(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 30  شهريور 1389- شماره 19745

تاكيد مسكو بر فروش دو سامانه موشكي به سوريه
مدودف براي گسترش همكاري هاي نظامي به پكن مي رود
ساختمان راديو تلويزيون موگاديشو به تصرف مخالفان دولت درآمد
آمريكا موشك هاي كروز و بمب هاي بتن شكن به اسرائيل مي دهد
حمله موشكي افراد ناشناس به سفارت آمريكا در بغداد
به بهانه مبارزه با القاعده فرانسه واحدهاي نظامي خود را روانه نيجر كرد
انتقادها عليه دولت حريري شدت گرفت
40 كشته و 20 مجروح در حمله افراد مسلح به كاروان نظامي تاجيكستان
اخوان المسلمين با 250 نامزد در انتخابات پارلماني مصر شركت مي كند
طرح محرمانه نتانياهو براي عقب نشيني از بلندي هاي جولان
كاهش سطح روابط سياسي - اقتصادي ميان ژاپن و چين
رايزني هاي احزاب سياسي براي تشكيل دولت ائتلافي در سوئد
عبدالله عبدالله از بروز تقلب در انتخابات افغانستان خبر داد
استفاده از گلوله هاي ممنوعه



تاكيد مسكو بر فروش دو سامانه موشكي به سوريه

روسيه بر انجام معامله تسليحاتي بزرگ خود با سوريه علي رغم مخالفت شديد رژيم صهيونيستي تاكيد كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، روزنامه روسي «وزگلاد» جزئيات تازه اي از معامله بزرگ فروش سلاح اين كشور به سوريه را، از جمله دو سامانه موشكي «باستيون» و «ياخونت» به ارزش 600 ميليون دلار فاش كرد.يك مقام آگاه در مجموعه صنايع دفاعي روسيه با ارائه اين اطلاعات بيان داشته است كه اين سامانه هاي موشكي اين امكان را به سوريه خواهد داد كه از فاصله 600 كيلومتري هر نوع حمله احتمالي از جانب دريا را دفع كند.از سوي ديگر، خبرگزاري يونايتدپرس، فروش سلاح هاي پيشرفته از سوي روسيه به سوريه را با فروش سلاح از سوي رژيم صهيونيستي به گرجستان مرتبط دانست.

 



مدودف براي گسترش همكاري هاي نظامي به پكن مي رود

منابع خبري روسيه از سفر قريب الوقوع رئيس جمهور اين كشور به چين خبر دادند.
به گزارش ايرنا، به نقل از منابع خبري روسيه، «ديمتري مدودف»، رئيس جمهور روسيه اوايل هفته آينده به منظور ديدار با مقامات چين سفري سه روزه به شهرهاي «پكن»، «داليان» و «شانگهاي» خواهد داشت. ديدار با «ون جيابائو»، نخست وزير و «سي جين پين»، معاون نخست وزير چين و گفت وگو درباره همكاري هاي دو جانبه و مسائل بين المللي از جمله برنامه هاي رئيس جمهور روسيه است كه به نوشته منابع خبري روسي قرار است طي اين سفر انجام شود.براساس اين گزارش، روابط پكن-مسكو طي سال هاي اخير گسترش فراواني يافته و دو كشور در عرصه هاي مهمي چون فني-نظامي، صنعتي و انرژي با يكديگر همكاري هاي گسترده اي را آغاز كرده اند.

