(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 11 مهر 1389- شماره 19755

كوتاه اقتصادي
آغاز پشت نويسي چك پول هاي 100 هزار توماني از 15 آبان ماه
با 300هزار بازرسي طي شهريورماه پرونده 18 هزار گرانفروش به تعزيرات رفت
گازرساني به 1600 شهر و روستا تا پايان امسال
در سال اول اجراي قانون هدفمندي يارانه ها سهميه بندي بنزين حذف نمي شود
رئيس سازمان امور مالياتي در گفت وگو با كيهان: قانون شكني نمي تواند دولت راوادار به تبعيض مالياتي كند
معاون وزير جهاد كشاورزي: 30 هزار تن پنبه مازاد داريم
سود بازرگاني 345 درصدي آمريكا براي پسته ايران
لايحه جديد بيمه بيكاري به مجلس رفت
قيمت دلار در بازار آزاد به 1090 تومان كاهش يافت
دهمين همايش و نمايشگاه صنعت لاستيك برگزار مي شود



كوتاه اقتصادي

¤دبير شوراي فناوري اطلاعات وزارت صنايع و معادن از برگزاري كارگاههاي آموزشي براي آشنايي صنعتگران با ويروس هاي صنعتي و نحوه مقابله با آنها خبر داد و گفت: كرم جاسوس براي اختلال در روند توليد به سيستمهاي صنعتي نفوذ مي كند.
¤عضو هيئت علمي دانشگاه با بيان اينكه بحث مديريت واردات يك بحث ملي است نه مربوط به يك بخش يا وزارتخانه تصريح كرد: وزارتخانه هاي مربوطه بايد نياز توليدكنندگان به مواد اوليه و كالاهاي واسطه اي را تشخيص و براي تامين آن از خارج از كشور به مقدار نياز بكوشند.
¤دبير انجمن توليدكنندگان لوازم صوتي و تصويري گفت: تغيير قيمتي در مورد لوازم صوتي و تصويري توليد داخل اتفاق نيفتاده و حتي توليدكنندگان داخلي به دنبال كاهش قيمت فروش محصولات خود هستند.
¤با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2620، 2621، 2265، 2201 الي 2205، 7790 الي 7795، 7797، 7739، 7796، 7778، 7714، 7779، 7711، 7732 الي 7735، 8840 الي 8847، 5568 و 5564 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي شود.
¤سازمان حمايت اعلام كرد: در راستاي طرح تحول اقتصادي و ضرورت اعمال نظارت پيشگيرانه به منظور جلوگيري از افزايش غيرمنطقي قيمتها، اين سازمان برخورد با تخلفات احتمالي عرضه كنندگان عمده و خرده فروش محصولات فولادي در بازار را به طور جد پيگيري مي كند.
¤مديرعامل شركت ملي پتروشيمي با اشاره به اينكه بعد از واگذاري هلدينگ پتروشيمي وظيفه اين شركت تغيير مي كند گفت: اساسنامه جديد شركت ملي صنايع پتروشيمي در هيات مديره اين شركت تهيه و تصويب و در اختيار وزارت نفت و بخش هاي حقوقي نهاد رياست جمهوري براي بررسي و اظهارنظر قرار گرفته است.
¤شركت توزيع كننده خاويار در اسپانيا كه داراي مجوز فروش خاويار بلوگاي ايران در اين كشور بود اعلام ورشكستگي كرد. اين شركت كه «شركت سرمايه گذاري خاويار» نام دارد يكي از مهمترين شركت هاي فعال در زمينه فروش خاويار است و از معدود شركت هايي است كه مجوز فروش خاويار بلوگاي ايران در اسپانيا را از تهران دريافت كرده است.
¤حجم گردش مالي كارت خوان هاي موسسه مالي و اعتباري مهر از مرز هزار و 267 ميليارد ريال گذشت.معاون اعتبارات و تجهيز منابع موسسه مالي و اعتباري مهر با اعلام اين خبر، اظهار داشت: با توجه به سياستهاي كلان بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران درخصوص توسعه بانكداري الكترونيكي، موسسه مالي و اعتباري مهر در گام اول اقدام به نصب و راه اندازي كارت خوان شعبه اي و فروشگاهي براي خدمات رساني به مشتريان كرده است.
¤كاربران سايت اينترنتي بانك تجارت از اين پس مي توانند عمليات انتقال وجوه بين بانكي را از طريق سايت اينترنتي بانك تجارت به انجام رسانند.
¤پس از انجام عمليات كابل برگردان در مركز مخابرات نوبت
پيش شماره هاي 7790 الي 7793 به 7794 تغيير خواهد كرد.

