(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 25 شهريور 1389- شماره 19742

كانون خبرنگاران دفاع مقدس در تبريز تأسيس شد
فعاليت 100 نويسنده ادبيات دفاع مقدس در اصفهان
برگزاري مراسم قطعه نويسي قرآن كريم در شاهرود
پژواك
نمايش عكس هاي دفاع مقدس و راهيان نور در اراك
فيلم كوتاه داستاني «اولين سال نو» توليد شد
برگزاري جشنواره قصه گويي و نمايشگاه نشريه ديواري فرهنگ رضوي در گلستان
سهم وردآورد از سه دوره سفر استاني
دبير جشنواره ادبيات كودك و نوجوان رضوي:گستردگي گروه مخاطبان از نقاط قوت جشنواره امام رضاست
اختصاص تسهيلات مسكن به هنرمندان فعال اصفهاني
اسلامشهري ها محراب عشق را ديدند
ارسال 47 اثر داستاني به دومين جشنواره ادبيات داستاني بسيج استان مركزي
بازار تبريز؛ گذري در دالان هاي تبريز
فرماندار همدان: دغدغه دولت، خدمت به اقشار محروم است
استاندار يزد در ديدار با نخبگان: اتاق فكر ادارات با حضور نخبگان و صاحبان تجربه ايجاد شود
استاندار گلستان: دولت در نوكري و خدمت به مردم با سرعت پيش مي رود



كانون خبرنگاران دفاع مقدس در تبريز تأسيس شد

تبريز- خبرنگاركيهان:
به همت اداره كل حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس آذربايجان شرقي، كانون خبرنگاران دوران دفاع مقدس در تبريز تأسيس شد.
مديركل حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس آذربايجان شرقي در خصوص اين كانون، گفت: اساسنامه كانون يكي از كامل ترين اساسنامه هاي موجود در بين كانون هاي دفاع مقدس كشور است.
سرتيپ، «حسن استوارآذر» در جمع هيئت مؤسس و اعضا كانون مزبور افزود: اين مجموعه پس از 30سال، براي گسترش ترويج فرهنگ ارزش هاي دفاع مقدس، راه اندازي شده است.
وي تصريح كرد: اساسنامه كانون خبرنگاران دوران دفاع مقدس آذربايجان شرقي با كمك 5تن از خبرنگاران پيشكسوت رسانه ها، تدوين شده است.

 



فعاليت 100 نويسنده ادبيات دفاع مقدس در اصفهان

اصفهان-خبرنگار كيهان:
مدير انتشارات سپاه صاحب الزمان(عج) اصفهان اعلام كرد: بيش از 100 نويسنده در ادبيات دفاع مقدس در اصفهان فعاليت مي كنند.
جانمراد احمدي گفت: با توجه به نامگذاري سال 89 به نام سال همت مضاعف و كار مضاعف، انتظار مي رود نويسندگان دفاع مقدس استان حداقل يك اثر در اين سال به چاپ برسانند.
وي افزود: اگر نويسندگان در اصفهان به شعار هر نويسنده يك كتاب جامه عمل بپوشانند در سال جاري 100 اثر فاخر با موضوع دفاع مقدس به چاپ مي رسد.
احمدي گفت: وجود بيش از 400 سردار شهيد در لشكر خط شكن و تعدادي يگان هاي پشتيباني لازم در جنگ و صدها فرمانده زنده از ظرفيت هاي اصفهان براي خلق اين حماسه ادبي است.
مدير انتشارات سپاه صاحب الزمان(عج) اصفهان افزود: بانك سوژه مركز حفظ آثار سپاه صاحب الزمان(ع) در حال تكميل است و نويسندگان مي توانند از سوژه هاي آن استفاده و در تكميل اين طرح مشاركت كنند.
احمدي اضافه كرد: اين همايش يكي از برنامه هاي جنبي نمايشگاه ملي كتاب دفاع مقدس است كه از 31 شهريور تا هفتم مهرماه در اصفهان برگزار مي شود.
وي همچنين انتشار ويژه نامه اي در نمايشگاه ملي كتاب دفاع مقدس را از ديگر برنامه هاي جنبي اين نمايشگاه اعلام كرد و گفت: اين ويژه نامه از اول تا پايان نمايشگاه به صورت روزانه اخبار نمايشگاه را پوشش مي دهد.

