(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 22 مهر 1389- شماره 19763

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
فرمانده كل سپاه : راه شهيد شوشتري ادامه مي يابد
طرح مجدد بحث دانشگاه آزاد توسط فراكسيون اقليت در مجلس
مصاف « عشق » با عقل و اهريمن درون
خارج از دستور
به دليل بهبود روابط آنكارا و تهران مليت : احتمال اصلاح روابط تركيه و آمريكا بسيار ضعيف است
هاشمي رفسنجاني: بدون اتحاد در داخل، در خارج مرزها اتحاد ايجاد نمي شود
در پايان بيست و چهارمين جشنواره بين المللي فيلم كودك و نوجوان
پروانه هاي زرين بر دستان برگزيدگان جشنواره همدان



فرمانده كل سپاه : راه شهيد شوشتري ادامه مي يابد

فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت: راه شهيد شوشتري با توجه به اين كه نتايج خوبي داشته است، مانند يكسال گذشته در شرق كشور ادامه خواهد يافت.
سردار سرلشكر «محمدعلي جعفري» با گراميداشت سالگرد شهداي وحدت بخصوص شهيد بزرگوار شوشتري، افزود: خون شهداي بزرگي مانند سردار شوشتري و يارانش در راه ايجاد وحدت بين اقوام، اهل تسنن و تشيع در سيستان و بلوچستان ريخته شد.
وي با اشاره به اين كه سردار شوشتري يكي از فرماندهان بزرگ سپاه از اوايل پيروزي انقلاب و شروع جنگ تا زمان شهادت بود، ادامه داد: شهيد شوشتري در طول 30 سال خدمت برجسته به نظام و انقلاب، همواره در راه دفاع از كشور و برقراري امنيت در شمال غرب و جنوب شرق تلاش كرده است.
جعفري با اشاره به سوابق انقلابي و جهادي شهيد شوشتري در جبهه هاي حق عليه باطل افزود: شهيد شوشتري با توجه به روحيه سلحشوري، جهادي و انقلابي خود تلاش فراواني در مسئوليت هاي محوله داشت و از فرمانده گردان، محور، تيپ به فرماندهي قرارگاه نجف در دفاع مقدس رسيد.
وي با معرفي سردار شوشتري به عنوان يكي از فرماندهان موفق جنگ و ادامه حضور وي در مناطق مرزي غرب كشور پس از دفاع مقدس، خاطر نشان كرد: وي پس از مقابله و كنترل نا امني در آن منطقه، بعد از 2 سال به خراسان جنوبي رفت و به مسايل مختلف سپاه و رسيدگي به معيشت نيروهاي آن منطقه پرداخت.
وي با اشاره به اين كه پس از بازگشت سردار شهيد كاظمي از غرب كشور و پذيرفتن فرماندهي نيروي زميني سپاه پاسداران، شهيد شوشتري به عنوان جانشين وي معرفي شد، افزود: سردار شوشتري بعد از سپرده شدن امنيت شرق كشور به سپاه، طي نشستي كه فرماندهان ارشد اين نهاد در خصوص تصميم گيري جهت حضور فردي در شرق كشور داشتند، بهترين گزينه اين شهيد عزيز را انتخاب و معرفي كردند.
جعفري با تاكيد بر اين كه سردار شوشتري مديري انقلابي بود و مشكلات معيشتي و اجتماعي را به خوبي درك و رفع مي كرد، ادامه داد: بعد از پيشنهاد به شهيد شوشتري براي قبول مسئوليت برقراري امنيت در شرق كشور، وي با اشتياق از اين موضوع استقبال كرد و آن را پذيرفت.
فرمانده كل سپاه با اشاره به اين كه سردار شوشتري علاقه فراواني به سيستان و بلوچستان و مردم اين منطقه داشت، افزود: شهيد شوشتري شبانه روز تلاش مي كرد تا در شرق كشور امنيت برقرار شود و يكي از برجسته ترين سياست هايي كه در آن منطقه مطرح و سردار شوشتري آن را پيگيري كرد، موضوع سپردن امنيت جنوب شرق كشور به مردم خود آن منطقه بود.
عضو شوراي عالي امنيت ملي با تاكيد بر اين كه راهبرد سپردن امنيت شرق كشور به مردم آن منطقه مخالفاني داشت، اما شهيد شوشتري موافق اين طرح بود، خاطر نشان كرد: سردار شوشتري براي اجرايي كردن راهبرد سپاه تلاش هاي خود را شروع كرد وبا تمام توان باور و اعتقاد خود در برقراري امنيت مردمي اقدام كرد و براي انجام اين كار ارتباط خوبي با سران قبايل ايجاد كرد.
وي گفت: شهيد شوشتري در ابتدا به مسايل فرهنگي مناطق محروم توجه خاص نشان داد و از قبايل اين منطقه خواست امنيت خود را برعهده بگيرند كه البته در اين مسير نيز بسيار موفق بود.
جعفري با يادآوري اين كه سردار شوشتري طي عملياتي كه عليه گروهك ريگي انجام داد بسياري از اعضاي آنرا را به هلاكت رساند، افزود: بعد از اين عمليات بود كه اين گروهك تروريستي فهميد، نمي تواند در برابر اتفاقات خاصي كه در اين منطقه در حال وقوع است مقاومت كند، لذا درصدد برنامه ريزي براي تغيير روش عمليات هاي انتحاري برآمد.
وي آغاز عمليات هاي كور تروريستي را با هدف به شهادت رساندن مردم دانست كه يكي از اين رفتارهاي بي هدف را شهادت سردار شوشتري نام برد و گفت: بعد از گذشت يك سال از شهادت شوشتري، راه و هدفي كه وي دنبال كرده است ادامه يافته و در طول اين مدت تحولات زيادي در آن منطقه ايجاد شده كه مي توان از جمله اين تحولات به حذف رييس سركرده منفور و معدوم گروهك ريگي كه به صورت معجزه آسايي در خاك كشورمان اتفاق افتاد، اشاره كرد.
فرمانده كل سپاه با تاكيد بر اين كه شهيد شوشتري پايه گذار اقدامات توسعه اي در زمينه هاي فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و معيشتي در اين منطقه بود، وضعيت اين مناطق را بهتر از گذشته ارزيابي و تصريح كرد: حل موضوعات امنيتي و محروميت زدايي در اين منطقه همچنان ادامه دارد و سال ها بايد تلاش كرد تا امنيتي پايدار و سرمايه گذاري اقتصادي مناسبي در اين منطقه صورت گيرد.
وي با اشاره به ضرورت پي گيري كنترل مرزها و جلوگيري از ورود قاچاق به اين منطقه، تصريح كرد: يكي از خصوصيات شهيد شوشتري اطاعت از فرماندهي و ولايت پذيري وي بود كه عشق به امام (ره) و مقام معظم رهبري باعث تحمل تمامي سختي ها در طول 30 سال خدمت وي به مردم شد.
وي خاطر نشان كرد: با توجه به اين كه سردار شوشتري تفكري اقتصادي داشت، توجه به مسايل و نيازهاي معيشتي نيروهاي تحت امر خود را مد نظر قرار مي داد و نسبت به رفع آن اقدام مي كرد و اين روحيه و تفكر در مجموع وي را به عنوان فرماندهي محبوب در سپاه معرفي كرده بود.
وي با اشاره به اينكه رويكرد سپاه براي جنوب شرق كشور رويكردي نظامي نبوده است، ادامه داد: بعد از ورود سپاه به جنوب شرق كشور ريشه كني قاچاق و حل مسايلي مانند محروميت زدايي و مشكلات فرهنگي وارد مرحله جديدي شد.
عضو شوراي عالي امنيت ملي ادامه داد: سپاه با رويكرد فرهنگي اقدام به رفع مشكلات مناطق محروم شرق كشور كرد كه اين همان روش شهيد شوشتري است و چون به نتايجي خوبي هم رسيده اميدواريم اين راه را ادامه دهيم.
وي با تجليل از شهيد كاظمي و شهيد شوشتري و يادآوري اين مطلب كه اين دو شهيد بزرگوار در دوراني دوست و همكار يكديگر بودند، افزود: اميدواريم خون گرم اين دو شهيد بتواند توسعه امنيت را در شرق كشور به ارمغان آورد.
وي در پايان با تاكيد بر اين كه كارهاي بزرگي در شرق كشور در حال انجام است و اين كارها احتياج به تلاش و كوشش بيشتري دارد، گفت: بايد نگاهي كه در گذشته به اين مناطق بوده اصلاح شود تا بتوان عميق تر به مشكلات منطقه شرق كشور رسيدگي كرد.

