(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 17 شهريور 1389- شماره 19736

كوتاه اقتصادي
اقدامات قانوني شوراي اصناف براي فروش سيگار
علل برگزار نشدن نماز عيد فطر در مصلي تهران اعلام شد
اطلاعات خانوارهاي جوان وارد سامانه رفاه نشده است
با هدفمندي يارانه ها نان با قيمت آرد جهاني عرضه مي شود
افزايش 6 درصدي حقوق بازنشستگان شهريورماه پرداخت مي شود
آغاز جايگزيني تاكسي هاي فرسوده از هفته آينده
نشست مخفيانه اوريف ليم براي تاسيس يك شركت هرمي جديد
تصويب استراتژي توسعه صنعت حمل و نقل ريلي كشور
اجراي 3 طرح توليدي با سرمايه گذاري ايرانيان خارج از كشور
قيمت سيم كارت دائمي همراه اول 150 هزار تومان شد
جمع آوري كمك هاي نيكوكاران با تلفن همراه
مخالفت بانك هاي امارات با تشديد تحريم ايران



كوتاه اقتصادي

¤معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي از كاهش تعداد انشعابات غيرمجاز برق در يكسال اخير خبر داد و گفت: در اين مدت بيش از 800 هزار انشعاب غيرمجاز برق جمع آوري و تبديل به انشعاب مجاز شد، ضمن آنكه 150 هزار انشعاب غيرمجاز ديگر هم در حال پيگيري براي مجاز شدن است.
¤ ميزان توليد آلومينيوم در واحدهاي آلومينيوم سازي كشور در پنج ماهه منتهي به پايان مردادماه سال جاري در مجموع به 127 هزار و 683 تن رسيد كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 6 درصد افزايش داشت.به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، از كل توليدات آلومينيوم كشور 77 هزار و 159 تن مربوط به شركت ايرالكو، 45 هزار و 366 تن متعلق به مجتمع المهدي و پنج هزار و 158 تن مربوط به هرمزآل بود.
¤ سخنگوي كميسيون اجتماعي مجلس با بيان اينكه قانون بيمه كارگزاران مخابرات روستايي از سوي شركت مخابرات تاكنون اجرايي نشده است، گفت: كميسيون اجتماعي طي نامه اي از رئيس مجلس خواستار برخورد قانوني با مديرعامل و هيئت مديره اين شركت شده است.
¤ با تصويب هيئت مديره انجمن صنايع نساجي ايران، عليرضا حائري به عنوان دبير جديد اين انجمن انتخاب شد.عليرضا حائري كه قرار است به جاي جمشيد بصيري تهراني دبير سابق اين انجمن فعاليت كند، هم اكنون يكي از اعضاي هيئت مديره اين انجمن به شمار مي رود و طي چهار دوره اخير به مدت بيش از ده سال به عنوان عضو هيئت مديره در اين تشكل حضور داشته است.حائري فارغ التحصيل رشته مهندسي تكنولوژي نساجي از دانشگاه صنعتي اميركبير تهران بوده و بيش از 25 سال است كه در رده هاي مختلف مديريت در اين صنعت فعاليت مي كند.
¤ مبادلات مالي ايران با اتحاديه پاياپاي آسيايي در هشت ماه 2010 با رشد 66 درصدي به 6/7 ميليارد دلار رسيد.حجم كل مبادلات مالي 9 كشور عضو اين اتحاديه در هشت ماه 2010 با 53 درصد افزايش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 6/24 ميليارد دلار رسيد.
¤ دبير هيئت پذيرش بورس با اشاره به اينكه قرار است شركت پالايش و پخش تا آخر هفته مدارك ورود نفت كوره به بورس را تحويل دهد، گفت: هفته آينده بورس كالا شرايط ورود تخم مرغ و متانول را در جلسه آينده هيئت پذيرش بررسي مي كند.
¤ يك شركت تجاري، فناوري تازه اي را براي جلوگيري از برخورد اتومبيل با عابران پياده و ديگر موانع موجود در جاده كه به طور ناگهاني بر سر راه خودرو قرار مي گيرند، ابداع كرده است.
¤ واردكنندگان از اين پس بايد متعهد شوند كه مجوز وزارت جهاد كشاورزي يا گواهي انطباق از موسسه استاندارد را در هنگام ترخيص كالا به گمرك ارايه مي دهند.
¤ شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران از شركت هاي تابع سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران - ايدرو - براي دومين بار نتايج تحقيق اندازه گيري رضايت مشتريان از خدمت پس از فروش خودروهاي سواري و تجاري كشور را اعلام كرد.
¤اين تحقيق در دوره زماني نيمه دوم سال 88 و پس از مصاحبه با 95 هزار و 670 نفر از مصرف كنندگان خودروهاي سواري و 15 هزار و 193 نفر از مصرف كنندگان خودروهاي تجاري صورت گرفته است. براساس اين گزارش ميانگين رضايت مشتريان از خدمات پس از فروش از خودروهاي سوراي 639 امتياز و در بخش خودروهاي تجاري 575 امتياز از هزار امتياز ممكن بوده است.

