(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 17 مهر 1389- شماره 19759

كوتاه اقتصادي
واريز يارانه هاي نقدي منطقه به منطقه
ذخيره سازي مطلوب كالا در راستاي اجراي هدفمندسازي يارانه ها
اجراي طرح صدور كارت هوشمند خريد در تعاوني ها
قيمت جهاني طلا به شدت كاهش يافت
وزير اقتصاد در اجلاس كومسك: سهم كشورهاي اسلامي از صادرات جهاني بايد افزايش يابد
تشكيل 5 پرونده بزرگ پولشويي در مراجع قضايي
قيمت آب طي يك برنامه 5 ساله و تدريجي افزايش مي يابد
صادرات صنعتگران تحت پوشش بيمه انتقال ارز قرار مي گيرد
 نرخ تورم شهريور ماه 9/8 درصد
وزارت بازرگاني: هيچ شركتي مجوز فعاليت شبكه اي ندارد
براي دور زدن تحريم ها مبادلات بانكي كره با ايران آغاز شد
برگزاري شانزدهمين همايش صادرات غيرنفتي در تبريز



كوتاه اقتصادي

¤ رئيس سازمان گسترش و نوسازي صنايع گفت: ايران در ابتداي انقلاب تنها صادركننده محصولات نفتي خام بود، اما در حال حاضر به صادركننده تجهيزات فني، فناوري، ماشين آلات و خطوط توليدي تبديل شده و حجم سرمايه گذاري ها در بخش صنعت و معدن به بيش از 70هزار ميلياردتومان رسيده است.
¤ميزان توليدسنگ آهن كشور در شش ماهه نخست سال جاري در مجموع به 13 ميليون و 303هزار و 369تن رسيد كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل پنج درصد افزايش داشت.به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، ميزان استخراج سنگ آهن نيز در همين مدت برابر با 20 ميليون و 202هزار و 783 تن بود كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 28 درصد و در مقايسه با هدف برنامه پيش بيني شده 20 درصد رشد نشان داد.
¤ نماينده هيئت بازرگاني عراق گفت: كالاهاي ايراني مطابقت زيادي با سلايق مصرف كنندگان عراقي دارند و قابل رقابت با تمام محصولات صادراتي به عراق هستند.
¤ مديرعامل تعاوني مجري ساماندهي حمل و نقل روستايي ضمن اشاره به برنامه ريزي دولت مبني بر به كارگيري 24هزار دستگاه ون در سيستم حمل و نقل روستايي، گفت: در حال حاضر اين شركت منتظر ابلاغ هيئت دولت است تا هشت هزار دستگاه از اين 24 هزار دستگاه ون را به كشور وارد كند.
¤ منابع فيليپيني اعلام كردند اقدام ايران در ممنوع كردن واردات موز فيليپين سالانه 170ميليون دلار به اقتصاد اين كشور زيان مي زند و باعث بيكاري 64هزار نفر مي شود.
¤ مديرروابط بين الملل و تجارت خارجي اتاق بازرگاني آنكارا از سرمايه گذاران و شركت هاي ايراني براي حضور گسترده تر در تركيه دعوت كرد.عمر فرخ چلبي با اشاره به پتانسيل هاي فراوان در زمينه همكاري هاي بين ايران و تركيه عنوان كرد: شركت هاي ايراني بهتر است با حضور گسترده تر در تركيه اقدام به ايجاد يك شبكه كرده تا بتوانند فعاليت هاي اقتصادي، تجاري و صنعتي خود را در تركيه توسعه دهند.
¤ رئيس بانك مركزي اروپا تاكيد كرد نوسانات شديد در نرخ ارز تهديد بزرگي عليه ثبات و رشد اقتصادي جهان خواهد بود.
¤ رئيس ستاد بسيج اقتصادي كشور وضعيت اعلام كالا برگ در صورت اجراي طرح هدفمند شدن يارانه ها گفت: قطعاً كالابرگها را تا پايان امسال اعلام مي كنيم.
¤ معاون وزير صنايع و معادن گفت: حضور گسترده شركت هاي خارجي در دهمين نمايشگاه بين المللي صنعت تهران نشان دهنده بي توجهي اين شركت ها به سياست هاي تحريمي غرب عليه كشورمان است.
¤ مديركل تجارت خارجي دفتر نخست وزيري تركيه گفت: در شش ماه اول سال 2010 حجم روابط تجاري بين ايران و تركيه به پنج ميليارد و چهارميليون دلار رسيده است.
¤ دبير ستاد كشوري ترويج مصرف تخم مرغ گفت: اين ستاد براي افزايش سرانه مصرف تخم مرغ در كشور 17 مهر روز جهاني تخم مرغ را با شعار «هر انسان سالم يك تخم مرغ در روز» آغاز خواهد كرد.
¤ صندوق بين المللي پول در تازه ترين گزارش خود اعلام كرد كه در سال جاري نرخ تورم ايران به 5/9 درصد، رشد اقتصادي به 6/1درصد و تراز حساب جاري به 2/4 درصد خواهد رسيد.

