(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 25 شهريور 1389- شماره 19742

كوتاه اقتصادي
صدور قبض ميان دوره اي براي مشتركان پرمصرف تلفن ثابت
ورود ايران به باشگاه صادركنندگان بنزين در جهان
متخصصان ايراني پروژه هاي سدسازي و برق رساني سريلانكا را اجرا مي كنند
سهميه بنزين شخصي ها ماهانه شد همان 60ليتر
هفته آينده تفاهمنامه 3 جانبه اعزام نيروي كار به خارج نهايي مي شود
بلومبرگ: رشد شاخص بورس ايران نماد بي تاثير بودن تحريم هاست
تعيين مديران بانك هاي دولتي براساس قانون با وزير اقتصاد است
يك مقام مسئول: واردات 400 محصول كشاورزي ممنوع مي شود
وزير صنايع: بخش صنعت و معدن ايران محدوديتي براي همكاري با كشورهاي آفريقايي ندارد
طي 3 سال اخير شمار بيكاران در آمريكا 100درصد افزايش يافت



كوتاه اقتصادي

¤ رئيس شركت دولتي پتروبنگلاي بنگلادش گفت: مشاركت اين كشور در خط لوله انتقال گاز ايران به پاكستان و هند براي مصرف كنندگان بنگلادشي كه با كمبود گاز طبيعي مواجه هستند «سودمند» خواهد بود.
¤ قطر عنوان رقابت پذيرترين اقتصاد را در منطقه خاورميانه بدست آورد. براساس تازه ترين گزارش مجمع جهاني اقتصاد، قطر در زمينه شاخص رقابت پذيري اقتصاد رتبه 17جهان را كسب كرده و در خاورميانه نيز اول شد. رتبه سال گذشته اين كشور 22بود.عربستان نيز با كسب رتبه جهاني 21 رده دوم را در خاورميانه به خود اختصاص داد.
¤ به گفته مديركل دفتر مقررات واردات گمرك كشور، ممنوعيت واردات اقلام كشاورزي كه چند روز قبل از سوي وزارت بازرگاني اعلام شد، هنوز ابلاغ نشده است و اين موضوع بايد از سوي اداره مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگاني به گمرك كشور ابلاغ شود.
¤ ميزان توليد كنسانتره زغال سنگ در پنج ماهه منتهي به پايان مرداد ماه سال جاري در مجموع به 427 هزار و 659 تن رسيد.به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، همچنين ميزان استخراج زغال سنگ نيز در مدت ياد شده برابر با 687 هزار و 839 تن بود.
¤ صادرات روغن سوياي آرژانتين به ايران با افزايش قابل توجه به 233 هزار تن در ماه هاي ژانويه تا اوت 2010 رسيد.افزايش صادرات آرژانتين به ايران پس از آن انجام شد كه صادرات روغن سوياي برزيل به ايران كاهش يافت.
¤ مديركل روابط عمومي شركت مخابرات ايران گفت: امسال ممكن است به جاي برگزاري مزايده، شماره هاي رند همراه اول به حراج گذاشته شوند و به بالاترين قيمت پيشنهادي به فروش رسند و تغييراتي نيز در قيمت ها ايجاد شود.
¤ موسسه مالي و اعتباري مهر با اعلام شماره حساب خواستار كمك به سيل زدگان پاكستان شد.موسسه مالي و اعتباري مهر در اطلاعيه اي اعلام كرد. شماره حساب 284000 در كليه شعب اين موسسه آماده دريافت كمك هاي نقدي هموطنان به سيل زدگان پاكستاني است.
¤ در حالي مقامات وزارت بازرگاني از صادرات 700 هزار تني گندم در 5 ماهه امسال خبر داده بودند كه آمارهاي گمرك نشان مي دهد، طي اين مدت تنها 96 هزار تن گندم صادر شده است.
¤ مديركل امور مشتركان شركت ارتباطات سيار ايران تاكيد كرد: دفاتر خدمات ارتباطي حق مطالبه هيچ مبلغ نقدي از متقاضيان ندارند مگر زماني كه مراجعه كننده متقاضي دريافت قبض المثني است.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2270 الي 2275، 76945، 76948، 60530، 12966،5595 الي 5597، 5590 الي 5593، از روز شنبه به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ مديركل بازرگاني اروپا و آمريكا سازمان توسعه تجارت ايران گفت: كشورهاي مشترك المنافع با داشتن 278 ميليون نفر جمعيت يكي از كليدي ترين و مهمترين شركاي اقتصادي، بازرگاني، تجاري و صدور خدمات فني و مهندسي جمهوري اسلامي ايران در منطقه و جهان هستند.
¤ معاون وزير اقتصاد از امضاي يادداشت تفاهم همكاري في ما بين بانك تجارت و سازمان سرمايه گذاري به منظور گسترش و توسعه فعاليتهاي مربوط به تامين مالي طرحهاي كشور خبر داد.
¤ نمايشگاه و همايش ملي توانمندي هاي صنايع هوايي و فضايي ايران از روز 7 مهر به مدت سه روز و با حضور حدود 200 شركت خصوصي هوايي و فضايي كشور برگزار مي شود.

