(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 6 مهر 1389- شماره 19751

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
آزموده را آزمودن خطاست
سخنگوي قوه قضائيه : حزب مشاركت و سازمان مجاهدين منحل بوده و حق فعاليت ندارند
سخنگوي كميسيون اجتماعي مجلس: بيمه همه خبرنگاران در سال جاري قطعي مي شود
نماينده اردبيل در مجلس: وقت برخي نمايندگان در جلسات هيئت مديره شركت ها صرف مي شود
ارتباط گيري كوهن با رهبران مخالف دولت ايران
پيشبرد اهداف ارتش آمريكا با ديپلماسي ديجيتال در خاورميانه
وزير علوم : دشمن در انتظار ضربات سنگين تر دانشگاهيان باشد
سوالات جهت دار الجزيره براي اختلاف افكني بين مجلس و دولت
عضو حماس: ايران حامي آشتي فتح و حماس در چارچوب اصول ملت فلسطين است
حمايت بسيج دانشجويي 8 دانشگاه تهران از مواضع قاطع احمدي نژاد در سازمان ملل
وزير خارجه عربستان:
نپيوستن اسرائيل به معاهده منع  گسترش سلاح هاي اتمي تهديد بزرگي براي منطقه استچ
رئيس جمهور عراق:نيازمند ايران هستيم



آزموده را آزمودن خطاست

برپايي جشنواره فيلم انقلاب، مقاومت و دفاع مقدس، پس از پنج سال نگاه هاي زيادي را به خود معطوف كرد.
عدم برگزاري اين جشن در چند سال گذشته، آنهم در شرايطي كه براي خيلي از اتفاقات مشابه اما فاقد ارزش و آرمان هزينه مي شد، پرسش هايي را به دنبال داشت تا اينكه كليد خوردن اين جشنواره اميدهايي را در دل خانواده سينما دوستان متدين برانگيخت. اكنون كه پس از چند ماه فعاليت اين جشنواره به پايان رسيد، به خاطر برخي توجه ها بايد به دست اندركاران آن خسته نباشيد گفت، اما چند پرسش جدي و نگران كننده نيز درباره وجود برخي دست هايي پنهان و مؤثر در پشت صحنه اين جشنواره وجود دارد كه چگونه موفق شده است اين جريان را كه مي توانست به عنوان يك رويداد مهم و اميدواركننده تلقي شود با خدشه روبرو كند اكنون اين سؤال جدي مطرح است تا كي ما بايد با اغماض، برخي را درصدر بنشانيم كه زخم آنان بر ذهن و دل همه حك شده است. مگر فلان خانم را بارها نيازموده ايم يا مگر فلان آقا را كه ارزش گذاري كرديم و تا فرصت يافت عليه همان ارزش ها قد علم نكرد؟
اتفاقاتي مانند كشتي صلح و جشنواره دفاع مقدس زماني مي بايد مورد حمايت قرار گيرد كه به درستي برنامه ريزي شود ولي اگر به درستي مديريت نشود، چه بسا مانند بسياري از موارد ديگر نتيجه معكوس به بار آورد كه مواردي از آنها را در اين جشنواره شاهد بوديم طي سي سال گذشته شاهد بوده ايم كه هرگز اروپا و آمريكا و بقيه به مخالفان فكري سياسي خود حداقل امكانات يا تريبون را نداده اند. ليبرال دموكراسي مدعي آزادي در كدام رويداد رسمي و غيررسمي مخالفانش را برجسته كرده است.
البته ما به تأسي از رأفت اسلامي با مخالفان خود حداكثر مراعات را روا داشته ايم اما وقتي شاهديم كه برخي ها چندين بار سر نيزه هاي خود را عليه ما تيز كرده اند، تساهل جايگاهي و توجيهي ندارد. بار ديگر بايد به دست اندركاران جشنواره سينماي دفاع مقدس هشدار داد كه آزموده را آزمودن خطاست.
نبايد به خاطر جذب بعضي ها، ارزش ها را فدا كرد، ترديدي نيست كه جذب حداكثري استراتژي نظام است، اما كساني كه بارها غير خودي بودن خود را ثابت كرده اند، نبايد در صدر مجلس جاي گيرند.
جشنواره دفاع مقدس بايد هزينه جوانان اين ديار را براي آزمودن خود بپردازد، و جريان شناسي كند نه اينكه خود هضم شود. اين متن نه براي نكوهش يا رد و نفي زحمات اين عزيزان كه به منظور يك هشدار است تا كمي بيشتر به خودمان بياييم و در هر رويدادي از ابتدا فكر انتهايش باشيم.
مصطفي روزبهاني

 



