(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 15 مهر 1389- شماره 19758

كوتاه اقتصادي
قيمت دلار باز هم كاهش يافت
طلافروشان و سازمان امور مالياتي توافق كردند
معاون وزير امور اقتصادي: قيمت دلار را هفته آينده به 1030 تومان مي رسانيم
يك مسئول بانك مركزي ارز مورد نياز مسافران تامين مي شود
آغاز عمليات احداث آزادراه حرم تا حرم و قطار برقي تهران - مشهد
رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت: اسقاط خودروهاي فرسوده با ابلاغ رئيس مجلس متوقف شد
اكونوميست: درآمدهاي ايران افزايش مي يابد
8 پيشنهاد وزير بازرگاني براي توسعه مبادلات بين ايران و بلاروس
يك كارشناس اقتصادي بين المللي: آمريكا ديگر موتور محرك اقتصاد جهاني نيست
دهمين نمايشگاه بين المللي صنعت با حضور رئيس جمهورگشايش يافت
اعلام شماره جديد كالا بر گ روغن نباتي
برخورد شديد با فروشندگاني كه از فروش كالا خودداري مي كنند



كوتاه اقتصادي

¤ مديركل دفتر امور نمايندگي هاي سازمان توسعه تجارت ايران گفت: اتاق هاي بازرگاني و تعاون كه به عنوان نمايندگان بخش خصوصي هستند طرح ها و ايده هايشان را براي تاسيس مراكز تجاري در بازارهاي هدف به اين سازمان ارايه دهند.
¤ اعضاي هيئت رئيسه چهارمين دوره شوراي اصناف كشور انتخاب شدند و قاسم نوده فراهاني، با بالاترين راي رئيس شوراي اصناف كشور شد.انتخابات هيئت رئيسه شوراي اصناف كشور برگزار شد و قاسم نوده فراهاني با 111 راي مجددا رئيس شوراي اصناف كشور شد.
¤ مديرعامل بانك ملي از افتتاح 520 حساب طرح تامين آتيه مهر (تام) از نيمه شعبان تاكنون در اين بانك خبر داد و گفت: منابع اين طرح در بودجه پيش بيني شده و در اختيار بانك ملي قرار خواهد گرفت.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين در مركز مخابرات شهيد رشيدي با پيش شماره هاي 273 الي 275، 277 و مشتركين با پيش شماره هاي 7740 الي 7743، 7746 الي 7748، 77980 الي 77986، 7716، 6640، 6641، 6646، 6648، 6649، 6695 الي 6697، از امروز و روز شنبه به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ مصرف بنزين در 10 روز ابتدايي نيمه ماه دوم سال به طور متوسط 53/65 ميليون ليتر بوده است كه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 5 درصد كاهش مصرف داشته است.
¤ دبير انجمن صنفي كارفرمايان صنعت سيمان گفت: در نيمه اول امسال 4 ميليون و 528 هزار تن سيمان و كلينكر از كشور صادر شد كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 77 درصد رشد داشته است.
¤ خريد تضميني گندم تا يازدهم مهر سال جاري به 11 ميليون و 105 هزار تن رسيد كه از اين ميزان ده ميليون و 155 هزار تن توسط شركت بازرگاني دولتي ايران و مباشرين و 950 هزار تن نيز توسط بخش خصوصي خريداري شد.
¤ تركيه براي ساخت ادامه خط لوله ششم سراسري به عنوان يكي از مسيرهاي صادرات گاز ايران به اروپا حدود 754 ميليون دلار سرمايه گذاري مي كند.شركت ملي گاز ايران و سام پترول تركيه مردادماه سال جاري تفاهم نامه اي به ارزش تقريبي يك ميليارد يورو براي ادامه ساخت خط لوله ششم سراسري گاز امضا كردند.
¤ همزمان با افزايش قيمت ارز در كشور، قيمت قطعات و كالاهاي كامپيوتري در بازار به طور سرسام آوري افزايش يافته و كلاهبرداري چند ميلياردي يك شركت هندي پاكستاني از برخي تجار ايراني باعث شده است اين بازار روزهاي بي ثباتي را سپري كند.

 