 



طرح مجدد بحث دانشگاه آزاد توسط فراكسيون اقليت در مجلس

جلسه علني ديروز مجلس شوراي اسلامي باز هم شاهد بررسي فوريت طرحي درباره دانشگاههاي غيردولتي از جمله دانشگاه آزاد بود.
بهارستان نشين ها كه چند وقت پيش طرحي را با موضوع دانشگاههاي غيرانتفاعي بررسي و تصويب كردند اما طرحشان با ايراد شوراي نگهبان مواجه شد روز گذشته باز هم با طراحي كواكبيان نماينده اقليتي سمنان به بررسي فوريت طرحي پيرامون تعيين شهريه دانشگاههاي غيردولتي پرداختند.
كواكبيان كه خود از فارغ التحصيلان دانشگاه آزاد است در توضيح طرح مذكور اظهار داشت: 8 درصد دانشجويان كل كشور در 220 موسسه غيردولتي مشغول تحصيل هستند.
وي با اين ادعا كه حدود 4 سال است شهريه موسسات غيردولتي ثابت مانده است، گفت: سرانه هر دانشجو در دانشگاههاي دولتي حدود 2 ميليون تومان است ولي اين در حالي است كه اين موسسات از هر دانشجو كمتر از 60 هزار تومان شهريه مي گيرند.
سيدعلي ادياني راد نماينده قائم شهر در مخالفت و علي اصغر يوسف نژاد نماينده اقليتي ساري در موافقت با فوريت اين طرح در جلسه علني مجلس مطالبي را ارائه دادند.
نادران: اين طرح
اشكال قانوني دارد
در ادامه الياس نادران طي تذكري اعلام كرد كه فوريت طرح نحوه تعيين شهريه دانشگاههاي غيردولتي در مجلس قابل طرح نيست.
به گزارش فارس، نماينده تهران با استناد به ماده 33 آئين نامه داخلي مجلس اظهار داشت: طرحي كه در مجلس به تصويب نمي رسد، بايد از دستور كار مجلس خارج شود و تا قبل از گذشت 6 ماه از مطرح شدن آن نمي توان آن را دوباره مطرح كرد.
وي با اشاره به طرح تعيين شهريه دانشگاههاي غيردولتي افزود: مشابه اين طرح قبلا در مجلس بررسي شده است و شوراي نگهبان به آن ايراد شرعي و قانوني گرفته است.
نادران خاطرنشان كرد: اگر مجلس اصرار دارد مصوبه قبلي خود را به تصويب برساند، بايد ايرادات شوراي نگهبان را برطرف كند در غير اين صورت طبق ماده 133 آئين نامه داخلي و با توجه به اينكه 6 ماه از مطرح شدن طرح قبلي نگذشته، طرح جديد نمي تواند در مجلس مطرح شود.
وي بر همين اساس يادآور شد كه فوريت طرح مذكور در صحن علني مجلس قابل طرح نيست و بايد از كميسيون آموزش و تحقيقات در اين راستا تعيين تكليف شود.
سيدمحمدحسن ابوترابي فرد كه رياست جلسه علني را برعهده داشت، در پاسخ به تذكر نادران گفت: طرح مشابه قبلي در مجلس بحث و تصويب شده بود؛ لذا مشمول ماده 133 آئين نامه نمي شود.
وي با بيان اينكه طرح قبلي به شوراي نگهبان ارجاع داده شده بود مدعي شد طرح جديد با توجه به اينكه با طرح قبلي تغييرات ماهوي دارد، لذا مشكلي براي مطرح شدن در مجلس ندارد.
رئيس وقت جلسه علني مجلس در عين حال اذعان كرد كه ستون فقرات طرح قبلي بحث دانشگاه آزاد بود اما طرح جديد در خصوص موسسات آموزش عالي غيرانتفاعي است.
قبلا براي دانشگاه آزاد
هزينه داده ايم
اما اين توضيحات ابوترابي فرد براي برخي نمايندگان قانع كننده نبود و بر همين اساس محمود احمدي بيغش نماينده شازند در تذكري آئين نامه اي با اشاره به طرح قبلي مجلس درباره دانشگاه آزاد اظهار داشت: ما قبلا در خصوص بحث دانشگاه آزاد هزينه اي را داده ايم لذا نبايد اين موضوع دوباره تكرار شود.
وي سپس با استناد به ماده 160 آئين نامه داخلي مجلس گفت: بحث فوريت براي موضوعاتي قابل طرح است كه جامعه به آنها نياز فوري داشته باشد. آيا موضوع اين طرح فوريت دارد؟
احمدي بيغش خاطرنشان كرد: براساس ماده 133 آئين نامه داخلي مجلس اگر طرحي قبلا در مجلس رد شده باشد، نمي توان مجدد آن را بدون تغييرات اساسي و قبل از گذشت 6 ماه مجددا در مجلس بررسي كرد.
ابوترابي فرد در پاسخ به اين تذكر هم ادعا كرد كه اين طرح با طرح قبلي تغييرات ماهوي دارد.
وي افزود: طرح قبلي در خصوص دانشگاه آزاد بود ولي موضوع اين طرح در خصوص موسسات آموزش عالي غيردولتي منهاي دانشگاه آزاد است.
البته اين توضيحات ابوترابي زماني مطرح شد كه مجلس ديگر زماني براي ادامه بحث درباره طرح فوق نداشت و لذا بررسي فوريت اين طرح به جلسات بعدي مجلس موكول شد.
خاطرنشان مي شود مجلس تا دوم آبان ماه جلسه علني ندارد و نمايندگان تا آن زمان به شهرهايشان مي روند.
لبنان يكپارچه از فرزند انقلاب استقبال كرد
نماينده مردم اهواز در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به استقبال مردم لبنان از رئيس جمهور كشورمان گفت: اقتدار نظام شكوهمند انقلاب اسلامي را بايد در ماوراي مرزها نظاره گر بود كه چگونه مردم از جنس شرقي و غربي به ما عشق مي ورزند و غبطه مي خورند.
