(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 4 مهر 1389- شماره 19749

بغداد و دمشق پس از يك سال تيرگي روابط در مورد تبادل سفير توافق كردند
اينديپندنت از افزايش آزار مسلمانان توسط پليس انگليس خبر داد
در نشست دمشق جنبش هاي فتح و حماس در مورد تحقق آشتي ملي به توافق رسيدند
موگابه ادعاي غرب درباره دموكراسي را توخالي دانست
شهروندان آمريكايي سركوب مخالفان جنگ توسط «اف.بي.آي» را محكوم كردند
هيئت پارلماني پاكستان براي آزادي عافيه صديقي به آمريكا رفت
اوباما براي نخستين بار به شكست در افغانستان اعتراف كرد
پكن خواستار پرداخت غرامت و عذرخواهي رسمي از سوي توكيو شد
رئيس جمهور لبنان : دفاع مشروع حق ماست
لوكاشنكو براي بار چهارم كانديداي رياست جمهوري بلاروس شد



بغداد و دمشق پس از يك سال تيرگي روابط در مورد تبادل سفير توافق كردند

بغداد و دمشق پس از يك دوره تيرگي روابط براي تبادل سفير بين دو كشور به توافق رسيدند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه، وزير خارجه عراق و سوريه در خلال سفر به نيويورك با هم ديدار كردند و درباره تصميم تبادل سفير بين اين دو كشور اسلامي همسايه به توافق رسيدند.«هوشيار زيباري» در اين باره گفت كه در ديدارش با «وليد معلم» تصميم كشورش مبني بر بازگشت سفير عراق به دمشق را به وي ابلاغ كرده است.اواخر اوت سال گذشته به دنبال وقوع انفجارهاي خونين در دو وزارتخانه خارجه و دارايي عراق، بغداد سوريه را به پناه دادن عاملان اين انفجارها متهم كرد و سفير خود از دمشق را فراخواند، اما دمشق اين اتهام ها را رد كرد و متقابلا سفير سوريه را از بغداد فراخواند.

 



اينديپندنت از افزايش آزار مسلمانان توسط پليس انگليس خبر داد

يكي از روزنامه هاي كثير الانتشار انگليس از گسترش موج اسلام ستيزي توسط پليس اين كشور خبر داد.
به گزارش فارس، اينديپندنت در گزارشي مفصل به برخورد خشونت آميز پليس انگليس با مسلمانان اين كشور پرداخت و نوشت: «صدها تن از مسلمانان انگليسي كه براي خروج از اين كشور به فرودگاه مراجعه كرده بودند و يا در حال بازگشت از تعطيلات تابستاني بودند، در فرودگاه هاي انگليس از سوي پليس مبارزه با ترور مورد آزار و اذيت و حتي ضرب و شتم قرار گرفتند.»
براساس گزارش اينديپندنت، پليس انگليس به بهانه هاي واهي جلوي مسلمانان را گرفته و به عنوان مثال درباره محل اختفاي بن لادن از آنان پرسيده است.

 



