(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 15 مهر 1389- شماره 19758

پرورش كودكاني منضبط
شوهر زودرنج من!...
شامپوي مناسب موي شما
زماني براي انتخاب
تخمدان مصنوعي براي كمك به زنان تحت شيمي درماني
آب بنوشيد تا پوستي
جوان و شفاف داشته باشيد
عوارض كيف هاي سنگين دانش آموزان
عصباني ها كاهو بخورند
زنجبيل مسكن دردهاي ماهيچه اي
كابوس هاي شبانه
در روزهاي پاياني بيماران سرطاني را به منزل بياوريد



پرورش كودكاني منضبط

پرورش كودكاني منضبط مهارت مهمي است كه تمام والدين بايد آن را فرابگيرند. انضباط مترادف با مجازات نيست برعكس انضباط يعني نشان دادن راه درست، احترام به حقوق ديگران و تشخيص رفتار مناسب و هدف از آن پرورش كودكاني منضبط است كه احساس محبوب بودن و امنيت مي كنند، داراي اعتماد به نفس بالايي هستند، مي دانند چگونه به كنترل خشم خود بپردازند و با هر مسئله كوچكي خود را نمي بازند. اگر در آموختن نظم به كودك خود دچار مشكل شده ايد بايد بدانيد كه هميشه هم شما مقصر نيستيد. شخصيت و قدرت يادگيري كودكان با يكديگر تفاوت دارد و بايد در مقابل هر كدام از آنها به روش خاصي متوسل شد. بايد بدانيد طريقه رفتار شما بر رفتار كودكتان تأثير زيادي دارد. اگر در مقابل رفتار پرخاشگرانه فرزند خود تسليم شويد او دست از رفتارش برنمي دارد؛ زيرا مي داند شما سرانجام تسليم او خواهيد شد (حتي اگر به ندرت تسليم شده باشيد) در عوض اگر قاطعيت و ثبات داشته باشيد كودكتان متوجه مي شود كه مقاومت فايده اي ندارد؛ زيرا سرانجام بايد كار مورد نظر را انجام دهد. هر چند برخي از كودكان در صورت طفره رفتن از انجام دستورات- حتي براي چند دقيقه هم كه شده- احساس پيروزي مي كنند.
ثبات داشته باشيد
در رفتارخود ثابت قدم باشيد. تمام كساني كه به نحوي با كودكان سروكار دارند بايد اين نكته را رعايت كنند.
كاملا طبيعي است كه كودكان در برابر محدوديت ها مقاومت به خرج دهند ولي اگر شما ثبات نداشته باشيد آنها براي ادامه رفتارهاي ناهنجار خود ترغيب مي شوند.
آرامش خود را حفظ كنيد
آرامش خود را حفظ كرده و در برابر رفتار ناهنجار كودك خود از كوره در نرويد. از فرياد كشيدن خودداري كنيد؛ زيرا با اين كار كودك ياد مي گيرد كه در صورت نرسيدن به اهداف خود به اين شيوه متوسل شود.
اگر احساس كرديد كه مشكل پيش آمده بسيار ناراحت كننده است براي بازيافتن آرامش خود چند نفس عميق بكشيد و مدتي صبر كنيد.
از انتقاد بيش از حد بپرهيزيد
طوري رفتار كنيد كه كودكتان بفهمد هر چند از رفتار بد او ناراحت هستيد ولي همچنان به وي علاقه زيادي داريد.
تحسين بيش از حد ممنوع
لزومي ندارد كودك خود را مدام مورد تحسين قرار دهيد به خصوص براي انجام كارهاي روزانه؛ زيرا اين كار از تأثير حرف هاي شما مي كاهد.
بر روي نكات منفي تمركز نكنيد
بر روي نكات منفي تأكيد نداشته باشيد. به عنوان مثال به جاي گفتن: «دلم مي خواهد براي يك بار هم كه شده بدون اينكه من حرفي بزنم لباس هايت را مرتب كني» خيلي بهتر است كه از اين جمله استفاده كنيد: «دلم مي خواهد تمام لباس هاي خودت را مرتب كني.»
تنبيه بدني هرگز
يادمان باشد كتك زدن هرگز نتيجه مثبتي نداشته و موجب عصبانيت و پرخاشگري كودكتان مي شود.
جايزه فراموش نشود
فراموش نكنيد به خاطر رفتار خوب فرزندتان او را مورد تمجيد قرار داده و به وي جايزه بدهيد.
جايزه بله، رشوه هرگز
جايزه هديه اي است كه كودك شما پس از انجام كار خوب مي گيرد، درحالي كه رشوه قبل از انجام كار داده مي شود تا او انگيزه لازم را به دست آورد.
از دادن رشوه به كودكتان جدا خودداري كنيد.
الگو
براي فرزند خود الگوي مناسبي باشيد و با رفتار خود به او درس هاي لازم را بياموزيد.
و مهمتر از همه اينكه محيطي فراهم كنيد كه كودكتان در آن احساس امنيت و محبوب بودن كند.