 



ساختمان راديو تلويزيون موگاديشو به تصرف مخالفان دولت درآمد

منابع خبري از تصرف دو ايستگاه راديو تلويزيون در سومالي از سوي مخالفان دولتي خبر دادند.
به گزارش روزنامه «شرق الاوسط» نيروهاي ضد دولتي «الشباب»، با عقب راندن ارتش سومالي در حومه موگاديشو، بر ايستگاه راديو تلويزيوني «هورن افريك» تسلط يافتند و همه وسايل آن را جمع آوري و به نقطه نامعلومي انتقال دادند.
بر پايه اين گزارش، نيروهاي ضد دولتي «حزب اسلامي» كه هم پيمان الشباب است، نيز با حمله به ايستگاه راديو تلويزيون «بي بي سي»، آن را تصرف و به پايگاهي خبري براي خود تبديل كردند.
همچنين شاهدان عيني به شرق الاوسط گفتند كه ده ها نفر از افراد مسلح با ورود به اين ايستگاه راديو تلويزيون، كاركنان آن را دستگير و اقدام به انتقال وسايل آن به نقطه نامعلومي كردند.
اين گزارش حاكي است كه مهاجمان مسلح، وسايل موجود در ايستگاه راديو تلويزيون هورن افريك را كه برخي از آنها متعلق به خبرگزاري رويتر بود را مصادره كردند، اما به كاركنان آن آسيبي نرساندند.
شورشيان مسلح حزب اسلامي پس از آن به كاركنان ايستگاه راديو تلويزيون «بي بي سي» پيشنهاد دادند كه براي آنها اقدام به پخش برنامه هاي راديو تلويزيوني كنند.
پيش از اين گروه الشباب به هورن افريك كه با شبكه «بي بي سي» و «صداي آمريكا» همكاري مي كند هشدار داده بود كه پخش برنامه هاي اين دو موسسه را در سومالي قطع كند، اما اين ايستگاه راديو تلويزيوني زير بار نرفته بود.
حزب اسلامي نيز قبلا ايستگاه هاي راديو تلويزيون را از پخش موسيقي و آهنگ منع كرده بود.
گروه الشباب هفت ايستگاه راديويي را از سال گذشته تاكنون به تصرف خود درآورده است.
ايستگاه راديو تلويزيون هورن افريك در موگاديشو نيز در سال 1999 به دست مجموعه اي از دست اندركاران اخبار و بازرگانان تاسيس شد كه در راس آنها «احمد عبدالسلام حاج آدم» وزير كنوني امنيت سومالي قرار دارد.

 



آغاز مذاكرات وزير جنگ رژيم صهيونيستي در واشنگتن
آمريكا موشك هاي كروز و بمب هاي بتن شكن به اسرائيل مي دهد

