در روستا نبوده ام. رحماني ادامه داد تاكنون بيش از 60 هزار بار اذان گفته ام و در زماني كه وسايل صوتي نبوده است چه در سرما و گرما پشت بام مي رفتم و صداي اذان را بلند مي كردم.
وي كه علاقه خاصي به موذني دارد گفت: حتي وقتي كه به سفر مكه و عتبات عاليات مشرف شدم اذان مي گفتم.
وي در پاسخ به اين پرسش كه بهترين وقتي كه اذان مي گويي چه وقتي است؟ گفت اذان صبح وقتي كه همه خوابند بهترين وقتي است كه با خداي خود گفتگو مي كنم و به قول قديمي ها اذان به دلم مي چسبد. وي همچنين 15 سال است پيشنماز مسجد روستا مي باشد و از اول انقلاب تاكنون به عنوان شوراي روستا به مردم خدمت مي كند و تاكنون بر 100 ميت نماز خوانده است وي قاري قرآن و در مناسبت هاي مختلف سال حضور چشمگيري دارد و به عزاداري و مولودي خواني نيز مي پردازد.

 



برگزاري جشنواره قرآني نمايش هاي كوتاه راديويي در اصفهان

اصفهان- خبرنگار كيهان:
معاون صدا و سيماي مركز اصفهان گفت: جشنواره قرآني «نمايش هاي كوتاه راديويي» به همت صدا و سيماي مركز اصفهان برگزار مي شود.
«سيد حميد هاتف الحسيني» افزود: جشنواره قرآني نمايش هاي كوتاه راديويي با همكاري صداي مركز اصفهان و اداره كل صداي استان ها در اصفهان اجرا مي شود.
وي در ارتباط با هدف برگزاري اين جشنواره اضافه كرد: ترويج فرهنگ و هنر مبتني بر مفاهيم و ارزش هاي والاي برگرفته از آموزه هاي ماه مبارك رمضان و بهره گيري از زبان نافذ ادبيات و هنرهاي نمايشي راديو در اين حوزه، از اهداف برگزاري اين جشنواره است.
هاتف الحسيني با اشاره به اينكه اين جشنواره به صورت سازماني برگزار مي شود گفت: از هر استان سه اثر در اين جشنواره شركت داده مي شود.
وي افزود: آثار ارسال شده به جشنواره بايد در قالب نمايش كوتاه راديويي به مدت 5 دقيقه بر روي لوح فشرده همراه با متن كتبي نمايش باشد.
معاون صدا و سيماي مركز اصفهان مهلت ارسال آثار را تا 10 مهرماه سال جاري بيان كرد و گفت: داوري اين جشنواره در تاريخ 30 مهرماه انجام مي شود و به نفرات برتر جوايز نفيسي اهدا مي شود.

 



كتابت قرآن توسط هنرمندان اسفراين

اسفراين- خبرنگاركيهان:
معاون پرورشي و تربيت بدني آموزش و پرورش اسفراين گفت: نگارش يك جلد قرآن كريم توسط هنرمندان دانش آموز و فرهنگيان شاغل اين شهرستان از نيمه دوم مردادماه آغاز شده است.
حسن نيكزاد گفت: تاكنون توسط دانش آموزان و معلمين شاغل و بازنشسته و هنرمندان اين شهرستان 17 جزء از قرآن كريم نگارش گرديده است كه تا پايان ماه مبارك رمضان كل جزء هاي قرآن كريم به اتمام خواهد رسيد.
معاون پرورشي و تربيت بدني آموزش و پرورش اسفراين افزود: هدف از اجراي اين طرح سوق دادن دانش آموزان به برنامه هاي قرآني است كه بصورت مسابقه اي با محور نگارش بسم الله الرحمن الرحيم، اسماء الهي- يك آيه از سوره اسراء- كتابت يك جلد كلام الله مجيد طراحي جلد قرآن و تذهيب صفحات قرآن كريم برگزار مي شود.

