(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 18 شهريور 1389- شماره 19737

راهي براي حل مشكلات خانوادگي
سلامت را فداي زندگي ماشيني نكنيد
رهايي از افسردگي راه دارد
مراقب سكته مغزي باشيد
8 ليوان لبنيات براي زنان باردار و شيرده
كابوس ريزش مو
مصرف غذا در ظروف آلومينيومي كم خوني مي آورد



راهي براي حل مشكلات خانوادگي

هيچ كس نيست كه در ايجاد رابطه با ديگران مشكلي نداشته باشد. بروز مشكلات در ايجاد ارتباط غيرقابل اجتناب است؛ زيرا هيچكدام از انسان ها كامل نيستند. وقتي با مشكلي مواجه مي شويم بايد پس از ريشه يابي به حل آن بپردازيم. در اينجاست كه پاي «ارتباط سه جانبه» به ميان مي آيد.
آغاز مشكلات
بسياري از ما همانند كودكان هستيم و پس از بروز مشكل ديگران را مقصر مي دانيم. آيا تاكنون خود را مقصر دانسته ايد؟ طبيعت مشاجره اين است: هميشه حق با من است و ديگران اشتباه مي كنند!
يادتان باشد ديگران نيز چنين احساسي دارند.
تنها يك فرد منصف به اشتباه خود اعتراف مي كند. البته منظور ما اين نيست كه شما هميشه مقصريد. شايد حق با شما بوده ولي نتوانسته ايد منظور خود را به خوبي بيان كنيد. بنابراين اكنون چه بايد كرد؟ از كجا مي توان فهميد كه چه كسي مقصر است با استفاده از «ارتباط سه جانبه» مي توانيم ريشه مشكلات را پيدا كنيم.
اين ارتباط شامل سه وجه است: شما، كسي كه با او مشكل داريد و فرد ثالث با كمي صداقت مي توانيد به آساني نقش خود را در بروز مشكلات روشن كنيد. اگر متوجه شديد كه با بيشتر از يك نفر مشكل مشابهي داريد نوك پيكان انتقاد را به سوي خودتان برگردانيد.
اين مسئله به مفهوم آن نيست كه ديگران تقصيري ندارند بلكه بر نقش شما تاكيد مي كند.
اكنون شما مي توانيد نقش خود را در بروز مشكلات تعيين كنيد.
تنها كافي است به وجوه اشتراك روابط سابق خود نگاهي بيندازيد. با اين كار مي توانيد مسائلي را كه به خود شما مربوط مي شود سر و سامان داده و از مشكلات آينده جلوگيري كنيد. يادتان باشد شما تنها كسي هستيد كه مي توانيد اين كار را انجام دهيد.
اگر شما مقصر هستيد...
وقتي متوجه شديد كه با چند نفر مشكلات مشابهي داريد بايد به كشف علت آن بپردازيد و به پرسش هاي زير پاسخ دهيد:
1- طرف مقابل چه كار كرده يا چه حرفي زده كه احساسات شما جريحه دار شده است؟
2- پس از بروز مشكل، چه خاطره اي در ذهن شما تداعي مي شود؟ همانطور كه راجع به اين مسئله فكر مي كنيد ممكن است جرقه اي در ذهن شما زده شود.
به عنوان مثال امكان دارد شما را در كودكي آزار داده باشند به طوري كه هر زماني كه تحت فشار قرار مي گرفتيد عصباني مي شديد. اكنون با توجه به دانستن اين موضوع، وقتي افرادي كه دوستشان داريد از شما مصرانه چيزي مي خواهند مي توانيد بر خشم خود غلبه كنيد.
اگر شما مقصر نيستيد...
اگر شما مقصر هم نباشيد استفاده از «ارتباط سه جانبه» بسيار مفيد خواهد بود، زيرا از اينكه وقت خود را براي اصلاح خودتان- در حالي كه تقصيري متوجه شما نيست- هدر دهيد جلوگيري مي كند. استفاده از اين روش بسيار آرامش بخش است و شما مي توانيد كساني را كه با آنها مشكل داشته ايد به آساني مثل يك روز بد به دست فراموشي بسپاريد.
بدين ترتيب شما در قبال كساني كه برايتان اهميت دارند موضع تدافعي را از دست مي دهيد و مي توانيد با آنها به رابطه اي آرامش بخش دست يابيد.
اكثر اوقات وقتي ما در برقراري ارتباط مشكل پيدا مي كنيم. عصباني مي شويم ولي استفاده از شيوه «ارتباط سه جانبه» موجب حل مشكل موجود و جلوگيري از بروز مشكلات آتي مي شود و ديگر نيازي نيست به قطع رابطه يا پاك كردن صورت مسئله بپردازيم.
در ضمن فراموش نكنيد هميشه كسي وجود دارد كه مي تواند در حل مشكلات بزرگ و پيچيده به شما كمك كند، كسي كه شما را دوست دارد و بهترين ها را برايتان مي خواهد و او كسي نيست جز خداي مهربان. كمك گرفتن از او را از ياد نبريد.
آذر شايان