 



در گفت وگو با كيهان اعلام شد
صدور قبض ميان دوره اي براي مشتركان پرمصرف تلفن ثابت

مصرف مشتركين تلفن ثابت در استان تهران طي يك دوره اگر از 100 هزار تومان بيشتر شود براي آنها قبض ميان دوره اي صادر مي شود.
به گزارش خبرنگار ما به دنبال تماس برخي مشتركان تلفن ثابت در تهران با روزنامه مبني بر اينكه مخابرات براي آنها قبض ميان دوره اي صادر و آنها را ملزم به پرداخت مبلغ قبض مي نمايد، «مهندس علي عرب» مديركل امور مالي شركت مخابرات استان تهران در گفت وگويي با كيهان به اين مسئله پاسخ داد. وي به خبرنگار ما گفت: اين موضوع جديدي نيست و اين امر از سال 86 در استان تهران اجرا مي شود. عرب در اين باره گفت: در برهه زمان سال 86 به مشكل برخورد كرديم و آن اينكه برخي قبض هاي مشتركين با مصرف بالاي 100 هزار تومان و حتي 400 هزار تومان صادر مي شد ولي پرداخت نشده بود. در مراجعه به منازل و يا دفاتر تجاري صاحبان ملك بي اطلاع از ميزان قبض صادر شده اعلام مي كردند مستأجر، منزل و يا دفتر را تخليه كرده و دسترسي هم ندارند. وي افزود: از آنجايي كه برخي خطوط تلفن نيز استيجاري است، كساني كه اين نوع تلفن را اجاره مي كردند با دادن آدرس واهي پس از استفاده از خط با مبالغ بالا نسبت به پرداخت اقدام نمي كردند كه اين مشكلات منجر به چنين تصميمي شد كه براي مشتركان پرمصرف قبض ميان دوره اي صادر شود. عرب با بيان اينكه اين مشكل بيشتر در ارتباط با تماس مشتركان با خارج كشور رخ مي داد و يا جديداً برخي خانواده ها پس از صدور قبض متوجه مي شوند فرزندان آنها با استفاده از اينترنت قبض هاي با مبالغ بالا براي آنها صادر مي شود گفت: تمام مشتركان پرمصرف در استان تهران به 5 درصد هم نمي رسند و طبيعي است كه براي اين دسته از مشتركان قبض ميان دوره اي صادر مي شود. وي ميانگين مصرف مشتركان را 30 هزار تومان اعلام كرد و گفت: اگر مشتركي ميزان مصرف يك دوره او از 100 هزار تومان بيشتر شود مي تواند يك بار بصورت اقساط اين قبض را پرداخت كند.

 



