(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 4 شهريور  1389- شماره 19727

آغاز تبليغات انتخاباتي البرادعي در شهرهاي مصر
طرح كشورهاي عربي براي حل اختلاف ها در عراق بزودي اعلام مي شود
مراكز حساس پايتخت سومالي به تصرف شورشيان درآمد
ارتباطات اسلامي و علوم انساني (قسمت آخر)
مشعل : مذاكرات سازش تأمين منافع آمريكا و اسرائيل است
انفجارهاي همزمان در 11 شهر عراق
مردم معترض افغانستان يك پايگاه اشغالگران را آتش زدند
سيد حسن نصرالله: مقاومت لبنان به الگويي براي جهانيان تبديل شده است
شكنجه با ليزر در زندان هاي آمريكا
دور تازه مذاكرات صلح الحوثي ها و دولت يمن در قطر
زد و خورد پليس با معلمان اعتصابي در پايتخت هندوراس



آغاز تبليغات انتخاباتي البرادعي در شهرهاي مصر

طرفداران نامزد احتمالي انتخابات رياست جمهوري مصر، هزاران پوستر و اوراق تبليغاتي وي را در روزهاي اخير در اين كشور توزيع كردند.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، صدها نفر از طرفداران «محمد البرادعي» مديركل سابق آژانس بين المللي اتمي با توزيع عكس ها و پوسترهاي وي در استان هاي «البحر الاحمر»، اسوان، الشرفيه و فناوي تبليغات زودهنگام انتخابات رياست جمهوري براي وي را آغاز كردند.
به گزارش پايگاه اينترنتي «الشروق»، در پوسترهايي كه از سوي طرفداران البرادعي در استان هاي مصر توزيع شده، مردم به پيوستن به تغييرات و سرنگوني رژيم مبارك دعوت شده اند.

 



طرح كشورهاي عربي براي حل اختلاف ها در عراق بزودي اعلام مي شود

كشورهاي عربي براي پايان دادن بحران سياسي عراق و تشكيل دولت در اين كشور، پيشنهاد خود را ارائه مي كنند.
به گزارش پايگاه اينترنتي «خبر آنلاين»، «فتاح شيخ»، از رهبران ائتلاف «العراقيه» اعلام كرد، كشورهاي عربي براي پايان دادن بحران سياسي عراق و در مورد تشكيل دولت آينده، نخستين پيشنهاد خود را ارائه مي دهند.به گفته وي، در همين راستا از همه ائتلاف هاي پيروز در انتخابات پارلماني عراق دعوت شده است كه در نشست آتي دمشق شركت كنند. الشيخ پيش بيني كرد كه دولت هاي عرب بعد از ماه مبارك رمضان پيشنهاد خود را ارائه دهند.اين در حالي است كه محافل سياسي و خبري عراق هنوز از پيامدهاي مثبت ديدار اخير «نوري مالكي» و «عمار حكيم» و ائتلاف مجدد آنها سخن مي گويند.


 



مراكز حساس پايتخت سومالي به تصرف شورشيان درآمد

در ادامه درگيري هاي سنگين شبه نظاميان طرفدار القاعده با نيروهاي دولتي سومالي، بخش هاي وسيعي از پايتخت اين كشور به تصرف شورشيان «الشباب» درآمد.
به گزارش خبرگزاري الجزيره، درگيري هاي خونين شبه نظاميان الشباب با نيروهاي دولتي و «صلح بانان» اتحاديه آفريقا كه از روز سه شنبه آغاز شده همچنان ادامه دارد و تاكنون صدها كشته و زخمي برجاي گذاشته است.
نبردهاي موگاديشو كه به صورت نامنظم و هرچند وقت يك بار روي مي دهد، روز سه شنبه هنگامي توجه جهانيان را به خود جلب كرد كه شبه نظاميان الشباب با حمله به هتل محل استقرار مسئولان دولتي و نمايندگان پارلمان، 60 تن از مسئولان را كشتند كه 15 نفر از آنها نماينده مجلس بودند. در اين حادثه 60 تن ديگر مجروح شدند.
به گزارش شبكه خبري الجزيره، در اين نبردها كه در مركز پايتخت سومالي و در مجاورت كاخ رياست جمهوري در جريان است، طرفين از سلاح هاي سنگين و آتشباري پرحجم عليه يكديگر استفاده مي كنند.
به گفته «شيخ علي محمود راجي» سخنگوي جنبش الشباب، اين جنبش تصميم گرفته است كار حكومت شيخ شريف رئيس جمهور فعلي سومالي را يكسره كند و به اين منظور عمليات گسترده خود را در پايتخت آغاز كرده است.
شبكه خبري الجزيره در توصيف تحولات نظامي سومالي گزارش داد كه بر اثر بمباران موگاديشو در روز چهارشنبه 30 تن كشته و زخمي شدند.
اين حملات كه از سوي هواپيماهاي دولتي با حمايت اوگاندا و اتيوپي صورت مي گرفت، تغيير چنداني تاكنون در نبردهاي سومالي نداشته است. اين خبر را منبع ديگري گزارش نكرده است.

