(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 28 شهريور 1389- شماره 19743

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
فارين پاليسي: عامل ناامني در خاورميانه آمريكاست نه ايران
تحكيم مناسبات ايران و سوريه به نفع منطقه است
كوثري: احمدي نژاد به خوبي صداي ايران را به گوش جهانيان مي رساند
انديشكده هريتيج: حمايت از برنامه اتمي ايران در كشورهاي عربي دو برابر شده است
ساينس مانيتور: برنامه هسته اي ايران تهديدي براي غرب نيست
يك مقام آگاه در وزارت خارجه: گسترش روابط با مصر در دستور كار وزارت خارجه نيست
يازدهمين جشنواره بين المللي فيلم مقاومت ، انقلاب و دفاع مقدس فردا آغاز مي شود
اعلام نتايج آزمون كارداني در اواخر مهرماه
كميته حقوق بشر مجلس خواستار توقف حكم اعدام شهروند آمريكايي شد
الياس نادران: استان شدن كرج از اقدامات مؤثر دولت بود
برپايي نمايشگاه ياد ياران در هفته دفاع مقدس
معاون وزير علوم، تحقيقات و فناوري: دولت 100 ميليارد ريال به تحقيقات دانشگاهي اختصاص داد
خريد تضميني آفتابگردان در گلستان به مرز 900 تن رسيد
وزير جهاد كشاورزي: خرده مالكي هاي كشاورزي يكپارچه مي شوند
 100 هزار تن انگور روي دست باغداران بنابي باقي ماند
درخواست مديرعامل شركت برق استان چهارمحال و بختياري لامپ اضافي را خاموش كنيد
برپايي نمايشگاه ملي كتاب دفاع مقدس در اصفهان
كمك 300 ميليون ريالي انجمن صنفي كارخانجات آرد گلستان
رئيس اداره بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت و درمان:
خدمات بيمه اي براي ترميم دندان كودكان زير 12 سال ارائه مي شود
معاون امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي:
يك ميليون كتاب قرآن به ازاي هر جلد قرآن هتك حرمت شده چاپ مي شود
معاون رئيس جمهور: 40 درصد تمركز اداري از پايتخت به استان ها منتقل مي شود
اخبار ادبي و هنري



فارين پاليسي: عامل ناامني در خاورميانه آمريكاست نه ايران

يك نشريه آمريكايي در مقاله اي اعلام كرد كه كشورش بيش از ديگران در خاورميانه ناامني و بي ثباتي ايجاد كرده است.
نشريه فارين پاليسي در اين باره نوشت: رهبران سياسي اغلب از رفتارهاي يك دشمن نتيجه گيري هاي منفي مي كنند بدون اينكه متوجه باشند رفتار خودشان نيز خيلي متفاوت از آن رفتار نيست.
فارين پاليسي در اين مقاله تحت عنوان «آيا توني بلر از حمله پيشگيرانه به ايران حمايت مي كند؟» به قلم «استفان والت» افزود: بويژه اقدامات گذشته يك دشمن اغلب در نتيجه گيري و برچسب خطرناك و تهاجمي زدن بر رفتار آن دشمن استفاده مي شود اما وقتي اقدامات كشور خودمان يا يك متحد نزديك همانطور باشد سريعا راهي براي توجيه آن پيدا مي كنيم و هرگز نتيجه نمي گيريم كه ما نيز ممكن است به همان ميزان تهاجمي و خطرناك باشيم.
براساس اين گزارش، «توني بلر» نخست وزير سابق انگليس روز هفتم سپتامبر در مصاحبه اي با اين توجيه كه دست يافتن ايران به توانمندي بمب هسته اي بسيار خطرناك است تقريبا از گزينه اقدام نظامي عليه تهران حمايت كرد. او آشكارا اين ايده را رد كرد كه بازدارندگي همانطور كه در مورد شوروي سابق جواب داد در باره ايران نيز جواب مي دهد.
فارين پاليسي افزود، توني بلر ساختار حكومت ايران را متفاوت از شوروي مي داند و مدعي شده است كه ايران تروريسم و بي ثباتي به خاورميانه صادر مي كند. اما نكته اصلي اين است كه استدلال بلر غلط است چرا كه؛ شوروي سابق تروريسم زيادي صادر مي كرد و مردم خود را نيز مي كشت با وجود اين مهار و نيروي بازدارندگي به مدت چهل سال كارساز بود اما رفتار گذشته ايران سنخيتي با رفتارهاي استالين و برژنف ندارد. دوم اينكه آمريكا در سال هاي اخير بيش از ايران در خاورميانه منبع بي ثباتي بوده است اما توني بلر هرگز تصور نمي كند كه رژيم هاي آمريكا و انگليس متفاوت هستند و در نتيجه با داشتن سلاح هسته اي قابل اعتماد نخواهند بود.
در ادامه مقاله آمده است: حمايت ضمني بلر از اقدام نظامي بدون پايه و اساس است. روانشناسان سياسي برخي اوقات اين نوع استدلال غلط را به فرضيه اساسي توصيف نسبت مي دهند. اين اصطلاح به تمايلي در مردم اشاره دارد كه براساس آن رفتار فرد ديگري را به گرايشات و خصلت هاي آن فرد نسبت مي دهد.
فارين پاليسي در پايان آورده است: اگر قرار است ما جنگ پيشگيرانه عليه ايران را با استناد به رفتارهاي گذشته اين كشور توجيه كنيم بايد كمي مكث كنيم و بينديشيم كه ديگران درباره رفتارهاي خود ما چگونه نتيجه گيري مي كنند.

 



