(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 8 شهريور  1389- شماره 19730

كوتاه اقتصادي
در پي اعلام خروج دارايي هاي ايران از اروپا دنيا از مقابله به مثل ايران شوكه شد
رئيس جمهور در مراسم بهره برداري از 4070 طرح ارتباطي: شبكه ارتباط ملي جهاني مي شود
دبيركل سازمان همكاري هاي اقتصادي: اكو زير بار تحريم عليه ايران نخواهد رفت
امضاي قرارداد ساخت يك ميليون و 400 هزار مسكن مهر
راه اندازي سامانه پيشرفته اطلاعات سفر
ممنوعيت تردد وانت بارهاي فرسوده و تمديد مهلت ثبت نام
توقف پروازها و اخراج كاركنان شركت هواپيمايي سماء
بهره برداري از 3 هزار و 252 پروژه كشاورزي در هفته دولت
عرضه 50 ميليون جلد دفترچه تحصيلي در نمايشگاه هاي پاييزه
صدور1000 تن چاي ايراني به هند
وزير اطلاعات: پشت پرده اوريف ليم مقابله با نظام است
طرح يك فوريتي قانون نفت و گاز در هيئت رئيسه مجلس



كوتاه اقتصادي

¤ معاون امور اقتصادي وزير صنايع و معادن، از وجود 20 هزار و 500 طرح نيمه تمام صنعتي در كشور خبر داد. روغني، با بيان اينكه از اين ميان 13 هزار طرح پيشرفت فيزيكي بالاي 40 درصد دارد گفت: براي اين طرح هاي صنعتي 13 هزار ميليارد تومان تسهيلات درنظر گرفته شده است.
¤ مديرعامل شركت مخابرات استان تهران از واگذاري 80 هزار پورت اينترنت پرسرعت در اين استان خبر داد و گفت: ورود مخابرات براي ارائه پورت پرسرعت اينترنت خطري براي بازار نيست.محمد روح اللهي با بيان اينكه مخابرات استان تهران تاكنون 35 هزار و 676 پورت مخابراتي به مشتركان خانگي واگذار كرده، اظهار داشت: سهم مراكز خاص همچون شركت ها و مراكز دولتي از پورت هاي پرسرعت اينترنت نيز 16 هزار و 536 پورت بوده است.
¤ در چهارمين روز از هفته دولت، طرح هاي آب رساني فردوسيه شهريار با هزينه اي بيش از 27ميليارد ريال به بهره برداري رسيد.به گزارش روابط عمومي شركت آب و فاضلاب استان تهران، در مراسمي با حضور گروسي نماينده مردم شهريار در مجلس شوراي اسلامي، ربيع زاده فرماندار شهريار، خاتمي امام جمعه اين شهرستان و جمعي از مسئولان محلي، سه حلقه چاه، يك باب مخزن زميني به حجم پنج هزار مترمكعب، ايستگاه پمپاژ با ظرفيت 540 مترمكعب در ساعت، احداث خطوط جمع آوري و انتقال به طول 8 كيلومتر به بهره برداري رسيد.
¤ رئيس اتحاديه كشوري طلا و جواهر با بيان اينكه در اتفاقات اخير براي ماليات اصناف صنف طلا و جواهر فقط براي مسائل امنيتي برخي مغازه هاي بازار را بستند، گفت: اين صنف همانند ساير صنوف بر اجراي قانون ماليات مشاغل و ماليات بر ارزش افزوده تأكيد دارد.
¤ گمرك پاكستان اعلام كرد مأموران اين كشور يك تانكر حامل 30 هزار ليتر بنزين قاچاق ايران به ارزش50 ميليون تومان را حين حركت به سمت كراچي كشف و متوقف كرده اند.
¤ طراحي و ساخت خط توليد ميلگرد با قطر 165 تا 200 ميلي متر توسط مهندسان داخلي در شركت فولاد آلياژي ايران بومي شد. به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو) مهدي فقيه خراساني، مديرعامل شركت فولاد آلياژي ايران، با بيان اين خبر افزود: طراحي و ساخت ماشين آلات و تجهيزات مورد نياز اين خط توليد شامل كاليبرها، غلطكها، هاديهاي استاتيكي، هادي روليكي توسط متخصصان شركت طراحي و مهندسي فولاد ياران با همكاري متخصصان شركت فولاد آلياژي ايران صورت گرفته است.
¤ بانك ملي ايران مديريت و كنترل قرباني حج تمتع سال 89 را در ايران و عربستان بر عهده گرفت.به گزارش روابط عمومي بانك ملي ايران، اين بانك با استقرار كيوسك هاي هوشمند صدور فيش، سامانه كنترل ورود و خروج مديران كاروان به آغل ها و همچنين سامانه نوبت دهي هوشمند در كشور عربستان، كنترل و مديريت قرباني حج تمتع سال جاري را انجام خواهد داد.