 



سلامت را فداي زندگي ماشيني نكنيد

زندگي ماشيني و كم تحرك امروزي توجه به تغذيه به عنوان يكي از اركان مهم سلامتي را با مشكل مواجه كرده است. به همين دليل مشكلات تغذيه اي هم در كشورهاي پيشرفته و هم در كشورهاي درحال توسعه روبه افزايش است. از سوي ديگر بسياري از عادات غذايي خوب پيشينيان ما به فراموشي سپرده شده و عادت غذايي غلط جانشين آنها شده اند.
هدف از بيان مطالب زير افزايش اطلاعات عزيزان و تغيير در ديدگاه و نگرش آنها به منظور شناخت عادات غذايي غلط و اصلاح آنها به صورت اختياري و داوطلبانه است زيرا ما بر اين باوريم كه دانستن بدون خواستن هرگز توانستن به بار نمي آورد. تعدادي از عادات غذايي غلط كه بايد براي داشتن جسمي سالم و روحيه شاداب در اصلاح آنها بكوشيم عبارتند از:
¤ نخوردن صبحانه: نخوردن صبحانه يك اشتباه بزرگ محسوب مي شود. صبحانه سالم نه تنها باعث افزايش انرژي و باز شدن فكر و ذهن مي شود، بلكه موجب انتخاب و مصرف مناسب وعده هاي ديگر در ادامه روز خواهد شد. همچنين خوردن صبحانه ممكن است به مصرف كمتر كالري در ادامه روز كمك كند. يك تحقيق دانشگاهي نشان داده مصرف مقدار كالري مشخص در ابتداي روز اثر سيركنندگي بيشتري نسبت به مصرف همان مقدار كالري در ساعت هاي ديگر خواهد داشت كه اين امر موجب كاهش مجموع كالري مصرفي در روز مي شود.
¤ پرخوري: امروز به خوبي ثابت شده است كه پرخوري موجب بروز افزايش وزن و چاقي مي شود كه خود منشاء بروز بسياري از بيماري ها نظير ديابت و سكته هاي قلبي و عروقي است، لذا توصيه مي كنيم از پرخوري به ويژه در وعده شام بپرهيزيد و وعده هاي غذايي خود را به جاي 3 وعده پرحجم به پنج يا شش وعده كم حجم تر تقسيم كنيد. خوردن غذاهاي سالم و كم حجم حاوي كربوهيدرات هاي كمپلكس و پروتئين در طول روز نه تنها اشتها را كنترل مي كند، بلكه احتمال پرخوري را نيز كاهش خواهد داد.
¤ نخوردن ميوه و سبزيجات به مقدار كافي: بسياري از مواد مغذي مورد نياز بدن به ويژه ويتامين ها و مواد معدني مانند روي، منيزيم، آهن و... در انواع ميوه و سبزي وجود دارند و امتناع از خوردن آنها باعث بروز مشكلاتي در بدن خواهد شد. يكي از مهم ترين راه هاي تأمين مواد معدني و ويتامين هاي مورد نياز بدن، مصرف ميوه و سبزيجات تازه و خالص است. بنابراين سعي كنيد اين مواد را جزء لاينفك رژيم غذايي قرار داده و هميشه به مقدار كافي از آنها استفاده كنيد. اين موضوع به ويژه در مورد كودكان، نوجوانان و جوانان در حال رشد از اهميت بيشتري برخوردار است.
¤ غذا خوردن پيش از خواب: يكي از توصيه هاي مهم متخصصان تغذيه اجتناب از خوردن غذا پيش ازخواب است. تحقيقات نشان داده اند خوردن غذا يك تا دو ساعت پيش از خواب منجر به بدخوابي، كسالت و خستگي و كوفتگي در روز بعد خواهد شد. خوردن غذاهاي چرپ پيش از خواب سبب كند شدن تخليه معده و تشديد سوءهاضمه و مصرف غذاهاي ادويه دار منجر به صدمات و سوزش هاي قلبي و ناراحتي گوارش خواهد شد. بنابراين سعي كنيد حداقل سه تا چهار ساعت قبل از خواب اقدام به خوردن غذا كرده و چنانچه پيش از خواب احساس گرسنگي كرديد مقداري ميوه تازه مصرف كنيد.