 



سخنگوي كارگروه طرح تحول اقتصادي اعلام كرد
واريز يارانه هاي نقدي منطقه به منطقه

سخنگوي كارگروه تحول اقتصادي دولت گفت:يارانه هاي نقدي منطقه به منطقه به حساب سرپرستان خانوارها واريز مي شود.
«محمدرضا فرزين» اضافه كرد: منابع تنخواهي كه دولت قرار است براي واريز يارانه نقدي تامين كند شناسايي شده، ضمن اينكه اين منابع به زودي و پس از تخصيص به حساب مردم واريز خواهد شد.
سخنگوي كارگروه تحول اقتصادي دولت در عين حال خبر داد: بسته جامع حمايتي از بخش حمل و نقل-درون و برون شهري- پس از برگزاري ده ها جلسه كارشناسي سرانجام در جلسه اخير اين كارگروه به جمع بندي نهايي رسيد.
وي افزود: در اين بسته مجموعه سياستها و برنامه هايي ديده شده است كه بر بسترسازي در بخش حمل و نقل و سيستم هاي كنترل و نظارت تاكيد دارد، ضمن اينكه براساس اين بسته، قرار شد رانندگان و كاركنان بخش حمل و نقل مورد حمايت دولت قرار گيرند.
فرزين از اختصاص منابع قرض الحسنه اي به فعالان بخش حمل و نقل خبر داد و خاطر نشان كرد: موضوع تامين اجتماعي رانندگان نيز در اين بسته ديده شده است. به گزارش خبرگزاري مهر، سخنگوي كارگروه تحول اقتصادي دولت اظهار داشت: مديريت اجراي بسته جامع حمل و نقل با وزارت كشور و با مسئوليت مستقيم محمدرضا رويانيان رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور خواهد بود.
فرزين از تعيين تكليف نهايي قيمت برق در جلسه آتي كارگروه تحول اقتصادي دولت سخن گفت و افزود: در جلسه دوشنبه گذشته اين موضوع در كارگروه بررسي و مقرر شد در كارگروه تخصصي بررسي هاي ديگر انجام شود كه در روزهاي سه شنبه و چهارشنبه گذشته كارگروه تخصصي با حضور مسئولان وزارت نيرو و ساير مسئولان ذي ربط موضوع را بررسي و نهايي كرد.
وي تصريح كرد: موضوع تعيين تكليف قيمت برق ابتدا قرار بود در جلسه پنجشنبه شب كارگروه تحول اقتصادي در دستور كار باشد كه به دليل سفر وزير نيرو به لبنان اين موضوع به جلسه فرداي اين كارگروه موكول شد.
سخنگوي كارگروه تحول اقتصادي با اشاره به اينكه قيمتهاي برق براي بخشهاي مختلف تبعيضي-ترجيحي خواهد بود، اظهار داشت: قيمت گذاري برق به نحوي خواهد بود كه همچنان از مناطق گرم و بخشهاي كشاورزي و صنعت حمايت شود.

 



يك مقام مسئول در وزارت بازرگاني خبر داد
ذخيره سازي مطلوب كالا در راستاي اجراي هدفمندسازي يارانه ها

مديركل تامين، توزيع و تنظيم وزارت بازرگاني گفت: در راستاي اجراي قانون هدفمندكردن يارانه ها، ذخيره سازي مطلوب كالاها انجام شده است.
يدالله صادقي در گفت وگو با مهر گفت: مطابق هماهنگي هاي به عمل آمده از سوي وزارت بازرگاني با توليدكنندگان و تشكل هاي بخش خصوصي، كار ذخيره سازي ميوه شب عيد برنامه ريزي شده و هماهنگي هاي لازم با استانهاي توليدكننده در حال انجام است.
وي افزود: براي تامين ميوه شب عيد، ارزيابي نياز در هر يك از استانهاي كشور صورت گرفته است.
وي تصريح كرد: همچنين وزارت بازرگاني براي تامين كالاها و نيازمندي هاي مردم كه ممكن است در اجراي قانون هدفمندكردن يارانه ها نياز به عرضه آنها بيش از گذشته براي تنظيم بازار و جلوگيري از افزايش بي رويه قيمت ها باشد، طرح ذخيره سازي كالاهاي حساس و ضروري را تدارك ديده كه هم اكنون در مرحله اجرايي است.
به گفته صادقي، در اين راستا با تامين كنندگان كالا و بانكها مذاكراتي انجام گرفته تا تسهيلات مورد نياز بخش خصوصي براي انجام كار ذخيره سازي را در اختيار قرار دهند.
وي ميزان ذخيره كالاهاي اساسي را هم اكنون مطلوب ارزيابي و خاطرنشان كرد: هم اكنون برنج، شكر، روغن، گوشت قرمز و مرغ به اندازه كافي از سوي بخش خصوصي و با هماهنگي وزارت بازرگاني ذخيره سازي شده و كار ذخيره سازي مابقي كالاها از جمله چند قلم حبوبات نيز در حال انجام است.
مديركل تامين، توزيع و تنظيم بازار وزارت بازرگاني ادامه داد: در اين راستا هفته اي دو جلسه به طور فعال با مسئولان بانكي، توليدكنندگان و دستگاههاي ذيربط در امر ذخيره سازي كالا برگزار مي شود تا تامين مالي در اسرع وقت صورت گيرد.
وي همچنين از برگزاري نمايشگاههاي بهاره و فروش هاي فوق العاده به مناسبت ايام پاياني سال خبر داد و گفت: در اين ميان در حال انجام هماهنگي هاي لازم با اصناف و سازمانهاي بازرگاني هستيم.
وي تصريح كرد: به هرحال، برنامه هاي تنظيم بازار وزارت بازرگاني در قالب هماهنگي با توليدكنندگان و شبكه هاي توزيع پايه ريزي و برخي از آنها در قالب پروژه هايي تدوين و تنظيم شده است. در اين ميان براي كالاهاي پرمصرف، هماهنگي هاي لازم با توليدكنندگان و تشكل هاي بخش خصوصي صورت گرفته تا كالاهاي ضروري و اساسي مردم تامين و عرضه شوند.