 



در پي اعلام خروج دارايي هاي ايران از اروپا دنيا از مقابله به مثل ايران شوكه شد

پايگاه هاي خبري در پي انتشار گفتگو با رئيس كل بانك مركزي ايران و اعلام اقدامات پيشگيرانه و خروج منابع بانكي از اروپا به پوشش وسيع اين خبر پرداختند و از اقدام متقابل ايران در اين زمينه شوكه شدند.
به گزارش خبرگزاريها، رئيس بانك مركزي ايران روز جمعه اعلام داشت كه منابع بانك هاي ايراني از اروپا خارج شده است و اين بانك قبل از تحريم منابع اين بانك ها را خارج كرده است.
وي درباره مشكلات پيش رو در اين مورد افزود: در حال حاضر هيچ مشكلي براي بانك هاي كشور در خصوص بلوكه كردن منابع توسط اتحاديه اروپا وجود ندارد.
در پي انتشار اين خبر پايگاه هاي مهم خبري در كمتر از چند ساعت به بازتاب ابعاد مختلف خروج دارايي هاي ايران از اروپا پرداختند.
نكته قابل توجه در گزارش پايگاه هاي خبري، شوكه شدن رسانه هاي غربي از اقدام زودتر از موعد ايران در شش ماه گذشته- سه ماه قبل از اعمال تحريم هاي جديد- در خروج اين منابع از كشورهاي اروپايي و اقدام متقابل و برگ برنده ايران در اين زمينه است.
خبرگزاري رويترز در گزارشي با عنوان «اعلام ايران مبني بر خروج دارايي هاي خود از بانك هاي اروپا»، ادامه داد: بانك مركزي ايران ادعا كرده است كه تحريم ها نتوانسته است تأثيري و محدوديتي براي ايران بدنبال داشته باشد.
خبرگزاري فرانسه نيز در گزارشي با اعلام خروج دارايي هاي ايران از اروپا، اين اقدام را راهي براي فرار از تحريم هاي بين المللي توصيف كرد.
اين پايگاه خبري تحريم هاي بين المللي را در پي اقدام ايران براي به پيش بردن برنامه اتمي اين كشور براي دستيابي به سوخت هسته اي عنوان كرد و به نقل از خبرگزاري فارس افزود: ايران از شش ماه گذشته خود را براي مقابله با تحريم هايي كه از 9 ژوئن بر ايران تحميل شده است، آماده كرده است.
پايگاه خبري ريانوستي روسيه نيز اين اقدام بانك مركزي را بعنوان اقدامي احتياطي براي مقابله با تحريم هاي احتمالي اتحاديه اروپا خواند و افزود كه قدرت هاي غربي ايران را به دستيابي به بمب هسته اي متهم كرده اند و اين در حالي است كه تهران بر صلح آميز بودن برنامه هسته اي خود تأكيد ورزيده است.
پايگاه خبري نيوز 24 اقدام ايران را براي خروج منابع بانكي خود از اروپا، اقدامي براي مقابله با تحريم هاي بين المللي عنوان كرد و برنامه ريزي بانك مركزي براي مقابله با تحريم ها در شش ماه گذشته را «اقدام متقابل ضروري» ناميد.
پايگاه خبري عرب مانيتور نيز با درج اين خبر خروج منابع بانكي ايران از اروپا را عملي برخاسته از «جنگ اقتصادي» با آمريكا و كشورهاي غربي توصيف كرد.

 



رئيس جمهور در مراسم بهره برداري از 4070 طرح ارتباطي: شبكه ارتباط ملي جهاني مي شود