قيمت دلار باز هم كاهش يافت

قيمت دلار كه طي روزهاي گذشته با سوءاستفاده دلالان و واسطه ها بطور بي سابقه اي بالا رفته بود؛ با كنترل و دخالت بانك مركزي بطور
قابل ملاحظه اي كاهش يافت به گونه اي كه ديروز هر دلار 1065 تومان عرضه مي شد.
اگرچه افت قيمت دلار با ورود بانك مركزي چشمگير است اما بسته هاي 100دلاري همچنان توسط دلالان و واسطه ها خريد و فروش مي شود.
كاهش متقاضيان
مديرعامل صرافي بانك ملي از عرضه دلار با قيمت 1065تومان در روز چهارشنبه خبر داد و گفت: تعداد متقاضيان دريافت ارز در روز جاري نسبت به روزهاي گذشته كاهش يافته است.
به گزارش خبرگزاري ايرنا، «اسدالله اسدپور» افزود: افت قيمت ارز در صرافي ها مي تواند از دلايل كاهش تراكم متقاضيان براي دريافت آن باشد البته پيش بيني مي شود كه نرخ ارز فردا (پنجشنبه) كمتر از روز جاري باشد.
اسدپور در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه آيا ساير صرافي بانكها نيز ارز را به همين قيمت در اختيار خريداران قرار مي دهند، اظهار داشت: با كسب اطلاعي كه از صرافي ملت شده نرخ دلار اين صرافي نيز با صرافي ملي يكسان است اما اطلاعي از ساير صرافي ها نظير صادرات و... ندارم. وي با اشاره به اينكه 95درصد متقاضيان دلار، دلالان خياباني هستند، اظهار داشت: قرار است ارز در روز جاري تا زماني كه مشتريان به اين محل مراجعه مي كنند در اختيار آنها قرار داده شود.
وي با بيان اينكه دلالان خياباني و سفته بازها هر روز براي خريد ارز صفهاي طولاني در مقابل صرافي بانكها تشكيل مي دهند، گفت: براي جلوگيري از هجوم اين افراد، اقدامات پيشگيرانه انجام مي شود.
وي گفت: برخي از افرادي كه هم اكنون در اين صفها منتظر خريد دلار دولتي هستند زماني كه نوبتشان رسيد و دلار را خريدند بلافاصله آن را در بازار آزاد با قيمت بالاي 1100 تومان مي فروشند.
وي مي گويد: افراد بسياري به دنبال فرصت براي كسب درآمدهاي اينگونه هستند.
هر دلار آمريكا در معاملات روز چهارشنبه بازار آزاد ارز تهران با 50 ريال كاهش نسبت به روز گذشته 10 هزار و650 ريال به متقاضيان عرضه شد.
هر يورو (واحد پول اروپا) در معاملات بازار آزاد ارز تهران با 350 ريال افزايش نسبت به دوره مورد بررسي 15 هزار و350 ريال داد و ستد شد.
بر همين اساس در اين معاملات هر پوند انگليس با 80 ريال افزايش نسبت به زمان مورد اشاره 18 هزار و200 ريال خريد و فروش شد.
استخدام اتباع خارجي براي خريد دلار
توسط دلالان
در حالي كه مقامات اقتصادي كشور هشدار مي دهند خريد دلار در اين روزها به ضرر خريداران منجر خواهد شد ولي هر روز كه مي گذرد دلالان بيشتر از گذشته به خريد دلار تمايل نشان مي دهند و راههاي جديدي براي اين كار ابداع مي كنند.
به گزارش فارس، در جديدترين اقدام، دلالان با استخدام اتباع خارجي، از آنها براي سودجويي خود بهره مي برند.
حسن يكي از اين اتباع خارجي است كه در كنار مردم در صف خريد دلار دولتي ايستاده است؛ نگاههاي وي به اطراف معناي خاصي دارد به طرز قابل توجهي مردمي را كه در صف ايستاده اند را تماشا مي كند و اين نگاهها هم جاي سؤال دارد.
وي به خبرنگار فارس دليل خاصي را براي اينكه در صف ايستاده است اعلام نمي كند؛ اما با لهجه خاص خود مي گويد: آقايي به من پول داد تا در صف خريد دلار بايستم و براي او دلار بخرم.
جالب است اين شيوه دلالان حداقل تا امروز ناشناخته بود؛ به نظر مي رسد اين بازار سياهي كه از هفته گذشته تاكنون راه افتاده است خيلي به كام دلالان خوش آمده است كه هر روز روش جديد و ابداعي خود را براي خريد دلار دولتي و فروش در بازار سياه با قيمت آزاد از خود به نمايش مي گذارند.
ادامه كاهش قيمت طلا
روند كاهشي قيمت طلا در بازار داخل ديروز نيز ادامه يافت.
هر قطعه سكه تمام بهار آزادي در روز چهارشنبه با 10 هزار ريال كاهش، 3 ميليون و420 هزارريال فروخته شد.
نيم سكه بهار آزادي نيز با 20 هزار ريال كاهش، يك ميليون و720 هزارريال و ربع سكه با 5 هزار ريال كاهش، 860 هزار ريال داد و ستد شد.
همچنين هر گرم طلاي 18 عيار نيز با 5 هزار و700 ريال كاهش، 347 هزار و500 ريال به فروش رسيد.
دعواي زرگري
بين دلالاني كه روزي 6 بار
در صف دلار مي ايستند
همزمان با عرضه ارز دولتي توسط صرافي هاي منتخب، متقاضيان براي خريد بسته هاي 100دلاري، صفهاي طولاني تشكيل داده و در اين ميان دلالان با راه انداختن دعواهاي ساختگي، سعي در ملتهب نشان دادن بازار ارز دارند.نكته اي كه روز چهارشنبه برجسته تر از گذشته نمايان شده بودن دلالان در صف خريد ارز دولتي است؛ جمعيتي كه ساعت ها به انتظار خريد دلار دولتي در مقابل صرافي هاي منتخب به انتظار ايستاده اند طبق اعتراف صرافان و حتي حاضران بازار اكثرا دلالان خياباني هستند.

