(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 3  مهر 1389- شماره 19748

اتحاديه آفريقا خواستار توقف پيگرد قضايي عمرالبشير شد
ماهاتير محمد : مسائل امروز جهان را با انديشه هاي اسلامي حل كنيم
اشغال عراق قبل از حادثه 11 سپتامبر در دستور كار بوش قرار داشت
سازمان ملل اسرائيل را در حمله به كاروان آزادي مجرم شناخت
تظاهرات ضد آمريكايي در اسلام آباد ؛دانشمند پاكستاني را آزاد كنيد
مرد زيرك و روستائيان طمعكار!
دبير كل حزب الله اسناد جديدي را درباره ترور حريري منتشر مي كند
كاهش محبوبيت ائتلاف مركل در آلمان
3ميليون فرانسوي عليه دولت ساركوزي به خيابان ها ريختند
پكن مقابله به مثل كرد بازداشت 4 تبعه ژاپني در خاك چين
دبيركل ناتو: در مسير بهبود روابط با روسيه هستيم
درگيري هاي موگاديشو 19 كشته و 68 مجروح برجاي گذاشت



اتحاديه آفريقا خواستار توقف پيگرد قضايي عمرالبشير شد

اتحاديه آفريقا از سازمان ملل خواست تا روند پيگرد اتهام جنايت جنگي عليه رئيس جمهور سودان را متوقف كند.
به گزارش روزنامه «القدس العربي»، اتحاديه آفريقا اتهامات سازمان ملل به عمرالبشير رئيس جمهور سودان، مبني بر ارتكاب جنايت هاي جنگي را موجب بي ثباتي سودان و سنگ اندازي در قبال همه پرسي استقلال جنوب دانست و توقف روند قضايي در اين زمينه را خواستار شد.
«پينگوو اموتاريكا» رئيس جمهور «مالاوي» كه رياست اتحاديه آفريقا را برعهده دارد، از سازمان ملل خواست، تعويق يك ساله موضوع پيگرد البشير را تائيد كند. در حالي كه تلاش ها براي دستيابي به صلح دائم در سودان ادامه دارد، دادگاه جنايي بين المللي بدون توجه به اين روند، بر اجراي حكم خود در مورد البشير اصرار مي كند.

 



ماهاتير محمد : مسائل امروز جهان را با انديشه هاي اسلامي حل كنيم

ماهاتير محمد خواستار حاكميت ارزش هاي اسلامي به جاي ارزش هاي غربي بر جهان شد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي از كوالالامپور، نخست وزير پيشين مالزي گفت: نظريه ها و ايده هاي غربي براي حل و فصل مسائل امروز جهان كارآمد نيست و بايد جايگزين مناسب آن را برگزيد، كه همان انديشه هاي اسلامي است. ماهاتير محمد كه در مراسم دريافت دكتراي افتخاري خود در يك دانشگاه مالزي سخن مي گفت افزود: متفكران مسلمان بايد تلاش كنند، انديشه هاي اسلامي، خصوصا آن دسته از انديشه هايي كه مرتبط با مسائل جاري جهان هستند، را گسترش دهند.
به گفته وي، اگر انديشه هاي اسلامي گسترش يابد، اوضاع بشريت بهبود مي يابد و صلح در دنيا مستقر مي شود.

 