 



برگزاري مراسم قطعه نويسي قرآن كريم در شاهرود

شاهرود- خبرنگار كيهان:
قطعه نويسي قرآن كريم با حضور 32 تن از هنرمندان شاهرودي برگزار شد.
در ايام ماه رمضان از سوي انجمن خوشنويسان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شاهرود، قطعه نويسي قرآن كريم با حضور 32 تن از استادان، مدرسان، اعضا و هنرجويان انجمن در فرهنگسراي مهر اين شهرستان برگزار شد و هنرمندان، قطعاتي از قرآن كريم را باخط خوش به تحرير درآوردند.
در اين مراسم كه در فضاي معنوي با حضور جمعي از هنرمندان برگزار شد، رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شاهرود اين حركت را موجب غناي فرهنگ خوشنويسي و ترويج فرهنگ قرآن در جامعه خواند.

 



پژواك

برپايي نمايشگاه كتاب
سرويس شهرستانها: چهارمين نمايشگاه كتاب اميد با محوريت شعر و داستان در محل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اسفراين برپا شد.
در اين نمايشگاه حدود 3 هزار عنوان در قالب 5 هزار جلد كتاب با تخفيف 10 الي 40درصد در موضوعات ادبيات، تاريخ، دين، هنر و علوم اجتماعي ارائه شد.
اين نمايشگاه از عيد سعيد فطر با همكاري اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي و اداره زندان اسفراين برپا و تا پايان هفته دفاع مقدس پذيراي علاقه مندان است.
نقد فيلم داستاني
داستاني سرويس شهرستانها: پنجمين جلسه كارگاه نمايش و نقد فيلم انجمن سينماي جوانان اسفراين در محل مجتمع فرهنگي هنري اسفراين تشكيل شد.
در اين جلسه فيلم كوتاه داستاني «كوره گندم» به كارگرداني «مجيد بهنود» از هنرمندان شهرستان اسفراين با حضور كارگردان، عوامل و اعضاي انجمن سينماي جوانان اسفراين به نمايش درآمد و درباره مسائل هنري، فني و... فيلم نقد و بررسي شد.
برگزاري جشنواره هنرهاي تجسمي
¤ جشنواره استاني هنرهاي تجسمي (ترنج) ويژه اعضاي كانونهاي فرهنگي هنري مساجد خراسان شمالي به ميزباني شهرستان اسفراين برگزار مي شود.
اين جشنواره يكي از بخشهاي ششمين جشنواره فرهنگي هنري جوانان مساجد است كه اجراي مرحله استاني آن به شهرستان اسفراين واگذار شده است.
دبير جشنواره هنرهاي تجسمي با اعلام اين خبر گفت: در مرحله شهرستاني، مديران كانونهاي فرهنگي هنري مي توانند نفرات برگزيده خود در رشته هاي نقاشي، خوشنويسي، طراحي، عكاسي، گرافيك و كاريكاتور تا تاريخ 30/7/89 به دبيرخانه جشنواره و در مرحله استاني، ساير شهرستانها مي توانند آثار خود را تا تاريخ 15/8/89 به اين شهرستان ارسال كنند.
مرحله استاني جشنواره 7 آذر در شهرستان اسفراين برگزار و از نفرات برگزيده تجليل مي شود.

 



نمايش عكس هاي دفاع مقدس و راهيان نور در اراك

اراك- خبرنگار كيهان:
در آستانه آغاز سي امين سالگشت هفته دفاع مقدس، نمايشگاه عكس دفاع مقدس و راهيان نور در نگارخانه مرحوم محمدمهدي هدايتي در موزه مفاخر استان مركزي در اراك گشايش يافت.
در اين نمايشگاه 40 اثر عكاسي محبوبه سلطاني از مناطق عملياتي غرب و جنوب كشور در دوران دفاع مقدس به نمايش گذاشته شده است.
سلطاني عكس هاي ياد شده را طي سه سال گذشته و در جريان بازديد كاروان هاي راهيان نور از مناطق عملياتي دوران دفاع مقدس تهيه كرده است.
در اين نمايشگاه حضور جوانان در مناطق عملياتي، نحوه بازديد مردم از آن مناطق، به تصوير كشيده شده است.