 



پس از 13 روز كشمكش بر سر پرداخت ماليات بر ارزش افزوده
طلافروشان و سازمان امور مالياتي توافق كردند

در حالي كه جريان مافياي 6 نفره قاچاق طلا علي رغم احساس شديد ناكامي، به تلاش خود براي ايجاد التهاب در بازار طلاي كشور ارائه مي دهد، از صبح چهارشنبه بسياري از مغازه هاي طلافروشي در بازار تهران و خيابان كريم خان، ضمن تشكر از يادداشت افشاگرانه مديرمسئول كيهان، اقدام به بازگشايي مغازه هاي خود كردند.
به گزارش خبرنگار ما، در اين اقدام تحسين برانگيز، تعدادي از اصناف طلا و جواهر و معتمدين بازار، ضمن دعوت از همكاران خود براي بازگشايي مغازه ها، خواستار اجراي قانون مصوب مجلس و پيگيري خواسته ها از مجراي قانوني شدند.
در اين ميان و همزمان با بازگشايي بازار طلا، تعدادي از عوامل باند 6 نفره مرتبط با اتحاديه طلا، اقدام به پخش برگه هايي غيرمرتبط با مساله ماليات به مغازه داران كردند و ضمن جنجال آفريني سعي داشتند اينگونه وانمود كنند كه مغازه هايي كه اقدام به بازگشايي كنند، از امروز بايد كليه عمليات خريد و فروش خود را بر روي اين فرم ها بنويسند كه اين اقدام توطئه آميز با هوشياري طلافروشان، معتمدين بازار و اقدام به موقع و سريع سازمان امور مالياتي در تكذيب آن و ابراز اطمينان به طلافروشان براي ادامه فعاليت عادي خويش، خنثي شد. سازمان امور مالياتي ضمن تشكر از اقدام هوشمندانه فعالان طلا و معتمدين بازار از طلافروشان خواست كه اجازه سوءاستفاده به افرادي كه به دنبال منافع شخصي و باندي خود هستند را ندهند و تأكيد كرد كه روند انجام امور مالياتي طلافروشان در موعدي كه اعلام خواهد شد و بر مبناي روال قانوني ادامه پيدا مي كند.
همچنين طلافروشان بازار تهران، با تهيه طوماري و انتخاب 4 نفر از معتمدان خود به طور مستقيم و خارج از روند اتحاديه طلا وارد عمل شدند تا بحث ماليات بر ارزش افزوده در مورد اين صنف را پيگيري كنند.
بنابراين گزارش؛ اين بيانيه كه به امضاي طلافروشان بازار تهران رسيد در پاساژهاي حكيم، هاشمي و ارديبهشت قرائت شد و طبق توافق فعالان بازار طلا قرار است 4 نفر از هيئت امناي پاساژها و معتمدان بازار طلا با ارائه آن به مسئولان به طور مستقيم پيگير مشكلات اين صنف باشند.
براساس اين گزارش؛ فعالان بازار طلا عدم نتيجه گيري رؤساي اتحاديه براي بحث مالياتي اين صنف را علت اقدام مستقيم خود به عنوان آخرين تلاش ذكر مي كنند.
اين گزارش مي افزايد؛ بازار طلاي پايتخت وارد دومين هفته ركود مي شود و اين روند باعث خستگي و اعتراض برخي از فعالان اين صنف شده است.
شايان ذكر است؛ برخي از رسانه هاي بيگانه خبرهايي مبني بر دستگيري چند نفر در بازار طلا را منتشر كردند كه منابع موثق در بازار اين اخبار را تكذيب مي كنند.
وزير امور اقتصاد و دارايي و رئيس سازمان امور مالياتي نيز با تشكر از يادداشت روشنگرانه و مستند كيهان چهارشنبه از توافق به دست آمده استقبال كردند.
مردم نيز ضمن قدرداني و تشكر از كيهان به دليل روشنگري پيرامون مافياي 6 نفره قاچاق طلا خواستار معرفي و برخورد قاطع دولت با اين گروه اندك كه در رأس قاچاق طلا هستند شدند. تلفن هاي روزنامه كيهان ديروز مشغول بود.
مردم در حالي كه از آمارهاي تكان دهنده ارائه شده در اين يادداشت و ارقام نجومي سوءاستفاده قاچاقچيان دانه درشت وطلا جواهر به شدت متعجب و عصباني شده بودند به كيهان گفتند: چرا با اين باند 6 نفره مافيايي فعال در قاچاق طلا برخورد نمي شود؟
همچنين يك منبع آگاه در گفتگو با خبرنگار كيهان از نگراني شديد باند مافيايي قاچاق طلا از يادداشت چهارشنبه كيهان خبر داد و گفت: اين باند 6 نفره كه از قضا بسياري از فعالان بازار طلا آنها را مي شناسند در پي افشاگري كيهان به شدت ترسيده اند و با برگزاري جلسات مشترك، در پي بررسي روند به وجود آمده شده اند.
شايان ذكر است، مديرمسئول كيهان، روز چهارشنبه در يادداشتي تحت عنوان «ايست! از بازرسي خبري نيست»، ضمن افشاي نيمه پنهان جريانات اخير بازار طلا، از قاچاق ساليانه 3672 ميليارد توماني طلا و جواهر از سوي 6 نفر از مافياي قاچاق طلا خبر داده و خواستار برخورد قاطع دولت، مجلس و دستگاه قضايي كشور با اين غارتگران بيت المال شده بود.

