(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 7 مهر 1389- شماره 19752

روباتها هم دروغ مي گويند
وداع با عينكهاي طبي
هيچ غذايي را نبايد حذف كرد
توليد آنتي بيوتيك فوق قوي با سوسك
پيشگيري از حملات قلبي با واكسن آنفلوانزا
خطر ابتلا به سرطان قبل از تولد آغاز مي شود
تفاوت زندگي در زمين و فضا
تنبلي ارثي است
راه حل فوري براي درمان آكنه



روباتها هم دروغ مي گويند

محققان موسسه تكنولوژي جورجيا نرم افزاري را براي روباتها ابداع كرده اند كه مي تواند به منظور حفظ اطلاعات و جلوگيري از دست گير شدن در ميدانهاي جنگ به آنها فريب دادن و دروغ گفتن بياموزد.
دروغگويي و فريب دادن جزء رفتارهاي ناپسندي به شمار مي روند كه به تازگي به روباتها آموزش داده مي شوند. محققان ارتش آمريكا روباتي خلق كرده اند كه ازتوانايي فريب دادن و دروغ گفتن برخوردار است.
برنامه جديد به روباتها اين توانايي را مي دهد كه دروغهاي ديگر روباتها را كشف كرده و از ساده لوحي طرف مقابل براي فريب دادن وي و دروغ گفتن استفاده كند.
به گفته محققان موسسه تكنولوژي جورجيا، اين روبات حتي از توانايي فريب دادن انسان به شيوه اي مشابه برخوردار است.اين ابداع جديد مي تواند منجر به پيشرفتهاي نظامي در زمينه توليد روباتهايي شود كه مي توانند بمبها را خنثي كرده و مجروحان جنگي را به پناهگاه ها حمل كنند.درك روباتها از دروغگويي و فريب دادن، از دستگير شدن آنها يا از سوخت شدن اطلاعاتي كه در روباتها ذخيره شده است، جلوگيري خواهد كرد.
با اين حال برخي متخصصان روباتيك از اينكه چنين تكنولوژي بتواند وجهه روباتها را براي عموم مردم خدشه دار كند يا به ساخت روباتهاي ناهنجار ديگري كه مي توانند شكار كنند منجر شود ابراز نگراني كرده اند.
براساس گزارش تلگراف، درحال حاضر يكي از مشكلات صنعت روباتيك جلب اطمينان مردم است و در صورتي كه روباتها فريب دادن را بياموزند، اين مشكل بسيار جدي تر خواهد شد.

 



وداع با عينكهاي طبي

دانشمندان آمريكايي و انگليسي ژني را كشف كردند كه عامل بروز مشكل نزديك بيني چشم است كه نتايج اين بررسيها در آينده مي تواند عينكهاي طبي را به دست تاريخ بسپارد.
تيمي از محققان دانشگاه دوك در كاروليناي شمالي و دانشگاه كالج لندن به سرپرستي «تري يانگ» از مركز پزشكي دانشگاه دوك با بررسي جمعيتهاي قفقازي، هلندي، انگليسي و استراليايي ژني را كشف كردند كه با نزديك بيني در ارتباط است.
همچنين اين تيم ژن ديگري را شناسايي كردند كه در بين جمعيتهاي چيني و ژاپني عامل اين نقص بينايي است.
در حال حاضر حدود يك سوم مردم انگليس و يك چهارم مردم ايتاليا نزديك بين هستند كه اين رقم در بين جمعيتهاي شرق دور بسيار بالاتر است. براي مثال دو سوم نوجوانان ژاپني و 80 درصد از سربازان مرد 18 ساله دچار نزديك بيني هستند.
نتايج اين تحقيقات مي تواند راههايي بسو ي درمانهاي جديد از طريق ماتريكس ژنتيكي ارائه كند.
نزديك بيني به دليل طويل شدن كره چشم است كه موجب مي شود تصويري كه به طور عادي بايد روي شبكيه تشكيل شود جلوتر از آن شكل بگيرد. به اين ترتيب تصوير غيركانوني مي شود و وضوح خود را از دست مي دهد.
حدود 2 تا 3 درصد از نزديك بيني ها مي تواند به يك بيماري سخت تبديل شده و موجب خونريزي ماكولار، آب سياه و تفكيك شبكيه و در نتيجه نابينايي شود. نزديك بيني مي تواند به ويژه براي خلبانان مشكلات جدي ايجاد كند.
براساس گزارش نيچر ژنتيك، اين دانشمندان براي كشف ژن مسئول بروز اين نقص بينايي DNA در مجموع 13 هزار و 414 نفر را مورد بررسي قراردادند و به اين ترتيب كشف كردند كه ژن RasGRFI در بين جمعيتهاي قفقازي عامل نزديك بيني است.
در مرحله بعد، اين دانشمندان با ايجاد موشهايي در آزمايشگاه كه اين ژن در آنها خاموش شده بود تغييرات واضحي را در قدرت بينايي اين حيوانات ثبت كردند.