براساس اسناد جديد
 اشغال عراق قبل از حادثه 11 سپتامبر در دستور كار بوش قرار داشت

براساس اسنادي كه به تازگي افشا شده، «جرج بوش» قبل از واقعه 11 سپتامبر طرح حمله به عراق را در دستور كار داشته و تنها منتظر بهانه براي اجراي آن بوده است.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، براساس اسناد رسمي موجود كه به تازگي در اختيار رسانه ها قرار گرفته است، «جرج بوش» رئيس جمهور سابق آمريكا به محض روي كار آمدن در سال 2000، به همراه مشاوران و دستيارانش سرنگوني «صدام» را در دستور كار قرار داده بود. طبق اين اسناد سري، كه «مركز اسناد امنيت ملي آمريكا» (يك انجمن تحقيقاتي مستقل) مستقر در واشنگتن آن را فاش كرد، دولت بوش به دنبال توجيه اين حمله بود كه واقعه 11 سپتامبر سال 2001 پيش آمد.
اين اسناد مي گويند، «دونالد رامسفلد»، وزير دفاع وقت آمريكا، چند ساعت پس از واقعه 11 سپتامبر جلسه اي تشكيل داد، و در آن از حمله به عراق و «اسامه بن لادن» رهبر شبكه «القاعده» سخن گفت. رامسفلد سپس يك وكيل وزارت دفاع آمريكا(پنتاگون) را مامور مي كند كه از طريق معاونش به دنبال دست و پا كردن دلايلي مبتني بر رابطه احتمالي ميان عراق و بن لادن باشد.
يكي دو ماه قبل از واقعه مذكور، دولت آمريكا اعلام كرده بود كه يك سري لوله هاي آمينيومي در عراق كشف شده است كه نشان مي دهد بغداد درصدد دسترسي به سلاح هاي هسته اي است.
اين اظهارات نمي توانست افكار عمومي آمريكايي ها و جهان را موافق حمله به عراق كند، ولي واقعه مشكوك 11 سپتامبر زمينه اين حمله را فراهم كرد.
خبر ديگر اينكه مركز بغداد ديروز شاهد انفجار يك بمب بود كه چهار شهيد و چهار زخمي برجاي گذاشت.

 