 



معاون وزير امور اقتصادي: قيمت دلار را هفته آينده به 1030 تومان مي رسانيم

معاون بانك و بيمه و شركتهاي دولتي وزير امور اقتصادي و دارايي گفت، قيمت دلار اكنون 1060 تومان است و در هفته آينده به 1030 تومان مي رسد.
«اصغر ابوالحسني»، با تشريح برنامه هاي دولت و بانك مركزي براي كنترل بازار ارز و طلا گفت: علت افزايش قيمت دلار تقاضاي كاذب در هفته گذشته بود. با اين حال ذخاير ارزي كشور بسيار مناسب است و هيچ نگراني در اين زمينه وجود ندارد زيرا ذخاير ارزي در 30 سال پس از انقلاب بهترين وضعيت را پيدا كرده است.
وي تصريح كرد: به دليل مديريت بانك مركزي و دولت نوسانات بازار ارز و طلا محدود شده و نرخ دلار تا پايان هفته جاري در بازار به 1060 تومان كاهش پيدا خواهد كرد.
او پيش بيني كرد: با توجه به ورود ارز به بازار و برنامه هاي كنترلي بانك مركزي دلار در هفته آينده به 1030 الي 1035 تومان برسد.
ابوالحسني با هشدار به سفته بازان در مورد ضرر آن ها تاكيد كرد: اين افراد بايد روند كاهش دلار را مورد توجه قرار دهند زيرا روند فعلي بازار به ضرر آن ها است و دولت هر مقدار ارز نياز باشد وارد بازار مي كند. من فكر مي كنم كه مردم عادي نبايد وارد بازار فعلي ارز و طلا شوند چون با ضرر مواجه خواهند شد.
وي درباره روند افزايش قيمت سكه گفت: در حال حاضر به اندازه كافي طلا در داخل كشور داريم؛ حجم عمده ذخاير كشور در قالب طلا است و با كم ترين دخالت دولت در بازار سكه، قيمت ها كاهش يافت.
معاون بانك و بيمه وزارت اقتصاد كه با ايسنا گفت وگو مي كرد، تاكيد كرد: بازار سياه در شرايط فعلي طبيعي است اما زماني كه سفته بازان متوجه شوند كه قيمت دلار رو به كاهش است، بازار سياه از بين مي رود و قطعا ورود بانك مركزي براي عرضه سكه و ارز در بازار موقتي نيست.
ابوالحسني با اشاره به تعطيلي مغازه تعداد معدودي از طلافروشان تصريح كرد: قانون براي همه يكسان است و نمي توان تبعيض قائل شد. اگر قانون براي گروهي اجرا نشود، به گروه هاي ديگر ظلم شده بنابراين برخي طلافروشان بايد به جاي اعتصاب به فعاليت خود ادامه دهند.

 



يك مسئول بانك مركزي ارز مورد نياز مسافران تامين مي شود

مدير اداره نظارت بر موسسات پولي غيربانكي بانك مركزي گفت؛ مسافران خارج از كشوري كه بليت سفرشان را ارائه كنند، مي توانند مقادير بيشتري ارز دريافت كنند.
«محسن عباسي» تاكيد كرد؛ اگر فردي مدركي در دست داشت كه نياز او را براي مقادير زياد ارز نشان بدهد، محدوديتي در ارائه خدمات به او وجود ندارد.
وي به مسافران توصيه كرد تا براي تهيه ارز مورد نياز خود بيشتر به سمت صرافي بانكها بروند زيرا آنها محدوديتي در ارائه دلار به مسافراني كه بليت ارائه كنند، ندارند.
عباسي كه با ايسنا گفت وگو مي كرد، درباره دليل ارائه محدود ارز به مشتريان در حد يك تا دو هزار دلار تاكيد كرد: در اين باره دو دليل وجود دارد؛ اول به خاطر اينكه از سوءاستفاده دلالان جلوگيري شود و دوم محدود بودن نقدينگي برخي صرافي هاي آزاد.
او ادامه داد: تمام شدن ارز در برخي از صرافي ها نه به دليل كمبود ارز در منابع بانك مركزي بلكه به خاطر سرمايه نقدي پايين برخي از آنهاست كه نمي توانند مقدار بيشتري از بانك مركزي تحويل بگيرند. همان طور كه شاهديم صرافي بانكها به دليل نقدينگي بالايشان مشكلي در تامين ارز از بانك مركزي ندارند.
عباسي نرخ امروز قيمت دلار در صرافي هاي مجاز و صرافي بانكها را 1070 تومان اعلام كرد و گفت: روند كاهشي قيمت دلار حتما فردا هم ادامه پيدا خواهد كرد و هفته آينده نرخ ارز باز هم كاهش خواهد يافت زيرا بانك مركزي معتقد است هنوز هم براي كاهش قيمت ارز جا هست.
مدير اداره نظارت بر موسسات پولي غيربانكي بانك مركزي تاكيد كرد: منابع غني بانك مركزي جاي هيچ گونه نگراني در زمينه تامين ارز و طلا باقي نمي گذارد.

