(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 10 مهر 1389- شماره 19754

موافقت دولت روسيه با همكاري هسته اي آنكارا و مسكو
شيعيان بحرين از جو پـليسي در اين كشور انتقاد كردند
بيانيه مردم و مقاومت فلسطين به مذاكرات سازش پايان دهيد
پسر معمر قذافي دولت ليبي را بي كفايت خواند
گزارش «الاخبار» از مسلح كردن مخالفان حزب الله در لبنان
كودتاي «سيا» در اكوادور شكست خورد
نقض حريم هوايي پاكستان از سوي اشغالگران افغانستان
شبه نظاميان طالبان 40 تانكر سوخت ناتو را آتش زدند
جشن استقلال از استعمار انگليس در نيجريه
اكوادور در يك نگاه
ژاپن: نگران قدرت نظامي چين هستيم
اروپاي نگران
توافق نهايي شيعيان عراق درباره نخست وزيري نوري مالكي



موافقت دولت روسيه با همكاري هسته اي آنكارا و مسكو

دولت روسيه توافقنامه همكاري هاي هسته اي با تركيه را به تصويب رساند.
به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه البيان امارات، دولت روسيه موافقتنامه اي را كه رئيس جمهوري اين كشور در سفر خود به آنكارا با دولت تركيه منعقد كرده بود به تصويب نهايي رساند.
اين توافقنامه در زمينه همكاري هاي هسته اي است كه مدودف رئيس جمهور روسيه در سفري كه 22 ارديبهشت (12مه) به تركيه داشت با مقامات اين كشور به امضا رسانده بود.
طي اين توافقنامه قرار است نيروگاه برق هسته اي در اكويو واقع در نزديكي بندر مرسين تركيه ساخته شود. اين نيروگاه چهار رآكتور هسته اي روسي در اختيار خواهد داشت كه هر كدام از آنها 1/2گيگاوات قدرت دارند.

 



شيعيان بحرين از جو پـليسي در اين كشور انتقاد كردند

در آستانه انتخابات پارلماني بحرين، شيعيان و بسياري از گروه هاي غيردولتي از جو پليسي و حملات رسانه اي انتقاد كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، رهبران جريان هاي سياسي معارض دولت بحرين، تشديد حملات امنيتي و رسانه اي دولت عليه شيعيان در شرايطي كه تنها يك ماه ديگر به برگزاري انتخابات پارلماني اين كشور باقي نمانده است، را مورد انتقاد قرار داده و نسبت به آن ابراز نگراني كردند.
به گزارش فارس، «ابراهيم شريف» رئيس جمعيت وعد در يك كنفرانس مطبوعاتي گفت كه نگران جانبداري دولت در اين انتخابات است و مي ترسد كه دولت با دخالت مستقيم در مراكز عمومي و جهت دادن به آراي نظاميان، يا حتي جريان دادن به راي هاي متغير، نسبت به تقلب در انتخابات اقدام كند.

 