سرويس خارجي-
وزير جنگ رژيم صهيونيستي كه در واشنگتن به سر مي برد اعلام كرد كه آمريكا موشك هاي كروز پيشرفته و بمب هاي بتن شكن در اختيار تل آويو قرار مي دهد.
روزنامه صهيونيستي يديعوت آحارونوت در اين باره نوشت، ايهود باراك روز يكشنبه براي سفري پنج روزه راهي واشنگتن شد تا با مقامات عالي رتبه آمريكايي ديدار و گفت وگو كند.
اين روزنامه افزود، باراك در اين سفر با رابرت گيتس وزير دفاع آمريكا و هيلاري كلينتون وزير خارجه آمريكا ديدار و گفت وگو خواهد كرد.
محور گفت وگوي باراك با مقامات آمريكايي، مذاكرات مستقيم سازش و خريد تسليحات پيشرفته از آمريكا از جمله موشك هاي كروز و بمب هاي بتن شكن خواهد بود.
فروش موشك هاي بالستيك پيشرفته روسيه به سوريه و همچنين قرارداد تسليحاتي ميان آمريكا و عربستان سعودي صهيونيست ها را نگران كرده و تل آويو مي خواهد به اين بهانه تسليحات مورد نياز خود را تامين كند.
تل آويو اميدوار است كه واشنگتن با درخواست اين رژيم درباره خريد تسليحات پيشرفته موافقت كند.
شماري از فعالان ضد صهيونيست و طرفدار فلسطين در آمريكا اعلام كردند كه تظاهرات گسترده اي را در اعتراض به سفر باراك برگزار خواهند كرد.
سازمان دهندگان اين تظاهرات معتقدند كه آمريكا نبايد با سفر چنين اشخاصي به آمريكا موافقت كند. سفر باراك به واشنگتن در حالي صورت مي گيرد كه بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي اظهار داشت، قرارداد موشكي روسيه و سوريه تهديد جدي عليه اسرائيل است.
وي افزود، ما از اجراي قرارداد نظامي بين سوريه و روسيه متاسف هستيم و اين اقدام واكنش نظامي از سوي ما را مي طلبد.
استقبال از كاروان آزادي
صدها تن از فعالان صلح در فرانسه روز يكشنبه از كاروان شريان زندگي-5حامل كمك هاي بشردوستانه و فعالان صلح بين المللي استقبال كردند.
اين كاروان روز شنبه از لندن حركت كرد و روز يكشنبه وارد پاريس شد.
«زاهر بيراوي» سخنگوي اين كاروان گفت كه فعالان بين المللي به منظور شكستن محاصره غزه راهي اين سفر شده اند و در پاريس مورد استقبال حاميان فلسطين قرار گرفته اند. اين كاروان روز گذشته از فرانسه عازم ايتاليا شد تا سفر خود به سوي آب هاي غزه را ادامه دهد.
جرج گالووي رهبر اين كاروان اعلام كرد كه هيچ گونه تهديدي از سوي رژيم صهيونيستي باعث نخواهد شد كه اين كاروان از ادامه راهش منصرف شود.
ساير رويدادها
¤ رئيس جمهور تركيه كه براي شركت در اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل به نيويورك سفر كرده است اظهار داشت با شيمون پرز رئيس رژيم صهيونيستي ديدار نخواهد كرد.
¤ رئيس جمهور مصر از اسرائيلي ها خواست رهبران خود را به امضاي پيمان منع گسترش هسته اي ترغيب كنند.
¤ رژيم صهيونيستي تهديد كرد كه اگر روسيه از تجهيز سوريه به تسليحات پيشرفته صرف نظر نكند، گرجستان را به انواع تسليحات مدرن مجهز خواهد كرد.
¤ نخست وزير سابق رژيم صهيونيستي از توافق اين رژيم با آمريكا در سال 2007 مبني بر پذيرش 100هزار آواره فلسطيني در اين كشور خبر داد.
¤ جمعيت شهرداري هاي هلند برگزاري ديدار با مسئولان شهرداري هاي رژيم صهيونيستي را رد كرد.
¤ دادگاه فلسطين براي فلسطيني هايي كه زمين هاي خود را به صهيونيست ها مي فروشند حكم اعدام صادر مي كند.
¤ جنبش حماس با انتقاد از تلاش دولت فرانسه براي عادي سازي روابط بين فلسطينيان با رژيم صهيونيستي اين اقدام را شرم آور خواند.
¤ رژيم صهيونيستي تحركات نظامي خود را پشت مرزهاي نوار غزه افزايش داد.

 