سازمان ملل اسرائيل را در حمله به كاروان آزادي مجرم شناخت

جنبش حماس با استقبال از گزارش سازمان ملل كه اسرائيل را در حمله به كاروان آزادي مجرم شناخت خواستار عزم بين المللي براي محاكمه سران رژيم صهيونيستي شد.
به گزارش خبرگزاريها، «عزت الرشق» عضو دفترسياسي جنبش حماس در بيانيه اي از محتواي گزارش هيئت تحقيق شوراي حقوق بشر درباره كشتار فعالان صلح طلب ناوگان آزادي غزه از سوي نيروهاي صهيونيست استقبال كرد.
اين در حالي است كه گزارش شوراي حقوق بشر سازمان ملل تاكيد مي كند: دلايل روشني وجود دارد كه تقويت اقدامات براي پيگرد اسرائيل به خاطر جناياتش (شامل قتل عمد و شكنجه) بعد از حمله به ناوگان آزادي غزه را ميسر مي كند.
به گزارش فارس، الرشق در بيانيه خود از تلاش هاي كميسيون حقوقي سازمان ملل براي مستند كردن جزئيات كشتار هولناكي كه نظاميان صهيونيست عليه فعالان صلح طلب بين المللي مرتكب شدند، ستايش كرد.
وي تحرك و جديت جامعه بين المللي براي اجرايي كردن توصيه هاي كميسيون حقوقي و تحويل سران رژيم صهيونيستي به دادگاههاي بين المللي را خواستار شد.
الرشق با انتقاد از مواضع برخي كشورهاي اروپايي و عرب خاطرنشان كرد: بي تفاوتي جامعه بين المللي در عمل به مسئوليت هاي خود درقبال جنايت هاي اشغالگران صهيونيست در طول سالهاي گذشته، به منزله چراغ سبز براي ادامه ارتكاب جنايات بيشتر توسط اسرائيلي ها بوده است.
كماندوهاي رژيم صهيونيستي در 31 ماه مه گذشته در يك اقدام ضد انساني با حمله به فعالان صلح در آبهاي بين المللي تعدادي از آنها را شهيد و مجروح كردند.
اين در حالي است كه كميته حقيقت ياب شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد درباره كشتار ناوگان آزادي غزه، در گزارش خود اعلام كرد كه دلايل واضح و محكمه پسندي براي پيگرد قانوني رژيم صهيونيستي درباره اين حمله وجود دارد.
اين گزارش مي افزايد: عاملان جنايت هاي خطرناك تر، كساني بودند كه با چهره هاي نقابدار به كشتي مرمره تركيه وارد شدند و بدون كمك و همكاري مراجع صهيونيستي، نمي توان هويت اين افراد را شناسايي كرد.
همچنين، كميته حقيقت ياب، ارتش صهيونيستي را به استفاده نامتعارف از قدرت نظامي در حادثه حمله به كشتي مرمره تركيه متهم كرد و آن را نقض آشكار قوانين بين المللي به شمار آورد و اين رژيم را در اين حادثه غيرقانوني مجرم شناخت.
شوراي حقوق بشر سازمان ملل در تاريخ دو ژوئن ماه گذشته، مصوبه اي را به تصويب رساند كه براساس آن مقرر شد كميته مستقل بين المللي براي بررسي حملات خطرناك نظاميان صهيونيستي به ناوگان كمك رساني غزه، تشكيل شود.
در همين حال خبرگزاري كويت اعلام كرد كه در پي صدور اين حكم از سوي شوراي حقوق بشر سازمان ملل، اسرائيل آن را يك جانبه و گمراه كننده دانست.
سخنگوي وزارت امور خارجه رژيم صهيونيستي، مدعي شد: اسرائيل به اصول و قوانين بين المللي احترام مي گذارد و فقط از خود در برابر تجاوزات موشكي حماس حفاظت كرده است.
همچنين بسياري از سياستمداران رژيم صهيونيستي به دنبال صدور بيانيه شوراي حقوق بشر، از خود واكنش نشان داده و اين تصميم را مغرضانه و جانبدارانه خواندند.
موضع ترك ها
در مورد گزارش
وزارت امور خارجه تركيه از گزارش شوراي حقيقت ياب درباره حمله رژيم صهيونيستي به كشتي مرمره استقبال كرد.
«داود اوغلو»، وزير خارجه تركيه در جمع خبرنگاران در نيويورك اظهار داشت: گزارش شوراي حقوق بشر سازمان ملل به طور كامل بي طرفانه و متكي به دلايل محكم است و ما آن را ارج مي نهيم.
وزير خارجه تركيه متذكر شد: اين گزارش، انتظارات ما را برآورده مي كند و اميدوارم كه از اين به بعد، اسرائيل در چارچوب قوانين بين المللي حركت كند. گرچه پيش از اين نيز، رژيم اشغالگر اسرائيل در مجامع بين المللي و نهادهاي حقوق بشر به دليل نسل كشي فلسطيني ها محكوم شده بود، اما به آن وقعي نمي گذاشت، اما صراحت گزارش اخير، ظاهرا، صهيونيست ها را در مخمصه اي جدي گرفتار كرده است.

 



تظاهرات ضد آمريكايي در اسلام آباد ؛دانشمند پاكستاني را آزاد كنيد

در پي محكوميت يك زن دانشمند پاكستاني در آمريكا به 86 سال زندان، مردم سه شهر بزرگ پاكستان عليه آمريكا تظاهرات كردند و خواستار آزادي وي شدند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، همزمان با صدور حكم 86 سال زندان براي «عافيه صديقي» دانشمند زن پاكستاني در آمريكا، هزاران نفر از مردم شهرهاي اسلام آباد، كراچي و لاهور ديروز با برپايي تظاهرات ضد آمريكايي، خواستار آزادي وي شدند.
در تظاهرات اسلام آباد كه شعارهاي ضد آمريكايي سر داده مي شد، مردم خشمگين به سمت سفارت آمريكا روانه شدند، اما پليس مانع شد كه به اين مكان نزديك شوند.در كراچي مركز ايالت سند پاكستان نيز تظاهر كنندگان به سمت كنسولگري آمريكا حركت كردند، كه در آنجا نيز با ممانعت نيروهاي امنيتي مواجه شدند. «عبدالبسيط» سخنگوي وزارت خارجه پاكستان، ديروز با ابراز تأسف از تصميم دادگاه نيويورك مبني بر محكوميت صديقي تصريح كرد كه دولت نهايت تلاش خود را براي آزادي وي به كار خواهد گرفت. وي افزود: ما از اين اقدام متأسف شده ايم، و دولت تسليم نخواهد شد و ما سعي مي كنيم او را به پاكستان بازگردانيم.صديقي دو سال پيش در نيويورك به اتهامات واهي، از جمله ارتباط با شبكه القاعده بازداشت شد.

