(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 21  شهريور 1389- شماره 19738

امضاي توافقنامه هسته اي ميان اردن و ژاپن
نارضايتي اكثر مردم فرانسه از سياست هاي داخلي ساركوزي
نيويورك تايمز از طرح معاون اوباما براي تقسيم قدرت درعراق خبر داد
50 هزار مسلمان فلسطيني در مسجد الاقصي نماز عيدفطر خواندند
پرويز مشرف حزب سياسي جديد تشكيل مي دهد
اعتراض گسترده به همكاري يك حزب سياسي لبنان با صهيونيست ها
خارطوم از توطئه واشنگتن و تل آويو براي تجزيه سودان پرده برداشت
كشيش هتاك آمريكايي درپي اعتراض هاي جهاني عقب نشست
البرادعي : منتظر تغييرات در مصر باشيد
زدو خورد نظاميان صهيونيست با معترضان به ساخت ديوار حائل
كيسينجر براي به قدرت نرسيدن طالبان از كشورهاي همسايه افغانستان استمداد كرد
جمهوري آذربايجان به دومين شريك تجاري اسرائيل تبديل شد
14 كشته در انفجارهاي پياپي فرودگاه موگاديشو
تظاهرات گسترده مردم يونان عليه سياست هاي دولت آتن



امضاي توافقنامه هسته اي ميان اردن و ژاپن

با توافق هسته اي اردن و ژاپن كنسرسيوم ژاپني - فرانسوي اولين سايت هسته اي را در اردن مي سازد.
به گزارش خبرگزاري فارس؛ رئيس سازمان انرژي اتمي كشور اردن اعلام كرد كه سلسله توافق هايي براي كشف و بهره برداري از ذخاير اورانيوم اردن به امضا رسيده است.
«خالد توكان» اظهار داشت: ژاپن نيز به ساخت و راه اندازي يك رآكتور محلي و مطالعه بر راديواكتيوها و تشعشعات كمك خواهد كرد.
اردن با در اختيار داشتن منابع غني اورانيوم چند سالي است كه به دنبال دستيابي به انرژي هسته اي صلح آميز است و در همين راستا تاكنون با كشورهايي از جمله كانادا، فرانسه، كره، ژاپن، روسيه و آمريكا توافقنامه هسته اي امضا كرده است.

 



نارضايتي اكثر مردم فرانسه از سياست هاي داخلي ساركوزي

براساس نتايج تازه ترين نظرسنجي هاي انجام شده در فرانسه، 62درصد مردم اين كشور از «نيكلا ساركوزي» ناراضي هستند.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه، نتايج تازه ترين نظرسنجي موسسه «ايفوپ» نشان مي دهد، محبوبيت مردمي «نيكلا ساركوزي» رئيس جمهور فرانسه نزد مردم كشورش به 38درصد رسيده است. 62درصد ديگر شركت كنندگان در نظرسنجي اعلام كرده اند كه با اقدامات ساركوزي «مخالفند» و او هيچ محبوبيتي ندارد. تقريبا تمامي نظرسنجي هاي انجام شده در ماه هاي اخير حكايت از آن دارند كه ميزان نارضايتي مردم فرانسه از رئيس جمهور كشورشان بسيار بالاست.
شهروندان فرانسوي سياست هاي ساركوزي در مقابله با بي عدالتي، بيكاري و ناامني را «بسيار بد» دانسته و كارنامه وي را «سياه» ارزيابي مي كنند.

