(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 10 مهر 1389- شماره 19754

معاون سازمان امور مالياتي: دولت در برابر زياده خواهي طلافروشان كوتاه نمي آيد
قائم مقام بانك مركزي: نوسان نرخ ارز در بازار را مهار مي كنيم
كوتاه اقتصادي
با اجراي قانون هدفمندي يارانه ها بنزين با نرخ400 تومان عرضه مي شود
ماليات بر ارزش افزوده كالاهاي وارداتي 2 برابر مي شود
واشنگتن تحريم ها را دور زد آمريكا 10 ميليون دلار كالا از ايران خريد
تب دلار فروكش كرد
وزارت بازرگاني از تهران مي رود
رويتر: ايران با صادرات بنزين غرب را گيج كرد
آمريكا 4 شركت اروپايي را مجبور كرد با ايران قطع رابطه كنند
بهره برداري از بزرگترين پروژه نفتي ايران- بلاروس بزودي آغاز مي شود
بالاترين نرخ بيكاري در اروپا از زمان تولد يورو
9 ميليون نفر يارانه بيشتري مي گيرند



معاون سازمان امور مالياتي: دولت در برابر زياده خواهي طلافروشان كوتاه نمي آيد

معاون سازمان امور مالياتي با تصريح بر اينكه طلافروشان دنبال بهانه جويي هستند، هرگونه عقب نشيني در مقابل زياده خواهي ها را منتفي دانست و تأكيد كرد: قانون ماليات بر ارزش افزوده بدون هيچ تبعيضي در مورد طلافروشان هم مانند ساير اصناف اجرا مي شود.
محمد قاسم پناهي در گفت وگو با خبرگزاري فارس، درباره آخرين نتيجه نشست هاي مشترك با اتحاديه طلافروشان افزود: آخرين نشست با اتحاديه طلافروشان شنبه سوم مهرماه 89 بود كه در آن نشست مسائل مختلف مطرح شد و آنچه اصناف طلافروش مطرح مي كردند، اين بود كه تقاضا داشتند، آنها از شمول قانون مستثني شوند كه اين امر به هيچ وجه مورد قبول سازمان مالياتي نبود و بايد قانون بدون هيچ تبعيضي در مورد همه مشمولان از جمله اصناف طلافروش اجرا شود.
وي افزود: در حال حاضر افكار عمومي، دولت، مجلس، كميسيون اقتصادي و مردم تأكيد بر اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده بدون تبعيض دارند و همان گونه كه رئيس كل سازمان مالياتي اعلام كرد اين قانون بدون استثنا براي همه اجرا مي شود.
معاون سازمان امور مالياتي تأكيد كرد: اجراي مرحله چهارم قانون ماليات بر ارزش افزوده از اول مهر ماه 1389 در مورد 12 گروه از مشاغل مختلف از جمله طلا و جواهر و آهن فروشان بايد اجرا شود و هيچ كس از اين قانون قابل استثنا نيست.
وي تأكيد كرد:گروه طلافروشان نيز مكلف به اجراي قانون از اول مهر ماه بوده و در نشست روز شنبه نيز مسائل كلان مطرح شد و فرصتي براي طرح مسائل جزيي نبود.
پناهي افزود: قرار شد با پيشنهاد رئيس سازمان امور مالياتي و رئيس شوراي اصناف كارگروهي متشكل از كارشناسان سازمان امور مالياتي و اتحاديه طلا فروشان تشكيل شود، متاسفانه از جانب نمايندگان اين اتحاديه مورد استقبال قرار نگرفت و بعد از نشست شنبه هيچ نشست مشتركي با آنها برگزار نشد.
پناهي افزود: هرگونه سؤال و ابهام براي هر كدام از مشمولان قانون ماليات بر ارزش افزوده در مورد آموزش وجود داشته باشد، آمادگي سازمان مالياتي براي ارائه آموزش رايگان و آموزش مستمر وجود دارد.
معاون سازمان امور مالياتي با بيان اينكه روز دوشنبه پنجم مهر ماه 89 تعداد 200 نفر از چاپخانه داران دوره آموزش را گذراندند و يك گروه 400 نفره جديد نيز روز چهارشنبه آموزش مي بينند گفت: به طور كلي آموزش اين قانون يك عمل استمرارپذير است و مقطعي نيست.
وي تأكيد كرد: اگر هر كدام از گروه هاي 12گانه مشمولان مرحله چهارم ماليات بر ارزش افزوده نياز به آموزش پيدا كنند، به صورت رايگان از آنان ثبت نام و آموزش ارائه مي شود.
معاون سازمان امور مالياتي افزود: گرچه قرار بود كارگروهي از كارشناسان سازمان مالياتي و اتحاديه صنف طلافروش تشكيل شود، اما از جانب اتحاديه به جمع بندي نرسيدند و در كارگروه حاضر نشدند.
پناهي در مورد ادعاي برخي از طلافروشان مبني بر عدم آگاهي از قانون و روشن نبودن آن گفت: به نظر من اين گروه از طلافروشان و مشمولان مرحله چهارم قانون ماليات بر ارزش افزوده هم تحصيل كرده هستند و هم با اطلاعاتي كه از سايت سازمان مالياتي و جزوه هاي آموزشي دريافت كرده اند، كاملاً به زواياي قانون شناخت دارند و چگونگي اجراي آن را مي دانند.
وي افزود: حرف رئيس كل سازمان امور مالياتي كه اصناف طلافروش از برخي كارشناسان سازمان مالياتي نيز قانون و زواياي آن را بهتر مي دانند و نيز صحبت رئيس كميسيون اقتصادي مجلس كه اصناف طلافروش از ابتداي تهيه قانون در مجلس با آن آشنا بودند درست است و هيچ گونه ابهامي در آن نيست.
وي افزود: مؤديان ماليات بر ارزش افزوده 4 وظيفه بر عهده دارند كه شامل ثبت نام در سايت EVAT، صدور صورتحساب در زمان فروش براي خريداران، صورتحساب براي فروش كالا و درج ماليات در آن و در نهايت ارائه اظهارنامه الكترونيكي ماليات و تحويل درآمد مالياتي بر ارزش افزوده به سازمان امور مالياتي از جمله اين وظايف به شمار مي آورد.
معاون ماليات بر ارزش افزوده سازمان امور مالياتي كشور تصريح كرد: در تهران 6 نقطه، در ادارات مالياتي مستقر است كه خدمات به مؤديان مالياتي ارائه مي كند و پرداخت كننده ماليات بايد صورتحساب با درج مقدار ماليات بر ارزش افزوده به خريدار ارائه كند، سپس اسناد و مدارك را نگهداري كرده و اگر نياز به رسيدگي باشد، آن را به سازمان مالياتي ارائه دهد.
پناهي تأكيد كرد: بر مبناي اسناد و مدارك اظهار شده مالياتي در پايان فصل ظرف 15 روز اظهارنامه مالياتي ارائه و به سازمان مالياتي تسليم كند.
وي گفت: اصناف در حال حاضر ساده ترين كار را يعني ثبت نام و ديدن آموزش بايد انجام دهند و در زمان فروش كالا در ذيل فاكتور 3 درصد ماليات بر ارزش افزوده را درج و از مشتري وصول كنند و اگر براي عده اي از آنها نياز به آموزش باشد در حين اجراي قانون آموزش ارائه مي شود.
پناهي با بيان اينكه صنف طلافروش به صورت سنتي فاكتور رسمي دارند، گفت: از همان فاكتور خود براي اجراي طرح ماليات بر ارزش افزوده تا پايان سال استفاده كنند و از ابتداي سال 1390 فاكتور جديدي با همكاري اتحاديه صنف طلا و جواهر طراحي و به همه طلافروشان ابلاغ مي شود.
معاون ماليات بر ارزش افزوده سازمان امور مالياتي كشور خاطر نشان كرد: چون فاكتور طلافروشان از نوع شماره يك طراحي شده در سازمان مالياتي كامل تر است، براي ماليات قابل پذيرش است.