رئيس جمهور در مراسم افتتاح 4 هزار و70 طرح پستي، مخابراتي و پست بانك گفت: بايد شبكه ارتباط ملي را به صورت گسترده و كامل برپا كنيم.
دكتر محمود احمدي نژاد در ابتدا گفت: همه مي دانيد براي پيشرفت سريع در سازندگي و پيشرفت كشور ما نيازمند گسترش زيرساخت ها در عرصه هاي مختلف هستيم و ما امروز شاهد آن هستيم كه شبكه ارتباطي كشور به عنوان اصلي ترين عامل و پايه براي رشد سريع در بخش هاي گوناگون به سرعت در حال گسترش است. گسترش شبكه ارتباطي در كشور شگفت انگيز بوده و اين كه يك كسي در روستايي در هر نقطه اي از كشور بتواند وارد شبكه شود، كارهاي بانكي و مالي خود را انجام دهد و بتواند كارهاي خود را به پيش ببرد و با هر نقطه اي از كشور كه بخواهد بتواند ارتباط برقرار كند. در واقع اين يك انقلاب در روابط اجتماعي و فرهنگي است كه تمام ارتباطات را دگرگون مي كند و ان شاءالله با پيشرفت هايي كه در اين عرصه حاصل شده و مي شود 10سال ديگر چهره ايران با چهره امروزش متفاوت خواهد بود. رشد فرهنگي، علمي، اقتصادي، فني و هر كار مثبت ديگري كه بخواهيم انجام بدهيم در بستر رشد ارتباطات انجام مي شود.
وي با اشاره به پيشرفت هاي كشور در شبكه حمل و نقل و انرژي، گفت: در بين اين بخش ها رشد حوزه ارتباطات ما از سرعت بالاتري برخوردار است و قابل مقايسه نيست و اگر بخواهيم مقايسه كنيم بايد بگوييم از هيچ به همه نزديك شده ايم و رسيده ايم.
احمدي نژاد با بيان اين كه البته هنوز كار كامل نشده است، ادامه داد: بايد شبكه ارتباط ملي را به صورت گسترده و كامل برپا كنيم. كار شروع شده بايد آن را تكميل كنيم و در اين ارتباط بايد افق جهاني داشته باشيم و آن را تبديل به شبكه جهاني كنيم.
رئيس جمهور ادامه داد: اين كه كارهاي مردم با همديگرو همچنين با دولت از طريق شبكه انجام شود كار بزرگي است. وقتي صحبت از دولت الكترونيك مي شود عده اي فقط صرفه جويي در بعد اقتصادي و كاهش ترافيك به ذهن شان مي رسد در صورتي كه يكي از آثار بسيار مثبت دولت الكترونيك آن است وقت مردم آزاد مي شود و آنها در وقت آزاد مي توانند اقدام به انجام فعاليتهاي مثبت و سازنده تر بكنند.
وي با تشكر از دست اندركاران اين پروژه ها و همچنين وزارت ارتباطات، گفت: يكي ديگر از ويژگي هاي فعاليت هاي ارزشمندي كه در اين حوزه انجام شده است اين است كه كار به سرعت به مردم منتقل شده است. البته تمايل مردم در اين بخش بيش از بخش هاي ديگر اقتصادي است. آن هم به خاطر بازدهي كه دارد. وزارت ارتباطات در اين زمينه خوب عمل كرد. راه را باز كرد و واگذاري ها انجام شد.
رئيس جمهور در مراسم افتتاح اين طرح ها كه همزمان و از طريق ويدئوكنفرانس برگزار شد، با چهار استان خراسان رضوي، كرمان، بوشهر و اصفهان به صورت مستقيم ارتباط برقرار كرد.
مجموع هزينه هاي اين طرح ها 1910ميليارد ريال اعلام شده است.
ارتقاي شبكه ملي ديتا از جمله طرح هايي است كه ديروز با حضور رئيس جمهور افتتاح شد.
اين گزارش حاكي است: رضا تقي پور، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات نيز در مراسم افتتاح طرحهاي وزارت متبوعش گفت: سال گذشته سهم حوزه ICT در توليد ناخالص داخل هشت هزار و100ميليارد تومان بود كه از اين مقدار 800 ميليارد تومان سهم دولت و مابقي آن توسط بخش خصوصي فراهم شده است.
وي با بيان اينكه با تلاش همكاران مجموعه وزارت ICT مي توان گفت كه بيش از 90درصد از فعاليت هاي اين حوزه در بخش غيردولتي انجام مي شود، اظهار كرد: شش اپراتور در حوزه سيار، 12اپراتور در حوزه ارتباطات ماهواره، 11اپراتور در بخش اينترنت پرسرعت و همچنين 121 اپراتور در خصوص فروش عمده پهناي باند در كشور فعال هستند و هم اكنون سه اپراتور اصلي خدمات تلفن ثابت و سيار را به مردم ارائه مي كنند و اپراتور سوم نيز تا دهه فجر سال جاري سيم كارت هاي خود را به بازار عرضه مي كند.

 



دبيركل سازمان همكاري هاي اقتصادي: اكو زير بار تحريم عليه ايران نخواهد رفت

دبيركل سازمان اقتصادي اكو گفت: اين سازمان بعنوان يك موسسه اقتصادي اعمال تحريم عليه جمهوري اسلامي ايران را نمي پذيرد.
محمد يحيي معروفي در گفت وگو با خبرنگاران افزود: تلاش مي كنيم تا موانع موجود در مسير رشد اقتصادي كشورهاي عضو اكو برطرف شود.
وي افزود: بنابر تعهد سازمان اكو همواره تلاش مي شود تا هيچ محدوديت يا مانعي از جمله تحريم، مسير پيشرفت و توسعه كشورهاي عضو را مسدود نكند.
معروفي در مورد تاثير تحريم ها بر ايران نيز گفت: اين تحريم ها تاثيري بر اقتصاد ايران ندارد و اين كشور به همراه ساير كشورهاي عضو اكو به مسير پيشرفت و ترقي خود ادامه خواهد داد.
وي ابراز اميدواري كرد كه كشورهاي عضو اكو با توجه به منابع فراوان در دسترس، بر مشكلات موجود براي رشد و پيشرفت خود فائق آيند تا در مسير گسترش حمل ونقل و تجارت آزاد ميان كشورهاي عضو خللي ايجاد نشود.
معروفي در بخش ديگري از سخنان خود اظهار داشت: در دبيرخانه اكو مطالعات گسترده اي در زمينه تاثير بحران اقتصادي بر كشورهاي عضو صورت گرفته و اين مطالعات ادامه دارد.وي افزود: بزودي مطالعات در اين مورد پايان خواهد يافت و نتيجه آن اعلام خواهد شد.دبيركل سازمان اقتصادي اكو در پايان اظهار داشت كه با توجه به بررسي اجمالي مطالعات صورت گرفته كشورهاي عضو اكو تاثير چنداني از ركود اقتصادي جهاني نپذيرفته اند و سازمان اكو توانسته اثرات بحران اقتصادي جهاني را به حداقل برساند.