 



برگزاري هشتمين نمايشگاه قرآن كريم در قزوين

قزوين- خبرنگاركيهان:
مسئول انجمن قرآن و نهج البلاغه استان قزوين از برپايي هشتمين نمايشگاه قرآن كريم در اين استان خبر داد.
محمدحسين سليماني در جمع خبرنگاران با اشاره به حضور موسسه هاي انتشاراتي مختلف از سراسر كشور در اين نمايشگاه افزود: علاوه بر تعاوني ناشران استان قزوين، 25ناشر از استان تهران و همچنين ناشراني از اصفهان و مشهد نيز در هشتمين نمايشگاه قرآن كريم حضور خواهند داشت.
وي اظهار داشت: نهادها، مؤسسه هاي فرهنگي، نرم افزاري و انتشارات دستاوردها و محصولات قرآني خود را در قالب 50غرفه عرضه خواهند كرد.
اين مسئول هدف از برگزاري نمايشگاه هاي قرآن كريم را ترويج فرهنگ قرآني در جامعه برشمرد و خاطرنشان ساخت: غرفه هاي اين نمايشگاه بخشي به تشكل ها، مؤسسه و نهادهاي قرآني و بخشي نيز به دستگاه ها و ادارات دولتي اختصاص دارد و بازديدكنندگان مي توانند از تخفيف 20درصدي نشريات و 25درصدي نرم افزارهاي قرآني استفاده كنند. سليماني شبي با قرآن، نشست هاي تخصصي با موضوع عرفان هاي انحرافي، كتابت قرآن كريم، برگزاري شب شعر و تجليل از خادمان قرآن كريم را از جمله برنامه هاي جنبي هشتمين نمايشگاه قرآن كريم عنوان كرد.
اين مسئول اظهار اميدواري كرد، هشتمين نمايشگاه قرآن كريم از لحاظ كمي و كيفي بهتر از نمايشگاه هاي قبلي برگزار شود و البته تحقق اين مهم نيازمند همياري و همفكري تمامي دست اندركاران قرآني و دستگاه هاي اجرايي در استان است.
وي يادآور شد: استاني با سبقه فرهنگي قزوين نيازمند يك سالن و فضاي مناسب براي برگزاري نمايشگاه هاي فرهنگي قرآن و كتاب مي باشد.
هشتمين نمايشگاه قرآن كريم روز شنبه 30مرداد ماه در خانه فرهنگ اميركبير برپا مي شود و بازديدكنندگان مي توانند از ساعت 17 الي 23 از اين نمايشگاه بازديد كنند.

 



نمايشگاه خوشنويسي استاد زنوزي در تبريز

تبريز- خبرنگار كيهان:
نمايشگاه خوشنويسي استاد «حسين- زنوزي» با مضامين قرآني، احاديث و اشعار مذهبي در گالري شهيد آويني دانشگاه تبريز، بر پا شد.
در اين نمايشگاه 50 اثر زنوزي در قالب هاي مختلف و با خط نستعليق، نسخ، تذهيب و نقاشي خط به مناسبت طرح سراسري تربيتي و فرهنگي «ضيافت انديشه» به نمايش گذاشته شده كه تا اول شهريورماه، برپا خواهد بود.
همزمان با نمايشگاه فوق 2 اثر از «نقاشي هاي خط» زنوزي، به صورت چاپ نفيس بر روي كاغذ گلاسه در 3هزار نسخه، به عنوان هديه حوزه هنري آذربايجان شرقي، به دانشجويان حاضر در اين طرح، اهدا مي شود.
استاد زنوزي، «رئيس انجمن خوشنويسان تبريز» و «عضو شوراي عالي خوشنويسان ايران» و «هيئت علمي حوزه هنري» اين استان است. وي بيش از 10 جلد كتاب، تحرير و تذهيب كرده است.

 



اختصاص يك هزار ميليارد ريال به راه آهن گيلان

رشت -خبرنگاركيهان:
استاندار گيلان از اختصاص بيش از يك هزار ميليارد ريال اعتبار از اعتبارات دولتي براي ساخت پروژه راه آهن استان خبر داد.
روح الله قهرماني چابك با اشاره به تلاش مسئولان استان براي جذب سرمايه گذاري خارجي دراحداث پروژه راه آهن قزوين - رشت- آستارا در بخش گيلان گفت: اعتبارات اين پروژه تا پايان سال به يك هزار و 500ميليارد ريال افزايش مي يابد.
وي همچنين از پيشرفت 32 درصدي ساخت راه آهن دراين استان خبر داد و افزود: درهمين ارتباط قرارگاه خاتم الانبياء نيز ادامه احداث راه آهن از رشت به آستارا را برعهده دارد.

