(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 21  شهريور 1389- شماره 19738

كمبود پاركينگ در همدان
كوت عبدالله همنشين با محروميت ها
ايران در كيهان
استاندار هرمزگان: طرح ضيافت انديشه حربه هاي جنگ نرم دشمن را به چالش كشاند
با موافقت وزير بازرگاني قزوين مركز صدور كشمش كشور شد
موفقيت همزمان در پرورش ماهيان خاوياري و قزل آلا
دو سوم معلولان كهگيلويه و بويراحمد تحت پوشش بهزيستي نيستند
تشكيل كمربند پسته در اطراف درياچه اروميه
احداث 7 كيلومتر از خط 2 قطار شهري كرج به پايان رسيد
در چهارمحال و بختياري قبض هاي آب بها براي مشتركان كم مصرف صادر نمي شود
رئيس سازمان جهادكشاورزي استان: توليد گندم امسال در كرمانشاه به يك ميليون تن مي رسد
ريل گذاري راه آهن اردبيل- ميانه تا پايان امسال
يزد به مقصد گردشگري دنيا تبديل شده است



كمبود پاركينگ در همدان

تابلوهاي «حمل با جرثقيل» كه قدم به قدم در خيابان بوعلي همدان كاشته شده توجهم را جلب مي كند و ايضاً خودروهايي كه زير همين تابلوها پارك شده اند و نمي دانم چرا هنوز حمل نشده اند!
«حمل با جرثقيل». اصلاً واقعه خوشايندي براي صاحب يك خودرو نيست. اما بسياري پيه آن را به تن مي مالند و درخيابانهاي اصلي شهر، وقتي از يافتن جاي پارك مناسب نااميد مي شوند. براي انجام امورات واجب خود، اصل، زير همين تابلوهاي هشدار! به ناچار ماشين خود را پارك كرده و لابد دردل آرزو مي كنند كه يا ماشين ديده نشود ويا جرثقيل معهود مثلاً دچار نقص فني لاعلاج گردد تا از انجام ماموريتش عاجز بماند! و يا خداي ناكرده راننده آن... بگذريم.
به هر روي، قصد و نيت و آرزوي رانندگان متخلف هر چه كه باشد،كار آنان نشان مي دهد كه شهر همدان، ملقب به «پايتخت تاريخ و تمدن ايران» و اخيراً درحال الحاق به «كلان شهرها»،را بايد «شهر بي پاركينگ» هم ناميد چرا كه شهر، فاقد پاركينگ عمومي خوب و دچار درخور نام خويش است.
البته برخي محوطه ها و كوچه هاي عريض واقع درپشت خيابانهاي اصلي نام پاركينگ را با خود يدك مي كشندكه در آن كوچه ها هم عوامل شهرداري از مردم به عنوان «پارك بان» پول دريافت مي كنند. چند نقطه نيز كه قبلاً محل پارك اتوبوس هاي تعاوني هاي مسافربري در داخل شهر بوده به عنوان پاركينگ عمومي مورد استفاده قرارمي گيرند اما اولاً داراي ظرفيت محدودي هستند و ثانياً ويژگي هاي يك پاركينگ شهري را ندارند.
البته قرار است يك پاركينگ طبقاتي با ظرفيت 300خودرو اطراف ميدان آرامگاه بوعلي و در محوطه كولانج ساخته شود كه اولاً اجراي آن به كندي بسيار پيش مي رود و ثانياً با توجه به پرتردد بودن محل ظرفيت محدودي دارد.
مشكل كمبود پاركينگ به ويژه در فصل تابستان كه خيل مسافران محترم از اقصي نقاط كشور به همدان سرازير مي شود، بسيار مشهودتر بوده و باعث زحمت هم براي مسافران و هم شهروندان همداني مي شود.
لذا انتظار مي رود مسئولان شهري همدان همت خود را درجهت احداث پاركينگ هايي مدرن و با ظرفيت مكفي درنقاط پر رفت وآمد و شلوغ شهر مضاعف كنند تا نقص بزرگ كمبود پاركينگ را به روياي زيباي تبديل شدن به شهر توريستي دركشور و بلكه درجهان را از دسترس دور نسازد.
زهره شفيعي - خبرنگاركيهان درهمدان

 