 



آغاز پشت نويسي چك پول هاي 100 هزار توماني از 15 آبان ماه

دبيركل بانك مركزي از آغاز پشت نويسي چك پول هاي 100 هزار توماني از 15 آبان ماه سال جاري خبر داد.
محمود احمدي در گفت و گوبا ايرنا، افزود: بعد از اين مرحله پشت نويسي چك پول هاي 50 هزار توماني نيز انجام خواهد شد.
وي با بيان آنكه تاكنون حدود 50 ميليون قطعه اسكناس 10 هزار توماني منتشر شده است، گفت: بانك ها مجاز به استفاده از اين اسكناس ها در دستگاه هاي خودپرداز خود هستند و منعي براي بهره گيري از آنها در اين دستگاه ها وجود ندارد.
احمدي درباره خريد و فروش وام هاي پرداختي شبكه بانكي در بازار، گفت: اين پديده همانند ساير موارد غيرمجاز كه در روزنامه ها تبليغ مي شود مي باشد و اين در حالي است كه بانك مركزي از گذشته بر روي برخورد با آن تمركز كرده است.
وي درباره عملياتي شدن چك پول هاي 200 هزار توماني در بازار نيز گفت: اين چك پول ها در حال حاضر براي عرضه آماده و قرار است پس از اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها در صورت نياز توزيع شود.
دبيركل بانك مركزي درباره اتخاذ تدابير لازم براي پرداخت يارانه نقدي مرتبط با قانون هدفمندسازي يارانه ها، گفت: بر همين اساس قرار است از زمان اعلام دولت، شبكه بانكي كشور و شعب كشيك تا آخر وقت اداري نسبت به پرداخت يارانه نقدي تعيين شده اقدام كنند.
احمدي ادامه داد: اين امر براي كاهش ميزان حضور مردم در شعب بانك ها صورت مي گيرد.
دبيركل بانك مركزي گفت: هر چند چاپ اسكناس هاي 20 و 50 هزار توماني در دستور كار بانك مركزي قرار ندارد اما حوزه طراحي اسكناس اين بانك آمادگي كامل را براي چاپ اين اسكناس ها دارد.
احمدي اظهار داشت: با وجودي كه تلاش مي كنيم تا اجازه ورود چك پول هاي 200 هزار توماني به بازار را دريافت نمائيم اما هنوز اين اجازه را دريافت نكرده ايم.
وي ادامه داد: چك پول هاي موجود در بازار 50 و 100هزار توماني است و ما قصد داريم به مرور كه اسكناس هاي 10 هزار توماني را وارد بازار كنيم، به همان مقدار 50 هزار توماني را از بازار خارج نمائيم.

 



با 300هزار بازرسي طي شهريورماه پرونده 18 هزار گرانفروش به تعزيرات رفت

واحدهاي بازرسي و نظارت مجامع امور صنفي سراسر كشور در شهريورماه 89 بيش از 300 هزار بازرسي از واحدهاي صنفي انجام دادند كه در مقايسه با مدت مشابه سال 88 افزايش 22 درصدي را نشان مي دهد.
به گزارش روابط عمومي شوراي اصناف كشور براساس آمار عملكرد استانها در بخش بازرسي صنوف و برخورد با تخلفات صنفي، 323 هزار و 323 فقره بازرسي از واحدهاي صنفي در شهريورماه سال جاري انجام شد كه 18 هزار و 220 فقره منجر به تشكيل پرونده شد.
اين گزارش حاكي است: تمامي پرونده هاي متشكله جهت رسيدگي به تعزيرات حكومتي، سازمانها و ادارات بازرگاني ارسال شد.
لازم بذكر است كه از مجموع 9هزار و 261 فقره شكايت دريافت شده توسط واحدهاي بازرسي و نظارت مجامع امور صنفي 64 درصد در بخش كالا و 36درصد در بخش خدمات مي باشد كه با ارزيابي كارشناسان 8هزار و 808 فقره قابل پيگيري تشخيص داده شد كه جهت رسيدگي و برخورد قانوني به مراجع ذيصلاح ارسال شد. همچنين از مجموع شكايات دريافتي 30 درصد به صورت حضوري، 45 درصد بصورت تلفني و 24 درصد بصورت كتبي اخذ شده است و يك درصد نيز به طرق ديگر (ساير) دريافت و مورد رسيدگي واقع شده است، ضمن اينكه بيشترين تخلفات در حوزه كالا مربوط به پوشاك، ميوه و سبزي، گوشت قرمز، خواروبار فروشيها، كيف و كفش و لوازم التحرير و در بخش خدمات نيز مربوط به مشاورين املاك، تعميرات خو دروهاي سبك و آرايشگاههاي مردانه و زنانه مي باشد. بيشترين عناوين تخلفات هم مربوط به عدم درج قيمت، گرانفروشي و عدم صدور صورتحساب است.