سخنگوي قوه قضائيه : حزب مشاركت و سازمان مجاهدين منحل بوده و حق فعاليت ندارند

سرويس اجتماعي -
دادستان كل كشور و سخنگوي قوه قضاييه گفت: به درخواست كميسيون ماده 10 احزاب از دادگاه حزب مشاركت و سازمان مجاهدين منحل بوده و حق فعاليت ندارند.
به گزارش كيهان، محسني اژه اي عصر ديروز در اولين نشست خبري خود در جايگاه سخنگوي قوه قضاييه با اشاره به سياست جرم زدايي در قوه قضاييه گفت: جرم زدايي در دوره آيت الله شاهرودي در دستور كار بود كه بايد پيگيري و دنبال مي شد اما به نظرمي رسيد اقداماتي كه در راستاي جرم زدايي و كم كردن جرم، حبس و زندان انجام شده بود، به ميزان كفايت صورت نگرفته و به همين دليل معاونت مستقلي براي پيشگيري از وقوع جرم درنظر گرفته شد.
وي ادامه داد: اين وظيفه پيش از آن به دادستاني كل كشور واگذار شده بود. بنده پيشنهاد دادم اين وظيفه بايد از جايگاه بالاتري برخوردار شود به همين دليل ساختار و تشكيلاتي جديدي تشكيل شد و دستورالعمل و ضوابطي كه نياز به قانون ندارد، ايجاد شده است.
محسني اژه اي اظهار داشت: معاونت پيشگيري از وقوع جرم كار خود را آغاز كرده و در حال برنامه ريزي با قوا و ساير دستگاه هاست و اميدواريم در جهت جرم زدايي اقدامات مؤثري را صورت دهد.
سخنگوي قوه قضاييه با تأكيد بر اينكه اگرچه اصل 156 قانون اساسي پيشگيري از وقوع جرم را وظيفه قوه قضاييه دانسته اما اين موضوع امري فراقوه اي است، افزود: حتماً بايد قواي ديگر به خصوص قوه مجريه كمك كند تا پيشگيري از وقوع جرم به معناي كامل آن انجام شود.
محسني اژه اي همچنين به بحث اختلافي در مورد اصل 161 قانون اساسي اشاره كرد و گفت: در اين اصل اشاره شده كه ديوان عالي كشور بايد بر همه محاكم نظارت داشته باشد و اجراي صحيح قانون را مد نظر قرار دهد.
وي ادامه داد: تاكنون اختلاف نظرهايي وجود داشت كه برخي مدعي بودند اين اصل صرفاً در مورد پرونده هايي است كه به ديوان عالي كشور ارسال مي شود و عده اي هم معتقد بودند ديوان عالي كشور به موجب اين اصل بر روند تمامي پرونده هاي ورودي به دستگاه قضايي رسيدگي كند.
سخنگوي قوه قضا تصريح كرد: با توجه به وقت زيادي كه كارشناسان امر در مورد حق اين انتخاب گذاشته اند و اين موضوع را از لحاظ حقوقي مورد بحث قرار دادند، دستورالعملي نوشته و ابلاغ شد كه به موجب آن معاونتي در راستاي نظارت بر محاكم به وجود آمد.
وي درباره تشكيل شوراهاي حل اختلاف و هدف از اين اقدام توضيح داد:براي جرم زدايي، كوتاه كردن فرآيند دادرسي و اينكه مردم بتوانند مشاركت بيشتري در حل و فصل امور داشته باشند و نخواهيم همه مرافعات كوچك و بزرگ به دستگاه قضايي وارد شود. شوراهاي حل اختلاف به وجود آمد و اين موضوع در مجلس تصويب و ابلاغ شد كه آيت الله شاهرودي در دوره قبل به اين موضوع اهتمام داشتند.
قانون شوراي حل اختلاف موقت و پنج ساله است
محسني اژه اي ادامه داد: قانون شوراي حل اختلاف موقت و پنج ساله است و كمتر از دو سال از زمان آن باقي مانده است و نياز وجود داشت كه در اين زمينه بازنگري و ارزيابي صورت گيرد تا نقاط قوت و ضعف مشخص شود ما بايد قبل از به پايان رسيدن دوران پنج ساله به فكر باشيم. اصل شوراهاي حل اختلاف مفيد و مؤثر بود اما نياز به بازنگري و اصلاح قانون وجود داشت.
در ادامه نشست خبري وي در پاسخ به سؤال كيهان مبني بر اينكه عده اي از متهمان حوادث بعد از انتخابات از داخل زندان به اعمال مجرمانه خود ادامه مي دهند گفت: اين اشكال وارد است و من به عنوان دادستان كل كشور به آن نقد دارم و اين موضوع را دنبال خواهم كرد. محسني اژه اي افزود: از رئيس سازمان زندانها خواسته ايم به اين موضوع رسيدگي كند، البته زنداني حق دارد خاطرات خود را بنويسد ولي طبق ضوابط زندانها اين خاطرات و ساير نوشته ها بدون امضاي مراجع ذيربط اجازه انتشار ندارند.
وي گفت: بايد خبرنگاران از من بپرسند كه زندانيان به استناد كدام قانون به مرخصي مي روند و يا نامه نگاري مي كنند؛ چرا كه در هيچ جاي دنيا چنين آزادي هايي براي زندانيان وجود ندارد كه زنداني بتواند با تلفن مستقيم با هر جايي كه خواست تماس بگيرد.
دادستان كل كشور در پاسخ به سؤالي در زمينه انحلال حزب مشاركت و سازمان مجاهدين انقلاب نيز گفت: دادگاه اين 2 حزب سياسي را منحل كرده و در حال حاضر حق فعاليت سياسي ندارند.
وي افزود: در ماده 16 قانون احزاب آمده است كه چنانچه حزب يا گروهي يكي از موارد ذكر شده در اين ماده را نقض كند طبق آن كميسيون ماده احزاب كه متشكل از نمايندگان سه قوه است مي تواند پروانه حزب فوق را توقيف كند.
محسني اژه اي در ادامه گفت: در مورد حزب مشاركت و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي نيز كميسيون ماده 10 احزاب پروانه فعاليت آنها را توقيف و از دادگاه درخواست انحلال اين 2 حزب را كرده بود كه دادگاه نيز تصميم به انحلال اين 2 حزب گرفته است و در حال حاضر اين 2 حزب حق فعاليت سياسي ديگر ندارند.
دادستان كل كشور همچنين در پاسخ به سؤالي مبني بر نامه يكي از متهمان پس از انتخابات خطاب به آيت الله هاشمي رفسنجاني نيز گفت: اين نامه در اختيار رهبر معظم انقلاب قرار گرفته و ايشان رئيس قوه قضائيه را مسئول رسيدگي به اين موضوع كردند.
وي افزود: آيت الله آملي لاريجاني نيز بنده را موظف به رسيدگي به آن كردند كه با صرف بيش از 50 ساعت جلسه با تمامي افرادي كه در اين پرونده دخل و تصرف داشتند اعم از بازجو، قاضي، فرد شاكي و خانواده وي صحبت شد.
محسني اژه اي گفت: پس از انجام پيگيري هاي لازم گزارش آن به صورت مكتوب در اختيار رئيس قوه قضائيه قرار گرفت كه فكر مي كنم ايشان نيز نسخه اي از گزارش يا خلاصه آن را در اختيار رهبر معظم انقلاب قرار داده اند.
سخنگوي قوه قضائيه در پاسخ به سؤال يكي از خبرنگاران در مورد پرونده كهريزك با اشاره به دستور اكيد رهبر معظم انقلاب براي پيگيري موضوع گفت: در اين قضيه متهمان محاكم و در نهايت از 12 نفر متهم پرونده يك نفر تبرئه و 11 نفر محكوم شدند كه 2 نفر از اين اشخاص محكوم به قصاص نفس شده اند.
محسني اژه اي با تأكيد بر اينكه دادسراي انتظامي قضات براي رسيدگي به موارد اتهامي قضات بايد آنان را تعليق كند، گفت: قضات تعليق شده در پرونده كهريزك اتهامشان در حال بررسي است و هنوز ثابت نشده است.
دادستان كل كشور در پاسخ به سؤال ديگري در مورد احضار مهدي هاشمي اظهار داشت: وي با وجود احضار هنوز به كشور بازنگشته است و در صورت بازگشت به اتهاماتش رسيدگي خواهد شد.
وي افزود: پرونده مهدي هاشمي به اينترپل ارجاع داده نشده است. سخنگوي قوه قضائيه در مورد پرونده سكينه محمدي آشتياني نيز اظهار داشت: ما در دستگاه قضايي به هيچ وجه در اجراي قوانين و ارزش هاي الهي با توجه به جوسازي هاي كشورهايي كه خود از ناقضان حقوق بشر هستند مسامحه به خرج نمي دهيم.
وي ادامه داد: اتهام اصلي محمدي آشتياني قتل شوهرش است و وي در اين زمينه حكم قصاص گرفته است.
محسني اژه اي افزود: در شرع مقدس اسلام راه اثبات زناي محصنه خيلي سخت است چرا كه بايد متهم 4 بار با ميل و رغبت خود در 4 جلسه مختلف اقرار كند كه مرتكب اين گناه شده است يا 4 شاهد عادل در يك جلسه شهادت بدهند كه اين گناه صورت گرفته است، از اين رو به جرات مي توانم بگويم كه اثبات زناي محصنه محال عادي است.
دادستان كل كشور گفت: در اين زمينه علم قاضي هم براساس معيار متعارف مي تواند راهگشا باشد و در مورد اين زن حكم صادر شده است ولي بايد مراحل آن طي شود.
دادستان كل كشور در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه معاون اول رئيس جمهور از سوي برخي نمايندگان مورد اتهام قرار گرفته و وي نيز عليه نمايندگان شكايتي را مطرح كرده است، گفت: تاكنون براي بيش از 60 نفر قرار مجرميت و كيفرخواست صادر شده است و طبعاً پرونده مرحله به مرحله جلو مي رود.
وي در پاسخ به اينكه چرا برخي زندان ها به طور مستقيم زير نظر قوه قضائيه نيستند، گفت: ما هيچ زندان و بازداشتگاهي بدون نظارت سازمان زندان ها در كشور نداريم اما اينكه متهمان امنيتي اگر در زنداني نگهداري شوند، طبق قانون وزارت اطلاعات اين وزارتخانه مي تواند دفتر اطلاعاتي براي پيگيري مسائل امنيتي در آن زندان داشته باشد.
دادستان كل كشور در زمينه پرونده سران فتنه نيز گفت: اين اشخاص ظلم بزرگي به مردم و نظام كرده و خدمت بزرگي نيز به دشمنان كرده اند كه اگر متنبه نشده، توبه نكرده و جبران مافات نكنند، حتماً بايد محاكمه شوند چون عدل و انصاف اين را مي خواهد.
محسني اژه اي در پاسخ به سؤال يكي از خبرنگاران مبني بر اعلام نظر قوه قضائيه درباره دانشگاه آزاد و موضوع وقف اين دانشگاه نيز گفت: پس از آنكه متوليان اين دانشگاه در يكي از شعب دادگاه اقدام به جلوگيري از اعمال مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي كردند تشخيص داده شد كه اين كار آنها خلاف بوده و اعمال ماده 18 شد و مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي به اجرا گذاشته شد اما در مورد موضوع وقف و صحت آن مقام رهبر معظم انقلاب رئيس قوه را موظف كردند تا مباحث حقوقي آن را مورد بررسي قرار دهند كه پس از بررسي ها، رئيس قوه قضائيه نامه اي را در مورد اظهار نظرشان به رهبري فرستاد. وي افزود: من از محتواي كامل نامه اطلاعي ندارم اما به نظر مي رسد نتيجه آن بوده كه وقف دانشگاه آزاد درست نبوده است.