 



فيلم كوتاه داستاني «اولين سال نو» توليد شد

قم- خبرنگار كيهان:
فيلم كوتاه داستاني «اولين سال نو» توسط حوزه هنري استان قم توليد شد.
به دنبال فراخوان فيلمنامه و طرح فيلمنامه واحد هنرهاي تصويري حوزه هنري استان قم، فيلم كوتاه داستاني «اولين سال نو» به نويسندگي و كارگرداني داوود رجبي، با موضوع اجتماعي به تهيه كنندگي حوزه هنري استان قم توليد شد.
به گزارش روابط عمومي حوزه هنري استان قم: فيلم داستاني «اولين سال نو» كه سومين تجربه كارگرداني داوود رجبي به شمار مي رود، ماجراي پيرمردي است كه از همسر بيمار خود كه دچار فراموشي شده، مراقبت مي كند و از وضعيت به وجود آمده ناراحت و خسته شده است، يك روز با دختر ناشنوايي در پارك روبرو مي شود و با او درد دل مي كند و...
گفتني است اين كارگردان جوان، ساخت دو فيلم كوتاه «نقاشي من» و «آفكند» و همچنين تصويربرداري و تدوين بيش از بيست فيلم كوتاه داستاني و مستند و دريافت جوايز متعدد در زمينه هاي فيلم، فيلمنامه، تصويربرداري، كارگرداني و تدوين را در كوله بار تجربيات و افتخارات خود دارد.

 



برگزاري جشنواره قصه گويي و نمايشگاه نشريه ديواري فرهنگ رضوي در گلستان

گرگان - خبرنگار كيهان:
مديركانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان گلستان گفت: جشنواره قصه گويي و نمايشگاه ديواري با موضوع رضوي در گلستان برگزار شد.
حسين سميعي افزود: اين جشنواره با قصه گويي 22 مربي مراكز فرهنگي هنري با موضوع فرهنگ رضوي و زندگي علي بن موسي الرضا (ع) و نيز نمايش 57 اثر نشريه ديواري از 12 مركز فرهنگي هنري استان گلستان به نمايش گذاشته شد.
سميعي خاطرنشان ساخت: برگزيدگان اين جشنواره كه با ارزيابي فيلم قصه گويي شركت كنندگان انتخاب مي شوند، ابتدا در مازندران به اجراي قصه هاي خود مي پردازند و براي شركت در هشتمين جشنواره بين المللي فرهنگي هنري امام رضا (ع) به مشهد مقدس سفر خواهند كرد.
گفتني است ميزباني جشنواره هاي قصه گويي و نشريه ديواري به ترتيب مازندران و فارس هستند كه امسال برگزاري چهاردهمين جشنواره قصه گويي و نخستين قصه گويي رضوي را برعهده دارند.

 



سهم وردآورد از سه دوره سفر استاني

مدت ها بود بنا داشتم به نيابت از طرف مردم وردآورد به رئيس محترم جمهور از وردآورد و مردمان و مشكلاتش به خاطر از قلم افتادن و ناديده گرفتن آن در سفرهاي استاني بنويسم و گلايه كنم. بنويسم آقاي احمدي نژاد شما چرا؟ شما كه وردآورد و مردمانش را مي شناسي، دردها و مشكلات را مي داني، چون در كسوت شهردار تهران آمدي و ديدي والحق خدمت بزرگي هم كردي، خدمتي فراموش نشدني، كه قدرشناسان قدر مي دانند در دو دوره قدرشناسي خود را هم به اثبات رساندند، ثابت كردند كه خادم و غير او را خوب مي شناسند. مي خواستم بنويسم، از آبي كه شرب نيست اما به خورد مردم مي دهند و پول شرب مي گيرند، از خانه هاي فرسوده اي كه سنتي ساخته شده اند، با عمر چند ده ساله، اما مديريت شهر بدون استدلال فني و علمي، فرسودگي آنها را قبول ندارد، از نيروي انتظامي، چه انتظامي و چه راهور كه فقط براي كشيدن كروكي تصادفات مي آيند، از مدارسش كه حكم خلع يدشان آمده، از پست و مخابرات، از برق و روشنائي معابر، از بهداشت و درمان، از كمبودهاي فرهنگي و اجتماعي از حمل و نقل عمومي و...
آقاي رئيس جمهور! شما چرا؟ شما كه اهل خدمتي و اهل خدمت اهل از قلم انداختن نيست!؟ اما هر بار كه قصد نوشتن كردم قلم بر كاغذ نلغزيد و صبرپيشه كرد، شايد فرصتي ديگر.
تا دوره سوم آغاز شد، به خود و برخي از دوستان نويد دادم اين بار به حساب مي آييم اين بار، اما سومين دوره سفر تهران شروع شد و به پايان رسيد و باز هم خبري نشد و باز هم مشكلات قبل تكرار شد. اين بار ديگر ياراي نوشتن نبود، تا اينكه خبري خواندم، خبري كه باورش سخت است. راستي اگر صحت داشته باشد، پس نوشتن در كيهان چه فايده اي دارد، خبري مبني بر اينكه دكتر كه گفته «كيهان را نمي خوانم!» ولي تصميم گرفتم كه بنويسم، چرا كه نوشتن، كار من است، پس نوشتم تا به وظيفه ام عمل كرده باشم، حال آقاي احمدي نژاد بخواند يا نخواند، مهم آن است كه بنده به وظيفه خود در قبال شهروندانم عمل كردم و به گمانم آنچه را كه مي بايست بنويسم نوشتم و آنكه بايد بداند خواهد دانست.
علي دانه كار- خبرنگار كيهان در وردآورد