 



قائم مقام بانك مركزي: نوسان نرخ ارز در بازار را مهار مي كنيم

قائم مقام بانك مركزي با بيان اينكه «نمي توان رقم دقيقي از نرخ دلار را پيش بيني كرد چرا كه بازار بازي و آزادي خود را دارد»، وعده داد كه جهش قيمت دلار مهار شده و در روزهاي آينده به حدود 1050تومان خواهد رسيد.
سيدحميد پورمحمدي درباره نوسانات نرخ ارز در بازار داخلي در روزهاي اخير گفت: از روز سه شنبه گذشته بانك مركزي بازار ارز را مديريت كرد و اين اطيمنان را مي دهيم كه طي روزهاي آتي نرخ دلار به قيمت روزهاي عادي پيش از نوسان بازمي گردد.
قائم مقام بانك مركزي در عين حال نوسان نرخ ارز طي روزهاي اخير را «اقتضاي بازار آزاد» دانست و افزود: جهت گيري ما در بانك مركزي اين است كه نرخ دلار را حول و حوش آنچه كه در قانون بودجه ديده شده نگه داريم، هر چند در روزهاي گذشته نوسان كوچكي ايجاد شده بود كه آن هم اقتضاي بازار آزاد است، اما در چنين مواقعي بانك مركزي بايد مداخله كند كه ما نيز وارد عمل شديم و اين قول را مي دهم كه نرخ دلار دوباره به محدوده قبلي بازگردد.
پورمحمدي معتقد است كه آزادسازي قيمتها بر روي نرخ ارز تاثير خاصي نخواهد گذاشت.
وي تصريح كرد: بانك مركزي آمادگي كامل دارد نياز ارزي تمام فعالان اقتصادي را در حوزه هاي مختلف فراهم كند. بنابراين وقتي امكان عرضه ارز براي بانك مركزي وجود دارد به هنگام هدفمندي يارانه ها تاثير غيرقابل انتظاري روي نرخ ارز پيش بيني نمي شود.