در ديدار اسد و احمدي نژاد تاكيد شد
تحكيم مناسبات ايران و سوريه به نفع منطقه است

رؤساي ايران و سوريه در ديدار با يكديگر، گسترش و نزديكي هرچه بيشتر روابط تهران- دمشق را به سود صلح و امنيت منطقه اي و جهاني خواندند.
رئيس جمهور اسلامي ايران بامداد روز گذشته، در رأس هيئتي بلندپايه سفر سه مرحله اي خود به سوريه، الجزاير و آمريكا را آغاز كرد.
احمدي نژاد صبح شنبه تهران را به مقصد دمشق ترك كرد تا در نخستين مقصد از سفرهايش، با بشار اسد همتاي سوري خود ديدار و گفت وگو كند.
رئيس جمهور كشورمان پيش از آغاز اين سفر در گفت وگو با خبرنگاران در فرودگاه مهرآباد، با اشاره به روابط خوب ايران با سوريه و الجزاير اظهار داشت: مسائلي در منطقه مانند مسائل عراق، لبنان و فلسطين وجود دارد كه بايد درباره آنها با آقايان بشار اسد و عبدالعزيز بوتفليقه مشورت و تبادل نظر كنيم.
وي هدف از سفر خود به سوريه را مرتبط با تحركات جديد در منطقه دانست و گفت:تهران و دمشق در خصوص مسائل منطقه و جهان تقريباً هماهنگ حركت مي كنند و همواره در خصوص مسائل مهم مانند لبنان، فلسطين و عراق و تحركات غربي ها در منطقه با يكديگر مشورت و رايزني مي كنند تا بتوانند براي مقابله با شيطنت هاي غرب، آماده باشند و اين تحركات را خنثي كنند.
احمدي نژاد در اولين مقصد خود صبح روز گذشته وارد فرودگاه دمشق شد و مورد استقبال رسمي بشار اسد، رئيس جمهور سوريه قرار گرفت. فاروق الشرع معاون رئيس جمهور و وليد معلم وزير خارجه سوريه و همچنين سيداحمد موسوي سفير ايران، در مراسم استقبال از رئيس جمهور، حضور داشتند.
محمود احمدي نژاد پس از ورود به دمشق و در صبحانه اي كاري با بشار اسد رئيس جمهور سوريه با اشاره به روابط برادرانه و عميق دو كشور گفت: گسترش و نزديكي هرچه بيشتر روابط تهران- دمشق به سود صلح و امنيت منطقه اي و جهاني است.
رؤساي جمهور دو كشور در اين ديدار با اشاره به روابط برادرانه و عميق دو كشور بر ضرورت رايزني هاي مستمر دو كشور در خصوص مسائل مهم منطقه اي و جهان اسلام تأكيد كردند.
احمدي نژاد با اشاره به تحولات منطقه اي به ويژه اوضاع فلسطين و غزه اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران معتقد است تنها راه حل مشكل فلسطين مراجعه به آراء مردم اين كشور بوده و در هرگونه گفت وگو و مذاكره در خصوص فلسطين بايد نمايندگان واقعي اين ملت حضور داشته باشند.
رئيس جمهور كشورمان با بيان اينكه افزايش روابط دو جانبه ايران و سوريه در بخش هاي گوناگون به نفع دو ملت و منطقه است، افزود: جمهوري اسلامي ايران از ارتقاي روزافزون مناسبات و همكاري ها در همه زمينه ها استقبال مي كند و هيچ محدوديتي در اين زمينه قائل نيست.
بشار اسد رئيس جمهور سوريه نيز در اين ديدار با اشاره به روابط راهبردي تهران- دمشق گفت: سوريه افزايش همكاري و هماهنگي با جمهوري اسلامي ايران را نه تنها به سود منافع دو ملت، بلكه به سود ملت هاي منطقه مي داند.
وي خاطرنشان كرد: همكاري هاي نزديك ايران و سوريه مي تواند در تعميق و تحكيم روابط برادرانه در دنياي اسلام بسيار موثر و راهگشا باشد و بدون ترديد به سود ملت هاي منطقه و مسلمانان است.
رئيس جمهوري اسلامي ايران همچنين پس از ديدار دو ساعته با همتاي سوري خود در گفت وگو با ايرنا تصريح كرد كه ملت هاي منطقه، معادلات آمريكا و رژيم صهيونيستي را به هم مي زنند.
وي با اشاره به شكست مذاكرات سازش، تأكيد كرد: كساني كه مي خواهند جغرافياي سياسي منطقه را به هم بزنند بايد بدانند كه در آينده منطقه جايي نخواهند داشت و ملت هاي منطقه به عنوان برادران مسلمان اين معادله را به هم خواهند زد.
احمدي نژاد مذاكراتش با همتاي سوري را بسيار سازنده و مثبت خواند و خاطرنشان كرد كه طرفين در اين ديدار مسائل مهم منطقه اي و جهان و همچنين روابط دو جانبه را مورد بررسي قرار دادند.
گفتني است اسفنديار رحيم مشائي رئيس دفتر رئيس جمهور، منوچهر متكي وزير امور خارجه، سيدمحمد حسيني وزير ارشاد، علي نيكزاد وزير مسكن، فاطمه بداقي معاون حقوقي رئيس جمهور، حميد بقايي رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، سيدمجتبي ثمره هاشمي دستيار ارشد رئيس جمهور، علي اكبر جوانفكر مشاور مطبوعاتي رئيس جمهور و مديرعامل خبرگزاري ايرنا، عزت الله ضرغامي رئيس سازمان صدا و سيما و سيداحمدرضا دستغيب و محمدكريم شهرزاد نمايندگان شيراز و اصفهان در مجلس، رئيس جمهور را در اين سفر همراهي مي كنند.
ايران و الجزاير مي توانند گامهاي بلندي در جهت منافع مشترك بردارند
رئيس جمهوري اسلامي ايران در ديدار با همتاي الجزايري خود تصريح كرد: ايران و الجزاير مي توانند گامهاي بلندي در جهت منافع مشترك بردارند.
محمود احمدي نژاد و عبدالعزيز بوتفليقه روساي جمهور ايران و الجزاير در فرودگاه الجزيره ديدار و گفت وگو كردند.
روساي جمهور دو كشور در اين مذاكرات ضمن تاكيد بر تعميق و گسترش روابط دوجانبه، در مورد مسائل مهم جهان اسلام از جمله موضوع فلسطين، عراق و افغانستان مذاكره كردند.
روساي جمهور ايران و الجزاير ضمن تاكيد بر اشتراك نظر تهران و الجزيره در موضوعات جهاني، همكاري و هماهنگي در مورد مسايل جهان اسلام را مورد تاكيد قرار دادند.
دكتراحمدي نژاد در اين مذاكرات كه با حضور هيات عالي رتبه دو كشور برگزار شد با اشاره به روابط رو به گسترش تهران - الجزيره اظهار داشت: دو كشور مي توانند با بسط و گسترش همكاري ها در زمينه هاي مختلف گام هاي مهمي در راستاي منافع دو كشور بردارند.
در اين ديدار همچنين بوتفليقه رئيس جمهوري الجزاير با اشاره به نقش و جايگاه جمهوري اسلامي ايران در منطقه خاورميانه و جهان اسلام اظهار داشت: الجزيره گسترش روابط با جمهوري اسلامي را با جديت دنبال مي كند و توسعه روابط دو كشور را در راستاي منافع كشورهاي جهان اسلام مي داند.
روابط سياسي و اقتصادي تهران - الجزيره در طول چند سال گذشته توسعه يافته و مقامات عالي رتبه دو كشور چندين بار به كشورهاي يكديگر سفر كرده اند.
رئيس جمهوري پس از مذاكره كوتاه با همتاي الجزايري خود راهي نيويورك شد تا در شصت و پنجمين مجمع عمومي سازمان ملل شركت كند.

 



كوثري: احمدي نژاد به خوبي صداي ايران را به گوش جهانيان مي رساند

يك عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تاكيد كرد: احمدي نژاد تاكنون شايسته ترين فرد در رساندن صداي ايران به گوش جهانيان بوده است.
اسماعيل كوثري ديروز در گفت وگو با ايرنا با تصريح بر اين مطلب كه بيان نظرات جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل از اهميت بالايي برخوردار است، گفت: رئيس جمهور تاكنون به خوبي از اين موقعيت استفاده كرده و صداي ايران را به گوش جهانيان رسانده است.
وي افزود: برگزاري مجمع عمومي سازمان ملل موقعيتي براي همه كشورها و سران آنهاست تا بتوانند مطالب خود را به جهانيان ارائه دهند.
كوثري گفت: رسانه هايي كه در دست صهيونيست ها قرار دارند اجازه نمي دهند حقايق به گوش ملت هاي جهان برسد بنابراين ملت هاي آزاده جهان مي توانند از اين موقعيت براي رساندن حقايق به مردم جهان استفاده كنند.
نماينده مردم تهران اهانت به ساحت مقدس قرآن كريم، گزارشات غيرمنصفانه آژانس بين المللي انرژي اتمي عليه برنامه صلح آميز هسته اي ايران و ضرورت تغيير ساختار سازمان ملل متحد را از جمله مهمترين موضوعاتي برشمرد كه رئيس جمهور مي تواند در سخنراني خود در مجمع عمومي سازمان ملل متحد عنوان كند.
اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي همچنين تاكيد كرد: دوران زورگويي و چپاول ملت ها كه توسط ابرقدرت ها صورت مي گرفت، پايان يافته و دوران بصيرت و آگاهي ملت ها آغاز شده است.
كوثري سخنراني رئيس جمهور را براي كشورهايي كه مي خواهند مستقل باشند، بسيار موثر خواند و گفت: امروز مشاهده مي كنيم كه بسياري از كشورهاي جهان به دنبال دستيابي به استقلال هستند به گونه اي كه مشاهده مي شود كه احمدي نژاد را به دليل سخنان استكبارستيزانه تشويق مي كنند.