 



گازرساني به 1600 شهر و روستا تا پايان امسال

1500 روستا و 100 شهر تا پايان سال جاري زير پوشش گاز طبيعي قرار خواهند گرفت.
مجتبي شيخ بهايي مدير گازرساني شركت ملي گاز ايران با بيان اينكه طول شبكه توزيع گاز كشور هم اكنون از مرز 180 هزار كيلومتر فراتر رفته است گفت:
با توجه به در پيش بودن زمستان، از بررسي و اجراي چند خط انتقال گاز با هدف تقويت شبكه ملي خبر داد و اظهار داشت: با وجود اقدام هايي كه براي ارائه خدمات مطلوب به مشتركان انجام مي شود، انتظار مي رود مشتركان نيز با رعايت مصرف بهينه، شركت ملي گاز ايران را در جهت خدمات رساني بهتر و بيشتر ياري كنند.
شيخ بهايي درباره گازرساني به نيروگاه هاي كشور نيز گفت: پيش بيني مي شود در زمستان امسال مصرف گاز در اين بخش از مصرف كنندگان به 30 ميليون متر مكعب در روز برسد.
به گفته وي تحويل گاز به بخش نيروگاهي كشور در پنج ماه نخست امسال در مقايسه با مدت مشابه سال پيش 13 درصد رشد داشته و اين رشد در بخش صنايع 7/5 درصد بوده است.مدير گازرساني شركت ملي گاز ايران، همچنين افزايش مصرف گاز در صنايع فولاد و سيمان كشور را در مقايسه با سال پيش 10 درصد بيشتر دانست و تصريح كرد: مصرف اين حامل انرژي در بخش ياد شده براي نخستين بار به 77 ميليون متر مكعب در روز رسيد.

 



در سال اول اجراي قانون هدفمندي يارانه ها سهميه بندي بنزين حذف نمي شود

عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي گفت، وجود طرح سهميه بندي بنزين براي سال اول اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها لازم است و دولت در سال اول هدفمندي يارانه ها طرح سهميه بندي را حذف نخواهد كرد.
عزت الله يوسفيان ملا با بيان اينكه آزادسازي كامل قيمت بنزين و يا حامل هاي انرژي در سال اول هدفمندي مطابق با قانون نيست، افزود: آزادسازي يك باره قيمت ها خصوصاً قيمت بنزين كه يك كالاي مهم و تأثيرگذار در اقتصاد و جامعه است شوك تورمي بالايي به اقتصاد كشور وارد مي كند و بهتر است دولت در اين زمينه بااحتياط كامل عمل كند.
وي كه با فارس گفت وگو مي كرد، افزود: نحوه اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها به دولت واگذار شده و اين مجوز را از مجلس دريافت كرده است كه در نيمه دوم سال اجرا كند، دولت مي تواند در يكي از ماه هاي نيم سال دوم هدفمندي را اجرا كند و ظرف زماني براي اجراي هدفمند كردن يارانه ها نيم سال دوم است.
عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس گفت: اساس و پايه هدفمند كردن يارانه ها قيمت حامل هاي انرژي است، اگر قيمت حامل هاي انرژي زياد افزايش پيدا كند، قيمت ساير كالا و خدمات نيز افزايش پيدا مي كند و معتقدم دولت در خصوص آزادسازي قيمت بنزين بسيار بااحتياط عمل مي كند.
نماينده مردم آمل در مجلس طرح سهميه بندي بنزين را يك تجربه موفق در كشور دانست و افزود: دولت تدابير ويژه اي براي جلوگيري از تورم حاصل از آزادسازي قيمت ها خصوصاً قيمت بنزين دارد.
وي ادامه داد: يكي از اقدامات دولت براي جلوگيري از تورم حاصل از هدفمند كردن يارانه ها سلب اختيار قيمت گذاري از وزارتخانه ها بود، قبلا وزارتخانه ها نرخ كالاي مربوط به خودشان را تعيين مي كردند كه اين اختيار از وزارتخانه ها و ارگان ها گرفته شد و فقط وزارت رفاه و دولت قيمت گذاري كالا و خدمات را تعيين مي كنند كه اين اقدام دولت از افزايش بي رويه قيمت جلوگيري مي كند و مانع از وجود تورم مي شود.