 



فرمانده انتظامي استان: لرستان رتبه اول بيكاري كشور را دارد

خرم آباد- خبرنگاركيهان:
فرمانده انتظامي لرستان گفت: لرستان رتبه اول بيكاري كشور را دارد و جوانان اين استان ازبيكاري رنج مي برند.
سرتيپ حسين رحيمي درمراسم تجليل از خبرنگاران گفت:بيكاري از معضلات اساسي و مهم لرستان و منشاء بسياري از ناهنجاريها و معضلات اجتماعي در استان است و همه مسئوليم براي ايجاد اشتغال تلاش كنيم.
وي با اعلام خبر ارتقاء 20پـله اي احساس امنيت در لرستان و صعود اين استان به رتبه هشتم از رتبه بيست و هشتم كشور از برگزاري همايش احساس امنيت در لرستان خبرداد و از صاحب نظران براي ارسال آثارشان دعوت كرد.
فرمانده انتظامي لرستان گفت: در آينده نزديك خرم آباد از تجهيزات پيشرفته مانيتورينگ بهره مند مي شود و كنترل جرايم از جمله وضعيت ترافيك با استفاده از دوربين ها انجام مي شود.

 



فرماندار: 70 درصد آتش سوزي ها در نمين عمدي بوده است

اردبيل- خبرنگار كيهان:
فرماندار نمين گفت: در چند هفته اخير 20 مورد آتش سوزي در جنگل ها و مراتع اين شهرستان رخ داده است كه 70 درصد از آن ها عمدي بوده است.
موسي علي نژاد در جلسه ستاد سوانح غيرمترقبه شهرستان افزود: دراين آتش سوزي ها بيش از 93 هكتار از مناطق جنگلي اين شهرستان طعمه حريق شده است.
وي گفت: 30 درصد از آتش سوزي ها نيز در ارتباط با گرماي هوا و شعله ور شدن آتش اوليه بوده است.
وي گفت: تامين تجهيزات و امكانات اطفاي حريق دراين منطقه به منظور مقابله با آتش سوزي در عرصه هاي مرتعي و جنگلي ضروري است.
دراين جلسه رئيس اداره منابع طبيعي شهرستان نمين از شناسايي و دستگيري 13 نفر از عاملان آتش سوزي مراتع و معرفي آنها به مراحل قضايي خبرداد.
وي افزود: براساس برآوردهاي اوليه ميزان خسارت وارده به جنگل ها و مراتع اين منطقه بيش از 300 ميليون ريال است.

 



فرماندار شيراز: رد پاي برخي كارمندان ادارات در پرونده هاي زمين خواري ديده مي شود

شيراز- خبرنگاركيهان:
فرماندار شيراز گفت: رد پاي برخي از كاركنان دستگاههاي اداري اين شهر در پرونده هاي زمين خواري ديده مي شود كه بايد با اين افراد برخورد جدي شود.
حسين قاسمي در نخستين جلسه كميته مبارزه با زمين خواري با اشاره به تبعات منفي امنيتي، اقتصادي، سياسي و اجتماعي ناشي از پديده زمين خواري گفت: نبايد با فرياد چند گردن كلفت كه زمين بيت المال را گرفته اند عقب نشيني كرد. وي افزود: ما تحت هيچ شرايطي از حق و حقوق بيت المال كوتاه نمي آييم و زمين هاي بيت المال را پس مي گيريم.
فرماندار شيراز گفت: با حركت هاي تاخيري نمي توان مشكل زمين خواري را حل كرد و بايد در يك اقدام ضربتي و فوري با زمين خواران و ويژه خواران برخورد كرد.
وي افزود: نبايد حدس و گمان عده اي كه مي گويند دست برخي مديران با زمين خواران يكي است به واقعيت تبديل شود.
وي گفت: با ايجاد بانك اطلاعاتي اقدام هاي جدي در مبارزه با زمين خواري انجام خواهيم داد.
وي با بيان اينكه احكام صادر شده درباره بازپس گيري برخي اراضي هنوز اجرايي نشده است افزود: دستگاههاي متولي برخي اراضي را به صورت صوري آزادسازي كرده اند و سازمان بازرسي نيز پيگيريهايي را در اين باره داشته است كه هرچه سريعتر بايد نسبت به اجراي واقعي احكام اقدام شود.
وي گفت: برخي احكام اگر در اين زمينه اجرا شود هزاران ميليارد تومان به بيت المال بازمي گردد.
وي ساماندهي امور مربوط به زمين خواري را از اولويت هاي خود در شيراز برشمرد.