ناصر سوداني در نطق ميان دستور مجلس يادآور شد: بياييم لبنان امروز را بنگريم كه يكپارچه در استقبال از فرزند انقلاب وامام(ره) آغوش گشاده است و اشك شوق براي نماينده ملت ايران مي ريزد.
به گزارش فارس وي ادامه داد: احمدي نژاد با تحكيم آزادگي، حريت و با مقاومت در برابر زورگويان غرب، بيرق اتحاد ميان اسلام و پيروان اديان الهي را حمل مي كند و جسارت حمايت از مظلوم را در صحنه لبنان به نمايش مي گذارد.
سوداني بر همين اساس تاكيد كرد: بنده از اين تريبون پيشاپيش تقدير ملت انقلابي ايران را تقديم ملت مقاوم لبنان مي كنم و از استكبار و صهيونيسم بين الملل به رهبري آمريكاي جنايتكار سوال مي كنم كه چرا تا اين حد عليه ملت شريف ايران تهديد و تحريم روا مي دارند و عصبانيت خود را گاهي بر سر قرآن و گاهي بر ايران تحميل مي كنند؟ ملت ايران به ياري خداوند در پرتو دين اسلام به قله هاي بزرگي دست پيدا خواهد كرد.
دولت در اجراي گفتمان انقلاب موفق بوده است
نماينده شوشتر در مجلس شوراي اسلامي گفت: دولت هاي نهم و دهم در اجراي گفتمان انقلاب اسلامي موفقيت هاي خوبي داشته است.
حجت الاسلام سيدمحمد سادات ابراهيمي در نطقش افزود: البته بعضاً برخي مقامات مسئول، اظهارنظرهايي را مطرح مي كنند كه فرهنگ اصيل اسلامي و انقلابي زير سؤال مي رود.
وي همچنين اظهار داشت: آمريكا و ايادي داخلي و خارجي اين كشور بدانند كه ايران،افغانستان و عراق نيست كه مورد حمله و تاخت و تازش قرار دهند. ايران كشور امام زمان(عج) است و لشكري 70 ميليوني، منسجم، متحد، آماده و جان بركف دارد و در صورت هرگونه تجاوز، آب هاي نيلگون خليج فارس را به قبرستان سپاه و موحش براي آنها مبدل خواهد كرد.
جريان اصولگرايي نيازمند بازنگري درون تشكيلاتي است
نماينده مردم سميرم در مجلس جريان اصولگرايي را نيازمند يك بازنگري درون تشكيلاتي دانست و افزود: برخي اصولگرايان از اين نكته غافلند كه درخت اصولگرايي در معرض خطر است.
بهروز جعفري در نطقش اظهار داشت: رأفت و عطوفت مجلس هشتم باعث شده تا هجمه عليه دولت از تريبون مجلس توسط برخي افراد به يك رويه عادي تبديل شود.
وي افزود: از افراد وابسته به طيف اصلاحات و عقبه فكري آنان در جامعه و رسانه هاي وابسته به آنها انتظاري جز اين نيست كه دولت را تخريب كنند، بر اين اساس بايد گفت هدف اصلي اين عده اين است كه مشكلات كنوني جامعه را به گونه اي بزرگ نمايي كنند تا عملكرد خود آنها در دوره حاكميت شان تحت الشعاع قرار گيرد و افكار عمومي به سمت و سويي ديگر برود تا كسي سؤال نكند كه چرا در آن دوران بيش از 6 ميليارد دلار از درآمد نفتي به خزانه واريز نشد و اين مبلغ در كجا هزينه شد و يا اينكه كسي از خود نپرسد كه چه كساني در اين كشور گفتمان تسامح و تساهل و برهنگي فرهنگي و تهاجم به ارزش ها را رواج دادند.
چرا مدعيان اصلاح طلبي هدفمندي يارانه ها را اجرا نكردند؟
جعفري ادامه داد: فضايي را كه اين طيف درست كرده اند به اين دليل است كه كسي از خود اين سؤال را مطرح نكند كه چرا با وجود الزامات برنامه دوم به بعد در مورد حذف يارانه ها مسئولين حاضر نشدند اين كار را انجام دهند و امروز كه دولت شجاعانه وارد عرصه شده اين عده از تورم مي گويند بدون اينكه پيشنهاد مشخصي در اين زمينه داشته باشند.
اين نماينده مجلس گفت: در دوران اصلاحات در سياست خارجي منفعلانه عمل شد و حكمت و عزت مردم ناديده گرفته شد ولي امروز اين عده گفتمان شجاعانه و مدبرانه رئيس جمهور در سازمان ملل و با رسانه هاي استكباري را برنمي تابند.
جعفري در ادامه خطاب به اصولگرايان اظهار داشت: برخي اصولگرايان از اين نكته غافلند كه درخت اصولگرايي در معرض خطر است، مگر رهبر معظم انقلاب نفرمودند كه مسائل فرعي نبايد جاي مسائل اصلي را بگيرد، بر اين اساس چرا اظهار نظر يك فرد دولتي بايد به مسئله عمده در كشور تبديل شود و چرا بعد از فرمايشات رهبري در خصوص وحدت بين دولت و مجلس و صدور بيانيه حمايتي نمايندگان از اين سخنان گروهي بر طبل اختلاف كوبيدند، آيا امروز كه بزرگترين تحول اقتصادي در كشور در حال شكل گيري است و همه اذعان دارند كه اجراي اين مهم به وحدت بين قوا و عزم ملي نياز دارد انتقاد بي رويه از دولت و ايجاد روحيه ياس در مردم نسبت به نظام اسلامي درست است؟