 



امضاي قرارداد ساخت يك ميليون و 400 هزار مسكن مهر

وزير مسكن و شهرسازي گفت: براي ساخت يك ميليون و 400 هزار واحد در طرح مسكن مهر قرارداد بسته شده است.
علي نيكزاد در مصاحبه با خبرنگار واحد مركزي خبر با بيان اين كه 940 هزار واحد مسكوني براي واجدان شرايط در شهرها ثبت شده است، افزود: پروانه 930 هزار واحد از شهرداري ها گرفته شده و پي سازي 680 هزار واحد مسكوني انجام شده است.
نيكزاد گفت: از خط اعتباري 7 هزار ميليارد توماني مسكن مهر، 5 هزار ميليارد تومان پرداخت شده كه 3 هزار و سيصد ميليارد تومان در شهرها و يك هزار و 700 ميليارد تومان در روستاها جذب شده است.
وزير مسكن و شهرسازي با بيان اين كه بنياد مسكن انقلاب اسلامي مقاوم سازي يك ميليون واحد روستايي را ساماندهي كرده است، گفت: در روستاها مشكل پرداخت تسهيلات نداريم و در شهرها نيز ساخت واحدهاي مسكوني را با تمام توان پيش مي بريم.
وي افزود: به كساني كه به عنوان خودمالك مراجعه مي كنند هم تسهيلات پرداخت كرديم كه تاكنون به 115 هزار واحد خودمالك رسيده است.
نيكزاد گفت: خودمالكان، افرادي هستند كه زمين دارند و وزارت مسكن به آنها تسهيلات ارزان قيمت مي دهد.

 



راه اندازي سامانه پيشرفته اطلاعات سفر

سامانه پيشرفته اطلاعات سفر (سپاس) به منظور مشخص شدن لحظه به لحظه اطلاعات مربوط به مسافر و راننده وسيله نقليه جاده اي با حضور وزير راه و ترابري افتتاح شد.
سامانه پيشرفته اطلاعات سفر (سپاس) در ترمينال غرب تهران ديروز با حضور وزير راه و ترابري، رئيس سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي و مديركل حمل ونقل و پايانه هاي استان تهران افتتاح شد.
وزير راه و ترابري در اين مراسم با اشاره به لزوم توسعه پيشخوان دولت به عنوان يك سيستم اينترنتي پويا، اظهار داشت: پيشخوان دولت بدين معناست كه مردم در هر منطقه اي از شهر و روستاي خود بتوانند با مراجعه به اين پايگاه ها، تمامي فعاليت هاي اداري - بانكي و از اين قبيل را انجام دهند.
حميد بهبهاني با اشاره به اينكه تا سال گذشته كالاهاي ترانزيتي كه وارد كشور مي شد ابتدا در گمرك جمهوري اسلامي ايران مورد بازديد قرار مي گرفت و سپس توسط نيروي انتظامي در پاسگاه هاي مختلف بررسي مي شد، افزود: همين امر هم موجب مي شد كالاهاي ترانزيتي به موقع به مقصد نرسد.
وي ادامه داد: از سال گذشته طبق دستور رئيس جمهور كالاهاي ترانزيتي تنها در گمرك و با حضور ماموران نيروي انتظامي يك بار مورد بازديد قرار مي گيرد و همانجا علاوه بر پلمب، برچسب هاي مطمئن روي در كانتينرها نصب شده و با نصب دستگاه GPS اين كالا تا رسيدن به مقصد تحت كنترل و نظارت ماموران نيروي انتظامي خواهد بود.
وزير راه و ترابري با اشاره به افتتاح سامانه پيشرفته اطلاعات سفر (سپاس) در ترمينال غرب و افتتاح پنج مجتمع خدمات رفاهي در استان تهران اظهار داشت: لازم است تمامي اتوبوس هاي حمل و نقل عمومي مسافر جاده اي به اتوبوس هاي ويژه (VIP) تبديل شود.