 



اقدامات قانوني شوراي اصناف براي فروش سيگار

توزيع و فروش كالاهاي دخاني (سيگار) از اول مهرماه قانونمند مي شود.
قاسم نوده فراهاني رئيس شوراي اصناف كشور پيش از ظهر ديروز در جمع خبرنگاران گفت: از اول مهر ماه توزيع و فروش كالاهاي دخاني (سيگار) كه هولوگرام پيام بهداشتي شركت دخانيات ايران را نداشته باشد ممنوع است. سيگارهاي وارداتي نيز بايد ابتدا در شركت دخانيات پيام بهداشتي روي آنها نصب شود و سپس در بازار توزيع شود. وي افزود: بسته سيگاري كه هولوگرام پيام بهداشتي دخانيات را دارا نباشد، قاچاق محسوب و از بازار جمع آوري مي شود.
نوده فراهاني با اشاره به اينكه فروش سيگار نيز فقط در خوارو بار فروشي ها و سوپرماركت ها مجاز است گفت: اين دو صنف نيز بايد براي فروش سيگار مجوز مربوطه را از اتحاديه خود دريافت كنند، به عبارتي واحد صنفي كه مجوز فروش سيگار نداشته باشد اجازه فروش سيگار را ندارد و با متخلفين از سوي بازرسان برخورد مي شود وي افزود: تعدادي از واحدهاي صنفي عامليت توزيع سيگار را نيز دارا هستند كه آنها هم بايد مجوز مربوطه را از اتحاديه خود دريافت كنند. وي در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبني بر فروش سيگار توسط دكه هاي روزنامه فروشي گفت: با توجه به قانونمند شدن فروش سيگار، دكه ها، دستفروش ها و... اجازه فروش سيگار ندارند و فقط خوار و بار فروش ها و سوپرماركت هاي داراي مجوز مي توانند در اين زمينه فعال باشند. رئيس شوراي اصناف كشور گفت: اقدام ديگر براي قانونمند شدن فروش سيگار، آن است كه سوپرماركت ها و خوار و بار فروشي هاي نزديك مدارس، دانشگاه ها، و مراكز درماني و بيمارستانها نيز اجازه فروش سيگار به آنها داده نمي شود.
رئيس شوراي اصناف در بخش ديگري از سخنان خود درباره اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده توسط موديان گروه ب (مرحله چهارم) گفت: براساس هماهنگي به عمل آمده با شوراي اصناف با سازمان امور مالياتي، فعالان اقتصادي در بخش هاي، فروشندگان طلا و جواهر، آهن آلات، صاحبان تعميرگاه هاي مجاز خودرو، نمايشگاه داران خودرو و بنگاه هاي معاملات املاك، چاپخانه داران، صاحبان دفاتر اسناد رسمي، صاحبان مراكز ارتباطات رايانه اي و دفاتر خدمات ارتباطي و دولت الكترونيك (پليس+10)، صاحبان دفاتر خدمات مسافرتي و جهانگردي، صاحبان سينماها، تماشاخانه ها، صاحبان هتل، متل، هتل آپارتمان، صاحبان تالارهاي پذيرايي و رستورانها از اول مهر ماه مشمول پرداخت ماليات بر ارزش افزوده خواهند شد.

 