 



دبير جشنواره ادبيات كودك و نوجوان رضوي: گستردگي گروه مخاطبان از نقاط قوت جشنواره امام رضاست

مشهد- خبرنگاركيهان
دبير جشنواره ادبيات كودك و نوجوان رضوي گفت: در جذب مخاطب و افزايش تعداد آثار ارسالي توانسته ايم جايگاه خود را در جامعه پيدا كنيم.
داريوش رضواني اظهار داشت: برگزاري جشنواره هاي رضوي در استان هاي كشور و چندين كشور خارجي، قشر وسيعي از هنرمندان، شاعران و نويسندگان را به پيدايش آثار هنري با موضوع امام رضا(ع) تشويق كرده است.
وي خاطرنشان كرد: برپايي اين جشنواره باعث شد هزاران نفر در ايران و ساير كشورها فكر و قلم خود را به كار گيرند تا راجع به آن امام همام(ع) به خلق اثر بپردازند و افكار جامعه رامعطوف به اين جشنواره كنند.
رضواني با اشاره به اين كه برپايي جشنواره امام رضا(ع) در موضوع هاي مختلف به ترويج فرهنگ رضوي در جامعه منجر مي شود يادآور شد: اين جشنواره فرصتي مناسب براي تبيين ابعاد شخصيتي حضرت رضا(ع) است.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي چهارمحال و بختياري گستردگي گروه مخاطبان را از نقاط قوت اين جشنواره دانست و برحضور و استفاده از اساتيد مطرح شعر و ادب كشور در جشنواره ادبيات كودك و نوجوان رضوي تأكيد كرد.
وي توزيع 2هزار و 500فراخوان جشنواره ادبيات كودك و نوجوان رضوي در بين ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامي، سازمان هاي آموزش و پرورش استان، حوزه هنري و كانون هاي پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان ها را از اقدامات دبيرخانه اين جشنواره در استان چهارمحال و بختياري اعلام كرد.
رضواني از تشكيل ستادي در محل برگزاري جشنواره و نظارت بر عملكرد و فعاليت ها خبر داد و تصريح كرد: امسال سعي داريم تا اين جشنواره را نسبت به دوره هاي قبلي آن باشكوه تر برگزار كنيم. هشتمين جشنواره بين المللي فرهنگي هنري امام رضا(ع)17 تا 27 مهرماه طي ايام دهه كرامت در گستره ملي و بين المللي برگزار مي شود.