ورود ايران به باشگاه صادركنندگان بنزين در جهان

وزير نفت در پيام خود به مناسبت توليد ضربتي و مستمر بنزين در مجتمع هاي پتروشيمي از ورود ايران به باشگاه صادركنندگان بنزين جهان خبر داد.
متن اين پيام به اين شرح است: در آستانه سالروز حماسه دفاع مقدس ملت ايران، با تاييدات الهي و اتكا به توانمندي و تعهد كاركنان و مديران مؤمن، كارآمد و خلاق صنعت نفت شاهد سربلندي ميهن اسلامي در عبور از آزموني ديگر و دستيابي به موفقيتي بي نظير هستيم.
دستاوردهاي درخشان و تحسين برانگيز كه در شرايطي خطير بدست آمد و توليد بنزين در داخل كشور را به مرز خودكفايي رساند.
اين موفقيت گران سنگ در كنار صدها حماسه ديگر، بيانگر اين واقعيت است كه خانواده بزرگ صنعت نفت، فصلي جديد و تحول آفرين در تامين نيازهاي اساسي كشور و قطع وابستگي به كشورهاي سلطه طلب را آغاز كرده است.
دستيابي به اين دستاورد عظيم ملي، آخرين نمايش اقتدار، خلاقيت، پايمردي و صلابت مديران و كاركنان صنعت نفت نيست، بلكه در آينده اي نزديك شاهد كسب عنوان صادركننده بنزين به ساير كشورهاي جهان خواهيم بود.
اكنون صنعت نفت ايران با تجارب گرانبها و در اجراي منويات رهبر فرزانه انقلاب و سياست هاي توسعه اي دولت در سال «همت مضاعف و كار مضاعف» رو به سوي آينده اي روشن تر و باشكوه تر قرار دارد، اين توفيقات را در پرتو اقتدار نظام جمهوري اسلامي ايران و تلاش خستگي ناپذير آحاد كاركنان و مديران محترم صنعت نفت نظير پايمردي آنان در صحنه كارزار دوران حماسه دفاع مقدس در مقابله با استكبار جهاني مي توان ارزيابي كرد.
اينجانب با ابراز قدرداني و تشكر صميمانه از همه دست اندركاران اين رخداد غرورآفرين در يك برنامه منظم و يكپارچه و هماهنگي كامل بين چهار شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي، شركت ملي صنايع پتروشيمي، شركت ملي نفت ايران و شركت ملي گاز ايران از خداوند سبحان و بلندمرتبه موفقيت مستدام و پيشرفت همه جانبه و سرافرازي روزافزون در تمامي عرصه هاي صنعت نفت را مسئلت مي نمايم.

 



با امضاي 6 سند همكاري
متخصصان ايراني پروژه هاي سدسازي و برق رساني سريلانكا را اجرا مي كنند