 



رئيس سازمان امور مالياتي در گفت وگو با كيهان: قانون شكني نمي تواند دولت راوادار به تبعيض مالياتي كند

رئيس سازمان امور مالياتي گفت: در مسير اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده، هيچ انعطافي در برابر متجاوزان به حقوق مردم نخواهيم داشت.
دكتر علي عسگري در گفتگوي اختصاصي با كيهان با بيان اين مطلب افزود: كساني كه با قانون ستيزي، بر اين باورند كه ممكن است در مقابل زياده خواهي ها و قانون شكني آشكار، دولت را وادار به تبعيض در اجراي قانون نمايند، كاملاً در اشتباه هستند.
به گزارش خبرنگار ما، نمايندگان صنف طلا و جواهر ديروز صبح در مسجد امام(ره) جلسه اي برگزار كردند كه بنابر اخبار رسيده اين جلسه بدون رسيدن به توافقي پايان يافت.
حسين رادمرد رئيس مركز اصناف و بازرگانان وزارت بازرگاني در گفتگو با ايرنا با بيان اينكه تعطيلي بازار مشكلي را حل نمي كند گفت: تداوم تعطيلي بازار طلافروشان در درازمدت باعث بروز خسارت هاي مالي براي صنف طلافروش مي شود.
وي با تاكيد بر التزام به قانون توسط همه تصريح كرد: بنظر مي رسد با بستن مغازه ها كاري از پيش نمي رود و راه درست حل موضوع ابتدا باز كردن مغازه ها و سپس گفت وگو است.
به گزارش ايرنا، براساس بند ب ماده 28 قانون نظام صنفي در صورتي كه هر واحد صنفي بدون دليل از باز كردن مغازه خود خودداري و مصرف كننده را متضرر كند، دولت مي تواند از يك هفته تا شش ماه مغازه متخلف را پلمب كند.
رادمرد درخصوص پلمب مغازه هاي متخلف گفت: بطور قطع صنف طلافروش هوشمندتر از آن است كه مسئولان را ناچار به اجراي ماده در پيش گرفتن چنين رويه اي قانوني كنند.
وي با رد برخي اخبار مبني بر تعطيلي بازار طلافروشان در ساير استان ها گفت: هم اكنون بازار طلافروشان در تمام نقاط كشور باز است اما به دليل وابسته بودن بازار شهرستان ها به قيمت تهران، وضعيت معاملات آنها قدري دچار اختلال شده است.
رئيس مركز امور اصناف و بازرگانان تاكيد كرد: بنكداران طلافروش كه حدود 80 درصد از صنوف بازار تهران را تشكيل مي دهند نسبت به نحوه محاسبه ماليات بر ارزش افزوده خود اعتراض دارند، آنها مسائلي را مطرح مي كنند كه بايد با حضور مسئولان امور مالياتي پس از بازگشايي مغازه ها حل شود.
وي افزود: بخش عمده طلافروشان در ساير نقاط تهران و كشور خرده فروش هستند كه ماليات بر ارزش افزوده آنها از مصرف كننده گرفته مي شود.

 



معاون وزير جهاد كشاورزي: 30 هزار تن پنبه مازاد داريم

معاون امور توليدات گياهي وزير جهاد كشاورزي گفت: 30 هزار تن پنبه بيش از نياز كشور به عنوان مازاد داريم.
«مجيد خليلي خوشنود» افزود: در 5 ماهه نخست سالجاري 31 هزار تن پنبه وارد كشور شد، 30 هزار تن هم از گمرك در حال ترخيص است و ثبت سفارشهاي قبلي هم وارد خواهد شد كه در مجموع آن 160 تن مي شود يعني 30 هزار تن مازاد داريم.
وي تاكيد كرد: واردات پنبه به هيچ عنوان ممنوع نيست بلكه ثبت سفارشهاي مازاد انجام نمي شود و هر زمان نياز به ثبت سفارشي جديد باشد انجام خواهد شد.
خوشنود كه با خبرگزاري فارس گفت وگو مي كرد، گفت؛ برغم خشكسالي هاي بسيار شديد كه امسال در تعدادي از استانها وجود داشت اما مجموع توليدات گياهي در سالجاري با افزايش مواجه بوده است.
معاون امور توليدات گياهي تصريح كرد: به هر حال هدف اصلي قانون افزايش بهره وري كشاورزي در كنار مديريت بر واردات، حمايت از توليد داخل است به نحوي كه توليدكننده و مصرف كننده ضرر نكنند.