 



شوهر زودرنج من!...

تا به حال گفته مي شد كه خانم ها حساس و نازك نارنجي هستند؛ اما انگار دامنه اين حساسيت ها وسيع تر شده و مردان امروزي هم حساس شده اند.
آنها نسبت به نسل گذشته زودرنج تر شده، سريع تر تحت تأثير قرار گرفته و واكنش نشان مي دهند. حتي در بعضي موارد رفتارهاي غيرقابل پيش بيني نيز از آنها ديده مي شود.
اين مسئله شايد كمي عجيب به نظر برسد، اما بسياري از خانم هاي جوان نمي دانند در برابر اين رفتارهاي همسرشان چه واكنش مناسبي نشان دهند. اگر شما هم جزو اين گروه هستيد، تا پايان اين مقاله با ما همراه باشيد:
«عزيز كمي چاق نشدي؟»، «مي دوني چيه، شوهر دوستم خيلي خوش قول و وقت شناسه»... شايد باورتان نشود، اما گفتن همين جملات ساده و معمولي هم ممكن است چهره همسرتان را درهم ببرد. ممكن است ناراحت شده يا حتي قهر كرده و چند روزي هم لب از لب باز نكند. علاوه بر اين رفتار منزوي گونه، گاه حساسيت و آسيب پذيري، آنها را به سمتي پيش مي برد كه مشكل را به تمام جوانب بسط مي دهند. هر تذكر يا رفتاري را منفي قلمداد مي كنند كه معمولا نيز اشتباه بوده و خشم يا قهر و ترشرويي را به همراه دارد. اين برخوردها درست مانند زماني كه از آنها انتقاد شده يا مورد كم توجهي و بي احترامي قرار مي گيرند، است.
نياز به ابراز وجود
آقايان تمايل دارند كه هميشه مورد توجه باشند، ديگران از آنها تعريف و تمجيد كنند و وقتي به سر و وضعشان مي رسند، بقيه اين آراستگي را ببينند. البته اين مسئله در همه مردان به يك شكل نمود پيدا نمي كند.
آراستگي ظاهر براي آنها بسيار بااهميت است و اگر به اين نياز پاسخ داده نشود، آنها را به سمت آسيب پذيري خود شيفتگانه پيش مي برد.
از طرفي مردان نسبت به تغييرات برگشت پذير ظاهر خود مانند كوتاه كردن موها، ريش و... نيز توجه دارند و منتظر هستند تا هميشه از ديگران برتر باشند. اما بايد گفت كه آگاهي نسبت به اين مسئله در آنها كم و بيش فرق مي كند.
مسائل آزاردهنده مردان
در سپتامبر سال 2009 در يكي از سايت هاي اينترنتي، پرسشي مطرح شد با اين مضمون: «من از... رنجيده مي شوم.» 6050 نفر به اين سؤال پاسخ دادند. سپس پاسخ هاي مردان مورد ارزيابي قرار گرفت:
¤ فيزيك بدني: 29درصد
¤ شيوه حضور در اجتماع: 18درصد
¤ عقايد (سياسي، مذهبي): 11درصد
¤ تصميم گيري هاي شغلي: 32درصد
¤ آگاهي و شناخت: 10درصد
نتايج به دست آمده گوياي اين است كه آقايان نسبت به برخي موضوعات نگراني دارند.
نكته ديگري كه در اينجا بايد خاطرنشان كنيم اين است كه معمولا خانم ها وقتي مي بينند همسرشان به آرايش جديد و لباس زيباي آنها توجهي ندارد، از كوره در مي روند. اين حالت فقط مختص خانم ها نيست؛ بلكه گاه بعضي از مردان نيز از همين مسائل دلخور و ناراحت مي شوند.
نياز به اعتماد به نفس