بيانيه مردم و مقاومت فلسطين به مذاكرات سازش پايان دهيد

مردم غزه و گروه هاي مقاومت فلسطين با صدور بيانيه اي، خواستار پايان دادن به مذاكرات سازش با اسرائيل شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، 11 گروه مقاومت فلسطيني در دمشق از اتحاديه عرب و تشكيلات خودگردان خواستند تا فريب آمريكا و اسرائيل را نخورند و به مذاكرات سازش با صهيونيست ها پايان دهند.
به نوشته روزنامه «قدس العربي» در نشست اين گروه ها كه به رياست «خالد مشعل» رئيس دفتر سياسي جنبش حماس درباره نتايج مذاكرات صورت گرفته بين فتح و حماس در سوريه برگزار شد، گروه هاي مقاومت فلسطيني، طي بيانيه اي، مخالفت صريح و آشكار خود را با روند مذاكرات مستقيم اعلام كردند و خواستار عقب نشيني طرف فلسطيني از اين مذاكرات شدند.
به گفته منابع مطلع در اين نشست، درباره تلاش هاي صورت گرفته براي تحقق آشتي ملي و همچنين روند مذاكرات با اسرائيل و خطرات آن در آينده مسئله فلسطين بحث و تبادل نظر شد.
در بيانيه گروه هاي فلسطيني آمده است: شركت كنندگان بر مخالفت خود با روند مذاكرات با اسرائيل و ادامه يافتن تلاش ها براي اعمال فشار برطرف فلسطيني با هدف عقب نشيني از مذاكرات تأكيد كردند.
به گفته شركت كنندگان در اين نشست، ادامه مذاكرات سازش، تاكنون خسارت هاي جبران ناپذيري به مسئله فلسطين و حقوق فلسطينيان وارد كرده است.
گروه هاي فلسطيني شركت كننده در اين نشست، برانجام تلاش ها و حركت به سمت تحقق وحدت ملي فلسطين تأكيد و كشتار مردم فلسطين بدست رژيم اشغالگر را به شدت محكوم كردند.
از سوي ديگر، مردم و شخصيت هاي فلسطيني در نوار غزه در اعتراض به تجاوزگري رژيم صهيونيستي، با برپايي تظاهراتي از تشكيلات خودگردان فلسطين خواستند تا هر چه زودتر به مذاكرات سازش با اسرائيل پايان دهند.
به گزارش «العالم»، مردم غزه، در تظاهراتي اعتراض آميز، اقدامات رژيم صهيونيستي مبني بر ايجاد منطقه حائل در مرز نوار غزه با فلسطين اشغالي را محكوم كردند.
«محمود الزق» يكي از رهبران جبهه مبارزات ملي فلسطين در اين تظاهرات خاطرنشان كرد: مذاكرات در شرايط ادامه شهرك سازي پذيرفته نيست و ملت فلسطين نيز كاملاً با آن مخالف است زيرا رژيم صهيونيستي از طريق شهرك سازي در تلاش براي غصب كامل اراضي فلسطين است.
خبر ديگر اينكه «موعد الموعد» يكي از اعضاي جنبش فتح با اشاره به سفر نماينده ويژه آمريكا به منطقه، آن را در راستاي بازگرداندن آبروي بر باد رفته آمريكا دانست و گفت: «ميچل درصدد است در برابر پيشنهادات ظاهري براي شهرك سازي، امكان ادامه مذاكرات سازش را فراهم كند.»