 



با حضور رئيس جمهوري پس فردا انجام مي شود
آغاز عمليات احداث آزادراه حرم تا حرم و قطار برقي تهران - مشهد

وزير راه و ترابري از آغاز عمليات احداث آزادراه «حرم تا حرم» و قطار برقي تهران - مشهد، روز شنبه آينده با حضور رئيس جمهوري خبر داد.
حميد بهبهاني اظهار داشت: اين آزادراه به طول هزار كيلومتر، شش خطه و دو بانده است كه حرم حضرت معصومه(س) در قم را به تهران متصل مي كند و از تهران به سمت گرمسار، سمنان، سبزوار و مشهد مقدس ادامه مي يابد.
وي نقش توسعه آزادراه ها در كاهش تصادفات جاده اي را مهم ارزيابي كرد و افزود: هزينه ساخت اين آزادراه سه هزار ميليارد تومان برآورد شده است.
وزير راه و ترابري با اشاره به بار ترافيكي اين محور، تصريح كرد: كار ساخت اين آزادراه روز شنبه آينده به صورت ويدئو كنفرانس و با انفجار در محل هاي تعيين شده آغاز خواهد شد.
بهبهاني همچنين از آغاز ساخت قطار برقي مشهد در اين روز خبر داد و گفت: ساخت اين خط آهن كه شهرهاي اصفهان، قم، تهران و مشهد را به هم متصل مي كند، همزمان با آزادراه حرم تا حرم» آغاز مي شود.

 



رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت: اسقاط خودروهاي فرسوده با ابلاغ رئيس مجلس متوقف شد

رئيس ستاد حمل و نقل و سوخت كشور از توقف كامل اسقاط و جايگزيني خودروهاي فرسوده در كشور با ابلاغ رئيس مجلس شوراي اسلامي خبر داد.
محمد رويانيان افزود: با راي دفتر تثبيت لوايح مجلس شوراي اسلامي كه با امضاي رياست مجلس ابلاغ شده است، فرايند اسقاط خودرو در ايران كاملاً متوقف شد.
وي بااشاره به اين كه ظرف چهار سال گذشته 700 هزار خودرو فرسوده از رده خارج شد و بر اساس توسعه حمل و نقل عمومي مصوبه سال 86 مجلس شوراي اسلامي نوسازي خودروهاي فرسوده، بهسازي توليد و اخذ عوارض از خودروهاي پرمصرف وارداتي به دولت تكليف شده بود، گفت: براساس نامه اخير رئيس مجلس و حكم قطعي صادر شده، اخذ عوارض از خودروهاي پرمصرف و اسقاط يك تا سه خودرو به ازاي واردات هر خودروي خارجي از سوي ديگر اسقاط خودرو در ازاي توليد خودروهاي داخلي به طور كامل لغو شد كه به اين ترتيب تمام اعتبار مورد نياز براي اسقاط خودروها، كاميون ها، اتوبوس ها و تاكسي هاي فرسوده از بين رفت و تمامي طرح هاي اسقاط خودروهاي فرسوده متوقف شد.
رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور با اشاره به اينكه عوارض مذكور به نفع قشر محروم جامعه اخذ مي شد، گفت: از سوي ديگر اين عوارض موجب مي شد تا واردات خودروهاي پرمصرف به كشور كاهش يابد.
وي از رياست مجلس شوراي اسلامي خواست كه هر چه سريع تر در اين خصوص وارد عمل شده تا فرآيند اسقاط خودروهاي فرسوده مجدداً در كشور آغاز شود.
رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور به ايسنا گفت: در صورت ادامه روند فعلي شاهد حضور خودروهاي 50 تا 60 ساله در حمل و نقل عمومي و خودروهاي قديمي پرمصرف كه دو برابر خودروهاي نو، مصرف سوخت دارند و مرگ و مير بيش از پيشي را در تصادفات خودروها به دليل وجود خودروهاي قديمي شاهد خواهيم بود.
وي خاطرنشان كرد: بدين ترتيب بايد گفت با شرايط فعلي چرخ اسقاط و جايگزيني خودروهاي فرسوده كه به دليل مشكلات بانكي و صنعت خودروسازي به كندي پيش مي رفت به طور كلي پنچر شد!

 



اكونوميست: درآمدهاي ايران افزايش مي يابد

واحد اطلاعات اكونوميست در تازه ترين گزارش خود از كاهش هزينه ها و افزايش درآمدهاي دولت جمهوري اسلامي ايران در سال جاري خبر داد.
اكونوميست در گزارش خود آورده، هزينه هاي ايران از 8/25 درصد در سال گذشته به 4/24 درصد توليد ناخالص داخلي در سال جاري كاهش مي يابد.
در اين گزارش تصريح شده درآمدهاي دولت ايران در اين سال معادل 1/26 درصد توليد ناخالص داخلي خواهد بود، درآمدهاي دولت ايران در سال گذشته معادل 26 درصد توليد ناخالص داخلي برآورد شده است.به گزارش ايسنا، اكونوميست پيش بيني كرده هزينه هاي دولت طي سالهاي آتي نيز روند نزولي در پيش خواهد گرفت بطوري كه براي سال 90 هزينه 6/22 درصدي و براي سال 91 هزينه 4/20 درصدي از توليد ناخالص داخلي، اين روند در سالهاي 92 و 93 به ترتيب 18 و 1/16 درصد خواهد بود.