يكي ديگر از خصوصيات رفتاري مردان كه گاه خيلي ساده از كنار آن رد مي شويم، احساس نشان دادن برتري ها و قدرت خود در قبال كارها و اعمالشان است. درواقع بيش از آن نشان دادن خصوصيات خود، به اين موضوع توجه دارند. معمولا شغل جايگاهي است كه فرد مي تواند توان خود را در اين مورد به نحو احسن به كار گيرد و به بهترين شكل برتري خود را به ديگران ثابت كند. اين خصلت از گذشته هاي دور در مردان بوده و تا امروز نيز همچنان ادامه دارد!
نكته ديگري كه بايد خاطرنشان كنيم اين است كه خانم ها نسبت به بحث و درگيري هاي روزمره چندان تحت تأثير قرار نمي گيرند و از طرفي نيز اهميت كمي براي اين موضوع قائلند. گاه حتي بدجنسي به خرج مي دهند و ترقي و پيشرفت اجتماعي شوهر بهترين دوستشان را نيز مرتب به همسرشان گوشزد مي كنند. در اين حالت بدون اينكه واقعا بخواهند، تيري را به سمت حساسيت و زودرنجي همسرشان رها كرده اند.
بزرگ جلوه دادن خود
مي توان گفت كه منشا برخي از زودرنجي ها، خودخواهي و تكبر است. رفتار خانم ها با همسران معمولا به گونه اي است كه آقايان نسبت به خودشان بسيار اعتماد پيدا مي كنند، گاه حتي دمدمي مزاج شده و به خاطر موقعيت عالي از حضور در اجتماع بسيار احساس خرسندي مي كنند. اگر به احترام هميشگي در محيط كار و كلا بيرون از منزل عادت كنند، از كمترين بي توجهي از طرف همسر ناراحت شده و برداشت بدي از آن خواهند داشت.
از پس زودرنجي ها برآييد!
گام نخست؛ شناخت حساسيت ها
براي عبور از يك منطقه مين گذاري شده، شرط اول تمايل و شجاعت عبور از آنجاست، اما شناخت شيوه صحيح نيز بسيار اهميت دارد. اگر روي اين طرز فكر پافشاري كنيم كه «نه، من فرد حساسي نيستم»، تغيير اين رفتار بسيار مشكل خواهد شد. اما برعكس، اعتراف و بيان اين حالات به رها شدن از افكار آزاردهنده بسيار كمك مي كند.
مي توانيد همسرتان را متقاعد كنيد تا در اين زمينه با شما درددل كند و تصميم بگيرد با كمك شما مشكل را برطرف كند.
قبل از هر چيز؛ لطف و مهرباني
نقش روانشناس را براي شريك زندگي بازي نكنيد. بپذيريد كه اخلاق امروز هر يك از ما ريشه در گذشته دارد. يكي از نكات مهم اين است كه آسيب هاي لغزش احتمالي را بشناسيد تا از آنها پيشگيري كرده يا كمترشان كنيد. وقتي احساس مي كنيم كه پيام ما برداشت منفي براي شنونده در پي دارد، بايد طوري آن را اصلاح كنيم كه او اطمينان خاطر پيدا كند.
قدم بعدي؛ به همسرتان ارزش دهيد!
بهترين روش براي از بين بردن احساسات منفي، قرار گرفتن در وضعيت روحي سازنده و حتي مثبت است. طوري بايد رشته اين افكار را پاره كنيد كه ديگر ارتباط مزمن گذشته شكل نگيرد. هر چقدر اين افكار به سراغ فرد بيايد، باز هم بايد با آنها مقابله كرد. در اين زمينه، شايد عاقلانه ترين راه اين باشد كه لحن ارتباطي را تغيير داده و به دنبال اين باشيد كه به همسرتان ارزش دهيد. به خصوصيات او توجه داشته باشيد و انتخاب هاي او چه در زمينه شغلي و چه در موارد ديگر را تحسين كنيد.
شيوه توجه نوين شما به همسرتان، باعث مي شود تا حساسيت خود نسبت به نظر ديگران را بشناسد و از شر آنها رها شود. هر چه رفتار جدي تر باشد، مفيدتر است و شانس بيشتري دارد تا احساساتش را بروز داده و به خوبي بر اين مشكل غلبه كند.
ترجمه از نسيبه رجبي