به گزارش شبكه خبري العالم، اين مقام فلسطيني تصريح كرد: «جرج ميچل كه در سفر به منطقه و ديدار با محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين در رام الله، تلاش دارد تا مذاكرات سازش را از مرگ حتمي نجات دهد، اما تاكنون در اهداف خود به نتيجه اي دست نيافته است.»
الموعد متذكر شد: فرستاده ويژه كاخ سفيد به منطقه خاورميانه، تلاش مي كند در سفرهاي خود به منطقه، باقيمانده آبروي آمريكا را حفظ كند و در اين زمينه «نتانياهو» نخست وزير اسرائيل را وادار كرده است تا براي مسئله شهرك سازي هر چند به صورت ظاهري راه حلي بيابد، اگرچه واقعاً به دنبال پيشبرد فرآيند سازش نباشد.
اما ميچل پس از ديدار با رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين خاطرنشان كرد: آمريكا مصمم است تلاش هاي خود را براي دستيابي به بستر توافقي بين دو طرف، با هدف ادامه يافتن مذاكرات ادامه دهد.
گرچه پيش از اين «محمودالزهار» يكي از رهبران برجسته جنبش حماس گفت: مذاكرات بدون مقاومت با شكست مواجه خواهد شد و رئيس سابق تشكيلات خودگردان فلسطين به خوبي اين موضوع را درك كرده است.
مذاكرات سازش كه دور اول آن در آمريكا و در حضور اوباما برگزار شد گرچه نتيجه اي در برنداشت، اما رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا در تبعيت از كاخ سفيد، همچنان بر حمايت اين اتحاديه از روند آن تأكيد و خواستار ادامه اش از سوي فلسطينيان شده است.
«كاترين اشتون» در ديدار خود با محمود عباس، آخرين تلاش هاي آمريكا درباره روند شهرك سازي و موضع فلسطيني ها در اين زمينه را مورد بحث و بررسي قرار داد.
ساير رويدادها
¤ رژيم صهيونيستي در راستاي نقض قوانين بين المللي، سالانه 500 كودك فلسطيني را مي ربايد و تحت شرايط دشواري اقدام به اسارت آنها براي مدت هاي مديدي مي كند.گزارش يك سازمان حقوقي حكايت از ربايش 3500 كودك فلسطيني از سال 2000 تاكنون دارد.
¤ «حزب جبهه عمل اسلامي» شاخه سياسي اخوان المسلمين در اردن، موافقت وزارت كشاورزي اين كشور با از سرگيري صادرات زيتون به سرزمين هاي اشغالي فلسطين و مبادلات تجاري با رژيم اشغالگر قدس را محكوم كرد.
¤ دولت نروژ در راستاي منع صادرات كالاهاي امنيتي به اسرائيل، مانع برگزاري مانور آزمايشي زير دريايي هاي رژيم صهيونيستي در آب هاي خود شد.
به گزارش فارس، روزنامه صهيونيستي هاآرتص نوشت كه دولت نروژ از برگزاري اين مانور به دلايل امنيتي ممانعت كرد.
¤ «رابرت رايت» نويسنده مشهور آمريكايي در سخناني، دموكراسي مورد ادعاي رژيم صهيونيستي را پوچ و پوشالي دانست و از ملت فلسطين خواست براي به دست آوردن حقوق خود، همچنان به مبارزاتش ادامه دهد.