در نشست دمشق جنبش هاي فتح و حماس در مورد تحقق آشتي ملي به توافق رسيدند

نشست نمايندگان جنبش فتح و حماس در پايتخت سوريه با صدور بيانيه مشتركي درباره تحقق آشتي ملي و مسائل مورد اختلاف پايان يافت.
به گزارش خبرگزاري ها، اين موضوع در بيانيه مشترك طرفين كه بعد از ديدار آنها در دمشق كه تا پاسي از شب ادامه داشت اعلام شد.
برپايه اين گزارش، رياست هيأت حماس را «خالد مشعل»، رئيس دفتر سياسي و رياست هيئت فتح را «عزام احمد» عضو كميته مركزي فتح برعهده داشت كه همراه با «نصريوسف» عضو ديگر فتح و «صخر بسيسو» روز پنجشنبه وارد دمشق شدند. براساس بيانيه طرفين، با توجه به ديدار «عمر سليمان» رئيس سازمان اطلاعات مصر و خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس در اواخر ماه رمضان در مكه مكرمه و تماس سليمان با رئيس حكومت خودگردان فلسطين، ديدار هيئت هاي فتح و حماس در دمشق انجام شد.
گزارش خبرگزاري ها حاكي است، اين ديدار كه در فضايي برادرانه، دوستانه و مبتني بر تمايل دو طرف به پايان چند دستگي صورت گرفت، دو طرف نسبت به حركت به سوي مصالحه توافق كردند. همچنين در اين ديدار، موارد اختلاف بر سر مندرجات برگه مصالحه پيشنهادي مصر به منظور گفت وگوي ملي فلسطيني فراگير و گفت وگوي دوجانبه فتح و حماس بررسي شد.
برگزاري ديدار قريب الوقوع به منظور تفاهم بر سر ساير مسايل و نهايي كردن تفاهم با همه گروه ها و نيروهاي فلسطيني، ديگر موضوع مورد توافق دو طرف اعلام شده است.
در بخش ديگري از بيانيه پاياني ديدار هيأت هاي حماس و فتح آمده است: برگه مصالحه در قاهره امضاء خواهد شد و تفاهم هاي مزبور، لازم الاجرا و بخشي از روند اجراي اين برگه و پايان چند دستگي است.
واكنش ها به نشست آشتي ملي
اين در حالي است كه منابع فلسطيني نشست جمعه شب فتح و حماس را مثبت ارزيابي اعلام كردند و گفتند: در اين نشست، موضوع مصالحه ملي و تلاش مصري - فلسطيني در اين زمينه به دقت مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
اين منابع با اشاره به نشست دمشق اظهار داشت: اميدواريم، نشست دمشق منجر به حل مسأله مصالحه شود.«خالد عبدالمجيد» دبير كل جبهه مبارزه مردمي فلسطيني با اشاره به ديدار اخير سران فتح و حماس اظهار داشت: در اين روزها، دمشق به پايتخت توافقات فلسطيني ها تبديل شده است و در آن تحرك ويژه اي از سوي فتح و حماس مشاهده مي شود.
وي اظهار اميدواري كرد كه فلسطينيان همواره اميدوارند كه مشكل خود را (آشتي ملي) در دمشق حل و فصل كنند.
پيش از اين، مصر هدايت گفت وگوهاي آشتي ملي فلسطين، ميان فتح و حماس را برعهده داشت كه به نظر مي رسد، ناكامي هاي متعدد و پياپي قاهره اين مسئوليت را برعهده دمشق نهاده باشد.
گفت وگوهاي ملي فلسطين كه با هدف پايان دادن به اختلافات داخلي فلسطين از 20 اسفند سال 87 آغاز شده بود، به خاطر مخالفت هاي مصر و تشكيلات خودگردان فلسطين با ملاحظات حماس به برخي بندهاي توافقنامه آشتي ملي و به دليل برگزاري مذاكرات مستقيم سازش ميان رژيم صهيونيستي و تشكيلات خودگردان فلسطين به حال تعليق درآمده است.
شهادت يك نوزاد فلسطيني
در ادامه درگيري هاي شهروندان فلسطيني با نظاميان رژيم صهيونيستي در بيت المقدس يك فلسطيني شهيد و دو تن ديگر زخمي شدند.
به گزارش مركز اطلاع رساني فلسطين، نظاميان اشغالگر با حمله به محله «بطن الهوي»، چندين شهروند فلسطيني را با شليك گازهاي اشك آور زخمي كردند.
«شهرك سلوان» قدس اشغالي كه چندين روز است شاهد درگيري هاي شديد فلسطيني ها با نظاميان صهيونيست است، روز جمعه شاهد شهادت يك نوزاد شيرخواره و زخمي شدن دو تن از فلسطيني ها بود.
همچنين طي اين درگيري ها، تاكنون 16 فلسطيني از سوي اشغالگران اسرائيلي بازداشت و به زندان منتقل شدند.

 



موگابه ادعاي غرب درباره دموكراسي را توخالي دانست

«رابرت موگابه» ادعاي قدرت هاي بزرگ درباره دموكراسي را توخالي توصيف كرد.
به گزارش خبرگزاري مهر، رئيس جمهوري زيمبابوه ضمن انتقاد از شرايط حاكم بر جامعه جهاني، اظهارات مقامات قدرت هاي بزرگ درباره دموكراسي را موعظه اي توخالي و پوچ دانست.
موگابه در سخنراني خود در سازمان ملل گفت: قدرت هاي بزرگ رياكار هستند زيرا كه آنها درباره دموكراسي موعظه مي كنند در حالي كه نمي توانند به وعده هاي خود عمل كنند.
رئيس جمهوري زيمبابوه همچنين ضمن انتقاد از شوراي امنيت گفت كه بايد يك بازبيني عمده در سياست هاي سازمان ملل و راهبردهاي آن صورت گيرد.
وي همچنين از سازمان ملل خواست تا به كشورهاي آفريقايي اجازه دهد در اين سازمان به ويژه در شوراي امنيت نقش محوري ايفا كنند.
موگابه در همين راستا پيشنهاد داد تا حداقل دو كشور آفريقايي به عنوان عضو دائم شوراي امنيت با حق كامل وتو پذيرفته شوند.