 



ارتباطات اسلامي و علوم انساني (قسمت آخر)

پروفسور حميد مولانا
دومين نكته اين است كه فناوري ارتباطات مي بايست در سلسله ارتباطات انساني ادغام و تلفيق شود و تا زماني كه اين كار صورت نپذيرد، هرگز نخواهيم توانست موتور ارتباطات ديني خود را به كار انداخته و روشن كنيم. تا زماني كه ابزار ارتباطي از جمله اينترنت، ماهواره، تلويزيون و... را با انسان تلفيق نكرده باشيم، از ارتباطات ديني جدا مي شويم. اشاره مختصري به شبكه ارتباطات سنتي در ايران خالي از لطف نيست. پيش از ورود ابزار ارتباطي جديد به ايران، بازارها و مساجد به عنوان شبكه ارتباطي ايفاي نقش مي كردند. پس از ورود راديو به ايران، علي رغم اينكه مردم مي توانستند از طريق راديو به سخنراني هايي كه در مسجد ايراد مي شد گوش دهند، ترجيح مي دادند از نوع ارتباط چهره به چهره استفاده كنند.
لذا باحضور در مساجد به سخنراني ها گوش مي دادند. در آن زمان، شبكه انساني ارتباطات چهره به چهره به صورت عرفي بر انواع ديگر ارتباطات رجحان داشت. ليكن در دنياي امروزي چنين نيست و ما بايد تلاش خود را بر ايجاد و احياي اين نوع از ارتباطات متمركز كنيم. اگر ارتباط افراد با زيرساخت هاي انساني همچون حوزه و مسجد قطع شود، سخنراني هايي كه در اين مكان ها مي شود، معناي خود را از دست خواهند داد. بايد توجه داشت در دنياي امروز، ذهنيت قبلي يك فرد ميانسال با ذهنيت قبلي يك جوان يكسان نيست. نسل جوان تجربه اي از بازار و مسجد ندارد و لذا معنايي كه از گذر و محله به ذهن يك ميانسال متبادر مي شود متفاوت از معنايي است كه در ذهن يك جوان ايجاد مي شود. لذا بايد به مبناي علمي اين مسائل در دانش ارتباطات توجه كرد.
سومين نكته تلاش براي تقليل تعارضات و تناقضات در ارتباطات است. ارتباطات ديني نبايد به گونه اي باشد كه شنيده هاي مخاطبان متناقض و يا در تعارض با واقعيت جامعه او باشد. در دنياي امروز متأسفانه به اين امر توجه نشده است و آنچه كه در پيام ها به مخاطبان انتقال مي يابد در تعارض با واقعيات قرار دارد. به طور خلاصه بايد گفت، تلاش درجهت كاستن از تعارضات در امر گسترش شبكه هاي ارتباطات ديني امري ضروري است.
نكته چهارم اينكه ارتباطات ديني بايد در ارتباط با مسائل سياسي، اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و علمي باشد و اگرغيراز اين امر بر روابط ما حاكم باشد، چيزي جز تبيين احكام و تكاليف ديني نخواهد بود. اگر مرتكب اين اشتباه شويم، ارتباطات اقناعي و توضيحي جاي خود را به ارتباطات آموزشي خواهد داد. درحالي كه ما شيعيان و مسلمانان مدعي جامع بودن اسلام هستيم و معتقديم اسلام در تمام جنبه هاي زندگي جاري است. ليكن در ارتباطات ديني به بسط اين دين نمي پردازيم.