 



مرد زيرك و روستائيان طمعكار!

اين داستان را بخوانيد كه در حقيقت خود زندگي است!
روزي از يك كارشناس برجسته امور مالي خواستند بحران اقتصادي موجود را توضيح دهد، اما به زباني كه عوام هم بتوانند دلايل آن را بفهمند. و او حكايتي را اين چنين تعريف كرد: روزي از روزهاي قشنگ دنيا، مردي به روستايي رفت كه تا به حال هرگز نديده بود، و به ساكنانش پيشنهاد كرد بابت هر خري كه به او بفروشند 100 يورو بدهد! بسياري از روستائيان به طمع پول بلافاصله خران خود را فروختند. مرد فرداي آن روز دوباره به روستا آمد و اين بار پيشنهاد كرد بابت هر خر 150 يورو بپردازد! يك بار ديگر طمع، كار خودش را كرد و تعداد زيادي از روستائيان خران خود را در دم فروختند. روزهاي بعد، مرد زيرك 300 يورو بابت هر خر پيشنهاد داد... و روستائياني كه هنوز خران خود را نفروخته بودند، هم راضي به فروش شدند. و بعد، مرد داستان ما كه ديد ديگر هيچ خري در ده باقي نمانده، پيشنهاد داد بابت هر خر 500 يورو بدهد، و به روستائيان گفت 8 روز ديگر برخواهد گشت، و با اين حرف روستا را ترك كرد. اما، فرداي آن روز، دستيارش را با خراني كه قبلا خريده بود روانه روستا كرد، با اين دستور كه هر خر را 400 يورو به روستائيان بفروشد! و طمع سود 100يورويي باعث شد تا روستائيان همه خرها را خريدند و آن عده هم كه پولي براي خريد نداشتند، به قرض كردن رو آوردند. اما، همانطور كه مي شود انتظار داشت، ديگر خبري از مرد زيرك و دستيارش در روستا نشد! نتيجه اينكه، روستا دوباره پر از خر شد و تا خرخره هم زير قرض رفت! اين بود داستاني كه كارشناس ما تعريف كرد. و اما، ادامه ماجرا: آنهايي كه بابت خريد خر پول قرض گرفته بودند، از پس بازپرداختش برنيامدند! بنابراين، آنهايي كه پول قرض داده بودند شكايت به دهدار بردند كه: اگر نتوانيم پولمان را پس بگيريم ورشكسته خواهيم شد و روستا هم با ما ورشكسته مي شود! و دهدار هم كه نمي خواست روستا را ورشكسته ببيند، به جاي آنكه به ساكنان پول بدهد تا بدهي شان را صاف كنند، به طلبكاران آنها كمك كرد! اما، طلبكاران زرنگ هم بعد از دريافت پول هم حاضر نشدند از پولشان چشم پوشي كنند! بنابراين، روستائيان همچنان بدهكار ماندند و روستا هم كه بودجه اش ديگر از بين رفته بود، زير بار قرض رفت، و براي رهايي از اين وضع دست به دامن روستاهاي ديگر شد. اما، روستاها كه فكر مي كردند روستاي ورشكسته قادر به بازپرداخت بدهي هايش نخواهد بود، حاضر به كمك نشدند. نتيجه اينكه: مرد زيرك اوايل داستان جيب هايش پر از پول شد- وام دهندگان پول اوليه شان را از بودجه ده تامين كردند و همچنان از روستائيان پول گرفتند. ضمن اينكه، خرها را هم مصادره كردند- روستائيان نه تنها ورشكسته شدند، بلكه خرهايشان را هم از دست دادند- دهدار هم ورشكسته شد و بودجه ده به باد فنا رفت! نتيجه بعدي؟ دهدار مجبور شد حقوق كارمندانش را كم كند و... بقيه ماجرا را هم خودتان حدس بزنيد!
¤ سرويس خارجي كيهان