كوت عبدالله همنشين با محروميت ها

گزارشي از: فاطمه زورمند
خبرنگار كيهان در اهواز
اينجا يك روستاي دور افتاده نيست - كه اگر هم بود، باز هم اين وضعيت اسفناك توجيهي نداشت - اينجا يك منطقه مسكوني، چسبيده به كلان شهر اهواز است كه نامش با نام اهواز عجين شده است. اينجا يكي از قديمي ترين نقاط شهر است كه مردمش، از فرط كم توقعي، مجبور به تحمل اين همه مشكلند.
اينجا محله اي است كه موش هاي سي سانتي متري، همبازي بچه هايش هستند و مردابي از آب لجن، استخر شناي آخر هفته و ريگ و كلوخ خيابان ها اسباب بازي كودكان كوت عبدالله است. آنها وقتي حوصله شان سر مي رود، دنبال گاوميش ها مي دوند و سرخود را گرم مي كنند؛ چرا كه همت آناني كه وظيفه شان پرباركردن اوقات فراغت اينها بوده، در حد احداث يك ورزشگاه به عنوان ماكت و بستن در آن به روي بچه هاي به شدت نيازمند اين محله، خشكيده است.
اينجا همان بستري است كه خيلي ها، پله هاي ترقي را با رأي مردمش، دو تا يكي پيمودند و هنگامي كه خرشان از پل گذشت، از مطالبات اين مردم ساده دل گذشتند. اينجا، كوت عبدالله است.
كوت عبدالله بيست تا سي دقيقه با منطقه امانيه كه ساختمان هاي استانداري و فرمانداري و شهرداري در آن قرار دارد فاصله دارد اما امكانات موجود آن بيست سال با امانيه فاصله دارد.
جمعي از اهالي در نقطه اي از محله گرد هم آمده اند تا هر يك با زبان خود به شرح درد خويش بپردازند.
كودكان معصوم و مظلومي كه تنها فضاي بازي مقابل در منزلشان توسط زباله هاي متعفن و بد منظر، اشغال شده است بوي فاضلاب هاي روان بر سطح كوچه، و آن طرف ترتپه نسبتا بلندي از زباله در انتها و ابتداي كوچه ها از زمين سربرآورده است.
از دور عده اي در سايه سار ديوار نانوايي حرف هايشان را در ذهن مرور مي كنند و پيش خود مي گويند، كدام مشكل مهمتر است. كدام يك را اول برايمان حل مي كنند، زباله ها، فاضلاب، فضاي سبز، ورزشگاه، روشنايي و... اما نمي دانند كه مسئول حلاجي اين مشكلات، افراد ديگري هستند كه پس از مطالعه گزارش ما بايد رگ غيرتشان بجوشد و برايشان كاري كنند.
يكي از ساكنان منطقه كوت عبدالله نامه هايي را براي استانداري، فرمانداري و سازمان محيط زيست نوشته است نشان مي دهد.
او مي گويد چند وقت است فاضلاب منطقه كوت عبدالله كه به صورت روباز است، دچار گرفتگي شده و در برخي نقاط تا ارتفاع دو متر بالا آمده و موجب تشكيل يك درياچه يك كيلومتري از فاضلاب متعفن شده كه وارد منازل مسكوني مي شود و علاوه بر خطر تخريب و ريزش ديوارها، شيوع انواع بيماري هاي عفوني و ويروسي را به دنبال دارد.
آقاي سرافراز، پدر شهيد محمد سرافراز نيز مي گويد: استاندار يكسال پيش آمد و قول داد اين درياچه فاضلاب را تبديل به فضاي سبز كند اما خبري نشد. رئيس شركت آب و فاضلاب هم آمد. نمايندگان مجلس هم آمدند اما هنوز هيچ اقدامي صورت نگرفته است.
درياچه فاضلاب پشت منازل مسكوني مرداب سبز با انبوهي از زباله هاي غوطه ور و پهلو گرفته به ارتفاع 5 متر است كه علي اهوازي، پسرك 9 ساله اي مي گويد: من يك بار همين جا، درون آب سقوط كردم؛ و دوستانم مرا نجات دادند وگرنه مرده بودم.
پـدر علي مي گويد: قسمتي از ديوارخانه ما به خاطر همين فاضلاب ها تخريب شده و بچه ها از آن به عنوان محل بازي استفاده مي كنند و علي هم از همان جا به درون فاضلاب افتاد. وقتي او را از درون فاضلاب در آورديم، به سرعت به بيمارستان منتقل كرديم و به علت آلودگي شديد، چندين آمپول ضد ويروس و ضد عفونت به او تزريق كردند.