 



ممنوعيت تردد وانت بارهاي فرسوده و تمديد مهلت ثبت نام

قائم مقام معاونت نوسازي ناوگان ستاد مديريت
حمل و نقل و سوخت با اشاره به اجراي آيين نامه ممنوعيت تردد وانت هاي بالاي 25 سال عمر، از تمديد مهلت ثبت نام در طرح جايگزيني وانت هاي فرسوده خبر داد.
اميررضا رجبي با اعلام خبر تمديد مهلت ثبت نام طرح جايگزيني وانت هاي فرسوده، گفت: مهلت ثبت نام در اين طرح 15 روز بود كه مهلت ثبت نام در اين طرح پايان يافت، بنابراين زمان ثبت نام را تا روز پنج شنبه 18 شهريور تمديد كرديم.
وي با اشاره به درخواست هاي مردم مبني بر تمديد اين مهلت ثبت نام افزود: با توجه به قرار داشتن در ماه مبارك رمضان و كاهش ساعات كاري، مراجعه كننده ها فرصت كافي براي تكميل پرونده خود نداشتند بنابراين در كميته اين موضوع مورد بررسي قرار گرفت.
رجبي با اعلام اين خبر مبني بر اين كه مهلت ثبت نام وانت هاي فرسوده تا پايان روز پنج شنبه 18 شهريور تمديد شد، بيان كرد: در اين طرح گروه خودروسازي بهمن و زامياد با همكاري بانك ملت شرايط خوبي را براي ثبت نام وانت هاي مدل هاي 54 تا 62 فراهم كرده اند.
وي با اشاره به اين كه نيمي از ظرفيت تكميل شده است، اظهار داشت: دارندگان وانت هاي فرسوده هر چه سريعتر نسبت به ثبت نام و تكميل پرونده اقدام كنند.
وي در ادامه با دادن هشدار به دارندگان وانت هاي فرسوده افزود: وانت هايي با عمر بالاي 25 سال يعني مدل 64 و پايين تر از آن، از ابتداي بهمن مشمول آيين نامه ممنوعيت تردد مي شوند، بنابراين هر چه سريعتر دارندگان وانت ها نسبت به ثبت نام قبل از زمان اجراي آيين نامه ممنوعيت تردد اقدام كنند.

 



بحران مالي به عربستان هم رسيد
توقف پروازها و اخراج كاركنان شركت هواپيمايي سماء

با گسترش دامنه بحران اقتصاد جهاني به عربستان، شركت هواپيمايي سماء اين كشور به علت مشكلات مالي بيشتر كاركنان خود را اخراج كرد.
به گزارش شبكه بين المللي خبر، اين شركت هواپيمايي پس از شكست مذاكراتش با دولت عربستان براي دريافت منابع مالي از سرمايه گذاران يا از دولت به منظور جبران خسارت 300 ميليون دلاري، همه پروازهايش را نيز از چند روز پيش متوقف كرده است.
شركت هواپيمايي سماء اعلام كرد: مذاكرات با آژانسهاي مختلف دولتي عربستان به منظور دريافت منابع مالي جديد، همچنان ادامه دارد.
شركت سماء يكي از سه شركت هواپيمايي خصوصي ارزان قيمت است كه مقامات هواپيمايي عربستان مجوز تاسيس آنها را براي رقابت با ديگر خطوط هواپيمايي اين كشور صادر كردند.
اما اين شركتها اعلام كردند: در شرايط برابر با شركت هواپيمايي دولتي عربستان به ويژه از نظر يارانه سوخت قرار ندارند.
گفتني است رابطه اقتصادي تنگاتنگ عربستان و كشورهاي غربي سبب شده تا اين كشور تاثيرپذيري مستقيمي از اثرات بحران را پذيرا باشد.
پوتين: روسيه هنوز از بحران اقتصادي خارج نشده است
نخست وزير روسيه با اعتراف به اينكه اين كشور هنوز نتوانسته بر عواقب بحران اقتصادي جهاني فايق آيد، از ادامه برنامه ضد بحران دولت روسيه خبر داد.
به گزارش پايگاه خبري-اينترنتي «راس بالت»، «ولاديمير پوتين» نخست وزير روسيه اعلام كرد كه اين كشور هنوز بر عواقب ناشي از بحران اقتصادي جهاني فايق نيامده است، به همين دليل عملي سازي برنامه ضد بحران دولت روسيه همچنان ادامه خواهد داشت.
به گفته وي، اقتصاد روسيه، دقيقا مانند اقتصاد همه جهان به مرور مي تواند از بحران موجود رهايي يابد.
پوتين روز گذشته در گفتگو با خبرنگاران تاكيد كرد كه اكثر كارشناسان در اين خصوص اتفاق نظر دارند كه برون رفت از بحران زمان لازم دارد و به عقيده وي، وضعيت كنوني اين مسئله را ثابت كرده است. براي مثال ميزان بيكاري در كشورهاي پيشرفته جهاني، چه در آمريكا و چه در كشورهاي عضو اتحاديه اروپا همچنان قابل توجه است.
«ولاديمير پوتين» گفت: «ما شاهد نوسان بازارهاي جهاني و ارزي هستيم. اين مسئله گوياي آن است كه بحران جهاني در عرصه اقتصاد همچنان از بين نرفته است.»
نخست وزير روسيه يادآور شد: «اگر به اين مسئله توجه داشته باشيم كه بازار و توانايي خريد مصرف كنندگان هنوز ثبات نيافته است، بنابراين دولتها و از جمله دولت روسيه بايد همچنان به برنامه ضد بحران خود ادامه دهند.»
براساس اطلاعات رسانه ها، در برنامه مالي دولت روسيه در سال 2010 براي حمايت از اشتغال حدود 30-27 ميليارد روبل بودجه اختصاص داده شده است.
پوتين همچنين اعلام كرد كه در سال گذشته نيز در برنامه مالي دولت روسيه بيش از 40 ميليارد روبل در اين جهت گيري بودجه در نظر گرفته شده بود.
لازم به يادآوري است كه در اوايل ماه ژوئن «الكساندر ژوكوف» معاون نخست وزير روسيه نيز اعلام كرده بود كه عليرغم كاهش سطح بيكاري در كشور از ابتداي سال 2010، دولت روسيه قصددارد برنامه مالي ويژه خويش براي حمايت از اشتغال را همچنان ادامه دهد.