 



معاون وزير تعاون خبر داد
اجراي طرح صدور كارت هوشمند خريد در تعاوني ها

معاون وزير تعاون از توسعه تجارت الكترونيك در تعاونيهاي مصرف خبر داد و گفت: طرح صدور كارت هوشمند خريد آنلاين ابتدا در تعاونيهاي وزارتخانه ها و سپس در سطح همه تعاونيهاي كشور اجرا مي شود.
وهاب فرهمند در گفت وگو با مهر با اشاره به اينكه تعاوني ها به علت مردمي بودن در فرهنگ ايرانيان از ديرباز جايگاه خاصي داشته اند، گفت: با توجه به اينكه فلسفه وجود تعاون حضور و نظارت مردم است شكل اينگونه مراكز نيز در حال تغيير است و نگاه ما اين است كه تجارت الكترونيك را در تعاوني هاي مصرف پررنگ كنيم و در حال حاضر اين روش خريد به صورت پايلوت در وزارت تعاون آغاز شده است.
به گفته فرهمند، هم اكنون تعاوني مصرف وزارت تعاون براي تمام كاركنان كارت هوشمند صادر كرد كه آنها مي توانند به صورت آنلاين خريدهاي خود را انجام دهند.
وي اين نوع سفارش خريد را به عنوان يك روش كارآمد و دقيق دانست و بيان داشت: اجراي طرح صدور كارت هوشمند خريد به صورت آنلاين را ابتدا براي تعاوني هاي وزارتخانه هاي سراسر كشور و پس از آن ساير تعاوني ها مد نظر داريم.
اين مقام مسئول در وزارت تعاون گفت: اگر فروشگاههاي تعاوني از اين روش استفاده كنند قيمت تمام شده هر كالا از مبدا تا مقصد كاهش قابل ملاحظه اي خواهد يافت و از اين طريق با حفظ كيفيت، كالا ارزانتر به دست مصرف كننده خواهد رسيد.
غلامحسين حسيني نيا، معاون وزير تعاون در امور آموزش، پژوهش و كارآفريني نيز با اشاره به اجراي طرح مشاركتي تشكيل و راه اندازي بنياد توسعه و كارآفريني بسيجيان و مرزنشينان از اجراي طرح «شهروند كارآفرين» با همكاري دانشگاه تهران براي فعاليت 100هزار كارآفرين در كشور خبر داد.
وي در گفتگو با خبرگزاري فارس، با اشاره به اينكه طرح شهروند كارآفرين از مرحله توليد خارج و در مرحله بازبيني براي تكثير يك صد هزار نفر كارآفرين در كشور است، خاطرنشان كرد: اين طرح با همكاري دانشگاه تهران در حال انجام است كه با گذر از اين مرحله و مشاركت صد هزار كارآفرين زمينه مساعدي را براي به كارگيري افراد جوياي كار سبب مي شود.
وي تصريح كرد: طرح اشتغالزايي براي مرزنشينان يا اشتغال در مناطق مرزي يكي ديگر از طرح هاي آتيه داري است كه اين طرح نيز با حمايت بخش تعاون و همكاري وزارت كشور و ديگر دستگاههاي اجرايي در مرحله پايلوت با مطالعه پايه است كه با گذر از اين مرحله و اجرايي شدن اين طرح اميدواريم بتوانيم زمينه هاي لازم براي تحقق اهداف عالي نظام در امر اشتغالزايي به خصوص در مناطق مرزي را سبب شويم.
معاون وزير تعاون در خصوص عدم مقبوليت مدارك آموزشي سازمان آموزش فني حرفه اي نزد كارآفرينان و مراكز كارآفريني، اظهار داشت: سازمان آموزش فني حرفه اي كشور با هدف توانمندسازي نيروهاي انساني مستعد اشتغال در بخش هاي متعدد را متناسب با انتظارات بخش آموزش داده و پس از تست مهارت دانش آموختگان مدارك لازم را صادر مي كند.