 



سخنگوي كميسيون اجتماعي مجلس: بيمه همه خبرنگاران در سال جاري قطعي مي شود

سخنگوي كميسيون اجتماعي مجلس اعلام كرد كه تا پايان سال جاري تكليف بيمه خبرنگاران را روشن خواهيم ساخت.
سيدجواد زماني نماينده مردم كرمانشاه در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به اولويت بيمه خبرنگاران تصريح كرد: يكي از اولويت هاي كاري مجلس طي سال جاري بيمه خبرنگاران است كه البته مجلس ترجيح مي دهد طي لايحه اي از سوي دولت مطرح شود تا در صورت داشتن بار مالي اين مقوله طبق اصل 75 قانون اساسي شوراي نگهبان آن را رد نكند.
سخنگوي كميسيون اجتماعي در ادامه اذعان داشت: در صورتي كه دولت در ارائه اين لايحه تعلل كند مجلس شخصاً وارد عمل شده و بصورت طرح آن را مطرح مي كند چرا كه طبق اصل 29 قانون اساسي همه ايرانيان بايد تحت بيمه قرار گيرند كه به نظر ما خبرنگاران در اين خصوص اولويت دارند.
وي اضافه كرد: بازنشستگي پيش از موعد خبرنگاران به دليل سختي كارشان هم در كميسيون اجتماعي بررسي مي شود و تا پايان سال جاري نيز تكليف بيمه آنها را روشن خواهيم ساخت.
نماينده مردم كرمانشاه و كنگاور افزود: خبرنگاري جزو مشاغل سخت و طاقت فرسا و هر سال خدمت رساني دراين عرصه برابر با 5/1سال فعاليت در ساير مشاغل است و همچنين جهت تكريم اين قشر زحمت كش بايد شرايطي را براي بازنشستگي پيش از موعد آنها فراهم كرده لذا تنها شعار دادن در اين خصوص كافي نيست و بايد وارد عمل شد.
سخنگوي كميسيون اجتماعي همچنين تصريح كرد: كميسيون اجتماعي بررسي طرح بازنشستگي پيش از موعد خبرنگاران را در دستور كار خود قرار داده و به زودي ارزيابي اين طرح را آغاز خواهد كرد.