 



در پي حمله پليس به منازل فعالان ضدجنگ
شهروندان آمريكايي سركوب مخالفان جنگ توسط «اف.بي.آي» را محكوم كردند

پليس فدرال آمريكا با هدف خاموش كردن صداي مخالفان، به منزل چندين نفر از فعالان ضدجنگ يورش برد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، روز جمعه نيروهاي پليس فدرال آمريكا به بهانه اينكه در حال انجام تحقيقاتي درباره تروريسم هستند به خانه شش فعال ضدجنگ در «مينياپوليس» و دو فعال ديگر در «شيكاگو» يورش بردند.
«استيو وارفيلد» مامور ويژه اف.بي.آي در مينياپوليس ضمن خودداري از افشاي هويت كساني كه منازل و دفتر كارشان مورد تفتيش واقع شده گفت: «اماكن مذكور پلمب شدند.»
علي رغم سكوت پليس، «مايك كلي» فعال ضد جنگ آمريكايي كه اف.بي.آي به منزلش حمله كرده، دست به افشاگري زد و گفت: «اين اقدام پليس با هدف آزار و اذيت و ترساندن رهبران و فعالان ضدجنگ صورت گرفته است.»
«تد دولي» وكيل «كلي» نيز به نشريه «استار تريبيون» گفت: «نيروهاي پليس در اين يورش به دنبال اسناد، تصاوير و يا هرگونه سوابقي بودند كه موكلم را به گروه هايي تروريستي چون فارك وصل كنند.»
اين وكيل آمريكايي افزود: «اين عمليات اف.بي.آي در واقع با هدف تفتيش باورهاي سياسي هر فرد يا گروهي انجام مي شود كه مخالف طرح هاي امپرياليستي واشنگتن هستند.»
در همين رابطه، ده ها فعال ضد جنگ عليه حملات وحشيانه اف.بي.آي دست به تظاهرات زدند و سركوب مخالفان جنگ توسط نيروهاي امنيتي و اف.بي.آي را محكوم كردند.

 



هيئت پارلماني پاكستان براي آزادي عافيه صديقي به آمريكا رفت

وزير كشور پاكستان از اعزام هيئتي از نمايندگان پارلماني اين كشور به آمريكا براي آزادي دانشمند زن پاكستاني خبر داد.
«رحمان مالك» وزير كشور پاكستان در گفت وگو با «فارس» از اعزام يك هيئت از نمايندگان زن پارلمان اين كشور به آمريكا با هدف ديدار با مقامات و شخصيت هاي برجسته آمريكايي جهت آزادي و استرداد دكتر «عافيه صديقي» دانشمند پاكستاني خبر داد كه چندي پيش به اتهام واهي به 86 سال زندان محكوم شد.
دولت آمريكا اين زن دانشمند مسلمان و حافظ قرآن را طي محاكمه اي ناعادلانه به ارتباط با القاعده متهم و وي را به تحمل 86 سال زندان محكوم كرده است. خانم «صديقي» كه سال 2003 توسط اف.بي.آي دستگير و به آمريكا منتقل شد.
عافيه صديقي كيست؟
صديقي متولد 1972 شهر كراچي پاكستان است كه تا 8 سالگي در زامبيا و پس از آن در محل تولد خود زندگي كرده است.
پدرش جراح مغز و اعصاب در انگليس و مادرش معلم و مددكار اجتماعي و شخصيتي برجسته در محافل سياسي- مذهبي پاكستان است.
وي پس از دريافت ويزاي دانشجويي و سفر به آمريكا در سال 1990 و نوشتن طرح تحقيقاتي با عنوان «اسلام گرايي در پاكستان و تأثيرات آن بر روي زنان» موفق به دريافت جايزه «كارل ال ويلسون» شد، وي سرانجام توانست متخصص بيولوژي و بيوفيزيك شود.
بعد از حملات 11 سپتامبر، عافيه براي خروج از ايالات متحده به دليل ناامن بودن اوضاع براي خود و خانواده اش اصرار مي ورزيد. وي خواستار سفر به افغانستان براي كمك به مردم جنگ زده اين كشور بود اما در ماه مه سال 2003 اف.بي.آي صديقي و شوهرش را مورد بازجويي قرار داد. در 25 مارس همان سال نيز اف.بي.آي ناگهان به اتهام همكاري با القاعده خواستار دستگيري صديقي و همسرش شد.
ناپديدشدن چند ماهه اين دو سرانجام فرضيه دستگير شدن آنها توسط اف.بي .آي را تقويت كرد.
صديقي در پاكستان بازداشت و براي بازجويي به زندان بگرام در افغانستان منتقل شده بود.
پس از شكنجه هاي گوناگون و مقاومت اين دانشمند مسلمان و دستگيري برخي اعضاي خانواده وي توسط آمريكا، واشنگتن وي را به آمريكا منتقل و به تحمل 86 سال زندان محكوم مي كند.
در حال حاضر انتشار خبر شكنجه جنسي و محكوميت زندان وي موجي از خشم و نفرت را در ميان مسلمانان پاكستاني بوجود آورده است.