 



هيچ غذايي را نبايد حذف كرد

گياهخواري به حذف گوشت يا برخي مواد غذايي با منشا حيواني، با توجه به نوع گياهخوار بودن از رژيم غذايي، گفته مي شود.
انواع متفاوتي از گياهخواري وجود دارد كه هر يك مزايا و البته مشكلات مربوط به خود را دارند.
افرادي هستند كه ترجيح مي دهند گوشت قرمز نخورند، اما از گوشت و غذاهاي دريايي استفاده كنند، از جمله گروهي به نام نيمه گياهخواران كه محصولات لبني، تخم مرغ، مرغ و ماهي مصرف مي كنند، اما هيچ نوع گوشت ديگري نمي خورند. گروه ديگري هم به نام «پسكو» وجود دارند كه از فرآورده هاي لبني، تخم مرغ و ماهي تغذيه كرده، اما از انواع ديگر گوشت پرهيز مي كنند.
برخي گياهخواران رژيم ميوه خواري دارند كه در واقع نوعي رژيم وگان است و در آن مصرف غذاهاي پخته به حداقل مي رسد. در اين رژيم بيشتر از ميوه هاي خام، خيار، گوجه و نيز از دانه ها استفاده مي شود. اين گروه فقط آن دسته از خوراكي هاي گياهي را انتخاب مي كنند كه چيدن آنها منجر به مرگ گياه نشود.
دكتر ريچارد هلم، متخصص تغذيه از شيكاگو درباره مزاياي رژيم غذايي گياهخواري مي گويد: افراد بهتر است در غذاي روزانه خود بيشتر از مواد غذايي گياهي استفاده كنند، اما اين استفاده نبايد به صورت صد درصد باشد، چرا كه وجود گوشت سفيد و قرمز در رژيم غذايي لازم و ضروري است و انسان نيازمند ويتامين B12، آهن و روي است كه اين منابع در گياهان موجود نيست.
وي با هشدار نسبت به اين كه بيشتر گياهخواران در معرض ابتلا به كمبود اين سه ماده هستند، مي گويد: گروهي از افراد گياهخوار مطلق هستند كه مواد پخته مي خورند، اما شير و تخم مرغ نمي خورند. اين دسته حتي عسل هم مصرف نمي كنند. اين متخصص با تأكيد بر اين كه مصرف مواد گياهي از جهاتي نسبت به مواد حيواني ارجحيت دارد، مي گويد: افراد مي توانند كالري و پروتئين را از حبوبات و غلات دريافت كنند، زيرا مصرف زياد مواد گوشتي اسيداوريك، كلسترول و تري گليسيريد خون را افزايش مي دهد.
ريچارد هلم با تأكيد بر اينكه مصرف گوشت سفيد و قرمز بايد متعادل باشد، اضافه مي كند: افراد در رژيم غذايي خود بايد از همه گروه هاي غذايي استفاده كنند و حذف كامل گوشت قرمز و سفيد اشتباه بزرگي است، چرا كه انسان نمي تواند بدون مواد غذايي حيواني زندگي سالمي داشته باشد.
اين متخصص تغذيه با بيان اينكه در حال حاضر حدود يك سوم زنان دنيا دچار كم خوني فقر آهن هستند، مي گويد: افراد روزانه حداقل 60 تا 90 گرم از انواع گوشت را بايد در رژيم غذايي خود بگنجانند و در كنار آن مي توانند رژيم گياهخواري را هم رعايت كنند. اين محقق به اثرات موقت رژيم گياهخواري اشاره كرده و مي گويد: اين نوع رژيم اثراتي كوتاه مدت دارد، اما در دراز مدت به علت كمبود برخي منابع؛ مشكلاتي نظير كاهش قدرت كاري، ضعف، افزايش احتمال بروز بيماري ها و غيره را به دنبال دارد و در واقع نمي توان با گياهخواري مطلق، سالم ماند، بنابر اين رعايت اعتدال و تنوع غذايي و مصرف همه گروه هاي غذايي بسيار ضروري است.
