(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 17 مهر 1389- شماره 19759

مدير باشگاه پژوهشگران دانشجو: 5 هزار نفر متقاضي عضويت در باشگاه پژوهشگران دانشجو بوده اند
در نشست هم انديشي اساتيد مطرح شد
عملكرد رسانه ملي در موضوع حجاب نيازمند آسيب شناسي است
نمايندگان مجلس باانتقاد ازرفتار دوگانه مسئولان دانشگاه آزاد:
اطاعت از ولايت فقيه با شعار امكان پذير نيست
ماهيت علوم انساني در گفت وگو با دكتر اعواني
بيانيه انجمن اسلامي دانشگاه شاهد



مدير باشگاه پژوهشگران دانشجو: 5 هزار نفر متقاضي عضويت در باشگاه پژوهشگران دانشجو بوده اند

تاكنون 5 هزار پژوهشگر دانشجو متقاضي عضويت در باشگاه پژوهشگران دانشجو بوده اند كه از اين تعداد 400 نفر پس از بررسي مدارك و گذراندن مراحل كارشناسي به عضويت رسمي باشگاه درآمده اند.
مدير باشگاه پژوهشگران دانشجو در گفت وگو با مأوا، با اشاره به اين كه اين باشگاه در پي مطالبات و توصيه هاي مكرر رهبر معظم انقلاب مبني بر حركت به سمت جنبش نرم افزاري با تكيه بر استعدادهاي جوان ايراني، از سوي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها راه اندازي شده است، گفت: شناسايي، هدايت، برنامه ريزي و حمايت از دانشجويان پژوهشگر از اولويت ها و اهداف باشگاه پژوهشگران دانشجو است.
علي محمدي به بيان برخي از تسهيلات در نظر گرفته شده براي اعضاي اين باشگاه پرداخت و گفت؛ اولويت استفاده از تسهيلات رفاهي- معيشتي در دانشگاه هاي كشور، تسهيلات خريد از انتشارات دانشگاهي، استفاده از تسهيلات آموزشگاه هاي معتبر زبان، تهيه و ارسال منابع مطالعاتي، اهداي بن كتاب و تسهيلات استفاده از فضاي مجازي آموزشي و سفرهاي فرهنگي و زيارتي از جمله پيش بيني هايي است كه براي خدمات رساني بهتر به اعضا صورت گرفته است.
وي افزود: باشگاه پژوهشگران دانشجو به دنبال پركردن شكاف بين جامعه صنعتي و دانشگاهي از طريق رايزني و مكاتبه با وزارتخانه ها و سازمانهاي مرتبط است. براين اساس و به منظور معرفي توانمندي هاي علمي و پژوهشي اعضا به جامعه و آشنايي بيشتر اعضا با يكديگر بخش جديدي در سايت باشگاه با عنوان «دستاوردهاي پژوهشي اعضا» راه اندازي شده است كه عليرغم تبليغات اندك تاكنون دهها هزار نفر بازديدكننده داشته و ماحصل آن مرتبط شدن مراكز مختلف علمي و اجرايي با اعضاي معرفي شده است.
مدير باشگاه پژوهشگران دانشجو در خصوص نشست هاي برگزار شده باشگاه اظهار داشت: نخستين نشست اعضا با هدف شناسايي و تبادل آرا در 27 آذر سال 88 در مشهد مقدس و به دنبال آن سفر زيارتي و فرهنگي سوريه و لبنان نيز در سال جاري برگزار شد، ضمن اينكه هر سال نيز تعدادي از اعضا به حج عمره مشرف مي شوند.
مدير باشگاه پژوهشگران دانشجو با بيان اين كه «آئين نامه تشويق اعضا» به منظور حمايت مالي و معنوي با همكاري اعضاي شوراي مركزي انجمن هاي دانشجويان پژوهشگر در دست تدوين است، افزود: اين آيين نامه به محض نهايي شدن به شوراي سياست گذاري باشگاه ارايه خواهد شد تا در صورت تصويب، اجرايي گردد.
محمدي گفت: همكاري در برنامه ريزي و حمايت از جشنواره هاي مختلف دانشجويي، تعامل در برنامه ريزي دهمين و يازدهمين دوره جشنواره جوان خوارزمي، راه اندازي پنج انجمن با عنوان انجمن «دانشجويان پژوهشگر باشگاه» در گروه هاي علوم انساني، پزشكي، كشاورزي، پايه و فني مهندسي و طراحي نرم افزار «كتب مرجع زبان انگليسي» از فعاليت هاي ديگر باشگاه است.
وي در پايان خاطرنشان كرد: باشگاه پژوهشگران دانشجو در حال رايزني، تعامل و تنظيم برنامه براي راه اندازي شعباتي در دانشگاه هاي معتبر است كه به زودي اخبار آن منتشر خواهد شد.
گفتني است علاقمندان براي كسب اطلاعات بيشتر از باشگاه و نحوه عضويت در آن مي توانند به آدرس www.srcn.ir يا www.bpdanesh.ir مراجعه نمايند.

 



در نشست هم انديشي اساتيد مطرح شد
عملكرد رسانه ملي در موضوع حجاب نيازمند آسيب شناسي است