 



قيمت جهاني طلا به شدت كاهش يافت

قيمت جهاني طلا كه روز پنج شنبه به 1360 دلار در هر اونس رسيده بود با كاهش 29 دلاري به 1331 دلار طي روز جمعه رسيد.
به گزارش خبرگزاري رويتر، كاهش ارزش دلار طي هفته هاي اخير تا حد زيادي ناشي از انتظار سرمايه داران براي تزريق حجم انبوهي دلار توسط بانك مركزي آمريكا به بازار بوده است.
براساس اين گزارش: قيمت جهاني طلا از روز جمعه با افت شديد مواجه شده است. در حالي كه در روز پنج شنبه قيمت هر اونس طلا به 1360 دلار رسيده بود اين رقم در ادامه معاملات بازارهاي جهاني كاهش يافت و در روز جمعه به 1331 دلار رسيد. بدين ترتيب قيمت اين فلز طي دو روز حدود 29 دلار در هر اونس كاهش داشته است.
افزايش ارزش دلار و افزايش عرضه علل كاهش شديد قيمت طلا طي روزهاي اخير اعلام شده است.
كاهش قيمت دلار
به 1060 تومان
روز پنج شنبه، بانكها هر دلار آمريكا را به قيمت 1060 تومان به صرافي ها عرضه كردند.
به گزارش واحد مركزي خبر، براساس اين قيمت، صرافي ها موظف شدند هر دلار را به مشتريان خود 1063 تومان عرضه كنند.
همچنين هر يورو نيز در صرافي بانك ها 1490 تومان فروخته شد كه صرافي ها هم بايد 1495 تومان عرضه كنند. در بازار غيررسمي هم هر دلار 1095 تا 1100 تومان و همچنين هر يورو از 1500 تا 1520 تومان عرضه شد.
گفته مي شود قرار است امروز صرافي بانكها هر دلار را به قيمت پايين تر از 1060 تومان به صرافي ها عرضه كنند.
در بازار سكه نيز هر قطعه سكه طرح جديد تمام بهار آزادي 355، نيم بهار 175 و ربع بهار هم 88 هزار تومان عرضه شد.

 



وزير اقتصاد در اجلاس كومسك: سهم كشورهاي اسلامي از صادرات جهاني بايد افزايش يابد

وزير اقتصاد گفت: رويكرد ما بايد پيگيري استقرارساز و كار مبتني بر عدالت و شايستگي ملتها و ترويج الگوهاي اسلامي در اقتصاد و ماليه جهان باشد.
سيدشمس الدين حسيني در بيست و ششمين اجلاس كميته كومسك-كميته دائمي همكاري اقتصادي و تجاري سازمان كنفرانس اسلامي- كه در استانبول تركيه برگزار شد، گفت: بايد تلاش كنيم سهم كشورهاي اسلامي را از حدود 9درصد توليد و يا 10 درصد صادرات جهاني به سطح سهم 22 درصدي آنها از جمعيت جهان برسانيم.
وزير امور اقتصادي و دارايي كشورمان بيان كرد: ارتقاء همكاريهاي درون گروهي در حوزه هاي سرمايه گذاري و تجارت، تعريف پروژه هاي مشترك و مشاركتها از جمله با هدف ارتقاء زيربناي كشورهاي عضو، ارتقاي نهادهاي مالي چون گروه بانك توسعه اسلامي و عملياتي ساختن موافقتنامه-هايي چون سيستم تعريف ترجيحي، توسعه همكاريها و تاسيس نهادهايي براي مقابله با پولشويي و تامين مالي تروريسم كه ثبات و آرامش كشورهاي اسلامي را به چالش مي كشد، از راهكارهاي هم افزايي ظرفيت هاي اقتصادي كشورهاي عضو OIC است.
وي اظهار داشت: اگرچه دغدغه امروز اقتصادي ما مقابله با پديده هايي چون ركود، بيكاري و فقر است ليكن بايد با آينده نگري، به جايگاه خود در اقتصاد جهاني آتي نيز بيانديشيم. همگان نيك مي دانيد كه اقتصاد فردا بيش از پيش به دانش و فن آوريهايي چون نانو، انرژي هسته اي و هوا- فضا وابسته مي شود. اين حوزه ها هم اكنون در انحصار كشورهاي معدودي است كه متاسفانه پيشرفت كشورهاي ديگر در اين حوزه را برنمي تابند تا جايي كه چنانچه كشوري چون جمهوري اسلامي ايران به اين فن آوري ها دسترسي پيدا كند، به بهانه هاي واهي و غيرقابل اثبات از طريق سلطه انحصار و تحريم مالي، تلاش مي كنند كه ملتي را از فوايد توليد صنعتي و تجاري سازي آن محروم كنند.
حسيني بيان كرد: ما در اين مسير پايدار و مصمم هستيم و آماده تشريك ظرفيت هاي پديدآمده با جهان اسلام هستيم و پيشنهاد صريح ما انجام سرمايه گذاري هاي مشترك براي توليد صنعتي و تجاري سازي اين فن آوري ها بين كشورهاي اسلامي است، كما اينكه سرمايه گذاري مشترك براي ايجاد موسسه اي جهت تربيت نيروي انساني در اين حوزه مي تواند در دستور كار كومسك قرار گيرد.
حسيني با اشاره به تقويت همكاريهاي اقتصادي و بازرگاني اظهار داشت: با توجه به نقش كومسك در تقويت همكاريهاي اقتصادي و بازرگاني و بخصوص نقش آن در افزايش تجارت بين كشورهاي عضو، مجدداً بر تعهد خود براي رسيدن به هدف 20 درصد تجارت بين كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي تا سال 2015 حسب برنامه عمل ده ساله تصريح نموده و از تلاش هاي انجام شده به منظور اجرايي نمودن سيستم تعرفه ترجيحي تقدير بعمل مي آيد.