حمله موشكي افراد ناشناس به سفارت آمريكا در بغداد

افراد ناشناس سفارت آمريكا در پايتخت عراق را هدف حمله موشكي قرار دادند.
به گزارش خبرگزاري فارس، صبح ديروز سفارت آمريكا واقع در منطقه سبز بغداد هدف حمله موشكي افراد ناشناس قرار گرفت. بلافاصله پس از اين حمله، همه مسيرهاي منتهي به منطقه سبز توسط نيروهاي امنيتي مسدود شد و هلي كوپترهاي آمريكايي نيز به پرواز درآمدند تا هرگونه تردد را تحت كنترل داشته باشند.
«قاسم عطا»، فرمانده عملياتي پايتخت عراق، شمار تلفات حمله موشكي به سفارت آمريكا را يك كشته(سرباز عراقي) و 14 مجروح اعلام كرد. وي درباره هويت و مليت مجروحان چيزي نگفت.
يكشنبه گذشته نيز سه گلوله خمپاره به اطراف سفارت آمريكا اصابت كرد كه در ارتباط با پيامدهاي اين حمله نيز گزارشي نرسيده است. ساختمان هاي دولتي عراق و سفارتخانه هاي خارجي در منطقه سبز بغداد واقع هستند.
يك خودرو نظاميان آمريكايي نيز ديروز در منطقه «الناجي» واقع در شمال بغداد براثر انفجار بمب، منهدم شد. تلفات نظاميان آمريكايي در اين حمله مشخص نشده است.
علاوه بر آن، ديروز انفجار همزمان سه بمب ديگر در محله «الدوره» و يك دستگاه خودرو بمب گذاري شده در غرب منطقه «السيديه» بغداد منفجر شدند. شمار تلفات و مجروحان در الدوره، دو شهيد و پنج زخمي و در السيديه، 13 زخمي اعلام شد. يك خودرو حامل مواد منفجره نيز شامگاه دوشنبه در «فلوجه» عراق منفجر شد كه شش شهيد و 11 مجروح برجاي گذاشت.
جلسات غير علني پارلمان
«حسين علي»، از نمايندگان پارلمان عراق، به خبرگزاري فارس گفت، تعدادي از اعضاي فراكسيون هاي مختلف پارلمان با هدف زمينه سازي براي تشكيل دولت و ايجاد تفاهم، جلسات غير علني برگزار مي كنند. وي اين جلسات را غير قانوني ندانست.
وي اظهار داشت: اين جلسات براي اوضاع كنوني عراق، حياتي است و مي تواند آراء و نظرات فراكسيون هاي پارلمان را نسبت به يكديگر تغيير دهد و زمينه تشكيل دولت را فراهم سازد.

 



به بهانه مبارزه با القاعده فرانسه واحدهاي نظامي خود را روانه نيجر كرد

دولت فرانسه به بهانه مبارزه با القاعده، نيروهاي نظامي خود را به مرز مالي و موريتاني در قاره آفريقا اعزام كرد و بخشي از آنها وارد نيجر شدند.
يك منبع آگاه در دولت نيجربا بيان اين خبر به شبكه خبري العالم اعلام كرد كه كشورش روز يكشنبه اجازه ورود نيروهاي نظامي فرانسه را براي مبارزه با القاعده صادر كرده است.
اين منبع نزديك به شوراي نظامي حاكم در نيجر كه نخواست نامش فاش شود خاطرنشان كرد كه نزديك به 100 تن از نيروهاي فرانسوي متخصص در زمينه مبارزه با تروريسم با يك هواپيماي ويژه اكتشافي وارد فرودگاه نيامي شدند.
اين در حالي است كه خبرگزاري هاي بين المللي، طي چند روز گذشته از زد و خوردهاي خونين در مغرب عربي خبر دادند و اعلام كردند با حمله ارتش موريتاني به پايگاههاي القاعده در مالي، تروريست ها قلع و قمع شده اند.
به گفته آگاهان مسائل آفريقا، فرانسه تلاش مي كند، با استفاده از حضور القاعده، جاي پاي خود را در قاره سياه تقويت كند.

 