 



پسر معمر قذافي دولت ليبي را بي كفايت خواند

پسر رهبر ليبي، دولت اين كشور را به خاطر بي توجهي به مشاركت در نمايشگاه شانگهاي چين به بي كفايتي متهم كرد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران به نقل از روزنامه عربستاني «عكاظ» «سيف الاسلام» قذافي، پسر معمر قذافي بعد از ديدار از غرفه كشورش در نمايشگاه چين اظهار داشت: من شخصا بر آماده سازي اين بخش نظارت داشتم، چرا كه دولت اين كشور، از پرداختن به اين مسئله شانه خالي كرد. وي با انتقاد شديد از مسئولان دولتي متذكر شد: دولت ليبي، حتي يك كارمند را براي حضور در اين نمايشگاه اعزام نكرد.
سيف الاسلام قذافي تصريح كرد: اين موضوع، دليل روشني است كه در ليبي، دولتي وجود ندارد.
وي با انتقاد از بي توجهي دولت در اين زمينه يادآور شد: مشاركت ليبي در اين نمايشگاه بدترين و ضعيف ترين مشاركت بوده است.

 



گزارش «الاخبار» از مسلح كردن مخالفان حزب الله در لبنان

گزارش متعدد از داخل لبنان از همدستي اعراب سازشكار، رژيم صهيونيستي و غرب، براي مسلح كردن شبه نظاميان گروه هاي 14 مارس (مخالف حزب الله) و ناامن كردن اين كشور خبر مي دهند.
به گزارش خبرگزاري ها، روزنامه لبناني «الاخبار» چاپ بيروت، گروه ها و احزاب زيرمجموعه گروه هاي 14مارس لبنان كه مورد حمايت غرب و همپيمانان منطقه اي آنها هستند در سطحي گسترده در حال مسلح كردن طرفداران خود به انواع سلاح هاي سبك و نيمه سنگين و آموزش نظامي آنان هستند. الاخبار مي نويسد: احزاب و گروه هاي 14 مارس خصوصاً نيروهاي «سمير جعجع» كه رژيم صهيونيستي نفوذ زيادي روي آن دارد، در مناطق مختلف لبنان محموله هاي سلاح را با عناوين طايفه اي و سياسي و به بهانه ضرورت آمادگي براي دفاع در مقابل ساكنان مناطق ديگر توزيع مي كنند و طرفداران خود را آموزش نظامي مي دهند.
روزنامه «الديار» لبنان نيز ديروز فاش كرد كه تشكل موسوم به «نيروهاي لبناني» به رياست «سمير جعجع» در منطقه طرابلس در شمال لبنان عمليات توزيع گسترده سلاح را ميان سني هاي سلفي آغاز كرده است.
شبكه خبري العالم نيز فاش كرد كه سازمان هاي اطلاعاتي يك كشور بزرگ عربي يك محموله از موشك هاي ضدزره پيشرفته را به تشكل نيروهاي لبناني به رياست سمير جعجع تحويل داده اند.
منابع لبناني همچنين از آمادگي سمير جعجع همپيمان سنتي رژيم صهيونيستي براي اجراي طرح كودتا در اين كشور و پاكسازي رقباي مسيحي و غيرمسيحي خود خبر دادند.
بدين ترتيب گروه هايي كه از ديرباز همپيمان رژيم صهيونيستي در داخل لبنان و عامل برهم زدن آرامش و ايجاد جنگ هاي داخلي در اين كشورها بوده اند اينك از حمايت كشورهاي عربي هم پيمان غرب و سازشكار در مقابل اسرائيل نيز بهره مند شده اند و در جهت منافع رژيم صهيونيستي در حال فعاليت مشترك هستند.
اين اوضاع مبهم در داخل لبنان در حالي است كه ارتش رژيم صهيونيستي نيز در آن سوي مرزهاي لبنان آرايشي جنگي به خود گرفته است.
از سوي ديگر، شيخ «نعيم قاسم» معاون دبيركل حزب الله لبنان در گفت وگو با شبكه تلويزيوني المنار لبنان اتهام هاي وارده عليه حزب الله درباره ترور رفيق حريري، نخست وزير اسبق لبنان را اشتباه دانست.وي گفت: ما هرگونه اتهامي عليه حزب الله را رد مي كنيم و آنها را ظالمانه مي دانيم.ن
عيم قاسم همچنين تاكيد كرد: اتهام صورت گرفته عليه سوريه درباره ترور حريري اتهامي سياسي به حساب مي آيد.
اگر اين اتهام به صورت قضايي مطرح شود پيامدهاي آن بسيار گسترده خواهد بود.

 