 



بهره برداري از 3 هزار و 252 پروژه كشاورزي در هفته دولت

3 هزار و 252 پروژه زيربنايي و توليدي كشاورزي در نقاط مختلف كشور به مناسبت هفته دولت افتتاح و به بهره برداري مي رسد.
اين تعداد پروژه با اعتباري بالغ بر 529 ميليارد تومان به بهره برداري مي رسد كه زمينه اشتغال مستقيم براي بيش از 80 هزار نفر را فراهم خواهد كرد.
اين طرحها در زمينه آب و خاك با 2 هزار و 581 پروژه، دام و طيور با 341 پروژه، توليدات گياهي با 68 پروژه، شيلات با 43 پروژه، صنايع روستايي با 53 پروژه، منابع طبيعي و آبخيزداري با 61 پروژه، امور عشاير با 67 پروژه، تعاون روستايي با 15 پروژه، ترويج و تحقيقات با 15 پروژه و دامپزشكي با 3 پروژه است.
بيشترين پروژه هاي افتتاحي به استانهاي خراسان رضوي با 390 پروژه و سمنان با 372 پروژه اختصاص دارد و كمترين پروژه در استان هرمزگان با 12 پروژه انجام مي شود.
پروژه آبياري تحت فشار 12 هزار هكتاري در هرمزگان، پروژه 20 هزار متر مربعي گلخانه در ورامين، سردخانه 30 هزار تني در رباط كريم، كشتارگاه طيور 2 هزار قطعه اي در ساعت در شهر ري، آبزي پروري 700 هزار قطعه اي در شازند، خط انتقال آب 3 هزار و 400 متر مكعبي در قاين و... از جمله پروژه هاي مهمي هستند كه در اين هفته افتتاح خواهند شد.

 



وزير بازرگاني خبر داد
عرضه 50 ميليون جلد دفترچه تحصيلي در نمايشگاه هاي پاييزه

نمايشگاه هاي پاييزه از
20 شهريور تا 15 مهرماه در سراسر كشور برگزار مي شود. در اين نمايشگاه ها 50 ميليون جلد دفترچه دانش آموزي عرضه مي شود.
مهدي غضنفري وزير بازرگاني پيش از ظهر ديروز در يك نشست خبري گفت: اين دفترچه 40، 60، 80 و 100 برگ هستند و با قيمت 20 تا 30 درصد ارزانتر از بازار در اختيار دانش آموزان قرار مي گيرد. وزير بازرگاني در ادامه، ظرفيت فعلي سيلوهاي كشور را حدود 7 ميليون تن اعلام كرد و گفت: در هفته دولت يك مجموعه 30 واحدي در 13 استان به ظرفيت 3/1 ميليون افتتاح و ظرفيت سيلوهاي كشور به 3/8 ميليون تن خواهد رسيد.
وي در خصوص پروژه هاي نان صنعتي گفت: در حال حاضر ظرفيت توليد نان صنعتي در كشور 137 هزار تن است كه تا پايان سال اين ميزان با افتتاح كارخانجات جديد به 194 هزار تن مي رسد. واحدهاي توليد نان صنعتي در حال حاضر 5 واحد است كه با بهره برداري از واحدهاي جديد به 9 كارخانه خواهد رسيد.
وزير بازرگاني در پاسخ به سئوالي مبني بر اينكه واردات برنج متوقف شده بود ولي مجدداً آزاد شد گفت: عمليات ثبت سفارش واردات فقط در صورتي مي تواند متوقف شود كه مرحله اول اين فرآيند كه توسط دستگاه هاي مربوطه ضابطه گذاري مي شود دستور توقف واردات آن داده شده باشد.
وي ادامه داد: زمانيكه بحث برنج هاي وارداتي آلوده مطرح شده بود اين توقف صورت گرفت تا نتايج آزمايش ها مشخص شود. البته همه اين مسائل تا قبل از ابلاغ قانون بهره وري كشاورزي جاري و ساري بود اما اكنون دو هفته است كه قانون بهره وري كشاورزي ابلاغ شده و در ماده 16 اين قانون واردات محصولات كشاورزي مجوزهايش توسط وزارت جهاد كشاورزي تعيين خواهد شد.
غضنفري در همين مورد اضافه كرد: در تماسي كه با وزير جهاد كشاورزي داشتم در مورد اقدام آن ها در اين زمينه سؤالاتي را مطرح كردم كه وي گفت فعلا تا زماني كه آمادگي لازم را كسب كنند موضوع واردات محصولات كشاورزي به همان شكل قبلي اجرا شود.
غضنفري در ادامه و در پاسخ به سؤالي درباره تبليغات كالاهاي وارداتي و غيركيفي در صدا و سيما و نامه اي كه او در اين مورد به رياست سازمان صدا و سيما نوشته است گفت: اگر اين كار ادامه پيدا كند باز هم نامه مي نويسم.
وزير بازرگاني در پاسخ به پرسشي مبني بر اظهارنظرهاي اخير مسئولان در مورد موضوع مديريت واردات و لايحه دوفوريتي دولت به مجلس براي اين كار گفت: اظهارنظرهاي كارشناسي در مورد مديريت واردات آزاد است؛ اما آنچه كه وزارت بازرگاني انجام مي دهد، در چارچوب قانون انجام مي شود.
مكان 4 نمايشگاه در تهران
گزارش خبرنگار ما حاكي است: نمايشگاه پاييزه در 4 نقطه تهران شامل: پارك ارم، حكيميه تهرانپارس، مجتمع ورزشي تختي و فرهنگسراي خاوران برپا مي شود.