كارشناسان تغذيه نيز در اين باره معتقدند كه رژيم غذايي صرفاً گياهخواري به علت حذف يك يا چند گروه از مواد غذايي موجب ابتلا به فقر آهن، كلسيم و ويتامين 12B مي شود و در درازمدت ريزش مو و كم خوني را به دنبال دارد، در واقع هر يك از گروه هاي غذايي داراي خواص حياتي براي بدن است و هيچ يك از آنها را نبايد حذف كرد.
در واقع گروه هاي مواد غذايي شامل پروتئين ها، چربي ها، كربوهيدرات ها، املاح معدني، ويتامين ها و آب هستند و استفاده از يك رژيم غذايي مناسب، تغيير در عادات غذايي نادرست و انجام فعاليت هاي ورزشي براي حفظ سلامتي بسيار ضروري است.
دكتر اليس دارمر، متخصص بيماري هاي گوارش نيز درباره فوايد رژيم گياهخواري مي گويد: در اين نوع رژيم فرد مجموعه متنوعي از املاح و ويتامين ها را دريافت مي كند و به علت آنكه نسبت حجم ماده غذايي به كالري بالا است، فرد حجم بالايي از مواد را دريافت كرده، اما كالري كمتري را مي گيرد، بنابراين بشدت سيستم گوارش را تقويت مي كند.
وي با بيان اينكه با رعايت اين رژيم هضم و جذب غذا بهتر صورت مي گيرد، مي افزايد: در واقع گياهخواري يك ورزش منظم و مناسب براي لوله گوارش است و فرد با دريافت هر ماده غذايي آن را در شرايط خوبي هضم و جذب مي كند و در نتيجه از يبوست كه منشأ بسياري از بيماري ها است پيشگيري مي شود.اين متخصص با تأكيد بر اينكه افراد گياهخوار كمتر دچار عارضه مي شوند، معتقد است كه اين افراد به موقع سيرشده و كمتر به چاقي، بيماري هاي قلبي-عروقي، كبدي، مغزي، صفراوي و فشارخون مبتلا مي شوند. در رژيم گياهخواري به علت كاهش تماس مواد سرطان زا با مخاط و پوشش روده، احتمال بروز انواع سرطان دستگاه گوارش به خصوص سرطان روده بزرگ كاهش مي يابد.
در واقع در اين نوع رژيم به علت دريافت كافي ويتامين و املاح، پوست نيز از لطافت و شادابي برخوردار مي شود كه با رژيم حيواني كمتر به اين شادابي مي توان رسيد، همچنين افراد گياهخوار از نظر روحي و رواني شاداب تر و سرحال تر هستند و بيماري هاي رواني با منشأ اگزوژن در آنها كمتر ديده مي شود. گياهخواران استرس ها، مشكلات و ناراحتي هاي متعدد روزانه را نسبت به سايرين بهتر تحمل مي كنند.
اما مضرات آن را هم نبايد ناديده گرفت زيرا اصولا در رژيم حيواني منابع مفيدي وجود دارد كه در رژيم گياهي موجود نيست. از جمله اين مواد مي توان به ويتامين 12B و اسيدهاي آمينه ضروري اشاره كرد.
اما از سوي ديگر افرادي كه رژيم گياهخواري دارند به علت خام خواري بيشتر از سايرين زمينه آتوپي و حساسيت دارند و آلرژي آنها تشديد مي شود، همچنين نگهداري طبيعي و بهداشتي مواد گياهي خام بسيار مشكل تر از مواد غذايي حيواني است و احتمال ورود انگل ها و ميكروب ها به بدن افزايش مي يابد، بنابراين استفاده از ضدعفوني كننده هاي مناسب و رعايت بهداشت براي جلوگيري از بروز بيماري هاي ميكروبي، انگلي و مسموميت ها لازم و ضروري است.
افرادي كه اصلا گوشت يا مواد غذايي حيواني مصرف نمي كنند، پس از گذشت حدود چند ماه تا چند سال دچار عوارض جدي كمبود ويتامين 12B و اسيدهاي آمينه ضروري مي شوند كه به سيستم هاي مختلف بدن به خصوص خون، مغز، اعصاب و گوارش آسيب هاي جدي وارد مي كند.