 



معاون وزير اقتصاد خبر داد
تشكيل 5 پرونده بزرگ پولشويي در مراجع قضايي

معاون بانك، بيمه و شركت هاي دولتي وزارت امور اقتصادي و دارايي از كشف پنج مورد بزرگ پولشويي در دو هفته گذشته و تشكيل پرونده قضايي خبر داد.
اصغر ابوالحسني در جمع خبرنگاران در تشريح اقدامات انجام شده براي مبارزه با پولشويي، اظهار داشت: در مدتي كه مسئله مبارزه با پولشويي در كشور آغاز شده پرونده هاي مختلفي را بررسي كرده ايم.
به گفته وي، اگر پس از بررسي ها مشخص شود پرونده ها مجرمانه است در قوه قضائيه بررسي و محكوم خواهند شد.
وي با بيان اينكه در مبارزه با پولشويي شش تا هفت مسئله را بايد جزء افتخارات نظام جمهوري اسلامي دانست، افزود: اقداماتي كه براي مبارزه با پولشويي در ايران صورت گرفته در دنيا بي سابقه است، بر همين اساس با وجودي كه كمتر از يك سال از تصويب آئين نامه اجرايي قانون مبارزه با پولشويي مي گذرد، تمام دستگاه هاي مشمول اين آيين نامه نظير بانك، بيمه، بورس و اوراق بهادار، سازمان امور مالياتي و گمرك ضمن انجام فعاليت هاي مربوطه به دبيرخانه مبارزه با پولشويي نيز متصل شده اند كه البته اين امر در دنيا بي سابقه است.
معاون بانك و بيمه وزير اقتصاد تصريح كرد: با توجه به اينكه مركز آموزش رايانه محور (CBT) مستقر در مركز مبارزه با پولشويي ايران در خاورميانه بي نظير است، ساير كشورها مي توانند افرادي را براي آموزش به ايران اعزام كنند.
ابوالحسني ادامه داد: آموزش هاي مربوط به اين بخش متناسب با استانداردهاي جهاني است.
معاون وزير اقتصاد با ابراز گلايه از سيستم هاي بين المللي به خصوص مسئولان (FATF) گروه اقدام كاري، گفت: علي رغم همه اقدامات صورت گرفته در كشور، اين گروه همواره در بيانيه هاي خود از ايران ابراز نگراني مي كند.
وي با اشاره به اينكه ايران نيز همانند آنها نگران است كه گروه هاي بين المللي انصاف را رعايت نكنند، افزود: اگر اين گروه هاي بين المللي در نشست بعدي خود كه در كمتر از يك ماه آينده برگزار مي شود خواستار رعايت انصاف باشند جا دارد كه از اقدامات ايران تشكر كنند نه آنكه به طرح مطالب چند سال گذشته خود ادامه دهند.
ابوالحسني گفت: ايران همواره از مسئولان (FATF) براي بازديد از اقدامات صورت گرفته دعوت كرده، اما برخلاف اصول مردانگي و آزادگي كه بايد در دنيا رعايت شود به اين دعوت ها پاسخ مثبت داده نشده است.وي اعلام كرد: ايران بدنبال اجراي قانون است و آن را اجرايي مي كند اما اگر مسئولان گروه دلمشغولي هايي داشته باشند علاقه منديم براي رفع آنها بازديدي از ايران انجام شود.