 



اوباما براي نخستين بار به شكست در افغانستان اعتراف كرد

باراك اوباما پس از 9 سال رسما به شكست آمريكا در افغانستان و قدرت گرفتن مجدد طالبان و تسلطش بر بخش وسيعي از اين كشور اعتراف كرد.
به گزارش خبرگزاري ها رئيس جمهوري آمريكا روز جمعه در گفت وگو با شبكه «بي بي سي» ضمن اذعان به شكست اشغالگران در تامين امنيت افغانستان و تسلط بر اين كشور خطاب به مصاحبه كننده شبكه بي بي سي با وي گفت: «صادقانه بگويم از وضع امنيتي اين كشور (افغانستان) غفلت كرده بوديم و نيروهاي طالبان توانسته بودند دوباره قدرت بگيرند و بر مناطق وسيعي از كشور تسلط يابند.»
وي كه اين حرف ها را در توجيه تصميم آمريكا براي افزايش نيروي نظامي در افغانستان بيان مي كرد در اظهاراتي متناقض عنوان كرد كه بتدريج حضور نيروهاي آمريكايي و ائتلاف در افغانستان كم رنگ خواهد شد. وي افزود: اين به عقيده من نه تنها به نفع ايالات متحده كه به نفع مردم افغانستان هم هست. اوباما در عين حال درباره اين تناقض كه چطور در مدت 9 سال گذشته كه آمريكايي ها با استفاده از جو بوجود آمده به بهانه 11 سپتامبر و انگيزه بالاي نيروها و همپيمانانشان از نابودي طالبان و تامين امنيت عاجز مانده اند، ولي حالا اظهار مي دارند كه با واگذاري تدريجي قدرت به نيروهاي افغاني تا ژوئيه 2011 خاك افغانستان را ترك خواهند كرد، توضيحي نداد. در همين حال گزارش هاي رسيده حاكي از آن است كه با كشته شدن دو نظامي ديگر اشغالگران در شرق افغانستان، تلفات ناتو در اين كشور به 534 تن افزايش يافت.
خبرگزاري فرانسه در اين باره از انتشار بيانيه ايساف خبر داد كه در آن به كشته شدن دو نظامي ديگر اشغالگران خارجي كه هويت آنان مشخص نشده روز جمعه در انفجار بمب در شرق اين كشور خبر داد.

 



علي رغم آزادي ملوان چيني پكن خواستار پرداخت غرامت و عذرخواهي رسمي از سوي توكيو شد

عليرغم آزادي ملوان چيني، پكن خواستار عذرخواهي رسمي و پرداخت غرامت از سوي ژاپن شد.
به گزارش خبرگزاري ها، سرانجام اعمال فشارهاي سياسي و اقتصادي چين عليه ژاپن براي آزادي ملوان چيني جواب داد و توكيو جمعه شب مجبور شد براي جلوگيري از افزايش تنش ها بين دو كشور، اين ملوان ماهيگير چيني را آزاد كند.دفتر دادستاني «ناها» در اوكيناواي ژاپن با صدور بيانيه اي اعلام كرد، از آنجايي كه ادامه بازداشت ملوان كشتي ماهيگيري چيني باعث بروز تنش بين توكيو- پكن شده بود، اين دادستاني راي به آزادي وي داد. دادستاني ژاپن همچنين اعلام كرد، از آنجا كه برخورد قايق چيني به شناور گارد ساحلي ژاپن، «از قبل برنامه ريزي نشده بود» نگه داشتن وي در بازداشت، به خطر انداختن روابط دو كشور را در پي داشت.
پكن بعد از تاييد خبر آزادي ملوان خود اعلام كرد اين اقدام كافي نيست و توكيو بايد علاوه بر عذرخواهي رسمي، غرامت نيز پرداخت كند. وزارت خارجه چين با صدور بيانيه اي در اين باره ضمن تكرار اعتراضات شديد گذشته نسبت به دستگيري شهروند خود، اعلام كرد: اقدام توكيو غيرقانوني بوده است، لذا اين كشور بايد به دليل انجام اين اقدام مغاير قوانين بين المللي، از پكن عذرخواهي كرده و غرامت بپردازد.
پكن پنجشنبه هشدار داده بود در صورت آزاد نشدن شهروند خود، توكيو بايد منتظر اقدامات شديد متقابل باشد. گفتني است طي روزهاي اخير منازعه سياسي ميان پكن و توكيو بر سر جزاير مورد اختلاف در درياي زرد بالا گرفته است.
واكنش ژاپن
بلافاصله پس از اظهارات مقامات چين مبني بر كافي نبودن آزادي ملوان چيني و درخواست آنها براي عذرخواهي رسمي و پرداخت غرامت از سوي توكيو، مقامات ژاپني به اين درخواست واكنش نشان دادند.
وزير خارجه ژاپن در اين باره اظهار داشت: اين تقاضا بي اساس بوده و قطعا پذيرفتني نخواهد بود. دستگيري ملوان چيني و بازجويي از وي، حركتي درست و پاسخي عادي بود كه بر مبناي قوانين كشور ژاپن صورت گرفت.گفتني است برخي روزنامه هاي ديروز ژاپن نيز به شدت نسبت به آزادي ملوان چيني انتقاد كرده و آزادي وي را نوعي عقب نشيني در مقابل فشارهاي غيرقانوني پكن دانستند.