انتقادها عليه دولت حريري شدت گرفت

سرويس خارجي-
احزاب و گروه هاي سياسي لبنان با انتقاد شديد از سعدالدين حريري نخست وزير و همپيمانان سياسي وي تاكيد كردند كه گروه 14 مارس با اتخاذ خط مشي سياسي دوگانه و تفرقه آميز به طرح ها و منافع آمريكا و رژيم صهيونيستي خدمت مي كند.
«ابراهيم موسوي» مسئول روابط عمومي حزب الله لبنان اظهار داشت، جريان المستقبل به رياست حريري در مواضع اخير خود افكارعمومي لبنان را فريب داده است.
وي تصريح كرد، برخي افراد سرشناس در جريان 14 مارس سعي دارند فضا را بحراني كرده و چالش هاي مذهبي و طايفه اي در اين كشور به راه انداخته و لبنان را به سوي فتنه مذهبي سوق دهند.
موسوي افزود، تمام اين هياهوها نمي تواند افكارعمومي را از ضرورت محاكمه شاهدان دروغين منحرف و دست داشتن اسرائيل در ترور رفيق حريري را رد كند.
حسن فضل الله نماينده حزب الله در مجلس لبنان نيز تاكيد كرد، سعدالدين حريري و هوادارانش مسئول تحريك هاي مذهبي و طايفه اي هستند.
وي افزود، دسته بندي سياسي-مذهبي، تهديدي براي نظام سياسي لبنان است.
«خالد الرواس» دبير كل تشكل احزاب و شخصيت هاي ملي لبنان نيز تاكيد كرد كه گروه 14 مارس با نقض توافق هاي نشست سه جانبه براي ايجاد ثبات در لبنان به منافع آمريكا و رژيم صهيونيستي خدمت مي كند. وي افزود، گروه 14 مارس در سردرگمي دائمي به سر مي برد و سخنان حريري در سوريه و لبنان با رويكرد همپيمانان سياسي وي كه براي فتنه انگيزي تلاش مي كنند در تناقض است.
«اميل جميل» رئيس حزب كتائب لبنان نيز گفت، لبنان در معرض تهديدات منطقه اي قرار دارد و مقابله با اين تهديدات فقط با وحدت در حرف و عمل حاصل مي شود.
وي افزود، فضاي تنش زاي كنوني به نفع هيچ كس نيست و همه سياستمداران بايد خويشتنداري كنند.

 



40 كشته و 20 مجروح در حمله افراد مسلح به كاروان نظامي تاجيكستان

در پي كشته شدن 40 نظامي، دولت تاجيكستان، حالت آماده باش كامل در اين كشور اعلام كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، دولت تاجيكستان روز دوشنبه پس از متهم كردن افراد مسلح به كشتن پنج افسر و 35 سرباز و زخمي شدن 20 نفر ديگر، آماده باش كامل در اين كشور اعلام كرد.
بر پايه اين گزارش، يك كاروان نظامي تاجيكستان روز يكشنبه در منطقه «وادي رخت» در كمين افراد مسلح ضد دولتي قرار گرفت و 40 نفر از آنها كشته و 20 نفر ديگر نيز به شدت زخمي شدند.
«وزارت دفاع تاجيكستان» در اطلاعيه اي گروه مخالف دولت به رهبري «مولا عبدلو» را مسئول كشته شدن نظاميان اين كشور دانست و از برخورد شديد با آنها در روزهاي آينده خبر داد. مولا عبدلو هنوز در اين مورد موضعگيري نكرده است.

 