¤ خوردن تنقلات هنگام گرسنگي: خوردن تنقلات هنگام گرسنگي يكي از عادات غذايي نادرست ما ايرانيان است و اين موضوع در كودكان و نوجوانان بيشتر مشاهده مي شود. استفاده از مواد غذايي كم ارزش و شكم پركن مانند شكلات، چيپس و پفك تنها باعث برهم خوردن رژيم غذايي و بي اشتهايي شده و در نتيجه فرد از خوردن مواد غذايي مفيد خودداري مي كند و پس از مدتي با مشكلات زيادي مواجه خواهد شد. سعي كنيد هميشه با شكم سير از خانه خارج شويد زيرا گرسنگي ممكن است منجر به خريدن و خوردن تنقلات شود. شكلات، پفك و چيپس هيچ كدام نمي توانند جاي يك صبحانه، ناهار و شام سالم و رضايت بخش را پر كنند.
¤ نخوردن آب به اندازه كافي: ننوشيدن مقدار كافي آب در طول روز متابوليسم و سوخت و ساز بدن را كند كرده و حتي ممكن است باعث اضافه وزن شود. آب مهم ترين ماده مغذي است و ماده بي ضرري براي فعاليت هاي متابوليك بدن از جمله سوزاندن كالري محسوب مي شود. بنابراين توصيه مي شود در طول شبانه روز بين 8 تا 10 ليوان (و اگر ورزش مي كنيد حتي بيشتر از اين مقدار) آب مصرف كرده يا از نوشيدني هاي طبيعي مانند دوغ و آب ميوه استفاده كنيد. از جايگزين كردن نوشابه هاي گازدار به جاي آب خودداري كنيد زيرا عوارض بسياري داشته و از نظر تغذيه اي نيز فاقد ارزش غذايي هستند.
¤ گرسنه ماندن: برخلاف تصور همگان، گرسنگي باعث افزايش وزن بدن به دليل ذخيره سازي چربي مي شود. هنگامي كه براي مدتي طولاني غذا نمي خوريد بدن شما به دليل محروم ماندن از موادغذايي دچار آشفتگي شده و هنگامي كه دوباره شروع به خوردن غذا مي كنيد بدن شما به طور فيزيولوژيك كالري مصرفي را به چربي تبديل مي كند. اگر هدف شما از گرسنگي كشيدن، كاهش وزن است بايد در برنامه رژيمي خود تجديدنظر كنيد و به جاي گرسنگي يك برنامه مناسب ورزشي روزانه براي خود تعيين كرده و بيشتر از ميوه ها، سبزيجات، حبوبات،گوشت هاي كم چرب و ماهي استفاده كنيد.
¤ سريع خوردن: از زمان شروع غذا تقريبا 20 دقيقه طول مي كشد علائم سيري به مغزي برسند، بنابراين اگر شما ظرف پنج يا شش دقيقه غذاي خود را تمام كنيد، مغز زمان كافي براي ارسال نشانه هاي سيري را پيدا نمي كند و اين امر باعث پرخوري و پركردن معده بيش از مقدار موردنياز خواهد شد. بنابراين سعي كنيد آهسته غذا بخوريد، آرام باشيد، غذا را به طور كامل بجويد و از مزه آن لذت ببريد.
¤ انجام كاري ديگر به همراه غذا خوردن: تحقيقات نشان داده اند پرداختن به كاري ديگر همزمان با غذا خوردن منجر به پرخوري و درنتيجه افزايش وزن خواهد شد. اگر هنگام تماشاي تلويزيون، صحبت با تلفن يا بازي ويدئويي مشغول غذا خوردن شويد، اين عوامل خارجي باعث حواس پرتي شده و به علائم و نشانه هاي سير شدن كه بيان كننده كافي بودن مقدار غذا و احساس سيري است، كمتر توجه مي كنيد و به طور ناخودآگاه به خوردن ادامه مي دهيد زيرا در اين شرايط عمل خوردن تبديل به حركتي غيرهوشيارانه و مكانيكي مي شود.
& عليرضا سزاوار