 



شامپوي مناسب موي شما

به گفته يك متخصص پوست، عصاره هاي گياهي كه به صورت شامپو فرموله و مصرف مي شود داراي عملكرد بهتري هستند.
شامپوها به سه دسته معمولي، درماني و تركيبي تقسيم مي شوند. تمامي شامپوها داراي يك فرمول ثابت هستند كه براساس نوع مو، تركيبات خاصي به آنها اضافه مي شود كه موهايي با جنس خشك را نرم و موهايي با جنس چرب را معمولي مي كنند.
سورفكتان ها تركيب اصلي شامپوها هستند كه با توليد كف، يون هاي مثبت را جذب و يون هاي منفي زائد را دفع مي كنند كه باعث پاك شدن موها و كم كردن التهاب و خارش پوست سرمي شوند. شامپوهاي با غلظت بالايي از سورفكتان ها ضمن ايجاد كف زياد در هنگام شستشو، التهاب و خارش پوست سر و ناراحتي هاي پوستي را به دنبال دارند.
شامپوهاي معمولي ضمن شستشو، تميزي و از بين بردن چربي ها باعث نرمي و لطافت و براق شدن موها مي شوند كه براي شستشوي هر مو و استفاده روزانه مناسب هستند.
شوره سر
پوست سر محيطي است كه از تجمع بسياري از غدد چربي تشكيل شده است به اين منظور شستشوي پوست و موي سر بسيار مهم است. علاوه بر اين غدد، قارچ هايي هم به طور معمول در سطح پوست سر هستند كه در بعضي موارد مي توانند باعث ايجاد التهاب يا همان شوره سر شوند. اين قارچ ها در پوست هاي بسيار چرب حالت اگزمايي به وجود مي آورند كه باعث ناراحتي هاي پوستي مي شود.
شامپوهاي درماني براي مهار قارچ هاي سر و كاهش شوره پوست سر به كار برده مي شوند. اين شامپوها زير نظر پزشك و تا زمان رويت علائم التهاب قابل استفاده هستند و در طول مدت درمان، بهتر است بيمار براي جلوگيري از مقاومت قارچ ها، شامپوي مورد استفاده خود را هر چند ماه يكبار عوض كند.
در شامپوهاي تركيبي علاوه بر سورفكتان ها، تركيباتي براي كنترل ph به آنها اضافه مي شود كه شامپوهاي به اصطلاح 2 در 1 يا 2 در 3 يعني شامپوهايي حاوي مواد حجم دهنده، ويتامينه و نرم كننده جزء اين دسته از شامپوها هستند.
باور غلط
در يك بار استحمام كردن در هر دو يا چند بار شستشوي موها فقط بايد از يك شامپو استفاده كرد. استفاده از شامپوهاي متعدد در هر بار استحمام كردن باعث چسبندگي موها و تداخل مواد شامپوها مي شود.
شامپوهاي نرم كننده
اين دسته از شامپوها قابليت پاك كنندگي بالايي ندارند و تا حدي باعث كدر شدن رنگ موها مي شوند. استفاده روزانه از نرم كننده ها توصيه نمي شود، چرا كه بايد به ساختمان مو فرصت داد كه مواد اين شامپو را جذب كند. نرم كننده ها به سطح مو مي چسبند.
وي جنس مو، محيط كار و محل زندگي را كه در ميزان چربي پوست سر تأثير دارند از نكات مورد توجه در شستشو دانست و گفت: آب با دماي ولرم بهترين آب براي شستشو است و تعداد دفعات شستن موها بستگي به چربي مو و محل زندگي افراد دارد.
شامپو با عصاره گياهي
عصاره هاي گياهي بهتر است خالص و به تنهايي استفاده نشود، حتي در مورد كتيرا كه يك نرم كننده طبيعي است، استفاده بيش از حد توصيه نمي شود. عصاره هاي گياهي هنگامي كه فرموله مي شوند و به صورت شامپو مصرف مي شوند داراي عملكرد بهتري هستند.
شستشو بايد به طور منظم صورت گيرد و در هنگام استحمام خشونت و شستشوي بيش از حد باعث كنده شدن و ريزش موها مي شود. همچنين استفاده كردن از شانه به جاي برس بهترين وسيله براي مرتب كردن موها هستند.