 



مصاف « عشق » با عقل و اهريمن درون

وجود مبارك حضرت امير (ع) در يكي از نامه هايش به سلمان فرمود: و ليري عليك آثار النّ عمه،نعمتي كه خدا به شما داد، آثارش ديده بشود. نعمت عقل است، بايد كار عاقلانه بكني؛ نعمت علم است، بايد كار عالمانه بكني؛ نعمت نزاهت روح است، بايد كار نزيهانه بكني؛ نعمت خوف از خداست، بايد آثار خوف شما در جامعه منتشر بشود: و ليري عليك آثار النّ عمه. اين نعمت هاي الهي را كه دادند، تك فكري نكنيد، جامعه جدا نباشيد؛ طوري نباشد كه آثار اين نعمت ديده نشود !
ظهور آثار نعمت هاي الهي در شخصيّت حقوقي انسان
از اينجا كم كم انسان وارد بحث ديگر مي شود كه برخي ها به اين فكرند و شايد به خودشان حق بدهند كه ما اگر اين را مطرح كنيم؛ خوف جاه طلبي هست، خوف معروفيّت هست، خوف حبّ نفس هست؛ اينها آفت ها و آسيب هاست. لذا خيلي ها كتومند، خيلي از اسرار و مطالب را نمي گويند، خيلي از مطالب را نمي نويسند و مانند آن.البته اين خطر و اين آسيب هست؛ ولي به ما گفتند: اوّل اين شخصيّت حقيقي ات را بگذار كنار، اين را نبين؛ آن شخصيّت حقوقي ات كه خليفه الله است،آن را جلوه گر كن؛ بعدآن، شهرت طلبي چيز خوبي است، معروفيّت چيز خوبي است، حبّ معروف شدن خوب است، علاقمند باشي كه همه شما را بشناسند چيز خوبي است.
امّا اين صراط مستقيم است كه از مو باريك تر است و از شمشير تيز تر؛ تشخيص « صراط مستقيم » از مو باريك تر و رفتنش از شمشير تيز سخت تر ! مگر هر كسي مي تواند آن موهاي ضعيف باريك را با چشم ببيند ! گروه كمي اند كه اينها موفقند، مي گويند: اينها مو شكافند. در تعبير بزرگان دين مي گويند: شقّق الشّعر، اينها موشكافند، مو شكافي كردند. آن موهاي ريز به هم چسبيده را كسي باز بكند و ببيند، يك چشم تيز بيني مي طلبد.
دشواري تشخيص راه راست و پيمودن آن
تشخيص وظيفه، تشخيص راه از نظر معرفت،از مو باريك تر است. بعد از اينكه معلوم شد راه چيست، وظيفه چيست؛ رفتن برابرتعبير: احدّ م ن السّ يف (1)، از لبه تيز شمشير رفتن سخت تر است. معناي عدالت را همه ما مي فهميم، امّا عادل شدن سخت است. معناي عفاف را همه ما مي فهميم، ولي عفيف بودن دشوار است،احدّ م ن السّ يف است. اين خود خواهي و نفس طلبي، اين اعدي عدو ماست. اين اعدي عدوّ ك نفسك الّت ي ب ين جنبيه (دشمن ترين دشمنانت نفست است)؛ اين خودخواهي، اين غرور، اين منيّت؛ اين يك آفتي است، يك و يلي است كه پايان پذير نيست. اگر كسي اين را بشناسد و از صحنه دور كند، چيزي نمي ماند مگر خليفه اللّهي! اگر كسي خليفه الله شد، آنوقت كار پيامبران و انبياء و اولياء را انجام مي دهد در حد خود.
تأسي به سنّت الهي در معروف شدن بر پايه خلافت خدا
به ما فرمودند : تخلّقوا ب اخلاق الله ( 2 )،هم در بيانات نوراني امام صادق (ع) است(3)، هم در بيانات نوراني امام رضا (ع) (4) كه مؤمن وقتي مؤمن است كه در او سنّت الهي باشد: سنّه م ن ربّ ه. آن مثال هائي كه در اين دو حديث آمده است، به عنوان تمثيل است و نه تعيين و منحصر در آنها هم نيست. مؤمن وقتي به ايمان كامل مي رسد كه سنّت الهي و سنّت نبوي و سنّت ولوي در او باشد. خداي سبحان مي فرمايد: من دوست دارم همه من را بشناسند: كنت كنزاً مخفيّاً، فاحببت ان اعرف، فخلقت خلقك ان يعرف (5). من يك گنج نهاني بودم، دوست داشتم مشهور بشوم.
اين يك كمالي است، امّا اين كمال در ته اقيانوس است؛ تا آدم، غواصي ياد نگيرد،غرق مي شود. بين غوص و غرق، باندازه أرض و سماء فاصله است. تا آدم به آنجا برسد كه من خليفه اللّه ام، مي خواهم مردم من را بشناسند؛ جان كندن ها مي خواهد !! اين علامه طباطبائي مي خواهد، اين سيدعلي قاضي مي خواهد، اين شيخ انصاري مي خواهد، ولي راه باز است كه كسي بگويد: من مي خواهم همه من را بشناسند؛ امّا نه شخصيّت حقيقي مرا، چون اين را دفن كردم. آن شخصيّت حقوقي مرا كه خليفه اللّه ام، بشناسند. آنوقت هيچ سخن از او نيست ! به تعبير شيخنا الاستاد حكيم الهي قمشه اي، مي گويد:
من الهي هو الله گويم
ذرّه ام يا كه خورشيد، از اويم