 



انديشكده هريتيج: حمايت از برنامه اتمي ايران در كشورهاي عربي دو برابر شده است

يك پايگاه مطالعاتي آمريكا نوشت برنامه هسته اي ايران با حمايت چشمگير اعراب مواجه شده و از 29 درصد سال 2009 به 57 درصد در سال جاري رسيده است.
به گزارش مشرق هريتيج در گزارش خود نوشت: نه تنها اعراب از سياست هاي اوباما در خاورميانه نااميد شده اند بلكه حمايت ها از برنامه هسته اي ايران در اين منطقه نيز در حال افزايش است و اين اخبار از ديدگاه سياسي و به خصوص ديپلماسي عمومي، اخباري وحشتناك به شمار مي آيد. انتظارات غيرواقعي از رياست جمهوري اوباما، مركز چالش ها را تشكيل مي دهد و اين انتظارات نيز توسط خود اوباما ايجاد شده است. وي در دوران تبليغات رياست جمهوري خود و همچنين در 6 ماهه نخست رياست جمهوري اين انتظارات را ايجاد كرد.
وي حدود يك سال پيش و در جمع دانشجويان در قاهره گفت: «من به اينجا آمده ام تا به دنبال آغازي جديد بين ايالات متحده و مسلمانان جهان باشم. آغازي كه براساس منافع دو جانبه و احترام متقابل باشد، آغازي كه براساس اين حقيقت باشد كه آمريكا و اسلام منحصر بفرد نبوده و نيازي وجود ندارد كه با هم در رقابت باشند. به جاي آن، اسلام و آمريكا با يكديگر همپوشاني داشته و اصول مشتركي دارند كه اين اصول براساس عدالت، پيشرفت، بردباري و عزت تمام بشريت استوار است.»
هريتيج گزارش خود را اينگونه ادامه داد: اما اين احساسات رفيع در سياست آمريكا هيچ انعكاسي نداشت و زندگي شهروندان متوسط كشورهاي عربي با انتخاب اوباما به رياست جمهوري آمريكا تغييري نكرد. در واقع، از آنجايي كه سياست اوباما تعامل با رژيم هاي موجود كشورهاي عربي هر چند كه ستم پيشه هستند، مي باشد، ديدن تغيير در زندگي شهروندان عربي سخت است.
دانشگاه مريلند آمريكا همراه با موسسه بين المللي «زاگبي» نظرسنجي را در بين كشورهاي عربي انجام داده است. اين نظرسنجي بين روزهاي 19 ژوئن تا 20 جولاي 2010 و در كشورهاي مصر، اردن، لبنان، مراكش، عربستان سعودي و لبنان انجام شد.
براساس نتايج اين نظرسنجي، شهروندان عربي كه خود را نسبت به سياست خاورميانه اي دولت آمريكا اميدوار توصيف مي كردند از 51 درصد در سال 2009 به 16 درصد طي سال جاري ميلادي سقوط كرده است. ضمناً كساني كه اعلام كرده اند نسبت به سياست هاي دولت آمريكا دلسرد شده اند از 15 درصد در سال 2009 به 63 درصد در سال 2010 رسيده است.
هريتيج در ادامه گزارش خود نوشت: از سوي ديگر، برنامه هسته اي ايران حتي اگر شامل بمب هسته اي باشد نيز با حمايت چشمگيري مواجه شده است و از 29 درصد در سال 2009 به حدود 57 درصد در سال جاري رسيده است. عكس العمل منفي به برنامه هسته اي ايران نيز از 46 درصد در سال گذشته به 21 درصد طي سال 2010 كاهش يافته است.
پايگاه خبري انديشكده هريتيج در ادامه با اشاره به ضعف ديپلماسي عمومي آمريكا در بين كشورهاي عربي، نوشت: ابزارهاي دستگاه ديپلماسي عموم آمريكا كجا قرار دارد تا بتواند براي مردم كشورهاي عربي خطري كه تسليحات اتمي ايران براي جهان، خاورميانه و مردم ايران داشته باشد را توضيح دهد؟ خوب اين ابزارها با فناوري هاي نوين رسانه اي براي پخش برنامه هاي سرگرم كننده و روابط عاشقانه رها شده است.

 



ساينس مانيتور: برنامه هسته اي ايران تهديدي براي غرب نيست

يك روزنامه آمريكايي اعلام كرد كه براساس حقايق موجود برنامه هسته اي ايران هيچ گاه تهديدي براي غرب نبوده و نيست.
به گزارش مهر روزنامه، «كريستين ساينس مونيتور» در گزارشي با اشاره به ادعاهاي غرب در خصوص برنامه هسته اي ايران نوشت: سياستمداران در غرب تقريبا در دو دهه گذشته به اين موضوع پرداخته اند كه ايران تهديدي براي ايالات متحده و اسرائيل است و نو محافظه كاران نيز طي دو سال گذشته بدنبال تبليغ «بمباران ايران ضروري است» بوده اند.
اين روزنامه آمريكايي در ادامه به تحريف اخبار برنامه هسته اي ايران در غرب پرداخت و نوشت: به عنوان مثال، روزنامه نيويورك تايمز اواسط ماه آگوست با نگارش مطلبي از خطر احتمالي برنامه هسته اي ايران كاست، اما اين گزارش در روزنامه ها و شبكه هاي تلويزيوني ايالات متحده به گونه اي ديگر تعبير شد.در همين حال مجري شبكه «ام اس ان بي سي» بعد از ظهر همان روز گزارش داد كه به گفته منابع اطلاعاتي ايران تنها يك سال با ساخت بمب هسته اي فاصله دارد.
كريستين ساينس مونيتور در ادامه با اشاره به گزارش آژانس در خصوص صلح آميز بودن برنامه هسته اي ايران و تحريف رسانه هاي آمريكايي در اين باره نوشت: با وجود تاكيد آژانس بر شفاف بودن برنامه هسته اي ايران، رسانه هاي خبري در انتشار مطالب خود صادق نيستند و به تحريف گزارش آژانس و جنجال درباره وقوع جنگ هسته اي مي پردازند.
«اسكات هورتون» نويسنده اين مقاله خطاب به مقامات آمريكايي مي گويد: جنجال سازي نومحافظه كاران را درباره برنامه هسته اي ايران فراموش كنيد، حقايق نشان مي دهد كه ايران تهديدي هسته اي براي آمريكا و اسرائيل نبوده و نيست.
در همين حال نشريه آمريكايي «اير فورس تايمز» در گزارشي با اذعان به اراده ملت ايران بر ادامه فعاليت هسته اي و غني سازي اورانيوم نوشت: ايالات متحده و همپيمانان اين كشور بايد ايران هسته اي را بپذيرند.

 



يك مقام آگاه در وزارت خارجه: گسترش روابط با مصر در دستور كار وزارت خارجه نيست

يك مقام آگاه در وزارت خارجه تأكيد كرد: ايران با عنايت به اهتمام به گسترش روابط با مصر به اين نتيجه رسيده كه در شرايط كنوني، وزارت امور خارجه اين كشور اجازه گسترش روابط با جمهوري اسلامي ايران را ندارد.
يك مقام آگاه در وزارت خارجه ديروز در پاسخ به سؤال خبرنگاران پيرامون اظهارات اخير وزير امور خارجه مصر در ارتباط با كشورمان اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران با عنايت به اهتمام خود در گسترش روابط با مصر به اين نتيجه رسيده است كه در شرايط كنوني، وزارت امورخارجه اين كشور اجازه گسترش روابط با جمهوري اسلامي ايران را ندارد، لذا به همين منظور در حال حاضر گسترش روابط در دستور كار وزارت امورخارجه جمهوري اسلامي ايران قرار ندارد.
وي افزود: ما به برادران مصري توصيه مي كنيم با توجه به اينكه اين كشور در شرايط حساس سياسي داخلي به سر مي برد، مراقب دخالت هاي رژيم صهيونيستي و غرب در امور سياست داخلي خود باشد و از پرداختن به مسائلي كه موجب استفاده دشمنان دو كشور مي شود پرهيز كنند.
اين مقام آگاه افزود: به نظر مي رسد اينگونه اظهارات مقامات مصري، فرار از نتايج احتمالي مذاكرات جديد به اصطلاح صلح مي باشد كه ما انتظار داريم برادران مصري، اهتمام و توجه به منافع ملت فلسطين را فراموش نكرده و در مسيري گام بر ندارند كه متضمن كمك به تأمين اهداف شوم و جنايتكارانه رژيم صهيونيستي باشد.