 



سود بازرگاني 345 درصدي آمريكا براي پسته ايران

دولت آمريكا براي جلوگيري از واردات پسته ايراني به كشورش، سود بازرگاني 345 درصد ي وضع كرد.
رئيس اتحاديه صادركنندگان خشكبار گفت: صادرات پسته به آمريكا بخصوص از پنج تا شش سال گذشته غيرممكن شده زيرا اين كشور سود بازرگاني 345 درصدي براي واردات پسته اعمال كرده است.
«اسدالله عسگر اولادي» اضافه كرد؛ صادرات پسته به آمريكا به صورت قاچاق و از طريق كشورهاي مكزيك و كانادا صورت مي گيرد.
وي با بيان اينكه صادرات پسته نسبت به سال قبل رشد داشته، در خصوص صادرات ديگر خشكبار اظهار داشت؛ بازار صادرات خشكبار روبه بهبود و عالي است.
عسگر اولادي كه با خبرگزاري فارس گفت وگو مي كرد، از صادرات زعفران بصورت چمداني انتقاد كرد و تأكيد نمود؛ اگر به آمارها نگاه كنيم صادرات زعفران ما در آمار صفر است اما در عمل رقم بسيار بالايي داريم.

 



لايحه جديد بيمه بيكاري به مجلس رفت

لايحه جديد بيمه بيكاري در دولت تصويب شد و براي تصويب نهايي به مجلس ارسال شد.
صادق محصولي وزير رفاه و تامين اجتماعي در مراسم توديع و معارفه مديرعامل جديد و قديم بانك رفاه كارگران از تصويب نهايي لايحه جديد بيمه بيكاري در هفته گذشته و در دولت خبر داد و اعلام كرد: اين لايحه به مجلس ارسال شده است. وي با اشاره به اقدامات وزارت رفاه در جهت تقويت نظام تامين اجتماعي كشور خاطرنشان كرد: هم اكنون بسياري از اقشار و صنوف كه توان پرداخت تمامي حق بيمه اجتماعي را ندارند، با حمايت دولت بيمه مي شوند كه از اين مجموعه مي توان به عشاير و روستاييان، باربران، رانندگان حمل مسافر و بار، قاليبافان و خادمان مساجد اشاره كرد.
محصولي با اشاره به اين كه در حوزه درمان، برنامه هاي مطلوبي در دست اجراست، جمعيت كساني كه از پوشش بيمه درماني در كشور برخوردارند را 65 ميليون نفر عنوان و اظهار كرد: تا پايان برنامه پنجم توسعه اين رقم بايد به100درصد افزايش يابد.
وي با تاكيد بر اهميت تاثيرگذاري بانك رفاه بر تامين منابع مالي صندوق رفاه و تامين اجتماعي عنوان كرد: بايد سهم فعاليتهاي اين بانك از تامين اعتبارات صندوق تامين اجتماعي مشخص شود.محصولي همچنين بهبود پشتيباني و عمليات بانكي بانك رفاه كارگران را مهم ارزيابي و عنوان كرد: اين امر مي تواند براي اعضاي صندوق تامين اجتماعي و ديگر افراد تحت پوشش بانك رفاه بسيار تاثيرگذار باشد.
وي در پايان سيدضياء ايماني را به عنوان مديرعامل جديد بانك رفاه معرفي كرد و از خدمات مديرعامل قبلي قدرداني كرد.