نمي گويم: أنا الحق، مي گويم: هو الحق. همه حرف ها را مي زند؛ وقتي مي خواهد از خود سخن بگويد، همه اش ضمير غائب مي آورد ! او اين كار را كرده، او اين دستور را داده. بازگشت اين فاحببت ان اعرف؛ فاحببت ان يعرف است، نه فاحببت ان اعرف ! از اين دقيق تر؛ بازگشت فاحببت ان اعرف به احبّ ان يعرف است، نه احببت ان اعرف، يا احببت ان يعرف !! نه من دوست دارم كه محبوب بشوم، نه من دوست دارم كه او محبوب بشود؛ بالاتر از من الهي هو الله گويم، مي گويد: او خدائي است كه هو الله گفته است؛ نه من الهي هو الله گويم !! اين هم بين راه است. اين راهها باز است، اين راهها محصول همين أربعين گيري هاست. آنوقت اين كجا، آن درس هاي حوزوي و دانشگاهي كه مدرك پذيري است كجاست !
بهترين راه معرفت الهي در كلام بزرگان اهل معرفت
آنها كه اهل اين راهند، به ما گفتند: شما يك مجهولي داريد، ما همه مان باور مي كنيم مجهولي داريم؛ آن علوم نظري مجهول ماست. حالا آن مجهولات را با چه مي خواهيم حل كنيم؟اگر از ما بپرسيد، مي گوئيم با همين منطق و حكمت عادي؛ يعني با بديهيات، مجهولمان را حل مي كنيم. از همه ماها كه سئوال بكنيد شما امور نظري و پيچيده و مجهول را با چه حل مي كنيد، مي گوئيم: با امور معلوم، ترتيب امور معلوم براي رسيدن به امور مجهول. آنهائي كه بالا رستند، از دور به ما مي گويند: خون به خون شستن محال است و محال ! تو خون را داري با خون مي شوئي، تو مفهوم را داري با مفهوم حل مي كني؛ تو به واقع نمي رسي. اين كجا، آن كجا ! اين بزرگوار به حكيم و متكلّم مي گويد: مگر با مفهوم مي شود مفهوم را حل كرد، با مفهوم مي شود واقع را شناخت؟!امّا اين دنيا خواهي، مقام خواهي، مدرك طلبي، جاه طلبي؛ قبل از اينكه ما اين درون را رفت و رو بكنيم، آمده اينجا را پر كرده؛ ما چه كار بكنيم از شرّ آن نجات پيدا كنيم؟
مصاف « عشق » با عقل و اهريمن درون
آنها كه متوسطند مثل جناب حافظ، مي گويند:
منظر دل نيست جاي صحبت اغيار
ديو چو بيرون رود، فرشته در آيد (6)
اگر سعي و تلاش كرديد، اين ديو را بيرون كرديد؛ آن فرشته مي آيد. فرشته مي گويد: تا ديو نرفته، من نمي آيم. امّا آنهائي كه برتر از اين بزرگوار فكر مي كنند، مي گويند: خير، وقتي تو عاشق شدي، خود آن عاشق اين ديو را بيرون مي كند؛ نه اينكه اين ديو اوّل بايد برود بيرون، تخليه بكند؛ بعد آن مستأجر بيايد ! اينكه مي گويد:
گرفتم گوش عقل و گفتم اي عقل
برون رو كز تو وارستم من امروز (7)
مي گويد: عشق كه بيايد؛ گوش عقل را مي گيرد، اين را بيرون مي كند. تازه عقل را بيرون مي كند، چه رسد به ديو را ! همين عقل در برابر آن عشق،ديو است. اين عقل محاسبه گر كه در جريان كربلا همه به سيّدالشهداء (ع) گفتند: نرو؛ اين در برابر آن عشق، ديو است. گوشه اي از اين را شما درباره امام راحل (رض) شنيده ايد، چون بيشتر شما نسل سوّم انقلابيد. همه حوزويان و دانشگاهيان و سياستمداران و علاقمندان به ايران و اسلام و اينها مي گفتند: اينجور نكن و نرو كه به ثمر نمي رسد، مشت، درفش نمي شود؛ اينها را عقلاء مي گفتند. امّا اين بزرگوار گفت: از دريا به دريا، از هواپيما به هواپيما، از فرودگاه به فرودگاه هم مي شد، اين حرف را مي زنم ! اگر آن عشق بيايد؛ گوش عقل را مي گيرد، بيرون مي كند.
پس راهها باز است، اينها در كتاب ها نيست، اينها در أربعين گيري است ! كه انسان گوشه اي از اين اسرار را بگيرد. وقتي كه اين شد: و ليري عل يك آثار النّ عم ه اي كه در بيانات نوراني حضرت امير (ع) آمده، خودش را نشان مي دهد.
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (دام ظلّه العالي) در جلسه درس اخلاق در ديدار با جمعي از طلاب، دانشجويان و اقشار مختلف مردم ـ قم ؛ آذر 1385
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) الكافي/ 8/ 312 (2) بحار الأنوار/ 58/ 129 (3)اعلام الدين/ 111
(4)الكافي/ 2/ 241 (5) بحار الأنوار/ 84/ 199 (6) ديوان حافظ ـ طبع پژمان/ ص 84/غزل 187
(7) ديوان شمس/ غزليات ( چنان مستم چنان مستم من امروز )
خوان حكمت روزهاي دوشنبه وپنج شنبه منتشر مي شود.