نشست هم انديشي اساتيد هفته گذشته به «بررسي نحوه بسترسازي تلويزيون در تغيير پوشش زنان و راهكارهاي لازم براي مديريت آن» پرداخت.
در ابتداي اين نشست دكتر عزت الله سام آرام عضو هيئت علمي دانشگاه علامه طباطبايي با بيان اين كه متأسفانه پژوهش چنداني درباره پوشش زن ايراني صورت نگرفته است، گفت: متأسفانه رسانه هاي ما پايبندي چنداني به پژوهش نشان نمي دهند و بودجه تحقيقات سريال ها و برنامه هاي تلويزيوني به اين امر تخصيص نمي يابد.
وي با اشاره به اين كه دستگاه هاي مسئول در اين زمينه از وضعيت مشابهي برخوردار هستند، گفت: سال 70 وزارت كشور پروژه اي را به دانشگاه ما ارائه كرد كه درباره پوشش زنان بود.
ما يك تيم متشكل از 11 استاد و 50 فارغ التحصيل و دانشجو تشكيل داديم، قرار بود اين پژوهش درفاصله زماني يك تا يك و نيم سال انجام شود اما وزارت كشور پس از گذشت 3-2 ماه از ما نتيجه پژوهش را درخواست كرد و متأسفانه تحقيقات هم در ادامه تعطيل شد، چرا كه آن ها نمي توانستند يك سال به انتظار بنشينند تا نتايج يك تحقيقات واقعي را ببينند.
اين استاد دانشگاه افزود: اگر ما در آن زمان آن پژوهش را به سرانجام مي رسانديم قطعاً بايد پايه خوبي براي تحقيقات بعد بود و امروز مي توانستيم در اين نشست با استناد به آمار و نتايج علمي سخن بگوييم.وي در ادامه از ضعف رسانه ملي در به كارگيري پژوهشگران حوزه و دانشگاه انتقاد كرد.
در ادامه اين نشست دكتر مصطفي اجتهادي عضو هيئت علمي دانشگاه شهيد بهشتي از عنوان اين نشست انتقاد كرد و گفت: اگر قرار است ما درباره «پوشش» به نتيجه اي برسيم نبايد آن را فقط منحصر به زنان كنيم، چرا كه انعكاس خوبي در جامعه ندارد، بنابراين بايد از پوشش اسلامي -ايراني سخن بگوييم.
وي انتخاب «پوشش» را از مقوله رفتار دانست و گفت: اگر ما به دنبال ايجاد تحول و تغيير درپوشش هستيم، اول از همه بايد متوجه اين موضوع باشيم كه پوشش از جنس رفتار است بنابراين بدون آن كه تحليل هاي ذهني و رفتار آدمي تغيير پيدا كند نمي توان تغيير عمده اي در اين زمينه ايجاد كرد.دكتر اجتهادي به برخي رفتارهاي نيروي انتظامي در اين زمينه اشاره كرد و گفت: برخورد انتظامي با مسئله «پوشش» در جامعه ما موافقان و مخالفان خود را دارد، اما كمتر به اين مسئله پرداخته مي شود كه نقش تفكر فردي كه از آن نوع پوشش استفاده مي كند چيست و چه قدر اين نقش ديده مي شود.
در ادامه نشست، دكتر منيره نوبخت طرح موضوع پوشش زنان ورعايت حجاب را يك ضرورت و موضوعي به جا دانست و گفت: اگرچه بايد به مسئله پوشش به شكلي كلي توجه شود اما نبايد به اين خاطر بحث خاص حجاب زنان را ناديده بگيريم.
عضو شوراي فرهنگي-اجتماعي زنان با اشاره به اين كه درقرآن كريم آيات متعددي به پوشش زنان وحجاب پرداخته است،گفت: در قرآن موارد متعددي وجود دارد كه درآن ها يك نگاه جنسيتي به زن و مرد توجه شده است كه با يكي از همين موضوعات بحث حجاب و پوشش است.وي با تأكيد بر اين كه نوع رفتار با مسأله حجاب بعد از پيروزي انقلاب اسلامي ضعف و قوت هاي فراواني داشته است، گفت: برخي امروز معتقدند هر آنچه بعد از انقلاب درباره رعايت فرهنگ حجاب درجامعه صورت گرفته اشتباه بود، برخي نيز از آن طرف بام مي افتند، درحالي كه هر دو اين نظرات افراطي است.
اين فعال اجتماعي- سياسي با طرح اين پرسش كه آيا سريال هاي تلويزيوني درپوشش زنان اثرگذار بوده، گفت: پرداخت مبنايي و اصولي به فرهنگ عفاف و حجاب يكي از موضوعاتي است كه ما در 20سال گذشته در شوراي فرهنگي - اجتماعي زنان و شوراي عالي انقلاب فرهنگي به آن توجه كرديم.
در ادامه اين نشست دكتر عطاالله مثنوي عضو هيئت علمي دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي از ضعف شديد تحقيقات دركشور سخن گفت و افزود: پيامبر اكرم (ص) حديث زيبايي دارند، مي فرمايند«لاتجمعوا امتي علي خطا» اگر امت من تجمع كردند به خطا نمي روند.ما نياز به چنين نشست ها و تجمعاتي داريم كه درباره موضوعات مبتلابه تأمل كنيم و به نتيجه برسيم.
اين استاد دانشگاه با اشاره به سرعت ورود حجاب به جامعه در اوايل انقلاب گفت: اجبار به حجاب بدون زمينه سازي مشكلات متعددي را به وجود مي آورد، درحالي كه اگر ما بخواهيم موضوعي را دريك جامعه پياده كنيم بايد چهار مرحله «حساس سازي»، «آگاه سازي»، «آموزش» و «اجرا» را پشت سر بگذاريم.
وي افزود: آنچه دربحث هاي مربوط به حجاب كمتر به آن توجه مي شود عفاف است، چرا كه گستره عفاف وسيع تر ازحجاب است و كسي كه به لحاظ ذهني عفيف شده باشد حجابش را هم رعايت مي كند.دكتر مثنوي گفت: گذشته فرهنگي اين كشور درباره پوشش و حجاب بسيار غني است. ما توانمندي هاي زيادي دراين باره داريم كه متاسفانه چندان مورد توجه قرار نمي گيرد.
دكترسعيد سرابي عضو هيئت علمي دانشكده صدا و سيماي جمهوري اسلامي سخنران ديگر اين نشست نيز گفت: ما در اين نشست كوتاه نمي توانيم به همه ابعاد و شاخه هاي حجاب بپردازيم بلكه دراين نشست مي خواهيم صرفاً به نقش رسانه ملي به عنوان يك نهاد برجسته درترويج حجاب توجه كنيم.

