(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 21 مهر 1389- شماره 19763

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
فاينشنال تايمز آلمان: خريد سلاح در برابر توانمندي هاي ايران بي فايده است
پيام رهبر معظم انقلاب به نوزدهمين اجلاس نماز:
جايگاه عبادت و پايگاه سياست دوگانه هاي به هم پيوسته است
رئيس ديوانعالي كشور: دستگاه قضايي تحت تاثير هيچ جرياني جز عدالت قرار نمي گيرد
رئيس جمهور در اجلاس سراسري نماز: دولت 20 هزار نمازخانه در مدارس كشور مي سازد
بلومبرگ با اشاره به عضويت هند و آفريقاي جنوبي در شوراي امنيت:
جبهه حاميان ايران در شوراي امنيت قوي تر مي شود
آژانس بين المللي انرژي اتمي: دستگاه تشخيص دهنده نشت هليوم به ايران تحويل داده مي شود
برف ناخوانده ارتفاعات پايتخت را سفيدپوش كرد
بخش فارسي سايت وزارت خارجه رژيم صهيونيستي:ايران تواني چشمگير براي ضربه زدن به اسرائيل دارد
برگزاري يادروز حافظ در شيراز
لاوروف: روسيه خواستار آغاز سريع مذاكرات 1+5 با ايران است
معاون وزير كشور: هنوز گروه خاصي مسئوليت حادثه تروريستي سنندج را برعهده نگرفته است
نصب مجسمه اميركبير در بوستان ملت
برگزاري نمايشگاه بين المللي بهداشت ايمني و محيط زيست در كيش
برگزاري نخستين همايش كشوري نخبگان پيشكسوت نيروهاي مسلح در كرج
آيت الله نوري همداني: ولايت فقيه يكي از بزرگترين نعمت هاي الهي بر مردم است
پس از دو دهه انسداد جاده ايران به جمهوري داغستان بازگشايي شد
علماي اهل سنت گلستان: موضع گيري اخير رهبر معظم انقلاب نشانه حكمت و علم عالي ايشان است
اخبار ادبي و هنري



فاينشنال تايمز آلمان: خريد سلاح در برابر توانمندي هاي ايران بي فايده است

سرويس سياسي-
فاينشنال تايمز در مقاله اي با مقايسه توان تسليحاتي كشورهاي خليج فارس با ايران، تصريح كرد كه هر چند كشورهاي خليج فارس نسبت به ايران به افزايش توان تسليحاتي خود پرداخته اند اما توانمندي استفاده از سلاح هاي خريداري شده را ندارند.
فاينشنال تايمز آلمان در مقاله اي به قلم سيلكه مرتينس به ادعاي «تئودوركار» از يك مؤسسه تحليل امور نظامي خاورميانه و خليج در دوبي مبني بر اينكه هواپيماهاي جنگنده امارات متحده عربي ظرف شش ساعت قادرند نيروي هوايي ايران را از كار بيندازند اشاره كرد و نوشت كه اين كارشناس امنيتي توان نظامي امارات را با 184 جنگنده و 471 تانك، قوي ترين در منطقه خليج فارس مي داند.
فاينشنال تايمز اما بلافاصله با تأكيد بر اينكه «ايران هميشه فقط به تعداد نفرات فكر مي كند» تصريح كرد كه كشورهاي خليج فارس از ترس ايران به افزايش شديد توان تسليحاتي خود پرداخته اند تا جائي كه اين كشورها، هواپيماهاي جنگنده و سامانه هاي دفاع موشكي به ارزش 122ميليارد دلار به آمريكا سفارش داده اند.
در اين گزارش همچنين با اشاره به خريد تسليحات عربستان سعودي تاكيد شده است: با توجه به زرادخانه اي از جديدترين سلاح ها و هواپيماهاي جنگنده ترديدي وجود ندارد كه وضعيت كشورهاي خليج فارس بهتر است. اما سؤال اين است آيا اينها قادرند اين سلاح هاي گران قيمت را بكار هم بگيرند يا نه.
فاينشنال تايمز به نقل از ايريس وورم از مؤسسه تحقيقات صلح و بحران در ايالت هلسن تصريح كرد: گفته مي شود تعداد جنگنده هاي اف15- عربستان سعودي بيش از خلبان هاست. بعلاوه هواپيماها كمتر تعمير و نگهداري مي شوند. چرا كه خيلي راحت نو مي خرند. اما در كمال تعجب عربستان در بحران با شيعيان حوثي در مرز يمن زمان زيادي احتياج داشت كه به برتري دست پيدا كند. عربستان نيز مانند امارات و قطر و بحرين و كويت تعداد زيادي مستشار و تكنسين و خلبان خارجي استخدام كرده كه ارتش اين كشور به آنها وابسته است. تهران بارها گفته دست آمريكا از آستين كشورهاي خليج فارس بيرون آمده است. از رياض گرفته تا دوبي همه نگرانند براي اين كار مجازات بشوند.
همچنين در اين گزارش به نقل از «پيتر ويزمن» كارشناس تسليحاتي مؤسسه تحقيقات صلح استكهلم با اين برداشت كه توان تسليحاتي ايران نسبت به همسايگانش پايين است آمده است:
نقطه قوت ايران نفرات زيادتر است. همچنين ايران مي تواند تنگه هرمز و بدين ترتيب راه آبي عبور نفت را ببندد. «ويزمن» البته ادعا مي كند كه ايران در آخر هم سلاح اتمي استفاده مي كند.
وي همچنين تاكيد مي كند كه كشورهاي خليج فارس هر چند كه تسليحات خود را افزايش دهند اما در برابر توانمندي ايران با سلاح به منظور خود نمي رسند.