 



نيويورك تايمز از طرح معاون اوباما براي تقسيم قدرت درعراق خبر داد

معاون رئيس جمهوري آمريكا طرحي را براي ايجاد تغييرات اساسي درساختار قدرت سياسي عراق به دولت بغداد ارائه كرده است.
به گزارش ايسنا، روزنامه «نيويورك تايمز» به نقل از مقامات آمريكايي خبر داد، «جوزف بايدن» طرحي را براي تقسيم قدرت درعراق ارائه داده كه براساس آن، ساختار قدرت دراين كشور تغيير مي كند.در طرح بايدن، قدرت نخست وزير محدود خواهد شد. بايدن درطرح خود، فرد خاصي را براي نخست وزيري به جاي «نوري مالكي» درنظر ندارد، اما معتقد است كه بايد از قدرت نخست وزيركاسته شود.
طبق طرح بايدن كه به مقامات بغداد ارائه شده است، نخست وزير عراق قدرت خود را در فرماندهي نيروهاي نظامي و امنيتي و همچنين، كنترل بودجه را از دست خواهد داد و مسئوليت اداره اين نهادها به كميته هاي ديگري مي رسد. مسئوليت كميته هاي مذكور متعلق به «ائتلاف العراقيه» و«ائتلاف كردستان عراق» مي باشد. به گزارش «پرس تي. وي» البته اين در شرايطي است كه مالكي در پست نخست وزيري باقي بماند.
با گذشت بيش از شش ماه از زمان برگزاري انتخابات پارلماني عراق (16 اسفند)، هنوز دراين كشور دولت جديد تشكيل نشده است.
تماس تلفني
«محمد العطري» نخست وزير سوريه جمعه با مالكي تلفني گفت و گو كرد. اين تماس از آن جهت اهميت دارد كه از مرداد ماه سال گذشته روابط بين دو كشور قطع شده بود؛ مسئولان عراقي در آن زمان سوريه را به دخالت در انفجارهاي بغداد متهم كرده بودند. در پي اين اتهام، سفراي هر دو كشور فراخوانده شدند.
تماس جمعه نخستين تماس سران دو كشور از آن موقع تاكنون بوده است.

 



به رغم تدابير شديد امنيتي
50 هزار مسلمان فلسطيني در مسجد الاقصي نماز عيدفطر خواندند