علل برگزار نشدن نماز عيد فطر در مصلي تهران اعلام شد

مدير عامل مصلي تهران، تأخير يك و نيم ماهه در ادامه اجراي عمليات عمراني مصلي در نتيجه آماده سازي امنيتي براي نماز عيدفطر و همچنين خسارت هاي مالي روزانه ناشي از اين تعطيلي را دليل اصلي برگزار نشدن نماز عيد فطر امسال در اين مكان اعلام كرد.
اصغر نادري در يك نشست خبري به فعاليت بيش از يك هزار و 400 نفر در پروژه هاي عمراني مصلي تهران اشاره كرد و گفت: با توجه به تجهيزات و كارگاه هاي داير شده در مصلي و انجام فعاليت هاي عمراني، جابجايي اين تجهيزات و انتقال وسايل كارگاه ها براي آماده سازي مصلي جهت برپايي نماز عيد فطر، تأخير حدود 50 روزه در كار عمراني ايجاد مي كرد.
وي افزود: با توجه به قراردادهاي منعقده با پيمانكاراني كه اكنون در حال اجراي فعاليت هاي عمراني در مصلي هستند در صورت توقف كار بايد روزانه 50 ميليون تومان خسارت به پيمانكاران پرداخت شود كه در نتيجه زيان اقتصادي زيادي را به دنبال دارد.مديرعامل مصلي، ميزان اعتبارات هزينه شده براي اجراي پروژه هاي عمراني مصلي را تاكنون بيش از 100 ميليارد تومان ذكر كرد و گفت: در صورت تأمين شدن اعتبارات مورد نياز، اين پروژه در پايان سال 93 بطور كامل آماده خواهد شد.نادري با اشاره به سخنان رئيس جمهوري كه تأكيد زيادي بر اتمام هرچه سريعتر پروژه هاي عمراني مصلي دارد، اظهار اميدواري كرد كه با تامين اعتبارات مورد نياز، تا پنج سال آينده مجموعه مصلي آماده بهره برداري شود.
وي اعتبار مورد نياز براي تكميل هسته مركزي مصلي را بيش از 250 ميليارد تومان ذكر كرد و گفت: با توجه به اعتبارات مورد نياز براي ساير بخش هاي مصلي در مجموع اتمام فعاليت هاي عمراني و تكميل اين مجموعه به 500ميليارد تومان اعتبار نياز دارد.به گفته مديرعامل مصلي با توجه به اينكه سازمان مسكن و شهرسازي تهران اعتبارات مورد نياز اين مجموعه را پرداخت مي كند، از سال 1385 تاكنون فقط 40 ميليارد تومان از مجموع 150 ميليارد تومان اعتبار تخصيصي پرداخت شده كه اين مسأله در كند شدن تكميل پروژه هاي عمراني اين مجموعه بسيار موثر است.نادري در عين حال به برخي از تعهدات و قول و قرارهاي شهرداري براي تسهيل در انجام فعاليت هاي مصلي اشاره كرد و گفت: تاكنون شهرداري دراجراي اين تعهدات و قول هايي كه داده، عمل نكرده و در برخي از مسايل نيز تأخير زيادي داشته است.

 



اطلاعات خانوارهاي جوان وارد سامانه رفاه نشده است

با وجود اعلام وزارت رفاه و تامين اجتماعي براي ثبت نام خانوارهاي جامانده و زوج هاي جوان در سامانه رفاهي، اما هنوز اطلاعات خانوارهاي جديد وارد سامانه رفاهي نشده است.
به گزارش خبرگزاري فارس، در راستاي اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها مقرر شد تا خانوارها با مراجعه به سامانه اين طرح به آدرس الكترونيكي wwwrefahiir ثبت نام كرده تا خود را براي دريافت نقدي طرح هدفمندكردن يارانه ها آماده كنند.
پس از گذشت چندي، از سوي كارگروه طرح هدفمند كردن يارانه ها اعلام شد خانوارهايي كه ثبت نام كرده اند با مراجعه به سامانه اين طرح، شماره حساب بانكي خانوار خود را ثبت كنند تا از طريق حساب اعلام شده توسط سرپرست خانوار، يارانه نقدي به حساب اعلام شده واريز شود.در اين بين جواناني كه تازه ازدواج كرده و تشكيل خانواده جديدي را داده بودند با اين سوال مواجه شدند كه يارانه نقدي آنها به چه صورت به دستشان خواهد رسيد.
در پي اين ابهام براي خانوارهاي جوان، محمدرضا فرزين سخنگوي طرح تحول اقتصادي و افشين كياني مديركل دفتر هدفمندي يارانه ها در وزارت رفاه به طور جداگانه و در مصاحبه با رسانه هاي خبري اعلام كردند كه ثبت نام خانوارهاي جامانده و زوج هاي جوان از 5 شهريور آغاز مي شود اما در اين تاريخ نيز ثبت نام خانوارهاي جامانده و زوج هاي جوان صورت نپذيرفت.پس از گذشت چند روز از اين موضوع اين بار عادل آذر رئيس مركز آمار ايران اعلام كرد: پسر و دختري كه ازدواج كرده اند، در فهرست مركز آمار از خانوار قبلي حذف و خانوار جديدي به سرپرستي مرد يا داماد تشكيل شده و لازم است مرد خانوار جديد يا داماد از 51 تا 52 شهريور به سامانه وزارت رفاه مراجعه و در صورت تمايل به دريافت يارانه نقدي، شماره حساب خود را ارائه كنند.
اما اكنون بعد از كش و قوس هاي فراوان براي زوج هاي جوان و با اعلام مسئولان هنوز زوج هاي جوان قادر به ورود به سامانه رفاهي نيستند و بعد از درج كد ملي و سريال شناسنامه با متن زير مواجه مي شوند:
«هموطن گرامي؛ اطلاعات هويتي سرپرست خانوار شما داراي اشكال بوده است؛ لطفاً منتظر مرحله اصلاح اطلاعات كه بعداً توسط مركز آمار ايران اعلام خواهد شد، بمانيد؛ چنانچه سرپرست خانوار شما فوت كرده اند، شماره ملي و شماره حساب مسن ترين فرد خانوار را وارد كنيد.»