 



اختصاص تسهيلات مسكن به هنرمندان فعال اصفهاني

اصفهان - خبرنگار كيهان:
معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور گفت: نخستين تسهيلات مسكن هنرمندان به صنعتگران و هنرمندان فعال اصفهاني اختصاص مي يابد.
تهمينه دانيالي با اشاره به وجود بيش از 200 رشته و 2500 كارگاه توليد صنايع دستي در استان اصفهان افزود: با توجه به اينكه بيشتر هنرمندان درآمد زيادي ندارند و به همين دليل صاحب خانه هم نيستند با امضاي تفاهم نامه اي با سازمان مسكن و شهرسازي استان اصفهان طرح خانه دار كردن هنرمندان از محل استقرار اين معاونت آغاز خواهد شد.
وي اظهار داشت: براساس اين تفاهم نامه به هنرمندان ساكن در شهر اصفهان وام 20 ميليون توماني با كارمزد هفت درصد و هنرمنداني كه در شهرهاي اقماري اصفهان ساكن هستند وام 25 ميليون توماني با كارمزد هفت درصد اعطا مي شود.
معاون صنايع دستي كشور با اشاره به اينكه بسياري از انبوه سازان فعال در طرح مسكن مهر آمادگي دارند تا بخشي از هزينه هاي خريد خانه را در قالب اقساط طولاني مدت 5 تا 15 ساله تعريف كنند، اظهار اميدواري كرد تا در نهايت شاهد خانه دار شدن هنرمندان صنايع دستي باشيم.
دانيالي با اشاره به اينكه آماده واگذاري بيش از يك هزار واحد مسكوني به هنرمندان هستيم، اضافه كرد: سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان اصفهان تقاضانامه هايي را ميان هنرمندان توزيع كرده تا افرادي كه فاقد مسكن هستند براي دريافت وام زمين يا خانه به انبوه سازان معرفي شوند.

 



اسلامشهري ها محراب عشق را ديدند

سرويس شهرستانها:
بيش از 9هزار نفر از شهروندان اسلامشهري طي ماه مبارك رمضان نمايش محراب عشق را ديدند.
به گزارش روابط عمومي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اسلامشهر، اين نمايش به همت انجمن هنرهاي نمايشي و با همكاري اداره فرهنگ و ارشاد اين شهرستان به اجرا درآمد و با استقبال شهروندان اسلامشهري روبه رو شد
سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اسلامشهر درباره نمايش محراب عشق گفت: پژمان كاشفي كارگرداني و تهيه كنندگي اين نمايش را به عهده داشت و نمايش مزبور از هفتم شهريور به مدت 6 شب در ورزشگاه امام خميني(ره) اسلامشهر به روي صحنه رفت صادق محمدزاده افزود: نمايش محراب عشق در شب هاي قدر مصادف با شهادت اميرالمومنين علي (ع) به روي صحنه رفت و درآن صحنه هايي از ضربت خوردن حضرت علي (ع) و شهادت آن امام همام به نمايش در آمد.

 



ارسال 47 اثر داستاني به دومين جشنواره ادبيات داستاني بسيج استان مركزي

اراك - خبرنگار كيهان:
مسئول سازمان بسيج هنرمندان سپاه روح الله استان مركزي از ارسال 47 اثر از شهرهاي مختلف به دومين جشنواره ادبيات داستاني بسيج استان در اراك خبر داد.
مصطفي ياري گفت: اين جشنواره بيست دوم شهريور ماه جاري در سالن اجتماعات سپاه روح الله استان مركزي برگزار مي شود و در پايان آثار برتر معرفي خواهد شد.
وي افزود: اين جشنواره با هدف گسترش و توليد آثار فاخر ادبيات داستاني در حوزه انقلاب اسلامي، دفاع مقدس، بسيج و با همكاري معاونت فرهنگي و اجتماعي سپاه روح الله انجام مي شود.
ياري ادامه داد: همچنين نهمين جشنواره استاني تئاتر بسيج استان مركزي بيست ونهم مهرماه امسال در اراك با هدف ترويج فرهنگ عفاف و حجاب، حماسه مقاومت فلسطين، غزه و بسيج برگزار خواهد شد.

 