 



قيمت دلار در بازار آزاد به 1090 تومان كاهش يافت

بانك مركزي با عرضه بدون محدوديت دلار 1070 توماني در بانكها و صرافي ها، توانست قيمت دلار در بازار آزاد را تا 1090 تومان كاهش دهد.
به گزارش خبرنگار ما، در حالي كه بازار ارز و طلا در يك هفته اخير با نوسانات شديد همراه بود و هر روز ركوردهاي جديد قيمتي را به ثبت مي رساند با اقدام مستقيم بانك مركزي و بانك كارگشايي، قيمت دلار نسبت به روز چهارشنبه 100 تومان ديگر كاهش يافت.
همچنين يورو نيز با قيمت 1475 تومان در صرافي هاي وابسته به بانكها و قيمتي بين 1500 تا 1520 تومان در بازار آزاد فروخته شد.
كاهش قيمت
سكه بهار آزادي
قيمت سكه نيز با كاهش محسوس دلار سقوط كرد. هر قطعه سكه طرح قديم بهار آزادي در معاملات ديروز با 290 هزار ريال كاهش نسبت به چهارشنبه هفته گذشته سه ميليون و 610 هزار ريال معامله شد.
هر قطعه طرح جديد بهار آزادي نيز با 200 هزار ريال كاهش به سه ميليون و 450 هزار تومان رسيد. قيمت هر سكه نيم بهار آزادي نيز با 60 هزار ريال كاهش به يك ميليون و 740 هزار ريال و هر قطعه ربع بهار آزادي نيز با 40 هزار ريال كاهش به 860 هزار ريال رسيد.
ارائه نامحدود ارز
با قيمت 1070 تومان
بانك مركزي با عرضه دلار 1070 تومان در بانكها و صرافي ها، اعلام كرد مردم و فعالان اقتصادي به هر ميزان كه ارز نياز دارند مي توانند از طريق بانكها و صرافي ها نياز خود را تأمين كنند.
«محسن عباسي» درباره سوء استفاده برخي سودجويان از كارت ملي مردم درخريد ارز هشدار داد و افزود؛ كارت ملي يك سند هويتي است و نبايد در اختيار فرد ديگري قرار بگيرد. وي اظهار داشت؛ اخيراً گزارشهايي درباره سوء استفاده از كارت ملي داشته ايم كه برخي سودجويان با اجاره كارت ملي برخي از مردم در شهرستانها اقدام به خريد ارز مي كنند كه اين كار يك تخلف محسوب مي شود.
به گفته وي بانك مركزي صرافي ها را موظف كرده دلار را با دو تا سه تومان سود به قيمت مصوب يكهزار و 85 تومان عرضه كنند.
عباسي كه با ايسنا گفت وگو مي كرد، تأكيد كرد، با هرگونه تخلف در زمينه ارايه نرخ ارز به شدت برخورد و پروانه صرافي هاي متخلف باطل مي شود.
ورود بانك مركزي
سفته بازان را شوكه كرد
مديرعامل بانك ملي از كاهش تقاضا براي خريد دلار در صرافيها خبر داد و با تأكيد براينكه براي فروش ارز هيچگونه مدركي نمي خواهيم، گفت: ورود بانك مركزي به بازار ارز، سفته بازان را شوكه كرد.
به گزارش خبرنگار مهر، محمود رضا خاوري امروز در نشستي خبري در صرافي بانك ملي درباره تدابير اتخاذ شده براي تعديل قيمتها در بازار سكه و ارز گفت: وضعيت بازار ارز و سكه تا رسيدن به قيمت تعادلي به صورت شناور خواهد بود.
مديرعامل بانك ملي از برگزاري جلسه اي روز جمعه وضعيت بازار ارز و سكه با حضور رئيس كل بانك مركزي و مديران صرافي هاي بانكي خبر داد و افزود: براين اساس، سياستهاي جديدي براي كنترل قيمت و بازار ارز و سكه اتخاذ شده است.
وي با بيان اينكه قيمتها در بازار تا 1090 تومان نيز كاهش يافته است، اظهار داشت: امروز با توجه به كاهش تقاضا فروش صرافي هاي بانكها از 1085 تومان آغاز شد كه پيش بيني مي شود تا پايان امروز به 1082 يا 1083 تومان برسد.
خاوري با بيان اينكه تا پايان امروز با توجه به كاهش تقاضا قيمتها نيز كاهش خواهد يافت، افزود: براساس گزارشات روز پنج شنبه هفته گذشته، 6 ميليون دلار براي فروش عرضه كرده بوديم كه از اين ميزان، 2 ميليون و 800 هزار دلار فروش رفت و 3 ميليون و 200 هزار دلار در خزانه بانك ملي باقي مانده است.
وي افزود: روز پنج شنبه هفته گذشته يك ميليون يورو به بازار عرضه شد كه 550 هزار يورو فروش رفت و مابقي آن با توجه به اينكه متقاضي نداشت، باقي مانده است.مديرعامل بانك ملي با تأكيد بر اينكه به هر ميزان به هر تعداد از متقاضيان بدون هيچگونه محدوديتي ارز فروخته مي شود، تصريح كرد: دخالت بانك مركزي ونظام بانكي براي پاسخگويي به تقاضاها است.
كسي حاضر
به فروش دلار نيست
خريداران دلار به اميد افزايش بيش از پيش قيمت آن، اقدام به فروش ارز و دلار نكردند، خريداران بسياري در محل بانك هايي كه اقدام به فروش دلار و ارز كرده اند تجمع كرده و صف هاي طويلي را تشكيل دادند.
در حالي كه بانك كارگشايي اقدام به فروش دلار به قيمت يك هزار و 85 تومان كرده است، اما هيچ يك از خريداران دلار اقدام به فروش دلار در بازار ارز نكردند.
يكي از صرافان در اين زمينه گفت: بازار ارز داخلي كاملاً مبهم و پرتلاطم است؛ چرا كه در حال حاضر خريداران دلار به اميد افزايش بيش از پيش قيمت آن، اقدام به فروش ارز و دلار نكردند.
آخرين تصميمات بانك مركزي در خصوص نحوه توزيع
ارز و طلا
روابط عمومي بانك مركزي جمهوري اسلامي با انتشار اطلاعيه اي آخرين تصميمات بانك مركزي را درخصوص نحوه عرضه ارز و طلا اعلام كرد.
در بخشي از اين اطلاعيه آمده
1- ارز مورد نياز تمامي مردم و فعالين اقتصادي به هر ميزان از طريق بانكها و صرافي ها در اختيار متقاضيان قرار مي گيرد.
2- بانك مركزي طلا و سكه مورد نياز متقاضيان را با توجه به نرخ جهاني به هر ميزان به صورت روزانه تأمين مي كند.
3- نرخ ارز به صورت روزانه تعيين مي گردد.
4- حوزه نظارت بانك مركزي بصورت محسوس و غيرمحسوس برحسن اجراي اين عمليات نظارت خواهد نمود و با هرگونه اخلال در بازار ارز و طلا برخورد قانوني مي نمايد.