 



صدور1000 تن چاي ايراني به هند

ايران در نيمه نخست سال جاري ميلادي يك هزار تن چاي به هند صادر كرد كه اين رقم معادل 11 درصد كل واردات هند طي اين مدت بوده است.
اداره چاي هند اعلام كرد: اين كشور در نيمه نخست سال 2010 بيش از 2/9 هزار تن چاي از كشورهاي مختلف از جمله ايران، ويتنام ونپال وارد كرده است.
اين رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 11 درصد كاهش داشته است.
نپال بزرگترين صادركننده چاي به هند در نيمه نخست سال 2010 بوده است و پس از اين كشور ويتنام قرار داشته است. ويتنام در شش ماهه نخست سال جاري ميلادي 96/1 هزار تن چاي به هند صادر كرد. به گزارش فارس، پي تي اي اعلام كرد: ايران نيز يك صادر كننده مهم چاي به هند بوده است. در حالي كه بخش قابل توجهي از جامعه ايران چاي خارجي از جمله چاي هندي مصرف مي كند ايران نيز يكي از منابع مهم واردات چاي توسط هند بوده است.

 



وزير اطلاعات: پشت پرده اوريف ليم مقابله با نظام است

وزير اطلاعات با اشاره به آخرين اقدامات انجام شده در خصوص شركت هرمي اوريف ليم گفت: حركتي كه اين شركت آغاز كرده است نماي اقتصادي دارد، اما پشت سر آن مباحث امنيتي و مقابله با جمهوري اسلامي ايران است.
به گزارش واحد مركزي خبر، حيدر مصلحي در حاشيه تجديد بيعت هيئت دولت با آرمانهاي امام خميني(ره) در مرقد بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران، در جمع خبرنگاران افزود: حركتي را درباره شركتهاي هرمي آغاز كرديم و در اين باره با يافتن اسنادي پي برديم كه استكبار و دستگاه هاي اطلاعاتي از طريق اين شركت به دنبال فراهم كردن مشكلات امنيتي براي كشور هستند.
وي با بيان اينكه پس از يافتن اين اسناد، اين شركتها را جمع وجور كرديم گفت: سپس همين شركت اوريف ليم پيش آمد و چيزي كه پشت سر اين شركت نيست، مباحث اقتصادي است.
وزير اطلاعات افزود: كساني كه فريب اين گونه شركتها را مي خورند توجه ندارند كه اينها در پي بحثهاي اقتصادي نيستند.
مصلحي با بيان اينكه شركت اوريف ليم با به وجود آوردن تشكلهايي درصدد ضربه زدن به امنيت كشور بود، گفت: افراد وقتي متوجه اهداف شوم اين شركتها مي شوند، به سرعت از آنها فاصله مي گيرند.
وي توصيه كرد: خانواده ها و جوانان توجه داشته باشند به مجموعه هايي كه مي خواهند ورود يابند كاملا جوانب كار را بررسي كنند زيرا بعضا اين گونه شركتها و افراد با مخفي كاري اقدام مي كنند.
وزير اطلاعات با اشاره به مخفي كاري شركت اوريف ليم گفت: خود نوع مخفي كاريهاي اين شركت هشدار خوبي است به جوانان تا وقتي اين گونه مخفي كاريها را مي بينند، از آنها دوري كنند.
مصلحي با بيان اينكه البته اقدام برخي شركتهاي اقتصادي در مخفي كاري و لو نرفتن فعاليتهايشان با مخفي كاري شركتهاي هرمي كاملا متفاوت است افزود: شركت هاي هرمي افراد خاصي را كه از قبل روي آنها كار كرده اند براي اين گونه شركتها آماده مي كنند.
در همين حال در حالي كه مدير مالي اوريف ليم با هتاكي به كيهان، اتهام انجام فعاليت هاي ضد ايراني اين شركت در ايران را رد مي كند يك مقام ديگر اوريف ليم در اقدامي قابل تامل در خصوص اتهامات وارده به اين شركت سكوت اختيار كرد.