 



توليد آنتي بيوتيك فوق قوي با سوسك

نتايج تحقيقات دانشمندان انگليسي نشان مي دهد كه از سوسك حمام مي توان براي توليد آنتي بيوتيكهاي فوق قوي با مقاومت بالا استفاده كرد.
دفعه بعد كه با ديدن يك سوسك بزرگ در حمام يا آشپزخانه جيغ كشيديد و خواستيد كه آن را با دمپايي بكشيد يادتان باشد كه همين سوسك روزي مي تواند جان شما را نجات دهد.
درحقيقت نتايج تحقيقات اخير تيم «سايمون لي» از دانشگاه ناتينگهام كه دركنگره انجمن ميكروبيولوژي عمومي انگليس ارائه شده است نشان مي دهد كه دستگاه عصبي مركزي سوسك آمريكايي آنتي بيوتيك هايي طبيعي توليدمي كند كه قادرند 90درصد از باكتريهايي كه به طور بالقوه براي انسان مرگبارند را نابود كنند.
از جمله اين باكتريهاي مهلك مي توان به باكتري استافيلوكوكوس MRSA و برخي نمونه هاي سمي «اشريشيا كولي» اشاره كرد. همچنين اين بررسيها نشان مي دهد كه علاوه بر سوسك حمام، سه گونه ملخ نيز مي توانند آنتي بيوتيكهاي بسيار قوي توليد كنند.
به گفته سايمون لي، اين آنتي بيوتيكها مي توانند درتمام گروههاي حشرات وجود داشته باشند وحشرات به تنهايي 80درصد از حيوانات موجود دردنيا را تشكيل مي دهند.
ازسالها قبل دانشمندان بر روي داروهايي درمقابل ميكروارگانيسمهايي تحقيق مي كنند كه نسبت به آنتي بيوتيكهاي سنتي مقاوم شده اند.

 



پيشگيري از حملات قلبي با واكسن آنفلوانزا

تزريق واكسن هاي فصلي براي پيشگيري از آنفلوانزا ميزان ابتلا به حمله هاي قلبي را تا 25درصد كاهش مي دهد.
دانشمندان معتقدند افرادي كه در برابر آنفلوانزا فصلي ايمن سازي مي شوند با احتمال كمتري به عفونت هاي ريوي دچار مي شوند كه خود ممكن است احتمال حمله قلبي را افزايش دهد.تقريبا مطالعه اي روي 80هزار بيمار بالاي 40 سال انجام شد كه نيمي از آنها در برابر آنفلوانزاي فصلي واكسينه شده بودند. اين مطالعات نشان داد افرادي كه واكسينه شده اند با احتمال 19 درصد كمتر دچار حمله قلبي مي شوند.
بررسي هاي بيشتر نشان داد افرادي كه زودتر واكسن زدن را آغاز كرده اند حتي كمتر به حملات قلبي دچار مي شوند و احتمال حمله قلبي در آنها تا 21درصد كاهش پيدا مي كند.
پزشكان توصيه مي كنند افراد در معرض خطر مانند سالمندان، مبتلايان به بيماري هاي قلبي و ريوي حتما از تزريق واكسن هاي آنفلوانزاي فصلي غفلت نكنند چرا كه در صورت ابتلا اين افراد در معرض خطر جدي قرار مي گيرند.
سال گذشته نزديك به 12 هزار نفر در انگلستان بر اثر ابتلا به آنفلوانزا جان خود را از دست دادند.
دانشمندان معتقدند آنفلوانزا باعث تورم در رگ هاي خوني مي شود كه به نوبه خود خطر حمله قلبي را افزايش مي دهد. ويروس آنفلوانزا مرتبا جهش پيدا مي كند و هر سال انواع جديدي از آن شيوع پيدا مي كند. به همين دليل اين واكسن بايد در ابتداي هر فصل تجديد شود چرا كه دانشمندان براساس شيوع بيماري هاي جديد، آن را اصلاح مي كنند.
دانشمندان اميدوارند روزي بتوانند واكسني بسازند كه انسان ها را در برابر همه انواع آنفلوانزاها محافظت كند.