 



دبير كل حزب الله اسناد جديدي را درباره ترور حريري منتشر مي كند

يك روزنامه لبناني خبر داد حزب الله به زودي اطلاعات جديدي را درباره عوامل ترور «رفيق حريري» ارائه مي كند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، در حالي كه دادگاه بين المللي «رفيق حريري» درصدد صدور كيفرخواست عليه برخي از اعضاي جنبش حزب الله است، اين جنبش به زودي اسناد جديدي را در ارتباط با عوامل ترور حريري منتشر مي كند.
روزنامه لبناني «الديار» افزود: قرار است «سيدحسن نصرالله» دبير كل حزب الله لبنان، در روز شهيد (هفته دوم مهرماه) طي يك نشست خبري، اطلاعات جديدي را درخصوص دست داشتن رژيم صهيونيستي در ترور «رفيق حريري» نخست وزير اسبق لبنان، ارائه دهد.
الديار افزود: حزب الله موضع نهايي خود را در مورد دادگاه بين المللي حريري بعد از ماه جاري ميلادي (سپتامبر) اعلام خواهد كرد.
در اين حالت در پي ادعاي «دوني بيتون»، سفير فرانسه در لبنان، مبني بر اينكه كيفرخواست دادگاه حريري به موقعيت حزب الله صدمه نخواهد زد، رئيس مجلس لبنان به اين اظهارات واكنش نشان داد و گفت: سخنان سفير فرانسه، موجب اطمينان خاطر حزب الله نيست و صدور كيفرخواست، موجب نگراني همه ما است.
پس از ترور چند سال پيش «رفيق حريري» و گروهي از همراهانش، آمريكا و رژيم صهيونيستي با خبرسازي رسانه اي و بدون هيچ گونه تحقيقي، سوريه و گروه هاي فعال ضد رژيم صهيونيستي را مقصر معرفي كرده بودند. اما افشاگري هاي دبير كل حزب الله و ارائه مدارك و اسناد مرتبط، سبب شد تا فرضيه وجود شاهدان دروغين، ثابت شود و دادگاه بررسي كننده نيز مجبور شد موضوع بررسي اين مدارك را در دستور كار خود قرار دهد.

 



كاهش محبوبيت ائتلاف مركل در آلمان

محبوبيت «مركل» به گزارش شبكه تلويزيوني آلمان به پايين ترين حد خود رسيده است.
به گزارش خبرگزاري آلمان، شبكه تلويزيوني آلمان نظرسنجي انجام داده كه نشان مي دهد محبوبيت حزب ائتلاف حاكم آلمان به صدراعظمي «آنگلا مركل» به طور بي سابقه اي كاهش يافته و روند اين كاهش همچنان ادامه دارد.
براساس اين نظرسنجي، طي يك سال گذشته روند نزولي محبوبيت حزب «سياه زرد» به كمترين ميزان يعني 36 درصد رسيده است. در اين ميان محبوبيت احزاب «دموكرات مسيحي» به رياست خانم مركل نيز به 31 درصد تقليل يافته و محبوبيت حزب دموكراتيك آزاد كه رياست آن برعهده وزير خارجه آلمان است به پنج درصد رسيده است.