اخوان المسلمين با 250 نامزد در انتخابات پارلماني مصر شركت مي كند

گروه اخوان المسلمين با 250 نامزد در انتخابات پارلماني مصر شركت مي كند.
به نوشته روزنامه« المصري اليوم»، منابع موثق در گروه اخوان المسلمين گفتند كه آنها قصد دارند 250 نفر را براي انتخابات مجلس الشعب (پارلمان) كه قرار است در آبان ماه برگزار شود، معرفي كنند.
به گفته اين منابع موثق، در بين نامزدهاي انتخابات پارلماني، نام 30 زن ديده مي شود و اخوان المسلمين قصد دارد با معرفي اين تعداد، حكومت مصر را وادار به پذيرش شفافيت انتخابات كند.
از سوي ديگر، منابع خبري از اعلام برخي اعضا و كادرهاي اخوان المسلمين در حوزه هاي انتخابيه متعلق به وزيران كنوني دولت مصر در روزهاي آينده خبر دادند و پيش بيني كردند، با اين اقدام، نامزدهاي اخوان از راي بالايي برخوردار خواهند شد.
از سوي ديگر، دكتر «محمود حسين» دبير كل اخوان المسلمين در مصاحبه اختصاصي با روزنامه «المصري اليوم»، نامزدي تعداد معيني از اين گروه را براي انتخابات پارلماني رد كرد و گفت: ما هنوز در حال مشورت و رايزني هستيم و تاكنون تصميم نهايي در مورد تعداد نامزدها اتخاذ نشده است. دكتر «محمدسعد الكتاتني» رئيس فراكسيون اخوان در پارلمان مصر نيز تصريح كرد: طي هفته آينده، نامزدهاي اين گروه اعلام خواهد شد.اين در حالي است كه روزنامه قطري «الشرق» به نقل از دفتر اخوان المسلمين مصر اعلام كرد كه اين گروه روز چهارشنبه تصميم نهايي خود را در مورد شركت كردن در انتخابات پارلماني اعلام خواهد كرد.
گروه هاي سياسي مخالف رژيم مبارك، خواستار ارائه ضمانت هاي لازم دولت براي برگزاري انتخاباتي شفاف هستند كه دولت مصر تاكنون از آن سرباز زده است. همچنين گروه اخوان المسلمين در مصر، يكي از گروه هاي مهم سياسي است كه با بيش از هشت دهه از عمر خود تاثير شگرفي در توسعه انديشه اسلامي در كشور مصر داشته است. جالب اين است در حالي كه تا انتخابات پارلماني و رياست جمهوري سرنوشت ساز مصر زماني باقي نمانده است، صهيونيست ها و آمريكا با التهاب و نگراني خاصي، مبارزات انتخاباتي در اين كشور اسلامي را از نزديك دنبال كرده و با حمايت آشكار از «جمال مبارك» فرزند رئيس جمهور كنوني، خود را به نوعي در اين انتخابات سهيم مي دانند.

 



طرح محرمانه نتانياهو براي عقب نشيني از بلندي هاي جولان

سرويس خارجي-
يك روزنامه سعودي از طرح محرمانه نخست وزير رژيم صهيونيستي براي عقب نشيني از بلندي هاي جولان پرده برداشت.
روزنامه سعودي عكاظ به نقل از منابع آگاه اسرائيلي نوشت، بشار اسد رئيس جمهور سوريه اخيراً طرح صلح محرمانه اي را از طريق جرج ميچل فرستاده آمريكايي دريافت كرده كه شامل عقب نشيني رژيم صهيونيستي از بلندي هاي جولان است.
اين منابع اظهار داشتند كه بنيامين نتانياهو در جريان ديدارش از واشنگتن اين طرح را به باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا ارائه كرد در حالي كه هيچ يك از اداره هاي سياسي اسرائيل و اعضاي كابينه از آن اطلاع نداشتند فقط ايهود باراك وزير جنگ اسرائيل از آن باخبر بود.
عكاظ همچنين نوشت، جرج ميچل فرستاده ويژه آمريكا در امور خاورميانه اخيراً در سفر به دمشق و ديدار با بشاراسد طرح نتانياهو در زمينه عقب نشيني از بلندي هاي جولان را ارائه كرده به شرط آنكه اسد سياست هاي انورسادات رئيس جمهور اسبق مصر را دنبال كند.
ميچل همچنين در اين سفر پيشنهادهاي ديگري به بشار اسد عنوان كرده كه مهمترين آن قطع روابط سياسي و نظامي با ايران، حزب الله لبنان، حماس و جهاد اسلامي فلسطين است.
اين در حالي است كه بشاراسد همواره بر ادامه روابط مستحكم با ايران و جنبش هاي مقاومت تاكيد و اعلام كرده كه سوريه به هيچ قيمتي حاضر نخواهد شد درخواست هاي اغراق آميز اسرائيل را قبول كند.

