(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 11 مهر 1389- شماره 19755

بنيان هاي نظري فرهنگ غرب در بوته نقد در خدمت يا خيانت زنان ؟
دست هاي نامرئي -38 نظام مقابل معارضان مي ايستد

E-mail:shayanfar@kayhannews.ir




بنيان هاي نظري فرهنگ غرب در بوته نقد در خدمت يا خيانت زنان ؟

نوشته : مهدي جمشيدي
8- در مورد تعدد زوجات در اسلام و اينكه مرد مي تواند چهار زن اختيار كند اما زن تنها مي تواند همسر يك مرد باشد، حكمت ها و دلايلي مطرح شده است كه عبارتند از: 30
الف. تعدد زوجات امري «اختياري» است نه واجب و مشروط به رعايت «عدالت» ميان زنان است، حال آن كه تحقق اين شرط در عمل بسيار دشوار است و از عهده هر كسي بر نمي آيد.
ب. همواره «تعداد زنان» زيادتر از تعداد مردان است.
ج. مرد تا پايان عمر خود، «استعداد توليد مثل» دارد اما زن اين گونه نيست.
د. مرگ در مردان بيشتر از زنان است، از اين رو، برخي از زنان «بيوه» مي مانند.
هـ. برخي از گرايش هاي دروني مرد از قبيل «غيرت»، مانع از اين مي شود كه بپذيرد همسر دوم، سوم يا چهارم زني بشود، اما در زن، چنين گرايش و ميلي وجود ندارد يا به شدت مرد نيست، زيرا در غير اين صورت، زن، همسر دوم، سوم و يا چهارم كسي نمي شد.
و. زن مي تواند در ضمن عقد، شرط كند كه شوهرش زن ديگري نگيرد.
9- رسم خواستگاري كه در آن، مرد از زن درخواست ازدواج مي كند، يك تدبير ظريفانه و عاقلانه براي حفظ حيثيت و احترام زن است؛ زيرا سرشت جنسي مرد مبتني بر «طلب و نياز» است و سرشت جنسي زن مبتني بر «جلوه و ناز» از اين رو، رسم خواستگاري منطبق بر گرايش طبيعي و تكويني مرد و زن است31.
10- از نظر اسلام، زن از «استقلال اجتماعي» برخوردار است. از اين رو، پيغمبر اكرم (ص) دخترش حضرت زهرا (س) را در «انتخاب همسر» آزاد گذاشت و كسي را به ايشان تحميل ننمود. مسئله «وجوب كسب اجازه دختر از پدر براي ازدواج» نيز به اين قاعده باز مي گردد كه از نظر تكويني و در مقام خلقت، مرد بنده «شهوت» است و زن اسير «محبت». بدين سبب، دختران و دوشيزگان كه شناختي از روحيات و رفتارهاي مردان ندارند، به سادگي تحت تأثير گفته هاي عاشقانه و عاطفي مردان قرار گرفته و عقلانيت را در انتخاب خود از دست مي دهند32. براي جلوگيري از اين سوء استفاده احتمالي، لازم است دختر در زمينه ازدواج، از پدرش اجازه بگيرد.
11- در بينش اسلامي، «مهر» به معني بهاي زن نيست، بلكه نشانه محبت صادقانه مرد به زن است. به اين مطلب در روايات اسلامي اشاره شده است33.