 



نمايندگان مجلس باانتقاد ازرفتار دوگانه مسئولان دانشگاه آزاد:
اطاعت از ولايت فقيه با شعار امكان پذير نيست

اين روز ها تنور اظهار نظرات در خصوص وقف اموال دانشگاه آزاد گرم تر از هميشه به نظر مي رسد. تعيين تكليف ماجراي وقف پس از فراز و نشيب هاي فراوان نهايتا به دستور مقام معظم رهبري به كميته فقهي و حقوقي به رياست آيت الله آملي لاريجاني سپرده شد .
در اين بين تأكيدات مكرر بر وقف اموال اين دانشگاه و جاري شدن صيغه وقف و اينكه كار تمام شده و برگشت پذير نيست و هر كس اين كار را انجام دهد در مقابل خدا قرار مي گيرد ، همچنين اظهارات گاه و بي گاه جاسبي در تكرار همين ادعا ها، بيش از هميشه خود نمايي مي كرد تا جايي كه برخي اين قبيل موضع گيري ها را خط و نشان سياسي هيئت امنا براي هيئت فقهي و حقوقي ارزيابي نموند .
اين در حالي بود كه شنيده ها حاكي از آن بود كه نظر كميته فقهي و حقوقي خلاف اظهارات هيئت امناء بوده لذا در نهايت با اظهار نظر سخنگوي دستگاه قضا و نيز مصاحبه آيت الله آملي لاريجاني، ساز مخالف هيئت امناء خاموش شد و رئيس دانشگاه آزاد تعيين تكليف نهايي را به اعلام نظر رهبري موكول كرد .
در اين راستا برخي از نمايندگان درگفتگو با «شبكه خبر دانشجو» در اين رابطه به اظهار نظر پرداختند :
نصرالله كوهي : هاشمي بايد تابع ولايت فقيه بودن را در عمل نشان دهد
نماينده مردم فارس در مجلس با بيان اينكه هاشمي بايد در عمل تابع ولايت فقيه بودن را نشان دهد، گفت: قبول نظر رهبري در خصوص وقف اموال دانشگاه آزاد بهترين فرصتي است كه هاشمي ميزان ولايت پذيري خود را ثابت كند .
نصرالله كوهي با بيان اينكه تابع ولايت بودن با شعار و حرف امكان پذير نيست، گفت: در اين شرايط حساس بايد شخصيت ها و مسئولان نظام ثابت كنند تا چه اندازه عملاً تابع ولايت هستند .
وي با اشاره به اعلام نظر كميته فقهي، حقوقي مبني بر اينكه وقف دانشگاه آزاد غيرقانوني و غيرشرعي است، گفت: چنانچه هاشمي رفسنجاني بخواهد موضع گيري ضد و نقيض داشته باشد مطمئناً اين امر پسنديده خاص و عام نيست .
كوهي افزود: ما از هاشمي به عنوان فردي كه ساليان دراز همراه با امام(ره) بوده و خود را تابع ولايت مي داند انتظار زيادي داريم، همان طور كه خودش بارها تكرار كرده نظر رهبري فصل الخطاب در موضوع وقف دانشگاه آزاد است .
وي با بيان اين مطلب كه در حال حاضر به نظر مي رسد اطرافيان و شياطين تلاش دارند ذهن هاشمي را در خصوص قضيه وقف اموال دانشگاه آزاد مخدوش كنند، تصريح كرد: اين اطرافيان تلاش دارند به اصل نظام و مقام ولايت خدشه وارد كنند .
نماينده مردم فارس در مجلس تاكيد كرد: با توجه به آنكه جاسبي و هاشمي بارها اعلام كردند
فصل الخطاب در اين خصوص نظر رهبري است براي اينكه اين ادعاي خود را ثابت كنند، بايد در خصوص مسئله وقف به هر آنچه كه رهبري مي فرمايند تن دهند
حجت الاسلام عليرضا سليمي: بايد بدون هيچ شك و ترديد نظر كميته فقهي حقوقي را بپذيريم
عضو كميسيوت آموزش و تحقيقات مجلس با بيان اينكه كميته فقهي حقوقي در خصوص وقف دانشگاه آزاد به دستور مقام معظم رهبري شكل گرفت، گفت: همه بايد بدون هيچ شك و ترديد نظر كميته فقهي حقوقي را بپذيريم.
حجت الاسلام عليرضا سليمي در با بيان اين مطلب كه رئيس دانشگاه آزاد اسلامي اعلام كرده در قضيه وقف دانشگاه آزاد تابع رهبري است، گفت: ما نيز به اين نظر ارج نهاده و منتظر اعلام نظر صريح مقام معظم رهبري در اين خصوص هستيم .
وي با تاكيد بر اين كه بدون هيچ شك و ترديدي همه افراد و
طرف هاي ذي نفع بايد نظر مقام معظم رهبري را در خصوص وقف اموال دانشگاه فصل الخطاب بدانند، تصريح كرد: همه بايد پيرو نظر كميته فقهي حقوقي كه به دستور مقام معظم رهبري شكل گرفته، باشند .
سليمي بيان داشت: تبعيت از نظر رهبري به عنوان نظر حاكم در جامعه مي تواند ما را به راه درست هدايت كند و نظرات ديگر به دليل آن كه از منظر حقوقي مطرح
مي شود داراي هيچ اعتباري نخواهد بود .
رسايي:
نظر كميته مشورتي فقهي و تخصصي است نه سياسي
رسايي با بيان اين مطلب كه نظر كميته فقهي و حقوقي به دور از شائبه هاي سياسي و كاملاً تخصصي است گفت: هاشمي رفسنجاني بايد تابع نظر نهايي رهبري باشد.
حجت الاسلام حميد رسايي با اشاره به اخبار رسمي منتشر شده در خصوص نظر كميته فقهي و حقوقي منصوب رسمي مبني بر غيرشرعي و غيرقانوني بودن وقف از ابتدا خاطرنشان كرد: اگر
فصل الخطاب بودن فرمايشات مقام معظم رهبري براي آقاي هاشمي ملاك جدي باشد وي به طور قطع پيش از همه بايد در مورد وقف اموال دانشگاه آزاد اعلام تبعيت از نظر رهبري كند.
عضو فراكسيون اصولگرايان ادامه داد: متاسفانه هاشمي رفسنجاني نه تنها به وقف اموال دانشگاه آزاد اصرار دارد بلكه چنين آمادگي را اعلام كرده و حتي در راستاي عملي كردن پروژه وقف در سخنان خود در بابل با ادبيات تهديد صحبت كرد.
وي در ادامه با اشاره به اينكه دليل سياسي جلوه دادن موضوع مخالفت با وقف اموال دانشگاه آزاد از سوي جرياناتي خاص و مقام معظم رهبري موضوع را به كميته فقهي و حقوقي ارجاع داد، خاطرنشان كرد: اين كميته در قالب يك تيم تخصصي و به دور از جهت گيري هاي سياسي موضوع را بررسي و نظر خود را اعلام كرد و معلوم شد استدلال مخالفان وقف دانشگاه با شرع و قانون منطبق است و آنان با انگيزه هاي سياسي ابراز مخالفت نكرده اند.
رسايي با بيان اين مطلب كه نظر كميته فقهي حقوقي بطلان وقف اموال دانشگاه آزاد از ابتدا است نظر كميته فقهي حقوقي جناحي و سياسي نيست بلكه كاملاً تخصصي و فقهي است و اميدواريم هاشمي رفسنجاني به نظر نهايي رهبري تن دهد همانطور كه ما نيز منتظر نظر نهايي رهبري هستيم.