 



در پي دستگيري ملوان چيني اتفاق افتاد
كاهش سطح روابط سياسي - اقتصادي ميان ژاپن و چين

چين از كاهش سطح روابط سياسي و اقتصادي اين كشور با ژاپن به خاطر دستگيري ملوان خود توسط ژاپني ها خبر داد.
به گزارش سايت خبري «بلومبرگ»، با افزايش تنش هاي سياسي بين پكن-توكيو بر سر دستگيري يك ملوان چيني توسط نيروهاي ژاپني، چين يكشنبه از كاهش روابط دولتي بين دو كشور خبر داد.
كاهش روابط ديپلماتيك در سطوح بالا، لغو مذاكرات درباره برنامه هاي ترانزيت هوايي و لغو سفر برخي مقامات چيني كه قرار بود درباره مبادلات مربوط به سوخت و انرژي صورت گيرد از جمله اقدامات پكن در مقابل بي ميلي ژاپن براي آزادي ملوان ماهيگيري است كه چندي پيش در مناطق آبي مورد مناقشه دو كشور دستگير شد.
سخنگوي وزير خارجه چين نيز دراين باره خطاب به مقامات ژاپن هشدار داد در صورت آزاد نشدن ملوان چيني در اسرع وقت توكيو خود را آماده اقدامات متقابل شديد از سوي پكن كند. اين مقام چيني اشاره بيشتري به جزئيات آنچه «اقدامات متقابل شديد» ناميد، نكرد.
سخنگوي وزارت خارجه چين همچنين با انتقاد از اظهارات مقامات ژاپني مبني بر «لزوم طي شدن روال قانوني» براي آزادي ملوان چيني افزود: نفس دستگيري غيرقانوني بوده و چين انجام هر گونه اقدامي براي آزادي شهروند خود را حق خود مي داند.
«كارلوس گوسن»، مديرعامل شركت «نيسان موتور» نيز از كاهش شديد سفارشات از سوي چين بعد از وقوع تنش هاي سياسي اخير كه از سال 2005 تاكنون بي سابقه است خبر داد. به گفته «گوسن» اخيراً ميزان سفارشات چين از اين شركت به 23 درصد كاهش يافته است.
به دنبال تهديدات پكن مبني بر كاهش سطح روابط در حوزه هاي سياسي و اقتصادي، توكيو نيز ديروز در واكنش تازه اي پكن را به خويشتنداري دعوت كرد.
«نائوتو كان» نخست وزير ژاپن ديروز در گفت وگو با خبرگزاري «آسوشيتدپرس» گفت: دولتش در حال بررسي موضوع است اما چنانچه چين تصميم به اجراي تهديدهايش بگيرد قطعاً پشيمان خواهد شد.
وي در ادامه افزود، ژاپن در عين حال خواستار حفظ آرامش است و در صورتي كه چين محتاط تر عمل نكند اوضاع بدتر خواهد شد.
گفتني است، ملوان چيني اوايل ماه جاري پس از آنكه قايق ماهيگيري اش با دو گشت دريايي ژاپن برخورد كرد دستگير شد.
با وجود اعتراضات گسترده مردم و مقامات چين عليه اين اقدام، ژاپن يكشنبه از تمديد 10 روزه مدت زمان بازداشت ملوان چيني خبر داد.
روز شنبه صدها شهروند چيني با تجمع در خيابان ها و مقابل سفارت ژاپن در پكن عليه اين كشور شعار دادند.
يادآور مي شود ژاپن و چين به ترتيب صاحب دومين و سومين اقتصاد بزرگ جهان هستند.