 



8 پيشنهاد وزير بازرگاني براي توسعه مبادلات بين ايران و بلاروس

وزير بازرگاني در مراسم آغاز به كار دهمين اجلاس كميسيون هاي مشترك همكاري هاي اقتصادي ايران و بلاروس، هشت پيشنهاد را براي همتاي خارجي خود جهت ارتقاي روابط و افزايش سطح مبادلات تا يك ميليارد دلار مطرح كرد.
مهدي غضنفري در اين اجلاس كه با حضور «الكساندر رادويچ» وزير صنايع بلاروس بر پا شد، لغو رواديد، نگاه جدي تر به توافقات حاصله در حوزه هاي استاندارد و گمرك، برگزاري نخستين كميته مشترك همزمان با نمايشگاه اختصاصي ايران در بلاروس طي دو ماه آينده را از جمله محورهاي پيشنهادي خود عنوان كرد.
وي سپس اظهار داشت: پيام اصلي دهمين اجلاس مي تواند رساندن روابط تجاري به حداكثر و مناسبات سياسي به حد اعتلا باشد و مهمترين شرط آن تصميم رهبران سياسي دو كشور براي تحت فشار قرار نگرفتن است.
وزير بازرگاني با بيان آنكه در زمان حاضر هيچ مشكلي ميان ايران و بلاروس در زمينه مبادلات تجاري، روابط اقتصادي و سياسي وجود ندارد، افزود: شايد برخي قدرت ها به فكر انزواي كشورها باشند اما وقتي دو دولت توسعه روابط را جزو اهداف خود قرار دهند، هيچ قدرتي نمي تواند مانع شود.
وي در بخش ديگري از سخنان خود ضرورت افزايش سطح مبادلات را مورد توجه قرار داد و عنوان كرد: هر چند پروژه هاي بسياري ميان دو كشور در حال اجراست و حجم قراردادهاي خدمات فني و مهندسي قابل توجه است، اما در حوزه مبادلات تجاري همچنان اعداد شايسته دو كشور نيست.
وزير بازرگاني سپس با بيان اينكه در 8 ماه سال جاري ميزان مبادلات ايران و بلاروس افزون بر 60 ميليون دلار بوده و پيش بيني مي شود تا پايان سال به 90 ميليون دلار برسد، افزود: تراز مناسبات به نفع بلاروس بوده و ضروري است تا با انجام برخي تمهيدات اين تراز به حد تعادل و قابل قبول برسد با توجه به اينكه كيفيت و قيمت كالاها نيز از اهميت بالايي برخوردار خواهد بود.
غضنفري با بيان اينكه هم اكنون جمهوري اسلامي ايران در توليد بنزين به خودكفايي رسيده و حتي زمينه صادرات آن نيز فراهم شده، انجام سرمايه گذاري مشترك را خواستار شد.
يكي ديگر از محورهاي مورد توجه غضنفري، بهره گيري حداكثري اتاق هاي بازرگاني دو كشور از ظرفيت هاي موجود بود زيرا كه به باور وزير بازرگاني هم اكنون اتاق ها آنچنان كه بايد از توانمندي هاي خود استفاده نمي كنند و انتظار مي رود از طريق اتاق مشترك فعاليت هاي پشتيبان صورت گيرد.
وي به برگزاري اجلاس هاي سالانه توسط وزراي دو كشور نيز اشاره كرد و گفت: به نظر مي رسد براي پيگيري پيشرفت برنامه ها معاونان وزرا هر شش ماه يكبار در نشست هايي مشترك روند مناسبات را مورد بررسي قرار دهند.
غضنفري با تصريح بر اينكه بيش از 12 پروژه جدي و ارزشمند علمي و فناوري كلان بين دو كشور در حال اجرا است، تصريح كرد: هم اكنون نزديك به 50 پروژه كوچكتر در حوزه علمي و فناوري بين دو كشور اجرا مي شود.
وي با اشاره به تحصيل 123 دانشجوي هاي تك در بلاروس گفت: اين تعداد بيانگر آن است كه علاوه بر جنبه هاي تجاري فعاليت هاي خوبي در حوزه علمي و فناوري صورت گرفته است. غضنفري برگزاري 10 اجلاس كميسيون مشترك، ديدار رؤساي جمهوري و بازديد از كشورهاي ديگر، افتتاح طرح ميدان نفتي جفير در آينده نزديك، برقراري پرواز مستقيم ميان دو كشور را سبب افزايش زمينه هاي همكاري برشمرد.
وي از افتتاح خط توليد كاميون در آينده نزديك در شهر تبريز، آغاز عمليات اجرايي چند پروژه خدمات فني و مهندسي سرمايه گذاران ايراني تا سقف يك ميليارد دلار در بلاروس، مذاكره براي انعقاد قرارداد و سرمايه گذاري بين سرمايه گذاران ايراني و دستگاه هاي مختلف براي مدرنيزه كردن كشت و صنعت بلاروس، احداث بيمارستانVIP در بلاروس، افتتاح كارخانه توليد مس با ظرفيت 25 هزار تن را از ديگر برنامه هاي در حال اقدام اعلام كرد. بنابراين گزارش، وزير صنايع بلاروس نيز در دهمين اجلاس كميسيون مشترك همكاري هاي اقتصادي جمهوري اسلامي ايران و بلاروس گفت: سطح مبادلات تناسبي با توانمندي هاي دو كشور ندارد.
الكساندر رادويچ در اين اجلاس اظهار داشت: هر چند حجم مبادلات در هشت ماه سال 2010 ميلادي 67 درصد رشد داشته اما با اجراي پروژه هاي متقابل مي توان آينده روشن تري را براي دو كشور ترسيم كرد.
وي با ابراز اميدواري از اينكه دهمين اجلاس كميسيون مشترك تحرك جديدي توسط شركت هاي ايراني به پروژه هاي بلاروسي ايجاد كند، از خط توليد مونتاژ سمند و پروژه مشترك شركت هاي ايراني كيسون و ديداس بعنوان نمونه هاي موفق سرمايه گذاري نام برد.
به گفته وزير صنايع بلاروس، اين كشور در مكانيزم انعقاد قرارداد سرمايه گذاري تمهيداتي را به سرمايه گذاران خارجي ارايه مي كند و هم اكنون نيز شركت هاي ايراني از اين موقعيت استفاده مي كنند.
رادويچ در بخش ديگري از سخنان خود با تقدير از پيشنهادات وزير بازرگاني براي توسعه مناسبات گفت: طبيعي است كه بايد استانداردها را با جديت بيشتري به پيش برد.