نماينده تهران بيان داشت: از نظر مباني ديني و شرعي اگر در خصوص اين مسئله نه چهار فقيه بلكه 40 فقيه هم نظر خاصي داشتند در نهايت نظر حاكم اسلامي فصل الخطاب است.
احمدي بيغش: نظر كميته فقهي- حقوقي در خصوص وقف اموال دانشگاه آزاد واجب الاطاعه است
عضو فراكسيون اصولگرايان انقلاب اسلامي با بيان اينكه هر كس بخواهد مقابل نظر كميته فقهي- حقوقي بايستد در حقيقت مقابل رهبري ايستاده است، گفت: نظر اين كميته و نظر مقام معظم رهبري براي همه واجب الاطاعه است .
محمود احمدي بيغش در خصوص بحث هاي مطرح درباره وقف اموال دانشگاه آزاد اظهار داشت: افرادي كه داراي منافع زيادي بودند به دنبال وقف اموال كلان اين دانشگاه برآمدند تا از اين طريق به نفع شخصي خودشان و خانواده هايشان سوءاستفاده كنند.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با بيان اينكه به طور قطع هر كس بخواهد مقابل نظر اين هيئت بايستد در حقيقت مقابل رهبري ايستاده است، افزود: توصيه مي كنيم كساني كه كار وقف صوري و نابجا را به اين مرحله رسانده اند، بيش از اين مقابل رهبري، مردم و ارزش هاي اسلامي نايستند .
احمدي بيغش با بيان اين مطلب كه دانشگاه آزاد در اسپانسر مالي جريان فتنه پس از انتخابات سهم زيادي داشته است، بيان داشت: انتظار است با تدبير خوب تصميم گيران، دانشگاه آزاد وضعيت خوبي پيدا كند تا فرد يا گروهي نتواند اين دانشگاه و اموال آن را به انحصار خود درآورد .
جعفري: هاشمي بايد نشان دهد با عمل به منويات رهبري از خواسته هاي خود چشم پوشي كرده است
عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس اظهار داشت : هاشمي با پذيرفتن نظر رهبري در خصوص وقف اموال دانشگاه آزاد ثابت خواهد كرد در مسير تبعيت از رهبري از خواسته هاي خود چشم پوشي
مي كند .
جعفري با بيان اين مطلب كه آقايان جاسبي و هاشمي رفسنجاني بارها در اظهارنظرهاي اخير خود مطرح كردند كه در مورد وقف اموال دانشگاه آزاد مطيع ولي امر و تابع ولايت فقيه خواهند بود، افزود: اگر اين افراد بخواهند عملاً اين امر را به اثبات برسانند بايد نظر كميته فقهي و حقوقي كه در حكم نظر مشورتي براي مقام معظم رهبري است، بپذيرند .
عضو كميسيون فرهنگي با بيان اين مطلب كه آقاي هاشمي رفسنجاني بارها به فصل الخطاب بودن مقام معظم رهبري در خصوص مسائل كلان و جزئي تاكيد داشتند، افزود: پذيرفتن نظر رهبري در خصوص وقف اموال دانشگاه آزاد يكي از جاهايي است كه هاشمي رفسنجاني مي تواند عملاً تقيدش به ولي فقيه و نظر رهبري را اثبات كند .
عضو فراكسيون اصولگرايان با بيان اين مطلب كه اگر چنانچه اموال دانشگاه آزاد وقف مي شد بايد اين وقف در چارچوب قوانين وقف و زير نظر سازمان اوقاف صورت مي گرفت، تصريح كرد: وقفي كه آقايان در خصوص آن صحبت مي كنند وقفي نيست كه در چارچوب سازمان اوقاف كه زير نظر ولي فقيه است صورت گرفته باشد .
نماينده اصفهان با اشاره به اينكه وقف بايد در چارچوب مقررات و دستور العمل سازمان اوقاف صورت بگيرد، خاطرنشان كرد: واقفان دانشگاه آزاد خود را
تصميم گيرنده در اين خصوص
مي دانستند و دخل و تصرف در اموال دانشگاه آزاد را به عهده خودشان گذاشته بودند در حالي كه وقف واقعي بايد با نظر سازمان اوقاف صورت بگيرد .
وي ادامه داد: هاشمي در گذشته اعلام كرده كه در مورد دانشگاه آزاد تصميم گيرنده خود وي و هيئت موسس است اما اگر چنانچه موضوع وقف دانشگاه آزاد منتفي باشد ديگر در اين خصوص ايشان تصميم گيرنده نخواهند بود و بايد در چارچوب منويات رهبري عمل كنند. لذا عمل در چارچوب منويات رهبري نشان دهنده
چشم پوشي آقايان از خواسته هاي خودشان است .
آليا: تمكين اعضاي هيئت امناي دانشگاه آزاد از نظر كميته فقهي-حقوقي ضروري است
عضو شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان با اشاره به اينكه طبق بررسي هاي كميته فقهي-حقوقي، وقف اموال دانشگا ه آزاد صحيح نيست، گفت: بايد هاشمي رفسنجاني و ساير اعضاي هيئت امناي اين دانشگاه از نظر اين كميته تمكين كنند .
فاطمه آليا با تاكيد بر اينكه بخشي از اموال دانشگاه آزاد متعلق به بيت المال است، اظهار داشت: احتمال دارد بخشي از اموال اين دانشگاه به افراد حقيقي تعلق داشته باشد .
وي در خصوص وقف اموال دانشگاه آزاد گفت: مقام معظم رهبري موضوع وقف اموال دانشگاه آزاد را قابل تامل عنوان كردند .
عضو شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان مجلس با اشاره به اينكه كميته فقهي- حقوقي كه به دستور مقام معظم رهبري شكل گرفته اعلام كرده كه وقف اموال دانشگاه آزاد صحيح نيست، خاطرنشان كرد: انتظار مي رود هاشمي رفسنجاني و ديگر اعضاي هيئت امناي دانشگاه آزاد از ديدگاه كميته فقهي- حقوقي تمكين كنند.
نوروزي: اموال دانشگاه آزاد متعلق به نظام است
عضو فراكسيون انقلاب اسلامي مجلس با بيان اين كه اموال دانشگاه آزاد متعلق به نظام است، گفت: در فقه اسلامي وقف در خصوص مالي كه متعلق به شخص است امكان پذير مي باشد.
نوروزي با بيان اينكه ما دانشگاه آزاد را مركزي همچون كميته امداد مي دانيم، گفت: همانطور كه كميته امداد هم جنبه ملي و هم دولتي دارد، دانشگاه آزاد نيز به اعتبار زمين ها و اموالي كه از اموال ملي در اختيار گرفته يك نهاد ملي و دولتي به شمار مي آيد .
نوروزي با اشاره به اينكه براساس فقه اسلامي وقف فقط در خصوص مالي كه متعلق به فرد باشد، امكان پذير است، بيان داشت: اين پذيرفته نيست كه نهادهايي همچون كميته امداد و دانشگاه آزاد كه زير نظر دولت نيستند، اموال خود را وقف كنند .
عضو فراكسيون انقلاب اسلامي مجلس با بيان اينكه نمي توانيم اموال دانشگاه آزاد را اموال شخصي تلقي كنيم، خاطرنشان كرد: بنده يقين داريم كه هاشمي رفسنجاني و جاسبي در خصوص وقف دانشگاه آزاد اولين كساني خواهند بود كه نظر رهبري را در اين خصوص قبول مي كنند .