 



پيام رهبر معظم انقلاب به نوزدهمين اجلاس نماز:
جايگاه عبادت و پايگاه سياست دوگانه هاي به هم پيوسته است

نوزدهمين اجلاس سراسري نماز با پيام رهبر معظم انقلاب اسلامي در خراسان جنوبي آغاز به كار كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس از بيرجند، متن كامل پيام رهبر معظم انقلاب به اجلاس سراسري نماز كه توسط حجت الاسلام والمسلمين ابراهيم رئيسي معاون اول قوه قضائيه قرائت شد به شرح ذيل است:
بسم الله الرحمن الرحيم
پديد آوردن هويتي به نام مسجد، نخست در قبا و سپس در مدينه در شمار زيباترين و پرمغزترين ابتكارهاي اسلام در آغاز تشكيل جامعه اسلامي است: خانه خدا و خانه مردم، خلوت انس با خدا و جلوت حشر با مردم، كانون ذكر و معراج معنوي و عرصه علم و جهاد و تدبير دنيوي، جايگاه عبادت و پايگاه سياست، دوگانه هاي به هم پيوسته اي است كه تصوير مسجد اسلامي و فاصله آن با عبادتگاههاي زائج اديان ديگر را نمايان مي سازد.
در مسجد اسلامي، شور و بهجت عبادت خالص با نشاط زندگي پاك و خردمندانه و سالم، در هم مي آميزد و فرد و جامعه را به تراز اسلامي آن نزديك مي كند. مسجد، مظهر آميختگي دنيا و آخرت و پيوستگي هر دو جامعه در ديدگاه و انديشه مكتب اسلامي است. با اين نگاه، دل هاي ما براي مسجد مي تپد و از شوق و احساس مسئوليت، لبريز مي گردد. امروز در ميان مساجد ما كم نيستند آنهايي كه مي توانند نمايي از اين تصوير زيبا و شوق انگيز را به نمايش درآورند. حضور نسل جوان پاك نهاد ما و حضور روحانيون و معلمان آگاه و دلسوز، مسجدهايي را به درستي كانون ذكر و عبادت و انديشه و معرفت ساخته و يادهاي عزيز و گرانبها را در دل هاي ما برانگيخته است. ليكن تا اين وظيفه به تمام و كمال گزارده نشود هيچ يك از ما نبايد و نمي توانيم خطري كه از كمبود مسجد و ضعف و نارسايي، جامعه و جوانان و خانواده ها و نسل هاي آينده را تهديد مي كند، غافل بمانيم و خود را از بركات عظيمي كه مسجد تراز اسلامي به كشور و نظام و مردم هديه مي كند محروم سازيم.
نخستين مطلب مهم، بناي مسجد و حضور روحاني شايسته در آن است. هم اكنون با وجود ده ها هزار مسجد در كشور، جاي هزاران مسجد ديگر در روستاها، شهرها، شهرك ها و مجتمع هاي ساختماني خالي است. دسترسي آسان به مسجد، نياز ضروري مومنان و جوانان و نوجوانان ما است. روحاني پرهيزگار، خردمند، كارشناس و دلسوز در مسجد، همچون پزشك و پرستار در بيمارستان، روحيه و مايه حيات مسجد است. امامان جماعت بايد آماده سازي خويش براي طبابت معنوي را وظيفه حتمي خود بدانند و مراكز رسيدگي به امور مساجد و حوزه هاي علميه در همه جا آنان را ياري دهند. مساجد بايد مدرس تفسير و حديث و منبر معارف اجتماعي و سياسي و كانون موعظه و پرورش اخلاق باشد. زمزمه محبت متوليان و مديران و امناي مساجد بايد دل هاي پاك جوانان را مجذوب و مشتاق كند. حضور جوانان و روحيه هاي بسيجي بايد محيط مسجد را زنده و پرنشاط و آينده پو و لبريز از اميد سازد. ميان مسجد و مراكز آموزشي در هر محل همكاري و پيوند تعريف شده و شايسته اي برقرار گردد. چه نيكوست دانش آموزان برجسته و ممتاز در هر محل، در مسجد و در برابر چشم مردم و از سوي امام جماعت، تشويق شوند. مسجد بايد رابطه خود را با جواناني كه ازدواج مي كنند و به كساني كه به موفقيت علمي، اجتماعي، هنري و ورزشي دست مي يابند، با صاحب همتاني كه كمك به ديگران را وجهه همت مي سازند، با غم ديدگاني كه غمگساري مي جويند و حتي با نوزاداني كه متولد مي شوند برقرار و مستحكم كند. مسجد بايد در هر منطقه و محل، مأمن و مايه خير و بركت باشد و به طريق اولي وسيله زحمت و آزار مجاوران نگردد.
پخش صداهاي آزاردهنده بويژه در شب و هنگام آسايش مردم، كاري ناروا و در مواردي خلاف شرع است. تنها صدايي كه بايد از مسجد در فضا طنين بيفكند بانگ اذان با صوت خوش و دلنواز است.
عمران مساجد و پرداختن به آرايه هاي معنوي و ظاهري آن، وظيفه همگان است. و هر كسي به اندازه توان و همت بايد در آن سهيم گردد. مردم، شهرداري ها و دستگاههاي دولتي هر يك در آن بايد سهمي ايفا كنند و روحاني دانا و مسئوليت پذير و پرهيزگار مي تواند و مي بايد محور اين منظومه تلاش مقدس باشد.
از خداوند متعال توفيق همگان را مسئلت مي كنم و براي روحاني مجاهد و خدمتگزار، جناب حجت الاسلام والمسلمين آقاي قرائتي دوام عمر و نشاط و توفيق روزافزون از خداوند مي طلبم.
والسلام و عليكم و رحمت الله
سيدعلي خامنه اي
18 مهر 89

 