6 يادداشت تفاهم و سند همكاري در زمينه گمرك، خواهرخواندگي بندر شهيد رجايي و بندر كلمبو و يادداشت تفاهم شناسايي گواهي نامه دريانوردي بين وزراي بازرگاني ايران و سريلانكا امضا شد.
مهدي غضنفري وزير بازرگاني كشورمان در راس هيئتي براي گسترش روابط دوجانبه در زمينه هاي گوناگون اقتصادي به سريلانكا سفر كرده است. يكي ديگر از اهداف اين سفر برگزاري نهمين اجلاس كميسيون مشترك همكاري هاي اقتصادي و بازرگاني دو كشور بود كه عصر ديروز با امضاي 6 تفاهم نامه به كار خود پايان داد.
سريلانكا جزيره اي گرمسيري است كه در جنوب شرق هند واقع است و 21 ميليون نفر جمعيت دارد. چاي و فلفل، منسوجات، الماس، زمرد، ياقوت، الوار و ماهي محصولات عمده صادراتي سريلانكا هستند.
همچنين ارتقا و رشد تجارت ايران و سريلانكا، مشاركت در برگزاري نمايشگاه هاي بين المللي و بازرگاني در دو كشور، توسعه روابط دريايي، بندري و كشتيراني و اجراي طرح هاي خدمات فني و مهندسي از جمله اهداف برپايي نهمين اجلاس كميسيون مشترك همكاري هاي اقتصادي و بازرگاني ايران و سريلانكا بود.
به گزارش شبكه اطلاع رساني بازرگاني ايران (شابا) مهدي غضنفري با اشاره به امضاي چندين يادداشت تفاهم و قرارداد اقتصادي ميان ايران و سريلانكا در پايان كميسيون مشترك اقتصادي دو كشور گفت: متخصصان ايراني پروژه هاي سدسازي و برق رساني در سريلانكا را اجرا خواهند كرد.
وي يادآور شد: شركت هاي خدمات فني و مهندسي بخش خصوصي ايران، قرارداد احداث سد به ارزش 450 ميليون دلار با طرف سريلانكايي را به امضا رسانده اند. همچنين قراردادي براي برق رساني به هزار روستا در سريلانكا منعقد شده است.
وزير بازرگاني گفت: مقامات سريلانكا توان خدمات فني و مهندسي شركت هاي ايراني را كاملا باور دارند و به گسترش همكاري ها در اين بخش ها علاقمند هستند و در پايان كميسيون مشترك دو كشور قطعا اجراي پروژه هاي جديد در دستور كار قرار خواهد گرفت.
اين گزارش حاكي است: جمهوري اسلامي ايران آمادگي خود را براي صدور دارو و تجهيزات پزشكي به كشور سريلانكا اعلام كرد.
وزير بازرگاني كشورمان همچنين در حاشيه اجلاس نهمين كميسيون مشترك همكاري هاي اقتصادي ايران و سريلانكا، با وزير بهداشت اين كشور ديدار كرد.
وي در اين ملاقات با اشاره به پيشرفت هاي علمي ايران در زمينه پزشكي و خودكفايي ايران در توليد برخي داروهاي نوين و پيشرفته همچون داروهاي ضدسرطان، براي صدور دارو و تجهيزات پزشكي كشورمان به سريلانكا اعلام آمادگي كرد.
غضنفري گفت: در سال هاي اخير متخصصان ايراني پيشرفت هاي چشمگيري در عرصه توليد داروهاي با فن آوري بالا داشته اند و جمهوري اسلامي ايران هم اكنون در زمره كشورهاي صادركننده داروها و تجهيزات نوين پزشكي قرار دارد.
وي همچنين به توليد داروهاي پزشكي هسته اي اشاره كرد و گفت: با استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي، دانشمندان ايراني در توليد بسياري از داروهاي پزشكي هسته اي به موفقيت هايي دست يافته اند و آماده ايم اين توليدات منحصر به فرد را در اختيار ساير كشورها از جمله سريلانكا قرار دهيم. براساس اين گزارش: وزير بهداشت سريلانكا نيز با تاكيد بر گسترش روابط علمي و پزشكي في مابين، از صدور دارو و تجهيزات پزشكي توليد ايران به اين كشور استقبال و ابراز اميدواري كرد: با ايجاد تسهيلات تجاري، حضور تجار ايراني و سريلانكايي افزايش يافته و روابط تجاري دو كشور بيش از پيش گسترش يابد.
گفتني است: هم اكنون بيش از 90 درصد داروهاي موردنياز كشور سريلانكا از خارج تامين مي شود.
ديدار با رئيس جمهور
رئيس جمهور سريلانكا گسترش مناسبات سياسي و اقتصادي با جمهوري اسلامي ايران و همكاري دو كشور در مجامع بين المللي را خواستار شد.
«ماهيندا راجاپاكسه» در ديدار مهدي غضنفري وزير بازرگاني با ابراز خرسندي از برگزاري نشست كميسيون مشترك همكاري هاي اقتصادي ايران و سريلانكا تاكيد كرد: دو طرف بايد براي ارتقاي مناسبات به گونه مضاعف تلاش كنند.
وي با ابراز خرسندي از سفر گذشته خود به ايران و ديدار با مسئولان عاليرتبه نظام جمهوري اسلامي ايران از وزير بازرگاني كشورمان خواست سلام رئيس جمهور و ملت سريلانكا را به دكتر احمدي نژاد ابلاغ كند. راجا پاكسه با اشاره به اجراي طرح هاي مختلف فني و مهندسي از سوي شركت هاي ايراني در سريلانكا گفت: ما از حضور مهندسان و متخصصان بخش هاي خصوصي ايران در كشورمان استقبال مي كنيم.
رئيس جمهور سريلانكا با بيان اين كه ايران يكي از تامين كنندگان نفت خام سريلانكا محسوب مي شود، براي تامين گاز مايع موردنياز اين كشور از ايران اعلام آمادگي و ابراز اميدواري كرد اين موضوع مهم به زودي محقق شود.
برپايه اين گزارش، وزير بازرگاني جمهوري اسلامي ايران هم در اين ديدار با اشاره به اجراي طرح برق رساني به يك هزار روستاي سريلانكا توسط شركت هاي ايراني و نيز اجراي طرح سدسازي به ارزش 450 ميليون دلار به دست مهندسان ايراني در سريلانكا، بر توسعه مناسبات تهران و كلمبو در همه بخش ها تاكيد كرد.
مهدي غضنفري با ارايه گزارشي از روند برگزاري نشست كميسيون مشترك جمهوري اسلامي ايران و سريلانكا، اجرايي شدن فوري قراردادها و موافقتنامه هاي همكاري ميان دو كشور را خواستار شد.