 



يازدهمين جشنواره بين المللي فيلم مقاومت ، انقلاب و دفاع مقدس فردا آغاز مي شود

گروه ادب و هنر -
يازدهمين جشنواره بين المللي فيلم مقاومت، انقلاب و دفاع مقدس، فردا طي مراسمي در تالار وحدت تهران افتتاح مي شود.
به گزارش خبرنگار كيهان، جشنواره فيلم دفاع مقدس پس از 5 سال وقفه، امسال به مناسبت سي امين سال آغاز جنگ تحميلي، با اضافه شدن بخش هايي جديد و به صورت بين المللي از 29 شهريور تا 2 مهرماه به طور همزمان در تهران و 8 استان كشور برگزار مي شود. اين جشنواره همچنين براي اولين بار علاوه بر ايران، در 7 كشور ديگر جهان نيز برگزار خواهد شد.
به همين مناسبت، دبير يازدهمين جشنواره بين المللي فيلم مقاومت روز گذشته در نشستي خبري به اعلام برنامه هاي اين گردهمايي پرداخت.
محمد خزاعي با انتقاد از سخن عده اي كه عمر سينماي دفاع مقدس را به پايان رسيده مي دانند گفت: تمامي كارگرداناني كه فعاليتي چشمگير در اين عرصه داشته اند هيچگاه چنين نظري در مورد سينماي دفاع مقدس ندارند. دفاع مقدس و فرهنگ آن با مردم سرزمين ما عجين شده است. سينماي دفاع مقدس ما به ارزش هاي انساني و مسائل اخلاقي كه در فرهنگ اسلامي و شرقي وجود دارد مزين شده و بر اين اساس است كه اصلا سينماي دفاع مقدس متعلق به يك دوران نيست و هويت ملي و ايراني ماست.
وي به برگزاري بين المللي جشنواره فيلم دفاع مقدس براي اولين بار اشاره كرد و تصريح نمود: اميدواريم جشنواره فيلم مقاومت تبديل به پايگاهي براي فيلمسازان استكبار ستيز و ضد استعمار شود.
خزاعي، اين دوره از جشنواره را داراي 14 بخش دانست واز برگزاري آن در كشورهاي لبنان، سوريه، تركيه، كره شمالي، تاجيكستان، افغانستان و فنلاند خبر داد.
وي با انتقاد از عدم نمايش فيلم هاي دفاع مقدس در ساير كشورها بيان داشت: نمايش اين فيلم ها در كشورهاي ديگر نتايج و بركات بسياري را در پي خواهد داشت.
خزاعي همچنين از ايجاد بخش تصوير انقلاب در اين جشنواره خبر داد و گفت: موضوع انقلاب داراي اهميت بسيار زيادي است كه لازم است به زبان تصوير ترسيم شود كه ملت ما چرا انقلاب كرد و اين خيزش چه پيامدهايي داشت. امسال خوشبختانه در اين بخش برنامه ريزي مناسبي شد و 60 عنوان فيلم به دبيرخانه رسيد كه در مجموع 14 فيلم به بخش مسابقه راه پيدا كردند كه اهداي جايزه اين بخش در مراسم افتتاحيه جشنواره برگزار خواهد شد.
دبير جشنواره فيلم دفاع مقدس با اشاره به استقبال گسترده اهالي سينما از اين رويداد بين المللي از دريافت 2602 اثر در بخش هاي مختلف جشنواره خبر داد و ادامه داد: 441 اثر در بخش هاي مختلف جشنواره رقابت دارند. در مجموع 169 عنوان فيلم سينمايي، كوتاه، مستند و سينمايي ويديويي در بخش مسابقه سينماي ايران جشنواره انتخاب شد.
او درباره كشورهاي شركت كننده در اين جشنواره گفت: 191 فيلم از 60 كشور به جشنواره رسيد كه فلسطين با 36 فيلم حضور پررنگ تري دارد. در مجموع 52 فيلم براي بخش هاي مختلف بين الملل انتخاب شد. شامل 12 فيلم سينمايي، 16 فيلم در بخش غزه و 19 فيلم مستند.
همچنين 12 فيلم سينمايي در بخش بين الملل انتخاب شد. در اين ميان 8 فيلم از كشورهاي چين، فلسطين، تونس، هلند، گرجستان، قزاقستان، هند، عراق، فرانسه، لبنان، انگلستان، پاكستان و استراليا و 4 فيلم از ايران براي بخش مسابقه فيلم هاي داستاني بلند بخش بين الملل حضور دارند.
دبير يازدهمين جشنواره فيلم مقاومت، انقلاب و دفاع مقدس زمان برگزاري آن در استان ها را 30 شهريورماه تا 10 مهرماه معرفي كرد و گفت: هشت استان بوشهر، كرمان، سمنان، خراسان شمالي، خوزستان، كرمانشاه، فارس و گلستان به عنوان برگزار كنندگان جشنواره انتخاب شدند.
خزاعي همچنين با اشاره به برگزاري سه نشست تخصصي و بزرگداشت مرحوم رسول ملاقلي پور و محمدحسين حقيقي را از ديگر برنامه هاي اين دوره از جشنواره فيلم دفاع مقدس دانست.
يزدان عشيري مدير روابط عمومي جشنواره نيز در اين نشست گفت: جشنواره در تهران در مجموعه سينماي فلسطين، عصر جديد، آزادي و پرديس تماشا به اجرا در مي آيد.
وي از پيش بيني تسهيلات ويژه براي استفاده از فيلم هاي سينمايي و مستند بخش بين الملل خبر داد و خاطرنشان ساخت: كليه هنرمندان، دانشجويان رشته سينما، اعضا و فارغ التحصيلان دفاتر سينماي جوان در سراسر كشور، اعضاي انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي ايران، اعضاي انجمن صنفي فيلم كوتاه و صنوف سينمايي هنرجويان آموزشگاه هاي سينمايي كشور مي توانند از تسهيلات پيش بيني شده براي استفاده از برنامه هاي بخش بين الملل جشنواره فيلم دفاع مقدس استفاده كنند. علاقمندان براي استفاده از اين تسهيلات بايد با روابط عمومي جشنواره هماهنگي نمايند.
گزارش كامل درباره بخش ها و برنامه هاي مختلف جشنواره فيلم دفاع مقدس در صفحه 10 (تصوير روز) منتشر شده است.