 



خارج از دستور

نامه 51 نماينده به لاريجاني
درباره طرح نظارت بر مجلس
بيش از پنجاه تن از نمايندگان مجلس در نامه اي به لاريجاني خواستار قرار گرفتن طرح نظارت بر امور نمايندگان در دستور كار مجلس شدند.
اين طرح كه فوريتش سه هفته پيش به رغم امضاي 150 نماينده رد شده بود در پي نظم دهي به اداره مجلس و امور مالي نمايندگان خانه ملت است.
رد فوريت اين طرح بازتاب منفي وسيعي در سطح جامعه نسبت به مجلس داشت و همين امر باعث شد تا اخيرا پنجاه و يك نفر از نمايندگان ملت در نامه اي به علي لاريجاني خواستار قرار گرفتن مجدد طرح نظارت بر امور نمايندگان در دستور كار هفتگي مجلس شوند.
در اين نامه خطاب به لاريجاني آمده است: از آنجا كه مجلس در روزهاي آينده بررسي لوايح قانون پنجم توسعه و قانون بودجه را در دست اقدام دارد و با توجه به اين كه قوانين مذكور فرصت جلسات علني را تا پايان سال خواهد گرفت، براساس مواد 133، 145 و 102 آئين نامه داخلي و با تقاضاي بيش از 50 تن از نمايندگان طرح نظارت مجلس بر امور نمايندگان را در دستور هفتگي مجلس قرار دهيد تا فرمان رهبري مبني بر نظارت بر مجلس زودتر محقق شود.»
گفتني است 51 نماينده امضا كننده نامه فوق از اعضاي فراكسيون اصولگرايان و انقلاب اسلامي مجلس مي باشند.
حادثه خرم آباد تروريستي نبود
نماينده خرم آباد در مجلس با رد هرگونه اقدام تروريستي در پادگان امام علي(ره) لرستان گفت: اين حادثه ناشي از يك آتش سوزي كوچك بود.
به گزارش فارس، رضا رحيمي نسب كه در حاشيه جلسه علني ديروز در خصوص حادثه اخير پادگان امام علي(ع) سپاه پاسداران استان لرستان با خبرنگاران پارلماني سخن مي گفت، اظهار داشت: اين پادگان در يك مقر كوهستاني واقع شده است به طوري كه اطراف اين پادگان را گياهان و علف هاي هرز گرفته است. بر همين اساس يك آتش سوزي كوچك در كنار پادگان صورت مي گيرد و باد آن را به داخل پادگان كشانده است. وي با بيان اين كه از طريق انتقال آتش انبار مهمات پادگان امام علي(ع) منفجر شده است، افزود:در اين حادثه 18 تن از پاسداران به درجه رفيع شهادت رسيدند و 12 نفر نيز مجروح شدند به طوري كه حال دو نفر از آنها وخيم بوده و به تهران اعزام شدند.
نماينده مردم خرم آباد هرگونه اظهارنظري مبني بر اين كه اين حادثه توسط نيروهاي ضدانقلاب و تروريست ها صورت گرفته است را تكذيب كرد و گفت: سپاه پاسداران قدرت حراست از پادگان هاي خود را دارد و دشمن در اين خصوص هيچ اقدامي نمي تواند انجام دهد.
ناظر مجلس در هيات منصفه مطبوعات انتخاب شد
عضو ناظر مجلس در هيات منصفه مطبوعات انتخاب شد.
در راي گيري كه در جلسه علني ديروز در اين باره انجام شد علي مطهري نماينده تهران تنها با 90 راي به عنوان ناظر مجلس در هيات منصفه مطبوعات انتخاب شد. گفتني است مجلس هم اكنون بيش از 285 نماينده دارد.

 



به دليل بهبود روابط آنكارا و تهران مليت : احتمال اصلاح روابط تركيه و آمريكا بسيار ضعيف است

روزنامه مليت از احتمال تشديد تنش بين تركيه و آمريكا در آينده خبر داد.
مليت ديروز نوشت: روابط تركيه و آمريكا دوران پر تنشي را سپري مي كند.
احتمال تشديد تنش در روابط ميان تركيه و آمريكا همچنان وجود دارد. اظهارات روزنامه نگاران آمريكايي و ديپلمات هاي اين كشور حاكي از چنين مسئله اي است. در واقع ريشه مسئله در كنگره آمريكاست. فضاي موجود در كنگره به صورت جدي عليه تركيه است. بهبود فضاي موجود در كنگره منوط به آنست كه تركيه براي بازگرداندن روابط خود با اسرائيل به روند عادي گام بردارد. همچنين تركيه بايد درباره ايران موضعي نزديك به مواضع متحدان خود در ناتو در پيش گيرد و براي اجراي موافقتنامه زوريخ و بهبود روابط با ارمنستان تلاش كند.
مليت ادامه داد: به نظر مي رسد در اوضاع كنوني چشم انداز پايان دادن به سردي روابط ميان تركيه و آمريكا در كوتاه مدت چندان اميدوار كننده نيست. تركيه همچنان خواستار عذرخواهي اسرائيل بخاطر حمله اسرائيل به كشتي مرمره اي است.
تركيه همچنين خواستار انست كه اسرائيل به بازماندگان قربانيان حمله 31 مه اسرائيل به كشتي مرمره اي غرامت پرداخت كند. علاوه بر ان اين مسئله براي تركيه تبديل به يك مسئله حيثيتي شده است. تركيه نيز مانند هر دولتي بايد از حقوق اتباع خود دفاع كند. اين در حاليست كه اسرائيل از عذرخواهي و پرداخت غرامت خودداري مي كند و به نظر نمي رسد اسرائيل در اينده نزديك اين موضع خود را تغيير دهد. آمريكا در اختلاف ميان تركيه و اسرائيل به صورت اشكار از اسرائيل حمايت مي كند.
مليت در ادامه با اشاره به اينكه واشنگتن بر اين باور است كه با خودداري عبدالله گل رئيس جمهور تركيه از ديدار با شيمون پرز در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك يك فرصت طلايي براي بهبود روابط تركيه واسرائيل از دست رفت، نوشت: گفته مي شود اين مسئله در كنگره آمريكا نيز موجب تشديد مخالفت ها با تركيه شده است. واشنگتن همچنان از راي منفي تركيه به قطعنامه تحريم ايران ناخشنود است. اين در حاليست كه تاكيد تركيه بر اين موضوع كه با تحريم هاي يكجانبه آمريكا عليه ايران همكاري نخواهد كرد بر روابط آنكارا و واشنگتن تاثير منفي گذاشته است.
به نظر مي رسد آمريكا درباره اجرا نشدن موافقتنامه عادي سازي روابط ميان تركيه و ارمنستان نيز آنكارا را مقصر مي داند. مقامات آمريكايي بر اين باورند كه تركيه تنها با هدف جلوگيري از اين موضوع كه باراك اوباما در پيام خود به مناسبت 24 اوريل از اصطلاح نسل كشي استفاده كند اين موافقتنامه را امضا كرده است. به نظر مي رسد روابط تركيه و آمريكا در ماه اوريل آينده بار ديگر بر سر اين مسئله دچار تنش شود. اين در حاليست ك بسياري از نمايندگان كنگره آمريكا بخاطر موضوع ايران به شدت از موضع تركيه ناراحتند.
اين روزنامه ترك در پايان آورده است: به نظر مي رسد بازگشت روابط تركيه و آمريكا به سطحي كه در گذشته ميان دو كشور وجود داشت بسيار دشوار است.
در صورتي كه به مشكلات كنوني روابط تركيه و آمريكا مشكلات جديدي نيز اضافه شود احتمال افزايش تنش ميان دو طرف بيش از پيش افزايش خواهد يافت. حتي برخي از آمريكايي ها بر اين باورند كه در صورتي كه اين تنش به خوبي مديريت نشود ممكن است يك بحران شديد در روابط تركيه و آمريكا روي دهد.