 



خطر ابتلا به سرطان قبل از تولد آغاز مي شود

متخصصان تغذيه معتقدند خطر ابتلاي يك فرد به سرطان ممكن است حتي قبل از تولدش و حتي قبل از بسته شدن نطفه او در رحم مادر تحت تأثير عوامل محيطي قرار گيرد.
مدت هاست كه كارشناسان معتقدند خطر ابتلا به سرطان به فاكتورهايي مانند عوامل ژنتيكي و شيوه زندگي انسان ها مرتبط است. اما پروفسور روكاردو يوآي ادعا كرده است كه برخي فاكتورهاي محيطي در زندگي مادران مانند سيگار كشيدن، نوشيدن مشروبات الكلي و اضافه وزن مي تواند تاثيرگذار باشد.
پروفسور يوآي در اين باره گفت: شواهد زيادي وجود دارد كه نشان مي دهد خطر ابتلا به سرطان يك شخص ممكن است حتي قبل از آنكه به دنيا بيايد تعيين شود.
بنابراين مي توان گفت كه شايد فردي كه هرگز سيگار نكشيده است به واسطه دلايل ژنتيكي و محيطي در خطر ابتلا به سرطان هايي قرار بگيرد كه يك فرد سيگاري ممكن است به آنها دچار شود.
به اين ترتيب مي توان گفت سؤالاتي مانند اينكه آيا «مادر شما سيگاري بوده است؟» آيا «آبي كه مي نوشيده سالم بوده است؟» و «آيا او در معرض مواد سمي قرار داشته است؟» همه مي تواند در ابتلاي شما به سرطان نقش داشته باشند. به اين ترتيب والدين مي توانند با مصرف كمتر غذاهايي مانند كنسروها و دوري كردن از مواد شيميايي سمي نه تنها خود را از ابتلا به سرطان حفظ كنند، بلكه فرزندان خود را كه در آينده به دنيا مي آيند از ابتلا به سرطان مصون بدارند. همچنين مادران بايد قبل از آنكه تصميم به بچه دار شدن مي گيرند، سيگار خود را ترك كنند. چرا كه اين كار مي تواند باعث كاهش وزن كودكان شود. كودكاني كه با وزن پايين به دنيا مي آيند به سرعت در سال هاي اوليه زندگي در اطراف شكم خود چربي جمع مي كنند كه اين عامل هم مي تواند به نوبه خود در ابتلا به سرطان موثر باشد.

 