 



رهايي از افسردگي راه دارد

افسردگي مي تواند حيطه وسيعي از احساسات منفي در مورد خودمان و زندگيمان، از يك روز سخت يا شرايطي دشوار و ناراحت كننده گرفته تا پيشرفت بي امان ياس و نااميدي را دربرگيرد. ما معمولا به اين شرايط دشوار پايان مي دهيم و مي توانيم دوباره زندگي را از سر بگيريم. اما افسردگي چيزي جز حس پوچي ندارد. هركس مشكلات خودش را دارد كه نه آن را دوست دارد و نه حس خوبي به آن دارد، اما براي روبرو شدن با آنها راه حلهايي وجود دارد.
مسائل مختلفي باعث ايجاد افسردگي مي شود. از قبيل اخراج شدن از كار، از دست دادن كسي به دليل مرگ يا پايان يك رابطه عاطفي، تغييرات طاقت فرساي زندگي مانند پدر و مادر شدن يا بيماريهاي طولاني مدت.
همچنين گاهي افسردگي باعث مي شود تا آنچه ما درباره خودمان حس مي كنيم يا احساسي كه درون خود داريم و نياز داريم تا درباره آن با كسي صحبت كنيم را به دليل معذوريت از مطرح كردن آن، مخفي كنيم و آن را بيان نكنيم. درك آنچه درون شما اتفاق مي افتد سخت و دردناك است، اما به شما درحاليكه حس پوچي شما را فراگرفته، كمك مي كند تا خود را خالي كنيد.
اين اختلال دوقطبي وقتي شخصي را از شور و هيجان بسيار زيادي دچار افسردگي شديد مي كند، شرايطي كاملا جداگانه است.
شناخت افسردگي
زماني كه فكر مي كنيد بي ارزش، بي فايده، بهتزده، نااميدو خسته هستيد يا دوست داريد كه بدور از جمع باشيد، همه نشانه هايي از سرخوردگي و ياس مي باشند.
ممكن است در مواردي چون: تمركز برهر چيز، تصميم گيري، خوابيدن، خوردن، دست از خوردن كشيدن، برقراري ارتباط و كنترل استفاده از موادمخدر و سيگار دچار مشكل شويد.
همچنين بدن ما مي تواند به افسردگي ما واكنش نشان داده و متحمل درد و رنجهاي فراواني شويم.
كنترل افسردگي
به دليل متفاوت بودن شخصيت افراد، كنترل افسردگي به راه هاي گوناگوني انجام مي گيريد. برخي افراد ترجيح مي دهند عقب نشيني كنند و خود را مي بازند. درحالي كه برخي ديگر به دنبال گوش شنوايي مي گردند تا آنها را پشتيباني كند. گاهي مي توانيم به خوبي از پس آنها برآييم، اما زندگي پيكاري است كه نياز به تلاش زيادي دارد. درجايي ديگر حس سرخوردگي و پوچي مي تواند آنقدر طاقت فرسا باشد كه راهي جز خودكشي باقي نماند. شايد فكر مي كنيم كه اوضاع ديگر بهبود نخواهد يافت و اميدي به زندگي نيست.
شايد برخي آنقدر خود را مشغول كنند كه وقت فكر كردن به مسائل ديگر را نداشته باشند. چون عدم اين كار باعث متحمل شدن درد و رنج زيادي است. بعضي ديگر فكر مي كنند مجبور به كنترل هستند زيرا هميشه اين كار را كرده اند. غالبا در برخي موارد به طور قابل دركي قادر به تداوم انجام هر چيزي نيستيم و بايد به جستجوي كمك بپردازيم.
اولين گام درك وجود مشكل است و سعي كنيم كه باور كنيم كه مي توانيم بر آن غلبه كنيم. بسياري از افراد هنگامي كه احساس افسردگي مي كنند با مراجعه به دكتر معالج، خواستار تجويز قرص يا درمانهاي ديگر مي شوند. گفتگو كردن دراين موارد مي تواند كمك شاياني بنمايد. اغلب دوستان و خانواده مي توانند بسيار موثر باشند.
گاهي هم تركيبي از داروهاي ضدافسردگي و گفتگو مي تواند كارساز باشد. مشاوره كردن نوعي درمان از طريق صحبت كردن مي باشد كه افراد مي توانند با كمك شخصي كه درگير نيست و مي تواند احساسات و شرايط ما را بررسي كند، درد و دل كنند.
شروع انجام فعاليت هاي جسماني با پرداختن به كارهايي كه براي مدت زيادي شما را سرگرم كرده و انجام آن لذتبخش باشد نيز تاثير بسزايي دارد.
كتابهايي كه بتواند شما را ياري كند يا ملاقاتهاي گروهي هم مي تواند تاثيرگذار باشد. كتب زيادي وجود دارد كه ايده هاي خوبي را در چگونگي مهار افسردگي ارائه مي دهند.
افراد مي توانند با شركت در فعاليت هاي گروهي ديگران را براي تقويت اعتماد به نفس خود تشويق و حمايت كنند.
مردم دريافته اند كه با مكث كردن و ارزيابي دوباره زندگيشان قادرند تصميماتي بگيرند كه زندگي آنها را متحول كند تا به يكباره از افسردگي نجات يابند و سبك زندگي خود را شاداب تر كنند.
نسيبه رجبي