سرويس خارجي -
در حالي كه رژيم صهيونيستي به مناسبت آغاز سال جديد عبري كرانه باختري را منطقه بسته نظامي اعلام كرده و آن را به محاصره كامل درآورده است بيش از 50 هزار فلسطيني نماز عيدفطر را در مسجد الاقصي بجا آوردند.
بيشتر اين افراد از اهالي قدس و اعراب ساكن شهرها و روستاهاي فلسطين اشغالي و كرانه باختري بودند.
مسلمانان فلسطيني در شرايطي نماز عيد فطر را بجاي آوردند كه نظاميان رژيم صهيونيستي مسجد الاقصي را محاصره و تحت شديدترين تدابير امنيتي قرار داده بودند.
در نماز عيدفطر كه در رام الله با حضور محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان و ديگر مسئولان فلسطيني برگزار شد «محمود الحباش» وزير اوقاف و امور ديني برپايبندي فلسطينيان به ويژه تشكيلات خودگردان بر اصول ثابت ملي تاكيد و تصريح كرد، اختلافات داخلي فلسطين به مسئله فلسطين لطمه زده است.
در نوار غزه نيز نماز عيد فطر به امامت اسماعيل هنيه نخست وزير دولت حماس برگزار شد.
هنيه در خطبه هاي نماز از مردم خواست به حمايت خود از قدس و سرزمين فلسطين و نيز حق بازگشت پناهندگان و حق حاكميت پايبند باشند.
وي تاكيد كرد، ملت فلسطين به هيچ وجه مذاكره با دشمن صهيونيستي را نمي پذيرد و هيچ كس اين اختيار را ندارد كه به نام ملت ما با اشغالگران مذاكره كند و از اين رو نتايج اين مذاكرات براي هيچ احدي الزام آور نيست.
كميته مركزي جنبش فتح نيز طي بيانيه اي بر ادامه نيافتن مذاكرات مستقيم در صورت آغاز شهرك سازي ها تاكيد كرد و چهار شرط براي ادامه يافتن آن تعيين كرد.
كميته فتح اين چهار شرط را ادامه پيدا نكردن شهرك سازي ها، پايبندي به اصول و قوانين بين المللي، پايبندي به راهكار تشكيل دو كشور، پايان اشغالگري، و تعيين مرزها اعلام كرد.
اين شرايط و اظهارات در حالي صورت مي گيرد كه محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين در تماس تلفني با شيمون پرز رئيس رژيم صهيونيستي بر ادامه مذاكرات سازش و پايبندي به آن با وجود پيامدهاي خطرناك آن براي آرمان هاي مشروع ملت فلسطين تاكيد كرد.
تاكيد ابومازن بر ادامه مذاكرات سازش در شرايطي است كه رژيم صهيونيستي هنوز هيچ يك از خواسته هاي تشكيلات خودگردان از جمله توقف شهرك سازي را نپذيرفته و همچنان بر سر راه مذاكرات مانع تراشي مي كند.
از سوي ديگر، آويگدور ليبرمن وزيرخارجه رژيم صهيونيستي طي اظهاراتي با اعلام اينكه محمود عباس فشردي با شخصيت متزلزل است گفت كه تمديد دوره توقف روند شهرك سازي در كرانه باختري كه 26 سپتامبر به پايان مي رسد غير ممكن است.
اين در حالي است كه باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا در راستاي تلاش براي جلوگيري از كارشكني ليبرمن در روند سازش قرار است با وي ديدار و گفت وگو كند.
ناظران صهيونيست معتقدند كه ديدار اوباما و ليبرمن كه قرار است اين هفته در واشنگتن صورت بگيرد هيچ گونه انعطاف و تغييري در مواضع سرسخت ليبرمن به وجود نخواهد آورد.
همچنين اوباما قصد دارد براي پيشرفت روند سازش از علماي ديني مسلمان، مسيحي و يهودي كمك بگيرد.
رئيس جمهور آمريكا در حال بررسي امكان نشست در واشنگتن با حضور علماي ديني مسلمان، مسيحي و يهودي براي بررسي امكان كمك آنها به موفقيت روند سازش و پايان دادن به درگيري ها در خاورميانه است.
ساير رويدادها
¤ شبكه تلويزيوني سي ان ان آمريكا در اقدامي كم سابقه فاش كرد كه پنج كودك اسير فلسطيني در زندان هاي رژيم صهيونيستي مورد تجاوز نظاميان و زندانبانان اسرائيلي قرار گرفته اند.
¤ جنبش حماس اعلام كرد كه دستگاه هاي امنيتي تشكيلات خودگردان اعضاي حماس را بازداشت و شكنجه مي كنند.
¤ نتايج يك نظر سنجي جديد نشان مي دهد كه بيشتر آمريكايي ها به نتايج مذاكرات سازش بدبين هستند.
¤ محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين در روز عيدفطر طي تماس تلفني با سران صهيونيست آغاز سال نو عبري را تبريك گفت.

 



پرويز مشرف حزب سياسي جديد تشكيل مي دهد

«پرويز مشرف» اعلام كرد با تاسيس يك حزب جديد، به عرصه سياسي پاكستان بازمي گردد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، رئيس جمهور سابق پاكستان در گفت وگو با راديو «بي.بي.سي» اعلام كرد، براي احياي اعتماد به نفس در مردم كشورش، بار ديگر به عرصه سياسي بازمي گردد. مشرف تاكيد كرد، هرچند محبوبيت وي كاهش يافته، اما هنوز در ميان اكثر پاكستاني ها كه تاكنون راي نداده اند، از محبوبيت برخوردارست. رئيس جمهور سابق پاكستان گفت: آنها به من راي خواهند داد و از حزبي كه تشكيل مي دهم حمايت خواهند كرد.
مشرف تصريح كرد كه در آينده اي بسيار نزديك حزب جديدش را تشكيل مي دهد، اما فعلا به كشورش باز نخواهد گشت. وي در پاسخ به اين سوال كه آيا مطمئن است رئيس جمهور بعدي پاكستان خواهد شد، گفت كه در اين مورد اطمينان ندارد. مشرف به اين نكته نيز اعتراف كرد كه بازگشت وي به پاكستان، براي او خطرناك خواهد بود.