12-در فقه اسلامي، وظيفه تامين مخارج زندگي مشترك (نفقه) بر عهده مرد نهاده شده است، زيرا توانايي جسمي مرد براي كار و تلاش اقتصادي بيش از زن است. البته اين نابرابري، از طريق دو برابر بودن سهم مرد از ارث نسبت به زن، رفع شده است. بدين سان، آن هنگام كه حقوق خانوادگي در اسلام به صورت جامع و فراگير مورد تأمل قرار گيرد، فهميده مي شود كه اسلام، با وجود دارا بودن احكام غيرمتشابه در مورد مرد و زن، در مجموع، حقوق و تكاليف مساوي و برابري را براي آن ها وضع كرده است34.
13-دنياي غرب برخلاف تبليغات دروغين و فخرفروشي هاي خود، بيش از آنكه به زن خدمت كرده باشد، خيانت كرده است. در اروپاي قبل از قرن بيستم، زنان فاقد حقوق انساني بودند، يعني نه حقوقي مساوي با مرد داشتند و نه حقوقي مشابه با او. جنبش هاي فمينيستي نيز به اين دليل كه خواهان فعال كردن زنان در عرصه كار و فعاليت اقتصادي بودند و زنان، كارگران ارزان تري نسبت به مردان بودند، با استقبال سرمايه داران غربي روبرو شدند. بدين ترتيب، زنان به صورت خشونت باري مورد استثمارگري سرمايه داران سودپرست قرار گرفتند.
از سوي ديگر، زن غربي، «ارزش انساني» خود را از دست داده و با سقوط كردن در ورطه «ابتذال و برهنگي»، بيش از آنكه به عنوان يك «انسان» به او نگريسته شود، «وسيله اي براي لذت جويي و هوس راني» به شمار مي آيد. در واقع، زن در غرب با «جنسيت» پاي به اجتماع مي نهد نه «انسانيت» خود. به علاوه، آزادي بي قيد و شرط زن غربي و سست شدن عواطف و علايق ميان زن و شوهر، سبب «فروپاشي خانواده» در غرب شده است.
وضعيت كنوني زن و خانواده را در غرب مي توان بدين صورت توصيف كرد: كاهش شديد عواطف و احساسات پاك انساني در خانواده، بي تفاوتي زن نسبت به نقش هايش در خانواده، از دست رفتن اصالت و مركزيت خانواده در نظام اجتماعي غرب، روابط آزاد جنسي و تولد يافتن فرزندان نامشروع، روابط جنسي بر مبناي لذت و رضايت متقابل و نه تعهد اخلاقي و انساني، نگاه به ازدواج به عنوان يك قرارداد جنسي نه يك آيين ديني و انساني، تنوع طلبي و تكثرخواهي مستمر جنسي، گريز از مسئوليت هاي ازدواج و فرزندآوري، نقصان عاطفي نوجوانان و جوانان و در نتيجه روي آوردن آن ها به بزهكاري و خشونت، گسترش طلاق و خانواده هاي تك والديني، بسط فردگرايي افراطي و خودخواهي و...35.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
.30 اسلام و اجتماع، صص 65-.63
و: نظام حقوق زن در اسلام، صص 356-.283
.31 نظام حقوق زن در اسلام، صص 44-.35
.32 همان، صص 82-.71
.33 همان، صص 180-.177
.34 همان، صص 226-.180
.35 حسن يوسف زاده، «پيامدهاي فمينيسم در خانواده غربي»، فصلنامه كتاب زنان، سال هشتم، شماره 32، تابستان .1385 صص 127-.81