همسايه ها منزلي را نشان مي دهند كه درياچه فاضلاب تا پشت ديوار آن رفته و كار به جايي رسيده كه فاضلاب به درون حياط منزلشان نفوذ كرده است.
مردي ميانسال از فرو ريختن ديوار خانه اش بر اثر نفوذ فاضلاب حكايت مي كند.
صاحبخانه مي گويد: با گرفتن لوله هاي فاضلاب عملاً فاضلاب 2متر بالا آمد وعلي رغم اينكه منزل ما 5/1 متر از سطح زمين بالاتر است اما متاسفانه فاضلاب به انبارها و درون حياط نفوذ كرد و ديوار انبارمان فرو ريخت و علت آن اين است كه لوله هاي به كاربرده شده براي فاضلاب منطقه كوت عبدالله كشش دفع حجم فاضلاب اين منطقه را ندارد، و از طريق سازمانهاي آب و فاضلاب و شهرداري هم پيگيري كرده ايم و منتظريم كه اقدامي از سوي آنها صورت بگيرد.
آن سوتر، درپس منظره نازيباي درياچه سبزگون فاضلاب، ورزشگاه تر و تميز و نوسازي خودنمايي مي كند كه اصلا با چهره محله سازگار نيست. آقاي دسومي مي گويد: اين ورزشگاه شش، هفت ماه پيش افتتاح شده اما از آن موقع تاكنون تعطيل است.
علت را جويا مي شوم كه پاسخ مي دهد: براي استفاده از سالن ورزشي، پول مي گيرند و اهالي اين منطقه بضاعت مالي براي پرداخت اين هزينه ها را ندارند،آنها در تامين نان شب فرزندانشان مانده اند و بعضا هم بيكارند.
آقاي مطيرپور هم كه موهايش را دركوچه پس كوچه هاي همين محله سپيده كرده است، مي گويد: جوانان و نوجوانان منطقه طالب ورزشند اما مسئولان به آنها نمي رسند و اين مسئله زمينه سازي روي آوردن جوانان به فساد و اعتياد شده است.
سوي ديگر درحاشيه درياچه فاضلاب باقي مانده زباله هاي سوخته به چشم مي خورد كه اهالي مي گويند: اينها را خودمان هرچه وقت يك بار آتش مي زنيم تا اگر حشرات موزي وخطرناك درون آنها لانه كرده اند، از بين برود و هم ميكروب ها و بيماري كمتردر اطراف منازل مان شيوع پيدا كند.
كوت عبدا... كه از قديمي ترين محله هاي اهواز است، هنوز از امكانات اوليه شهري برخوردار نيست اما بسياري از مناطق جديد التاسيس از آب و برق و فاضلاب و ساير خدمات بهره مندند.
اينجا پنج، شش هزار نفر درحال زندگي هستند اما وضعيت آب مردم مشكلات فراواني دارد. ساكنان از آب لوله كشي تنها براي شستشو استفاده مي كنند. و آب آشاميدني خود را خريداري مي كنند.
پدري زحمت كش دست فرزند، سه چهار ساله اش راگرفته و دستان پر از آبله وجاي زخم كودكش را نشانمان مي دهد و از بيماري هاي پوستي و ريوي و ناتواني درمان به لحاظ هزينه بالا شكايت مي كند.
وقتي مرغ و خروس گل و لاي، كوهي از زباله، وسايل بازي محمد و برادران و خواهرانش است. بيماري هاي جورواجور هم چاشني بي چون و چراي آنها مي شود.
فضاهاي خالي منطقه كه تبديل به زباله داني شده نيز قرار بود با همكاري شركت مجري قطار شهري از خاكهاي حاصل از حفاري مترو پر كنند اما به دليل تعلل شهرداري هنوز هيچ اقدامي صورت نگرفته و شركت مذكور نيز اعلام مي كند ما نمي توانيم سرخود كار كنيم و بايد يك سازمان مشخص مسئول پيگيري اين كار باشد.
ظهر شده و خورشيد با قدرت هرچه تمام تر در دل آسمان خودنمايي مي كند كه سرانجام آن گرمازدگي است.
اي كاش مشكلات مردم كوت عبدالله هم مثل گرمازدگي با اورژانس و قرص ضد تهوع و يك ليوان شربت خاكشيرحل مي شد...