 



اعتراض گسترده به همكاري يك حزب سياسي لبنان با صهيونيست ها

احزاب و شخصيت هاي سياسي و ديني لبنان اظهارات اخير سامي جميل مسئول دفتر سياسي حزب كتائب لبنان مبني بر همكاري با رژيم صهيونيستي را محكوم و خواستار پيگرد قضايي اين موضوع شدند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «نواف موسوي» عضو فراكسيون وفاداري به مقاومت وابسته به حزب الله در مجلس لبنان با زير سوال بردن اظهارات سامي جميل گفت، سخنان جميل مخالف قانون اساسي لبنان و به عنوان ضربه به منشور ملي و تهديد همزيستي مسالمت آميز لبناني به حساب مي آيد.
جبهه امل اسلامي لبنان با صدور بيانيه اي ضمن محكوم كردن اظهارات سامي جميل اعلام كرد، جميل با اعتراف به همكاري با رژيم صهيونيستي به تمامي مردم لبنان اهانت كرده است.
«ناصر قنديل» نماينده سابق مجلس لبنان اظهارات سامي جميل را محكوم كرد و اظهار داشت، حزب كتائب لبنان در حال خدمت به رژيم صهيونيستي است كنگره ملي لبنان نيز در بيانيه خود خواستار محاكمه سامي جميل به خاطر خيانت به مردم لبنان و نقض قانون اساسي و همچنين همكاري با رژيم صهيونيستي شد.
«شيخ زهير الجعيد» هماهنگ كننده جبهه امل اسلامي گفت، مزدوران كوچك كسي را براي حمايت ندارند ولي مزدوران بزرگ همچون سامي جميل با پشتوانه سخن مي گويند.
«زاهر الخطيب» مديركل سنديكاي كار لبنان نيز در اظهارات خود تاكيد كرد، مراجع قضايي بايد هرچه سريع تر جميل را به خاطر ترويج جاسوسي براي اسرائيل تحت پيگرد و محاكمه قرار دهند.
حسين الحاج حسن وزير كشاورزي لبنان نيز گفت، ما خواستار آرامش و ثبات كشور هستيم ولي در مقابل اظهارات جميل سكوت نخواهيم كرد.
رئيس جنبش اصلاح اسلامي لبنان، رئيس سابق حزب كتائب، حزب تحرير و تنميه لبنان، مفتي صيدا، مجمع اللقاء اسلامي، رئيس جنبش ملي لبنان و ديگر احزاب و شخصيت هاي لبناني اظهارات جميل را خطرناك، خائنانه و خجالت آور توصيف كرده خواستار محاكمه وي شدند.
اين شخصيت ها اعلام كردند كه سامي جميل با اين اظهارات درصدد ايجاد فتنه، درگيري و جنگ داخلي در لبنان است و به تمام خون هايي كه براي دفاع از كشور در برابر رژيم صهيونيستي ريخته شده اهانت كرده است. گفتني است سامي جميل پسر امين جميل اخيرا گفته بود كه ما از حمايت رژيم صهيونيستي و همكاري با مقامات اسرائيلي عليه سوريه خجالت زده نيستيم بلكه به آن افتخار مي كنيم.
از سوي ديگر، جريان 8 مارس لبنان از دولت كنوني و دولت سابق لبنان به دليل اقدام خلاف قانون براي تامين مالي دادگاه بين المللي حريري انتقاد كردند.
نماينده حزب الله در مجلس لبنان صرف مبلغي از اموال بودجه سال جاري براي دادگاه حريري را برخلاف قانون اساسي دانست و گفت اين اقدام ضربه اي به نهادهاي قانوني كشور محسوب مي شود.