 



نماينده اردبيل در مجلس: وقت برخي نمايندگان در جلسات هيئت مديره شركت ها صرف مي شود

نماينده مردم اردبيل در مجلس در انتقاد از چند شغله بودن برخي نمايندگان گفت: برخي نمايندگان به جاي اينكه در جلسات سرنوشت ساز كشور شركت كنند، در جلسات هيئت مديره شركت ها حضور پيدا مي كنند.
حجت الاسلام سيدكاظم موسوي در گفت وگو با فارس با انتقاد از چند شغله بودن برخي نمايندگان اظهار داشت: در مجلس هفتم، قانوني تصويب شد كه كارمندان دولتي و ديگر نهادهاي اجرايي و نظارتي نبايد دو شغله باشند و اين مسئله در حالي توسط نمايندگان به قانون تبديل شده كه برخي نمايندگان آن را رعايت نمي كنند.
وي با بيان اينكه مجلس به عنوان نهاد قانون گذاري بايد بيش از همه به قانون احترام بگذارد، افزود: يك نماينده مجلس اگر تمام وقت خود را صرف خدمت به مردم كند، باز هم با مشكل كمبود وقت مواجه خواهد شد اما متاسفانه شاهد آن هستيم كه برخي نمايندگان چند شغله هستند.
نماينده مردم اردبيل در مجلس از تهيه طرحي در مجلس با عنوان ممنوعيت فعاليت نمايندگان دوشغله استقبال كرد و گفت: برخي نمايندگان از وقت مردم براي امور شخصي استفاده مي كنند و به جاي اينكه در جلسات سرنوشت ساز كشور شركت كنند، در جلسات هيئت مديره شركت ها حضور پيدا مي كنند و حضور در جلسات هيئت مديره را به جلسات مهم مجلس ترجيح مي دهند.
موسوي با اعلام تك شغله بودن خود، گفت كه نمايندگان ملت موظفند براساس سوگندي كه ياد كرده اند، تمام وقت خود را صرف خدمت به موكلانشان كنند و هيچ وقتي را به شغل دوم اختصاص ندهند؛ چرا كه اين كار آنها موجب صرف زمان خدمت به كارهاي فرعي و شخصي مي شود.
وي در پايان خاطرنشان كرده است كه برخي نمايندگان نگران آينده كاري خود هستند؛ چرا كه اگر در دوره بعد مورد اعتماد مردم قرار نگيرند، از اينكه شغلي مناسب پيدا نكنند، احساس ناامني مي كنند و به همين علت در دوره نمايندگي شغل دوم براي خود برمي گزينند.
خاطرنشان مي شود نمايندگان مجلس روز يكشنبه گذشته يك فوريت طرح نظارت بر خودشان را تصويب نكردند. اگر اين طرح تصويب مي شد نسبت به غيبت ها و تاخيرات نمايندگان در جلسات مجلس و نيز مسائل مالي و درآمدهاي آنها ضوابطي تعيين مي شد.

 



فارين پاليسي منتشر كرد
ارتباط گيري كوهن با رهبران مخالف دولت ايران

جرد كوهن استراتژيست ديپلماسي ديجيتال آمريكا در مصاحبه با نشريه فارين پاليسي به ارتباط گيري خود با برخي از رهبران مخالف دولت ايران و بعضي اصلاح طلبان اشاره كرد.
به گزارش مشرق، مجله «فارين پاليسي» در گزارشي به موضوع انتقال «كوهن» از وزارت خارجه آمريكا به «گوگل» پرداخته و از عنوان «مغز متفكر وزارت خارجه به گوگل مي رود» استفاده كرده و مي نويسد: «جرد كوهن» مدافع بلند مرتبه ورود وزارت خارجه به «كشورداري قرن 21»؛ وزارت خارجه را به سمت نيويورك ترك مي كند.
او در يك مصاحبه اختصاصي با فارين پاليسي درباره تجربياتش در دولت و پروژه هاي جديدش مي گويد: ايجاد «اتاق فكر» با نام «گوگل ايده» استراتژيست ديپلماسي ديجيتال آمريكا در بخشي از مصاحبه خود به سفرش به ايران اشاره كرد مي كند و مي گويد: آنچه قصد داشتم بر آن تمركز كنم، مصاحبه با رهبران مخالف دولت، مقامات دولتي و اصلاح طلبان بود. من با معاون رئيس جمهوري ايران و برخي رهبران مخالف مصاحبه كردم. اما سپاه پاسداران نيمه شب به اتاق من آمد و ليست كساني كه مي خواستم با آن ها مصاحبه كنم را پيدا كرد. آن واقعه، انجام برنامه اصلي من را غيرممكن ساخت. اما منجر شد تا اتفاق مهمي رخ دهد؛ چرا كه در نبود مكتوبات تحقيقات اوليه ام به گشتن در كشور و يافتن دوستاني براي ارتباط با آن ها پرداختم.
وي در بخش ديگري از اين مصاحبه خاطرنشان مي كند: قرار است من مدير بخش جديد گوگل به نام «گوگل ايده» شوم و آن يك اتاق فكر است. اكثر آن بر پايه تجربيات من در بخش برنامه ريزي سياسي است. برنامه اين نيست كه «بيايد و همه منابع گوگل را دور هم جمع كرده و با چالش هاي جهاني مقابله كنيم.»
درست مثل روش بخش برنامه ريزي سياسي كه از طريق جمع آوري شركا در داخل و بيرون از دولت (آمريكا) و از طريق بخش هاي مختلف عمل مي كرد، گوگل ايده هم شبيه اين كار مي كند. اين برنامه بر چالش هاي سخت تمركز مي كند مثل مبارزه با تروريسم، مبارزه با افراطي گرايي و منع گسترش سلاح ها، و چالش هايي كه مردم انتظار دارند تا بر آن تمركز شود مثل توسعه و توانمندسازي شهروندان.
كوهن در پاسخ به اين سؤال كه شما چه كاري در گوگل مي توانيد انجام دهيد كه در وزارت خارجه امكان انجام آن نبود مي گويد: مسائلي هست كه بخش خصوصي مي تواند انجام دهد اما دولت آمريكا نمي تواند انجام دهد. مسئله بزرگ منابع و قابليت ها است. چند صد مهندس كامپيوتر در وزارت خارجه وجود ندارد كه بتواند چيزي خلق كنند؛ و صد البته اين كاري نيست كه دولت انجام مي دهد.