 



دست هاي نامرئي -38 نظام مقابل معارضان مي ايستد

نويسنده: محمد عبدالهي
نمازي وحدت بخش و البته تاريخي
اقامه نماز جمعه ماه مبارك رمضان طبق روال سال هاي گذشته از برنامه هاي رهبري طي سال 88 نيز بود.
خطبه هاي جمعه 21 رمضان، مشي سياسي رهبر فرزانه انقلاب در مواجهه با مردودين را به وضوح مشخص كرد.امام امت در بخشي از خطبه اول به سيره حكومت علوي در مواجهه با معارضان و مخالفان پرداختند تا بر اساس آن در خطبه دوم روش نظام را «جذب حداكثري و دفع حداقلي» معرفي نمايند. بر اين مبنا حد و مرز تحمل نظام را آن جايي دانستند كه افراد در «چارچوب اصول» رفتار كنند، از «برهم زدن امنيت جامعه» و از «دروغ پراكني» و «شايعه پراكني» برحذر باشند.
خطبه هاي 21 رمضان حاوي هشدارهاي قاطع رهبر انقلاب به فتنه گران بود:
«اگر كسي با مباني نظام معارضه كند، با امنيت مردم مخالفت كند، نظام مجبور است در مقابل او بايستد.»342
در واقع اين هشدارها پس از شكست پروژه هاي خياباني جريان فتنه و سلسله دروغ پراكني ها به منظور تحريك افكار عمومي رخ مي داد.
نه غزه نه لبنان!
يك هفته گذشت. راهپيمايي قدس 88 عليرغم هشدارهاي رهبري درباره وحدت و پرهيز از تفرقه برگزار شد. ما حصل زمينه چيني فتنه گران به ايجاد يك فضاي اقليت و اكثريت در تهران انجاميد. تهراني ها در روز قدس شاهد شعارهاي ساختارشكنانه و ضد آرمان فلسطين از سوي اقليت حامي سران فتنه بودند. در مقابل، سران فتنه نه تنها در مقابل شعارهاي انحرافي سكوت كردند كه از حاميان خود تقدير نمودند. از اين پس شيب نزول جريان فتنه با شدت بيشتري طي شد.
در روزهاي پس از روز قدس، بار ديگر «هوشياري نخبگان نسبت به دشمنان خارجي» اصلي ترين موضوع هشدارهاي رهبري به نخبگان كشور بود.
حضرت آيت الله خامنه اي چه در ديدار با اعضاي مجلس خبرگان و چه در ديدار عمومي با مردم چالوس و نوشهر به اين موضوع تاكيد داشتند. اين در حالي بود كه پس از انتخابات 22 خرداد و خصوصا 29 خرداد تاكيد ايشان بر مرزبندي تمامي جريان هاي سياسي با دشمنان خارجي بود. با اين حال رئوس فتنه همچنان از موضع گيري نسبت به دشمنان خارجي پرهيز داشتند.
13 آبان فرا رسيد
«دشمني هاي آمريكا با ملت ايران پس از انقلاب» موضوع سخنان رهبر انقلاب در ديدار با دانش آموزان بود. چند روز پيش از آن موسوي با صدور بيانيه اي به استقبال 13 آبان رفته بود. بيانيه اي كه در آن همه چيز آمده بود جز ضديت با آمريكا و استكبار جهاني.
پاسخ قاطع رهبر انقلاب مبني بر پرهيز از قضاوت درباره نيت حقيقي فتنه گران درخور اهميت است. ايشان فرمودند:
«اينها نمي توانند براي آمريكا در كشور ما فرش قرمز پهن كنند؛ اين را بدانند: ملت ايران ايستاده است.»343
با اين حال اقليت فتنه گر در تجمعات انحرافي 13 آبان «مرگ بر آمريكا» را به حاشيه بردند هر چند كه شأنيت 13 آبان به ضديت با آمريكا بود.
روز دانشجو هم آمد
يك ماه پس از سيزدهم آبان ماه نوبت به روز دانشجو رسيد. اين بار تصاوير پخش شده از هتك حرمت امام راحل واكنش وسيع مردمي را در پي داشت. سخنان رهبر انقلاب در آستانه ماه محرم صراحت ديگري داشت.
پس از جمعه 29 خرداد، صريح ترين سخنان ايشان خطاب به معارضان داخلي در 22 آذرماه ايراد شد. اين سخنان آخرين تلاش هاي ايشان براي هوشياري جرياني بود كه زماني در چارچوب انقلاب تعريف مي شد. ايشان با اشاره به اتفاقات تلخي كه در جريان 6 ماه گذشته رخ داده بود «برادران سابق» خود را مورد سوال قرار دادند كه چرا در قبال اين انحرافات سكوت كردند و موضع نگرفتند:
«چرا متنبه نمي شوند؟ وقتي شنفتند كه از اصلي ترين شعار جمهوري اسلامي - «استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي» - اسلامش حذف مي شود، بايد به خود بيايند؛ بايد بفهمند كه دارند راه را غلط مي روند، اشتباه مي كنند؛ بايد تبري كنند. وقتي مي بينند در روز قدس كه براي دفاع از فلسطين و عليه رژيم غاصب صهيونيست است، به نفع رژيم غاصب صهيونيست و عليه فلسطين شعار داده مي شود، بايد متنبه بشوند، بايد خودشان را بكشند كنار، بگويند نه نه، ما با اين جريان نيستيم... وقتي مي بينند همه ي آدمهاي فاسد، سلطنت طلب، از اينها حمايت مي كند، توده اي از اينها حمايت