 



كوتاه اقتصادي

¤ سرپرست سازمان چاي كشور گفت: از آغاز فصل بهار تاكنون 94 هزار تن برگ سبز چاي برداشت شده است.علي محرر افزود: 26 درصد از مجموع 94 هزار تن برگ سبز چاي برداشت شده درجه يك و مابقي را برگ سبز درجه دو تشكيل مي دهد.
¤ توليد فولاد و آلومينيوم در كشور طي 6 ماه گذشته به ترتيب چهار و پنج درصد افزايش يافت.به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، ميزان توليد آلومينيوم در واحدهاي آلومينيوم سازي در نيمه نخست سال جاري در مجموع به 151 هزار و 470 تن رسيد.ميزان توليد فولاد خام در واحدهاي فولادسازي در نيمه نخست سال جاري در مجموع به پنج ميليون و 648 هزار و 357 تن رسيد كه چهار درصد افزايش داشت.
¤ عضو كميسيون اقتصادي مجلس اعلام كرد: قانون ماليات بر ارزش افزوده به گونه اي تهيه شده است كه 70 درصد هزينه سبد عمومي خانوارهاي كم درآمد از پرداخت ماليات بر ارزش افزوده معاف است.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 8807 الي 8809، 8837، 8856، 8857، 8859، 660 الي 666، 2228، 2229، 2280 الي 2283، 2611 الي 2613، 5513، 5514، 5570 الي 5579 از امروزبه مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ با ابلاغ رئيس جمهور، شركت پشتيباني امور دام با كليه وظايف و اختيارات از وزارت جهاد كشاورزي به وزارت بازرگاني انتقال يافت.
¤ معاون وزير كار از آغاز به كار رسمي سازمان ملي مهارت از ابتداي سال 90 همزمان با تصويب نظامات ملي مهارت خبر داد.
¤ معاون سازمان گسترش با اشاره به پيشرفت 52 درصدي طرح توسعه فازهاي 17 و 18 پارس جنوبي از راه اندازي فاز اول اين پروژه مشترك گازي تا سال آينده خبر داد.
¤ وزير تعاون با اعلام اينكه تكليف تحقق سهم 25 درصدي بخش تعاون و ابزار آن بايد در برنامه پنجم روشن شود گفت: تعاوني ها از 5/4 درصد سهم خود در سال 84 به 8 درصد در سال جاري رسيده اند.
¤ بانك پاسارگاد از ابتداي فعاليت خود توانسته به نرم افزارهايي مجهز شود تا بتواند سيستم مجازي خود را به عنوان بانك پيشرو در سطح كشور مطرح سازد.

 



با اجراي قانون هدفمندي يارانه ها بنزين با نرخ400 تومان عرضه مي شود

عضو كميسيون اقتصادي مجلس گفت: مقرر شده پس از هدفمندي يارانه ها دولت قيمت بنزين را بر روي 400 تومان ثابت نگه دارد.
حسن خسته بند در گفت وگو با فارس در خصوص قيمت نهايي بنزين هنگام آزادسازي يارانه ها در سال جاري اظهار داشت: دولت به طور كامل اطلاعاتي در اين باره ارايه نكرده است.
عضو كميسيون اقتصادي مجلس با اشاره به صحبت هاي انجام شده ميان مجلس و دولت در مجلس، گفت: براساس صحبت هاي انجام شده بنابراين شده كه دولت قيمت بنزين را بر مبناي فوب خليج فارس محاسبه كند.
وي ادامه داد: اگر فوب خليج فارس بالاي 400 تومان بود، دولت مابه تفاوت آن را به صورت يارانه پرداخت مي كند و اگر پايين تر بود مابه تفاوت آن با قيمت 400 تومان به عنوان درآمد دولت تلقي خواهد شد.
نماينده بندرانزلي با بيان اينكه قرار بر اين شده است كه دولت بنزين را در رقم 400 تومان ثابت نگه دارد، تصريح كرد: احتمال دارد دولت برمبناي اين طرح عمل كند.
عضو كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به صحبت ماه هاي اخير در خصوص قيمت حامل هاي انرژي، مدت زمان آزاد سازي بنزين را 5 سال دانست و تأكيد كرد: آزادسازي قيمت حامل هاي انرژي بايد به صورت تدريجي و طي 5 سال صورت گيرد.
نماينده بندرانزلي در مجلس شوراي اسلامي اظهارات دولت در خصوص بنزين و يارانه ها را پراكنده دانست و گفت: با توجه به اظهاراتي كه از سوي دولت منتشر مي شود، نمي توان به طور قطع در مورد قيمت بنزين صحبت كرد.