به گزارش خبرگزاري ها شركت سوئدي اوريف ليم در واكنش به انهدام شبكه هرمي آن در ايران به اتهام انجام فعاليت هاي ضد امنيتي مدعي شد در هيچ فعاليت سياسي مشاركت ندارد.
مدير مالي اين شركت به فرانس پرس گفت: ما يك شركت توليد كننده لوازم آرايشي هستيم و به طور مستقيم محصولات خود را مي فروشيم. مسلما ما در هيچ فعاليت سياسي در ايران حضور نداريم. بسيار مشكل است كه بتوان در مورد اين اتهامات پاسخ داد.
گابريل بنت افزود: بسيار مشكل است كه در اين مورد توضيح داد زيرا ما نمي دانيم چرا همكارانمان بازداشت شده اند. ما نمي دانيم چرا شركت ما در ايران بسته شده است.
در عين حال وي اشاره نكرد آيا شبكه هرمي اين شركت بجز در ايران در كشورهاي ديگر نيز فعاليت دارد يا نه.
براساس گزارش اكاناميك تايمز، پاتريك لينزنبولد يك مقام ارشد ديگر اوريف ليم در واكنش به اتهام فعاليت هاي جاسوسي و ضد امنيتي اين شركت در ايران گفت: اوريف ليم در حال حاضر هيچ اظهارنظري در اين خصوص نمي كند.
به عقيده تحليلگران تشكيل شبكه گسترده اي با اين حجم در درون اقشار مختلف جامعه پتانسيل بسيار مناسبي براي پيشبرد اهداف ضد امنيتي مراكز اطلاعاتي خارجي فراهم مي آورد. برخي گزارش ها از آلوده شدن 250 هزار نفر به شبكه اوريف ليم در ايران خبر مي دهند.

 



طرح يك فوريتي قانون نفت و گاز در هيئت رئيسه مجلس

عضو كميته تهيه اساسنامه شركت نفت از ارايه طرح يك فوريتي قانون نفت و گاز به هيئت رئيسه مجلس خبر داد.
علي ادياني راد در گفتگو با مهر، با اعلام اين خبر گفت: از مدتي پيش كميسيون انرژي تلاش كرد تا سه قانون نفت و گاز، قانون وزارت نفت و قانون اساسنامه شركت هاي نفت وگاز را به مجلس تقديم كند.
وي گفت: اين تلاش كميسيون در پي تاخير دولت در انجام وظيفه قانوني خود براي ارايه اين لوايح بود بنابراين ما براي حل اين مشكلات سه طرح تهيه كرديم.
ادياني راد گفت: طرح يك فوريتي قانون نفت و گاز هم اكنون به هيئت رئيسه مجلس تقديم شده است كه پس از طي روال كاري خود اعم از بررسي در ادامه قوانين و چاپ و توزيع آن در صحن علني مجلس مورد بررسي قرار مي گيرد.
اين عضو كميته تهيه اساسنامه شركت نفت يادآور شد: طرح هاي قانون وزارت نفت و اساسنامه شركت هاي نفت و گاز نيز هم اكنون در كميسيون در حال بررسي نهايي است و در صورت تكميل شدن اين دو طرح نيز با قيد يك فوريت به هيئت رئيسه مجلس تقديم مي شود.
ادياني راد يادآور شد: دو طرح باقي مانده در كميسيون نيز پس از تعطيلات مجلس به هيئت رئيسه تقديم مي شود.
گفتني است كيهان در تاريخ 13 مرداد سالجاري در گزارش تحليلي و مستند تحت عنوان «نقش دست هاي پنهان و آشكار مافياي نفتي» به بررسي و واكاوي علت هاي تاخير 30 ساله در ارائه اساسنامه شركت ملي نفت ايران پرداخت و از مسئولين ذيربط خواست تا هرچه سريعتر در اين خصوص راهكاري ارائه دهند. شايان ذكر است. هم اكنون، شركت ملي نفت ايران به عنوان بزرگترين بنگاه اقتصادي دولت با اساسنامه سال 1356 اداره مي شود كه اين امر شائبه هاي بسياري را ايجاد كرده است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14