 



يك كارشناس اقتصادي بين المللي: آمريكا ديگر موتور محرك اقتصاد جهاني نيست

رئيس شوراي ملي اقتصادي آمريكا گفت، كسري بودجه در سال مالي منتهي به 30 سپتامبر به بيش از 3/1 تريليون دلار رسيده، كه اين افزايش كسري بودجه رشد اقتصادي آمريكا را تهديد مي كند.
«لاورنس سامرس» افزود: كسري بودجه مي تواند هزينه نرخ بهره را براي افرادي كه قصد خريد خانه و خودرو را دارند، افزايش دهد، كه اين مسئله نه تنها موجب حل مشكلات اقتصادي نخواهد شد بلكه رشد سنگين كسري بودجه و بدهي ها را در پي خواهد داشت.
اقتصاد جهاني نبايد روي مصرف كنندگان آمريكا تكيه كند
اقتصاد جهاني بايد در ساختارهاي خود تعادل مجدد ايجاد كند، زيرا آمريكا ديگر نمي تواند تنها موتور محرك اقتصاد جهاني باشد.
به گزارش خبرگزاريها، با توجه به نزديك شدن به انتخابات ميان دوره اي كنگره جمهوري خواهان و دمكراتها، رقابت شديدي را براي پيروزي در انتخابات آغاز كرده اند، كه همين امر باعث كسري بودجه و بدهي هاي دولتي كه از مهمترين چالشهاي اقتصادي آمريكا است، دامن زده شده است.
رئيس بانك مركزي اسپانيا اوضاع اقتصادي كشورش را خطرناك دانست
«ميگل آنخل فرناندز» رئيس بانك مركزي اسپانيا با اعتراف به خطرناك بودن اوضاع مالي اين كشور، بر لزوم تهيه طرحي از سوي دولت براي مقابله با تغييرات احتمالي در روند اوضاع اقتصادي تاكيد كرد.براساس گزارشهاي منتشره، ميزان بدهي ايالتهاي مختلف اسپانيا در پايان سال 2009 ميلادي نسبت به سال قبل از آن 8/25 درصد افزايش داشته كه در سال جديد بطور مداوم نسبت رو به افزايش است.
ادامه بحران كسري بودجه در يونان
دولت يونان اعلام كرد قصد دارد با اجراي برنامه هاي رياضت اقتصادي و كاهش هزينه هاي بودجه كسري بودجه خود را تا پايان سال 2011 به كمتر از هفت درصد توليد ناخالص داخلي برساند.
كسري بودجه يونان تا پايان امسال به 8/7 درصد توليد ناخالص داخلي خواهد رسيد كه بر همين اساس نرخ بيكاري در سال 2011 به بيش از 5/14 درصد و در سال 2012 به بيش از 15 درصد خواهد رسيد.
كاهش شديد رشد اقتصادي منطقه يورو
موسسه آمار اروپا يورو استات در تازه ترين گزارش خود اعلام كرد رشد اقتصادي منطقه يورو طي ماه سپتامبر در پي افزايش گرانيها نسبت به وضعيت اقتصادي اسپانيا و ايرلند بشدت كاهش داشته است.
به اعتقاد كارشناسان اقتصادي رشد اقتصادي منطقه يورو (16 كشور) از يك درصد در سه ماه دوم 2010 به كمتر از
6/0 درصد در سه ماه سوم كاهش خواهد يافت.
85 ميليون فقير
در اتحاديه اروپا
از هر شش شهروند اروپايي يكنفر در فقر به سر مي برد و شمار كل فقراي اتحاديه اروپا هم اكنون بالغ بر 85 ميليون نفر است.فقر ناشي از بحران اقتصادي نه تنها بر شرايط اجتماعي كه بر شرايط سياسي اتحاديه اروپا نيز سايه افكنده است بگونه اي كه كشورهاي اروپا هرچند وقت يكبار شاهد اعتصاب گسترده اند.