 



ايران در كيهان

خواهرخواندگي بانه و آستارا
سنندج- خبرنگار كيهان: به گفته مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كردستان در سفر نماينده شهردار بانه و نماينده اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كردستان به شهر آستارا موافقتنامه خواهرخواندگي بانه و آستارا به امضا رسيد2. شهر مرزي و كوهستاني آستارا و بانه از لحاظ موقعيت طبيعي - باستان شناسي- تاريخي- اقتصادي- تجاري- گردشگري و جذب توريست و موقعيت سوق الجيشي و همچنين نمادهاي فرهنگي، داراي مشتركات زيادي هستند.
رهاسازي ميگو در هرمزگان
بندرعباس- خبرنگار كيهان: مديركل شيلات هرمزگان گفت: در سال جاري بيش از 12ميليون و 500 هزار قطعه بچه ميگو در خوريات هرمزگان رهاسازي شده است. قدرت الله ميرزاده با اعلام اين خبر اظهار داشت: اين اقدام با هدف حفظ و ترميم ذخاير ميگوي گونه موزي كه مهم ترين و با ارزش ترين گونه استان هرمزگان محسوب مي شود صورت گرفته است. وي افزود: اداره كل شيلات هرمزگان از سال 77 اقدام به رهاسازي بچه ميگو در دريا كرده است.
توزيع كتاب در مساجد
شهركرد- خبرنگار كيهان: به مناسبت ماه مبارك رمضان 2 هزار جلد كتاب ديني و يك هزار نسخه نرم افزار قرآن كريم در كانونهاي مساجد استان چهارمحال و بختياري توزيع شد.
مسئول دبيرخانه كانون مساجد استان چهارمحال و بختياري با اشاره به مطلب فوق اين كتاب ها را شامل قرآن كريم، مفاتيح الجنان، نهج البلاغه، صحيفه سجاديه، تفسير جامع و تفسير نور، تفسير همراه، ويژه نامه بررسي مقابله با اسلام ستيزي و راهنماي سلامت روزه داري اعلام كرد.
برگزاري اعتكاف دانش آموزي
چناران- خبرنگار كيهان: با اهداف ارتقاء معنويت و بهره گيري بيشتر از فيوضات ماه ضيافت الهي اعتكاف دانش آموزي براي بيش از 3 هزار نفر در مشهد و شهرستان هاي استان برگزار شد.
معاونت پرورشي و تربيت بدني آموزش و پرورش خراسان رضوي با اعلام اين مطلب گفت: اين طرح از بيست و چهارم تا بيست و هفتم ماه مبارك رمضان در مساجد جامع شهرستان ها و پنج مسجد شهر مقدس مشهد با حضور دانش آموزان دختر مقاطع راهنمايي و متوسطه و دانش آموزان پسر مقاطع متوسطه داوطلب برگزار شد.
آموزش عشاير
ياسوج- خبرنگار كيهان: مدير كل آموزش فني و حرفه اي كهگيلويه و بويراحمد گفت: در سال جاري بيش از 280 هزار نفر ساعت آموزش فني و حرفه اي در كانونهاي عشايري استان انجام شده است. اياز آقايي افزود: اين تعداد نفر ساعت آموزش در رشته هاي پرورش گياهان دارويي، پروش زنبور عسل و صنايع دستي در كانون هاي عشايري منطقه انجام شد.
تشكيل انجمن خيران كتابخانه ساز
يزد- خبرنگار كيهان: مدير كل كتابخانه هاي عمومي استان يزد از تشكيل انجمن خيران كتابخانه ساز از مهر امسال در يزد خبر داد سيدمحمدحسن علايي گفت: با تشكيل اين مجمع خيران در خصوص ساخت، تجهيز كتابخانه، خريد، توسعه و گسترش كتاب برنامه ريزي و حركت منسجم و خوبي صورت خواهد گرفت.