 



ماليات بر ارزش افزوده كالاهاي وارداتي 2 برابر مي شود

رئيس كل سازمان توسعه تجارت ايران اعلام كرد: در راستاي اجراي طرح مديريت واردات، ماليات بر ارزش افزوده كالاهاي وارداتي
دو برابر مي شود.
بابك افقهي در گفت وگو با مهر گفت: پيشنهاد وضع ماليات بر ارزش افزوده بر واردات در صورت موافقت نمايندگان مجلس در برنامه پنجم توسعه اجرايي خواهد شد.
معاون وزير بازرگاني افزود: بر اين اساس، ماليات بر ارزش افزوده كالاهاي وارداتي حداقل دو برابر شده و به شش درصد خواهد رسيد تا از منابع حاصل از اين ماليات، براي توسعه زيرساختهاي صادراتي استفاده شود.
وي تصريح كرد: در فاز دوم كار، با كالاهايي كه از طريق دامپينگ وارد كشور مي شوند، مبارزه خواهد شد.
به گزارش مهر، ماليات بر ارزش افزوده به عنوان مالياتي غيرمستقيم كه بر مصرف كالاها و خدمات وضع مي شود هم اكنون در بيش از 140كشور جهان اجرايي شده است.
هم اكنون مأخذ محاسبه ماليات واردات كالا عبارت است از: ارزش گمركي كالا (قيمت خريد، هزينه حمل و نقل و حق بيمه) به علاوه حقوق ورودي (حقوق گمركي و سود بازرگاني) مندرج در اوراق گمركي.

 



واشنگتن تحريم ها را دور زد آمريكا 10 ميليون دلار كالا از ايران خريد

ايالات متحده آمريكا به رغم تصويب تحريم هاي ناعادلانه عليه ايران و الزام ساير كشورها به كاهش روابط تجاري با ايران، خود در شهريور ماه امسال نزديك به 10 ميليون دلار كالا از ايران خريداري كرد.
اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران در گزارشي اعلام كرد: آخرين ماه تابستان با توجه به افزايش پارامترهاي مختلف موثر در صادرات ماه خوبي براي صادركنندگاني بود كه در تحريم هاي اقتصادي بي پايه و اساس قدرتهاي بزرگ جهاني قرار گرفته بودند.
ايالات متحده آمريكا به رغم تصويب تحريم هاي ناعادلانه عليه ايران و الزام ساير كشورها به كاهش روابط تجاري با ايران، خود در يك ماه گذشته نزديك به 10 ميليون دلار كالا از ايران خريداري كرده است.
ايتاليا نيز كه در شهريور ماه سال گذشته به عنوان بزرگترين خريدار كالاي ايراني معرفي شده بود، در شهريور امسال نيز با افزايش خريد خود نسبت به ماه هاي قبل به جايگاه سوم ارتقا يافت، ضمن اينكه كشور امارات متحده عربي نيز بيش از 107 ميليون دلار كالا از ايران خريد.
در آخرين ماه تابستان كاتد و قطعات كاتدي از مس تصفيه شده بيشترين ارزش دلاري را در بين كالاهاي صادراتي كشور داشته است. در شهريور ماه سال جاري كاتد و قطعات آن در صدر 452 قلم كالاي صادراتي از نظر ارزش دلاري قرار گرفتند.
ماه گذشته كاتد و قطعات آن در بين 452 كالاي صادراتي با ارزشي معادل يكصد ميليون و 910 هزار و 918 دلار بالاترين ارزش دلاري را داشته است. در ماه مشابه سال گذشته نيز همين كالاي مهم صادراتي در اين جايگاه قرار داشت اما ارزش صادراتي آن 75 ميليون و 978 هزار و 986 دلار بود.
مقايسه اين دو عدد نشان مي دهد كه ارزش صادراتي اين كالا در يك سال گذشته به رغم تحريم هاي بين المللي به دليل نياز كشورهاي صنعتي بزرگ حدود 32 درصد افزايش يافته است.
كشور امارات متحده عربي نيز از لحاظ ارزش دلاري بيشترين كالاي ايراني را در بين ساير كشورها جذب كرده است. امارات در ماه گذشته از ميان 98 كشور خارجي كه خريدار كالاهاي ايراني بوده اند با خريد 107 ميليون و 914 هزار و 23 دلار درصدر ايستاده است. شهريور ماه سال 88 ايتاليا خريدار اول كالاهاي ايراني بود كه نزديك به 85 ميليون دلار نيز براي اين كار هزينه كرده بود.