 



زماني براي انتخاب

داري در يك جاده كوهستاني رانندگي مي كني. در حال مسافرت كردن هستي. در حين رانندگي ناگهان چيزي از دور در جاده توجهت رو به خودش جلب مي كنه. جلوتر كه مي ري تشخيص مي دي كه انگار يه نفر روي زمين افتاده.
داره توي خون دست و پا مي زنه. انگار تصادف كرده و راننده ضارب رهاش كرده. دست و پاتو گم مي كني. با ترس فكر مي كني بايد چي كار كني؟
واكنش يك:
به دور و برت نگاه مي كني. هيچ كس در جاده حضور نداره. با خودت فكر مي كني احتمالا تا نزديكترين بيمارستان بايد راه زيادي باشه و ممكنه اون شخص دوام نياره. در اين صورت چه اتفاقي مي افته؟
چه جوري بايد ثابت كني تو باهاش تصادف نكردي؟ هميشه شنيدي كه مي گن راننده هايي كه مصدوم هاي تصادفات رو به بيمارستان مي رسونن دچار دردسر مي شن.
يعني تو ممكنه يه عمر تاوان خطايي كه يكي ديگه مرتكب شده رو پس بدي؟
حتي در بهترين حالت اگه زنده بر سونيش بيمارستان و حالش خوب هم بشه احتمالا بايد حداقل حدوداً يك ماه درگير كارهاي كلانتري و بيمارستانش باشي. چه برسه به اينكه شايد اين شخصي كه به اين شدت آسيب ديده يا در مسير بيمارستان يا داخل بيمارستان نهايتاً بعد از چند روز تموم كنه.
خوب پس تو چرا خودت رو درگير كني؟ تو وظيفه اي نداري. اين وظيفه اون كسي بوده كه باهاش تصادف كرده. حالا تو ثواب نجات دادن اين آدمو نبري نمي شه؟ تازه احتمالا چند دقيقه ديگه بعد از تو ماشين هاي ديگه اي هم از اونجا رد مي شن.
ثواب نجات دادن اين آدمو مي بخشي به اونا و پاتو مي گذاري روي گاز و به سرعت از محل حادثه دور مي شي. تمام مسير رو با ترس و لرز رانندگي مي كني و مرتب اون صحنه از جلوي چشمات رد مي شه. سعي مي كني بهش فكر نكني اما صدايت در درونت هست كه تو رو نكوهش مي كنه.
چند روزي كه مسافرت هستي بهت زهر مي شه. سعي مي كني ديگه همه چيز رو فراموش كني و خوش بگذروني اما نمي توني. نمي توني خودتو به شاد بودن بزني. يه نقطه تاريك در ذهنت وجود داره كه نمي توني ناديده بگيريش. سعي مي كني به خودت بقبولوني كه ديگه همه چيز تموم شده. ديگه چند روز گذشته. اگه قرار بوده مرده باشه مرده. اگه قرار بوده كسي رسونده باشدش بيمارستان رسونده.
اما مي بيني كه تموم نشده. ندايي از درونت همه اش اينو تكرار مي كنه كه داري خودتو توجيه مي كني تو از وظيفه ات فرار كردي. تو پرونده ات رو پيش خدا سياه كردي.
وجدان هيچ وقت دست از سر آدم برنمي داره. سرشو هيچ جوري نمي شه گرم كرد داد مي زنه و داد مي زنه. سال هاي سال اين نقطه تاريكي كه در ذهنت ايجاد شده آزارت مي ده و هرازچندگاهي تصوير اون شخص برات زنده مي شه. يعني چه بلايي به سرش اومده؟
اين آزار فرسوده ات مي كنه و مي شه يه غل و زنجير هميشگي به دست و پات. مي شه يه بار سنگين روي شونه ات كه كاري نمي توني براش انجام بدي. آرزو مي كردي كه اي كاش مي تونستي اين غل و زنجير رو از دست و پات باز كني اما نمي شه.