كمك به نيازمندان در هويزه
هويزه- خبرنگار كيهان: توسط جمعي از خيران شهرستان هويزه در طرح اكرام و اطعام مستمندان يك سبد ارزاق مواد غذايي بين خانواده هاي نيازمند توزيع شد. شهرستان هويزه در استان خوزستان قرار دارد.
افتتاح خانه عالم
همدان- خبرنگار كيهان: سه باب خانه عالم همزمان با هفته دولت در شهرستان كبودرآهنگ به بهره برداري رسيد.
حجت الاسلام والمسلمين حبيب الله غلامي، رئيس تبليغات اسلامي شهرستان كبودرآهنگ در اين خصوص گفت: اين سه پروژه شامل خانه عالم بخش گل تپه با زيربناي 265مترمربع با صرف 815 ميليون ريال اعتبار، خانه عالم روستاي داق داق آباد با زيربناي 150 مترمربع و اعتباري بالغ بر 390ميليون ريال، و خانه عالم شهر شيرين سو با 230مترمربع زيربناست كه 430ميليون ريال اعتبار براي آن هزينه شده است.
خريد تضميني جو
كاشان- خبرنگار كيهان: رئيس اداره تعاون روستايي كاشان از خريد تضميني 799 تن و 714 كيلوگرم جو مازاد بر نياز كشاورزان اين شهرستان در سالجاري خبر داد.
عزت الله عبدالله زاده گفت: اين محصول با بيش از 2ميليارد و 74ميليون ريال اعتبار از سوي اتحاديه شركتهاي تعاوني روستايي اين شهرستان به عنوان تنها مركز خريد كاشان با نظارت اداره تعاون روستايي اين شهرستان خريداري شده است. وي قيمت هر كيلوگرم جو خريداري شده از كشاورزان را 2 هزار و 600 ريال اعلام كرد و افزود: اين جو تضميني از 102 كشاورز كاشاني تحويل گرفته شده است.
تحصيل در مجتمع هاي دانش آموزي
رشت- خبرنگار كيهان:152دانش آموز بي بضاعت گيلان در مجتمع هاي دانش آموزي جمعيت هلال احمر استان تحصيل مي كنند.
مديرعامل جمعيت هلال احمر گيلان در اين باره گفت: هزينه هاي تحصيلي و تغذيه شبانه روزي اين دانش آموزان كه از خانواده هاي كم بضاعت و بي بضاعت استان هستند توسط هلال احمر تامين و پرداخت مي شود.
افتتاح بلوار در طبس
طبس- خبرنگار كيهان: 10سال پس از شروع عمليات بهره برداري قسمتي از بلوار صد متري شهرستان طبس آغاز شد.
در مراسم افتتاح اين قسمت اعلام شد كه هم اكنون بهره برداري از 950 متر از طول اين بلوار در 2 باند 11 متري آغاز و براي تكميل و بهره برداري از كل پروژه 8 ميليارد ريال ديگر اعتبار نياز است.
تدوين سند آمايش
بندرعباس- خبرنگار كيهان: پرويز سالاري معاون استاندار هرمزگان از تدوين سند آمايش آموزش عالي استان با هدف ارتقاي جايگاه آموزش عالي و ايجاد رشته هاي تحصيلي مورد نياز استان در افق 1404خبر داد.
وي افزود: با توجه به تعهد وزارت آموزش عالي و وزارت آموزش و پرورش براي تربيت نيروي متناسب با ظرفيت حوزه پارس جنوبي و صنايع انرژي بر كه مستقر در غرب استان است، با تدوين اين سند رشته هاي تحصيلي متأثر از اين حوزه نيز ايجاد مي شود.