 



با هدفمندي يارانه ها نان با قيمت آرد جهاني عرضه مي شود

جزييات سه سناريوي نحوه تعيين قيمت نان در زمان اجراي هدفمندي يارانه ها اعلام شد، بر اين اساس قيمت جهاني مبناي تعيين قيمت آرد مي شود.
حميد عليخاني مديرعامل شركت بازرگاني دولتي در يك نشست خبري با اعلام جزئيات سه سناريوي مرتبط با موضوع نان در زمان اجراي هدفمندي يارانه ها، گفت: دولت با بررسي اين سه سناريو، سرانجام يكي از اين سناريوها را تصويب كرد.
وي افزود: سناريوي اول ادامه وضع موجود با اختصاص سالانه 4 هزار ميليارد تومان يارانه بود كه اين سناريو به دليل انحرافات در دولت رد شد.
معاون وزير بازرگاني اظهار داشت: سناريوي دوم اختصاص 4 هزار ميليارد تومان يارانه سالانه نان به مصرف كنندگان بود كه قرار بود در صورت نهايي شدن اين سناريو، مصرف كنندگان خودشان درباره نحوه هزينه كرد آن تصميم بگيرند. بر همين اساس، با توجه به پيچيده بودن توزيع اين مبلغ، دولت با اين سناريو نيز مخالفت كرد.
عليخاني گفت: براساس سناريوي سوم كه مورد تصويب دولت قرار گرفت، مقرر شد حدود 1300 ميليارد تومان يارانه حمايت از كشاورزان از كل 4 هزار ميليارد تومان يارانه سالانه نان جدا شود، بر همين اساس حدود 2700 ميليارد تومان يارانه به مصرف كنندگان اختصاص مي يابد.
وي اعلام كرد همچنين مقرر شد قيمت جهاني مبناي تعيين قيمت آرد قرار گيرد تا ضمن رفع مشكلات تعرفه اي، از ورود و خروج قاچاق آرد و غلات نيز جلوگيري شود.
عليخاني نهايتا گفت: فقط رئيس جمهور زمان اجراي هدفمند كردن يارانه و قيمت نان را مي داند.
معاون وزير بازرگاني در ادامه از صادرات 706 هزار تن گندم در سالجاري خبر داد و گفت: هم اكنون ذخيره استراتژيك گندم در كشور 3 ميليون تن است.
وي اظهار داشت: موجودي گندم در كشور هيچگاه در 30 سال اخير به بالاي 12 ميليون تن نرسيده است، اما امروز بيش از 5/12 ميليون تن موجودي گندم در كشور وجود دارد و بر اين اساس، ذخيره استراتژيك گندم كشور به 3 ميليون تن رسيده است، اين امر نشان مي دهد كه عليرغم تحريم ها، ايران در بهترين جايگاه به لحاظ ذخيره گندم قرار گرفته است.
مديرعامل شركت مادر تخصصي بازرگاني دولتي ايران خاطرنشان كرد: بر اين اساس قرار بر اين است كه تا سقف 2 ميليون تن گندم صادر شود كه تاكنون 706 هزار تن صادرات صورت گرفته است و قيمت در بورس از اولين روز معاملات رو به افزايش است، به نحوي كه هم اكنون به 229 دلار در هر تن رسيده است.
عليخاني از صادرات گندم و فرآورده هاي آن به هند، عمان، امارات، شرق آفريقا، افغانستان و عراق خبر داد و گفت: علاقمند به صادرات فرآورده هاي گندم هستيم، هرچند گندم نماد خودكفايي است.
وي اظهار داشت: وزارت بازرگاني براي گندم، آرد و نان بسته حمايتي تعريف كرده كه شامل ارتقا مهارت نانوايان، ارتقاي فرهنگ عمومي و اصلاح الگوي مصرف، آموزش و پرورش، مهندسان و وزارت بهداشت است.