 



معاون سازمان سنجش خبر داد
اعلام نتايج آزمون كارداني در اواخر مهرماه

نتايج آزمون كارداني پيوسته نظام جديد آموزشكده هاي فني حرفه اي و مؤسسات آموزش عالي غيردولتي اواخر مهر اعلام مي شود.
حسين توكلي، معاون سازمان سنجش آموزش كشور در گفت وگو با فارس با بيان اين كه آزمون كارداني پيوسته نظام جديد آموزشكده هاي فني حرفه اي و مؤسسات آموزش عالي غيردولتي در 30 شهر كشور برگزار شد، افزود: 396 هزار و 535 داوطلب در آزمون كارداني پيوسته نظام جديد آموزشكده هاي فني حرفه اي و مؤسسات آموزش عالي غيردولتي ثبت نام كرده بودند.
معاون سازمان سنجش آموزش كشور با بيان اين كه 85 هزار داوطلب در آزمون كارداني پيوسته نظام جديد آموزشكده هاي فني حرفه اي و مؤسسات آموزش عالي غيردولتي پذيرش مي شوند، اظهار كرد: نتايج آزمون كارداني پيوسته نظام جديد آموزشكده هاي فني حرفه اي و مؤسسات آموزش عالي غيردولتي اواخر مهر اعلام مي شود.
وي با بيان اين كه بر اساس آزمون فني حرفه اي حدود 35 هزار داوطلب در دوره هاي روزانه و بيش از 50 هزار داوطلب در مؤسسات غيرانتفاعي پذيرش مي شوند و 40 درصد از ظرفيت هر يك از رشته هاي تحصيلي به داوطلبان بومي اختصاص مي يابد.
توكلي اظهار كرد: گزينش نهايي در هر يك از رشته هاي امتحاني آزمون فني حرفه اي بر اساس نمره كل حاصل از آزمون عمومي، پايه و اختصاصي و از بين داوطلباني كه حد نصاب نمره علمي لازم را احراز كرده باشند، با توجه به ضوابط مربوط انجام مي شود.

 



كميته حقوق بشر مجلس خواستار توقف حكم اعدام شهروند آمريكايي شد

رئيس كميته حقوق بشر مجلس شوراي اسلامي حكم اعدام يك زن آمريكايي را كه دچار نارسايي ذهني است خلاف قوانين بين المللي دانست و خواستار توقف فوري اين حكم شد.
زهره الهيان در گفت وگو با فارس اظهار داشت: نقض حقوق بشر در آمريكا مسبوق به سابقه است.
وي با ابراز نگراني از محكوميت ترزا لويس به اعدام با وجود اذعان دادگاه آمريكا به نارسايي ذهني وي افزود: به عنوان رئيس كميته حقوق بشر مجلس پرونده ترزا لويس رامورد بررسي قرار داده ام و معتقدم اتهاماتي كه قاضي آمريكايي به اين خانم وارد مي داند، به خاطر نارسايي ذهني او نمي تواند وارد باشد.
رئيس كميته حقوق بشر مجلس با اعلام اعتراض اين كميته به حكم صادره از سوي دادگاه آمريكا براي ترزا لويس و تاييد آن توسط رابرت مك دانل فرماندار ويرجينيا، تصريح كرد: طبق قوانين بين المللي اعدام كسي كه دچار جنون ادواري است، غيرقانوني است.
الهيان در عين حال تاكيد كرد كه كميته حقوق بشر مجلس شوراي اسلامي در خصوص نقض حقوق بشر در آمريكا ساكت نخواهد بود.
وي با اشاره به صدور حكم اعدام يك زن ايراني كه علاوه بر زناي محصنه مرتكب قتل شده است، گفت: پرونده اين خانم هم اكنون در دستگاه قضايي كشورمان در حال بررسي است و با اين متهمه نيز طبق قانون برخورد خواهد شد.
رئيس كميته حقوق بشر مجلس از آمريكا خواست به جاي حمايت هدف دار سياسي از مجرمان، به نقض حقوق بشر در آمريكا بپردازد و متذكر شد: آمريكا در حالي با اعدام يك زن مخالفت مي كند كه در يك روز و كمتر از يك ساعت 17 مسلمان را به خاطر اعتراض به هتك قرآن كريم به گلوله مي بندد.
ترزا لويس زني 41 ساله با نارسايي ذهني است كه هفت سال از زندگي خود را در زندان سپري كرده و در صف اعداميان ايالت ويرجينياي آمريكا قرار گرفته و قرار است 23 سپتامبر ماه جاري از طريق تزريق مواد سمي اعدام شود.
اين زن به رابطه خارج از چارچوب خانواده و همچنين تهيه سلاح گرم و اجير كردن دو نفر براي قتل همسر و ناپسري خود در سال 2002 متهم است.

 



الياس نادران: استان شدن كرج از اقدامات مؤثر دولت بود

نماينده مردم تهران، ري، شميرانات و اسلامشهر گفت: تمركززدايي از تهران، كمك بسياري به خدمات رساني به اهالي اين شهر مي كند و به همين دليل با استقلال ري موافقم.
الياس نادران در گفت وگو با فارس اظهار داشت: در حال حاضر بخش هاي مختلف كلان شهرهايي مانند تهران بايد مستقل شوند تا خدمت رساني به قسمت هاي شهر تسهيل شوند.
نماينده مردم تهران، ري، شميرانات و اسلامشهر با اشاره به مديريت كلان شهرهايي مانند پاريس خاطرنشان كرد: جداسازي، كوچك كردن در كلان شهرهايي مانند پاريس نيز اتفاق افتاده و اين مسأله اي نيست كه يك شبه در ارتباط با شهر تهران انجام شده باشد.
عضو كميسيون اقتصادي مجلس در ادامه تصريح كرد: استان شدن شهر كرج از اقدامات مؤثر دولت بوده و اين استقلال بايد در قسمت هاي ديگري مانند شميرانات و ري نيز عملياتي شود.
وي در ارتباط با طرح 11 فرمانداري شهر تهران گفت: طرح 11 فرمانداري شدن تهران طرح خوبي است، يك چنين طرحي مدت ها پيش از طرف بنده در مجلس مطرح شده اما به دليل برخي ملاحظات مسكوت ماند.
نادران افزود: اين استقلال بايد به بخش هاي شمالي، غربي، و شرقي شهر تهران هم تسري پيدا كند و تنها شهرداري خود شهر تهران به صورت مستقل فعاليت كند.

 



برپايي نمايشگاه ياد ياران در هفته دفاع مقدس

فرمانده بسيج بنياد شهيد و امور ايثارگران از برگزاري نمايشگاه ياد ياران در مجموعه دهكده مقاومت واقع در افسريه تهران خبر داد.
به گزارش خبرنگار ما، سرهنگ فريبرز خزايي با اشاره به ويژه برنامه هاي سي ويكمين سالروز آغاز حماسه دفاع مقدس گفت: در اين نمايشگاه خاطرات و دستاوردهاي انقلاب اسلامي در بخش هاي مختلف توسط طيف گسترده اي از بسيجيان به تصوير كشيده مي شود.
وي با اشاره به اينكه بسيجيان هوشيار و بيدار با تهديدات نرم دشمن مبارزه مي كنند خاطرنشان كرد: بسيجيان با گذراندن دوره هاي بصيرتي بايد دانش و آگاهي خود را نسبت به تمامي مسايل سياسي و اجتماعي روز بالا ببرند تا بتوانند نسبت به حربه هاي دشمنان كه افكار نسل جوان را مورد هدف قرار داده اند، مقابله كنند.
وي برگزاري صبحگاه مشترك با حضور بسيجيان زن و مرد، نشست معاون رئيس جمهوري با جامعه بسيجيان، مراسم غبارروبي مزار شهدا، اهداي خون توسط بسيجيان، برگزاري مسابقه هاي ورزشي در هشت رشته براي خواهران و برادران بسيجي، مراسم كوهپيمايي، بازديد از خانواده معظم شهدا و ايثارگران، درمان رايگان توسط پزشكان بنياد شهيد در مراكز درماني و پايگاه هاي بسيج، برپايي ايستگاه هاي صلواتي، ايجاد فضاي مناسب در جهت تبيين رشادت ها، ايثار و شهادت در دفاع مقدس و نشست هاي فرهنگي و سياسي با مشاركت دستگاه ها و سازمان هاي دولتي را از ديگر اقدامات بسيجيان بنياد شهيد و امور ايثارگران در سراسر كشور برشمرد.
فرمانده بسيج بنياد شهيد و امور ايثارگران در بخش ديگري از جانب بسيجيان سراسر كشور هتك حرمت به ساحت مقدس قرآن كريم توسط استكبار جهاني و رژيم غاصب صهيونيستي را محكوم كرد.