 



سهميه بنزين شخصي ها ماهانه شد همان 60ليتر

تا زمان اجراي طرح هدفمند شدن يارانه ها، سهميه بنزين خودروهاي شخصي ماهانه اعلام مي شود.
محمد رويانيان رئيس ستاد حمل ونقل و سوخت كشور در جمع خبرنگاران گفت: چون قرار است طرح هدفمند شدن يارانه ها بزودي اجرا شود، تا زمان اعلام اين طرح از سوي رئيس جمهور، سهميه بنزين خودروهاي شخصي به جاي سه ماه از اين پس ماهانه اعلام مي شود. وي سهميه مهرماه را همان 60ليتر اعلام كرد و گفت: سهميه خودروهاي عمومي نيز تغيير نكرده و آنها نيز سهميه خود را ماهانه با شارژ در كارت دريافت خواهند كرد.
هشدار به دارندگان وانت بار
رويانيان در بخش ديگري از اين گفت وگو، به دارندگان وانت هشدار داد كه تا 15 مهرماه فرصت دارند وضعيت خود را با ثبت نام در سايت هاي وزارت كشور و وزارت راه مشخص كنند. وي افزود: دارندگان وانت بار كه شغل آنها حمل بار و كالا در كشور است مي بايد در اين سايت ها ثبت نام كنند تا وضعيت مصرف بنزين آنها روشن شود، ضمن آنكه از خدمات حمايتي مانند بيمه تأمين اجتماعي و بازنشستگي نيز برخوردار خواهند شد. رويانيان هشدار داد دارندگان وانت بار كه تا 15 مهر در يكي از سايت هاي وزارت كشور و يا وزارت راه ثبت نام نكنند از كليه حمايت هاي لازم محروم خواهند شد. رئيس ستاد حمل ونقل و سوخت همچنين درباره وضعيت آژانس هاي اتومبيل كرايه گفت: اعضاي اين صنف همچنان در تابعيت نظام صنفي خواهند ماند و مديريت آنها بايد هرچه سريعتر ساماندهي شوند تا مورد حمايت قرار گيرند.
رويانيان درخصوص ناوگان اتوبوسراني و تاكسيراني گفت: ظرفيت اين ناوگان حدود 30تا 40درصد قابل افزايش است و با اصلاح نظام مديريتي و همكاري شهرداران سراسر كشور بايد اين امر محقق شود. وي افزود: شهردار تهران در اين زمينه قول مساعد داده و اين مسئله يكي از راههاي افزايش بهره وري در ناوگان اتوبوسراني و تاكسيراني است.

 