 



هافينگتون پست گزارش داد
پيشبرد اهداف ارتش آمريكا با ديپلماسي ديجيتال در خاورميانه

يك روزنامه آمريكايي گزارش داد فرماندهي مركزي آمريكا در خاورميانه، با كمك تيم مبارزه ديجيتالي، به مقابله با اظهارنظرهاي تحريك آميز عليه ارتش آمريكا در فضاي مجازي مي پردازد.
به گزارش مشرق به نقل از روزنامه آمريكايي «هافينگتون پست»، در اداره اصلي فرماندهي مركزي آمريكا (سنتكام) در شهر تامپاي ايالت فلوريدا، چندين جوان مشغول به مقابله با پيام هايي هستند كه در وبلاگ ها و محيط هاي گفت وگوي اينترنتي مطرح مي شود.
اعضاي تيم مبارزه ديجيتال كه مسلط به زبان هاي عربي، فارسي و اردو هستند در دنياي مجازي به دنبال اظهارات آتش افروز درباره عمليات يا فعاليت هاي ارتش آمريكا هستند.
زماني كه اعضاي اين تيم اين پيام ها را پيدا مي كنند خود را براي تعامل با اين نوشته و به چالش كشيدن حقايق يا منطق نويسنده اين مطالب آماده مي كنند.
به طور مثال، اخيرا يكي از اعضاي فارسي زبان تيم مبارزه ديجيتال، اظهارنظري را پيدا كرد كه از عمليات بمب گذاري انتحاري در بغداد كه در جريان آن بيش از 40 عضو ارتش عراق كشته شدند، حمايت كرد.
متخصص فارسي زبان اين تيم به گونه اي به اين اظهارنظر پاسخ داد كه منطق اين گونه عمليات كشنده را كه اكثر قربانيان آن مسلمان بودند را به چالش كشيد.
براساس اين گزارش در بيشتر گفت وگوهاي آنلاين، اعضاي تيم فرماندهي مركزي، خود را به عنوان افرادي كه براي فرماندهي مركزي آمريكا كار مي كنند، معرفي مي كنند و اين موضوع گاهي اوقات باعث مي شود كه آنها از محيط هاي گفت وگوي آنلاين اخراج شوند، اما اكثر اوقات، به اعضاي تيم فرماندهي مركزي آمريكا اين اجازه داده مي شود تا به اظهار نظرات آنلاين خود ادامه داده و حتي گاهي اوقات اعضاي اين تيم مباحثه هاي آنلاين را به پيش مي برند.
اين گزارش اضافه كرد: دادن اين اجازه به افكار افراط گرايانه كه بدون چالش منتشر شود، كاري احمقانه است و با تسليم ميدان نبرد مبارزه فكري به حريف يكسان است. حتي اگر تعداد كمي از شركت كنندگان در محيط هاي گفت وگوهاي آنلاين با ديدگاه رسمي ايالات متحده آشنا بشوند، اين گامي به جلو محسوب مي شود.
«فيليپ سيب» كه اين گزارش را در روزنامه آمريكايي «هافينگتون پست» نوشته است، در گزارش خود به اين مطلب اشاره كرد: زماني كه از فرماندهي مركزي آمريكا بازديد كردم، از استقامت و انرژي تيم مبارزه ديجيتالي و كساني كه در پروژه هاي امور عمومي فعاليت مي كردند، تحت تاثير قرار گرفتم. زماني كه من آنجا بودم، فعاليت اين تيم بر اخبار نقش كمك ارتش آمريكا در مناطق سيل زده پاكستان تمركز داشت، تلاش هايي كه زندگي انسان ها را نجات مي داد و ممكن است احساسات ضدآمريكايي قوي كه در پاكستان وجود دارد را كاهش دهد.
همانطور كه در وب سايت وزارت امور خارجه اشاره شده است، كار تيم دسترسي ديجيتالي وزارت امور خارجه آمريكا «تشريح سياست خارجي ايالات متحده و مقابله با اخبار نادرست است.»
تعداد اعضاي تيم وزارت امور خارجه با اعضاي گروه فرماندهي مركزي يكسان بوده و احتمالا هر دو تيم نيز تمركز يكساني بر امور دارند.

 