 



هاشمي رفسنجاني: بدون اتحاد در داخل، در خارج مرزها اتحاد ايجاد نمي شود

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: جامع ترين موضوعي كه مي تواند جامعه را متحد كند، دين و مذهب است.
آيت الله هاشمي رفسنجاني در ديدار اعضاي هيأت مؤسس جمعيت فدائيان اسلام با تأكيد بر لزوم اتحاد در كشور تأكيد كرد: بدون اتحاد در داخل نمي توانيم در خارج از مرزهايمان اتحاد ايجاد كنيم و تفرقه مي تواند باعث مسائلي مانند صدر اسلام شود.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به وسعت ابزارهاي اطلاع رساني و استفاده دشمنان اسلام و انقلاب از اين فن آوري ها تصريح كرد: آن ها با سوءاستفاده از برخي مسائل داخلي و مشكلات به دنبال زير سؤال بردن اصل نظام، امام و رهبري هستند و همگان در مقابله با اين توطئه ها بايد هوشيار باشند.
وي آزادي را يكي از اصول مورد تأكيد در انقلاب اسلامي عنوان كرد و گفت: تلاش در ايجاد فضايي مطلوب براي آزادي بيان و عقايد مي تواند افتخارات و بركات وسيعي براي نظام جمهوري اسلامي به همراه داشته باشد و اين يكي از اصول اسلامي بسيار مترقي است.
هاشمي رفسنجاني تأكيد كرد: جمعيت فدائيان اسلام با توجه و تكيه بر اصول موردنظر خود و تطبيق برنامه ها و شعارها با زمان حاضر بايد به دنبال ساخت ظرفيت جهت جذب نيروهاي جوان و آموزش آن ها جهت بقاي تفكر خود باشد.
در ابتداي اين ديدار عبدخدايي و همچنين حجت الاسلام والمسلمين طباطبائي به بيان مطالب درخصوص ريشه هاي شكل گيري جمعيت فدائيان اسلام و همچنين مسائل روز پرداختند.
همچنين در ديدار جداگانه اي اعضاي ستاد يادواره شهداي عرفه ويژه شهيد صفدر رشاد با آيت الله هاشمي رفسنجاني ديدار كردند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در اين ديدار با اشاره به جايگاه شهيد در دين اسلام تأثير شهدا در تقويت نظام جمهوري اسلامي را دائمي عنوان كرد و گفت: اين اثرگذاري وعده الهي است و همگان مي توانند از آن بهره مند شوند.
وي احترام به خانواده معظم شهدا و ايثارگران و بزرگداشت ياد و كرامات آن ها را مهم عنوان كرد و گفت: بيان ارزش ها و خواست هايي كه اين شهدا براي آن ها جان خود را ايثار كردند، مي تواند چراغ راهنماي جامعه باشد.
در ابتداي اين ديدار حجت الاسلام والمسلمين مقدم پدر دو شهيد، شعبانلو برادر دو شهيد و جبارزاده دبير ستاد يادواره شهداي عرفه ويژه شهيد صفدر رشاد مطالبي را درخصوص مسائل مختلف بيان كردند.

 



در پايان بيست و چهارمين جشنواره بين المللي فيلم كودك و نوجوان
پروانه هاي زرين بر دستان برگزيدگان جشنواره همدان