كودتاي «سيا» در اكوادور شكست خورد

كودتاي آمريكايي اكوادور با هوشمندي نيروهاي امنيتي و حمايت هاي گسترده مردمي ناكام ماند.
گروهي از نيروهاي پليس و ارتش ونزوئلا، پنج شنبه به بهانه «كاهش دستمزد و مزاياي ويژه نظاميان» و به طور كاملا هماهنگ عليه دولت غرب ستيز «رافائل كوره ا» كودتا كردند اما، اعلام وفاداري اكثريت ارتش و پليس اين كشور به رئيس جمهور به همراه حمايت هاي گسترده مردمي كودتايي را كه به گفته جامعه سياسي اكوادور «واشنگتن» طراح اصلي آن بود در نطفه خفه كرد.
«گلوريا لاريوا» از رهبران برجسته ائتلاف «انسر» و كانديداي رياست جمهوري 2008 اكوادور از جمله سياسيوني است كه معتقد است «بدون شك دولت ايالات متحده آمريكا» پشت پرده اين كودتا است.
وي در گفت وگو با فارس از وجود «دلايل و شواهد فراواني» سخن گفت كه آمريكا را متهم اصلي اين كودتا معرفي مي كند. مخالفت «كوره ا» با تمديد قرارداد پايگاه نظامي آمريكا در شهر «مانتا»، غرب ستيزي دولت «كيتو» و از همه مهمتر پيروي رئيس جمهور اكوادور از دولت هاي ونزوئلا و كوبا از جمله دلايلي است كه به گفته تحليلگران، واشنگتن را متهم رديف اول اين كودتاي نظامي مي كند.
كودتايي كه در سال 2002 نيز عليه چاوز رئيس جمهور ونزوئلا اتفاق افتاد.
به نوشته خبرگزاري ها، «كوره ا» پنج شنبه شب در پي وقوع يك انفجار نزديك يكي از پادگان هاي محل استقرار نظاميان شورشي به بيمارستاني پناه مي برد. كودتاگران با حمله به بيمارستان وي را دستگير و مدت 12 ساعت به گروگان مي گيرند.
انتشار خبر گروگانگيري «رئيس جمهور» كافي بود تا فرماندهان ارتش و پليس وارد عمل شده پس از درگيري مسلحانه رئيس جمهور را كه گفته مي شود دچار جراحت جزيي شده بود نجات دهند. مردم اين كشور نيز با ريختن به خيابان ها عليه كودتاگران شعار دادند. برخي گزارش ها از كشته و مجروح شدن شماري از مردم حين دفاع از دولت خبر مي دهند.
نيروهاي ارتش با حمله به شورشياني كه فرودگاه پايتخت را تصرف كرده بودند، خيلي زود منطقه را به تصرف خود درآوردند. برخي گزارش ها نيز از تخريب و غارت چندين بانك و فروشگاه توسط كودتاگران در برخي شهرها به خصوص پايتخت اين كشور خبر مي دهند.
«بان كي مون» دبيركل سازمان ملل نيز با صدور بيانيه اي ضمن ابراز نگراني از وقوع اين كودتا، حمايت خود را از دولت قانوني اين كشور اعلام كرد.
«چاوز» رئيس جمهور ونزوئلا نيز خطاب به «كوره ا» هشدار داد احتمال كشته شدن وي وجود دارد.
آخرين خبرها از اكوادور اينكه، «دانيل آلوارس» كاردار اين كشور در تهران عصر ديروز در گفت وگو با خبرگزاري فارس، ضمن اعلام اينكه كودتاي نظامي كاملا برنامه ريزي شده بود، دست داشتن آمريكا در آن را تاييد كرد. «چاوز» رئيس جمهور ونزوئلا هم آمريكا را متهم به تكرار كودتاي 2002 ونزوئلا در اكوادور كرد.

 



نقض حريم هوايي پاكستان از سوي اشغالگران افغانستان

نيروهاي سازمان پيمان آتلانتيك شمالي با حمله به يك مركز ديدباني پاكستان سه سرباز ارتش اين كشور را كشته و سه تن ديگر را زخمي كردند.
به گزارش فارس، يك سخنگوي ارتش پاكستان در تشريح جزئيات اين حمله غيرقانوني گفت: «دو هلي كوپتر ناتو از مرز افغانستان وارد منطقه «كرم ايجنسي» در خاك پاكستان شده و با مسلسل به يك پست ديدباني نيروهاي مرزبان در 200 متري عمق خاك ما آتش گشودند.»
بنا به گفته سخنگوي ارتش، نيروهاي مرزباني حاضر در پست ديدباني، در واكنش به شليك هلي كوپترهاي ناتو، اقدام به آتشباري متقابل با سلاح معمولي كردند تا آنها را متوجه تجاوز به خاك پاكستان كنند، ولي هلي كوپترها به جاي توجه به اين هشدارها دو موشك به اين پست شليك كردند كه باعث نابودي كامل آن شد. اين سومين حادثه در نوع خود طي يك هفته اخير است.
«يوسف رضاگيلاني» نخست وزير پاكستان در واكنش به اين حمله، نگراني عميق دولت خود را نسبت به افزايش حملات هواپيماهاي بدون سرنشين و نقض حريم هوايي پاكستان توسط ناتو و هلي كوپترهاي ايساف به اطلاع واشنگتن رساند.
«سيد منور حسن» رهبر جماعت اسلامي پاكستان نيز در واكنش به حملات اخير ناتو از دولت پاكستان خواست پايگاه نظامي خود را كه در اختيار آمريكايي ها قرار داده، از واشنگتن پس بگيرد.
خبر ديگر از فعاليتهاي ناتو در افغانستان اينكه ناآرامي هاي چند روز اخير اين كشور شش نيروي نظامي اين كشور را به كام مرگ كشاند. براساس آخرين گزارش سازمان ملل متحد، ناآرامي هاي افغانستان در نيمه اول سال جاري ميلادي 31درصد افزايش يافته است.
دولت واشنگتن تاكنون بارها براي ادامه جنگ افغانستان «تغيير استراتژي» داده، اما هيچ كدام از اين برنامه ها موفق نبوده است. چندي پيش «ريچارد هس» رئيس شوراي روابط خارجي آمريكا اين جنگ را بيهوده و محكوم به شكست خواند و خواستار پايان يافتن آن شد.