رئيس ديوانعالي كشور: دستگاه قضايي تحت تاثير هيچ جرياني جز عدالت قرار نمي گيرد

آيت الله محسني گركاني عدالت را محور بقاء دستگاه قضايي دانست.
رئيس ديوانعالي كشور روز سه شنبه در جلسه هيئت عمومي اين ديوان كه باحضور دادستان كل كشور و قضات عالي رتبه برگزار شد با بيان اينكه اگر كاستي هايي در دستگاه قضايي وجود دارد خود دستگاه قضا درصدد اصلاح آن برآمده است خاطرنشان كرد: دستگاه قضايي تحت تاثير هيچ جرياني جز عدالت قرار نمي گيرد و عدالت، محور بقاء دستگاه قضايي است. بلكه محور بقاء و استمرار حكومت اسلامي است چرا كه ظلم تار و پود حكومت هاي استكباري را متلاشي و نابود مي كند.
آيت الله گركاني تاكيد كرد: دستگاه قضايي با اجراي عدالت و مردم داري بايد پاسخگوي ارباب رجوع باشد.
وي در ابتداي سخنان خود با گراميداشت دهه كرامت و تبريك ميلاد امام رضا(ع) با اشاره به حديث معروف «سلسله الذهب» كه امام هشتم در جمع مردم نيشابور فرمودند: «كلمه لا اله الا الله دژ و قلعه محكم من است، هركس داخل قلعه محكم من شود از عذابم در امان خواهد البته به شروطها و اينكه من از جمله آن شروط هستم» افزود: از عبارت «بشروطها وانا من شروطها» سه عنصر بصيرت، وحدت و امنيت استفاده مي شود كه اين سه عنصر ساختار روابط اجتماعي را محكم مي كند در استحكام اين سه عنصر هر اندازه فكر و بحث بشود جا دارد و انديشه ها را به كار مي اندازد.
ريس ديوانعالي كشور با بيان اينكه قضات نقش مهمي در استحكام اين سه عنصر دارند اظهار داشت: قضات، توانمندي آن را دارند كه مردم را در مسير حق و قانون و امنيت و وحدت قرار دهند و بصيرت مردم را بالا ببرند.

 



رئيس جمهور در اجلاس سراسري نماز: دولت 20 هزار نمازخانه در مدارس كشور مي سازد

رئيس جمهور ديروز صبح در نوزدهمين اجلاس سراسري نماز در بيرجند با بيان اين كه دولت در خدمت مردم و مساجد است گفت: دولت 20 هزار نمازخانه در مدارس كشور مي سازد.
به گزارش خبرنگار كيهان از بيرجند دكتر محمود احمدي نژاد با بيان اينكه پايه اصلي كار فرهنگي بنيان گذاشته شده است، افزود: در پيام رهبري هم تأكيد خوبي بر مساجد شده است كه نگاه و حركت دولت نيز اينگونه بوده است.
وي ادامه داد: بسياري از اوقات هدف اصلي در فعاليت هاي فرهنگي فراموش مي شود كه ركن اصلي مسجد اقامه نماز است و بقيه مسائل بايد به كمك نماز بيايند و اگر برنامه ها طوري طراحي شود كه نماز به حاشيه برود قطعاً در فعاليت هاي مسجد نوري نيست.
رئيس جمهور تأكيد كرد: نماز بايد به خوبي معرفي شود زيرا نماز يك دانشگاه است از اين رو بايد در جاي جاي زمين به آن پرداخته شود.
وي ضمن قدرداني از دست اندركاران اقامه نماز از جمله حجت الاسلام والمسلمين محسن قرائتي پيشنهاد داد كه در اجلاس سراسري به بهترين كارهاي هنري از قبيل كتاب، فيلم و شعر بها داده شود.
رئيس جمهور ادامه داد: عظمت نماز به حاشيه ها نيست و اميدواريم در اجلاسي به طور اختصاصي به موضوع خانواده كه سبب استحكام نماز مي شود بحث كنيم.
وي با بيان اينكه روزي حلال با نماز است، تأكيد كرد: نماز بزرگ ترين هديه خدا است.
رئيس جمهور كشورمان گفت: نماز بايد با قصد قربت باشد كه اجابت فرمان الهي است و اگر به قصد قربت بود عين توحيد است و اين كمال توحيد است.
احمدي نژاد افزود: بايد جشنواره انديشه هاي هنري را در زمينه نماز برگزار كنيم.
رئيس ستاد اقامه نماز كشور نيز در اين اجلاس خطاب به هيئت دولت گفت: هم اكنون 30 هزار مسجد در كشور كم داريم، كه مشكل احداث اين مساجد و نمازخانه ها در شهرك ها بايد توسط دولت حل شود و اميد است كه در مدت رياست جمهوري آقاي احمدي نژاد اين مهم مورد توجه واقع شود.
قرائتي افزود: مشكل بيسوادي در كشور حل شده و مشكل بي مسجدي نيز بايد مرتفع شود.
دبير استاني نوزدهمين اجلاس سراسري نماز در خراسان جنوبي نيز گفت: استان هاي خراسان جنوبي، فارس و خراسان شمالي به ترتيب بيشترين تعداد مقالات رسيده به اجلاس را دارند.
حجت الاسلام والمسلمين ابوالحسن نبئي در گفت وگو با خبرنگار فارس در بيرجند اظهار داشت:از ميان 850 اثر رسيده به دبيرخانه اجلاس 100 مقاله بررسي و 30 مقاله برتر شناخته شده است كه از اين تعداد چهار مقاله برتر ديروز در صحن اجلاس قرائت شد.
نبئي از حضور بيش از 700 نفر از ميهمانان فرهنگي و مذهبي در اين دوره از اجلاس نماز خبر داد.
وي با اشاره به اينكه اين اجلاس با موضوع مسجد، خانواده و نماز برگزار مي شود، تصريح كرد: هدف از برگزاري اين نشست در شهرهاي مختلف كشور تبليغ دين و نماز در جاي جاي كشور است.
گفتني است نمايندگان دستگاه هاي اجرايي و فرهنگي كشور، وزراي آموزش و پرورش، آموزش عالي و فرهنگ و ارشاد اسلامي، اعضاي شوراي اقامه نماز استان ها، اعضاي ستاد مركزي اقامه نماز، دستگاه هاي مشاركت كننده در برگزاري اجلاس در نوزدهمين اجلاس سراسري نماز شركت داشتند.