 



افزايش 6 درصدي حقوق بازنشستگان شهريورماه پرداخت مي شود

وزير رفاه و تامين اجتماعي از پرداخت افزايش شش درصدي حقوق بازنشستگان از شهريورماه خبر داد.
صادق محصولي در حاشيه جلسه بررسي دور سوم سفرهاي استاني رئيس جمهور در فرمانداري تهران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: افزايش شش درصدي حقوق بازنشستگان به طور قطع در شهريورماه به حساب بازنشستگان واريز خواهد شد.
محصولي درباره بيمه كارگران ساختماني نيز گفت: بيمه كارگران ساختماني به تامين اجتماعي ابلاغ شده اما بعضي از نماينده ها در شهرداري و استانداري نظرات جديدي را در مورد افزايش هزينه پروانه ساختمان ها داشتند.
وزير رفاه و تامين اجتماعي افزود: اين نماينده ها كه معتقدند افزايش هزينه پروانه ساختماني موجب بروز مشكلاتي شده است، خواهان بررسي بيشتر اين مسئله هستند كه ما نيز در حال پيگيري آن هستيم.

 



آغاز جايگزيني تاكسي هاي فرسوده از هفته آينده

قائم مقام معاونت نوسازي ناوگان ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت كشور از آغاز طرح جايگزيني تاكسي هاي فرسوده سال 89 از روز شنبه خبر داد و گفت: بر اين اساس حدود 60 هزار تاكسي فرسوده تا پايان سال جاري از رده خارج مي شود.
مهندس امير رجبي در جمع خبرنگاران با اشاره به اينكه امسال بيش از 60 هزار تاكسي فرسوده از رده خارج مي شود گفت: تاكسي هايي كه مشمول مرحله جديد جايگزيني تاكسي هاي فرسوده در سال 89 هستند بايد حتماً داراي پلاك منطقه اي ايران با سريال «ت» ، سن بالاي 10 سال يعني مدل هاي 1378به قبل و سند قطعي و پروانه تاكسي به نام مالك باشند.
رجبي با اشاره به اينكه تاكسي هايي كه مشمول طرح جايگزيني سال 89 مي شوند بايد با موتور روشن وارد مراكز اسقاط شوند گفت: ثبت نام طرح از روز شنبه 20 شهريور ماه سال جاري آغاز مي شود و در صورتي كه تعطيلات عيد فطر افزايش يابد آغاز اجراي طرح به اولين روز كاري بعد از تعطيلات عيد فطر موكول خواهد شد.
وي تعداد تسهيلات در نظر گرفته شده براي اجراي اين طرح را حدود 60 هزار وام عنوان و تصريح كرد: از اين تعداد 45 هزار فقره وام توسط بانك صادرات و 15 هزار فقره وام توسط شركت هاي تعاوني تاكسيراني كشور تامين مي شود.
وي با اشاره به اينكه ثبت نام در طرح جايگزيني تاكسي هاي فرسوده سال 89 رايگان است گفت: مالكان تاكسي هاي فرسوده بايد به سازمان هاي تاكسيراني شهرها و يا سازمان هاي حمل و نقل همگاني شهرها مراجعه كنند.
وي در خصوص تسهيلات ارائه شده در اين طرح گفت: براساس تمهيدات انديشيده شده تسهيلات اين طرح براساس نوع خودرو و خودروي جايگزين وام هاي 50، 70، 100ميليون ريالي با دوره بازپرداخت 5 ساله و نرخ سود 14درصد خواهد بود.
رجبي سقف ارزش گواهي اسقاط تاكسي هاي فرسوده را 30ميليون ريال عنوان كرد و گفت: اين نرخ متناسب با نوع خودرو فرسوده و نوع خودروي جايگزين تغيير مي كند اما براي مالكان آن دسته از تاكسي هاي فرسوده كه نخواهند از تسهيلات استفاده كرده و خودرو جايگزين را به صورت نقدي دريافت كنند، سقف تسهيلات همان 30ميليون ريال در نظر گرفته مي شود.
وي در خصوص تاكسي هاي جايگزين نيز گفت: در طرح جايگزيني تاكسي هاي فرسوده سال 89 علاوه بر محصولات ايران خودرو، محصولات ساير شركت ها مانند زاگرس خودرو و تعدادي از شركت هاي خارجي مانند تويوتا نيز ارائه خواهد شد.