 



شبه نظاميان طالبان 40 تانكر سوخت ناتو را آتش زدند

شبه نظاميان پاكستاني با حمله به كاروان انتقال تجهيزات ناتو به افغانستان، دست كم 40 تانكر حمل سوخت و تداركات را منفجر كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، مقامات پاكستاني اعلام كردند كه افراد مسلح ناشناس روز گذشته با حمله به كاروان تداركاتي نيروهاي سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) 40 تانكر سوخت و كاميون تداركاتي اين سازمان را به آتش كشيدند كه 27 تانكر به طور كامل نابود شد.
اين حادثه يك روز پس از آن صورت گرفت كه دولت پاكستان به دنبال حمله هوايي ناتو به پست ديدباني اين كشور، مسير حمل تداركات ناتو به افغانستان را مسدود و اعلام كرد كه درباره امنيت اين تداركات هيچ مسئوليتي ندارد.
نيروهاي ناتو به ويژه آمريكا بخش عظيمي از مايحتاج خود در افغانستان را از طريق خاك پاكستان به كابل و ديگر شهرها منتقل مي كنند.
رانندگان تانكرهاي ناتو پس از آنكه خبر مسدود شدن مرزها به آنان رسيد، در ترمينالي واقع در حاشيه شهر «شكارپور» استان سند توقف كرده بودند كه با حمله شبه نظاميان مواجه شدند. دولت اسلام آباد پيشتر به ناتو هشدار داده بود كه در صورت نقض مجدد حريم هوايي پاكستان توسط نيروهاي اين سازمان، درباره مجوز و همچنين امنيت كاروانهاي عبوري از خاك خود تجديدنظر خواهد كرد.

 



جشن استقلال از استعمار انگليس در نيجريه

مردم نيجريه پنجاهمين سال رهايي از دست استعمارگران انگليسي را به طور گسترده اي جشن گرفتند.
به گزارش ايلنا به نقل از «بي بي سي»، مردم پرجمعيت ترين كشور آفريقا كه 50 سال قبل خود را از چنگ استعمارگران انگليسي نجات دادند، ديروز به خيابان ها ريختند و با برگزاري مراسم هاي مختلف اين روز تاريخي كشورمان را گرامي داشتند.
مراسم اصلي جشن استقلال نيجريه در استاديوم ملي اين كشور و با سخنراني «گودلاك جاناتان»، رئيس جمهوري نيجريه و برگزاري مراسم رژه نيروهاي مسلح برگزار گرديد.
سازمان دهندگان جشن هاي استقلال از جمله سه بالن گازي را بر فراز ميدان عقاب پايتخت اين كشور به هوا فرستادند و جت هاي جنگنده نيز در آسمان به مانور و حركات نمايشي پرداختند. در همين حال براساس گزارش هاي رسيده در انفجاري كه در آستانه برگزاري جشن هاي استقلال نيجريه در پايتخت اين كشور به وقوع پيوست، هفت تن از جمله يك افسر پليس كشته شدند.
نيجريه يكي از توليدكنندگان مهم نفت در جهان است اما مردم اين كشور در فقر به سر مي برند.
گفتني است منطقه دلتاي نيجريه كه نفت خيز ترين مناطق اين كشور است و شركت هاي نفتي غربي در آن حضوري فعال دارند، اغلب شاهد درگيري ها و انفجارها از سوي گروه هاي مختلف است.