پنجمين مسئله اينكه مي بايست ارتباطات ديني در زيست محيط هاي مختلف متفاوت از يكديگر باشند. قطعا هيچ ارتباطي در خلأ به وجود نمي آيد. شناسايي زيست محيط فرهنگي و ارتباطي اولين قدم براي گشايش ارتباطات مدنظر است. توجه به تفاوت هاي فرهنگي در جوامع مختلف و نيز ميان خرده فرهنگ هاي يك جامعه نقش اساسي را در اين زمينه ايفا مي كند. فرهنگ و ارتباطات در ارتباط با يكديگر هستند. بنابراين، سياستگذاري ارتباطي نمي تواند بدون توجه به عامل فرهنگ موثر واقع شود.
يكي ديگر از اصول سياستگذاري ارتباطات ديني، اطلاع و آگاهي دقيق از كاربرد و عملكرد فن آوري است. براي مثال، پيش از ورود فن آوري اينترنت به جامعه ايران، هرگز در مورد آفات و آسيب ها و نيز بركات و فوايد آن مطالعه دقيقي صورت نگرفت. اين امر موجب شده است كه امروز پس از گذشت حدود 20 سال از ورود اين فن آوري به كشورمان متوجه آسيب هاي روزافزون ناشي از نداشتن سياست گذاري صحيح در اين راستا باشيم. شناخت صحيح فن آوري هاي جديد از اهميت بسيار زيادي برخوردار است. كاربردهاي مختلف و متفاوت يك تكنولوژي بايد موشكافي شود. چرا كه در دنياي امروز، تكنولوژي خنثي هرگز وجود خارجي ندارد. ساخت هر وسيله اي قطعاً هدفمند بوده و به منظور استفاده خاصي به وجود آمده است.
هفتمين اصل، توجه به پيوند نظريه و عمل است بدين معنا كه پس از ارائه نظريه و انتقال يك پيام خاص، جامعه به نحوي كاملاً حساس و دقيق اعمال پيام دهنده را مورد بررسي قرار مي دهد تا به ارزيابي ميزان تطابق اعمال و اقوال وي بپردازد. در عرصه ارتباطات، اعتبار گوينده رابطه اي مستقيم با ميزان عمل او به گفته هاي خويش دارد.
اصل مهم ديگر، تأكيد بر ارتباطات افقي، موازي و يا دايره اي به جاي ارتباطات عمودي است. در واقع در ارتباطات ديني مخاطب نقش اساسي را ايفا مي كند و نبايد به وي به عنوان يك مخاطب منفعل نگريست. در واقع ارتباطات فرآيندي دو طرفه است كه هر دو سوي آن در يك سطح قرار دارند و هيچ كس بر ديگري برتري ندارد. در اين ميان، توجه به عنصر مقبوليت نيز داراي اهميت بسزايي است. تا زماني كه عنصر مقبوليت وجود نداشته باشد، ارتباطي به وجود نخواهد آمد. مشروعيت، مقبوليت و محبوبيت بايد همراه خطيب، گوينده، سخنران، ارتباط گر، شبكه و سايت باشد.
«مسجد محوري» دهمين اصل سياستگذاري در ارتباطات ديني است روشن است كه در اينجا مسجد از جنبه فيزيكي مدنظر نيست بلكه به لحاظ بنا شدن اسلام ناب محمدي بر پايه هاي آن مورد نظر است. حدود 200 سال اخير قدرت هاي استعماري كوشيدند كه در كشورهاي اسلامي شبكه هاي ارتباطات انساني، دولتي و مدني را از مسجد جدا كنند و متأسفانه تا حدودي در اين زمينه موفق بودند. بايد معناي حقيقي مسجد را در دنياي امروز احيا و فاصله نجومي مسجد با امور سياسي، اقتصادي و اجتماعي را كم كرد.

 