 



نشست مخفيانه اوريف ليم براي تاسيس يك شركت هرمي جديد

گروهي از مشاوران زيبايي شركت هرمي اوريف ليم در نشستي در يكي از باغ هاي كرج نقشه تاسيس يك شركت هرمي جديد را مرور كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس اين گروه كه با اغفال گروه هاي گسترده اي از جوانان به درآمدهاي چندين ميليوني ماهانه دست يافته بودند، علاوه بر رايزني با برخي از كارشناسان حقوقي و كارشناسان امور اقتصادي درصدد فعاليت دوباره برآمده اند. فعاليت شركت اوريف ليم به تازگي و پس از فعاليت دو ساله از سوي مراكز ذي صلاح غيرقانوني اعلام شد.
براساس اين گزارش، «اوريف ليم» همان جادوي زيبايي بود كه خيلي ها با عضو شدن در آن سودهاي كلاني را به جيب زدند غافل از اينكه رسوايي خود را با استفاده از روشهاي فريبنده هرمي و چاپ تبليغات فريبنده برملا كردند.
گفتني است نزديك به يك سال است كه شركتي سوئدي به نام «اوريف ليم» در ايران به شيوه مستقيم در ساختار هرمي در حال فعاليت است.
اين شركت لوازم آرايشي و بهداشتي كه در كل ايران تنها يك شعبه براي عرضه محصولات خود در پايتخت دارد فروش ساليانه محصولاتش در دنيا بيش از يك ميليارد يورو است.

 



تصويب استراتژي توسعه صنعت حمل و نقل ريلي كشور

استراتژي توسعه صنعت حمل و نقل ريلي كشور تهيه شده و براي تصويب به دولت ارايه مي شود.
محمد رويانيان مديرعامل شركت حمل و نقل ريلي كشور در نخستين گردهمايي سازمانهاي قطار شهري و صنايع ريلي كشور كه با حضور محسن هاشمي مديرعامل شركت مترو تهران و مديران قطارهاي شهري سراسر كشور برگزار شد گفت: بايد تكليف همه چيز مشخص شود؛ اين كه در سال چند واگن قطار شهري و مترو بايد ساخته شود چند درصد بايد از بخش داخلي و چند درصد از بخش خارجي تامين شود و از چه سالي اين تكنولوژي بومي شود بايد در اين استراتژي مد نظر قرار گيرد.
مديرعامل شركت حمل و نقل ريلي كشور با تاكيد بر اينكه مقررات بايد تغيير كند، اظهار داشت: اجازه ندهيم تشريفات و قوانين دست و پاي ما را بگيرد؛ بايد حمل و نقل ريلي را در بين مسئولان و دست اندركاران جا بيندازيم و واقعيت شركت هاي واگن سازي داخلي را بشناسيم.
وي گفت: نياز پروژه هاي عمراني به پول 400 هزار ميليارد تومان است و بودجه اي كه دولت سالانه از منابع عمومي در اختيار دارد 20 هزار ميليارد تومان است و يكي از مشكلات كشورهاي در حال توسعه، منابع مالي دولتي است. وي به مديران حمل و نقل ريلي گفت: 100درصد تابع برنامه هاي شما خواهم بود و به شما قول مي دهم در كنار يكديگر فعاليت كنيم و به وحدت رويه برسيم.

 



اجراي 3 طرح توليدي با سرمايه گذاري ايرانيان خارج از كشور

مديركل دفتر سرمايه گذاري خارجي سازمان سرمايه گذاري و كمك هاي فني و اقتصادي ايران از اجراي سه طرح توليدي با سرمايه گذاري ايرانيان خارج از كشور خبر داد.
سامان قاسمي با اشاره به برگزاري يكصد و سي و دومين جلسه هيئت سرمايه گذاري خارجي كه در محل سازمان سرمايه گذاري و كمك هاي اقتصادي و فني ايران برگزار شد، افزود: هفت طرح جديد سرمايه گذاري خارجي مورد تصويب هيئت سرمايه گذاري خارجي قرار گرفت.
وي گفت: در اين نشست سه طرح توسط ايرانيان مقيم خارج از كشور به منظور توليد ميني لودر چندكاره، توليد در و پنجره c.v.p.u و همچنين توليد و بسته بندي آب هاي معدني مورد تصويب قرار گرفت.
قاسمي افزود: طرح ايجاد مجموعه تجاري، تفريحي، رفاهي و اقامتي در قشم مورد موافقت هيئت سرمايه گذاري خارجي قرار گرفت كه در نتيجه آن منطقه قشم از نظر امكانات تفريحي و توريستي ارتقا پيدا خواهد كرد.
اين مقام مسئول خاطرنشان كرد: همچنين طرح شركت هاي آسيايي در طرح توليد انواع لايي هاي سوزني، طرح توليد ديوار گچي پيش ساخته و طرح توليد پوشاك مورد موافقت هيئت سرمايه گذاري خارجي قرار گرفت.
بنابراين گزارش: در ادامه اين نشست يك شركت سرمايه گذار خارجي درخواست تمديد اعتبار مجوز سرمايه گذاري خارجي را مطرح كرد كه با آن موافقت شد.