 



اكوادور در يك نگاه

نام رسمي: جمهوري اكوادور
نام پايتخت: كيتو (جمعيت حدود 2 ميليون نفر)
كل جمعيت: حدود 15 ميليون نفر
سال استقلال: 1830
واحد پول: دلار آمريكا
اين كشور آمريكاي مركزي از شمال با كلمبيا و از جنوب با پرو همسايه است. غرب اين كشور را نيز اقيانوس آرام فرا گرفته است.
«كلمبياي بزرگ» نامي است كه ابتدا در سال 1819 پس از اتحاد چهار كشور اكوادور، ونزوئلا، كلمبيا و پاناما بر سر زبان ها افتاد اما در سال 1830 همزمان با متلاشي شدن اين اتحاد، اكوادور مستقل شد. جمهوري اكوادور در 131 سال اول تجربه جمهوريت خود 48 رئيس جمهور داشته و 60 سال جنگ و اختلاف با پرو بر سر تصاحب برخي سرزمين هاي خود كه سرانجام در ماه مه 1999 با امضاي يك توافقنامه دو طرفه به پايان رسيد، گوشه ديگري از تاريخ پر فراز و نشيب اين كشور است. بخش اعظم اقتصاد اكوادور امروزي به نفت متكي است.

 



ژاپن: نگران قدرت نظامي چين هستيم

نخست وزير ژاپن از افزايش قدرت نظامي چين و گسترش فعاليت هاي دريايي اين كشور درآسيا ابراز نگراني كرد.
به گزارش ايلنا، «نائوتوكان» در نخستين سخنراني خود در پارلمان ژاپن بعد از انتخاب مجدد به سمت نخست وزيري، بر لزوم اتخاذ ديپلماسي فعالانه تر و سياست دفاعي قوي تر كه قابليت مقابله با بي ثباتي و ناآرامي هاي منطقه را داشته باشد، تأكيد كرد.
وي همچنين گفت: «توسعه قابليت هاي چين طي سال هاي گذشته چشمگير بوده است ولي نگران افزايش توان دفاعي اين كشور بدون شفافيت هاي لازم و همچنين افزايش فعاليت هاي نظامي پكن در محدوده اقيانوس هند تا شرق درياي چين هستيم.»
سخنان كان يك روز بعد از آن بيان مي شود كه مقامات پكن، سه شهروند ژاپني كه متهم به ورود غيرقانوني به خاك چين بودند را آزاد كردند.
مناسبات چين و ژاپن اخيراً به دنبال تصادم يك قايق ماهيگيري چيني و كشتي هاي گشتي ژاپن در آب هاي مورد منازعه دو كشور دچار تنش شده است.

 