بازار تبريز؛ گذري در دالان هاي تبريز

بازار تبريز بزرگ تر و مهم ترين بازار سرپوشيده ايران و بدون اغراق يكي از با هويت ترين بازارهاي جهان به شمار مي رود.
اين بازار حدود سه قرن پيش پس از وقوع زمين لرزه ويرانگر تبريز كه بسياري از افتخارات اين سرزمين را نابود و عده زيادي را به كام مرگ كشاند، بازسازي شده است. بازار تبريز در سال 1354 خورشيدي در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است. تاريخ بناي اين مجموعه مشخص نيست؛ ولي بسياري از جهان گرداني كه از قرن چهار هجري تا دوره قاجار از اين بازار بازديد كرده اند، درباره آن اطلاعاتي ارائه داده اند.
اين بازار با داشتن حدود 5500 باب حجره، مغازه و فروشگاه، 40 گونه شغل، 35 باب سرا، 25 باب تيمچه، 20 باب مسجد، 20 باب راسته و راسته بازار، 11 باب دالان و 9 باب مدرسه ديني، به عنوان اصلي ترين مركز داد و ستد مردم تبريز شناخته مي شود.
بازاري كه چندي پيش با سربلندي در فهرست ميراث جهاني يونسكو به ثبت رسيد. بازاري كه سالها محلي امن بوده براي تجاري كه در قلب جاده ابريشم براي داد و ستد وارد ايران ميشدند. شايد اگر آن روزها اگر به صياحاني كه سر مست از معماري زيباي ايراني از اين بازار عبور ميكردند اين خبر را ميديدند آنچنان متعجب نميشدند صياحاني چون ابن بطوطه، ماركو پولو، جاكسن، اولياي چلبي، ياقوت حموي، گاسپار دروويل، الكسيس سوكتيكف، ژان شاردن، اوژن فلاندن، جان كارت رايت، جملي كاردي، كلاويخو، رابرت گرنت واتسن، حمدالله مستوفي و مقدسي كه همواره از رونق و شكوه بازار تبريز تمجيد كرده اند.
اما قرن ها اين شهر و بازارش به جهت قرار گرفتن بر سر شاه راه جاده ابريشم و گذر روزانه هزاران كاروان از كشورهاي مختلف جهان از اين شهر، شهره عالم بوده اند. شهرتي كه شايد آن روز باعث رونق بازار بود امروز مايه افتخار.
هسته مركزي شهر تبريز در داخل يك چهار ضلعي قرار گرفته و بازار تبريز در مركز اين چهار ضلعي واقع شده است. اين بازار از سمت شرق به عالي قاپو (مجموعه كاخ- هاي ولي عهدنشين كه امروز شايد كمتر اثري از آن باقي باشد) و از سمت غرب به مسجد جامع محدود شده و از سمت شمال، بخش هايي از شمال رودخانه مهران رود (چايكنار امروز) را شامل مي شود و اين دو بخش به وسيله پل هاي چوبي كه در امتداد راسته بازار قرار داشتند، به هم متصل مي شدند. نخستين نقشه از بازار تبريز در سال 1327 هجري، در بخشي از نقشه دارالسلطنه تبريز و به دست اسدالله خان مراغه اي ترسيم گرديده است. نقشه اين بازار در بخش شمال شرقي نقشه مذكور رسم شده و اكثر جاي هاي مهم آن نظير تيمچه ها و كاروانسراها در اين نقشه نام گذاري شده اند.
از نيمه دوم قرن سيزده هجري، تاجران انگليسي تبار از طريق جاده ابريشم و پس از عبور از شهرهاي استانبول و طرابوزان، كالاهاي تجاري خود را به بازار تبريز منتقل مي كردند. اين بازار در زمان عباس ميرزا به مركز تجارت انگليسي ها مبدل شده بود.
تبريز پس از سده سيزدهم، پايگاه اصلي تجارت اروپا با مناطق شمالي ايران به شمار مي رفت؛ به گونه اي كه در سال 1256 خورشيدي، اين شهر 25 تا 33 درصد از كل مراودات تجاري كشور را عهده دار بود و از اين حيث برتر از تهران محسوب مي شد. هم چنين تا سال 1285 خورشيدي، تبريز مركز اصلي تجارت ايران با آسياي ميانه شناخته مي شد.
ميراث جهاني يونسكو (World Heritage Sites) نام عهد نامه اي بين المللي است كه در تاريخ 16 نوامبر 1972 ميلادي به تصويب كنفرانس عمومي يونسكو رسيد. موضوع آن حفظ آثار تاريخي، طبيعي و فرهنگي بشر است كه اهميت جهاني دارند و متعلق به تمام انسان هاي زمين، فارغ از نژاد، مذهب و مليت خاص، محسوب مي شوند.
بر پايه اين كنوانسيون كشورهاي عضو يونسكو، مي توانند آثار تاريخي، طبيعي و فرهنگي كشور خود را نامزد ثبت به عنوان ميراث جهاني كنند. حفاظت از اين آثار پس از ثبت در عين باقي ماندن در حيطه حاكميت كشور مربوطه، به عهده تمام كشورهاي عضو خواهد بود.
اين كنوانسيون از يك ديباچه و 38 ماده در هشت فصل تشكيل شده است. در سي و چهارمين جلسه سازمان يونسكو كه در كشور برزيل برگزار گرديد، مجموعه بازار تاريخي تبريز به عنوان بزرگترين سازه سرپوشيده جهان و بخشي از شاهراه ابريشم به ثبت جهاني رسيد.
و اينك اين بازار با تمام شكوه، جلال و عظمت خود ديگر تنها به من و شما تعلق ندارد بلكه به تمام مردم دنيا با هر رنگ، زبان و آئين تعلق دارد.
طي دو سال گذشته مسئولان ايراني ثبت آثار در حال تكميل پرونده و رفع نواقص موجود در پرونده بازار تبريز بودند و با اين تلاش امروز شاهد جهاني شدن بازار تبريز هستيم. ثبت جهاني بازار تاريخي تبريز به مردم جهان ثابت كرد كه تبريز و مردم آن داراي چه اصالت، عظمت و ديانتي هستند و اين اولين باري است در جهان كه يك «بازار» در فهرست آثار يونسكو به ثبت مي رسد و باز هم شهر اولين ها مدالي ديگر بر سينه آويخت تا همچنان ستاره اي پرافتخار باشد در بين اولين ها.
اما شايد اطلاع رساني كيفي سازمان ميراث فرهنگي آذربايجان شرقي در خصوص اين افتخار جهاني ناچيز باشد، شايد تنها لينكي از سايت ميراث فرهنگي آذربايجان شرقي كه آن هم دائماً معيوب است و حتي از طريق موتورهاي جستجوگر قادر به شناسائي و ورود به آن نيست، براي شناساندن اين اثر ناتوان باشد چرا بايد سايت هاي خارجي از محدوده ما كه حتي شايد تاكنون عوامل آن بازار را از نزديك نديده باشند غني ترين مطالب را در مورد بازار تبريز در اختيار مخاطب قرار دهند. شايد، بايد بيشتر به فكر شناساندن آثاري باشيم كه بهتر از شناسنامه و شجره نامه معرف ايراني بودن ماست.
محمد مهدي شهبازي- خبرنگار كيهان در تبريز