همدان- خبرنگاركيهان:
بيست و چهارمين جشنواره بين المللي فيلم كودك و نوجوان همدان پايان يافت و پروانه هاي زرين بر فراز دستان برگزيدگان قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار ما، در مراسم پاياني اين جشنواره كه در محل سالن مجتمع فرهنگي هنري بوعلي سينا برگزار شد، معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به برگزاري بسيار خوب جشنواره فيلم كودك و نوجوان در دوره بيست و چهارم آن، گفت: شرط ماندگاري جشنواره در همدان، احداث سالني بزرگتر با ظرفيت بالاست تا جوابگوي اين همه شور و استقبال مردم باشد.
جواد شمقدري افزود: از زمان آغاز به كار مديريت جديد سينما، يك هدف بيشتر در پيش رو نيست و آن هم عظمت و رونق سينماي ايران است.
وي ادامه داد: همه هنرمندان حاضر در اين جمع و برگزيدگان جشنواره، دست پرورده سينماي امروز و سينماي انقلاب هستند.
شمقدري تصريح كرد: دولت سينما را به عنوان يك اصل در مجموعه فعاليت هاي خود قرار داده و در پي مشاركت فعال كشور در سينماي جهان هستيم.
استاندار همدان نيز ضمن خوشامدگويي به مهمانان و هنرمندان خارجي و ايراني، از برگزاري موفقيت آميز جشنواره در اين شهر ابراز خشنودي كرد و گفت: بسيار خوشحالم كه در اين جشنواره براي نسل عزيز كودك و نوجوان كار شد و فضاي بسيار خوبي به وجود آمد كه نشان از يك نشاط واقعي و ويژه و وزين داشت.
كرم رضا پيريايي افزود: در بعد عمومي فعاليت هاي فرهنگي و هنري توجه به خواست و نياز و مصلحت مردم اهميت بسياري دارد كه در مورد هر سه اصل بايد اقدام كارشناسي انجام شود و در همان راستا حركت كنيم.
وي با ابراز اميدواري براي برگزاري بهتر جشنواره در دوره هاي آينده در همدان، نسبت به كلنگ زني احداث سالني با 1500 نفر ظرفيت طي ايام دهه فجر امسال براي اين شهر وعده داد.
سپس برگزيدگان بخش هاي مختلف جشنواره بيست و چهارم فيلم كودك و نوجوان به شرح زير معرفي شدند:
مسابقه سينماي بين الملل
بخش مسابقه آثار پويانمايي كوتاه:
1- پروانه زرين بهترين كارگرداني به اثر پويانمايي كوتاه گمشده و بازيافته به كارگرداني «فيليپ هانت» از انگلستان
2- پروانه زرين بهترين اثر پويانمايي كوتاه براي فيلم «كشاورز و روبات» به كارگرداني «عبدالله عليمراد» از ايران
بخش مسابقه آثار پويانمايي بلند:
1- پروانه زرين بهترين كارگرداني پويانمايي بلند براي فيلم «دلفين»، «داستان يك روياپرداز» به كارگرداني ادواردو شولت محصول كشورهاي آلمان، پرو و ايتاليا
2-جايزه ويژه هيات داوران پروانه زرين به بهترين اثر پويانمايي بلند «زكرياي رازي» به كارگرداني «فرشاد شفيعي» از ايران
3- پروانه زرين بهترين اثر پويانمايي بلند به «پرندگان ياسمن» به كارگرداني «سولافا حجازي» از كشور سوريه
بخش مسابقه فيلم هاي بلند:
1- پروانه زرين بهترين دستاورد فني، هنري توام با خلاقيت به «باريس اوزبيك» براي فيلم «عسل» به كارگرداني «سميح كاپلان اوغلو» از كشورهاي تركيه و آلمان
2- پروانه زرين بهترين بازيگر نوجوان به «سائه رون كيم» براي فيلم «زندگي كاملا نو» به كارگرداني «اوني لوكونت» از فرانسه و كره جنوبي
3- پروانه زرين بهترين فيلم آسيا براي فيلم «دانشجوي بي خانمان» به كارگرداني «تومو يوكي فورومايا» به تهيه كننده فيلم «مانور اينوايه» و «شينوسكه اينگوچي» از ژاپن
4-پروانه زرين بهترين فيلمنامه به «پل مار» و «اولريش لينر» براي فيلم «روياي ليپل» به كارگرداني «لارس بوشل» از آلمان
5- پروانه زرين بهترين كارگرداني به «اوني لوكونت» براي فيلم «زندگي كاملا نو» از كشور فرانسه و كره جنوبي
6- جايزه ويژه هيات داوران پروانه زرين بهترين فيلم به كارگردان فيلم «نخودي» جلال فاطمي از ايران
7- پروانه زرين بهترين فيلم بلند براي فيلم «زندگي كاملا نو» به كارگرداني «اوني لوكونت» به تهيه كنندگان فيلم «لوران لاووله» و «پانگ دونگ لي» و «جون دونگ لي» از كشورهاي فرانسه و كره جنوبي
بخش با سينماگران همدان
1-ديپلم افتخار بهترين كارگرداني براي فيلم ويديويي نيمه بلند «رد پاي زندگي» به «مجتبي مطلبي»
2-ديپلم افتخار بهترين كارگرداني براي اثر پويانمايي به فيلم داستان «دو خط» به « رامين رهبر»
3-ديپلم افتخار و پروانه زرين بهترين كارگرداني به پويانمايي «قلاب راست» ساخته «آرش مينايي»
در اين بخش جايزه سازمان ملي جوانان همدان به فيلم «هواي بسته بندي شده» ساخته «اكبر تراب پور» اختصاص يافت و همچنين شوراي شهر همدان جوايز خود را به فيلم هاي «تابستان عزيز» ساخته «امير شهاب رضويان» و «هواي بسته بندي شده» ساخته «اكبر تراب پور» اهدا كرد.
در ادامه مراسم جوايز بخش مسابقه آثار ويدئويي سينماي ايران جشنواره فيلم كودك و نوجوان به اين شرح اهدا شد:
مسابقه سينماي ايران
فيلم منتخب داوران كودك و نوجوان:
1- ديپلم افتخار به بازيگري فيلم «شكارچي شنبه» به محمد جواد جعفرپور
2- ديپلم افتخار به كارگردان فيلم «راز موفقيت» به عباس مراديان
3- پروانه زرين بهترين منتخب داوران كودك و نوجوان به فيلم «دختران» به تهيه كنندگي «قاسم جعفري»
بهترين بازيگر كودك و نوجوان:
1- ديپلم افتخار بهترين بازيگر دختر نوجوان به بازيگر نقش «ريحانه» براي فيلم «خواب هاي دنباله دار» به «آرميتا مرادي»
2- ديپلم افتخار و پروانه زرين بهترين بازيگر پسر نوجوان به «عليرضا مظفري» براي فيلم «راز موفقيت»
3- پروانه زرين بهترين بازيگر دختر نوجوان «فاطمه ولي محمدي» براي فيلم «علفزار»
4- پروانه زرين بهترين بازيگر پسر نوجوان «محمد جواد جعفرپور» براي فيلم «شكارچي شنبه»
بهترين فيلمنامه:
پروانه زرين بهترين فيلمنامه به «ناصر رفائي» براي فيلمنامه «خانه امن» است.
بهترين كارگرداني:
پروانه زرين بهترين كارگرداني به «ناصر رفائي» براي فيلم «خانه امن» است
جايزه ويژه هيئت داوران:
- پروانه زرين بهترين فيلم به كارگردانان فيلم «هاتف عليمرداني» و «محمد لطفعلي» براي فيلم «رازدشت تاران»
بهترين فيلم:
پروانه زرين بهترين فيلم براي فيلم «نخودي» به «فرشته طائرپور» به خاطر فراهم كردن امكانات فني توليد به كارگرداني «جلال فاطمي»
فيلم منتخب تماشاگران:
جايزه ويژه منتخب تماشاگران به فيلم «راز موفقيت» به تهيه كنندگي «عباس مراديان» تعلق گرفت.
يادآوري مي شود بيست و چهارمين جشنواره بين المللي فيلم هاي كودكان و نوجوانان از 16 تا 20 مهر ماه در همدان برگزار شد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14