 



وزارت نيرو خبر داد
قيمت آب طي يك برنامه 5 ساله و تدريجي افزايش مي يابد

وزارت نيرو اعلام كرد: ميانگين قيمت آب تدريجي و پلكاني و با توجه به مناطق جغرافيايي، نوع و ميزان مصرف طي يك برنامه پنج ساله افزايش خواهد يافت.
افزايش ياد شده در راستاي ماده 3 قانون هدفمند كردن يارانه ها صورت خواهد گرفت كه براساس آن قيمت واقعي آب، قيمت تمام شده بوده و برابر با مجموع هزينه هاي تامين، انتقال و توزيع با رعايت بازده اقتصادي و نيروي كار، برق مصرفي، آب مصرفي، مواد مصرفي و استهلاك تجهيزات خواهد بود.
همچنين در قيمت گذاري آب مصرفي عواملي مانند قرار گرفتن در مناطق مختلف جغرافيايي سردسير يا گرمسير، نوع مصرف (صنعتي، خانگي؛ تجاري و يا كشاورزي) و ميزان مصرف با توجه به رعايت الگوي مصرف لحاظ خواهد شد.
براساس اين گزارش: در زمان حاضر بسته پيشنهادي قيمت آب تهيه شده و هرگونه تغيير در آن منوط به مصوبه كارگروه تحول اقتصادي است. وزارت نيرو اعلام كرد: تاكنون هيچگونه افزايشي در قيمت آب صورت نگرفته و هرگونه تصميم در اين مورد به اطلاع عموم خواهد رسيد.
از سوي ديگر تسهيلاتي براي مشتركين كم مصرف از گذشته وجود داشته كه در صورت شمول طرح هدفمندي يارانه ها در بخش آب همچنان ادامه خواهد يافت.
براين اساس مشتركين با مصرف زير هفت مترمكعب در ماه هزينه اي بابت آب مصرفي خود پرداخت نمي كنند و مشتركين با مصرف زير الگوي مصرف (18مترمكعب در ماه) نيز حداقل قيمت آب را مي پردازند.
براساس اعلام وزارت نيرو هم اكنون در بخش كشاورزي كمترين هزينه بابت بهاي آب دريافت مي شود، بطوري كه آب كشاورزان در ايران از تمام كشورهاي دنيا ارزان تر است.
قيمت آب مصرفي در بخش كشاورزي هم اكنون حدود دو ريال در هر مترمكعب است، اما افزايش قيمت در اين بخش نيز بصورت تدريجي و پلكاني خواهد بود تا براي كشاورزي مشكلي در اين زمينه ايجاد نشود.
وزارت نيرو در مورد تعويض كنتورهاي آب نيز اعلام كرده است: تعويض و جداسازي كنتورهاي واحدهاي مسكوني كه از يك كنتور استفاده مي كنند از سال 1384 آغاز شده و هم اكنون با حساسيت خاصي دنبال مي شود.
بنابر اعلام اين وزارتخانه تعويض كنتور در استان هاي يزد، چهارمحال و بختياري، كردستان و خراسان شمالي آغاز شده بطوري كه بسياري از مشتركين كنتورهاي خود را جداسازي و تفكيك كرده اند.

 



در نمايشگاه صنعت تهران اعلام شد
صادرات صنعتگران تحت پوشش بيمه انتقال ارز قرار مي گيرد