هفته آينده تفاهمنامه 3 جانبه اعزام نيروي كار به خارج نهايي مي شود

تفاهمنامه كمك 300 تا 400 دلاري سازمان توسعه تجارت به دفاتر كاريابي خارجي براي اعزام هر نيروي كار هفته آينده بين وزارت كار، وزارت بازرگاني و انجمن صنفي كاريابي ها امضا مي شود.
به گزارش خبرگزاري مهر، تيرماه سالجاري تفاهم نامه اي به امضاي قائم مقام وزير كار در امور بين الملل، معاون وزير بازرگاني و رئيس هيئت مديره انجمن صنفي كاريابيهاي بين المللي ايران رسيد كه براساس آن، قرار است در قالب يك توافق 3 جانبه و براساس تبصره 3 ماده 27 آئين نامه اجرايي قانون صادرات و واردات مبني بر حمايت از صادرات نيروي كار و اعزام به خارج از كشور، پنج هدف كلي محقق شود.
تقويت و تعميق ارتباط موثر و فعال درون بخشي و برون بخشي براي توسعه اشتغال در خارج از مرزهاي كشور، حضور هرچه بيشتر در بازارهاي كار جهاني، همكاري براي استفاده از توانمنديهاي طرفين، تدوين بسته هاي آموزش مهارتي براساس استانداردهاي بين المللي و طراحي و اجراي طرحهاي پژوهشي مرتبط با اشتغال در خارج از كشور، پنج هدف اصلي اين تفاهم نامه اعلام شده است.
همچنين حضور هرچه بيشتر فارغ التحصيلان و نيروهاي فني در بازارهاي كار جهاني، صدور خدمات فني و مهندسي و پزشكي، جذب درآمد ارزي براي ايرانيان خارج از كشور و استفاده از توانمنديهاي بين المللي مدنظر قرار دارد. تشكيل كارگروههاي تخصصي براي پيگيري موضوعات تعيين شده و برگزاري جلسات هر 6ماه يكبار از مفاد ديگر اين تفاهمنامه است.
كمك 300 تا 400 دلاري به ازاي هر اعزام به خارج از برنامه هايي است كه در صورت توافق نهايي از سوي سازمان توسعه تجارت ايران پرداخت خواهد شد. ميزان دقيق پرداخت براي اعزام هر نيروي كار به شرط ارائه مدارك و مستندات براساس نوع كشور و شغل تعيين و قابل پرداخت است.

 



بلومبرگ: رشد شاخص بورس ايران نماد بي تاثير بودن تحريم هاست

بلومبرگ در گزارشي با اشاره به رتبه اول سوددهي بورس ايران در خاورميانه، رشد شاخص بورس را نمادي از آسيب ناپذيري اقتصاد ايران در برابر تحريم ها دانست.
به گزارش بلومبرگ، بورس ايران در كمتر از سه ماه با رشد 23 درصدي همراه بوده كه در نوع خود ركوردي جديد است كه به وضوح دوري ايران را از آثار تحريم هاي بين المللي نشان مي دهد.شاخص تي اس اي ايران از ميزان 15 هزار واحد در سه ماهه گذشته به 18 هزار و 400 واحد در پايان معاملات هفته گذشته رسيد كه ارزش بازار را از 70 ميليارد دلار در اواسط جولاي به بيش از 80 ميليارددلار رسانده است. اين در حالي است كه ايران زير بار دور چهارم تحريم ها عليه خود است كه در پي برنامه هسته اي از سمت اروپا و آمريكا اعمال شده است. رشد بازار سرمايه ايران نشان مي دهد كه ايران خوداتكايي خود را بدون خللي ادامه مي دهد.

 



تعيين مديران بانك هاي دولتي براساس قانون با وزير اقتصاد است

وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: تعيين مديران بانك هاي دولتي براساس قانون مصوب مجلس شوراي اسلامي با وزير اقتصاد است.
سيدشمس الدين حسيني در گفت وگو با ايرنا، در خصوص تعيين صلاحيت مديران دولتي توسط بانك مركزي، افزود: روال قانون در اين خصوص شفاف و روشن است و بايد بر همين اساس نيز حركت كرد.
وي اظهار داشت: براساس قانون مصوب مجلس با عنوان قانون تسهيل نمايندگي دولت در مجامع بانك ها به وزير امور اقتصادي و دارايي سپرده شده است و بر همين اساس اعضاي هيات مديره و مديران عامل بانك هاي دولتي با پيشنهاد وزير اقتصاد و تصويب مجمع عمومي منصوب مي شوند.
حسيني ادامه داد: در مجامع عمومي بانك ها وزير اقتصاد به عنوان رئيس و معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهوري و همچنين وزراي صنايع، مسكن، جهاد كشاورزي، بازرگاني و تعاون اعضاي آن را تشكيل مي دهند و بر همين اساس صلاحيت افراد در اين مجمع ارزيابي و تعيين مي شود.
وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: بانك مركزي نيز به عنوان ناظر پولي در خصوص تعيين صلاحيت مديران در بخش خصوصي ايفاي نقش مي كند.
وي درباره تغيير مديران بانك هاي ملي، سپه و مسكن در چند دوره گذشته، گفت: از آنجا كه اين بانك ها دولتي هستند تغييرات مديران آنها نيازي به اخذ مجوز از بانك مركزي نداشته و براساس قانون افراد با شاخصه هايي نظير تجربه، تحصيلات عالي و غيره به مجمع معرفي و انتخاب شده اند.
وي در خصوص تعيين صلاحيت نشدن مديرعامل بانك صادرات نيز گفت: با توجه به اين كه بانك صادرات خصوصي شده و ديگر در زمره بانك هاي دولتي محسوب نمي شود سيد محمد جهرمي از طريق رئيس هيات مديره اين بانك سال گذشته به بانك مركزي معرفي شده و اين بانك نيز بطور رسمي وي را تاييد كرده است.