 



استاندار هرمزگان: طرح ضيافت انديشه حربه هاي جنگ نرم دشمن را به چالش كشاند

بندرعباس- خبرنگار كيهان:
استاندار هرمزگان گفت: اجراي طرح ضيافت انديشه در دانشگاه هاي كشور، حربه هاي جنگ نرم دشمن را به چالش كشاند.
حسين هاشمي در آيين اختتاميه اولين طرح ضيافت انديشه در هرمزگان افزود: از امروز جوانان ما با تمرين دروس طرح انديشه به عنوان افسران مبارزه با جنگ نرم دشمن مطرح هستند.
هاشمي، با بيان اينكه در ارزيابي هاي انجام شده در بين استان ها به لحاظ برنامه ريزي و استقبال از طرح ضيافت انديشه استان هرمزگان برتر شناخته شده است گفت: طرح ضيافت انديشه به خوبي دشمن را به زانو و عجز درآورد.
نماينده ولي فقيه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس هم گفت: اجراي طرح ضيافت جلوي سه حركت انحرافي مسيحيت، وهابيت و بهائيت را در دانشگاه ها گرفت. آيت الله غلامعلي نعيم آبادي افزود: وقتي جمع زيادي از دانشجويان بصورت داوطلبانه از طرح ضيافت انديشه استقبال كرده و بن مايه هاي ذهني خود را در حوزه هاي ديني و سياسي قوي كردند، ديگر جايي براي برخي خرافه هاي پوچ باقي نگذاشتند.

 



با موافقت وزير بازرگاني قزوين مركز صدور كشمش كشور شد

قزوين-خبرنگار كيهان:
رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن قزوين از موافقت وزير بازرگاني براي انتخاب قزوين به عنوان مركز صدور كشمش كشور خبر داد.
حبيب الله سرچمي در جمع اعضاي اين اتاق بيان داشت: قزوين و ديگر شهرهاي استان قزوين به عنوان صادركنندگان كشمش در كشور مطرح هستند و در آينده نزديك سميناري در اين زمينه برگزار مي شود.
وي ادامه داد: با توجه به موافقت وزير بازرگاني و براساس وزن بسته بندي، جوايز صادرات كشمش از سه درصد به چهار و پنج درصد افزايش مي يابد.
رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن قزوين اضافه كرد: ضرورت دارد هرچه سريع تر تشكل هاي مربوط به صادرات كشمش در استان قزوين تشكيل و فعاليت خود را آغاز كرده تا از اين طريق استان قزوين به عنوان استان برتر كشور در زمينه صدور محصول كشمش، هدايت صدور اين محصول را به دست بگيرد.

 



موفقيت همزمان در پرورش ماهيان خاوياري و قزل آلا

گرگان- خبرنگار كيهان:
مديركل شيلات استان گلستان گفت: پرورش ماهيان خاوياري توام با قزل آلا با تلاش دست اندركاران شيلات با موفقيت انجام شد.
مهندس علي اكبر پاسندي افزود: با بررسي هاي كارشناسان شيلات استان از منابع آبي به خصوص مزارع سردابي كه در حال فعاليت هستند و ماهي قزل آلا پرورش مي دهند يكي از مزارع به اين مهم دست يافت به طوري كه در سال 1386، 500 قطعه بچه فيل ماهي از مركز تكثير و پرورش شهيد مرجاني به مزرعه انتقال داده شدند كه مشاهده شد پس از يك سال رشد خوبي كرده اند.
وي در ادامه گفت: در سال جاري وزن اين بچه ماهي ها به 9-8 كيلوگرم رسيده كه نشان از رشد بسيار مطلوب اين ماهي در كنار قزل آلاست.
مديركل شيلات استان گلستان اظهار داشت: طي ماه آينده ماهيان خاوياري پرورش داده شده، توسط كارشناسان شيلات بررسي جسمي خواهد شد كه از جنس ماده براي نگهداري و توليد خاويار و ماهيان جنس نر براي فروش به بازار استفاده كرد.

 



دو سوم معلولان كهگيلويه و بويراحمد تحت پوشش بهزيستي نيستند

ياسوج -خبرنگاركيهان:
18هزار معلول در كهگيلويه و بوير احمد شناسايي شده اند كه از اين تعداد 6هزار معلول تحت پوشش سازمان بهزيستي قراردارند.
معاون توانبخشي سازمان بهزيستي كهگيلويه و بوير احمد با اعلام اين خبر گفت: اين استان به لحاظ تحت پوشش قراردادن معلولان به نسبت جمعيت ازساير استانهاي كشور جلوتر است. علي حسين قاسمي افزود:اين سازمان براي حمايت از معلولان در سطح استان با كمبود اعتبار مواجه است و در صورت تأمين اعتبار بسياري از مشكلات معلولان حل مي شود.
وي گفت: سازمان بهزيستي استان طرح مناسب سازي محيط براي تردد معلولان را در دست اجرا دارد و 1500 مكان نامناسب تردد معلولان در كهگيلويه و بوير احمد شناسايي شده است كه درصدد رفع آنها هستيم.