 



فرماندار همدان: دغدغه دولت، خدمت به اقشار محروم است

همدان-خبرنگاركيهان:
مردم يك قدم مشاركت كنند، دولت صد قدم برمي دارد.
فرماندار همدان در بازديد از روستاي عربلو از توابع بخش مركزي اين شهرستان و در جمع دانشجويان حاضر در اردوي طرح هجرت 3، گفت: از ابتداي پيروزي انقلاب شاهد سه هجرت بوده ايم كه شامل حضور جوانان در روستاهاي محروم و تشكيل جهاد سازندگي، حضور مردم در جبهه هاي نبرد و طرح اردوهاي هجرت در دولت هاي نهم و دهم است.
حسن قهرماني مطلق افزود: حضور 40 دانشجوي پسر و دختر بسيجي در اردوي طرح هجرت 3 در روستاي عربلو، نمونه كوچكي از اين طرح عظيم است كه كارهاي عمراني و فرهنگي مختلفي توسط آنها براي مردم اين روستا انجام شده است.
فرماندار همدان با شنيدن مشكلات اهالي روستاي عربلو از جمله عدم بهره مندي از شبكه آب بهداشتي، حضور نامنظم بهورز، آلودگي محيط زيست ناشي از ذرات معلق كارخانه فعال نزديك روستا، عدم اجراي طرح بهسازي مطمئن باشيد دولت دهم بيش از پيش دغدغه خدمت به اقشار محروم و روستائيان را دارد.
قهرماني مطلق خاطر نشان ساخت: اگر در مسايلي كه نياز به مشاركت مردم و اهالي دارد، شما خود يك قدم برداريد، دولت صد قدم برمي دارد.
در پايان اين بازديد 12 مصوبه به منظور رفع مسايل و مشكلات مطروحه روستاي عربلو به تصويب رسيد.