مشعل : مذاكرات سازش تأمين منافع آمريكا و اسرائيل است

سرويس خارجي-
رئيس دفتر سياسي حماس هدف از مذاكرات سازش را تأمين منافع آمريكا و اسرائيل و نابودي آرمان فلسطين دانست.
«خالد مشعل» در دمشق اظهار داشت، مذاكرات مستقيم ميان تشكيلات خودگردان فلسطين و رژيم صهيونيستي خيانت به آرمان فلسطين است و مشروعيت ندارد.
وي تأكيد كرد، اين مذاكرات تحت فشار آمريكايي ها صورت مي گيرد و تصميمي فلسطيني يا عربي نيست چرا كه محمود عباس نماينده واقعي ملت فلسطين نيست.
رئيس دفتر سياسي حماس اظهار داشت، تشكيلات خودگردان فلسطين به ملت خود تكيه ندارد بلكه به آمريكا دل بسته و با عقب نشيني از شروط و خواسته هاي خود تسليم حكومت آمريكا شده است. خالد مشعل تأكيد كرد كه 11 گروه فلسطيني به همراه نخبگان و بيشتر فلسطيني ها نسبت به مسئله مذاكره اعتراض دارند.
اين رهبر فلسطيني افزود، كميته چهارجانبه بين المللي نمي تواند بر رسوايي تشكيلات خودگردان و شور و شعف آن به مذاكرات سرپوش بگذارد و هيلاري كلينتون وزيرخارجه آمريكا به صراحت شروط فلسطينيان را ناديده گرفت، بدون اينكه شروط اسرائيل را رد كند.رئيس دفتر سياسي حماس تصريح كرد، فلسطيني ها هيچ منفعتي در اين مذاكرات ندارند و اين مذاكرات ثمره منافع مشترك اوباما و نتانياهو است.
مشعل بار ديگر تأكيد كرد كه اين مذاكرات هيچ الزامي براي ملت فلسطين ايجاد نمي كند چرا كه حقوق اين ملت را محقق نمي سازد و در پي حذف قضيه فلسطين است. وي تنها راه احقاق حقوق ملت فلسطين را تأكيد بر گزينه مقاومت عنوان كرد و گفت، مشكل و دغدغه ما اشغالگري است و طرح و برنامه ما هم مقاومت است و به چيزي بيشتر از آن نياز نداريم.
مشعل از رئيس جمهور مصر و پادشاه اردن خواست كه در مراسم شروع اين مذاكرات مشاركت نداشته باشد چرا كه اين مذاكرات فلسطيني نيست و مشروعيت ندارد.
وي در بخش ديگري از سخنانش به محاصره غزه اشاره كرد و گفت، هر كس به اين دل بسته است كه محاصره غزه ما را از پاي در مي آورد و به تسليم وامي دارد سخت در اشتباه است، چون مجازات ها و تحريم ها تنها شكست خوردگان را شكست مي دهد، اما كساني كه جان بر كف هستند از محاصره باكي ندارند.
دبيركل تجمع فلسطيني حق بازگشت نيز اظهار داشت، موافقت محمود عباس رئيس حكومت خودگردان فلسطين با مذاكرات سازش احساسات مردم فلسطين را جريحه دار كرده است.
در اين حال جبهه دموكراتيك براي آزادي فلسطين گفت وگوهاي مستقيم ميان تشكيلات خودگردان و رژيم صهيونيستي را رد كرد و آن را بي اساس دانست.
مطبوعات رسمي دمشق نيز هشدار دادند كه از سرگيري مذاكرات مستقيم سازش ميان تشكيلات خودگردان و رژيم صهيونيستي به ميانجيگري آمريكا تنها هدر دادن وقت و بي فايده است.
اين رسانه ها تأكيد كردند كه دولت آمريكا قصد اعمال فشار به اسرائيل را ندارد پس انجام مذاكرات چه معنايي دارد؟
روزنامه دولتي الوطن سوريه در اين باره نوشت، محمود عباس تنها به دليل خشنود كردن آمريكا حاضر به مذاكره بيهوده با رژيم صهيونيستي شده است.
روزنامه تشرين سوريه نيز نوشت، رژيم صهيونيستي بايد قطعنامه هاي بين الملل را اجرا و شهرك سازي در كرانه باختري را متوقف كند در غير اين صورت مذاكرات بي معنا و بيهوده خواهد بود.
يك استاد دانشگاه انگليس نيز گفت، حماس حق دارد رژيم صهيونيستي را به رسميت نشناسد چرا كه اين رژيم در حال دزدي و غارت سرزمين هاي فلسطيني است. هر نوع جنايتي عليه فلسطين مرتكب مي شود و به مقررات جامعه بين الملل احترام نمي گذارد و آزادانه هر كاري كه بخواهد انجام مي دهد.
«جيمز ترينگ» افزود: با توجه به جنگ 22 روزه غزه و حمله به ناوگان آزادي تروريست هاي واقعي اسرائيلي ها هستند نه فلسطيني ها و تهديد واقعي صلح جهاني نيز همين حكومت اسرائيل است كه با دارا بودن 200 الي 400 كلاهك هسته اي قادر است هر شهر بزرگي را در جهان از نقشه محو كند.
وي تأكيد كرد، مقاومت روشي قانوني براي مقابله با نيروهاي متجاوز اسرائيلي است و به همين دليل بايد ما از حماس حمايت كنيم.
ساير رويدادها
¤ نماينده شوراي حقوق بشر سازمان ملل گفت، تل آويو از همكاري در تحقيقات كشتي امدادرساني غزه خودداري مي كند.
¤ يك مقام كاخ سفيد اظهار داشت، شهرك سازي عامل شكست مذاكرات است.
¤ يك مسئول اردني گفت، امان با تل آويو مذاكره نمي كند.
¤ مذاكرات سازش محور گفت وگوهاي ملك عبدالله دوم پادشاه اردن در ديدار با همتاي بحريني اش بود.