 



ماهيت علوم انساني در گفت وگو با دكتر اعواني

«معتقدم تا زماني كه وضعيت علوم انساني در يك كشور تصحيح نشود، امكان ندارد علوم ديگر هم تصحيح شود؛ لذا رهبر معظم انقلاب روي نكته بسيار مهمي تاكيد كرده اند.»
دكتر غلام رضا اعواني، رئيس انجمن فلسفه و حكمت اسلامي در گفتگويي با سايت مقام معظم رهبري (مدظله العالي) علوم انساني را اينگونه تعريف كرد:
«اگر بخواهيم معناي دقيق تري ارائه كنيم، بايد تصريح كنيم علوم انساني، علومي است كه با انسان به طور كلي و با تمام وجوهش ارتباط دارد؛ نه فقط با جسم او».
وي در ادامه درباره لزوم ارايه تعريف جامع از علوم انساني به روش قدما در گذشته اشاره كرد و اظهار داشت:
«قدما به هر علمي كه مي پرداختند، اولين كاري را كه مي كردند، تعريف آن بود. در حال حاضر بسياري از علوم، تركيب و مرزهايشان مخدوش شده است. بايد حد هر علمي را مشخص كنيم و تعريف و موضوع و مسائل و نسبت بين موضوع و مسائل را به دست بياوريم.»
دكتر اعواني در جواب سؤالي مبني بر تقابل علوم انساني غرب و علوم انساني اسلامي، گفت:
«قبل از هر چيز بايد تصريح كنم كه انديشمندان غربي علوم فعلي را باتوجه به اجتهاد عقلي خودشان به دست آورده اند و نبايد كوششي را كه آن ها صورت داده اند، به طور كلي قبول يا نفي كنيم. چرا كه در اجتهاد، امكان صحيح و يا غلط شدن نتيجه وجود دارد ولي به هر حال تقليد هم به هيچ وجه جايز نيست. در هيچ علمي تقليد جايز نيست. به محض اين كه ما در علمي تقليد كرديم و مطالب آن را به عنوان مسلمات پذيرفتيم، به اصطلاح فلسفه به جدل- كه مبتني بر مسلمات و مشهورات است- مي رسيم. اين ديگر علم نيست و از عنوان علمي خارج است. علم اجتهاد است و من بايد اجتهاد كنم تا به حقيقت برسم.»
سپس درباره روند اسلامي شدن علوم افزود:
«ما علوم يونان را گرفتيم و كامل كرديم؛ يعني اسلامي كرديم. ما يك سابقه درخشان و بي نظير در كل دنيا داريم؛ شما انتقال علوم را به اسلام در نظر بگيريد كه مسلمانان چه كار كردند. ابتدا همه علوم را ترجمه كردند، بعد درباره اش انديشيدند و آن را تكميل، رد يا قبول كردند. هزاران رد و قبول اتفاق افتاد تا بالاخره شكلي گرفت و شد علم اسلامي. ابن سينا نيامد ارسطو را تكرار كند، بلكه آن قدر آن را تكميل كرد و نظام داد كه به صورت فعلي درآمد.
بنابراين ما نبايد چشم خودمان را بر اين علوم و اجتهادي كه ديگران كرده اند، ببنديم ولي مسلم گرفتن مباني و دستاوردهاي آن ها هم معني ندارد. مسلم گرفتن يعني چه؟ فقط وحي را بايد مسلم گرفت.»
در ادامه وي درباره تفاوت علم در ديدگاه غرب و اسلام گفت:
«در اين باره هر كسي نظري دارد. اما بايد با دليل و بينه و برهان باشد. به قول سعدي:
دلايل قوي بايد و منطقي
نه رگ هاي گردن به حجت قوي
دلايل بايد منطقي باشد. نمي توان عقيده اي يا نظري را بدون اين كه دليلي داشته باشد، پذيرفت. نظر و دليل من اين است: تصورها از انسان، خيلي فرق مي كند و اين كه انسان را در چه مرحله اي نگاه مي كنيم و او را چگونه مي بينيم، در علوم انساني موثر است. انسان، خودش را و عالم را و خدا را و همه چيز را تفسير مي كند. داده هاي علم هم قابل تفسيرهاي مختلف است. شما چه تفسيري مي كنيد؟ فيزيك را يك نفر ماترياليست، يك جور تفسير مي كند، يك حكيم الهي مثل افلاطون هم همين فيزيك را الهي مي بيند. اگر اين علم را به دست افلاطون بدهيد، فيزيك بودنش را رد نمي كند اما مي گويد تفسيرش اين نيست كه مادي باشد. حكيم، همين داده ها را از يك مرتبه بالاتر بررسي مي كند. عقل بالاترين قوايي است كه داده هاي حس را تفسير مي كند. عقل هم مراتبي دارد. عقل قدسي، عقل الهي، عقل جزئي، عقل كلي و... در جهان بيني و حياني، عقل الهي است. وحي هم ما را به عقل الهي هدايت مي كند. البته تلقي هاي مختلفي از وحي وجود دارد. خيلي از تلقي ها اصلا پذيرفتني نيست. خيلي دگماتيك است يا به اصطلاح امروزي ها ايدئولوژيك است. وحي را نبايد ايدئولوژيك ديد. وحي به عنوان علم، به عنوان دانش، به عنوان راه شناخت، به عنوان آگاهي مطلق است. وقتي آن را ايدئولوژيك كرديد، يعني راه علم را بستيد. ايدئولوژي آفت علم و دين است. دين مباني الهي و علمي و حكمي عجيبي دارد. وقتي ايدئولوژي شد، راه حكمت و علم بسته مي شود. دانش هم نبايد ايدئولوژيك شود؛ اگر دانش است، بايد درباره اش بحث كنيم.
علم هم مراتب دارد. وقتي علم مشكك است، نمي شود گفت قابل تفسير نيست و همين را بگيريم و بس كنيم. در قديم امثال افلاطون، ابن سينا و ملاصدرا و... بوده اند كه پيش از اين كه دانشمند باشند، عالم الهي بوده اند و مي توانسته اند علم را تفسير الهي كنند. اما در غرب علم الهي وجود ندارد. چيزي كه در غرب اتفاق افتاده اين است كه علوم را در حد وسيع دارند اما عالم الهي ندارند كه مفسر آن ها باشد، يا هستند اما ضعيف اند. انسان، داراي يك حقيقت واحد است. نمي توانيد بگوييد انسان فقط حس يا خيال است. اين همان اشتباهي است كه غربي ها مي كنند. علوم با عقل جزئي سر و كار دارند. هر علم انساني و غيرانساني، به عقل جزئي برمي گردد اما دين بيشتر با عقل كلي سر و كار دارد. چون با عقل جزئي نمي توان خدا و معاد و... را اثبات كرد؛ اما با عقل كلي مي توان. در يك جهان بيني وحياني، نمي توان علوم را كه همگي با عقل جزئي سر و كار دارند، از عقل كلي بريد. علوم انساني اي كه ما امروز مطالعه مي كنيم، علوم جزئي است. قدما علم كلي داشتند. آن ها علوم را به ادني، اوسط و اعلي تقسيم مي كردند. علم ادني همين علومي است كه مطالعه مي كنيم. علم اوسط علم رياضي و علم اعلي، علم الهي است. اين علوم پيوستگي دارند. نمي توان اين خط پيوستگي را بريد.