 



3ميليون فرانسوي عليه دولت ساركوزي به خيابان ها ريختند

سرويس خارجي-
بيش از سه ميليون نفر از مردم فرانسه در تظاهراتي كم سابقه عليه دولت نيكلا ساركوزي به خيابان ها ريختند.
براي دومين بار در ماه اخير، هزاران هزار معترض فرانسوي روز پنجشنبه گذشته به خيابانها ريخته و از دولت پاريس خواستند اجراي طرح رياضت اقتصادي و به ويژه طرح افزايش سن بازنشستگان را متوقف كند.
در حالي كه مسئولان عالي رتبه دولتي از جمله «سوك چاتل» سخنگوي دولت ساركوزي و «اريك ووئرت» وزير كار فرانسه طي مصاحبه هايي سعي كردند وانمود كنند كه از «شمار معترضان كاسته شده» و «اين امر نشان دهنده توجيه شدن مردم است»، رسانه هاي اروپايي از افزايش تعداد تظاهركنندگان نسبت به تظاهرات هفتم سپتامبر خبر دادند.
يورونيوز در گزارشي نوشت، از پاريس تا مارسي، از ليل تا ليون، شمار بي سابقه اي از مردم فرانسه عليه دولت به خيابان ها ريختند.
يكي از رهبران تظاهركنندگان به يورونيوز گفت: «واضح است كه ما كاملا مخالف طرح افزايش سن بازنشستگي هستيم و اين وضعيت به وجود آمده تقصير ما نيست، بلكه تقصير رئيس جمهور است كه سرسختي مي كند و از اجراي طرح ياد شده عقب نشيني نمي كند.»
همزمان با اين تظاهرات سراسري، اكثر مدارس در شهرهاي فرانسه تعطيل، پروازها لغو و نيمي از قطارهاي درون شهري از حركت ايستادند.
طرح افزايش سن بازنشستگي بخشي از طرح دولت فرانسه براي اجراي برنامه «رياضت اقتصادي» است كه هدفش كاهش كسري بودجه و بدهي دولت است. مردم معتقدند، عامل اصلي بحران اقتصادي كنوني شركتهاي چند مليتي، كارتل ها و تراست ها هستند وحال آنها بايد تاوان اين وضعيت به وجود آمده را بدهند، اما دولت نيكلا ساركوزي مي خواهد هزينه اين بحران را به مردم تحميل كند.
طرح افزايش سن بازنشستگي هنوز به تصويب سناي فرانسه (مجلس اعيان) نرسيده و به عقيده تحليلگران مخالفت هاي مخالفان تاثيري در روند تصويب اين طرح نخواهد داشت.
«فرانسوا فيون» نخست وزير فرانسه در مصاحبه اي صريحا اعلام كرد كه خبري از تغيير برنامه رياضت نيست.
هم اكنون دولت ساركوزي ميان دو گزينه اجراي رياضت اقتصادي و تسليم شدن در برابر مردم را پيش رو دارد كه انتخاب هر كدام و پشت كردن به ديگري تبعات ناگواري را به همراه خواهد داشت.
اگر برنامه رياضت اجرا نشود، فرانسه از عهده بدهي هاي سنگين خود برنيامده و در آستانه يك ورشكستگي عظيم مالي قرار خواهد گرفت و اگر اين برنامه به اجرا گذاشته شود، ساركوزي بعيد است بتواند مردم را از خيابان ها جمع كند. يورونيوز دقيقا به اين نكته اشاره كرده و مي نويسد: «اين وضعيت ناآرامي هاي خياباني در بلندمدت قابل تحمل نيست.»
رم و مادريد در انتظار ناآرامي
از اروپا خبر مي رسد، مردم اسپانيا تصميم گرفته اند در اعتراض به برنامه رياضت اقتصادي دولت مادريد روز هفتم مهرماه اعتصاب كنند. موارد مورد اعتراض مردم در اين كشور اروپايي كاهش حقوق و افزايش سن بازنشستگي به67 سال است. بنابر پيش بيني هاي به عمل آمده، انتظار مي رود كه كليه فعاليت هاي اجتماعي، اقتصادي و آموزشي اسپانيا دچار اختلال شود و از هم اكنون بسياري از اين مراكز روز چهارشنبه هفته جاري را تعطيل اعلام كرده اند.
در ايتاليا نيز جنبش موسوم به «ملت بنفش» طي نامه اي خطاب به احزاب اپوزيسيون، براي شركت در تظاهرات روز شنبه دهم مهرماه، عليه برلوسكني فراخوان داد.
در اين نامه كه به امضاي 72 گروه حامي اين جنبش رسيده، تاكيد شده است: «فرصتي براي تغيير به وجود آمده كه نبايد به هدر رود.»