 



انفجارهاي همزمان در 11 شهر عراق

انفجارهاي همزمان خودروهاي بمب گذاري شده در 11 شهر عراق، دست كم 56 شهيد و 250 مجروح برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري ها، عراق ديروز شاهد انفجارهاي همزمان در 11 شهر اين كشور بود. خونين ترين اين انفجارها در بغداد و به شيوه انتحاري با خودروي بمب گذاري شده رخ داد.
خبرگزاري رويتر تعداد شهداي اين انفجار را كه در يك مركز پليس رخ داد، 16 تن و مجروحان را نيز 87 نفر اعلام كرد. شش تن از قربانيان اين حادثه، پليس و بقيه غيرنظامي بودند. در بغداد، علاوه بر انفجار مذكور، دو حمله تروريستي نيز در مركز و جنوب غربي اين شهر رخ داد، كه مجموعا چهار شهيد برجاي گذاشت.
ديروز انفجار مشابهي نيز با خودروي بمب گذاري شده در مجاورت اداره گذرنامه ساختمان استانداري شهر كوت رخ داد. به گزارش مهر، 20 تن براثر اين انفجار شهيد و 45 نفر ديگر نيز مجروح شدند. 15 نفر از شهدا و 43 از مجروحان اين حادثه نيز پليس هستند. شهر مقدس كربلا نيز شاهد انفجار يك خودروي بمب گذاري شده بود؛ اين انفجار دو شهيد و 29 مجروح برجاي گذاشت. هيچ زائر خارجي در اين انفجار آسيب نديد.
خودروهاي ديگري هم در شهرهاي سامرا، كركوك، مقداديه، بصره، تكريت، ديالي، رمادي و بعقوبه منفجر شدند. آمارهاي اوليه در مورد شمار تلفات و زخمي هاي اين انفجارها، دست كم 18 شهيد و بيش از 100 مجروح اعلام شده به استثناي شهر بعقوبه، همه انفجارها از طريق خودروهاي بمب گذاري شده انجام شد و تقريبا در همه موارد، نيروهاي پليس عراق هدف قرار گرفتند. ناظران سياسي معتقدند عمليات تروريستي با اين گستردگي و نظم، نمي تواند بدون حمايت نيروهاي خارجي مستقر در عراق انجام شود و هدف از اين عمليات تروريستي نيز نشان دادن ناتواني دولت عراق براي استقرار امنيت در اين كشور پس از خروج نيروهاي آمريكايي است.
انفجارهاي خونين ديروز با مواد منفجره قوي انجام گرفت و بيشتر آنها، ويراني هاي زيادي نيز بر جاي گذاشت.
جوخه هاي مرگ آمريكايي در عراق
به گزارش پايگاه اينترنتي «اسلام تايمز» مركز تحقيقاتي «جهاني شدن» در كانادا فاش كرد، ايالات متحده در عراق جوخه هاي مرگ دارد. «ميشل چوسودوفسكي» مدير اين مركز، در گزارش تحليلي خود افزود، «جان نگرو پونته»، كه سفير سابق آمريكا در السالوادور بود، نقش مهمي در فعال كردن جوخه هاي مرگ آمريكايي در السالوادور بازي كرد. وي مي افزايد: نگرو پونته در سال 2004 سفير آمريكا در عراق شد و اين طرح را كه «گزينه السالوادوري» نام گرفته بود را به عراق آورد.
چوسودوفسكي اعلام كرد: ما شاهد اجراي گزينه السالوادوري در عراق هستيم؛ اين شيوه (تروريستي) عليه استادان دانشگاه، روشنفكران، افراد خبره، پزشكان و تمامي آحاد جامعه عراق به كار گرفته مي شود.
براساس اين گزارش، در آمريكاي لاتين نيز جوخه هاي مرگ، روحانيون، پزشكان و افراد ديگر را ترور مي كردند و اين درست شبيه به همان چيزي است كه هم اكنون در عراق اتفاق مي افتد.
چوسودوفسكي اين حملات را «عمليات به رهبري سيا» مي خواند و استدلال مي كند كه اين برنامه طوري اجرا مي شود كه گويي مردم عراق عليه يكديگر مبارزه مي كنند و همديگر را مورد هدف قرار مي دهند، اما در واقع اين آمريكا است كه شرايط را اينگونه جلوه مي دهد.