 



مراقب سكته مغزي باشيد

نشانه هاي سكته هاي مغزي چيست؟ گزگز ناگهاني صورت، اندام هاي فوقاني يا تحتاني كه عموما يك سمت بدن را درگير مي كند، گيجي ناگهاني، اختلال در بينايي، عدم توانايي برقراري تعادل درحين راه رفتن و حتي ايستادن، احساس دوران و چرخش اتاق و اجسام درون آن به دور سر، سردرد شديد و ناگهاني و عدم توانايي هماهنگي در انجام حركات چند مرحله اي از نشانه هاي سكته مغزي است.
براي شناسايي سكته مي توان از روشي ساده و قابل استفاده در تمامي شرايط بهره برد. در اين روش 3 مورد بررسي مي شود و در صورت وجود هر كدام از موارد احتمال بروز سكته به 72 درصد مي رسد.
1-افتادگي صورت كه به صورت غيرقرينگي خود را نشان مي دهد. زماني كه بيمار صحبت مي كند يا لبخند مي زند يا به صورت ارادي دندان هايش را نشان مي دهد اين حالت بهتر مشخص مي شود. در افراد مبتلا يك سمت صورت حركتي نداشته در حالي كه سمت ديگر داراي حركت است و خود به خود صورت ناقرينه بوده و دچار انحراف مي شود.
2- بيمار 2 دست خود را به سمت قدام (جلو) دراز مي كند و چشمانش را براي 10 ثانيه مي بندد.
بيماران مبتلا به سكته يا توانايي بالا بردن يك دست خود را ندارند و يا اين كه در حين بستن چشم ها يكي از دست ها به سمت پايين متمايل مي شود كه همان سمت درگير است.
3-بيمار توانايي صحبت كردن به صورت طبيعي را نداشته و كلمات را با تاني، مكث يا به نادرستي بيان مي كند. در موارد شديد بيمار توانايي خود را در بيان از دست مي دهد.
دقت كنيد كه چند تشخيص يا شرايطي وجود دارند كه مي توانند با سكته مغزي اشتباه شوند. اين موارد در صورتي كه درمان شوند مي توانند علائم بيمار را بهبود بدهند. بيماران با تشنج از نوع خاصي ممكن است علائم يكطرفه داشته باشند.
قند خون خيلي بالا يا خيلي پايين مي تواند افت هوشياري و يا اختلال در عملكرد مغزي بيمار ايجاد كرده و نشانه هاي مشابه با سكته مغزي را نشان بدهد.
به همين منظور در بيماران ديابتي بايد قند خون توسط دستگاه هاي خانگي سريع اندازه گيري شود. البته تيم هاي اورژانس 115 داراي اين دستگاه ها در آمبولانس هستند و اقدام به اين كار مي كنند. براي اين كه قند بتواند مولد علائم مشابه با سكته مغزي باشد بايد زير 60 يا بالاي 400 ميلي گرم در دسي ليتر باشد.