 



تب دلار فروكش كرد

با تزريق نامحدود سكه و دلار توسط بانك مركزي به بازار، تب دلار فروكش كرد به نحوي كه پنجشنبه قيمت هر دلار با كاهش مواجه شد و بين 1150 تا 1180 تومان فروخته شد.
به گزارش مهر، صرافيها در حالي دلار آمريكا را رقمي بين 1150 تا 1180 تومان فروختند كه بانك مركزي قيمت بانكي اين نوع ارز را 1020 تومان اعلام كرده است.
قيمت دلار كه در بعدازظهر روز چهارشنبه به 1220 تومان نيز رسيده بود پنجشنبه با كاهش 40 تا 70 توماني در هر دلار مواجه شد.
قيمت يورو نيز پنجشنبه 1460 تا 1550 تومان فروخته شد در حالي كه روز چهارشنبه هر يورو در بازار ارز 1580 تا 1600 تومان فروخته شده بود.
همچنين قيمت هر قطعه سكه تمام بهار آزادي طرح قديم بر اساس اعلام اتحاديه طلا و جواهر پنجشنبه در بازار تهران 375 هزار تومان طرح جديد 352 هزار تومان، نيم سكه 175 هزار تومان و ربع سكه نيز 89 هزار تومان است.
اما صرافيهاي تهران قيمتهاي مختلفي براي انواع سكه اعلام مي كنند به نحوي كه قيمت هر قطعه سكه تمام بهار طرح قديم را رقمي بين 370 تا 375 هزار تومان اعلام مي كنند.
هر قطعه سكه طرح جديد توسط صرافيها بين 350 تا 352 هزار تومان، نيم سكه 175 و ربع سكه نيز 89 تا 90 هزار تومان است.
پنجشنبه قيمت هر گرم طلاي زرد 18 عيار در بازار تهران 35 هزار تومان و هر اونس طلاي جهاني نيز 1308 دلار اعلام شد.
محمود بهمني رئيس كل بانك مركزي روز چهارشنبه در خصوص وضعيت نابسامان بازار سكه و ارز از آغاز عرضه بدون محدوديت ارز و سكه در بازار خبر داده و گفته بود كه اين كار تا بازگشت قيمتها به روند عادي ادامه خواهد يافت.
همچنين بانك مركزي طي اطلاعيه اي اعلام كرد: ارز مورد نياز مردم و فعالان اقتصادي به هر ميزان تامين خواهد شد.
بانك مركزي در اين اطلاعيه با اشاره به وظيفه اين بانك براي نظارت بر حسن اجراي قوانين و سياستهاي پولي و بانكي و مديريت نرخ ارز و طلا و به منظور حفظ حقوق متقاضيان واقعي و رعايت صرفه و صلاح مردم اعلام كرد تصميمات زير اتخاذ خواهد شد:1- ارز مورد نياز تمامي مردم و فعالان اقتصادي به هر ميزان از طريق بانكها و صرافي ها در اختيار متقاضيان قرار مي گيرد. 2- بانك مركزي طلا و سكه مورد نياز متقاضيان را با توجه به نرخ جهاني به هر ميزان به صورت روزانه تامين مي نمايد. 3- نرخ ارز به صورت روزانه تعيين مي شود و 4- حوزه نظارت بانك مركزي به صورت محسوس و غيرمحسوس بر حسن اجراي اين عمليات نظارت خواهد نمود و با هرگونه اخلال در بازار ارز و طلا برخورد قانوني مي كند.

 



وزارت بازرگاني از تهران مي رود

معاون وزير بازرگاني با اعلام جزئيات انتقال زيرمجموعه هاي وزارت بازرگاني به خارج از تهران، خبر داد: فاز اول خروج برخي شركتهاي زيرمجموعه از تهران كليد خورد.
فريدون احمدي در گفتگو با مهر درباره خروج كاركنان شاغل وزارت بازرگاني از تهران به ساير شهرهاي كشور، گفت: اگرچه نمي توان تخميني از تعداد كاركناني كه از تهران منتقل خواهند شد داشت اما به نظر مي رسد استقبال خوبي از سوي كاركنان اين وزارتخانه براي انتقال صورت گرفته است.
معاون وزير بازرگاني همچنين درخصوص انتقال واحدهاي زيرمجموعه وزارت بازرگاني از تهران تصريح كرد: وزارت بازرگاني نظير ساير وزارتخانه ها، برنامه انتقال واحدهاي خود از تهران را در دستور كار دارد؛ براين اساس تعدادي از زيرمجموعه ها و شركتهاي اين وزارتخانه بررسي شده اند تا از تهران خارج شوند.
وي تصريح كرد: در اين فهرست، نام تعدادي از مراكز مطالعاتي، تحقيقاتي و شركتهايي كه در خارج از تهران راحت تر مي توانند كار كنند، به چشم مي خورد كه بايد مقدمات انتقال آنها پيگيري شود، به علاوه اينكه پرسنل ما نيز نظير پرسنل ساير وزارتخانه ها ثبت نام كرده اند كه موضوع انتقال آنها در حال انجام است.
احمدي خاطر نشان كرد: خروج برخي شركتهاي زيرمجموعه وزارت بازرگاني از تهران، كليد خورده است و برخي شركتها كه در تهران دفاتر داشته اند، از تهران خارج شده اند؛ اما در مجموع، وزارت بازرگاني شركتهاي زيادي ندارد و بخش عمده اي از آنها، در حال واگذاري هستند.
معاون وزير بازرگاني از خروج مركز ملي فرش ايران و شركت سهامي فرش از تهران خبر داد و گفت: انتقال اين مجموعه به شهرستانهايي نظير كرج، قزوين، اصفهان و سمنان مطرح است كه در حال فراهم سازي مقدمات و زيرساختهاي اين انتقال هستيم. وي اظهار داشت: در كنار اين، شركتهاي حمل و نقل زير مجموعه وزارت بازرگاني نيز درحال واگذاري هستند؛ اما اگر روند واگذاري به طول انجامد، مشمول برنامه انتقال از تهران هستند.