تفاوت زندگي در زمين و فضا

هنگامي كه يك كوله سنگين را از زمين بلند مي كنيد يا وقتي سعي مي كنيد يك دوچرخه را در يك سربالايي از پايين به سمت بالا برانيد، كاملا نيروي جاذبه را احساس مي كنيد.
علاوه بر اين فضانوردان نيز پس از بازگشت از سفرهاي طولاني مدت خود در فضا هنگامي كه روي برانكارد قرارمي گيرند، تحت تأثير اين نيرو هستند. جاذبه تنها يك نيرو نيست، بلكه يك سيگنال نيز هست؛ سيگنالي كه مشخص مي كند بدن چگونه بايد عمل كند. به گزارش «فرست ساينس»، به عنوان مثال ميزان قدرتي كه ماهيچه ها و استخوان ها به هنگام حركت مي توانند داشته باشند، تحت تأثير اين نيرو است. در گزارش صفر (حالت بي وزني) ماهيچه ها به سرعت تحليل مي روند، چرا كه بدن متوجه مي شود ديگر نيازي به آنان ندارد. ماهيچه هاي موجود در پا و ستون مهره ها براي برقراري وضعيت و حفظ تعادل بدن دائما در حال پيكار با جاذبه هستند. در صورتي كه از اين ماهيچه ها هيچ گونه استفاده اي نشود به سرعت تحليل رفته و حدود 20درصد از حجم خود را از دست مي دهند. تخمين زده شده است سرعت تحليل رفتن ماهيچه ها حدود پنج درصد در هفته است.
در مورد استخوان ها اين تحليل رفتگي بسيار كمتر است. دانشمندان ميزان تحليل رفتن استخوان ها را در فضا حدود يك درصد در ماه برآورد كرده اند و با استفاده از مدل ها توانسته اند نشان دهند تحليل رفتگي مي تواند از 40تا 60درصد متغير باشد.
فشارخون هم نيروي جاذبه را احساس مي كند. روي زمين و هنگام ايستادن، فشار خون در پاها افزايش يافته و به 200ميلي متر جيوه مي رسد. در اين هنگام فشار خون مغزي پايين تر و حدود 60تا 80ميلي متر جيوه است. در فضا به علت نبود نيروي جاذبه، اختلاف فشار خون بين ناحيه سر و انگشتان پا از بين مي رود و در نتيجه فشار خون در تمامي قسمت هاي بدن يكسان شده و به 100ميلي متر جيوه مي رسد. فضانوردان به دنبال اين تغيير در فشارخون داراي قيافه اي غيرعادي مي شوند. صورتشان آبگون و پف كرده شده و پاهايشان به علت از دست دادن حدود دو ليتر مايع (هر كدام از پاها يك ليتر) بسيار لاغر مي شود. علاوه بر اين، تغيير در فشار خون باعث به وجود آمدن يك سيگنال مي شود، چرا كه بدن انتظار يك اختلاف فشار خون بين سر و پاها را دارد و وجود فشار خون زياد در مغز موجب به صدا درآمدن اين زنگ خطر مي شود؛ بدن داراي مقدار خون زيادي است.
در نتيجه اين پيغام نادرست، فضانوردان حدود 22درصد از حجم خون خود را در عرض 2تا 3روز از دست مي دهند. كم شدن حجم خون نيز به نوبه خود روي قلب تأثير مي گذارد.
دكتر «ويكتور اشنايدر» مسئول تحقيقات پزشكي ستاد فرماندهي ناسا در توضيح اين مطلب مي گويد: «اگر شما خون كمي داشته باشيد، قلب شما نيز خون كمتري را در هر ضربان پمپ مي كند، بنابراين قلب نيز به تدريج به سمت تحليل رفتن پيش مي رود.» سؤالي را كه مي توان در اينجا مطرح كرد اين است كه اهميت اين تحليل رفتن ها در چيست؟ ممكن است تصور كنيد فضانوردان تا ابد در فضا مي مانند. اما اين تصور غلط است، چرا كه فضانوردان در نهايت به زمين بازمي گردند و بدن آنها بايد خود را براي مقابله با كشش بي امان نيروي جاذبه آماده و تنظيم كند. فضانوردان در فضا، غالباً به حالت وارونه و معلق بوده اند، اما پس از بازگشت به زمين بايد به حالت اوليه درآمده و در حالت عادي قرار گيرند، اما اين امر ضرورتا آسان نيست چرا كه هر يك از پارامترهاي ياد شده براي بازگشت به حالت اوليه به زمان زيادي نياز دارد.
«اشنايدر» مي گويد: «فضانوردان هنگام بازگشت به زمين بسيار تشنه مي شوند، چرا كه كافي نبودن خون در رگ هاي خوني باعث به وجود آمدن يك سيگنال مي شود و در نتيجه اين سيگنال است كه آنها آب زيادي مي نوشند و در عوض ادرار كمي را دفع مي كنند. بنابراين حجم خون فضانوردان در عرض چند روز پس از بازگشت آنها به زمين به مقدار اوليه خود برمي گردد. اما در مورد استخوان ها ثابت شده است كه اين بازگشت به حالت اوليه بسيار سخت تر و تا حدودي ناممكن است.»