وزير علوم : دشمن در انتظار ضربات سنگين تر دانشگاهيان باشد

وزير علوم با تاكيد بر محافظت از دانشگاه در برابر دست اندازي جناح هاي سياسي تاكيد كرد دشمن كه ضربات سنگيني را از دانشگاهيان ولايت مدار كشور دريافت كرد بايد منتظر ضربات سنگين تر هم باشد.
كامران دانشجو در گفت وگو با فارس، با تاكيد بر اينكه دانشگاهيان ولايت مداري خود را در جريان فتنه اثبات كردند، اظهار داشت: همين ولايت مداري دانشگاهيان سبب شد كه جريان فتنه در دانشگاهها شكست بخورد، الحمدلله طمع دشمن به دانشگاهيان كشور بي مورد بود و نتيجه اي براي آنها نداشت، از اين به بعد هم بايد بدانيم كه دانشگاهيان با ولايت مداري خود اجازه نخواهند داد كه دشمن حتي بخواهد به دانشگاهيان ما طمع كند.
دانشگاه بايد براي نظام كادرسازي كند نه جناح خاص
وي با بيان اينكه متاسفانه دانشگاههاي كشور در يك دوران خاص، با برنامه اي مشخص، به جاي اينكه نقش كادرسازي براي نظام را برعهده بگيرند به كارهاي ديگري پرداختند، گفت: به اعتقاد بنده هر دانشگاهي، چه دولتي، چه غيرانتفاعي و چه آزاد به سمت كادرسازي براي جناح خاص، فرد خاص، يا يك حزب خاص برود، به مملكت و نظام خيانت كرده است، چون دانشگاه ماموريت كادرسازي براي نظام را برعهده دارد.
وزير علوم با تاكيد بر اينكه در دوره اي كه من در وزارت علوم هستم، دانشگاه نبايد به سمت كادرسازي براي يك جناح خاص، فرد خاص و يك گروه يا حزب خاص حركت كند، افزود: تا جايي كه در توان باشد اين اجازه را هم نمي دهم كه برخي بخواهند دانشگاه را به سمت كادرسازي براي يك جناح خاص، فرد خاص و يك گروه يا حزب خاص سوق دهند در حالي كه در يك دوره زماني متاسفانه دانشگاه به سمت كادرسازي براي يك جناح خاص رفت.
چرا دشمن به دانشگاه طمع كرد؟
دانشجو با بيان اينكه كادرسازي براي جناح و حزب سياسي خاص، باعث شد كه دشمن به دانشگاهيان كشور طمع كند، خاطرنشان كرد: به محض اينكه دانشگاه با يك برنامه ريزي خاصي به سمت دو مساله مشخص حركت كرد، دشمن به دانشگاهيان ما طمع كرد، اول اينكه دانشگاه به سمتي رفت كه به جاي كادرسازي براي نظام، براي فرد خاص و جناح يا حزب خاص كادرسازي كند كه اين كار اشتباه اول دانشگاه بود.
وي همچنين با انتقاد از تبديل كردن دانشگاه به يك بنگاه يا محفل سياسي حرفه اي تصريح كرد: اصل قضيه در دانشگاه، علم است و مبناي فعاليت دانشگاه بايد تعليم و تربيت باشد، اما برخي دانشگاه را به يك محفل سياسي حرفه اي تبديل كردند كه به همين دليل دشمن به دانشگاهيان ما طمع كرد.
وزير علوم در ادامه خاطرنشان كرد: دومين مساله اين بود كه در درون دانشگاه اين مساله را يك ارزش جلوه دادند كه دانشگاه مستقل است و استقلال يعني اينكه دانشگاه در درون حاكميت نيست، يعني دانشگاه يك حلقه مجزا است كه هركاري دلش خواست انجام مي دهد.
دانشجو با بيان اينكه متاسفانه اين نكته را به عنوان يك ارزش جلوه دادند تا افرادي كه درون دانشگاه هستند، چنين تصور كنند كه هر كاري كه دلشان خواست، مي توانند انجام دهند، اظهار داشت: برخي از اين طريق براي خود يك حاشيه امن ساختند، در حالي كه دانشگاه با شرايطي كه به آن اشاره كردم بايد براي نظام كادرسازي كند.
وي با تاكيد بر اينكه دانشگاه يكي از مراكز حاكميتي است، خاطرنشان كرد: حاكميت بايد در هر جايي كه نياز است، اعمال حاكميت كند و اگر اين كار را نكرد، به وظيفه خطير خود عمل نكرده است، به هرحال زماني كه چنين القا كردند كه دانشگاه يك حلقه جدا از حاكميت است و حاشيه امنيت براي آن ايجاد شد، اين سه نكته مكمل يكديگر شد تا دشمن در دانشگاه طمع كند.
دشمن حساب ولايتمداري دانشگاهيان را نكرده بود
وزير علوم با بيان اينكه دشمن به دانشگاه طمع كرد اما باز هم پيش بيني خوبي نداشت، تصريح كرد: دشمن در اين شرايط به دانشگاهيان كشور طمع كرد اما حساب ولايتمداري آنها را نكرده بود و نمي دانست هر يك از اين افراد حاضر در دانشگاه، چه دانشجويان، چه اساتيد و چه كارمندان، به صورت فردي ولايتمدار هستند.
وي با بيان اينكه دانشگاهيان در روز موعود ولايتمداري خود را به رخ دشمن كشيدند، اظهار داشت: دشمن از همين جا ضربه خورد و الحمدلله ضربه سنگيني هم خورد و از حالا به بعد هم ضربه هاي سنگين تري خواهد خورد، اما از حالا به بعد دشمن يك مقدار بيدار شده است، يعني اكنون مي داند كه دانشگاهيان ولايتمدار هستند، پس به دنبال ترفندهاي ديگري خواهد رفت كه بايد در مقابل اين ترفندهاي دشمن نيز هوشيار باشيم.

 



سوالات جهت دار الجزيره براي اختلاف افكني بين مجلس و دولت

شبكه تلويزيوني الجزيره سوژه اختلاف افكني بين قوه مجريه و مقننه را در مجلس شوراي اسلامي دنبال مي كند.
به گزارش فارس، بعد از اظهارات رئيس جمهور درخصوص مجلس و واكنش رئيس مجلس به اين اظهارات، دشمنان انقلاب اسلامي تلاش كردند اختلاف افكني بين لاريجاني و احمدي نژاد را با هدف ضربه زدن به جريان اصولگرايي دنبال كنند.
بر همين اساس، برخي شبكه هاي ماهواره اي كه دوربين آنها در راهروي مجلس شوراي اسلامي فعاليت مي كند روز يكشنبه مصاحبه هاي اختلاف افكن و تحريك كننده با نمايندگان فراكسيون اقليت، نمايندگان منتقد دولت و حامي دولت مي گرفتند.
شبكه ماهواره اي الجزيره كه ظاهراً متعلق به كشور قطر است ولي در باطن از سوي صهيونيست ها هدايت مي شود روز يكشنبه در راهروي مجلس از نمايندگان سوال مي كرد كه چرا مجلس درخصوص اظهارات احمدي نژاد در مورد مجلس سكوت كرده است و البته به گذشته نيز مي پرداخت. برخي از سوالات خبرنگار شبكه الجزيره به شرح زير است:
1- آيا مجلس در راس امور است؟
2- چرا مجلس درخصوص اظهارات احمدي نژاد سكوت كرده است؟
3-نظر شما درخصوص اظهارات احمدي نژاد در مورد كوروش چيست؟
4-بحث طرح سوال از رئيس جمهور به كجا كشيد؟
5-چرا دولت اجراي هدفمند كردن يارانه ها را به تاخير انداخته است؟
6-آيا آقاي احمدي نژاد پاسخ سخنان لاريجاني را خواهد داد؟
7- چرا دولت قصد استرداد لايحه برنامه پنجم توسعه را داشت؟
8- آيا قوه مجريه در راس امور است و منظور احمدي نژاد از گفتن اين جمله كه مجلس در راس امور نيست، چه بوده است؟
اين شبكه خبري تلاش مي كرد تا با نمايندگان فراكسيون انقلاب اسلامي درخصوص واكنش لاريجاني به اظهارات احمدي نژاد سوال كند تا شايد پاسخ هاي تندي از سوي نمايندگان حامي دولت عليه رئيس مجلس بگيرد.
گفتني است در حالي كه همه شبكه هاي دنيا حتي بي.بي.سي، VOA، فاكس نيوز، CNN و غيره سوژه اين روزهاي خود را به نطق احمدي نژاد در سازمان ملل اختصاص داده اند اقدام شبكه الجزيره در انتخاب سوژه مذكور كاملا قابل تأمل است.