 



رويتر: ايران با صادرات بنزين غرب را گيج كرد

فعالان بازار نفت در مصاحبه با رويتر با تاييد ورود نخستين محموله بنزين صادراتي ايران به بازار خاورميانه اعلام كردند: اين امر بسيار گيج كننده است.
خبرگزاري رويتر طي گزارشي به نقل از فعالان بازار نفت اعلام كرد: نخستين محموله بنزين صادراتي ايران در ماه اوت وارد بازار شده است كه اين امر گزارش هاي مقامات ايران در اين زمينه را تاييد مي كند.
پيش تر مقامات نفتي ايران از صادرات نخستين محموله بنزين صادراتي ايران خبر داده بودند و اين كار را نشانه اي از شكست تلاش هاي آمريكا براي اعمال فشار به ايران با تحريم فروش بنزين به اين كشور ارزيابي كرده بودند.
دولت آمريكا در ماه ژوئن (خرداد) با هدف اعمال فشار به ايران و به گمان اين كه واردات بنزين به اصطلاح پاشنه آشيل ايران است فروش بنزين به ايران را ممنوع و شركت هاي خارجي فروشنده بنزين به ايران را به مجازات تهديد كرد. اتحاديه اروپا نيز تحت فشار آمريكا قانون مشابهي در اين زمينه تصويب كرد.
اما ايران با اجراي طرح ابتكاري توليد بنزين در واحدهاي پتروشيمي نه تنها توانست نياز داخلي خود به اين ماده را تامين كند بلكه نخستين محموله بنزين خود را به بازارهاي جهاني صادر كرده است.
رويتر نيز در اين باره نوشت: ايران كه مدت ها وابستگي زيادي به بنزين وارداتي داشت نخستين محموله بنزين صادراتي خود را در ماه اوت روانه بازار كرد.
يك فعال بازار نفت به اين خبرگزاري غربي گفت: ما بعيد مي دانستيم كه ايران بنزين صادر كند اما اكنون بايد گفت اين كار غيرممكن نبوده است.
وي در عين حال بدون اشاره به حجم بنزين صادراتي ايران گفت: من فكر نمي كنم اين كار اثر مهمي بر بازار داشته باشد چرا كه حجم صادرات ناچيز بوده است.
ساموئل سيزوك كارشناس نفتي موسسه آي اچ اس نيز گفت: اين امكان وجود دارد هر آن چه كه ايراني ها اعلام مي كنند درست باشد.در حالي كه ايران طي يك ماه اخير واردات بنزين نداشته است رويتر در تلاش با هدف كاستن از اهميت اقدام ايران در صادرات بنزين خود به نقل از اين فرد افزود: ممكن است آن ها بخشي از بنزين وارداتي را صادر كرده باشند. ضمن آن كه شايد با توليد بنزين در پتروشيمي ها مازاد اندكي داشته باشند كه به دليل ذخاير گسترده امكان صادرات يك يا دو محموله را به آن ها بدهد.وي در ادامه گفت: اين امر بسيار گيج كننده است و بايد منتظر باشيم و ببينيم آيا اين روند ادامه مي يابد يا نه.
براساس اين گزارش خروج ايران از بازار بنزين اين بازار را با مازاد عرضه روبه رو كرده و تاييد خبر صادرات بنزين ايران مي تواند ضربه ديگري به اين بازار باشد.