 



معاون وزير علوم، تحقيقات و فناوري: دولت 100 ميليارد ريال به تحقيقات دانشگاهي اختصاص داد

سنندج- خبرنگار كيهان:
دولت 100 ميليارد ريال در اختيار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري قرار داده است تا در ارتباط با تحقيقات دفاعي دانشگاهها هزينه كند.
معاون پژوهشي و فناوري وزير علوم، تحقيقات و فناوري كشور با بيان اين مطلب افزود: دولت لايحه حمايت از شركت هاي دانش پژوه را تصويب كرد كه با تصويب آن فرصت خوبي براي فارغ التحصيلان فراهم مي شود تا در بخش هاي غيردولتي مشغول به كار شوند.
محمد مهدي نژاد نوري در نشست معاونان پژوهشي دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و پارك هاي علم و فناوري كشور از «روزمرگي» به عنوان آفت بزرگ دانشگاهها نام برد و يافتن راه هاي مقابله با اين آفت را وظيفه اصلي چنين نشست هايي دانست و گفت: شيوه حركت براي رسيدن به ارتقاي علمي از اهميت بسياري برخوردار است و تنها شيوه جهادي است كه مي تواند ما را از بن بست آفت زدگي برهاند و به قله هاي پيشرفت علوم برساند.
وي با بيان اين كه در حال حاضر بسياري از امكانات و تجهيزات دانشگاهي بدون استفاده مانده است، گفت: كارهاي بر جاي مانده زيادي وجود دارد كه بايد انجام شود و به نتيجه رساندن اين برنامه ها نيروي كارآمد و تلاشي مضاعف و جهادگرانه مي طلبد.

 



خريد تضميني آفتابگردان در گلستان به مرز 900 تن رسيد

گرگان - خبرنگار كيهان:
با توجه به سطح زير كشت 4900 هكتاري محصول آفتابگردان در استان گلستان، پيش بيني مي شود از اين سطح 5000 تن دانه آفتابگردان بدست آيد.
مدير سازمان تعاون روستايي گلستان خبر داد: تا شروع فصل برداشت و در راستاي سياستهاي حمايتي دولت و در اجراي برنامه خريد تضميني محصولات كشاورزي، توسط 8 مركز خريد شركتهاي تعاوني روستايي در سطح استان مقدار 890 تن دانه آفتابگردان خريداري و مبلغ 4 ميليارد و 220 ميليون ريال بهاي آن به كشاورزان پرداخت شده است.
مهندس نقي اسدي افزود: اعتبار لازم جهت خريد براي تعداد پيش بيني شده تامين و به كشاورزان پرداخت خواهد شد.

 



وزير جهاد كشاورزي: خرده مالكي هاي كشاورزي يكپارچه مي شوند

مانه و سملقان- خبرنگاركيهان:
وزير جهاد كشاورزي گفت: خرده مالكي هاي كشاورزي با حمايت دولت يكپارچه مي شوند.
خليليان در بازديد از مناطق كشاورزي شهرستان مانه و سملقان در خراسان شمالي افزود: كليه اراضي كشاورزي كه بين منابع طبيعي و كشاورزان مورد اختلاف است بايد حل و فصل شود.
وي ادامه داد: پس از در اختيار قراردادن مناطق مورد نظر دولت اقدام به شبكه آبياري تحت فشار كه 50درصد كمك دولت و 50درصد توسط كشاورز از طريق تسهيلات بانكي به كشاورزان اراضي را در اختيار كشاورزان قرار دهد.
وي در بخش ديگري با اشاره به اراضي خورده مالك گفت: دولت درنظر دارد با حمايت از خورده مالكان آنها را در بخش هاي تعاوني و با خريد محصولات آنها و تحت پوشش قرار دادن بيمه در خصوص يكپارچگي اراضي خورده مالكان از طريق وزارت خانه اقدامات لازم را انجام دهند.

 



به دليل عدم برنامه ريزي مناسب
 100 هزار تن انگور روي دست باغداران بنابي باقي ماند

بناب- خبرنگار كيهان:
به دليل عدم برنامه ريزي مناسب مسئولان امر و بي رونقي بازار انگور، بيش از 100 هزار تن انگور روي دست باغداران بناب باقي مانده است.
در حالي كه انگور به عنوان يكي از محصولات مهم و اساسي كشاورزان شهرستان بناب است هم اكنون بيش از 100 هزار تن انگور به دليل پايين بودن نرخ اين محصول روي دست توليدكنندگان باقي مانده است و نبود بازار مناسب و حتي خريدار، شوك بزرگي به اهالي اين شهرستان كه بيشتر آنان تاك دار هستند وارد آورده است.
باغداران بنابي مي گويند، در حال حاضر قيمت هر كيلوگرم انگور در بازار بناب 180تا 230 تومان است كه اگر از تلاش، زحمت و انتظار يك ساله باغداران بگذريم قيمت موجود با توجه به بالا بودن حق الزحمه كارگر و هزينه هاي جانبي ديگر به هيچ وجه مناسب نيست و در صورت ادامه روند كنوني لطمه بزرگي به اشتغال و توسعه عمراني منطقه وارد مي شود.
برخي كشاورزان مي گويند با انتشار شايعه عدم صدور كشمش در سال جاري اين امر باعث افت شديد قيمت انگور شده است.
مدير شركت صادراتي بناب مي گويد در بحث صادرات خشكبار هيچ گونه تحريمي وجود ندارد و ما با تمام توان و ظرفيت خود كار مي كنيم.
مدير جهادكشاورزي بناب نيز گفت: امسال نيز همانند سال هاي گذشته شاهد صادرات قابل چشمگير اين محصول به كشورهاي همسايه و ساير ممالك خواهيم بود.

 



درخواست مديرعامل شركت برق استان چهارمحال و بختياري لامپ اضافي را خاموش كنيد

شهركرد- خبرنگار كيهان:
مديرعامل شركت توزيع نيروي برق استان چهارمحال و بختياري گفت: با خاموش كردن يك لامپ 100 واتي، سالانه 43 هزار مگاوات انرژي برق صرفه جويي مي شود.
مهندس رحمت الله حماميان در ادامه اظهار داشت: با درنظر گرفتن روشنايي 6 ساعته هر مشترك در روز و مصرف 100 واتي يك لامپ رشته اي ميزان مصرف آن 219 كيلووات ساعت خواهد شد كه اگر هر مشترك يك لامپ اضافه را خاموش نمايد اين ميزان انرژي ذخيره خواهد شد.
وي با بيان اينكه در زمان حاضر متوسط مصرف ماهانه هر مشترك خانگي در استان حدود 158 كيلووات ساعت مي باشد افزود: اين در حالي است كه الگوي تعيين شده براي هر مشترك ماهانه 200 كيلو وات ساعت است.
وي وضعيت مصرف برق در استان چهارمحال و بختياري را مطلوب خواند و پيش بيني كرد اگر همه مشتركين برق در بخش هاي مختلف تنها 10 درصد در انرژي برق صرفه جويي كنند با درنظر گرفتن هر كيلووات به ارزش 773 ريال آنگاه ارزش انرژي صرفه جويي شده معادل 98 ميليارد ريال خواهد بود.