 



تشكيل كمربند پسته در اطراف درياچه اروميه

تبريز- خبرنگار كيهان:
با توجه به آثار خشك شدن درياچه اروميه، مي توان در 90 هزار هكتار اراضي حاشيه درياچه اروميه، پسته كشت كرد.
رئيس جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي، در حاشيه جشن برداشت پسته در «يام چي» مرند با اعلام مطلب فوق گفت: با كشت پسته در اراضي لب شور درياچه اروميه، مي توان اثرات خشك شدن درياچه براي تغيير اكولوژي در سطح منطقه را كاهش داد.
مسعود محمديان افزود: به همين منظور ايجاد اراضي توليد پسته در 90 هزار هكتار از نواحي حاشيه درياچه در آذربايجان شرقي، يك راه حل محسوب مي شود.
وي تاكيد كرد كه درختان پسته، يكي از مقاوم ترين مجموعه درختان در برابر شوري شناخته مي شوند و كشت گونه هاي گياهي سازگار با زمين هاي لب شور درياچه اروميه مي تواند از اثرات خشك شدن درياچه تا سطح قابل توجهي، بكاهد.

 



احداث 7 كيلومتر از خط 2 قطار شهري كرج به پايان رسيد

كرج-خبرنگار كيهان:
سرپرست سازمان قطار شهري كرج از اتمام احداث 7 كيلومتر از خط 2 قطار شهري اين شهرستان خبر داد.
واشقاني در اين خصوص به خبرنگار ما گفت: اين مسير در حد فاصل ميدان حصارك تا سه راه رجايي شهر است كه در صورت تامين اعتبار، براي خريد تجهيزات در سال جاري به بهره برداري مي رسد.
وي اظهار داشت: خط 2 متروي كرج به طول 30 كيلومتر با 27 ايستگاه، شهرستان شهريار و ملارد را به كرج و سپس از طريق خيابان شهيد بهشتي به كمالشهر متصل مي كند.
سرپرست سازمان قطار شهري كرج افزود: از مجموع 27 ايستگاه پيش بيني شده عمليات ساخت سه ايستگاه آغاز شده است و بزودي اين ايستگاه ها حد فاصل ميدان امام خميني(ره) تا ميدان حصارك كرج به بهره برداري مي رسند.
واشقاني با بيان اينكه براساس مصوبه هيات دولت، 6 خط قطار شهري به طول حدود 100 كيلومتر در كلانشهر كرج بايد ساخته شود تصريح كرد: تاكنون 17 كيلومتر از مجموع برنامه مصوب دولت در قالب خط يك متروي كرج به بهره برداري رسيده است و براي ساخت 83 كيلومتر باقي مانده نيزنيازمند تامين اعتبار لازم هستيم.

 



در چهارمحال و بختياري قبض هاي آب بها براي مشتركان كم مصرف صادر نمي شود

شهركرد- خبرنگاركيهان:
شركت آب و فاضلاب روستايي استان چهارمحال و بختياري براي مشتركين كم مصرف قبوض آب بها صادر نمي كند.
سرپرست اداره خدمات مشتركين و درآمد شركت آب و فاضلاب روستايي استان چهارمحال و بختياري گفت: براي تحقق شعار «تلاش مضاعف در راستاي اصلاح الگوي مصرف» و همچنين صرفه جويي در وقت مشتركين روستايي و كاهش هزينه ها، قبوض آب بها با مبالغ كمتر از 20 هزار ريال (دوهزارتومان) چاپ نمي شود.
مهندس مهدي عباسي با اعلام اين خبر گفت: در پي افزايش نرخ كارمزد خدمات بانكي بابت دريافت قبوض آب بها، با پيشنهاد شركت مهندسي آب وفاضلاب كشور و تصويب هيئت مديره شركت آبفاي استان مبلغ 20هزار ريال به عنوان حداقل مبلغ جهت صدور قبوض آب بها تعيين شده تا قبوض با مبالغ كمتر از دو هزارتومان صادر نشود و به دوره بعدي منتقل شود.