به هر حال چيزي كه اتفاق افتاده اين است كه در مراتب علم، خدشه وارد شده است. در غرب علم ادني را گرفتند و بقيه را انكار كردند. فلسفه هاي جديد هم به اين مسئله كمك كردند. بيشتر فلسفه هاي جديد علم اعلي را منكر هستند. بنابراين علومي كه مانده، بدون اتصال به علم اعلي است. علم اعلي بايد با سطوح ديگر علم پيوند بخورد. اگرنه مضرات زيادي براي انسان دارد.»
دكتر اعواني درباره لزوم عميق شدن در علوم و فهم آن ها افزود:
«علوم هميشه درباره پديدارها بحث مي كنند. هر علمي از جمله علوم انساني با داده هايي كه دارند، درباره پديدارها مطالعه مي كنند. به طور كلي ماهيت علم جديد، پديداري است و با حقيقت سر و كار ندارند. كار حكمت الهي اين است كه در عين پذيرفتن پديدار، مي گويد عقل كلي بايد تحليل كند و نظر ديگري بيندازد و براي فهم عميق تر هستي، پديدار را تفسير كند. چون انسان فهم دارد و فهم هستي است. انسان بايد اين فهم را به حد اعلي برساند.كار دين همين ارتقاي فهم است. قرآن همه چيز را از سطح پديده ها مي برد به اصل و حقيقت آن ها در علم الهي يا در حقيقت وجود كه بدون آن، علم ناقص است.
اين كار راسخون در علم است. رسوخ يعني چه؟ يعني از ظاهر به سمت باطن و حقيقت رفتن. البته علما همه راسخ نيستند، عالم راسخ و غير راسخ داريم. غير راسخ هم عالم است اما تنها عالم راسخ است كه از ظاهر به حقيقت رسوخ مي كند. اين عالم راسخ، عالم الهي و حكيم حقيقي است.
دين را بايد به عنوان حكمت- به معناي قرآني آن- شناخت و شناساند، نه به صورت ايدئولوژي. دين يعلمه الكتاب و الحكمه است. ارسطو يا ابن سينا يا افراد ديگر... حكيم الهي بودند. آن ها ربط ظاهر و حقيقت را ممكن مي ساختند و به دين خدمت مي كردند. چرا متفكران ديني سراغ اين ها مي روند؟ براي اين كه همه چيز را به عنوان علم الهي مي ديدند و نزد آن ها علم وحدت داشته؛ يعني جزئي از يك جريان الهي بوده است. بنابراين چنين حكمايي كار دين را آسان مي كرده اند.»
در ادامه ايشان به تفكر بعضي در عدم درك دين به عنوان دانش الهي اشاره كرد و اظهار داشت:«متاسفانه اكنون خيلي از مسلمانان گرفتار تعصبات شده اند. يعني دين را به عنوان دانش الهي- عالي ترين مرتبه دانشي كه مي شناسيم- نگاه نمي كنند. خيلي از فرقه هاي ديني كه در گذشته بودند يا امروز هستند، دين را مثل ايدئولوژي، مسلماتي فرض مي كنند كه نبايد درباره اش چون و چرا كرد. البته از آنچه علماي ما درباره اش زحمت كشيده اند، بايد استفاده كرد كه الان استفاده نمي كنيم. چون خيال مي كنيم دين را تازه كشف كرده ايم. نبايد از كار بزرگاني كه در گذشته بودند و كارهاي عظيم هم كردند، بي بهره باشيم. نمي توانيم 1400 سال تاريخ مان را رها كنيم و يك باره از نو شروع كنيم. اين تفكري كه در بعضي ها وجود دارد، كاملا غلط است. آن ها خيال مي كنند كساني كه در گذشته بودند، هيچ فكري نداشتند. البته نمي گويم همه انديشه شان درست بوده ولي اين تفكر كه ما 14 قرن هيچ تفكري نداشته ايم و الان بايد شروع كنيم، خودش عين تعصب است. اين با حكمت الهي هم منافات دارد كه خداوند وحي را فرستاده بودند در حالي كه 14قرن براي مردم غيرمفهوم بوده و پيام وحي را هيچ كسي نفهميده است! يعني خدا به آن غايتي كه داشته تا مردم را رستگار كند و آن ها را به معرفت برساند، نرسيده و در كار خودش شكست خورده است! اين باطل است.»
رئيس انجمن فلسفه و حكمت اسلامي به لزوم تفقه در حقيقت علوم اشاره كرد و افزود:
«انسان فقط اين نيست كه در روان شناسي درباره اش مطالعه مي كنند؛ در عين حالي كه روان شناسي دانش خوبي است، ولي حقيقت من در آن چيزي كه روان شناسي معرفي مي كند، نيست. اگر حقيقت روان انسان را كه الهي است در نظر بگيريم، در روان شناسي هم تحولي پيدا مي شود. اگر كسي وجود الهي انسان را منكر شود، براي خود انسان مسائل رواني پيش مي آيد و ماهيت روان شناسي تغيير مي كند.»
سپس وي به بررسي تمايز علوم اسلامي با ساير علوم پرداخت و اظهار داشت:
«در منظر اديان، انسان را داراي دو تولد است: تولد اول و تولد ثاني. تولد اول همان تولد جسم است و ورود ما به اين دنيا. تولد ثاني ما تولد به روح است. اين امر در انجيل خيلي واضح گفته شده است. حضرت عيسي مي گويد هيچ كس وارد ملكوت آسمان نخواهد شد مگر اين كه دوباره متولد شده باشد، يكي به جسم و يكي به روح.