 



دفترچه قرارداد صنعتگران جايگزين وثيقه بانكي مي شود

خوانسار- خبرنگاركيهان:
بانكها ملزم به پذيرش دفترچه قرارداد صنعتگران به عنوان وثيقه جهت دريافت تسهيلات و ارائه خدمات بانكي هستند و اين دفترچه ها معادل اسناد واحدهاي صنعتي است.
مديرعامل شركت هاي صنعتي استان اصفهان ضمن بازديد از شهرك صنعتي خوانسار و در ديدار با فرماندار شهرستان با اشاره به تحويل اسناد مالكيت فاز يك شهرك صنعتي خوانسار از آماده شدن اين اسناد در فاز2 شهرك خبر داد و گفت: تا تحويل اين اسناد بانك ها ملزم به ارائه خدمت به صنعتگران در قبال ارائه دفترچه قرارداد هستند.
مرتضي قائدي در ادامه با اشاره به عزم جدي اين شركت براي تعيين وضعيت اراضي واگذارشده و باز پس گيري زمين هايي كه هيچ گونه فعاليتي در آنها فعاليتي درآنها صورت نگرفته است از صدور حكم قضايي براي بازپس گيري 7 پلاك شهرستان خبر داد و افزود: پروژه فضاي سبز شهرك صنعتي نيز در دست اقدام است و درصورت موافقت اداره منابع طبيعي 12هكتار كاشت درخت و ايجاد فضا درحاشيه رودخانه فاز2 شهرك انجام خواهدشد.

 



انتقاد رئيس شوراي شهر ياسوج از ساخت و ساز غيرقانوني در تپه استانداري

ياسوج- خبرنگار كيهان:
رئيس شوراي شهر ياسوج از تخريب و ساخت و ساز غيرقانوني در فضاي سبز تپه استانداري انتقاد كرد و گفت: ياسوج در حال تاراج است اما كسي دلش براي اين شهر نمي سوزد.
محمود باقري ضمن گلايه از خبرنگاران ياسوج در عدم انعكاس اخبار ساخت و ساز غيرقانوني در تپه استانداري، خواستار توجه بيشتر خبرنگاران به دغدغه هاي مردم ياسوج شد و افزود: 5 هزار مترمربع از زمين چشمه نباتي به صورت غيرقانوني در حال ساخت است و چند روزي است كه از تخريب فضاي سبز و خاكبرداري تپه استانداري براي ساخت و ساز مي گذرد اما اين اقدام غيرقانوني در هيچ رسانه اي منعكس نشده است كه اين امر مأيوس كننده است.
رئيس شوراي شهر ياسوج گفت: ما مخالف احداث ساختمان براي دستگاه هاي دولتي نيستيم اما فضاهاي سبز را نبايد تخريب كنند بلكه بايد بر حجم آن اضافه شود و نبايد اجازه داد چوب حراج بر فضاي سبز شهر بزنند.

 



يخچال تاريخي محمديه نايين بازسازي شد

نايين- خبرنگار كيهان:
يخچال تاريخي محمديه نايين با صرف هزينه اي بالغ بر يكصد و 50 ميليون ريال بازسازي و مرمت شد.
رئيس اداره ميراث فرهنگي و گردشگري نايين در اين باره گفت: يخچال تاريخي يكي از شاهكارهاي خشتي زيباي محله محمديه است كه در قديم از آن براي نگهداري يخ استفاده مي شد. محمود مدنيان افزود: در فصل سرد سال روزانه با ريختن برف و آب در داخل مخزن يخچال به منظور انباشته شدن يخ از آن استفاده مي شد با تكرار اين عمل در هر روز بر حجم يخ مي افزودند تا زماني كه مخزن از يخ انباشته مي شد. سپس جهت جلوگيري از آب شدن يخ، يك پوشش كاه بر روي آن ريخته مي شد. وي ادامه داد: در كنار مخزن ديوارهايي براي سايه انداختن بر روي مخزن و جلوگيري از تابش نور شديد آفتاب بر روي يخچال احداث مي شد تا از آب سرد آن در فصل گرم سال استفاده ببرند.
وي گفت: در اين شهرستان 3 يخچال قديمي وجود دارد كه بيش از 300 سال قدمت دارد و مربوط به دوران قاجار است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14