 



پكن مقابله به مثل كرد بازداشت 4 تبعه ژاپني در خاك چين

چين چهار تبعه ژاپني را به اتهام «فيلمبرداري از تاسيسات نظامي» خود بازداشت كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، كمتر از دو روز پس از تهديد پكن مبني بر «انجام اقدامات شديد متقابل» عليه توكيو به خاطر دستگيري يك ملوان خود، خبرگزاري رسمي چين از دستگيري چهار تبعه ژاپني توسط نيروهاي چيني خبر داد.
خبرگزاري «شين هوا» با اعلام اين كه اين چهار ژاپني به اتهام تصويربرداري غيرقانوني از تاسيسات نظامي چين دستگير شده اند افزود، بازجويي از اين افراد براي پي بردن به اهداف انگيزه هايشان ادامه دارد. رسانه هاي منطقه با انتشار اين خبر گزارش دادند، بازداشت اين افراد بار ديگر باعث تشديد تنش هاي سياسي- اقتصادي خواهد شد كه چند روزي است روابط دو كشور را به طور كم سابقه اي تحت تاثير قرار داده است. همزمان با انتشار اين خبر، جمعه روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز به نقل از مقامات ژاپني از تصميم توكيو براي آزادي ملوان چيني در آينده اي نزديك خبر داد.
براساس اين گزارش، اگرچه مقامات ژاپني به زمان دقيق آزادي ملوان 41 ساله اشاره اي نكرده اند اما ديروز برخي روزنامه هاي ژاپني از احتمال اعزام وي به چين توسط يك هواپيما و در آخرين ساعات روز جمعه (ديروز) خبر دادند.
از سوي ديگر اما، سخنگوي وزارت خارجه چين نيز ديروز با هشدارهاي مكرر از توكيو خواست بي قيد و شرط و براي جلوگيري از وخيم تر شدن روابط بين دو كشور ملوان ماهيگير چيني را آزاد كند.
وي با متهم كردن ژاپن به «تجاوز آشكار به حق حاكميت» خود گفت، هر لحظه تاخير در آزادي شهروند چيني روابط دو كشور را به خطر مي اندازد.
گفتني است، حدود دو هفته پيش گشتي هاي ژاپني در آب هاي مورد مناقشه دو كشور واقع در درياي زرد يك كشتي ماهيگيري چيني را به اتهام «برخورد عمدي با كشتي گشتي ژاپني» متوقف و ملوان آن را دستگير كرد. طي اين دو هفته چين با هشدارهاي پياپي و كاهش روابط سياسي- اقتصادي و همچنين احضار چند باره سفير ژاپن خواستار آزادي شهروند خود شده است. گفته مي شود اين حادثه روابط بين دو كشور را به طور كم سابقه اي تحت تاثير قرار داده است.