 



براي نخستين بار در كشور انجام مي شود
برپايي نمايشگاه ملي كتاب دفاع مقدس در اصفهان

اصفهان - خبرنگار كيهان:
همزمان با هفته دفاع مقدس، نمايشگاه ملي كتاب دفاع مقدس براي نخستين بار در كشور در اصفهان برپا مي شود.
فرمانده ارشد سپاه صاحب الزمان(عج) استان اصفهان با اعلام اين خبر گفت: اين نمايشگاه با همكاري سازمان حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس و اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي از يكم تا نهم مهرماه سال جاري در اصفهان برپا مي شود.
سرتيپ غلامرضا سليماني افزود: در اين نمايشگاه 100 ناشر دفاع مقدس، انتشارات و آثار ديجيتالي خود را همزمان با هفته دفاع مقدس با موضوع 8سال دفاع مقدس به نمايش مي گذارند.
وي با اعلام اينكه از مجموع 8 هزار عنوان كتاب انتشار يافته در زمينه دفاع مقدس افزون بر 5 هزار عنوان كتاب در اين نمايشگاه به معرض ديد عموم قرار مي گيرد گفت: هدف از برگزاري اين نمايشگاه آشنايي هر چه بيشتر با فعالان حوزه دفاع مقدس با منشورات اين عرصه، آشنايي نويسندگان و فعالان اين عرصه با امكانات موجود و نيازهاي مخاطبان ارزيابي عملكرد ناشران دفاع مقدس در گذشته و ترسيم مسير آينده و تهيه چشم انداز در حوزه نشر دفاع مقدس و تقويت حوزه نشر به ويژه ناشران خصوصي در جهت فروش بيشتر محصولات، به نمايش گذاردن آثار مكتوب در محيطي مناسب جهت رقابت سالم ناشران دولتي و خصوصي است.
وي گفت: در ايام هفته دفاع مقدس علاوه بر گردهمايي رزمندگان و پيش كسوتان عرصه دفاع مقدس از مجاهدت هاي 50 هزار نفر از رزمندگان تجليل خواهد شد.
فرمانده سپاه صاحب الزمان استان اصفهان غبارروبي گلزار شهدا، يادواره هاي شهدا، تجليل از خانواده هاي شهدا و ايثارگران، رزمايش شركت در رژه هاي مسلح، سخنراني ها در جمع دانشجويان و دانش آموزان را از ديگر برنامه هفته دفاع مقدس در استان برشمرد و گفت: علاوه بر همايش هاي مختلف توسط بسيجيان مراكز درماني سپاه دو روز ويزيت رايگان خواهند داشت.

 



در راستاي كمك به سيل زدگان پاكستاني صورت گرفت
كمك 300 ميليون ريالي انجمن صنفي كارخانجات آرد گلستان

گرگان - خبرنگار كيهان:
انجمن صنفي كارخانجات آرد گلستان مبلغ 300 ميليون ريال كمك هاي غيرنقدي خود را جهت كمك به سيل زدگان پاكستاني به هلال احمر تحويل داد.
وقوع سيل در كشور پاكستان و آواره شدن ميليون ها مسلمان، موجب تاثر جامعه بشري بويژه مسلمانان جهان شد، در همين راستا انجمن صنفي كارخانجات آرد استان گلستان نيز در تبعيت از فرمايشات و در حمايت از مردم مصيبت ديده پاكستان و بنا بر اداي وظيفه انساني خود، با هماهنگي شركت غله و خدمات بازرگاني استان گلستان ميزان 300 ميليون ريال كمكهاي غيرنقدي خود را به سازمان هلال احمر گلستان جهت تحويل به مردم آسيب ديده پاكستان تقديم كردند.
اين كمكها متناسب با نياز اعلامي از سوي سازمان هلال احمر استان، شامل 25000 بسته ماكاروني و 18 هزار بطري آب معدني مي باشد.

 



رئيس اداره بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت و درمان:
خدمات بيمه اي براي ترميم دندان كودكان زير 12 سال ارائه مي شود

كاشان- خبرنگار كيهان:
كودكان 6 تا 12 ساله از مهرماه امسال زير پوشش بيمه خدمات ترميم دندان قرار مي گيرند.
رئيس اداره سلامت بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در همايش كارشناسان بهداشت دهان و دندان دانشگاه علوم پزشكي سراسر كشور در كاشان گفت: طبق تفاهم نامه همكاري بين وزارتخانه هاي رفاه و بهداشت، بيمه هاي تامين اجتماعي، خدمات درماني و نيروهاي مسلح موظف به پوشش خدمات ترميمي دندان براي كودكان 6 تا 12 سال هستند و افرادي كه داراي هيچ يك از اين بيمه ها نيستند مي توانند با زيرپوشش قرار گرفتن بيمه ايرانيان از اين خدمات استفاده كنند.
محمد خوشنويسان افزود: هم اكنون 35 درصد جمعيت كشور زير پوشش خدمات دندانپزشكي نيستند و از اين خدمات محروم اند و 50 درصد از جمعيت روستايي و محروم كشور تحت پوشش اين خدمات قرار دارند.
به گفته وي، هم اكنون تعداد دندانپزشكان از مرز 22 هزار نفر گذشته است در حالي كه فقط 10 درصد از اين تعداد در بخش دولتي يعني مراكز بهداشتي درماني كشور مشغول به كار هستند و 90 درصد از آنها در بخش خصوصي فعاليت دارند. رئيس اداره بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت با اشاره به اين كه تخصيص منابع با سياست گذاري بخش سلامت دهان و دندان متناسب نبوده و كل بودجه وزارت بهداشت نيز جوابگوي برطرف كردن اين مشكل نيست، يادآور شد: فعال شدن بيمه هاي دندانپزشكي از مهمترين راهكارهاي حل اين مشكل است.

 



معاون امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي:
يك ميليون كتاب قرآن به ازاي هر جلد قرآن هتك حرمت شده چاپ مي شود

شهركرد- خبرنگار كيهان:
معاون امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از چاپ يك ميليون جلد قرآن كريم به ازاي هر جلد قرآن هتك حرمت شده خبر داد.
بهمن دري در مراسم افتتاحيه هفتمين نمايشگاه بزرگ كتاب ناشران كشور در شهركرد گفت: به ازاي هر جلد قرآن كريم كه از سوي صهيونيست هاي جنايتكار هتك حرمت شده است، تعداد يك ميليون جلد كتاب قرآن كريم، چاپ و منتشر مي شود. وي با محكوم كردن اهانت به ساحت مقدس قرآن كريم، اظهار داشت: خداوند متعال خود سزاي افراد هتاك به قرآن كريم را خواهد داد.
دري با بيان اينكه حوزه كتاب و كتابخواني نقش برجسته اي در فعاليت هاي فرهنگي دارد، گفت: در نيمه دوم سال جاري و سال آينده توجه خاصي به فعاليت هاي نشر و چاپ كتاب و كتابخواني صورت مي گيرد كه اين امر نيز مورد تأكيد رئيس جمهوري است.
همچنين مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان چهارمحال و بختياري با بيان اينكه اين نمايشگاه از 27 شهريور تا 2 مهر آماده ارائه خدمات به شهروندان است، افزود: در اين نمايشگاه 400 ناشر از سراسر كشور و تعداد 20 ناشر نيز از استان حضور دارند كه محصولات خود را با تخفيف 20 تا 40 درصد ارائه مي دهند.