 



بلومبرگ با اشاره به عضويت هند و آفريقاي جنوبي در شوراي امنيت:
جبهه حاميان ايران در شوراي امنيت قوي تر مي شود

بلومبرگ گزارش داد كه با پيوستن هند و آفريقاي جنوبي به برزيل در شوراي امنيت، سدي قدرتمند در برابر فشارهاي آمريكا بر ايران تشكيل مي شود.
به گزارش بلومبرگ، هند و آفريقاي جنوبي جزو نامزدهاي بدون مخالف براي عضويت در شوراي امنيت به نمايندگي از آسيا و آفريقا هستند. اين دو كشور با پيوستن به برزيل در شوراي امنيت جبهه واحدي را در برابر يكجانبه گري هاي آمريكا در اين نهاد تشكيل مي دهند.
نكته جالب آن است كه اين سه كشور در سال 2003 ائتلافي را با نام «صداي كشورهاي در حال توسعه» تشكيل داده بودند. از سوي ديگر هند، برزيل و آفريقاي جنوبي به دليل اقتصادهاي رو به رشد خود مي توانند نقشي قدرتمند و تاثيرگذار در بدنه سياست گذاري شوراي امنيت داشته باشند.
بنابراين گزارش «جف لارنتي» از كارشناسان سازمان ملل در موسسه تحقيقاتي «بنياد قرن» در همين رابطه مي گويد: زماني كه پيش نويس قطعنامه ها در شوراي امنيت مطرح مي شوند اين كشورها كه داراي قدرت اقتصادي هستند مي توانند در آن تغييراتي را ايجاد كنند.
اين گزارش اضافه كرد: علاوه بر هند و آفريقاي جنوبي، از ميان سه كشور كانادا، آلمان و پرتغال نيز دو كشور براي شوراي امنيت انتخاب مي شوند و اين در حالي است كه از آمريكاي لاتين فقط كلمبيا نامزد عضويت در شوراي امنيت شده است. پنج كشور انتخاب شده از اول ژانويه سال آتي به مدت دو سال عضو غيردائم شوراي امنيت خواهند بود. اين پنج كشور جايگزين استراليا، مكزيك، تركيه و اوگاندا مي شوند كه دوره عضويت آنها در شوراي امنيت به پايان رسيده است.

 



آژانس بين المللي انرژي اتمي: دستگاه تشخيص دهنده نشت هليوم به ايران تحويل داده مي شود

آژانس بين المللي انرژي اتمي اعلام كرد كه اين نهاد سفارش يك دستگاه تشخيص دهنده نشت هليوم براي يك پروژه سرطاني در ايران داده است.
به گزارش ايسنا به نقل ازپايگاه خبري آژانس بين المللي انرژي اتمي يك مقام مسئول آژانس با اعلام اين خبر گفت: عنوان اين پروژه «توليد، توسعه و به كارگيري منابع تشعشعات و راديوداروها براي پرتودرماني و درمان هدفمند سرطان» نام دارد.
به گزارش پايگاه خبري آژانس بين المللي انرژي اتمي، هدف از اين پروژه همكاري فني، آماده كردن منابع درماني و راديوداروها براي درمان سرطان است كه در سال 2009 مورد تاييد شوراي حكام آژانس قرار گرفته است.
وزارت اقتصاد هلند چندي پيش اعلام كرده بود كه مقامات هلند ممكن است عليه يك شركت صادركننده به دليل آن چه نقض تحريم هاي اتحاديه اروپا عليه ايران با انتقال يك محموله به نمايندگي از جانب آژانس بين المللي انرژي اتمي به ايران خوانده شده است، اقدام حقوقي اتخاذ كنند.
خبرگزاري رويتر در اين باره گزارش داد: يك سخنگوي وزارت اقتصاد هلند گفت كه آژانس بين المللي انرژي اتمي اين محموله را به گيرنده هاي ممنوعه يعني سازمان انرژي اتمي ايران به عنوان بخشي از يك توافق همكاري فني با جمهوري اسلامي ارسال كرده است.
آژانس بين المللي انرژي اتمي در وين تاييد كرد كه سفارش يك ردياب نشت هليوم براي يك پروژه مربوط به سرطان كه در ايران اجرا مي كند، را داده است، اما افزود كه اين پروژه در سال 2007 به تصويب شوراي حكام 35 عضوي اين سازمان كه اتحاديه اروپا را نيز شامل مي شود، رسيده است.
آيهان ايورنسل، سخنگوي آژانس بين المللي انرژي اتمي نيز در بيانيه اي بدون اشاره به جزييات بيش تر اعلام كرد: هدف اين پروژه همكاري فني آماده كردن منابع درماني، و راديوداروها براي معالجه سرطان است.
رويتر افزود: وزارت اقتصاد هلند اعلام كرد كه دليل متوقف كردن اين محموله قوانين سخت اتحاديه اروپا است كه در ماه ژوييه مورد توافق قرار گرفت؛ حتي با وجودي كه ردياب ابزاري نيست كه ضرورتا استفاده هسته اي داشته باشد.
وزارت اقتصاد هلند مدعي است كه ردياب هليوم به صورت غيرقانوني از طريق هلند منتقل شده است، اما به نام صادركننده و كشور مبدا اشاره اي نمي كند.
منابع ديپلماتيك در وين اعلام كردندكه ردياب نشت هليوم به طور گسترده در صنعت به كار مي رود و يك كالاي دو منظوره درنظر گرفته نمي شود كه بتواند كاربرد نظامي نيز داشته باشد.

 



برف ناخوانده ارتفاعات پايتخت را سفيدپوش كرد

بارش اولين برف پاييزي در نخستين ماه پاييز ارتفاعات پايتخت را سفيدپوش كرد.
در پي كاهش دما در نوزدهمين روز از فصل پاييز، بارش غيرمنتظره برف در ارتفاعات شمال، چهره پايتخت را دگرگون كرد. همچنين بارش اولين باران پاييزي در مناطق مختلف شهر آمدن پاييز و زمستان را نويد داد و آلودگي ها را زدود.
علاوه بر آن تهران شاهد وزش باد دلپذيري بود كه خنكاي آن گونه هاي هر عابري را نوازش مي داد.
به گفته مدير كل پيش بيني سازمان هواشناسي كشور هواي تهران با بارش باران پاييزي 5 درجه خنك شده است.
پرويز رضازاده به ايرنا گفت: علاوه بر بارش باران در دامنه كوه هاي البرز و ارتفاعات شمال كشور شاهد بارش برف و وزش باد بوديم.
وي دماي هواي تهران را 21 درجه سانتي گراد اعلام كرد و افزود: اين دما به 25درجه سنتي گراد خواهد رسيد.
رضازاده وضعيت بارندگي هاي امسال را نااميدكننده دانست و گفت: ميزان باران ها دو و چهار دهم ميليمتر بود كه اين ميزان براي بارش باران قابل توجه نيست.
اين مسئول هواشناسي ميانگين بارش باران در تهران را 10 ميليمتر اعلام كرد و گفت: بيشترين ميانگين ميزان بارش باران پايتخت در سالهاي گذشته 50 ميليمتر بوده است.