 



دبيركل ناتو: در مسير بهبود روابط با روسيه هستيم

سرويس خارجي-
دبيركل سازمان پيمان آتلانتيك شمالي(ناتو) اعلام كرد كه اين سازمان در مسيري قاطع براي بهبود روابط با روسيه قرار دارد.
پس از برگزاري نشست مشترك وزيران خارجه ناتو و مسكو در نيويورك، «آندرس فوگ راسموسن» دبيركل ناتو به خبرنگاران گفت: «مذاكرات مفيدي درباره موضوعات مورد بحث در اجلاس آتي ناتو در ليسبون داشتيم.»
با توجه به اين كه هدف از برگزاري نشست نيويورك گفت وگو درباره پاسخ مسكو به دعوتنامه حضور در اجلاس ليسبون بود، از سخنان راسموسن اينگونه برمي آيد كه روسيه با شركت در اين اجلاس موافقت كرده و روزهاي 19 و 20 نوامبر نماينده كرملين با همتايان خود در كشورهاي عضو ناتو دور يك ميز در ليسبون به بررسي مسائل دوجانبه خواهد پرداخت.
ناتو و روسيه هم اكنون در امور مقابله با قاچاق مواد مخدر و تروريسم و همچنين تهديدات مربوط به امور امنيتي با يكديگر همكاري دارند، اما دو طرف در مورد طرح هاي دفاع موشكي آمريكا و همچنين گسترش ناتو تا شرق اروپا با يكديگر اختلاف نظر دارند.

 



درگيري هاي موگاديشو 19 كشته و 68 مجروح برجاي گذاشت

درگيري ميان شورشيان الشباب و نيروهاي دولتي در پايتخت سومالي 19 كشته و 68 زخمي برجاي گذاشت.
به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري آلمان، «علي موسي» مدير بخش امدادرساني در «موگاديشو» اظهار داشت: درگيري هاي شبه نظاميان الشباب با نيروهاي دولتي تاكنون 19 كشته و 68 زخمي برجاي گذاشت و با توجه به گستردگي آن، احتمال افزايش تلفات وجود دارد.
درگيري هاي شبه نظاميان جنبش الشباب با نيروهاي دولتي از روز پنجشنبه آغاز و تا روز جمعه به طور پراكنده در شمال و جنوب پايتخت سومالي ادامه داشت، اما، آمار جديدي از تعداد قربانيان اعلام نشده است. به گفته شاهدان عيني به دليل استفاده طرف هاي درگير از سلاح هاي سنگين و خمپاره، بسياري از قربانيان را غيرنظاميان تشكيل مي دهند و محلات مسكوني موگاديشو محل اصابت تعداد زيادي گلوله توپ و خمپاره بود.
اين در حالي است كه طي ماه هاي گذشته موگاديشو، شاهد درگيري هاي شديدي بود و جنبش الشباب، حملات خود را براي براندازي دولت انتقالي اين كشور به رياست شيخ شريف شيخ احمد كه از سوي غرب حمايت مي شود، افزايش داده است. همچنين، دولت انتقالي سومالي فقط مناطق محدودي از موگاديشو را تحت كنترل خود دارد و شبه نظاميان جنبش الشباب، بخش هاي زيادي از جنوب و مركز سومالي را در اختيار خود دارند.
كشور سومالي كه در شاخ آفريقا قرار دارد از سال 1991 تاكنون دچار هرج و مرج و ناامني شده است و دولت شيخ شريف گرچه از حمايت غرب برخوردار است، اما نتوانسته است سيطره خود را بر گروه هاي نظامي برقرار كند.
به گزارش خبرگزاري ها، از سال 2007 ميلادي كه درگيري ها در موگاديشو شدت يافته است، حدود 21هزار نفر از غيرنظاميان جان خود را از دست داده اند.بر پايه اين گزارش، گرچه نيروهاي حافظ صلح اتحاديه آفريقا، هم اكنون در اين كشور مستقر هستند، اما ماموريت خود را تنها در دفاع از مراكز حساس دولتي خلاصه كرده اند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14