 



رايزني هاي احزاب سياسي براي تشكيل دولت ائتلافي در سوئد

حزب حاكم راست ميانه پس از آنكه در كسب اكثريت كرسي هاي مجلس ناكام ماند، از آغاز مذاكرات خود با حزب سبز براي تشكيل دولت ائتلاف خبر داد.
به گزارش خبرگزاري ها، در انتخابات پارلماني روز يكشنبه سوئد، حزب راست ميانه به رهبري «فريدريك رينفلدت» توانست با كسب 2/49 درصد آرا به پيروزي برسد، اما چون از 175 كرسي لازم براي تشكيل دولت تنها 172 كرسي را به دست آورد. هم اكنون ناچار است با حزب «سبز» ائتلاف كند.
حزب چپ گرا به رهبري «سارا ساهلين» نيز با كسب 7/43 درصد آرا و 157 كرسي در جايگاه دوم قرار گرفت.
مردم سوئد به طور سنتي در انتخابات مشاركت بالايي دارند و در انتخابات روز يكشنبه نيز قريب به 82 درصد واجدين شرايط به پاي صندوق هاي راي رفتند. سوئد حدود 10 ميليون نفر جمعيت دارد.

 



عبدالله عبدالله از بروز تقلب در انتخابات افغانستان خبر داد

مخالفان «حامد كرزاي» از بروز تقلب در انتخابات پارلماني افغانستان به نفع كانديداهاي طرفدار دولت خبر دادند.
به گزارش پايگاه اينترنتي شبكه «العالم»، مخالفان دولت افغانستان، رئيس جمهور را به سوءاستفاده از نفوذ و به كارگيري منابع دولتي به نفع نامزدهاي مورد حمايت دولت متهم كردند.
«عبدالله عبدالله»، رهبر مخالفان دولت افغانستان، در اين مورد به العالم گفت: يكي از ابهامات در اين دوره از انتخابات آن است كه دولت از نفوذ و منابع خود به نفع برخي از نامزدها استفاده كرده است. وي افزود: ما كميته ويژه اي داريم كه موارد متعددي از تخلفات عناصر دولتي را رصد كرده است.اين در حالي است كه «احمد معنوي»، رئيس كميسيون مستقل انتخابات افغانستان به شبكه مذكور گفت: تخلفات ناچيزي اتفاق افتاده است، اما تخلف سازمان يافته و گسترده كه بر نتايج انتخابات تاثير بگذارد، رخ نداده است. كميسيون انتخابات ميزان مشاركت مردم را 40 درصد ذكر كرد.
نتايج نهايي انتخابات، 10 آبان اعلام مي شود.مجلس افغانستان 249 كرسي دارد كه 68 كرسي آن متعلق به زنان است.خبر ديگر اينكه نيروهاي انگليسي مسئوليت هاي امنيتي منطقه «سنگين» در جنوب افغانستان را به نيروهاي آمريكايي واگذار كرده اند.

 



استفاده از گلوله هاي ممنوعه

يك روزنامه صهيونيستي از استفاده اسرائيل از يك نوع گلوله ممنوعه بين المللي عليه شهروندان فلسطيني پرده برداشت.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روزنامه صهيونيستي هاآرتص، ارتش رژيم صهيونيستي براي متفرق كردن تظاهرات در كرانه باختري از گلوله هاي ممنوعه بين المللي استفاده كرده است.ارتش رژيم صهيونيستي از گلوله هاي با كاليبر 56/5 ميلي متر كه از تفنگ هاي راجر شليك مي شوند عليه شهروندان فلسطيني استفاده مي كند. اين در حالي است كه دادستان نظامي كنوني اسرائيل بر ضرورت استفاده نكردن از اين نوع گلوله بارها تاكيد كرده است.به نوشته هاآرتص، دادگاه نظامي اسرائيل در نشست اخير خود اعلام كرد كه هزينه اقتصادي پراكنده كردن تظاهركننده هاي فلسطيني به ويژه در دو روستاي بلعين و نعلين بسيار بالا بوده به طوري كه تنها هزينه شليك اين نوع گلوله ها در فاصله زماني اوت 2008 تا دسامبر 2009 ميلادي در اين دو روستا 3/1ميليون «شكل» بوده است.
رژيم صهيونيستي مدعي است كه اين گلوله ها كشنده نيست ولي روزهاي خونين در غزه و كرانه باختري عكس اين ادعا را به اثبات مي رساند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14