 



بخش فارسي سايت وزارت خارجه رژيم صهيونيستي: ايران تواني چشمگير براي ضربه زدن به اسرائيل دارد

پايگاه اينترنتي وزارت خارجه رژيم صهيونيستي در بخش فارسي خود بر توانمندي چشمگير ايران براي ضربه زدن به اين رژيم اعتراف كرد.
اين پايگاه اينترنتي در گزارش خود با اين ادعا كه «در آستانه ديدار احمدي نژاد از لبنان، شمار زيادي از رسانه هاي همگاني در ايران و برخي ديگر از كشورهاي جهان دوباره به تفصيل به اين پرسش پرداخته اند كه آيا اسرائيل تأسيسات اتمي ايران را مورد حمله قرار خواهد داد نوشت: پايه اين ارزيابي ها و حدس و گمان ها اظهارات متعدد سران اسرائيل است كه بارها گفته اند تنها از طريق تحريم هاي اقتصادي (هر اندازه هم كه گسترده و دردآور باشد) نمي توان جمهوري اسلامي ايران را متقاعد كرد كه از برنامه هاي اتمي خود دست بردارد. بنابراين گزارش، وزير دارائي اسرائيل در دو سخنراني در ايالات متحده (كه دومين آن 7 اكتبر بيان شد) خواستار آن گرديد كه تحريم هاي مؤثرتري به اجرا گذاشته شود. او از جمله خواهان محاصره دريايي حكومت ايران شد. اين گزارش با تصريح بر اينكه عاموس يادلين رئيس بخش اطلاعات ستاد ارتش اسرائيل بر قدرت موشكي جمهوري اسلامي ايران اعتراف كرده است در عين حال مدعي شد كه ايران موشك هاي ميان بردي در اختيار حزب الله لبنان گذاشته است و هر نقطه اي از خاك اسرائيل را در تيررس خود گرفته است. اين گزارش ادعا كرد: شش ماه پيش فاش شد كه از طريق سوريه شماري موشك هاي ميان برد اسكاد به حزب الله در لبنان انتقال يافته است. اين موشك ها كه قادر به حمل پانصد تا هزار كيلوگرم مواد تخريبي هستند، در صورتي كه به هدفي اصابت كنند، ممكن است زيان جدي وارد سازند. بنابر اين گزارش، عاموس يادلين فاش ساخت كه موشك هاي دشمن اگر به «گوش دانGush Dan» (مجموعه شهرهاي پرجمعيت تل آويو و حومه آن در مركز اسرائيل) برسند زيان آن چشمگير خواهد بود.

 



برگزاري يادروز حافظ در شيراز

شيراز - خبرنگار كيهان:
مراسم گراميداشت 20 مهرماه يادروز حافظ با حضور جمعي از انديشمندان، حافظ پژوهان و اهالي فرهنگ و ادب در آرامگاه اين شاعر نامي ايران در شيراز برگزار شد.
در اين مراسم نماينده ولي فقيه در فارس و امام جمعه شيراز در سخناني، اسلام و ولايت فقيه را عامل پيوند نژادهاي مختلف در ايران دانست و گفت: حافظ شاعري است كه از آيات قرآن كمك گرفته است كه استفاده از اين روش و ويژگي توسط شاعران فراوان ديده مي شود.
آيت الله «اسدالله ايماني» اظهار داشت: نداشتن اختلاف و وجود انسجام از ويژگي قرآن كريم است و اين خصوصيت در قرآن به گونه اي است كه آيه اي، آيه ديگر را معنا مي كند و از اين رو حافظ روش سخن گفتن را از قرآن آموخته است.
«روح الله احمدزاده» استاندار فارس نيز در اين مراسم گفت: يكي از مهمترين خاستگاههاي توليد معرفت و انديشه براي بشريت ايران اسلامي است كه به واسطه تكامل روز به روز در حوزه توليدات فرهنگي ارتقا يافته است.
وي اظهار داشت: ما بر خود مي باليم كه امروز به عنوان منادي صلح و دوستي در جهان شناخته شده هستيم.
گفتني است در حاشيه اين مراسم تفاهم نامه همكاري فرهنگي بين استانداران فارس و آذربايجان غربي به امضا رسيد.

 



لاوروف: روسيه خواستار آغاز سريع مذاكرات 1+5 با ايران است

وزير خارجه روسيه اعلام كرد كه كشورش خواستار آغاز سريع مذاكرات ميان گروه 1+5 با ايران است.
به گزارش خبرگزاري ايتارتاس «سرگئي لاوروف» وزير خارجه روسيه در نشست خبري مشتركي با «لوئيس الماگرو» همتاي اروگوئه اي خود گفت: روسيه خواستار آن است كه گروه پنج به علاوه يك مذاكرات را با ايران در سريعترين فرصت ممكن آغاز كند.
به گفته لاوروف گروه پنج به علاوه يك اميدوار بود كه اين مذاكرات فورا از سر گرفته شود اما ايران ترجيح داد كه اين مذاكرات پس از يك وقفه برگزار شود.
وزير خارجه روسيه افزود: در حال حاضر علائمي از ايران مشاهده مي شود مبني بر اين كه اين كشور به زودي براي از سرگيري مذاكرات آماده خواهد بود ما نيز براي از سرگيري اين مذاكرات آماده ايم و هيچ ابهامي در اين خصوص وجود ندارد.