 



آمريكا 4 شركت اروپايي را مجبور كرد با ايران قطع رابطه كنند

اوباما، در راستاي تلاش هاي ضد ايراني خود چهار شركت نفتي اروپا را مجبور كرد تا كليه سرمايه گذاري هاي خود را در جمهوري اسلامي ايران متوقف كنند.
به گزارش خبرگزاريها، شركتهاي «توتال فرانسه»، «شل انگليس- هلند»، «استات اويل نروژ» و «اني ايتاليا»، شركتهاي مزبور هستند كه از مدتها بدليل فشارهاي دولت آمريكا از هرگونه سرمايه گذاري جديد در ايران خودداري كرده اند.
به عقيده كارشناسان اقتصادي عدم فعاليت شركتهاي غربي در ايران باعث شده تا شركتهاي آسيايي بويژه چيني با استفاده از اين فرصت جاي خالي آنها را پركنند. قرار است تا يك ماه ديگر در آمريكا انتخابات ميان دوره اي كنگره انجام شود و دولت دموكرات آمريكا با هدف جمع آوري آرا، سياستهاي خصمانه خود عليه جمهوري اسلامي ايران طي هفته هاي اخير را تشديد كرده است.

 



بهره برداري از بزرگترين پروژه نفتي ايران- بلاروس بزودي آغاز مي شود

شمارش معكوس براي بهره برداري از طرح توسعه ميدان جفير به عنوان بزرگترين پروژه مشترك نفتي ايران و بلاروس در حالي آغاز شده است كه پيش بيني مي شود اين مشاركت تا 15 سال آينده ادامه يابد.
محمدعلي قنوات پور در گفتگو با مهر درباره آخرين وضعيت طرح توسعه ميدان نفتي جفير گفت: در حال حاضر با حفاري و تعمير چهار حلقه چاه توليد نفت از ميدان جفير با ظرفيت روزانه 5/3هزار بشكه آغاز شده است.
مديرعامل شركت مشترك نفتي ايران- بلاروس (بلپارس) با تاكيد بر اينكه هدف از طرح توسعه زودهنگام ميدان نفتي جفير شناخت پتانسيل هيدروكربوري مخزن و آزمايش برخي از چاهها است، تصريح كرد: با تكميل حفاري چاهها تاكنون اطلاعات دقيق تري از ميزان ذخاير نفت خام در اين ميدان بدست آمده است.
وي با اشاره به اينكه براي اجراي طرح توسعه زودهنگام ميدان نفتي جفير حدود 72ميليون دلار اعتبار پيش بيني شده است، بيان كرد: تاكنون 65 ميليون دلار در اين پروژه مشترك نفتي توسط ايران و بلاروس سرمايه گذاري شده است.
مجري طرح توسعه ميدان نفتي جفير با اعلام اينكه به زودي بهره برداري رسمي از اين پروژه نفتي انجام مي شود، بيان كرد: براساس برنامه ريزي به عمل آمده، احتمال دارد كه اين طرح توسعه نفتي توسط روساي جمهور ايران و بلاروس در مدار بهره برداري رسمي قرار گيرد.
اين مقام مسئول با تاكيد بر اينكه در فاز اول توسعه ميدان نفتي جفير تعداد فازهاي توسعه اي از هفت به 11 حلقه چاه افزايش يافته است، اظهار داشت: با تكميل مرحله اول توسعه امكان توليد روزانه 15هزار بشكه نفت خام از اين حوزه وجود دارد.
قنوات پور همچنين از حفاري 6 حلقه چاه جديد در فاز دوم توسعه ميدان نفتي جفير خبر داد و يادآور شد: با تكميل اين مرحله از توسعه در مجموع ظرفيت توليد نفت از ميدان جفير به 25 هزار بشكه در روز افزايش مي يابد.
مديرعامل شركت مشترك نفتي ايران- بلاروس (بلپارس) خاطرنشان كرد: براساس توافق انجام شده با شركت ملي نفت ايران، دوره بازپرداخت قرارداد بيع متقابل ميدان جفير 108 تا 114 ماه تعريف شده است.
قرارداد طرح توسعه ميدان نفتي جفير بين شركت ملي نفت ايران و بلاروس نفت 14شهريورماه سال 1386 به امضا رسيده بود.

 