صنعتگران با دريافت بيمه نامه انتقال ارزي مي توانند خسارت احتمالي از ناحيه انتقال ارز كالاهاي صادراتي خود را از صندوق ضمانت صادرات دريافت كنند.
به گزارش ستاد خبري دهمين نمايشگاه بين المللي صنعت، دزفولي قائم مقام صندوق ضمانت صادرات ايران با بيان اين مطلب اضافه كرد: صندوق ضمانت صادرات ايران تمام فرايند صادرات كالاهاي ايراني از مرحله قبل از حمل تا تحويل كالا و دريافت وجه آن را تحت پوشش بيمه اي قرار مي دهد.
وي پيشنهاد كرد صنعتگران مستقر در شهركهاي صنعتي بيشتر با فعاليتهاي صندوق ضمانت صادرات آشنا شوند تا با تمركز آنها در خوشه هاي تجاري، حمايتها و اعتبارات لازم به آنها اختصاص يابد.
به گفته قائم مقام صندوق ضمانت صادرات ايران، سال گذشته 3 ميليارد و 100 ميليون دلار از صادرات كشور تحت پوشش بيمه اي قرار گرفت كه اين ميزان بي سابقه بوده است به گونه اي كه در اجلاس هفته گذشته اتحاديه سازمانهاي بيمه اعتباري از ايران تقدير شد.
داخلي سازي 10 هزار قطعه
قطعات ماشين آلات كارخانه هاي كشور قابليت توليد داخلي دارند.
به گزارش ستاد خبري دهمين نمايشگاه بين المللي صنعت، ماشين سازي تبريز با تاكيد بر داخلي سازي تجهيزات ماشين آلات در سالهاي گذشته توانسته 10 هزار نوع قطعه كه بخش اعظم آنها استراتژيك است را توليد كند.
مدير مركز خودگردان توليد ابزار ماشين سازي تبريز دراين باره گفت: طي سالهاي گذشته حجم خريدهاي خارجي به طور قابل توجهي كاهش يافته بطوري كه اكنون برخي از كارخانه هاي ماشين سازي 60% خريدهاي خارجي خود را كاهش دادند.
محمد دهقان تصريح كرد: صنايعي كه از توليدات اين كارخانه استفاده مي كنند طيف هاي متنوعي از بخشهاي خودروسازي، قالب هاي صنعتي، موتورسيكلت، ماشين ابزار، فولادهاي آلياژي، تراكتورسازي و... شامل مي شوند.
وي در ادامه اظهار داشت: به تازگي قطعات استراتژيك كه پيشتر از معدود كشورهاي پيشرفته وارد مي شد در اين شركت توليد مي شود.
دهقان همچنين گفت: ارزش افزوده اي كه اين قطعات در داخل كشور ايجاد مي كنند در هر ساعت به 120 تا 200 دلار مي رسد.
تسهيل امور واحدهاي توليدي
جلسه ستاد تسهيل امور و پشتيباني واحدهاي توليدي و شهرك هاي صنعتي در حاشيه دهمين نمايشگاه بين المللي صنعت تهران برگزار شد.
به گزارش ستاد خبري دهمين نمايشگاه بين المللي صنعت تهران، دراين جلسه كه افشين روغني معاون امور صنايع و اقتصادي وزارت صنايع و معادن، علي اصغر رمزي مدير كل اقتصادي وزارت صنايع و معادن، محمد رضا پيشرو مديرعامل بانك صنعت و معدن و تني چند از ديگر مسئولان بخشهاي اقتصادي و صنعتي حضور داشتند، صنعتگران و توليدكنندگان مشكلات خود را مطرح كردند.
محمدرضا پيشرو مديرعامل بانك صنعت و معدن در حاشيه اين جلسه گفت: حدود 200 صنعتگر و توليد كننده در اين جلسه به ستاد مراجعه كردند و مشكلات آنان بررسي شد.
وي با اشاره به اين كه بيشتر مشكلات واحدهاي صنعتي مربوط به كمبود نقدينگي است، افزود: در جلسه امروز نمايندگاني از بانكهاي مختلف مانند ملي، صادرات، ملت و سپه نيز حضور داشتند كه تعامل خوبي بين بانكها براي حل مشكلات صنايع انجام شد.
مديرعامل بانك صنعت و معدن عنوان كرد از جمله مشكلات بانكي صنعتگران مي توان به معوقات بانكي و وثيقه اشاره كرد كه در جلسه امروز براي حل آنها بين نمايندگان بانكها توافق شد.
پيشرو همچنين اظهار كرد امسال تاكنون در مجموع بانك صنعت و معدن 9000 ميليارد تومان تسهيلات ريالي و ارزي پرداخت كرده است كه از جمله بخشي از اين تسهيلات مربوط به تأمين سرمايه در گردش واحدهاي توليدي بوده است.
اين گزارش حاكي است: اختتاميه نمايشگاه صنعت تهران بعد از ظهر امروز با تقدير از صنعتگران و توليدكنندگان برتر حاضر در دهمين نمايشگاه بين المللي صنعت برگزار مي شود.

 



بانك مركزي اعلام كرد
 نرخ تورم شهريور ماه 9/8 درصد

طبق اعلام بانك مركزي، نرخ تورم در 12 ماه منتهي به شهريور ماه سال 1389 نسبت به مدت مشابه در سال گذشته معادل 9/8 درصد است.
شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري كشور در شهريورماه سال جاري نسبت به ماه قبل 8/0 درصد افزايش يافت. بانك مركزي همچنين اعلام كرد: در شهريور ماه قيمت تخم مرغ، گوشت گوسفند، گوساله و گاو بالا رفت.
بانك مركزي در گزارشي اعلام كرد؛ در هفته منتهي به 9 مهرماه سال جاري قيمت گوشت گوسفند معادل يك درصد، گوشت تازه گاو و گوساله 5/3 درصد افزايش ولي گوشت مرغ تازه 1/3 درصد نسبت به هفته قبل كاهش يافت.
بنابرهمين گزارش بهاي تخم مرغ افزايش قابل ملاحظه اي يافت و شانه اي 28000 الي 37000 ريال بفروش رفت. اين گزارش حاكي است: به جز لبنيات و مرغ، همه اقلام گران شده اند.
از 11 قلم كالاي مورد بررسي بانك مركزي درهفته دوم مهرماه در مقايسه با هفته مشابه ماه قبل به جز لبنيات و گوشت مرغ، همه اقلام قيمت شان افزايش يافت.