 



مردم معترض افغانستان يك پايگاه اشغالگران را آتش زدند

هزاران نفر از مردم باد غيس افغانستان در اعتراض به قتل يك سرباز افغان به دست نيروهاي اشغالگر، پايگاه نظاميان ناتو در اين منطقه را به آتش كشيدند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، ديروز درپي كشته شدن يك سرباز افغان به دست نيروهاي اسپانيايي ناتو در شهر بادغيس، بيش از 6000 تن از مردم منطقه دست به تظاهرات زدند و به سمت پايگاه ناتو روانه شدند. معترضان با نفوذ به بخشي از اين پايگاه، آن را به آتش كشيدند. به گفته يكي از شاهدان اين يورش مردمي، نظاميان اسپانيايي مستقر در پايگاه، به سوي مردم معترض تيراندازي كردند و تعدادي از آنها را به قتل رساندند.
خبرها از بادغيس حاكي است سرباز افغاني مقتول، قبل از آنكه كشته شود،دو نظامي اسپانيايي و يك مترجم آنها را توانست بكشد. سخنگوي وزارت كشورافغانستان ضمن تأييد خبر مذكور، اعلام كرد كه اطلاعات بيشتري دراختيار ندارد. بادغيس درشمال غرب افغانستان و در نزديكي تركمنستان قراردارد.
به اعتقاد كارشناسان تيراندازي متقابل نيروهاي افغان و خارجي عليه يكديگر، مكرراً در افغانستان اتفاق مي افتد و همين مسئله، شرايط را براي آمريكا و ناتو بسيار سخت كرده است.
افغانستان طي هفته هاي اخير نيز شاهد تظاهرات مردمي، عليه اشغالگران بود. آمريكايي ها درمقابل اينگونه حركت هاي مردمي كاملاً خلع سلاح هستند و نمي توانند اين توده هاي مردمي را به طالبان نسبت دهند.
آمريكا در افغانستان مي ماند
ژنرال «جيمزكانوي» ،از فرماندهان ارتش آمريكا در افغانستان، گفت: زمان زيادي لازم است تا بتوان تأمين امنيت شهرهاي كليدي افغانستان را به نيروهاي افغاني سپرد و از اين رو، گمان مي كنم نيروهاي آمريكايي سال هاي زيادي دراين كشور بمانند. ژنرال «بيل كالدون» يكي ديگر از فرماندهان آمريكايي نيز اظهارات مشابهي را برزبان آورد. طبق وعده «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا، آمريكا موظف است نيروهايش را تابستان سال آينده از افغانستان خارج كند.

 