انسان هايي كه به دنيا مي آيند، همه تولد جسماني دارند ولي آيا همه تولد روحاني هم دارند؟ نه؛ و دين براي تولد روحاني آمده است؛ در حالي كه تولد جسماني را منكر نيست. تولد روحاني يك چيز بسيار پيچيده است. قرآن مي گويد كه براي شما پيامبري فرستاديم تا شما را زنده كند: «يحييكم». مگر ما زنده نيستيم؟ منظور قرآن زندگي روح است. اين معني را قرآن خيلي تأكيد كرده است. درباره خود قرآن و درباره پيامبر(ص) كه دعوت او براي زندگان و زندگي بخشي است، حيات تازه مي دهد.علوم بيشتر با حيات جسمي ما سروكار دارند. تمام اين علومي كه مي خوانيم تا لب گور به درد مي خورند. وقتي كه انسان چشمش را بست، ديگر اين علوم بي كاره مي شوند. اما آخرت طور ديگري است. آن جا تولد روحاني است و احوال روح مطرح مي شود كه نتيجه اعمالي كه انسان در اين عالم انجام داده است، مي باشد. حيات جسماني با رسيدن انسان به قبر ديگر تمام مي شود و علومي كه با تولد اول او سروكار داشتند، با مرگ او پايان مي گيرند. ولي حيات واقعي انسان در آن جا آغاز مي شود. انسان واقعي بنا به تعريف حكمت و دين، تولد روحاني اش تازه با مرگ آغاز مي شود.تولد ثاني در همه اديان بسيار مهم است. در حكمت الهي هم تولد ثاني مهم است. تمام هدف دين، تفسير وجود انسان است. بدون دين انسان را چه تصوير مي كنيد؟ تصويري از انسان كه بيشتر غربي ها و مردم امروز دارند، تصوير جسمي و محدود به تولد اول است. اگر به تولد ثاني قائل باشيم، تفسير آن با حكمت الهي و اديان است. هيچ چيز نيست كه با تولد ثاني ارتباط نداشته باشد. غربي ها اين ها را با هم متضاد مي دانند اما در عالم شرق، اين ها را متضاد نمي ديدند، بلكه لازم و ملزوم مي دانستند. غربي ها مي گويند يا اين يا آن. يا بايد برويم سراغ رهبانيت يا سراغ دنيا. در شرق نه؛ اين ها را هميشه لازم و ملزوم مي ديدند. با هم تنافي ندارند؛ حكماي ما آن ها را با هم ربط مي دادند.
پيدايش علوم در قرون جديد، بر جدايي آن ها از حكمت الهي مبتني بوده است. مي شود در اين باره ده ها كتاب نوشت كه چطور علوم جديد از آن ديد الهي گسسته و حتي آن هايي كه به ظاهر مي گفتند الهي هستيم، مبادي صددرصد غيرالهي دارند. ممكن است مؤمن باشند، ولي ايمان شان اين جا حرف نمي زند. فلسفه انديشمندي مانند دكارت، از ايمانش برنمي آيد.
پيدايش علوم جديد با نفي حكمت الهي و نفي اديان بوده است. در عالم اسلام هم، همين علوم رشد يافته و فربه شده را گرفتيم و به كار مي بريم. حكماي الهي مان هم نتوانستند يا كمتر توانستند با اين علوم ربطي پيدا كنند.
بنابراين سردرگم هستيم. بايد دوباره وحدت طولي علوم در سطوح مختلف پديد بيايد. اسلام دين توحيد است. بايد به توحيد علمي برسيم.
اساس دين علم است. خداوند هم هستي بخش است، هم عالم. او هستي داده و به همه چيز عالم است و عالم را از روي علم پديد آورده است. عالم چيز عبثي نيست، پديده آمده از علم الهي است. همه هستي پديدار علم الهي است. غربي ها اصل و اساس علم را نمي بينند كه كجاست! ولي حكيم الهي اين را مي فهمد. حكيم الهي عالم را ظهور علم الهي مي بيند. حكما اين نكته را روشن كرده اند كه وجود از علم جدا نيست. چون وجود اصل الهي دارد، علم هم اصل الهي دارد. با اين ديد، علوم جديد حفظ مي شود اما عمق پيدا مي كند و بالا كشيده مي شود. وقتي ما از ديد بالاتر نگاه مي كنيم، پديدارها عمق ديگري پيدا مي كنند.
حكمت از بالا نگاه مي كند و به عمق حقيقت مي رسد. بنابراين نوع سؤال هاي حكمت با علوم فرق دارد. سؤال علوم هميشه جزئي و در غالب موضوع علم است. علم بايد درباره چيستي، چرايي و چگونگي سؤال كند. سؤال علم هميشه محدود است؛ نمي تواند بالاتر برود. اما انسان با اين كه خودش محدود است، سؤال هاي مطلق دارد.
سؤال هايش به چيزهاي جزئي محدود نمي شود. اين سؤال ها در حكمت و دين مطرح مي شود. وقتي شما اين سؤال ها را كرديد، پديدار به حقيقت تبديل مي شود.
سؤال هاي حقيقي اين سؤال هاست كه داخل علوم نيست. همه علوم پيش فرض هايي دارند كه در درون خود، از آن ها بحث و سؤال نمي كنند. پيش فرض ها را مسلم مي دانند. مثلا در فيزيك نمي پرسند حقيقت ماده چيست؟ همين كه آن را تشريح كنند، كافي است. سؤال هاي بنيادي تر را در خود آن علم بررسي نمي كنند و پاسخ نمي دهند. علوم انساني مانند جامعه شناسي و روان شناسي هم همين طورند. در حوزه هر علمي سؤال هاي جزئي مي كنند و خارج مي شوند اما سؤال هاي بنيادي تري هست كه در هيچ علمي مطرح نمي شود. سؤال هاي حقيقي و مطلق، آن هاست.»
دكتر اعواني ضمن تأييد اين مطلب كه مي توان از علوم طبيعي الهي سخن گفت، افزود:
هستي و علم در اين هستي، الهي است. دين ما را هدايت مي كند. هدايت يعني چه؟ دين حقايق را نمي آفريند. حقايق هست، دين ديد ما به حقيقت را درست مي كند. خدا هستي را آفريده و عقل را هدايت مي كند كه فقط پديدارها را نبيند. انسان را از مرتبه پايين، بالا مي كشد تا بهتر ببيند. بنابراين دين، هدايت عقل است براي رسيدن به مرتبه جامع تر و كلي تر و رسيدن به ديد وحداني الهي.
در انتها ايشان با اشاره به اينكه براي دست يافتن به علوم انساني اسلامي در جامعه امروز اولين كاري كه بايد بكنيم اين است كه دنبال فلسفه علم اسلامي برويم، گفت:
فلسفه به معناي حكمت و حكمت الهي كه دور از جنجال ايدئولوژي باشد. ايدئولوژي مخل علم و دين است. يعني دين را از آگاهي بخشي و هدايت گري خارج مي كند. دين، عالي ترين نوع شعور است. پيامبر آورنده وحي و تجلي كمال اين شعور الهي است. اين شعور ما را هدايت مي كند و واقعا تحولي در آگاهي ما ايجاد مي كند كه نمي توانيم از آن دست بكشيم.
برداشت غربيان از علم- كه ما مي گوئيم سكولار و دنيوي شده- خطاست. علم و دين از جايگاه خود خارج شده اند. امروزه حتي فلسفه هم از علم بودن خارج شده و ديگر به علم الهي ربط ندارد. در حالي كه در دين شرط است كه بايد با علم پيوند بخورد. خود دين، علم اعلي است.