 



خارطوم از توطئه واشنگتن و تل آويو براي تجزيه سودان پرده برداشت

مشاور رئيس جمهور سودان از اظهارات مداخله جويانه وزير خارجه آمريكا در مورد تجزيه جنوب اين كشور به شدت انتقاد كرد.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، «احمد بلال عثمان» با اشاره به توطئه آمريكا و رژيم صهيونيستي براي تجزيه سودان اظهار داشت: اظهارات «هيلاري كلينتون» وزيرخارجه آمريكا درباره سودان بيانگر معيارهاي دوگانه آمريكا در تحقير ملت ها و در چارچوب سياست چماق و هويج واشنگتن است كه از مدت ها پيش آن را دنبال مي كند.
مشاور رئيس جمهور سودان با تاكيد بر مخالفت، كشورش با اظهارات كلينتون، اين اظهارات را دخالت در مسائل داخلي سودان دانست و گفت: برگزاري همه پرسي، اراده و خواست مردم سودان را براي تعيين سرنوشت منطقه جنوب مشخص مي كند.
«عثمان خالد» سخنگوي وزارت امورخارجه سودان نيز در گفت وگو با العالم خاطرنشان كرد: اظهارات وزير خارجه آمريكا مبني بر قطعي بودن جدايي جنوب سودان، بي شك گمان دولت سودان را مبني بر اينكه آمريكا براي جدايي جنوب از شمال در تلاش است به يقين تبديل مي كند.
از سوي ديگر، «ربيع عبدالعاطي» از مسئولان حزب كنگره ملي سودان در گفت وگو با رويتر، نسبت به سخنان اخير هيلاري كلينتون در خصوص اين كشور، ابراز انزجار كرد و متذكر شد: سودان با هر تلاشي از سوي كشورهاي بيگانه براي مداخله در همه پرسي جنوب سودان مخالف است.
وي گفت: مردم سودان تا آخرين لحظه براي تحقق وحدت ملي تلاش مي كنند و با مداخله جويي هاي بيگانگان مخالفند.
اين در حالي است كه تنها چهارماه به برگزاري همه پرسي در جنوب سودان باقي مانده است و وزيرخارجه آمريكا در سخناني اعلام كرد كه مردم جنوب سودان، حتما به جدايي اين منطقه (جنوب) از شمال راي خواهند داد.

 



كشيش هتاك آمريكايي درپي اعتراض هاي جهاني عقب نشست

سرويس خارجي-
به دنبال افزايش اعتراض هاي جهاني عليه برنامه كشيش صهيونيست براي اهانت به قرآن، وي از انجام اين كارمنصرف شد.
«تري جونز»، كشيشي كه گرايشات تند صهيونيستي دارد و به گفته دخترش «عقل خود را ازدست داده» چندي پيش اعلام كرد كه قصد دارد درسالروز حوادث 11سپتامبربه كتاب مقدس مسلمانان اهانت كند. اما به دنبال پوشش خبري گسترده برنامه اين كشيش از سوي رسانه هاي غربي، مردم مسلمان جهان اعتراضات گسترده اي را نسبت به اين اقدام ترتيب دادند تا جايي كه رئيس جمهور آمريكا نيز به عواقب خطرناك چنان حركتي پي برد و نيروهاي امنيتي آمريكا را مامور پشيمان كردن «تري جونز»كرد.
روزگذشته سرانجام 11سپتامبر فرارسيد و شبكه جمهوري سي . ان. ان طي گزارشي اعلام كرد كه «تري جونز» از اهانت به قرآن منصرف شده است.
گفته مي شود «رابرت گيتس» وزير دفاع آمريكا نيز درتماس تلفني با جونز، نگراني خود را از چنان اقدامي به وي ابلاغ كرده و نسبت به اهانت به قرآن و به خطر انداختن جان سربازان آمريكايي هشدار داده بود.