سيد حسن نصرالله: مقاومت لبنان به الگويي براي جهانيان تبديل شده است

سرويس خارجي-
دبيركل حزب الله لبنان تأكيد كرد، آنچه كه رزمندگان مقاومت با ايثارگري خلق كرده اند تبديل به الگويي شده كه جهان درصدد آموختن آن است.
سيد حسن نصرالله در مراسم افطار زنان حامي مقاومت كه در مدرسه كوثر بيروت برگزار شد اظهار داشت، دستاوردهاي مقاومت حاصل خون جوانان لبناني است و اكنون معادله قدرت مقاومت در بزرگترين مراكز مطالعات راهبردي جهان مورد پژوهش و بررسي قرار مي گيرد و جهان در پي درس گرفتن از تجربه پيروزي مقاومت است.
وي افزود، اسرائيل به منابع آب، نفت و گاز لبنان چشم دوخته و اگر قوي نباشيم نمي توانيم هيچگاه از حق خود در برابر رژيم صهيونيستي دفاع كنيم.
دبيركل حزب الله لبنان تأكيد كرد، گزينه مقاومت، ارتش و مردم تنها رويكرد مقابله با هرگونه تجاوزگري و ماجراجويي رژيم صهيونيستي در برابر لبنان است.
سيد حسن نصرالله كه سخنانش به طور مستقيم از شبكه المنار و العالم پخش مي شد تصريح كرد، اتفاقات العديسه نشان داد كه آمريكايي ها از طريق سلاحي كه به ارتش مي دهند قصد دارند آن را در درگيري هاي داخلي به كار گيرند نه اينكه در مبارزه با رژيم صهيونيستي از آنها استفاده شود.
دبيركل حزب الله گفت، آمريكا براي مقابله با حزب الله ارتش لبنان را تجهيز مي كند چرا كه تصور مي كند اگر اين كار را انجام ندهد لبنان به دست حزب الله خواهد افتاد. وي همچنين اظهار داشت، حزب الله متعهد مي شود درخواست دولت لبنان از جمهوري اسلامي ايران براي تجهيز ارتش لبنان را با تمام قدرت و با استفاده از دوستاني كه دارد پيگيري كند.
سيدحسن نصرالله افزود، ايران در 28 سال گذشته و از زمان اشغال لبنان توسط رژيم اسرائيل به لبنان كمك كرده است و اكنون نيز بدون هيچ پيش شرطي آماده كمك به ارتش لبنان است.
وي تأكيد كرد، پس از درگيري العديسه كه اسرائيل به ارتش لبنان حمله كرد همه به اين باور رسيدند كه بايد كمك نظامي ايران به ارتش لبنان را قبول كنند.
دبير كل حزب الله لبنان گفت، سفر محمود احمدي نژاد رئيس جمهور ايران به لبنان فرصتي است كه دولت و رئيس جمهور لبنان بايد در جريان اين سفر موضوع تجهيز ارتش لبنان توسط ايران را مطرح و پيگيري كند.
وي تصريح كرد، همان طور كه ميشل سليمان و ميشل عون گفته اند من هم تأكيد مي كنم كه كمك هاي مردمي تنها براي مسلح كردن يك ارتش كفايت نمي كند.
سيد حسن نصرالله گفت، كشورهاي عربي بهتر است به جاي پول به لبنان سلاح بفرستند چرا كه از خود آنها هم دفاع خواهد شد.
دبيركل حزب الله لبنان همچنين اظهار داشت، لبنان در حال حاضر درگير جنگ امنيتي با دشمن صهيونيستي است اما امكان نفوذ دشمن در پيكره حزب الله وجود ندارد زيرا حزب الله داراي قوي ترين سيستم ضد جاسوسي در منطقه و جهان است.
سيد حسن نصرالله در بخش ديگري از سخنانش درباره دادگاه ترور حريري گفت، من در كنفرانس مطبوعاتي گذشته مدارك و اسنادي درباره ترور رفيق حريري ارائه دادم ولي هنوز دلايل قطعي را عنوان نكردم چرا كه اگر دلايل قطعي را ارائه مي كردم منطقه دگرگون مي شد.
دبيركل حزب الله افزود، ما آماده همكاري با دستگاه قضايي لبنان هستيم و بخش بسياري از اطلاعاتي را كه به آن استناد كردم نزد دستگاه قضايي لبنان است. وي تأكيد كرد، دادگاه بين المللي گفته كه توجهي به شاهدان دروغين ندارد كه اين امر بسيار عجيب است زيرا آنها چهار سال دادگاه را گمراه كردند. سيد حسن نصرالله گفت، همه لبناني ها بايد بدانند كه چه كسي تحقيقات را منحرف كرد اين يك حق ملي است و فرياد لبناني ها براي رسيدن به اين حق همچنان ادامه خواهد يافت.
دبيركل حزب الله لبنان درباره بحران برق در كشور نيز گفت، از دولت مي خواهيم موضوع قطعي برق در لبنان را پيگيري و حل و فصل كند و از مردم هم مي خواهيم كه صبر پيشه كنند و آرامش خود را حفظ كنند.
سيد حسن نصرالله گفت، ما بايد از دوستان ايراني خود ياد بگيريم و بحران انرژي خود را حل و فصل كنيم چرا كه ذخاير نفت و گاز هميشگي نيستند و بايد برق مردم تأمين شود.
وي افزود، ايران به استفاده از انرژي صلح آميز براي فراهم كردن برق مردمش براي ده ها سال آينده مي انديشد و دليل آن نيز نگراني از پايان يافتن منابع نفتي و گازي است.