 



معاون وزير كشور: هنوز گروه خاصي مسئوليت حادثه تروريستي سنندج را برعهده نگرفته است

معاون پارلماني وزير كشور گفت: هنوز گروه خاصي مسئوليت حادثه تروريستي سنندج را برعهده نگرفته است.
مهدي محمدي فر درباره حادثه مهاباد هم اظهار داشت: نيروهاي امنيتي و اطلاعاتي منطقه به دنبال دستگيري عاملان اين حادثه بودند كه تعدادي از عوامل تروريستي آن نيز كشته شدند.
محمدي فر در بخش ديگري از اظهاراتش گفت: در سفر به منامه كه با هدف شركت در اجلاس همسايگان عراق انجام شد وزير كشور عراق براي سفر به تهران با هدف مذاكره در حوزه هاي امنيتي مرزها، جلوگيري از تردد غيرمجاز، مسائل اقتصادي و بازارچه ها ابراز علاقه نمود. بر اين اساس وي جمعه همين هفته به تهران سفر مي كند.
به گفته وي، وزير كشور تركيه نيز احتمالا به زودي به تهران خواهد آمد.

 



نصب مجسمه اميركبير در بوستان ملت

تنديس ميرزا تقي خان اميركبير، طي مراسمي در بوستان ملت تهران رونمايي شد.
اين مجسمه كه اثر استاد ابوالحسن خان صديقي، مجسمه ساز شهير است، اخيرا به همت شهرداري تهران از كشور ايتاليا به ايران آورده شده است. مراسم رونمايي از مجسمه اميركبير با حضور حسين كلخوراني، معاون خدمات شهري شهردار تهران و جواد شوشتري مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران برگزار شد.
اين مجسمه اثر استاد ابوالحسن خان صديقي در سال 1356 توسط انجمن مفاخر ايران به اين هنرمند برجسته سفارش داده شد و استاد صديقي اين مجسمه را همان سال در كارگاه برنز ريزي شهر مونته كاتيني ايتاليا خلق كرد. اين مجسمه پس از گذشت سالها به همت و رايزني سازمان زيباسازي شهر تهران در خردادماه گذشته به ايران آورده شد و سرانجام در پارك ملت در كنار پله مشاهير نصب گرديد.

 



برگزاري نمايشگاه بين المللي بهداشت ايمني و محيط زيست در كيش

كيش- خبرنگار كيهان:
نمايشگاه بين المللي بهداشت، ايمني و محيط زيست در محل نمايشگاه هاي بين المللي كيش با حضور جمع كثيري از استادان، پزشكان و دانشجويان داخلي و خارجي برگزار شد.
اين نمايشگاه از تاريخ بيستم لغايت 23 مهرماه با موضوعاتي از جمله ايمني- آتش نشاني، مديريت بحران، بهداشت محيط زيست، پيشگيري از حوادث و امداد و نجات همراه با نمايش عمومي در جزيره كيش برپاست.
گفتني است نشست 3 روزه استادان، دانشجويان و جمعي از مسئولان و اتباع خارجي كشورهاي حوزه خليج فارس همراه با سخنراني، كنفرانس تخصصي، برپايي كارگاه هاي آموزشي، برگزاري نمايشگاه عكس و كتاب در حاشيه نمايشگاه برپا خواهد بود. در اين نشست نمايندگاني از وزارت خانه هاي نفت، صنايع و معادن، علوم، تحقيقات و فناوري، بهداشت، راه و ترابري حضور دارند.

 



برگزاري نخستين همايش كشوري نخبگان پيشكسوت نيروهاي مسلح در كرج

سرويس شهرستانها-
همايش پيشكسوتان پژوهشگر و نخبه نيروهاي مسلح براي نخستين بار در سطح كشور در كرج برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي اداره كل حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس استان البرز اين همايش با هدف تشكيل انجمن نخبگان پژوهشگر پيشكسوت نيروهاي مسلح در كرج تشكيل شد.
سرتيپ دوم پاسدار سيدكمال موسوي مديرعامل مؤسسه سروش منزلت افزار وابسته به سازمان تأمين اجتماعي نيروهاي مسلح در اين همايش گفت: ظرفيتهاي مناسبي در حوزه جمعيت 600 هزار نفري پيشكسوتان و بازنشستگان نيروهاي مسلح وجود دارد و با سازماندهي و هدفمند كردن فعاليت هاي اين عزيزان كه بهترين دوران عمر خود را صرف دفاع از ميهن اسلامي كرده اند مي توانيم از توانمندي ها و تجربيات بسيار ارزشمند اين قشر ايثارگر بهره مند شويم.
موسوي افزود: بعد از برگزاري نخستين همايش پيشكسوتان فعال در علوم قرآني و تشكيل كانونهاي قرآني در استان تهران، با توجه به لزوم سازماندهي و هدفمند كردن فعاليتهاي پيشكسوتان پژوهشگر و اساتيد دانشگاهي با هدف استفاده از ظرفيت هاي علمي و پژوهشي نخبگان دفاع مقدس در عرصه هاي آموزشي و تدوين تاريخ شفاهي دفاع مقدس اين همايش در كرج برگزار شد كه با استقبال خوب پيشكسوتان نخبه استان البرز روبه رو شد و اميدواريم با تاسيس تشكلهاي خوداتكاء پژوهشگران و اساتيد و نخبگان پيشكسوت در سراسر كشور زمينه استفاده از تجربيات و دانش اين قشر جامعه را فراهم آوريم.
موسوي گفت: جمع آوري اطلاعات و بالفعل شدن تجربيات پيشكسوتان مي تواند هم براي نيروهاي مسلح و هم جامعه منشأ ثمرات و بركات زيادي باشد.
سرهنگ پاسدار نادر اديبي مديركل اداره حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس استان البرز در حاشيه مراسم همايش پيشكسوتان پژوهشگر و نخبه استان البرز گفت: هنر ما بايد اين باشد كه خاطرات و اسرار و ناگفته هاي درون سينه اين عزيزان را كه زماني با سلحشوري هر چه تمامتر جان خود را در طبق اخلاص نهاده و با تمام وجود از ميهن اسلامي و نظام مقدس جمهوري اسلامي دفاع كرده اند استخراج كنيم و آن را همانند گوهري گرانبها و ارزشمند براي استفاده آيندگان به يادگار بگذاريم.