 



بيانيه انجمن اسلامي دانشگاه شاهد

انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه شاهد به مناسبت تدفين 2شهيد گمنام دراين دانشگاه و صدور پيام مقام معظم رهبري دراين مورد بيانيه اي صادر كرد:
درسالروز شهادت امام جعفرصادق(ع) دانشجويان دانشگاه شاهد ميهمان صاحب خانه هاي اصلي خود بودند و 2 ياري كه شهادت مايه افتخار و صدرنشيني و مباهات آنها بوده و هست، بر چشمان دانشجويان دانشگاه شاهد قدم گذاشتند و دانشجويان با اشك چشم و مژه گان مسير استقبال از ياران و فرزندان خميني كبير را آب و جارو كردند.
به راستي كه دانشگاه شاهد با صفاي قدوم اين صاحبان اصلي، حال و هواي كربلا گرفت و شميم قتلگاه درفضاي دانشگاه شاهد پيچيد. صفاي قدوم و ارواح طيبه شهدا چنان بود كه ندا و كلام رهبر معظم انقلاب را نيز معطوف به دانشگاه شاهد كرده است.
آري! كلام امام خامنه اي نيز آغازي بود بر بارش الطاف الهي كه منشأيي جز لطف و عنايت شهيدان والامقام نداشته و ندارد. دانشجويان دانشگاه شاهد به خود مي بالند كه همزمان با استقبال از فرزندان خميني(ره) كلام نافذ نايب برحق امام عصر(عج) بر دل و جانشان نشست و مستوجب مسرت و شادي وصف ناپذير چند هزار دانشجويي شد كه گذشته از علايق و سلايق، 2شهيد گمنام را درقلوب خود مأمن دادند. بي شك قلوب پاك دانشجويان مسلمان بهترين جايگاه شهدا است.
ما دانشجويان دانشگاه شاهد سوگند ياد مي كنيم كه شكرانه اين دو موهبت بزرگ را با تلاش زائدالوصف و بي وقفه در راه تحصيل علوم و هرچه بيشتر معنوي كردن دانشگاه عملي كنيم و پيام حضرت آيت الله خامنه اي (حفظه الله) را سراجي نوراني براي ادامه راه خود مي دانيم و محضر ايشان اعلام مي كنيم- «آقاجان با تمام وجود سرها و تن هاي ناقابل را فداي شما خواهيم كرد و بخدا سوگند كه دراين راه هيچ شك و شبهه اي برخود راه نخواهيم داد و شهادت در آستان شما بي شك مايه آبروي ما نزد سيد و سالار شهيدان است و عاملي است تا شما ما را نزد خداوند متعال و ائمه اطهار شفاعت كنيد.»
درپايان ضمن تشكر از تمامي مردم ولايت مدار و شهيدپرور كه در مراسم تدفين شهدا شركت كردند و محفل انس با آن شهيدان را با حضور خود حسيني وارتر ساختند، تشكر و سپاسگزاري مي كنيم. از تمام اين عزيزان طلب دعاي خير براي ادامه تحصيل اسلامي را داريم.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14