 



البرادعي : منتظر تغييرات در مصر باشيد

نامزد احتمالي انتخابات رياست جمهوري مصر، از به وجود آمدن تغيير در حكومت مبارك طي ماه هاي آينده خبر داد.
به نوشته روزنامه «القدس العربي»، «محمد البرادعي» رهبر جنبش ملي تغيير مصر، در سالگرد آغاز برنامه هاي انتخاباتي اش پيش بيني كرد كه در ساختار حكومت اين كشور تغييراتي اساسي به وجود آيد.
البرادعي بر تحريم انتخابات پارلماني مصر تاكيد كرد و گفت: طبق روال گذشته در اين انتخابات نيز تقلب خواهد شد.
البرادعي متذكر شد: بدون به وجود آمدن اصلاحات در قانون اساسي، در انتخابات رياست جمهور مشاركت نخواهد كرد و رژيم مبارك مسئول گسترش فقر و افزايش بيكاري در مصر است.
رهبر جنبش ملي تغيير مصر اظهار داشت: اعتراض مسالمت آميز مدني، آخرين راهكار در صورت پاسخ ندادن به درخواست هاي ما در زمينه ايجاد تغيير خواهد بود.
وي اعلام كرد: تاكنون نزديك به يك ميليون امضا در طرفداري از خواست تغيير در رژيم مصر جمع آوري شده است و اين اقدام تبليغاتي تا وادار كردن رژيم مبارك به احترام به خواسته هاي مردم ادامه خواهد داشت.
رژيم مصر هم اكنون با دو چالش بسيار بزرگ برگزاري انتخابات مجلس الشعب (پارلماني) و رياست جمهوري روبه رو است و هر از چند گاهي، تظاهرات، اعتراضات و اعتصابات گسترده مردمي پايه هاي حكومت لرزان حسني مبارك را سست تر مي كند.

 



زدو خورد نظاميان صهيونيست با معترضان به ساخت ديوار حائل

سرويس خارجي-
بر اثر درگيري فلسطيني هاي معترض به ساخت ديوار حائل با سربازان ارتش رژيم صهيونيستي در روستاي بلعين واقع در غرب رام الله ده ها نفر زخمي شدند.
فلسطيني هاي ساكن كرانه باختري و بسياري از فعالان صلح طلب خارجي جمعه اين هفته نيز همچون هفته هاي گذشته تظاهرات اعتراض آميز عليه ساخت ديوار حائل و محاصره غزه، شهرك سازي غيرقانوني به راه انداختند كه با يورش نظاميان اسرائيلي مواجه شدند.
سربازان رژيم صهيونيستي با شليك گلوله و گازهاي اشك آور به تظاهركنندگان حمله كردند كه بر اثر آن ده ها فلسطيني زخمي شدند.
در اراضي اشغالي فلسطين نيز اعتراضات و تظاهرات مشابهي پس از برگزاري نماز عيد فطر توسط مردم منطقه برگزار شد كه با خشونت پليس صهيونيستي مواجه گشت.
پليس رژيم صهيونيستي همزمان با يورش به تظاهركنندگان و زخمي كردن برخي از آنان، عده ديگر را نيز بازداشت و به نقطه نامعلومي انتقال داد اين در حالي است كه رژيم صهيونيستي از سه شنبه هفته گذشته تمامي كرانه باختري را منطقه بسته نظامي اعلام كرده و هشدار داده بود كه مانع از ورود و خروج و تحركات فلسطيني ها تا شش روز خواهد شد.
ديدبان حقوق بشر در گزارشي از اقدامات رژيم صهيونيستي در سركوب و دستگيري فلسطينيان و فعالان خارجي حامي فلسطين انتقاد و آن را محكوم كرد.
گفتني است مردم فلسطين از سال 2003 تاكنون در چارچوب مقاومت مسالمت آميز براي مقابله با اقدامات تحريك آميز رژيم اسرائيل از جمله ساخت ديوار حائل و شهرك سازي تظاهرات هفتگي برگزار كرده اند.
از سوي ديگر، رژيم صهيونيستي روز پنجشنبه با حمله هوايي به مناطق مختلف نوار غزه دو فلسطيني را زخمي و به چندين ساختمان خسارت وارد كرد. شبكه عربي بي بي سي گزارش داد كه هواپيماهاي جنگي اسرائيل در شش نوبت به مناطق مختلف شمال، مركز و جنوب نوار غزه حمله كردند.تانك هاي رژيم صهيونيستي نيز با شش راكت منطقه اي در بيت حانون شمال نوار غزه را هدف قرار دادند كه به كسي آسيب نرسيد.