واكنش دو:
به دور و برت نگاه مي كني. هيچ كس در جاده حضور نداره. بايد چه كار كني؟ به امان خدا ولش كني؟ مگه مي شه؟
وجدانت هرگز بهت اجازه چنين كاري رو نمي ده يه لحظه به ذهنت خطور مي كنه: اگه سوار ماشينش كني چه مي شه؟ نكنه...
سريع اين فكر رو از خودت دور مي كني. مهم نيست چي مي شه. تو بايد در هر صورت كار درست رو انجام بدي. در اين صورت حتما خدا بهت كمك مي كنه. هميشه اينو گفتي كه هيچ وقت خدا نمي گذاره كسي كه مي خواد كار خير انجام بده ضرر كنه. و حالا وقت عمل كردن فرا رسيده.
در هر صورت مهم اينه كه خودت و خدا از اين كار راضي باشيد.
به خدا توكل مي كني و شخص آسيب ديده رو روي صندلي عقب ماشينت مي گذاري و خودتو به شهر مي رسوني.
خوشبختانه بيمارستاني در همون حوالي وجود داره. در بيمارستان ازت پرس و جو مي كنن كه آيا تو باهاش تصادف كردي؟ و تو داستان رو تعريف مي كني. يكي دو روز در پاسگاه و اين طرف و اون طرف درگير اين موضوع هستي. اما بعد از چند روز مصدوم با رو به بهبود رفتن و به دست آوردن حواسش توضيح مي ده كه با چه ماشيني و چه جوري تصادف كرده و تو رو بي گناه تشخيص داده و رهات مي كنن.
چند روز باقي مونده مسافرتت رو راضي و خشنود از كار خيري كه انجام دادي خوش مي گذروني. يه حس غرور و رضايت درونت رو پر كرده.
سال ها مي گذره و تو هميشه اين داستان رو با افتخار تعريف مي كني و در زندگيت تبديل به يك نكته مثبت مي شه...
كجايي؟ به چه فكر مي كني؟ عجله كن! حالا كه آخر هر كدوم از اين دو راه رو ديدي يكيشو انتخاب كن. فقط هرگز فراموش نكن وقتي مي خواي پاتو در ابتداي يك راه بگذاري حتما به آخرش نگاه كني.
مليكا بهزادي

 



تخمدان مصنوعي براي كمك به زنان تحت شيمي درماني

گروهي از دانشمندان آمريكايي با هدف يافتن راه حلي براي مشكل ناباروري به ويژه در زنان تحت شيمي درماني موفق شدند اولين تخمدان مصنوعي را ايجاد كنند.
محققان دانشگاه براون و بيمارستان زنان و كودكان رود آيلند آمريكا اين تخمدان مصنوعي را ايجاد كردند.
اين وسيله محيطي مناسب براي رشد و بلوغ تخمك ها خواهد بود و به اين ترتيب مي تواند بسياري از مشكلات ناباروري مربوط به ناتواني تخمدان ها براي پرورش تخمك ها را حل كند.
«اين تخمدان مصنوعي به صورت سه بعدي و با بافت هاي ساخته شده از سلول هاي سه گانه ايجاد شده است.»
اين تخمدان مصنوعي در تمام موارد ناباروري شامل درمان و يا پيشگيري از آن به ويژه در زنان مبتلا به سرطان كه تحت شيمي درماني هستند كاربرد دارد.
اين اندام مصنوعي جديد مي تواند به بسياري از زناني كه از اين آسيب ها رنج مي برد كمك كند به طوري كه پزشكان مي توانند براي محافظت از تخمك هاي بيمار و رشد و كشت آنها از اين تخمدان مصنوعي استفاده كنند.