اروپاي نگران

خبرگزاري بلومبرگ در گزارشي به تشريح اوضاع نابسامان اقتصادي كشورهاي اروپايي و اعتصاب ها و تظاهرات هفته اخير اين قاره پرداخت.
بلومبرگ نوشت، موسسه آمار اروپا موسوم به يورو استات در تازه ترين گزارش خود اعلام كرد نرخ تورم منطقه يورو طي ماه سپتامبر بار ديگر افزايش داشته است. علي رغم آنكه كشورهاي غربي درباره «پايان يافتن» بحران اقتصادي سخن مي گويند آمار ها حكايت از افزايش شديد نرخ تورم در منطقه يورو دارد.
مقام هاي اقتصادي اروپا به شدت نگران تكرار بحران مالي يونان در كشورهاي اسپانيا و ايرلند هستند. ازسوي ديگر، موج اعتراضات مردمي نسبت به برنامه هاي رياضت اقتصادي دولت هاي اروپايي رو به ا فزايش و گسترش است.
بحران بيكاري نيز در اكثر كشورهاي اروپايي چون اسپانيا به مرز «هشدار» رسيده است.
بسياري از دولت هاي 27 كشور عضو اتحاديه اروپا اقدام به كاهش حقوق، مزاياي بازنشستگي و اشتغال كرده اند تا از بار مشكلات كسري بودجه و بدهي شديد بكاهند.
روند بهبود اقتصادي شكننده است و اين روند در برخي كشورها اساسا آغاز نشده است. بسياري بر اين باورند كه كاهش مخارج مي تواند باعث دردسرهاي بيشتر شود.
سابقه برنامه رياضت اقتصادي به دهه هاي 80 و 90 قرن بيستم بازمي گردد كه طي آن كشورهاي غربي، دولت هاي جهان سوم را وادار كردند براي بازپرداخت بدهي هاي خود اين برنامه ها را اجرا كنند.به طور كلي در دهه 1980 كه به دهه بحران بدهي ها مشهور شد، كشورهاي مقروض از يك سو با افت شديد در رشد اقتصادي خود و از سوي ديگر با تورم افسار گسيخته دست به گريبان بودند. به عبارت ديگر اپيدمي ركود و تورم همزمان (Stay flation) به طور گسترده اي به اين كشورها راه يافت.
براساس يك نظريه سياسي، بحران هاي اقتصادي و اجتماعي در مراحل حاد خود به بحران هاي سياسي تبديل مي شوند.
درباره كشورهاي مقروض دهه 60 اين اتفاق رخ داد و سوال اين است كه آيا درباره كشورهاي غربي نيز چنين اتفاقي خواهد افتاد؟

 



گزارش اختصاصي كيهان
توافق نهايي شيعيان عراق درباره نخست وزيري نوري مالكي

شيعيان عراق نوري مالكي را به عنوان نخست وزير دولت اين كشور انتخاب كردند.
به گزارش كيهان و به نقل از منابع مطلع، از حدود دو ماه پيش و به دنبال بروز مشكل در توافق شيعيان راجع به نخست وزير، بنا شد گروهي به نام «فراكسيون هم پيماني ملي» مركب از ائتلاف دولت قانون و ائتلاف ملي عراق در خصوص تعيين نخست وزير تصميم بگيرند.
بر اين اساس اين دو ائتلاف توافق كردند هر كدام 7 نفر را مأمور بررسي صلاحيت هاي كانديداهاي نخست وزيري كنند. در نهايت توافق شد هر كانديدايي كه از 65 درصد آراء اين 14 نفر برخوردار شد به عنوان كانديداي فراكسيون هم پيماني ملي يعني فراكسيون شيعيان براي تصدي پست نخست وزيري اعلام شود.
حدود دو هفته پيش، اين گروه 14 نفره بعد از بررسي مفصل جزئيات، روي نخست وزيري آقاي مالكي توافق كردند ولي بنا شد درباره جزئيات و سهم هر كدام از جناح هاي تشكيل دهنده اين جبهه بحث هاي بيشتري انجام شود.
در نهايت دوشنبه هفته گذشته روي جزئيات توافق شد ولي به خاطر ملاحظاتي كه فراكسيون مجلس اعلا و فراكسيون حزب فضيلت داشتند اعلام توافق تا ديروز به تعويق افتاد تا اينكه ديروز توافق روي نخست وزيري آقاي مالكي نهايي و از جانب فراكسيون هاي مختلف اعلام شد.
اين توافق از جانب شخصيت هاي محوري شيعه از جمله مرجعيت برخوردار است و لذا مي توان آن را نهايي فرض كرد. نكته ديگر اين است كه توافق اعلام شده از حمايت جامع و كامل فراكسيون 57 نفره كردها نيز برخوردار است و برخي شخصيت هاي سني فهرست العراقيه مانند طارق هاشمي نيز از آن حمايت مي كنند.
گفتني است روزنامه كيهان حدود دو ماه پيش در گزارشي در اين مورد پيش بيني كرده بود كه فرايند انتخاب نخست وزير به چنين نتيجه اي خواهد انجاميد. كيهان فردا گزارشي تفصيلي دراين مورد منتشر خواهد كرد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14