 



عضو حماس: ايران حامي آشتي فتح و حماس در چارچوب اصول ملت فلسطين است

يك عضو حماس با مثبت خواندن نشست اخير رهبران اين جنبش و فتح در دمشق به حمايت هاي ايران از آشتي فلسطيني ها در چارچوب اصول ملت فلسطين تاكيد كرد.
«عزت الرشق» از رهبران جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) در گفت وگو با خبرگزاري مهر درباره موانع داخلي و خارجي پيش روي آشتي فلسطيني گفت: موانع فراواني در برابر آشتي وجود دارد كه مهمترين آن كارشكني آمريكا و موانعي است كه دولت اين كشور و رژيم اسرائيل ايجاد كرده اند؛ وضع شروط سياسي در برابر آشتي از ديگر موانع است.
الرشق افزود: اما من معتقدم فضاي مثبتي كه در نشست دمشق وجود داشت، ما را براي برقراري آشتي اميدوار مي كند، زيرا آشتي يك مصلحت ملي فلسطيني براي مقابله با چالش ها و تهديدهايي ناشي از وجود رژيم صهيونيستي است، آشتي هم به نفع فتح و هم به نفع حماس و همه گروه هاي فلسطيني است.
الرشق درباره ادعاي برخي رسانه ها از جمله العربيه مبني بر اينكه عمر سليمان در ديدار با خالد مشعل درباره پيامدهاي ائتلاف با ايران به وي هشدار داده بود، اظهار داشت: اولاً اين مسئله صحت ندارد و در ديدار خالد مشعل و عمر سليمان چنين موضوعي مطرح نشد و هيچ هشداري در ارتباط با ايران با ديگران داده نشد.
وي خاطر نشان كرد: جنبش حماس به روابط و همپيماني سياسي خود چه با ايران يا سوريه يا ديگر كشورهاي عربي و اسلامي حامي مقاومت افتخار مي كند و اين روابط و همپيماني ها به نفع ملت فلسطين است، ايران دوست و حامي هميشگي مردم فلسطين و حقوق آنها است، اما هيچ دخالتي در امور آنها نمي كند، من معتقدم كه حتي همپيمانان ما از جمله ايران از آشتي فلسطيني براساس اصول ملت فلسطين حمايت مي كنند.
وي درباره اين سؤال كه آيا از سرگيري مذاكرات سازش تاثيري بر روند آشتي دارد گفت: چه مذاكرات سازش شكست بخورد يا نخورد، ما به اين آشتي نياز داريم، اگر چه اين مذاكرات بيهوده و محكوم به شكست است و هيچ سودي براي ملت فلسطين ندارد و ملت فلسطين بدون توجه به مذاكرات و نتايج آن به آشتي نياز دارد تا با چالش هايي همچون يهودي سازي قدس و ادامه شهرك سازي و غصب سرزمين كه رژيم صهيونيستي همچنان انجام مي دهد، مقابله كند، بنابراين ما به آشتي نياز داريم و رويكرد ما در اين زمينه مثبت است.

 



با صدور بيانيه اي صورت گرفت
حمايت بسيج دانشجويي 8 دانشگاه تهران از مواضع قاطع احمدي نژاد در سازمان ملل

بسيج دانشجويي 8 دانشگاه تهران با صدور بيانيه مشتركي از مواضع قاطع و محكم رئيس جمهور كشورمان در سازمان ملل عليه استكبار جهاني، حمايت و از وي تقدير و تشكر كردند.
دانشجويان بسيجي اين 8 دانشگاه در بيانيه تاكيد كرده اند: بايد دانست اين بار اين احمدي نژاد نيست كه درلباس مبلغين ظاهر شده است بلكه اين قامت حيثيت جمهوري اسلامي ايران است كه بار ديگر در مقابل جبهه متحد باطل با قدرت و صلابت ايستاده است و اين سنت تاريخ است كه خشم و انزجار نمروديان و فرعونيان، ابتدا در پشت لبخند بي اعتنا و سبك آن ها تكرار مي شود.
در بخش ديگري از اين بيانيه تصريح شده است، سازمان ملل متحد در اين ايام دوباره پذيراي هدايت كنندگان جبهه حق، جمهوري اسلامي ايران و پيروان مظلومش بوده است. و رئيس جمهور محترم توانست به خوبي نگاه رهبري و مردم را در پشت اين تريبون به ظاهر مردمي بيان كند و انتظار مردم از نماينده خود غير از اين نمي باشد كه منعكس كننده و عمل كننده به منويات مقام معظم رهبري باشد.
دانشجويان تاكيد كرده اند: دم زدن از اصلاح ساختار سازمان ملل متحد، طرح كردن دوباره چرايي و چگونگي حق وتو، تاكيد بر قلت تصميم گيران عرصه بين الملل، دعوت به ورود تمامي كشورها به مديريت جهاني بدون تبعيض و... دوباره آموزه هاي انقلاب اسلامي را علي رغم سانسور خبري در لابلاي تيترهاي بي ربط نمايان ساخت.
در بخش ديگري از اين بيانيه آمده است، طرح دوباره آموزه هاي انقلاب اسلامي شايد به مذاق جهانخواران خوش نيايد، اما بي اعتنايي بعضي رسانه هاي داخلي هم راستا با حجم تبليغاتي گسترده جهان استكبار، تعجب امت حزب الله را برانگيخت و اين سؤال را دوباره مطرح كرد كه طرح اين موضوعات چرا با استقبال اين طيف روبرو نشده است؟! چرا از تكرار اين عنوان، چهره ها عبوس مي شود؟!
در اين بيانيه از طرح پيشنهاد ايجاد كميته حقيقت ياب مستقل 11 سپتامبر در سازمان ملل، مسئله فلسطين و مردم مظلوم آن، كمك و پشتيباني از مردم مظلوم و سيل زده پاكستان، اصلاح ساختار سازمان ملل، دكترين انرژي هسته اي براي همه، محكوميت فاجعه قرآن سوزي و فلسفه رابطه با كشورهاي آفريقايي در راستاي توجه به نقاطي از جهان كه به خاطر سياست و رفتارهاي غلط كشورهايي خاص در حال حذف شدن هستند همه و همه از محورهاي بسيار مهم سخنان رئيس جمهور اصولگراي كشورمان در سازمان ملل بود كه نه سياسي بود و نه جناحي، بلكه ايدئولوژي انقلاب اسلامي بود.
دانشجويان دانشگاههاي تهران در پايان اين بيانيه ضمن حمايت و تاكيد بر مواضع و ديدگاه هاي طرح شده توسط رئيس جمهور در سازمان ملل متحد تاكيد كردند: احمدي نژاد توانست بار ديگر آرمان هاي امام راحل مان و مقام معظم رهبري را در فضاي تاريك سياست پردازان استكبار طنين انداز كند و ما اعلام مي كنيم كه در اين رابطه محكم و استوار در راه تحقق آرمان هاي والاي انقلاب اسلامي ايستاده و دست همه مجاهدان مسير حقيقت را به گرمي مي فشاريم و از سخنراني ها، مصاحبه ها و موضع گيري هاي قاطع و اصولي رئيس جمهور محترم تشكر نموده و از همه مسئولين به ويژه سران سه قوه مي خواهيم با اتحاد عملي و همتي مضاعف لحظه اي از تلاش براي تحقق حكومت جهاني اسلام دست برندارند چرا كه وعده خدا نزديك است.
گفتني است كه اسامي دانشگاههاي امضا كننده اين بيانيه به شرح زير است: بسيج دانشجويي دانشگاه امام صادق(ع)، بسيج دانشجويي دانشگاه تهران، بسيج دانشجويي دانشگاه صنعتي شريف، بسيج دانشجويي دانشگاه خواجه نصير، بسيج دانشجويي دانشگاه اميركبير، بسيج دانشجويي دانشگاه علم و صنعت، بسيج دانشجويي دانشگاه شهيد بهشتي(ره) و بسيج دانشجويي دانشگاه علامه طباطبايي(ره).