 



آب بنوشيد تا پوستي
جوان و شفاف داشته باشيد

كارشناسان و متخصصان پوست درانگليس تاكيد مي كنند كه نوشيدن آب واقعا مي تواند چروكهاي پوستي را از بين ببرد.
نوشيدن روزانه حداقل هشت ليوان آب واقعا باعث زيبايي و شادابي پوست مي شود.
به گفته پـزشكان، مصرف هشت ليوان آب در روز، پوست را شفاف و جوان مي كند، لكه هاي پوست را از بين مي برد، چروكهاي پوست را كاهش مي دهد و سبب مرطوب ماندن پوست از درون به بيرون مي شود.
تحقيقات يكماه بر روي زنان نشان داد: زناني كه دراين مدت آب نوشيده بودند، 19 درصد و زناني كه آب معدني حاوي املاح طبيعي مصرف كرده بودند 24درصد شاهد كاهش چين و چروكهاي پوستي روي صورت خود بودند.

 



عوارض كيف هاي سنگين دانش آموزان

سنگيني كيف مدارس آسيب به قوسهاي ستون فقرات، عروق و اعصاب اندامهاي دانش آموزان وارد مي كند.
براساس تحقيقات انجام شده دركشور بيش از 18 درصد كودكان از سنگيني كيف مدارس ناراحت هستند و 12درصد از آنها كيفي با بيش از 10 درصد وزنشان حمل مي كنند و اين در حالي است كه وزن كيف دانش آموزان نبايد بيش از 10 درصد وزن آنها باشد.
تحقيقات نشان مي دهد كيف دختران از كيف پسران سنگين تر و دانش آموزاني كه كيف سنگين حمل مي كنند 16 درصد از درد پشت، 38 درصد از درد شانه و 29 درصد از درد دست شكايت دارند.
اين مسئله مي تواند به رشد دانش آموزان صدمه زده و در رفتار آنان كه بايد درنهايت آرامش مطالعه كنند، مشكلاتي ايجاد كند.
فراموش نكنيم كيف ارتباط مستقيمي با سلامتي دانش آموز دارد كه بنا به نظر اكثر متخصصان، كوله پشتي در صورت استفاده درست، بهترين وسيله حمل كتاب مدرسه است.
وزن كيف به صورت متقارن بين هر دوشانه تقسيم مي شود، بنابراين كوله پشتي داراي يك بند، تفاوتي با كيف دستي ندارد.
درخصوص استفاده از كوله پشتي لازم است عرض بندهاي آن كمتر از پنج سانتيمترنباشد، در بالاتر از حد مناسب قرارنگيرد، روي باسن نيفتد و همچنين توسط بند سوم درناحيه كمر بسته و اگر به جاي كوله پشتي، از كيف دستي استفاده مي شود لازم است دسته آن خشك نباشد.
استفاده از كيف كوچك دستي جداگانه جهت قراردادن لوازمي مثل خوراكي؟ مدادپاكن و ساير لوازم مصرفي كه مي تواند موجب كاهش بخشي از وزن كيف شود و كودك به خاطر برداشتن لوازم كوچك و مصرفي مجبور نباشد كوله پشتي را باز كند.