به دنبال بررسي هاي انجام گرفته مشخص شده است براي فضانورداني كه مدت سه تا شش ماه در فضا بوده اند، دو تا سه سال وقت لازم است تا استخوان هايشان به شكل اوليه خود برگردند. علاوه بر اين مطابق يافته هاي تحقيقات ديگر، ممكن است استخوان ها هرگز به حالت اوليه خود برنگردند. به همين دليل است كه فضانوردان بايد در فضا بسيار ورزش كنند. اما ورزش در فضا با ورزش در روي زمين كاملا متفاوت است. «اشنايدر» در توضيح اين مطلب مي گويد: «روي زمين نيروي جاذبه به طور خودكار مقاومتي ايجاد مي كند كه اين مقاومت باعث باقي ماندن استخوان ها و ماهيچه ها در وضعيت فعلي خود مي شود. در فضا اگرچه ممكن است شما همين مقدار ورزش را انجام دهيد، اما نيروي جاذبه را احساس نمي كنيد.»
در حال حاضر طرح هاي گوناگوني براي تقليد تاثير نيروي جاذبه براي حفظ وضعيت بدن پيشنهاد شده است. دانشمندان روسي اميدوارند بتوانند اين مقاومت را با استفاده از چرخ عصار متشكل از تعداد زيادي طناب ايجاد كنند. آنها مي گويند فضانوردان مي توانند به اين چرخ عصار سنگين متصل شده و شروع به دويدن كنند.
اما نكته حائز اهميت در اين طرح اين است كه كارايي اين طرح در جلوگيري از تحليل رفتن استخوان ها هنوز ثابت نشده است، چرا كه فضانوردان تنها 60 تا 70 درصد از وزن بدن خود را مي توانند با اين وسيله ورزش دهند. ابزار تمرين مقاومت موقت (IRED) نيز كه به وسيله ناسا طراحي شده است، در حال حاضر مورد بازبيني قرار گرفته است. اين ابزار شامل جعبه هاي كوچكي است كه هنگام ورزش هركدام از آنها مي توانند حدود 300 پوند مقاومت ايجاد كنند. علاوه بر اين وسايل «هارگنز» و همكاران او نيز مشغول بررسي ابزار فشار منفي روي وزن كم هستند. آنها اميدوارند با به كارگيري فشار منفي روي بدني كه وزنش كاهش يافته است، بتوانند وزن از دست رفته را جبران كنند.
«هارگنز» مي گويد: «با كمك اين طرح مي توان از تحليل زياده از حد ماهيچه ها و رگ هاي قلبي جلوگيري كرد. همچنين به نظر مي رسد اين طرح در كاهش تحليل رفتن استخوان ها نيز مؤثر است.»
نكته جالب توجه در اين طرح اين است كه فضانوردان را قادر مي سازد با وزني بين 100 تا 120 درصد آنچه روي زمين احساس مي كنند به تمرين هاي خود در فضا ادامه دهند. علاوه بر اين برخلاف طرح هاي قبلي باعث حفظ اختلاف فشار خون از ناحيه سر به سمت پاها مي شود و در واقع فشار خون در پاها افزايش مي يابد. «هارگنز» مي گويد؛ «شواهدي به دست آمده كه نشان مي دهد سيستم هاي بدن با يكديگر بر هم كنش دارند. به عنوان مثال شما نمي توانيد تنها از وزنه هاي سنگين استفاده كرده و اميدوار باشيد استخوان ها به فرم اوليه خود برگردند، بدون اينكه به جريان خود در آن استخوان توجهي داشته باشيد.»
دانشمندان امروزه از چگونگي تأثير سيگنال هاي نيروي جاذبه روي حفظ قدرت ماهيچه ها و استخوان ها اطلاع چنداني ندارند. آنها مي گويند؛ «ما مي دانيم كه نيروي جاذبه به نحوي از يك سيگنال مكانيكي به يك سيگنال شيميايي تبديل مي شود. ما چيزهاي زيادي را در مورد سيگنال هاي شيميايي مي دانيم، اما سيگنال هاي مكانيكي هنوز هم به صورت يك معما باقيمانده اند.»
به گفته «اشنايدر» حل اين مشكلات مي تواند به درمان افرادي كه قادر به استفاده مناسب از نيروي جاذبه در روي زمين نيستند منتهي شود. سالخوردگي يك مثال واقعي از اين قضيه است. زندگي در بي وزني در واقع تأثيرات پيري را تقليد مي كند. افراد سالخورده نيز بايد همانند فضانوردان با كاهش جاذبه مبارزه كنند. آنها مجبورند اكثر اوقات روي زمين بنشينند كه اين عمل موجب تحليل رفتن استخوان ها، ماهيچه ها و كاهش حجم خون اين افراد مي شود. اگر دانشمندان بتوانند سيگنال هاي توليدكننده ماهيچه و استخوان هاي نيرومند را شناسايي كنند، نتايج حاصله مي تواند در توليد قرص ها و تمرين هاي جديدي كه موجب ايجاد اين سيگنال ها در روي زمين مي شود، مؤثر واقع شود.
ترجمه: عليرضا سزاوار