 



وزارت بازرگاني: هيچ شركتي مجوز فعاليت شبكه اي ندارد

رئيس مركز اصناف و بازرگانان گفت: به هيچ شركتي مجوز فعاليت بازاريابي شبكه اي نداده ايم. كميته اي متشكل از نمايندگان وزارت اطلاعات، وزارت بازرگاني و نيروي انتظامي در خصوص ارائه مجوز فعاليت به اين شركت ها بحث و بررسي مي كنند.
حسن رادمرد در گفت وگو با خبرگزاري فارس در واكنش به اين سؤال كه شنيده مي شود به دو شركت بازاريابي شبكه اي، وزارت بازرگاني مجوز داده است، اظهار داشت: به هيچ شركتي مجوز فعاليت بازاريابي شبكه اي نداده ايم و پرونده 5 شركت متقاضي به شركت هاي حسابرس مورد تأييد سازمان حسابرسي تحويل داده شده است.
وي افزود: حسابرس ها پلن تجاري اين شركت ها، وضعيت مالي و هيئت مديره آنها را بررسي مي كنند.
رئيس مركز اصناف و بازرگانان با بيان اينكه 5 شركت متقاضي همه شركت هاي داخلي هستند گفت: پس از اعلام حسابرس ها در خصوص وضعيت اين 5 شركت و تأييد آنها كميته اي متشكل از نماينده وزارت اطلاعات، نماينده وزارت بازرگاني و نماينده نيروي انتظامي در خصوص ارائه مجوز فعاليت به اين شركت ها بحث و بررسي مي كند.
رادمرد در پاسخ به اين سؤال كه آيا هر كدام از سه نماينده راي برابر دارند، اظهار داشت: بله هر كدام از نمايندگان راي برابر دارند و پس از راي گيري و شنيدن ادله به شركت هاي متقاضي مجوز داده مي شود.وي افزود: كميته مربوط به بررسي مجوز شركت هاي بازاريابي شبكه اي روز يكشنبه برگزار مي شود.

 



براي دور زدن تحريم ها مبادلات بانكي كره با ايران آغاز شد

براي دور زدن تحريم هاي آمريكا عليه ايران، دو بانك دولتي كره جنوبي از ابتداي ماه جاري ميلادي، مبادلات مالي خود با بانك مركزي ايران را آغاز كردند.
سخنگوي دفتر نظارت بانكي كره جنوبي گفت: از ابتداي ماه جاري ميلادي ووري بانك وابسته به شركت مالي ووري و بانك صنعتي كره اجازه يافته اند مبادلات تجاري با ايران در بخش هايي كه تحت تحريم قرار ندارند را تامين مالي كنند.
ارنست لي در اين باره گفت: ما در حال بستن درها به روي ايران هستيم اما پنجره ها را باز مي گذاريم. ايران بزرگترين شريك تجاري كره جنوبي در خاورميانه و چهارمين تامين كننده نفت خام مورد نياز اين كشور است. براساس گزارش فايننشال تايمز، رئيس بانك ووري نيز با اشاره به اين كه مبادلات اين بانك با بانك مركزي ايران انجام مي شود گفت: بانك مركزي ايران تحت تحريم قرار ندارد و بنابراين مبادلات با اين بانك قانوني است. وي افزود: ما هيچ نگراني از مجازات خود توسط آمريكا به دليل اين كار نداريم.
پيش تر رسانه هاي كره اي از توافق ايران و كره براي انجام مبادلات خود بر پايه ارزهاي ملي دو كشور به جاي دلار و ارتباط مالي دو بانك دولتي كره با بانك مركزي ايران براي دور زدن تحريم هاي آمريكا خبر داده بودند. دولت كره چندي پيش تحت فشار آمريكا شعبه بانك ملت ايران در سئول را مورد تحريم قرار داد. حجم عمده اي از مبادلات دو كشور از طريق اين بانك انجام مي شد.

 



برگزاري شانزدهمين همايش صادرات غيرنفتي در تبريز

شانزدهمين همايش صادرات غيرنفتي 21مهرماه در تبريز آغاز به كار مي كند.
هوشنگ فاخر نايب رئيس اتاق بازرگاني تبريز در يك نشست خبري با اشاره به برگزاري شانزدهمين نمايشگاه ملي توسعه صادرات غيرنفتي كشور اظهار داشت: تداوم برگزاري اين همايش نشان دهنده عزم اتاق تبريز براي حل مشكلات صادرات غيرنفتي است.
وي افزود: زماني كه ما اولين همايش صادرات غيرنفتي را مي خواستيم برگزار كنيم صادرات عامل منفي به حساب مي آمد اما در حال حاضر شاهد رشد صادرات غيرنفتي در كشور هستيم.
همچنين محمدباقر صدري دبير اين همايش گفت: همايش هاي توسعه صادرات غيرنفتي تبريز از سال 74 آغاز شده است و اين در حالي است كه سال 73 صادرات غيرنفتي روند فزاينده داشت و 7/4ميليارد دلار صادرات داشتيم اما به دلايلي كه در آن زمان توجيهات علمي نداشت و تثبيت نرخ ارز در سال پس از آن، رقم صادرات به 6/2 ميليارد دلار رسيد. لذا ما از همان سال اقدام به برگزاري اين همايش كرديم و نتايج و پيشنهادات را در تصميمات برنامه سوم و چهارم ارائه داديم.
وي افزود: همچنين ما پيشنهاد داده ايم تا در برنامه پنجم توسعه نيز به توسعه صادرات غيرنفتي توجه ويژه شود و از تجربيات سالهاي گذشته استفاده نمايند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14