 



دهمين همايش و نمايشگاه صنعت لاستيك برگزار مي شود

دهمين همايش و نمايشگاه صنعت لاستيك ايران 9 تا 11 آذرماه سال جاري در پژوهشگاه پليمر و پتروشيمي ايران (تهران) برپا خواهد شد.
اين همايش با هدف توسعه فرهنگ تحقيق و پژوهش در زمينه صنعت لاستيك و صنايع وابسته، معرفي آخرين تجارب و دستاوردهاي علمي و تحقيقي و كاربردي با حضور متخصصان و محققان، مديران و كارشناسان داخلي و خارجي برگزار مي شود.
مهمترين محورهاي دهمين همايش صنعت لاستيك ايران شامل: فرصت ها و چالش هاي پيش روي صنعت، آميزه كاري و مواد اوليه، فناوري هاي نوين ساخت، محيط زيست، بازيافت و انرژي، توسعه محصولات نوين لاستيك، كيفيت بهره وري و بهبود روش ها، طراحي و ساخت و... است.
برنامه روزهاي اين همايش نيز شامل: ارائه مقالات علمي و تخصصي، برگزاري كارگاه هاي آموزشي، ميزگردهاي تخصصي و فني، ارائه دستاوردهاي علمي و پژوهشي، سخنراني اساتيد و متخصصان برجسته داخلي و خارجي و... است.
بنابراين گزارش: همزمان با برگزاري دهمين همايش ملي لاستيك، نمايشگاه تخصصي صنعت تاير و لاستيك مشتمل بر مواد اوليه، ماشين آلات، قطعات و صنايع وابسته در محل همايش برپا است.
اين گزارش مي افزايد: مركز تحقيقات صنايع لاستيك ايران با همكاري انجمن صنفي صنعت تاير ايران، وزارت صنايع و معادن و شركت توليدي ايران تاير، دهمين همايش صنعت لاستيك ايران را به همراه نمايشگاه تخصصي صنعت لاستيك و صنايع وابسته با شعار «فرصت ها، چالش ها و دستاوردهاي صنعت لاستيك» برگزار خواهد كرد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14