مي كند، رقاص و مطرب فراري از كشور از اينها حمايت مي كند، بايد متنبه بشوند، بايد چشمشان باز بشود، بايد بفهمند؛ بفهمند كه كارشان يك عيبي دارد؛ بلافاصله برگردند بگويند نه، ما نمي خواهيم حمايت شما را. چرا رودربايستي مي كنند؟»344
ايشان جريان فتنه پس از انتخابات را به «اختلاط كلمه حق و كلمه باطل» تعبير كردند و به همين منظور طلاب و مبلغان علوم ديني را در آستانه ماه محرم به روشنگري از جريان هاي داخلي فراخواندند:
«كأنه خودشان اصرار دارند بر اينكه از نظام فاصله بگيرند. يك اختلاف درون خانوادگي را، درون نظام را - كه مبارزات انتخاباتي بود - يك عده اي تبديل كردند به مبارزه ي با نظام.»345
رهبر انقلاب ادامه دادند:
«اينها اقليتند، كوچكند؛ در مقابل عظمت ملت ايران صفرند ... اين كساني كه در مقابل شما قرار دارند، اينها كساني نيستند كه ريشه اي داشته باشند، بتوانند بمانند، بتوانند در مقابل عظمت اين ملت و عظمت اين انقلاب، مقاومت كنند؛ نه... ان شاءاللّه اين درخت- انقلاب اسلامي- روزبه روز ريشه دارتر خواهد شد و خواهيد ديد كه اين مخالفان، اين كساني كه با اين بنا، با اين حق و حقيقت مخالفت ميكنند، «فيذهب جفاء»؛ اينها در مقابل چشم شما ان شاءاللّه نابود خواهند بود.»346
عاشورا شد
زمان چنداني از پيش بيني هاي رهبر انقلاب نگذشت تا نشانه هاي تحقق پيش بيني ايشان به عيان ديده شد. جريان فتنه در نهم دي و 22 بهمن پاسخ ملت ايران را دريافت كرد. در 22 بهمن عليرغم برنامه ريزي هاي گسترده مخالفان آنچه ديده نشد حضور جريان هاي معارض بود.
ايشان خيلي قبل تر از اين ها واكنش مردمي را به سران فتنه درك كرده بودند. هرچند اين درك قوي را ماه ها بعد عنوان كردند؛ در شرايطي كه خصوصا حرمت شكني هاي روز عاشورا واكنش هاي گسترده مردمي را در پي داشت.
حضور گسترده مردمي در راهپيمايي سالگرد انقلاب همچون نهم دي حجت را بر همه تمام كرد تبعات حضور مردم در راهپيمايي 22
بهمن ماه زمينه اي شد تا رهبر انقلاب دو هفته پس از 22 بهمن كساني را داراي صلاحيت حضور در نظام معرفي كنند كه از «قانون» و «راي اكثريت» تبعيت كنند:
«كساني كه آن انتخابات عظيم چهل ميليوني مايه ي افتخار را زير سؤال ميبرند، يك نقطه ي قوّت را براي نظام ميخواهند تبديل كنند به يك نقطه ي ضعف، اينها در واقع دارند خودشان، خودشان را از اين كشتي نجات - كه نظام اسلامي است - بيرون مي اندازند.»347
اين سخنان در واقع نقطه پايان هشت ماه معارضه و رودررويي با نظام اسلامي بود.
رهبر انقلاب در اولين سخنراني خود پس از حوادث روز عاشورا بار ديگر از «صبر» و «ملاحظه» خود گفتند:
«اينجا جوان ها تلفن مي كنند - مي فهمم من، مي خوانم، غالباً تلفن ها و نامه ها را خلاصه مي كنند، هر روز مي آورند، من نگاه مي كنم - مي بينم همين طور جوان ها گله مند، ناراحت و عصباني؛ گاهي هم از بنده گله مي كنند كه چرا فلاني صبر مي كند؟ چرا فلاني ملاحظه مي كند؟ من عرض مي كنم؛ در شرايطي كه دشمن با همه ي وجود، با همه ي امكانات خود درصدد طراحي يك فتنه است و مي خواهد يك بازي خطرناكي را شروع كند، بايد مراقبت كرد او را در آن بازي كمك نكرد. خيلي بايد با احتياط و تدبير و در وقت خودش با قاطعيت وارد شد.»348
اگر آقاي موسوي هم برنده اين انتخابات بود باز بايد منتظر التهابات در كشور مي بوديم. بازهم شعارهاي جمهوري ايراني و نه غزه نه لبنان جانم فداي ايران را مي شنيديم همانطور كه رهبر معظم انقلاب در چنين تحليلي اشاره فرمودند:
«دشمنان و مخالفان نظام اسلامي اعم از مخالفان معاند و مخالفان غافل، از مدتها پيش براي ايجاد درگيري ميان مردم، در روز 22 بهمن و القاي رويگرداني مردم از نظام برنامه ريزي و طراحي كرده بودند اما ملت ايران با آگاهي، بصيرت و همت و با دست قدرت الهي كه دلهاي آنان را بيدار كرد، در روز 22 بهمن مشت محكمي بر دهان همه مخالفان كوبيد . »349
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
342 . خطبه هاي نماز جمعه تهران، 20/6/88
343 . بيانات در ديدار دانش آموزان در آستانه 13 آبان، 12/8/88
344 . بيانات در ديدار با جمعي از طلاب و روحانيون، 22/9/88
345 . همان
346 . همان
347 . بيانات در ديدار جمعي از مردم آذربايجان، 28/11/88
348 . بيانات در ديدار مردم قم در سالگرد حماسه 9 دي، 9/10/88
349 . همان

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14