 



تنبلي ارثي است

دانشمندان آمريكايي دريافتند كه حس تنبلي و گذراندن تعطيلات آخر هفته روي كاناپه مقابل تلويزيون يا علاقه شديد به تمرينات ورزشي در ژنها نوشته شده است و از نسلي به نسل ديگر منتقل مي شود.
شما از دسته آدمهايي هستيد كه دوست دارند تمام آخر هفته را روي كاناپه دراز بكشند و در حال خوردن چيپس مسابقات فوتبال را تماشا كنند يا ترجيح مي دهيد با يك توپ پلاستيكي چند ساعتي تمرين كنيد يا به باشگاه ورزشي برويد.
دانشمندان دانشگاه كاليفرنيا به سرپرستي تئودور گارلند در تازه ترين بررسيهاي خود نشان دادند كه تمايل افراد به ورزش كردن يا تنبلي نه تنها به محيط زندگي و سطح آموزش بستگي دارد، بلكه به والدين افراد و ژنهايي كه از آنها به ارث رسيده نيز وابسته است.
اين تحقيق در سال 1993 آغاز و در آن از 224 موش استفاده شد. به تدريج و در نسلهاي بعدي موشهايي كه دو برابر و نيم سريعتر از بقيه بودند انتخاب شدند و بين آنها توليد مثل انجام شد.
پس از 43 نسل، اين دانشمندان موفق شدند نمونه اي از موشها را با يك خط DNA تقريبا خالص با تمايل به فعاليتهاي حركتي به دست آورند. نتايج اين كشف نشان داد خصوصياتي كه سطح فعاليتهاي حركتي را تعيين مي كنند موروثي هستند.
براساس گزارش تلگراف، تئودورگارلند در اين خصوص اظهار داشت: «سطح فعاليت در انسان بسيار وسيع بوده و از سبك كاملا غيرفعال كاناپه- چيپس تا فعاليتهاي بالا براي رسيدن به قهرماني در ميادين ورزشي گسترده مي شود. امروزه ما يك اپيدمي بزرگ چاقي را در جوامع غربي شاهديم. اين در حالي است كه هنوز درك درستي از آن چيزي كه افراد را وادار به انجام تمرينات داوطلبانه مي كند نداريم.»


 



راه حل فوري براي درمان آكنه

دانشمندان تكنيك جديدي براي درمان سريع جوشهاي صورت طراحي كرده اند.
محققان به تازگي يك برچسب ساختند كه با ايجاد بار الكتريكي باكتري هاي به وجودآورنده آكنه را از بين مي برد كه به اين ترتيب جوش هاي صورت را درمان مي كند.
آزمايش ها نشان مي دهد جوش هاي صورت تقريبا سه روز پس ازاستفاده از اين تكنيك جديد تقريبا به طور كامل ناپديد مي شوند. آكنه يكي از شايعترين بيماريهاي پوستي است و درصد بسيار بالايي از نوجوانان را به خود دچار مي كند.
معمولا اين شرايط از اولين سنين نوجواني آغاز شده و مي تواند تا سنين بزرگسالي هم ادامه داشته باشد. تقريبا در 5 درصد زنان و يك درصد مردان آكنه تا بعد 25سالگي هم ادامه پيدا مي كند.
آكنه معمولا روي پوست صورت به وجود مي آيد، اما ديگر قسمت هاي بدن مانند پشت كمر، گردن و ديگر نواحي نيز ممكن است تحت تاثير اين بيماري قرار بگيرند.
معمولا عوامل هورموني باعث فعاليت بيش از حد غده هاي چربي در صورت مي شوند، اين غده هاي چربي در نزديكي سطح پوست قرار دارند و به فوليكول هاي مو متصل هستند. هدف اصلي اين غده هاي چربي جلوگيري از خشك شدن موهاست كه اين كار را با توليد يك ماده روغني انجام مي دهند. در بيماران مبتلا به آكنه اين غده ها بيش از اندازه چربي توليد مي كنند.توليد بيش از حد چربي باعث مسدودشدن فوليكول ها مي شود. باكتري هايي كه روي پوست صورت زندگي مي كنند و معمولا بي آزار هم هستند اين فوليكول ها را عفوني كرده و در آن زمان است كه جوش ها روي صورت به وجود مي آيند.
در روش هاي سنتي از كرم ها يا داروهاي خاصي استفاده مي شد كه مانع از مسدودشدن فوليكول ها شده و باكتري هايي را كه روي صورت زندگي مي كند، از بين مي برد. استفاده از درمان هاي آنتي بيوتيك هم بسيار معمول است.اما بسياري از اين روش ها نياز به چند هفته درمان دارند تا بتوانند اثر خود را باقي بگذارند و معمولا عوارضي مانند خشكي صورت، حالت تهوع، افزايش وزن و تغيير در روحيه انسانها را به همراه دارند.اما در روش جديد دانشمندان از يك وسيله شبيه به برچسب هاي معمولي استفاده كردند كه يك بار مصرف بوده و هيچ عوارضي هم به همراه ندارد.اين برچسب داراي مواد خاصي است كه زماني كه در برابر رطوبت صورت قرار مي گيرند يك ميدان مغناطيسي بسيار كوچك توليد مي كنند كه باكتري ها را از بين مي برد. اين برچسب همچنين داراي اسيد ساليسيليك است كه سلول هاي مرده پوست را جدا مي كند. دانشمندان اميدوارند در دو سال آينده اين محصول را به توليد انبوه برسانند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14