موسسه آمار اروپا خبر داد
بالاترين نرخ بيكاري در اروپا از زمان تولد يورو

موسسه آمار اروپا در تازه ترين گزارش خود اعلام كرد نرخ بيكاري در 16 كشور عضو يورو به بالاي 10 درصد رسيد كه اين رقم طي شش ماه گذشته بي سابقه است.
به گزارش بلومبرگ حدود 16 ميليون بيكار در اروپا طي ماه اوت وجود دارد و نرخ بيكاري منطقه يورو به بالاترين حد خود از زمان معرفي يورو در سال 1999 به عنوان پول واحد اروپا رسيده است. نسبت به ماه جولاي تعداد بيكاران اروپايي 20 هزار نفر افزايش داشته است. نسبت به ماه اوت 2009 نيز تعداد بيكاران اروپايي بيش از نيم ميليون نفر افزايش داشته است.
در 27 كشور عضو اتحاديه اروپا نيز نرخ بيكاري طي ماه اوت به بيش از 7/9 درصد رسيد. اين رقم در ماه جولاي به 6/9 درصد رسيد. بيش از 23 ميليون نفر در 27 كشور اروپايي تا پايان اوت بيكار بودند. اسپانيا با 20 درصد بالاترين نرخ بيكاري را در بين كشورهاي اروپايي در اختيار دارد.
در همين حال وزارت كار آلمان نيز در تازه ترين گزارش خود اعلام كرد عليرغم بهبود نسبي شرايط اقتصادي و رشد صادرات، نرخ بيكاري در اين كشور طي ماه سپتامبر به 2/7 درصد رسيد.
به گزارش خبرگزاري رويترز، نرخ بيكاري بزرگترين اقتصاد اروپا طي ماه اوت به بيش از 6/7 درصد رسيده بود. در حال حاضر بيش از 031/3 ميليون بيكار در آلمان وجود دارد. تعداد بيكاران آلماني نسبت به سپتامبر 2009 حدود 315 هزار نفر كاهش داشته است.
به اعتقاد كارشناسان اقتصادي كاهش ارزش يورو طي ماههاي اخير تنها به نفع اقتصاد آلمان و رشد صادرات اين كشور بوده و اين مساله تاثيرات منفي زيادي بر اقتصاد ساير كشورهاي اروپايي داشته است.
نرخ بيكاري منطقه يورو طي ماه سپتامبر به مرز 10 درصد رسيده است. رشد اقتصادي آلمان طي سه ماه نخست 2010 به 2/2 درصد رسيد كه اين رقم از زمان اتحاد دو آلمان در سال 1992 ميلادي بي سابقه است.
البته كارشناسان اقتصادي افزايش رشد و رونق اقتصادي آلمان در سه ماه دوم 2010 را مقطعي و زودگذر ارزيابي مي كنند و بر اين باورند كه رشد اقتصادي اين كشور تا پايان سال 2010 كاهش خواهد يافت.
هزينه نشت نفت در خليج مكزيك به بيش از
2/11 ميليارد دلار رسيد
شركت نفتي بريتيش پتروليوم در تازه ترين برآورد خود از هزينه هاي نشت نفت در خليج مكزيك اين هزينه ها را بيش از 2/11 ميليارد دلار اعلام كرده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه انفجار سكوي نفتي ديپ واتر هورايزن در 20 آوريل موجب كشته شدن 11 كارگر اين سكو و نشت ميليونها ليتر نفت به آبهاي خليج مكزيك شد. شركت بريتيش پتروليوم تاكنون
2/11 ميليارددلار براي مهار نشت نفت در خليج مكزيك هزينه كرده است.
اين شركت براي تامين هزينه هاي اين فاجعه زيست محيطي مجبور به فروش بخشي از دارايي هاي خود در سراسر جهان شده است. اين چاه آسيب ديده سرانجام 19 سپتامبر به طور كامل مهر و موم شده است.
شركت بي پي پس از فشارهاي دولت آمريكا مجبور به تشكيل صندوقي 20ميليارد دلاري براي جبران زيان هاي مالي خسارت ديدگان از اين فاجعه شد. شركت بي پي تاكنون به 127 هزار مورد از پرونده هاي شكايت كنندگان رسيدگي كرده و بيش از 399 ميليون دلار غرامت پرداخت كرده است.باب دادلي از ابتداي اكتبر يعني روز جمعه جانشين توني هيوارد رئيس پيشين بي پي شده است. دادلي در نخستين اقدام خود بخش ويژه امنيت و عمليات را در شركت بي پي تشكيل داده است.

 



9 ميليون نفر يارانه بيشتري مي گيرند

طبق برنامه هاي كارگروه اصلي طرح تحول اقتصادي
9 ميليون نفر شامل 6 ميليون افراد تحت پوشش كميته امداد، بهزيستي و 3 ميليون نفر در مناطق محروم، 10 درصد يارانه بيشتر از ساير مردم دريافت خواهند كرد.
سخنگوي كارگروه تحول اقتصادي گفت، دليل اصلي اين تصميم دولت، اين است كه براي مناطق محروم كمك بيشتري شود تا به مهاجرت معكوس كمك شود، بنابراين 10 درصد يارانه بيشتري به افراد واقع شده در اين مناطق پرداخت مي شود.
«محمدرضا فرزين» اضافه كرد، ملاك ما شناسايي مناطق محروم و هركس كه در اين مناطق قرار دارد، مي باشد حتي اگر پولدار باشد، يارانه بيشتري دريافت خواهد كرد.
فرزين، كه با خبرگزاري فارس گفت وگو مي كرد، تأكيد كرد، درحال حاضر 60 ميليون نفر حساب باز كردند و 5/14 ميليون نفر ديگر هنوز حساب باز نكردند، يعني احساس كردند كه نيازي به يارانه ندارند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14