 



يك مقام مسئول: واردات 400 محصول كشاورزي ممنوع مي شود

مديركل دفتر حمايت از سرمايه گذاري كارآفريني و توسعه تجارت كشاورزي از تهيه ليست جديد ممنوعيت واردات بيش از 400 محصول كشاورزي ديگر خبر داد.
عباس حاجيان در گفتگو با مهر گفت: واردات اين محصولات كشاورزي فعلا ممنوع خواهد بود و شرايط و حقوق ورودي جديد پس از اعلام وزير جهاد كشاورزي به وزارت بازرگاني ابلاغ مي شود.
به گفته وي فهرست اين 400 قلم كالاي كشاورزي به امضاي صادق خليليان وزير جهاد كشاورزي مي رسد.وي تصريح كرد: تمامي اقلام اين فهرست مواد غذايي هستند و فهرست اقلام مشترك ميان وزارت جهاد كشاورزي و وزارت صنايع و معادن در جلسه مشترك ميان اين دو وزارتخانه نهايي مي شود.حاجيان از تشكيل ستاد ويژه در وزارت جهاد كشاورزي خبر داد و تصريح كرد: اين ستاد با دستور وزير جهاد كشاورزي در معاونت برنامه ريزي و دفتر حمايت از سرمايه گذاري كارآفريني و توسعه تجارت كشاورزي براي تعيين شرايط جديد واردات در صورت نياز و حقوق ورودي محصولات كشاورزي تشكيل شده است.وي افزود: تمامي معاونت هاي تخصصي، نمايندگان وزارت بازرگاني و صنايع و معادن و ديگر دستگاه هاي اجرايي مرتبط با اين موضوع در اين ستاد حضور دارند.

 