 



شكنجه با ليزر در زندان هاي آمريكا

مسئولان آمريكايي از به كارگيري يك وسيله جديد ليزري براي شكنجه زندانيان در زندان هاي آمريكا خبر دادند.
به گزارش «ايلاف»، اين وسيله جديد، عبارت از ليزري است كه وقتي بر شخص يا اشخاصي تابيده مي شد، به شدت دردناك و دردآور خواهد بود.
مسئولان زندان هاي آمريكايي اميدوارند، با استفاده از اين سلاح، برزندانيان كنترل بيشتري داشته باشند و به سرعت به مقاصد خود دريافتن اطلاعات دست يابند. البته، آنها مدعي شده اند، اين سلاح كشنده نيست و با استفاده از آن مي توان از نزاع هاي دسته جمعي در زندان هاي آمريكايي جلوگيري كرد.در صورت تابيده شدن نور اين ليزر براشخاص، آنها به طور غريزي تكان خورده و احساس سوختگي شديد در بدن خود مي كنند.
سرعت انتقال اشعه اين ليزر به سرعت نور است و باعث سوختگي در پوست در فاصله صد قدمي خواهد شد.
به گفته «باب اوزيورن» رئيس بخش برنامه هاي اكتشافي تكنولوژي در «لس انجلس»، هنگام تابيده شدن اشعه اين ليزر، فرد مورد اصابت قرار گرفته، احساس يك شخصي را خواهد داشت كه ناگهان در مقابل گرما و حرارت تنور قرار گرفته باشد كه بر نقطه معيني از بدن او تابيده شده است.

 



دور تازه مذاكرات صلح الحوثي ها و دولت يمن در قطر

منابع خبري از دور تازه مذاكرات صلح دولت يمن و جنگجويان الحوثي با ميانجيگري قطر در دوحه خبر دادند.
به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري «رويتر»، هيئت هاي دو طرف با حضور ميانجي گران قطري درباره راه هاي تحكيم آتش بس در شمال يمن، تبادل نظر كردند. بر پايه اين گزارش، يك مقام دولت يمن با اعلام اينكه، مذاكرات بر اساس برنامه آغاز شده است، جزئيات بيشتري در اين زمينه ارائه نداد.
همچنين «محمد عبدالسلام» سخنگوي الحوثي ها، ضمن تأييد اين خبر گفت: اولويت الحوثي ها در اين مذاكرات، مسائل انساني، و آزادي 1000 اسير خواهد بود و ما خواستار توجه به رنج و مشكلات مردم استان هاي شمالي هستيم.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، منابع ديپلماتيك نيز اعلام كردند كه اين مذاكرات براي تكميل توافق صلح بين طرفين در روز دوشنبه آغاز شده است.
يوسف القبسي و يحيي بدرالدين الحوثي، رياست هيئت هاي دولتي و جنگجويان الحوثي را برعهده دارند.
در همين حال، پس از نبردهاي سنگين چند روز گذشته در استان «ابين» در مناطق جنوب يمن، نيروهاي دولتي، مدعي شدند كه شهر «لودر» را از كنترل طرفداران القاعده خارج كرده اند.
به گفته منابع خبري، نيروهاي وابسته به القاعده طي ماه هاي اخير، فعاليت هاي گسترده اي را در استان هاي جنوبي يمن عليه نيروهاي دولتي آغاز كرده اند.

 



زد و خورد پليس با معلمان اعتصابي در پايتخت هندوراس

اعتصاب و تظاهرات معلمان در هندوراس براي افزايش حقوق به درگيري با پليس انجاميد.
به گزارش خبرگزاري ها، اعتصاب و تظاهرات هزاران معلم در «تگوسيگالپا»، پايتخت هندوراس براي افزايش حقوق و بهبود شرايط كار همچنان ادامه دارد.
گزارش ها حاكي است پليس ضد شورش با حمله به جمعيت معترض به زد و خورد با آنها پرداخت.
در اين ناآرامي ها كه از اواسط مردادماه سال جاري پايتخت اين كشور آمريكاي مركزي را مختل كرده، شمار زيادي از معلمان دستگير يا مجروح شده اند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14