 



آيت الله نوري همداني: ولايت فقيه يكي از بزرگترين نعمت هاي الهي بر مردم است

يكي از مراجع عظام تقليد گفت: مسئله ولايت فقيه يكي از نعمت هاي خداوند بر بشر است كه بايد شكرگزاري و سپاس آن را به جاي آورد.
به گزارش فارس از قم، آيت الله حسين نوري همداني در ديدار با فرماندهان و مديران رده هاي مختلف سپاه از سراسر كشور ولايت فقيه و انقلاب اسلامي را از نعمت هاي خداوند عنوان كرد و گفت: قبل از پيدايش اين نعمت كشور ايران مانند بسياري از كشورها در سلطه مستكبران قرار داشت.
اين مرجع تقليد يادآور شد: در آن دوران تمام امور سياسي، فرهنگي، اجتماعي و... در دست دولتمرداني بود كه هيچ اختياري از خود نداشتند و امور كشور را به غرب و آمريكا سپرده بودند.
آيت الله نوري همداني با اشاره به وضعيت مردم قبل از پيروزي انقلاب اسلامي عنوان كرد: مردم دچار فقر مالي و فرهنگي بودند و دولتمردان به دنبال عيش و عشرت خود بوده و به فكر آنان نبودند.
اين مرجع تقليد با بيان اينكه دولتمردان ما تنها سرسپردگان غرب بودند، ابراز داشت: سياست غرب عقب نگاه داشتن اسلام و تحقير مسلمانان بود.
استاد حوزه علميه قم اضافه كرد: كشور در چنين وضعيتي قرار داشت كه خداوند توسط رهبري امام خميني(ره) ملت ايران را از آن وضعيت بيرون آورد و به عزت رساند.
وي افزود: خداوند يكي از نعمت هاي خود را شامل حال مردم ايران كرد و در آن زمان بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي تحولي عظيم در سطح جهان ايجاد كرد و در حال حاضر آيت الله خامنه اي هدايت اين كشتي را برعهده دارند.
آيت الله نوري همداني با بيان اينكه بايد قدر اين نعمت الهي را بدانيم و شكرگزار آن باشيم، گفت: خروش مردم در 9 دي و 22بهمن سال گذشته نمونه اي از شكرگزاري بر اين نعمت بود.
اين مرجع تقليد خاطرنشان كرد: در برابر توطئه ها و نقشه هاي دشمنان بايد همواره آماده باشيم و براي حفظ اسلام و انقلاب تا پاي جان ايستادگي كنيم.

 



پس از دو دهه انسداد جاده ايران به جمهوري داغستان بازگشايي شد

رشت - خبرنگار كيهان:
راه ايران به جمهوري داغستان پس از دو دهه بازگشايي مي شود.
استاندار گيلان كه به نمايندگي از سوي دولت جمهوري اسلامي ايران براي سفر سه روزه به داغستان رفته بود، در بازگشت، از بازگشايي راه ايران به جمهوري خودمختار داغستان پس از نزديك به دو دهه خبر داد و گفت: اين مسير از سال 92 ميلادي بر وي كاميونهاي ترانزيتي ايران بسته شده بود كه با انجام مذاكرات مستقيم با رئيس جمهور و مقامات ارشد جمهوري داغستان بازگشايي شد.
روح الله قهرماني چابك افزود: اين جاده ترانزيتي حدود 600 كيلومتر از آستاراي ايران فاصله دارد كه با بازگشايي آن كالاهاي صادراتي كشور به جمهوري داغستان و چچن، انگوش، گرجستان ومنطقه قفقاز و اروپا صادر مي شود.
وي با اشاره به بازديد خود از جاده داغستان به آستارا تصريح كرد: مسير جاده مذكور براي تردد خودروهاي ايراني امن است.
نماينده دولت جمهوري اسلامي ايران با اشاره به مذاكرات بعمل آمده براي تخليه و بارگيري كالا در بندر ماخاچ قلعه داغستان گفت: اين بندر با ظرفيت تخليه و بارگيري كالا به ميزان 5/7 ميليون تن كالا از بنادر بزرگ وفعال حاشيه خزر است. وي گفت: داغستان فرصت هاي بزرگ اقتصادي را براي سرمايه گذاري تجار ايراني فراهم مي كند.
قهرماني همچنين از برپايي نمايشگاه دائمي كالاهاي گيلان در جمهوري داغستان و برگزاري كرسي آموزشي زبان فارسي در دانشگاههاي در اين جمهوري خبر داد.

 



علماي اهل سنت گلستان: موضع گيري اخير رهبر معظم انقلاب نشانه حكمت و علم عالي ايشان است