وزير صنايع: بخش صنعت و معدن ايران محدوديتي براي همكاري با كشورهاي آفريقايي ندارد

وزير صنايع و معادن با بيان اينكه آفريقا براي ايران سرزمين فرصتها است گفت: اين وزارتخانه هيچ محدوديتي براي همكاري با كشورهاي آفريقايي ندارد.
علي اكبر محرابيان در نشست هم انديشي وزراي صنايع كشورهاي آفريقايي با جمهوري اسلامي ايران گفت: توسعه روابط صنعتي و معدني جمهوري اسلامي ايران با قاره آفريقا كه شامل 54 كشور و جمعيتي حدود 900 ميليون نفر كه بيش از 50 درصد آنها مسلمان بوده و 30 كشور نيز عضو سازمان كنفرانس اسلامي هستند، بسيار حائز اهميت است.
وزير صنايع و معادن با تأكيد بر استقبال ايران از اين فرصت پيش آمده براي توسعه هر چه بيشتر همكاريها خاطرنشان كرد: به همين دليل ما به آفريقاي بزرگ لقب «آفريقا، سرزمين فرصت ها» را داديم و در همين جا آمادگي خود را براي همكاري همه جانبه با كشورهاي آفريقايي اعلام مي كنيم، بطوري كه بخش صنعت و معدن ايران هيچ محدوديتي براي توسعه همكاري با كشورهاي آفريقايي ندارد.
وي يادآور شد: همانطور كه ايران از ظرفيتهاي صنعتي و معدني بسيار خوبي برخوردار است و در عرصه هاي جهاني نيز خوش درخشيده است، آفريقا نيز از ظرفيتها و استعدادهاي فراواني براي حضور و تأثيرگذاري در مناسبات جهاني برخوردار است كه با افزايش روابط ايران و آفريقا و بهره مندي آفريقا از دانش فني و تكنولوژي نوين صنعتي ايران، اين قاره پهناور مي تواند نقش سازنده اي در برپايي مناسبات جديد جهاني داشته باشد.
محرابيان با اشاره به زمينه هاي همكاري ايران و كشورهاي آفريقايي افزود: با تكيه بر تجربه همكاري هاي گذشته ايران و آفريقا و با توجه به ظرفيتهاي خوب جمهوري اسلامي ايران، زمينه هاي همكاري خوبي در حوزه هاي مختلف از جمله زمين شناسي، معدن و صنايع كشاورزي وجود دارد.
وي بر فعال سازي و ساماندهي و تعاملات بخش خصوصي و استفاده از ظرفيتهاي قابل توجه آنها براي توسعه همكاريها تأكيد كرد.وزير صنايع و معادن از برگزاري اجلاس وزراي صنايع ايران با كشورهاي آفريقايي خبر داد و اظهار اميدواري كرد: در آينده اي نزديك با حضور وزراي صنايع از كشورهاي مختلف قاره آفريقا در ايران شاهد تداوم و توسعه بيش از پيش همكاريهاي خود با قاره آفريقا باشيم.محرابيان تأكيد كرد: آفريقا به رغم منابع انساني توانا، انرژي و مواد معدني غني و منابع طبيعي سرشار خدادادي مانند: آب و خورشيد، بدليل تحمل قرنها فشار استعمارگران غربي از پيشرفتهاي جهاني عقب نگه داشته شده است.وي تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران امروز روابط بسيار خوبي با كشورهاي همسايه، آسيايي، آفريقايي و آمريكاي لاتين دارد كه از آن جمله مي توان به پروژه هاي فعال در كشور ونزوئلا كه بالغ بر 57 پروژه است و همچنين كشور سنگال اشاره كرد.
محرابيان به پيشرفتهاي خوب ايران در حوزه صنعت خودرو و ماشين آلات كشاورزي، ايجاد شركتهاي خودروسازي در كشورهاي مختلف و از جمله برخي كشورهاي آفريقايي اشاره كرد و گفت: همكاريهاي خوبي با ساير كشورها در زمينه هاي صنايع، سيمان، حمل و نقل، آلومينيوم، غذايي و نساجي انجام شده است.

 



طي 3 سال اخير شمار بيكاران در آمريكا 100درصد افزايش يافت

بنابر آمار اعلام شده توسط وزارت كار آمريكا، شمار بيكاران در اين كشور طي 3 سال اخير 2برابر شده است.
به گزارش خبرگزاري ها، براساس آمار نرخ بيكاري منتشر شده توسط وزارت كار آمريكا، شمار بيكاران در اين كشور كه در سال 2007 حدود 7 ميليون نفر بود، در 3 سال اخير در اثر تبعات گسترده بحران مالي و اقتصادي، به نزديك 15ميليون نفر افزايش يافته است.
اين آمار نشان مي دهد نرخ بيكاري نيز كه در سال 2007 مابين 4 تا 5 درصد در نوسان بود، هم اكنون به حدود 10درصد افزايش پيدا كرده است.طبق آخرين آمارگيري وزارت كار آمريكا، در ماه آگوست 2010، بالغ بر 14ميليون و860 هزار نفر در اين كشور بيكار هستند. اين ميزان بيكار نسبت به آگوست سال 2007 (پيش از شروع بحران اقتصادي) فقط 7 ميليون و96 هزار نفر بود. مقايسه اين دو رقم حاكي از رشد 109درصدي بيكاري در ايالات متحده در 3 سال اخير است. نرخ بيكاري نيز از 6/4 درصد در آگوست 2007 هم اينك به 6/9 درصد افزايش پيدا كرده است. ورشكست شدن تعداد زيادي از شركت هاي تجاري و كارخانجات و تعديل نيرو در شمار زيادي از شركت هاي بزرگ، عامل چنين رشد بي سابقه اي در ميزان بيكاري در آمريكاست.
مشاور جديد اقتصادي كاخ سفيد نيز اعلام كرد كه نرخ بالاي بيكاري در آمريكا همچنان ادامه خواهد داشت. اوستان گولسبي كه اخيرا از سوي باراك اوباما به عنوان رئيس هيات مشاوران اقتصادي كاخ سفيد انتخاب شد، به رسانه هاي آمريكا گفت كه بحران اقتصادي باعث شده تا آمريكا به چاله اي عميق بيفتد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14