 



رئيس جمهور لبنان : دفاع مشروع حق ماست

رئيس جمهور لبنان دفاع مشروع را حق لبناني ها دانست و از جامعه جهاني خواست تا رژيم صهيونيستي را وادار به عقب نشيني از اراضي اشغالي كند.
به گزارش خبرگزاري ها، «ميشل سليمان» طي سخناني در مجمع عمومي سازمان ملل، رژيم صهيونيستي را به ادامه نقض حاكميت اين كشور متهم كرد و گفت: در شرايطي كه لبنان به قطعنامه 1701 شوراي امنيت پايبند است، اسرائيل به نقض حاكميت لبنان ادامه مي دهد و اين همان نقض هايي است كه «بان كي مون» دبيركل سازمان ملل متحد در گزارش هايش، آنها را ذكر كرده است.
سليمان خاطرنشان كرد: با توجه به وجود شبكه هاي جاسوسي، اسرائيل در لبنان، جامعه بين المللي بايد موضعي مناسب در قبال اين تجاوزگري ها، اتخاذ كرده و اسرائيل را وادار به عقب نشيني از مزارع شبعا، كفرشوبا و بخش شمالي غجر كند.

 



لوكاشنكو براي بار چهارم كانديداي رياست جمهوري بلاروس شد

«الكساندر لوكاشنكو» رئيس جمهور سه دوره اي بلاروس بار ديگر در انتخابات رياست جمهوري اين كشور شركت كرد.
به گزارش ايرنا، لوكاشنكو در آخرين روز ثبت نام نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري، با حضور در كميسيون مركزي انتخابات اين كشور، مدارك خود را براي كانديداتوري تحويل داد و بدين ترتيب، براي بار چهارم كانديداي انتخابات رياست جمهوري شد.
طبق قوانين بلاروس، جمع آوري يكصد هزار امضا از حاميان تنها شرط كانديداتوري در انتخابات است.
لوكاشنكو از سال 1993 براي سه دوره متوالي مقام رياست جمهوري بلاروس را برعهده دارد. با پيشنهاد لوكاشنكو براي رفع موانع قانوني شركت وي در چند دوره متوالي انتخابات رياست جمهوري، همه پرسي عمومي در بلاروس برگزار شد و تغييراتي در قانون اساسي اين كشور انجام گرفت كه نامزديش براي دوره هاي بعدي رياست جمهوري را امكانپذير ساخت. پارلمان جمهوري بلاروس سه شنبه گذشته در نشست خود، روز 19 دسامبر 2010 (28آذرماه) را تاريخ برگزاري انتخابات آتي رياست جمهوري در اين كشور تعيين كرد. انتخابات رياست جمهوري در بلاروس پيشتر قرار بود در ماه فوريه 2011 برگزار شود.
بلاروس با حدود 10 ميليون نفر جمعيت، محل ترانزيت صادرات گاز و نفت روسيه به كشورهاي اروپايي است. به دنبال بروز اختلافات ميان مسكو و مينسك از جمله بر سر بهاي گاز صادراتي روسيه به اين كشور و نيز ترانزيت آن به اروپا؛ گرايش سياسي بلاروس به روسيه تاحدي كاهش يافت و با خودداري اخير لوكاشنكو از شناسايي استقلال جمهوري هاي اوستياي جنوبي و آبخازيا مورد حمايت روسيه؛ تنش ها ميان دو كشور افزايش يافته است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14