 



استاندار يزد در ديدار با نخبگان: اتاق فكر ادارات با حضور نخبگان و صاحبان تجربه ايجاد شود

يزد-خبرنگار كيهان:
استاندار يزد بر ضرورت راه اندازي اتاق فكر در ادارات با حضور صاحبان تجربه و نخبگان مرتبط با هر حوزه تاكيد كرد.
محمدرضا فلاح زاده در نشست با نخبگان گفت: اولويت اول زندگي انسان به عنوان خليفه الله؛ تربيت، تواضع، اخلاق، ايمان به خداوند متعال وعمل صالح است.
وي ضمن اشاره به بيانات رهبر معظم انقلاب (مدظله) افزود: يكي از اعمال صالح در مرحله اول تفكر و در مرحله بعدي توليد علم است.
استاندار يزد همچنين اهميت تنظيم برنامه و عمل به برنامه را در دست يابي به خروجي يادآور شد و افزود: انقلاب اسلامي را حضرت امام(ره) به عنوان يك انسان نخبه به وجود آورد.
وي از شهيدان بهشتي، مطهري، صدوقي (رحمهم الله) و به عنوان نخبگاني تاثيرگذار ياد و اضافه كرد: كساني كه دفاع مقدس را مديريت كردند، كساني كه 50 واحد صنعتي استان را به 3070 واحد رساندند و كساني كه رشد توليد و صادرات اين استان را به ارمغان آوردند، همگي نخبه اند.
استاندار يزد با اشاره به وجود علما، شاعران و معماران برجسته و طراز اول در استان يزد، افزود: استان يزد همواره جايگاه نخبه پروري بوده است و امروزه نيز بستر فعاليت نخبگان براي پژوهش و ايده پردازي در استان يزد فراهم مي باشد.

 



استاندار گلستان: دولت در نوكري و خدمت به مردم با سرعت پيش مي رود

گنبدكاووس- خبرنگار كيهان:
استاندار گلستان گفت: طي 5 سال گذشته دولت در نوكري و خدمت رساني به مردم با سرعت حركت كرده است.
«جواد قناعت» در مراسم افتتاح متمركز 598 پروژه عمراني، اقتصادي، توليدي و خدماتي شهرستان گنبدكاووس با بيان اينكه خدمات نظام جمهوري اسلامي طي 31 سال گذشته هرگز قابل مقايسه با دوران قبل از انقلاب نيست، گفت: اقدامات و حركات جهشي دولت دكتر احمدي نژاد نيز طي 5 سال گذشته با اقدامات دولت هاي قبل از آن، قابل قياس نيست.
قناعت در اين خصوص، اضافه كرد: به عنوان مثال طي 26 سال قبل از دولت نهم تعداد مراكز آموزش عالي گلستان تنها 23 مورد بوده است اما اين تعداد اكنون به 41 مركز رسيده است و يا ميزان برخورداري روستاها از آب شرب سالم از 51درصد به 67درصد و ميزان روستاهاي برخوردار از نعمت گاز طبيعي از 37درصد به 69درصد افزايش يافته است.
وي، افزايش تعداد دانشجو از 36 هزار به 65هزار، افزايش تخت بيمارستاني از يكهزار و 938 تخت به 2هزار و 385 تخت، افزايش پايگاه هاي اورژانس جاده اي از 10 پايگاه به 24 پايگاه و افزايش فرستنده هاي راديويي از 283 دستگاه به 516 دستگاه و نيز افزايش تعداد فضاهاي ورزشي از 97 فضا به 189 فضاي ورزشي يا افزايش سرانه ورزشي از 2 دهم درصد به 7 دهم درصد را از ديگر اقدامات دولت طي 5 سال گذشته و مقايسه آن با 26 سال قبل از دولت نهم برشمرد.
قناعت با بيان اينكه جريان اصولگرايي منحصر به فرد يا اشخاص خاصي نيست، افزود: بايد تلاش شود رويكردهاي اين جريان در كشور نهادينه و به فرهنگ عمومي تبديل شود تا خدمت به مردم در راس امور همه مسئولان كشور قرار گيرد.
استاندار گلستان در پايان سخنان خود نيز از افتتاح يا آغاز عمليات اجرايي 2650 پروژه عمراني، اقتصادي، توليدي و خدمات طي هفته دولت امسال در شهرستان هاي مختلف اين استان خبر داد و گفت: انجام اين تعداد پروژه نشان از عزم عمومي دولت و كارگزاران آن براي خدمت بيشتر به مردم است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14