 



رئيس سازمان جهادكشاورزي استان: توليد گندم امسال در كرمانشاه به يك ميليون تن مي رسد

كرمانشاه - خبرنگاركيهان:
يك ميليون و 50 هزار تن گندم امسال از مزارع استان كرمانشاه برداشت مي شود.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان كرمانشاه با بيان اين مطلب تصريح كرد: تاكنون حدود 800 هزار تن گندم مازاد بر نياز از كشاورزان استان خريداري شده است.
مهندس روئين تن افزود: كرمانشاه از قابليت بالايي در بحث توليد محصولات كشاورزي برخوردار است لذا در بخش توليد گندم اين استان ظرفيت توليد دو ميليون تن گندم را دارد.
وي در گفت: تاكنون حدود 11 ميليون تن گندم دركشور خريداري شده است كه اين رقم توليد بيش از نيازكشور است.
روئين تن درپايان اظهار داشت: رتبه توليد گندم استان كرمانشاه دركشور رتبه پنجم است كه اميدواريم با افزايش توليد اين رتبه افزايش يابد.

 



ريل گذاري راه آهن اردبيل- ميانه تا پايان امسال

اردبيل- خبرنگاركيهان:
سرپرست معاونت امور عمراني استانداري اردبيل گفت: پروژه راه آهن اردبيل- ميانه تا پايان امسال به مرحله ريل گذاري مي رسد.
پرويز قديمي به مناسبت هفته دولت افزود: اين پروژه هم اكنون به حدود 47 درصد پيشرفت فيزيكي رسيده و در بازديد اخير معاون وزير راه و ترابري از آن مقرر شد با تامين اعتبار لازم، روند اجرايي آن سرعت بيشتري بگيرد.
وي با اشاره به پروژه هاي افتتاح شده درهفته دولت گفت: امسال همزمان با هفته دولت 197 پروژه و طرح عمراني درسطح استان به بهره برداري مي رسد كه براي اجراي آنها بالغ بر هزار و 370 ميليارد ريال سرمايه گذاري شده است.
وي گفت: تمامي 197 پروژه با پيشرفت فيزيكي صدرصد افتتاح شده اند و طبق دستور استاندار به هيچ عنوان پروژه هاي ناتمام در استان افتتاح نخواهند شد.

 



يزد به مقصد گردشگري دنيا تبديل شده است

ابركوه- خبرنگاركيهان:
رئيس سازمان ميراث فرهنگي گردشگري استان يزد گفت: ما در بافت قديمي ارتباط با كشورهاي اروپا داريم و استان يزد به عنوان مقصد گردشگري دنيا درآمده است.
عزيزالله سيفي اظهارداشت: در استان يزد 6هزار و 500 اثر با ارزش تاريخي داريم كه تاكنون هزار و 472 اثر آن به ثبت آثار ملي ايران رسيده و پرونده 100 اثر تاريخي ديگر براي ثبت آماده شده است.
وي افزود: دراستان يزد چند روستاي تاريخي ناپديد است كه بايد باستان شناسان كار كنند و پيدا كنند.
سيفي اظهارداشت: شهريزد توانسته با كم آبي و گرماي طاقت فرسا با فكر خود در ساخت خانه هاي قديمي آن هم با معماري اسلامي شرايطي را به وجود بياورد كه اين اقليم ضمن سازگاري با شرايط آب و هوايي يزد بتواند با شهري مانند ونيز ايتاليا كه در تن دريا قرار دارد رقابت نمايد.
به گفته وي برابر اعلام سازمان يونسكو شهر يزد بعد از ونيز ايتاليا دومين شهر تاريخي و اولين شهر خشت خام دنيا است.
رئيس ميراث فرهنگي و گردشگري يزد در ادامه خاطرنشان كرد: يزد، اردكان، ميبد، ابركوه، مهريز و ندوشن داراي بيش از دو هزار هكتار بافت قديمي و با ارزش دارد كه همه آنها به ثبت آثار ملي ايران رسيده و تنها بافت ابركوه مي باشد كه بزودي به ثبت آثار ملي ايران خواهد رسيد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14