 



كيسينجر براي به قدرت نرسيدن طالبان از كشورهاي همسايه افغانستان استمداد كرد

وزير خارجه اسبق آمريكا از كشورهاي همسايه افغانستان براي جلوگيري از به قدرت رسيدن طالبان در اين كشور، استمداد كرد .
به گزارش خبرگزاري ايسنا، «هنري كيسينجر» گفت كه آمريكا نمي تواند براي طولاني مدت در افغانستان به تنهايي عمل كند. وي افزود: پاكستان، ايران، هند و چين براي جلوگيري از پيروزي طالبان و القاعده (در افغانستان) منافعي دارند. كيسينجر افزود: حضور تروريست ها و توليد مواد مخدر در افغانستان بر كشورهاي همسايه تاثير خواهد گذاشت. براي پاكستان حضور مجدد تروريست ها باعث تضعيف نظم و امنيت فعلي در اين كشور خواهد شد. همچنين اگر بار ديگر تروريست ها به قدرت برسند، هند نيز بيشتر از هر كشوري تحت تاثير قرار خواهد گرفت و حتي چين هم با مشكلاتي مواجه خواهد شد.
كيسينجر 78 ساله حتي مدعي شد كه برخي از كشورهاي همسايه افغانستان از واشنگتن هم در اين كشور منافع بيشتري دارند. وي نام كشور خاصي را نبرد.
طرح مذاكره با ملاعمر
«حامد كرزاي»، رئيس جمهور افغانستان، رسما از «ملاعمر»، رهبر طالبان افغانستان خواست، به جاي جنگ با دولت كابل مذاكره كند. كرزاي اخيرا كميته اي را براي مذاكره با سران طالبان تعيين كرده بود.

 



جمهوري آذربايجان به دومين شريك تجاري اسرائيل تبديل شد

رژيم صهيونيستي پس از كشور ايتاليا تبديل به دومين شريك تجاري جمهوري آذربايجان شد.
به گزارش خبرگزاري ها به نقل از منابع رسمي در جمهوري آذربايجان، با افزايش روابط باكو با رژيم صهيونيستي به رغم مخالفت هاي موجود، اين رژيم اكنون به دومين شريك تجاري باكو تبديل شده است.
براساس اطلاعات منتشر شده از سوي اداره آمار دولتي جمهوري آذربايجان، افزايش روابط دو طرف به خصوص طي 6 ماه گذشته، رژيم صهيونيستي را پس از ايتاليا به عنوان دومين شريك مهم تجاري اين جمهوري قرار داده است.
گسترش نفوذ اقتصادي، سياسي و امنيتي رژيم صهيونيستي در اين كشور مسلمان (98درصد مردم آذربايجان مسلمانند و از اين تعداد بيش از 80 درصد شيعه هستند) همواره با مخالفت جناح هاي مختلف به خصوص احزاب اسلامگرا روبه رو شده است اما با كمال ناباوري دولت حاكم بدون توجه به اين اعتراضات به ادامه همكاري ها با اين رژيم جعلي مي پردازد.
گفتني است طي چند ماه گذشته توهين به مقدسات مسلمانان، تخريب مساجد، قطع كمك ها به رسانه هاي اسلامگرا و ده ها مورد از اين دست اقدامات، پاسخي از سوي دولت حاكم آذربايجان به اين اعتراض ها بوده است. دولت باكو در اين مدت تقريباً با تمام حركت هاي ضدصهيونيستي در شهرهاي مختلف اين كشور به شدت برخورد كرده است. ضرب و شتم و دستگيري ده ها تن از راهپيمايان روز قدس در باكو، آخرين نمونه از اين بدرفتاري هاست كه در راستاي خوش خدمتي به رژيم صهيونيستي صورت گرفته است.