 



وزير خارجه عربستان:
نپيوستن اسرائيل به معاهده منع  گسترش سلاح هاي اتمي تهديد بزرگي براي منطقه استچ

وزير خارجه عربستان نپيوستن رژيم صهيونيستي به معاهده منع گسترش سلاح هاي اتمي را تهديد بزرگي براي امنيت و ثبات در منطقه دانست.
به گزارش روزنامه سعودي الرياض، «سعود الفيصل» وزير خارجه عربستان در سخناني در مجمع عمومي سازمان ملل متحد بر اهميت حل صلح آميز موضوع هسته اي ايران تأكيد كرد. وي گفت كه رياض با تلاش هاي كشورهاي 1+5 در راستاي تضمين حق ايران و ساير كشورهاي منطقه در استفاده از انرژي صلح آميز هسته اي براساس معيارهاي آژانس بين المللي انرژي اتمي و تحت نظارت اين آژانس همراه است.
وي در ادامه سخنان خود كليد نهايي حل مشكلات منطقه را از بين رفتن سلاح هاي كشتار جمعي در خاورميانه دانست و تأكيد كرد كه اين منطقه بويژه رژيم صهيونيستي بايد از سلاح هاي كشتار جمعي عاري شود.
سعودالفيصل همچنين مراتب نگراني اين كشور در مورد نپيوستن رژيم صهيونيستي به معاهده منع گسترش سلاح هاي اتمي و خارج بودن برنامه اتمي اين رژيم از نظارت آژانس را ابراز داشت و آن را تهديد بزرگي براي امنيت و ثبات در منطقه دانست.
وي در ادامه سخنانش عدم جديت و دوگانگي و گزينشي عمل كردن غرب و جامعه جهاني در تعامل با اين موضوع را نيز مورد انتقاد قرار داد.
وزير خارجه عربستان سعودي همچنين گفت كه عربستان و ساير كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس بر برقراري مناسبات دوستانه با جمهوري اسلامي ايران تأكيد و تمايل شديد دارند.

 



رئيس جمهور عراق:نيازمند ايران هستيم

جلال طالباني گفت: براي برقراري ثبات و امنيت در عراق نيازمند ايران هستيم.
به گزارش ايسنا رئيس جمهور عراق در گفت وگو با روزنامه الحيات - چاپ لندن - هرگونه توافق ميان آمريكا و ايران درباره مسائل مشخصي د ر عراق را رد كرد و گفت: به نظر من توافقي ميان ايران و آمريكا بر سر مساله معيني در عراق وجود ندارد اما گاهي اوقات بدون هماهنگي مواضع (دو طرف) متفق القول است.
وي در ادامه روابط عراق و ايران را روابطي خوب توصيف كرد و افزود: روابط تجاري گسترده و هم چنين روابط سياسي فرهنگي و گردشگري خوبي (ميان دو طرف) وجود دارد. بنابراين مي توان گفت كه ما دوره اي از روابط ممتاز را با ايران پشت سر مي گذاريم.
طالباني درباره اجرايي نكردن اعمال تحريم ها عليه ايران از سوي كشورش بيان كرد: ما تاكنون سياست خودمان را ادامه داديم. سياست همكاري با ايران. ما به عنوان دولت عضو سازمان ملل متحد نسبت به تعهدات پايبنديم اما اجراي قطعنامه ها اجراي نرم و انعطاف پذير است.
او در پاسخ به اين سوال روزنامه الحيات كه مدعي بود طبق قطعنامه 1929 كه اعمال تحريم ها عليه ايران را خواستار است، همسايگان موظف به اجراي حرف به حرف تحريم ها هستند بيان كرد: ما هنوز اين مسئله را در عراق بررسي نكرديم به ويژه اكنون و در سايه نبود دولت. زماني كه دولت تشكيل شود اين مسئله را بررسي مي كنيم اما اكنون به روابط خوب مان با همسايه مان ايران پايبنديم. ما مرزهاي طولاني با هم دارم. ما براي امنيت و ثبات عراق به ايران نياز داريم. ما در بحث گردشگري و ديني به ايران نياز داريم. علاوه بر آن ما براي حل مشكلات مربوط به آن ها و مسئله اروندرود به ايران نيازمنديم. به همين دليل سياست هاي خاص ما برخاسته از منافع ملي عراق است.
رئيس جمهور عراق در پاسخ به اين سوال كه آيا بعد از عقب نشيني نيروهاي نظامي آمريكا از عراق، اين كشور به عرصه نفوذ ايران تبديل شده است؟ تصريح كرد: خير. عراق عرصه نفوذ كسي نيست. برادران عرب شيعه در عراق در مواضع مستقل شان پايبند باقي ماندند و ثابت كردند كه آن ها گروه هاي مستقل و ملي عراقي هستند كه به دنبال منافع عراق و ارزيابي روابط با تمامي كشورها از جمله ايران براساس منافع ملي و مسائل مذهبي هستند.
او در ادامه حمله نظامي آمريكا عليه ايران را بعيد دانست و افزود: معتقدم آمريكا خواهان ورود به جنگ در اين منطقه حساس نيست. اين كشور اكنون در افغانستان و ساير مناطق در حال جنگ است. اسرائيل هم قادر به انجام اقدام نظامي نيست و بايد از فرماندهان نظامي اسرائيلي پرسيد. من از هرگونه برخورد نظامي در منطقه مي ترسم. دليل آن هم ايجاد مشكل براي ما است. ما همسايه نزديك ايران هستيم.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14