 



با 138 هزار تومان كاهش
قيمت سيم كارت دائمي همراه اول 150 هزار تومان شد

معاون نظارت سازمان تنظيم مقررات با اشاره به توقف فروش سيم كارت هاي 288 هزار توماني همراه اول گفت: توقف فروش اين سيم كارت ها به همراه اول ابلاغ شده و از اين پس تمامي سيم كارت هاي دائمي صفر همراه اول با قيمت 150 هزار تومان عرضه خواهد شد.
حسن رضواني در گفت وگو با خبرگزاري فارس با اشاره به ابلاغ سازمان تنظيم مقررات براي توقف فروش سيم كارت دائمي 288 هزار توماني همراه اول، گفت: توسط سازمان تنظيم مقررات به همراه اول اعلام شد كه فروش سيم كارت با قيمت 288 هزار تومان غيرقانوني است و براساس پروانه مخابرات، همراه اول ديگر مجاز به فروش سيم كارت با اين قيمت نيست.
وي افزود: به اين ترتيب كتباً به همراه اول اعلام شد كه براساس پروانه، يعني عرضه سيم كارت دائمي صفر با قيمت 150 هزار تومان، فروش داشته باشند.
معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي خاطرنشان كرد: در حال حاضر تمامي سيم كارت هاي همراه اول با قيمت 150 هزار تومان فروخته مي شود و تفاوتي بين شماره ها يا كدها (912 يا 910) وجود ندارد و هر شماره اي در هر جاي ايران نبايد بيشتر از 150 هزار تومان فروخته شود.
رضواني يادآور شد: پيش از اين مخابرات براساس مصوبه اي كه از دولت داشت، سيم كارت هاي دائمي 912 خود را با قيمت 288 هزار تومان و سيم كارت هاي 910 با قيمت 150 هزار تومان عرضه مي كرد، اما پس از خصوصي سازي و واگذاري پروانه، معيار عمل تنها پروانه خواهد بود.

 



جمع آوري كمك هاي نيكوكاران با تلفن همراه

به منظور جمع آوري كمك هاي نيكوكاران از طريق تلفن همراه و براي توانمندسازي مددجويان تحت پوشش سازمان بهزيستي، سامانه «همراه مهر» با مشاركت ايرانسل و سازمان بهزيستي كل كشور راه اندازي شد.
سامانه «همراه مهر» با امضاي تفاهم نامه همكاري ميان احمد اسفندياري رئيس سازمان بهزيستي كل كشور و عليرضا قلمبر دزفولي مديرعامل ايرانسل در مراسمي كه در ساختمان مركزي سازمان بهزيستي كل كشور برگزار شد، آغاز به كار كرد.
براساس اين گزارش: بستر سامانه «همراه مهر» در تعامل مشترك با ايرانسل و در راستاي استراتژي سازمان بهزيستي در خصوص حضور حداكثري شركت ها و سازمان ها به منظور ايفاي نقش مسئوليت اجتماعي راه اندازي شده است.
رئيس سازمان بهزيستي كل كشور در مراسم امضاي اين تفاهم نامه گفت: يكي از سياست هاي سازمان بهزيستي سپردن كارها به مردم و تسهيل حضور در فعاليت ها و توسعه مشاركت هاي مردمي است.
اسفندياري با اشاره به برنامه دولت در جلب مشاركت هاي مردمي در خصوص اين طرح گفت: ايرانسل با توجه به توسعه گسترده شبكه در كشور و به عنوان اپراتوري موفق در بحث اطلاع رساني و رسانه و حضور در بين خانواده هاي ايراني براي راه اندازي اين سامانه انتخاب شد و اميدواريم بتوانيم از اين طريق و با نيت خيرخواهانه مديران اين شركت، اهداف مشترك را پي بگيريم.
در اين مراسم، مديرعامل ايرانسل نيز با قدرداني از حمايت هاي اجتماعي سازمان بهزيستي كشور در خصوص همكاري مجموعه خود با اين نهاد دولتي گفت: در راستاي برنامه هاي ايرانسل در تحقق شعار دولت الكترونيك، تلاش ما بر اين است كه بتوانيم گامي با نيت خير براي كمك به اهداف سازمان بهزيستي كشور برداريم.
دزفولي با اشاره به اينكه اين سامانه طراحي شده و آماده بهره برداري است، گفت: كد كوتاه اصلي 8111 براي اين كار در نظر گرفته شده كه مشتركين ايرانسل مي توانند با ارسال يك پيام كوتاه و مشخص نمودن رقم مورد نظر خود براي اهدا به بهزيستي، كمك هاي خود را به سازمان بهزيستي كل كشور اعطا كنند.
وي افزود: در آينده كدهاي ديگري نيز ويژه موارد خاص كه سازمان بهزيستي اعلام مي كند، در اختيار مشتركين ايرانسل قرار خواهد گرفت.دزفولي با تأكيد بر اينكه ايرانسل تمامي هزينه هاي اجراي اين طرح را برعهده گرفته و هيچ گونه برداشتي از كمك هاي مردمي نخواهد داشت، گفت: سامانه راه اندازي شده كاملاً براساس نيات خيرخواهانه راه اندازي شده و به زودي مشتركين مي توانند ارسال كمك هاي خود به سازمان بهزيستي را استعلام كنند.