 



دهمين نمايشگاه بين المللي صنعت با حضور رئيس جمهورگشايش يافت

دهمين نمايشگاه بين المللي صنعت تهران با حضور رئيس جمهور گشايش يافت.
دهمين نمايشگاه بين المللي صنعت تهران با حضور محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري گشايش يافت.
به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، در مراسم افتتاحيه علي اكبر محرابيان وزير صنايع، مهدي غضنفري وزير بازرگاني، جمعي از صاحبان صنايع، سفيران كشورهاي خارجي در ايران، رئيس كميسيون اقتصادي مجلس و تني چند از نمايندگان حضور دارند.
در دهمين نمايشگاه بين المللي صنعت تهران 25 كشور خارجي از جمله تركيه، روماني، چين، مالزي، آلمان، فرانسه، ايتاليا، انگليس، اسپانيا، هلند، استراليا و ژاپن در بخش هاي تجهيزات، ماشين آلات صنعتي، خدمات فني و مهندسي، اتوماسيون اداري و نشريات تخصصي شركت كردند.
در اين نمايشگاه كه در فضاي 22 هزار و 569مترمربع برگزار مي شود 309 شركت خارجي حضور دارند.
همچنين در دهمين نمايشگاه بين المللي صنعت تهران 475 شركت داخلي حضور دارند و ميزان تقاضا نسبت به سال گذشته 14 درصد رشد داشته است.
دهمين نمايشگاه بين المللي صنعت تهران از 14 مهرماه به مدت 4 روز در محل نمايشگاه هاي بين المللي تهران برگزار مي شود.

 



اعلام شماره جديد كالا بر گ روغن نباتي

ساكنين تهران مي توانند از امروز با ارايه كالابرگ 568 شهري روغن دريافت كنند.
سيدعليرضا شجاعي سخنگوي وزارت بازرگاني در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: به منظور جلوگيري از افزايش غيرمنطقي قيمت ها و حفظ امنيت غذايي خانوارها در آستانه اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها، توزيع كالابرگ جديد روغن نباتي، شكر و برنج به تصويب كارگروه كنترل بازار رسيده و با سقف هزينه اين اقلام تا سه هزار ميليارد ريال، اين مصوبه از سوي معاون اول رئيس جمهور براي اجرا به وزارت بازرگاني ابلاغ شده است.
وي افزود: كالابرگ شكر نيز اواخر آبانماه اعلام مي شود و نحوه توزيع آن نيز مانند روغن به صورت مرحله اي و استاني خواهد بود.به گفته او اين شكرها در بسته هاي هزار و 200 گرمي توزيع مي شوند و هنوز قيمت آن ها مشخص نشده است.سخنگوي وزارت بازرگاني درباره كالابرگ برنج نيز كه پيش از اين معاون وزير بازرگاني تصريح كرده بود كالابرگ برنج چون در فصل برداشت برنج هستيم، اعلام نمي شود، متذكر شد: پس از زمان برداشت برنج، كالابرگ برنج در اواخر بهمن ماه و يا اوايل اسفندماه اعلام خواهد شد.شايان ذكر است: ساكنين تهران مي توانند از امروز با ارايه كالابرگ 568 شهري مرحله سيزدهم هر نفر 900 گرم روغن نباتي دريافت كنند.
اعتبار اين كالابرگ 2 ماه است.

 



معاون سازمان حمايت خبر داد
برخورد شديد با فروشندگاني كه از فروش كالا خودداري مي كنند

در پي ممانعت برخي از فروشندگان واحدهاي عرضه كننده لوازم خانگي از فروش كالاهاي خود به بهانه نداشتن قيمت، معاون سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان اعلام كرد كه با اين فروشندگان برخورد خواهد شد.
برخي از واحدهاي عرضه كننده لوازم خانگي در چند روز اخير دست به اقدام جديدي در زمينه به فروش نرساندن كالاهاي خود زده اند و با اتصال اطلاعيه هايي به در واحدهاي خود اعلام كرده اند كه فعلا فروشي ندارند.
بهانه اين فروشندگان از امتناع از فروش كالا، نداشتن قيمت عنوان شده است. معاون بازرسي و رسيدگي به تخلفات سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان در واكنش به اين اقدام اعلام كرد اين اقدام تخلف است.
جواد تقوي در گفت وگو با ايسنا با تاكيد بر اين كه امتناع از عرضه كالا تخلف است، تصريح كرد: از آنجايي كه اين كار تخلف محسوب مي شود، با فروشندگاني كه از عرضه يا فروش كالاهاي خود امتناع كنند، برخورد خواهد شد.
وي متذكر شد: سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان نيز اين موضوع را حتما پيگيري خواهد كرد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14