 



8 ليوان لبنيات براي زنان باردار و شيرده

به گفته متخصصان تغذيه نوزادان به 400 ميلي گرم، نوجوانان، جوانان و ميانسالان به 1200ميلي گرم و زنان حامله و شيرده به 2هزار ميلي گرم (2گرم) كليسم روزانه (معادل 8ليوان شير) نياز دارند تا از پوكي استخوان آنها در دوران سالمندي پيشگيري شود.
كلسيم يكي از مواد معدني بسيار ضروري براي بدن است كه در پيشگيري از پوكي استخوان در تمام سنين مؤثر است و يكي از عوامل بازدارنده شكستگي سر استخوان ران و ترك خوردن يا شكستگي لگن در سنين بعد از يائسگي زنان است.
مهمترين منابع غذايي تأمين كننده كلسيم شير و فرآورده هاي شيري است. به طور مثال، يك ليوان شير، ماست يا كفير حاوي 240 ميلي گرم كلسيم است.
مقدار نياز روزانه به كلسيم بستگي به سن، جنس، رنگ پوست و شرايط محيطي دارد و در افراد مختلف، متفاوت است ولي به طور متوسط، نوزادان 400ميلي گرم، نوجوانان، جوانان و ميانسالان، 1200ميلي گرم و زنان حامله و شيرده حتي تا 20هزار ميلي گرم (2گرم) بايد به طور روزانه كلسيم دريافت كنند.
دريافت كلسيم و ساير مواد مغذي موردنياز و انجام ورزش هاي مناسب با سن و تحركات بدني همراه با وارد كردن فشار بر استخوان ها موجب مستحكم تر شدن استخوان هاي بلند و همچنين لگن به بهترين وجه مي شود.
سن 35 تا 50سالگي خروج تدريجي قسمتي از ذخاير كلسيم استحوان هاي بدن آغاز مي شود، به خصوص در زنان 42 تا 50 ساله كه تغييراتي در روند سيكل ماهانه آنها به وجود مي آ يد و علائم يائسگي و پيري بروز مي كند و به علت تغييرات هورموني، خواه ناخواه سالانه چنددرصدي از تراكم استخواني آنها كاسته مي شود.
براي تعديل و پيشگيري از سرعت كاهش تراكم استخوان ها استفاده از منابع حاوي كلسيم همراه با حركات و فعاليت هاي بدني متناسب با سن و بهره مندي از نور آفتاب، بسيار مهم و ضروري است.