 



فايننشال تايمز خبر داد
مخالفت بانك هاي امارات با تشديد تحريم ايران

بانكهاي اماراتي با تشديد تحريم ها و محدود شدن تجارت با ايران به شدت مخالفت كردند.
روزنامه انگليسي فايننشال تايمز نوشت: بانك هاي اماراتي به شدت با تشديد فشارهاي مالي ضد ايراني مخالف اند و علاقه اي به همراهي با آمريكا در اين زمينه ندارند.
براساس گزارش فايننشال تايمز، در سفر ماه گذشته استوارت ليوي مشاور خزانه داري آمريكا به امارات و ملاقات با صاحبان بانك هاي اماراتي براي جلب همكاري آنها، بانكداران اماراتي با عصبانيت به درخواست طرف آمريكايي براي تشديد تحريم ها عليه ايران پاسخ منفي دادند.
نمايندگان آمريكا با سفر به كشورهاي چين، ژاپن، كره جنوبي و برخي كشورهاي عربي درصدد ترغيب اين كشورها براي اعمال تحريم هاي شديدتر عليه ايران هستند.به گفته معاون خزانه داري آمريكا تحريم ها عليه ايران در صورتي كارساز خواهند بود كه كشورهاي زيادي در اين راه با هم همراه شوند.
موضع گيري بانك هاي اماراتي در حالي است كه پيش از آن نيز ضاحي خلفان رئيس پليس دبي مخالفت ضمني خود را با محدود كردن تجارت با ايران اعلام كرده بود.چندي قبل هم حدود صد تاجر هلندي ضمن اعتراض به تحريم ايران اعلام كردند، تحريم ايران به منافع تجار هلندي ضرر مي رساند.
به نوشته روزنامه فايننشال تايمز شركت هاي اماراتي در دبي، فجيره و راس الخيمه با توجه به ركود كنوني اوضاع اقتصادي شان از پيامدها و ضررهاي محدود شدن تجارت با ايران به شدت نگران اند چرا كه 400 هزار شهروند ايراني در امارات زندگي مي كنند و روابط محكم اقتصادي با اين كشور دارند.
شايان ذكر است در حالي كه واشنگتن مي كوشد فشارهاي اقتصادي عليه ايران را افزايش دهد، كشورهاي مختلف جهان از جمله چين، تركيه و برزيل با تشديد تحريم ها مخالفت كرده اند.
آمارها نشان مي دهد تجارت خارجي ايران با برخي كشورهاي اروپايي از جمله آلمان هم در ماه هاي اخير بيش از 10 درصد رشد داشته است.دور جديد تحريم هاي كنگره آمريكا و اتحاديه اروپا بر عليه ايران شامل ممنوعيت سرمايه گذاري در بخش نفت و گاز و اعمال برخي محدوديت ها در بخش هاي كشتيراني و بانكداري است كه با هدف وارد كردن فشار بر جمهوري اسلامي براي تغيير در برنامه هاي هسته اي تصويب شده است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14