 



عصباني ها كاهو بخورند

كاهو خواب آور و آرامش بخش است و براي اشخاص عصباني و كساني كه مبتلا به بي خوابي هستند، مفيد است.
كاهو يك ماده تسكين دهنده و آرامبخش طبيعي، خواب آور است و براي هضم غذا مفيد است زيرا كاهو رقت خون را از بين مي برد و تصفيه كننده خون است.
كاهو داراي پتاسيم و منيزيم بالا است كه براي افراد فشار خوني مي تواند مفيد باشد.
كاهو همچنين داراي آهن فراواني است و براي افرادي كه مبتلا به كم خوني هستند مفيد است.
كاهو، ضد يبوست و خشكي مزاج، ملين، ادرارآور و براي زخم هاي مجاري ادرار و مثانه مفيد است.
كاهو به عنوان بزرگترين عامل تصفيه خون در تسريع جريان خون و براي افراد ديابتي مي تواند مفيد باشد و يرقان، انسداد مجاري طحال و كبد را از بين مي برد.

 



زنجبيل مسكن دردهاي ماهيچه اي

پژوهشگران آمريكايي تاكيد دارند زنجبيل كه به طور سنتي به عنوان داروي ضدتهوع مورد استفاده قرار مي گيرد، مي تواند دردهاي ماهيچه اي پس از انجام فعاليت شديد ورزشي را كاهش مي دهد.
زنجبيل به صورت خام يا پخته مي تواند دردهاي ماهيچه اي پس از ورزش را بين 23 تا 25 درصد كاهش دهد.
پژوهشگران با تجويز مكمل هاي زنجبيل طي 11 روز براي داوطلبان ورزشكار به اين نتيجه رسيدند كه ورزشكاران با استفاده از اين گياه مي توانند دردهاي ماهيچه اي خود پس از ورزش را به طور چشمگيري كاهش دهند.

 



كابوس هاي شبانه

نتايج تازه ترين تحقيقات نشان مي دهد دست كم بخشي از عارضه كابوس ديدن شبانه در كودكان كه با وحشت شديد، فرياد كشيدن و پريدن ناگهاني از خواب همراه است، پديده اي ارثي محسوب مي شود.
اگرچه هنوز هيچ ژن خاصي به عنوان عامل بروز پديده كابوس شبانه در كودكان شناسايي نشده است، ولي نتايج تحقيقات از وجود نوعي تاثير عوامل ژنتيكي در بروز وحشت زدگي حين خواب در كودكان حكايت دارد.
نتايج مطالعات محققان نشان مي دهد احتمال ديدن كابوس و وحشت شبانه در دوقلوهاي همسان در مقايسه با دوقلوهاي غيرهمسان به مراتب بيشتر است. دوقلوهاي همسان تركيب ژنتيكي يكسان دارند درحالي كه اين موضوع در دوقلوهاي غيرهمسان صدق نمي كند.
به گفته پژوهشگران، عوامل زيست محيطي مي توانند به عنوان بخشي از پديده كابوس شبانه مورد بررسي قرار بگيرند زيرا دوقلوها عموما در كنار هم در شرايط مشابه خانوادگي و محيطي رشد مي يابند. نتايج تحقيقات نشان مي دهد 37 درصد از دوقلوها در 18ماهگي دچار كابوس هاي شبانه مي شوند ولي اين مشكل در نيمي از اين افراد تا يك سال بعد به تدريج برطرف مي شود.

 



در روزهاي پاياني بيماران سرطاني را به منزل بياوريد

محققان مي گويند: اگر بيماران سرطاني در روزهاي پاياني عمر در خانه خودشان نگهداري شوند در آرامش بيشتري دنيا را ترك خواهند كرد و براي اطرافيان آنها نيز از نظر احساسي اين وضعيت بهتر خواهد بود.
اين پژوهشگران مي گويند: مراقبت خانگي در اين شرايط و لحظه هاي پاياني از دردهاي جسمي و روحي بيمار و اطرافيانش مي كاهد.
بيماران سرطاني كه در اتاق مراقبت هاي ويژه يا بيمارستان مي ميرند، در آخرين روزهاي عمر خود فشار و آشفتگي جسمي و احساسي بيشتري را تجربه مي كنند و در پايان عمر كيفيت زندگي شان تا حد نامطلوبي كاهش پيدا مي كند.
نگهداري از اين بيماران در خانه از آلام و دردهاي آنها مي كاهد و حداقل در يكي از پژوهش ها ديده شده كه اين شيوه حتي مدت اندكي به عمر بيمار مي افزايد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14