 



14 كشته در انفجارهاي پياپي فرودگاه موگاديشو

انفجارهاي انتحاري در فرودگاه موگاديشو 14 كشته برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري رويتر، به نقل از مقام هاي رسمي سومالي، دو انفجار پياپي در فرودگاه موگاديشو حداقل 14 كشته برجا گذاشت.
برپايه اين گزارش، ابتدا بمب گذار انتحاري خودرو خود را در برابر دروازه منتهي به فرودگاه منفجر كرد، سپس بمب گذار دوم با خودرويي ديگر به سمت ترمينال رفت و در نزديكي اين محل خودرو خود را منفجر كرد.
به گفته مسئولان سوماليايي، هنوز هويت بمب گذاران انتحاري مشخص نشده و اجساد پنج تن از آنها در صحنه انفجار باقي مانده است.
خبرگزاري رويتر اعلام كرد: گروه «الشباب» مسئوليت حمله انتحاري به فرودگاه موگاديشو را برعهده گرفته است.
گروه الشباب كه وابسته به القاعده است و بيشتر خاك كشور سومالي را در اختيار دارد، دولت غربگراي اين كشور را دست نشانده آمريكا مي داند و تلاش مي كند با حملات پي در پي خود آن را سرنگون كند.

 



تظاهرات گسترده مردم يونان عليه سياست هاي دولت آتن

مردم يونان در اعتراض به سياست هاي اقتصادي دولت آتن بار ديگر دست به تظاهرات زدند.
به گزارش خبرگزاري ها، روز گذشته در حالي كه «جرج پاپاندرئو» رئيس جمهور يونان براي حضور و سخنراني در يك نمايشگاه تجاري عازم شهر «تسالونيكي» شده بود، با انبوهي از مردم معترض مواجه شد كه عليه سياست هاي اقتصادي دولت وي دست به تظاهرات زده بودند.
اتحاديه هاي مختلف كارگري و كارمندي كه تظاهرات ديروز را ترتيب داده بودند، از دولت خواستند برنامه «رياضت اقتصادي» را كه باعث كاهش حقوق و مزاياي كاركنان بخش هاي خصوصي و دولتي شده است، را لغو كند.
علاوه بر اين تظاهرات، 600 راننده كاميون ضمن سردادن شعارهاي ضددولتي به سوي محل برگزاري تظاهرات حركت كردند.
آسوشيتدپرس گزارش داد، بيش از 4500 نيروي امنيتي براي حفاظت از پاپاندرئو و مراسم سخنراني وي در محل مستقر شدند.
دولت آتن اعلام كرده است كه برنامه رياضت اقتصادي را با هدف كاهش كسري بودجه يونان از 6/13 درصد به 1/8 درصد طي يك سال، آغاز كرده است.كشورهاي اروپايي در ماه مه با اعطاي يك وام 110 ميليارد يورويي دولت آتن را از خطر ورشكستگي نجات دادند، اما شرط اعطاي اين وام اجراي برنامه رياضت اقتصادي عنوان شد كه اثرات آن متوجه مردم اين كشور خواهد شد.
مردم معتقدند شركت هاي چند مليتي باعث بحران مالي در يونان شده اند و آنها بايد خسارات ناشي از اين ورشكستگي را به جان بخرند، نه مردم.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14