علماي اهل سنت استان گلستان با صدور بيانيه هايي اعلام كردند: موضع گيري اخير رهبر معظم انقلاب از حكمت، علم و ايمان عالي ايشان به عنوان رهبر امت اسلامي حكايت دارد.
علماي اهل سنت استان گلستان با صدور بيانيه هاي جداگانه اي انتشار نظر آيت الله خامنه اي مبني بر حرام بودن توهين به همسران پيامبراسلام(ص) را منطبق با تفكر و عملكرد ايشان اعلام كردند.
مدير بزرگترين حوزه علميه اهل سنت استان گلستان با صدور پيامي ضمن ابراز خرسندي از تدبير اخير رهبر معظم انقلاب، از ايشان به عنوان منادي وحدت جوامع اسلامي نام برد.
آخوند «يارمحمد نظري» در اين پيام آورده است: امروزه دشمنان اسلام در پي ناكامي هاي خود سعي دارند تا فرقه هاي اسلامي به ويژه شيعه و سني را با جنگ مذهبي از ماهيت واقعي اسلام دور سازند.
امام جمعه اهل سنت شهرستان بندر تركمن نيز با اعلام حمايت از فتواي مهم و دشمن شكن رهبر معظم انقلاب با صدور پيامي اين اقدام شايسته را برگرفته از اصول اوليه و اساسي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران دانست.
آخوند «محمد عابدي كر» در پيام خود آورده است: موضع گيري حكيمانه رهبر انقلاب به عنوان پرچمدار كشورهاي اسلامي جهان بيانگر آن است كه شيعه و سني هر نوع توطئه دشمنان اسلام را براي ايجاد اختلاف و تفرقه ميان مذاهب اسلامي خنثي مي كنند.
امام جمعه اهل سنت شهرستان آق قلا نيز با صدور اطلاعيه اي اقدام رهبر فرزانه انقلاب اسلامي را نشانه عمق ديدگاه معظم له براي تشكيل امت واحده اسلامي و تقريب بين مذاهب خواند.
آخوند «عبدالحي ميرزاعلي» در اطلاعيه خود آورده است: وحدت بين مذاهب اسلامي و پيروان آنها همواره مورد تأكيد حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب بوده و يك نياز حياتي براي دنياي اسلام است.
وي با بيان اينكه وحدت ميان امت اسلامي، حذف استكبار را به همراه دارد تأكيد كرد: فتواي معظم له بيانگر علاقه و اشتياق فراوان ايشان به مسأله وحدت بين مسلمانان است.
امام جمعه اهل سنت شهرستان گنبدكاووس نيز با صدور پيامي اعلام كرد: كشورهاي اسلامي به لحاظ موقعيت جغرافيايي از ويژگي هاي منحصر به فردي برخوردارند و اين قابليت به كشورهاي اسلامي امكان آن را داده است كه بتوانند در نظام هاي جهاني تأثيرات بسيار داشته باشند.
آخوند «عبدالباسط نوريزاد» افزود: براي فعال كردن اين قابليت ها، اتحاد اسلامي يك ضرورت مي باشد و رهبر معظم انقلاب همواره به هوشياري كشورهاي اسلامي در مقابل اقدامات دشمن براي تفرقه ميان امت اسلامي تأكيد دارند.
گفتني است آخوند رجب محمد حنفي، امام جمعه اهل سنت سيمين شهر، آخوند ابوبكر خوجم لي امام جمعه اهل سنت نگين شهر، مولوي گرگيج، آخوند طه فروزش، آخوند محي الدين احمدي و آخوند دوست محمد ميرحسين زاده، مدير حوزه علميه اهل سنت گليداغ نيز با صدور اطلاعيه هاي جداگانه اي فتواي رهبر معظم انقلاب را دژي استوار در برابر توطئه هاي دشمنان اسلام خواندند.
آنان با تقدير از موضع گيري حكيمانه رهبري، در بيانيه هاي خود تصريح داشتند: فتواي ايشان از حكمت، علم و ايمان عالي ايشان به عنوان رهبر امت اسلامي حكايت دارد و درايت ايشان اجازه كوچكترين فتنه گري را از دشمنان سلب مي كند.

 



اخبار ادبي و هنري

ضرب و شتم گروه هاي فشار «سبز» به دختر عليرضا افتخاري
گروه هاي فشار «سبز» دختر عليرضا افتخاري را هدف ضرب و شتم قرار دادند.
افتخاري در گفت وگوي تلفني با بخش خبري 30/20 شبكه دوم سيما، از اهانت ها و تهديدهاي عناصر ضد انقلاب نسبت به خود و خانواده اش سخن گفت.
وي بيان كرد: من در برنامه اي به رسم ادب به رئيس جمهور عزيزمان اداي احترام كردم. از آن زمان به بعد، من و خانواده ام به وسيله تماس هاي تلفني هدف اذيت و آزار قرار گرفتيم.
وي با تأكيد بر اينكه ما همه بايد در يك مسير باشيم، گفت: اهانتهايي كه به خودم شد را مي بخشم اما اهانتهايي كه به دخترم در دانشگاه صورت گرفت را به هيچ عنوان نمي بخشم.
وي با حالت بغض آلودي گفت: در دانشگاه موهاي دخترم را كشيدند و به وي توهين كرده اند. در حالي كه او يك استاد دانشگاه است.
افتخاري پيش از اين تأكيد نموده بود كه حاضر به جدايي از مردم و انقلاب نيست.
شايسته است دستگاه قضايي و دستگاه هاي امنيتي، عاملان اهانت به دختر عليرضا افتخاري را شناسايي كنند تا اراذل و اوباش بيش از اين جرأت اسائه ادب به مدافعان انقلاب را نيابند.
وزير ارشاد:كم رونقي در توليد فيلم كودك و نوجوان آسيب رسان است
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پيامي به جشنواره فيلم كودك از اين جشنواره به عنوان پايگاهي محكم و جايگاهي ارزشمند ياد كرده است.
سيدمحمد حسيني در بخشي از پيام خود آورده است: شايد درس هاي مكتوب در پشت مقاله هاي فراموشي، پنهان شود اما مي دانيم كه تصاوير آن هم در قالب فيلم، در محاق فراموشي فرو نمي رود. كم رونقي توليد فيلم هاي كودك و نوجوان به هر دليلي غيرقابل توجيه و آسيب رسان است.
وي افزود: كودك نيازمند آموزشي مفرح است و نيز سرگرمي هايي دانش افزا! چنانچه ما كوتاهي كنيم ديگران درازدستي خواهند كرد. ضمن آنكه فيلم هايي در اين طيف با توفيق اجباري همراه است كه امروز فرزندسالاري وجه غالب خانواده هاست.
وزير ارشاد تصريح كرد: از معاونت سينمايي مي خواهم از امروز براي جشنواره بعدي تداركي جدي ببيند تا كمبودها و كم توجهي ها جبران گردد.
رسانه هاي كوبا: اهداي نوبل ادبيات به يوسا حق السكوت است!
رسانه هاي دولتي كوبا از اعطاي جايزه نوبل ادبيات به ماريو وارگاس يوسا انتقاد كردند.
سايت كوبادبيت يكي از سايت هاي حامي فيدل كاسترو (رهبر انقلاب كوبا) با سياسي دانستن اهداي اين جايزه نوشت: اهداي جايزه به يوسا يك نوع حق السكوت است، پاداش سكوتي كه وي درباره جنگ ظالمانه آمريكا عليه عراق و شكنجه اسرا در اردوگاه گوانتانامو اختيار كرده است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14