 



معاون رئيس جمهور: 40 درصد تمركز اداري از پايتخت به استان ها منتقل مي شود

معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان محيط زيست گفت:
40 درصد نيرو، امكانات و ظرفيت هاي بخش دولتي به استان ها منتقل مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس از اردبيل، محمدجواد محمدي زاده بعدازظهر جمعه در آيين افتتاح جشنواره ماهيگيري در درياچه نئور اظهار داشت: دولت سياستي را اتخاذ كرده كه در راستاي آن سبك سازي شهر تهران با انتقال بخشي از ماموريت ها و مسئوليت ها به نقاط غيرمتمركز انجام خواهد شد كه در اين راستا مقرر شده است 40 درصد اين تمركز اداري از پايتخت به استان ها منتقل شود.
وي افزود: تبعا محيط زيست نيز بخشي از وظايف مناطق مرتبط را به منطقه هاي مربوطه انتقال خواهد داد كه در اين راستا متقاضيان مختلفي از استان هاي متعدد كشور وجود دارد.
رئيس سازمان محيط زيست خاطرنشان كرد: اردبيل نيز در اين سهميه جابه جايي سازمان محيط زيست سهمي را داراست كه بايد با مطالعه جغرافياي آن نسبت به انتقال بخش مرتبط زيست محيطي اقدام شود.
وي در ادامه به برنامه هاي در دست اجرا براي درياچه نئور اشاره كرد و افزود: برخي از آبزيان را مي توان از اين درياچه جدا كرد كه ماهي كپور نيز از اين گونه هاست.
محمدي زاده اظهار داشت: در فصل بهار ماهيان زينتي را جداسازي كرده وماهي بومي مانند قزل آلاي رنگين كمان را در درياچه نئور رهاسازي مي كنيم و ماهي غيربومي كپور را كه سال گذشته اشتباها به اين منطقه ريخته شده جمع آوري خواهيم كرد.
وي از راه اندازي كارگروهي متشكل از وزارت جهاد كشاورزي، وزارت نيرو، وزارت كشور و سازمان محيط زيست به مديريت شخص رئيس جمهور در راستاي نجات و ساماندهي درياچه اروميه اشاره كرد و افزود: ما نيازمند 13. ميليارد متر مكعب حق آبه درياچه اروميه در سال هستيم كه در حال حاضر ورودي درياچه از اين رقم بسيار پايين تر است.
رئيس سازمان محيط زيست خشكسالي و برداشت آب از بالادست را علت اين رويداد اعلام كرد و اظهار داشت: در راستاي بهبود وضعيت كشاورزي به ويژه آبياري مزارع تمهيداتي انديشيده شده كه در اين راستا در حدود يك ميليارد متر مكعب صرفه جويي آب خواهيم داشت كه وارد درياچه مي شود.
محمدي زاده در ادامه خاطرنشان كرد: برنامه ديگر در راستاي احياي درياچه اروميه انتقال آب از دشت هاي ديگر است به طوري كه هم اكنون چند دشت وجود دارد كه مي توان با انتقال آب آنها نسبت به احياي درياچه اروميه اقدام كرد.
وي افزود: حداقل ظرف پنج سال انتقال آب به اين درياچه صورت خواهد گرفت و علاوه بر آن با طرح بارور كردن ابرها امسال در اين منطقه شاهد افزايش 20 درصدي بارندگي ها علي رغم خشكسالي بوديم كه با اين برنامه ريزي ها در انتقال آب از دشت هاي ديگر، بهبود روش هاي آبياري و بارور كردن ابرها نياز 1/3 ميليارد متر مكعبي درياچه اروميه در اين راستا برآورده خواهد شد.

 



اخبار ادبي و هنري

افشاي تحريف در اشعار مرحوم شهريار
تنها شاگرد مرحوم شهريار، شاعر برجسته معاصر كشورمان گفت: همگرايي شهريار با انقلاب روشنفكرها را ناراحت كرد.
اصغر فردي در بخش هايي از گفت وگو با فارس از تحريف اشعار شهريار توسط برخي ناشران خبر داد و تصريح كرد: در بسياري از شعرهاي تحريف شده شهريار لفظ «دين را برداشته اند و جايش «حق» گذاشته اند، «آيه» را حذف كرده «آرزو» گذاشته اند. آنها را تصحيح كردم اما اعمال نشده الان هم مي خواهيم چاپ كنيم اما اين كار يك متولي دولتي مي خواهد كه از ما حمايت كند اما كسي نيست.
وي ادامه داد: بسياري از اشعار انقلابي استاد به عمد از ديوان ها حذف شده است، من اينها را جمع آوري كردم و فكر كردم كه شايد ناشران فراموش كرده اند و به حكم اصالت برائت گمان را بر اين گذاشتم كه شايد دسترسي به آن اشعار نداشته اند كه آن زمره اشعار را در يك كتاب مستقل به نام «شهريار و انقلاب اسلامي» توسط انتشارات الهدي چاپ كردم.
فردي درباره سريال ساخته شده پيرامون اين شاعر نيز اظهار داشت: سريال شهريار يك ياوه سرايي و يك تحريف عمدي براي تخريب شهريار، تبريز و آذربايجان بود.
ركوردشكني استقبال از سينما حقيقت
مستندسازان سينماي ايران با ارسال 880 اثر مستند به دبيرخانه چهارمين جشنواره بين المللي سينما حقيقت، ركورد منحصر به فردي را برجاي گذاشتند.
اين حجم مشاركت مستندسازان، نمايانگر رشد7/61 درصدي نسبت به سال گذشته است كه دبيرخانه جشنواره سينما حقيقت، تنها به ميزباني 544 فيلم مستند رفته بود.
چهارمين جشنواره بين المللي فيلم مستند ايران: سينما حقيقت، طي روزهاي 17 تا21آبانماه 1389 در شهر «تهران» برگزار خواهد شد.
دومين جشنواره توليدات راديو و تلويزيون هاي اسلامي
مراسم اختتاميه دومين جشنواره توليدات اتحاديه راديو و تلويزيونهاي اسلامي همزمان با چهارمين اجلاس مجمع عمومي اتحاديه هجدهم تا بيستم مهرماه در مركز همايشهاي بين المللي صداوسيما برگزار مي شود.
مراسم اختتاميه اين دوره از برگزاري جشنواره با شركت آثار راديويي و تلويزيوني اعضاي 196 گانه اين اتحاديه در شرايطي در مهرماه آينده برگزار مي شود كه دبيرخانه جشنواره تاكنون340 اثر واصله را به ثبت رسانده كه از اين ميان 85 اثر در بخش راديويي و 170 اثر در بخش برنامه هاي تلويزيوني و 85 اثر در بخش اخبار و سياسي شركت نموده اند.
همايش بزرگ تئاتر خياباني دفاع مقدس
همزمان با بزرگداشت هفته دفاع مقدس، همايش بزرگ تئاتر خياباني دفاع مقدس از سوي معاونت هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در 14فرهنگسرا و خانه فرهنگ برگزار مي شود.
در اين همايش، 200 اجراي منتخب نمايش خياباني با موضوع دفاع مقدس و با حضور گروه هاي نمايشي منتخب در فرهنگسراهاي بهمن، خاوران، پايداري، انقلاب، شفق، ملل، بهاران، انديشه، خاتم،ولاء، اشراق و سرو و خانه هاي فرهنگ فدك و محصل از 31 شهريور تا 6 مهرماه به اجرا درخواهد آمد.
آغاز داوري برترين كتاب هاي دفاع مقدس
سيزدهمين جايزه دوسالانه كتاب دفاع مقدس در 16 گروه تخصصي داوري و به آثار برتر و تشويقي جوايز اهدا مي شود.
در اين دوره از جايزه آثار منتشر شده در سالهاي 1387 و 1388 در 16 گروه «ادبيات داستاني»، «پژوهش ادبي»، «پژوهش نظامي»، «پژوهش فرهنگي»، «ترجمه»، «جنگ»، «خاطره»، «داستان كودك و نوجوان»، «زندگينامه داستاني»، «زندگينامه و وصيت نامه»، «شعر»، «شعر كودك و نوجوان»، «نثر ادبي»، «نقاشي و گرافيك»، «نمايشنامه» و «ناشر نمونه» مورد بررسي قرار مي گيرند. برگزيدگان سيزدهمين دوره جايزه دوسالانه كتاب دفاع مقدس، همزمان بابرگزاري مراسم هجدهمين دوره از هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران معرفي مي شوند. در اين دوره 835 عنوان كتاب به دبيرخانه جايزه ارسال شده است كه با ميانگين 410 عنوان كتاب براي هر سال نسبت به دوره پيشين، از لحاظ كمي افزايش داشته ايم.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14