 



كابوس ريزش مو

ريزش مو كابوسي است كه همه ما از آن هراس داريم. بسياري از ما مخصوصاً آقايان به نوعي با آن كنار مي آيند و آن را به مسائلي همچون ارث و محيط پراسترس و خيلي چيزهاي ديگر نسبت مي دهند، اما شايد كمتر كسي است كه بداند اين روزها پزشكان با تغذيه مناسب توانسته اند قدم هاي بزرگي را دركاهش روند ريزش مو و حتي متوقف كردن آن را بردارند.
- مصرف ويتامين هاي گروه B را در طول روز افزايش دهيد.
دراين ميان كمبود ويتامين بيوتين و B6 از اهميت زيادي برخوردار است. جگر، گوشت مرغ، زرده تخم مرغ و از آن مهم تر و ارزان تر جوانه گندم، سبوس گندم و جوانه ماش از منابع غني به شمار مي روند. ميوه هايي همچون توت فرنگي، موز، گريپ فورت و هندوانه نيز از جمله ميوه هايي هستند كه از اين حيث ها با ارزشند.
مصرف اسيدهاي چرب امگا 3 و امگا 6 دركاهش ريزش مو غوغا مي كنند. اسيدهاي چرب امگا 3 كه شامل اسيد ايكوزا پنتانونيك (EPA) و اسيد آلفالينولئيك مي باشد درماهي هايي همچون ماهي سالمون، ساردين و قزل آلا، سويا و كانولا، روغن گردو و روغن تخم كتان به وفور يافت مي شود. اسيدهاي چرب امگا 6 نيز در روغن هايي همچون روغن ذرت،روغن كانولا، روغن سويا، روغن بادام زميني و روغن آفتابگردان يافت مي شود.
- مصرف حداقل 8 ليوان آب در روز به بهبود رطوبت ساقه هاي مو درحفظ و قوام موها كمك مي كند، خشكي مخاط پوست سر نقش مهمي در ريزش موها دارد.
-ويتامين E نيز به عنوان آنتي اكسيدان مو نقش مهمي را در سختي پياز مو دارد. ويتامين E گردش خون مخاط سر را بهبود مي بخشد و دراين ميان بادام، بادام زميني، فندق و انبه از بهترين منابع آن هستند.
-پوست چلتوك از جمله منابعي است كه هم در پيشگيري از سفيدي مو موثر است هم درپيشگيري از ريزش مو، از اين رو هفته اي 2تا 3 روز نوبت نيم سير پوست چلتوك و ليمو عماني دم كرده و ميل نمايند.

 



مصرف غذا در ظروف آلومينيومي كم خوني مي آورد

پخت غذا در ظروف آلومينيومي موجب آزاد شدن يون آلومينيوم در غذا مي شود كه در درازمدت مي تواند مشكلاتي از قبيل كم خوني ايجاد كند.
استفاده طولاني مدت از ظروف آلومينيومي براي پخت غذا مناسب نيست به دليل اينكه اين ظروف با آزاد كردن يون آلومينيوم در غذا موجب انتقال اين يون ها به بدن مي شود و در درازمدت مي تواند مشكلاتي از قبيل كم خوني ايجاد كند.
ظروفي كه در آشپزخانه به نام رويي به كار مي رود عمدتاً از جنس آلومينيوم هستند اگر ظرفي واقعاً از جنس روي باشد خروج يون هاي روي از ظرف و ورود آن به غذا موجب جبران كمبود روي در بدن مي شود و مي تواند مفيد باشد.
ولي يون هاي آلومينيوم چنين خاصيتي ندارد و بهتر است براي پخت غذا از ظروف آلومينيومي در مدت زمان كمي كمتر استفاده شود.
اگر سبزي هاي برگ دار و غذاهاي اسيدي يا نمكي در اين ظروف آلومينيومي پخته شود ميزان زيادي آلومينيوم به خود جذب مي كند و موجب ورود آلومينيوم بيشتر به بدن مي شود كه بسيار مضر است.
استفاده از ظروف مختلف براي پخت غذا از اهميت ويژه اي برخوردار است و چون كيفيت و طعم غذا در درجه اول اهميت قرار دارد بايد به خاطر داشت كيفيت ظرف غذا به اندازه كيفيت مواد غذايي اهميت دارد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14